10-03-2008 19:14:17 | ||
---|---|---|
timtrein
![]() |
Daarop anticiperen blijft moeilijk... NS kreeg / krijgt het ook op de gekste momenten (buiten de spits) voor elkaar om met een tweetje mat'64 of een drietje ICM te rijden, met balkons en gangpaden overvol... |
10-03-2008 21:02:53 | ||
---|---|---|
nielske90
![]() |
Quote Of gewoon extra stellen. Is misschien wel duurder, maar wel veel flexibeler. ![]() ![]() ![]() Laatst bewerkt door nielske90 op 10-03-2008 21:03 |
10-03-2008 21:21:01 | ||
---|---|---|
willy84
![]() |
Extra stellen hoef je niet op te rekene schat ik zo in. Tussenbakken lijkt mij een realistichere optie vanwege de kosten. Ik neem aan dat er in het bestek iets staat over zitplaats garantie. Daarmee in de hand kan de aanbestedende overheid een boete opleggen als veevervoer buiten de spits structureel wordt. |
10-03-2008 22:12:45 | ||
---|---|---|
rogier
![]() |
Ik kreeg vandaag eindelijk antwoord op mijn klacht van 24 januari, over de informatievoorziening bij werkzaamheden. Sinds wanneer hebben werkzaamheden vaak een ad-hoc karakter? |
![]() |
advertentie |
10-03-2008 22:15:58 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Sinds altijd (mag ik hopen), ik bedoel: vaste werkzaamheden kennen we pas sinds kort in de vorm van het Nachtgat, en de rest is per definitie ad hoc. Maar wellicht bedoelt Veolioio dat niet in het kader van excuseren en afschuiven? |
10-03-2008 22:24:22 | ||
---|---|---|
rogier
![]() |
Laat ik het zo zeggen: uit de inkijkjes die jij geeft komt een beeld naar voren dat werkzaamheden godweethoeveel weken vantevoren in driehonderdvoud moeten worden aangevraagd. Van Veolia krijg ik een beeld van onzekerheid tot het laatste moment over het al dan niet doorgaan van werkzaamheden, waardoor het niet mogelijk is informatie tijdig te verspreiden. |
10-03-2008 23:09:56 | ||
---|---|---|
ruud.h
![]() |
Ik meende dat ns wel eens zij Nijmegen Roermond een onrendabele lijn was nou als ik het hier zo lees is dat echt niet of zou het komen dat Veolia nu de dienstregeling regeld ik zou het nu niet meer weten hoor Iemand anders die het wel weet graag hoor ik van u vriendelijke groet Ruud.h ruud.h |
11-03-2008 00:11:44 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Kletspraat, die ik maar al te vaak hoor. Het vervoeren van veel reizigers in de spits maakt een lijn niet rendabel, bijna integendeel. Het zou voor Veolia een kleine financiële ramp zijn als ze nog meer materieel moest aanschaffen alleen voor de spitsdiensten. Dat is ook de reden dat elders in het land Arriva liever een parallelle bus laat rijden dan spitsmaterieel extra aanschaffen, bijvoorbeeld. Daarnaast vangt Veoilia vele miljoenen van de provincies (dat is de concessie namelijk) om de dienst te rijden die ze rijdt. Stel dat ze die niet zou vnagen, dan zijn die miljoenen het verlies dat je lijdt op zo'n onrendabele lijn. Met andere woorden: concessies vormen het budget dat je vooraf krijgt om onrendabele diensten te verrichten. Laatst bewerkt door broek53 op 11-03-2008 00:12 |
11-03-2008 00:15:47 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
QuoteTsja, dat laatste zou mij buitengewoon verbazen, en het zou mij nog meer verbazen als Veolia (juist Veolia) zich dat zou laten gebeuren. Maar ik weet verder niets van dit specifieke geval af, natuurlijk. |
11-03-2008 09:36:00 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
Quote Dat klopt helemaal. Daarom kan Veolia ook geen extra treinen bestellen zonder hulp van de provincie. 4 extra tussenbakken maakt daarom veel meer kans. |
11-03-2008 09:41:02 | ||
---|---|---|
waalkade
![]() |
Zet maar een s achter die provincie. Plus nog een keer het KAN. Dat maakt het extra ingewikkeld. |
11-03-2008 09:44:18 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
De grootste spitsdruk ligt ook nog op het noordelijke gedeelte. Juist het gedeelte waar de Maaslijn door 3 provincies slingert. En langer de spitsdienst rijden zal waarschijnlijk ook niet de oplossing zijn. Wat is er trouwens gepland met station Mook? Wanneer zou dat geopend moeten worden? Je kunt er op rekenen dat de spitsdruk dan nog meer toeneemt. |
11-03-2008 10:12:15 | ||
---|---|---|
nielske90
![]() |
Quote Nee, de reizigers moeten toch in de spits rijden (want ze zijn afhankelijk van hun werktijden). Enige middel is meer treinen op dat tijdstip (wat niet gaat vanwege het enkelsporig traject) of langere treinen natuurlijk... ![]() Voor komend jaar (2009) staat de opening van station Mook in iedere geval niet gepland... ![]() |
11-03-2008 11:05:12 | ||
---|---|---|
rond
![]() |
Mbt station Mook, zie onderstaand bericht op omroep Gelderland: "Station Mook-Molenhoek eerder klaar MOOK - Het nieuwe treinstation Mook-Molenhoek aan de Maaslijn tussen Nijmegen en Roermond is in april 2009 klaar voor gebruik. Dat is ruim een jaar eerder dan in februari nog door spoorwegbeheerder ProRail werd aangenomen. De aanleg van een tijdelijke voetgangersbrug, een idee van ProRail, leidt tot de ingebruikname in april 2009. In 2010 is het station definitief klaar. De door ProRail bedachte oplossing is nu voor formele besluitvorming aan het bestuur van Stadsregio Arnhem Nijmegen voorgelegd. Uitgegeven: 10-03-08 14:48" |
11-03-2008 17:37:44 | ||
---|---|---|
fastguy84
![]() |
De 'definitieve' oplossing is overigens een gelijkvloerse spoorwegovergang, waarvoor de beveiliging moet worden aangepast (aankondigingsbaken?). Er komen twee losse perrons. |
11-03-2008 20:22:58 | ||
---|---|---|
Hans1234
![]() |
Gaat er in molenhoek ook 4x per uur gestopt worden in de spits? |
11-03-2008 20:41:21 | ||
---|---|---|
jordydl1
![]() |
aangezien dd spitstrein ook een stoptrein is ga ik er wel vanuit Laatst bewerkt door jordydl1 op 11-03-2008 20:41 |
11-03-2008 20:44:06 | ||
---|---|---|
Hans1234
![]() |
Dus dat betekent ook een reistijdvergroting van 3 a 4 minuten, ik denk dat vele reizigers hier niet op zitten te wachten. |
11-03-2008 20:48:41 | ||
---|---|---|
lucky
![]() |
3 a 4 minuten? Ik weet niet in wat voor treinen jij zit, maar bij 1 a 2 minuten houdt het met de gtw's wel op. Ze hebben de kwaliteit van snel optrekken. Die tijd kunnen ze gemakkelijk goedmaken in vergelijking met de DH's. |
11-03-2008 20:51:10 | ||
---|---|---|
Hans1234
![]() |
Zeker in de spits duurt het al zeker 2 minuten om in en uit te stappen, verder speelt het afremmen en optrekken ook nog een geringe rol, dus kom je uiteindelijk toch zeker op drie minuten |
11-03-2008 21:20:00 | ||
---|---|---|
nielske90
![]() |
In en uitstappen duurt zelfs in de spits geen 2 minuten lijkt me...![]() Een voorbeeld (wat ik vaak ervaar): Op station Helmond, waar de IC's door ICK worden gereden (ja, dat materieel met die extreem smalle deuren) en niet goed gespreid wordt duurt in en uitstappen in de spits misschien net twee minuten. Hierbij heb je echter veel te smalle deuren, en een groep mensen die allemaal bij dezelfde deur eruit/erin wil. Verwacht dat dat in Mook-Molenhoek toch wel iets beter zal gaan, gezien het feit dat de deuren van GTW's aanmerkelijk breder zijn. ![]() Ennuh, we hebben het wel over Mook-Molenhoek, niet over Utrecht Centraal he...%03% ![]() Laatst bewerkt door nielske90 op 11-03-2008 21:20 |
12-03-2008 07:54:33 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Bijkomend voordeel is dat de treinen ter plaatse toch niet sneller gaan dan 90 km/h vanwege het wissel en de brug. |
12-03-2008 11:47:05 | ||
---|---|---|
ruud.h
![]() |
klopt helemaal ja wad dat wissel is doorgang 90km en de spoorbrug ook ruud.h |
12-03-2008 14:39:58 | ||
---|---|---|
thijs
![]() |
Hoe nuttig is zo'n station Mook nou? Zoveel mensen wonen er niet, en door de extra stop neemt de reistijd weer toe, en de aansluitingen in Nm bijv. waren net zo goed geregeld sinds de GTW's. Of is er toch wel potentie voor zo'n station? |
12-03-2008 17:06:53 | ||
---|---|---|
Hans1234
![]() |
Mij lijkt station Mook ook weinig nut hebben. Toch zal er wel een vervoersvraag zijn. Vanmorgen reed mijn trein richting nijmegen station cuijk voorbij. In cuijk stonden overigens 5 of 6 bakken gtw met geen dienst op spoor 3. Wat was er aan de hand? |
12-03-2008 17:18:13 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
Voor dat laatse zie het opvallende dingen topic van vandaag![]() Jou trein reed inderdaad op volle sneheid Cuijck voorbij, omdat het in en uitstappen in Boxmeer 10 minuten had geduurt.... (zei hier iemand iets over 2 minuten? ![]() Dat wissel in Mook is trouwens een 110 wissel, maar dat maakt niet uit 90 is voor de brug ![]() |
12-03-2008 19:38:19 | ||
---|---|---|
rogier
![]() |
QuoteEn helaas, nadat het een tijdje goed ging, hebben de werkzaamheden van het komende weekeinde (15/16 maart) en die van het weekeinde erna (22/23 maart) de folder en de NS-site niet bereikt. Gelukkig staat het wel op de Veolia-site, dat is dan nog een klein lichtpuntje. |
12-03-2008 19:44:28 | ||
---|---|---|
kwilke
![]() |
Quote Het vervoer vanuit Mook/Molenhoek vindt op dit moment plaats via off-topic voertuigen. Deze rijden in de spit 6 keer per uur (4 maal 83, 2 maal 1) en daar buiten 4 maal (2+2). Lijn 1 zit niet vol, maar daar staat tegenover dat 83 uitpuilt. Er is dus wel degelijk vervoersvraag. Daarnaast is een trein voor de mensen uit Mook en Molenhoek een grote verbetering van het openbaar vervoer. |
12-03-2008 19:53:46 | ||
---|---|---|
reizigert
![]() |
Als Veolia al instemt met het compleet overbodige station Heerlen de Kissel waar ik in de spits nooit meer dan 2 mensen zie in of uitstappen, dan lijkt me er geen enkele reden om de mensen in Mook-Middelaar hun station te misgunnen |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
12-03-2008 22:48:15 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Veolia hoeft en heeft niet in te stemmen, die voeren gewoon een concessie uit waar dat in staat. In die zin heeft de rest van Nederland relatief een slechte aan de NS: die vindt van nieuwe haltes zelf ook nog wat... |
12-03-2008 22:57:28 | ||
---|---|---|
willy84
![]() |
Misschien kunnen ze op die dunne lijntjes een stopknop systeem invoeren. Wel zo handig met al die kleine haltes, die dan minder bezwaarlijk zijn. |
12-03-2008 23:30:39 | ||
---|---|---|
kwilke
![]() |
En als er dan mensen staan te wachten bij de halte? Ik denk niet dat de remafstand nog voldoende groot is als de machinist je ziet staan. Maar laten we hopen dat dat station voldoende klandizie krijgt. Want daar is het Veolia toch om te doen. |
12-03-2008 23:36:13 | ||
---|---|---|
dh3201
![]() |
Dan zet je een knop en een lamp op die stations. Dat hebben ze in Denemarken en Zwitserland ook. Brand de lamp niet dan rijdt de trein voorbij. Wil er iemand instappen dan drukt die op een knop en gaat de lamp branden. De machinist ziet die lamp branden en weet dan dat ie moet stoppen. Shqiperise-lopers? |
12-03-2008 23:39:11 | ||
---|---|---|
vinny004
![]() |
Quote Niet handig. Dan kan er nooit meer een fatsoenlijke dienstregeling gereden worden. De ene dag ben je 10 minuten eerder als er geen mensen in stappen op stations als Mook enzo, de andere dag loop je extra vertraging op doordat op elk station één iemand in wil stappen... %03% |
13-03-2008 00:24:05 | ||
---|---|---|
lucky
![]() |
Dus? Bij bussen gaat het vrijwel 't zelfde. S'avonds staat er niemand bij de verschillende haltes, niemand wil eruit. Dus rijdt de bus een x aantal minuten voor op schema. Daar houd je dan min of meer rekening mee. |
13-03-2008 00:51:58 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Dat is gewoon een kwestie van het communiceren van de vroegste vertrektijd op de vertrekstaten en de laatste aankomstijd in de reisplanners. Mensen staan dus hooguit iets langer te wachten op een -in hun ogen- late bus/trein terwijl deze in het algemeen wel ruim voor de geplande tijd aankomt op het eindpunt. Dat is al gangbare praktijk trouwens. |
13-03-2008 07:22:31 | ||
---|---|---|
SleutelMan
Moderator ![]() |
maar toch, capaciteit op de weg is makkelijker te vinden dan op het spoor. Zeker in geval van vertragingen of (zoals op het zuidelijke deel van de Maaslijn) andere vervoerders (vracht) erbij is het niet handig dat het reizigersvervoer met flexibele tijden werkt. Daarom is het op het spoor ook zo dat er overal word gestopt door de stoptrein. Oplossing voor deze problematiek hierboven is gewoon het invoeren van een sneltrein, hoewel de capaciteit op de Maaslijn met normale diensten en een spitsdient daarvoor te beperkt is (laat staan het materieelbestand![]() Laatst bewerkt door SleutelMan op 13-03-2008 07:27 |
13-03-2008 08:52:06 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Je zou kunnen gaan denken om de reguliere slag als sneltrein te laten rijden als de spitsdienst rijdt. Maar ik weet niet of dat handig is wat betreft de reizigersaantallen in Bmr en Ck, om nog niet te spreken van de "vreemde" dienst die je dan in die plaatsen krijgt: het verschuiven van een aantal treinen met een kwartier. Overigens zul je wel met de tijden moeten schuiven als Mook-Middelaar open gaat. Je hebt nu keringen van 3 (spitsdienst) en 6 minuten. |
13-03-2008 11:54:30 | ||
---|---|---|
nielske90
![]() |
Eerder andersom. Lijkt me iets logischer om van de spitsdienst een sneltrein te maken. ![]() Laatst bewerkt door nielske90 op 13-03-2008 11:55 |
13-03-2008 13:03:01 | ||
---|---|---|
fastguy84
![]() |
Citaat uit de concept-vervoersconcessie (niet de definitieve, die is geheim) van 27 maart 2006:Quote en een sneldienst komt er zo gauw ook niet: Quote Een sneldienst kan dus niet als vervanger, hooguit als toevoeging, maar daar is noch materieel, noch capaciteit voor lijkt me. |
13-03-2008 13:05:20 | ||
---|---|---|
waalkade
![]() |
QuoteZou wel handig zijn in Venray. Wanneer de trein uit Rm aan de late kant is, kan de trein richting Rm alvast vertrekken naar Meerlo-Tienray. Al zullen de rokende mcn'n van Veolia dat niet leuk vinden. |
13-03-2008 13:13:33 | ||
---|---|---|
fastguy84
![]() |
een vraagje daarover: 'vroegâh' reed de trein (in Vry, spoor 1) alvast op naar het sein wanneer de vertrektijd was aangebroken, tegenwoordig wordt passage van de tegentrein afgewacht alvorens te vertrekken, ook al is de vertrektijd al geweest. Is hier een bepaalde reden voor (seinbeeldverbetering afwachten ivm snelheid ofzo?)? En ging ProRail/Veolia niet een proef houden met dynamische passeerplaatsen, hoe zit het daar eigenlijk mee? |
13-03-2008 13:25:53 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Quote Dat zou dienstregelingstechnisch wel de logische variant zijn, maar ik zou denken dat de spitsdienst toch al minder bezet is (omdat hij in Vry begint) en met minder stops nog leger wordt waardoor de druk op de doorgaande dienst weer toeneemt. En omlooptechnisch wil je niet vanaf Vl een extra stel meenemen omdat vanaf Bmr of Ck mensen moeten staan. Je zou wel kunnen kiezen om de spitsdienst Mook-Middelaar te laten overslaan, maar ik ben van het soort dat vindt "vervoersaanbod genereert vraag" dus zou ik dat in principe een slecht idee vinden, vooral in de aanloopfase. Maar hoeveel marge heb je nu tussen Nm en Ck? Kun je daar wat versnellen? |
13-03-2008 15:30:18 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
Inderdaad, we moeten stoppen op ieder station langs de lijn, ook met de spitstrein. Denk dat het anders ook niet zou gebeuren. Vast naar het sein oprijden is niet toegestaan, eerder de deuren sluiten dan .16 en .46 ook niet, en dan is de tegentrein vaak al lang binnen. Je maakt met de snelle GTW ook nauwlijks tijdwinst over die 200 meter, die je stapvoets moet afleggen(ATB-NG) als het sein nog rood toont. Laatst bewerkt door mich op 13-03-2008 15:31 |
13-03-2008 16:09:21 | ||
---|---|---|
spurt2244
![]() |
als het goed is dat in gepland op dienstregeling tijden. |
13-03-2008 16:44:40 | ||
---|---|---|
Hans1234
![]() |
De spitstreinen zouden in principe niet in mook hoeven te stoppen, er hoeft slechts een halfuursdienst gereden te worden. Er hoeven zelfs alleen maar treinen in de spitsrichting te rijden Laatst bewerkt door Hans1234 op 13-03-2008 16:52 |
13-03-2008 17:04:42 | ||
---|---|---|
nielske90
![]() |
Quote Dat bedoel ik dus ook. Dat het daarom meteen sneltrein zou heten maakt verder geen verschil maar goed. En zo te zien staat er dat ieder station elk half uur in elke richting bedient moet worden. Dat de spitsdienst niet zou stoppen op Mook-Middelaar wil niet zeggen dat de normale dienst dat ook niet doet. Dus volgens de getoonde regels uit de concessie mag het gewoon. Laatst bewerkt door nielske90 op 13-03-2008 21:02 |
13-03-2008 19:28:29 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
Eh.. nogmaals: Alle treinen moeten stoppen op alle stations. Hier is niks aan te veranderen, had het hier laatst nog met mijn baas over. |
14-03-2008 14:07:55 | ||
---|---|---|
spurt2244
![]() |
mensen op de maaslijn ga er maar niet vanuit dat er een sneltrein komt op de maaslijn buiten de spits is 2 stoptreinen per uur voldoende. |
14-03-2008 14:35:54 | ||
---|---|---|
nielske90
![]() |
Als je dan eerst op let wat hier boven besproken wordt.![]() ![]() ![]() Edit door admin: voor de zoveelste keer een onnodige quote weggehaald. Dit zou je nu toch onderhand moeten weten aangezien je al aardige tijd op dit forum zit. Let aub op dat je niet het voorgaande bericht citeert! |
14-03-2008 15:33:44 | ||
---|---|---|
jordydl1
![]() |
en als er hier al duidelijk verteld is dat alle treinen overal moeten stoppen dan zal dat zo zo zijn, als veolia geen behoefte heeft om te proberen om het aan te passen dan za;l dat in de toekomst vast wel goed komen.>>> |
14-03-2008 16:25:54 | ||
---|---|---|
floriss
![]() |
Hoe zit het verder met de bezetting in de daluren. Dus laten we zeggen tussen 9.00 uur en 15.00 uur op werkdagen en op zaterdag en zondag gedurende de periode 8.00 uur - 19.00 uur. Voor mijn gevoel, maar ik ben geen regelmatige reiziger van dit traject zitten met name op zaterdag de treinen ook goed vol met reizigers. Meest waarschijnlijk dagjesmensen. Heeft iemand daar een beeld van? |
14-03-2008 17:05:39 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
Dat ik daar een beeld van heb kun je wel zeggen %08% Doordeweeks: het toppunt van de spitsdrukte rond is 8 uur. Tot ongeveer 10 uur blijft het erg druk, daarna wordt het geleidelijk minder tot een uur of 2, waarna het aantal reizigers weer oploopt tot een piek rond half 6. Hierna neemt het weer af. Alleen na 9 uur savonds is het echt rustig in de trein, soms te rustig(Trein helemaal leeg komt voor). In het weekend heb je de spitsdrukte niet zo, maar dat zit er verdeeld over de middag dan allemaal bij in de vorm van dagjesmensen. Zondagavond is het ook erg druk. Quote Mag ik vragen hoe je hierbij komt en waar je op doelt? Ten eerste heeft het niks met de behoefte van Veolia te maken. De dienstregeling zoals die nu is is vrij goed. De krappe keertijd in Venray kan echt niet anders ivm de kruisingen. Met die spitstrein in bijvoorbeeld Vierlingsbeek doorrijden om tijd te winnen en de kering langer te maken is natuurlijk een mooi idee, had Veolia zelf ook al bedacht, maar we moeten van de provincie toch echt stoppen in Vierlingbeek, niet dat dat uitmaakt, want je staat daar toch altijd met de spitstrein op de doorgaande trein te wachten. Daarmee komt er een einde aan het verhaal van sneltreinen. (helaas maar gewoon niet mogelijk). Laatst bewerkt door mich op 14-03-2008 17:13 |
14-03-2008 17:24:16 | ||
---|---|---|
jordydl1
![]() |
ik bedoel hiermee dat er geen aanstate gemaakt word om op bepaalde stations niet te stoppen omdat dit simpelweg niet mag. |
![]() |
advertentie |
14-03-2008 18:01:36 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
Oke, dat klopt. |
14-03-2008 18:11:30 | ||
---|---|---|
floriss
![]() |
Quote Rendabel in puur economische zin betekent dat je er winst op maakt, daar is hier geen sprake van. De Maaslijn wordt geexploiteerd met subsidies die horen bij de concessie van de Provincie Limburg (en gedeeltelijk KAN en Noord Brabant) Daarnaast heb je de opbrengst van de kaartverkoop, kosten voor materieel, personeel e.d. Dit bepaalt de kostendekkingsgraad van de spoorlijn. Met andere woorden wat kost de jaarlijkse exploitatie en wat levert het op. Ik meen dat de Maaslijn uit een rapport van Prorail van een aantal jaar geleden een kostendekkingsgraad had van tegen de 40%. Dat is voor een regionale lijn wel vrij hoog. Kosten voor personeel en materieel zijn uiteraard mede bepalend voor de kostendekking van een spoorlijn. Als de NS een 'dure' conducteur op de trein zet en Veolia kiest voor een 'voordeligere' steward of voor vliegende controles, dat heeft invloed op je kostenplaatje. Hetzelfd geldt voor materieel. Lichter en zuiniger materieel zoals een GTW kost minder dan een Plan U of een DM' 90. |
14-03-2008 20:52:32 | ||
---|---|---|
timtrein
![]() |
40% in de NS-tijd? Dat zal nu ongetwijfeld dan flink gestegen zijn. Ben wel benieuwd of dit soort veranderingen de komende jaren inzichtelijk worden gemaakt... |
14-03-2008 22:04:35 | ||
---|---|---|
floriss
![]() |
Bijgaand de cijfers van 2005 of 2006, dat kon ik zo snel niet opmaken uit het rapport. De cijfers zijn afkomstig van het rapport van Prorail welke in 2006 is gebruikt voor de prijsvraag over de regionale spoorlijnen. Eea is terug te vinden op de site van Prorail. Aangezien dit het Veolia topic is geeft ik hier alleen even de getallen weer die betrekking hebben op de Maaslijn en de Heuvellandlijn. Maaslijn 85km lengte, gemiddeld 5500 reizigers per dag, (toenmalig) vervoerder NS, kostendekkingsgraad 42%. Heuvellandlijn 34km lengte, gemiddeld 4100 reizigers per dag, (toenmalig) vervoerder NS, kostendekkingsgraad 21% |
15-03-2008 08:34:01 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
Dit is wel heel opvallend, die 5500 reizigers per dag lijkt me haast niet te kunnen, want die vervoert Veolia alleen al in de ochtendspits%05% |
15-03-2008 12:06:43 | ||
---|---|---|
reizigert
![]() |
Wie weet zijn dat 5500 verschillende reizigers per dag, die waarschijnlijk meerdere keren per dag (heen-terug) de trein pakken. 5500 lijkt me ook erg weinig als je bedenkt dat Veolia per werkdag bijna 100 treinen rijdt. Uitgaande van dezelfde vervoersvraag als uit de NS tijd zou je dan per dienst 55 reizigers vervoeren, die voor het grootste gedeelte ook nog eens niet de hele rit Nm-rm uitzitten. Als je dan buiten de spits in pakweg Reuver zou instappen zouden er volgens die berekening naar schatting 10 a 15 mensen in de GTW moeten zitten... De realiteit is toch duidelijk anders |
15-03-2008 12:14:45 | ||
---|---|---|
waalkade
![]() |
Kan me toch vaag klachten herrinneren dat 2 x DH te weinig was op sommige ritten. |
15-03-2008 12:40:33 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
Er is toevallig weer geteld laatst, zal eens vragen wat daar uitkwam. Als je die 100 treinen pakt, en in elke trein zitten gemiddeld 150-200 man dan kom je op 15.000-20.000 reizigers per dag. |
15-03-2008 13:43:01 | ||
---|---|---|
bjornl
![]() |
Quote Het sleutelwoord hier is "gemiddeld". Waarschijnlijk kan je het gemiddelde aantal reizigers van de 3000 over de hele dag tussen Ut en Ah (in beide richtingen) makkelijk in een VIRM-IV kwijt. Toch zou ik niet willen adviseren om treinen als de 3020 of 3063 daarmee te rijden... Overigens zijn mijn ervaringen met de trein op de Maaslijn dat deze van en naar Nijmegen ook buiten de spits overdag vaak goed gevuld is. |
15-03-2008 17:08:17 | ||
---|---|---|
fastguy84
![]() |
Het 'probleem' zit hem vooral ook in de tegenspits; zo had ik vrijdag de 9:09 uit Nm en daar kon iedereen zitten in een GTW 2/6. Denk bij gemiddeld verder ook aan vakantieperioden, feestdagen en weekenden. Daarnaast ligt het denk ik aan de telsystematiek: is een reiziger iemand die héén en terug gaat, of telt dat als twee enkele reizen? Quote |
15-03-2008 19:31:03 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
Dan zit ik er niet ver naast met mijn 15.000-20.000 passagiers. ![]() |
15-03-2008 20:42:01 | ||
---|---|---|
timtrein
![]() |
De gebruikelijke telsystematiek telt een reiziger per enkele reis. Iemand die een retour maakt telt dus voor twee. |
16-03-2008 12:14:04 | ||
---|---|---|
reizigert
![]() |
Uit de OV-klantenbarometer blijkt dat de Maaslijn bij de slechtste treindiensten van Nederland behoort. Lijkt me ook niet verrassend aangezien dit onderzoek over 2007 gaat toen het inderdaad nogal een puinhoop was. http://www.gelderlander.nl/voorpagina/maasland/2821281/Maaslijn-zit-bij-slechtste-lijnen.ece |
16-03-2008 20:30:12 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Quote Het is bekend dat Prorail (maar ook NS) cijfers erg onnaukeurig zijn. Het grenst in gevallen aan opzettelijke misinformatie, puur en alleen om een bepaalde treinserie ofwel te kunnen opheffen of meer subsidie voor te kunnen krijgen. |
16-03-2008 21:27:31 | ||
---|---|---|
kevinevers
![]() |
Vandaag was er iets nieuws te zien op de schermen!!![]() Over een passagierstelling en enquête op donderdag 13 maart en over een 2de hands boekenmarkt in Ck op 29 en 30 maart. |
16-03-2008 21:32:07 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
QuoteEnig bewijs voor deze boude beschuldigingen? ProRail heft geen treinseries op of krijgt subsidie, dus moet dit op NS slaan. Ben erg nieuwsgierig. |
16-03-2008 21:53:46 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
Quote Dat was een week terug ook al ![]() |
16-03-2008 22:08:43 | ||
---|---|---|
edje
![]() |
Rijdt jullie directeur van Setten , nog wel eens op de trein. In de tijd dat hij namelijk bij Syntus nog werkzaam was, kwam ik hem regelmatig tegen als Machinist. |
16-03-2008 22:44:51 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
Ik dacht het wel ja, op de Heuvellandlijn. |
17-03-2008 00:34:14 | ||
---|---|---|
kevinevers
![]() |
Quote Reis niet dagelijks meer met dat ding, dat moet je toch weten ![]() |
17-03-2008 08:15:43 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Quote Ik heb zo geen voorbeelden, maar ik weet wel dat het in het verleden is voorgekomen. Daarbij: hoe wil je 5500 reizigers per dag in 2005/2006 verklaren als er nu 18000 reizigers per dag zijn? Zelfs als je nu een retourreis dubbel telt (en dus 9000 in de 'oude' telling zou hebben) heb je een groei van 63% in 2 jaar, en dat in de periode met de Wadloper problemen? Laatst bewerkt door mdeen op 17-03-2008 08:16 |
17-03-2008 20:54:20 | ||
---|---|---|
thejag
![]() |
Ik heb even de 'Monitoring Spoorgebruik 2005' van Prorail erbij gepakt en de exclusieve Maaslijn stations eruit gepikt: station in+uit_2004 in+uit_2005 NMH 1,351 3,183 CK 2,718 2,788 BMR 2,965 3,756 VLB 276 345 VRY 1,971 3,140 TG 560 604 RV 1,479 1,524 SM 428 362 In totaal stapten alleen al op de exclusief door de Maaslijn bediende stations in 2004 11.748 reizigers in en uit in 2004. In 2005 was dit zelfs 33% hoger, namelijk 15.700 reizigers. Nijmegen, Blerick, Venlo en Roermond zijn nog niet eens meegeteld, maar zet er eens 10% bij op en je zit voor 2005 al op 17.200 reizigers. Dan vind ik 18.000 reizigers in 2007 geen gek getal. Nu zit in deze rekenmethode wel een dubbeltelling van mensen die zowel in- als uitstappen op een exclusief door de Maaslijn bediend station, maar ik denk dat dit op zich meevalt daar de meeste reizigers toch naar Nm, Vl of Rm gaan (die er nu dus niet bij zitten) Laatst bewerkt door thejag op 17-03-2008 20:59 grt, Michiel |
25-03-2008 11:42:55 | ||
---|---|---|
reizigert
![]() |
Het gaat behoorlijk de goede kant op met Veolia op de Maaslijn. Veolia doet het een maand na de completering van de GTW-vloot volgens dit krantenbericht al een stuk beter dan de NS http://www.limburger.nl/article/20080325/REGIONIEUWS01/694651172/1056 Quote In de papieren versie van de krant wordt nog het volgende toegevoegd: Veolia overweegt voortaan de punctualiteit met beeldschermen of via internet bekend te maken. "Als het dan een week slechter gaat, kunnen we meteen uitleggen waarom." Ben vooral benieuwd naar dit laatste. Want Veolia blinkt nog steeds niet uit in het informeren van de reizigers Laatst bewerkt door reizigert op 25-03-2008 11:46 |
25-03-2008 11:55:12 | ||
---|---|---|
fastguy84
![]() |
en aangezien dit het Veolia-topic en niet het Maaslijn-topic is;Quote Het vetgedrukte heb ik toegevoegd, aangezien volgens mij het beperkte aantal deuren en de daarmee gepaarde lange stationnementen van een GTW op de Maaslijn (na het enkelspoor) de grootste oorzaak van vertragingen zijn. Maar voor de rest wel goed nieuws. |
25-03-2008 13:32:11 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
Inderdaad duurt het in en uitstappen bij de GTW erg lang. Hij is dan ook echt voor regionaal vervoer gebouwd, niet voor drukke lijnen... Betere verdeling van reizigers over alle deuren kan het oplossen, maar dat schijnt moeilijk te zijn. |
25-03-2008 13:36:35 | ||
---|---|---|
webguy
![]() |
Trouwens, bijna alweer vergeten... Zaterdag was er rond 9:30 in Vlb een testrit met een GTW op spoor 2. Nog iets speciaals? Ik kwam zaterdag ook alleen enkele stellen tegen. Rijdt er standaard zaterdag niks gekoppeld? Laatst bewerkt door webguy op 25-03-2008 13:37 Kom eens langs op http://ovinnederland.nl! |
25-03-2008 13:40:52 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
Die testrit is een herstelling van defect denk ik. Stel 352 toevallig? Zaterdag rijdt er standaart niks gekoppeld. Geprobeert wordt alle 6 de diensten door de 6 3tjes te laten rijden. |
25-03-2008 13:45:05 | ||
---|---|---|
webguy
![]() |
Geen idee welk stel![]() Kom eens langs op http://ovinnederland.nl! |
25-03-2008 18:21:12 | ||
---|---|---|
Hans1234
![]() |
De losse tweetjes waarmee op zaterdag geregeld wordt gereden zitten vaak in de middag behoorlijk vol. Waarom wordt er niet met twee tweetjes gereden? Dit lijkt mij naar de klant toe een goede zet, zij begrijpen vaak niet waarom er maar zo'n korte trein rijdt. |
26-03-2008 10:10:45 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
2 tweetjes op een zaterdag is te duur, en niet toegestaan door de directie van Veolia in Zweden. |
26-03-2008 10:49:40 | ||
---|---|---|
webguy
![]() |
Diesel is tegenwoordig erg duur![]() Kom eens langs op http://ovinnederland.nl! |
26-03-2008 10:55:52 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Zweden? Veolia zit toch in Frankrijk? Maar er zijn toch zeker afspraken gemaakt m.b.t. het aantal personen dat moet kunnen zitten? Als er echt te veel (...) reizigers komen dan zal Veolia wel een tweede stel moeten inzetten. |
26-03-2008 11:51:41 | ||
---|---|---|
stefanvdw
![]() |
Deze bedrijfjes moeten toch ergens op besparen anders kunnen ze niet voldoen aan het irreëele aanbod waardoor ze die concessie verkregen hebben; - geen conducteurs; eenmansbediening - te korte treinen Laten we er maar aan gaan wennen, of hopen dat customer service bij andere geprivatiseerde lijntjes wel hoger in het vaandel staat ipv. kostenreductie. |
26-03-2008 12:02:41 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
Veolia zit ook in Zweden, en daar valt Nederland onder. Zolang iedereen meekan is het niet zo'n probleem. Als niet iedereen meekan moet de machinist of indien aanwezig stewards dit zelf melden bij de regie(gebeurt vaak niet). Vervolgens moet de regie daar een melding van maken richting management. Maar dat management weet wel dat de treinen te vol zitten op bepaalde tijden. Datzelfde management heeft alleen beperkte middellen(Zweden/financieel/provincie), waardoor het niet zomaar meer treinen in kan zetten. Die middelen zou de provincie in kunnen helpen door meer geld te geven. Dat mag inderdaad juridisch dan weer niet omdat je een concessie hebt afgesloten voor een X bedrag. Krijg je meer dan dat bedrag heb je "oneerlijke concurrentie" en hadden andere partijen misschien een beter aanbod kunnen doen aan de hand van het hogere bedrag. |
26-03-2008 13:14:05 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Dus als er opeens 2x zoveel reizigers komen dan krijgt Veolia niet meer van de Provincie? Er is niet een vergoeding per reiziger of per bakkilometer afgesproken? Dat zuigt wel. Van de andere kant is het rijden met twee stellen niet twee keer zo duur als het rijden met één stel omdat het tweede stel toch al beschikbaar is (afschrijving over meer km) en er natuurlijk geen extra personeel voor nodig is. Van die kant heb je dus wel meer rendement over de inkomsten van de reiziger. |
26-03-2008 13:21:03 | ||
---|---|---|
seinhuis
![]() |
Er kan ook 1-3tje rijden, dus maar 1 extra bak. |
26-03-2008 14:14:04 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Dat is volgens mich al de bedoeling. |
26-03-2008 15:10:34 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
Quote Dat zuigt ja ![]() |
26-03-2008 17:13:58 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Quote Dat geldt slechts voor marginale extra kilometers. Als een stel structureel meer kilometers gaat rijden, dalen de kosten per gereden kilomter per stel omdat de vaste lasten van de gehele bedrijfsvoering over meer voertuigkilometers worden omgeslagen. |
26-03-2008 21:38:56 | ||
---|---|---|
floriss
![]() |
Quote Volgens mij beschikt een GTW per bak maar over 1 deur per treinzijde, dus erg veel keus hebben reizigers niet... Je loop toch automatisch naar de deur waar je het dichtste bij zit of staat. |
26-03-2008 21:43:11 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
Hoeveelheid deuren maakt daarin niet uit, heb het vaker meegemaakt dat bij een DH2tje allebei de deuren in het midden open stonden, allebei de bakken half leeg en voor 1 deur een hele rij van 10 mensen en de andere deur niemand... Ook bij GTW zie je dat mensen onbewust door de deur gaan waar de meeste mensen zijn en niet de kortste looproute pakken. |
26-03-2008 21:52:04 | ||
---|---|---|
floriss
![]() |
Oke Mich bedankt voor je toelichting. De reiziger als kuddedier zullen maar zeggen.![]() |
26-03-2008 22:24:18 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
inderdaad![]() |
26-03-2008 22:33:38 | ||
---|---|---|
fabrierban
![]() |
Quote Als de reizigers erg vaak opgepropt zitten en vaak moeten staan ga je dat wel merken in de inkomsten want dan gaan ze weglopen. In de spits is er wel begrip voor dat er gestaan moet worden, maar buiten de spits niet en wordt het beschouwd als slechte planning/service. Laatst bewerkt door fabrierban op 26-03-2008 22:42 |
26-03-2008 22:52:15 | ||
---|---|---|
nielske90
![]() |
Dan is het ook nog eens zo wat voor staanplaatsen het zijn. Zijn het staanplaatsen op de balkons, dan wordt dat idd in de spits niet erg gevonden. Staanplaatsen in de gangpaden zijn dan al eens stuk erger, omdat je dan veel meer het 'hutjemutje-idee' krijgt...![]() |
26-03-2008 23:43:01 | ||
---|---|---|
lw-o
![]() |
een gtw heeft niet echt balkons al snappen sommige reizigers dit nog niet helemaal, op lw-gn in de spits gaan toch de meeste mensen tussen de deuren staan, ipv in het gangpad. Virm is verrekte fijn spul |