13-11-2007 19:56:39
kbrandsma
kbrandsma
Volgens de 3226 duurt het nog een maand. En ach, wat is nou een maand? Ik was blij dat de GTW als laatst op Lw - Sk - Stv kwam te rijden. Bovendien is het nu winter. Dan is het geen ramp in de Wadloper, altijd lekker warm.
Al kan een GTW er ook wat van: afgelopen maandagochtend was het heerlijk die warmtestraling vanaf onder. Deed me weer aan koude ochtenden in een DH denken. Dat mist een DM'90 helaas (en veel elektrisch materiaal).

Mooie foto van de 203 en 355. Hollandse luchten!
 

13-11-2007 20:11:02
fastguy84
fastguy84
Er wordt weleens gezegd dat je maar één kans krijgt om een eerste indruk achter te laten en die was bij Veolia eufemistisch gezegd niet bepaald een geslaagde. De GTW's bieden Veolia in ieder geval een kans op revanche.
Ik denk dan ook dat ze er nu alles aan gelegen is om te zorgen dat ze een feilloze start maken met de GTW's; dus liever langer testen/opleiden, dan straks stilstaan met reizigers erin.

Want Veolia heeft de reizigers een jaar lang kunnen voorhouden dat straks de nieuwe treinen komen.
Als ze dan de gewenste verbetering brengen, dan vertellen de reizigers die nu wel nog met de trein gaan aan hun familie/collega's/vrienden dat het 'eindelijk' beter is (en halen ze ze misschien over ook weer eens de trein te nemen). Als de eerste indruk slecht is, haken die mensen misschien zelf wel af.

Daarom lijkt het mij handiger wat langer te wachten met de introductie om de kans op kinderziektes te reduceren en ook te zorgen voor een redelijke trefkans van de GTW's, zodat evt. negatieve ervaringen direct vervangen kunnen worden (in de hoofden van de mensen).

Ook ik vind het niet leuk als ik al vóór (vertraagd) vertrek van de trein weet dat ik een flinke vertraging krijg (door missen kruisingen en daarna missen aansluiting trein/bus), maar met de gedachte dat per 9/12 'alles' beter wordt... stap ik morgen nog wel met alle plezier in die Wadloper.
 

13-11-2007 20:19:48
sneltrein
sneltrein
Gaat echt lekker vlot met de GTWtjes %02%

Laatst bewerkt door sneltrein op 13-11-2007 20:19


:)
 

13-11-2007 21:26:22
kbrandsma
kbrandsma
Quote
fastguy84: (...)Als ze dan de gewenste verbetering brengen, dan vertellen de reizigers die nu wel nog met de trein gaan aan hun familie/collega's/vrienden dat het 'eindelijk' beter is (en halen ze ze misschien over ook weer eens de trein te nemen).

Totdat ook Veolia wordt geconfronteerd met 20% reizigersgroei en het 2 jaar duurt voordat de 2/6-en naar 2/8-en verlengd kunnen worden...
Ooit heb ik het eens nagerekend. Toen kwam ik tot de conclusie dat het totale aantal zitplaatsen in de nieuwe GTW's niet eens 100 meer bedragen dan de gehele vloot Wadlopers.
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

13-11-2007 22:09:13
fastguy84
fastguy84
Je mag toch hopen dat de beschikbaarheid van de GTW's *iets* hoger ligt dan die van de Wadlopers... desalwelteplus heb je natuurlijk gelijk dat die nabestelling ook weer tijd kost, maar dat zijn (op dit moment) zorgen voor morgen. En met 100 plaatsen meer, vang je toch al weer een reizigersgroei van zo'n 4-5% op...  

13-11-2007 22:18:45
bahnrunner
bahnrunner
Veolia Cargo SAS koopt trouwens 9 Traxx lok's, maar ik geloof dat het hier meer gaat over de GTWs dan over goederenloks  

13-11-2007 22:25:51
sneltrein
sneltrein
HEt is een veolia topic,, dus je kunt hier ook praten over Veolia Cargo


:)
 

13-11-2007 23:26:07
awhv-mcn
awhv-mcn
Quote
mich: Dan komen ze donderdag of vrijdag aan. Gaat wel erg snel zo, dan zijn eind deze week al 21 van de 38 bakken geleverd.
De 203+355 stonden voor aflevering gisteren en aankomst in Venlo vandaag op de rol. Vanochtend erg vroeg stond er Veolia GTW in Mönchengladbach. 1+1=2? Acht van de zestien stellen moeten er dan volgens planning zijn (201+351 op 26-10, 202+352 op 31-10, 353+354 op 6-11 en 203+355 op 13-11).

Laatst bewerkt door awhv-mcn op 13-11-2007 23:26
 

14-11-2007 08:39:41
timtrein
timtrein
Quote
kbrandsma: Ooit heb ik het eens nagerekend. Toen kwam ik tot de conclusie dat het totale aantal zitplaatsen in de nieuwe GTW's niet eens 100 meer bedragen dan de gehele vloot Wadlopers.
Dan reken je verkeerd. De vloot Arriva-Wadjes en DM '90 telde 5952 zitplaatsen, de GTW's hebben er 6584, oftewel 11% meer. Drie punten beïnvloeden dit nog:
1) de werkelijke beschikbaarheid van zitplaatsen lag in beide gevallen lager wegens onderhoud en defecten
2) in de oude situatie reed er een 614 tussen Nsch en Leer, nu zijn er 2 setjes GTW onderweg
3) de omlopen zijn niet helemaal vergelijkbaar (inefficiëntie en wellicht meer treinen onderweg)

...maar misschien horen deze stukjes onder 'Arriva' thuis
(maar moet dit soort dingen altijd even recht zetten! dus bij mod-copy&paste ook graag het oorspronkelijke bericht meenemen, bvd)

Laatst bewerkt door timtrein op 14-11-2007 08:42
 

14-11-2007 11:37:57
kbrandsma
kbrandsma
Tim, ik bedoelde de gehele vloot Wadlopers van Veolia in mijn voorgaande bericht.

Laatst bewerkt door kbrandsma op 14-11-2007 11:38
 

14-11-2007 12:34:05
fastguy84
fastguy84
Ik heb zojuist nog eens een keer de grote rekensom gemaakt (gezien een paar wisselingen DH bij Veolia), met dank aan http://wadloper.diesel-trein.nl/teksten/gegevens.html

DH (alleen 'in dienst' zijnde materieel geteld, dus wel 3107, maar niet 3117, 3119, 3227):
DH-I FR 1e kl: 8 x 7 = 56
DH-I FR 2e kl: 28+12 x 7 = 280 (zit+klap)
DH-I GR 1e kl: 8 x 2 = 16
DH-I GR 2e kl: 46+7 x 2 = 106
DH-II FR 1e kl: 8 x 12 = 96
DH-II FR 2e kl: 90+24 x 12 = 1368
DH-II GR 1e kl: 20 x 3 = 60
DH-II GR 2e kl: 120+10 x 3 = 390
Totaal 1e kl: 228
Totaal 2e kl: 2144
Totaal DH: 2372
(met de aantekening dat er niet bepaald gecontroleerd wordt op 1e klasse, en de beschikbaarheid veel lager ligt)

GTW:
GTW 2/6 1e kl: 16 x 10 = 160
GTW 2/6 2e kl: 108 x 10 = 1080
GTW 2/8 1e kl: 16 x 6 = 96
GTW 2/8 2e kl: 177 x 6 = 1062
Totaal 1e kl: 256
Totaal 2e kl: 2142
Totaal GTW: 2398

Er komen dus theoretisch 28 plaatsen 1e klasse bij, en er verdwijnen 2 plaatsen tweede klasse, dus totaal plus 26 zitplaatsen. Maar daarbij moet wel gezegd: mijn telling is erg arbitrair, aangezien de 3107 volgens mij al wekenlang logeert in Ehv... Daarnaast heb ik bij de DH's alle klapstoelen meegeteld, en bij gebrek aan info bij de GTW's daarin geen onderscheid kunnen maken.
 

14-11-2007 13:13:19
kbrandsma
kbrandsma
Ik denk dat ik op eenzelfde aantal uitkwam, al had ik geen onderscheid gemaakt tussen 1e en 2e klas.
Wel een schrikbarend tekort aan zitplaatsen dus bij 20% reizigersgroei (wat zeker niet als onmogelijk kan worden beschouwd, en zeker niet als je bedenkt dat Veolia nog 9 jaar de dienst uitmaakt, de olieprijzen stijgen, het milieubewustzijn van mensen stijgt, enz, enz.)

Laatst bewerkt door kbrandsma op 14-11-2007 13:14
 

14-11-2007 13:50:34
mich
mich
Vandaag waren inderdaad de 203 en 355 aangekomen. Beide staan in/voor de Cabooter loods, waar ze worden vergezelt door de 202 en 352. De 351, 354 en 352 stonden voor de Voith loods. De 201 was een instructierit aan het rijden.

De wadlopers in dienst op dit moment: 3103 3106 3107 3114 3118 3202 3203 3208 3210 3218 3219 3222 3223 3228 3230 3231. Vanzelfsprekend zijn er een aantal kapot/in onderhoud: Onnen/Groningen: 3108 3110 3111 3117 Eindhoven: 3207(beide motoren eronderuit) 3226 Arnhem: 3225 Venlo: 3224 3105, beide met kapotte motor, 3224 waarschijnlijk geen herstel.

Verder is de afvoer van de Wadlopers ook gepland, de eerste gaan op 30-11 en de laatse die overblijven op 29-02.
 

14-11-2007 15:26:18
nielsje
nielsje
bij de Cabooter loods heb ik vorig jaar een foto geknipt van de Buffel, toen alles nog ging  

14-11-2007 16:50:27
fastguy84
fastguy84
Quote
kbrandsma: Ik denk dat ik op eenzelfde aantal uitkwam, al had ik geen onderscheid gemaakt tussen 1e en 2e klas.
Wel een schrikbarend tekort aan zitplaatsen dus bij 20% reizigersgroei (wat zeker niet als onmogelijk kan worden beschouwd, en zeker niet als je bedenkt dat Veolia nog 9 jaar de dienst uitmaakt, de olieprijzen stijgen, het milieubewustzijn van mensen stijgt, enz, enz.)


Ja, maar wacht ff, zo ken ik er nog wel een paar (al hoop ik dat jij gelijkt krijgt mbt de reizigersgroei): dalende bevolking (zeker in Limburg), verdergaande individualisering (auto), groei welvaart (auto), schonere auto's (trein staat wat dat betreft nu jarenlang stil), voltooiing A73-Zuid...

En bovendien, zoals Michiel al laat zien, er staat veel DH buiten dienst, er zijn slechts 5 van de 9 DH-I (ik zie dat Michiel/Veolia de 3117 wel nog meetelt, dus dan 5 van de 10 DH-I) en 11 van de 15 DH-II in dienst (27 v/d 39/40 bakken).

Overigens zag ik de 354 bij Tg richting Rm om 14:55, de 351 en 353 bij de werkplaats (is hier trouwens een verkorting van, Brwpl ofzo?), waar nog hard werd gewerkt. Verder zag ik nog een onbekende 2/6 (zal dan wel de 201 zijn) om 15:25 bij Vlb richting Vl.
 

14-11-2007 17:01:56
mich
mich
Je kunt het ook van een andere kant bekijken, vanmorgen de drukste trein had in Nijmegen ongeveer 250 man aan boord, de drukste spitstrein 150. De doorgaande treinen zouden met 2+3 of 2+2 gereden kunnen worden, 317 of 248 zitplaatsen. Ruim voldoende lijkt me. Een spitstrein zou dan met een 2tje of 3tje gereden kunnen worden. (193/124 zitpl) Overigens heeft de 3117 gewoon gereden afgelopen weken, zoals ik al eerder gemeld heb.

Laatst bewerkt door mich op 14-11-2007 17:09
 

14-11-2007 20:44:24
j.jager
j.jager
Quote
fastguy84: DH (alleen 'in dienst' zijnde materieel geteld, dus wel 3107, maar niet 3117, 3119, 3227):
Waarom is de 3117 eigenlijk meegestuurd naar Gn? De stellen die naar Gn komen, die komen hier voor onderhoud, dus lijkt mij dat de 3117 wel weer in dienst komt.
 

14-11-2007 20:49:28
webguy
webguy
Hoe zit dat met dat tellen eigenlijk? Ik zag vanmorgen toen ik naar Blerick ging idd een mannetje in Veolia kleren die op het perron stond en iedereen ging tellen... Gebeurt dat elke dag?


Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!
 

14-11-2007 21:01:11
mich
mich
Ze zijn nu intensief op elk station aan het tellen om mij niet bekende reden.  

14-11-2007 21:04:48
mren
mren
Lijkt me dat dat wordt gedaan om inzetplannen voor het materieel te maken. Dus weten hoeveel mensen je op welk stuk in je trein hebt zitten.  

14-11-2007 23:11:27
NDS
NDS
Ik weet niet zeker of het al eerder gebeurd is maar ik hoorde net dat één v/d Veolia GTW's morgen in de spits de reizigersdienst in gaat.

Ben benieuwd of iemand hem spot of er in zit, groetjes Michiel
 

15-11-2007 10:55:44
mdeen
mdeen
Quote
mich: Je kunt het ook van een andere kant bekijken, vanmorgen de drukste trein had in Nijmegen ongeveer 250 man aan boord, de drukste spitstrein 150. De doorgaande treinen zouden met 2+3 of 2+2 gereden kunnen worden, 317 of 248 zitplaatsen. Ruim voldoende lijkt me. Een spitstrein zou dan met een 2tje of 3tje gereden kunnen worden. (193/124 zitpl)

Vergelijk het met DM'90: De NS reed in 2006 twee treinen per uur met elk 2 stellen. Dat is 604 zitplaatsen (inclusief klapstoeltjes: 151 per stel). Er werd niet structureel met 3 stellen gereden, maar 2 stellen was zeker ten noorden van Boxmeer te weinig.
Nu kun je er gevoeglijk van uit gaan dat ten noorden van Vry er elk half uur 2+2+3 rijdt (in welke combinatie verdeeld over spits/doorgaand dan ook), dat maakt een totaal van 882 zitplaatsen. En dat is toch wel bijna 50% meer t.o.v. een halfuursdienst met 2xDM'90.
Als je zegt dat er 400 reizigers per half uur zijn dan moet dat nog wel passen en is er ruimte voor 10% reizigersgroei. Daarna moet je D-bakken gaan bestellen. En als je naar Arriva kijkt dan kan dat moment best snel komen.
Met de aankoop daarvan kun je nog eens 28% extra zitplaatsen bieden.

Hoe ziet de materieelplanning er trouwens uit als je in Vl een stel aftrapt en tussen Vl en Rm met maar één stel rijdt? Kan daar iets mee gedaan worden of is een 3'tje tussen Vl en Rm te weinig?
 

15-11-2007 12:10:39
fastguy84
fastguy84
Wat ik me herinner van het laatste NS-jaar (daarvoor is niet zo goed te vergelijken ivm geknipte diensten), was inderdaad meestal 2 stellen, maar in de daluren ook wel 1 of in de spits juist 3. Met dank aan Somda kan je dat ook fijn terugzoeken, hieronder de samenvatting (voor 2006 dus):

6216-6220 2
6224 3
6228-6240, 6244-6256*, 6260-6272 2
6276-6280 1

6219 3
6223-6231, 6235-6251*, 6255-6271 2
6275-6287 1

16214-16218 1
16222 3
16226, 16230-16234* 2
16238-16254 1
16258-16278 2
16282-16286 1

16217 3
16221 1
16225-16229* 2
16233-16249 1
16253-16273, 16277-16281* 2
16285-16289 1

Noot: ivm uit elkaar houden stop- en sneldiensten werd een alpha van 4 gebruikt (dus bijv. trein 6218 bestond niet). Verder heb ik met een * de treinen aangeduid die in het weekend solo reden.
Ik heb helaas het spoorboekje van 2006 niet bij de hand, maar de spitsen zijn wel te herkennen. Verder heb ik uitzonderingen niet meegeteld (incidenteel stel meer of minder).

Niet dat alles bij NS koek en ei was, heb bij het opzoeken van bovenstaande ook een aantal keer opmerkingen als 'vol', 'overvol', etc. gelezen, maar 2 stellen was op de hele route wel goed voor het grootste deel van de dag.

Daarnaast maakt aftrappen in Venlo niets uit voor je materieelbehoefte (werd bij NS weleens gedaan, reden dat ik altijd in het voorste stel zat vanaf Nm). Je kunt dat nl. alleen doen in de daluren, en dan heb je dat materieel juist niet nodig (hooguit kilometerbesparing etc.).

Maar wat de telling betreft: ik denk dat die verdeling nog wel wat bijgesteld moet worden als de spitsdienst 1) doorgetrokken wordt naar Vry en 2) iets betrouwbaarder wordt (was vooral in het begin zo, gaat de laatste tijd al een stuk beter).
 

15-11-2007 13:20:58
mdeen
mdeen
Quote
fastguy84:
Daarnaast maakt aftrappen in Venlo niets uit voor je materieelbehoefte (werd bij NS weleens gedaan, reden dat ik altijd in het voorste stel zat vanaf Nm). Je kunt dat nl. alleen doen in de daluren, en dan heb je dat materieel juist niet nodig (hooguit kilometerbesparing etc.).

Als het qua reizigers niet kan dan kan het natuurlijk niet. Het zou je één stel schelen als je in Venlo aftrapt. Natuurlijk iets wat in de daluren goed is voor het onderhoudsschema.

Laatst bewerkt door mdeen op 15-11-2007 14:10
 

15-11-2007 14:44:54
waalkade
waalkade
Quote
mftrains: Ik weet niet zeker of het al eerder gebeurd is maar ik hoorde net dat één v/d Veolia GTW's morgen in de spits de reizigersdienst in gaat.
Ben benieuwd of iemand hem spot of er in zit, groetjes Michiel
Ik heb wel woensdagavond een GTW stel op Nm opstel zien staan.
 

15-11-2007 18:11:18
mich
mich
Er heeft er vanmorgen geen in de reizigersdienst gereden, en vanavond volgens mij ook niet. Volgende week meer kans.  

15-11-2007 19:15:57
bz2
bz2
Quote
mich: Er heeft er vanmorgen geen in de reizigersdienst gereden, en vanavond volgens mij ook niet. Volgende week meer kans.
Volgens Veolia wel: http://www.nu.nl/news/1317621/30/Eerste_passagiers_met_nieuwe_trein_over_Maaslijn.html

Laatst bewerkt door bz2 op 15-11-2007 19:16
 

15-11-2007 19:28:18
mdj
mdj
en volgens dezelfde site heet de NS, Hermes...

Laatst bewerkt door mdj op 15-11-2007 19:28
 

15-11-2007 19:49:39
mich
mich
Hmm k ben vanmorgen toch 2 keer van Nm naar Rm gereden en terug, wel de GTW gezien, maar alle reizigerstreinen waren DH. Misschien vanavond, zal morgen eens navragen.
Edit: Er heeft vanavond inderdaad 1 nieuwe trein gereden, in een van de drie spitsslagen vanuit Nijmegen. Dit zal morgen en volgende week waarschijnlijk ook zo zijn %02%

Laatst bewerkt door mich op 15-11-2007 20:11
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


15-11-2007 21:28:44
rambons
rambons
Ja klopt en ik zat er in%02% Fantastische treinen, echt een hele verbetering voor de maaslijn. Net ook de leeg materieel trein gezien in Boxmeer, de GTW die de spitslagen vandaag had gedaan ging weer terug naar Venlo.

link: http://nl.youtube.com/watch?v=5nocGAv8aN4 filmpje bij vertrek als trein 32354 naar Nijmegen uit Boxmeer, jammer dat het donker was.

link: http://nl.youtube.com/watch?v=Fp7uOXb8-nE filmpje van de leeg materieel trein in Boxmeer.
 

15-11-2007 21:34:55
lw-o
lw-o
ik zie frontseinen achter:P nog ff wennen aan het materieel?


Virm is verrekte fijn spul
 

15-11-2007 21:37:23
rambons
rambons
De machinist zei wel dat hij al klaar was met zijn opleiding, alleen reden er nog 2 mensen mee om de elektronica te controleren. Maar het zal voor de machinist misschien wel wennen zijn dat ze het wat relaxter aan kunnen doen met die GTW in vergelijking met die Wadlopers. Overigens branden wel de sluitseinen hoor, alleen het valt niet zo goed te zien.

Laatst bewerkt door rambons op 15-11-2007 21:39
 

15-11-2007 22:25:40
kbrandsma
kbrandsma
In het donker is het voor de meeste camera's vrij moeilijk te onderscheiden. Daarnaast zijn de front- en sluitseinen als rode en witte leds in 1 lamp geïntegreerd. De lampen aan de buitenzijde van deze lampen zijn het "grootlicht", en dat is best fel als je op een donker station op de trein staat te wachten.
Daarnaast maakt de 354 op het filmpje niet zo'n karakteristiek "dreun-1,5 seconden-dreun" geluid zoals de Arriva GTW's eerst deden. Hoe is het in werkelijkheid?

Laatst bewerkt door kbrandsma op 15-11-2007 22:26
 

15-11-2007 22:33:40
rambons
rambons
Geen idee, ik heb nog nooit gehoord van een 1,5 seconde dreun.  

15-11-2007 22:54:14
kbrandsma
kbrandsma
Dan hoor je om de 1,5 seconden een lage toon (dreun van resonantie) uit de motorruimte. Het maakt dan niet uit of er 2 of 3 treinstellen voor staan, de lage frequentie bromt overal doorheen (er is geen ander geluid in de omgeving met dezelfde frequentie).  

15-11-2007 22:58:05
rambons
rambons
Aha dat. Dat weet ik van de Arriva GTW's wel ja, en bij die van Veolia heb ik er nog niet echt op gelet. Ik zit altijd bij het motorblok, maar ik zal er de komende dagen mocht ik er in zitten eens op letten.  

16-11-2007 09:42:06
jbt
jbt
L1 vermeldt ook al het 'blijde nieuws':

"Vuurdoop voor nieuwe Veolia-trein op Maaslijn

Veolia heeft voor het eerst passagiers vervoerd met de nieuwe dieseltrein die op de Maaslijn tussen Roermond en Nijmegen gaat rijden. Eind volgende week worden de snellere treinstellen officieel gepresenteerd, maar nu al zijn proefritten uitgevoerd.

De nieuwe treinen vervangen de zogenaamde Wadlopers. Die oude treinstellen van de NS waren er mede verantwoordelijk voor dat reizigers het afgelopen jaar met veel uitval, vertraging en overvolle treinstellen te maken kregen. Met de gloednieuwe treinen moet dat afgelopen zijn. In het voorjaar gaan alle zestien nieuwe treinen rijden."
 

16-11-2007 13:43:13
mich
mich
Vandaag ook een ritje gemaakt met de GTW in de reizigersdienst. Je merkt echt niet dat je 125 rijd, maar wel dat je 5 minuten eerder van Nijmegen naar Boxmeer bent dan met de Wadloper Verder waren de reizigers opvallend stil, zaten er wel enkele met z'n 3en naast mekaar, en hoorde je af en toe een opmerking als "je zit wel laag he" en "kan dat wel dat ze nou al rijden". Vanaf deze avond zit er definitief 1 stel in de spitsdienst, en die in de doorgaande dienst zal ook wel blijven rijden.  

16-11-2007 14:08:41
spurt2244
spurt2244
rijdt de gtw van veolia ook op zaterdag en zondag als doorgaande trein Nijmegen Roermond  

16-11-2007 14:25:13
mich
mich
Kom kijken zou ik zeggen, kan voor het weekend niks beloven. Degene die voor de GTW komen kunnen het beste vanavond, of maandagochtend/avond e.v. komen.
@beheer, de 3203 rijdt ook voor Veolia, staat nog niet bij reizigersmaterieel.

Laatst bewerkt door mich op 16-11-2007 14:52
 

16-11-2007 15:10:35
spurt2244
spurt2244
mijn fototoestel reist binnenkort wel naar Nijmegen. op een zaterdag of een zondag. als ik binnenkort toevalig in Nijmegen bin het is wel een leuk treinreis uit Friesland. ik kom graag in Nijmegen. bedankt mich voor de info  

16-11-2007 15:46:11
mich
mich
De kans dat de 3207, 3105 en 3224 nog gaan rijden is klein, defecten zijn dermate dat herstel me economisch niet zo fijn lijkt

Laatst bewerkt door mich op 16-11-2007 16:59
 

16-11-2007 16:59:48
taigagaai
Moderator
taigagaai
Hopelijk rijden de 3226, 3230 en 3231 volgende week zaterdag. Dan kan ik mn wadloper project afsluiten  

17-11-2007 11:34:29
sneltrein
sneltrein
Heeft iemand de GTW's al in de gewone dienst van RM-NM zien rijden??


:)
 

17-11-2007 13:29:11
mich
mich
Kijk maar eens naar de spots, hij heeft al vaken nm-rm gereden met reizgers  

17-11-2007 16:43:15
mikeloper
mikeloper
ik las in het dorps bladje dat de Sint en zijun pieten de eer hebben om als eerste met de GTW aan te komen in reuver om 13:30uur maar ik zie dat niet in de doorkomst lijst? want ik wil die gaan spotten. weet misschien iemand of die GTW door rijd naar roermond?? want hij komt standaart van venlo.  

17-11-2007 16:50:42
fastguy84
fastguy84
Op welke datum zou dat moeten zijn? Als 'ie exact om 13:30 aankomt, zou het een extra trein kunnen zijn. Hij zal dan waarschijnlijk meteen teruggaan (naar Vl waarschijnlijk), omdat 'ie anders de sporen te Rv bezet voor de kruising om 13:45.  

17-11-2007 17:00:01
mikeloper
mikeloper
dat moet morgen zijn de 18 november, maar ik heb het nog even nagelezen hij komt om 13:46 aan in reuver. dan zal nog maar eens in de dienstregeling kijken.

Laatst bewerkt door mikeloper op 17-11-2007 17:05
 

17-11-2007 17:30:37
fastguy84
fastguy84
Dan is het de 32233 en die rijdt dan (gewoon) door naar Rm (en keert daar dan wschl. op de 32238, dus is 'ie een half uur later weer in Rv).  

17-11-2007 19:49:32
train85
train85
Vandaag zag ik in ieder geval geen GTW rijden tussen nm-rm, wel stonden er 4 te Blerick voor de loods.
Aankomende zondag zijn er werkzaamheden tussen Landgraaf en Kerkrade Centrum, daardoor rijden er de hele zondag geen treinen tussen Landgraaf en Kerkrade Centrum. Dit is nergens vermeld, maar er zijn daar wel werkzaamheden. Dus als je daar morgen zou komen hou er rekening mee dat er werkzaamheden zijn.
 

18-11-2007 19:04:41
train85
train85
Zit de kans erin dat ik morgenochtend een GTW kan zien rijden tussen nijmegen-roermond? Wil morgen misschien gaan kijken of ik met eentje mee kan.

Laatst bewerkt door train85 op 18-11-2007 19:08
 

18-11-2007 20:43:22
mikeloper
mikeloper
de GTW die de sint kwam brengen was een speciale rit
had als bestemming staan 'Sinterklaas trein'. dus hij kwam niet om 13:46 aan maar rond 13:58uur. op dit tijdstip paseerde hij mij 3 minuten van het station. ik dach bij me zelf toen ik om 13:43 die wadloper voorbij zag rijden met geen sinterklaas en zwarte piet wat flikken ze nu geen nieuwe trein %07%%07%, maar gelukkig kwam hij dan toch met tien minuten vertraging maar goed en onder luid getoetert reed hij mij voor bij. en werd vrolijk binnen geloods door velen kinderen

Laatst bewerkt door mikeloper op 18-11-2007 20:45
 

19-11-2007 07:55:20
sneltrein
sneltrein
Ik heb gehoord dat 8 dec. opendag of iets van Veolia in Venlo is,, weet iemand hier meer vannaf??


:)
 

19-11-2007 09:59:57
mich
mich
Die open dag is hier al gemeld Nogmaals, de GTW rijden SPITStreinen. Ga er dus niet voor naar Roermond, maar naar Boxmeer-Nijmegen. Er zijn vandaag drie 3tjes in Nijmegen voor de drie slagen spitstrein, maar in verband met nog niet opgeleide machinisten kan en ook een DH tussen zitten.  


Somda In de Wolken Weddings advertentie

19-11-2007 10:21:08
mdeen
mdeen
Het is nu de eerste keer dat ik van die open dag lees. Wanneer was dat eerdere bericht?  

19-11-2007 10:38:53
mich
mich
Die kon ik zo ook niet vinden, maargoed. 8 December is dus open dag van Veolia in Venlo, met verschillende treinen en bussen. Precieze inhoud zal t.z.t. bekend gemaakt worden.  

19-11-2007 10:54:19
rambons
rambons
Zou het kunnen dat hier ook iets van Veolia Cargo komt? Ze komen natuurlijk bij ECT Blerick, zou leuk zijn als ze met een Class 66 of G1206 komen.  

19-11-2007 11:37:17
manuel25
manuel25
Mich, ben jij al opgeleid om met de GTW te rijden?

Laatst bewerkt door manuel25 op 19-11-2007 11:37
 

19-11-2007 11:59:07
mich
mich
Ik krijg zaterdag opleiding. Ben dus benieuwd of ik vanavond de spitstrein met DH moet rijden, of iets anders te doen krijg. @Rambons: Ik weet wel wat er komt, maar kan niet zomaar alles hierneerzetten  

19-11-2007 16:35:49
sneltrein
sneltrein
Maar Mich weet je dan wel tijden van hoelaat tot hoelaat?
Beetje oftoppic miss

Laatst bewerkt door sneltrein op 19-11-2007 16:49


:)
 

19-11-2007 17:11:13
train85
train85
Vanochtend reden er in alle 3 de spitspendels GTW's. En de eerste vanmiddag was GTW. Mijn ervaringen met de GTW zijn me heel goed bevallen. Trein is heerlijk stil en rijeigenschappen perfect en ze zitten ook nog is goed. Alleen de infoschermen moeten denk ik nog geupdated worden.

Laatst bewerkt door train85 op 19-11-2007 17:19
 

19-11-2007 17:17:19
awhv-mcn
awhv-mcn
Quote
sneltrein: Maar Mich weet je dan wel tijden van hoelaat tot hoelaat?
Gewoon afwachten, Veolia maakt een en ander zelf wel bekend te zijner tijd.
 

19-11-2007 19:10:42
waalkade
waalkade
Quote
rambons: Dan heb je het mis want ik heb maar 1 GTW vanavond zien rijden, en de rest was DH en er stonden van de 3 GTW's van vanmorgen 2 op het opstelterrien van Nijmegen.
Om 16.55 stonden er twee, dacht 7354 noordzijde en de 7353 zuidzijde. Lichtgrijze nummers zijn in de schemering moeilijk te lezen.
 

19-11-2007 19:42:56
crikey
crikey
Ik zag vanmorgen, ik geloof iets na half 10, voor de Voith loods in Blerick een GTW staan waarvan de motorbak rood was ipv wit. In het midden was een cirkel aangebracht met daarin een hoofd. Ik heb niet goed kunnen zien wiens hoofd het was, maar ik neem aan dat het om een bekende Limburger gaat.  

19-11-2007 19:50:08
reizigert
reizigert
Als ze die hele motorbak (eigenlijk moeten we 'powerpack' zeggen) gebruiken voor de naamgever, maakt dat het ondanks de kleine benummering voor spotters wel erg gemakkelijk om de verschillende stellen snel te herkennen Ik hoopte eerst al dat de powerpack gebruikt zou worden voor totaalreclame (dit wordt in het buitenland veelvuldig bij GTW's gedaan), maar dit is ook mooi. Ben benieuwd welke bekende Limburgers er allemaal voorbij gaan komen...  

19-11-2007 19:55:54
train85
train85
Quote
crikey: Ik zag vanmorgen, ik geloof iets na half 10, voor de Voith loods in Blerick een GTW staan waarvan de motorbak rood was ipv wit. In het midden was een cirkel aangebracht met daarin een hoofd. Ik heb niet goed kunnen zien wiens hoofd het was, maar ik neem aan dat het om een bekende Limburger gaat.
Dat was de 7202 die zag ik dus ook staan vandaag ja. En ik zag ook om 10:30 uur een 3-delige GTW staan bij de Cabooter terminal.

Laatst bewerkt door train85 op 19-11-2007 20:03
 

19-11-2007 20:41:23
fastguy84
fastguy84
Is inderdaad een leuke invulling (alhoewel het natuurlijk ook om een unicum kan gaan ivm de opening Voith-loods/introductie GTW). Het is aan de ene kant een creatieve oplossing voor die grote witte ruimte die voor sommige 'artiesten' wellicht moeilijk te weerstaan zal zijn - aan de andere kant kun je het je als firma niet veroorloven met metersgrote foto's van prominenten erop rond te rijden in het geval zo'n persoon toch zijn 'handtekening' heeft achtergelaten.

(Ik hoop dat deze reactie toegestaan is omdat het over het verboden onderwerp in z'n algemeen gaat, niet een concreet geval; m.i. de reden v/h verbod. Ik wil hier absoluut geen discussie mee uitlokken/beginnen; dus moderators, verwijder gerust als jullie een andere mening hierover hebben.)
 

19-11-2007 23:13:15
mich
mich
De 351 353 en 354 hebben vanmorgen inderdaad de spitstreinen gereden. Vanavond stonden de 353 en 354 in Nijmegen, en reed de 351 samen met de 3202 en 3210 de spitstreinen. Dit omdat ik en een collega nog geen GTW mogen rijden. Morgenvroeg rijden weer alle drie de GTW's als alles goedgaat, de 3202 en 3210 staan reserve in Nijmegen. Overigens had 1 spitsslag bijna niet gereden doordat de 3202 niet wou starten. Na een goede 20 minuten had ik hem aan de praat, nog net optijd(accuspanning te laag).

Laatst bewerkt door mich op 19-11-2007 23:13
 

19-11-2007 23:21:52
rambons
rambons
Het lijkt nu wel maar ik kan me vergissen dat nu die GTW's in de spitsdiensten rijden er wat minder vertragingen zijn en dat er wat Wadlopers zijn vrijgekomen voor de diensten naar Roermond, en die treinen nu enigzins op lengte zijn. Vandaag bijna overal keurig 4 bakken gezien, en enkel treintje met 3 stuks. En geen vertraagde treinen gezien vandaag!  

19-11-2007 23:26:01
mich
mich
Dat klopt. 1 GTW is al genoeg om 3 treinen optijd te laten rijden, omdat die gtw elke keer al op een kruispunt is en je dan met de wadloper meteen doorkunt. Scheelt voor alle treinen enkele minuten. Ook viel me op dat de GTW erg stil is, van verschillende mensen gehoord dat ze hem niet aan hoorden komen. En stond in Nijmegen naast een motorbak, maar de stationair lopende 3210 20 meter verderop kwam er luidkeels overheen kwa decibel.  

20-11-2007 07:13:55
admin
Moderator
admin
Quote
lucky: Je hebt je bericht nou aangepast waardoor de reactie van rambons totaal niet meer klopt. Een mens mag fouten maken, en laat ze asjeblief staan! Zo wordt het heel verwarrend..
Hier sluiten wij ons als beheer bij aan. Je mag best een edit doen, maar laat dan de oorspronkelijke tekst staan, hiermee breng je de discussie om zeep...


Met vriendelijke groet, Peter van der Leek
 

20-11-2007 07:15:16
admin
Moderator
admin
Quote
fastguy84: Ik hoop dat deze reactie toegestaan is
Ja, je reactie is toegestaan


Met vriendelijke groet, Peter van der Leek
 

20-11-2007 09:07:36
jbt
jbt
De namen van de bekende Limburgers zijn al bekend. Even uit het hoofd zeg ik er een aantal die ik me nog kan herinneren te hebben gehoord. Voor de Maaslijn: Pierre Cuypers (architect), Jan Linders (grootgrutter), Gé Reijnders (zanger), Jack Poels (ook zanger), Titus Brandsma (oud rector-magnificus van de K.U.N. en in de oorlog vermoord), Mariken van Nimwegen (uit de Middeleeuwen), Hanna van der Voort (verzetstrijdster) en ... last but not least: Math Vestjens. Voor de Heuvellandlijn staat mij 'Beppie Kraft' bij.

Laatst bewerkt door jbt op 20-11-2007 09:08
 

20-11-2007 09:59:09
manuel25
manuel25
Hé, das toevallig, Titus Brandsma rijdt ook al in Friesland/Groningen rond.  

20-11-2007 10:45:58
keesje
keesje
Math Vestjens ook als naam op de trein? Geen wonder dat hij Veolia na een week chaos beloonde met een '8'. Dit zal zijn beloning zijn  

20-11-2007 10:58:21
bouwe
bouwe
Quote
mich: Ook viel me op dat de GTW erg stil is, van verschillende mensen gehoord dat ze hem niet aan hoorden komen.


De vrouwen met kinderen hier in de buurt vinden de trein al te gevaarlijk omdat ze h'm niet aanhoren komen bij de onbewaakte spoorwegovergang. "Ja, die oude trein hoorde je toch veel beter aankomen." Laatst kreeg een vrouwtje al een typhoonorkest te horen.

Laatst bewerkt door bouwe op 20-11-2007 10:59
 

20-11-2007 11:12:24
mdeen
mdeen
Tja, het blijkt maar weer dat hoe moderner de mens, hoe minder ontwikkeld de ogen. Ik hoop niet dat dit tot ongevallen leidt waarin Veolia een zwarte piet wordt toegeschoven "omdat de treinen zo stil zijn".
Hoe gaat dat bij Arriva?

En als Gé Reinders een trein krijgt, dan moet André Rieu er toch zeker een krijgen. Hij lijkt me een stuk populairder dan Gé. Misschien komt hij dan ook op de Heuvellandlijn.

En om in de muzieksfeer te blijven: Limburgs exportproduct nummer 1 van de jaren '80: Janse Bagge. Maar dat is niet maar één persoon.
 

20-11-2007 11:24:01
rudolfph
rudolfph
Nou kan het aan mij liggen, maar zoveel onbewaakte overwegen liggen er toch ook niet langs de Maaslijn? In ieder geval zullen de meeste mensen gewoon oversteken bij een AHOB/AKI, dus hoezo is het erg dat ze de trein niet horen aankomen? Ik heb normaal toch wel de indruk dat zo'n AHOB/AKI genoeg herrie maakt en lampjes heeft om mensen te attenderen op de komst van een trein.

En ik zeg: Rowwen Hèze! %08%.
 

20-11-2007 11:25:32
thijs
thijs
Quote
jbt: De namen van de bekende Limburgers zijn al bekend.

Ik mis Camiel Eurlings
 

20-11-2007 11:27:27
bouwe
bouwe
Quote
rudolfph: Nou kan het aan mij liggen, maar zoveel onbewaakte overwegen liggen er toch ook niet langs de Maaslijn?


Ik woon ook niet in Limburg.
 

20-11-2007 11:30:14
mich
mich
Er ligt maar 1 onbewaakte overweg, die tussen Reuver en Swalmen. Daar adviseer ik de mensen toch om even te kijken, in plaats van te luisteren  

20-11-2007 12:27:03
fastguy84
fastguy84
De namen zijn volgens de Limburgse kranten:
Maaslijn:
- Chriet Titulaer (Hout-Blerick - ruimtevaartdeskundige en tv-presentator)
- Connie Palmen (Sint Odiliënberg - schrijfster)
- Gé Reinders (Roermond - zanger)
- Hanna van de Voort (Tienray - verzetsstrijdster)
- Jack Poels (America - zanger Rowwen Hèze)
- Jan Linders (Gennep - oprichter supermarktketen)
- Lodewijk van der Grinten (Venlo - grondlegger printergigant Océ)
- Mat Vestjens (Neer - oud-gedeputeerde - waarnemend-burgemeester van Helden)
- Pater Karel (Munstergeleen - heiligverklaard priester)
- Pierre Cuypers (Roermond - architect)
- Bart Brentjens (Haelen - gouden Olympisch mountainbiker)
- Mariken van Nieumeghen (Nijmegen - hoofdpersoon Middeleeuws mirakelspel)
- Titus Brandsma (Bolsward - zaligverklaard pater, en oud-rector-magnificus van de universiteit Nijmegen)

Heuvellandlijn
- André Rieu (Maastricht - violist/orkestleider)
- Beppie Kraft (Maastricht - zangeres)
- Charles Eyck (Meerssen - schilder en glas-in-lood-kunstenaar)
- Jac. P. Thijsse (Maastricht - mede-oprichter Natuurmonumenten)
- Pieke Dassen (Rotterdam - acteur - poppenspeler en kunstschilder in Maastricht)
- Sjef Diederen (Valkenburg - zanger en liedjesschrijver)
- Sjeng Kremers (Nieuwenhagen - oud-gouverneur)

Dat laat nog 3 Maaslijn- en 1 Heuvellandlijnnaam open, er wordt met kandidaten gesproken. Mocht dat niets worden dan zijn o.a. Chantal Janzen, Brigitte Heizer (Evita), De Bokkenrijder, De Koempel kandidaat. Daarentegen wordt het zeker niet Toon Hermans, die stichting wilde de rechten niet afstaan.

De naam wordt vermeld en op het power-pack wordt een zwart-wit afbeelding v/h hoofd aangebracht, tegen een rode achtergrond. In de krant staat een foto van een power-pack beplakt met het hoofd van Vestjens, gefotografeerd door een hek. Is dit dan de 7202? Overigens geeft Vestjens commentaar in de krant: hij gaat niet met zijn trein reizen, want OV draagt hij een warm hart toe, maar hij reist er niet veel mee. In de krant wordt overigens ook gesuggereerd dat zijn naam naar voren kwam omdat veel mensen hem juist verantwoordelijk houden voor de chaos de afgelopen 12 maanden.
 

20-11-2007 12:35:36
mich
mich
Titus Brandsma is een beetje dubbel, staat al op een Arriva trein. Ik vind de Bokkenrijden en de Koempel echt bij de streek passen.  

20-11-2007 12:42:05
kbrandsma
kbrandsma
Mooie redenatie voor vriend Vestjens%08%
Quote
manuel25: Hé, das toevallig, Titus Brandsma rijdt ook al in Friesland/Groningen rond.

Terecht. Nu Syntus nog. M'n vader heeft ooit een beeld van 'm mogen onthullen in Haaksbergen. Titus Brandsma is (was) een neef van mijn vader.
 

20-11-2007 14:32:06
keesje
keesje
Misschien dat Vestjens zijn onthulling krijgt op de eerste af te voeren Wadloper? Het is in ieder geval nu wel duidelijk dat hij en Veolia grote vrienden van elkaar zijn. Los hiervan hoop ik in ieder geval dat Veolia na ingebruikname van het nieuwe materieel met een beter imago in Zuid Nederland gaat rijden.  

20-11-2007 15:15:59
jbt
jbt
Quote
fastguy84: Mocht dat niets worden dan zijn o.a. Chantal Janzen, Brigitte Heizer (Evita),


Ik ga weer met plezier treinenfoto's maken!%02%
 

20-11-2007 15:55:49
sneltrein
sneltrein
Quote
mich: Er ligt maar 1 onbewaakte overweg, die tussen Reuver en Swalmen. Daar adviseer ik de mensen toch om even te kijken, in plaats van te luisteren


En tussen Smakt en Venray,, in de bossen

Laatst bewerkt door sneltrein op 20-11-2007 16:03


:)
 

20-11-2007 16:36:04
wadloper32
wadloper32
Quote
thijs:
Quote
jbt: De namen van de bekende Limburgers zijn al bekend.

Ik mis Camiel Eurlings

En Geert Wilders%08%
 

20-11-2007 16:46:53
sneltrein
sneltrein
En ik mis voor de Venraynaaren dan,, Theo Meassen!


:)
 

20-11-2007 16:56:10
thijs
thijs
Vandaag reed de (7)354 de 32347. Ik moet zeggen dat ik het een prachtige trein vind! De bankjes zaten aardig. En wat ruikt het allemaal nieuw!  

20-11-2007 18:27:26
nielsje
nielsje
Geert Wilders hoort er zeker bij ja.
Maar ik weet niet of mensen hem wel allemaal wel moeten.. Voor je het weet zit ie vol met flauwe teksten.
 

20-11-2007 18:50:55
edegroot
edegroot
Zullen we het hierbij laten betreffende Wilders? Ik heb geen zin in een herhaling zoals dat de vorige keer op somda ging..  

20-11-2007 19:09:31
j.jager
j.jager
Quote
mich: 8 December is dus open dag van Veolia in Venlo, met verschillende treinen en bussen. Precieze inhoud zal t.z.t. bekend gemaakt worden.


Ik neem aan (ook)hier op somda? Ik wou toch nog een keer met een kruidvatkaartje richting Vl, en wou het dan op die dag doen.
 

20-11-2007 22:16:13
thom
thom
Nee Somda dit keer niet...

Tuuurlijk hoor je dat vanzelf dan ookwel hier

Laatst bewerkt door thom op 20-11-2007 22:24
 

20-11-2007 22:22:17
broek53
broek53
Ben er nu achter dat de ritten die bij de Drgl'n staan aangekondigd voor 23 november, ritten voor de persbijeenkomst betreffen naar de nieuwe werkplaats van Voith en ten behoeve van de introductie van de GTW-stellen.  

20-11-2007 23:22:10
mich
mich
Treinstel 3117 is weer terug van groot onderhoud, het ontbreekt er alleen aan dat hij ook wil starten...  

21-11-2007 10:39:57
fastguy84
fastguy84
Quote
broek53: Ben er nu achter dat de ritten die bij de Drgl'n staan aangekondigd voor 23 november, ritten voor de persbijeenkomst betreffen naar de nieuwe werkplaats van Voith en ten behoeve van de introductie van de GTW-stellen.


In de Limburgse kranten stond dat de genodigden vrijdag kunnen reizen vanaf Nm (KAN?), Bmr (prov. Brabant?) en Rm (prov. Limburg?), inderdaad naar de opening. Dus dat verklaart die vreemde tijden (ritten naar elkaar toe). Let op: ritten zijn dus niet voor publiek toegankelijk!
 

22-11-2007 12:54:04
mvd
mvd
Mvd: Bericht van Nielsje verwijderd ivm overtreding forumregels (bij deze ook de eerste waarschuwing!). De daarop volgende berichten zijn ook verwijderd.


Iech kom gelökkig oet Mestreech!
 

22-11-2007 14:40:52
spurt2244
spurt2244
op 8 december heeft men iets met Veolia in Venlo wat is dat precies en komt daar de nieuwe trein van Veolia ook  

22-11-2007 15:00:20
taigagaai
Moderator
taigagaai
Een paar berichten boven je vraag staat je antwoord al.