02-09-2008 20:33:52
keesje
keesje
Dat gehannes met materieel tussen de verschillende spoormaatschappijen bevestigt maar weer eens de 'voordelen' hoe onhandig het is om ieder zijn eigen parkje te geven.

Dat Veolia een hele trits materieel vanuit Mt speciaal naar Ehv en terug moet slepen voor alleen een wasbeurt is daar ook al een voorbeeld van... En ook goedkoop openbaar vervoer aanbieden? Ik snap het nog steeds niet.

02-09-2008 20:39:27
kevinevers
kevinevers
@Keesje: Zou het niet gewoon zijn omdat de wasstraat in mt dan in onderhoud is of iets dergelijks?  

02-09-2008 20:42:26
broek53
broek53
Ja, vanwege dattum is het. Ritten worden, aan de dienstregeling te zien, ook door NedTrain betaald.

Laatst bewerkt door broek53 op 02-09-2008 20:58

02-09-2008 20:46:33
keesje
keesje
Akkoord, jammer dat je - als het materieel door het hele land rouleert - dit wel enigzins kan voorkomen.  

Somda In de Wolken Weddings advertentie

02-09-2008 21:07:05
eix
eix
mich: Veolia zet vanaf vandaag al het materieel in dat ze hebben, ook overdag. (alleen de 3 spitstreintjes worden nog afgerangeerd) ondanks dat is de ongelofelijke hoeveelheid mensen in de ochtendspits bijna niet weg te krijgen. Veolia probeert aan meer materieel te komen, maar dat is er nog niet. Stations als Nm Nmh Ck en Bmr hebben nu in de ochtendspits een reizigersaanbod van zeker 500 man per uur.

Valt ook te merken zeg. Al twee dagen op rij met de #32220 gigantische capaciteitsproblemen. Afgelopen maandag waren 7 bakken GTW (slechts 3 tussen Roermond - Venlo ) nog niet voldoende, uiteindelijk met +20 Nijmegen Heyendaal bereikt omdat de deuren niet meer konden sluiten te Boxmeer en Cuijk. Vandaag was het niet veel beter. Helaas reden we slechts met 2*2/8 (dus niet op volledige 'oorlogssterkte', volgens mij kunnen de perrons 7 of 8 bakken aan) waardoor er ter hoogte van Venray al royaal staanplaatsen waren in beide stellen. Uiteindelijk bleef de vertraging beperkt tot +5~10 min door daadkrachtig optreden van de conducteur die nog net niet japanse metro duwerstijl de deur moest laten sluiten. Wel bleven er weer vele mensen achter te Boxmeer en Cuijk.

Verder neem ik het Veolia niet direct kwalijk er is gewoon sprake van een serieus materieel tekort in de spits en meer dan al het materieel dat voor handen is inzetten kan niet. Maar een structurele oplossing is wel nodig!

Verder bleven vandaag om 17:42 ongeveer 30 mensen achter te Nijmegen Heyendaal omdat men slechts met een solo 2/8 reed terwijl er wel een enorme extra reizigerstoeloop was door de verstoring te Zaltbommel. Aangezien die verstoring al geruime tijd van kracht was en te Venlo drie stellen leeg op een zijspoor stonden neem ik dit Veolia wel kwalijk. Men had volgens mij makkelijk een extra stel kunnen plaatsen.

Laatst bewerkt door eix op 02-09-2008 21:09

02-09-2008 22:33:30
t.ricksen_
t.ricksen_
eix: Valt ook te merken zeg. Al twee dagen op rij met de #32220 gigantische capaciteitsproblemen. Afgelopen maandag waren 7 bakken GTW (slechts 3 tussen Roermond - Venlo )
Een 2/8 Rm-Vl is planmatig, versterking in Vl bestond op papier uit 2/6+2/8, maar dat laatste kan inmiddels gewijzigd zijn.

02-09-2008 23:38:42
fastguy84
fastguy84
eix: Verder bleven vandaag om 17:42 ongeveer 30 mensen achter te Nijmegen Heyendaal omdat men slechts met een solo 2/8 reed terwijl er wel een enorme extra reizigerstoeloop was door de verstoring te Zaltbommel. Aangezien die verstoring al geruime tijd van kracht was en te Venlo drie stellen leeg op een zijspoor stonden neem ik dit Veolia wel kwalijk. Men had volgens mij makkelijk een extra stel kunnen plaatsen.

Kan het niet zo zijn (speculaas) dat die treinen ingezet zijn geweest als versterking (bijv. vanwege de stremming bij Zbm) van eerdere ritten en dat ze op het moment van aankomen in Vl zijn afgetrapt en toen niet meer zijn verstuurd naar Nm, omdat de stremming toen inmiddels voorbij was of niet meer op tijd zouden komen om nuttig te zijn? Ik bedoel namelijk maar: je weet niet hoe lang die treinen daar al stonden?

En @keesje, ja elke LM rit is 'jammer'. Maar zeg nou niet dat dat een typisch-geprivatiseerde-maatschappij-probleem is, zie bijv. de LM-ritten Ehv-Hrl v.v. van NSR.

03-09-2008 00:38:49
thom
thom
kevinevers:
ifje: Ik neem aan dat een dieselstel geen elektrisch stel kan aandrijven, het gaat enkel om het vanuit één cabine besturen van alle stellen. Het dieselstel zorgt zelf dat 'ie vooruit komt en het elektrische stel doet dat ook voor zichzelf.
Dus ik denk niet dat zo het materieeltekort kan worden opgelost.

Dat is wel mogelijk. Er zijn zelfs proefritten voor geweest Kijk op mijn site voor foto's.

En waren die testritten onder de draad of niet...

Want zoals Ifje zegt, het lijkt me dat je best beide stelen kunt besturen uit 1 cabine, mits elk stel wel gewoon zijn energiebron heeft...

Een generator van een dieselstelletje is écht niet zo groot dat die ook een compleet tweede treinstel kan aandrijven...
Daarnaast zie ik het ook niet echt voor me om tractiestromen over een koppeldoos naar een tweede stel te brengen...

03-09-2008 00:41:18
thom
thom
eix: Valt ook te merken zeg. Al twee dagen op rij met de #32220 gigantische capaciteitsproblemen. Afgelopen maandag waren 7 bakken GTW (slechts 3 tussen Roermond - Venlo ) nog niet voldoende, uiteindelijk met +20 Nijmegen Heyendaal bereikt omdat de deuren niet meer konden sluiten te Boxmeer en Cuijk. Vandaag was het niet veel beter. Helaas reden we slechts met 2*2/8 (dus niet op volledige 'oorlogssterkte', volgens mij kunnen de perrons 7 of 8 bakken aan) waardoor er ter hoogte van Venray al royaal staanplaatsen waren in beide stellen. Uiteindelijk bleef de vertraging beperkt tot +5~10 min door daadkrachtig optreden van de conducteur die nog net niet japanse metro duwerstijl de deur moest laten sluiten. Wel bleven er weer vele mensen achter te Boxmeer en Cuijk.

Verder neem ik het Veolia niet direct kwalijk er is gewoon sprake van een serieus materieel tekort in de spits en meer dan al het materieel dat voor handen is inzetten kan niet. Maar een structurele oplossing is wel nodig!

Verder bleven vandaag om 17:42 ongeveer 30 mensen achter te Nijmegen Heyendaal omdat men slechts met een solo 2/8 reed terwijl er wel een enorme extra reizigerstoeloop was door de verstoring te Zaltbommel. Aangezien die verstoring al geruime tijd van kracht was en te Venlo drie stellen leeg op een zijspoor stonden neem ik dit Veolia wel kwalijk. Men had volgens mij makkelijk een extra stel kunnen plaatsen.

Als je het zo leest, klinkt het dan niet overdreven...

Een structurele oplossing willen voor iets wat je nu 2 dagen hebt mee gemaakt...

03-09-2008 04:33:46
hansverker
hansverker
Sorry, maar waar zit dan die afwijking (of fout?) in de spelling van hety bericht van 'mich'?

mvg hansverker

03-09-2008 11:12:14
eix
eix
fastguy84: Kan het niet zo zijn (speculaas) dat die treinen ingezet zijn geweest als versterking (bijv. vanwege de stremming bij Zbm) van eerdere ritten en dat ze op het moment van aankomen in Vl zijn afgetrapt en toen niet meer zijn verstuurd naar Nm, omdat de stremming toen inmiddels voorbij was of niet meer op tijd zouden komen om nuttig te zijn? Ik bedoel namelijk maar: je weet niet hoe lang die treinen daar al stonden?
Klopt, misschien ook van mijn kant een onterecht verwijt alleen wekte 2 afgestelde treinen zonder zichtbare mankementen en een trein waarvan men de ramen aan het wassen was toch een verkeerde indruk. Kan natuurlijk altijd zijn dat er een technisch defect was. Mocht dit zijn dan kan ik Veolia dit verder ook niet direct kwalijk nemen. Maar als door een fout van Veolia een trein niet verlengd is terwijl dit wel mogelijk was met als gevolg reizigers die achterblijven dan vind ik het wel een kwalijke zaak. Maar aangezien ik er het fijne niet van weet kan ik inderdaad niet oordelen en heb ik mogelijk te snel een conclusie getrokken.

-edit- op ohih schrijft Mich dat de stellen er stonden omdat deze naar Voith moesten dus ik heb inderdaad een onterechte conclusie getrokken.

@ Thom: Als treinen twintig minuten vertraging oplopen door drukte en ik daarnaast twee dagen op rij zie gebeuren dat 6~7 bakken GTW nog niet iedereen mee krijgt (mensen die achterblijven te Boxmeer en Cuijk) + signalen van rijdend personeel dat Veolia al het materieel inzet en meer materieel aan het zoeken is dan durf ik wel te stellen dat er een probleem is. Wel kun je natuurlijk gaan afvragen in hoeverre een investering in extra materieel voor één echt problematisch uur in de ochtendspits bedrijfseconomisch verantwoord is.

-edit- Het incident van gisteren met de #32220 heeft ook de krant bereikt:
http://forum.opeenshadikhet.nl/viewtopic.php?f=7&t=10044&p=223141#223141

Persoonlijk vond ik maandag de situatie ernstiger omdat de vertraging nu nog beperkt bleef.

Laatst bewerkt door eix op 03-09-2008 11:22

03-09-2008 12:30:56
nielske90
nielske90
thom: Dat is wel mogelijk. Er zijn zelfs proefritten voor geweest Kijk op mijn site voor foto's.

En waren die testritten onder de draad of niet...

Ja, die waren op het elektrische baanvak Eindhoven - Horst-Sevenum. De Dieselstellen en Elek.stellen kunnen wel in dubbeltractie rijden, maar volgens mij niet als alleen de D-GTW tractie geeft.
Overigens is het dus mogelijk om stellen van de Maaslijn op de Heuvellandlijn te gebruiken, maar andersom zal niet mogelijk zijn.

Laatst bewerkt door nielske90 op 03-09-2008 12:31

11-09-2008 13:55:36
mich
mich
Voor wie ze nog niet gezien heeft, de 7503 en 7504 zijn er ook. Ze rijden op dit moment samen een proefrit Ehv-Vl. De nummers gaan tot 7505, daarna krijg je de E-3tjes als 7651-7653.

Laatst bewerkt door mich op 11-09-2008 13:56

13-09-2008 11:20:41
reizigert
reizigert
Veolia heeft bij Stadler een order geplaatst voor nieuwe tussenbakken om de 2/6'jes op de Maaslijn te verlengen naar 2/8'jes. Kosten volgens Van Setten 2 miljoen, levertijd waarschijnlijk ruim een jaar. Tot die tijd wil Veolia extra materieel huren, ze orienteren zich nu op de mogelijkheden. Aangezien NSFS de buffels niet voor minder dan 10 jaar wil verhuren, ben ik eens benieuwd waarmee ze op de proppen komen... Wadlopers? Gerenoveerde Plan U's uit Zwolle? Of locs met buitenlandse wagons?

http://www.l1.nl/L1NWS/_rp_links4_firstElementId/1_2866757/_rp_links4_hasclickpage/1_1013/_pid/links4

Veolia grijpt in op overvolle Maaslijn

Veolia neemt maatregelen tegen de overvolle treinen op de Maaslijn tussen Venlo en Nijmegen. Gedacht wordt aan het inhuren van treinstellen en het verlengen van de huige treinen. Donderdag moest opnieuw een trein van Veolia een aantal passagiers laten staan. Dit was tijdens de middagspits op het Nijmeegse station Heijendaal van waaruit de trein richting Cuijk vertrok.

Ander nieuws: er komt geen Maaslijn-station te Grubbenvorst
http://www.l1.nl/L1NWS/_rp_links4_firstElementId/1_2866772/_rp_links4_hasclickpage/1_1013/_pid/links4

Laatst bewerkt door reizigert op 13-09-2008 11:27

13-09-2008 11:40:42
floriss
floriss
In Duitsland gaan een aantal dieseltreinstellen type 614 eind dit jaar uit dienst. Ze rijden op dit moment nog rond Braunschweig en Nurnberg. Het gaat om driewagenstellen met twee gemotoriseerde koprijtuigen en een middenwagen.
Wellicht een tip voor Veolia om deze tijdelijk over te nemen. Ze zijn gebouwd in de periode 1971-1975.

13-09-2008 11:42:15
zugzug
zugzug
Wadlopers zijn veel leuker!  

13-09-2008 11:43:42
nielske90
nielske90
Weet iemand hoe het gesteld is met de Wadlopers? Die zijn toch niet in een dusdanige staat dat je er niet tijdelijk mee kan rondrijden?

Laatst bewerkt door nielske90 op 13-09-2008 11:43

13-09-2008 11:52:25
bjornl
bjornl
reizigert: Aangezien NSFS de buffels niet voor minder dan 10 jaar wil verhuren
NSR heeft zelf ook Buffels, mogelijk dat die wel te huur zijn (is hier al eerder ter sprake gekomen).

13-09-2008 12:44:40
floriss
floriss
zugzug: Wadlopers zijn veel leuker!

Voor de liefhebber waarschijnlijk wel, maar of je de reizigers er ook een plezier mee doet.

13-09-2008 12:56:32
lucky
lucky
Ik heb liever een zitplek in een wadloper dan ik 3 hoog opgestapeld lig in een GTW hoor. En denk dat de meesten er zo over denken.  

13-09-2008 13:33:31
keesje
keesje
Ik snap niet dat het gecommuniceerd wordt als wegens 'overvolle treinen'. Misschien was de strekking 'wegens te weinig materieel' gaan we eens wat treinen bij bestellen beter geweest.

Geen kunst: tuurlijk zitten treinen overvol als je te weinig treinen inzet, laat staan kán inzetten.

13-09-2008 14:02:25
lucky
lucky
Aan de andere kant, als Veolia net zoveel reizigers had als NS destijds dan had de bestelling wel groot genoeg geweest.  

13-09-2008 14:16:51
floriss
floriss
lucky: Ik heb liever een zitplek in een wadloper dan ik 3 hoog opgestapeld lig in een GTW hoor. En denk dat de meesten er zo over denken.

Als die Wadlopers zo betrouwbaar zijn, als in de periode dat ze op de Maaslijn hebben gereden, dan mag je jezelf evengoed nog driehoog in een GTW proppen.

Wadlopers zijn voor dit traject te traag en te vaak defect en daardoor onbetrouwbaar in de dienstuitvoering met als gevolg boze reizigers, slechte publiciteit/punctualiteit en mogelijk inkomstenverlies.

Wat mij betreft: laat Veolia maar een excursie naar Braunschweig organiseren en kijken of ze enkele 614's kunnen huren van DB voor een periode van 1 of 2 jaar. Die Wadlopers mogen ze fijn in Amersfoort laten staan.

13-09-2008 14:34:51
dumpy_dump
dumpy_dump
En dan ATB-NG inbouwen voor die korte periode? Dan zie ik de volgende prijsverhoging nu al komen.

De enige optie lijkt me huren van DM90 of DH voor de spitstreinen. Dan kunnen ze ook het minste kwaad met hun wat mindere optrekkwaliteiten.

13-09-2008 15:03:55
floriss
floriss
Je hebt gelijk, met dat eerste had ik geen rekening gehouden.

Overigens is nog de vraag hoe rijvaardig die Wadlopers zijn, danwel hoe snel en tegen welke kosten ze rijvaardig te maken zijn?

De beste papieren zijn voor DM'90. Alleen is mij niet duidelijk welke DM'90 treinstellen eigendom zijn van NSR en welke van NSFS.

13-09-2008 16:10:45
Michel74
Michel74
floriss: In Duitsland gaan een aantal dieseltreinstellen type 614 eind dit jaar uit dienst. Ze rijden op dit moment nog rond Braunschweig en Nurnberg. Het gaat om driewagenstellen met twee gemotoriseerde koprijtuigen en een middenwagen.
Wellicht een tip voor Veolia om deze tijdelijk over te nemen. Ze zijn gebouwd in de periode 1971-1975.
Ik wil niet de boeman spelen, maar hoe denk jij de toelating van dit materieeltype op korte termijn geregeld te krijgen door IVW ?
Ik denk dat op het moment dat de toelating rond is, de tussenbakken door Stadler reeds zijn geleverd. Dus heb je de treinstellen type 614 niet nodig...

13-09-2008 16:16:34
mich
mich
Wat een drukte opeens, ik had het al eerder over Dm'90, en 99% kans dat dat het wordt. Wadlopers zijn we niet zo kapot van (gek he).  

13-09-2008 16:33:22
eix
eix
Waarom is het nu wel mogelijk om Buffels te huren maar bij de start van Veolia niet? Ik was in de veronderstelling dat de Buffels hoe dan ook alleen maar voor 10 jaar gehuurd konden worden via NSFS. Kan NS haar 'eigen' Buffels nu wel missen?  

13-09-2008 16:39:27
dennistd
dennistd
Zou het misschien zo kunnen zijn er Buffels vrijgemaakt worden door de 9100 met E-mat te rijden? Daar valt wat makkelijk mee te schuiven denk ik.  

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!

13-09-2008 16:42:59
mich
mich
Die 10 jaar had volgens mij meer te maken met "eerlijke" concurrentie. Bij de aanbesteding was er de mogelijkheid voor vervoerders de Buffels voor 10 jaar te huren, nadat de concessie uitgegeven is kun je dan niet zeggen we verhuren die Buffels nu ook voor 1 jaar, want dat is niet eerlijk, ik kan ook snappen dat je als NSFS wel die wadlopers voor 1 jaar wilt verhuren want die zijn toch afgeschreven, maar niet de buffels die je dan na 1 jaar werkloos hebt staan(geld te kosten). Nu is er al een tijdje wat ruimte in het bestand aan Buffels, en om er enkele(2 tot 4) te verhuren is geen probleem meer.

Laatst bewerkt door mich op 13-09-2008 16:43

13-09-2008 19:22:19
jesse_z
jesse_z
Als er echt Buffels komen dan ben ik benieuwd hoe Veolia in het nieuws komt. Positief omdat men inspeelt op explosieve groei van het aantal passagiers, of gaat Veolia negatief in het nieuws komen omdat het nu wel opeens lukt om Buffels te huren voor een jaartje, terwijl dit tot voor kort onmogelijk was.
We zullen zien...

13-09-2008 19:27:59
broek53
broek53
dennistd: Zou het misschien zo kunnen zijn er Buffels vrijgemaakt worden door de 9100 met E-mat te rijden? Daar valt wat makkelijk mee te schuiven denk ik.
Zeker. Doordat NSR nu ruimer in het materieel komt te zitten, is dat zeker mogelijk. Prijs zal er wel naar zijn, omdat per saldo NS mat '64 in dienst moet houden dat anders afgevoerd zou zijn, maar in ieder geval is er nu niet de materieelkrapte waardoor NS het in 2007 niet kon en wilde. Van het DM'90 zijn 27 stellen van NSFS volgens de eigen site, en ook als je rekening houdt met de 10 stuks die bij Syntus rijden, zijn er dus minimaal 15 van NSR en die kan ze vrijelijks verhuren.

13-09-2008 19:30:27
broek53
broek53
jesse_z: Als er echt Buffels komen dan ben ik benieuwd hoe Veolia in het nieuws komt. Positief omdat men inspeelt op explosieve groei van het aantal passagiers, of gaat Veolia negatief in het nieuws komen omdat het nu wel opeens lukt om Buffels te huren voor een jaartje, terwijl dit tot voor kort onmogelijk was. We zullen zien...
Dat lag niet aan Veolia, maar aan de NS en NSFS.

13-09-2008 19:32:10
jesse_z
jesse_z
Weet ik, maar probeer dat de gemiddelde krant maar eens wijs te maken  

14-09-2008 15:45:52
topliner14
topliner14
Zojuist eerste DM90 op maaslijn gespot. Om 13:45 t.h.v. Lottum richting Nijmegen. Is instructie voor machinisten reeds gestart???  

14-09-2008 17:49:36
eix
eix
Als die rit inderdaad instructie oid is dan is Veolia snel en daadkrachtig bezig. %02%

Hoeveel DM'90 wil Veolia eigenlijk bij huren en hoe presteert dit materieel in vergelijking met de GTW? Kan men dezelfde dienstregeling halen of trekt het beduidend langzamer op zoals de wadloper?

14-09-2008 18:03:44
seinhuis
seinhuis
nielske90: Weet iemand hoe het gesteld is met de Wadlopers? Die zijn toch niet in een dusdanige staat dat je er niet tijdelijk mee kan rondrijden?
Ik heb gisteren de kans gehad om foto's van wadlopers op de foto te zetten. Die foto's komen binnenkort op http://www.opeenshadikhetforum.nl

14-09-2008 18:05:44
kevinevers
kevinevers
Kan toch ook onderhoud bij Voith zijn geweest?  

14-09-2008 18:23:09
MDDM
MDDM
seinhuis:Ik heb gisteren de kans gehad om foto's van wadlopers op de foto te zetten.

Foto's maken van een foto?%08%

14-09-2008 20:01:14
mich
mich
Het zal wel naar Voith moeten, zo snel is Veolia nou ook weer niet. @Eix: Nogmaals: 2-4 Buffels. Ze kunnen de dienstregeling makkelijk halen. Buffel zit kwa snelheid tussen GTW 2 en 3 in.  

14-09-2008 21:53:39
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
als er onderhoud bij Voith is dan moet ie toch een stuk over het HRN (Nm-Zl), hoe zit het dan met de detectie? Normaal zie je ze dan altijd in setjes rijden...  

14-09-2008 22:08:51
manuel25
manuel25
Deze keer niet, ik zag hem vandaag solo door Velp komen, zolang er van te voren zoveel assen van VIRM of Plan V langs zijn gekomen mag een DM'90 solo rijden. Dan is de kortsluiting van spoor optimaal en de detectie op zijn best. Slechte detectie wordt ook wel veroorzaakt door roest, roest heeft een grotere weerstand, dus als je over roestig spoor een DM'90 laat rijden kun je goede detectie wel schudden. Als er even van te voren genoeg (beter detecterende) assen overheen zijn gekomen zit er geen of heeeeel weinig corrosie op de rialsen dus kan je rustig met DM'90 gaan rijden

Laatst bewerkt door manuel25 op 14-09-2008 22:12

14-09-2008 22:22:13
t.ricksen_
t.ricksen_
Al het gespeculeer ten spijt betrof het een slagje Zwolle-Roermond onder de vlag van een aannemer, dus niks instructie (VTLR) of onderhoud.

Laatst bewerkt door t.ricksen_ op 14-09-2008 22:23

14-09-2008 23:16:52
broek53
broek53
Een NS-stel dat onder de vlag van een aannemer rijdt? De wonderen zijn de wereld nog niet uit !  

14-09-2008 23:44:44
t.ricksen_
t.ricksen_
My thoughts, exactly! Reed onder de vlag van Strukton.  

15-09-2008 09:04:11
seinhuis
seinhuis
broek53: Een NS-stel dat onder de vlag van een aannemer rijdt? De wonderen zijn de wereld nog niet uit !
Zo bezonder is het niet. Gebeurd wel vaker. Het is zelfs gebeurd dat een NS-DM'90 onder de vlag van Syntus rijd.

15-09-2008 09:16:43
geertw
geertw
Dat is juist minder bijzonder dan een reizigerstrein onder de vlag van een aannemer...

http://www.ovinnederland.nl/

15-09-2008 09:27:20
broek53
broek53
Volgens mij zou ledig materieel wel kunnen, maar is het attest van Strukton niet geldig voor reizigersvervoer - maar daar kan ik naast zitten.  

15-09-2008 10:56:03
t.ricksen_
t.ricksen_
broek53: Volgens mij zou ledig materieel wel kunnen, maar is het attest van Strukton niet geldig voor reizigersvervoer - maar daar kan ik naast zitten.
't Was dan ook een testrit, geen reizigerstrein, dus dat kan zomaar. Ach, het is weer eens wat anders.

15-09-2008 15:51:36
maxime
maxime
Wat er werd dan eigenlijk getest, t.ricksen? Ben ik op zich best benieuwd naar namelijk.  

15-09-2008 16:13:04
t.ricksen_
t.ricksen_
mich: Wadlopers kunnen hier helaas echt niet gemist worden, er word eigenlijk dagelijks wel tekort gereden.
Geen idee, dat heb ik verder niet bekeken.

16-09-2008 17:00:43
hans17
hans17
Ook vanmiddag bleven weer mensen achter op station heyendaal. De trein vanuit nijmegen 15.39 reed dan ook slechts met een 3-tje. Het in en uitstappen in heyendaal en cuijk leverde een vertraging van ruim 5 minuten op. Opvallend is wel dat de echte drukte snel minder wordt na een aantal stations. Na station Boxmeer zijn de meeste staanplaatsen wel verdwenen.
De probleemstations zijn dus duidelijk Heyendaal-Cuijk-Nijmegen.

Voor veolia is het natuurlijk zuur als er vanaf Boxmeer tot en met Roermond met slecht gevulde treinstellen gereden moet worden.
Maar toch zal er structueel met langere treinen gereden gaan moeten worden.
Weet iemand al de laatste stand van zaken?

Laatst bewerkt door hans17 op 16-09-2008 17:01

16-09-2008 19:25:40
spurt2244
spurt2244
het verhaal over de overvolle treinen is niet leuk. tussen Leeuwarden-Groningen rijdt men ook wel eens met overvolle treinen. maar dat is wel veel minder dan op de Maaslijn. het is te hopen dat er snel wat aan gebeurt. anders lopen de reizigers straks de trein nog uit. (ook niet de bedoeling van Veolia)  

16-09-2008 21:14:47
timtrein
timtrein
Uit financieel oogpunt ben je spitsreizigers liever kwijt dan rijk, de enige reden dat dat niet gebeurt is omdat je er zo'n ophef van krijgt...  

Somda In de Wolken Weddings advertentie

16-09-2008 21:58:30
lucky
lucky
Arriva maakt gebruik van spitsbussen om de drukte te ontlopen. Dus is het voor Veolia niet een oplossing om vanaf Cuijk en Boxmeer een rechtstreekse bus naar de hogeschool te laten rijden in de spits? Dat is een win-win situatie voor de reiziger omdat een rechtstreekse bus meestal wel kan concurreren met de trein. (De trein stopt immers meestal niet op het schoolplein)  

16-09-2008 23:08:51
mren
mren
Dat is een optie, maar op de langere termijn is een extra tussenbak goedkoper omdat je personeel uitspaart. (In de zin dat een bus een chauffeur nodig heeft, en de trein toch al rijdt)

Laatst bewerkt door mren op 16-09-2008 23:09

17-09-2008 00:09:58
mich
mich
Het blijft een probleem. Financieel ga je er nooit op vooruit, en het probleem is inderdaad alleen tussen Cuijk en Nijmegen. Bussen inzetten heeft denk ik niet zoveel zin, want tussen Nijmegen en de hogeschool rijden zat bussen maar toch gaan er heel veel met de trein. Dan kom je op een punt aan dat je de treinen wel moet verlengen, of je wilt ofniet.  

17-09-2008 00:18:26
mren
mren
Of je moet je materieelinzet concentreren op het noordelijk deel van de lijn. Bijvoorbeeld door in Boxmeer of Cuijk (net wat handig is) een stel af te koppelen van de trein richting Venlo, en dit bij de volgende trein uit de richting Venlo weer bij te plaatsen. Maar ja, dat kost wel weer een rangeerder.
Volgende optimalisatie: zorg dat een multimodaal-chauffeur net rond die tijd met zijn bus een wachttijd heeft van 20 minuten op het betreffende station

Laatst bewerkt door mren op 17-09-2008 00:20

17-09-2008 00:37:57
mich
mich
Ja, dat is lekker bij vertraging, dat loopt bijde in de soep  

17-09-2008 10:19:01
lucky
lucky
In Groningen rijden ook zat bussen van het station naar de hogeschool. Echter kon Arriva de drukte niet aan (De grootste trein rijdt momenteel met 8 bakken en nog staanplaatsen in de gangen). Door een rechtstreekse bus van Hoogezand-Sappermeer naar het schoolterrein te sturen is het net wat rustiger in de trein waardoor iedereen wel mee kan.  

17-09-2008 10:39:08
peter023
peter023
ik zag trouwens na de werkzaamheden tussen RM en VL dat ze overal palen hebben geplaatst langs de maaslijn. Er ging geruchting dat ze aan het voorbereiden zijn voor een dubbel spoor. weet iemand hier meer van??

hoop wel dat er snel een oplossing komt voor het probleem vanaf Cuijk tot Nijmegen. Misschien toch maar wagons huren van de DB. veolia heeft toch wel eigen locs rijden in NL. is ene tijdelijke oplossing

17-09-2008 10:51:03
daan6
daan6
peter023: Misschien toch maar wagons huren van de DB. veolia heeft toch wel eigen locs rijden in NL. is ene tijdelijke oplossing
Er is al eerder gezegd dat dat niet gaat, omdat die locs niet met rijtuigen kunnen rijden...

17-09-2008 10:52:45
t.ricksen_
t.ricksen_
peter023: ik zag trouwens na de werkzaamheden tussen RM en VL dat ze overal palen hebben geplaatst langs de maaslijn. Er ging geruchting dat ze aan het voorbereiden zijn voor een dubbel spoor. weet iemand hier meer van??
Ja, inbeelding. Er staan niet "overal palen langs de Maaslijn", ook niet tussen Rm en Vl (plaatsnaamverkortingen worden niet volledig in kapitalen geschreven).

17-09-2008 10:53:44
mich
mich
Die palen zijn om te meten bij de werkzaamheden, er komt voorlopig echt geen dubbelspoor.  

17-09-2008 11:37:04
daniel81
daniel81
spurt2244: het verhaal over de overvolle treinen is niet leuk. tussen Leeuwarden-Groningen rijdt men ook wel eens met overvolle treinen. maar dat is wel veel minder dan op de Maaslijn. het is te hopen dat er snel wat aan gebeurt. anders lopen de reizigers straks de trein nog uit. (ook niet de bedoeling van Veolia)

Dat zal gelukkig niet gauw gebeuren: iemand die niet meer in de trein past, kan er immers niet uitlopen %08%

Hoeveel capaciteitsproblemen zouden trouwens al opgelost worden door een controleur mee te laten rijden? Ik heb hier namelijk ook wel eens gelezen dat het aantal reizigers enorm toegenomen was, maar de inkomsten niet ...

Laatst bewerkt door daniel81 op 17-09-2008 11:38

17-09-2008 11:47:38
peter023
peter023
dank u wel mich voor de toelichting.  

17-09-2008 12:17:10
thom
thom
daan6:
peter023: Misschien toch maar wagons huren van de DB. veolia heeft toch wel eigen locs rijden in NL. is ene tijdelijke oplossing
Er is al eerder gezegd dat dat niet gaat, omdat die locs niet met rijtuigen kunnen rijden...

Daarnaast heeft Veolia ook hele sporen vol staan met diesellocs die niks te doen hebben.....

17-09-2008 13:09:13
daan6
daan6
Dus? Je kan 1000 keer iets hebben, maar zolang datgene niet kan wat je wilt houdt het snel op...  

17-09-2008 13:26:11
rick
rick
Sarcasme?  

17-09-2008 16:14:47
daan6
daan6
Ja, t is maar hoe je het opvat. Dacht dat het een reactie op mij was, maargoed.  

17-09-2008 18:55:35
eix
eix
daniel81:
Hoeveel capaciteitsproblemen zouden trouwens al opgelost worden door een controleur mee te laten rijden? Ik heb hier namelijk ook wel eens gelezen dat het aantal reizigers enorm toegenomen was, maar de inkomsten niet ...

Merendeel van de reizigers zijn op dit stuk studenten met een ov-kaart. Hoewel er wel in de spits praktisch geen controle is omdat er geen beginnen aan is in de stampvolle treinen.

Het handigste zou zijn om op sommige momenten een extra treinstel bij te plaatsen tot een tussengelegen station. Probleem is alleen dat dit dan duidelijk moet worden aangegeven in het treinstel en op de perrons. Dus ook voor de incidentele reiziger moet duidelijk zijn dat het stel eraf gaat. En over dit laatste heb ik mijn twijfels.

Je wilt namelijk niet dat er een hele volksverhuizing op een tussengelegen station op gang komt met alle extra vertraging van dien. In Heyendaal kan men nog prima herhaaldelijk omroepen dat reizigers ri. Cuijk bijvoorbeeld achteraan moeten instappen en reizigers voor verder gelegen bestemmingen vooraan (met als het even kan een duidelijk bordje op het perron waar de betreffende treinstellen ongeveer stoppen). In Nijmegen 'centraal' wordt dit lastiger aangezien je meerdere perrons hebt met meerdere treinseries. Dan wil je niet constant dezelfde omroep herhalen. En of een mededeling op de cta voldoende duidelijk is...

Daarnaast moet er natuurlijk geen vertraging ontstaan door de extra rangeer beweging. Hoewel de soms tot vijf minuten oplopende haltering in Heyendaal door de te korte treinen ook niet het op tijd rijden bevorderd.%08%

Laatst bewerkt door eix op 17-09-2008 18:57

17-09-2008 22:24:54
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
levert ook weer extra personeelskosten op en bovendien moet je ook veel LM ritjes gaan rijden. En ik weet niet hoeveel capaciteit de (grotendeels enkelsporige) maaslijn nog heeft voor dat extra verkeer  

18-09-2008 00:21:16
peter023
peter023
hallo volgens mij moet je toch beter kijken dan want er staan duidelijk palen tussen Swalmen tot Venlo spoorwegovergang.
tevens vanavond ook bevestigd geworden door een strukton werknemer die op dit moment aan het werk is tussen Tg en Vl.

vind het aftrappen van materieel een goed idee maar denk dat je dat anders beter in Venray kunt doen. hier is meer tijd ervoor omdat je toch moet wachten op de tegentrein.

Edit door admin: oproepen tot prive verder reageren is in dit geval niet nodig

Laatst bewerkt door peter023 op 18-09-2008 00:22

18-09-2008 00:36:22
gertjan
gertjan
Eeehm, waar reageer jij op? Een quote is iets makkelijker, dan weet iedereen gelijk waar je op reageert (Behalve als je op het laatste bericht reageert, dan hoef je niet te quoten)  

18-09-2008 01:03:50
ruud.h
ruud.h
Kunnen ze geen extra trein laten rijden tussen Nijmegen en Cuijk
daar overstappen naar de trein naar Rm
Lijkt mij een beter iedee want de meeste reizigers zijn toch tussen Nijmegen en Cuijk lijkt me

ruud.h

18-09-2008 10:07:53
t.ricksen_
t.ricksen_
peter023: hallo volgens mij moet je toch beter kijken dan want er staan duidelijk palen tussen Swalmen tot Venlo spoorwegovergang.
tevens vanavond ook bevestigd geworden door een strukton werknemer die op dit moment aan het werk is tussen Tg en Vl.
Ik weet niet wat jij onder palen verstaat, maar buiten wat klein grut van nog geen meter hoog gister wederom niks gezien. En dan nog, fata morgana's van electrificatie en spoorverdubbeling zijn bij voorbaat voor de prullenbak.

Edit door admin: respect voor iedereen!

18-09-2008 11:24:21
mich
mich
Er staan van die tuinpaaltjes die je bij de gamma koopt. Dinger zijn of voor afrastering dat baanwerkers er veilig achter kunnen werken of voor de maatvoering. En niks anders.

Het idee van aftrappen is nog niet zo gek, maar in de praktijk haast niet in te passen. Je zou dan op bijv. station Venray permanent een rangeerder moeten hebben, die moet eerst af gaan trappen, alle reizigers er handmatig uit verwijderen(je kunt omroepen wat je wilt blijven altijd achter) vervolgens stel ombouwen rangeren tot buiten het station weer ombouwen rangeren naar het perron en daar combineren. Je voelt het misschien al aankomen: red je nooit in een paar minuten. Helaas.

18-09-2008 11:28:11
rudolfph
rudolfph
Lang keren is zeker geen optie? Dan heb je 30 minuten, dus ook nog voldoende tijd als er een beetje vertraging is. Kost wel een extra stelletje, en dat zal de financiële man van Veolia niet leuk vinden . En over die reizigers: netjes omroepen en vervolgens gewoon laten zitten, zodra je de trein buiten het station ombouwt en weer terugrijdt naar het station worden ze wel wakker . Vertraging door eigen schuld, moeten ze maar niet zo eigenwijs zijn . Overigens heb je bij lang keren ook voldoende tijd om ze er wel uit werken.  

18-09-2008 11:37:22
mich
mich
Helaas, ook nog niet ideaal. Stel: Je staat dan bijv met een bij te plaatsen stel op spoor 2, waar zonder vertraging om .15 en .45 de trein vanuit Vl aankomt. Dat moet gecombineerd worden(2min) machinist naar de voorste cabine(1min) kleine remproef en opbouwen(2min) Dan is het als alles goedgaat, je geen vragen van reizigers krijgt onderweg van achter naar voor, en je meteen kunt gaan rijden .20 en .50 ipv .17 en .47. 3 minuten vertraging dus. En dat wil je nou net niet hebben enige mogelijkheid om bij te plaatsen in Vl, maar ook dat wil je niet constant doen want ook daar leverd het vaak vertraging op.  

18-09-2008 11:40:32
lucky
lucky
Kan het niet ergens anders? In Boxmeer of Cuijk?  

18-09-2008 11:42:04
mich
mich
Daar heb je nog minder tijd. Misschien in een pendel Nm-Bmr een oplossing.  

18-09-2008 13:19:01
j.jager
j.jager
lucky: In Groningen rijden ook zat bussen van het station naar de hogeschool. Echter kon Arriva de drukte niet aan (De grootste trein rijdt momenteel met 8 bakken en nog staanplaatsen in de gangen). Door een rechtstreekse bus van Hoogezand-Sappermeer naar het schoolterrein te sturen is het net wat rustiger in de trein waardoor iedereen wel mee kan.
Ik vraag ne af of die bussen nog wel rijden. Sinds het igaan van de afgelopen dienstregeling van afgelopen december, rijden er vanaf Veendam 2 reguliere buslijnen rechtstreeks naar Zernike, en komen zo niet(meer) langs het station van Gn. Ook zijn er vanuit diverse andere plaatsen waar geen treinen komen, ook een aantal busritten die rechtstreek naar Zernike gaan, zonder tussenkomst van Station Gn.

18-09-2008 13:29:39
peterselie
peterselie
Met deze bussen probeert Arriva zowel de druk op het treinvervoer als het busvervoer te verminderen. Mooiste voorbeeld hiervan is lijn 11 tussen station Zuidhorn en Zernike. Hiermee besparen de studenten 20 minuten reistijd, worden de treinen ontlast op het stuk Zh en Gn, alsmede stadslijn 15 in Gn.

Tussen Nm en Ck zal dat denk ik anders liggen, omdat Nmh een eigen station heeft en dat het snelste weg is. Je kunt natuurlijk proberen om stelletjes af te trappen en bij te plaatsen in Ck zonder rangeerbewegingen te maken, alleen dat leidt alleen maar tot verwarring denk ik, omdat de trein dan het ene half uur op het ene perron stopt en het andere half uur op het andere.

18-09-2008 20:43:30
lamote_ban
lamote_ban
@peterselie
Een mooie smoes: we vervangen treinen door bussen omdat de reizigers daar beter van worden. Als Arriva bussen i.p.v. treinen wil laten rijden moeten ze inschrijven op het streekvervoer, niet op treindiensten.

18-09-2008 20:48:54
lucky
lucky
Voor je lariekoek gaat rondbazuinen. Arriva rijdt zowel bus als trein rond Groningen en Lijn 11 valt gewoon onder de stadsdienst van Groningen.  

18-09-2008 21:15:29
T_Reinen
T_Reinen
Dit topic gaat toch over Veolia en niet over Arriva.  

18-09-2008 21:40:25
reizigert
reizigert
Er komt weer eens een politieke partij onder een steen uitgekropen die wat obligaats te melden heeft over de Maaslijn:
http://www.gelderlander.nl/voorpagina/maasland/3730913/Veolia-had-kunnen-weten-van-drukte-trein.ece

18-09-2008 21:50:04
lamote_ban
lamote_ban
@reizigert
Het CDA heeft gewoon gelijk. Overigens ook op dit forum hebben mensen al een jaar geleden voorspeld dat Veolia veel te weinig materieel had besteld.

18-09-2008 21:56:28
reizigert
reizigert
Waaronder ikzelf Tuurlijk heeft het CDA gelijk, maar waarom hebben ze dan niet anderhalf jaar eerder de politieke noodklok geluid toen de order geplaatst werd, als ze het allemaal zo goed weten...  

18-09-2008 23:22:54
mdeen
mdeen
hans17: Ook vanmiddag bleven weer mensen achter op station heyendaal. De trein vanuit nijmegen 15.39 reed dan ook slechts met een 3-tje. Het in en uitstappen in heyendaal en cuijk leverde een vertraging van ruim 5 minuten op. Opvallend is wel dat de echte drukte snel minder wordt na een aantal stations. Na station Boxmeer zijn de meeste staanplaatsen wel verdwenen.
De probleemstations zijn dus duidelijk Heyendaal-Cuijk-Nijmegen.

En het kamerbureau van Nijmegen maar zeggen dat er niet meer kamers verhuurd zijn. Niet dat dat het aantal verhuurde kamers in Nijmegen ook maar iets uit maakt in de reizigersaantallen, maar het aantal studenten dat vanwege kamertekort in Cuijk en Boxmeer woont wel.

Voor veolia is het natuurlijk zuur als er vanaf Boxmeer tot en met Roermond met slecht gevulde treinstellen gereden moet worden.
Maar toch zal er structueel met langere treinen gereden gaan moeten worden.
Weet iemand al de laatste stand van zaken?

Je kunt in Venlo aftrappen en als het echt moet ook nog wel in Venray. Daar zul je dan wel een man personeel voor moeten inzetten, maar in Venlo aftrappen levert twee extra stellen op, in Venray aftrappen levert 4 extra stellen op. Met twee extra stellen kun je twee van de drie spitsslagen verlengen.

18-09-2008 23:23:20
daniel_ddr
daniel_ddr
Wat betreft de spitsversterkingen: is het geen optie dat te doen op de manier waarop Arriva dat doet op Ddr-Gdm? Namelijk, alleen in de drukste richting versterken.

Om een situatie uit de avondspits te nemen: versterkingsstel wordt in Ddr bijgeplaatst en gaat tot Gr mee. Vanuit Ddr passagiert een machinist mee die het versterkingsstel leeg terug naar Ddr rijdt net achter de reguliere trein aan, waar het in Ddr weer bij bijgeplaatst wordt.
Aan het einde van de spits gaan de versterkingsstellen gewoon de hele slag naar Gdm mee om zo een machinist uit te sparen.

De vraag is dan alleen bij de Maaslijn: is er nog een kruisingsmogelijkheid beschikbaar voor een LM-rit Ck-Nm die niet door een reguliere trein gebruikt wordt.

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

18-09-2008 23:27:19
mren
mren
mdeen:
En het kamerbureau van Nijmegen maar zeggen dat er niet meer kamers verhuurd zijn. Niet dat dat het aantal verhuurde kamers in Nijmegen ook maar iets uit maakt in de reizigersaantallen, maar het aantal studenten dat vanwege kamertekort in Cuijk en Boxmeer woont wel.

Wat ook meespeelt is dat de eerste weken iedereen netjes alle colleges volgt, tot men vanzelf door krijgt dat sommige colleges totaal niet nuttig zijn en je beter alles thuis kan doen. Dan neemt de drukte zo weer af.

18-09-2008 23:32:35
willy84
willy84
Inderdaad, na een maand zie je al vele afhaken omdat het toch niet de studie was die ze verwachten. Jammer dat je dan moet proppen voor een paar stations., dat is in de metro niet anders. Mensen achterlaten op het perron is wat anders, dat is nooit toelaatbaar tenzij er binnen 5 min een volgende trein komt.  

18-09-2008 23:45:59
mich
mich
reizigert: Er komt weer eens een politieke partij onder een steen uitgekropen die wat obligaats te melden heeft over de Maaslijn:
http://www.gelderlander.nl/voorpagina/maasland/3730913/Veolia-had-kunnen-weten-van-drukte-trein.ece

Goh, en tot wat voor intelligente conclusie ze dan wel niet komen he Had de politiek dit ook niet kunnen weten dan toen ze in zee gingen met Veolia? %08%

18-09-2008 23:50:47
mich
mich
daniël_ddr: De vraag is dan alleen bij de Maaslijn: is er nog een kruisingsmogelijkheid beschikbaar voor een LM-rit Ck-Nm die niet door een reguliere trein gebruikt wordt.

Die kruisingsmogelijkheid is er nog wel, spoor 3 in Mook. Maar die wordt binnenkort afgebroken omdat er een perron komt te liggen (dat overigens ook prima tussen 2 en 3 inpast net als op alle andere stations....)

19-09-2008 08:38:05
hellfire
hellfire
reizigert: Er komt weer eens een politieke partij onder een steen uitgekropen die wat obligaats te melden heeft over de Maaslijn:

En weer laat ik mezelf verleiden om op een link naar die krant te klikken. Het lijkt wel alsof de Gelderlander iets tegen Veolia heeft. Een groot deel van de links naar nieuwsberichten "tegen" Veolia komen uit bij deze krant. Ik vind dat erg benepen over komen.

Einde flame. Niettemin bedankt voor het posten, reizigert! Het valt dan wel nog mee dat ze het artikel eindigen met de melding dat Veolia op de situatie inspeelt door extra materieel te regelen.

19-09-2008 11:15:32
louis341
louis341
Veolia GTW 501 in de reguliere dienst op de Heuvellandlijn.
Gespot in 32122,32121,32126,32125.

19-09-2008 12:06:25
spotter83
spotter83
Is het de planning dat hij de hele dag in die omloop blijft? Of slechts enkele ritjes? Anders ga ik vanmiddag even kijken. Dankje voor de melding in ieder geval!  

19-09-2008 12:10:42
mich
mich
Volgens mij zijn dit nog proefritten of instructie, dus kans dat hij er niet in blijft.  

19-09-2008 12:14:44
lucky
lucky
spotter83: Is het de planning dat hij de hele dag in die omloop blijft? Of slechts enkele ritjes? Anders ga ik vanmiddag even kijken. Dankje voor de melding in ieder geval!
Ik zou zeggen laat je verassen. Misschien heb je de primeur van het eerste plaatje in reizigersdienst! Laten we de hobby wel leuk houden.