Ontwikkelingen locomotieven serie 1700
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
26-01-2021 10:44:06
broek53
broek53

Last year NS contracted three firms for scrapping trains in years to come, one of them being Beelen. HKS Metals isn't one of them, so we can conclude that it's again a matter of rented space at HKS Metals-yard.
What I don't know, is which firm rents the space now en is cutting up the 1700s. It might very well be Beelen again, but it could also be one of the other two.

 

26-01-2021 11:39:27 2
Frontier
Frontier

Het werd reeds keurig bijgehouden edoch voor het gemak weer het overzicht op de meest actuele pagina, bij deze:

Laatst bijgewerkt: 26Mei21

Meest recente wijzigingen:
1762 gesloopt op 25Jan21
1749 gesloopt op 25Jan21
1733 gesloopt op 25Jan21
1779 gesloopt op 18Jan21
1763 gesloopt op 18Jan21
1759 gesloopt op 18Jan21
1758 gesloopt op 18Jan21
1762 van Ddrz naar Hrp op 11Jan21
1749 van Ddrz naar Hrp op 11Jan21
1733 van Ddrz naar Hrp op 11Jan21
1732 van Ddrz naar Amfge op 11Jan21
1757 gesloopt op 11Jan21
1748 gesloopt op 11Jan21
1741 gesloopt op 11Jan21
1737 gesloopt op 11Jan21
1764 gesloopt op 05Jan21
1755 gesloopt op 05Jan21
1731 gesloopt op 05Jan21
1779 van Amfww naar Hrp op 14Dec20
1764 van Amfww naar Hrp op 14Dec20
1763 van Amfww naar Hrp op 14Dec20
1759 van Amfww naar Hrp op 14Dec20
1758 van Amfww naar Hrp op 14Dec20
1757 van Amfww naar Hrp op 14Dec20
1755 van Amfww naar Hrp op 14Dec20
1748 van Amfww naar Hrp op 14Dec20
1741 van Amfww naar Hrp op 14Dec20
1737 van Amfww naar Hrp op 14Dec20
1731 van Amfww naar Hrp op 14Dec20
1732 van Amfww naar Ddrz op 27Okt20
1733 van Amfww naar Ddrz op 27Okt20
1743 van Amfww naar Ddrz op 27Okt20
1749 van Amfww naar Ddrz op 27Okt20
1762 van Amfww naar Ddrz op 27Okt20

loc - recentste nummer - configuratie - status - huidige locatie

1701 - ---- - DDAR - gesloopt (19Jul19) -
1702 - ---- - DDAR - gesloopt (25Sep19) -
1703 - ---- - DDAR - gesloopt (11Sep19) -
1704 - ---- - DDAR - gesloopt (02Okt19) -
1705 - ---- - DDAR - gesloopt (11Sep19) -
1706 - ---- - DDAR - gesloopt (25Sep19) -
1707 - ---- - DDAR - gesloopt (04Sep19) -
1708 - ---- - DDAR - gesloopt (25Jul19) -
1709 - ---- - DDAR - gesloopt (18Sep19) -
1710 - ---- - DDAR - gesloopt (18Sep19) -
1711 - ---- - DDAR - gesloopt (16Okt19) -
1712 - ---- - DDAR - gesloopt (25Jul19) -
1713 - ---- - DDAR - gesloopt (19Jul19) -
1714 - ---- - DDAR - gesloopt (09Okt19) -
1715 - ---- - DDAR - gesloopt (27Aug19) -
1716 - ---- - DDAR - gesloopt (04Sep19) -
1717 - ---- - DDAR - gesloopt (18Sep19) -
1718 - ---- - DDAR - gesloopt (27Aug19) -
1719 - ---- - DDAR - gesloopt (04Sep19) -
1720 - ---- - DDAR - gesloopt (02Okt19) -
1721 - ---- - DDAR - gesloopt (02Okt19) -
1722 - ---- - DDAR - gesloopt (18Sep19) -
1723 - ---- - DDAR - gesloopt (25Sep19) -
1724 - ---- - DDAR - gesloopt (04Sep19) -
1725 - ---- - DDAR - gesloopt (16Okt19) -
1726 - ---- - DDAR - gesloopt (11Sep19) -
1727 - ---- - DDAR - gesloopt (25Sep19) -
1728 - ---- - DDAR - gesloopt (27Aug19) -
1729 - ---- - solitair - gesloopt (02Okt19) -
1730 - ---- - DDAR - gesloopt (04Jul19) -
1731 - ---- - DDM1 - gesloopt (05Jan21) -
1732 - 7132 - DDAR - terzijde (14Dec19) VRR - Amfge
1733 - ---- - DDAR - gesloopt (25Jan21) -
1734 - ---- - DDAR - gesloopt (03Jul19) -
1735 - ---- - solitair - gesloopt (08Okt02) -
1736 - ---- - DDAR - terzijde (15Aug19) SRM - Amfge
1737 - ---- - DDAR - gesloopt (11Jan21) -
1738 - ---- - solitair - gesloopt (16Okt19) -
1739 - ---- - solitair - in dienst NSI -
1740 - ---- - DDAR - in dienst SRM -
1741 - ---- - DDAR - gesloopt (11Jan21) -
1742 - ---- - solitair - gesloopt (23Jun15) -
1743 - 7143 - solitair - terzijde (14Dec19) VRR - Whz
1744 - ---- - solitair - in dienst NSI -
1745 - ---- - solitair - in dienst NSI -
1746 - ---- - solitair - in dienst NSI -

1747 - ---- - solitair - gesloopt (23Jun15) -
1748 - ---- - DDAR - gesloopt (11Jan21) -
1749 - ---- - DDAR - gesloopt (25Jan21) -
1750 - ---- - solitair - in dienst NSI -
1751 - ---- - DDM1 - terzijde (14Dec19) DCT - Amfge
1752 - ---- - solitair - in dienst NSI -
1753 - ---- - solitair - gesloopt (03Jul19) -
1754 - ---- - solitair - gesloopt (11Sep19) -
1755 - ---- - DDM1 - gesloopt (05Jan21) -
1756 - ---- - solitair - in dienst SRM -
1757 - ---- - DDAR - gesloopt (11Jan21) -
1758 - ---- - DDM1 - gesloopt (18Jan21) -
1759 - ---- - DDAR - gesloopt (18Jan21) -
1760 - ---- - DDM1 - terzijde (15Dec19) DCT - Amfge
1761 - ---- - solitair - in dienst NSI -
1762 - ---- - DDAR - gesloopt (25Jan21)
1763 - ---- - DDAR - gesloopt (18Jan21) -
1764 - ---- - DDAR - gesloopt (05Jan21) -
1765 - ---- - solitair - in dienst NSI -
1766 - ---- - DDAR - terzijde (07Aug19) DCT - Amfww
1767 - ---- - DDAR - gesloopt (18Apr18) -
1768 - ---- - DDM1 - NSM -
1769 - ---- - DDM1 - gesloopt (27Aug19) -
1770 - ---- - DDM1 - terzijde (13Dec19) DCT - Amfge
1771 - ---- - solitair - gesloopt (19Jul19) -
1772 - 101002 - DDM1 - in dienst TCS -
1773 - ---- - DDM1 - gesloopt (25Jul19) -
1774 - ---- - DDM1 - gesloopt (09Okt19) -
1775 - 101003 - DDM1 - in dienst TCS -
1776 - ---- - DDM1 - gesloopt (25Jul19) -
1777 - ---- - DDM1 - gesloopt (09Okt19) -
1778 - 7178 - DDM1 - in dienst VRR -
1779 - ---- - DDM1 - gesloopt (18Jan21) -
1780 - ---- - DDM1 - terzijde (03Dec19) DCT - Amfww
1781 - 101001 - DDM1 - in dienst TCS -

Configuratie:
DDAR: inzetbaar met DD-AR. Voorzien van BSI koppeling onder cabine 2.
DDM1: inzetbaar met DDM-1 en getrokken materieel.
solitair: inzetbaar met getrokken materieel.

Status:
NSI: in dienst bij NS International (IC Berlijn)
DCT: in dienst bij DC Tractie
SRM: in dienst bij Strukton Rail
TCS: in dienst bij Train Charter Services
VRR: in dienst bij VolkerRail
NSM: Nederlands Spoorwegmuseum

Lijst is op basis van meldingen/spots/eigen bronnen/eigen waarnemingen, zodoende zijn eventuele aanvullingen/opmerkingen welkom.



Laatst bewerkt door Frontier op 26-05-2021 22:51
 

26-01-2021 13:56:37
Erikvd12
Erikvd12
Quote
TSNL250 (11-01-2021 13:31:23):

Vandaag zijn de 1737, 1757, 1748 en 1741 afgevoerd per dieplader van TMA naar HKS Amsterdam


Deze locs zijn nog niet verwerkt op de railwiki.

 

18-05-2021 22:57:15
dennis3
dennis3

Vandaag is de 1739 onder handen genomen en grondig schoongemaakt: www.facebook.com

De overige 7 locs van NSI volgen ook nog.

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

18-05-2021 23:18:51
sjoerd
sjoerd

Heel mooi werk. Het resultaat mag er zijn!!

 

19-05-2021 10:02:02
AgentX
AgentX

Zo zeg, lang geleden dat ze er zo uit zagen. Puik werk.

 

19-05-2021 13:44:37
robert5591
robert5591

belooft ook veel voor het wit van SNG en SLT

 

25-05-2021 17:26:09
mattie2
mattie2
Quote
Frontier (26-01-2021 11:39:27):

Het werd reeds keurig bijgehouden edoch voor het gemak weer het overzicht op de meest actuele pagina, bij deze:

Laatst bijgewerkt: 26Jan21

Meest recente wijzigingen:
1762 gesloopt op 25Jan21
1749 gesloopt op 25Jan21
1733 gesloopt op 25Jan21
1779 gesloopt op 18Jan21
1763 gesloopt op 18Jan21
1759 gesloopt op 18Jan21
1758 gesloopt op 18Jan21
1762 van Ddrz naar Hrp op 11Jan21
1749 van Ddrz naar Hrp op 11Jan21
1733 van Ddrz naar Hrp op 11Jan21
1732 van Ddrz naar Amfge op 11Jan21
1757 gesloopt op 11Jan21
1748 gesloopt op 11Jan21
1741 gesloopt op 11Jan21
1737 gesloopt op 11Jan21
1764 gesloopt op 05Jan21
1755 gesloopt op 05Jan21
1731 gesloopt op 05Jan21
1779 van Amfww naar Hrp op 14Dec20
1764 van Amfww naar Hrp op 14Dec20
1763 van Amfww naar Hrp op 14Dec20
1759 van Amfww naar Hrp op 14Dec20
1758 van Amfww naar Hrp op 14Dec20
1757 van Amfww naar Hrp op 14Dec20
1755 van Amfww naar Hrp op 14Dec20
1748 van Amfww naar Hrp op 14Dec20
1741 van Amfww naar Hrp op 14Dec20
1737 van Amfww naar Hrp op 14Dec20
1731 van Amfww naar Hrp op 14Dec20
1732 van Amfww naar Ddrz op 27Okt20
1733 van Amfww naar Ddrz op 27Okt20
1743 van Amfww naar Ddrz op 27Okt20
1749 van Amfww naar Ddrz op 27Okt20
1762 van Amfww naar Ddrz op 27Okt20

loc - recentste nummer - configuratie - status - huidige locatie

1701 - ---- - DDAR - gesloopt (19Jul19) -
1702 - ---- - DDAR - gesloopt (25Sep19) -
1703 - ---- - DDAR - gesloopt (11Sep19) -
1704 - ---- - DDAR - gesloopt (02Okt19) -
1705 - ---- - DDAR - gesloopt (11Sep19) -
1706 - ---- - DDAR - gesloopt (25Sep19) -
1707 - ---- - DDAR - gesloopt (04Sep19) -
1708 - ---- - DDAR - gesloopt (25Jul19) -
1709 - ---- - DDAR - gesloopt (18Sep19) -
1710 - ---- - DDAR - gesloopt (18Sep19) -
1711 - ---- - DDAR - gesloopt (16Okt19) -
1712 - ---- - DDAR - gesloopt (25Jul19) -
1713 - ---- - DDAR - gesloopt (19Jul19) -
1714 - ---- - DDAR - gesloopt (09Okt19) -
1715 - ---- - DDAR - gesloopt (27Aug19) -
1716 - ---- - DDAR - gesloopt (04Sep19) -
1717 - ---- - DDAR - gesloopt (18Sep19) -
1718 - ---- - DDAR - gesloopt (27Aug19) -
1719 - ---- - DDAR - gesloopt (04Sep19) -
1720 - ---- - DDAR - gesloopt (02Okt19) -
1721 - ---- - DDAR - gesloopt (02Okt19) -
1722 - ---- - DDAR - gesloopt (18Sep19) -
1723 - ---- - DDAR - gesloopt (25Sep19) -
1724 - ---- - DDAR - gesloopt (04Sep19) -
1725 - ---- - DDAR - gesloopt (16Okt19) -
1726 - ---- - DDAR - gesloopt (11Sep19) -
1727 - ---- - DDAR - gesloopt (25Sep19) -
1728 - ---- - DDAR - gesloopt (27Aug19) -
1729 - ---- - solitair - gesloopt (02Okt19) -
1730 - ---- - DDAR - gesloopt (04Jul19) -
1731 - ---- - DDM1 - gesloopt (05Jan21) -
1732 - 7132 - DDAR - terzijde (14Dec19) VRR - Amfge
1733 - ---- - DDAR - gesloopt (25Jan21) -
1734 - ---- - DDAR - gesloopt (03Jul19) -
1735 - ---- - solitair - gesloopt (08Okt02) -
1736 - ---- - DDAR - terzijde (15Aug19) SRM - Amfge
1737 - ---- - DDAR - gesloopt (11Jan21) -
1738 - ---- - solitair - gesloopt (16Okt19) -
1739 - ---- - solitair - in dienst NSI -
1740 - ---- - DDAR - terzijde (25Aug19) SRM - Amfge
1741 - ---- - DDAR - gesloopt (11Jan21) -
1742 - ---- - solitair - gesloopt (23Jun15) -
1743 - 7143 - solitair - terzijde (14Dec19) VRR - Whz
1744 - ---- - solitair - in dienst NSI -
1745 - ---- - solitair - in dienst NSI -
1746 - ---- - solitair - in dienst NSI -

1747 - ---- - solitair - gesloopt (23Jun15) -
1748 - ---- - DDAR - gesloopt (11Jan21) -
1749 - ---- - DDAR - gesloopt (25Jan21) -
1750 - ---- - solitair - in dienst NSI -
1751 - ---- - DDM1 - terzijde (14Dec19) DCT - Amfge
1752 - ---- - solitair - in dienst NSI -
1753 - ---- - solitair - gesloopt (03Jul19) -
1754 - ---- - solitair - gesloopt (11Sep19) -
1755 - ---- - DDM1 - gesloopt (05Jan21) -
1756 - ---- - solitair - in dienst SRM -
1757 - ---- - DDAR - gesloopt (11Jan21) -
1758 - ---- - DDM1 - gesloopt (18Jan21) -
1759 - ---- - DDAR - gesloopt (18Jan21) -
1760 - ---- - DDM1 - terzijde (15Dec19) DCT - Amfww
1761 - ---- - solitair - in dienst NSI -
1762 - ---- - DDAR - gesloopt (25Jan21)
1763 - ---- - DDAR - gesloopt (18Jan21) -
1764 - ---- - DDAR - gesloopt (05Jan21) -
1765 - ---- - solitair - in dienst NSI -
1766 - ---- - DDAR - terzijde (07Aug19) DCT - Amfww
1767 - ---- - DDAR - gesloopt (18Apr18) -
1768 - ---- - DDM1 - NSM -
1769 - ---- - DDM1 - gesloopt (27Aug19) -
1770 - ---- - DDM1 - terzijde (13Dec19) DCT - Amfww
1771 - ---- - solitair - gesloopt (19Jul19) -
1772 - 101002 - DDM1 - in dienst TCS -
1773 - ---- - DDM1 - gesloopt (25Jul19) -
1774 - ---- - DDM1 - gesloopt (09Okt19) -
1775 - 101003 - DDM1 - in dienst TCS -
1776 - ---- - DDM1 - gesloopt (25Jul19) -
1777 - ---- - DDM1 - gesloopt (09Okt19) -
1778 - 7178 - DDM1 - terzijde (16Dec19) VRR - Amfge
1779 - ---- - DDM1 - gesloopt (18Jan21) -
1780 - ---- - DDM1 - terzijde (03Dec19) DCT - Amfww
1781 - 101001 - DDM1 - in dienst TCS -

Configuratie:
DDAR: inzetbaar met DD-AR. Voorzien van BSI koppeling onder cabine 2.
DDM1: inzetbaar met DDM-1 en getrokken materieel.
solitair: inzetbaar met getrokken materieel.

Status:
NSI: in dienst bij NS International (IC Berlijn)
DCT: in dienst bij DC Tractie
SRM: in dienst bij Strukton Rail
TCS: in dienst bij Train Charter Services
VRR: in dienst bij VolkerRail
NSM: Nederlands Spoorwegmuseum

Lijst is op basis van meldingen/spots/eigen bronnen/eigen waarnemingen, zodoende zijn eventuele aanvullingen/opmerkingen welkom.


Als aanvulling hierop, de 7178 van VR en de 1740 van SR zijn ondertussen ook in dienst.

Enkele maanden geleden stonden er op "de meuksporen" in Amersfoort nog zes DCT locomotieven, nu nog maar drie. Weet iemand waar de overige drie nu zijn?

 

26-05-2021 11:54:50
thom
thom

Zes kan sowieso niet, want ze hebben er maar vijf gekocht en volgens mij hebben er altijd maar drie gestaan van hun daar.

 

26-05-2021 12:01:57
Frontier
Frontier
Quote
mattie2 (25-05-2021 17:26:09):

Als aanvulling hierop, de 7178 van VR en de 1740 van SR zijn ondertussen ook in dienst.


Bijgewerkt!

 

26-05-2021 15:33:27
VIRMm1
VIRMm1
Quote
thom (26-05-2021 11:54:50):

Zes kan sowieso niet, want ze hebben er maar vijf gekocht en volgens mij hebben er altijd maar drie gestaan van hun daar.


In Amf op de zgn meuksporen staan idd 3x 1700, de rest zijn/waren 1600/1800 locomotieven.

De andere 2 1700's van DCT staan binnen in de wagenwerkplaats amf.

 

26-05-2021 22:52:24
Frontier
Frontier

1751, 1760 en 1770 buiten, 1766 en 1780 binnen.

 

26-05-2021 23:00:57
DDZ7504
DDZ7504

De 101003 heeft de Railpromo logo's omgeruild voor Train Charter logo's:

Facebook (openbaar)

 

29-05-2021 12:19:24
Leo
Leo
Quote
dennis3 (18-05-2021 22:57:15):

Vandaag is de 1739 onder handen genomen en grondig schoongemaakt: www.facebook.com

De overige 7 locs van NSI volgen ook nog.


Gezien de foto's op treinposities zijn inmiddels ook de 1744, 1745 en 1765 onder handen genomen met mooi eindresultaat, top.

 

29-06-2021 17:48:01
treinhobby
treinhobby

Van de 1766 en 1780 zijn de ns krullen afgehaald en staan in Amf naast de soortgenoten ten hoogte van het perron.

 

07-12-2021 23:35:23
mat64Hidde
mat64Hidde

Vraagje: Is er bekend wanneer de NSI zeventienhonderden voor de Intercity Berlijn buiten dienst gaan (of minder normaal worden)?

 

07-12-2021 23:44:24
DDZ7504
DDZ7504

100% zeker is dat nog niet natuurlijk. Waarschijnlijk is dat nog steeds wanneer de nieuwe treinen in dienst gaan komen (tenzij NS besluit om eerst nog uit ICD vrijkomende 186'ers in te zetten bijvoorbeeld)

 

08-12-2021 05:50:47
BVisser
BVisser

En die nieuwe treinen zijn het materieel dat DB bij Talgo in bestelling heeft en dat vanaf 2024 in zou moeten gaan stromen. Dat zijn TD-treinen inclusief locs. Zie het topic over de ICB met een link naar een plaatje.



Laatst bewerkt door BVisser op 08-12-2021 07:20
 

08-12-2021 11:17:37
thom
thom
Quote
DDZ7504 (07-12-2021 23:44:24):

100% zeker is dat nog niet natuurlijk. Waarschijnlijk is dat nog steeds wanneer de nieuwe treinen in dienst gaan komen (tenzij NS besluit om eerst nog uit ICD vrijkomende 186'ers in te zetten bijvoorbeeld)


Die kans lijkt mij klein, lokken blijven leasen is natuurlijk een stuk duurder dan lokken die eigendom zijn en allang afbetaald zijn gewoon 'op' rijden voor de time being.

 

08-12-2021 11:38:45
DDZ7504
DDZ7504

Tuurlijk, die kans is klein, daar heb je zeker gelijk in, maar op een gegeven moment wordt misschien het rijvaardig houden van de 1700'en toch duurder dan het huren van een aantal 186's. Als men nu al zegt dat de Talgo treinen pas in 2026 (als ik de recente nieuwberichten mag geloven) in dienst komen, kan het eigenlijk alleen nog maar later worden. Die 186's zullen qua leaseprijs misschien zelfs nog omlaag gaan met de komst van nog modernere locs die de 186 juist al verdringen.



Laatst bewerkt door DDZ7504 op 08-12-2021 11:39
 

08-12-2021 12:18:51
AgentX
AgentX

Dat de leaseprijs zakt lijkt me sterk. Bij de meeste leasecontracten betaal je gewoon over de hele periode een vaste prijs.

 

08-12-2021 14:33:05
Astraea
Astraea
Quote
BVisser (08-12-2021 05:50:47):

En die nieuwe treinen zijn het materieel dat DB bij Talgo in bestelling heeft en dat vanaf 2024 in zou moeten gaan stromen. Dat zijn TD-treinen inclusief locs. Zie het topic over de ICB met een link naar een plaatje.


Van die ECx / ICE-L lekt echter heel weinig nieuws naar buiten. Vraag mij af wat de status hiervan is en of 2024 uberhaupt nog haalbaar is.

 

08-12-2021 14:56:52
mat64Hidde
mat64Hidde

Ik dacht dat de NS Vectrons de zeventienhonderden gingen vervangen en met het oude Intercity Berlijn materieel zouden gaan rijden zoals ze begin dit jaar ook een aantal keer hebben gedaan.
Maar zo te horen zijn we voorlopig nog niet van de 1700 af.

 

08-12-2021 15:11:58
103 220-0
103 220-0

Hoe is het eigenlijk gesteld met de locomotieven van DC Tractie?

 

08-12-2021 15:26:16
thom
thom
Quote
mat64Hidde (08-12-2021 14:56:52):

Ik dacht dat de NS Vectrons de zeventienhonderden gingen vervangen en met het oude Intercity Berlijn materieel zouden gaan rijden zoals ze begin dit jaar ook een aantal keer hebben gedaan.
Maar zo te horen zijn we voorlopig nog niet van de 1700 af.


Daar is geen sprake van geweest, dat zou namelijk ook betekenen dat de ICB niet meer met 140km/u gereden kan worden door de maatregel dat er daar maar 1 Vectron per dag, per baanvak voor is uitgezonderd.

 

08-12-2021 15:29:29
BVisser
BVisser
Quote
mat64Hidde (08-12-2021 14:56:52):

Ik dacht dat de NS Vectrons de zeventienhonderden gingen vervangen en met het oude Intercity Berlijn materieel zouden gaan rijden zoals ze begin dit jaar ook een aantal keer hebben gedaan.
Maar zo te horen zijn we voorlopig nog niet van de 1700 af.


Dat was maar een ideetje van NS waar DB niet op ingegaan is. DB heeft als ik dit topic goed begrijp volledig de regie over de IC Berlijn. Ook op het Nederlandse stuk bedoel ik dan.



Laatst bewerkt door BVisser op 08-12-2021 15:31
 

08-12-2021 15:30:18
BVisser
BVisser
Quote
103 220-0 (08-12-2021 15:11:58):

Hoe is het eigenlijk gesteld met de locomotieven van DC Tractie?


Staan nog steeds te wachten tot iemand ze wil huren.

 

08-12-2021 17:02:52
aarclay
aarclay

@astraea Ik heb van de DB vernomen dat de kop van de ICE-L wat neutraler is geworden, en dat er op den duur een persbericht er uitgaat met een nieuwe presentatie.



Laatst bewerkt door aarclay op 08-12-2021 17:03
 

08-12-2021 17:22:16 1
AlbertP
AlbertP

De beelden zijn hier al te zien: www.ice-treff.de

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


09-12-2021 10:49:19
yappa
yappa
Quote
thom (08-12-2021 15:26:16):
Quote
mat64Hidde (08-12-2021 14:56:52):

Ik dacht dat de NS Vectrons de zeventienhonderden gingen vervangen en met het oude Intercity Berlijn materieel zouden gaan rijden zoals ze begin dit jaar ook een aantal keer hebben gedaan.
Maar zo te horen zijn we voorlopig nog niet van de 1700 af.


Daar is geen sprake van geweest, dat zou namelijk ook betekenen dat de ICB niet meer met 140km/u gereden kan worden door de maatregel dat er daar maar 1 Vectron per dag, per baanvak voor is uitgezonderd.


Daar is wel degelijk sprake van geweest, maar dat is ingehaald door de baanstabilliteits-issues waar je naar verwijst. De leasekosten van een Vectron of het instandhouden van een vloot van enkele 1700'en doen elkaar niet zoveel.

 

09-12-2021 11:45:45
Muizeneus
Muizeneus

Inderdaad, in Duitsland heeft DBS er op een gegeven moment ook voor gekozen om loks (BR 185/189 geloof ik) te gaan leasen ipv oudere loks (BR 140 ed) in dienst te houden

 

09-12-2021 12:07:27
BVisser
BVisser
Quote
yappa (09-12-2021 10:49:19):
Quote
thom (08-12-2021 15:26:16):
Quote
mat64Hidde (08-12-2021 14:56:52):

Ik dacht dat de NS Vectrons de zeventienhonderden gingen vervangen en met het oude Intercity Berlijn materieel zouden gaan rijden zoals ze begin dit jaar ook een aantal keer hebben gedaan.
Maar zo te horen zijn we voorlopig nog niet van de 1700 af.


Daar is geen sprake van geweest, dat zou namelijk ook betekenen dat de ICB niet meer met 140km/u gereden kan worden door de maatregel dat er daar maar 1 Vectron per dag, per baanvak voor is uitgezonderd.


Daar is wel degelijk sprake van geweest, maar dat is ingehaald door de baanstabilliteits-issues waar je naar verwijst. De leasekosten van een Vectron of het instandhouden van een vloot van enkele 1700'en doen elkaar niet zoveel.


En DB wist op dat moment al dat ze de IC Berlijn met eigen nieuw materieel wilden gaan rijden waarvoor op dat moment de tender nog liep.

 

09-12-2021 12:08:12
BVisser
BVisser

.



Laatst bewerkt door BVisser op 09-12-2021 12:08
 

09-12-2021 12:11:26
AlbertP
AlbertP

DBS heeft meerdere goede redenen daarvoor, de nieuwere locs hebben bij goederentreinen het voordeel van een hogere trekkracht en worden sowieso al internationaal ingezet. De oudere loks (139/140/143/151/155) zijn minder breed inzetbaar en het in dienst houden van oudere series zorgt voor meer verschillende soorten loks (en dus meer complexiteit.)

NS heeft geen duidelijke operationele redenen om de een te kiezen boven de ander, nadat de IC Direct + Benelux met ICNG gaan rijden is er nog maar 1 van beide series nodig, en beide voldoen voor het rijden van treinen tot Bad Bentheim (als de baanstabiliteit wordt opgelost.) Het lijkt mij waarschijnlijker dat NS meer Vectrons zou leasen als vervanger voor de 1700/186 omdat die sowieso al voor de Nightjet nodig zijn.

 

09-12-2021 13:19:52
phantom
phantom

1700/186 locs voor de nightjet ?
Daar zijn toch vectrons voor bijgekomen om die te gaan trekken,ipv 1 van de genoemde andere loc series.

Wat zou je met een 1700 of 186 voor de nightjet willen gaan doen,vooral de 1ste moet er dan bij de nederlandse grens al af en ik gok (vanwege de configuratie van de 186ers,dat ook die er bij de grens al af moeten.

Rest dan wel de vraag als de IC berlijn tenminste 1 treinserie met 1700 blijft rijden voorlopig,wat gaan de andere 1700én dan doen ?

Overigens wie of wat is DC tractie en hoeveel 1700én heeft die dan staan zonder werk ?

 

09-12-2021 13:27:10
BVisser
BVisser

De Nightjet gaat helemaal niet met 1700'en rijden, al was het maar omdat die er in Arnhem al af zouden moeten. Ook niet met 186'ers. Die laatste kun je aanpassen dus dat is het punt niet.

DC Tractie is een locverhuurder en die zijn in het bezit van 5 1700'en. Tot nu toe allemaal werkloos, het enigste dat met de locs nadien is gebeurd is dat de NS-logo's er af zijn gehaald. Het gaat om de 1751/60/66/70/80.



Laatst bewerkt door BVisser op 09-12-2021 13:29
 

09-12-2021 13:28:42
thom
thom

Daar is wel degelijk al veel meer aan gedaan, maar daar zie je van buiten niets aan af...

 

09-12-2021 14:38:09
DDZ7504
DDZ7504
Quote
phantom (09-12-2021 13:19:52):

1700/186 locs voor de nightjet ?
Daar zijn toch vectrons voor bijgekomen om die te gaan trekken,ipv 1 van de genoemde andere loc series.

Wat zou je met een 1700 of 186 voor de nightjet willen gaan doen,vooral de 1ste moet er dan bij de nederlandse grens al af en ik gok (vanwege de configuratie van de 186ers,dat ook die er bij de grens al af moeten.


Dat las je verkeerd, er staat eigenlijk "meer Vectron leasen omdat die toch al nodig zijn voor de Nightjet, om dan ook meteen 1700/186 te vervangen". Er staat dus niet dat 1700/186 voor de Nightjet zou zitten.

Dit hele verhaal is alsnog vrij sterk natuurlijk, Vectron hoeft 186 niet te vervangen omdat 186 weggaat zodra ICNG in dienst komt (stapje voor stapje).

 

09-12-2021 14:52:49
AlbertP
AlbertP

Ik zie dat ik verkeerd begrepen ben, ik bedoelde inderdaad dat de Vectrons al voor de Nightjet nodig zijn. Mijn argument was: als er locs geleased moeten worden omdat de 1700 niet meer voldoet, waarom dan niet alle locs van hetzelfde type. Rijden op de HSL (waar nieuwe materieelsoorten wat ingewikkelder liggen i.v.m. afwijkende ETCS) hoeft niet meer.

 

09-12-2021 15:05:21
Muizeneus
Muizeneus

Maar de NS 186's mogen toch niet in Bh komen?

 

09-12-2021 15:26:17
DDZ7504
DDZ7504

Dat is met een simpele software-update of hooguit uitbouw van de groene lamp ook weer ongedaan gemaakt, datzelfde proces gebeurt al/is al gebeurd bij de locs die al weg zijn bij NS. Vectrons zijn voor zover ik begrepen heb nóg zwaarder op de assen, vandaar dat die dus niet veel op de ICB komen te rijden.



Laatst bewerkt door DDZ7504 op 09-12-2021 15:27
 

09-12-2021 15:34:32
AlbertP
AlbertP

Teruglezend lijkt het erop dat ik de 186 geïntroduceerd heb terwijl de mensen voor mij het al over Vectrons hadden. Excuses voor de verwarring.

 

29-08-2022 20:18:17
broek53
broek53

De 1751 van DCT wordt verhuurd aan TCS, is op 29-8-22 van Amf naar de Wgm gegaan en zal daar in TCS-blauw worden gebracht. De 1766 en 1770 zijn eveneens naar de Wgm gebracht, maar zijn alleen nog kandidaat voor verhuur.



Laatst bewerkt door broek53 op 29-08-2022 21:25
 

01-09-2022 17:10:25
GerritJan
GerritJan

Vanaf december 2023 zullen de overige 1700's die nog dienst doen voor de NS'er terzijde worden gesteld. Nog 1 jaar ICB met 1700 locs. Mogelijk worden ze tijdelijk vervangen door de vectron's tot de nieuwe ICB uitrolt en toegelaten is.



Laatst bewerkt door GerritJan op 01-09-2022 17:11
 

02-09-2022 00:05:08
wouterder
wouterder
Quote
GerritJan (01-09-2022 17:10:25):

Vanaf december 2023 zullen de overige 1700's die nog dienst doen voor de NS'er terzijde worden gesteld. Nog 1 jaar ICB met 1700 locs. Mogelijk worden ze tijdelijk vervangen door de vectron's tot de nieuwe ICB uitrolt en toegelaten is.


Bron?

 

02-09-2022 09:02:36 2
yappa
yappa

Waarom vraag je dat met een bijdrage van in totaal één woord?!

Regelmatig wordt er hier op Somda informatie gedeeld die nog niet officieel gecommuniceerd is, maar intern al wel bekend/definitief.

Als je gegronde reden hebt om te twijfelen aan zo'n bericht als hierboven, dan is het waardevol voor ons allemaal als je dat aangeeft. In dit geval echter heb ik reden om te geloven dat dit bericht klopt.

Een post bestaande uit 'bron?' helpt daarentegen niemand.

 

02-09-2022 09:08:54
Rolffiej19
Rolffiej19

Is gewoon van een website af geplukt dus of dat nou zo betrouwbaar is....

 

02-09-2022 09:32:53
Daan!
Daan!

Weet je ook welke website?

 

02-09-2022 10:40:51
martijn
martijn

Wellicht de discussie in het IC Berlijn-topic? Daar wordt een artikel aangehaald over nieuwe locomotieven voor de IC Berlijn vanaf december 2023.

 

02-09-2022 16:22:50
GerritJan
GerritJan
Quote
Rolffiej19 (02-09-2022 09:08:54):

Is gewoon van een website af geplukt dus of dat nou zo betrouwbaar is....


Intern is dit ook bekend.

 

03-09-2022 00:06:37 2
wouterder
wouterder
Quote
yappa (02-09-2022 09:02:36):

Waarom vraag je dat met een bijdrage van in totaal één woord?!

Regelmatig wordt er hier op Somda informatie gedeeld die nog niet officieel gecommuniceerd is, maar intern al wel bekend/definitief.

Als je gegronde reden hebt om te twijfelen aan zo'n bericht als hierboven, dan is het waardevol voor ons allemaal als je dat aangeeft. In dit geval echter heb ik reden om te geloven dat dit bericht klopt.

Een post bestaande uit 'bron?' helpt daarentegen niemand.


Zoveelste keer dat er een "gerucht" rond gaat dat de 1700'en bij NSI aan de kant gaan omdat het op een website staat. Niet meer dan redelijk om te vragen om de bron toch?

 

07-10-2022 21:19:31 2
seinhuis
seinhuis

Strukton is het gelukt om hun 1756 door middel van batterijen te laten rijden.

Video alleen op Facebook.

Meer informatie op Strukton.nl

 

08-10-2022 08:49:44
aarclay
aarclay

Een hele mooie ontwikkeling. Ik ben benieuwd wat ze technisch hebben aangepast aan de 1700-loc om tractie via de batterij(wagon) te krijgen ipv de bovenleiding.

 

08-10-2022 10:32:34
phantom
phantom

In elk geval loopt de voedingkabel van de batterijwagon, langs de neus v/d loc en verdwijnt dan uit zicht onder de loc.
Een bestaande aansluiting aan de buitenkant van de loc is dus in elk geval niet omgebouwd om het dmv een stekkerverbinding te realiseren.
Hoe het wel zit,dat zal bedrijfsgeheim blijven gok ik.

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

08-10-2022 10:45:36
thom
thom

Het zal wel degelijk stekkerbaar zijn, want anders kun je de wagen nooit aan de andere kant van de lok plaatsen om die kant op te rijden.

Zo te zien zit de kabel gewoon op de plek van de treinverwarmingskabel, en dat geeft al een aardige hint.

 

08-10-2022 10:49:43
Henk1619
Henk1619

Waar zitten jullie precies naar te kijken? In dat filmpje zijn de zaken die worden beschreven niet te zien.

 

08-10-2022 10:53:17
thom
thom

Het houdt niet over, maar in een kort ogenblik is wel een doorkoppeling van kabels te zien.


Draadloos zal het iig niet zijn ;)

 

08-10-2022 11:04:09
Henk1619
Henk1619

Ok, knap dat je dat er uit haalt. Als ik het flimpje op het juiste moment stil zet kom ik niet verder dan dat er een kabel langs de buffers loopt. Het zal jouw beter technisch inzicht zijn dat hier het verschil maakt.

 

08-10-2022 15:36:29
jeanne
jeanne
Quote
thom (08-10-2022 10:45:36):

Het zal wel degelijk stekkerbaar zijn, want anders kun je de wagen nooit aan de andere kant van de lok plaatsen om die kant op te rijden.

Zo te zien zit de kabel gewoon op de plek van de treinverwarmingskabel, en dat geeft al een aardige hint.


Als ik mij niet vergis heeft Strukton naast locomotieven ook een aantal stuurrijtuigen overgenomen. Bij de proeven zit het nu nog alles in een container, maar ik denk dat ze het zaakje uiteindelijk in een stuurrijtuig onderbrengen. Hoogspanningskabels zijn in princiepe goed voor een maximale isolatie waarde van 800 A en 1,8 kV. zeker, dat zal niet uit de container komen. Twee kabels samen zijn in principe genoeg maar de vraag is welke vermogen (stroom/spanning) er uit de container komt?



Laatst bewerkt door jeanne op 08-10-2022 15:37
 

08-10-2022 17:11:42
Marco
Marco
Quote
jeanne (08-10-2022 15:36:29):
Quote
thom (08-10-2022 10:45:36):

Het zal wel degelijk stekkerbaar zijn, want anders kun je de wagen nooit aan de andere kant van de lok plaatsen om die kant op te rijden.

Zo te zien zit de kabel gewoon op de plek van de treinverwarmingskabel, en dat geeft al een aardige hint.


Als ik mij niet vergis heeft Strukton naast locomotieven ook een aantal stuurrijtuigen overgenomen. Bij de proeven zit het nu nog alles in een container, maar ik denk dat ze het zaakje uiteindelijk in een stuurrijtuig onderbrengen. Hoogspanningskabels zijn in princiepe goed voor een maximale isolatie waarde van 800 A en 1,8 kV. zeker, dat zal niet uit de container komen. Twee kabels samen zijn in principe genoeg maar de vraag is welke vermogen (stroom/spanning) er uit de container komt?


Die kabels moeten ook 3 kV uit een Belgische loc aan kunnen, maar dat lust een 1700 natuurlijk niet.

800 A kan misschien wel genoeg zijn: het zou me niets verbazen als een een forse lijnstroombegrenzing instellen. Als het toch alleen maar gebruikt worden voor rangeren... 800 A levert je 1,2 MW op, da's meer vermogen dan een 6400-locomotief en fors meer dan een last-milemotor in een Traxx of Vectron.

 

08-10-2022 18:21:03
treinfan
treinfan

800A levert enkel 1,2MW op bij 1500V. Het zou me niet verbazen als er een lagere spanning gebruikt wordt, zeker als het doel is om enkel gebruikt te worden bij lage snelheid. Er lopen overigens meerdere kabels van/naar de container, getuige het filmpje.

 

08-10-2022 21:29:33
treinlim
treinlim
Quote
jeanne (08-10-2022 15:36:29):

800 A kan misschien wel genoeg zijn: het zou me niets verbazen als een een forse lijnstroombegrenzing instellen. Als het toch alleen maar gebruikt worden voor rangeren... 800 A levert je 1,2 MW op, da's meer vermogen dan een 6400-locomotief en fors meer dan een last-milemotor in een Traxx of Vectron.


En een euro9000 zoals door Railforce One geleased heeft 2x950 kW aan effectief vermogen in dieselmodus klaar staan wat dus1,9 MW.

Daardoor is de vraag hoe nuttig zulke ombouw projecten van Strukton zijn met zulke nieuwe innovaties vanuit de markt

 

09-10-2022 00:11:03
Marco
Marco
Quote
treinlim (08-10-2022 21:29:33):
Quote
jeanne (08-10-2022 15:36:29):

800 A kan misschien wel genoeg zijn: het zou me niets verbazen als een een forse lijnstroombegrenzing instellen. Als het toch alleen maar gebruikt worden voor rangeren... 800 A levert je 1,2 MW op, da's meer vermogen dan een 6400-locomotief en fors meer dan een last-milemotor in een Traxx of Vectron.


En een euro9000 zoals door Railforce One geleased heeft 2x950 kW aan effectief vermogen in dieselmodus klaar staan wat dus1,9 MW.

Daardoor is de vraag hoe nuttig zulke ombouw projecten van Strukton zijn met zulke nieuwe innovaties vanuit de markt


Ja, maar die kost 4 miljoen en daarmee mag je maar 80 door Nederland.

Zo'n accuwagen vult een kleine niche, maar ik denk dat het voor werktreinen best een leuke optie is.

 

09-10-2022 03:03:41
thom
thom
Quote
jeanne (08-10-2022 15:36:29):
Quote
thom (08-10-2022 10:45:36):

Het zal wel degelijk stekkerbaar zijn, want anders kun je de wagen nooit aan de andere kant van de lok plaatsen om die kant op te rijden.

Zo te zien zit de kabel gewoon op de plek van de treinverwarmingskabel, en dat geeft al een aardige hint.


Als ik mij niet vergis heeft Strukton naast locomotieven ook een aantal stuurrijtuigen overgenomen. Bij de proeven zit het nu nog alles in een container, maar ik denk dat ze het zaakje uiteindelijk in een stuurrijtuig onderbrengen. Hoogspanningskabels zijn in princiepe goed voor een maximale isolatie waarde van 800 A en 1,8 kV. zeker, dat zal niet uit de container komen. Twee kabels samen zijn in principe genoeg maar de vraag is welke vermogen (stroom/spanning) er uit de container komt?


800A is de maximale sterkte over een treinverwarmingskabel, isolatiewaarde is weer heel wat anders :)

Kabels dubbel rekenen gaat niet op, want achter de bufferbalk komen de verbindingskabel en stekkerdoos weer samen in één kabel, en ook de componenten als de treinverwarmingsschakelaar en maximaal beveiliging zijn daar op berekend.

Uiteindelijk zal er best weleens een spanning van rond de 1500 volt uit de container komen, aangezien onder de 1100 volt de tractie installatie en omzetters afschakelen als beveiliging en ik geloof niet dat men de verbouwing aan de lok zo groot gemaakt zal hebben dat dat allemaal verbouwd is want dan kun je beter een nieuwe lok gaan bouwen :)

 

09-10-2022 11:43:36
timtrein
timtrein

Als je echt aan de loc gaat sleutelen komt de toelating natuurlijk ook in gevaar. Dat zal trouwens ook gelden als je een DDAR-stuurstand volpropt met iets, dan is een kabel aan een containerwagen toevoegen misschien makkelijker.

 

09-10-2022 20:38:42
marciekemp
marciekemp
Quote
timtrein (09-10-2022 11:43:36):

Als je echt aan de loc gaat sleutelen komt de toelating natuurlijk ook in gevaar. Dat zal trouwens ook gelden als je een DDAR-stuurstand volpropt met iets, dan is een kabel aan een containerwagen toevoegen misschien makkelijker.


Zoals te lezen in de linkjes moet er ook een nieuwe toelating komen voor deze loc, wat natuurlijk logisch is aangezien er echt wel het nodige aan aangepast is. Het is niet een kwestie van een kabel aan een wagen maken doorverbinden naar de loc en dat het dan ook rijd.

 

04-12-2022 13:08:02
TiemenS
TiemenS

De 1746 heeft sinds dat hij op 24 oktober defect raakte in Almelo niet meer gereden. Weet iemand wat meer over de status van deze loc? Het is immers een van de twee 1700'en bij NSI die er nog een beetje schoon uitziet...

 

04-12-2022 13:32:36
brun
brun

Ligt het aan mij of zijn er de laatste dagen nogal vaak 1700en kapot gegaan?

 

04-12-2022 14:05:07
Henk1619
Henk1619

24 oktober is 41 dagen geleden, bij mij valt dat niet onder de laatste dagen maar daar kun je natuurlijk anders over denken.

 

04-12-2022 14:38:59
rolandrail
rolandrail

De 1744 strandde met een defekt 1 december in Apd.

 

04-12-2022 14:50:16
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
TiemenS (04-12-2022 13:08:02):

De 1746 heeft sinds dat hij op 24 oktober defect raakte in Almelo niet meer gereden. Weet iemand wat meer over de status van deze loc? Het is immers een van de twee 1700'en bij NSI die er nog een beetje schoon uitziet...


1746 heeft een nogal hardnekkige ATB storing.

 

04-12-2022 17:05:58
treinhobby
treinhobby

1761 zowel 1 december (met de 242) als 3 december (trein 144) defect gegaan. Volgens het opvallende dingen topic een probleem met de oliekoeling.

 

05-12-2022 22:30:00
279
279

1761 is op 4 december naar Mt gesleept.

de reserve Vectron is ook al enige weken afwezig op Aswpl....

 

06-12-2022 06:23:01
Rolffiej19
Rolffiej19

Die reserve vectron is er gewoon hoor

 

06-12-2022 08:50:42
279
279

waar is de lok dan gebleven?

 

06-12-2022 09:44:45
Rolffiej19
Rolffiej19

Nu is net een paar dagen die 193-735 erbij gekomen en nu ffe zeer waarschijnlijk naar de de bestickeringschuur, en er zou even een loc die in duitsland staat te niksen hier heen moeten komen maar dat is schijnbaar nog niet gebeurd.

 

06-12-2022 09:59:43
Ysbergsla
Ysbergsla

Dan is er nu dus geen reserveloc. Helder. Een geruststelling dat de systemen het juist hebben.

 

06-01-2023 00:57:51
mat64Hidde
mat64Hidde

Mijn excuses als het al een keer genoemd is maar waar overnacht de loc van trein 242 & 243? Dit is de eerste en laatste IC Berlijn in Bh. Overnacht de loc in Bh of rijdt die los op en neer naar Asd?

 

06-01-2023 06:57:46
aaron
aaron

Overnacht samen met de bestuurder ervan in Bh

 

06-01-2023 19:42:47 1
Basher
Basher
Quote
Rolffiej19 (06-12-2022 09:44:45):

Nu is net een paar dagen die 193-735 erbij gekomen en nu ffe zeer waarschijnlijk naar de de bestickeringschuur, en er zou even een loc die in duitsland staat te niksen hier heen moeten komen maar dat is schijnbaar nog niet gebeurd.


The loco that was at Linz Works, Austria, was 193 759 and this is back in service and should be on NJ 402 arriving into Amsterdam in the morning.

 

06-01-2023 22:17:34
279
279
Quote
Rolffiej19 (06-12-2022 09:44:45):

Nu is net een paar dagen die 193-735 erbij gekomen en nu ffe zeer waarschijnlijk naar de de bestickeringschuur, en er zou even een loc die in duitsland staat te niksen hier heen moeten komen maar dat is schijnbaar nog niet gebeurd.


vandaag stonden de 733 en de 735 in Aswpl.

 

12-01-2023 02:19:36
seinhuis
seinhuis

Een filmpje van de Strukton batterij locomotief. Deze heeft gisteren de eerste officiële rit gereden (als ik goed zie op Lage Weide).

Persbericht van Strukton

 

12-01-2023 16:52:07
phantom
phantom

Dat is zeer zeker op Lage Weide geweest.
Het zou mooi zijn als de woorden i.d.d. worden omgezet in daden en dat men daar straks weer spoor vervoer mag gebruiken.
Zeker icm zoiets als die omgebouwde 1700 van strukton.
Al vraag ik me wel af of strukton echt van plan is om die loc 100% van de tijd voor Lage Weide in te gaan zetten of dat er toch diesel locs gebruikt zullen gaan worden daar.
Ik heb geen idee of het spoor naar de potentiele klanten toe geschikt is om een 1700 te dragen qua gewicht ??

 

12-01-2023 17:50:20
martijn
martijn

Waarom zou die loc 100% op de Lage Weide ingezet worden? Het wordt gewoon 0%. Toevallig is daar de zogenaamde Railhub gerevitaliseerd door Strukton. De opening is daar tegelijkertijd met de presentatie van de loc georganiseerd. De werkzaamheden zijn dus afgerond en de loc gaat gewoon elders aan de slag.

Bericht van ProRail

 

12-01-2023 17:53:40
thom
thom

Sowieso zijn beide ook projecten van verschillende bedrijfsonderdelen van Strukton, de batterijlok is van Strukton Rolling Stock, en initiatief tot gebruik van de railterminal Lage Weide is van Strukton Rail Shortline die dat soort aansluitingen beheerd.

Daarnaast moet de lok met zijn batterijcontainer nog getest en toegelaten worden ook.



Laatst bewerkt door thom op 12-01-2023 17:54
 

12-01-2023 19:37:21
DDZ7504
DDZ7504

Strukton Rolling Stock bestaat niet meer. Al het rollend materieel is (en was volgens mij altijd al) Strukton Rail (VKM Strukton Railinfra Materieel) en Strukton Rolling Stock is opgegaan in Strukton Power.

 

12-01-2023 21:51:10
treinfan
treinfan
Quote
thom (12-01-2023 17:53:40):

Sowieso zijn beide ook projecten van verschillende bedrijfsonderdelen van Strukton, de batterijlok is van Strukton Rolling Stock, en initiatief tot gebruik van de railterminal Lage Weide is van Strukton Rail Shortline die dat soort aansluitingen beheerd.

Daarnaast moet de lok met zijn batterijcontainer nog getest en toegelaten worden ook.


Is Lage Weide niet in beheer bij ProRail?

 

12-01-2023 22:24:25
rolandrail
rolandrail
Quote
thom (12-01-2023 17:53:40):

Sowieso zijn beide ook projecten van verschillende bedrijfsonderdelen van Strukton, de batterijlok is van Strukton Rolling Stock, en initiatief tot gebruik van de railterminal Lage Weide is van Strukton Rail Shortline die dat soort aansluitingen beheerd. Daarnaast moet de lok met zijn batterijcontainer nog getest en toegelaten worden ook.


De hoogspanninsgkabel tussen de container en de 1736 was niet doorverbonden...
En dan het revitaliseren van de railhub. Er is niets nieuws gebouwd en er zijn feitelijk maar twee á drie slapende plekken op de Lage Weide: kade Heezik (laatste trein 2015), losweg Pouw (laatste trein in 2021) en de losweg langs de hoofdlijn (laatste afvaltrein in 2009, daarna zeer sporadisch gebruikt voor werktreinen en uitzetten defecte goederenwagens). De informele kleine losweg t.h.v. Platra (laatste bediening plm. 2010) en de railinzetplaats die Strukton zelf benut zijn niet bepaald geschikt, losweg Pouw ook niet vanwege te weinig doorrij/keerruimte van vrachtwagens met aanhanger. Kade Heezik houdt ook niet over trouwens. Blijft de losweg langs de hoofdbaan over. Maar eerst zien dan geloven.



Laatst bewerkt door rolandrail op 14-01-2023 23:06
 

13-01-2023 07:32:30
gvttreinen
gvttreinen
Quote
treinfan (12-01-2023 21:51:10):
Quote
thom (12-01-2023 17:53:40):

Sowieso zijn beide ook projecten van verschillende bedrijfsonderdelen van Strukton, de batterijlok is van Strukton Rolling Stock, en initiatief tot gebruik van de railterminal Lage Weide is van Strukton Rail Shortline die dat soort aansluitingen beheerd.

Daarnaast moet de lok met zijn batterijcontainer nog getest en toegelaten worden ook.


Is Lage Weide niet in beheer bij ProRail?


Ja

 

13-01-2023 15:30:10
phantom
phantom
Quote
rolandrail (12-01-2023 22:24:25):

De hoogspanninsgkabel tussen de container en de 1736 was niet doorverbonden...


In het linkje wat seinhuis poste op 12-1 wat gaat naar een filmpje op twitter zie je toch wel degelijk de "batterijl oc" rijdend voorbij komen.
Dus of die heeft zelf gereden en die dame van de regering liegt niet.
Of die dame liegt en die diesel loc aan de andere kant duwde de batterij loc en wat er tussenin hing voor de show een stukje over het spoor 😉

Quote
gvttreinen (13-01-2023 07:32:30):
Quote
treinfan (12-01-2023 21:51:10):
Quote
thom (12-01-2023 17:53:40):

Sowieso zijn beide ook projecten van verschillende bedrijfsonderdelen van Strukton, de batterijlok is van Strukton Rolling Stock, en initiatief tot gebruik van de railterminal Lage Weide is van Strukton Rail Shortline die dat soort aansluitingen beheerd.

Daarnaast moet de lok met zijn batterijcontainer nog getest en toegelaten worden ook.


Is Lage Weide niet in beheer bij ProRail?


Ja


Mag een loc die niet toegelaten/goedgekeurd is/zou zijn dan op het "openbare" spoornet rijden van prorail ??



Laatst bewerkt door phantom op 13-01-2023 15:33
 

13-01-2023 23:27:45
thom
thom

Gesleept zal dat geen probleem zijn, aan de techniek buiten de voeding van de tractieinstallatie is niets veranderd immers.

 

14-01-2023 10:29:52
phantom
phantom

Dat geloof ik ook gelijk,maar dat is ook de reden dat ik specifiek vroeg/vraag,mag zoiets dan wel RIJDEN op het openbare net.
Ofwel zelfstandig op eigenkracht,om het dan nog iets duidelijker te maken 😉

 

14-01-2023 10:53:13
thom
thom

Nee, een niet toegelaten voertuig mag je niet zo maar mee gaan rondrijden uiteraard.

 

14-01-2023 10:53:51
javanree
javanree

Over gebruik Lage Weide, er is in 2021 nog een aantal ballast treinen gelost, afkomstig van de vernieuwing Amersfoort oost zijde. Heb daar een zekere cargospotter toen zelfs nog gesproken ;)

 

14-01-2023 15:03:23
Edb3
Edb3

zeker, dat gebeurt zo nu en dan maar dat is geen normaal commerciëel vervoer. Strukton gebruikt het emplacement regelmatig als 'speeltuin' voor nieuw onderhoudsmaterieel. Vorig jaar zijn een aantal sporen/wissels nog vernieuwd. Of er ooit nog vast vervoer komt te rijden: daarover heb ik m'n twijfels, hoe graag iedereen zo'n hub ook zou willen.

 

14-01-2023 16:32:36 1
1778
1778
Quote
phantom (13-01-2023 15:30:10):
Quote
rolandrail (12-01-2023 22:24:25):

De hoogspanninsgkabel tussen de container en de 1736 was niet doorverbonden...


In het linkje wat seinhuis poste op 12-1 wat gaat naar een filmpje op twitter zie je toch wel degelijk de "batterijl oc" rijdend voorbij komen.
Dus of die heeft zelf gereden en die dame van de regering liegt niet.
Of die dame liegt en die diesel loc aan de andere kant duwde de batterij loc en wat er tussenin hing voor de show een stukje over het spoor 😉

Die dame liegt (net als zoveel politici ;-)) De 1736 reed helemaal niet op eigen kracht en werd geduwd door de G1206.

 

14-01-2023 19:43:14 1
sjoerd
sjoerd

Liegen is een zwaar woord. Niet alle politici zijn vakkenners en ze zijn allemaal afhankelijk van hun voorlichters die ook van weinig zaken echt verstand hebben. Hun ambtenaren zouden wel beter moeten weten, maar ook zij weten niet alles. Vaak hoeft dat ook niet.

En vervolgens maakt de pers er vaak echt een potje van.

 

14-01-2023 21:34:59
Marco
Marco
Quote
thom (14-01-2023 10:53:13):

Nee, een niet toegelaten voertuig mag je niet zo maar mee gaan rondrijden uiteraard.


Het ligt er maar net aan hoe veel er is aangepast aan de loc denk ik? Stel dat die "gewoon" 1500V uit de batterijwagen krijgt, zonder verdere aanpassingen, dan zie ik niet waarom de toelating opnieuw moet.

 

14-01-2023 23:11:03
rolandrail
rolandrail
Quote
javanree (14-01-2023 10:53:51):

Over gebruik Lage Weide, er is in 2021 nog een aantal ballast treinen gelost, afkomstig van de vernieuwing Amersfoort oost zijde. Heb daar een zekere cargospotter toen zelfs nog gesproken ;)


O ja, oeps, respect :-) Ik heb het aangepast, anders denkt iemand straks dat ik lieg ;-)

 

15-01-2023 10:51:43
phantom
phantom

Duidelijk verhaal omtrent dat filmpje en de strukton 1700,merci voor de uitleg.
@ rolandrail,
Er is een verschil tussen liegen en soms wel is wat vergeten omdat je het druk hebt en een dagje ouder word ;-)
In dit geval ga ik er vanuit dat u het simpelweg even niet meer wist :-)