19-09-2008 12:18:22
john2
john2
Quote
louis341: Veolia GTW 501 in de reguliere dienst op de Heuvellandlijn.
Gespot in 32122,32121,32126,32125.

Ik heb vanmorgen de 501 ook al in de reguliere dienst gespot in Heerlen. 32125 aankost Heerlen 10.54 uur en 32130 vertrek Heerlen 11.06 uur. Hier zaten vanaf Maastricht mensen van Veolia in en twee conducteurs van de NS. Nu weet ik niet of die conducteurs alleen maar aan het passagieren waren. Ik had het idee dat ook weer mensen van Veolia weer mee terug gingen naar Maastricht. Bij de 501 zag ik van ene kant van het gangpad drie zitplaatsen en van de andere kant van het gangpad twee zitplaatsen en een gedeelte met klapstoeltjes. Weet iemand of de trein stellen tussen Roermond en Nijmegen ook deze zitplaatsen in deling heeft?
 

19-09-2008 12:19:58
lucky
lucky
Veolia heeft tussen Nijmegen en Roermond ook de 3+2 indeling ja. Die klapstoeltjes zijn officieel plaatsen voor fietsen.  

19-09-2008 12:20:20
mdeen
mdeen
Is eigenlijk bekend wat de inzetbaarheid van de GTW's op de Maaslijn is? Ik bedoel dus: hoeveel stellen zijn er gemiddeld genomen niet beschikbaar vanwege onderhoud/schade?
Kan Veolia regelmatig (in de spits) met alle 16 stellen rijden?
 

19-09-2008 15:10:05
toms
toms
Regionale omroep L1 meldt inmiddels ook het volgende :

---

Eerste nieuwe trein op Heuvellandlijn

Veolia heeft vrijdag de eerste nieuwe elektrische trein ingezet op de Heuvellandlijn. Dat is de treinverbinding tussen Maastricht en Kerkrade.

In totaal heeft Veolia 8 van deze nieuwe treinen van het merk Stadler besteld. Vier zijn er inmiddels geleverd. Dat is enkele maanden eerder dan gepland en daarom zet Veolia ze nu al in. Eind november zijn alle treinen op de Heuvellandlijn vervangen.

---
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

19-09-2008 17:43:59
seinhuis
seinhuis
Klopt deze bericht ook? Want na mijn weten rijd de E-GTW alleen tussen Geldermalsen en Dordrecht  

19-09-2008 17:50:12
gertjan
gertjan
De stellen zijn dus zelfs al gespot,zo valt terug te lezen op de vorige bladzijde.
Quote
louis341: Veolia GTW 501 in de reguliere dienst op de Heuvellandlijn.
Gespot in 32122,32121,32126,32125.
 

19-09-2008 17:50:41
j.jager
j.jager
@seinhuis. Veolia heeft ook E-GTW's besteld. Dit dus voor de heuvellandlijn in Zuid Limburg.  

19-09-2008 20:10:26
reizigert
reizigert
http://www.l1.nl/L1NWS/_rp_links4_firstElementId/1_2886950/_rp_links4_hasclickpage/1_1013/_pid/links4
Quote
Veolia verbertert aansluitingen op intercity

Veolia gaat de aansluitingen op de intercity's in Roermond en Nijmegen verbeteren. Door het verruimen van de overstaptijden lopen passagiers hun aansluiting minder vaak mis.

Het gaat dagelijks om enkele honderden passagiers in Roermond en meer dan duizend in Nijmegen. De verbeterde dienstregeling gaat in op 14 december.
 

19-09-2008 20:48:11
daniel81
daniel81
Wat volgens mij ook enorm hieraan zou bijdragen, is als de trein in Rm wat dichter bij de trap zou staan. Theoretisch kan dat waarschijnlijk niet omdat-ie dan in hetzelfde blok staat als de 6800, maar is daar nou echt geen praktische mouw aan te passen?  

19-09-2008 21:16:28
frits_wil
frits_wil
De GTW 501 is vandaag inderdaad vanaf 9.06 uur tot 11.54 uur in de sneltreindienst ingezet. Daarna weer vervangen door plan V.
Voorlopig blijft het bij 1 GTW. Dit om de reizigers alvast met de nieuwe trein kennis te laten maken.
Vandaag is ook de 503 in Heerlen binnengekomen. Nu zijn de 501 t/m 504 te vinden in Heerlen.
 

19-09-2008 22:57:02
fr
fr
Ik ben benieuwd wat de verbeteringen in aansluiting concreet inhouden. In Nijmegen zijn er vanaf volgend jaar nou niet bepaald goede aansluitingen op intercity's (geloof 11 minuten op de stoptrein uit Zutphen).

Laatst bewerkt door fr op 19-09-2008 22:57
 

19-09-2008 23:33:58
fastguy84
fastguy84
Ik ben bang dat de knoop in Vl bepalend is en blijft. Dat houdt in dat je hooguit door de drgl iets krapper te maken wat minuten kunt winnen in Nm/Rm. Dat kan miv drgl 2009, omdat in drgl 2008 nog Wadlopers meereden. Het had ook al met het wijzigingsblad van juni gekund. Meer schuiven gaat niet, omdat deze aansluitingen in de concessie staan.  

20-09-2008 10:29:05
eppo
eppo
Quote
daniel81: Wat volgens mij ook enorm hieraan zou bijdragen, is als de trein in Rm wat dichter bij de trap zou staan. Theoretisch kan dat waarschijnlijk niet omdat-ie dan in hetzelfde blok staat als de 6800, maar is daar nou echt geen praktische mouw aan te passen?


Ik denk zelfs dat je hier de spijker op zijn kop slaat. Die enorme afstand tot aan de trap is voor veel mensen de reden dat ze hun aansluiting missen (vooral in de Wadloper-tijd merkte je dat goed).

Een jaar of 3 geleden stopte de NS nog met hun Buffels aan de trap (stopper uit Mt en Hrl stopten nog op spoor 2). Dat was voor de reiziger een stuk plezieriger (ook omdat het overdekt was;)).

Je wint zo'n 1,5 tot 2 minuten overstap-tijd als de trein bij de trap stopt (ja, ik heb dat echt eens gemeten:$)

Laatst bewerkt door eppo op 20-09-2008 10:30
 

20-09-2008 11:24:37
rogier
rogier
Tijd voor middenvoetbrugseinen in Rm?  

20-09-2008 12:32:22
reizigert
reizigert
De commerciele Limburgse tvzender TVL heeft een tenenkrommend slecht wensenprogramma waarin een dito presentator low-budget wensen van brievenschrijvers vervult. Deze week komt de ultieme levensdroom van een Venraynaar uit: meekijken in een GTW-cabine...
http://www.tvl.nl/site/load.php?page=28&item=4881&modID=48&temID=1015&mode=module
 

20-09-2008 15:55:01
t.ricksen_
t.ricksen_
De in het dienstregelingvak getoonde ritten met GTW morgen hebben niks met proefritten te maken, maar behelzen uitsluitend het overbrengen van een D-GTW naar Spv. Wat er hooguit beproefd wordt is de kwaliteit van de koffie bij de Rm'se kiosk...  

20-09-2008 16:33:05
fastguy84
fastguy84
Vraagje daarover dan, moet de D-GTW per sé gesleept worden of waarom wordt deze 'opgehaald'? Lijkt me namelijk niet de meest efficiënte manier zo...

Andere goedkopere oplossing in Rm ivm parkeren bij het stijgpunt (trap en lift dus): de 6800 eventjes wegrangeren naar spoor (30)4b. Maar dan mist het personeel van de 6800 wel z'n koffiemomentje.
 

20-09-2008 17:04:23
thijs
thijs
Quote
reizigert: Veolia gaat de aansluitingen op de intercity's in Roermond en Nijmegen verbeteren. Door het verruimen van de overstaptijden lopen passagiers hun aansluiting minder vaak mis.

Tsja, vanaf december is de aansluiting in Nijmegen op de 3700 weg (die bestaat dan niet meer en is 3600 geworden), zodat je 25 minuten moet wachten om naar Zwolle te moeten. Verder is in een brief van het Locov aangegeven dat zodra station Molenhoek bediend wordt, de aansluiting van Veolia op de 3100 (Nm-Shl, nu nog 2000) ook verloren zal gaan. Kortom, het wordt er allemaal niet beter op vrees ik...
 

20-09-2008 17:32:38
reizigert
reizigert
Quote
t.ricksen: De in het dienstregelingvak getoonde ritten met GTW morgen hebben niks met proefritten te maken, maar behelzen uitsluitend het overbrengen van een D-GTW naar Spv. Wat er hooguit beproefd wordt is de kwaliteit van de koffie bij de Rm'se kiosk...

Bij die DRGL staat ook dat het zou gaan om een elektrisch drietje en een diesel-tweetje. Dat eerste zal niet gaan, want geen van de E-2/8'jes is al afgeleverd...
 

20-09-2008 18:25:24
t.ricksen_
t.ricksen_
Klopt, maar die fout is meege-copied/pasted in plaats van een verzinsel. Hoe dan ook: het rijdt.

Edit door Gertjan: overbodige quote verwijderd.

Laatst bewerkt door t.ricksen_ op 20-09-2008 18:44
 

21-09-2008 17:55:50
kevinevers
kevinevers
Ik zat vandaag in eeen veolia v'tje en zag dat je niet meer de deur die toegang geeft tot de cabine vanuit het reizigers gedeelte open kan maken.
Last gehad van mensen die er nie thuis horen?
 

21-09-2008 21:42:31
willy84
willy84
Je bedoeld de deur die binnenin toegang geeft tot de cabine of de deur die toegang geeft tot de coupe die achter de cabine zit? Zit toch gewoon een slot op die eerste..  

21-09-2008 21:50:02
kevinevers
kevinevers
Die deur die binnenin toegang geeft tot de cabine, het slot is weggewerkt achter een plaatje.  

22-09-2008 09:08:56
jbt
jbt
Quote
reizigert: Veolia gaat de aansluitingen op de intercity's in Roermond en Nijmegen verbeteren. Door het verruimen van de overstaptijden lopen passagiers hun aansluiting minder vaak mis.

Volgens mij wordt er met de tijden van de 800 geschoven, zodat de overstap in Rm ruimer wordt (en blijft Veolia op zowat dezelfde tijden rijden).
 

22-09-2008 10:48:45
nougo
nougo
Ik meende dat het schuiven van de 800 concreet inhield dat er eerder naar Maastricht wordt vertrokken en later naar Eindhoven. Dus winst en verlies als Veolia hetzelfde blijft doen. Gissen dus. (of heeft iemand de patroontijden al ?)

Laatst bewerkt door nougo op 22-09-2008 10:49
 

22-09-2008 11:08:38
broek53
broek53
800 Ehv --> Mt in Roermond: 02/03 en 32/33
800 Mt --> Ehv in Roermond: 28/29 en 58/59
Veolia 32200 a. .27 en .57, v. .06 en .36
Stand van heden
 

22-09-2008 11:17:45
jbt
jbt
Zie ik het goed, dan schuiven zowel de 800 en Veolia.  

22-09-2008 11:21:58
mich
mich
Ja, zo zou het net kunnen, alleen als de 800 naar Mt een beetje vertraging heeft, wat nog wel eens wilt voorkomen mis je alsnog je aansluiting.  

22-09-2008 11:34:25
wietse
wietse
Ah, dat is voor mensen die uit Ehv komen, en de Maaslijn opwillen? Ik moest even nadenken over die mogelijkheid

In het geval dat mensen van de Maaslijn afkomen, en naar Mt willen, dan gaat dat bij een vertraging van de 800 alleen maar beter, natuurlijk.

Overigens: heeft iemand nog in z'n hoofd / archief zitten hoe deze aansluiting in elkaar zat -voor- alle dienstregelingomgooi-extrarijtijd-etcetera-wijzigingen? Want vroeger was dit toch ook een normale aansluiting?
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


22-09-2008 11:50:54
broek53
broek53
Vrijwel hetzelfde. In 2006 deed de 800 .31/.32 en de 900 .01/02 in zuidelijke richting, de 800 in noordelijke richting .01/.02 en de 900 .31/.32. De 6200 kwam aan om .27 en .57, vertrek om .05 en .35.  

22-09-2008 12:41:58
floriss
floriss
Het verschil zat hem in die tijd niet zo zeer in de aansluitingen als wel in de spooropstelling in Roermond. De stoptreinen van Roermond naar Maastricht/Heerlen, welke in Sittard aansluiting boden op de achterop komende Intercity, keerde en vertrokken op hetzelfde spoor als waar de IC's richting Eindhoven vertrokken. Aankomsttijden waren, uit mijn hoofd, 09 en 39 minuten over het hele uur en ze vertrokken weer om 24 en 54 minuten over het hele uur.
De treinen richting Nijmegen keerde en vertrokken van het deel van het perron, waar sinds 2007 de stoptreinen naar Maastricht Randwyck vertrekken. Dat scheelde dus een behoorlijk stuk lopen van en naar de trappen met name richting spoor 1.
 

22-09-2008 13:12:16
fastguy84
fastguy84
Zou iemand kunnen aangeven wat voor mogelijke bezwaren er zijn tegen het afrangeren van de 6800 naar spoor 4b (te Rm)? Dan kan Veolia de 32200 namelijk naast de trap stoppen?
Zelf kom ik niet verder dan:
-rangeerder/mcn 6800 heeft meer werk
-bij vertragingen lukt het niet, maar dan kan gewoon op de huidige opstelling worden teruggegrepen

Verder de vraag: kan Veolia dit bij ProRail 'afdwingen'? Immers NS maakt geen nuttig gebruik van een perronspoor, NS bezet het alleen maar. Er is royaal de tijd om uit resp. in te stappen in de tijd dat de 6800 langs het perron staat en de 32200 nog niet in beeld/weer vertrokken is.

Laatst bewerkt door fastguy84 op 22-09-2008 13:12
 

22-09-2008 13:17:33
jbt
jbt
Prima idee. Spoor 4a/b wordt toch niet (meer) voor de goederendienst gebruikt (dat gaat over spoor 5 en af en toe 6). Toen er stremming was tussen Rm en Wt en de 800 uit Mt niet verder dan Rm kwam, werd dit ook gedaan. Ging goed.  

22-09-2008 13:24:12
broek53
broek53
Qua planrijden kan het net of net niet, de 6800 afrangeren en weer voorbrengen zodanig dat de 32200 bijtijds veilig gezet kan worden.
Een veel eenvoudiger oplossing lijkt mij overigens de 32200 3ba bezet spoor binnen te nemen, dan komt hij vanzelf in de kruiswissels, tegenover de 6800 op 3a te staan.
 

22-09-2008 14:07:54
rolandrail
rolandrail
Quote
jbt: Prima idee. Spoor 4a/b wordt toch niet (meer) voor de goederendienst gebruikt (dat gaat over spoor 5 en af en toe 6). Toen er stremming was tussen Rm en Wt en de 800 uit Mt niet verder dan Rm kwam, werd dit ook gedaan. Ging goed.
Prorail is voornemens emplacement Rm flink te saneren, het liefst tot 4 sporen...
 

22-09-2008 14:36:26
john2
john2
Quote
floriss: Het verschil zat hem in die tijd niet zo zeer in de aansluitingen als wel in de spooropstelling in Roermond. De stoptreinen van Roermond naar Maastricht/Heerlen, welke in Sittard aansluiting boden op de achterop komende Intercity, keerde en vertrokken op hetzelfde spoor als waar de IC's richting Eindhoven vertrokken. Aankomsttijden waren, uit mijn hoofd, 09 en 39 minuten over het hele uur en ze vertrokken weer om 24 en 54 minuten over het hele uur.
De treinen richting Nijmegen keerde en vertrokken van het deel van het perron, waar sinds 2007 de stoptreinen naar Maastricht Randwyck vertrekken. Dat scheelde dus een behoorlijk stuk lopen van en naar de trappen met name richting spoor 1.

Floriss Best. Jouw verhaal klopt! Zoals jij het beschrijft, zo kan ik het mij ook nog herinneren. En zo is het ook geweest. Met deze situatie hoeft men ook minder te lopen van en naar de trappen op station Roermond.

Laatst bewerkt door john2 op 23-09-2008 11:43
 

22-09-2008 16:54:56
jbt
jbt
Quote
rolandrail: Prorail is voornemens emplacement Rm flink te saneren, het liefst tot 4 sporen...

Dat wil in ieder geval de gemeente ook: het liefst zo'n zes sporen aan de oostkant er af. Kan er ontwikkeld en gebouwd worden. Zouder er volgens mij nog altijd zes over blijven. Spoor vijf is overigens vrij recent vernieuwd en ligt er (nog) voorbeeldig bij.
 

22-09-2008 17:01:04
broek53
broek53
Jawel, en de rest ligt inmiddels al "op de klem" als je Sporenplan bekijkt.  

22-09-2008 17:17:57
daniel81
daniel81
Quote
broek53: Een veel eenvoudiger oplossing lijkt mij overigens de 32200 3ba bezet spoor binnen te nemen, dan komt hij vanzelf in de kruiswissels, tegenover de 6800 op 3a te staan.


Hoe gaat zoiets in zijn werk? Moet Prorail daar een ontheffing voor geven?
 

22-09-2008 17:45:45
broek53
broek53
Qua spoorgebruik gaat het zoals de hele dienstregeling gaat: vervoerders doen een capaciteitsaanvraag en ProRail deelt die capaciteit toe of wijst 'm af.
In dit geval is het wel een speciale, omdat je lastig duidelijk kan maken op papier hoe het bedoeld wordt.
Daarnaast zal vervolgens RVL wel gaan piepen, want binnenkomst op bezet spoor doet ARI niet automatisch, zover ik weet, en dat is in die kringen een kleine doozonde (een plan dat niet automatisch werkt). Maar nu slaat ook bij mij het speculeren toe - ik ken alleen de pappenheimers van de noordelijke randstad en niet die van Zuid...
 

22-09-2008 17:49:53
reizigert
reizigert
Gezien de recente ophef om de relatief vele rood-sein-passages van Veolia lijkt het me niet echt een lekkere timing om nu opeens bij Prorail te gaan eisen om een stukje op bezet spoor te mogen doorrijden...  

22-09-2008 17:51:20
mren
mren
Quote
daniel81:
Quote
broek53: Een veel eenvoudiger oplossing lijkt mij overigens de 32200 3ba bezet spoor binnen te nemen, dan komt hij vanzelf in de kruiswissels, tegenover de 6800 op 3a te staan.


Hoe gaat zoiets in zijn werk? Moet Prorail daar een ontheffing voor geven?
Lijkt mij (maar ik zeg op voorhand dat ik geen ter zake deskundige ben), gewoon een situatie (qua seinbeelden) analoog aan het combineren zoals bijvoorbeeld in Dv gebeurt, maar dan zonder combineren.

In Hgl gaan ze er ook wel een creatief mee om als de 14x uit Duitsland beetje vertraging heeft: Syntus naar Zp door laten rijden tot einde perron en de int. er achter binnennemen, en na elkaar laten vertrekken.

Planmatig binnen komen op bezet spoor zou overigens ook iets zijn voor Aml. Als de treinen uit Es/Hgl vertraagd zijn, staat wegens de enkelspoorsituatie de IC naar Es minuten lang aan het perron te wachten, met de stoptrein naar Es op een niet-perronspoor voor de kruiswissel, terwijl deze (buiten de spits, als de IC kort genoeg is) beter gewoon aan het perron kan, zodat reizigers vast in/uit kunnen stappen.

Laatst bewerkt door mren op 22-09-2008 17:52
 

22-09-2008 20:39:21
broek53
broek53
Quote
reizigert: Gezien de recente ophef om de relatief vele rood-sein-passages van Veolia lijkt het me niet echt een lekkere timing om nu opeens bij Prorail te gaan eisen om een stukje op bezet spoor te mogen doorrijden...
Nou, het is anders weer een rood sein minder om te passeren, dunkt mij
 

22-09-2008 23:58:08
mich
mich
Quote
rolandrail: Prorail is voornemens emplacement Rm flink te saneren, het liefst tot 4 sporen...


Inderdaad, en tegen de tijd dat de plannen voor de ijzeren rijn rond zijn zijn ook de goederensporen weg, waardoor je dan een (groot?) probleem hebt in Roermond... Snap heel goed dat de gemeente dat stuk grond wilt, liefst zo snel mogelijk.
 

23-09-2008 12:51:44
rogier
rogier
Veolia meld het volgende over de inzet van de electrische GTW's:

"Vrijdag 19 september 2008 heeft Veolia Transport Limburg voor het eerst één van de nieuwe elektrische treinen op de Heuvellandlijn ingezet. De trein rijdt als sneltrein tussen Heerlen en Maastricht.

De inzet van de nieuwe treinen vindt eerder plaats dan gepland. Veolia Transport Limburg wil de komende weken de reizigers al een aantal uren per dag kennis laten maken met het nieuwe materieel. Bovendien krijgen zo de reeds opgeleide machinisten routine met het rijden met deze moderne treinen.

Inmiddels zijn er vier van de acht bestelde treinstellen geleverd. Een deel hiervan wordt de komende tijd nog gebruikt ten behoeve van het opleiden van de machinisten. Naarmate er meer treinstellen worden afgeleverd en alle machinisten zijn opgeleid, worden de nieuwe treinstellen geleidelijk vaker ingezet. Ook als stoptrein tussen Maastricht Randwyck en Kerkrade.

De toiletten in de treinen zijn de eerst komende maand nog niet in gebruik. Omdat de inzet van de treinen vervroegd is, is de voorziening voor het legen van de chemische toiletten nog niet gereed. Veolia wilde daar niet op wachten.

In oktober en november worden de vier resterende treinstellen geleverd. Eind november rijden dan naar verwachting geen oude treinen meer, maar zet Veolia alleen nog het nieuwe Stadler materieel in."

Bron: http://www.veolia-transport.nl/tmpl/NewsPageWithList____38603.aspx?epslanguage=ML&ListID=16609
 

23-09-2008 13:17:52
seinhuis
seinhuis
Kan de pro. Limburg Veolia een boete geven omdat de treinen nu geen WC's hebben?  

23-09-2008 13:51:01
fastguy84
fastguy84
De provincie kan vanalles, maar om te beginnen hebben deze treinen wél WC's, ze zijn alleen gesloten (iets wat wel vaker voorkomt, ook bij andere vervoerders, bijv. in DDM waar standaard de helft is gesloten). Ook daarvoor kan een boete worden opgelegd, maar de provincie geeft Veolia wat meer speling, zolang de intenties goed zijn. Daarnaast lijkt het nu om een tijdelijke situatie te gaan (minder dan een maand), op een rit van max. een half uurtje. Er zijn lijkt me nijpender problemen om aan te pakken.

Iemand enig idee of en wanneer er al een (klein) aantal Plan V teruggaat naar NS?
 

23-09-2008 18:32:05
lucky
lucky
En daarbij, prorail moet die voorzieningen aanleggen, dus is veolia afhankelijk van een ander voor het gebruik van hun eigen wc's.  

23-09-2008 18:43:05
geertw
geertw
Dat is niet het probleem van de reizigers of van de provincie, dan had Veolia maar eerder of harder moeten zeuren bij ProRail. De reizigers zijn klant van Veolia, niet van ProRail!


http://www.ovinnederland.nl/
 

23-09-2008 18:44:35
rogier
rogier
Wat hebben Veolia en de Provincie Limburg contractueel vastgelegd over de aanwezigheid van wc's?
Wat hebben Veolia en Prorail (en evt. andere partijen?) contractueel vastgelegd over de beschikbaarheid (en de datum van die beschikbaarheid) van infrastructuur voor het gebruik van die wc's?
 

23-09-2008 18:44:59
lucky
lucky
Zeuren helpt nooit zo bijster veel. En als we meer spoorbeheerders hadden kon je zeggen dat veolia iemand anders kan gaan zoeken maar dat gaat niet op. Prorail is veel te log met dit soort dingen en vooral de reizigers zijn de dupe.  

23-09-2008 18:51:22
geertw
geertw
Veolia kan allicht een schadevergoeding krijgen als ProRail te laat infrastructuur oplevert. Iets dergelijks was recent ook te zien in een zaak van Connexxion vs. ProRail (al ging dat over het goedkeuren van treinpaden meen ik). Veolia belooft wc's in haar treinen aan de provincie, wat heeft de provincie dan te maken met ProRail? Veolia is verantwoordelijk voor haar leveranciers, of dat nu monopolisten zijn of niet.


http://www.ovinnederland.nl/
 

23-09-2008 19:01:56
lucky
lucky
Echter besluit veolia om de gtw's eerder te laten rijden dan gepland, waar de reizigers bij gebaat zijn. Met als gevolg dat er dus geen WC"s beschikbaar zijn. Ik kan me best voorstellen dat volgens contract de voorzieningen per midden oktober of iets dergeljks klaar moeten zijn. Dus wat weegt zwaarder? Geen wc of langer door rijden met de (oude) plan V's?  

23-09-2008 19:02:25
raymond16
raymond16
Veolia vermeldt juist in haar persbericht dat de treinen eerder geleverd zijn dan verwacht. Veolia heeft er (terecht) voor gekozen om als de treinen dan toch inzetbaar zijn ze dan gewoon in te zetten. Juist nu heeft ze nog veel materieel kunnen ze het nog in de reizigersdienst testen. Als er dan nog één kapot gaat is er nog genoeg reserve. En ja: je laat reizigers liever in een mooie nieuwe GTW zitten zonder WC dan in een oude plan V met wc..

Edit: en lucky is dan net iets eerder met posten, maar komt op hetzelfde neer.

Laatst bewerkt door raymond16 op 23-09-2008 19:03
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

23-09-2008 21:08:20
willy84
willy84
Quote
fastguy84: De provincie kan vanalles

Veolia ook, bijvoorbeeld het laten komen van een tankauto om de productie op de WC's af te voeren. Is Prorail in gebrekde dan kan Veolia dit verhalen op hen.
 

23-09-2008 21:17:44
gertjan
gertjan
Quote
geertw: Veolia kan allicht een schadevergoeding krijgen als ProRail te laat infrastructuur oplevert.
Nog niet, aangezien Veolia een aantal maanden eerder start dan aangegeven met het rijden van de GTW's
 

23-09-2008 21:33:19
dumpy_dump
dumpy_dump
Er staat dan ook 'als ProRail te laat infrastructuur oplevert'  

24-09-2008 12:03:29
thom
thom
Quote
willy84:
Quote
fastguy84: De provincie kan vanalles

Veolia ook, bijvoorbeeld het laten komen van een tankauto om de productie op de WC's af te voeren. Is Prorail in gebrekde dan kan Veolia dit verhalen op hen.

Bestaat er dan een voertuig wat geschikt is om die toiletten te legen?
Ik vermoed dat er best nogwel een installatie op moet zitten om spul te legen...

Er word ook niet voor niets een speciale installatie voor gebouw ter plekke...
 

24-09-2008 14:59:24
mich
mich
Installatie betreft een soort vacuumpomp, niet zo heel veel bijzonders. Moet wel een luchtdichte aansluiting hebben op het riool, en dat moet even gemaakt worden.  

24-09-2008 21:49:30
kbrandsma
kbrandsma
Als dat alles is... Elke aansluiting is (als het goed is) luchtdicht door middel van een sifon. Al zal er ook nog wel een buis naar het riool moeten worden aangelegd.

Maar zoals ik begrijp zit er dus een wezenlijk verschil tussen de gesloten toiletsystemen in de GTW's en in de V-IRM's. De GTW's hebben gewoon een gesloten opslagtank met een goedje erin die om de zoveel dagen moet worden geleegd (Dixi-manier), terwijl de V-IRM stellen een high-tech bioreactor systeem hebben waarbij water wordt geproduceerd en een residu overblijft dat binnen een bepaalde tijd (half jaar?) moet worden geleegd.
 

24-09-2008 21:58:56
seinhuis
seinhuis
Dus dat wilt zeggen dat als ik me handen in een VIRM wast, dat mijn handen aan iemand anders uriende schoon word  

24-09-2008 22:07:21
peterselie
peterselie
Ooit gehoord van het bijvullen van het water voor de toiletten?  

24-09-2008 22:09:11
bjornl
bjornl
Dat zal wel meevallen, je kan het water natuurlijk ook gebruiken om de WC de volgende keer door te spoelen (ik neem tenminste aan dat die reactor-WC's ook gespoeld worden met water).  

24-09-2008 22:25:59
mdj
mdj
Quote
seinhuis:
Quote
kbrandsma: Maar zoals ik begrijp zit er dus een wezenlijk verschil tussen de gesloten toiletsystemen in de GTW's en in de V-IRM's. De GTW's hebben gewoon een gesloten opslagtank met een goedje erin die om de zoveel dagen moet worden geleegd (Dixi-manier), terwijl de V-IRM stellen een high-tech bioreactor systeem hebben waarbij water wordt geproduceerd en een residu overblijft dat binnen een bepaalde tijd (half jaar?) moet worden geleegd.
Dus dat wilt zeggen dat als ik me handen in een VIRM wast, dat mijn handen aan iemand anders uriende schoon word


Zoiets gebeurt ook met het drinkwater, wat er bij je uit de kraan komt... maar dan in het groot...
 

02-10-2008 14:40:08
train85
train85
Veolia, de vervoerder op de Maaslijn, hoopt over een paar weken van NS Buffels te kunnen huren om tijdelijk de grote drukte op de lijn aan te kunnen.

BOXMEER - De treinreizigers op de Maaslijn zullen nog zeker een maand rekening moeten houden met overvolle treinen. Volgens Veolia kunnen er niet eerder extra treinstellen worden ingezet.

Veolia wil bij NS een aantal treinen van het type DM90 huren. Dat zijn de gele dieseltreinen die ook wel als Buffels bekend staan. NS voerde daarmee de dienst op de Maaslijn uit tot december 2006. Voor de huur van die treinen is geld nodig wat Veolia niet heeft begroot. Directeur Frank van Setten hoopt binnen enkele dagen van de aandeelhouders toestemming voor die extra uitgave te krijgen.

Van Setten zegt zich terdege bewust te zijn van de ergernissen van de reizigers. Met name op het station Cuijk doen zich soms chaotische taferelen voor als daar meer mensen willen instappen dan er ruimte voor is.

"We doen ons stinkende best om een oplossing voor het probleem te vinden", zegt Van Setten. De Cuijkse politiek heeft al enkele keren laten weten de situatie beu te zijn. Maandag hebben de colleges van Cuijk en Boxmeer een gesprek met Van Setten.

Ook als de aandeelhouders snel instemmen, duurt het toch nog een aantal weken voordat het vertrouwde geel weer over de Maaslijn rijdt. De machinisten van Veolia moeten instructies krijgen in het bedienen van de Buffels. Ook moet er flink gesleuteld worden aan de roosters van de treinen. De Buffels kunnen niet aan de nieuwe Veolia-treinstellen gekoppeld worden en moeten dus zelfstandig ritjes maken.

Ze worden volgens de Veolia-directeur alleen ingezet op het drukke stuk, wat Van Setten de 'spits-omloop' noemt. Dat betekent dat ze gaan rijden tussen Venray en Nijmegen.

De Buffels zijn een tijdelijke oplossing. Op de lange termijn worden de Veolia-treinen met een tussenstuk verlengd. Die tussenstellen kan het Zwitserse bedrijf Stadler pas geleverd hebben tegen de tijd dat de volgende nieuwe dienstregeling in werking treedt, december 2009. Van Setten probeert bij Stadler een kortere levertijd voor elkaar te krijgen.

Vorige week heeft Veolia tellingen verricht op de lijn, om een preciezer beeld te krijgen van de drukte.
 

02-10-2008 20:43:25
seinhuis
seinhuis
Wat is de bron?

Ik vraag me af of het door gaat, want ik dacht dat ze van de NS alleen die buffels voor 10 jaar konde huren. Of komen de wadlopers terug%08%
 

02-10-2008 20:45:28
train85
train85
Bron is veolia, die is degene die dit nieuwsbericht naar buiten heeft gebracht. Als je je antwoordt echt wil weten moet je het bericht die ik geplaatst heb goed lezen. Eerst moet de directeur nog toestemming en geld vrij krijgen van zijn aandeelhouders en daarna zou binnen een paar maanden het opleiden enz kunnen beginnen. Wadlopers komen nooit meer terug en NS heeft paar DM'90ers over.

Laatst bewerkt door train85 op 02-10-2008 20:47
 

02-10-2008 20:48:03
fastguy84
fastguy84
Oh, aan de toon vermoedde ik De Gelderlander als bron. Die heeft het verhaal althans in twee verschillende versies online staan (de kop BOXMEER) helpt ook bij dat vermoeden trouwens.

Zie: http://www.gelderlander.nl/voorpagina/maasland/3800346/Nog-zeker-maand-overvolle-treinen-op-Maaslijn.ece voor het artikel uit Boxmeer: "Nog zeker maand overvolle treinen op Maaslijn"
Gelukkig zit de trein in Molenhoek minder vol: http://www.gelderlander.nl/voorpagina/nijmegen/3801801/Nog-zeker-maand-volle-trein.ece "Nog zeker maand volle trein".
 

02-10-2008 20:55:52
rambons
rambons
Van een paar machinsten heb ik begrepen dat een aantal Veolia machinisten al bekend/bevoegd is met DM90, in de begin periode is er tijdens het wegleren op de Maaslijn ook al door Veolia machinsten zelf op DM90 gereden. Daarbij komt ook nog dat er enkele ex Syntus machinsten bij zitten en ex NS'ers die volledig bevoegd zijn, die dus al bekendheid hebben met DM90 en deze kunnen dus al snel op DM90 worden ingezet.  

02-10-2008 21:19:10
broek53
broek53
Quote
seinhuis: Ik vraag me af of het door gaat, want ik dacht dat ze van de NS alleen die buffels voor 10 jaar konde huren. Of komen de wadlopers terug%08%
Ik meen dat ik al een tijd geleden heb uitgelegd dat deze huur van DM '90 geen lease van NSFS zal zijn, maar een huur van NSR. En gezien de materieelpositie van NSR lijkt het erop dat zo'n huur wel kan. Op zo'n basis heeft NS(R) in het verleden ook een paar keer voor beperkte tijd DM '90 aan Syntus verhuurd.
 

02-10-2008 22:56:14
keesje
keesje
Een paar citaten uit het bericht van train85:

(...) Voor de huur van die treinen is geld nodig wat Veolia niet heeft begroot (...)

>>> Tsja, je moet bij het inschrijven ook niet voor dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Maar dat is al eerder uitgebreid bediscussieerd.

Met name op het station Cuijk doen zich soms chaotische taferelen voor als daar meer mensen willen instappen dan er ruimte voor is. (...) De Cuijkse politiek heeft al enkele keren laten weten de situatie beu te zijn.

>>> Hadden ze dat vorig jaar ook al niet aangegeven? Waarom is dat nu weer opeens (of eigenlijk nog steeds) een item? Omdat de provincie Limburg als verantwoordelijk consessiehouder het geen biet interesseert wat er in het Brabantse Cuijk en Boxmeer gebeurt?

Ook als de aandeelhouders snel instemmen, duurt het toch nog een aantal weken voordat het vertrouwde geel weer over de Maaslijn rijdt.

>>> Vertrouwde geel %08% Zijn ze Veolia zat?
 

03-10-2008 01:22:49
waalkade
waalkade
Ze hebben echt niet voor een dubbeltje op de eerste rang gezeten, zo groot was de concurentie niet.  

03-10-2008 01:24:46
waalkade
waalkade
Station Mook, zie http://www.destadsregio.nl/page.asp?menu_id=168  

03-10-2008 10:49:56
fastguy84
fastguy84
Quote
keesje: Een paar citaten uit het bericht van train85:

(...) Voor de huur van die treinen is geld nodig wat Veolia niet heeft begroot (...)

>>> Tsja, je moet bij het inschrijven ook niet voor dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Maar dat is al eerder uitgebreid bediscussieerd.

Dat is het inderdaad, maar het is een publiek geheim dat Veolia niet zo heel geweldig in de slappe was zit - plus de afhankelijkheid van 'Parijs'.
Quote
Met name op het station Cuijk doen zich soms chaotische taferelen voor als daar meer mensen willen instappen dan er ruimte voor is. (...) De Cuijkse politiek heeft al enkele keren laten weten de situatie beu te zijn.

>>> Hadden ze dat vorig jaar ook al niet aangegeven? Waarom is dat nu weer opeens (of eigenlijk nog steeds) een item? Omdat de provincie Limburg als verantwoordelijk consessiehouder het geen biet interesseert wat er in het Brabantse Cuijk en Boxmeer gebeurt?

Hoho, bedenk als je dit zegt wel dat de provincie Noord-Brabant er geen cent in heeft willen investeren en daarom de bevoegdheid uit handen heeft gegeven. Het is niet echt reëel om te denken dat de provincie Limburg en het KAN maar even gaan lappen voor het gebrek aan interesse vanuit Brabant (die daarvoor van het Rijk geld hebben gekregen, de BDU!!!). Vanuit die optiek beredeneerd, had de provincie Limburg misschien Veolia maar opdracht moeten geven de Brabantse stations over te slaan bij drukte...!

Quote
Ook als de aandeelhouders snel instemmen, duurt het toch nog een aantal weken voordat het vertrouwde geel weer over de Maaslijn rijdt.

>>> Vertrouwde geel %08% Zijn ze Veolia zat?

Nee, De Gelderlander is Veolia zat, of nee, nog beter: De Gelderlander schrijft wat haar lezers willen lezen en ze denkt dat die Veolia zat zijn. Ik hoor niet meer of minder k**-NS dan k**-Veolia hoor.

Oh en over station Molenhoek, in die link staan een paar interessante dingetjes:
*Perrons worden 175 meter, dus genoeg voor 3x2/8.
*Het station wordt sober ingericht, van beide kanten toegankelijk, met parkeerplaatsen en fietsenstalling, bushaltes.
*Er komen infopanelen over de Mookse Schans, Heumense Schans, etc.
*En er komt een 'wagon'? Staat een plaatje bij van een wagen met 2 van die bollen voor goederenvervoer? Lijkt een soort van weemoed-naar-andere-tijden-verwijzing.
*De werkzaamheden beginnen eind november / begin december
*3e spoor verdwijnt
*Perrons komen vanaf januari
*Er wordt 's nachts (door)gewerkt
*In het weekend van 25/26 april is er geen treinverkeer -> daarna opening (dus aannemelijk dat dan de wissels worden aangesloten)
 

03-10-2008 14:03:14
Niko79
Niko79
Hoeveel plan V's heeft Veolia eigenlijk geleasd van de NS? Is ook al bekent wanneer de nieuwe GTW's gaan rijden daar in het zuiden?  

03-10-2008 14:47:50
fastguy84
fastguy84
Op de pagina "Reizigersmaterieel" kun je zien hoeveel stellen er zijn (8, nl. 841-845+847-849) en hierboven kun je in het bericht van rogier lezen: "Eind november rijden dan naar verwachting geen oude treinen meer, maar zet Veolia alleen nog het nieuwe Stadler materieel in." Een beetje zelf zoeken voordat je dit soort vragen neerzet kan geen kwaad en het houdt de discussie ook een stuk overzichtelijker.  

05-10-2008 18:05:04
hans17
hans17
Worden de teluitslagen van de maaslijn ook nog gepubliceerd? Nu wordt er al gezegd dat het tussen 14.00 en 16.00 ook drukker is dan normaal. Niet dat alle treinen in de ochtend en avondspits bomvol zitten  

05-10-2008 18:36:39
mich
mich
Dat is maar net waar je reist, tussen Ck en Nm zit alles in de spits bomvol. Ik ben ook benieuwd naar de precieze cijfers, weet wel dat er in de ochtendspits tussen de 1500 en 2500 man reist per uur tussen Nm en Ck.  

07-10-2008 19:36:13
spurt2244
spurt2244
tussen de 1500 en 2500 man is behoorlijk veel voor een regionale lijn.  

07-10-2008 19:40:58
mvd
mvd
Vandaag waren er tellingen op de Heuvellandlijn: bij iedere deur zat iemand met een klapper en tijdens de terugrit kwam iemand langs die alle personen los telde. Maar hopen dat het materieel wordt aangepast aan de hand van de tellingen (toevallig zag ik dat bij m'n vaste 32115 er 43 personen bij een deur instapte).


Iech kom gelökkig oet Mestreech!
 

07-10-2008 19:45:57
spurt2244
spurt2244
die laatste zin dat is inderdaad zo. dan is bij ons Leeuwarden-Groningen afgezaagd.  

07-10-2008 22:58:40
reizigert
reizigert
@mvd
Er werden ook korte enquetes afgenomen onder reizigers. De vragen: postcode plaats van vertrek, vervoermiddel naar station, opstapstation Heuvellandlijn, uitstapstation Heuvellandlijn, vervolgvervoer, postcode eindbestemming, wekelijkse reisfrequentie op Heuvellandlijn, kaartsoort, zou u de reis ook met een ander vervoermiddel dan Veolia-trein hebben kunnen maken.
 

08-10-2008 11:56:48
mich
mich
De 505 en als ik het goed zag nog een stel zijn gister aangekomen.
EDIT: 2de stel was de 651.

Laatst bewerkt door mich op 09-10-2008 19:13
 

08-10-2008 17:18:25
rambons
rambons
Van een van de instructie machinisten bij Veolia, heb ik vandaag gehoord dat er volgende week hoogst waarschijnlijk 2 DM90's komen. Na instructie van het personeel van vooral de standplaats Nijmegen zullen ze zo snel mogelijk in de spitsdienst worden ingezet. Voorlopig blijven het er 2 stuks, omdat er nog niet meer beschikbaar is.  

08-10-2008 19:11:12
kbrandsma
kbrandsma
Toch vreemd dat Veolia nu wel twee DM'90 stellen kan huren, terwijl Arriva de 3446 en 3449 in november 2007 verplicht moest inleveren. Of is dit afhankelijk van de verschillende partijen waarvan de stellen worden gehuurd (NS resp. NSFSC)?

Laatst bewerkt door kbrandsma op 08-10-2008 19:22
 

08-10-2008 19:23:25
mren
mren
Lijkt me niets verplichts aan dat Arriva dat spul in moet leveren. Als dat voor 10 jaar is geleasd, dan moet dat aan het einde van de termijn weer terug. Als jij voor een dag een auto huurt, moet die ook gewoon terug na een dag.

Dat de partijen misschien niet tot een akkoord konden komen omtrent verlenging is wellicht een ander verhaal.
 

08-10-2008 23:02:41
dh3201
dh3201
30 mei 1999 + 10 jaar is bij mij nog altijd 30 mei 2009 en niet november 2007 %03%


Shqiperise-lopers?
 

08-10-2008 23:22:47
timtrein
timtrein
Wilde Arriva niet gewoon van dat spul af?

Afijn, maakt ook niet uit...
 

08-10-2008 23:58:49
broek53
broek53
Is er iemand die enig begrip heeft voor het feit dat ik van het onderwerp: NS verhuurt treinstellen/moet treinstellen verhuren/is een rotorganisatie omdat ze hun eigen materieel terug willen/"het is niet eerlijk" on-ge-lo-fe-lijk moe begin te worden?  

09-10-2008 00:11:25
MDDM
MDDM
Ja hoor.Volledig.


Gr Joop mcn Lls
 

09-10-2008 00:15:00
stel172
stel172
NS materieel is wel min of meer een monopolist in het aanbieden van materieel op de korte termijn, doordat ze dertig jaar lang het alleen recht hadden en het Nederlandse spoorwegnet behoorlijk afwijkend hebben gemaakt van de buurlanden (vooral in de laatste tien jaar voor de privatisering; atb-2). Dat is niet rot bedoeld, maar het is een feit. Het feit dat ze nu toch DM'90 gaan verhuren voor kortere tijd is redelijk, maar is ook een reclame voor de NS. Het is in ieder geval een 'Olympische"sportiviteit waardige actie. Bovendien DM'90 is behoorlijk spontaans vergeleken met ander jaren '90 dieselmaterieel uit de buurlanden, dus ik denk dat men daar wel snel weer vanaf wil. Ik als stel 172 zal je er in ieder geval niet op aanvallen en vind het een zeer positieve ontwikkeling, want de echte concurrent is het asfalt!

Laatst bewerkt door stel172 op 09-10-2008 00:16
 

09-10-2008 08:56:47
bjornl
bjornl
broek53, ik neem aan dat je wel weet hoe ik erover denk
Wat ik vooral vermoeiend vind is dat het onderscheid tussen lease van NSFS en verhuur door NSR maar niet door wil dringen.
 

09-10-2008 11:35:44
mren
mren
Quote
dh3201: 30 mei 1999 + 10 jaar is bij mij nog altijd 30 mei 2009 en niet november 2007 %03%

Daarom schreef ik ook 'Als dat voor 10 jaar...' Nou, dan is dat blijkbaar dus niet voor 10 jaar. Dat maakt verder voor de strekking van wat ik schrijf niets uit.
 

09-10-2008 12:47:01
t.ricksen_
t.ricksen_
Quote
broek53: Is er iemand die enig begrip heeft voor het feit dat ik van het onderwerp: NS verhuurt treinstellen/moet treinstellen verhuren/is een rotorganisatie omdat ze hun eigen materieel terug willen/"het is niet eerlijk" on-ge-lo-fe-lijk moe begin te worden?
Wat mij betreft word je op een voetstuk gezet als je ook maar enige mentaliteitsverandering hier teweeg weet te brengen.
 

09-10-2008 15:10:21
vinny004
vinny004
Quote
bjornl: broek53, ik neem aan dat je wel weet hoe ik erover denk
Wat ik vooral vermoeiend vind is dat het onderscheid tussen lease van NSFS en verhuur door NSR maar niet door wil dringen.
Je kunt het vermoeiend vinden, maar je kunt moeilijk ontkennen dat dit voor leken nogal ondoorgrondelijk georganiseerd is. We leven in een wereld waarin geld en contracten bepalend zijn, niet het eventuele comfort voor de reiziger. Dat heeft m.i. ook niet met de slechtheid van een organisatie te maken, dat is gewoon het kader dat de kapitalistische samenleving biedt.
 

09-10-2008 19:43:51
timtrein
timtrein
Quote
stel172:Bovendien DM'90 is behoorlijk spontaans vergeleken met ander jaren '90 dieselmaterieel uit de buurlanden, dus ik denk dat men daar wel snel weer vanaf wil.
Spontaans > Spartaans?
Ben ik trouwens niet met je eens, ik vind het vrij goed spul eigenlijk. Beter dan zo opgepropte Lint of zoiets...
 

09-10-2008 20:30:00
train85
train85
Een klein berichtje over Veolia CARGO. Zij hebben nu hun eerste Traxxlok en die ziet er zo uit: http://www.railcolor.net/images/basic/bomb_186182_52.jpg .
Ze hebben dus nu een BR185 en 3xBR189 en 1 BR186. Inzetbaar in de volgende landen: DE/AT/BE/NL.

Laatst bewerkt door train85 op 09-10-2008 20:30
 

09-10-2008 20:55:43
maxime
maxime
Om het wat completer te maken:
Veolia heeft minstens 3 locs BR 185 (niet in NL inzetbaar, sommige R4C 185'ers krijgen namelijk ook de Veolia huisstijl, die heb ik nog niet eens meegerekend), 3x BR 189 (toegelaten in NL), en er zijn al 2 BR 186 gesignaleerd (uit een order van 9 stuks, idd DE/AT/BE/NL inzetbaar, maar worden pas net afgeleverd door Bombardier).

Het is trouwens niet hun eerste Traxx-loc, maar wel hun eerste Traxx F140 MS oftewel BR 186. Een BR 185 is ook een Traxx-loc.

Laatst bewerkt door maxime op 09-10-2008 21:05
 

16-10-2008 13:55:31
ruud.h
ruud.h
ik moest wel bijna huilen toen de DM90 hier verdween vondt het zo'n leuke treinstellen was er echt kapot van maar nu ik hoor dat ze weer terug komen gaaf ga meteen foto's maken als ik weet wanneer ze gaan rijden


ruud.h
 

16-10-2008 14:45:28
nielske90
nielske90
Per 1 november