Ontwikkelingen ongereviseerd VIRM
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
12-11-2009 15:25:48
jaques
jaques
het sleutelkastje is bedoeld om het niet meer in gebruik zijnde catering liftje te bedienen  

12-11-2009 15:34:23
broek53
broek53
Quote
jorgo: 2) In (bijna?) elke reizigersafdeling is een stoel uitgerust met een sleutelkastje gemonteerd tegen de achterkant van de hoofdsteun. Is dit nieuw? Waarvoor dient dit?
Bediening van de railtenderlift...
 

12-11-2009 15:41:02
jorgo
jorgo
oh natuurlijk... was idd onhandig geweest direct naast de liftdeur. Tnx.  

12-11-2009 16:24:15
MVB87
MVB87
Sinds halverwege augustus is stel 8715 al in de werkplaats in Hlm (geloof ik), na een aanrijding met traktorwielen die op de rails lagen nabij Btl. De trein kon toen (zij het zonder reizigers) vanaf Btl nog op eigen kracht naar Ehv rijden. Weet iemand toevallig waarom het stel zo lang in herstel is? (Aannemende dat het stel nog niet afgeleverd is...) Er was namelijk geen zichtbare schade voor zover ik het weet en gezien het feit dat het stel nog op eigen kracht naar Ehv is gekomen, verwondert het me dat hij nog in Hlm staat.  


Somda In de Wolken Weddings advertentie

12-11-2009 16:37:32
bjornl
bjornl
Quote
jorgo: 1) De oudere kunstleerbanken (de zittingen en rugleuningen) van de tweede klasse vertonen twee kleuren. Je hebt er die paarsroze zijn en je hebt er die meer naar het blauw neigen. Dit is m.i. duidelijk niet het gevolg van het verschieten van kleur, want er zijn geen tussenvarianten. Per treinstel is meestal één kleur overheersend, bijv. paarseroze banken met een enkele blauwpaarse zitting of rugleuning.

Iemand enig idee of dit in de beginjaren consequent verdeeld was en later gemengd (bijv. blauw=nieuwer)? Of het beleid was of een toevallig verschil tussen leveringen?

Blauw is DD-IRM, paars is VIRM-1, -2 en -3. De oorspronkelijke drietjes en viertjes waren dus blauwgestoeld. Na verlenging bevatten deze één (drietje -> viertje) of twee (viertje -> zesje) bakken met paarse stoelen. De nieuw geleverde viertjes en zesjes zijn uiteraard helemaal paars.
 

12-11-2009 16:59:28
timtrein
timtrein
Volgens mij wordt dat niet bedoeld. Het gaat om één type stoel met twee kleurvarianten. Ik gok dat dat komt door nageleverde vervangende zittingdelen.  

12-11-2009 17:38:59
bjornl
bjornl
Toch is dat de reden dat er twee verschillende kleuren stoelen in voorkomen. Natuurlijk zijn kleine verschillen binnen een bak door vervanging veroorzaakt, of door de ombouw. Er zijn toen toiletten verdwenen; daar zijn ook "nieuwe" stoelen geplaatst. Ook de verdeling eerste/tweede klasse is aangepast: op de bovenverdieping van de ABv5 is een afdeling eerste klas gemaakt die er eerst niet was, hiervoor zijn soms ook nieuwe stoelen gebruikt. Ook is de scheiding tussen eerste en tweede klas nog ergens verschoven, meen ik.  

12-11-2009 18:15:44
ruysdael
ruysdael
Quote
keesje: Dat heeft dat stel al enkele jaren (dacht ik zo ongeveer?), maar de camera's die het ooit had zijn (deels) alweer verwijderd.
Geldt dit ook voor de 8730? Daar zag ik het ook bij.
 

15-11-2009 00:36:07
bloober
bloober
@jorgo: Wat jij noemt over die kleurverschillen in stoelen komt me bekend voor. Maar na het bestuderen van wat foto's denk ik dat dit komt door lichtinval. Naarmate er meer kunstlicht op de stoelen komt, ziet de stof er meer roze uit. Dat verklaart ook waarom je in één bak telkens dezelfde kleur ziet, omdat er namelijk overal min of meer dezelfde lichtinval is. Is er iemand die mijn verhaal kan bevestigen/ontkrachten, want wat ik hier vertel is puur hypothetisch?


Groetjes, Bloober
 

15-11-2009 13:20:52
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
keesje: Dat heeft dat stel al enkele jaren (dacht ik zo ongeveer?), maar de camera's die het ooit had zijn (deels) alweer verwijderd.
Minstens een jaartje of drie, in 2006 heb ik die stickers er al eens op zien zitten


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

15-11-2009 14:34:23
Railprutse
Railprutse
Quote
bjornl: Toch is dat de reden dat er twee verschillende kleuren stoelen in voorkomen.
Nee er zijn in DDIRM twee andere Zittingen gebruikt rose/paars en blauw/paars. Rose/paars is uit de Fabriek, die blauwe zijn later geleverd aan de Werkplaats als Reserve.
 

15-11-2009 15:08:40
jorgo
jorgo
Dank je Railprutse dat is wat ik bedoel. Toch geen verschillende lichtinvallen dus bloober.

@bjornl, bedankt, maar idd bedoel ik natuurlijk niet het verschil tussen de DD-IRM en VIRM bakken, kunstleer en stof. Ik had het wel degelijk over twee verschillende kleuren kunstleer! Ook per bak.

Toch lijkt het me een fout dat die reserve die aan de werkplaats geleverd is een andere kleur had. Je kunt op een paar vingers uittellen dat die twee varianten snel gaan mixen, en dat palet geeft een erg slordige indruk.
 

15-11-2009 18:04:07
timtrein
timtrein
Zie na een x-aantal jaren nog maar eens aan exact dezelfde kleur te komen, inclusief de optredende verkleuringen... dat lukt je niet, en dus zie je dit bij veel voertuigen in het OV. Het is mij bij IRM trouwens nog nooit opgevallen...  

01-12-2009 19:55:40
pptm
pptm
Dag allen,

Ben van plan een dagje te gaan treinen naar Limburg. Ik wil graag mijn laptop meenemen, maar ik wil voor de zekerheid even weten of in alle eersteklas coupés van VIRM een stopcontact aanwezig is. Ik weet dat de nieuwe serie (9547-9597) deze wel hebben maar ik ben niet zeker van de overige series (94xx, 95xx, 86xx en 87xx)

Alvast bedankt!
Grt,
 

01-12-2009 20:07:30
bjornl
bjornl
Overige series hebben dat niet.

edit: overigens worden in de 800 vooral viertjes ingezet en heb je dus een grote kans op een VIRM-4-stel; er zijn 47 "oude" viertjes en 51 "nieuwe".

Laatst bewerkt door bjornl op 01-12-2009 20:10
 

01-12-2009 22:14:55
davidov08
davidov08
Statistisch gezegd; de kans dat er niet tenminste één nieuw viertje zit bij 12 bakken (3x VIRM-IV) is 12,5% De kans op alleen maar nieuwe viertjes is natuurlijk net zo groot. Je kan het er dus wel op wagen.

Laatst bewerkt door davidov08 op 01-12-2009 22:18
 

01-12-2009 22:20:36
bjornl
bjornl
Ik kom op 10,7% (47/98*46/97*45/96), maar inderdaad, de kans dat je bij 3xIV geen nieuwe hebt is vrij klein. Het is natuurlijk wel zo dat niet alle stellen dan de hele dag doorrijden tot Std.  

02-12-2009 11:27:27
jorgo
jorgo
Én dat je misschien naar Hrl of Mt wil, én dat je misschien niet de wens/gelegenheid/zitplaats hebt om tussentijds van treinstel te wisselen.

Eingenlijk zijn dat soort stopcontactacties half werk. Het heeft weinig toegevoegde waarde bij het trekken van reizigers als je 'een redelijke kans dat je je laptop kunt bijladen' hebt. De zwakke schakel is nl. dat er ook kans is dat dat niet kan, en dan zit je mooi als je gepland had onderweg naar je congres nog een rapport uit te werken.

Een busbedrijf hier in het zuiden maakte tien jaar geleden reclame met het feit dat er meer en meer lagevloersbussen kwamen: goed nieuws voor lichamelijke gehandicapten. Het was echter met geen mogelijkheid te voorspellen of een oude of nieuwe bus kwam dus had die hele actie weinig zin.

Het heeft pas zin als álle intercity's, tenminste van opgegeven treinseries, bij alle eerste klas zitplaatsen stopcontacttoegang hebben. Je moet er op kunnen rekenen. Bij ICM komt dat vanzelf met de verbouwing, ICRm weet ik niet meer, hebben die overal stopcontacten in de eerste klas? Maar de oude VIRM bakken moeten worden voorzien van aansluitingen, want die moeten nog even mee. (In Zwitserland zouden ze dat vast meteen zo aanpakken... , die kunnen bijvoorbeeld ook zeggen dat in álle treinen, nieuw of oud, een automatische geprogrammeerde en verstaanbare omroepvoorzieningen aanwezig is).
 

02-12-2009 11:35:52
bjornl
bjornl
Zelfs als alle VIRM in de eerste klas van stopcontacten voorzien is zoals bij VIRM-4 heb je nog niet gegarandeerd een stopcontact tot je beschikking, er is maar één stopcontact per drie zitplaatsen.  

02-12-2009 12:25:44
hellfire
hellfire
Quote
jorgo: ICRm weet ik niet meer, hebben die overal stopcontacten in de eerste klas?

Ja, dus ook de HSL-prio rijtuigen.
 

02-12-2009 23:10:21
timtrein
timtrein
En als je nooit begint met aanbrengen dan heb je er helemaal nooit wat aan. Je moet toch ergens beginnen met stopcontacten aanleggen? Je kan moeilijk in 1 nacht 1000 bakken voorzien...  

03-12-2009 21:13:47
pptm
pptm
Iedereen hartelijk dank voor de info! Heb het er uiteindelijk niet op gewaagd en een andere laptop met lange batterijduur meegenomen, met recht bleek later: twee keer een VIRM-VI getroffen

Overigens nog een aardige discussie gehad met een medereiziger: "De trein rijdt op elektriciteit, en dan nog geen stopcontact?!" Tsja, ga dat maar eens uitleggen...
 

03-12-2009 21:26:51
Duitje
Duitje
Op de bovenverdieping zit tegen de achterwand (achter de stoelen) een luikje waarin een stopcontact zit voor de schoonmakers. Als je mazzel heb is dit luikje open en kan je de boel opladen %02%  

30-12-2009 13:23:04
Jack5812
Jack5812
Een vraagje. Het lijkt er op dat er veel VIRM defect aan de kant staan gezien het feit dat veel treinen in de 800 te kort zijn deze week en er gisteren in oa tr 3077 en gedeeltelijk 866 vervangend mat werd ingezet. Is dit waar of is het puur toeval?
Alvast bedankt voor het antwoord%02%
Gr Jack
 

30-12-2009 13:29:54
bart
bart
Ik gok van beide.  

30-12-2009 16:18:30
keesje
keesje
Waarom VIRM dan op zijn beurt in diensten zit van SGM (7600) zit me dan een raadsel, eerlijk gezegd.  

31-12-2009 11:54:11
john563
john563
Quote
pptm: Iedereen hartelijk dank voor de info! Heb het er uiteindelijk niet op gewaagd en een andere laptop met lange batterijduur meegenomen, met recht bleek later: twee keer een VIRM-VI getroffen

Overigens nog een aardige discussie gehad met een medereiziger: "De trein rijdt op elektriciteit, en dan nog geen stopcontact?!" Tsja, ga dat maar eens uitleggen...

Het toeval wil dat het eerste zesje dat dat krijgt op dit moment in haarlem staat, samen met voorzieningen voor het RIS.
 

31-01-2010 09:42:46
ruysdael
ruysdael
Zijn er ondanks de winterse omstandigheden al vooruitgangen m.b.t. RIS? Volgens mij is RIS juist noodzakelijk in de VIRM4-stellen i.v.m. het ontbreken van enige vorm van informatie...

Verder: de 9427 staat alweer tijden in Haarlem, wat is daarmee aan de knikker? En zijn er al vooruitzichten v.w.b. het al eeuwig terzijde staande stel: 9528/8728?
 

31-01-2010 13:27:54
john563
john563
De ris omzetters zijn er weer uit gehaald, dubieuse kwaliteit.  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


31-01-2010 15:30:46
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
toevallig niet dezelfde leverancier als die van de ICMm-koersdisplays?  

31-01-2010 19:55:42
AlbertP
AlbertP
Die koersdisplays op zich zijn prima, 'Enschede Airport' e.d. is softwarefout.  

31-01-2010 20:23:22
jeanne
jeanne
En al die zwarte displays dan?  

31-01-2010 21:05:49
broek53
broek53
Quote
maccerr: de 9427 staat alweer tijden in Haarlem, wat is daarmee aan de knikker? En zijn er al vooruitzichten v.w.b. het al eeuwig terzijde staande stel: 9528/8728?
De 9427 was het stel dat op de Grote Sneeuwdag 17 december op het Amstelstation een stremming veroorzaakte, althans: dat deden de lieden die brand gesticht hebben in een toilet. Brandschade is vaak nogal langdurig. De 9528 : tsja.... niet het idee dat daar actief iets aan gebeurt.
 

31-01-2010 21:11:13
ruysdael
ruysdael
Aha oke, bedankt voor de update (ook in het SGM-topic). Ben ik weer helemaal bij.  

03-02-2010 10:38:54
103 220-0
103 220-0
Het schijnt dat er ter promotie van de OV-chipkaart twee VIRM's overwegend roze worden bestickerd. De treinstellen zullen vanaf maart een jaar in deze uitmonstering rondrijden.

----
Kijk ook eens hier: http://www.raymondkies.nl
 

03-02-2010 17:16:56
ruysdael
ruysdael
In navolging van diverse bus- en tram bedrijven die ook bussen hebben rondrijden in OV-chip-uitmonstering. Grappig.  

03-02-2010 18:15:36
metrofan
metrofan
Ik weet niet of het al bekend was, maar er is een plan om vanaf zomer dit jaar (V)IRM('s) rond te laten rijden met "van A naar Beter"-reclame.
Heb al een gefotoshopte VIRM gezien, maar weet niet of ik dat plaatje zomaar hier neer mag zetten. (ivb met © )


Kijk ook eens op www.fotobos.net
 

03-02-2010 18:18:19
ruysdael
ruysdael
Je kunt er altijd een link naar plaatsen. Dat is volkomen legaal .  

03-02-2010 18:23:01
metrofan
metrofan
Dat is het'm dus. Het is een plaatje uit een presentatie van een gastspreker van Arcadis die bij bij ons op school een college gaf.
Ik heb de presentatie wel en het plaatje dus ook, maar mischien dat Arcadis er copyright op heeft
Ik zal via de leraar wel even vragen of ik die foto hier mag publiceren

Heel veel is er overigens niet te zien. Alleen de zijkant met het NS-logo en daarachter het logo van VanAnaarBeter. En verder wat mensen die in de trein zitten. Word dus meer een Lekerlezendoejeindetrein-trein dan een Olypische uitvoering

Laatst bewerkt door metrofan op 03-02-2010 18:26


Kijk ook eens op www.fotobos.net
 

03-02-2010 22:40:49
Duitje
Duitje
Quote
103 220-0: Het schijnt dat er ter promotie van de OV-chipkaart twee VIRM's overwegend roze worden bestickerd. De treinstellen zullen vanaf maart een jaar in deze uitmonstering rondrijden.

----
Kijk ook eens hier: http://www.raymondkies.nl


Die kunnen dan mooi ingezet worden tijdens de gay pride in Amsterdam %08%


Goudgele kerstavond: 24-12-2009 trein 866 met ICR
 

07-02-2010 17:51:13
AlbertP
AlbertP
Inderdaad, maar ze zullen vooral normale VIRM-diensten rijden. Misschien een idee om ze in de LTI op te nemen wanneer ze bestickerd zijn? Dan weet ik wanneer ze bij mij langs komen.  

08-02-2010 16:49:45
MarkJB
MarkJB
Quote
Duitje: Die kunnen dan mooi ingezet worden tijdens de gay pride in Amsterdam %08%


Of Pinkpop%08% Maar in Lg komt alleen geen VIRM. Misschien ook een idee voor Veolia%06%


Vaarwel Mat'64...
 

09-02-2010 01:45:55
mren
mren
Met Pinkpop komt weldegelijk IRM in Lg.  

09-02-2010 10:21:45
raymond16
raymond16
Vorig jaar heeft Veolia voor het eerst het pendelvervoer volledig met de GTW's verzorgd (diesel + elektrisch gecombineerd) dus dat zal dit jaar ook wel gebeuren.  

09-02-2010 12:45:42
metrofan
metrofan
Hierbij met toestemming van Rijkswaterstaat het beloofde plaatje van de MinderHinder-trein, zoals de VIRM binnen RWS genoemd wordt: http://www.fotobos.net/externIMG/VanAnaarBeterVIRM.jpg


Kijk ook eens op www.fotobos.net
 

09-02-2010 22:54:49
sik214
sik214
Quote
AlbertPool: Inderdaad, maar ze zullen vooral normale VIRM-diensten rijden. Misschien een idee om ze in de LTI op te nemen wanneer ze bestickerd zijn? Dan weet ik wanneer ze bij mij langs komen.
Toevallig lopen de contracten ook af van de Olympische VIRM's en de ICM's. Dat contract liep volgens mij t/m de komende Spelen.
Toen de stickers van de "Randstad" eraf gingen ging er erg veel verf/lak mee. Wellicht dat ze deze stellen gaan gebruiken voor deze totaal reclame. Scheelt een schilderbeurtje...
 

10-02-2010 02:08:36
thom
thom
Of ze gewoon lekker bestickerd laten tot ze in de revisie verdwijnen.
Dat strookt nog meer met de visie van die 4050....
 

10-02-2010 08:14:10
lint27
lint27
Het gaat hier om IRM dat OVC-roze zou worden, en het lijkt me niet handig om de oranje stickers te laten zitten tot deze stellen gereviseerd worden (kan nog ff duren)  

10-02-2010 21:28:50
Pim-ICR
Pim-ICR
Stickers laten zitten, maar er nieuwe overheen plakken  

19-02-2010 14:56:38
john563
john563
maandag a.s. word de eerste ov chip VIRM binnengehaald in haarlem  

19-02-2010 17:12:38
nielske90
nielske90
In de zin van hij gaat bestickerd worden of in de zin van hij is bestickerd en gaat de baan op?  

19-02-2010 17:13:17
mren
mren
Binnenhalen in Haarlem lijkt me binnenkomst voor bestickering.  

19-02-2010 21:30:43
AlbertP
AlbertP
Afleveren = binnenhalen? Ik snap je vraag niet helemaal Niels. Binnenhalen en de baan op sturen is het tegenovergestelde en jij vraagt of er hier hetzelfde mee wordt bedoeld.  

20-02-2010 00:27:13
aarclay
aarclay
Spraak verwarring. Ik denk dat hij met Haarlem het station bedoelde, en dat de trein dar erdt binnen gehaald. Maar er wortd dus (zoals al verteld is) dat hij binnengehaald wordt in de werkplaats. En daus voor het nieuwe roze jasje.

Hmzz, nu ze toch al gaan beginnen met internet, nemen ze deze dan ook meteen mee om internet in te bouwen?


Choo choo.....
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

20-02-2010 00:41:15
Jeffrenzo
Jeffrenzo
gaan ze eigenlijk in alle virms met oude bestemmings borden nog nieuwe bouwen? of zijn daar geen plannen voor?


twitter: http://twitter.com/#!/Dr_Thodt hyves: http://drthodt.hyves.nl/
 

20-02-2010 07:50:25
bjornl
bjornl
Quote
john563:
Quote
pptm: Overigens nog een aardige discussie gehad met een medereiziger: "De trein rijdt op elektriciteit, en dan nog geen stopcontact?!" Tsja, ga dat maar eens uitleggen...
Het toeval wil dat het eerste zesje dat dat krijgt op dit moment in haarlem staat, samen met voorzieningen voor het RIS.
Heb je ook het nummer van dit zesje? En is deze inmiddels weer in dienst?
 

20-02-2010 12:10:10
john563
john563
DE 8638, zit er wel in maar doet het nog niet  

20-02-2010 12:45:01
bjornl
bjornl
Dank je!  

21-02-2010 17:49:31
abbm
abbm
Misschien een leuk/interessant weetje.

De VIRMs werken op dit moment nog op Windows 98.
Gehoord van een machinist die op de VIRMs rijdt.
 

21-02-2010 18:12:14
john563
john563
Nog erger, de computer schermpjes in de cabine onder windows 95,Het zijn maar pentium 200 computertjes, en puur alleen om wat te laten zien, maar de centrale computer heeft een eigen os.

Laatst bewerkt door admin op 21-02-2010 18:43, reden: Het laatste bericht hoef je niet te quoten
 

21-02-2010 22:28:49
mren
mren
waarom zou dan erg cq. nog erger zijn?  

21-02-2010 22:34:54
aarclay
aarclay
Quote
Jeffrenzo: gaan ze eigenlijk in alle virms met oude bestemmings borden nog nieuwe bouwen? of zijn daar geen plannen voor?

Ik denk eerder dat er komende maanden er een beeldscherm in komt, net als de SLT's, die de route-informatie zal gaan tonen. (samen met draadloos internet).

Over Windows wat op de diagnose-computers draait. Ik had een enkele keer gezien dat die een Windows-foutmelding toonde over het netwerk van de trein. Enig idee hoe dit kan, hij stond op een open dag ter bezichtiging, en leek verder niet echt defect. Geen stuurstroom aanwezig ofzo? Ik zeg maar wat? How?

Laatst bewerkt door aarclay op 21-02-2010 22:38


Choo choo.....
 

21-02-2010 22:35:05
bjornl
bjornl
Omdat mensen denken dat ouder = slechter. Maar als het doet wat het moet doen is het alleen maar risicovol om het te gaan vervangen, zeker als het geen kritieke functies verricht.  

22-02-2010 01:47:00
thom
thom
En een ouder systeem is veel verder ontwikkeld, dus veel meer eruit gefilterde foutmogelijkheden....
En bij een nieuw systeem kom je die problemen waarvan niemand het bestaan nog weet, vanzelf tegen... %08%
 

22-02-2010 02:14:21
Duitje
Duitje
Quote
bjornl: Omdat mensen denken dat ouder = slechter. Maar als het doet wat het moet doen is het alleen maar risicovol om het te gaan vervangen, zeker als het geen kritieke functies verricht.


Hier geef ik je helemaal gelijk in, lekker zo laten zoals het nu is! Maar bij een nieuwe lading Virms zou ik er wel een nieuwer OS inzetten. Weet iemand of dit ook is gebeurd bij de nieuwe Virms? Of draaien die ook nog onder windows95?


Goudgele kerstavond: 24-12-2009 trein 866 met ICR
 

22-02-2010 09:51:00
taigagaai
Moderator
taigagaai
Volgens mij heeft het ooit in een RailMagazine gestaan. De keus voor W95 destijds is gekozen vanuit kostenoogpunt. Licenties waren daarvoor een stuk goedkoper dan voor W98 of W2000...
En als het werkt, waarom zou je dan nog upgraden? Dat verhoogt de kans op storingen alleen maar.
 

22-02-2010 17:15:04
AlexNL
AlexNL
Quote
Weet iemand of dit ook is gebeurd bij de nieuwe Virms? Of draaien die ook nog onder windows95?
Misschien draaien ze wel op Vista

Nah, dat zal wel niet. Ik zou dan (als IT'er zijnde) eerder kiezen voor Windows Embedded. Dat is wat moderner (en stabieler) dan Windows 9X wat inmiddels alweer uit de supportfase is.
 

04-03-2010 19:07:35
john563
john563
later als gepland, maar de 9524 heeft de eer om OV roze te worden. Staat nu binnen in haarlem.  

05-03-2010 15:01:52
dlm4yjp
dlm4yjp
Ik mag er eigenlijk niet om vragen maar heb je toevallig enig idee wanneer we deze weer op de baan kunnen verwachten? %08%


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

05-03-2010 17:27:53
Rolffiej19
Rolffiej19
Bestickerren duurt meestal 1 werkweek ongeveer geloof ik  

05-03-2010 21:09:48
daniel_ddr
daniel_ddr
En voor wie nieuwsgierig is hoe 'ie eruit gaat zien: hij komt zo af en toe langs (als tekening weliswaar) op dat grote scherm in de hal van Utrecht Centraal


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

15-03-2010 02:48:42
ruysdael
ruysdael
En daar ben ik weer met een herstelexemplaar. Dit maal is het de 9406 die al een tijdje in Haarlem bivakeert. Iemand enig idee wat hiermee aan de hand is? De 9427 (van het toiletbrandje op het Amstelstation) staat ook nog steeds in Haarlem.  

15-03-2010 10:16:39
lex_t
lex_t
Quote
john563: later als gepland, maar de 9524 heeft de eer om OV roze te worden. Staat nu binnen in haarlem.

Waarom neemt men toch altijd een 9500 voor dit soort acties? Die 9400's zitten veel minder mooi in de verf..
 

15-03-2010 12:08:00
mvd
mvd
En dat het nummers zijn die dicht bij elkaar liggen is puur toeval (boekentrein -> 9514, Olympisch -> 9520, OV-chip -> 9524, Olympisch -> 9525)?


Iech kom gelökkig oet Mestreech!
 

15-03-2010 19:01:09
bart84
Moderator
bart84
Quote
lex_t:
Quote
john563: later als gepland, maar de 9524 heeft de eer om OV roze te worden. Staat nu binnen in haarlem.

Waarom neemt men toch altijd een 9500 voor dit soort acties? Die 9400's zitten veel minder mooi in de verf..

Dat komt omdat de stellen niet opnieuw geverfd worden, maar bestickerd. (is ook met de 9514, 9520 en 9525 zo. Als de stellen geverfd worden, moeten ze een nieuwe toelatingscontole krijgen (iets met zichtbaarheid, contrastvlakken, etc.) Een goede ondergrond lijkt daarom juist beter dan een oude.


Mvg. Bart
 

15-03-2010 19:17:29
luytjes
luytjes
Op Treinennieuws.nl zijn inmiddels foto's te zien van de nieuwe bestickering: http://www.treinennieuws.nl/ns-rijdt-met-speciale-ov-chipkaarttrein
Fout kleurtje, maar op zich niet verkeerd!
 

15-03-2010 21:08:16
kbrandsma
kbrandsma
Mwoah, ziet er minder fout uit dan eerdere computerbeelden. Deze foto lijkt op een "bosbessen" kleurstelling, al kan dat in levende lijve natuurlijk anders zijn.  

15-03-2010 21:21:59
tonnie12
tonnie12
hoezo fout kleurtje?

Laatst bewerkt door tonnie12 op 15-03-2010 21:22
 

15-03-2010 21:26:12
manuel25
manuel25
Ik vind hem erg mooi op die foto op Amsterdam Sloterdijk, en dat kleurtje maak ik me niet zo druk om, het staat hem wel goed en hij heeft meteen een leuke bijnaam gekregen van mij %08%.
Van voren doet die mij denken aan een Veolia VIRM %02%
Zondag maar even proberen te spotten.
 

15-03-2010 21:30:47
woepje
woepje
Aha, naast 'mijn kleur' is hij ook wit. Dat wordt schrobben jongens! %08%  

15-03-2010 21:33:42
lex_t
lex_t
Quote
bart84:
Een goede ondergrond lijkt daarom juist beter dan een oude.


aha, dan krijg je het er tzt weer beter af! Zit iets in.
 

15-03-2010 21:48:54
tonnie12
tonnie12
doet denken aan 2530 VSM , was ook lilla.  

15-03-2010 21:51:19
luytjes
luytjes
Quote
tonnie12: hoezo fout kleurtje?

Zullen we het houden op "smaak"?
 

15-03-2010 22:02:29
ruysdael
ruysdael
Wat een afgrijzelijk baksel is het weer geworden . Afijn, heeft statief-dragend Somda ook weer wat te doen komende tijd .  

15-03-2010 22:03:41
thom
thom
Quote
bart84:
Dat komt omdat de stellen niet opnieuw geverfd worden, maar bestickerd. (is ook met de 9514, 9520 en 9525 zo. Als de stellen geverfd worden, moeten ze een nieuwe toelatingscontole krijgen (iets met zichtbaarheid, contrastvlakken, etc.) Een goede ondergrond lijkt daarom juist beter dan een oude.

Als ik een treinstel in dezelfde kleur schilder als dat hij was voor het schilderen is er niets aan de hand.
Als ik hem in een andere kleur schilder is dat ook prima, zolang die maar aan de de zichtbaarheidsnormen voldoet, wel moet een nieuw inzet certificaat aangevraagd worden omdat de kleurstelling daarop genoemd wordt.

maar voor een ander kleurtje komt niemand langs met een duimstok om te keuren ofzo

Laatst bewerkt door thom op 15-03-2010 22:05
 

15-03-2010 22:34:51
keesje
keesje
Quote
maccerr: Wat een afgrijzelijk baksel is het weer geworden . Afijn, heeft statief-dragend Somda ook weer wat te doen komende tijd .


En dus zal ik deze speciaal voor maccerr eventjes in de gaten houden v.w.b. de planning de komende tijd.
 

15-03-2010 23:00:46
timtrein
timtrein
Quote
thom: Als ik een treinstel in dezelfde kleur schilder als dat hij was voor het schilderen is er niets aan de hand.
Ho jawel, als die kleur niet aan de norm voldoet mag je diezelfde kleur niet opnieuw zo schilderen, dan moet er wit voorop. Maar dat terzijde.
Deze is wit van voren, dus dat zal wel goed zijn.
 

15-03-2010 23:30:03
thom
thom
Dank voor de aanvulling, niet aan gedacht  

16-03-2010 07:27:18
Jeffrenzo
Jeffrenzo
Quote
maccerr: Wat een afgrijzelijk baksel is het weer geworden .


niks aan toe te voegen


twitter: http://twitter.com/#!/Dr_Thodt hyves: http://drthodt.hyves.nl/
 

16-03-2010 08:44:54
Apda
Apda
Quote
timtrein:
Quote
thom: Als ik een treinstel in dezelfde kleur schilder als dat hij was voor het schilderen is er niets aan de hand.
Ho jawel, als die kleur niet aan de norm voldoet mag je diezelfde kleur niet opnieuw zo schilderen, dan moet er wit voorop.
Overschilderen in dezelfde kleur is wel toegestaan. Alleen als je schildert "in het kader van groot onderhoud" moet er alsnog een wit of geel vlak voorop.
 

16-03-2010 17:21:05
timtrein
timtrein
Okee, strikt formeel kun je een materieeleenheid bij klein onderhoud telkens een stukje schilderen totdat je het hele ding hebt gehad, maar dat zal de bedoeling niet zijn...  

16-03-2010 17:46:01
Apda
Apda
Dat mag, als het maar in dezelfde kleur is
Om volledig te zijn: de keuringseisen m.b.t. "zichtbaarheid treinfronten"
"zijn geldig voor alle locomotieven, treinstellen, stuurstandrijtuigen en bijzondere voertuigen en zijn van toepassing op:
• nieuw materieel;
• bestaand materieel waarvan de kleurstelling wordt aangepast;
• bestaand materieel dat in het kader van groot onderhoud een nieuwe of vernieuwde laklaag krijgt;
• een vervolgserie van een bestaande materieelserie.
Op spoorvoertuigen die worden ingezet voor de beleving van de spoorweghistorie en die zijn uitgevoerd in de oorspronkelijke kleurstelling, zijn deze keuringseisen niet van toepassing."
 

17-03-2010 21:45:16
dh3201
dh3201
Quote
Apda: • bestaand materieel dat in het kader van groot onderhoud een nieuwe of vernieuwde laklaag krijgt;

Hoe doet men dat trouwens bij de revisie van de Thalys. Worden de motorwagens soms niet voorzien van een vernieuwde laklaag?
Het lijkt me niet dat dat materieel wordt ingezet voor de beleving van de spoorweghistorie.


Shqiperise-lopers?
 

17-03-2010 23:09:32
timtrein
timtrein
Als je trein maar belangrijk genoeg is kun je altijd een uitzondering krijgen natuurlijk  

17-03-2010 23:45:04
thom
thom
Volgens mij worden de fronten van die stellen niet geschilderd, dus veranderd er niks aan..  

18-03-2010 10:08:06
taigagaai
Moderator
taigagaai
Ik las elders dat de 9556 de volgende zou zijn om OVC gestickerd te gaan worden en dat er in totaal 5 VIRM stellen in deze bestickering komen. Wat er van waar is, geen idee.  

18-03-2010 10:34:08
woepje
woepje
Is 5 niet een beetje heel veel? Of wil NS blijkbaar aan liefdadigheid doen?  

18-03-2010 10:38:30
aarclay
aarclay
Nee, het blijven bij twee stellen hoorde ik gisteren van iemand van NedTrain.
Of dat de 9556 zal worden, geen idee...


Choo choo.....
 

18-03-2010 10:41:08
woepje
woepje
Twee stellen lijkt mij inderdaad ook wat logischer. De NS moet niet te tolerant worden hoor

Maar goed, benieuwd welk stel gaat volgen.
 

18-03-2010 15:16:52
treinfan
treinfan
die 5 zal wel komen van het totaal aantal afwijkende stellen dan, want we hebben ook nog altijd de 9514, 9520 en 9525