01-04-2025 08:57:03 | ||
---|---|---|
wyke2207
![]() |
Op dinsdag 01-04-2025 arriveert(de) de NS VIRMm1 IV 9418 bij het NS Revisiebedrijf voor het ondergaan van de revisie van de laagspanningsbekabeling aan de ABv6 bak van het stel. De 9418 is het 46e stel dat deze revisie ondergaat. |
06-04-2025 09:39:08 | ||
---|---|---|
wyke2207
![]() |
NS VIRMm1 VI 8675 werd op vrijdag 04-04-2025 door het NS Revisiebedrijf afgeleverd na revisie van de laagspanningsbekabeling aan de ABv6 en mBv7 bakken van het stel. De 8675 is op zaterdag 05-04-2025 weer teruggekeerd in de reizigersdienst. De 8675 was het 43e stel dat deze revisie onderging. |
06-04-2025 16:25:43 | ||
---|---|---|
M-BASS
![]() |
Bedankt, ik zet ze weer in de lijst (en de lijst weer op de volgende pagina)
9402 4 M__ # 7 Kabel-revisie: in 05-11-2024, uit 06-12-2024 (30) 9403 4 M__ # 5 9404 4 M__ # 3 9405 4 M__ # 4 sloop abv3/4 8005 september 2024 (na ongeval Voorschoten) 9406 4 M__ # 9 9407 4 M__ #11 Kabel-revisie: in 17-04-2025, uit 16-05-2025 (48) 8608 6 M__ #36 Kabel-revisie: in 16-08-2024, uit 19-09-2024 (21) 9409 4 M__ #12 8610 6 M__ #48 Kabel-revisie: in 27-11-2024, uit 10-01-2025 (33) 9411 4 M__ # 1 9412 4 M__ #13 Kabel-revisie: in 21-11-2024, uit 17-12-2024 (32) 9413 4 M__ #17 Kabel-revisie: in 09-08-2024, uit 10-09-2024 (20) 8614 6 M__ #41 Kabel-revisie: in 07-04-2025, uit 12-05-2025 (47) 8615 6 M__ #45 Kabel-revisie: in 12-07-2024, uit 17-08-2024 (17) 9416 4 M__ #16 9417 4 M__ #18 Kabel-revisie: in 22-05-2025, (52) 9418 4 M__ #15 Kabel-revisie: in 01-04-2025, uit 29-04-2025 (46) 9419 4 M__ #19 Kabel-revisie: in 07-05-2025, uit 05-06-2025 (50) 9420 4 M__ # 8 Kabel-revisie: in 05-03-2024, uit 19-04-2024 ( 5) 8621 6 M__ #38 Kabel-revisie: in 22-05-2025, uit 01-07-2025 (52) 9422 4 M__ #20 Kabel-revisie: in 28-08-2024, uit 25-09-2024 (22) 9423 4 M__ #21 Kabel-revisie: in 29-03-2024, uit 08-05-2024 ( 6) 8624 6 M__ #43 Kabel-revisie: in 03-09-2024, uit 03-10-2024 (23) 9425 4 M__ #23 Kabel-revisie: in 02-10-2024, uit 31-10-2024 (26) 9426 4 M__ #24 Kabel-revisie: in 13-03-2025, uit 09-04-2025 (44) 9427 4 M__ #25 Kabel-revisie: in 19-04-2024, uit 02-08-2024 ( 8) 8628 6 M__ #49 ---29 4 terzijde / sloop (abv3/4 8029) 9430 4 M__ #26 Kabel-revisie: in 10-02-2025, uit 09-03-2025 (40) 9431 4 M__ #27 Kabel-revisie: in 24-01-2025, uit 19-02-2025 (38) 8632 6 M__ #52 Kabel-revisie: in 13-05-2025, uit 18-06-2025 (51) 8633 6 M__ #55 Kabel-revisie: in 08-04-2024, uit 22-05-2024 ( 7) 9434 4 M__ #29 Kabel-revisie: in 13-05-2024, uit 13-06-2024 (10) 8635 6 M__ #44 8636 6 M__ #54 8637 6 M__ # 2 Kabel-revisie: in 01-03-2024, uit 03-05-2024 ( 4) 8638 6 M__ #56 8639 6 M__ #58 Kabel-revisie: in 06-07-2022, uit 12-07-2023 ( 1) 8640 6 M__ #35 Kabel-revisie: in 29-07-2024, uit 05-09-2024 (19) 8641 6 M__ #59 8642 6 M__ #61 9443 4 M__ #30 Kabel-revisie: in 06-12-2024, uit 17-01-2025 (34) 8644 6 M__ #64 Kabel-revisie: in 07-06-2024, uit 12-07-2024 (13) 8645 6 M__ #66 8646 6 M__ #62 8647 6 M__ #65 8648 6 M__ #63 8649 6 M__ #68 Kabel-revisie: in 20-03-2025, uit 23-04-2025 (45) 9450 4 M__ #22 Kabel-revisie: in 08-07-2024, uit 07-08-2024 (16) 8651 6 M__ #69 Kabel-revisie: in 05-06-2025, uit 11-07-2025 (53) 8652 6 M__ #42 Kabel-revisie: in 25-02-2024, uit 16-04-2024 ( 3) 8653 6 M__ #71 Kabel-revisie: in 29-04-2024, uit 07-06-2024 ( 9) 8654 6 M__ #73 8655 6 M__ #74 Kabel-revisie: in 21-05-2024, uit 28-06-2024 (11) 8656 6 M__ #67 8657 6 M__ #72 Kabel-revisie: in 13-01-2025, uit 14-02-2025 (37) 8658 6 M__ #40 Kabel-revisie: in 24-10-2024, uit 27-11-2024 (29) 8659 6 M__ #75 8660 6 M__ #53 Kabel-revisie: in 14-02-2025, uit 17-03-2025 (41) 8661 6 M__ #46 Kabel-revisie: in 11-11-2024, uit 13-12-2024 (31) 8662 6 M__ #77 Kabel-revisie: in 08-10-2024, uit 08-11-2024 (27) 8663 6 M__ #37 8664 6 M__ #76 8665 6 M__ #78 Kabel-revisie: in 09-07-2025 (56) 8666 6 M__ #57 Kabel-revisie: in 06-11-2023, uit 05-03-2024 ( 2) 8667 6 M__ #70 Kabel-revisie: in 20-09-2024, uit 18-10-2024 (25) 9468 4 M__ #14 9469 4 M__ #10 Kabel-revisie: in 18-10-2024, uit 14-11-2024 (28) 8670 6 M__ #50 Kabel-revisie: in 02-07-2025, (55) 8671 6 M__ #39 Kabel-revisie: in 24-04-2025, uit 28-05-2025 (49) 8672 6 M__ #79 Kabel-revisie: in 30-01-2025, uit 28-02-2025 (39) 9473 4 M__ #28 Kabel-revisie: in 24-07-2024, uit 26-08-2024 (18) 8674 6 M__ #60 Kabel-revisie: in 18-06-2025, (54) 8675 6 M__ #80 Kabel-revisie: in 28-02-2025, uit 04-04-2025 (43) 8676 6 M__ #47 Kabel-revisie: in 13-12-2024, uit 03-02-2025 (35) 9477 4 M__ #32 Kabel-revisie: in 25-02-2025, uit 27-03-2025 (42) 9478 4 M__ #34 Kabel-revisie: in 31-05-2024, uit 04-07-2024 (12) 9479 4 M__ #31 Kabel-revisie: in 07-01-2025, uit 03-02-2025 (36) 9480 4 M__ #33 Kabel-revisie: in 16-09-2024, uit 09-10-2024 (24) 8681 6 M__ #51 Kabel-revisie: in 26-06-2024, uit 29-07-2024 (15) ( #)= volgorde binnenkomst voor kabelrevisie Laatst bewerkt door M-BASS op 14-07-2025 17:17 |
07-04-2025 10:45:23 | ||
---|---|---|
wyke2207
![]() |
Op maandag 07-04-2025 kwam de NS VIRMm1 VI 8614 naar het NS Revisiebedrijf voor het ondergaan van de revisie van de laagspanningsbekabeling aan de ABv6 en mBv7 bakken van het stel. De 8614 is het 47e stel dat deze revisie zal ondergaan. Bij terugkeer zal de 8614 ook zijn voorzien van gele fronten. |
![]() |
advertentie |
10-04-2025 09:18:34 | ||
---|---|---|
wyke2207
![]() |
NS VIRMm1 IV 9426 keerde op woensdag 09-04-2025 terug in de reizigersdienst na de revisie van de laagspanningsbekabeling aan de ABv6 bak van het stel. Eerder werd het stel ook op woensdag 09-04-2025 door het NS Revisiebedrijf afgeleverd. De 9426 was het 44e stel dat deze revisie onderging. |
17-04-2025 10:00:14 | ||
---|---|---|
wyke2207
![]() |
Op donderdag 17-04-2025 arriveerde de NS VIRMm1 IV 9407 bij het NS Revisiebedrijf voor het ondergaan van de revisie van de laagspanningsbekabeling aan de ABv6 bak van het stel. De 9407 is het 48e stel dat deze revisie ondergaat. |
25-04-2025 09:31:14 | ||
---|---|---|
wyke2207
![]() |
NS VIRMm1 VI 8649 werd op woensdag 23-04-2025 door het NS Revisiebedrijf afgeleverd na revisie van de laagspanningsbekabeling aan de ABv6 en mBv7 bakken van het stel. De 8649 was het 45e stel dat deze revisie onderging. De 8649 werd gelijktijdig met deze revisie ook voorzien van gele fronten. De 8649 stond op vrijdagmiddag nog nabij Haarlem NS. Laatst bewerkt door wyke2207 op 25-04-2025 16:07 |
25-04-2025 15:21:11 | ||
---|---|---|
wyke2207
![]() |
De NS VIRMm VI 8666 werd op donderdag 24-04-2025 afgeleverd door het NS Revisiebedrijf te Haarlem. Op vrijdag 25-04-2025 stond het stel nabij Haarlem NS. Om ca. 13:30 uur kwam de 8666 door Amsterdam Centraal gereden. Het stel is dus weer hersteld van de opgelopen ontsporingsschade te Haarlem NS op 28-01-2025. Laatst bewerkt door wyke2207 op 26-04-2025 11:37 |
25-04-2025 15:24:02 | ||
---|---|---|
wyke2207
![]() |
Ook werd op vrijdag 25-04-2025 de NS VIRMm2 IV 9510 afgeleverd door het NS Revisiebedrijf. De 9510 was al geruime tijd 'buiten dienst'.Tussen 09-04 en 25-04 werden er met de 9510 tests m.b.t. de ATB uitgevoerd. Hiertoe werd eerst apparatuur ingebouwd waarna na afronding van de tests weer uitgebouwd. De 9510 stond vanmiddag nog nabij Haarlem NS. Laatst bewerkt door wyke2207 op 25-04-2025 16:36 |
25-04-2025 15:26:31 | ||
---|---|---|
wyke2207
![]() |
Op 24-04-2025 werd de NS VIRMm1 VI 8671 binnengenomen in het NS Revisiebedrijf. De 8671 ondergaat als 49e stel de revisie van de laagspanningsbekabeling aan de ABv6 en mBv7 bakken van het stel. Laatst bewerkt door wyke2207 op 25-04-2025 15:26 |
27-04-2025 11:36:12 | ||
---|---|---|
M-BASS
![]() |
Dat gaat wel lekker zo, met het afleveren. De wijzigingen staan er weer in, bedankt. |
29-04-2025 19:34:19 | ||
---|---|---|
wyke2207
![]() |
Op dinsdag 29-04-2025 werd de NS VIRMm1 IV 9418 door het NS Revisiebedrijf te Haarlem afgeleverd na de revisie van de laagspanningsbekabeling aan de ABv6 bak van het stel. De 9418 is ook op dinsdag 29-04-2025 teruggekeerd in de reizigersdienst. De 9418 was het 46e stel dat deze revisie onderging. Laatst bewerkt door wyke2207 op 30-04-2025 08:22 |
07-05-2025 09:52:57 | ||
---|---|---|
wyke2207
![]() |
Op woensdag 07-05-2025 arriveert(de) de NS VIRMm1 IV 9419 bij het NS Revisiebedrijf voor het ondergaan van de revisie van de laagspanningsbekabeling aan de ABv6 bak van het stel. De 9419 is het 50e stel dat deze revisie ondergaat. |
07-05-2025 10:15:10 | ||
---|---|---|
M-BASS
![]() |
Ik zet hem er gelijk in. Stel 8614 zal ook bijna klaar zijn, enig idee welk stel in zijn plek naar binnen komt? |
12-05-2025 17:31:46 | ||
---|---|---|
wyke2207
![]() |
Op dinsdag 13-05-2025 komt/kwam de NS VIRMm1 VI 8632 naar het NS Revisiebedrijf voor het ondergaan van de revisie van de laagspanningsbekabeling aan de ABv6 en mBv7 bakken van het stel. De 8632 is het 51e stel dat deze revisie zal ondergaan. Bij terugkeer zal de 8632 ook zijn voorzien van gele fronten. |
12-05-2025 17:41:23 | ||
---|---|---|
wyke2207
![]() |
NS VIRMm1 VI 8614 werd op maandag 12-05-2025 door het NS Revisiebedrijf afgeleverd na revisie van de laagspanningsbekabeling aan de ABv6 en mBv7 bakken van het stel. De 8614 was het 47e stel dat deze revisie onderging. De 8614 werd gelijktijdig met deze revisie ook voorzien van gele fronten. |
12-05-2025 19:04:22 | ||
---|---|---|
M-BASS
![]() |
Bedankt voor de updates, ze staan weer in de lijst. |
13-05-2025 16:49:05 | ||
---|---|---|
wyke2207
![]() |
Op dinsdagochtend 13-05-2025 stond de NS VIRMm1 VI 8632 nabij Haarlem NS te wachten op het overbrengen naar het NS Revisiebedrijf. Op dinsdagmiddag 13-05-2025 stond op dezelfde plek de VIRMm1 VI 8614 te wachten op terugkeer in de reizigersdienst. |
16-05-2025 17:22:41 | ||
---|---|---|
wyke2207
![]() |
NS VIRMm1 IV 9407 werd op vrijdag 16-05-2025 door het NS Revisiebedrijf afgeleverd na revisie van de laagspanningsbekabeling aan de ABv6 bak van het stel. De 9407 was het 48e stel dat deze revisie onderging. Op maandag 19-05-2025 stond de 9407 nog nabij Haarlem NS. Het stel werd al weer beklad in het weekend. Laatst bewerkt door wyke2207 op 19-05-2025 07:14 |
22-05-2025 16:41:47 | ||
---|---|---|
wyke2207
![]() |
In tegenstelling tot wat verwacht zou worden, is het 52e stel dat nu binnen wordt genomen bij het NS Revisiebedrijf/Treinmodernisering voor de revisie van de laagspanningsbekabeling, dit keer geen VIRMm1 IV stel maar weer een VIRMm1 VI stel. Dit zal (met inbegrip van de per vandaag in revisie te nemen VIRMm1 VI 8621) de komende 6 keer ook nog het geval zijn. Reden hiertoe is dat men na de zomer (per september) genoeg capaciteit (materieel) beschikbaar wil hebben en daartoe heeft gemeend om een aantal VIRMm1 VI stellen nu eerst in behandeling te nemen. Vanaf vandaag zal er dus iedere 2 a 2½ week een nieuw VIRMm1 VI stel worden binnen genomen voor de revisie van de laagspanningsbekabeling aan de ABv6 en mBv7 bakken. Het betreft hier dus de stellen 52 t/m 58, allen uit de 8600 serie. Globaal gezien zou dit betekenen dat de komende stellen zo rond de volgende datums zullen worden binnen genomen:
stel 52: per 22-05 --> 8621 (is al aangekomen) stel 53: rond 05-06/06-06 --> 86## stel 54: rond 19-06/20-06 --> 86## stel 55: rond 03-07/04-07 --> 86## stel 56: rond 17-07/18-07 --> 86## stel 57: rond 31-07/01-08 --> 86## stel 58: rond 14-08/15-08 --> 86##
Of men hierop aansluitend weer terugvalt op het tot op heden gevolgde schema (IV/VI/IV/VI enz..) is momenteel nog niet te zeggen.
De VIRMm1 VI stellen welke momenteel nog in behandeling moeten worden genomen, zijn: 8628 8635, 8636, 8638 8641, 8642, 8645, 8646, 8647, 8648 8651, 8654, 8656, 8659 8663, 8664, 8665 8670, 8674
De VIRMm1 IV stellen welke momenteel nog in behandeling moeten worden genomen, zijn: 9403, 9404, 9406, 9409 9411, 9416, 9417 9468
In behandeling zijn momenteel (22-05) nog: VIRMm1 VI 8671 (stel 49) VIRMm1 IV 9419 (stel 50) VIRMm1 VI 8632 (stel 51) VIRMm1 VI 8621 (stel 52)
Laatst bewerkt door wyke2207 op 30-05-2025 09:36 |
22-05-2025 16:45:33 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Dat zal alles te maken hebben met het zoveel mogelijk opvoeren van de bschikbaarheid van ander materieel bij de dreigende gedwongen afvoer van een aantal ICM III-en na de zomer. |
29-05-2025 11:05:11 | ||
---|---|---|
M-BASS
![]() |
Bij station Hlm staat stel 8671 te wachten op het gebruikelijke spoor wanneer een stel afgeleverd is zag ik net met het voorbij rijden; die is dus klaar. |
30-05-2025 09:24:27 | ||
---|---|---|
wyke2207
![]() |
Dat is dan helemaal volgens planning Bas. Je was in de buurt! Hij zou inderdaad woensdag 28-05-2025 afgeleverd worden. Dat is dan ook klaarblijkelijk gebeurd. Het NS Revisiebedrijf was/is donderdag en vrijdag gesloten naar ik begrepen heb. De 8671 was het 49e stel dat deze revisie onderging. De 8671 zal vandaag, vrijdag weer terugkeren in de reizigersdienst. Het stel zal worden ingezet als trein 2234 vanaf Amsterdam naar Vlissingen. |
31-05-2025 17:52:09 | ||
---|---|---|
DuLoc
![]() |
Hoe staat 't er inmiddels voor met de ombouw van de 8742? Ik kan me voorstellen dat die inmiddels al aardig gevorderd is. Staan de eerste testritten al op de planning? M.b.t. de tractie-installatie (sorry dat ik daar niet op gereageerd heb): het geluid heeft zeker weten een elektrische (mogelijk softwarematige) oorzaak; de pulspatronen zijn aanzienlijk anders. Een mogelijke oorzaak zou misschien een afwijkende tussenkringspanning van de installatie kunnen zijn. (Van de huidige IGBT-installaties weet ik niet wat deze is, maar bij de oude GTO-installaties was deze 2300 V.) Zou je die eens kunnen opzoeken en vergelijken met een 'gewone' tractie-installatie? Laatst bewerkt door DuLoc op 31-05-2025 18:22, reden: typfoutje |
31-05-2025 23:18:41 1 | ||
---|---|---|
StefanNLPlays
![]() |
De 8742 is in principe 'af', met de uitzondering van toelating en enkele storingen. Het stel mag daarom het terrein (nog) niet verlaten. Wel heeft deze al succesvol onder ETCS gereden op het opstel van Zaanstraat. Ook nadert het 2e treinstel (een 4tje) de beginfase van het testen. Ik denk ook niet dat de stellen gaan proefrijden op de hoofdbaan op korte termijn; beide stellen gaan eerst een onderhoudsbeurt krijgen wanneer alles rond is. Laatst bewerkt door StefanNLPlays op 31-05-2025 23:23 |
02-06-2025 07:43:47 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Kan je ook vertellen welk viertje het tweede ETCS-stel mag zijn? Verder kan ik aan de hand van een privé foto van iemand op internet (diegene was bij de Spoorwensdagen) vertellen dat PTO VIRMm-4 9594 inmiddels al in de Flow kleurstelling is gespoten. Verder is mij niet duidelijk hoe het ervoor staat met het interieur, en of dit gelijkwaardig zal zijn aan VIRMm 2/3 (met uitzondering van de bagagekast in de voormalige liftschacht). Laatst bewerkt door aarclay op 02-06-2025 07:51 |
02-06-2025 07:59:03 | ||
---|---|---|
wyke2207
![]() |
Volgens mij is de PTO VIRMm4 9594 ook het 2e ETCS-stel. |
02-06-2025 09:58:02 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
En imiddels heb ik vernomen dat dit stel ook nog geen interieur bevat, en dat ze momenteel de bekabeling inbouwen. |
02-06-2025 16:09:23 | ||
---|---|---|
StefanNLPlays
![]() |
|
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
02-06-2025 19:07:51 | ||
---|---|---|
DuLoc
![]() |
Graag! Ook als het afwijkende geluid inmiddels verdwenen is ben ik benieuwd naar wat de tussenkringspanning van de tractie-installatie is. Alle technische info m.b.t. tractie is welkom! :)
Ik had verwacht dat dit hier al eens gedeeld zou zijn, maar in deze video is de PTO VIRMm-4 9594 te zien in de werkplaats van Treinmodernisering Haarlem: youtu.be (op 15:21)
De 9516? Dat is wel heel toevallig, zeg! De mBvk2 van dat stel (290 8694) stond erom bekend dezelfde tractie-afwijking te hebben als de mBvk1 van de 8742. Bij de 9516 lijkt dit in tot oktober 2023 verholpen te zijn. Ik kan me alleen niet voorstellen waarom zoiets aanleiding zou zijn tot vervroegde ETCS-inbouw, dus voor nu houd ik 't op toeval… tenzij straks de 9443 als volgende aan de beurt blijkt te zijn. ;) Laatst bewerkt door DuLoc op 02-06-2025 19:11 |
05-06-2025 12:47:21 | ||
---|---|---|
wyke2207
![]() |
Op donderdag 05-06-2025 komt/kwam de NS VIRMm1 VI 8651 naar het NS Revisiebedrijf voor het ondergaan van de revisie van de laagspanningsbekabeling aan de ABv6 en mBv7 bakken van het stel. De 8651 is het 53e stel dat deze revisie zal ondergaan. Bij terugkeer zal de 8651 ook zijn voorzien van gele fronten. |
05-06-2025 12:57:43 | ||
---|---|---|
wyke2207
![]() |
Op donderdag 05-06-2025 werd de NS VIRMm IV 9419 door het NS Revisiebedrijf te Haarlem afgeleverd na de revisie van de laagspanningsbekabeling aan de ABv6 bak van het stel. De 9419 was het 50e stel dat deze revisie onderging. Eerder op 05-06-2025 werd ook de proefrit van de 9419 afgenomen. De 9419 staat gepland om op maandag 09-06-2025 terug te keren in de reizigersdienst. Laatst bewerkt door wyke2207 op 08-06-2025 10:38 |
06-06-2025 05:18:09 | ||
---|---|---|
M-BASS
![]() |
Bedankt voor de info, de lijst is weer bijgewerkt. |
18-06-2025 15:36:17 | ||
---|---|---|
wyke2207
![]() |
Op woensdag 18-06-2025 werd de NS VIRMm1 VI 8632 afgeleverd door het NS Revisiebedrijf na de revisie van de laagspanningsbekabeling aan de ABv6 en mBv7 bakken van het stel. De 8632 was het 51e stel dat deze revisie onderging. Na afloop van aflevering van de 8632, werd de NS VIRMm1 VI 8674 (die inmiddels al op Haarlem NS stond) meegenomen naar het NS Revisiebedrijf voor het ondergaan van dezelfde revisie die ook de 8632 onderging. Vanaf vandaag is dus ook de 8674 in revisie genomen. De 8674 is het 54e stel dat deze revisie zal ondergaan. Bij aflevering zal de 8674 ook zijn voorzien van gele fronten.
Per 18-06-2025 zijn nu bij het NS Revisiebedrijf in revisie voor het vervangen van de laagspanningsbekabeling: 8621 (stel 52: 22-05) 8651 (stel 53: 06-06) 8674 (stel 54: 18-06)
Stellen die deze revisie nog moeten ondergaan, zijn:
VIRMm1 IV: 9403, 9404, 9406, 9409, 9411, 9416, 9417 en 9468 (8x) VIRMm1 VI: 8628, 8635, 8636, 8638, 8641, 8642, 8645, 8646, 8647, 8648, 8654, 8656, 8659, 8663, 8664, 8665 en 8670 (17x)
Nog niet voorzien van gele fronten, zijn:
8628, 8635, 8636, 8638, 8639, 8641, 8642, 8645, 8646, 8647, 8648. 8654, 8656, 8659, 8663, 8664, 8665, 8670 en 8741 (19x) 9411 (1x) 9556 (1x)
8639 - PTO stel VIRMm1 kabelrevisie (werd nog niet met gele fronten afgeleverd) 8741 - VIRMm3 VI - PTO stel revisie VIRMm2/3 IV & VI (geen flow kleurstelling, geen gele fronten) 9556 - VIRM4 IV - Groene Trein (geen gele fronten) Laatst bewerkt door wyke2207 op 18-06-2025 15:54 |
01-07-2025 18:53:27 | ||
---|---|---|
wyke2207
![]() |
Op dinsdag 01-07-2025 werd de NS VIRMm1 VI 8621 door het NS Revisiebedrijf afgeleverd na de revisie van de laagspanningsbekabeling aan de ABv6 en mBv7 bakken van het stel. De 8621 was het 52e stel dat deze revisie onderging. De 8621 werd inmiddels ook voorzien van gele fronten. Eerder op 01-07-2025 maakte de 8621 z'n afleveringsproefrit tussen Haarlem en Leiden v.v. Binnenkort zal de 8621 weer in de reizigersdienst zijn aan te treffen. |
02-07-2025 14:41:22 | ||
---|---|---|
Talbot
![]() |
Is er iemand die weet of men nog wat van plan is met de groene trein (9556)? Ik hoor zo nu en dan dat de groene VIRM 'weg zou gaan' (als in overgeschilderd worden), maar dat komt nou niet echt van een betrouwbare bron volgens mij. T zou me niet verbazen als de 9556 een van de eerste VIRM4's wordt voor de revisie VIRMm4, zodra deze gaat lopen. Laatst bewerkt door Talbot op 02-07-2025 14:41 |
02-07-2025 16:09:46 | ||
---|---|---|
Daan!
![]() |
Hij gaat vrij vroeg naar binnen inderdaad. |
03-07-2025 09:07:17 | ||
---|---|---|
wyke2207
![]() |
NS VIRMm1 VI 8670 werd op woensdag 02-07-2025 binnen genomen in het NS Revisiebedrijf voor het ondergaan van de revisie van de laagspanningsbekabeling aan de ABv6 en mBv7 bakken van het stel. De 8670 is het 55e stel dat deze revisie zal ondergaan. Bij aflevering zal de 8670 tevens zijn voorzien van gele fronten. |
03-07-2025 12:09:38 | ||
---|---|---|
Jasper-N
![]() |
Ik ben benieuwd over het interieur van bepaalde VIRM(m) stellen. De eerste generatie VIRMm1 stoelen zijn echt naar mijn oordelen, verschrikkelijk. Sommige zijn nu al volledig ingezakt. Terwijl het interieur van de VIRM3, is misschien iets harder, maar ik vind het wel lekker zitten. Zijn die bekende klachten, of sta ik hier alleen in met deze ervaring. Ik zag wel dat er een VIRMm1 was die met VIRMm2/3 interieur rond reed, heeft dit te maken met de slechte stoelen? |
03-07-2025 12:41:19 | ||
---|---|---|
Dionysusnu
![]() |
Waarom eigenlijk, is er behalve de kleurstelling iets afwijkends aan? Of gewoon toeval? |
03-07-2025 13:15:32 | ||
---|---|---|
vrijgezel
![]() |
|
03-07-2025 16:59:02 | ||
---|---|---|
DingeZ
![]() |
|
03-07-2025 17:06:55 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Die discussie komt nogal eens terug, waarbij de meningen zeer verdeeld zijn, en er vast ook wel iets ergonomisch over te vertellen is. Maar er zijn geen twee personen gelijk en hun zitcomfort zal dus ook wel verschillen. De meesten onder ons hebben ook thuis voorkeur. En tja, die stoelen of krukken of banken heb je dan toch in huis... |
04-07-2025 15:48:44 | ||
---|---|---|
M-BASS
![]() |
|
08-07-2025 18:16:39 | ||
---|---|---|
Jasper-N
![]() |
Nouja, het gaat mij meer om het feit dat je bij de VIRMm1 nu al kunt zien dat de stoelen enorm gebruikt zijn, meestal bij het raam. De niet ingezakte zitten inderdaad best goed. Maar het lijkt wel naar mijn mening of ze niet tegen lang durig gebruik kunnen. |
08-07-2025 20:09:54 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Het is me eerlijk gezegd nog niet opgevallen. Het enige vervelende van die stoelen is de plaats van de stopcontacten. Je moet je in allerlei bochten wringen om daar bij te komen. En dan nog maar hopen dat ze stroom geven. Zelfde probleem natuurlijk in DDZ. |
09-07-2025 09:59:16 1 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Weet iemand per ongeluk of er al meer bekend is over de oorzaak van die ontploffing in die VIRM bij Limmen ? Laatst bewerkt door phantom op 09-07-2025 09:59 |
09-07-2025 10:10:47 | ||
---|---|---|
geert
![]() |
Ja een kapotte condensator |
09-07-2025 13:37:58 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Dat is een dingetje dat de Fransen in mijn ogen beter doen, in hun Regio2N-materieel zit het stopcontact tussen de stoelen in (onder de armleuning). |
09-07-2025 15:17:44 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
In Zwitserland vaak ook. Is een stuk makkelijker. |
10-07-2025 07:42:57 | ||
---|---|---|
AJT
![]() |
Zeker wanneer je door een eigen stukje ijzer geëlektrocuteerd wilt worden |
11-07-2025 18:06:19 | ||
---|---|---|
wyke2207
![]() |
Op vrijdag 11-07-2025 werd de NS VIRMm1 VI 8651 door het NS Revisiebedrijf afgeleverd na de revisie van de laagspanningsbekabeling aan de ABv6 en mBv7 bakken van het stel. De 8651 was het 53e stel dat deze revisie onderging. De 8651 werd inmiddels ook voorzien van gele fronten. Binnenkort zal de 8651 weer in de reizigersdienst zijn aan te treffen. Inmiddels keerde de NS VIRMm1 VI 8651 ook op 11-07-2025 terug in de reizigersdienst. Laatst bewerkt door wyke2207 op 12-07-2025 21:12 |
11-07-2025 18:12:08 | ||
---|---|---|
wyke2207
![]() |
Op woensdag 09-07-2025 kwam de NS VIRMm1 VI 8665 naar het NS Revisiebedrijf voor het ondergaan van de revisie van de laagspanningsbekabeling aan de ABv6 en mBv7 bakken van het stel. De 8665 is daarmee het 56e stel dat deze revisie zal ondergaan. Bij terugkeer zal de 8665 ook zijn voorzien van gele fronten. De 8665 kwam 2 dagen eerder dan gepland binnen in Haarlem. Dit omdat het stel al met een defect in Onnen stond. |
24-07-2025 09:32:08 | ||
---|---|---|
wyke2207
![]() |
Op woensdag 23-07-2025 werd de NS VIRMm1 VI 8674 afgeleverd door het NS Revisiebedrijf na het ondergaan van de revisie van de laagspanningsbekabeling aan de ABv6 en mBv7 bakken van het stel. De 8674 was het 54e stel dat deze revisie onderging. De 8674 is nu tevens voorzien van gele fronten. De 8674 staat voor vrijdag 25-07-2025 gepland om terug te keren in de reizigersdienst. |
![]() |
advertentie |
24-07-2025 09:37:17 | ||
---|---|---|
wyke2207
![]() |
NS VIRMm1 VI 8659 komt/kwam op donderdag 24-07-2025 binnen bij het NS Revisiebedrijf voor het ondergaan van de revisie van de laagspanningsbekabeling aan de ABv6 en mBv7 bakken van het stel. De 8659 is het 57e stel dat deze revisie zal ondergaan. Bij aflevering zal de 8659 tevens zijn voorzien van gele fronten. |
24-07-2025 19:17:37 | ||
---|---|---|
tieske05
![]() |
8674 wordt/is via Alkmaar naar Enkhuizen overgebracht om morgen te starten in de 2919. |
31-07-2025 10:29:15 2 | ||
---|---|---|
ToH
![]() |
Op Hoofddorp opstel staat een VIRM waarvan de frontseinen zijn vervangen door LEDs. De sluitseinen zijn afgedekt door een geel plaatje, zoals sommige NMBS Breaks hebben. Stel nummer heb ik zo gauw niet kunnen zien. |
31-07-2025 12:05:58 | ||
---|---|---|
mtlx
![]() |
Het project heeft even stilgelegen, maar als het goed is, is het dezelfde frontseinmodule als van de SNG. Deze kan zowel front- als sluitseinen tonen, dus inderdaad worden de sluitseinen verwijderd en afgedekt. |
02-08-2025 06:50:39 | ||
---|---|---|
VIRMm1
![]() |
Dat zou de 8637 moeten zijn. De huidige frontseinen zijn vervangen door LED lampen die inderdaad 2 kleuren kunnen tonen en zodoende zijn de sluitseinen volledig verwijderd. Dit is een proef en verwacht mag worden dat als deze proef succesvol is, dit straks op de hele vloot toegepast zal worden. |
02-08-2025 09:45:45 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Wat is daarvan het voordeel? |
02-08-2025 10:02:15 | ||
---|---|---|
VIRMm1
![]() |
Waarvan? Dat het LED is of dat de 2 lampen gecombineerd in 1 worden?
LED heeft een langere levensduur dan de oude duplo lampen. Die duplo lampen zorgen voor veel extra kosten, ze gaan relatief vaak en snel stuk bij VIRM wat zorgt voor stilstand en/of extra werk bij O&S om ze te vervangen (wat tegenwoordig niet meer kan/mag in de rijdende dienst door een storingsmonteur).
Dat het gecombineerd in 1 lamp wordt toegepast zal een kostenbesparing zijn. Ipv 5 dure lampen zet je er nu 3 net iets duurdere lamp in wat onderaan de streep (na het aanpassen van de bedrading) goedkoper zal zijn.
Daarnaast denk ik (maar weet ik niet zeker) dat de LED lampen meer lichtopbrengst hebben wat voor mcn'en fijner is en waardoor je bij slecht zicht beter zichtbaar bent voor anderen. Laatst bewerkt door VIRMm1 op 02-08-2025 10:03 |
02-08-2025 10:05:02 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Waarom zou een storingsmonteur geen lampje meer mogen vervangen? |
02-08-2025 10:11:42 | ||
---|---|---|
VIRMm1
![]() |
Dat mogen ze wel, maar niet in de rijdende dienst of bij kering 'onder de kap'. Veiligheid enzo. |
02-08-2025 12:00:10 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Als leek lezende,vraag ik me dan het volgende af. |
02-08-2025 12:03:37 | ||
---|---|---|
NIJMEGEN
![]() |
Of gaat men dan knipperen of afwisselend de kleuren tonen? |
02-08-2025 12:07:02 | ||
---|---|---|
mtlx
![]() |
Er is geen seinbeeld waarin vijf lampen tegelijk branden. Dat is ook bij de huidige VIRM helemaal niet mogelijk. Het gevaarsein bestaat uit twee rode lichten en één wit licht (of twee knipperende witte lichten), dus dat kan prima. |
02-08-2025 12:15:02 | ||
---|---|---|
VIRMm1
![]() |
Het 'probleem' zit m dacht ik in het feit dat je op de neus/koppeling moet klimmen, wat tegenwoordig niet meer mag (vroeger wel). Maar los daarvan, al zou het wel mogen, op veel kop- en knooppunt stations zit tegenwoordig niet meer 24/7 een storingsmonteur (locaties zoals Vl, Vs, Ht, Hdr, Ekz, Asd, Gvc, Zl, Ehv en dan vergeet ik er waarschijnlijk nog wel een paar). 'Vroeger' werden er op grote stations kapdiensten gesteld, speciaal voor dit soort gevallen en andere kleine storingen die snel opgelost konden worden. En op locaties als Vl, Vs, Ht etc zat 24/7 een stmt. Maar je raad het waarschijnlijk al, die zijn wegbezuinigd (en eigenlijk wel terecht ook). Het is goedkoper om af en toe een stel uit te wisselen dan om op al die locaties een 24/7 bezetting te hebben. Maar nog goedkoper is het dus om oude duplolampen te vervangen door moderne LED units. |
02-08-2025 12:30:32 | ||
---|---|---|
Ysbergsla
![]() |
Die vraag hoeft niet meer te worden beantwoord. De wat oudere lezer herinnert zich ongetwijfeld nog SGM 2973 en DD-AR 7877 die plusminus vijftien jaar geleden al een soortgelijke proef ondergaan hebben. Na twee mislukkingen zal zelfs een ezel zich afvragen waarom het nu nog een derde maal beproeft dient te worden. |
02-08-2025 12:50:08 4 | ||
---|---|---|
selivio
![]() |
Omdat de techniek de afgelopen 15 jaar ook niet geheel stil gestaan heeft wellicht? |
02-08-2025 13:03:02 | ||
---|---|---|
Marco
![]() |
Tsja, daar staat tegenover dat seinen en bijvoorbeeld overweglampen al een hele poos succesvol met LED verlicht worden. Bij seinen leidt dat tot veel minder onderhoud, maar ook voor extra veiligheid, omdat gedoofde seinen minder vaak voorkomen. 15 jaar geleden was LED-verlichting relatief nieuw. Nu is het hartstikke volwassenen. Er is geen treinenbouwer meer op de wereld die nu nog gloeilampen toepast. Als je nooit meer iets opnieuw durft te proberen, krijg je Amerikaanse toestanden waarbij je in een bepaald tijdperk blijft hangen en nooit meer innoveert. |
02-08-2025 13:03:10 | ||
---|---|---|
geert
![]() |
En LED verlichting al toegepast is in al het moderne materieel, dus waarom hier niet? |
02-08-2025 13:22:08 | ||
---|---|---|
NIJMEGEN
![]() |
Aan de andere kant, leds gaan wel langer mee dan gloeilampen maar gaan zeker niet eeuwig mee, Er eergisteren toevallig nog een vervangen en dat is niet de eerste maar een van de vele. |
02-08-2025 14:58:57 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Maar meestal zijn het dan niet de LED's zelf die defect gaan, maar de (goedkope Chinese) elektronica erachter. Wel blijft de vraag waarom er dan een (lelijk) afdekkapje geplaatst wordt. Waarom niet de 'oude' lamp behuizing laten zitten? |
02-08-2025 22:46:21 | ||
---|---|---|
T-Twente
![]() |
Ik vraag me eerder af: waarom zo lelijk? Neem bijvoorbeeld de DB BR218, die hebben tegenwoordig vaak LED-verlichting. Het is wat platter dan een gloeilamp (ze hebben gewoon plaat waar de gloeilamp aan zat vervangen voor een LED-paneel), maar zeker niet lelijk. Hier daarentegen is het gewoon een staaf die bijna uit de kop steekt, met een LED-paneel eraan. Het lijkt wel alsof er ogen uitsteken die er elk moment uit kunnen vallen… Laatst bewerkt door T-Twente op 02-08-2025 22:46 |
02-08-2025 22:47:18 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
In elk geval is het aantal gedoofde en slecht zichtbare seinaspecten door allerlei veranderingen sterk teruggelopen door de invoering van leds. Eind vorige eeuw heb ik in teamverband nog gewerkt aan de statistiek van storingsoorzaken van wissels en seinen en daarbij speelde advisering over het fabricaat van de componenten en eventueel preventief onderhoud een rol. Met gloeilampjes gebeurt van alles wat met leds geen rol meer speelt. Dat zal in materieel ook het geval zijn. Bij wisselstoringen hielp het aanbrengen van betere componenten, het aanleggen van meer wissels maar (helaas) ook het opbreken ervan. Wat je niet hebt, hoef je niet te onderhouden. |
02-08-2025 23:22:55 1 | ||
---|---|---|
Dionysusnu
![]() |
Hier overigens een foto van hoe de ombouw er uitziet. |
03-08-2025 02:10:34 | ||
---|---|---|
yolowatero9
![]() |
|
03-08-2025 08:04:27 | ||
---|---|---|
VIRMm1
![]() |
En/of; Glas kan kapot wat zorgt voor stilstand/onttrekking uit de dienst, de plaat die er nu zit is sterker en zodoende wordt de kans op onttrekking kleiner. |
03-08-2025 08:04:34 | ||
---|---|---|
jor[D]1
![]() |
Moet je voor de gein eens zoeken op 'Dubai lampen' van phillips. Dat zijn speciale LED lampen die in Dubai gebruikt moeten worden. Naast zuinig was een eis van het emiraat dat de lampen een extreeem lange (praktisch eeuwig) levensduur hebben. Alse de kwaliteit van de LED en elektronica hoog is gaan ze jaren mee zonder problemen.
Misschien halen ze het ongebruikte glaasje ook weg ter voorkoming van verwarring voor een kapotte lamp. Laatst bewerkt door jor[D]1 op 03-08-2025 08:06 |
03-08-2025 12:58:37 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
|
03-08-2025 17:56:38 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Een zeer ontnuchterend antwoord kreeg ik nog van een kenner van de materie: de huidige lampen gaan op termijn verdwijnen uit het assortiment van de leveranciers, en VIRM gaat nog wel een tijdje mee. |
03-08-2025 19:14:43 | ||
---|---|---|
gose91
![]() |
NS houdt het het zo lang vol met materialen dat het op een gegeven moment naar dit soort oplossingen moet zoeken omdat ze nog de enige afnemer zijn van een product. Er komen hele studies bij alle smeermiddelen kijken waar een alternatief voor moet komen omdat de leverancier het alleen nog maar in batches van veel groter dan de afname wil maken. Dan koop je eigenlijk al een deel om het later over datum weg te gooien. |
03-08-2025 20:18:16 | ||
---|---|---|
edwin82
![]() |
Wellicht handig om op de plaats waar de sluitseinen nu zitten, ver stralers te zetten. Net zoals SNG die ook heeft. Heeft de machinist er ook nog wat aan en besteed je de bestaande ruimte nuttig. |