Ontwikkelingen ongereviseerd VIRM
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
04-04-2013 07:28:11
maigoda
maigoda
Quote
Roy (wo 03 apr 2013 17:31:22 https://m.somda.nl/forum/5909/p443377/): Ns heeft al eens aangegeven dat het onveiliger zou zijn om mensen een gordel te laten dragen. De stoelen zouden steviger moeten om een gordel aan te bevestigen en die stevigere stoelen zouden gevaarlijker zijn voor mensen die staan. terwijl je bij de meeste stoelen tegen de hoofdsteun van de persoon voor je aan komt.

Ik denk dat het "niet haalbare" van gordels in treinen hem meer zit in het feit dat er in treinen dan geen staanplaatsen meer mogen zijn. Zie je dat al voor je?
Groetjes,
Emiel
 

04-04-2013 09:25:54
daniel81
daniel81
In dat geval: direct invoeren %08%

Allemaal leuk en wel, maar het écht niet haalbare is het feit dat vrijwel niemand die dingen om zal doen. In een vliegtuig werkt het bij de gratie dat vliegen tochwel ietwat spannend is en iedereen er het nut wel van inziet. Automobilisten kun je bekeuren.
Maar treinreizigers? Zie je het al voor je dat conducteurs boetes gaan uitschrijven?

Kansloos.
Daarom nu weer gauw verder met kansrijkere onderwerpen binnen VIRM
 

04-04-2013 09:34:51
ZJ37
ZJ37
Mogen ze ook wel wat aan de volnormen e.d. gaan doen. Maar inderdaad, back to reality!  

04-04-2013 11:24:04
kevinevers
kevinevers
Quote
R1-2010 (wo 03 apr 2013 19:14:19 https://m.somda.nl/forum/5909/p443391/): Iets anders, maar ik kwam vandaag een aantal VIRMS tegen met nieuwe (?) treeplanken. Leek wel terras-hout. Is iemand anders dat ook al opgevallen?


Ja heb ze zelfs al vervangen voor deze exemplaren. Het is echt geen terrashout het zijn gewoon nieuwe treeplanken die de gescheurde treeplanken vervangen.
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

05-04-2013 15:30:27
DingeZ
DingeZ
Opmerkelijk: de 8615 was noga vies, maar rond de WiFi-stickers zaten kleine 'schone' plekken. Het lijkt alsof dit stel 'vies' is omgebouwd waarbij alleen de plekken voor de stickers eventjes schoon gemaakt werden.
De 9590 heeft overigens ook WiFi en OBIS aan boord.
 

05-04-2013 16:09:40
daniel81
daniel81
Quote
DingeZ (do 28 mrt 2013 00:29:18 https://m.somda.nl/forum/5909/p442471/): En de (CU)kogel is door de kerk%08% http://www.treinreiziger.nl/actueel/politiek_ov-nieuws/christenunie_wil_dubbeldekkers_op_hogesnelheidslijn-145134
Wat lange tijd steeds als gerucht terug kwam is nu een wens geworden van de CU: een deel van het VIRM van 25kV voorzien. Dit als aanvulling op een snellere inbouw van ERTMS.


Kennelijk speelt NS zelf ook met deze gedachte volgens http://www.dvhn.nl/nieuws/nederland/article9978913.ece/NS%3A-nationale-Fyra-ook-in-Belgi%C3%AB-laten-rijden:
"De binnenlandse Fyra kan een deel van de eventuele oplossing zijn, aldus Van Vroonhoven. Daarom wordt ook een proef gedaan om dubbeldekkers op de hogesnelheidslijn te laten rijden."
Hoewel ik de 'daarom' in deze niet helemaal begrijp, de binnenlandse Fyra is immers geen dubbeldekker.
 

05-04-2013 16:42:26
jeanne
jeanne
Misschien met iets uit het NMBS park!


Jeanne Kok
 

05-04-2013 16:43:40
aarclay
aarclay
Lijkt me ook sterk. Die zijn helemaal niet toegelaten voor de HSL.


Choo choo.....
 

05-04-2013 17:06:45
daniel81
daniel81
De M6-rijtuigen zijn weldegelijk toegelaten op het Belgische deel van de HSL want ze hebben immers dienstgedaan tussen Antwerpen en Noorderkempen.
Zo'n kamelencombinatie (M6-reeks 13-M6) moet ook naar Breda kunnen rijden, mits we geen te lage viaducten of andere uitsteeksels onderweg hebben
 

05-04-2013 17:14:28
jeanne
jeanne
Dat is wel zo, maar als ze allemaal naar hun naveltje blijven staren gebeurt er verder helemaal niets. Er kan natuurlijk altijd een beperkte bilaterale overeenkomst gesloten worden. Het profiel van de HSL zal heus wel wel voldoende zijn, daarbuiten is een andere zaak. Er zullen zeker een aantal kritisch punten zijn, maar die bestonden ook toen men met het ICM en IRM begon ter rijden. Misschien gaan ze juist daarom wel proef nemen, wie weet. Waar een wil is is een weg.


Jeanne Kok
 

05-04-2013 17:45:47
dlm4yjp
dlm4yjp
Quote
DingeZ (vr 05 apr 2013 15:30:27 https://m.somda.nl/forum/5909/p443660/): Opmerkelijk: de 8615 was noga vies, maar rond de WiFi-stickers zaten kleine 'schone' plekken. Het lijkt alsof dit stel 'vies' is omgebouwd waarbij alleen de plekken voor de stickers eventjes schoon gemaakt werden.
De 9590 heeft overigens ook WiFi en OBIS aan boord.


Heeft te maken met de vorst van de afgelopen tijd, dan kan er niet of beperkt gewassen worden (of je moet alles met de hand willen doen).


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

07-04-2013 11:09:30
virm9556
virm9556
Virm 9571 is ook voorzien van OBIS http://www.flickr.com/photos/peterbornslippy/8626353679/sizes/k/in/photostream/

Wat mij op valt dat op de wanden waar de schermen geplaatst worden er soms gewoon nog graffiti achter op de wand zit.. Beetje jammer want ziet er nogal slordig uit.

Wel zien ze er verder erg schoon uit. Krijgen ze een reinigingsbeurt tegelijkertijd met de inbouw van OBIS? En de doorlooptijd van Virm 4 is toch wel sneller als die van de oudere Virms?
 

07-04-2013 16:59:27
maigoda
maigoda
Quote
dlm4yjp (vr 05 apr 2013 17:45:47 https://m.somda.nl/forum/5909/p443693/):
Quote
DingeZ (vr 05 apr 2013 15:30:27 https://m.somda.nl/forum/5909/p443660/): Opmerkelijk: de 8615 was noga vies, maar rond de WiFi-stickers zaten kleine 'schone' plekken. Het lijkt alsof dit stel 'vies' is omgebouwd waarbij alleen de plekken voor de stickers eventjes schoon gemaakt werden.
De 9590 heeft overigens ook WiFi en OBIS aan boord.


Heeft te maken met de vorst van de afgelopen tijd, dan kan er niet of beperkt gewassen worden (of je moet alles met de hand willen doen).

Ik meen dat moderne trein-wasmachines al bij +6 graden en lager er mee stoppen. De wat oudere, zoals die tot voor kort op Utoz stond, had als ondergrens dacht ik +2 graden.
Groetjes,
Emiel
 

07-04-2013 21:15:20
edje
edje
Oude wasmachine, was inderdaad einde wassen bij +2 graden, maar dat was ter beroordeling van de wasbaas en afhankelijk van zijn motivatie, kon het stoppen met wassen ook wel eens stoppen bij +4 of +6  

07-04-2013 21:50:14
Roy
Roy
Het lijkt me dat wassen zonder te drogen bij graden onder 0 nogal wat ijsvorming veroorzaakt?  

07-04-2013 22:32:25
edje
edje
Mwhaa bij wassen rond het vriespunt, bestaat de kans dat je wasinstallatie kapot vriest.
Bij +2 gaat het water compleet van de installatie af (aftappen)
grootste probleem bij ijsvorming bij treinstellen, zijn de treeplanken, die worden spekglad.
 

08-04-2013 00:57:26
john563
john563
VIRM-4 worden twee stellen per week van OBIS voorzien.....  

08-04-2013 10:48:32
aarclay
aarclay
Gebeurt dat nog steeds in de oude Lichterij loods in HlmWpl?


Choo choo.....
 

08-04-2013 15:56:46
sik214
sik214
Quote
jeanne (vr 05 apr 2013 16:42:26 https://m.somda.nl/forum/5909/p443676/): Misschien met iets uit het NMBS park!
Het dagblad Metro had het expliciet over "VIRM", voor wat het journalistiek waard is
 

08-04-2013 16:38:02
treinfreak
treinfreak
De kans is groter geworden dat de eerste generatie (V)IRM's omgebouwd gaan worden naar 25 kV en ERMTS vanwege de aanhoudende problemen met de V250.
http://www.metronieuws.nl/nieuws/ns-denkt-zelfs-aan-intercity-s-om-fyra-te-gaan-vervangen/SrZmdg!38ouiwie1dOL2/ (Bron: Metro)


wat is er leuker dan een trein? 2 treinen natuurlijk!
 

08-04-2013 18:43:34
aarclay
aarclay
Ik ben benieuwd hoe dit op de HSL zal gaan rijden in de drgl. De Thalys zal op zijn minst toch graag een VIRM'pje aan de kant willen drukken, op de baan.


Choo choo.....
 

08-04-2013 18:59:50
lol
lol
Als er VIRM op de HSL gaat rijden, ontstaat er dan geen tekort aan VIRM treinstellen voor de binnenlandse IC treinseries?


Student HBO-Rechten in Nijmegen. 4 dagen per week Woerden-Nijmegen
 

08-04-2013 19:11:08
b2py
b2py
Dat zal wel los lopen. In 2017 moet het eerste nieuwe sprinter materieel instromen, NID is dan ook gevormd, inclusief de zesjes. Het feit dat NID anno 2013 in sprinterseries zit verklaart wel dat er eigenlijk IC materieel over is, dus ik verwacht dat het wel los zal lopen met dat intercity tekort. Zeker als de reizigersaantallen en kilometers blijven dalen.  

08-04-2013 19:58:48
DingeZ
DingeZ
Daarnaast kan het ICRm park dan weer de regulieren ICs in, voor zover dat nog nodig is. Overigens is het logischer om de VIRM-4 te verbouwen dan VIRM-1.  

08-04-2013 20:19:34
dlm4yjp
dlm4yjp
Quote
aarclay (ma 08 apr 2013 18:43:34 https://m.somda.nl/forum/5909/p444156/): Ik ben benieuwd hoe dit op de HSL zal gaan rijden in de drgl. De Thalys zal op zijn minst toch graag een VIRM'pje aan de kant willen drukken, op de baan.


Zodra V-IRM-4 op de HSL rijdt zal deze ook zijn toelating tot 200km/u krijgen, daar kan best een thalys mee tussendoor rijden hoor


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

08-04-2013 20:24:16
Frontier
Frontier
VIRM-4 heeft als nadeel geen liften te hebben (of is er van/naar Brussel net als van/naar Breda inmiddels geen railcatering meer?), kan je beter VIRM-3 nemen, is meteen een mooie kleine deelserie.  

08-04-2013 20:40:14
lex_t
lex_t
Quote
treinfreak (ma 08 apr 2013 16:38:02 https://m.somda.nl/forum/5909/p444129/): De kans is groter geworden dat de eerste generatie (V)IRM's omgebouwd gaan worden naar 25 kV en ERMTS vanwege de aanhoudende problemen met de V250.



Was een leuke aprilgrap geweest..
 

08-04-2013 20:40:42
b2py
b2py
Quote
Frontier (ma 08 apr 2013 20:24:16 https://m.somda.nl/forum/5909/p444187/): VIRM-4 heeft als nadeel geen liften te hebben (of is er van/naar Brussel net als van/naar Breda inmiddels geen railcatering meer?), kan je beter VIRM-3 nemen, is meteen een mooie kleine deelserie.
Ze hebben allemaal geen liften meer, zijn eruit.
 

08-04-2013 20:42:32
sfj
sfj
De liftschachten zijn in virm1/2/3 nog wel heel duidelijk aanwezig, en nemen nog steeds veel ruimte in


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


08-04-2013 20:44:46
b2py
b2py
De schacht ja, de lift niet meer.  

08-04-2013 20:55:30
Frontier
Frontier
Maar als toch de hele boel verbouwd zou moeten worden voor het rijden over de HSL moet het vast niet al te ingewikkeld zijn om een paar liften terug in te bouwen. Mits er tegen die tijd nog railcatering bestaat natuurlijk.  

08-04-2013 21:12:56
Roy
Roy
Fyra Amsterdam - Breda is nu 1.07, is railcatering echt nodig? Lijkt me dat mensen wel op 1 van de stations iets kunnen kopen. Meer keuze ook nog.  

08-04-2013 21:43:24
dennistd
dennistd
En in Duitsland wordt er ook gewoon met een cateringkarretje de trappen op- en afgegaan in Dosto's.  

08-04-2013 21:46:19
kleine_man
kleine_man
De liftschacht is onderdeel van de constructie. Die zal dus niet snel verdwijnen.

Met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid zullen de liftjes er ook nog wel inzitten. Ze zullen alleen niet onderhouden zijn. Bij enkele stellen zijn de liftjes eruit gebouwd voor andere proeven.

Het aanbieden van catering aan boord wordt door de incidentele reiziger als zeer prettig ervaren. Dat is de doelgroep waar de NS zich op richt. Heb vandaag met de ICE gereisd, het heeft toch wel wat als er catering langs komt.


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

08-04-2013 21:54:47
ZJ37
ZJ37
Quote
treinfreak (ma 08 apr 2013 16:38:02 https://m.somda.nl/forum/5909/p444129/): De kans is groter geworden dat de eerste generatie (V)IRM's omgebouwd gaan worden naar 25 kV en ERMTS vanwege de aanhoudende problemen met de V250.
http://www.metronieuws.nl/nieuws/ns-denkt-zelfs-aan-intercity-s-om-fyra-te-gaan-vervangen/SrZmdg!38ouiwie1dOL2/ (Bron: Metro)
Met andere woorden: VIRM wordt geschikt voor 25 kV en voor gebruik in België?
 

08-04-2013 22:34:37
gummbahla
gummbahla
Quote
DingeZ (ma 08 apr 2013 19:58:48 https://m.somda.nl/forum/5909/p444179/): Daarnaast kan het ICRm park dan weer de regulieren ICs in, voor zover dat nog nodig is. Overigens is het logischer om de VIRM-4 te verbouwen dan VIRM-1.


Aan de andere kant is VIRM-1 binnenkort aan revisie toe, en is zo'n ombouw dan natuurlijk mooi meegenomen. Betwijfel echter of aanpassing van de revisieplanning op zo'n korte termijn nog mogelijk is. Bovendien gaat dan je investering zo'n 10 jaar korter mee (in vergelijking tot VIRM-IV), en is dus onaantrekkelijker.

Vraag me bij het hele verhaal trouwens ook stiekem af of met dit 'vrije denken' betreffende multi-courante VIRM's niet ook een oplossing opduikt voor de geplande IC's richting Aken...
 

08-04-2013 22:38:54
mdj
mdj
Quote
ZJ37 (ma 08 apr 2013 21:54:47 https://m.somda.nl/forum/5909/p444219/):
Quote
treinfreak (ma 08 apr 2013 16:38:02 https://m.somda.nl/forum/5909/p444129/): De kans is groter geworden dat de eerste generatie (V)IRM's omgebouwd gaan worden naar 25 kV en ERMTS vanwege de aanhoudende problemen met de V250.
http://www.metronieuws.nl/nieuws/ns-denkt-zelfs-aan-intercity-s-om-fyra-te-gaan-vervangen/SrZmdg!38ouiwie1dOL2/ (Bron: Metro)
Met andere woorden: VIRM wordt geschikt voor 25 kV en voor gebruik in België?

Met andere woorden: VIRM naar de Breda-pendel, TRAXX+ICR naar Belgie. Scheelt een hoop gedoe met de Belgen. (oa VIRM toegelaten krijgen, 3kV installatie zou ook zeer prettig zijn, evenals Memor etc.)


Bij twijfel: gebruik beton.
 

08-04-2013 22:40:03
dlm4yjp
dlm4yjp
Heel simpel: V-IRM 1 t/m 3 zul je niet snel op de HSL vinden: max toelating constructie is namelijk 160km/u, in tegenstelling tot de V-IRM 4, deze kan namelijk wel 200km/u.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

08-04-2013 22:42:52
AlexNL
AlexNL
VIRM gaat in België niet passen dankzij het smallere kinematische omgrenzingsprofiel dat daar van toepassing is.  

08-04-2013 22:56:43
Frontier
Frontier
Maar dat is slechts bureaucratisch geleuter, dat kan zo aangepast worden indien gewenst en indien men de wil heeft.  

08-04-2013 23:07:47
AlexNL
AlexNL
Dat denk ik niet, als een trein buiten het omgrenzingsprofiel komt zal eerst moeten worden getest of dat geen nadelige gevolgen heeft, zoals het raken van een andere trein wanneer de trein in een bocht overhelt.  

08-04-2013 23:09:54
ZJ37
ZJ37
Dan zal ik het artikel wel verkeerd begrepen hebben, maar het begint toch echt hiermee:

NS overweegt reguliere intercity’s om te bouwen om de Fyra te vervangen als snelle treindienst naar Brussel. De zogenaamde VIRM-dubbeldekker moet hiervoor onder meer worden uitgerust met het moderne spoorbeveiligingssysteem ERTMS en het hogere voltage op de HSL aankunnen. NS-topman Bert Meerstadt bevestigde vrijdag aan Metro dat dit ombouwwerk niet al te ingewikkeld is.

Spraakverwarring of echt zo?
 

08-04-2013 23:21:03
b2py
b2py
Jij vertrouwt de Metro op wat die zegt? De Metro is niet meer dan bomenverspilling en ANP kopie werk.  

08-04-2013 23:30:40
ZJ37
ZJ37
Misschien dat dat de reden wel is dat ik het hier even navraag. %06%  

08-04-2013 23:32:28
dh3201
dh3201
Maar VIRM via de HSL kan na Breda wel doorrijden richting Eindhoven. Ideaal dus om de HSL in het HRN te integreren.


Shqiperise-lopers?
 

08-04-2013 23:36:09
AlexNL
AlexNL
Voor binnenlands gebruik zou het inderdaad een oplossing zijn. Dan maar hopen dat de afdeling die over materieel gaat weet welke VIRMs 25 kV lusten, anders gaat het fout.  

09-04-2013 00:06:38
maigoda
maigoda
Da's niet zo moeilijk. Zowel met 25 kV als met ETCS uitrusten. Zodra dat er niet op zit, zal de mcn die ermee op de HSL moet rijden dat ding echt niet meenemen.
Groetjes,
Emiel
 

09-04-2013 07:49:53
Jorrit
Jorrit
Quote
Roy (ma 08 apr 2013 21:12:56 https://m.somda.nl/forum/5909/p444203/): Fyra Amsterdam - Breda is nu 1.07, is railcatering echt nodig? Lijkt me dat mensen wel op 1 van de stations iets kunnen kopen. Meer keuze ook nog.


De rail catering is sinds medio vorig jaar niet meer aanwezig in de Fyra Amsterdam - Breda.

Laatst bewerkt door Jorrit op 09-04-2013 07:50
 

09-04-2013 08:01:36
broek53
broek53
Quote
ZJ37 (ma 08 apr 2013 23:09:54 https://m.somda.nl/forum/5909/p444247/): Dan zal ik het artikel wel verkeerd begrepen hebben, maar het begint toch echt hiermee:

NS overweegt reguliere intercity’s om te bouwen om de Fyra te vervangen als snelle treindienst naar Brussel. De zogenaamde VIRM-dubbeldekker moet hiervoor onder meer worden uitgerust met het moderne spoorbeveiligingssysteem ERTMS en het hogere voltage op de HSL aankunnen. NS-topman Bert Meerstadt bevestigde vrijdag aan Metro dat dit ombouwwerk niet al te ingewikkeld is.

Spraakverwarring of echt zo?
Spraakverwarring, zover ik kan nagaan. Er is al enige tijd (weer) sprake van het aanpassen van VIRM voor het rijden van binnenlandse diensten over een stukje HSL in het kader van de concessie 2015 en natuurlijk kun je daarvan gebruik maken om er meer te verbouwen en daarmee de binnenlandse Fyra's te vervangen (Amsterdam - Breda). Dat heeft met 'snel' niets te maken, want - zover ik ben ingelicht - is 200 km/h daarbij ondenkbaar, voor zover die trage VIRM's ueberhaupt ruimte genoeg zouden hebben om het te halen. De echte spraakverwarring zit, wederom zover ik kaan nagaan, erin dat VIRM dan ook nog de treindienst naar Brussel zou gaan doen.
Voor Brussel ligt, zolang de V250 er echt niet is, natuurlijk vele malen meer voor de hand om de met Traxx + ICR door te rijden. De Traxx als zodanig en het ICR als zodanig zijn immers in België bekend en het enige is dat de NMBS niet langer moeilijk moet doen over de configuratie waarin zij als Fyra rijden (met centrale deurvergrendeling en zo). Dat is in ieder geval vele malen eenvoudiger dan een VIRM in België toegelaten krijgen.

Laatst bewerkt door broek53 op 09-04-2013 08:02
 

09-04-2013 20:42:06
timtrein
timtrein
Is er een betrouwbare bron om aannemelijk te maken dat VIRM-4 constructietechnisch 200 zou kunnen? Ik zie namelijk geen wezenlijke wijzigingen t.o.v. VIRM-1 - 3; wagenbakken, draaistellen e.d. zijn op hoofdlijnen gelijk en die zijn bepalend.  

09-04-2013 20:45:47
Frontier
Frontier
Een trein constructietechnisch voor 200km/u geschikt maken en vervolgens is er daadwerkelijk 200km/u mee rijden ondenkbaar? De logica ontgaat me dan eerlijk gezegd... %03%  

09-04-2013 20:49:22
timtrein
timtrein
Zoals ik net al schreef, is er een betrouwbare bron voor de stelling DAT het spul voor 200 km/h geschikt gemaakt gaat worden? Volgens mij is dat namelijk larie...  

10-04-2013 00:39:15
dlm4yjp
dlm4yjp
Voordat je larie schrijft over dat het larie is, zou ik toch maar is eens goed gaan googelen.

Ten eerste: het internet barst er van, zoek en gij zult het vinden!
Ten tweede: ik heb persoonlijk zelf installatietekeningen gezien toen het DD-IRM overgegaan is naar V-IRM.
Tractietechnisch is het mogelijk namelijk, echter kan dat pas nadat je òf dikkere draad hangt boven het spoor (voor 200km/u gaat hij namelijk teveel stroom vreten) òf inderdaad wat logischer is: 25KVAC, daar waar de V-IRM deels op voorbereid is.
De draaistellen zijn bijvoorbeeld tijdens het ombouwproject daarom óók opnieuw toegelaten vanwege de 200km/u èn 25KVAC voorbereiding.

Het enige wat de V-IRM nu tegen houdt is dus de ATB die niet meer dan 140 toelaat en het benodigd vermogen (zowel Bvl alsmede tractietechnisch, een omvormer dus,) er voor.

Laatst bewerkt door dlm4yjp op 10-04-2013 00:40


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

10-04-2013 01:01:53
sfj
sfj
Waar vind je die info op internet dan? Wel erg makkelijk om te zeggen dat het larie is, en dan geen bronnen aanhalen maakt jouw verhaal mijn inziens niet veel geloofwaardiger ... Al weet ik dat je weet waar je het over hebt, vind het gewoon een beetje flauw ... Ik heb zelf al zitten zoeken vanmiddag en kon niet echt concrete aanwijzingen vinden namelijk.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

10-04-2013 01:12:20
dlm4yjp
dlm4yjp
Flauw of niet, ik heb te maken met bedrijfsgeheimen en daarom maak ik ook geen officiële papieren bekend.
Hetgene wat ik net zei, is het enige wat ik er over kan en mag vertellen.
Voor de rest moet ik toestemming vragen aan Alstom (toen der tijd de opdrachtgever), Nedtrain en de NS.

Maar zoals ik zei: met google kom je een heel end, want daar staat het vast en zeker wel tussen, alleen ga ik daar niet mijn eigen tijd aan verdoen.
Als diegene het persé zwart op wit willen zien, gebruiken ze daar maar hun eigen tijd en energie voor


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

10-04-2013 01:16:55
sfj
sfj
Enige suggestie voor zoektermen dan? Dingen als maximum snelheid irm en dingen die er op lijken leveren niet echt iets op


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

10-04-2013 09:13:34
Klaasje
Klaasje
Het niveau waarop er over 200 km/h rijden met VIRM gesproken wordt heeft altijd verdacht veel weg van een verhaal dat waar zou kunnen zijn maar net zo goed onzin zou kunnen zijn. Daarnaast klinkt het vreemd dat VIRM onder 25 kV opeens meer vermogen zou hebben, waarom is het dan niet zo geïmplementeerd dat een losse VIRM niet substantieel meer vermogen heeft per treinstel dan bij twee gekoppelde treinstellen? (Zoals bij ICM vanaf een bepaalde lengte en de DDAR-1700'en.) Daarnaast zou je in dat geval ook veel meer aangedreven assen verwachten om uberhaubt dat vermogen over te kunnen dragen aan het spoor.

Denkend aan hoe bepaalde zaken geïmplementeerd zijn en geïmplementeerd hadden kunnen worden komt het verhaal van 200 km/h bij mij stukken ongeloofwaardiger over dan 25 kV. Dat wil nog niet zeggen dat het nooit echt de bedoeling kan zijn geweest maar dan plaats ik wel vraagtekens bij bepaalde keuzes die gemaakt zijn.
 

10-04-2013 10:57:24
john563
john563
Ik kan jullie iets zeggen met zekerheid, ik heb deze week tekeningen gezien en de vraag om 17 VIRM 2/3 zesjes om te bouwen voor 25KV en het beveiliging systeem, ook is geopteerd om een downchopper te monteren om ook op 3KV te kunnen rijden...

Dan het verhaal liftschacht, daarin zit tegenwoordig de OBIS en voor de ombouw willen ze deze dan ook gebruiken......
 

10-04-2013 12:15:26
JeroeNL
JeroeNL
Quote
Klaasje (wo 10 apr 2013 09:13:34 https://m.somda.nl/forum/5909/p444494/): Daarnaast klinkt het vreemd dat VIRM onder 25 kV opeens meer vermogen zou hebben.
Als VIRM al voorbij is voor 25 kVAC, neem ik aan dat de draaistroommotoren die er in zitten sowieso meer vermogen kan leveren dan ze onder 1,5 kVDC kunnen. Kijk bijvoorbeeld naar de BR 189. Deze heeft slechts een vermogen van 4,5 MW onder 1,5 kVDC, terwijl die onder 25 kVAC een vermogen heeft van 6,4 MW. Dus ik vind het niet vreemd als een VIRM meer vermogen heeft bij 25 kV.
 

10-04-2013 12:54:57
dlm4yjp
dlm4yjp
De installatie kan het met gemak aan inderdaad.
Het is de infrastructuur die op zijn tenen loopt, als je met meerdere treinen 200km/u gaat rijden, bestaande uit meerdere treinstellen in dezelfde spanningssectie dan zul grootswaarschijnlijk onder 1,5KVDC een roodgegloeiende bovenleiding zien...
Met 25KVAC kun je dus meer vermogen vragen aan de infrastructuur en dus zonder problemen harder rijden.

Vergeet daarbij niet dat V-IRM, zoals hij nu is, begrensd is in vermogenafname.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

10-04-2013 13:12:45
TGr79
TGr79
Quote
timtrein (di 09 apr 2013 20:42:06 https://m.somda.nl/forum/5909/p444439/): Is er een betrouwbare bron om aannemelijk te maken dat VIRM-4 constructietechnisch 200 zou kunnen? Ik zie namelijk geen wezenlijke wijzigingen t.o.v. VIRM-1 - 3; wagenbakken, draaistellen e.d. zijn op hoofdlijnen gelijk en die zijn bepalend.


Dat je er nog serieus op ingaat. VIRM-4 was een vervolgserie, niets meer en niets minder. Die stellen zijn echt niet gewijzigd t.o.v. de oudere stellen op de punten die je noemt.
 

10-04-2013 13:51:49
bobke
bobke
Quote
daniel81 (vr 05 apr 2013 17:06:45 https://m.somda.nl/forum/5909/p443683/): De M6-rijtuigen zijn weldegelijk toegelaten op het Belgische deel van de HSL want ze hebben immers dienstgedaan tussen Antwerpen en Noorderkempen.



Belgische M6 rijtuigen mogen idd op de HSL Antwerpen-Noorderkempen komen.

Daarnaast zou NMBS reeds meerdere proeven gedaan hebben met M6 op HSL1 (Leuven Luik) dit tegen 200km/u

M6 met loc T18 (200 km/u) zou een mooi alternatief kunnen zijn voor de falende Fyra.

T18+M6+M6+M6+M6+M6+M6+M6+T18



maar T18 is niet gehomologeerd voor Nederland; beschikt vandaag niet over ATB; er is wel ECTS maar is het de juiste versie?

M6 is niet gehomologeerd/toegelaten op het Nederlandse net.
M6 is 10 cm hoger dan het toegelaten standaard profiel, dit hoeft niet perse een probleem te zijn, doch het traject moet met de nodige omzichtigheid gecontroleerd worden ( bv. het traject Essen Roosendaal kan niet gereden worden met M6)

Laatst bewerkt door bobke op 10-04-2013 14:14
 

10-04-2013 13:55:58
mdj
mdj
Quote
TGr79 (wo 10 apr 2013 13:12:45 https://m.somda.nl/forum/5909/p444546/):
Quote
timtrein (di 09 apr 2013 20:42:06 https://m.somda.nl/forum/5909/p444439/): Is er een betrouwbare bron om aannemelijk te maken dat VIRM-4 constructietechnisch 200 zou kunnen? Ik zie namelijk geen wezenlijke wijzigingen t.o.v. VIRM-1 - 3; wagenbakken, draaistellen e.d. zijn op hoofdlijnen gelijk en die zijn bepalend.


Dat je er nog serieus op ingaat. VIRM-4 was een vervolgserie, niets meer en niets minder. Die stellen zijn echt niet gewijzigd t.o.v. de oudere stellen op de punten die je noemt.
VIRM4 wijkt in die zin af dat de lift eruit is en die draagt bij 1t/m3 een dele van de constructie.

Vanuit de mechanica is VIRM 1t/m3 een ligger op 3 steunpunten (2 zijwanden en een middelpijler; de lift) en VIRM4 een ligger op 2 steunpunten. Dat maakt dus uit voor de krachtenafdracht en de sterkte van de zijwanden. (die zullen dus steviger moeten zijn, of een mindere veiligheidsmarge hebben)

Laatst bewerkt door mdj op 10-04-2013 13:56


Bij twijfel: gebruik beton.
 

10-04-2013 14:09:13
bobke
bobke
Quote
mdj VIRM naar de Breda-pendel, TRAXX+ICR naar Belgie.



pendel Breda - Noorderkempen - Antwerpen kan idd best met een gewone trein gedaan worden: door die extra stop in Noorderkempen is materieel dat 160km/u kan eigenlijk al voldoende.

Voor een pendel Breda Antwerpen zou het NMBS motorstel MS96 (160 km/u)heel geschikt zijn (dit beschikt vandaag echter niet over ECTS noch over ATB) maar heeft in het verleden reeds vanuit Luik tot in Maastricht gereden.

eventueel kan het met 200 km/u (als de Siemens T18 van NMBS ooit een Nederlandse homologatie krijgt, en als T18 ooit ATB krijgt (tenzij Prorail NMBS vrijstelling geeft voor die 4km tussen de HSL en Breda station; of tenzij Prorail ECTS installeert op het korte stuk tusssen HSL en Breda station)

Als de trein Breda - NK -Antwerpen verder doorrijdt naar Mechelen & Brussel dan zouden rijtuigen M6 wel wenselijk zijn.

En helemaal leuk zou zijn dat die trein langs Nederlandse zijde dan ook nogeens doorrijdt naar Tilburg & DenBosch
 

10-04-2013 15:22:58
maigoda
maigoda
Quote
Klaasje (wo 10 apr 2013 09:13:34 https://m.somda.nl/forum/5909/p444494/): (Zoals bij ICM vanaf een bepaalde lengte en de DDAR-1700'en.)

1700 in dubbeltractie doen dat inderdaad automatisch via de stuurstroomverbinding, maar de tractiereductie van 100% naar 50% speelt zich af tussen de 40 en de 80 km/h. Daaronder niet. ICM doet niet aan automatische tractiereductie bij een bepaalde lengte. Zowel ICM als VIRM hebben netjes een knop aanzetbeperking die je zelf moet omzetten bij een bepaalde lengte.
Groetjes,
Emiel

Laatst bewerkt door maigoda op 10-04-2013 15:23
 

11-04-2013 11:27:51
jeanne
jeanne
Dat de tractie installaties van het IRM veel meer kunnen presteren dan dat deze nu onder 1,8 kV doen is beslist geen fabeltje. Ze zijn immers een door ontwikkeling van wijlen SM ’90. En laat nu dat SM ’90 uitgebreid getest zijn op dat maximaal haalbare vermogen. Dat tunen van de tractie installatie gebeurde gewoon van uit een laptop. Daarbij kwam men tot z’n 225% van het officieel opgegeven vermogen. Dat zullen ze echt niet permanent hebben kunnen produceren, maar wel een heel eind in die richting. Ter vergelijking de vier aangedreven assen van het SM ’90 presteerde daarbij net zoveel als de zes assige 1200.  

11-04-2013 14:12:23
maigoda
maigoda
Het zal qua prestaties zeker beter kunnen dan onder 1,8 kV. Alleen voorzie ik in de praktijk nog wel een probleempje. Onder de huidige omstandigheden is VIRM met drie druppels regen al heel gevoelig voor slip. Met nog meer motorvermogen beschikbaar zal dat probleem zich alleen maar verder uitbreiden. Het probleem van de VIRM is dat er te weinig aangedreven assen op zitten. Dezelfde vier assen die een SM'90 voortbewogen (wat als een speer ging), bewegen ook een VIRM IV voort. Dat is dus per bak één aangedreven as. Ik denk dat ze er beter aan hadden gedaan om VIRM per bak met een tractiedraaistel uit te rusten die elk dan maar de helft aan vermogen hadden dan de huidige tractiedraaistellen. Gevolg: zelfde motorvermogen, twee keer zoveel assen en veel minder kans op slip. En dan kon je onder 25 kV er gegarandeerd meer uithalen dan nu.
Groetjes,
Emiel
 

11-04-2013 15:42:11
dennistd
dennistd
Maar slipt ie alleen bij het wegtrekken uit stilstand, of ook als je een snelheidsverhoging van bijv 80km/h naar 140km/h hebt en daarbij flink wat tractie geeft?  

11-04-2013 16:01:50
maigoda
maigoda
Dat ligt een beetje aan de omstandigheden. De meeste slip zit tussen de 0 en de 80 km/h, maar ook daarboven kan het voorkomen, al is het een stuk minder. Ik heb nog niet zo lang geleden flink vertraging gehad tussen Ah en Ut. Bij Wolfheze zat ik pas aan de 100 km/h en met een stop in Ed en Klp schoot het niet op. Na Klp zat ik pas bij Db aan de 140 km/h. En ook in het verdere verleden is slip met VIRM genoeg voorgekomen dat ik het verder ophogen van het motorvermogen een zorgelijke zaak vind. Vandaar dus dat ik het hier even aanhaal.
Groetjes,
Emiel
 

11-04-2013 16:18:32
aarclay
aarclay
Quote
john563 (wo 10 apr 2013 10:57:24 https://m.somda.nl/forum/5909/p444518/): Dan het verhaal liftschacht, daarin zit tegenwoordig de OBIS en voor de ombouw willen ze deze dan ook gebruiken......

Lichtschachten zijn diep zat? Onderaan de nieuwe installatie, en bovenaan de OBIS.

maar waar zit de OBIS (19" serverracks) eigenlijk in de VIRM-4? Die kent weer geen liftschacht.


Choo choo.....
 

11-04-2013 18:17:26
kleine_man
kleine_man
Quote
dlm4yjp (wo 10 apr 2013 01:12:20 https://m.somda.nl/forum/5909/p444466/): Flauw of niet, ik heb te maken met bedrijfsgeheimen en daarom maak ik ook geen officiële papieren bekend.
Hetgene wat ik net zei, is het enige wat ik er over kan en mag vertellen.
Voor de rest moet ik toestemming vragen aan Alstom (toen der tijd de opdrachtgever), Nedtrain en de NS.

Maar zoals ik zei: met google kom je een heel end, want daar staat het vast en zeker wel tussen, alleen ga ik daar niet mijn eigen tijd aan verdoen.
Als diegene het persé zwart op wit willen zien, gebruiken ze daar maar hun eigen tijd en energie voor


Ik zal op legale wijze te hulp schieten hoop ik.

Ik heb ergens diep in mijn eigen archieven een "NS reclamefolder" liggen over de IRM. In mijn gedachte wordt hier in gesproken dat een IRM ontworpen is voor snelheid van 220 km/u.


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

11-04-2013 19:34:04
kniesoor
kniesoor
Quote
aarclay (do 11 apr 2013 16:18:32 https://m.somda.nl/forum/5909/p444758/):
Quote
john563 (wo 10 apr 2013 10:57:24 https://m.somda.nl/forum/5909/p444518/): Dan het verhaal liftschacht, daarin zit tegenwoordig de OBIS en voor de ombouw willen ze deze dan ook gebruiken......

Lichtschachten zijn diep zat? Onderaan de nieuwe installatie, en bovenaan de OBIS.

maar waar zit de OBIS (19" serverracks) eigenlijk in de VIRM-4? Die kent weer geen liftschacht.
In het midden van de bagagerekken, meen ik hier eens gelezen te hebben.
 

11-04-2013 20:07:51
BGM104
BGM104
Was dat niet de locatie van de WiFi antennes?  

11-04-2013 20:12:12
aarclay
aarclay
Ja, dat waren die, maar de serverkasten voor OBIS zijn wel een tikkeltje groter....

Dus dan ben ik benieuwd waar die geplaatst zijn.

Laatst bewerkt door aarclay op 11-04-2013 20:12


Choo choo.....
 

11-04-2013 21:02:35
AgentX
AgentX
Warom zijn er grote serverracks nodig voor OBIS? Veel meer dan een stroomaansluiting en een op de achtergrond draaiend systeem heb je toch niet nodig? Dat OBIS draait ook wel op mijn 2,0 GHz Single Core uit 2000 gok ik zo.  

11-04-2013 21:05:09
sfj
sfj
Agreed, een systeem met de afmetingen van een raspberry pi kan het ook aan


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

11-04-2013 21:26:14
AgentX
AgentX
Ghehe die vergelijking wilde ik niet aanhalen, maar ik verwacht wel dat het mogelijk is.

Maar goed. Even zonder dollen. Voordat iemand komt met dat we de wifi-voorziening vergeten.. Zoals het nu werkt verwacht ik ook niet dat dat veel meer is dan een accesspointje ter grootte van een hamster.
 

11-04-2013 21:50:24
michaben
michaben
Misschien is het niet zo zeer de apparatuur die groot is, maar de kasten waar alle kabels bij elkaar komen. Als de kabels van alle schermen en alle Wifi antennes op een centraal punt bij elkaar komen heb je een hoop kabels. Ik heb serverruimtes gezien waar de kasten voor 80% gevuld zijn met puur alleen switches en patchkasten om alle aansluitingen met het netwerk te verbinden.  

11-04-2013 21:54:13
abbm
abbm
Veel mensen overschatten de grootte van een hoop kabels.  

11-04-2013 21:58:08
aarclay
aarclay
Quote
AgentX (do 11 apr 2013 21:02:35 https://m.somda.nl/forum/5909/p444806/): Warom zijn er grote serverracks nodig voor OBIS? Veel meer dan een stroomaansluiting en een op de achtergrond draaiend systeem heb je toch niet nodig? Dat OBIS draait ook wel op mijn 2,0 GHz Single Core uit 2000 gok ik zo.

Ik dacht ook dat ze groot waren, maar dat valt toch nog best wel mee als ik dit zo zie:
http://www.youtube.com/watch?v=M_rdoQ_B6xY (3:17 minuut)
7U hoog serverkastje. Bij de KPN heb je ze van wel 42U hoog.

Veel netwerk-apparatuur voor het bedrijfsleven wordt voor het gemak geleverd om in een serverrack te hangen. Zo kan je de kabel makkelijk met elkaar combineren.

Het formaat van een server zegt niks over hoe krachtig het moet zijn. Ik weet ook dat voor de standaard huis- tuin en keukenroutertjes van DrayTek ook een 1U rackmount ding voor te vinden is, zodat deze ook in een serverrack kan passen.

Voor de liefhebbers. 1U staat voor 1 unit en is 44.45 mm hoog.
Oh ja, het spul draait Linux.....

Laatst bewerkt door aarclay op 11-04-2013 21:59


Choo choo.....
 

12-04-2013 07:10:04
maigoda
maigoda
Quote
kleine_man (do 11 apr 2013 18:17:26 https://m.somda.nl/forum/5909/p444777/):Ik zal op legale wijze te hulp schieten hoop ik.

Ik heb ergens diep in mijn eigen archieven een "NS reclamefolder" liggen over de IRM. In mijn gedachte wordt hier in gesproken dat een IRM ontworpen is voor snelheid van 220 km/u.

Als je de folder "Elektrische Dubbeldeks treinstellen IRM-1 van Rail Materieel Bedrijf - Nieuwbouw van NS, bedoeld? Helaas, daar staat niets over 200 of 220 km/h. Maximum snelheid: 160 km/h.

De genoemde folder is van 1992/1993, nog voordat de eerste stellen geleverd werden.
Groetjes,
Emiel

Laatst bewerkt door maigoda op 12-04-2013 07:13
 

12-04-2013 07:22:04
mdeen
mdeen
Quote
maigoda (do 11 apr 2013 16:01:50 https://m.somda.nl/forum/5909/p444751/): Dat ligt een beetje aan de omstandigheden. De meeste slip zit tussen de 0 en de 80 km/h, maar ook daarboven kan het voorkomen, al is het een stuk minder. Ik heb nog niet zo lang geleden flink vertraging gehad tussen Ah en Ut. Bij Wolfheze zat ik pas aan de 100 km/h en met een stop in Ed en Klp schoot het niet op. Na Klp zat ik pas bij Db aan de 140 km/h. En ook in het verdere verleden is slip met VIRM genoeg voorgekomen dat ik het verder ophogen van het motorvermogen een zorgelijke zaak vind. Vandaar dus dat ik het hier even aanhaal.


Het is algemeen dat de aanzetkracht bij lage snelheden groter is dan bij hogere snelheden (dat is basis natuurkunde, vermogen = snelheid x kracht), dus een hoger vermogen kan leiden tot een hogere aanzetkracht en daarmee een hogere kans op slip. Maar bij lage snelheden heeft elk railvoertuig een overdaad aan vermogen en zal het vermogen toch moeten beperken.
Dus een VIRM met hoger vermogen zal dat vermogen alleen kunnen gebruiken bij hogere snelheden.
Of je moet een extra aangedreven bak ertussen zetten. Meer gewicht op de aangedreven wielen lijdt tot meer adhesie op die wielen, en dus tot een grotere aanzetkracht.
 

12-04-2013 09:36:12
jeanne
jeanne
Of gewoon accepteren dat er een grotere of te wel te grote micro slip optreed, wat je weer terug zal vinden in het onderhoud van de wielen.


Jeanne Kok
 

12-04-2013 09:36:51
Klaasje
Klaasje
VIRM wordt tot ongeveer 40 km/h beperkt in vermogen.  

12-04-2013 10:19:11
edje
edje
Quote
aarclay (do 11 apr 2013 21:58:08 https://m.somda.nl/forum/5909/p444827/):
Quote
AgentX (do 11 apr 2013 21:02:35 https://m.somda.nl/forum/5909/p444806/): Warom zijn er grote serverracks nodig voor OBIS? Veel meer dan een stroomaansluiting en een op de achtergrond draaiend systeem heb je toch niet nodig? Dat OBIS draait ook wel op mijn 2,0 GHz Single Core uit 2000 gok ik zo.

Ik dacht ook dat ze groot waren, maar dat valt toch nog best wel mee als ik dit zo zie:
http://www.youtube.com/watch?v=M_rdoQ_B6xY (3:17 minuut)
7U hoog serverkastje. Bij de KPN heb je ze van wel 42U hoog.

Veel netwerk-apparatuur voor het bedrijfsleven wordt voor het gemak geleverd om in een serverrack te hangen. Zo kan je de kabel makkelijk met elkaar combineren.



Precies 19 inch is de standaard.
De 42U kasten van KPN ken ik ook, jaren lang bij een onderaannemer gewerkt voor KPN< bouwde zulke ->http://online.gebruikers.eu/photo.php?photo_id=24&full
 

12-04-2013 15:48:33
maigoda
maigoda
Quote
Klaasje (vr 12 apr 2013 09:36:51 https://m.somda.nl/forum/5909/p444883/): VIRM wordt tot ongeveer 40 km/h beperkt in vermogen.

En waar baseer je dat op? Het is me namelijk nooit opgevallen dat de aanzet boven de 40 km/h ineens meer is dan eronder.
Groetjes,
Emiel
 

12-04-2013 16:49:19
dlm4yjp
dlm4yjp
Quote
maigoda (vr 12 apr 2013 07:10:04 https://m.somda.nl/forum/5909/p444862/):
Quote
kleine_man (do 11 apr 2013 18:17:26 https://m.somda.nl/forum/5909/p444777/):Ik zal op legale wijze te hulp schieten hoop ik.

Ik heb ergens diep in mijn eigen archieven een "NS reclamefolder" liggen over de IRM. In mijn gedachte wordt hier in gesproken dat een IRM ontworpen is voor snelheid van 220 km/u.

Als je de folder "Elektrische Dubbeldeks treinstellen IRM-1 van Rail Materieel Bedrijf - Nieuwbouw van NS, bedoeld? Helaas, daar staat niets over 200 of 220 km/h. Maximum snelheid: 160 km/h.

De genoemde folder is van 1992/1993, nog voordat de eerste stellen geleverd werden.
Groetjes,
Emiel


Gaan we weer, wederom het probleem tussen de constuctiesnelheid en de toelatingssnelheid.
Vergelijk het met je scooter: Het frame is vaak gemaakt voor +/- 80Km/u, echter is de snelheid omlaag geschroefd omdat in Nederland een hogere snelheid niet is toegestaan. Daarom moet je de snelheid van je scooter beperken tot 45km/u.
Hetzelfde scootertje mag bijvoorbeeld in Italië wèl 80km/u.
Hij kan dus wel harder, alleen hij mag het niet.
Zou je de toelating voor het scootertje krijgen om ook in Nederland 80km/u te gaan rijden, dan kan hij dat dus.

Overigens geld dit niet alleen voor V-IRM, ook SLT kan harder (is ook gebeurd op de testring van Velim(?), alleen was dit niet comfortabel door de vetergang die te hevig werd).


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

12-04-2013 17:08:42
AgentX
AgentX
Maar dan geldt nog steeds: is VIRM nou gebouwd voor 200 km/h, of 220 km/h? Op een afstand Asd-Bd over de HSL scheelt dat namelijk toch aardig in de reistijd.  

12-04-2013 17:43:02
nohab
nohab
Quote
dlm4yjp Overigens geldT dit niet alleen voor V-IRM, ook SLT kan harder (is ook gebeurd op de testring van Velim(?)
Ja, in Velim (CZ). Ze hebben daar met de 2601 180 km/h gereden.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

12-04-2013 18:38:39
Klaasje
Klaasje
Quote
maigoda (vr 12 apr 2013 15:48:33 https://m.somda.nl/forum/5909/p444937/):
Quote
Klaasje (vr 12 apr 2013 09:36:51 https://m.somda.nl/forum/5909/p444883/): VIRM wordt tot ongeveer 40 km/h beperkt in vermogen.

En waar baseer je dat op? Het is me namelijk nooit opgevallen dat de aanzet boven de 40 km/h ineens meer is dan eronder.
Groetjes,
Emiel

Hij wordt geleidelijk steeds minder afgeknepen en dat houdt bij 40 km/h helemaal op. Dat gaat heel geleidelijk en in dat gebied is de acceleratie gelijk. Daarboven wordt het langzaam minder.

Laatst bewerkt door Klaasje op 12-04-2013 21:10
 

12-04-2013 19:23:57
DingeZ
DingeZ
Quote
AgentX (vr 12 apr 2013 17:08:42 https://m.somda.nl/forum/5909/p444956/): Maar dan geldt nog steeds: is VIRM nou gebouwd voor 200 km/h, of 220 km/h? Op een afstand Asd-Bd over de HSL scheelt dat namelijk toch aardig in de reistijd.


Voor een toelating moet een trein altijd eenmalig een 10% hogere snelheid veilig halen. Dat betekend dus dat voor een toelating voor 200km/h er een maal 220km/h gehaald moet worden. Daar zal dat wel vandaan komen.

Laatst bewerkt door DingeZ op 12-04-2013 19:24, reden: quote vergeten
 

12-04-2013 19:52:09
maigoda
maigoda
Quote
dlm4yjp (vr 12 apr 2013 16:49:19 https://m.somda.nl/forum/5909/p444948/): Gaan we weer, wederom het probleem tussen de constuctiesnelheid en de toelatingssnelheid.
Vergelijk het met je scooter: Het frame is vaak gemaakt voor +/- 80Km/u, echter is de snelheid omlaag geschroefd omdat in Nederland een hogere snelheid niet is toegestaan. Daarom moet je de snelheid van je scooter beperken tot 45km/u.
Hetzelfde scootertje mag bijvoorbeeld in Italië wèl 80km/u.
Hij kan dus wel harder, alleen hij mag het niet.
Zou je de toelating voor het scootertje krijgen om ook in Nederland 80km/u te gaan rijden, dan kan hij dat dus.

Overigens geld dit niet alleen voor V-IRM, ook SLT kan harder (is ook gebeurd op de testring van Velim(?), alleen was dit niet comfortabel door de vetergang die te hevig werd).

Don't shoot de messanger! Ik geef alleen maar aan wat er (niet) in die folder staat. Verder kan ik je redenering opzich wel volgen. Alleen is dat scootertje gebouwd voor een heel groot afzetgebied. Dan is het veel goedkoper om een model te maken dat in elk afzonderlijk land van verkoop binnen de regels past.

IRM is van origine nog door NS zelf ontwikkeld voor eigen gebruik. In 1992/1993 ging met er denk ik nog niet van uit dat met dit materieel op termijn ook 200 km/h gereden moet gaan worden. Zelfs de mogelijkheid van een 25 kV-uitbreiding komt in deze folder niet tersprake. Dat is ook pas gekomen toen met de IRM ging verlengen tot VIRM. Wellicht dat men met de laatste serie, de VIRM-4, het is meegenomen in de constructiewijziging door het vervallen van de liftkoker.
Groetjes,
Emiel

Laatst bewerkt door maigoda op 12-04-2013 19:53
 

12-04-2013 20:09:56
dennistd
dennistd
Quote
nohab (vr 12 apr 2013 17:43:02 https://m.somda.nl/forum/5909/p444967/):
Quote
dlm4yjp Overigens geldT dit niet alleen voor V-IRM, ook SLT kan harder (is ook gebeurd op de testring van Velim(?)
Ja, in Velim (CZ). Ze hebben daar met de 2601 180 km/h gereden.
Maar goed: heeft VIRM in Nederland niet ook 176 moeten rijden voor de toelating tot 160km/h?
 

12-04-2013 20:24:09
b2py
b2py
Quote
AgentX (vr 12 apr 2013 17:08:42 https://m.somda.nl/forum/5909/p444956/): Maar dan geldt nog steeds: is VIRM nou gebouwd voor 200 km/h, of 220 km/h? Op een afstand Asd-Bd over de HSL scheelt dat namelijk toch aardig in de reistijd.
Moah, je kan pas scheuren bij Hfd en in de ankers bij het tunneltje bij Blijdorp. Vervolgens vanaf Hsbrdo knallen tot Lage Zwaluwe. Ik zie de winst al aardig verdampen.
 

12-04-2013 20:44:48
michaben
michaben
220km/u tegen 200km/u zal hooguit een minuut uitmaken, die verschillen in reistijd zijn echt minimaal bij dergelijke snelheidsverschillen. Met 200km/u ipv 300km/u van Shl naar Rtd zal ook niet meer dan 4 minuten verschil uitmaken, daarom is het in principe ook gewoon prima haalbaar om VIRM en Thalys hetzelfde spoor te laten delen over de HSL, ondanks dat voor je gevoel deze een groot verschil in snelheid hebben.

Een rekenvoorbeeldje, een afstand van 50 kilometer met continu 200km/u kost je 15 minuten (50 / 200 * 60), met 250km/u 12 minuten (50 / 250 * 60) en met 300km/u 10 minuten (50 / 300 * 60). Vandaar dat de V250 ook zo gekozen is, het maakt bijna geen niets uit op de korte afstanden hier (50km op volle snelheid haal je hier niet eens). Het maximale uit de marge van de ERTMS proberen te halen om tijd te winnen is dus gewoon bij voorbaat kansloos, als je 305km/u eruit weet te trekken met de Thalys win je 5 seconden.

Laatst bewerkt door michaben op 12-04-2013 20:48
 

12-04-2013 20:47:44
b2py
b2py
Je winst t.o.v. Oude Lijn zit vooral in kortere afstand en minder stops, niet zozeer in de snelheid.  

12-04-2013 21:02:24
broek53
broek53
Het is niet vor niets dat NS vroeger helemaal niet om een Hogesnelheidslijn gevraagd heeft, maar alleen om een lijn waar je wat sneller kunt rijden als je toch dwars door het weiland heen gaat. 300 + was een obsessie van het Rijk. Het is ook niet voor niets dat NS, lees: HSA uiteindelijk stellen wilde kopen die max 220 konden.  

12-04-2013 21:20:04
MDDM
MDDM
Quote
dennistd (vr 12 apr 2013 20:09:56 https://m.somda.nl/forum/5909/p444997/):
Quote
nohab (vr 12 apr 2013 17:43:02 https://m.somda.nl/forum/5909/p444967/):
Quote
dlm4yjp Overigens geldT dit niet alleen voor V-IRM, ook SLT kan harder (is ook gebeurd op de testring van Velim(?)
Ja, in Velim (CZ). Ze hebben daar met de 2601 180 km/h gereden.
Maar goed: heeft VIRM in Nederland niet ook 176 moeten rijden voor de toelating tot 160km/h?
Yup. Stuk voor stuk afgelegd tussen Hfd en Ledn


Gr Joop mcn Lls
 

12-04-2013 22:39:40
broek53
broek53
Jawel, net als SLT.  

12-04-2013 22:49:29
timtrein
timtrein
Ik vraag me overigens af of je IRM überhaupt tot 200 toegelaten zou kunnen krijgen met het oog op botsveiligheid. Die eisen zijn de laatste jaren nogal aangescherpt en ik ben wel benieuwd hoe ze daarmee omgaan met materieel dat je voor een hogere snelheid toegelaten wil krijgen.