31-03-2007 17:13:29
tla
tla
Quote
mich: Er rijden inmiddels veel locomotieven met atb-ng rond in Nederland(6400, 66, g2000) Rijtuigen kun je overal halen, bijvoorbeeld bij de zlsm. Dit klinkt natuurlijk niet erg levensvatbaar, maar is zeker te doen want ik weet van beide zeker dat je ze zo kunt huren. Maar hoe en wat precies is niet interessant. Daarom ook geen verdere discussie erover.
Het gaat er mij om dat het mogelijk is meer materieel in te zetten dan nu gebeurt. Dat dat dan niet praktisch of goedkoop is doet er weinig toe, de mensen hier moeten gewoon vervoert worden en niet anderhalf uur op het station blijven staan.
Geen enkele goederenvervoer heeft die loccen zomaar beschikbaar. Hooguit is er bij de NMBS wat te halen aan 77'ers maar het feit dat Railion die liever niet extra huurt vanwege het prijskaartje zegt genoeg. Dat nog afgezien van het feit dat je geen personeel met materieelbekendheid hebt en eveneens geen bruikbare rijtuigen. Allemaal leuk en aardig zulke hersenspinsels, maar ze zijn verre van realistisch en het heeft niks met Veolia te maken. Het zijn stuurlui-aan-wal-gedachten die je in de krant verwacht.
 

31-03-2007 17:13:40
reizigert
reizigert
Quote
mich: Rijtuigen kun je overal halen, bijvoorbeeld bij de zlsm.


Ik hoop dat je dit niet serieus meent
 

31-03-2007 17:41:56
mich
mich
Dat dat stuurlui aan wal verhalen zijn is vreemd, want werk zowel voor Veolia als de ZLSM. Dat er geen overschot is aan goederenlocomotieven is klopt, maar een paar om de wadlopers te versterken is wel mogelijk. Ik snap jullie reacties, had ze ook wel verwacht en ga er verder ook niet meer over in discussie.

Laatst bewerkt door mich op 31-03-2007 17:42
 

31-03-2007 19:34:48
tla
tla
Quote
mich: Dat er geen overschot is aan goederenlocomotieven is klopt, maar een paar om de wadlopers te versterken is wel mogelijk.
Nee, dat is realistisch gezien niet mogelijk. Maar als je er niet over in discussie wil gaan houdt het natuurlijk op, dan valt er weinig aan argumenten te weerleggen.
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

31-03-2007 21:57:39
dh3201
dh3201
Mitsui heeft vast nog wel locs klaar staan. Anders Vossloh wel.
Rijtuigen? Er staan genoeg Silberlinge in Duitsland aan de kant.
Kleine opknapbeurt en het kan zo rijden.

En als je met boetes gaat beginnen, kun je beter de aanbestedende overheid de boete geven. Zij hebben voor Veolia gekozen zonder verder te kijken dan hun neus lang is.


Shqiperise-lopers?
 

31-03-2007 22:45:00
eix
eix
Denk je dan dat andere spoor bedrijven niet vergelijkbare problemen zouden hebben gehad als zij net als Veolia besloten hadden om niet het DM'90 van NS te huren?  

31-03-2007 23:36:37
waalkade
waalkade
Vandaag werd in Venlo na vertrek van de 32259 ri Rm de 3222 voorgebracht. Deze vertrok om 20.28 als (3)32264 in de ri Nm. Hij wachtte niet op de trein uit Rm. Kennelijk was die trein uit Rm te laat of defect.  

01-04-2007 00:42:52
mich
mich
Quote
eix: Denk je dan dat andere spoor bedrijven niet vergelijkbare problemen zouden hebben gehad als zij net als Veolia besloten hadden om niet het DM'90 van NS te huren?


Dat ligt er een beetje aan hoe ze het aanpakken, maar in meer of mindere mate zullen ze zeker hetzelfde probleem hebben gehad.
 

01-04-2007 08:46:36
dh3201
dh3201
Andere spoor bedrijven hebben wellicht niet met zo'n absurd krappe drgl ingeschreven omdat ze wisten dat DM'90 alleen maar voor 10 jaar te huur was en verder alleen Wadlopers beschikbaar hadden.
Andere spoor bedrijven hebben wellicht helemaal niet ingeschreven.


Shqiperise-lopers?
 

01-04-2007 09:03:02
waalkade
waalkade
Dat laatste kon wel eens kloppen.  

01-04-2007 11:38:37
tla
tla
Quote
dh3201: Mitsui heeft vast nog wel locs klaar staan. Anders Vossloh wel.
Nee hoor.
 

01-04-2007 11:49:23
mich
mich
Waarop baseer je dat? Heb je ze gebelt om te vragen of je een loc kon huren en kon dat niet?  

01-04-2007 12:09:11
thom
thom
Kom op, da's de bekende discussie weer..

Ff loc's bijhuren doe je niet zo ff...

ATB-NG inbouwen, diesel loccen hebben vaak geen HS voor je rijtuigen, personeel opleiden, waar ga je die dingen in onderhoud onderbrengen ed ed.

En er zijn nogwel meer zaken die dat niet zo snel ff mogelijk maken..
Een loc toegelaten krijgen duurt al maanden...

Laatst bewerkt door thom op 01-04-2007 12:14
 

01-04-2007 12:44:01
tla
tla
Quote
mich: Waarop baseer je dat? Heb je ze gebelt om te vragen of je een loc kon huren en kon dat niet?
Net of ik jou dat aan je neus ga hangen. %02% Wanneer je je tijd niet besteedt aan het bedenken van niet-realistische ideëen, maar ogen en oren open houdt, weet ook jij wat er aan machines (met ATB) stilstaat zonder huurder. Maar als je met dit soort "Waarop baseer jij dat? Heb je ze gebeld?"-flauwekul aankomt moet ik mijn mening toch drastisch bijstellen: toch beter om de discussie te beëindigen...

Laatst bewerkt door tla op 01-04-2007 12:47
 

01-04-2007 17:44:23
keesje
keesje
Quote
mren: En wat zou het nut zijn van zo'n straf? Deze is meestal financieel van aard, en zal dus hoofdzakelijk ten laste komen van reizigers en personeel, waarmee je juist een tegenovergesteld effect bereikt.

Bovendien zou Veolia die boete direct aan kunnen vechten met het verweer dat het moment van gunning dusdanig laat was dat bestellen van nieuwe treinen met levering voor aanvang concessie onmogelijk was.


Helemaal mee eens. Een geldboete is bij die multinationals allang ingecalculeerd en die wordt lachend betaald. Nadeel is dat dat geld beter besteed had kunnen worden aan verbeteringen. Met een geldboete straft de opdrachtgever zichzelf ook want dan hoeven ze ook minder kwaliteit te verwachten.

Nederland (=Europa?) heeft er nou eenmaal voor gekozen om spoorlijnen aan te besteden en daarmee vreselijk inefficiente en kwetsbaar te exploiteren spoorlijnen bij een bepaalde vervoerder te laten. Deze vervoerder én vooral de reizigers zijn al direct de sigaar als er al een stelletje stuk gaat (zie ook Connexxion Amf-Bnn-Ed) waardoor andere treinen veel te kort rijden of zelfs helemaal niet meer rijden.

Tot nu toe vond ik de plannen prachtig van al die vervoerders (en de betrokken provinciebestuurders ook denk ik), maar van de uitvoering is maar weinig terecht gekomen. Sterker nog: zeker op de Maaslijn vind ik het een flinke achteruitgang qua reiscomfort, reistijd en maar te zwijgen over de veiligheid (reizigers bij de machinist in de cabine!!). Daar kan ik aan toevoegen dat afgelopen week wederom een geval van een STS is geweest in Blerick door een trein van Veolia waarbij een wissel is opengereden...

Privatisering olé %03%

Laatst bewerkt door keesje op 01-04-2007 17:45
 

01-04-2007 20:55:44
bloober
bloober
Ik denk dat privatisering best goed is voor het spoor, alleen moeten er dan 2 dingen veranderen.

1) De vervoerder moet meer reserve-stellen bestellen.
2) De aanbesteding moet dusdanig vroeg plaatsvinden dat de vervoerder genoeg tijd heeft nieuwe treinstellen te bestellen die voordat de vervoerder de lijn begint te exploiteren inzetbaar zijn.

Maar dit gaat over Veolia en niet over privatisering in het algemeen, dus weer on-topic.


Groetjes, Bloober
 

03-04-2007 09:00:21
jbt
jbt
Veolia op de Maaslijn heeft vandaag twee keer Dagblad de Limburger gehaald, waarvan een maal de voorpagina:

http://mgl.digi-dition.nl/daily/2007/4/3/MGL/RO/1/articles/artikel_DDL_1DA_20070403_84_671.php

http://mgl.digi-dition.nl/daily/2007/4/3/MGL/RO/11/articles/artikel_DDL_1DA_20070403_60_150.php

Wat hier al - in inmiddels 12 afleveringen - wordt gesignaleerd, wordt dus zonder meer (en logischerwijze) ook door de 'gewone' reiziger ervaren. Het zal dus een klein jaartje uithouden betekenen, totdat de GTW's van Stadler komen.
 

03-04-2007 09:02:57
bouwe
bouwe
Vreemd dat het daar wel bij bosjes uitvalt. In het noorden kom ik atm weinig kapot spul tegen. Of ze sturen het meest slechtste materieel naar het zuiden.

Laatst bewerkt door bouwe op 03-04-2007 09:05
 

03-04-2007 09:16:47
lucky
lucky
Die discussie is al 2 keer eerder gevoerd in voorgaande veolia topics..

Het percentage uitval in het zuiden is inderdaad veel hoger dan in het noorden, dat was de conclusie.
 

03-04-2007 11:50:31
hellfire
hellfire
Iemand van Rover zou toch beter moeten weten:

Quote
Volgens reizigersorganisatie Rover is de Maaslijn een bekende klachtenbron. Voorzitter Ol van Iersel van Rover Limburg herkent de ergernis. „De klachten zijn bekend, maar dat is ook niet vreemd. De treinstellen zijn al veertig jaar oud, dat levert wel eens een technisch probleem op”, verklaart hij.


25 jaar, toch? http://nl.wikipedia.org/wiki/Wadloper_%28spoorwegmaterieel%29
 

03-04-2007 11:53:19
keesje
keesje
ROVER kan ik genoemd krantenartikel ook overdrijven: De Wadlopers zijn wel '40 jaar oud'. Volgens mij zijn de eersten in 1981 geleverd dus hebben we het over 26 jaar.

De leeftijd van het materieel zal misschien best meespelen, maar de manier waarmee ermee omgegaan wordt ook. De paar keer dat ik meereed was een schokkende (letterlijk en figuurlijk) ervaring en leek er wel een auto-coureur de trein te besturen...%07%
 

03-04-2007 12:15:05
dh3201
dh3201
De machinisten van Veolia zijn (ex-)buschauffeurs? Dus eigenlijk buscoureurs?


Shqiperise-lopers?
 

03-04-2007 12:20:28
tla
tla
Quote
dh3201: De machinisten van Veolia zijn (ex-)buschauffeurs? Dus eigenlijk buscoureurs?
Hoe vaak moet nog verteld worden dat bij Veolia vooral RN'ers, enkele ERS'ers en inhuur van Spoorflex rijdt? Er zijn maar een klein aantal mcn'en nieuw opgeleid.
 

03-04-2007 12:25:22
mich
mich
Veolia is nu wel zo verstandig tog de wadlopers een beurt te geven.( zie http://mgl.digi-dition.nl/daily/2007/4/3/MGL/RO/1/articles/artikel_DDL_1DA_20070403_84_671.php ) Was ook hard nodig, komen we misschien tog nog de zomer door.  

03-04-2007 12:27:09
salieri
salieri
Quote
Frank van Setten:
Ik heb hier tekeningen van nieuwe treinen hangen, die houden mij op de been...

Ahh please, doe even niet zo zielig... Moeten wij nu medelijden met je hebben ofzo?%03%
Wat kan die man zielig zijn zeg...

Maar goed, dat de wadlopers kapot zijn in het zuiden, dat is wel heel toevallig... maar hoe tanken ze die dingen dan, want met open vuur mag dat natuurlijk niet (of met de motoren aan)
 

03-04-2007 12:34:59
mich
mich
Ze zetten dan de motoren gewoon even uit, dat is geen probleem omdat de motoren dan warm genoeg zijn om probleemloos te starten.

@tla: Ook rijden er een aantal ex NSR machinisten.

dat er vrijdag 22 van de 39 bakken inzetbaar waren komt ook omdat er een aantal voor herstel staat te wachten en een paar onderhoud kregen. Voor de rest vallen de wadlopers erg vaak uit doordat ze (te) zwaar belast worden, zwaarder dan waarvoor ze gebouwt zijn, zo vervoeren ze op de Maaslijn op een dag soms 2 keer zoveel passagiers dan dat in het noorden het geval was. Ook maken ze hier meer draaiuren, en draaien de motoren hier ook langere tijd op vol vermogen.
 

03-04-2007 14:18:19
jbt
jbt
Quote
keesje: ROVER kan ik genoemd krantenartikel ook overdrijven: De Wadlopers zijn wel '40 jaar oud'.


Ik wil hier een lans breken voor Ol van Ierssel, de voorzitter van ROVER in Limburg. Als iemand iets van treinen, bussen en o.v. af weet, dan is hij het wel. Al decennialang spoorweghobbist. Hij zal heus wel weten dat de wadlopertjes 25 jaar oud zijn. Ik houd het er gewoon op dat hij onjuist is geciteerd. Dat gebeurt wel vaker in de pers. Programma's als 'de leugen regeert' gaan over niets anders.
 

03-04-2007 14:54:19
fastguy84
fastguy84
Wellicht is hij ook gevraagd naar Veolia Plan V in Zuid-Limburg, immers mat'64 is wel ca. 40 jaar oud. Dat de verslaggever alles dan op een grote hoop gooit is, hoewel triest, niet zo verrassend.

En verder heeft Van Setten het over 22 v/d 39 bakken; ja, ik kom ook tot 39 als ik de 3119 meetel die definitief terzijde staat...
 

03-04-2007 15:40:04
mich
mich
Klopt, zou eigenlijk 38 bakken moeten zijn. Als je het zo bekijkt is plan V eigenlijk heel betrouwbaar.  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


03-04-2007 15:57:02
dh3201
dh3201
De plan V's van Veolia zijn nog maar 35 jaartjes jong.


Shqiperise-lopers?
 

03-04-2007 16:10:58
salieri
salieri
Quote
mich: Klopt, zou eigenlijk 38 bakken moeten zijn. Als je het zo bekijkt is plan V eigenlijk heel betrouwbaar.
En wadlopers niet wil je zeggen?
 

03-04-2007 16:31:49
mich
mich
je maakt een geintje zeker Kapot/buiten dienst:
3105 3107 3110 3111(Ah) 3207 3225 3226(Ehv) 3227(Ah) 3230(On?) 3231(Ehv)

Laatst bewerkt door mich op 03-04-2007 17:06
 

03-04-2007 17:09:54
sneltrein
sneltrein
Dit bericht stond in de gelderlander

LAND VAN CUIJK - Vervoersbedrijf Veolia kampt met grote technische problemen aan de Wadlopers, die sinds december op de Maaslijn door het Land van Cuijk rijden.

Liefst 16 van de 43 bakken, waarover de nieuwe vervoerder op de spoorlijn tussen Nijmegen en Roermond beschikt, stonden in het weekeinde stil voor achterstallig onderhoud aan vooral motoren en de hydraulica. Dit heeft ertoe geleid dat de dienstregeling flink in de war is geschopt. "Vrijdag zijn er zes treinen uitgevallen", zegt treindirecteur Frank van Setten van Veolia. Volgens hem hebben zich op het spoor geen levensgevaarlijke situaties voorgedaan bij het wegslepen van kapotte Wadlopers door hulptreinen. Gisteren bij het begin van de werkweek hebben er, aldus de directeur, 'voldoende treinen' gereden. "Afgelopen weekeinde is door onderhoudsbedrijf NedTrain met man en macht gewerkt aan een verantwoord herstel van de kapotte treinen." Bussen als alternatief vervoer moeten uitkomst bieden; gisteren wachtten nog acht bakken op snel onderhoud.

De Veolia-treinenbaas vreest dat meer Wadlopers het loodje leggen. "Deze treinen, die vorig jaar in het noorden van het land reden, zijn met 27 jaar niet eens zo heel oud, maar hebben vorig jaar geen groot onderhoud meer gehad. Dit omdat ze niet meer intensief gebruikt zouden worden."

De kosten van al dit extra onderhoud lopen volgens de directeur al snel in de honderdduizenden euro's. "Hiervoor is geld apart gezet. Daar merkt de reiziger niks van."

Veolia kreeg vorig jaar zomer van de provincie Limburg pas definitief te horen dat het vanaf 10 december de treinenloop mocht verzorgen. Omdat Veolia de oude, vertrouwde Buffels op de Maaslijn niet kon huren van de NS, want die zegt ze zelf elders in het land hard nodig te hebben, moet het vervoersbedrijf terugvallen op afgedankte treinstellen van Arriva.

Van Setten hoopt snel enkele Wadlopers in heel slechte staat te kunnen vervangen door betere exemplaren. Arriva, dat in het noorden een treindienstregeling onderhoudt, krijgt met de week meer nieuwe treinen. Daardoor komen er meer Wadlopers vrij voor Veolia. In december heeft ook Veolia nieuwe treinen.


:)
 

03-04-2007 17:13:57
mich
mich
goh wat toevallig dat ik 16 bakken vond die stilstonden Enkele van mijn overzicht zullen reeds weer in dienst zijn. Ze hebben alleen geen 43 maar dus 38 bakken. Binnekort dus wellicht meer.

Laatst bewerkt door mich op 03-04-2007 17:14
 

03-04-2007 17:19:42
reizigert
reizigert
Dat de wadlopers veel minder waren qua staat dan de Buffels wist ik, maar dat het zo erg is had ik niet verwacht. Je mag in principe dolblij zijn dat Veolia bij Stadler een extreem korte levertijd heeft bedongen, anders had deze ellende nog anderhalf jaar voortgeduurd....  

03-04-2007 17:42:23
peterselie
peterselie
Hier in het noorden houden de wadlopers het nog vol, omdat ze geen hellingen tegenkomen en de stations relatief dichtbij elkaar liggen. De trajecten zijn ook niet langer dan 50 minuten, waardoor ze iets minder te lijden hebben. Ik had gedacht dat er deze week misschien nieuwe stellen zouden komen in het noorden, maar dat is dus niet zo. Waarschijnlijk zijn hier binnen 2 weken weer nieuwe stellen en kunnen er binnen 2,5 weken 6 bakken naar Veolivla toe.  

03-04-2007 17:47:02
micky
micky
die laatste overbrenging was toch de laatste dat ik las  

03-04-2007 18:01:46
j.jager
j.jager
Volgens de veoliamedewerkers die de 3230, en de 3228 op 11 maart kwamen ophalen, waren dat de laatste stellen, die ze kregen.

Laatst bewerkt door j.jager op 03-04-2007 18:02
 

03-04-2007 18:17:04
mich
mich
Er komen dus nu wel nog extra bakken, dat is zeer recent besloten om het aantal rijvaardige bakken hier op peil te houden, zie berichten hierboven.  

03-04-2007 19:00:40
keesje
keesje
Hoop bla bla maar de argeloze reiziger zit wel een jaar lang met die ellende opgescheept. Van Setten zelf heeft vast een mooie auto waarmee hij over de A73 rijdt.

Ben benieuwd hoe Veolia rond de Vierdaagse van plan is om de hele horden reizigers te gaan vervoeren met het huidige hoeveelheid beschikbare materieel. Het is nog ver weg, maar toch ben ik er benieuwd naar

Straks komt de NS met DM90 de boel versterken! %08%
 

03-04-2007 19:05:39
peterselie
peterselie
Dan zijn er in voldoende mate wadlopers beschikbaar.  

03-04-2007 20:30:47
micky
micky
wanneer gaan de stellen heen dan  

03-04-2007 20:33:13
bouwe
bouwe
'Niet je oude schoenen weggooien als je nog geen nieuwe hebt' is hier van toepassing.  

03-04-2007 22:23:22
kevinevers
kevinevers
miss komt syntus wel in actie is vorig jaar meen ik toch ook gebeurd (bij de ns) en ja syntus van setten is koek en ei.

van mijn kan geen slechte woorden over van setten het is een aardige man.

ik moet nu stagelopen en ben best blij da ik niet meer met de veolia trein hoef voor een tijdje. heb wel medelijde met de reizigers die iedere dag weer in die korte stelletjes moeten kruipen/duwen

Laatst bewerkt door kevinevers op 04-04-2007 00:21
 

04-04-2007 12:06:31
kritische
kritische
Regio luidt noodklok over treinen

BOXMEER/CUIJK - De gemeenten Boxmeer en Cuijk gaan bij de directie van de Nederlandse Spoorwegen hun beklag doen over de voortdurende problemen op de Maaslijn.
Deze week nog gaat een brandbrief de deur uit van de verkeerswethouders Jan Donkers (Cuijk, CDA) en Bert Moeskops (Boxmeer, SP). Ze zeggen als gemeenten direct aan het spoor gesteund te worden door de andere Land van Cuijkse gemeenten.
Cuijk en Boxmeer willen van de NS vooral weten waar al die Buffels gebleven zijn. Deze dieseltreinen reden tot 10 december op de spoorlijn tussen Nijmegen en Roermond. Nu rijden er afgedankte Wadlopers op de Maaslijn door het Land van Cuijk. "Er moeten toch ergens in het land een paar van die Buffels te huren zijn om de ergste problemen op de Maaslijn op te vangen. Dat gaan we vragen aan de NS. Ik heb van Veolia begrepen dat de twee dieseltreinen makkelijk aan elkaar te koppelen zijn. Nu jagen we onze inwoners de trein uit", zegt wethouder Donkers, vooruitlopend op de brandbrief naar de NS.

Donkers is geschrokken van het verhaal gisteren in deze krant dat heel veel oude Wadlopers ineens met technische problemen kampen door achterstallig onderhoud. Afgelopen weekeinde stonden zelfs 16 van de 43 treinbakken voor reparatie in de garage.

Vervoersbedrijf Veolia kreeg vorig jaar augustus van de provincie Limburg als opdrachtgever pas definitief te horen dat het vanaf 10 december de treinenloop mocht verzorgen. Omdat de internationale vervoerder de vertrouwde Buffels alleen maar voor een periode van tien jaar kon huren van de NS, moest Veolia terugvallen op verouderde treinstellen uit het noorden van het land van vervoerder Arriva. De NS heeft altijd gezegd de Buffels zelf hard nodig te hebben op andere trajecten in Nederland. Voor zover bekend rijden deze oud-Maaslijntreinen nu tussen Zwolle en Groningen.

Donkers zegt respect te hebben voor de manier waarop Veolia, dat eind dit jaar gloednieuwe, moderne treinen krijgt uit Zwitserland, met man en macht de problemen te lijf gaat. "Over de hele linie zie je ook dat gedane toezeggingen stap voor stap waargemaakt worden."

De Gelderlander, 4 april 2004

Laatst bewerkt door kritische op 04-04-2007 12:07
 

04-04-2007 12:12:28
kritische
kritische
Quote
kritische: Regio luidt noodklok over treinen

Cuijk en Boxmeer willen van de NS vooral weten waar al die Buffels gebleven zijn.
De NS heeft altijd gezegd de Buffels zelf hard nodig te hebben op andere trajecten in Nederland. Voor zover bekend rijden deze oud-Maaslijntreinen nu tussen Zwolle en Groningen.


Ik zie er regelmatig twee a drie stilstaan op het rangeerterrein in Zwolle.

Kritischereiziger
 

04-04-2007 12:28:14
mren
mren
Natuurlijk staan er om sommige plaatsen bijna altijd DM'90-stellen; je hebt er altijd wel een paar achter de hand voor onderhoud/reserve. Omdat vrijwel al het DM'90 in Zwolle komt in de gewone dienst, is dat een erg logische plaats voor een reserve.

Buiten de spits heb je er wellicht wat meer staan, maar dan niet alleen in Zwolle, maar ook in Hengelo en af en toe in Enschede ook een stelletje. De ZAP-stellen staan op reserve/geen dienst in Zutphen.

Bovendien zijn niet alle ex-maaslijn Buffels naar Groningen-Zwolle gegaan; er zijn ook enkele 7900's verlengd, en er zijn voor de 7900 twee extra stellen nodig wegens lange kering in Enschede, waar de serie 10140 dan nog ingeweven zit.
 

04-04-2007 13:18:50
dh3201
dh3201
Er is best wel het nodige DM'90 beschikbaar voor Veolia, alleen voor een minimale periode van 10 jaar!
Als Veolia daar niet aan wil, moeten ze verder ook niet zeuren over DM'90.
Die periode van 10 jaar geldt overigens net zo goed voor Syntus, Arriva, Connexxion of Dumpy Railroads.


Shqiperise-lopers?
 

04-04-2007 13:53:36
mren
mren
Uiteraard, maar als NS (-R dan wel -FSC) die dingen voor een jaartje zou verhuren, zou wel stande pede alle mat'64 schadebakken gerepareerd moeten worden om genoeg mat te hebben voor robuuste keringen...
Financieel dus niet erg handig. Dus op zich slim gespeeld van NS, die ook nog eens aan de concessievoorwaarde van vervangend materieel zorgen.
 

04-04-2007 14:18:21
mich
mich
Daarom zal de NS ook geen buffeltje meer loslaten tot ze nieuw materieel krijgen. Dan worden de diesels weer te duur en zullen ze opeens wel voor een jaar te huren zijn. Maar hoe Veolia het nu aan gaat pakken is opzich prima, wadlopers een grote beurt geven en de slechtste exemplaren omruilen tegen betere uit het noorden. Ze hebben dan helemaal geen buffels nodig.  

04-04-2007 15:59:00
kritische
kritische
Quote
dh3201: Er is best wel het nodige DM'90 beschikbaar voor Veolia, alleen voor een minimale periode van 10 jaar!
Als Veolia daar niet aan wil, moeten ze verder ook niet zeuren over DM'90.
Die periode van 10 jaar geldt overigens net zo goed voor Syntus, Arriva, Connexxion of Dumpy Railroads.


Een leuke spagaat omdat de provincie eiste dat er nieuwe lighttrains gingen rijden en de 10-jarige offerte van NSFS heeft verzorgd.

Kritischereiziger
 

04-04-2007 19:35:09
reizigert
reizigert
Een ingezonden brief in de Spits van vandaag
http://img109.imagevenue.com/img.php?image=07873_veolia_122_195lo.JPG
 

06-04-2007 21:21:24
sneltrein
sneltrein
Er word Heel veel gecontroleerd op kaartjes! op de maaslijn
er gaan soms 2 of 3 condecteurs mee! en veel mensen krijgen een boete!
Zo was het tenminste op station Venray.


:)
 

07-04-2007 09:25:08
dumpy_dump
dumpy_dump
Quote
dh3201: Die periode van 10 jaar geldt overigens net zo goed voor Syntus, Arriva, Connexxion of Dumpy Railroads.
Dumpy Railroads geeft bij deze aan in de huidige vorm geen trek te hebben in de Maaslijn %08%
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

07-04-2007 09:53:47
dh3201
dh3201
Die periode voor huur van DM'90 van 10 jaar geldt ook niet alleen voor de Maaslijn, maar voor elke lijn waar je met DM'90 zou willen rijden. Zelfs voor als je een DM'90 wilt huren om in je tuin te zetten %08%


Shqiperise-lopers?
 

07-04-2007 10:03:04
dumpy_dump
dumpy_dump
Iemand nog een tuin te huur voor ongeveer 10 jaar?

/einde chat
 

08-04-2007 12:20:25
dikboom
dikboom
Vergeten te plaatsen. (Ik hoop nog niet te laat)
Gistermiddag om 13.55 uur rolden de 3103V, 3225M en 3111A vanuit Zl het emplacement On op.

Groet, Meindert Dikboom.
 

08-04-2007 13:18:20
stefanvdw
stefanvdw
Klopt. De treinstellen hadden eerst voor de werkplaats Zwolle gestaan, daarna ging de combinatie naar Onnen om de 3225 achter te laten voor groot onderhoud. Eind van de middag(rond 18.30) kwamen beide DH-I's weer terug in Zwolle om even later te vertrekken richting Nm.

Laatst bewerkt door stefanvdw op 08-04-2007 13:59
 

10-04-2007 15:34:19
reizigert
reizigert
Artikel in de Gelderlander van vandaag:
http://www.gelderlander.nl/maasland/article1294324.ece
Arriva pikt het niet dat Veolia zo klaagt over het onderhoud van de Wadlopers in de voorbije jaren
 

10-04-2007 15:49:48
salieri
salieri
Arriva heeft wel gelijk, onderhoud gebeurt gewoon nog. Namelijk óf in Onnen óf in Groningen, alleen is het in Groningen gewoon klein onderhoud

En NSFS is altijd nog verantwoordelijk voor de treinen (lijkt mij) die Arriva bij NSFS least, omdat ze altijd nog van NSFS zelf zijn.

Ook hebben de Wadlopers meer te verduren in Limburg, mede door het overbelasten van de treinstellen omdat er teveel mensen in zitten/staan. Dus Veolia moet niet zeuren, zij werken zelf ook mee aan de sloop van de Wadlopers
 

10-04-2007 15:52:29
keesje
keesje
Wat bijzonder triest is is dat de overheid tot op de dag van vandaag nog niet of nauwelijks toegegeven heeft dat hun eigen paradepaardje "het aanbesteden" nogal belabberd wordt voorbereid en uitgevoerd. Laat staan daar zelf conclusies uit trekt.

Over concurrentie kun je het niet hebben omdat de reiziger niets te kiezen heeft en zich heeft neer te leggen bij de vervoerder die de provincie kiest. En als we het toch over concurrentie hebben: niet huilen als een andere vervoerder je materieel 'inpikt', want zo werkt nou eenmaal als je op eigen benen moet staan. En anders kun je net zo goed heel die marktwerking gewoon weer afschaffen.
 

10-04-2007 15:55:36
salieri
salieri
We gaan toch niet weer een discussie krijgen dat het 'aanbesteden' een belabberd zooitje is he?%03%  

10-04-2007 15:55:39
Bollenstad
Bollenstad
Quote
salieri: de sloop van de Wadlopers
Wadslopers? %08%
 

10-04-2007 15:56:34
salieri
salieri
Quote
Bollenstad: Wadslopers? %08%
Hehe
 

10-04-2007 22:32:16
mren
mren
Quote
keesje: Over concurrentie kun je het niet hebben omdat de reiziger niets te kiezen heeft en zich heeft neer te leggen bij de vervoerder die de provincie kiest.

Natuurlijk kun je het wel over concurrectie hebben. Als je de markt maar krap genoeg definieert is elk bedrijf een monopolist.
Op verplaatsingen van A naar B is Veolia bijvoorbeeld onmogelijk een monopolist. Pas als je bekijkt op 'spoorvervoer van station X in A naar station Y in B', dan heb je een monopolist, maar dat lijkt me totaal niet relevant, want je kiest nog altijd voor een verplaatsing als het nut hiervan hoger is dan het disnut, anders zou je wel thuisblijven.
 

11-04-2007 10:37:23
lamote_ban
lamote_ban
Quote
salieri: Arriva heeft wel gelijk, onderhoud gebeurt gewoon nog. Namelijk óf in Onnen óf in Groningen, alleen is het in Groningen gewoon klein onderhoud

En NSFS is altijd nog verantwoordelijk voor de treinen (lijkt mij) die Arriva bij NSFS least, omdat ze altijd nog van NSFS zelf zijn.



Of Arriva dan wel NSFS verantwoordelijk was voor het onderhoud hangt af van het contract. Feit is dat met name alle groter onderhoud de laatste jaren is afgeblazen en de treinen (met het oog op sloop) alleen nog rijdend zijn gehouden.

Of Veolia wat te zeuren heeft hangt ook af van hun contract met NSFS, maar Arriva heeft natuurlijk sowieso niets met Veolia te schaften. Als NSFS verantwoordelijk is voor het onderhoud (en dat is nog wat anders dan degene die het uitvoert) kan Veolia NSFS daar op aanspreken, zo niet dan is het hun eigen probleem.

Overigens las ik op Omroep Brabant gisteren dat de zuidelijke provincies nu willen gaan uitzoeken waar de DM-stellen van de Maaslijn gebleven zijn. Als die op non-actief zouden staan zou men NS juridisch willen gaan aanspreken. Onnozelheid en onwetendheid kent kennelijk geen grenzen.
 

11-04-2007 10:58:08
mich
mich
Dat is inderdaad ongelofelijk, maar laat eigenlijk ook zien dat leden van de provincie nooit met de trein gaan en mogelijk er nog minder verstand van hebben Wat dat betreft een pluim voor Veolia, want ondanks alles gaat het steeds beter, en ziet de toekomst er ook goed uit.

Maar vergis je niet, Politiek is een vies spelletje. Het kan best zijn dat de provincie die uitspraak alleen maar doet om de schuld van zich af te schuiven, net te doen alsof zei zich inzetten voor een beter vervoer voor limburg, en de NS die hard werkt aan nieuw materieel en een betere dienstregeling(en te leiden heeft onder prorail) weer eens de grond inboort. Dat laatste lijkt een sport te zijn.
 

11-04-2007 11:24:39
bouwe
bouwe
Quote
lamotep:
Overigens las ik op Omroep Brabant gisteren dat de zuidelijke provincies nu willen gaan uitzoeken waar de DM-stellen van de Maaslijn gebleven zijn.


Dat onderzoekje kan vrij kort zijn, die stellen rijden hier. Stelletje dipsticks soms bij de provincies.

Laatst bewerkt door bouwe op 11-04-2007 11:25
 

11-04-2007 11:42:36
dh3201
dh3201
Nee, er moet eerst een miljoenenverslindend onderzoek uitgevoerd worden, die onderzoekburo's kunnen ook niet op droog brood leven


Shqiperise-lopers?
 

11-04-2007 14:42:35
reizigert
reizigert
Quote
lamotep: Overigens las ik op Omroep Brabant gisteren dat de zuidelijke provincies nu willen gaan uitzoeken waar de DM-stellen van de Maaslijn gebleven zijn. Als die op non-actief zouden staan zou men NS juridisch willen gaan aanspreken. Onnozelheid en onwetendheid kent kennelijk geen grenzen.


Nee, het gaat hier niet om de provincies, maar om een solo-actie van de verkeerswethouders van Cuijk en Boxmeer. In hun brief dreigen ze inderdaad 'het hogerop te gaan zoeken indien de NS geen bevredigend antwoord geeft waar de Buffels nu zijn gebleven'. Waarschijnlijk lachen ze er bij de NS heel hard om en hangen ze hem op het prikbord ofzo

Quote
mich: Het kan best zijn dat de provincie die uitspraak alleen maar doet om de schuld van zich af te schuiven


Nee dus, de provincie is wel zo slim om zich nu op de vlakte te houden. Dit is gewoon een actie van lokale politici die zichzelf belachelijk maken

Laatst bewerkt door reizigert op 11-04-2007 14:46
 

11-04-2007 15:21:48
salieri
salieri
Quote
reizigert: Waarschijnlijk lachen ze er bij de NS heel hard om en hangen ze hem op het prikbord ofzo
Had ik ook gedaan%08%
 

11-04-2007 15:51:00
fabrierban
fabrierban
Als ik dit soort dingen lees dan denk ik er over om me bij de volgende verkiezingen ook maar als gemeenteraadslid/wethouder verkiesbaar te stellen. Vergeleken met deze onbenullen kan ik het zeker beter.  

11-04-2007 16:34:55
mren
mren
Quote
fabrier: Vergeleken met deze onbenullen kan ik het zeker beter.


Alleen maar omdat het hier de hobby is om iets van treintjes af te weten, waardoor 'wij' het zo'n beetje als basiskennis beschouwen dan die Buffels in de 9100, 7900 en 10140 zijn gaan rijden, wil toch totaal niet zeggen dat iemand die dat niet weet een totaal incompetente onbenul is die helemaal niets kan?
Het is toch ook totaal niet reëel om te verwachten dat de gemiddelde wethouder ook maar iets weet van waar de treinen van de ex-vervoerder naar toe zijn geweest.

Maar goed, dat zal wel weer te maken hebben met de treinnummercentrische wereld van sommigen, ik kan me in ieder gevaal behoorlijk opwinden om dergelijk stupide opmerkingen. Het zal je wellicht verbazen, maar een wethouder wordt over het algemeen op andere kwaliteiten gekozen dan kennis van ingezetgebieden van DM'90.

Laatst bewerkt door mren op 11-04-2007 16:36
 

11-04-2007 16:39:58
bloober
bloober
Ik verwacht idd. niet van een wethouder dat 'ie weet waar DM'90 wordt ingezet, maar een onderzoek is nogal overdreven. Hij kan het volgensmij zo op wikipedia bij 'DM'90' vinden.


Groetjes, Bloober
 

11-04-2007 16:46:58
mren
mren
Een onderzoek kan ook gewoon een navraag zijn bij NSR of op internet. Dat hoeft niet direct een meerlaagse zware 11-koppige onderzoekscommissie te zijn met een budget van een paar ton.
(Maar het ging mij meer om het om deze futiele reden wegzetten van wethouders als onbenullen.)

Laatst bewerkt door mren op 11-04-2007 16:47
 

11-04-2007 16:50:59
fabrierban
fabrierban
@mren
Je praat hier wel over bestuurders die verkeer & vervoer als expliciet onderdeel van hun portefeuille hebben en ook een meer dan modaal salaris verdienen. Dan mag je toch wel iets meer dan gemiddelde algemene kennis verwachten en ook dat de betrokken personen het nieuws in hun regio op dit gebied bijhouden. Dat NS de buffels elders heeft ingezet heeft al een paar keer in de lokale pers gestaan en dat horen dergelijke wethouders dus gewoon gelezen te hebben.

Laatst bewerkt door fabrierban op 11-04-2007 16:52
 

11-04-2007 17:15:21
reizigert
reizigert
Quote
mren: Het is toch ook totaal niet reëel om te verwachten dat de gemiddelde wethouder ook maar iets weet van waar de treinen van de ex-vervoerder naar toe zijn geweest.


Daar heb je gelijk in, dat mag je van de gemiddelde wethouder niet verwachten. Wat je daarentegen wel mag verwachten is dat zo'n wethouder zich dan eerst even verdiept in een conflict voordat hij zich ermee bemoeit en lukraak met juridische stappen begint te dreigen. Dat is hier niet gebeurd, pure laksheid in mijn ogen. Erg onprofessioneel en onverstandig om je op deze manier in de publiciteit te storten. Of je dan meteen een onbenul bent is inderdaad weer een ander verhaal.

Laatst bewerkt door reizigert op 11-04-2007 17:16
 

11-04-2007 17:30:49
admin
Moderator
admin
Waarmee ik de discussie hierover wil beëindigen. Graag weer terug naar Veolia.


Met vriendelijke groet, Peter van der Leek
 

11-04-2007 20:04:58
groen47
groen47
Hallo, Gisteren met Veolia gereden; stipt op tijd, vriendelijke mensen, en treinen met karakter. Als je foto's wilt zien:

http://www.flickr.com/photos/groen47/

Groet,

Ad
 

12-04-2007 08:11:06
kbrandsma
kbrandsma
WAT!?

Een schone 3222!
en de rest van de Wadlopers zien er ook (van voren) goed schoon uit.
(jammer dat ze steeds het stukje onder de koppeling niet even met de hand schoongemaakt hebben)

Dat gaat zeker de goede kant op met Veolia.
(ook mooie Blauwe Engel foto's trouwens)
 

12-04-2007 09:15:35
fabrierban
fabrierban
Vandaag een groot ingezonden stuk van Veolia-baas van Setten in de Spits over de problemen op de Maaslijn. Het bevat overigens weinig nieuws: eind dit jaar is er nieuw materieel en zijn alle problemen opgelost.  

12-04-2007 10:54:12
dh3201
dh3201
Echt niet dat dan alle problemen zijn opgelost!
Dan gaan de bewoners klagen over het geluid van stationaire treinen.....


Shqiperise-lopers?
 

12-04-2007 11:02:07
lamote_ban
lamote_ban
@dh3201
Ik weet niet of de klant bij Stadler niet (net als bij vliegtuigen) uit verschillende motoren kan kiezen.
Gezien de zeer modulaire opbouw van de GTW's zou dat technisch geen probleem moeten zijn.

Laatst bewerkt door lamote_ban op 12-04-2007 11:02
 

12-04-2007 15:03:51
jbt
jbt
Ook eens een keer goed nieuws van Veolia. Heet van de naald van L1:

"Nieuwe werkplaats treinen in Blerick
Het onderhoud van de nieuwe treinen van de Maaslijn gaat vanaf oktober gebeuren op een nieuwe werkplaats in Blerick. De Maaslijn is de spoorverbinding tussen Roermond en Nijmegen.

De nieuwe werkplek wordt gebouwd door een bedrijf uit Twello en kost vijf miljoen euro. Er komen ongeveer 20 mensen te werken. De nieuwe Veolia-treinen gaan vanaf eind dit jaar over de spoorverbinding rijden."

Ik heb geen idee waar in Blerick dit gaat gebeuren en of dit gevolgen heeft voor het 'NSM-depot' (zo zal ik het maar noemen)
 

12-04-2007 15:50:35
tla
tla
Quote
jbt: Ik heb geen idee waar in Blerick dit gaat gebeuren en of dit gevolgen heeft voor het 'NSM-depot' (zo zal ik het maar noemen)
Sleepy sleepy? De werkplaats komt op de plek van de voormalige schroothoop. De plan U's zijn daarvoor recentelijk verhuisd naar de andere kant van de hoofdbaan naar Vry.
 

12-04-2007 15:50:38
mich
mich
Zoals al gezegd in het sloop plan u topic zijn dit de sporen waar eerst de plan U´s stonden. Daarom zijn ze daar nu ook weg. Ze zijn al begonnen met voorbereiding van de bouw van die werkplaats. De oude wagenwerkplaats van het NSM en de Stibans hebben er niks mee te maken, want het terrein ligt aan de andere (oost)kant van de hoofdbaan Nm-Vl. Edit: iemand was me net ffe voor

Laatst bewerkt door mich op 12-04-2007 15:51
 

12-04-2007 15:59:00
jbt
jbt
Quote
tla: Sleepy sleepy?


Nee, harstikke wakker en fit. Ik kom alleen niet elke dag in Blerick om te zien wat daar gebeurt! Ook volg ik niet alle topics op de voet.
 

12-04-2007 18:15:01
fabrierban
fabrierban
Quote
jbt:
De nieuwe werkplek wordt gebouwd door een bedrijf uit Twello en kost vijf miljoen euro. Er komen ongeveer 20 mensen te werken. De nieuwe Veolia-treinen gaan vanaf eind dit jaar over de spoorverbinding rijden."


Dat bedrijf uit Twello is Voith. Die hebben ook zo'n steunpunt voor eerstelijns onderhoud in Leeuwarden gebouwd voor de Arriva-stellen. Ik had verwacht dat ze het in Roermond of Maastricht zouden vestigen, dan hadden de elektrische stellen er gelijk ook in onderhoud gekund. Nu is dat wat lastig.

Laatst bewerkt door fabrierban op 12-04-2007 18:18
 

12-04-2007 18:59:06
kbrandsma
kbrandsma
Artikel:
De nieuwe werkplek wordt gebouwd door een bedrijf uit Twello en kost vijf miljoen euro. Er komen ongeveer 20 mensen te werken. De nieuwe Veolia-treinen gaan vanaf eind dit jaar over de spoorverbinding rijden."

Quote
fabrier: Dat bedrijf uit Twello is Voith. Die hebben ook zo'n steunpunt voor eerstelijns onderhoud in Leeuwarden gebouwd voor de Arriva-stellen. Ik had verwacht dat ze het in Roermond of Maastricht zouden vestigen, dan hadden de elektrische stellen er gelijk ook in onderhoud gekund. Nu is dat wat lastig.


Voith komt inderdaad ook uit Twello, maar het lijkt mij vrijwel onmogelijk dat Voith dit zelf gaat bouwen. In Leeuwarden is het echter wel gebouwd door een aannemersbedrijf uit Twello. Mogelijk bouwt dit bedrijf in Blerick ook deze hal (wat dit nieuwsartikel suggereert).

Referentie op de site van deze aannemer: http://www.adst.nl/adst/referenties/transport_en_logistiek/voith_railservices_bv_te_leeuwarden

Daarnaast ligt Blerick aan de geëlektrificeerde lijn Eindhoven - Venlo zodat wel degelijk de elektrische treinen van Veolia hier in onderhoud kunnen.

Laatst bewerkt door kbrandsma op 12-04-2007 19:00
 

12-04-2007 19:16:14
mich
mich
Klopt. Zie: http://www.adst.nl/adst/nieuws/nieuwe_projecten/nieuwbouw_treinonderhoudshal_wasstraat_voor_voit (andere link als hierboven)

Laatst bewerkt door mich op 12-04-2007 19:16
 

12-04-2007 19:19:39
maurits
maurits
Mooie foto van de werkplaats in Lw met het Veolia-logo er op gefotoshopt


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

12-04-2007 19:34:27
reizigert
reizigert
Als ze net zo goed treinen kunnen onderhouden als fotoshoppen voorzie ik een hoop problemen op de Maaslijn de komende jaren %02%  

12-04-2007 21:01:56
fabrierban
fabrierban
@kbrandsma
Ik bedoelde niet te zeggen dat Voith een hal gaat bouwen, maar waarschijnlijk het onderhoud gaat doen net als voor Arriva. Het feit dat Voith uit Twello komt verklaart wellicht ook waarom de hal gebouwd wordt door een aannemer uit hetzelfde dorp.

Laatst bewerkt door fabrierban op 12-04-2007 21:03
 

12-04-2007 21:07:46
lamote_ban
lamote_ban
@fabrier
Voith gaat inderdaad het onderhoud voor Veolia doen.
Zie http://www.leeuwardercourant.nl/nieuws/economie/article1737179.ece

Het enige is dat het artikel suggereert dat het onderhoud in Leeuwarden gaat gebeuren, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk.
 

12-04-2007 21:17:03
tla
tla
Quote
kbrandsma: Daarnaast ligt Blerick aan de geëlektrificeerde lijn Eindhoven - Venlo zodat wel degelijk de elektrische treinen van Veolia hier in onderhoud kunnen.
Zoals al gezegd komt de hal niet aan de lijn Vl-Ehv maar aan de andere kant van het emplacement en daar hangt vooralsnog geen draad.
 

12-04-2007 21:22:35
rick
rick
Misschien komt er wel een spoor met bovenleiding, misschien kopen ze een rangeerlocje erbij. Dat zien we wel als die loods af is.  

12-04-2007 21:25:55
peterselie
peterselie
Quote
lamotep: @fabrier
Voith gaat inderdaad het onderhoud voor Veolia doen.
Zie http://www.leeuwardercourant.nl/nieuws/economie/article1737179.ece

Het enige is dat het artikel suggereert dat het onderhoud in Leeuwarden gaat gebeuren, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk.


Hier kan ik wel licht op werpen, omdat ik in oktober al met een medewerker van Voith gesproken heb. Voor het onderhoud is Leeuwarden de hoofdvestiging in Nederland. Het personeel van Voith in Blerick zal dan ook onder deze vestiging gaan vallen. Dit zou dus mogelijk enkele extra banen voor Leeuwarden opleveren.
 

12-04-2007 21:41:15
lamote_ban
lamote_ban
Quote
rick: Misschien komt er wel een spoor met bovenleiding, misschien kopen ze een rangeerlocje erbij. Dat zien we wel als die loods af is.

Tja, het had me toch handiger geleken dat onderhoud dan maar in Roermond of zo te doen waar je ook met elektrische stellen kunt komen.
 

12-04-2007 21:46:54
kbrandsma
kbrandsma
Misschien is daar niet genoeg ruimte voorhanden, of is de m2 prijs te hoog.
Om diezelfde reden is de Voith hal in Leeuwarden gebouwd. In Groningen was echter ook idealer geweest, want daar komen vier lijnen bijeen.
 

12-04-2007 21:47:23
mich
mich
In Roermond heb je de ruimte niet, de werkplaats word groter dan 2000 vierkante meter. Die paar nieuwe electrische treinstellen hebben ook niet zoveel onderhoud nodig, dus die zullen de werkplaats zelden zien. Normaal klein onderhoud doen ze dan ter plaatse in Zuid Limburg.