Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

Baureihe 186/TRAXX
RailWiki.nl
Ontwikkelingen eigen NS TRAXX'en
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
02-02-2015 13:03:16
jeanne
jeanne
Aannemelijk iets in sandwich bedrijf?


Jeanne Kok
 

02-02-2015 13:38:35
aarclay
aarclay
Ik betwijfel het, Twindexx heeft zelf al een eigen stuurstand.


Choo choo.....
 

02-02-2015 13:48:35
dvdhoven
dvdhoven
En kan die stuurstand met een 186 van NS praten?


Dick van den Hoven
 

02-02-2015 14:07:16
aarclay
aarclay
Ik ben ook benieuwd wat de exacte plannen zijn. De trein is zelf een EMU op zichzelf, en heeft geen locomotief nodig.

Laatst bewerkt door aarclay op 02-02-2015 14:07


Choo choo.....
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

02-02-2015 15:05:33
jeanne
jeanne
Het heeft waarschijnlijk meer te maken met het implementeren van ERTMS in de Twindexx van de SBB, omdat men hier ten lande nieuwere software gebruikt voor de HSL. Vergeet niet dat het hele SBB Twindexx project al erg vertraagt is door allerlei reden en op dit moment nog nergens rijd!


Jeanne Kok
 

02-02-2015 23:05:47
jeanne
jeanne
De NS-Traxxen zijn bij Bombardier in Oerlikon/CH aangekomen voor het uitvoeren van software tests.

Laatst bewerkt door jeanne op 03-02-2015 01:25


Jeanne Kok
 

04-02-2015 16:20:36
albertjan9
albertjan9
Volgens Op De Rails staan ze in Zurich  

04-02-2015 16:44:40
nohab
nohab
http://www.railpictures.net/viewphoto.php?id=517478&nseq=0&favsearch=1


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

04-02-2015 23:49:15
wilcot
wilcot
Google maps helpt ons erin.
Oerlikon en seebach zijn beide onderdeel van groot Zurich. Het officiele adres van Bombardier is dus in Zurich in de buurt van station Oerlikon en Seebach.
Zoals duidelijk bij de foto staat zijn ze van Seebach geduwd naar de fabriek.

Laatst bewerkt door wilcot op 04-02-2015 23:50
 

05-02-2015 14:11:44
thom
thom
Als er trouwens nog iemand een Traxx zoekt, die staat in het spoorwegmuseum, als het goed is t/m het weekeind.  

05-02-2015 15:16:12
ricohallo
ricohallo
Wat doet een gloednieuwe Traxx in het museum?  

05-02-2015 15:22:40
john2
john2
Zich laten bekijken door museumbezoekers.  

05-02-2015 15:41:58
dlm4yjp
dlm4yjp
Check, is de 186 019.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

06-02-2015 17:52:11
Hoera63
Hoera63
Voor het archief: Vandaag is de laatste Traxx feestelijk overgedragen aan NS in het, u raad het wellicht, Spoorwegmuseum.

Bron: Facebook pagina van Rail Magazine ( https://www.facebook.com/Railmagazinenl/photos/a.417307621708846.1073741827.268960009876942/632824300157176/?type=1&theater )
 

06-02-2015 20:47:15
mren
mren
Het is nog maar de vraag of dat de laatste is Lichten van optie vervolgbestelling kan nog tot april, maar NS wil liever leasen (maar ziet daar geen mogelijkheden) omdat het toch maar tot 2021 nodig zal zijn.

Laatst bewerkt door mren op 06-02-2015 20:50
 

06-02-2015 20:49:27
rolandrail
rolandrail
Logisch, 2012 is het tenslotte al geweest %08%  

06-02-2015 20:50:33
mren
mren
Bluf, ik verhoog met 9 %08%

(thanks)

Laatst bewerkt door mren op 06-02-2015 20:50
 

08-04-2015 16:12:40
gose91
gose91
Op een langsvliegend papiertje stond een prognose dat de onlangs ontspoorde 186008 tot eind 2015 niet ingezet kan worden

Verdere geruchten: het lijkt erop dat de Traxx BDs wordt afgeblazen, ergo meer Traxx benodigd. Dit is echter nog niet formeel bevestigd.
 

08-04-2015 16:20:06
rob46
rob46
Tja, schade aan de Traxx wordt begroot op 2 ton.


57 jaar OV-fotografie.
 

08-04-2015 16:37:06
TSNL250
TSNL250
Hoe kon de 186 008 buiten de rails komen?  

08-04-2015 16:41:16
midniight
midniight
Simpel. Teruglezen, dan kan je vinden wat de functie van een stop-ontspoorblok is.


Twello, mooi gat op de Veluwe!
 

08-04-2015 17:04:28
aarclay
aarclay
Quote
rob46 (wo 08 apr 2015 16:20:06 https://m.somda.nl/forum/15484/p534927/): Tja, schade aan de Traxx wordt begroot op 2 ton.

Duur foutje: Leiding-rem werk onderaan aan gort, wielstellen defect, schroefkoppeling kapot, mogelijk lakschade... lijkt me.
Dat zal denk ik wel een opknappertje voor Kassel of Dessau worden.

Verder ben ik benieuwd naar de reden van een mogelijke afwijzing voor Traxx-BDs. Zou het met het geld te maken hebben of is de techniek niet goed aan te sluiten, of beiden? We zullen het wel merken...

Laatst bewerkt door aarclay op 08-04-2015 17:05


Choo choo.....
 

08-04-2015 18:09:44
thom
thom
Dat afblazen van de Traxx BDs'en is maar een gerucht, zullen we gewoon afwachten tot daar wat concreets over verschenen is voor we hier weer doordraaien in allerlei speculaas.... ?  

08-04-2015 18:38:27
waalkade
waalkade
Quote
aarclay (wo 08 apr 2015 17:04:28 https://m.somda.nl/forum/15484/p534935/): ....
Verder ben ik benieuwd naar de reden van een mogelijke afwijzing voor Traxx-BDs. Zou het met het geld te maken hebben of is de techniek niet goed aan te sluiten, of beiden? We zullen het wel merken...
De DB Regio Traxx rijdt met legio trek-duw combinaties in Duitsland rond. Alleen de eerste trek-duw met ETCS moet ik daar nog tegenkomen.
 

08-04-2015 19:31:58
gose91
gose91
Vandaag iemand op bezoek, dichtbij het project. Die had het over serieuze problemen met ETCS én ATBL. Het is niet zozeer een gerucht; meer een serieuze overweging die nu gemaakt wordt.  

08-04-2015 19:47:48
AlexNL
AlexNL
Het voldoet in ieder geval weer prima aan het verwachtingspatroon.  

08-04-2015 21:23:33
Arjan73
Arjan73
Wat ik mij nu afvraag is waarom de benodigde veiligheidssystemen en bijbehorende software wel in de TRAXX locs werken maar in een daarop aangepast stuurrijtuig kennelijk niet?  

08-04-2015 21:51:37
rolandrail
rolandrail
Ik neem aan dat er geen compleet solitaire installatie in de stuurstand komt vanwege de kosten daarvan. Dan moet je dus gaan doorlussen vanuit de loc naar de stuurstand enz. Dat is aannemelijk technisch te lastig.  

08-04-2015 22:10:57
Rolffiej19
Rolffiej19
Die aangepaste BD`s zal wel degelijk een eigen installatie moeten hebben omtrent het ERTMS systeem (een zogenaamde EVC genoemd) en over die problemen met dat ETCS in combinatie met ATB dat lijkt me meer een sterk verhaal aangezien er al heel wat treinen rond rijden met beide systemen aan boord (186,189,ICE,Thalys en tot vorige week ook een aantal SLT`s) maar goed laten we voorderest maar afwachten er is nog zeker niks besloten omtrent de BD`s


MCN ASD
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


08-04-2015 22:18:48
waalkade
waalkade
EVC = European Vital Computer  

08-04-2015 22:20:39
Rolffiej19
Rolffiej19
Ja correct vergat ik ffe te melden%08%


MCN ASD
 

08-04-2015 22:56:08
BGM104
BGM104
Quote
midniight (wo 08 apr 2015 16:41:16 https://m.somda.nl/forum/15484/p534931/): Simpel. Teruglezen, dan kan je vinden wat de functie van een stop-ontspoorblok is.
Ik heb deze hele draad nog eens doorgelezen maar ik kan daarin geen post vinden dat de 186 008 uit de rails gesprongen is danwel gestruikeld over een stop-ontspoorblok waardoor deze niet inzetbaar is.

De forum zoek functie geeft na het inkloppen van de zoekterm 186 008 iets te veel hits, namelijk alle posts uit 2008.
 

08-04-2015 22:58:43
Rolffiej19
Rolffiej19
Klopt zie https://www.facebook.com/Pijplines 5 april


MCN ASD
 

08-04-2015 23:47:23
AlexNL
AlexNL
Quote
rolandrail (wo 08 apr 2015 21:51:37 https://m.somda.nl/forum/15484/p534973/): Ik neem aan dat er geen compleet solitaire installatie in de stuurstand komt vanwege de kosten daarvan. Dan moet je dus gaan doorlussen vanuit de loc naar de stuurstand enz. Dat is aannemelijk technisch te lastig.

Quote
Rolffiej19 (wo 08 apr 2015 22:10:57 https://m.somda.nl/forum/15484/p534975/): Die aangepaste BD`s zal wel degelijk een eigen installatie moeten hebben omtrent het ERTMS systeem (een zogenaamde EVC genoemd) en over die problemen met dat ETCS in combinatie met ATB dat lijkt me meer een sterk verhaal aangezien er al heel wat treinen rond rijden met beide systemen aan boord (186,189,ICE,Thalys en tot vorige week ook een aantal SLT`s) maar goed laten we voorderest maar afwachten er is nog zeker niks besloten omtrent de BD`s


Het plaatsen van een EVC zal nog wel lukken, verwacht ik. Dat is - simpel gezegd - het inbouwen van een serverrack, het vastschroeven van een paar antennes en het installeren van software. Dit zou een standalone versie kunnen zijn van de hard- en software die ook in de locomotief zit. Dan moeten de signalen nog van de stuurstandrijtuig naar de locomotief, ik kan me zo voorstellen dat daar juist de uitdaging zit.

Voorbeeldje: de aansturing van een Velaro D verloopt veel meer elektronisch dan bij de ICE3(M). Een gevolg hiervan is dat het trekken aan de noodrem iets later werd omgezet in een remming dan het geval is in een ICE3. Het EBA vond dit onacceptabel, waarna Siemens nog flink heeft moeten klussen om deze bevinding op te lossen.
 

09-04-2015 00:28:30
cuneo56
cuneo56
Een Stuurstand rijtuig niet van een volledige installatie voorzien stuit op een aantal praktische bezwaren.
Er zouden dan veiligheids gerelateerde signalen uitgewisseld moeten worden tussen Bs en lok via kabels die met o.a. losse stekkers met elkaar verbonden zijn.
Ik kan me moeilijk voorstellen dat ILT of soortgelijke instantie daarmee accoord zal gaan.
En mocht dan al toegestaan worden , zul je na iedere wisseling in zo'n stam weer door een zgn NoBo een test moeten laten uitvoeren dat alles conform de eisen functioneert.
Een ICE of Thalys heeft niet voor niets twee losse systemen voor beide cabines.
 

09-04-2015 08:36:02
cuneo56
cuneo56
Quote
Arjan73 (wo 08 apr 2015 21:23:33 https://m.somda.nl/forum/15484/p534970/): Wat ik mij nu afvraag is waarom de benodigde veiligheidssystemen en bijbehorende software wel in de TRAXX locs werken maar in een daarop aangepast stuurrijtuig kennelijk niet?

Denk dat je gesplitst moet zien het inbouwen van een ETCS insatllatie in de Bs en daarnaast het vanuit de Bs de"slave" Traxx aansturen, waarbij een aantal zaken aangestuurd moeten worden wat nog niet eerder bij een Traxx als Slave van toepassing was ( b.v. land/ configuratie keuze)
En dan samen zou ETCS via de Bs ook nog automatisch zaken op de lok moeten aansturen ( b.v. zoals b.v Tractie en snelschakelaar uit bij een fase scheiding)
Het is dus wel iets gecompliceerder dan enkel een ETCS unit inbouwen.
 

09-04-2015 11:21:00
thom
thom
Maar tractie onderbrekingen en uitzetten van de snelschakelkaar zijn functies'a die je op de BDs toch al voor handen moet hebben.

Tractieonderbreking zal een een voorwaarde zijn voor het bedienen van je rijcontroller in de BDs en de bediening voor je snelschakelaar zul je ook reeds daar op je stuurtafel hebben.
 

09-04-2015 11:27:48
SchuurB
SchuurB
Inderdaad.
En als zo'n automatische aansturing lastig te realiseren is, laat het dan weg. Je hebt niet voor niets een machinist voorin zitten, die kan die handelingen ook verrichten.

Railjet's rijden toch ook als trek-duw-treinen met ETCS? Is die opzet niet te gebruiken?
 

09-04-2015 11:40:09
jeanne
jeanne
Vanuit allerlei bronnen put je bij een onderwerp als dit en neemt de informatie een spons in je op, zonder te weten wanneer of hoe relevant het later is. Er lopen/liepen verschillende projecten in Europa die een vorm van samenhang hebben. Bij het kijken naar die projecten valt wel op hoeveel kronkels er in de rails zitten om ergens toe te komen. Nu weer de hiobs boodschap dat het BDs/Traxx project lijkt te stranden.

Het komt voor mij niet als verrassing zonder dat ik dat op iets feitelijks baseren kan, maar tegelijk vind ik het ook weer een veeg teken van onvermogen, dat zoiets niet (meer) gemaakt kan worden. De zaak roept bij mij vele vragen op waar ik als buitenstaander nu toch wel eens wat meer van zou willen weten. Bijvoorbeeld;
- Waarom denkt men dat de Traxxen wel in sandwich-mode inzetbaar zijn, zowel op het klassieke net en de HSL en niet in combinatie met een stuurstand rijtuig?
- Waar zit dan het essentiële verschil in?
- Waarom staan er eigenlijk twee NS Traxxen bij Bombardier in Oerlikon. Wat zijn ze daar in het "MITRAC Powerlab Zurich" nu eigenlijk aan het testen?
- Welke parallellen/overeenkomsten zit er in de verschillende projecten van Bombardier voor wat betreft de (tractie)besturingssystemen; De NS Traxxen, de Zwitserse Twindexx en de Duitse IC project met Traxxen.
- Wie doet eigenlijk de engineering van het BDs project (Bombardier of dat een andere partij)?

In Zwitserland heeft men proeven genomen met twee 189ers in sandwich-mode voor de Gotthard-route om de slecht functionerende ETR 470 te vervangen. Het functioneerde, maar het kwamen niet verder dan een proefstadium (men bestelde namelijk extra ETR 610 bij Alstom na).
- De reden was dat het teveel tijd en geld koste om een toelating te verkrijgen. Bovendien zouden de locomotieven hun universele toelating verliezen. Er was geen sprake van uniformiteit met andere 189ers. Bij een dergelijke toelatingen zouden eerdere onherroepelijk vervallen, het geen als onoverkomelijk werd gezien in het kader van de Europese toelatingsregels.
- Men moest erkennen dat de certificering van materieel, dat over de landsgrens ingezet wordt, een zaak van de fabrikanten/leveranciers geworden was en niet langer een van de gebruiker/exploitanten.


Jeanne Kok
 

09-04-2015 11:46:26
daniel81
daniel81
Ook wel grappig dat de Belgen een paar jaar geleden de omgekeerde conclusie trokken: die kregen het niet voor elkaar ETCS op de loks werkend te krijgen, maar wel in stuurstandrijtuigen, waarop de Noorderkempenpendel werd gereden met stuurstandrijtuigen aan beide zijden en lok middenin  

09-04-2015 11:51:32
AgentX
AgentX
Idee om een paar Belgische rijtuigen hierheen te halen dan?  

09-04-2015 11:53:16
thom
thom
Quote
jeanne (do 09 apr 2015 11:40:09 https://m.somda.nl/forum/15484/p535027/): Bijvoorbeeld;
- Waarom denkt men dat de Traxxen wel in sandwich-mode inzetbaar zijn, zowel op het klassieke net en de HSL en niet in combinatie met een stuurstand rijtuig?


Simpelweg omdat die Machines niet met elkaar hoeven te communiceren, de achterste lok gooi je plat en de voorste trekt het geheel.
Quote

- Waar zit dan het essentiële verschil in?


Omdat je een besturing op afstand toevoegd, je bediend de lok achterop dmv bediening in het stuurrijtuig communicerend over de treinbedrading.

Laatst bewerkt door thom op 09-04-2015 11:54
 

09-04-2015 11:53:59
aarclay
aarclay
Even in het fotoarchief gedoken van 'bijzondere samenstellingen'...

Zo een soort combi krijg je dan, ziet er op zich wel grappig uit en zeker niet slecht. Vooral als je de 1700 dan vervangt door de TRAXX.
http://i60.tinypic.com/xmq5cp.jpg

Laatst bewerkt door aarclay op 09-04-2015 11:55


Choo choo.....
 

09-04-2015 11:57:11
Rolffiej19
Rolffiej19
@thom . Sandwichmode is met beide Traxx`en in gebruik he overigens moet de ETCS installatie van de achterop lopende traxx dan wel in sleeping gaan hetzelfde geld voor de Bd`s + traxx mischien dat daar het probleem wel zit wie weet


MCN ASD
 

09-04-2015 12:00:17
thom
thom
Goed punt...

Maar als de communicatie tussen beide het probleem zou zijn, is maar de vraag of dat als alternatief wel mogelijk is. Dan zo je altijd nog de achterste lok plat mee kunnen nemen, het opbouwen van een Traxx is volgens mij redelijk snel te doen?

Laatst bewerkt door thom op 09-04-2015 12:03
 

09-04-2015 12:20:34
daniel81
daniel81
Is niet gewenst:

Quote
MasterE (di 04 nov 2014 19:35:46 https://m.somda.nl/forum/15484/p514667/): Daar heeft het ook niets mee te maken. Als de achterste lok in opzending meegaat is de maximum snelheid 140. Op deze manier 160.
 

09-04-2015 13:07:13
dennisk
dennisk
Quote
thom (do 09 apr 2015 11:53:16 https://m.somda.nl/forum/15484/p535030/):
Quote
jeanne (do 09 apr 2015 11:40:09 https://m.somda.nl/forum/15484/p535027/): Bijvoorbeeld;
- Waarom denkt men dat de Traxxen wel in sandwich-mode inzetbaar zijn, zowel op het klassieke net en de HSL en niet in combinatie met een stuurstand rijtuig?


Simpelweg omdat die Machines niet met elkaar hoeven te communiceren, de achterste lok gooi je plat en de voorste trekt het geheel.


De sandwich variant heeft al op de HSL gereden. In de week van 15/06/2008 hebben de 186112+prio stam+186118 (met "Powered by Prorail" sticker) in dubbeltractie verschillende test slagen over de HSL gedaan. Helaas is de beugel van de achterop lopende traxx niet duidelijk zichtbaar. Waarom dit geen vervolg gekregen heeft, is voor mij verder een raadsel.

https://www.flickr.com/photos/denniskoster/2728119114/
 

09-04-2015 15:25:55
thom
thom
@Daniel,

Thx, nou je dat zo zegt daagt me dat weer

@Dennis,
Die proef is misschien wel geslaagd, maar de inzet met een BDs zal goedkoper zijn dan twee traxxen.
 

09-04-2015 15:46:34
broek53
broek53
De sandwich-variant (volgens mij de enige echte trek-duweenheid, als je het letterlijk neemt) zou met de AmRo-shuttle toch al gaan rijden, of vergis ik mij nu?  

09-04-2015 18:38:51
treinfan
treinfan
Quote
thom (do 09 apr 2015 11:53:16 https://m.somda.nl/forum/15484/p535030/):
Quote

- Waar zit dan het essentiële verschil in?


Omdat je een besturing op afstand toevoegd, je bediend de lok achterop dmv bediening in het stuurrijtuig communicerend over de treinbedrading.
Ik vind niet dat je dit als besturing op afstand kan zien, immers zal gewoon de ETCS in de Bpmbdzf actief zijn en worden alle stuurstroomsignalen vanuit het stuurstandrijtuig gegeven. In die zin niets anders dan bij 2 gekoppelde treinstellen of een trein met 2 locs. Het enige verschil is dat een Bpmbdzf niet spontaan zal gaan rijden als er geen tractievoertuig is dat luistert naar het stuurstroomsignaal.
 

09-04-2015 18:45:28
gose91
gose91
Quote
broek53 (do 09 apr 2015 15:46:34 https://m.somda.nl/forum/15484/p535062/): De sandwich-variant (volgens mij de enige echte trek-duweenheid, als je het letterlijk neemt) zou met de AmRo-shuttle toch al gaan rijden, of vergis ik mij nu?

Je vergist je niet. En ze rijden dan Sandwich om snel te kunnen keren. Omrijden van een loc kost tijd, een loc in opzending mee ook (nog buiten de verlaagde vmax) . Bij kering zou deze na opbouwen een volledige etcs test moeten afleggen.
 

09-04-2015 18:54:54
thom
thom
Quote
treinfan (do 09 apr 2015 18:38:51 https://m.somda.nl/forum/15484/p535082/):
Quote
thom (do 09 apr 2015 11:53:16 https://m.somda.nl/forum/15484/p535030/):
Quote

- Waar zit dan het essentiële verschil in?


Omdat je een besturing op afstand toevoegd, je bediend de lok achterop dmv bediening in het stuurrijtuig communicerend over de treinbedrading.
Ik vind niet dat je dit als besturing op afstand kan zien, immers zal gewoon de ETCS in de Bpmbdzf actief zijn en worden alle stuurstroomsignalen vanuit het stuurstandrijtuig gegeven. In die zin niets anders dan bij 2 gekoppelde treinstellen of een trein met 2 locs. Het enige verschil is dat een Bpmbdzf niet spontaan zal gaan rijden als er geen tractievoertuig is dat luistert naar het stuurstroomsignaal.

Dan bestuur je toch de lok op afstand vanuit de BDs? Dat de ERMTS in de BDs zelfstandig werkt is toch niets bijzonders aan, dat gebeurd nu idem met de ATB en staat grotendeels los van het tractie gebeuren.

Feitelijk doe je dat inderdaad ook bij multiple gekoppeld materieel ja, het enige verschil is dan dat het voorop lopende treinstel ook een tractie installatie bezit.

Maar zoals al terecht opgemerkt ging mijn gedachte dus niet over sandwich bedrijf maar met een gesleepte lok achterop.

Laatst bewerkt door thom op 09-04-2015 21:44
 

09-04-2015 19:16:41
AlexNL
AlexNL
Quote
jeanne (do 09 apr 2015 11:40:09 https://m.somda.nl/forum/15484/p535027/):
- Waarom staan er eigenlijk twee NS Traxxen bij Bombardier in Oerlikon. Wat zijn ze daar in het "MITRAC Powerlab Zurich" nu eigenlijk aan het testen?



Die staan daar in verband met het Twindexx-project. De software die in die Traxxen zit wordt getest op het Zwitserse netwerk zodat diezelfde software in de Twindexx kan worden gebruikt.
 

09-04-2015 20:47:56
jeanne
jeanne
Ja AlexNL dan blijven elkaar lekker naspreken want, dat had ik hier zelf ook al eens geopperd als ook in een Zwitsers forum, maar tot nu toe is er geen officiële bevestiging van mijn vermoedens gekomen! Dus we blijven gewoon nog even wat speculaas eten?

Laatst bewerkt door jeanne op 09-04-2015 20:48


Jeanne Kok
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

09-04-2015 20:52:44
gose91
gose91
Tja van dat soort proeven ga je het misschien ook nooit krijgen. Wil je wel aannemen dat ze in week 18 terugkomen of neem je dat alleen aan van Zwitserse forums?  

09-04-2015 21:25:48
jeanne
jeanne
Kan je even niet volgen behalve dat zij in week 18 terug komen.


Jeanne Kok
 

30-04-2015 20:39:04
gose91
gose91
De ontspoorde 186008 is, na een tijdje gezworven te hebben op het opstelterrein, geparkeerd op een hier-doen-we-even-niks-mee-opstelspoortje. Best sneu om te zien eigenlijk, zo'n gloednieuw apparaat aan de kant. https://www.dropbox.com/s/agcz30nwg17cm9e/IMG_0403.JPG?dl=0  

01-05-2015 00:57:51
thom
thom
Er zal genoeg aan gebeuren, alleen waarschijnlijk nog niet aan de machine zelf.
Ik kan me voorstellen dat het herstel met de verzekering icm garantie van de machine een ingewikkeld traject is.
 

01-05-2015 07:59:11
Jack5812
Jack5812
Quote
Mat64Rens (vr 17 apr 2015 10:43:02 https://m.somda.nl/forum/323/p535934/): Afwachten dus. Even mijn bericht van gisteravond nogmaals:

Volgens een betrouwbare bron heeft de NS vandaag 21 � 23 TRAXX'en besteld.

Betekent niet dat de BDs gelijk van de baan wordt gegooid. Een BDs kan ook goed dienen als tussenrijtuig zoals we dat dagelijks zien.


Las in het ICRm topic het bovenstaande bericht. Zonder meteen de speculaastrommel open te gooien: Is dit idd waar?

Laatst bewerkt door moderator op 01-05-2015 12:44, reden: quote gefixed :)
 

01-05-2015 12:11:22
dennistd
dennistd
Quote
thom (vr 01 mei 2015 00:57:51 https://m.somda.nl/forum/15484/p537476/): Er zal genoeg aan gebeuren, alleen waarschijnlijk nog niet aan de machine zelf.
Ik kan me voorstellen dat het herstel met de verzekering icm garantie van de machine een ingewikkeld traject is.
Ik denk dat er weinig verzekeringswerk aan zal zitten: meestal is een dergelijk groot bedrijf niet allrisk verzekerd, maar slechts WA.
 

01-05-2015 12:45:45
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Quote
jack5812 (vr 01 mei 2015 07:59:11 https://m.somda.nl/forum/15484/p537483/):
Quote
Mat64Rens (vr 17 apr 2015 10:43:02 https://m.somda.nl/forum/323/p535934/): Afwachten dus. Even mijn bericht van gisteravond nogmaals:

Volgens een betrouwbare bron heeft de NS vandaag 21 � 23 TRAXX'en besteld.

Betekent niet dat de BDs gelijk van de baan wordt gegooid. Een BDs kan ook goed dienen als tussenrijtuig zoals we dat dagelijks zien.


Las in het ICRm topic het bovenstaande bericht. Zonder meteen de speculaastrommel open te gooien: Is dit idd waar?


Wat je met zo'n vraag doet is precies wat je aangeeft niet te willen: de speculaastrommel staat nu uitdagend open. Laten we gewoon afwachten tot er nieuws is, als iemand dat heeft en melden komt dan vanzelf.
 

01-05-2015 14:32:32
ns1300
ns1300
Het is toch juist handig om een bericht over NS-Traxxen (met koppelteken) te vermelden in het juiste topic? Ik kijk niet meteen in het topic over ICRm als ik nieuws wil lezen over Traxxen. De vraag van jack5812 lijkt mij zeer nuttig hier, het bericht wordt in het juiste topic gedeeld en de vraag is aan de kenners/insiders die hier kijken (en misschien niet bij ICRm) of ze meer weten.  

02-05-2015 11:48:06
dlm4yjp
dlm4yjp
Gaat er niet om waar het bericht staat, maar dat dit nog nergens zeker is, ook niet voor de experts onder ons. Vandaar dat we hier het zwijgen proberen op te leggen om het welbekende speculaas wat te sussen.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

23-05-2015 13:34:13
Rolffiej19
Rolffiej19
Inmiddels is Bombardier klaar met de 186-016 en 017 die zijn inmiddels onderweg naar NL en staan in Em


MCN ASD
 

24-05-2015 00:09:12
TSNL250
TSNL250
Zijn alle traxxen van 001-019 dan weer in Nederland?  

24-05-2015 00:15:26
Frontier
Frontier
Neen, de 018 is als het goed is nog steeds in Wildenrath.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

17-06-2015 15:50:48
sfj
sfj
Lees net op facebook rail magazine en railcolor dat NS nog 18 traxx besteld heeft. BDs-ombouwverhaal zal dus wel definitief aan de kant geschoven zijn.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

17-06-2015 15:51:47
Jack5812
Jack5812
Er staat op de fb-pagina van RM idd te lezen dat de ombouw van de BDs'en geen haalbare kaart is gebleken.
Duur geintje zo lijkt me.

Laatst bewerkt door Jack5812 op 17-06-2015 15:56
 

17-06-2015 16:08:19
aarclay
aarclay
En daarom hebben ze er gewoon eentje als proef omgebouwd, en niet alles tegelijk.
Volgens mij heeft NS al tijden het scenario op de plank liggen voor als de BDs niet bruikbaar is als stuurstandrijtuig.

Verder ben ik benieuwd op wat voor termijn we ongeveer de nieuwe loc's kunnen verwachten.

Laatst bewerkt door moderator op 17-06-2015 18:01, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.


Choo choo.....
 

17-06-2015 16:10:32
Jack5812
Jack5812
Vanaf mei 2016 staat er in dat stukje.  

17-06-2015 16:12:36
aarclay
aarclay
Nu zie ik het! Thanks!


Choo choo.....
 

17-06-2015 16:45:53
broek53
broek53
Quote
sfj (wo 17 jun 2015 15:50:48 https://m.somda.nl/forum/15484/p543038/): Lees net op facebook rail magazine en railcolor dat NS nog 18 traxx besteld heeft. BDs-ombouwverhaal zal dus wel definitief aan de kant geschoven zijn.
Jawel, dat was medio april al zo & hier gemeld & in OdR. Ik doe mijn best hier geen lariekoek of ape(n)kool te verkopen.
 

17-06-2015 22:18:55
moderator
Moderator
moderator
En nu graag weer on-topic verder.


Met vriendelijke groet, Het moderator team
 

17-06-2015 23:49:08
HZwoferink
HZwoferink
Quote
gose91 (wo 17 jun 2015 20:28:57 https://m.somda.nl/forum/15484/p543096/):
Quote
michaben (wo 17 jun 2015 20:01:08 https://m.somda.nl/forum/15484/p543086/):
Quote
TSNL250 (wo 17 jun 2015 19:44:42 https://m.somda.nl/forum/15484/p543084/): Ik had oktober vorig jaar al verkondigd dat Bds voorop niet door zou gaan.

Als je genoeg geruchten verspreid zullen er uiteindelijk heus wel een paar realiteit worden, en dan kun je inderdaad leuk een betwetertje gaan spelen, maar dat soort gedoe zijn we liever kwijt dan rijk. Zeker aangezien een dergelijk bericht in oktober gewoon onzin was, aangezien er in december nog gemeld is dat men aan het werk was aan het prototype BDs Dat sommigen hier inside-informatie hebben welke nog niet officieel bevestigd is is prima, maar je moet accepteren dat tot een officiële bevestiging dit met een korreltje zout genomen wordt.

Terwijl nu een facebook post van een op zich best vooraanstaand magazine dan wel gelijk voor waar wordt aangenomen. Ik mis de verdere bronvermelding. Een persbericht is er op zowel ns.nl als bombardier.com niet over te vinden.
Bericht is bevestigd door Bombardier.


Groeten uit Rijssen, Henk Zwoferink
 

18-06-2015 10:17:34
moderator
Moderator
moderator
Wat berichten verplaatst naar het ICR-topic, en door wat loze berichten te verwijderen de discussie opgeschoond. Hup ontopic over NS eigen TRAXX maar weer hier.


Met vriendelijke groet, Het moderator team
 

18-06-2015 10:18:33
sfj
sfj
Quote
broek53 (wo 17 jun 2015 16:45:53 https://m.somda.nl/forum/15484/p543049/):
Quote
sfj (wo 17 jun 2015 15:50:48 https://m.somda.nl/forum/15484/p543038/): Lees net op facebook rail magazine en railcolor dat NS nog 18 traxx besteld heeft. BDs-ombouwverhaal zal dus wel definitief aan de kant geschoven zijn.
Jawel, dat was medio april al zo & hier gemeld & in OdR. Ik doe mijn best hier geen lariekoek of ape(n)kool te verkopen.

Dat geloof ik ook zeker, was niet de bedoeling om je tegen te spreken of wat dan ook. Gistermiddag verscheen er ineens een publicatie over dus ik denk, meld het nog even. Te veel informatie is toch ook informatie


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

21-07-2015 16:52:22
gose91
gose91
TRAXX 008 staat nog steeds op de Wgm. Gaat ooit voor herstel naar Kassel.
Originele planning voor her-indiensttreding was eind 2015, maar die was gebaseerd op een afvoer drie maanden geleden.
 

21-07-2015 18:32:08
phantom
phantom
Wat heeft het voor effect dat deze traxx met nr 008 aan de kant word gehouden,voor het uitvoeren van de diverse toekomstige dienstregelingen ?
Zit er genoeg buffer in het materieelpark om de loc zolang aan de kant te laten staan zonder problemen ?

Laatst bewerkt door phantom op 21-07-2015 18:32


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

21-07-2015 20:05:01
MasterE
MasterE
Er zal op dit moment gewoon geen plaats zijn in Kessel voor herstel.  

21-07-2015 20:36:58
cuneo56
cuneo56
Quote
phantom (di 21 jul 2015 18:32:08 https://m.somda.nl/forum/15484/p546759/): Wat heeft het voor effect dat deze traxx met nr 008 aan de kant word gehouden,voor het uitvoeren van de diverse toekomstige dienstregelingen ?
Zit er genoeg buffer in het materieelpark om de loc zolang aan de kant te laten staan zonder problemen ?

Nu het project van ombouw Bs naar Traxx stuurstand is gecanceld, is er in ieder geval daarvoor geen lok nodig....
 

21-07-2015 21:12:45
MasterE
MasterE
Dat kost alleen maar extra locs, nu moet er 1 extra meelopen.  

21-07-2015 22:04:53
thom
thom
Anderzijds scheelt het je weer een lok die je nodig hebt voor het testbedrijf, zo zal het wel bedoeld worden.

Aan de andere kant zal er straks ook in trek-duw bedrijf getest worden, en dan kost het je weer een lok extra

Laatst bewerkt door thom op 21-07-2015 22:05
 

21-07-2015 22:30:03
DDZ7504
DDZ7504
Is dat de 186 144 dan niet? Deze kwam ineens weer in de ICD dienst even na het buitendienst stellen van de 008  

21-07-2015 22:32:50
cuneo56
cuneo56
Zo bedoelde ik dat inderdaad.
En de 2e serie eigen Traxx loks komt (hopelijk) ongeveer op het zelfde moment in dienst als anders de serie levering van aangepaste Bs 'en zou komen.
En trouwens een goede materieel planning heeft altijd een percentage voor "Bots/ Brand"
 

31-07-2015 20:38:14
bert
bert
186 008 stond gisteren in Bad Bentheim.
http://stortenbeker.eu/groot.asp?f1=film/fotonummer&q1=f043464
 

02-08-2015 19:52:46
PimTH
PimTH
Op 2 augustus 2015 kwamen de 186 016 en 186 017 achter de LC 9903 aan vanuit Bh naar Wgm.  

03-08-2015 20:44:24
gose91
gose91
Om over een paar dagen weer te worden verhuurd?

Laatst bewerkt door gose91 op 03-08-2015 20:44
 

03-08-2015 21:10:59
thom
thom
Je stelt de vraag alsof je het antwoord al weet...?  

03-08-2015 21:12:43
gose91
gose91
Nee zeker niet. Sorry voor de vraagstelling dan  

03-08-2015 21:14:20
thom
thom
Oh nee dat geeft niet, maar vaak weet je al het eea over dat HSL spul dus vandaar  

03-08-2015 21:19:25
gose91
gose91
Dat geldt meer voor de ICR, ja. Als er iets met een TRAXX gebeurt, weten de meesten op de Wgm dat pas kort van tevoren. Zo was de 008 ook "plotseling" weg  

03-08-2015 22:48:16
train85
train85
Maar wil je dat alle info hier op somda komt? Er blijft ook veel spoorse info binnen de muren van het spoor en wordt nergens gepubliceerd.  

04-08-2015 09:23:37
Bert13
Bert13
Lol waar komt die gedachte ineens vandaan?  

04-08-2015 09:41:56
train85
train85
Gewoon n.a.v. bovenstaande reactie van mij. Er zijn mensen hier die willen echt alles weten, ook dingen die niet op internet komen. Maar toch willen die mensen de info hebben, anders voelen ze zich teleurgesteld. Dat valt mij op.  

04-08-2015 16:08:18
gose91
gose91
Tuurlijk willen we hier graag alle info hebben. Edoch, als iemand als reactie post: "Ik weet wat er met de 016 en de 017 gaat gebeuren, maar ik mag dat niet vertellen" klinkt dat flauw en kinderachtig. Ik kan het echter wel begrijpen: ik ga hier zelf ook niet bij elke HST die plotseling wordt opgeheven vermelden waarom. Dat krijg ik wel te weten, maar dat gaat u en de eventueel meelezende media geen snars aan. Dus info die niet openbaar mag, komt hier niet. Ik kan alleen niet ruiken of de verhuur van locs geheim is. Lijkt me niet, als dat vaak snel gemeld wordt hier en ze niet afgedekt naar Bh gesleept worden. Dus ernaar vragen kan dan toch best?

Testopstellingen als geurunits of als proef aangepaste systemen, hoe onbenullig soms ook, moeten hier eigenlijk ook niet vermeld worden.

@mod: van mij mag de discussie verder in een internen-ethiek topic oid...

Laatst bewerkt door gose91 op 04-08-2015 16:19
 

04-08-2015 17:02:43
john2
john2
gose91, dat je niet alles mag vermelden heb ik begrip voor en hopelijk nog meer Somda gebruikers. Je kan niet ruiken of de verhuur van locs geheim is, maar je kan wel navraag doen. Of je vervolgens het antwoord hier mag vermelden is vraag 2.  

04-08-2015 17:40:59
gose91
gose91
Danku. En als het niet vermeld mag worden of niemand weet het, blijft het stil in dit topic en weet ik ook genoeg. Zoals ook vaak genoeg gebeurd, dus ik snap, net als Bert13 waarschijnlijk, niet waar dit zijspoor ineens voor nodig is geweest.  

04-08-2015 18:25:05
thom
thom
Ik vraag me nu alleen nog af waar het idee waar de vraag vandaan komt of de lokken weer verhuurd worden, immers zijn de machines aangeschaft voor een heel ander doelstelling dan ze te verhuren...

Laatst bewerkt door thom op 04-08-2015 18:26
 

04-08-2015 19:21:35
broek53
broek53
Zeker, maar ze zijn nu al tweemaal kort na elkaar verhuurd.  

04-08-2015 19:28:06
michaben
michaben
Quote
thom (di 04 aug 2015 18:25:05 https://m.somda.nl/forum/15484/p548036/): immers zijn de machines aangeschaft voor een heel ander doelstelling dan ze te verhuren...

Aan de andere kant, de NS heeft ze pas in 2016 allemaal nodig, tot die tijd moeten ze vooral kilometers maken om alle storingen eruit te halen.
 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

Baureihe 186/TRAXX
RailWiki.nl