Ontwikkelingen locomotieven serie 1700
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
15-01-2023 12:44:47
rolandrail
rolandrail
Quote
phantom (15-01-2023 10:51:43):

Duidelijk verhaal omtrent dat filmpje en de strukton 1700,merci voor de uitleg.
@ rolandrail,
Er is een verschil tussen liegen en soms wel is wat vergeten omdat je het druk hebt en een dagje ouder word ;-)
In dit geval ga ik er vanuit dat u het simpelweg even niet meer wist :-)


Wat wist ik niet?

 

15-01-2023 13:24:50
aarclay
aarclay
Quote
Marco (14-01-2023 21:34:59):
Quote
thom (14-01-2023 10:53:13):

Nee, een niet toegelaten voertuig mag je niet zo maar mee gaan rondrijden uiteraard.


Het ligt er maar net aan hoe veel er is aangepast aan de loc denk ik? Stel dat die "gewoon" 1500V uit de batterijwagen krijgt, zonder verdere aanpassingen, dan zie ik niet waarom de toelating opnieuw moet.


Ik heb begrepen dat de aanpassingen minimaal waren. Het belangrijkste is een extra kastje in de cabine om de batterij mee te bedienen:

- Opladen tijdens rijden

- Gebruik van batterij naar loc

- Loc rijdt op eigen kracht, zonder batterij.

Om met de batterijwagon te rijden is nog wel toelating nodig. Los, en zonder deze wagon is dat niet nodig. Ik vermoed wel dat er wel tijdelijke toelating loopt.

 

15-01-2023 17:23:35
Henk1619
Henk1619

Als je een kabel trekt vanuit de batterijcontainer en die vast maakt aan het sleepstuk van de stroomafnemer zou je nog kunnen stellen dat je een ongewijzigde loc hebt. Alle andere methoden, al is het maar een mechanische schakelaar om de prik of uit de stroomafnemer of uit de container te halen, zullen leiden tot het ingrijpen in het hoogspanningscircuit waarvan je mag komen uitleggen wat het voor invloed heeft op de hele installatie.

 

15-01-2023 19:15:59
jor[D]1
jor[D]1

Misschien moet je even de video van een week of twee geleden kijken toen deze lok bij strukton werd gepresenteerd en wel zelfstandig op accus gereden heeft.

Opladen tijdens tijden gaat over de hoogspanings kabel waarmee normaal rijtuigen de 1500V krijgen. En het lijkt dat de lok ook zijn spanning via deze weg krijgt van de container.

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

15-01-2023 19:54:08
DDZ7504
DDZ7504

@jor[D]1 dat was niet deze loc (1736), dat was de 1756. Alleen de 1756 is vooralsnog voorzien van het kastje.

 

15-01-2023 20:02:26
JHS2013
JHS2013

De treinleidingskabels naar UIC 552 zijn normaal tot max 800A geschikt, dat lijkt me wat weinig om een 1700 van voldoende trekkracht te voorzien. Hebben ze die vervangen door performantere kabels?

 

15-01-2023 20:43:48 1
Henk1619
Henk1619

Dat ligt er aan of je het volle vermogen van zo'n eloc wilt kunnen gebruiken. En als je dat doet dan trek je die batterijen ook wel snel leeg. Die nieuwe CRRC rangeerlocs mogen na een rangeerklusje op de accu gelijk weer aan de lader.

Er is ooit een proef gedaan om met 2 x 1600 een ertstrein weg te trekken met de stroom uit een 6400 in energiewagenmodus via de verwarmingskabel. Dat ging met een vermogen van 1 MW binnen de specificaties van de kabels. Ter vergelijking, dat is bijna drie maal het vermogen van die CRRC loc. Daarin hoeft dus niet de beperking te zitten. Maar een 1600 kan normaal niet rijden op de voeding vanuit de treinverwarmingskabel. Voor die proef waren de stroomafnemers afgekoppeld en de treinverwarmingskabel intern omgelegd naar waar normaal de prik van de bovenleiding binnen zou komen.

 

15-01-2023 22:50:53
thom
thom
Quote
jor[D]1 (15-01-2023 19:15:59):

Misschien moet je even de video van een week of twee geleden kijken toen deze lok bij strukton werd gepresenteerd en wel zelfstandig op accus gereden heeft.

Opladen tijdens tijden gaat over de hoogspanings kabel waarmee normaal rijtuigen de 1500V krijgen. En het lijkt dat de lok ook zijn spanning via deze weg krijgt van de container.


En toch zal daar waat aan veranderd zijn, je laat de stroom nu immers ook de andere kant op lopen dan waar de installatie voor bedoeld is.

Normaliter krijg je de treinverwarmingsschakelaar (die dus HS op de treinverwarmingskabel schakelt) niet ingeschakeld zolang de lok geen hoogspanning en ingeschakelde snelschakelaar heeft.

 

15-01-2023 23:33:00
mich
mich
Quote
Marco (14-01-2023 21:34:59):
Quote
thom (14-01-2023 10:53:13):

Nee, een niet toegelaten voertuig mag je niet zo maar mee gaan rondrijden uiteraard.


Het ligt er maar net aan hoe veel er is aangepast aan de loc denk ik? Stel dat die "gewoon" 1500V uit de batterijwagen krijgt, zonder verdere aanpassingen, dan zie ik niet waarom de toelating opnieuw moet.


Je denkt te gemakkelijk. Het maakt wel degelijk uit waar de stroom vanaf komt. Denk aan tractieregeling, stroomstromen, enz. Een nieuwe toelating is hierbij noodzakelijk. Dat je daarbij het een en ander kunt overslaan wat hetzelfde is gebleven: jazeker.

 

16-01-2023 00:24:22
thom
thom

In het optiek van 'alleen de stroom komt ergens anders vandaan en verder veranderd er niets', het zal ook beveiligd gezekerd moeten zijn dat de juiste verbindingen worden gemaakt.

Je wilt niet in een situatie komen dat de batterijcontainer 1800 volt de lok in stuurt op het moment dat de bovenleiding dat zelfde ook doet...

 

16-01-2023 01:45:42
jor[D]1
jor[D]1
Quote
Henk1619 (15-01-2023 20:43:48):

Dat ligt er aan of je het volle vermogen van zo'n eloc wilt kunnen gebruiken. En als je dat doet dan trek je die batterijen ook wel snel leeg. Die nieuwe CRRC rangeerlocs mogen na een rangeerklusje op de accu gelijk weer aan de lader.

Er is ooit een proef gedaan om met 2 x 1600 een ertstrein weg te trekken met de stroom uit een 6400 in energiewagenmodus via de verwarmingskabel. Dat ging met een vermogen van 1 MW binnen de specificaties van de kabels. Ter vergelijking, dat is bijna drie maal het vermogen van die CRRC loc. Daarin hoeft dus niet de beperking te zitten. Maar een 1600 kan normaal niet rijden op de voeding vanuit de treinverwarmingskabel. Voor die proef waren de stroomafnemers afgekoppeld en de treinverwarmingskabel intern omgelegd naar waar normaal de prik van de bovenleiding binnen zou komen.


Ook dat verteld de meneer van strukton keurig in die video. Ze willen er ongveer 300 ton (3 railbouw machines) mee kunnen verplaatsen op rangeer terreinen en ongeveer een uur gebruik maken van de batterij, dat is de use case waarvoor ze het systeem ontwikkelen. Dus ze willen verre van het volle vermogen benutten tijdens accu bedrijf.



Laatst bewerkt door jor[D]1 op 16-01-2023 01:46
 

16-01-2023 08:19:28
Henk1619
Henk1619

Je heb de quote van de verkeerde te pakken voor een terechtwijzing 😜 ik beantwoord alleen maar de vraag of de verwarmingskabel niet wat te licht uitgevoerd is voor dit soort doeleinden.

In de video die de afgelopen twee weken hier is gedeeld zie je alleen wat promopraat van iemand die bij tonnen waarschijnlijk denkt aan geld. In een oudere video uit oktober zie je alleen de loc even op batterijvoeding langs rijden zonder verdere uitleg.

In deze video van een maand geleden die hier nog niet was gedeeld wordt ook gesproken over 300 ton maar dan als startpunt en om een nieuwe toelating rond te krijgen. Dat het laatste noodzakelijk is proberen diverse personen hier tevergeefs duidelijk te maken.



Laatst bewerkt door Henk1619 op 16-01-2023 08:23
 

16-01-2023 15:28:02
phantom
phantom
Quote
rolandrail (15-01-2023 12:44:47):
Quote
phantom (15-01-2023 10:51:43):

Duidelijk verhaal omtrent dat filmpje en de strukton 1700,merci voor de uitleg.
@ rolandrail,
Er is een verschil tussen liegen en soms wel is wat vergeten omdat je het druk hebt en een dagje ouder word ;-)
In dit geval ga ik er vanuit dat u het simpelweg even niet meer wist :-)


Wat wist ik niet?


Onderstaande quote:

Quote
javanree (14-01-2023 10:53:51):

Over gebruik Lage Weide, er is in 2021 nog een aantal ballast treinen gelost, afkomstig van de vernieuwing Amersfoort oost zijde. Heb daar een zekere cargospotter toen zelfs nog gesproken ;)


Het laatste gebruik van lage weide. 😉
​​​​​​​Waarbij ik dan reageerde op jouw reactie op bovenstaande quote.

 

16-01-2023 16:13:45
robert5591
robert5591

Het Lage Weide verhaal komt overigens aan de orde in het infra draadje

 

16-01-2023 22:27:43
bacr
bacr
Quote
robert5591 (16-01-2023 16:13:45):

Het Lage Weide verhaal komt overigens aan de orde in het infra draadje


Je bedoelt een paar pagina's terug daar?

 

26-02-2023 21:20:05
GerritJan
GerritJan

Loc 1765 heeft het duitse spanning geproefd. Transformer opgeblazen.

 

26-02-2023 21:26:07
Daan!
Daan!

En dat terwijl de 1765 in opzending is meegegaan met de 70241, omdat de 1761 kapot stond/is.

 

26-02-2023 21:59:35
GerritJan
GerritJan

Tjah, ik neem aan dat men hem niet meer gaat maken? Duur grapje voor nog maar ongeveer 9 maanden



Laatst bewerkt door GerritJan op 27-02-2023 08:39
 

26-02-2023 22:11:02
Willem1975
Willem1975

Wat is er precies stuk dan?

 

26-02-2023 22:17:27
Marco
Marco
Quote
GerritJan (26-02-2023 21:20:05):

Loc 1765 heeft het duitse spanning geproefd. Transformer opgeblazen.


Een pure DC-lok heeft geen transformator. Normaal gesproken zou een overspanningsafleider dit voor zn rekening nemen, dacht ik? Da's geen hele dure reparatie. Kan wel zijn dat er toch verdere schade is natuurlijk.

 

26-02-2023 22:49:14
thom
thom
Quote
GerritJan (26-02-2023 21:59:35):

Tjah, ik neem aan dat men hem niet meer gaat maken. Duur grapje voor nog maar ongeveer 9 maanden


Knappe uitspraak terwijl je geen idee hebt wat er bij zulks allemaal stuk kan gaan of juist niet ;)

Als de spanning onverhoopt zou wisselen van 1.500 VDC naar 15kV VAC, dan gaat dat altijd door eerst de spanning af te schakelen waardoor bij de lok ook de snelschakelaar uit valt. Als er daarna 15 kV VAC via de stroomafnemer naar binnen komt dan gaat het al mis voor je de gelegenheid krijgt de snelschakelaar uberhaupt weer in te schakelen ;)

Dus de ellende die onstaat zit wel in het circuit daarvoor, waarin de de componenten natuurlijk niet gebouwd zijn voor zulke spanningen :)



Laatst bewerkt door thom op 26-02-2023 22:51
 

26-02-2023 22:51:36
Daan!
Daan!

Dus kan hij dan niet defect zijn of kan het defect niet zo groot zijn?

 

26-02-2023 23:02:50 1
Frontier
Frontier
Quote
GerritJan (26-02-2023 21:59:35):

Tjah, ik neem aan dat men hem niet meer gaat maken. Duur grapje voor nog maar ongeveer 9 maanden


Kijk aan, subiet een aanname van kennelijk een expert bij NS O&S, waardevolle bijdrage, we kunnen met een gerust hart gaan slapen.

badoemtsss

Nog niet eens zo heel lang geleden was een andere 1700 hetzelfde overkomen in Bh, en die reed na een bezoekje aan Mtwpl binnen een paar dagen gewoon weer in de rondte.

 

26-02-2023 23:35:33
bacr
bacr
Quote
Frontier (26-02-2023 23:02:50):
Quote
GerritJan (26-02-2023 21:59:35):

Tjah, ik neem aan dat men hem niet meer gaat maken. Duur grapje voor nog maar ongeveer 9 maanden


Kijk aan, subiet een aanname van kennelijk een expert bij NS O&S, waardevolle bijdrage, we kunnen met een gerust hart gaan slapen.

badoemtsss

Nog niet eens zo heel lang geleden was een andere 1700 hetzelfde overkomen in Bh, en die reed na een bezoekje aan Mtwpl binnen een paar dagen gewoon weer in de rondte.


GerritJan heeft van veel verstand blijkbaar 😉

Gelukkig hebben we de echte experts nog.



Laatst bewerkt door bacr op 26-02-2023 23:36
 

27-02-2023 01:28:41
thom
thom
Quote
Daan! (26-02-2023 22:51:36):

Dus kan hij dan niet defect zijn of kan het defect niet zo groot zijn?


De kans is dat er wel wat defect geraakt is aan de hoogspanning componenten op het dak die voor de snelschakelaar zitten, maar dat hoeft (zoals hierboven al genoemd) echt niet het einde van de lok te betekenen.

 

27-02-2023 08:11:08
R-E-Mg
R-E-Mg

Als je een voltmeter op DC voltage op een AC spanning aansluit dan meet de voltmeter (vrijwel) niets. Omgekeerd bij een voltmeter op AC voltage op een DC spanning ook niets.

Reageert de snelschakelaar überhaupt op AC? Deze is namelijk bedoeld voor DC.

Bij een AC loc onder DC zal de hoofdschakelaar wel uitvallen, vanwege de onderspanningsbeveiliging. Dus niet vanwege de DC spanning, maar omdat er te weinig/geen AC spanning meer aanwezig is.

Normaal gesproken zit zo'n onderspanningsbeveiliging ook op een snelschakelaar. Behalve in Nederland. Die heeft die beveiliging niet zodat je met ingeschakelde snelschakelaar door een stroomloze sectie, bijvoorbeeld een brug zonder bovenleiding, kunt rijden.



Laatst bewerkt door R-E-Mg op 27-02-2023 08:11
 

27-02-2023 08:27:11
GerritJan
GerritJan

Als men even goed leest zeg ik dat het een aanname (zelfs een vraag eigenlijk waar ik geen vraagteken heb geplaatst wat een beetje stom is) van mij was nergens zeg ik daadwerkelijk dat men hem niet meer gaat maken daar heb ik de kennis niet voor en dan had ik het anders gezegd😉Ik ga er ook verder geen echte uitspraken over doen. als ik de kennis niet heb. En het lijkt me ook verder genoeg dat 1 persoon erop in ging en niet nog meer personen?????



Laatst bewerkt door GerritJan op 27-02-2023 08:32
 

27-02-2023 08:37:35
GerritJan
GerritJan

De vraagteken is geplaatst zodat het wat duidelijker is die ik was vergeten😉

 

27-02-2023 09:09:24
Marco
Marco
Quote
R-E-Mg (27-02-2023 08:11:08):

Als je een voltmeter op DC voltage op een AC spanning aansluit dan meet de voltmeter (vrijwel) niets. Omgekeerd bij een voltmeter op AC voltage op een DC spanning ook niets.

Reageert de snelschakelaar überhaupt op AC? Deze is namelijk bedoeld voor DC.

Bij een AC loc onder DC zal de hoofdschakelaar wel uitvallen, vanwege de onderspanningsbeveiliging. Dus niet vanwege de DC spanning, maar omdat er te weinig/geen AC spanning meer aanwezig is.

Het is trouwens maar de vraag of een Duitse snelschakelaar de Nederlandse spanning af kan schakelen: de kortsluitstroom is al gauw veel hoger onder 1500V (waardoor de vlamboog bij het openen van de contacten veel intenser is). Daarnaast heb je onder gelijkstroom geen nuldoorgangen waarin de vlamboog kan doven. Gelijkspanning afschakelen is daarom moeilijker dan wisselstroom.

Is dat eigenlijk al eens voorgekomen?

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


27-02-2023 09:16:10 7
brun
brun
Quote
GerritJan (27-02-2023 08:27:11):

Als men even goed leest zeg ik dat het een aanname (zelfs een vraag eigenlijk waar ik geen vraagteken heb geplaatst wat een beetje stom is) van mij was nergens zeg ik daadwerkelijk dat men hem niet meer gaat maken daar heb ik de kennis niet voor en dan had ik het anders gezegd😉Ik ga er ook verder geen echte uitspraken over doen. als ik de kennis niet heb. En het lijkt me ook verder genoeg dat 1 persoon erop in ging en niet nog meer personen?????


Neem het niet persoonlijk. Aan de opmerkingen hierboven zie je dat de anderen net zo min weten wat er precies stuk is, ze gissen ook maar wat.

Maar het is zeer des Somda's om elkaar toch voortdurend de maat te nemen.

 

27-02-2023 09:35:01
brun
brun
Quote
Marco (27-02-2023 09:09:24):

Het is trouwens maar de vraag of een Duitse snelschakelaar de Nederlandse spanning af kan schakelen: de kortsluitstroom is al gauw veel hoger onder 1500V (waardoor de vlamboog bij het openen van de contacten veel intenser is). Daarnaast heb je onder gelijkstroom geen nuldoorgangen waarin de vlamboog kan doven. Gelijkspanning afschakelen is daarom moeilijker dan wisselstroom.

Is dat eigenlijk al eens voorgekomen?


Ik weet niet of de 1700 het heeft, maar op veel andere locomotieven is een dubbele schakelaar, in serie met elkaar. Daarbij is één schakelaar parallel geschakeld met een weerstand.

Het uitschakelen gaat dan in twee stappen: eerst gaat schakelaar 1 uit. Omdat de stroom dan nog via de weerstand kan blijven vloeien, is er geen vlamboog over schakelaar 1. En omdat schakelaar 2 vanaf dat moment dus in serie met diezelfde weerstand staat, is het voltage een stuk lager en kan die schakelaar ook zonder vlamboog uitschakelen.

Omdat beide schakelaars vlak na elkaar uitschakelen, wordt die weerstand maar kort 'opgestookt', wat de hitte beperkt.

Andere oplossingen zijn het wegblazen van de vlamboog met perslucht of het 'wegtrekken' met elektromagnetische spoelen. Maar of dat ook op locomotieven wordt gedaan, weet ik eerlijk gezegd niet.



Laatst bewerkt door brun op 27-02-2023 09:45
 

27-02-2023 09:40:38 1
GerritJan
GerritJan

Precies ik trek me er ook niks van aan, begrijpend lezen is er ook niet meer bij tegenwoordig. Maar ik zie vaker dat er dan meerdere personen op 1 iemand ingaan en daar vind ik ook weer wat van.

 

27-02-2023 09:49:57 1
brun
brun
Quote
GerritJan (27-02-2023 09:40:38):

Precies ik trek me er ook niks van aan, begrijpend lezen is er ook niet meer bij tegenwoordig. Maar ik zie vaker dat er dan meerdere personen op 1 iemand ingaan en daar vind ik ook weer wat van.


Dat gebeurt hier regelmatig ja, ik vind dat ook vervelend. Maar het gebeurt op veel treinenfora, niet alleen hier. Sommige spoorwegfans zijn namelijk erg agressief en willen voortdurend hun superieure kennis etaleren. Een soort mansplaining maar dan van mannen onder elkaar.

 

27-02-2023 09:59:40
Oldskool
Oldskool
Quote
GerritJan (27-02-2023 09:40:38):

Precies ik trek me er ook niks van aan, begrijpend lezen is er ook niet meer bij tegenwoordig. Maar ik zie vaker dat er dan meerdere personen op 1 iemand ingaan en daar vind ik ook weer wat van.


En het zijn vaak ook nog steeds dezelfde figuren.

 

27-02-2023 10:00:34
thom
thom
Quote
brun (27-02-2023 09:35:01):

Ik weet niet of de 1700 het heeft, maar op veel andere locomotieven is een dubbele schakelaar, in serie met elkaar. Daarbij is één schakelaar parallel geschakeld met een weerstand.

Het uitschakelen gaat dan in twee stappen: eerst gaat schakelaar 1 uit. Omdat de stroom dan nog via de weerstand kan blijven vloeien, is er geen vlamboog over schakelaar 1. En omdat schakelaar 2 vanaf dat moment dus in serie met diezelfde weerstand staat, is het voltage een stuk lager en kan die schakelaar ook zonder vlamboog uitschakelen.

Omdat beide schakelaars vlak na elkaar uitschakelen, wordt die weerstand maar kort 'opgestookt', wat de hitte beperkt.

Andere oplossingen zijn het wegblazen van de vlamboog met perslucht of het 'wegtrekken' met elektromagnetische spoelen. Maar of dat ook op locomotieven wordt gedaan, weet ik eerlijk gezegd niet.


Precies die laatste twee worden op 16/1700'en gebruikt, de vonk vlamboog word de vonkkap in geblazen die uiteen loopt waardoor de vlamboog steeds langer word en afneemt in sterkte en dooft :)

Maar zover komt het allemaal niet, zoals ik eerder al zei zal die lok nooit met een reeds ingeschakelde snelschakelaar onder de 15 kV terecht komen, en wanneer je de stroomafnemers op zet is die spanning al te hoog voor de overspannings beveilging die naar aarde doorslaan.

 

27-02-2023 16:04:49
T-Twente
T-Twente
Quote
Frontier (26-02-2023 23:02:50):
Nog niet eens zo heel lang geleden was een andere 1700 hetzelfde overkomen in Bh, en die reed na een bezoekje aan Mtwpl binnen een paar dagen gewoon weer in de rondte.

Fun fact: vandaag is het precies twee jaar geleden (als ik me het nog goed herinner) dat dit ook in Bh gebeurde, heel erg toevallig ook met de 1765...



Laatst bewerkt door T-Twente op 27-02-2023 16:06


Treinen in Twente en Omgeving
 

27-02-2023 17:55:23 1
mich
mich

Als je geluk hebt hoeft je alleen de overspanningsbeveiliging (kastje op het dak) te vervangen. Als je pech hebt ook weerstanden van de statische omzetter en het stroom meet circuit.

 

28-02-2023 19:46:00
phantom
phantom

Men zal toch wel e.e.a. aan reserve onderdelen hebben liggen van de tot nu toe gesloopte locs die zijn afgevoerd om voorraad aan te vullen van reserve onderdelen ?

 

01-03-2023 22:57:41
rolandrail
rolandrail

Met de frequente bezoeken van de 1700'n aan de wpl in Mt zal de voorraad reserveonderdelen er ook doorheen vliegen ;-)



Laatst bewerkt door rolandrail op 01-03-2023 22:57
 

02-03-2023 10:26:02
john2
john2

Neem aan dat deze reserveonderdelen ook wel weer bij te bestellen zijn.

 

02-03-2023 10:34:50
aarclay
aarclay

Misschien zijn sommige onderdelen nog na te maken, maar dat geldt lang niet voor alles.

Ik verwacht niet snel dat Alstom of een andere leverancier nog reserveonderdelen heeft liggen voor deze loc uit de jaren '90 ;-)



Laatst bewerkt door aarclay op 02-03-2023 10:36
 

02-03-2023 10:39:16
john2
john2

Dus als een voertuig, in dit geval een E - loc type, uit de productie gaat, word er nog een x aantal jaren nog reserveronderdelen gemaakt.

 

02-03-2023 10:46:04
thom
thom

Het merendeel van de componenten zal hersteld worden bij het eigen Componenten bedrijf van NS, en de meeste onderdelen komen eigenlijk bij andere toeleveranciers vandaan dan Alstom zelf :)

 

02-03-2023 11:44:54
brun
brun
Quote
john2 (02-03-2023 10:39:16):

Dus als een voertuig, in dit geval een E - loc type, uit de productie gaat, word er nog een x aantal jaren nog reserveronderdelen gemaakt.


Tegenwoordig ligt dat vast in het contract met de leverancier. Als een spoorwegmaatschappij bijvoorbeeld Coradia Streams bestelt, staat in het contract dat Alstom minimaal 30 jaar lang reserveonderdelen op voorraad heeft óf nieuw produceert.

Als dat bij de 1700en ook gold, loopt die onderdelengarantie dus nu ongeveer op z'n eind.

 

02-03-2023 19:24:16
timtrein
timtrein

Er rijden nog wel meer van dit soort locs rond, zoals in Frankrijk, en ook elders wat technisch verwanten. Dus veel zul je nog wel kunnen krijgen.

 

03-03-2023 07:52:27
R-E-Mg
R-E-Mg

De hoogspanningsinstallaties van de 1600 en 1700 zijn technisch al behoorlijk verschillend, dus dan vraag je je af hoe verschillend de BB 7200 is. Want je hebt er niets aan als ze 95% hetzelfde zijn en het net iets van die 5% is dat je nodig hebt.

 

04-03-2023 11:36:05 1
Daan!
Daan!

1765 is weer gerepareerd!

 

04-03-2023 11:37:02
thom
thom
Quote
R-E-Mg (03-03-2023 07:52:27):

De hoogspanningsinstallaties van de 1600 en 1700 zijn technisch al behoorlijk verschillend, dus dan vraag je je af hoe verschillend de BB 7200 is. Want je hebt er niets aan als ze 95% hetzelfde zijn en het net iets van die 5% is dat je nodig hebt.


De tractie installaties zijn flink verschillend, het aantal verschillen in de hoogspannings installaties is niet zo groot hoor.

 

05-03-2023 10:17:37
phantom
phantom

Veel kleine verschillen,kunnen ook al TE zijn.
Bovendien verwacht ik dat onze franse overburen zelf ook nog wel enige noodzaak hebben aan reserve onderdelen 😉

Ben benieuwd hoeveel aan reserve spul er nog op te duikelen is,voordat de "koek" echt op is en de 1700en niet meer hersteld kunnen worden.
(uitgaande van normale slijtages e.d.)
Zal het afdoende zijn tot dat men aan het punt komt dat de laatste locs echt met "pensioen" mogen ?
En hoe gaat men dat dan aanpakken met museale locs en locs bij de diverse spoor aan nemers e.d. als de onderdelen op zijn ?



Laatst bewerkt door phantom op 05-03-2023 10:18
 

05-03-2023 11:22:29
Marco
Marco
Quote
phantom (05-03-2023 10:17:37):

Veel kleine verschillen,kunnen ook al TE zijn.
Bovendien verwacht ik dat onze franse overburen zelf ook nog wel enige noodzaak hebben aan reserve onderdelen 😉

Ben benieuwd hoeveel aan reserve spul er nog op te duikelen is,voordat de "koek" echt op is en de 1700en niet meer hersteld kunnen worden.
(uitgaande van normale slijtages e.d.)
Zal het afdoende zijn tot dat men aan het punt komt dat de laatste locs echt met "pensioen" mogen ?
En hoe gaat men dat dan aanpakken met museale locs en locs bij de diverse spoor aan nemers e.d. als de onderdelen op zijn ?


De 1700 hoeft niet heel lang meer mee, dus denk dat de paar maanden nu weinig meer uit gaan maken.

Qua musea: ja, dat is lastiger. Flink op zoek naar donoren van bijvoorbeeld andere musea. En als het echt niet anders kan, is zelfbouw / op maat maken de enige optie. Dat kost uiteraard veel tijd en is duur, maar ja, met enthousiaste vrijwilligers kom je een eind.

 

05-03-2023 11:28:09
thom
thom

Zelf een Thyristor bouwen die al bijvoorbeeld jaren niet meer gemaakt word :p?



Laatst bewerkt door thom op 05-03-2023 11:28
 

05-03-2023 12:02:16
brun
brun

Ik denk dat de 1700en nog in de 'sweet spot' zitten en technologie hebben die óf na te maken valt óf te vervangen is (bijvoorbeeld door een moderne halfgeleider met dezelfde specificaties).

De generaties locs die daarna kwamen, zijn veel complexer, hebben veel meer computers en software. Als daarin storingen optreden, en de hard- of software niet meer verkrijgbaar is, wordt 't heel lastig om een oplossing te vinden.

Sowieso, wie weet hoe de spoorwegen er over 30 jaar uitzien. Geen ATB meer, misschien bovenleiding naar 3 kV gebracht. Grote kans dat heel veel museummaterieel daardoor niet meer inzetbaar is.

Dan kun je in elk geval over de 1700 zeggen: die heb ik nog zien rijden :-)



Laatst bewerkt door brun op 05-03-2023 12:03
 

05-03-2023 12:21:05
BVisser
BVisser
Quote
phantom (05-03-2023 10:17:37):

en locs bij de diverse spooraannemers e.d. als de onderdelen op zijn ?


Tegen die tijd zijn de gebruikte Traxxen en Vectrons ook wel tegen schappelijke prijzen op de markt. Heb je gelijk ook ETCS aan boord.

 

06-03-2023 19:44:10
timtrein
timtrein

Mag je zomaar allerlei componenten vervangen door wat anders zonder dat dat gevolgen voor de toelating heeft?

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

06-03-2023 19:55:33
Marco
Marco
Quote
timtrein (06-03-2023 19:44:10):

Mag je zomaar allerlei componenten vervangen door wat anders zonder dat dat gevolgen voor de toelating heeft?


Nee. Je moet eerst bedenken of het impact heeft op de toelating, bijvoorbeeld als het om de ATB gaat of motoromvormer. Als dat het geval is, zul je opnieuw moeten testen.

 

01-04-2023 19:11:23
GerritJan
GerritJan

Ik kreeg deze bericht vanmiddag

'Gerucht gaat dat vanaf het wijzigingsblad juli, de 193ers het werk al gaan overnemen van de 1700. Eind april en eind mei, staan de overige 193ers op de planning om naar NL te komen. Die gaan dan de dienst al overnemen.'

heeft iemand meer informatie hier over en of dit klopt? Anders zoek ik thuis wel even de wijzigingsblad op

 

01-04-2023 20:03:22
Sanderbin
Sanderbin

Kreeg dit bericht ook al binnen en toen kwamen we er zo goed als meteen achter dat dit waarschijnlijk met de datum van vandaag te maken heeft. Ik sluit niet uit dat het bericht wel mogelijk kan kloppen

 

01-04-2023 20:54:32
Daan!
Daan!

Zou het ook niet kunnen dat er verwarring is ontstaan doordat er misschien nog een Vectron voor de vervanging van de ICE komt?

 

01-04-2023 22:44:58 1
Basher
Basher
Quote
GerritJan (01-04-2023 19:11:23):

Ik kreeg deze bericht vanmiddag

'Gerucht gaat dat vanaf het wijzigingsblad juli, de 193ers het werk al gaan overnemen van de 1700. Eind april en eind mei, staan de overige 193ers op de planning om naar NL te komen. Die gaan dan de dienst al overnemen.'

heeft iemand meer informatie hier over en of dit klopt? Anders zoek ik thuis wel even de wijzigingsblad op


You do not usually bring ten locomotives in at one go. What I would expect are locomotives to be stickered up in Linz and come to the Nederlands on the Nightjet one by one. They could do the stickering at LWR. NS only need five Vectrons to replace all the Class 1700 diagrams with one spare on maintenance. It may indeed be an April Fool joke however by the end of October this year, the remaing Class 1700s may not be laughing very much sat in a line on Zaanstraat as hot spares.

EEL may indeed send ten Vectrons at one go in December and then pull one off in turn to go to LWR to get stickered. I think NS will want "their" locomotives to be working to the German Capital from day one.

Je brengt gewoonlijk niet tien locomotieven in één keer binnen. Wat ik zou verwachten zijn locomotieven die in Linz worden bestickerd en één voor één met de Nightjet naar Nederland komen. Het bestickeren zouden ze bij LWR kunnen doen. NS heeft maar vijf Vectrons nodig om alle Class 1700 schema's te vervangen met één reserve in onderhoud. Het kan inderdaad een aprilgrap zijn, maar eind oktober van dit jaar zullen de resterende Class 1700's misschien niet erg lachen als warme reserve in een rij in de Zaanstraat.

EEL kan in december inderdaad tien Vectrons in één keer sturen en er dan om de beurt één weghalen om naar LWR te gaan om gestickerd te worden. Ik denk dat NS wil dat "hun" locomotieven vanaf de eerste dag naar de Duitse hoofdstad rijden.

 

06-05-2023 17:25:42
brun
brun

De 1700en rijden niet lang meer bij de NS, dat weten we allemaal. Maar wat ik me al tijden afvraag: waarom zijn die locs, op een enkele uitzondering na, zo vreselijk smerig? Ze worden overduidelijk nooit meer door de wasstraat gehaald.

Het zou toch mooi zijn als ze in de laatste maanden van de reguliere dienst gewoon nog schoon zouden zijn.

Ik wil zelfs best wel eens helpen met poetsen. :-) Serieus, lijkt me een leuke klus. Met éen groep mensen op de Watergraafsmeer of Westhaven aan de slag.

 

06-05-2023 17:41:18
AlexNL
AlexNL

Een hele tijd geleden waren de 1700s ook zo smerig, en toen waren ze ineens brandschoon. Iemand bij NS (Int.) zal zich boos hebben gemaakt over de staat van die locs en heeft wat in beweging gezet om ze schoon te krijgen.

 

06-05-2023 17:56:19
cuneo56
cuneo56

Er zijn een aantal wasmachines defect, er is personeels tekort ( zowel bediening als rangeren van de treinen) en een nieuwe wordt niet in gebruik genomen. Dat zijn een paar redenen dat NS treinen smerig zijn.

Of NS Int medewerkers het nog een keer voor elkaar krijgen om een extern bedrijf de loks buiten het normale gebeuren om schoon te laten poetsen?? Ik hoop het wel.

 

06-05-2023 18:32:46
ToH
ToH

Er was een proef geweest met Dry Cleaning. Schoonmaken zonder water. Resultaat: enkele brandschone locs. Waarom het niet is doorgezet is mij onbekend.

 

06-05-2023 18:54:35
GerritJan
GerritJan
Quote
brun (06-05-2023 17:25:42):

De 1700en rijden niet lang meer bij de NS, dat weten we allemaal. Maar wat ik me al tijden afvraag: waarom zijn die locs, op een enkele uitzondering na, zo vreselijk smerig? Ze worden overduidelijk nooit meer door de wasstraat gehaald.

Het zou toch mooi zijn als ze in de laatste maanden van de reguliere dienst gewoon nog schoon zouden zijn.

Ik wil zelfs best wel eens helpen met poetsen. :-) Serieus, lijkt me een leuke klus. Met éen groep mensen op de Watergraafsmeer of Westhaven aan de slag.


1752 + 1746 zijn schoongemaakt met de hand en wasstraat



Laatst bewerkt door GerritJan op 07-05-2023 19:44
 

06-05-2023 20:55:59
deMANAGER
deMANAGER

1745 zit inmiddels onder grafiti tags

 

07-05-2023 08:05:18
ToH
ToH

Interessante ontwikkeling!

 

07-05-2023 08:10:08
martijn
martijn

Alsof het hier (?) aanmelden als vrijwilliger om locomotieven te poetsen een ontwikkeling is 😉

Quote
ToH (06-05-2023 18:32:46):

Er was een proef geweest met Dry Cleaning. Schoonmaken zonder water. Resultaat: enkele brandschone locs. Waarom het niet is doorgezet is mij onbekend.


Klopt, in 2021. Alle locs die nog bij NS in dienst waren, zijn toen gepoetst + de 1768 van het NSM. Gelukkig hebben we de foto's nog, zullen we maar zeggen...

 

07-05-2023 10:19:45
thom
thom

Dat de 1768 gepoetst is, heeft niets te maken met de lokken van NS hoor ;)

 

07-05-2023 10:27:28
phantom
phantom

Het heeft wel een schone 1700 opgeleverd ;-)
Dat dry cleanen,hoe gaat dat in z'n werk dan,zonder water,ik probeer me daar een beeld bij te vormen wat men dan gebruikt/doet,maar ik zie het niet.

 

07-05-2023 14:39:45
TiemenS
TiemenS
Quote
GerritJan (06-05-2023 18:54:35):
Quote
brun (06-05-2023 17:25:42):

De 1700en rijden niet lang meer bij de NS, dat weten we allemaal. Maar wat ik me al tijden afvraag: waarom zijn die locs, op een enkele uitzondering na, zo vreselijk smerig? Ze worden overduidelijk nooit meer door de wasstraat gehaald.

Het zou toch mooi zijn als ze in de laatste maanden van de reguliere dienst gewoon nog schoon zouden zijn.

Ik wil zelfs best wel eens helpen met poetsen. :-) Serieus, lijkt me een leuke klus. Met éen groep mensen op de Watergraafsmeer of Westhaven aan de slag.


1752 + 1745 zijn schoongemaakt met de hand en wasstraat


1745 is zeker nog niet schoongemaakt, en heeft als het goed is ook nog tags aan een zijde zitten. Enkel 1752 is dit jaar schoongemaakt, 1746 en 1765 hebben vorig jaar nog een dry-wash gehad.

 

07-05-2023 14:46:43
jor[D]1
jor[D]1
Quote
phantom (07-05-2023 10:27:28):

Het heeft wel een schone 1700 opgeleverd ;-)
Dat dry cleanen,hoe gaat dat in z'n werk dan,zonder water,ik probeer me daar een beeld bij te vormen wat men dan gebruikt/doet,maar ik zie het niet.



Droogijs stralen zal wel bedoeld worden. Google maar op dryice cleaning.



Laatst bewerkt door jor[D]1 op 07-05-2023 14:47
 

07-05-2023 17:32:07
DDZ7504
DDZ7504

Dryice inderdaad, dry cleaning is Engels voor "stomerij". Komt in de buurt maar is niet helemaal wat er ook met de treinen gebeurt.

 

07-05-2023 19:45:01
GerritJan
GerritJan
Quote
TiemenS (07-05-2023 14:39:45):
Quote
GerritJan (06-05-2023 18:54:35):
Quote
brun (06-05-2023 17:25:42):

De 1700en rijden niet lang meer bij de NS, dat weten we allemaal. Maar wat ik me al tijden afvraag: waarom zijn die locs, op een enkele uitzondering na, zo vreselijk smerig? Ze worden overduidelijk nooit meer door de wasstraat gehaald.

Het zou toch mooi zijn als ze in de laatste maanden van de reguliere dienst gewoon nog schoon zouden zijn.

Ik wil zelfs best wel eens helpen met poetsen. :-) Serieus, lijkt me een leuke klus. Met éen groep mensen op de Watergraafsmeer of Westhaven aan de slag.


1752 + 1745 zijn schoongemaakt met de hand en wasstraat


1745 is zeker nog niet schoongemaakt, en heeft als het goed is ook nog tags aan een zijde zitten. Enkel 1752 is dit jaar schoongemaakt, 1746 en 1765 hebben vorig jaar nog een dry-wash gehad.


bedoelde 1746

 

07-05-2023 20:33:43
Henk1619
Henk1619

De 1752 is afgelopen week schoongemaakt, de 1746 is dat al langer (minimaal sinds begin april). De 1745 zit al maanden onder de bagger maar dat kan blijkbaar niemand wat schelen.

Ook wel opmerkelijk: de 1752 is niet lang na het poetsen naar Mt gegaan voor onderhoud. Een stille hint aan de lokale werkplaats dat onderhoud meer is dan zandbakken vullen? Bij iedere andere onderhoudsclub krijg je je loc gewassen terug tenzij het onderhoud uitloopt en terug de dienst in belangrijker wordt gevonden dan schoonmaken.

 

08-05-2023 07:37:13
brun
brun

Ik kwam erop vanwege deze foto's, vorige week genomen:

www.drehscheibe-online.de

De 1739 en 1744 zijn er nog erger aan toe.



Laatst bewerkt door brun op 08-05-2023 07:37
 

08-05-2023 09:38:28
thom
thom
Quote
Henk1619 (07-05-2023 20:33:43):

De 1752 is afgelopen week schoongemaakt, de 1746 is dat al langer (minimaal sinds begin april). De 1745 zit al maanden onder de bagger maar dat kan blijkbaar niemand wat schelen.

Ook wel opmerkelijk: de 1752 is niet lang na het poetsen naar Mt gegaan voor onderhoud. Een stille hint aan de lokale werkplaats dat onderhoud meer is dan zandbakken vullen? Bij iedere andere onderhoudsclub krijg je je loc gewassen terug tenzij het onderhoud uitloopt en terug de dienst in belangrijker wordt gevonden dan schoonmaken.


Als je dat wassen ook als opdracht geeft aan de onderhouder, geef je die opdracht niet krijg je je lok echt nergens gewassen terug hoor ;)

Daar is zo'n wasproces toch iets te duur voor om dat maar even gratis te doen, nou zit dat bij NS/ Nedtrain wel iets anders in elkaar, maar wat ik heb begrepen zit de 1700 niet geprogrammeerd in de wasmachine an Maastricht.

Het reinigen van vorig jaar was trouwens Dry Wash, als het Dry Ice was, dan had er nu geen gele verf meer opgezeten ;)



Laatst bewerkt door thom op 08-05-2023 09:41
 

09-05-2023 01:25:38
Frontier
Frontier
Quote
thom (08-05-2023 09:38:28):

Daar is zo'n wasproces toch iets te duur voor om dat maar even gratis te doen, nou zit dat bij NS/ Nedtrain wel iets anders in elkaar, maar wat ik heb begrepen zit de 1700 niet geprogrammeerd in de wasmachine an Maastricht.

In al die jaren dat men dat als excuus gebruikt is er niemand daar in het zuiden des lands op het idee gekomen om de 1700, aangezien ze daar al sinds jaar en dag in onderhoud zijn, eens te laten programmeren in de wasmachine?

 

09-05-2023 17:37:30
phantom
phantom

Zou zomaar kunnen dat dat programeren/invoeren door externe gedaan moet worden en dat men intern niemand heeft die dat kan.
Als dat het geval is dan zal het wel een geld kwestie geweest zijn,nee haal dat bedrijf er maar niet bij voor die korte tijd dat dat spul nog rijd,dat kost alleen maar geld ;-)
Indien er wel intern personeel is die t kan,dan zal die t wel te druk hebben gehad met andere zaken die belangrijker waren ;-)
Ik zeg alvast ,bovenstaande aan name's,zijn niet gebaseerd op feiten,maar ik ken genoeg soortgelijke situatie's waarbij zoiets snel de gedachtengang is.

 

10-05-2023 01:12:09 1
thom
thom
Quote
Frontier (09-05-2023 01:25:38):
Quote
thom (08-05-2023 09:38:28):

Daar is zo'n wasproces toch iets te duur voor om dat maar even gratis te doen, nou zit dat bij NS/ Nedtrain wel iets anders in elkaar, maar wat ik heb begrepen zit de 1700 niet geprogrammeerd in de wasmachine an Maastricht.

In al die jaren dat men dat als excuus gebruikt is er niemand daar in het zuiden des lands op het idee gekomen om de 1700, aangezien ze daar al sinds jaar en dag in onderhoud zijn, eens te laten programmeren in de wasmachine?


Dat zal de nodige pecunia kosten, en waarom ?

Als die lokken op onderhoud gaan, staan ze die tijd gepland dat ze daar zijn beschikbaar en gepland voor de werkplaats.

Ondertussen staat er normaliter gewoon een reserve lok over in Amsterdamse, regelmatig ook nogeens op de Watergraafsmeer en dan staat die lok daar dagen lang op een spoor 10 meter pal naast de wasstraat.

Als het dan al teveel gevraagd is om dan gelijk daar een lok een keer door de wasstraat te halen, waarom da een flinke investering gaan doen in een uithoek van het land...



Laatst bewerkt door thom op 10-05-2023 01:14
 

10-05-2023 01:48:34
broek53
broek53

Is er een nieuwe wasmachine, dan? Ik bedoel: op de DDAR-locs na zijn de 1700-en hun hele bestaan in Mt in onderhoud geweest,. En dan nooit daar gewassen?

 

19-06-2023 09:57:43
GerritJan
GerritJan

weet iemand welke 1700 locs schoon zijn en/of bestickerd? haha

 

19-06-2023 10:48:21
rob_ehv
rob_ehv

Deze loks ben ik 14 juni tegen gekomen :
1750,1745,1752 zijn mooi schoon
1761 is schoon maar de neusjes erg vies
1739 hebben ze graffiti afgehaald maar die plekken zijn mega schoon maar rest niet. Lijkt dus nog net of graffiti erop zit.

1745 en 1761 hebben stickers : NS International supports Special Olympics Team NL

 

19-06-2023 13:05:57
BVisser
BVisser

De 1745 is aan de zijkanten schoon maar heeft smerige neuzen.

 

14-11-2023 10:51:32
wouterder
wouterder

Bij het ICM en ICR dat nu aan de kant gaat meld NS dat het te koop staat en duurzaam gerecycled wordt.

Is er voor de 1700's ook nog een toekomst bij een privaat? Of worden deze ook duurzaam gesloopt?

 

14-11-2023 10:56:19
broek53
broek53

Er hebben jarenlang 1700-en te koop gestaan nog niet lang geleden en de 1700 die aan DCTractie verkocht zijn, raakt die organisatie ook aan de straarstenen niet kwijt of verhuurd. Het zou mij dus zeer verbazen als iemand nog een van die afgeragde locs wil hebben.

 

14-11-2023 11:22:03
aarclay
aarclay

Mogelijk nog iemand in combinatie met de ICR-rijtuigen die te koop staan. Maar dan moet er nog wel wat onderhoud plaatsvinden om het weer compatibel te krijgen. Maar ik verwacht weinig goederenvervoerders die hier nog wat mee willen. Want loc-wisselen aan de grens is niet meer van deze tijd.

 

14-11-2023 11:43:52
Muizeneus
Muizeneus

"is niet meer van deze tijd" vind ik een non-argument.

Zolang het nog voorkomt is het dus van deze tijd

Wat wel een inhoudelijk argument is, is dat het op steeds minder plaatsen mogelijk is om bij de grens loks te wisselen en dat waar het nog kan, de mogelijkheden in de nabije toekomst dreigen te verdwijnen

 

14-11-2023 16:37:10
phantom
phantom

Je zou ze nog op binnenlandse cargo diensten kunnen inzetten,maar in hoeverre zijn er nog gegadigden die nu al niet nieuwere locs hebben in voldoende aantallen die er aan zouden willen beginnen ?

 

14-11-2023 16:44:55
AlexNL
AlexNL

Het zijn locs van ruim 30 jaar oud, en hoewel ze technisch waarschijnlijk nog lange tijd mee kunnen zijn er genoeg redenen te bedenken waarom een goederenvervoerder ze toch niet zou willen. Bijvoorbeeld:

  1. Het zijn éénspanningslocomotieven, je kunt er niet mee naar Emmerich of Aken. Dingen over de Betuweroute vervoeren is evenmin uitgesloten.
  2. Ze zijn 30 jaar oud, en hebben dus ook een cabine van 30 jaar oud. Niet iedere machinist heeft zin om daarmee te werken als ze bij een concurrent in een modernere loc (186, 193) met een prettiger werkomgeving kunnen zitten.
  3. Beschikbaarheid van reserve-onderdelen?
  4. Onderhoudskennis?
  5. Energieverbruik per treinkm?

Ofwel, wat moet een goederenvervoerder er hede ten dage nog mee?

 

14-11-2023 16:49:48
broek53
broek53

Ik herhaal: bij de vorige verkoopronde van 1700-en wilde geen goederevervoerder ze nog hebben en de locs die DCT heeft gekocht, vinden geen huurder. Waarom zou dat nu anders kunnen zijn?

 

14-11-2023 17:01:35
michaben
michaben

Zonder ETCS gaan die locomotieven ook rap inzetgebied kwijtraken de komende jaren, waaronder vrijwel alle belangrijkste goederencorridors.

 

14-11-2023 22:53:53
thom
thom
Quote
broek53 (14-11-2023 16:49:48):

Ik herhaal: bij de vorige verkoopronde van 1700-en wilde geen goederevervoerder ze nog hebben en de locs die DCT heeft gekocht, vinden geen huurder. Waarom zou dat nu anders kunnen zijn?


Enige wat ik een beetje kan voorzien is dat Strukton of Volker er nog een zusje bij zou willen hebben.

 

14-11-2023 23:58:15
Loco_Locon
Loco_Locon
Quote
thom (14-11-2023 22:53:53):
Quote
broek53 (14-11-2023 16:49:48):

Ik herhaal: bij de vorige verkoopronde van 1700-en wilde geen goederevervoerder ze nog hebben en de locs die DCT heeft gekocht, vinden geen huurder. Waarom zou dat nu anders kunnen zijn?


Enige wat ik een beetje kan voorzien is dat Strukton of Volker er nog een zusje bij zou willen hebben.


Bij VolkerRail staat de 7132 nog altijd werkloos.

@broek53, TCS heeft bij DCT de 1751 gehuurd

 

15-11-2023 07:43:31 3
martijn
martijn

Al lijkt me die niet echt meer nodig nu Lineas de 101001-101003 niet meer (permanent) nodig heeft.

 

15-11-2023 09:29:42
BVisser
BVisser
Quote
Loco_Locon (14-11-2023 23:58:15):
Quote
thom (14-11-2023 22:53:53):
Quote
broek53 (14-11-2023 16:49:48):

Ik herhaal: bij de vorige verkoopronde van 1700-en wilde geen goederevervoerder ze nog hebben en de locs die DCT heeft gekocht, vinden geen huurder. Waarom zou dat nu anders kunnen zijn?


Enige wat ik een beetje kan voorzien is dat Strukton of Volker er nog een zusje bij zou willen hebben.


Bij VolkerRail staat de 7132 nog altijd werkloos.


En bij Strukton de 1736. Misschien is er interesse in wat onderdelen maar daar zal het wel bij blijven.



Laatst bewerkt door BVisser op 15-11-2023 09:32
 

15-11-2023 10:02:45
Ysbergsla
Ysbergsla

Ik laat mij vertellen dat Strukton de 1736 wel in dienst heeft en tevens voor ritten gebruikt.

 

15-11-2023 10:42:43
103 220-0
103 220-0

Yep, sinds december.

Getuige de 1600'en die in Amersfoort staan weg te kwijnen, lijkt de behoefte aan 1500 volt-locs - hoe goedkoop in gebruik dan ook - er niet meer te zijn.

 

15-11-2023 11:28:14
mich
mich
Quote
Loco_Locon (14-11-2023 23:58:15):
Quote
thom (14-11-2023 22:53:53):
Quote
broek53 (14-11-2023 16:49:48):

Ik herhaal: bij de vorige verkoopronde van 1700-en wilde geen goederevervoerder ze nog hebben en de locs die DCT heeft gekocht, vinden geen huurder. Waarom zou dat nu anders kunnen zijn?


Enige wat ik een beetje kan voorzien is dat Strukton of Volker er nog een zusje bij zou willen hebben.


Bij VolkerRail staat de 7132 nog altijd werkloos.

@broek53, TCS heeft bij DCT de 1751 gehuurd


Niet meer, 1751 ook werkloos. Gebakken lucht verkopen gaat nog gemakkelijker dan een DC loc verhuren. Markt 0,0.

 

15-11-2023 12:21:06
sjoerd
sjoerd

Gewoon voor de indruk: hoeveel 1600, 1700 en 1800 zijn er nog, al of niet rijvaardig?

 

15-11-2023 12:29:44
tieske05
tieske05

Misschien wilt Fairtrains er een? Ze hebben met 1 sik en 2 1300'en nog nie zo veel in hun arsenaal en misschien kunnen ze groeien door wat 1700en erbij te nemen.