Ontwikkelingen locomotieven serie 1700
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
15-11-2023 12:41:44
sik214
sik214

Uh, Mich geeft al aan: markt 0,0.

Het is niet alleen door ECM-problemen dat de 1300 zo stil staan.

 

15-11-2023 13:22:35 3
diesels
diesels
Quote
tieske05 (15-11-2023 12:29:44):

Misschien wilt Fairtrains er een? Ze hebben met 1 sik en 2 1300'en nog nie zo veel in hun arsenaal en misschien kunnen ze groeien door wat 1700en erbij te nemen.


En wat doet Fairtrains? locs verhuren voor inzet door andere vervoerders. En we constateren net met z'n allen dat die markt 0.0 is. Iets wat aan het aantal inzetten in 2023 van de genoemde locs ook wel al af te leiden is.



Laatst bewerkt door diesels op 15-11-2023 13:23
 

15-11-2023 14:28:34
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Is het ook niet zo dat op een gegeven moment er nog te weinig mensen zijn die met dergelijke locs kunnen omgaan?

 

15-11-2023 14:33:23 3
wouterder
wouterder
Quote
sjoerd (15-11-2023 12:21:06):

Gewoon voor de indruk: hoeveel 1600, 1700 en 1800 zijn er nog, al of niet rijvaardig?


Volgensmij komen we zo aardig in de buurt voor rijvaardige Nez Cassé's.

1600:
RRF: 1606, 1609
RXP: (1602), (1604), 1611, (1614), (1615), 1616, 1827
RFO: 1828, 1829, 1830, 1831, (1834), (1836), 1837
TCS: 1835
Strukton: 1824
NSM: 1656
RRS (1618),(1619),(1621), (1832) (allen niet verhuurd)

1700:
NSI: 1739, 1744, 1745, 1746, 1750, 1752, 1761, 1765.
Strukton: 1736, 1740, 1756
VR: (1732), 1743, 1778
TCS: 1772, 1775, 1781
NSM: 1768

DC Tractie: 1751, (1760), (1766), (1770), (1780) (allen niet verhuurd)

Locs tussen haakjes zijn niet rijvaardig.



Laatst bewerkt door wouterder op 16-12-2023 13:44
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

15-11-2023 14:50:44 1
sik214
sik214

NIet helemaal duidelijk waarom de RXP de 1627 heeft, ex-Locon 9901 en RFO 1800'en heeft, ook ex-Locon 990x.

Maar RFO heeft ook nog de 1830 (1630).

Pluklocs van RFO of RRL of ?? 1834 (ex-9902) en 1836 (ex-9905).

VR heeft al dan niet als pluk 1732 (7132?).

Edit: RXP heeft pluk (?) 1602, 1604, 1614, 1615



Laatst bewerkt door sik214 op 15-11-2023 14:52
 

15-11-2023 14:53:19
103 220-0
103 220-0

RXP heeft ook nog de 1602, 1604, 1614 en 1615.

 

15-11-2023 15:46:45 1
NS1637
NS1637

Van die vier is de 1615 gekocht met als doel hem weer rijvaardig te krijgen. De andere 3 zijn pluklocs.

In de lijst ontbreken ook 1823 van Oefencentrum Noord, Wijster en de JFT 1833 (staat in Wezep).

 

15-11-2023 16:36:46
phantom
phantom

Er staat dus een hoop aan 16/17/1800en best stil,al dan niet als onderdelen leverancier.
Daarvoor zou je dus niks nieuws van hetzelfde aan te hoeven schaffen,hooguit als extra onderdelen leverancier omdat men bang zou kunnen zijn dat ze dusdanig van de rijvaardige locs gebruik maken dat er vlot teveel zou slijten en men niet afdoende voorraad heeft.



Laatst bewerkt door phantom op 15-11-2023 16:40
 

15-11-2023 23:25:17
thom
thom

Een hoop van die lokken die aan de kant gegaan zijn, zijn ookwel aan de kant gegaan met wat problemen. Daarnaast staan die lokken soms al zolang stil en staan ze al jaren vocht te verzamelen dat ze niet zomaar weer rijvaardig te krijgen zijn.

Aan vocht hebben die lokken immers wel een broertje dood...



Laatst bewerkt door thom op 15-11-2023 23:52
 

16-11-2023 12:23:03 2
mich
mich

@Nijmegen, dat is niet het grootste probleem. Er is gewoon geen markt. We zijn wel met een oplossing bezig, maar dat is nog niet rond.

@wouterder, best deel van jouw lijstje is niet rijvaardig.

@tieske, ik ben de voorzitter van Fairtrains 😉



Laatst bewerkt door mich op 16-11-2023 12:27
 

16-11-2023 14:18:42 3
ToH
ToH

De 1750 en 1761 zijn gepoetst en wel voorzien van de tekst "Na 30 jaar trouwe dienst zwaai ik af".



Laatst bewerkt door ToH op 16-11-2023 14:19
 

16-11-2023 14:48:45
wouterder
wouterder
Quote
mich (16-11-2023 12:23:03):

@wouterder, best deel van jouw lijstje is niet rijvaardig.


Als ik het niet verkeerd heb zijn de RRS en DC Tractie locs niet rijvaardig?

 

16-11-2023 21:03:51
Henk1619
Henk1619
Quote
AlexNL (14-11-2023 16:44:55):

Het zijn locs van ruim 30 jaar oud, en hoewel ze technisch waarschijnlijk nog lange tijd mee kunnen zijn er genoeg redenen te bedenken waarom een goederenvervoerder ze toch niet zou willen. Bijvoorbeeld:

  1. Het zijn éénspanningslocomotieven, je kunt er niet mee naar Emmerich of Aken. Dingen over de Betuweroute vervoeren is evenmin uitgesloten.

Er zijn ook nog treinen die niet in Emmerich of Aachen komen. Het gaat niet over het vervangen van alle 186, 189 en 193 maar om een hand vol locs.

  1. Ze zijn 30 jaar oud, en hebben dus ook een cabine van 30 jaar oud. Niet iedere machinist heeft zin om daarmee te werken als ze bij een concurrent in een modernere loc (186, 193) met een prettiger werkomgeving kunnen zitten.

Kom op zeg, we hebben het over machinisten en niet over treinbestuurders die met een stopdas op hun werk komen. De afgelopen jaren is juist personeel overgestapt naar bedrijven die afwisseling kunnen bieden met oude locs. Saaie ritjes tussen betonnen muren met een rijdende computer is niet iets wat door iedereen als prettige werkomgeving wordt ervaren.

  1. Beschikbaarheid van reserve-onderdelen?

Er is bij de vorige sloopronde ontzettend veel geplukt en voor de rest kun je in Frankrijk gaan winkelen. De RFO 1800-en hebben recent nieuwe wielassen gekregen uit stokbroodetersland.

  1. Onderhoudskennis?

Er zijn meerdere partijen actief die echt hoger aangeschreven staan dan Nedtrain. Ik zou me meer zorgen maken over de onderhoudstoestand van de loccen die te koop aangeboden gaan worden.

  1. Energieverbruik per treinkm?

Logisch dat een 1700 met goederentrein een hoger energieverbruik heeft dan met een reizigerstrein. Wat is precies het punt?

 

16-11-2023 21:21:33
Henk1619
Henk1619
Quote
NIJMEGEN (15-11-2023 14:28:34):

Is het ook niet zo dat op een gegeven moment er nog te weinig mensen zijn die met dergelijke locs kunnen omgaan?


Daar is een oplossing voor bedacht: opleiden.

Toen Lineas met gehuurde 1700-en ging rijden kende ook vrijwel niemand die locs. Het afgelopen jaar zijn er juist wel eens treinen met een 1700 opgehaald omdat de mcn geen Vectron kende.

 

16-11-2023 23:21:30 3
DDZ7504
DDZ7504
Quote
Henk1619 (16-11-2023 21:03:51):
  1. Energieverbruik per treinkm?

Logisch dat een 1700 met goederentrein een hoger energieverbruik heeft dan met een reizigerstrein. Wat is precies het punt?


Het punt is hier overduidelijk het energieverbruik van een 1700 ten opzichte van een 186, 189 of 193.

Quote
Henk1619 (16-11-2023 21:03:51):
  1. Ze zijn 30 jaar oud, en hebben dus ook een cabine van 30 jaar oud. Niet iedere machinist heeft zin om daarmee te werken als ze bij een concurrent in een modernere loc (186, 193) met een prettiger werkomgeving kunnen zitten.

Kom op zeg, we hebben het over machinisten en niet over treinbestuurders die met een stopdas op hun werk komen. De afgelopen jaren is juist personeel overgestapt naar bedrijven die afwisseling kunnen bieden met oude locs. Saaie ritjes tussen betonnen muren met een rijdende computer is niet iets wat door iedereen als prettige werkomgeving wordt ervaren.


Dat is 100% een persoonlijke mening en ik kan je garanderen dat er wel degelijk machinisten zijn die liever met moderne locs rijden. Net als dat er mensen zijn die liever in een Tesla dan in een Peugeot 205 rijden.



Laatst bewerkt door DDZ7504 op 16-11-2023 23:23
 

17-11-2023 00:04:48 3
Oldskool
Oldskool

Quote van AlexNL" Ze zijn 30 jaar oud, en hebben dus ook een cabine van 30 jaar oud. Niet iedere machinist heeft zin om daarmee te werken als ze bij een concurrent in een modernere loc (186, 193) met een prettiger werkomgeving kunnen zitten."

10x liever een dienst doen in een 1700 dan met een SNG/Flirt/SLT of VIRM hoor 😜



Laatst bewerkt door Oldskool op 17-11-2023 08:16
 

17-11-2023 07:56:11
DDZ7504
DDZ7504

Met een naam als "Oldskool" had ik ook niet anders gedacht. Maar je kunt er niet vanuit gaan dat iedereen die mening deelt.

 

17-11-2023 08:18:57
Oldskool
Oldskool

Ik ventileer ook alleen mijn eigen mening. 😉

 

17-11-2023 08:33:37 1
Henk1619
Henk1619
Quote
DDZ7504 (16-11-2023 23:21:30):
Quote
Henk1619 (16-11-2023 21:03:51):
  1. Energieverbruik per treinkm?

Logisch dat een 1700 met goederentrein een hoger energieverbruik heeft dan met een reizigerstrein. Wat is precies het punt?


Het punt is hier overduidelijk het energieverbruik van een 1700 ten opzichte van een 186, 189 of 193.

Dat punt is overduidelijk niet de vergelijking met 186, 189 en 193 want het wordt als reden aangevoerd waarom je geen 1700 zou moeten nemen.

Quote
Henk1619 (16-11-2023 21:03:51):
  1. Ze zijn 30 jaar oud, en hebben dus ook een cabine van 30 jaar oud. Niet iedere machinist heeft zin om daarmee te werken als ze bij een concurrent in een modernere loc (186, 193) met een prettiger werkomgeving kunnen zitten.

Kom op zeg, we hebben het over machinisten en niet over treinbestuurders die met een stopdas op hun werk komen. De afgelopen jaren is juist personeel overgestapt naar bedrijven die afwisseling kunnen bieden met oude locs. Saaie ritjes tussen betonnen muren met een rijdende computer is niet iets wat door iedereen als prettige werkomgeving wordt ervaren.


Dat is 100% een persoonlijke mening en ik kan je garanderen dat er wel degelijk machinisten zijn die liever met moderne locs rijden. Net als dat er mensen zijn die liever in een Tesla dan in een Peugeot 205 rijden.


Inderdaad is dat heel persoonlijk, je hebt mij niet horen beweren dat iedereen een voorkeur heeft voor oude locs. Alle goederenvervoerders die met oude locs rijden hebben ook ritjes met moderne prullaria in het werkpakket dus keuze zat. De suggestie dat er personeel weg gaat lopen omdat alleen maar met oude locs moet worden gereden is dus ongefundeerd. Het omgekeerde is eerder het geval, het alleen maar met moderne locs kunnen rijden is een factor waardoor er machinisten overstappen. Dat is niet de enige factor maar speelt wel mee.

 

17-11-2023 10:05:32
DDZ7504
DDZ7504
Quote
Henk1619 (17-11-2023 08:33:37):
Quote
DDZ7504 (16-11-2023 23:21:30):
Quote
Henk1619 (16-11-2023 21:03:51):
  1. Energieverbruik per treinkm?

Logisch dat een 1700 met goederentrein een hoger energieverbruik heeft dan met een reizigerstrein. Wat is precies het punt?


Het punt is hier overduidelijk het energieverbruik van een 1700 ten opzichte van een 186, 189 of 193.

Dat punt is overduidelijk niet de vergelijking met 186, 189 en 193 want het wordt als reden aangevoerd waarom je geen 1700 zou moeten nemen.


Ja, dat snap ik, dat is ook precies wat ik bedoel; Het is een reden om geen 1700 te nemen maar juist wel een moderne loc.



Laatst bewerkt door DDZ7504 op 17-11-2023 19:23
 

17-11-2023 14:47:28
Muizeneus
Muizeneus

Hoe het bij loks zit weet ik niet maar moderne treinstellen gebruiken veel meer energie dan oude, oa vanwege airco-installaties

 

17-11-2023 15:43:28 2
wouterder
wouterder
Quote
DDZ7504 (17-11-2023 10:05:32):

Ja, dat snap ik, dat is ook precies wat im bedoel; Het is een reden om geen 1700 te nemen maar juist wel een moderne loc.


Als al het goederenvervoer met een MS-loc uitgevoerd wordt, gaat er heel wat vervoer verdwijnen. Want het is niet altijd rendabel met een dure MS loc tov een monosysteem 1600/1700/1800.



Laatst bewerkt door wouterder op 17-11-2023 15:43
 

17-11-2023 16:00:23
phantom
phantom

Vandaar dat ik ook een tijdje terug reageerde met:

Quote
phantom (14-11-2023 16:37:10):

Je zou ze nog op binnenlandse cargo diensten kunnen inzetten,maar in hoeverre zijn er nog gegadigden die er aan zouden willen beginnen ?


Dat is een beetje de vraag.
Aangezien er al heel wat soortgenoten/aanverwanten overgenomen zijn door privaat vervoerders,waarvoor niet voor allemaal veelvuldig werk is,is het het dan nog waard om er voor actieve dienst extra bij te kopen door diezelfde privaat vervoerders die er nu al een stel hebben,gereed voor dienst ?

Quote
sik214 (15-11-2023 14:50:44):

VR heeft al dan niet als pluk 1732 (7132?).


1732 zou i.d.d. enkel en alleen zijn voor onderdelen.
Gezien de huidige staat van de loc op het terrein van VR,geloof ik ook wel dat dat z'n enigste doel is.
De lampen incl glazen/lenzen zijn uit beide neuzen ontnomen al enige tijd en er lijkt aan de buitenkant meer verwijderd te zijn.
(er ontbreekt steeds meer wat je kan zien van de buitenkant)
Actieve dienst voor die loc lijkt me dus,geen optie meer



Laatst bewerkt door phantom op 17-11-2023 16:01
 

17-11-2023 19:27:42
DDZ7504
DDZ7504
Quote
wouterder (17-11-2023 15:43:28):
Quote
DDZ7504 (17-11-2023 10:05:32):

Ja, dat snap ik, dat is ook precies wat im bedoel; Het is een reden om geen 1700 te nemen maar juist wel een moderne loc.


Als al het goederenvervoer met een MS-loc uitgevoerd wordt, gaat er heel wat vervoer verdwijnen. Want het is niet altijd rendabel met een dure MS loc tov een monosysteem 1600/1700/1800.


Dat is de theorie erachter, de praktijk is dat de hele markt sowieso dynamisch is en dat het voor vervoerders praktischer is om een relatief eentonig maar groot en multifunctioneel materieelpark te hebben, dan dat het rendabel is om een handvol oudere locs in dienst te houden (die alleen onder 1,5kV ingezet kunnen worden) tegen steeds hoger wordende onderhoudskosten. Anders waren DB Cargo en Captrain niet gestopt met het inzetten van de 1600'en natuurlijk.

Vervoerders kijken nog steeds wel eens naar of het kopen/huren van een 1600 (of 1700 in dit geval) het waard is, de conclusie blijkt toch elke keer "nee" te laatste jaren. In elk geval voor de vervoerders die internationaal rijden.

 

18-11-2023 13:18:14 1
Henk1619
Henk1619

In een markt die dynamisch is kun je je als vervoerder maar beter niet mengen met een moderne loc want dan loop je compleet leeg op de kosten. Een oude loc kun je moeiteloos een paar dagen of zelfs weken stil zetten want die kost toch vrijwel niks. Een MS-loc moet heel veel kilometers maken om zich terug te verdienen tenzij je een klant hebt die wil betalen voor de inefficiëntie. Dat gaat alleen met relatief vaste planbare vervoerstromen.

Een 1600 is energiezuiniger en heeft ook niet meer onderhoud nodig dan een Vectron. De inzet van iets moderns wordt meer bepaald door de treinen die je wilt rijden: het omzeilen van lengtebeperkingen op grenstations voor treinen die niet door het gewicht worden begrensd en hogere tonnages voor treinen die niet elders op het traject tegen een beperking aan lopen. En als je spordische treinen rijdt naar uithoeken buiten het normale inzetgebied is 1 loc voor het hele traject ook wat praktischer dan meerdere locs op deeltrajecten.

Captrain is gestopt met de 1600-en omdat de treinen via Bh zijn overgedragen aan RFO, de UBC-trein Mdk-Lutdsm is overgeheveld naar het wegvervoer en het contract de LPG-treinen is verloren aan DBC. Uberhaupt rijden ze nog maar heel weinig in ons land, je zou ook kunnen stellen dat ze van meer 186's afscheid hebben genomen dan van 1600-en.

De bedrijven die de afgelopen jaren zijn gestopt met oude locs draaien met verlies en de winstgevende ondernemingen zijn gewoon doorgegaan met hun 1600-en. Trek zelf maar de conclusie wie dan bij het verkeerde eind heeft.

 

18-11-2023 13:58:34
DDZ7504
DDZ7504

Mijn conclusie wat dat laatste betreft, noem ik eerder toeval.

Laat ik het anders stellen. Kun jij, Henk, 1 bedrijf noemen dat momenteel in Nederland actief is dat daadwerkelijk een voordeel zou hebben bij het nu aanschaffen van 1700'en?



Laatst bewerkt door DDZ7504 op 18-11-2023 13:59
 

18-11-2023 15:52:27
gvttreinen
gvttreinen

(onderhouds)aannemers, bijvoorbeeld BAM huurt nog steeds RRF dieselloks in, zou ook met eigen E-tractie kunnen rijden.

 

18-11-2023 16:45:13
thom
thom

Ware het niet dat die D-lokken natuurlijk ook een reden zal hebben in een vertrek en aankomst lokatie waar geen draad aanwezig is, of deze niet spannings voerend is.

 

20-11-2023 11:00:45
mich
mich

Een DC loc is alleen handig voor vervoeren via Bh, of binnenlands vervoer tussen locaties met 1500V. Op die verbindingen worden ze ook gebruikt. RFO en de dinnertrain rijden vrij veel met 1700/1800. Voor de rest is het kruimelwerk. Nogmaals, er is niet meer markt. Er is door vervoerders zoals Captrain en HSL echt wel gekeken naar de mogelijkheden, maar bv. de Coevorden was niet rendabel, en ander binnenlands vervoer eigenlijk ook niet. Goederen is pas rendabel over langere afstanden. En dan is een multisysteemloc, die inmiddels ook wat goedkoper te leasen zijn veel handiger.

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


20-11-2023 11:49:15
anton_
anton_

Eigenlijk dus vergelijkbaar met de stoomlocomotieven die na de oorlog versneld werden vervangen door diesel omdat deze goedkoper in onderhoud waren.

 

20-11-2023 12:18:35
BVisser
BVisser

Niet alleen goedkoper in onderhoud maar ook goedkoper in algehele exploitatie, en efficiënter. Voor diesellocs heb je geen draaischijven nodig, bijvoorbeeld. En er zit maar 1 machinist op.



Laatst bewerkt door BVisser op 20-11-2023 12:19
 

20-11-2023 13:04:59
Muizeneus
Muizeneus

Ik verwacht niet dat meerspanningslocs goedkoper in onderhoud zijn. Voor de 16/17/1800 zit je niet vast aan dure leasecontracten, er zit veel minder electronica op dus er kan niet zoveel kapot en bovendien heb je de wereld aan geplukte onderdelen

 

20-11-2023 21:41:47
thom
thom

Buiten eventueel revisies om, is een DC lok in onderhoud nog steeds een stuk goedkoper dan het kapitaal wat een MS lok lease kost in de maand.

 

20-11-2023 21:45:18
DDZ7504
DDZ7504

Blijkbaar weegt de Europese inzetbaarheid dan toch zwaarder in de keuze.

 

20-11-2023 21:50:14
thom
thom

Dan wel, want dan smeer je die kosten uit over 2 of meer landen waar je dan normaliter ook 2 of meer nationale lokken voor nodig zou hebben.

Het aantal nationale goederentreinen met E-tractie is helemaal niet zo hoog, en als je die kunt rijden met duur geleasde lokken die anders stil zouden staan dan maakt het dat alleen goedkoper omdat de kosten van de lok kun spreiden.

 

21-11-2023 08:35:09
R-E-Mg
R-E-Mg
Quote
Muizeneus (20-11-2023 13:04:59):

... en bovendien heb je de wereld aan geplukte onderdelen


De 1600/1800 en 1700 zijn technisch al behoorlijk verschillend en buitenlandse varianten zoals de BB7200 vast nog veel meer (en de BB15000 en BB22200 sowieso). En je hebt alleen nog die wereld aan geplukte onderdelen, want waarschijnlijk worden veel van de essentiële onderdelen überhaupt niet meer nieuw gemaakt.

 

21-11-2023 15:04:57
AlbertP
AlbertP
Quote
Muizeneus (20-11-2023 13:04:59):

Ik verwacht niet dat meerspanningslocs goedkoper in onderhoud zijn. Voor de 16/17/1800 zit je niet vast aan dure leasecontracten, er zit veel minder electronica op dus er kan niet zoveel kapot en bovendien heb je de wereld aan geplukte onderdelen


Treinen die minder elektronisch zijn hebben vaak meer mechanische delen die slijten of anderszins onderhoud nodig hebben, dus zo simpel is dat niet te zeggen.

 

21-11-2023 18:19:56
R-E-Mg
R-E-Mg

In die categorie slijtonderdelen, die de nieuwere generatie niet meer heeft: De 1600/1700/1800 heeft nog motoren met koolborstels.

Waar ik benieuwd naar ben is of de voortgang in techniek in praktijk ook echt voordelen oplevert. Kan bijvoorbeeld een Vectron zijn hogere trekracht (landafhankelijk maximaal tussen 300 kN en 350 kN, tegen 260 kN voor de 1600/1700/1800) ook daadwerkelijk gebruiken, doordat zijn tractiecontrole daadwerkelijk fijngevoeliger is. Het antwoord lijkt waarschijnlijk wel. In Duitsland kon de BR101 de BR103 opvolgen en, in veel gevallen, de BR185/189 de BR150 en BR151.

 

21-11-2023 21:19:09
Henk1619
Henk1619
Quote
DDZ7504 (18-11-2023 13:58:34):

Mijn conclusie wat dat laatste betreft, noem ik eerder toeval.

Dat is zeer zeker geen toeval. Als je niet de expertise hebt om een winstgevende onderneming te runnen dan gaan goedkopere loccen je ook niet redden. Dan neem je daar afscheid van met kulargumenten zoals je in deze discussie kunt lezen. En daarna ontdek je dat die moderne loccen het probleem niet als een wonder hebben verholpen.

Laat ik het anders stellen. Kun jij, Henk, 1 bedrijf noemen dat momenteel in Nederland actief is dat daadwerkelijk een voordeel zou hebben bij het nu aanschaffen van 1700'en?


Ben ik ineens de waarzegger van dit forum? Zoals anderen al hadden opgemerkt stonden de gegadigden bij de vorige ronde niet in de rij. Maar wat er niet bij wordt verteld is dat NSR na een eerdere verkoop van 3 locs aan Railpromo dacht dat iedereen wel de hoofdprijs wilde betalen. Toen de prijs flink was gezakt werden er meer dan 10 locs verkocht. Je moet alleen niet uitsluiten dat er toen al partijen waren afgehaakt waaraan je wel degelijk locs had kunnen slijten.

Naar mijn inschatting is er nog wel ruimte voor 5 extra loccen op de Bh-as. Als je binnenvaart eindelijk eens aan banden gelegd zou worden dan krijg je ook weer wat binnenlands vervoer terug en dan heb je ook weer een paar handen vol locs nodig. Verder zijn niet alle 1600-en in goede staat. Prorail blijft maar dreigen met saboteren van de inzet van oude loccen dus dat is geen goede basis om een flink bedrag te steken in een revisie. Vervangen door een 1700 waarmee je de komende jaren kunt overbruggen zou dan best eens een goede optie kunnen zijn. Er staan dermate veel locs werkloos aan de kant dat het overnemen van NSR locs niet de enige mogelijkheid is.

 

21-11-2023 21:24:19
Henk1619
Henk1619
Quote
thom (18-11-2023 16:45:13):

Ware het niet dat die D-lokken natuurlijk ook een reden zal hebben in een vertrek en aankomst lokatie waar geen draad aanwezig is, of deze niet spannings voerend is.


Strukton is nog steeds bezig met die batterij container dus als dat iets oplevert dan is dat probleem opgelost. Het is een misvatting dat aannemers altijd onderweg zijn naar een bouwput. In veel gevallen betreft het treinen om materieel te verplaatsen naar een locatie dichtbij de plaats waar op een later moment werkzaamheden plaats vinden.

 

21-11-2023 21:25:56
Henk1619
Henk1619
Quote
anton_ (20-11-2023 11:49:15):

Eigenlijk dus vergelijkbaar met de stoomlocomotieven die na de oorlog versneld werden vervangen door diesel omdat deze goedkoper in onderhoud waren.


Nee dat is niet vergelijkbaar, nu worden locomotieven vervangen door duurdere exemplaren.

 

21-11-2023 21:28:54
Henk1619
Henk1619
Quote
DDZ7504 (20-11-2023 21:45:18):

Blijkbaar weegt de Europese inzetbaarheid dan toch zwaarder in de keuze.


Dit soort dogma's zijn the road to disaster...

 

21-11-2023 21:35:52
Henk1619
Henk1619
Quote
R-E-Mg (21-11-2023 18:19:56):

Waar ik benieuwd naar ben is of de voortgang in techniek in praktijk ook echt voordelen oplevert. Kan bijvoorbeeld een Vectron zijn hogere trekracht (landafhankelijk maximaal tussen 300 kN en 350 kN, tegen 260 kN voor de 1600/1700/1800) ook daadwerkelijk gebruiken, doordat zijn tractiecontrole daadwerkelijk fijngevoeliger is.


Ja dat voordeel is er. Maar stel je er niet te veel van voor, de toename in treingewichten loopt eerder in de procenten dan in de tientallen procenten. Innovatie waar je echt iets aan gaat hebben zal moeten komen van de Euro9000. Nog duurder dan een Vectron maar een stuk goedkoper dan 2x193. Het maximale ga je echter pas uit die loccen halen met automatische koppelingen en verlengde sporen. Daar zul je nog een flink wat jaren op moeten wachten.

 

21-11-2023 21:53:29
Henk1619
Henk1619
Quote
thom (20-11-2023 21:50:14):

Dan wel, want dan smeer je die kosten uit over 2 of meer landen waar je dan normaliter ook 2 of meer nationale lokken voor nodig zou hebben.

Die twee loccen zijn dan nog steeds goedkoper dan een MS-loc. En je neemt dan aan dat je de exploitatie net zo inricht als wat je met een MS-loc zou doen: Duitse loc staat te wachten in Bh totdat de 1600 is aangekomen met de trein. Daarna zet je de 1600 stil tot het moment dat de Duitse binnenlandse loc weer terug is in Bh.

In de praktijk rijden die tegen elkaar in om treinen te ruilen aan de grens, een werkwijze waarvoor je ook twee MS-loccen nodig hebt.

Het aantal nationale goederentreinen met E-tractie is helemaal niet zo hoog, en als je die kunt rijden met duur geleasde lokken die anders stil zouden staan dan maakt het dat alleen goedkoper omdat de kosten van de lok kun spreiden.


Als je duurste loccen een halve dag niks staan te doen dan deugt je bedrijfsvoering niet. Als je daar niks aan doet dan is een 1600 aan de kant zetten inderdaad een besparing. Maar het ontneemt ook gelijk je kans om het echte probleem op te lossen.

Ik heb er niet bij gezeten maar het is niet zo moeilijk om te beredeneren waarom DBC afscheid heeft genomen van de 1600-en. Als Prorail zijn oorspronkelijke dreigementen waar had gemaakt dan was de ATB op Kfh-Rsdg inmiddels buiten dienst gesteld. En daarmee de helft van het inzet gebied onbereikbaar geworden. Voor de ten noorden van Kfh actieve locs zou dan de omleidingsroute zijn verdwenen. De 1600-en waren wel toe aan revisie en tegelijk werden de Vectrons besteld. Als de wereld verandert dan is de beslissing al lang genomen en daar komt niemand op terug.



Laatst bewerkt door Henk1619 op 21-11-2023 21:55
 

21-11-2023 21:58:33
R-E-Mg
R-E-Mg

Ik zit niet zozeer aan zwaardere treinen te denken, maar meer aan de omgang met glad spoor.

Is een Vectron bij gladheid zoveel fijngevoeliger dat hij de trein wel op gang krijgt, waar een 1600/1700/1800 veel meer met z'n wielen zou staan te malen (heeft een 1600/1700/1800 eigenlijk überhaupt een vorm van tractiecontrole?). Is één motor die beide assen van het draaistel aandrijft een voordeel of juist een nadeel, ten opzichte van individueel aangedreven assen?

 

22-11-2023 09:27:48
thom
thom

16/17/1800 heeft inderdaad gewoon een vorm van tractiecontrole door de VI of RV cassette die bij slip de tractie installatie terug regelt en automatisch zand strooit, of bij blokkeren de ABI aanstuurt.

 

22-11-2023 22:03:04
mich
mich

Een Vectron heeft inderaad wat meer grip bij glad spoor. Maar dat is eigenlijk alleen relevant bij zware kolen en ertstreinen. Dus 2600 ton+. Heb met 1800den jarenlang zware keteltreinen van 2400 ton gereden zonder problemen. Overigens is meer dan 2600ton trekken met een 4 asser ook niet handig.



Laatst bewerkt door mich op 22-11-2023 22:04
 

12-12-2023 22:52:46
seinhuis
seinhuis

Alle NS 1700 locomotieven worden de komende dagen naar Amersfoort Wagenwerkplaatsen gebracht. Daar zullen hun binnen ten zijde staan, in afwachting tot een (eventuele) koper

 

12-12-2023 22:56:06 2
train85
train85

Ze staan er al sinds maandag.

 

12-12-2023 23:20:12
thom
thom

Wat op Somda al uitgebreid voorbij gekomen is, dus dat had Seinhuis allang kunnen weten als ie ook gelezen had ;)

 

12-12-2023 23:42:33
train85
train85

Dat is zekers langs gekomen hier.

 

14-12-2023 17:27:23
broek53
broek53
Quote
wouterder (15-11-2023 14:33:23):
Quote
sjoerd (15-11-2023 12:21:06):

Gewoon voor de indruk: hoeveel 1600, 1700 en 1800 zijn er nog, al of niet rijvaardig?


Volgensmij komen we zo aardig in de buurt voor rijvaardige Nez Cassé's.

1600:
RRF: 1606, 1609
RXP: (1602), (1604), 1611, (1614), (1615), 1616, 1627
RFO: 1828, 1829, 1830, 1831, (1834), (1836), 1837
TCS: 1835
Strukton: 1824
NSM: 1656
RRS (1618),(1619),(1621), (1832) (allen niet verhuurd)

1700:
NSI: 1739, 1744, 1745, 1746, 1750, 1752, 1761, 1765.
Strukton: 1736, 1740, 1756
VR: (1732), 1743, 1778
TCS: 1772, 1775, 1781
NSM: 1768

DC Tractie: 1751, (1760), (1766), (1770), (1780) (allen niet verhuurd)

Locs tussen haakjes zijn niet rijvaardig.


Een paar keer heb ik tegenstrijdige berichten gehoord over de 1751, die door TCS gehuurd was en volgens sommigen weer ingeleverd zou zijn bij DC Tractie. Dat is niet juist, sterker nog: de loc is door TCS gekocht, een of twee maanden geleden.

 

14-12-2023 18:55:00 2
Henk1619
Henk1619

De locs tussen haakjes zijn niet per definitie niet rijvaardig. Voor een deel geldt dat inderdaad en die fungeren als plukloc. Een ander deel is in principe wel rijvaardig maar daarvan is het onderhoud gestaakt in afwachting van een nieuwe gebruiker.

Bij RXP is de 1827 (die wordt uitgescholden voor 9901 door de eigenaar zelf) ten onrechte als 1627 vermeld.

 

15-12-2023 16:37:27 1
broek53
broek53

De 1766 is/wordt verkocht door DCTractie aan RXP en is vandaag inmiddels naar Amersfoort gegaan. Samen met de 1760, maar die is alleen daarheen ter opstelling.

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

15-12-2023 17:48:19
wouterder
wouterder
Quote
Henk1619 (14-12-2023 18:55:00):

De locs tussen haakjes zijn niet per definitie niet rijvaardig. Voor een deel geldt dat inderdaad en die fungeren als plukloc. Een ander deel is in principe wel rijvaardig maar daarvan is het onderhoud gestaakt in afwachting van een nieuwe gebruiker.


Met die kwalificatie zijn alle stilstaande locs rijvaardig te noemen, met wat opknappen. En dat was niet de bedoeling van de haakjes. Puur dat ze aan de kant staan, wachten op een einde of toekomst.

Quote
Henk1619 (14-12-2023 18:55:00):

Bij RXP is de 1827 (die wordt uitgescholden voor 9901 door de eigenaar zelf) ten onrechte als 1627 vermeld.


Oude NS-nummering aangehouden. Want de VR locs hebben ook ander nummer naar buiten toe.

 

15-12-2023 18:42:10
DDZ7504
DDZ7504

Waarom heb je bij RFO dan wel de 1800-nummers gebruikt?

Ook de 1827 heeft als zodanig bij NS gereden.

En wat je bedoelt is niet wat er staat, "terzijde" en "niet rijvaardig" zijn geen synoniemen.



Laatst bewerkt door DDZ7504 op 15-12-2023 18:43
 

15-12-2023 20:41:13 3
mich
mich

een 1800 heeft bij NSR dermate veel constructie wijzigingen gehad en een eigen toelating, daarom bij RFO die loccen 1800 genoemd. Simpel te herkennen, cab airco erop = het een 1800 en geen 1600.

 

15-12-2023 21:08:07
DDZ7504
DDZ7504

En precies daarom is het dus wél 1827, en níet 1627.

 

15-12-2023 21:24:34 2
moderator
Moderator
moderator

En nu weer terug naar 1700. Voor de 1600/1800 is er een ander topic.

 

15-12-2023 23:04:40
Kopspoor
Kopspoor
Quote
broek53 (14-12-2023 17:27:23):
Quote
wouterder (15-11-2023 14:33:23):
Quote
sjoerd (15-11-2023 12:21:06):

Gewoon voor de indruk: hoeveel 1600, 1700 en 1800 zijn er nog, al of niet rijvaardig?


Volgensmij komen we zo aardig in de buurt voor rijvaardige Nez Cassé's.

1600:
RRF: 1606, 1609
RXP: (1602), (1604), 1611, (1614), (1615), 1616, 1627
RFO: 1828, 1829, 1830, 1831, (1834), (1836), 1837
TCS: 1835
Strukton: 1824
NSM: 1656
RRS (1618),(1619),(1621), (1832) (allen niet verhuurd)

1700:
NSI: 1739, 1744, 1745, 1746, 1750, 1752, 1761, 1765.
Strukton: 1736, 1740, 1756
VR: (1732), 1743, 1778
TCS: 1772, 1775, 1781
NSM: 1768

DC Tractie: 1751, (1760), (1766), (1770), (1780) (allen niet verhuurd)

Locs tussen haakjes zijn niet rijvaardig.


Een paar keer heb ik tegenstrijdige berichten gehoord over de 1751, die door TCS gehuurd was en volgens sommigen weer ingeleverd zou zijn bij DC Tractie. Dat is niet juist, sterker nog: de loc is door TCS gekocht, een of twee maanden geleden.


Toch wel een beetje juist Broekie. Ik sprak vorige week iemand van TCS, en de lok is in augustus inderdaad terug gegeven aan DCT, omdat er geen werk was voor de lok. Dit kwam doordat de 101001, 101002 en 101003 weer ingeleverd zijn door IRP / Lineas.

Blijkbaar verwacht TCS meer werk aangezien de 1751 nu toch gekocht is.

 

16-12-2023 06:08:23 1
klaass16
klaass16

De 1766 is van DCtractie naar RXP gegaan,

Mogelijk ter vervanger van de 9903 in de Radve kleurstelling.

Ik lees dat de 9903 mogelijk Duitse spanning gevoeld heeft.

 

16-12-2023 08:59:40
Daan!
Daan!

Dat was bij de 1765 anders niet zo'n heel groot probleem.

 

16-12-2023 09:48:57
phantom
phantom

Al kan de duur van blootstelling aan die spanning wel een groot verschil maken natuurlijk ;-)

 

16-12-2023 10:05:09
aarclay
aarclay

De 1760 staat ook op het RXP spoortje in Amf.

 

16-12-2023 12:23:58
thom
thom
Quote
Kopspoor (15-12-2023 23:04:40):
Quote
broek53 (14-12-2023 17:27:23):
Quote
wouterder (15-11-2023 14:33:23):
Quote
sjoerd (15-11-2023 12:21:06):

Gewoon voor de indruk: hoeveel 1600, 1700 en 1800 zijn er nog, al of niet rijvaardig?


Volgensmij komen we zo aardig in de buurt voor rijvaardige Nez Cassé's.

1600:
RRF: 1606, 1609
RXP: (1602), (1604), 1611, (1614), (1615), 1616, 1627
RFO: 1828, 1829, 1830, 1831, (1834), (1836), 1837
TCS: 1835
Strukton: 1824
NSM: 1656
RRS (1618),(1619),(1621), (1832) (allen niet verhuurd)

1700:
NSI: 1739, 1744, 1745, 1746, 1750, 1752, 1761, 1765.
Strukton: 1736, 1740, 1756
VR: (1732), 1743, 1778
TCS: 1772, 1775, 1781
NSM: 1768

DC Tractie: 1751, (1760), (1766), (1770), (1780) (allen niet verhuurd)

Locs tussen haakjes zijn niet rijvaardig.


Een paar keer heb ik tegenstrijdige berichten gehoord over de 1751, die door TCS gehuurd was en volgens sommigen weer ingeleverd zou zijn bij DC Tractie. Dat is niet juist, sterker nog: de loc is door TCS gekocht, een of twee maanden geleden.


Toch wel een beetje juist Broekie. Ik sprak vorige week iemand van TCS, en de lok is in augustus inderdaad terug gegeven aan DCT, omdat er geen werk was voor de lok. Dit kwam doordat de 101001, 101002 en 101003 weer ingeleverd zijn door IRP / Lineas.

Blijkbaar verwacht TCS meer werk aangezien de 1751 nu toch gekocht is.


Nee hoor, Michiel heeft het gewoon bij het juiste eind.

De 101004 is alleen niet ingezet, maar van terug ingeleverd is geen sprake geweest..

 

17-12-2023 23:05:48 5
Fairrail
Fairrail
Quote
klaass16 (16-12-2023 06:08:23):

De 1766 is van DCtractie naar RXP gegaan,

Mogelijk ter vervanger van de 9903 in de Radve kleurstelling.

Ik lees dat de 9903 mogelijk Duitse spanning gevoeld heeft.


Wat een onzin allemaal. De 9903 is op eigen kracht in Amersfoort gekomen en functioneert gewoon. Aan dit soort aannames hebben we helemaal niks. De 9903 heeft nooit Duitse spanning geproefd, dat is gewoon fakenews.



Laatst bewerkt door Fairrail op 18-12-2023 00:38
 

18-12-2023 05:33:31
BVisser
BVisser

De laatste spot is van 3 augustus. Toen heeft de loc op eigen kracht gereden.

 

18-12-2023 08:28:48 1
train85
train85

De 1766 staat nu bij de SSN op het terrein.

 

18-12-2023 17:04:23
phantom
phantom

Naar verluid voor onderhoud,maar door wie en of dat ook echt 100% waar is durf ik nu niet te zeggen.

 

18-12-2023 18:17:08
edward
edward

Vanmiddag te Amf 1760 geparkeerd voor de RXP 9903

 

18-12-2023 18:22:31
martijn
martijn

Daar stond ie gisterochtend ook. Geen idee waar die in te tussentijd is geweest, maar dit is niet echt een ontwikkeling toch?

 

18-12-2023 20:24:20
geert
geert
Quote
phantom (18-12-2023 17:04:23):

Naar verluid voor onderhoud,maar door wie en of dat ook echt 100% waar is durf ik nu niet te zeggen.


Loc zou overgenomen zijn door/in dienst komen bij RXP



Laatst bewerkt door geert op 18-12-2023 20:24
 

21-12-2023 14:02:57
broek53
broek53

Hij is overgenomen door RXP, maar komt niet in dienst: het is een plukloc geworden...

 

21-12-2023 15:09:45
103 220-0
103 220-0

In ieder geval kunnen we nu voorzichtig gaan concluderen dat het met DC Tractie niets meer wordt.

 

17-10-2024 15:28:45 1
Loco_Locon
Loco_Locon

Strukton heeft de 1739 en 1745 van NS toegevoegd aan haar vloot. www.linkedin.com

 

03-01-2025 15:22:07 1
Korte_Naam
Korte_Naam

De 1746 is blijkens een keer verplaatst naar Ahgons, aldus dit Facebook-bericht. Aldus één van de commentaren onder dat bericht krijgt de locomotief daar in de nabijheid een toekomstige plaats.

 

03-01-2025 19:10:32 1
rolandrail
rolandrail

Nog verder naar onderen in de reacties daar staat dat de loc op 5 december is overgebracht naar Ahgons.

 

04-01-2025 10:31:37
phantom
phantom

En in die zelfde rits berichten eronder word ook gehint op een standplaats bij de voormalige werkplaats Tilburg voor deze 1746.
Afwachten wat men van plan is hiermee,lijkt me de beste aanpak.

 

04-01-2025 11:46:27
selivio
selivio

Nee, dat staat er niet. Dat is een wens van één van de reageerders onder het bericht, meer niet.

 

04-01-2025 12:05:45 2
martijn
martijn

De voormalige werkplaats van Tilburg staat bovendien niet in Arnhem. Vorige week nog met eigen ogen gezien!

 

04-01-2025 17:55:51 2
broek53
broek53

Ik weet wel dat de gemeente Tilburg alles gedaan heeft om te voorkomen dat de 1218 op het terrein van de voormalige wph geplaatst zou worden. Het zou wel een beetje vreemd zijn als nu de 1746 wel welkom zou zijn, lijkt mij.



Laatst bewerkt door broek53 op 04-01-2025 17:56
 

04-01-2025 23:25:04
sjoerd
sjoerd

Terwijl de Spoorzone in Tilburg drie voormalige rijtuigen, een locje en enkele goederenwagens herbergt. Tja, dan wordt het met een extra loc wel wat teveel... ;-)

 

05-01-2025 07:27:54
martijn
martijn

Het was tenslotte een locomotievenwerkplaats... Ooit was er sprake van een van de 1100-en van de SGB op de bewaarde draaischijf en later inderdaad van de 1218 of 1252 die ergens een plekje moesten krijgen. Ik was vorige week toevallig in de Lochal en daar past echt nog wel een loc in het interieur ;)

Maar we dwalen erg af :P

 

24-05-2025 16:53:16 4
GerritJan
GerritJan

www.flickr.com Ik kon geen goeie topic vinden, 1750 RFO nieuwe kleurtjes.

 

24-05-2025 18:56:44
TreinspotterDeventer
TreinspotterDeventer

Mooi ding zeg!

 

24-05-2025 19:02:08
BR120Trihn
BR120Trihn

Quote
GerritJan (24-05-2025 16:53:16):


www.flickr.com Ik kon geen goeie topic vinden, 1750 RFO nieuwe kleurtjes.


Ben benieuwd waar die nu is. Ik was er namelijk deze middag en geen spoor van deze loc.