26-07-2008 23:17:14
fastguy84
fastguy84
die zijn inderdaad niet opgenomen, maar dat is nou eenmaal praktijk bij punctualiteitsberekeningen, bij alle vervoerders. Die cijfers zou ik graag ook inzien, apart berekend graag, want een vervallen trein vind ik erger dan een (licht) vertraagde. Heb trouwens niet de indruk dat het opheffen in Ck nog vaak voorkomt (de grote storing in Nm vorig weekend uitgezonderd dan).
En dat de provincie de NS monitort lijkt me wel handig, dan heb je ook meteen een stok om mee te slaan, ook al ben je dan niet officieel 'de baas'. Verder is het natuurlijk handig als vergelijkingsmateriaal om de nieuwe vervoerder op af te rekenen.
 

26-07-2008 23:21:46
keesje
keesje
Nou dat is mijn punt ook. Je kunt wel mooie cijfers laten zien dat de punctualiteit van Veolia zoveel procent hoger is dan NS destijds, maar als NS alle treinen is blijven rijden en Veolia er een hoop opheft...

Tsja, de punctualiteit van de reizigers zijn in zulk geval slechter af en volgens mij draait het om reizigers en niet om treinen...
 

26-07-2008 23:30:22
kleine_man
kleine_man
Hmmm, Wat dacht van Stadler zelf. Een vervoerder koopt een kant-en-klaar product. Daar hoort ook de toelating bij. De nieuwe IRM maken allemaal een afleveringsrit. De SLT zullen dat waarschijnlijk ook gaan doen. Zolang de aflevering niet heeft plaatsgevonden zijn de stellen nog van de fabriek. Voith heeft zijn Maxima laten testen in Zutphen.

Edit: Let op: Dit is een reactie op een bericht van een tijdje geleden over de toelating van de GTW-E. Onduidelijk is waarom de quote niet gepakt is.

Groet Patrick

Laatst bewerkt door kleine_man op 26-07-2008 23:42
 

27-07-2008 10:02:57
lamote_ban
lamote_ban
Quote
keesje: Overigens nooit geweten dat een provincie zich drukmaakte om punctualiteitscijfers ten tijde dat de landelijke overheid nog de dienst uitmaakte in spoorland...

Toendertijd viel het spoorwegvervoer op de Maaslijn nog onder de landelijke overheid en nu onder de provinciale overheid. Dat de landelijke overheid vroeger alles wel welletjes vond betekent niet dat provincie dat nu ook moet doen.
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

27-07-2008 11:45:58
giuseppe
giuseppe
Wordt er eigenlijk gewacht op het moment dat ze allemaal binnen zijn, en er dan in een keer volledig met GTW's gaat worden gereden? Of komen deze twee treintjes binnenkort al in dienst?  

27-07-2008 11:49:58
daniel_ddr
daniel_ddr
Dat ligt aan de huidige inzet lijkt mij: heeft Veolia nu op de Heuvellandlijn treinen rijden met 2x V? In dat geval is het waarschijnlijker dat er gewacht wordt tot alle stellen er zijn, net als bij Arriva op de MerwedeLingeLijn nu het geval is omdat Plan V en GTW zo lastig combineert voor in een spitstreintje


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

27-07-2008 12:09:42
lucky
lucky
Quote
lamotep:
Quote
keesje: Overigens nooit geweten dat een provincie zich drukmaakte om punctualiteitscijfers ten tijde dat de landelijke overheid nog de dienst uitmaakte in spoorland...

Toendertijd viel het spoorwegvervoer op de Maaslijn nog onder de landelijke overheid en nu onder de provinciale overheid. Dat de landelijke overheid vroeger alles wel welletjes vond betekent niet dat provincie dat nu ook moet doen.



En de provincie stopt er ook iets meer geld in dan de nationale overheid destijds kwijt was aan deze regio's.

Laatst bewerkt door lucky op 27-07-2008 13:29
 

27-07-2008 18:19:00
fabrierban
fabrierban
@lucky
Dat laatste is niet waar, de regionalisering is juist ook gebruikt om te bezuinigen.

Een fraai voorbeeld is de westelijke betuwelijn. Voor hetzelfde geld dat Arriva nu krijgt kon NS slechts tussen Dordrecht en Gorinchem rijden met dan ook nog maar een uurdienst in de avonduren en op zondag.

Laatst bewerkt door fabrierban op 27-07-2008 18:22
 

01-08-2008 00:53:21
fastguy84
fastguy84
Zoals wellicht bekend publiceert Veolia elke week de punctualiteitscijfers op haar website. Voor week 30 (de afgelopen week) was de punctualiteit op de Maaslijn 98,0%. Voor een enkelsporige lijn toch wel een eervolle vermelding waard, ook al is het vakantie; het is dus rustiger en de spitsdienst rijdt niet.  

01-08-2008 12:21:30
oudeaap
oudeaap
Toen ik laatst in een Veolia GTW zat, viel me op dat de informatie-entertainment schermen alleen maar foto's laten zien van fantastisch blije reizigers. Maar dat er een 1 (of meerdere dat weet ik niet exact meer) foto's genomen zijn in niet Veolia materieel maar in NS ICRm snap ik niet echt. Past vast in het marketingbeleid%08%  

18-08-2008 00:56:50
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Quote
daniël_ddr: Dat ligt aan de huidige inzet lijkt mij: heeft Veolia nu op de Heuvellandlijn treinen rijden met 2x V? In dat geval is het waarschijnlijker dat er gewacht wordt tot alle stellen er zijn, net als bij Arriva op de MerwedeLingeLijn nu het geval is omdat Plan V en GTW zo lastig combineert voor in een spitstreintje


lijkt me een non-argument, wadloper en Diesel GTW is ook niet een gelukkige combinatie.

Zag wel van iemand een foto van een overbrengingsritje van Venlo naar Kerkrade gisteren http://www.flickr.com/photos/arnold50/2765392320/in/photostream/
Ik ben benieuwd wanneer de gecombineerde testen zijn (E-GTW en D-GTW).

Laatst bewerkt door SleutelMan op 18-08-2008 00:57
 

18-08-2008 08:25:32
kevinevers
kevinevers
@Sleutelman: Die heb ik 11 juli gezien in Eindhoven http://kevinevers.nl/GTW.htm .  

18-08-2008 13:44:05
mich
mich
Die gecombineerde testen zijn al voorbij, de E-GTW's zijn nu in het zuiden als het goed is voor instructie.  

18-08-2008 18:27:19
john2
john2
Ik denk dat langzamerhand de nieuwe treinstellen voor veolia, voor de heuvellandlijn binnen beginnen te komen. Eind vorig week heb ik 2 treinstellen gezien bij Heerlen station, Een rangeer log had de treinstellen aan zich hangen was er mee aan het rangeren. Was vanmiddag in Heerlen, weer 2 treinstellen gezien aan de rangeerloc vast. Maar nu stonden ze stil. Ik denk dat het dezelfde treinstellen waren die ik eind vorige week gezien heb. Vorige week kon ik een treinnummer zien, namelijke 502. Maar vandaag heb ik niks kunnen waarnemen. Ik zat beide keren in een vertrekkende stoptrein vanaf Heerlen station richting Sittard. De Veolia trein heb ik allebei de keren gezien terhoogte van het nedtrain gebouw.

Laatst bewerkt door john2 op 19-08-2008 09:56
 

18-08-2008 19:05:03
t.ricksen_
t.ricksen_
De 501 en 502 zijn vrijdag onder vakkundige leiding overgebracht van Venlo naar Heerlen (niet Kerkrade). Het zijn op dit moment de enige twee Veolia-EMU's in Nederland.  

24-08-2008 10:13:49
kevinevers
kevinevers
Ik zag dit bij de gelderlander:

Quote
Heibel over gestrande trein


NIJMEGEN - Een trein van Veolia is gisterochtend in Nijmegen waarschijnlijk door een rood sein gereden, mogelijk zelfs twee keer. De verkeersleiding zou de trein hebben stilgezet. De Inspectie Verkeer en Waterstaat en de spoorwegpolitie onderzoeken onafhankelijk van elkaar het incident.

Volgens raildirecteur Frank van Setten van Veolia was echter een technische storing reden dat de trein zo'n 200 meter na vertrek vanaf het Centraal Station strandde. De naar schatting 80 tot 100 reizigers, die om 10.39 uur vertrokken richting Roermond, zaten een uur vast voordat ze op het emplacement konden overstappen in een andere trein. Ze werden door Van Setten, die toevallig in Nijmegen aanwezig was en ook treinen kan besturen, hoogstpersoonlijk naar het zuiden gereden.

Ooggetuige Sjors van Beek zat in de gestrande trein pal achter de cabine van de machinist. Hij zegt dat uit gesprekken tussen machinist en zijn collega's op te maken viel dat deze waarschijnlijk een rood sein had genegeerd. Spoorbeheerder ProRail, waaronder de verkeersleiding valt, stelt dat er een melding is gekomen dat 'mogelijk sprake' is van door rood rijden. Meer wilde een woordvoerder gistermiddag niet kwijt nu de inspectie de zaak in onderzoek heeft.

Een woordvoerder van het Korps Landelijke Politie Diensten, waaronder de spoorwegpolitie valt, spreekt van een melding dat de machinist tweemaal een rood sein zou hebben genegeerd en de verkeersleiding daarom de trein heeft laten stoppen.

De spoorwegpolitie heeft er volgens hem voor gezorgd dat met het oog op het onderzoek personalia van reizigers werden genoteerd.

Machinisten van Veolia, dat sinds eind 2006 onder meer de Maaslijn (Nijmegen-Roermond) exploiteert, zijn sindsdien herhaaldelijk langs een rood sein gereden. De inspectie onderzoekt momenteel 13 van dat soort incidenten die zich voordeden van mei 2007 tot en met vorige maand. Een maand geleden wist de verkeersleiding van ProRail een botsing van twee treinen bij het Limburgse Landgraaf te voorkomen door een Veolia-trein te laten stoppen.

Veolia-directeur Van Setten zegt het rapport van de inspectie af te wachten. De komst van de spoorwegpolitie was volgens hem 'een routinekwestie'..


Bron: gelderlander.nl
 

24-08-2008 10:42:31
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
SleutelMan:
Quote
daniël_ddr: Dat ligt aan de huidige inzet lijkt mij: heeft Veolia nu op de Heuvellandlijn treinen rijden met 2x V? In dat geval is het waarschijnlijker dat er gewacht wordt tot alle stellen er zijn, net als bij Arriva op de MerwedeLingeLijn nu het geval is omdat Plan V en GTW zo lastig combineert voor in een spitstreintje


lijkt me een non-argument, wadloper en Diesel GTW is ook niet een gelukkige combinatie.
Helemaal geen non-argument, aangezien er bij Arriva nog wat anders meespeelt op Ddr-Gdm
Er zijn namelijk de hele dag vier omlopen, die in de spits tussen Ddr en Gr versterkt worden tot twee stellen. Daarvoor worden twee V'tjes gebruikt die in de tegenspitsrichting snel leeg terugkeren om de trein van een uur later weer te versterken.
Oftewel: in de spits rijden alle in dienst zijnde stellen wel 'n keertje samen.
Het inzetten van één GTW wordt daarmee dus al onmogelijk, je moet er minstens drie tegelijk inzetten en dan hopen dat de omloop niet verstoord raakt.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

25-08-2008 22:07:03
keesje
keesje
En deze is ook van afgelopen vrijdag:

----
Machinist negeert rode seinen

NIJMEGEN - Een trein van Veolia is vrijdag in Nijmegen waarschijnlijk twee keer door een rood sein gereden.

De verkeersleiding heeft de trein stopgezet. Uiteindelijk kwam de trein een meter voorbij het tweede rode sein tot stilstand. De Inspectie Verkeer en Waterstaat en de spoorwegpolitie onderzoeken het incident. Het onderzoek van de spoorwegpolitie gaat vier weken duren. De Gelderlander meldt dat dit onderdeel is van een reeks incidenten rondom deze Veolia-spoorlijn. Passagiers beklaagden zich tegenover het aanwezige Veolia-peroneel over de gebrekkige informatievoorziening rondom het incident.

De lange vertraging die volgde was extra zuur voor de mensen die als eindbestemming Station Nijmegen Heyendaal hadden, zij strandden letterlijk in het zicht van de haven.

Nijmegen Nieuws
----

Wanneer moet het nou echt eens een keer fout gaan? Leve de Engelse toestanden... %03%

Laatst bewerkt door keesje op 25-08-2008 22:07
 

25-08-2008 22:09:31
kevinevers
kevinevers
Is dat over dezelfde als wat ik 2 berichten boven je gepost had of is het nog een andere.  

25-08-2008 22:12:29
raymond16
raymond16
Dezelfde volgens mij. Want het eerste krantenartikel van jou is van de zaterdageditie dus dan was "gisteren" dus vrijdag. En in het nieuwe artikel van keesje gaat het ook over vrijdag, maar dan dus met de nieuwe info over hoe lang het onderzoek gaat duren enzo.  

25-08-2008 22:16:55
keesje
keesje
Eentje komt uit de Gelderlander en de ander uit Nijmegen Nieuws. Het gaat wel om dezelfde trein in ieder geval.  

25-08-2008 22:25:51
lucky
lucky
Niet helemaal hier tussen passend, maar het is vooral raak bij Veolia. Is de opleidng bij s'lands andere vervoerder Arriva beter en gebeurt het daar nauwelijks of nooit?

Arriva heeft wel iet wat meer ervaring met spoorvervoer in de wereld.
 

25-08-2008 22:54:31
gertjan
gertjan
Menig Mcn van Arriva heeft nog bij Noordned gezeten, alwaar men een opleiding van NS kreeg. De mensen hebben daar dus ook aanzienlijk meer dienstjaren.  

25-08-2008 23:29:09
keesje
keesje
Consessies moeten te snel ingaan, geen tijd voor fatsoenlijke opleidingen, dus rijden is belangrijker dan veiligheid (zie ook http://www.ivw.nl over alle STS-en). Ondanks dat er totaal onervaren krachten de trein opmoesten, collega's van andere vervoerders met een dubieus spoorverleden en een handjevol oud NS-ers.

Typisch een van de voordelen van die privatiseringen, geweldig.
 

25-08-2008 23:34:28
mren
mren
Quote
keesje:
Typisch een van de voordelen van die privatiseringen, geweldig.

Dat heeft niets met privatisering te maken. Wel met te korte tijd tussen gunning en ingansdatum concessie.
Maar ja, privatisering schopt zo lekker.
 

26-08-2008 10:33:29
broek53
broek53
Het is fantastisch te zien hoe de voorstanders van privatisering alles doen om elk oorzakelijk verband tussen wat er buiten fout gaat en de privatisering te ontkennen, en de tegenstanders van privatisering alles tot aan de Zeven Plagen van Egypte eraan willen toeschrijven. Ga zo door, allen ! Het zorgt ten minste voor wat vermaak !  

26-08-2008 10:48:19
mren
mren
Hangt van de redeneerwijze af. Als men stelt privatisering leidt tot STS-passages, is dat net zo causaal als dat je stelt dat het rijden van treinen tot STS-passages leidt.

Dat de geringe opleidingstijd voor mcn'en een mogelijke oorzaak is van STS-passages wordt ook onderkend (ook door IVW), maar dat wordt niet veroorzaakt door privatising an sich, wel door de slechte uitvoering van gunning.

Verder ben ik nooit te beroerd om anderen te vermaken %08%
 

26-08-2008 14:33:36
geertw
geertw
Quote
lucky: Niet helemaal hier tussen passend, maar het is vooral raak bij Veolia. Is de opleidng bij s'lands andere vervoerder Arriva beter en gebeurt het daar nauwelijks of nooit?

Arriva heeft wel iet wat meer ervaring met spoorvervoer in de wereld.

Arriva heeft ook meer trajecten, wat de variatie dus ten goede komt. Veolia-machinisten rijden vooral op de Maaslijn (en een aantal ook op de Heuvellijn). Wat afwisseling in de lijnen zorgt over het algemeen voor minder STS-passages.


http://www.ovinnederland.nl/
 

26-08-2008 15:07:07
fastguy84
fastguy84
Ik heb dat wel vaker horen beweren, maar nog nooit bewezen gezien. Je kunt namelijk ook prima andersom redeneren en zeggen: die mcn weten precies wat ze tegenkomen, kunnen het hele traject dromen bij wijze van spreken, en zien het dus direct als er iets afwijkends is.
En over die vermeende STS-passage, laten we eerst eens even afwachten, het kan namelijk heel goed een technische STS zijn.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


26-08-2008 18:25:59
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Nog een pdf documentje van het ministerie van verkeer en waterstaat wat betreft de (over)volle Veolia treinen op de maaslijn: http://www.verkeerenwaterstaat.nl/Images/200853_tcm195-227811.pdf

Wat het ministerie betreft is het dus vooral een zaak van Veolia en hebben mcn'en zelf de keuze in handen om door te rijden bij overvolle treinen. En in hun ogen is er ook geen sprake van een (structureel) materieeltekort...
 

26-08-2008 18:44:44
mich
mich
Er is ook geen structureel materieeltekort, zolang het niet druk is gaat het goed  

26-08-2008 19:20:02
kbrandsma
kbrandsma
En die drukte steekt nogal eens de kop op, zeker wanneer een niet nader te noemen winkelketen een actie met vervoerkaartjes aanbied  

26-08-2008 20:47:19
bjornl
bjornl
Ik ben afgelopen zondag van Nm naar Rm gereden en het viel me op dat er met meer dan het absolute minimum gereden werd: twee sets van twee tweetjes en verder drietjes. De treinen zagen er ook behoorlijk rustig uit over het hele traject.  

26-08-2008 21:10:26
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Je gaat dan ook aardig tegen de stroom in (tenminste, tegen eind van de middag/begin van de avond). Nijmegen studentenstad he?  

26-08-2008 22:13:27
kwilke
kwilke
Wat mij opvalt is dat de minister in punt 7 van zijn brief geen antwoord geeft op de vraag. Hij behandelt de procedures die bij Veolia bestaan aangaande materieeltekort, in plaats van in te gaan op de suggestie van dhr. Roemer dat dit iets met marktwerking te maken zou hebben.
Ik had graag gezien dat de minister had geantwoord dat dit hier niets mee te maken heeft. Stel dat we nog voor december 2006 hadden geleefd en NS de reizigers met Buffels vervoerd had, ook dan was de bedoelde trein waarschijnlijk te kort geweest (standaard 2 stellen), en was dit probleem ontstaan door het onverwachte aantal reizigers. Net zoals Veolia had de NS dan waarschijnlijk extra materieel ingezet nadat ze de melding van ProRail hadden gekregen. Verschil? Hoe komt dhr. Roemer aan zo'n gedachtengang?
 

26-08-2008 22:33:44
mich
mich
Neehoor, in 2 buffels had het prima gepast. Overigens is de materieelinzet in het weekend nu wel goed, inderdaad 3 of 4 bakken. Op zondag misschien niet altijd nodig, maar zo geen problemen als het even wat drukker is in Cuijk als er door een storing tussen Bv. Ehv en Rm meer reizigers tussen Vl en Rm zijn.

Laatst bewerkt door mich op 26-08-2008 22:43
 

26-08-2008 23:45:26
bjornl
bjornl
Quote
SleutelMan: Je gaat dan ook aardig tegen de stroom in (tenminste, tegen eind van de middag/begin van de avond). Nijmegen studentenstad he?
Vertrek Nm ca. 11:39, en bij de tegentreinen kon ik natuurlijk ook naar binnen gluren Zal wel niet het drukste tijdstip zijn, maar het viel me wel op dat alles dus 3 of 4 bakken was.
 

27-08-2008 08:38:27
keesje
keesje
Quote
kwilke: Wat mij opvalt is dat de minister in punt 7 van zijn brief geen antwoord geeft op de vraag. Hij behandelt de procedures die bij Veolia bestaan aangaande materieeltekort, in plaats van in te gaan op de suggestie van dhr. Roemer dat dit iets met marktwerking te maken zou hebben.
Ik had graag gezien dat de minister had geantwoord dat dit hier niets mee te maken heeft. Stel dat we nog voor december 2006 hadden geleefd en NS de reizigers met Buffels vervoerd had, ook dan was de bedoelde trein waarschijnlijk te kort geweest (standaard 2 stellen), en was dit probleem ontstaan door het onverwachte aantal reizigers. Net zoals Veolia had de NS dan waarschijnlijk extra materieel ingezet nadat ze de melding van ProRail hadden gekregen. Verschil? Hoe komt dhr. Roemer aan zo'n gedachtengang?


NS heeft als groter spoorbedrijf met meer materieel natuurlijk veel meer mogelijkheden om te schuiven met materieel en kan daardoor veel flexibeler inspringen op een tekort van een bepaalde trein. Veolia zal wel gek zijn om een extra stel te kopen dat bij wijze van spreken maar één 'probleem'trein oplost.

Hoe groter de consessies zijn, hoe makkelijker die problemen dus te bestrijden zijn. Sinds er meer reizigersspoorbedrijven op het spoor verschijnen, nemen de mogelijkheden dus weer af om makkelijker bij te sturen met personeel en materieel. En dus vind ik de conclusie juist dat genoemde problemen met marktwerking te maken hebben.
 

27-08-2008 08:54:18
MDDM
MDDM
Quote
mich: Overigens is de materieelinzet in het weekend nu wel goed, inderdaad 3 of 4 bakken. Op zondag misschien niet altijd nodig, maar zo geen problemen als het even wat drukker is in Cuijk als er door een storing tussen Bv. Ehv en Rm meer reizigers tussen Vl en Rm zijn.


Alleen jammer dat er vooraf zoveel heibel is geweest voordat dit gerealiseerd is.
Mensen die onder druk zijn gezet door het regelcentrum.Er was zelfs sprake van dat machinisten werden gesommeerd toch te gaan rijden en,indien nodig,maar een station moesten over slaan.
 

27-08-2008 13:26:03
kwilke
kwilke
Quote
keesje: Hoe groter de consessies zijn, hoe makkelijker die problemen dus te bestrijden zijn. (...) En dus vind ik de conclusie juist dat genoemde problemen met marktwerking te maken hebben.
Is nou het probleem de te kleine consessie of de marktwerking als geheel? De consessiegrootte wordt nog altijd bepaald door de provincie en dat is... een staatsbedrijf.
Daarnaast is het ook voor de NS lastig om in Roermond ineens extra dieselmaterieel te hebben, omdat alle lijnen in de omgeving daar elektrisch rijden. De kern van mijn betoog was dat Veolia hetzelfde heeft gehandeld (extra trein erbij halen, maar dat duurt even) als de NS zou hebben gedaan.
Quote
MDDM: Mensen die onder druk zijn gezet door het regelcentrum.Er was zelfs sprake van dat machinisten werden gesommeerd toch te gaan rijden en,indien nodig,maar een station moesten over slaan.
Het rapport stelt heel duidelijk dat het nemen van dergelijke beslissingen is voorbehouden aan de machinist en niet aan de verkeersleiding. De verkeersleiding kan hooguit geadviseerd hebben om met een volle trein door te rijden en het volgende station over te slaan. De keuze is echter aan de machinist (de enige die kan zien of doorrijden verantwoord is).
 

27-08-2008 13:49:43
keesje
keesje
En die keus staat wel zo'n beetje gelijk of hij in elkaar gemept wil worden of niet. Dus hij rijdt in de meeste gevallen maar gewoon door om niet de wind van voren te krijgen of de volgende collega met hetzelfde probleem op te zadelen...  

27-08-2008 14:27:46
mren
mren
Quote
kwilke:
Quote
keesje:

Hoe groter de consessies zijn, hoe makkelijker die problemen dus te bestrijden zijn. (...) En dus vind ik de conclusie juist dat genoemde problemen met marktwerking te maken hebben.


Is nou het probleem de te kleine consessie of de marktwerking als geheel? De consessiegrootte wordt nog altijd bepaald door de provincie en dat is... een staatsbedrijf.

Ho ho, een provincie is geen staatsbedrijf maar een bestuursorgaan, dat is wel even iets anders. Bovendien wordt een concessiegrootte niet bepaald door de provincie, maar beslist de centrale overheid over welke spoorlijnen worden gedecentraliseerd. Voor overige OV-concessies liggen de gebiedsgrenzen vast, dat deze zelden provinciegrens overschrijdend zijn, is iets anders. En dat sommige provincies niet een (deel van de) lijn(en) gecombineerd in de markt zetten, is een regelrechte misser. Zoals de knip in de ex-interlinerdienst Nijmegen-Eindhoven bij de provinciegrens. Hoe het wel goed gaat, zijn de lijnen Doetinchem/Winterswijk-Enschede, die doorrijden in het concessiegebied van een ander bedrijf.

En dan nog wat tegenvoorbeelden dat het niet altijd de provincie is die verantwoordelijk is voor OV: regio Twente (ook trein), SRE, GGD, KAN.

Laatst bewerkt door mren op 27-08-2008 14:28
 

27-08-2008 16:45:34
kwilke
kwilke
@mren: Bestuurlijk gezien heb je helemaal gelijk, daar ging ik te kort door de bocht. Feit blijft wel dat de meeste problemen terug zijn te leiden op de overheid en niet op de vervoerder. Het probleem is dus niet de marktwerking, maar de houding van de overheid tegenover die marktwerking. De overheid is in het huidige model namelijk de 'klant' die bepaalt hoe alles moet en waar de gebiedsgrenzen liggen. De echte klant heeft vervolgens het nakijken.
De vervoerder zelf probeert er nog het beste van te maken, bijvoorbeeld door de treinen van de Heuvellandlijn koppelbaar te maken met die van de Maaslijn, om zo toch nog enige flexibiliteit te hebben in het materieelpark.
 

27-08-2008 17:30:18
mren
mren
Nee, de overheid (centraal danwel decentraal) is de opdrachtgever, en als het goed is bepaalt die niet hoe alles moet, maar juist enkel eisen en de randvoorwaarden, waarbij de uitvoering verder aan de vervoerder is. Een eis zou kunnen zijn dat bij trajecten >15 minuten in 95% van de gevallen alle reizigers een zitplaats hebben.

Maar zoals ik hier ongetwijfeld al vaker heb gezegd: bij aanbestedingen staat of valt het resultaat met de competentie van de opdrachtgever.

Maar er is ergens een 'echt' aanbestedingen-topic, dan kan het hier verder over Veolia gaan.
 

27-08-2008 18:41:31
mich
mich
Quote
keesje: En die keus staat wel zo'n beetje gelijk of hij in elkaar gemept wil worden of niet. Dus hij rijdt in de meeste gevallen maar gewoon door om niet de wind van voren te krijgen of de volgende collega met hetzelfde probleem op te zadelen...


Inderdaad, opheffen is eigenlijk erger dan de te volle trein. Maargoed vandaag reed alles op volle sterkte, wat resulteerde in maar 3 te volle treinen in de ochtend. Om half 5 was de drukte schijnbaar voorbij, want vanaf dan werden de treinen met 4 bakken weer gehalveert.
 

27-08-2008 21:03:54
kwilke
kwilke
Quote
mren: bij aanbestedingen staat of valt het resultaat met de competentie van de opdrachtgever.


Waar ik me van harte bij aansluit.

Weet iemand trouwens iets meer specifiek hoe het zit met het traject Nm-Nmh? Veolia voert hier de dienst uit in opdracht van de provincie Limburg, terwijl dit het 'gebied' van de Stadsregio Arnhem-Nijmegen (voorheen KAN) is. Ik heb begrepen dat hierover afspraken zijn gemaakt. Moet Veolia bijvoorbeeld een andere vervoerder toelaten op dit traject, als het aloude plan om een stopper van Nm naar Nmh door te trekken ooit doorgaat?
 

27-08-2008 21:13:32
tom1404
tom1404
Komende week beginnen de colleges weer voor de studenten in Nijmegen, waardoor er weer heel veel studenten en ook andere mensen de trein naar Nijmegen gaan nemen. Dan zullen er vast en zeker weer overvolle treinen voor komen 's ochtends en in de avondspits. Hopelijk houdt Veolia hier rekening mee. Denk dat ik maar lekker de spitstreinen ga nemen, want die zitten vaak minder vol  

27-08-2008 23:21:36
ruud.h
ruud.h
nou dat wil ik niet zeggen reis vaak op dit lijntje
Het is in de spits net zo druk als gewoonlijk treinverkeer hoor
dus ik zou maar de reguliere trein nemen al ik jou was


ruud.h
 

27-08-2008 23:29:33
hvondelen
hvondelen
Quote
Komende week beginnen de colleges weer voor de studenten in Nijmegen, waardoor er weer heel veel studenten en ook andere mensen de trein naar Nijmegen gaan nemen. Dan zullen er vast en zeker weer overvolle treinen voor komen 's ochtends en in de avondspits. Hopelijk houdt Veolia hier rekening mee. Denk dat ik maar lekker de spitstreinen ga nemen, want die zitten vaak minder vol%02%

Het heet niet voor niks, spitstrein eh!
Dan mogen ze wel langer zijn, maar het is vier keer zo druk als buiten de spits, en dat betekend een staanplaats, ongeacht of de treinen iets langer zijn.


http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord!
 

27-08-2008 23:41:23
mich
mich
Nou, ik wou er niks over zeggen maar dan toch maar: mijn ervaring is dat je in de spitstrein bijna altijd kunt zitten, terwijl in de spits die kans op de reguliere trein met name tussen Nm en Bmr heel klein is.

Laatst bewerkt door mich op 27-08-2008 23:42
 

28-08-2008 00:07:31
hvondelen
hvondelen
Okee sorry dan heb ik niks gezecht!


http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord!
 

28-08-2008 00:27:45
keesje
keesje
Quote
mich: Nou, ik wou er niks over zeggen maar dan toch maar: mijn ervaring is dat je in de spitstrein bijna altijd kunt zitten...
Dat is toch wel zo fijn als machinist! %08%

Edit door admin: aanspreken van gebruikers op spelling is aan de moderators voorbehouden

Laatst bewerkt door keesje op 28-08-2008 00:28
 

28-08-2008 08:19:32
mren
mren
Quote
kwilke: Weet iemand trouwens iets meer specifiek hoe het zit met het traject Nm-Nmh? Veolia voert hier de dienst uit in opdracht van de provincie Limburg, terwijl dit het 'gebied' van de Stadsregio Arnhem-Nijmegen (voorheen KAN) is. Ik heb begrepen dat hierover afspraken zijn gemaakt. Moet Veolia bijvoorbeeld een andere vervoerder toelaten op dit traject, als het aloude plan om een stopper van Nm naar Nmh door te trekken ooit doorgaat?


Ik weet het zo niet, maar gok zou zijn dat KAN en provincie Brabant de verantwoordelijkheid voor hun delen van de lijn hebben gemandateerd aan provincie Limburg.
Of Veolia een andere vervoerder toe moet laten, ligt helemaal aan het concessiecontract dat is gesloten. Een gedoogbeding (niet-exclusiviteit) is bij mijn weten alleen opgenomen op Est-Ah-Ahp.
Openbreken is natuurlijk altijd een optie, en zeker als Veolia tegen de grenzen van zijn capaciteit loopt op Nm-Nmh, zouden ze best genegen zijn een andere vervoerder toe te laten denk ik. Moet er alleen nog even onderhandeld worden over de verdeling van de opbrengsten
 

28-08-2008 12:21:29
kwilke
kwilke
Ik denk dat het laatste punt nog wel eens reden zou kunnen zijn dat Veolia het contract liever niet openbreekt. Ik kan me nog verhalen herinneren van mich die met 5 bakken vanaf Nm stampvol vertrok, waarna de meeste mensen er in Nmh weer uitgingen... Zal wel de trein van iets voor half 9 zijn geweest

Laatst bewerkt door kwilke op 28-08-2008 12:21
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

28-08-2008 13:34:52
mich
mich
inderdaad is Nmh erg druk, maar Ck en Bmr zijn ook erg druk. Probleem is dat je in Nmh niet kunt keren, pas in Mook. Een mogelijke oplossing zou zijn een kwartiersdienst op werkdagen tussen Bmr en Nm tussen een uur of 7 s'morgens en 7 uur s'avonds.  

28-08-2008 15:09:53
kwilke
kwilke
De plannen waar ik op doelde dateren al van een paar jaar geleden, waarbij het de bedoeling was om één spoor te elektrificeren en daarop de stoptrein Zp-Nm naar Nmh te laten rijden, en de treinen naar Rm op de andere twee (het spoor naar Kleve lag er toen nog). Eens in de zoveel tijd duikt dat plan weer op. Dit zou echter wel een andere vervoersmaatschappij erbij op dit traject betekenen, naast Veolia. Is puur bedoeld voor studenten en medewerkers op de campus bij Nmh (als ontalsting van Veolia en de Heyendaalshuttle(bus) lijn 10).  

28-08-2008 15:44:31
hvondelen
hvondelen
Zou NS niks zien in Nmh dan? Ze hebben immers meerdere vergelijkbare keerstations en op het oog: Gdg, Hnk, Almo, Bkl(2009), Htnc (2009), Wdm (20XX).

Laatst bewerkt door hvondelen op 28-08-2008 15:46


http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord!
 

28-08-2008 16:13:23
john2
john2
Een keerstation, is dat een kopstation waar een trein kop maakt voor weer de andere kant op te rijden? Het lijkt mij stug als een trein kan keren!

Laatst bewerkt door john2 op 28-08-2008 16:17
 

28-08-2008 16:51:25
bjornl
bjornl
Waarom noemen we het dan een keerspoor?
Vndc hoort ook in dat rijtje thuis, trouwens.
 

28-08-2008 18:10:59
nielske90
nielske90
Het beste voorbeeld ontbreekt nog wel. Tilburg-West. Ook een soort 'universiteitsstation'. De NS zal best wel naar Nmh willen rijden, want die stukjes zijn vaak wel behoorlijk druk en in het geval van Nm wordt het hoofdstation nog ontlast ook...

Laatst bewerkt door nielske90 op 28-08-2008 18:11
 

28-08-2008 18:42:27
ruud.h
ruud.h
vandaag was er niets van te maken in de 7354 van de omroep installatie
Het was echt heel erg zachtjes hoe komt dit
Is die al zo verslechterd een vrouw op leeftijd vroeg of we al in Nijmegen waren toen zij ik nee dat is de volgende stop
ze zei zetten ze die omroepinstallatie eens wat harder


ruud.h
 

29-08-2008 08:24:45
keesje
keesje
Als er tussen Nm en Nmh een draadje zou hangen en een keergelegenheid komt, dan kan NS volgens mij zonder al teveel extra kosten doorrijden naar Nmh. In plaats van dat materieel vanuit Ah wordt afgerangeerd of wordt omgereden, kan het met 500 meter extra doorrijden ook nog eens reizigers vervoeren die op hun beurt niet meer hoeven over te stappen.

Vraag is of men zo'n keergelegenheid wil maken en of de overheid de NS wil toelaten in het consessiegebied van Veolia. Het zou niets moeten uitmaken, want reizigers zullen een rechtstreekse trein vanuit Ah best handig vinden. Maar of het past in de gedachte van de marktwerking (consessie behoort tot Veolia en dus niet tot NS), dat is dus maar de vraag.
 

29-08-2008 11:24:30
fastguy84
fastguy84
Ik citeer mezelf maar eens, uit het topic 'Dienstregeling 2009, wat is waar?' waar ik op 2 juni jl schreef:
Quote
In het PvE van de concessie Noord- & Midden-Limburg (incl. Maaslijn) staat:
Quote
3. Het KAN onderzoekt de mogelijkheid om extra treinen in te zetten op het trajectdeel Nijmegen - Nijmegen Heyendaal en de spitstreinen tussen Boxmeer en Nijmegen door te trekken naar Arnhem (en verder). De concessiehouder is verplicht om in goed overleg met de Provincie, het KAN en een eventuele andere vervoerder, hieraan zijn medewerking te verlenen.


(eenzelfde tekst staat trouwens in dit PvE over het traject Nm-Nmh-Groesbeek-Kranenburg-Kleve). Dus dat is geen probleem


Een NS-trein tailtracken van Nm via Nmh naar Groesbeek zou zelfs een nog beter idee zijn.

Op mijn ritje gisteren was in de 354 inderdaad ook nauwelijks iets van de omroep te horen. Lekker rustig dus.
 

29-08-2008 12:01:52
julius
julius
Quote
fastguy84: Een NS-trein tailtracken van Nm via Nmh naar Groesbeek zou zelfs een nog beter idee zijn.
De gemeente Groesbeek is/was(?) fel tegenstander van heropening van Nijmegen-Kleve, dus dat zal vast niet gaan gebeuren.
 

29-08-2008 12:35:42
keesje
keesje
Groesbeek - Kleve v.v. kan per railfiets. %08%  

29-08-2008 13:00:10
nielske90
nielske90
Als we het dan toch over die passage hebben;
Quote
3. Het KAN onderzoekt de mogelijkheid om extra (...) en de spitstreinen tussen Boxmeer en Nijmegen door te trekken naar Arnhem (en verder).

Let vooral op 'Arnhem (en verder)'. Hoe ver moet die spitstrein wel niet gaan doorlopen, buiten zijn concessiegebied. Nee, probeer dan maar een stoptrein Zp-Nmh te maken uitgevoerd door de NS...%03%

Laatst bewerkt door nielske90 op 29-08-2008 13:00
 

29-08-2008 13:02:55
keesje
keesje
Dan heeft Elst-Arnhem in zo'n geval al 3 verschillende vervoerders om uit te kiezen: Syntus, Veolia en NS!  

29-08-2008 13:14:17
geertw
geertw
Quote
nielske90: Hoe ver moet die spitstrein wel niet gaan doorlopen, buiten zijn concessiegebied.

Stel dat je een spitstrein tot - bijvoorbeeld - Dieren zou maken, dan zou dat toch niet echt ver buiten KAN liggen? Of Ahp ofzo (dat keert alleen wat lastiger). En hoe erg is het dat een treinserie doorloopt naar een andere concessie? Liever dat dan rare knips (die concessiegrenzen zijn ook maar arbitrair), wat mij betreft...

Laatst bewerkt door geertw op 29-08-2008 13:14


http://www.ovinnederland.nl/
 

29-08-2008 13:22:40
webguy
webguy
Een trein tot Ahpr is niet zo gek idee: heel veel studenten stappen daar 's morgens uit, en de verbinding Arnhem Presikhaaf-Nijmegen (Heyendaal) is belangrijk voor de Hogeschool, die op beide plekken campussen heeft... Er zou zelfs ruimte zijn denk ik in Presikhaaf voor een derde/keer-spoor: het park moet dan wat ruimte weggeven, maar dat zou moeten kunnen. Btje zand erbij en perron verplaatsen.

(EDIT: Sorry, ja, ik bedoelde Ahpr, niet Ahp... Je zou naar Ahp kunnen en keren op Arnhem Goederen, maar daar heb je niet veel aan eigenlijk.)

Laatst bewerkt door webguy op 30-08-2008 00:26


Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!
 

29-08-2008 13:31:32
dumpy_dump
dumpy_dump
Ahp = Arnhem Velperpoort
Ahpr = Arnhem Presikhaaf
;-)
 

29-08-2008 13:45:55
john2
john2
Weet ik ook niet waar de uitdrukking van keerspoor vandaan komt. Heb hier nog nooit van gehoord. Hier op Somda kwam ik die uitdrukking voor de eerste keer tegen. In NS termen heb ik altijd gehoord van kopmaken, kopstations en kopsporen. In NS termen heb ik wel van omloopspoor gehoord.

Laatst bewerkt door john2 op 29-08-2008 16:20
 

29-08-2008 14:13:01
kwilke
kwilke
Quote
geertw: Stel dat je een spitstrein tot - bijvoorbeeld - Dieren zou maken, dan zou dat toch niet echt ver buiten KAN liggen? Of Ahp ofzo (dat keert alleen wat lastiger). En hoe erg is het dat een treinserie doorloopt naar een andere concessie? Liever dat dan rare knips (die concessiegrenzen zijn ook maar arbitrair), wat mij betreft...


Destijds was geloof ik Doetinchem-Boxmeer in onderzoek. Dat gaat door 2 consessiegrenzen heen, maar het levert wel een nieuwe directe verbinding op, uitbreiding van de capaciteit tussen Nm en Ah + ontlasting van deze twee stations. Het is goed dat het KAN zoiets onderzoekt, maar het zou nog beter zijn als er ook eens iets uitgevoerd werd op dat gebied.
 

29-08-2008 20:59:42
bjornl
bjornl
Quote
john2: Weet ik ook niet waar de uitdrukking van keerspoor vandaan komt. Heb hier nog nooit van gehoord. Hier op Somda kwam ik die uitdrukking voor de eerste keer tegen. In NS termen heb ik altijd gehoord van kopmaken, kopstations en kopsporen. In NS termen heb ik wel van omloopspoor gehoord.

Prorail kent de term wel: http://www.prorail.nl/Search/Pages/Results.aspx?k=keerspoor
 

29-08-2008 23:54:08
broek53
broek53
Tsja, NS ook hoor. Het werden in het recente verleden nogal eens "tailtrack-sporen" genoemd, maar dat is al helemaal niet logisch te verklaren. Maar de voorzieningen in Hoorn Kersenboogerd, Gouda Goverwelle en binnenkort in Breukelen heten allemaal "keersporen".  

01-09-2008 09:39:17
john2
john2
Weet iemand wanneer de nieuwe treinstellen voor de heuvellandlijn in gebruik genomen worden voor de personen dienstregeling.  

01-09-2008 22:32:03
bloober
bloober
Midden 2009 - Start DRGL 2010.


Groetjes, Bloober
 

02-09-2008 08:52:15
tom1404
tom1404
't is weer zover hoor. We zijn weer terug bij het stallen van vee in de Veolia treinstellen op de Maaslijn. De trein van 8 uur vanuit Boxmeer stond echt bomvol, in Cuijk konden er eigenlijk geen mensen bij, maar toch werden ze erbij gelaten en daar was het echt proppen. Enkele controleurs die op het station aanwezig waren moesten zelfs mensen uit de trein halen omdat die echt overvol zat. Ze durvden niet om er meer dan een paar uit te halen, wat eigenlijk wel nodig was. Deze trein had gewoon Cuijk voorbij moeten rijden want het is onverantwoord om met zo'n overvolle treinen te gaan rijden! (Maar ja in Cuijk opheffen wil je ook niet, want dan heb je voor de komende uren ook problemen)  

02-09-2008 09:04:59
broek53
broek53
Reden er stellen te weinig, dan?  

02-09-2008 09:08:21
tom1404
tom1404
Nah, dat viel geloof ik wel mee, denk niet dat er meer stellen bij zouden kunnen omdat het peron te klein is. Het is gewoon de grote nieuwe aanwas tijdens het nieuwe collegejaar.

Daarnaast is de spitstrein die een 15 tal minuten later vertrekt wel te klein om alle mensen op te vangen die niet met deze trein mee kunnen (totaal meestal een tweetje wat die rit rijdt).

Komende dagen wordt het voor mij iig een paar treinen later, want dit kan echt niet.
 

02-09-2008 10:09:52
john2
john2
Blooper Wageningen. Dank je wel voor de informatie. Groetjes John.  

02-09-2008 10:13:31
john2
john2
Quote
john2: Een keerstation, is dat een kopstation waar een trein kop maakt voor weer de andere kant op te rijden? Het lijkt mij stug als een trein kan keren!

Heb de NS in een mail gevraagd wat de nu de juiste benaming is. Ik kreeg als antwoord terug van de NS dat de juiste benaming kopspoor is. En dat de treinen op dit spoor weer de andere kant op rijden.
 

02-09-2008 10:39:24
broek53
broek53
Er loopt een en ander door elkaar. Een kopspoor is een technische definitie, namelijk van een spoor met aan een kant een stootjuk. "Keerspoor" is een functionele definitie, namelijk voor een spoor dat (voornamelijk) gebruikt wordt om treinen te keren. Zo is het kopspoor van Amsterdam Zuid technisch een kopspoor, functioneel hebben we het over een keerspoor.
In Breukelen komen twee middensporen die gebruikt worden om treinen te keren en daarom keersporen genoemd worden - en het zijn geen kopsporen...
 

02-09-2008 12:27:41
mich
mich
Veolia zet vanaf vandaag al het materieel in dat ze hebben, ook overdag. (alleen de 3 spitstreintjes worden nog afgerangeerd) ondanks dat is de ongelofelijke hoeveelheid mensen in de ochtendspits bijna niet weg te krijgen. Veolia probeert aan meer materieel te komen, maar dat is er nog niet. Stations als Nm Nmh Ck en Bmr hebben nu in de ochtendspits een reizigersaanbod van zeker 500 man per uur.  

02-09-2008 12:32:35
broek53
broek53
Mooi dat het zo goed gaat! Volgens mij zou er over de huur van DM '90 met NS goed te praten (moeten) zijn, maar wie ben ik..?

Laatst bewerkt door broek53 op 02-09-2008 12:33
 

02-09-2008 12:36:31
mich
mich
Die gedachte wordt gedeeld, naast huren DM'90 zijn tussenbakken voor de 2tjes ook een oplossing. Afwachten wat(en wanneer) het gaat worden.  

02-09-2008 12:52:54
lucky
lucky
Er staan in de spits regelmatig 4 of meer DM'90 stellen gdst te zl, achter elkaar op een spoortje. En dat is nog uitgezonderd de stellen waar de werkplaats mee bezig is. Dus er kunnen best 2 of 4 stelletjes richting veolia heb ik het idee.  

02-09-2008 13:04:12
robbertc
robbertc
Als t zo eenvoudig zou zijn..

Sinds afgelopen maandag wordt er meer materieel ingezet. De 9100 rijdt bijv weer met 3x DM'90 in de spits. Bovendien kan het materieel defect zijn, reserve staan of bijv later op de dag ingezet worden om ander materieel te vervangen dat naar de Tankplaat moet. En zo kan ik nog wel wat redenen neerpennen. Dm'90 wordt momenteel (min of meer) volledig ingezet.

(Wat ik overigens niet wil zeggen is dat er geen DM'90 naar Veolia zouden kunnen gaan, er zou wel wat geregeld kunnen worden, natuurlijk. Alleen niet zo eenvoudig..)

Laatst bewerkt door robbertc op 02-09-2008 13:10
 

02-09-2008 13:10:56
bjornl
bjornl
Maar dat is deels op electrische lijnen, en er komen straks een paar Vtjes los van Arriva en daarnaast heb je de instroom van VIRM. Als NSR wil kunnen ze vast wel een paar Buffels "vrijspelen". En anders heb je altijd de Wadlopers nog  

02-09-2008 13:28:03
rudolfph
rudolfph
Volgens mij kan Veolia nog steeds wel een paar DM'90 huren bij NSFS. Dat aanbod bij het begin van de concessie zal vast nog wel geldig zijn. Datzelfde geldt waarschijnlijk ook nog wel voor die randvoorwaarde dat het voor minimaal 10 jaar is .  

02-09-2008 13:30:16
visscher
visscher
Eventueel zou NS toch de Vtjes op dijksgracht weer in gebruik kunnen nemen, en hiermee enkele diesels uit de 9100 vrijspelen voor veolia.  

02-09-2008 13:51:44
mvd
mvd
Ik weet dat een grote hoeveelheid Somda'ers in Hlm was afgelopen zaterdag, maar weet iemand welk Veolia-V'tje er naar Ehv is geweest (ze zien er namelijk alle acht nog hetzelfde uit).


Iech kom gelökkig oet Mestreech!
 

02-09-2008 14:08:40
broek53
broek53
Quote
rudolfph: Volgens mij kan Veolia nog steeds wel een paar DM'90 huren bij NSFS. Dat aanbod bij het begin van de concessie zal vast nog wel geldig zijn. Datzelfde geldt waarschijnlijk ook nog wel voor die randvoorwaarde dat het voor minimaal 10 jaar is .
Daarom zei ik ook dat Veolia bij NS zou moeten aankloppen en niet bij NSFS. Ervan uitgaande dat er ook DM '90 is dat niet van NSFS gehuurd wordt, dan. (In dat geval heeft NS er zelf de zeggenschap over, bedoel ik.)

Laatst bewerkt door broek53 op 02-09-2008 14:12
 

02-09-2008 14:48:11
keesje
keesje
Quote
mvd: Ik weet dat een grote hoeveelheid Somda'ers in Hlm was afgelopen zaterdag, maar weet iemand welk Veolia-V'tje er naar Ehv is geweest (ze zien er namelijk alle acht nog hetzelfde uit).


Zaterdagochtend zijn de 847 en 849 naar Ehv gekomen en dezelfde ochtend teruggekeerd naar Limburg.
 

02-09-2008 18:01:54
lucky
lucky
Quote
robbertc: Als t zo eenvoudig zou zijn..

Sinds afgelopen maandag wordt er meer materieel ingezet. De 9100 rijdt bijv weer met 3x DM'90 in de spits. Bovendien kan het materieel defect zijn, reserve staan of bijv later op de dag ingezet worden om ander materieel te vervangen dat naar de Tankplaat moet. En zo kan ik nog wel wat redenen neerpennen. Dm'90 wordt momenteel (min of meer) volledig ingezet.

(Wat ik overigens niet wil zeggen is dat er geen DM'90 naar Veolia zouden kunnen gaan, er zou wel wat geregeld kunnen worden, natuurlijk. Alleen niet zo eenvoudig..)


Het is misschien iets in de na-spits, maar gister stonden er om 9.35 5x DM'90 GDST te zl. En de 9100 versterkingsstellen staan zo ver ik weet in gn te wachten op de avond spits...
En dit zijn dan niet de stellen die in de buurt van de werkplaats staan maar gewoon op het opstelterrein.

Laatst bewerkt door lucky op 02-09-2008 18:02
 

02-09-2008 18:50:18
vinny004
vinny004
Even een vraag met betrekking tot de elektrische GTW's die op de Heuvellandlijn moeten gaan rijden. Mij is ooit verteld dat deze gekoppeld kunnen worden met diesel-GTW's, kan dat ook met dieseltractie? Of moet de elektische GTW dan als leeg mat. gesleept worden?

Het zou natuurlijk mooi zijn als zo het materieeltekort op de Maaslijn verhopen kan worden...
 

02-09-2008 19:01:16
ifje
ifje
Ik neem aan dat een dieselstel geen elektrisch stel kan aandrijven, het gaat enkel om het vanuit één cabine besturen van alle stellen. Het dieselstel zorgt zelf dat 'ie vooruit komt en het elektrische stel doet dat ook voor zichzelf.
Dus ik denk niet dat zo het materieeltekort kan worden opgelost.
 

02-09-2008 19:19:36
timtrein
timtrein
Die Buffels in Zl zullen dan vast van de trein naar Enschede zijn afgehaald... en misschien ook wel (toch) de 9100 (zijn immers vier setjes, worden de spitsstellen van allevier die sets in Gn gestald?)  

02-09-2008 19:31:53
lucky
lucky
Naar mijn weten rijdt de 7900 naar Enschede nooit met meer dan 2 stellen. En deze worden niet afgekoppeld tot na de avond spits. En niet alle 9100 rijden met 3 stellen voor zover ik weet. 2 setjes rijden met 3 stellen en worden halverwege de dag nog eens uitgewisseld met elkaar. (zie omloop constructie 9100)

Edit: Ik zie dat ik niet helemaal juist ben. De 9100 rijdt meer versterkt en daar zullen wel enkele stellen te zl achter blijven.

Laatst bewerkt door lucky op 02-09-2008 19:34
 

02-09-2008 20:18:15
mvd
mvd
Mvd: Einde discussie over de 7900/9100. Terug naar Veolia.


Iech kom gelökkig oet Mestreech!
 

02-09-2008 20:32:50
kevinevers
kevinevers
Quote
ifje: Ik neem aan dat een dieselstel geen elektrisch stel kan aandrijven, het gaat enkel om het vanuit één cabine besturen van alle stellen. Het dieselstel zorgt zelf dat 'ie vooruit komt en het elektrische stel doet dat ook voor zichzelf.
Dus ik denk niet dat zo het materieeltekort kan worden opgelost.


Dat is wel mogelijk. Er zijn zelfs proefritten voor geweest Kijk op mijn site voor foto's.