Dienstregeling 2013, wat is waar?
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
02-03-2012 21:16:50
superboer
superboer
Quote
mdj (vr 02 mrt 2012 20:43:12 https://m.somda.nl/forum/11041/p381179/): http://www.arriva.nl/goedemorgen-achterhoek/dienstregeling/
"17800" gaat in de ochtendspits doorrijden als "30800" naar Ww


Quote
Arriva-Site meldt: Hoe wil Arriva een trein van Winterswijk doorschuiven naar Apeldoorn?
We hebben dit bij ProRail neergelegd. Ons idee is als volgt: van één ochtendrit Winterswijk – Zutphen die met een dubbele trein wordt gereden, koppelt de voorste af en rangeert door naar het vertrekspoor naar Apeldoorn en koppelt aan de trein naar Apeldoorn. De achterste gaat terug naar Winterswijk.

Het gaat dus slechts om 1 ochtendrit Winterswijk-Zutphen-Apeldoorn.


Garantie tot aan de voordeur.
 

02-03-2012 21:20:26
Harold27
Harold27
Quote
mdj (vr 02 mrt 2012 20:43:12 https://m.somda.nl/forum/11041/p381179/): http://www.arriva.nl/goedemorgen-achterhoek/dienstregeling/
"17800" gaat in de ochtendspits doorrijden als "30800" naar Ww


Er staat van Ww NAAR Apd. Ook leuk natuurlijk.
EDIT: Superboer was net even eerder.

Quote Superboer:
Arriva-Site meldt: Hoe wil Arriva een trein van Winterswijk doorschuiven naar Apeldoorn?
We hebben dit bij ProRail neergelegd. Ons idee is als volgt: van één ochtendrit Winterswijk – Zutphen die met een dubbele trein wordt gereden, koppelt de voorste af en rangeert door naar het vertrekspoor naar Apeldoorn en koppelt aan de trein naar Apeldoorn. De achterste gaat terug naar Winterswijk.

Maar dan moet ProRail niet die traverse over spoor 1 en 2 in Zp aanleggen waarover sprake was, want dan lukt dit niet.

Laatst bewerkt door Harold27 op 02-03-2012 21:23
 

02-03-2012 23:36:17
DingeZ
DingeZ
Ik was vergeten dat de nummers veranderen.
Overigens vraag ik me wel sterk af hoe ze het zonder voortreinen willen redden. In de tegenrichting (ochtend Ut-Amf, avond Amf-Ut) is het al erg krap in de spits. Soms zijn 12 bakken VIRM nog niet genoeg, dat zou in de andere richting nog meer moeten zijn. Evt zouden de 2000 & 2800 in zo'n geval door kunnen rijden naar Amf/Zl.
 

02-03-2012 23:45:10
mdj
mdj
Situatie nu:
Reizgers naar Zl (en daarop volgende treinen naar Lw/Gn/Emn/Kpn) en naar Aml/Hgl/Es hebben op Ut-Amf eigenlijk de 500 (1600/140) en/of de 1700 (700).

Reizigers Ut-Apd/Dv worden stratistisch gedeeld tussen de 2800 en de NO. De 2800 rijdt dus vrij leeg, terwijl de 500/1700 de reizigers uit het hele Noorden en het zo ongeveer het hele Oosten meebrengen.

Straks krijgt "Het hele Noorden"-Ut hun eigen trein: 500/12700) en het hele oosten hun eigen trein: 1600->11700 en 1700. Een betere verdeling dus. Uiteraard heb met een beetje vals spelen ook de overstap 1500/140 op de 500/12700; maar geldt alleen voor Hgl/Aml (1x per 2 uur) en Dv/Apd in de spits.


Bij twijfel: gebruik beton.
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

03-03-2012 00:02:35
woepje
woepje
Quote
DingeZ (vr 02 mrt 2012 23:36:17 https://m.somda.nl/forum/11041/p381208/): Ik was vergeten dat de nummers veranderen.
Overigens vraag ik me wel sterk af hoe ze het zonder voortreinen willen redden. In de tegenrichting (ochtend Ut-Amf, avond Amf-Ut) is het al erg krap in de spits. Soms zijn 12 bakken VIRM nog niet genoeg, dat zou in de andere richting nog meer moeten zijn. Evt zouden de 2000 & 2800 in zo'n geval door kunnen rijden naar Amf/Zl.
Deel van de reizigers zal over de Hanzelijn gaan ipv alleen over de Veluwelijn zoals nu. Al denk ik dat meerendeel van de reizigers naar Amf en Ut blijven rijen. Enkele drukke ritten (spits) kun je eventueel ook met goede materieelinzet / capaciteit opvangen. Tussen Amf-Ut inderdaad wel een andere verdeling van de reizigers omdat Twente een kwartier opschuift.

@ mdj, je bedoeld zeker 500 en 12500 in je verhaal? Deze treinen rijden namelijk naar Rtd en dus ook op Amf-Ut.

Laatst bewerkt door woepje op 03-03-2012 00:08
 

04-03-2012 12:15:10
koosmat64
koosmat64
Quote
R1-2010 (vr 02 mrt 2012 15:32:43 https://m.somda.nl/forum/11041/p381121/): Ik zeg toch: dat moet je omlooptechnisch maar oplossen. Dat is toch precies hetzelfde als wat jij bedoelt? Of wil jij de 800/3500 in Ehv gaan knippen in de spits?

Ik begreep je verkeerd.
 

04-03-2012 12:27:19
Jack5812
Jack5812
Quote
daniel81 (do 01 mrt 2012 19:48:32 https://m.somda.nl/forum/11041/p381038/)Ook ik ben benieuwd naar de materieelomlopen vanaf december. Ik zie in elk geval een aantal treinseries ontstaan waar ICRm goed ingezet kan worden: de 800, de 1600 en de 3500.

Vwb de 800 denk ik dat het helaas VIRM blijft, ook al vanwege het feit dat een TD 10 niet boven Amr past. In de daluren zal het dan met bijvoorbeeld een losse VI kunnen, waarmee je enkele stellen kan uitsparen.
 

04-03-2012 12:39:57
woepje
woepje
Geraken alle omlopen van de 800 ook boven Amr dan? Maar de 800 zal inderdaad wel IRM blijven, de 3500 komt eerder dan de 800 in aanmerking voor een paar omlopen ICR. Als de 3500 in Hfdo aan de 3100 geknoopt blijft dan moet het ICR wel kort keren op Ah steeds. Naast het probleem met de opstelcapaciteit in Hfdo natuurlijk.  

04-03-2012 12:45:15
Bert13
Bert13
Nee, niet alle omlopen gaan naar Sgn:
827,829,831,833,835-848,850,852,854,856,858. Maar het punt is dat het voor die andere omlopen een beetje overkill zou zijn om er 10 bakken ICR in te gooien, alleen voor de omloop 821-834-847-860[Amr] zou het op zich wel een idee zijn, net als de 823-... Deze rijden nu met 8 bakken VIRM.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

04-03-2012 12:58:38
woepje
woepje
Ok, nou ja, voorlopig moeten we toch nog wachten op Hispeed, dus veel omlopen ICR zul je er toch nog niet bij gaan krijgen meteen denk ik. Die enkele omloop in de 800 zou dan eventueel kunnen. De vraag is of ze hetzelfde gedonder als met die paar omlopen IRM in de NO ook willen in de 800. En dan doel ik op het capaciteits gebeuren als er een verstoring geweest is (dus in de NO met 12 bakken IRM in rustige treinen, ICM in de treinen die IRM nodig hebben vanwege het ontbreken van voortreinen). Al kun je aardig wat mensen kwijt in een TD 10 stam, maar prettig is het niet als het in een trein als de 822 of dergelijk kaliber terecht komt na verstoring. Ach we zien het wel. Eerst maar kijken of die drgl ook definitief door de keuring heen gaat komen en ProRail de paden ook vrijgeeft aan NSR.

Die 2800 trouwens. Wordt die in Ut gekoppeld aan de 2000 of 8800 of keert die op zichzelf?
 

04-03-2012 13:05:15
daniel_ddr
daniel_ddr
Koppeling aan de 8800 zal wel niet, gezien men de aansluitingen op de pendels naar Gvc/Rtd in Ut cross-platforum wil aanbieden volgens de adviesaanvraag.

2000 zal dan dus ook niet echt meer aan de 8800 gekoppeld kunnen worden, maar je moet wel enigzins een indruk hebben van de tijdsligging van de treinen op Ut om enig idee te krijgen wat het gaat worden.
Hangt daarnaast ook nog af van of men gaat omrangeren of op hetzelfde perron keren (waarbij de doorgaande verbinding ... -> Amf - Gd -> ... v.v. het ene kwartier op 8/9 en het andere kwartier op 11/12 staat.

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 04-03-2012 13:07


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

04-03-2012 13:09:00
woepje
woepje
Hmm ok, de 8800 he, heeft die beperkingen vanwege perronlengte? Dus minder dan 12 bakken? De 2000 heeft in Ut, Gd en Gvc ruimte voor 12 bakken, maar zit nu dus beperkt aan het max aantal bakken in de 8800. Zodra de 2000 en 2800 op elkaar keren wellicht, dan kun je er ook 12 bakken kwijt en hoef je niet perse IRM in te zetten? Al weet ik niet hoe druk de 2800/2000 normaal is momenteel, maar lijkt mij rustiger dan de NO IC's.  

04-03-2012 13:18:04
daniel_ddr
daniel_ddr
Heb zelf de nodige 2800 ervaring Die heeft tussen Ut en Rtd een best aardige vulling, maar een IRM-VI lijkt er over het algemeen wel voldoende capaciteit te bieden.
Nu kan daar natuurlijk in 2013 een verschuiving in optreden omdat de snelste verbinding van Rtd naar ten oosten van Amf v.v. de 2800 -> 1700 danwel 2800 -> 11700 -> 1600 wordt, maar dat verwacht ik niet omdat de treinen uit Rtd/Gvc ri. Amf in Ut nu al flink leegstromen en dan weer opnieuw gevuld worden. De doorgaande stroom is relatief beperkt.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

04-03-2012 13:40:10
martw
martw
De 8800 mag maximaal met 8 bakken rijden, vanwege de korte perrons in Bdg, Apn, Ldl en de sporen 1&2 in Ledn. In Wd passen wel 12 bakken, en in Ut ook, maar weer niet als je maar één perronfase (nu 18A/19A) wilt gebruiken.

Martijn


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

05-03-2012 18:02:47
abcde
abcde
Wanneer de 1500 (Ekz - Asd - Amf) niet verder rijdt dan Amf, geeft deze dan zowel bij aankomst als vertrek een Overstap op het zelfde perron met de (12)500 ?
Zo ja, dan wordt het weer rangeren op station Amf

Laatst bewerkt door abcde op 05-03-2012 18:03
 

05-03-2012 18:59:41
anton_
anton_
of ze rijden door naar Amfs  

05-03-2012 19:00:37
treinfan
treinfan
...of cross-platform op perron 4/5, genoeg opties dus  

05-03-2012 19:39:18
woepje
woepje
Quote
anton_ (ma 05 mrt 2012 18:59:41 https://m.somda.nl/forum/11041/p381525/): of ze rijden door naar Amfs
Er rijdt al elk half uur een trein van/naar Amfs (de 11600 Shl-Amfs en de 11700 Gvc-Amfs).
 

06-03-2012 12:43:52
abcde
abcde
Het lijkt erop, dat deze IC's in Amfs ongeveer 7 min. wachten. Daar zou de 1500 zonodig nog bij kunnen. Maar weten doe ik het niet.  

08-03-2012 22:48:00
ajwkam
ajwkam
Het duurde eventjes, maar ik heb dan eindelijk officieel de patroontijden van de Hanzelijn bevestigd gekregen: %02%

IC's
Zl V .16 en .46
Lls A .10 en .40
Lls V .11 en .41
Alm A .25 en .55
Alm V .26 en .56
en verder richting Shl, Gvc...

Uit Gvc, Shl:
Alm A .03 en .33
Alm V .04 en .34
Lls A .18 en .48
Lls V .19 en .49
Zl A .14 en .44

Stoptrein 4600:
Zl .25 en .55
Kpnz .05 en .35
Dnt .14 en .44
Lls .25 en .55
Lls .27 en .57

Lls .03 en .33
Lls .04 en .34
Dnt .16 en .46
Kpnz .25 en .55
Zl .05 en .35

De IC uit Gvc en Asd die keert in Lls (2600 toch?) rijdt op de Flevolijn zo'n ongeveer op blokafstand voor/achter de NoordOost-IC's. Of dat nou zo handig is, twee IC's in 4 minuten en dan 26 minuten alleen stoptreinen... %09%
 

08-03-2012 23:07:44
luytjes
luytjes
Quote
ajwkam (do 08 mrt 2012 22:48:00 https://m.somda.nl/forum/11041/p381964/):
De IC uit Gvc en Asd die keert in Lls (2600 toch?) rijdt op de Flevolijn zo'n ongeveer op blokafstand voor/achter de NoordOost-IC's. Of dat nou zo handig is, twee IC's in 4 minuten en dan 26 minuten alleen stoptreinen... %09%
Een kwartier verschuiven betekent dat je de overstap vanuit het Noorden richting Amsterdam Centraal kwijt bent. Je wil toch niet overstappen op een Sprinter? Dan is ineens je reistijdwinst weg.
 

08-03-2012 23:30:56
ajwkam
ajwkam
Goed punt. En het zal op deze manier wel het beste in de rest van het netwerk passen. En je kan nu die mooie "superdalcombi" maken als 12600 door de 2600 naar Zl-Gn/Lw door te laten rijden: komt iets eerder aan in Lls, zodat je ook in Dnt en Kpnz kan stoppen en dan toch de in de aansluitknoop in Zl blijft.  

09-03-2012 00:05:38
SchuurB
SchuurB
Interessant! Is de kilometrering van de Hanzelijn ook al ergens te vinden?  

09-03-2012 00:42:45
maurits
maurits
Quote
ajwkam (do 08 mrt 2012 22:48:00 https://m.somda.nl/forum/11041/p381964/): Het duurde eventjes, maar ik heb dan eindelijk officieel de patroontijden van de Hanzelijn bevestigd gekregen: %02%

IC's
Zl V .16 en .46
Lls A .10 en .40
%09%


Bedankt voor deze interessante info. Ik hoop overigens dat de IC van .16 niet pas om .10 in het volgende uur in Lelystad staat, dat zou een gemiddelde snelheid van zo'n 60 km/h betekenen. Het zal wel vertrek om .16 en aankomst om .40 zijn.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

09-03-2012 06:53:03
ZJ37
ZJ37
De tijden in Zl zijn nog verre van definitief, dat heeft uiteraard te maken met wat er in december wel en niet wordt opgeleverd qua infrastructuur.

Inderdaad was/is het de bedoeling dat de 2600 in de superdal de functie als gecombineerde IC/SPR overneemt tussen Lls en Zl, maar dat lijkt net niet te passen met de rijtijden. Ik weet dus ook niet of dit op deze wijze ook gaat worden toegepast.
 

09-03-2012 08:26:24
gvttreinen
gvttreinen
Quote
SchuurB (vr 09 mrt 2012 00:05:38 https://m.somda.nl/forum/11041/p381974/): Interessant! Is de kilometrering van de Hanzelijn ook al ergens te vinden?
Lls 40.0, Llsoa 43.0/3.1 Stb 9.0, Dron 20.6, Kpnz 34.1, Htba 45.8/84.2, Zl 87.7/2.8.

Laatst bewerkt door gvttreinen op 09-03-2012 08:30
 

09-03-2012 09:31:59
daniel81
daniel81
Wat mij opvalt is het enorme verschil tussen IC en stopper: 24 minuten Zl-Lls voor de IC en 30 voor de sprinter. Met 2 haltes is dat 3 minuten per haltering, daar waar dat op de meeste trajecten 2 minuten is. Zeker met SLT en op een traject zonder stopdoorschakelingen als gevolg van overwegen zou je wat optimistischer rijtijden verwachten.  

09-03-2012 11:19:33
SchuurB
SchuurB
Quote
maurits (vr 09 mrt 2012 00:42:45 https://m.somda.nl/forum/11041/p381981/):
Quote
ajwkam (do 08 mrt 2012 22:48:00 https://m.somda.nl/forum/11041/p381964/):
IC's
Zl V .16 en .46
Lls A .10 en .40
%09%


Bedankt voor deze interessante info. Ik hoop overigens dat de IC van .16 niet pas om .10 in het volgende uur in Lelystad staat, dat zou een gemiddelde snelheid van zo'n 60 km/h betekenen. Het zal wel vertrek om .16 en aankomst om .40 zijn.


Hetgeen - ik hoop dat ik de kilometers, waarvoor dank, goed heb geïntepreteerd - een gemiddelde dienstregelingsnelheid oplevert van 123 km/h... en dat is best hoog.
 

09-03-2012 11:33:28
Klaasje
Klaasje
Quote
ajwkam (do 08 mrt 2012 22:48:00 https://m.somda.nl/forum/11041/p381964/):
De IC uit Gvc en Asd die keert in Lls (2600 toch?) rijdt op de Flevolijn zo'n ongeveer op blokafstand voor/achter de NoordOost-IC's. Of dat nou zo handig is, twee IC's in 4 minuten en dan 26 minuten alleen stoptreinen... %09%

Je kan ze op Alm-Gpda zelfs 2 minuten achter elkaar laten rijden. (In tegenrichting lukt dat dan weer niet) Op Lls-Alm lukt alleen niet door een hiervoor niet geoptimaliseerde seinplaatsing in Lelystad.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


09-03-2012 11:48:59
SchuurB
SchuurB
Quote
daniel81 (vr 09 mrt 2012 09:31:59 https://m.somda.nl/forum/11041/p381997/): Wat mij opvalt is het enorme verschil tussen IC en stopper: 24 minuten Zl-Lls voor de IC en 30 voor de sprinter. Met 2 haltes is dat 3 minuten per haltering, daar waar dat op de meeste trajecten 2 minuten is. Zeker met SLT en op een traject zonder stopdoorschakelingen als gevolg van overwegen zou je wat optimistischer rijtijden verwachten.


Gemiddelden van de stopper:

Zl - Kpnz 98,6 km/h (15,2 km)
Kpnz - Dron 98,2 km/h (13,5 km)
Dron - Lls 111,8 km/h (20,5 km)

Bij Kpnz en Dron heb ik een theorethische haltering van 45 seconden gehanteerd.
Als ik dit met mijn rijtijdmetingen van de 9100 vergelijk:

Hrn - Asn ca. 111 km/h (21,9 km)
Asn - Bl variërend van 106 - 113 km/h (15,6 km)
Bl - Hgv ca. 110 km/h (13,9 km)
Hgv - Mp variërend van 107 - 111 km/h (19,8 km)
Mp - Zl variërend van 107 - 111 km/h (27 ,2 km)

Mijn metingen zijn maar van een weekje, dus heel veelzeggend zijn ze nou ook weer niet. Maar geeft wel aan dat de Hanzestopper met ICM al enkele minuten rijtijdspeling zou hebben.

Laatst bewerkt door SchuurB op 09-03-2012 11:50
 

09-03-2012 12:40:12
daniel81
daniel81
Ik benader het veel simpeler: neem in de reisplanner een traject, kijk naar rijtijdverschil IC en stopper en deel dat door het aantal tussenstations.
Voorbeelden:
Zl-Amf
IC 36 minuten
SPR 55 minuten
9 tussenstations
19/9=2,1 minuut per halte

Asd-Hvs
IC 21 minuten
SPR 32 minuten
6 tussenstations
11/6=1,8 minuut per halte

Gd-Gvc
IC 18 minuten
SPR 25 minuten
4 tussenstations
7/4= 1,75 minuut per halte

Kortom 3 minuten per halte is erg royaal.
 

09-03-2012 13:01:11
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Houd er wel rekening mee dat die tijd inclusief tijdsverlies door remmen en accelereren is.


Met vriendelijke groet, Robin
 

09-03-2012 13:16:48
SchuurB
SchuurB
Inderdaad een snelle methode. Ik heb alleen de indruk dat je er hierbij vanuitgaat dat ICs en sprinters over dezelfde rijtijdspeling beschikken, terwijl dat wel eens flink zou kunnen afwijken. Kan best zijn dat de ICs Asd - Hvs ruim zijn ingelegd en de sprinters krap, om alles zo goed mogelijk in elkaar te passen. Op trajecten met veel ruimte is dat minder een issue, waardoor de verschillen groter worden.

Editje: de reactie van RSK hierboven deed mij nog ergens aan denken; de lokale snelheid op stations, Ndb en Asdm bijvoorbeeld (waar de IC's ook niet al te hard rijden) zullen veel minder tijd kosten dan stations waar je met 140 km/h doorheen komt blazen.

Laatst bewerkt door SchuurB op 09-03-2012 13:24
 

09-03-2012 13:34:22
john2
john2
Zijn er voor machinisten nog aanwijzingen hoe hard ze een station mogen naderen als er gestopt of gehalteerd moet worden? Dit vanwege de genoemde ruimte van SchuurB. En vanwege de veiligheid.  

09-03-2012 13:43:05
MDDM
MDDM
Nee!


Gr Joop mcn Lls
 

09-03-2012 15:15:33
treinfan
treinfan
...tenzij opgelegd door een seinbeeld, bijvoorbeeld bij het nemen van wissels in de afbuigende stand of bij een stop-doorschakeling. De wissels bij Dronten vereisen dan ook voor de sprinters een maximumsnelheid van 80 km/h, terwijl de intercities met 140 km/h door kunnen rijden. Die stop kost dus relatief veel tijd  

09-03-2012 15:17:45
MDDM
MDDM
Stop kost helemaal niet zo veel tijd


Gr Joop mcn Lls
 

09-03-2012 15:20:15
broek53
broek53
De heel grove vuistregel is 1,5 tot 2 minuten voor een korte stop - maar dat is dan ook inderdaad 'heel grof".  

09-03-2012 16:02:46
SchuurB
SchuurB
@ treinfan: Oef, ja. Als ik op de site van Stefan Verkerk kijk dan lijken de inrijseinen ook een behoorlijk eind van de wissels af te staan. Jammer, maar ja; 130-wissels zijn op dat punt ook weer een beetje overdreven.  

09-03-2012 16:39:04
daniel81
daniel81
Quote
RSK-Mat92 (vr 09 mrt 2012 13:01:11 https://m.somda.nl/forum/11041/p382017/): Houd er wel rekening mee dat die tijd inclusief tijdsverlies door remmen en accelereren is.

Dat doe ik ook (of liever gezegd; doet de reisplanner ook )
 

09-03-2012 16:42:06
RoelZ1
RoelZ1
Ik denk dat er in dit geval grofweg de volgende redenering is gebruikt:
Tussen Almere Oostvaarders, Weesp en Schiphol is het erg krap omdat de IC eigenlijk wat te snel zijn, of de sprinters eigenlijk te traag.

Om de IC toch dat snelle pad te geven wil je de sprinters tussen Amsterdam/Schiphol en Almere/Hilversum zo strak mogelijk inleggen. Met zo'n strak pad wil je natuurlijk niet dat hij bij het begin van het strakke stuk al vertraging heeft, vandaar dat het slim is om buiten het strakke stuk extra speling in te leggen.

Andersom geld ook dat je, omdat de IC eigenlijk niet past, het pad tussen Almere Oostvaarders en Schiphol een beetje extra speling wilt geven om niet in conflict te komen met de Sprinters. Als je dan toch dat snelle pad naar Den Haag wilt houden moet je dus buiten dat stuk met extra speling wat speling weghalen. Vandaar dat de IC tussen Zwolle en Almere Oostvaarders juist zo min mogelijk speling heeft.

Om het voorbeeld wat concreter te maken:
Je wilt dat je IC uit Zwolle zo snel mogelijk door Almere Oostvaarders doorkomt, zodat je daar maar je Sprinter weg kan sturen, maar voor de volgende Sprinter (4600) wil je per se dat hij op tijd is om de volgende IC niet in de weg te zitten.

Laatst bewerkt door RoelZ1 op 09-03-2012 16:42
 

09-03-2012 18:25:51
MDDM
MDDM
Quote
SchuurB (vr 09 mrt 2012 16:02:46 https://m.somda.nl/forum/11041/p382057/): @ treinfan: Oef, ja. Als ik op de site van Stefan Verkerk kijk dan lijken de inrijseinen ook een behoorlijk eind van de wissels af te staan. Jammer, maar ja; 130-wissels zijn op dat punt ook weer een beetje overdreven.
Inrijder staat vlak voor het wissel, dus niet zo heel erg ver van het station


Gr Joop mcn Lls
 

09-03-2012 18:39:02
Klaasje
Klaasje
De sprinters op de Flevolijn rijden tussen Oostvaarders en Weesp in een 12-18 ligging en tussen Oostvaarders en Poort in een 5-7-18 ligging (inclusief de 4900)  

09-03-2012 19:40:42
AlmereOV
AlmereOV
Zijn naast de rijtijden voor de Hanzelijn ook de rijtijden vanaf Almpo naar de omliggende stations (Ndb, Wp, Almm) al bekend?

En hoe zit het met de rijtijden naar de overige nieuwe stations? (Maastricht Noord (Veolia), Groningen Europapark (ook NS), Halfweg-Zwanenburg, Hoevelaken (CXX))

Overigens staat er bij de post over de rijtijden van de Hanzelijn de stationsafkorting Kpnz, maar dit wordt straks station Kampen. Huidig Kampen wordt Kampen-IJsselmuiden.

Laatst bewerkt door AlmereOV op 09-03-2012 19:43
 

09-03-2012 21:32:22
RoelZ1
RoelZ1
Uit diezelfde bron komen de volgende tijden voor Almere Poort:

Ri. Amsterdam/Schiphol/Utrecht:
.12/.42 SPR Hoofddorp
.17/.47 SPR Utrecht Centraal
.24/.54 SPR Amsterdam Centraal

Ri. Almere/Zwolle
.05/.35 SPR Zwolle
.14/.44 SPR Almere Oostvaarders
.17/.47 SPR Almere Oostvaarders

Over Kmpz hoorde ik het volgdende. De officiële stationsnaam verandert inderdaad naar Kampen, maar de afkorting blijft Kpnz om niet in alle documenten weer vanalles te hoeven veranderen.

Laatst bewerkt door RoelZ1 op 09-03-2012 21:33
 

10-03-2012 15:14:50
AlmereOV
AlmereOV
Het zal vast al ergens staan (maar waar?), maar is er iemand die mij de lijnvoering van drgl 2013 per kwartier eens kan uitleggen? Het gaat me dan vooral om de "knopen" Amersfoort en Zwolle. Hoe ziet straks per kwartier de lijnvoering van de series 500, 700, 1500, 1600, 1700, 2000, 2800, 11600, 11700, 12500, 12700 eruit? Welke serie rijdt ieder uur, welke ieder half uur? Ik snap er echt helemaal niets meer van. Is er ergens iets op het internet te vinden (al dan niet dit forum) waar dit duidelijk uitgelegd wordt? Alvast bedankt  

10-03-2012 15:45:14
dennistd
dennistd
Wat ik er van maak is het volgende per uur:
===========
700 Groningen-Den Haag (via Hanzelijn-Schiphol)
12500 Leeuwarden-Rotterdam
1500 (Deventer-)Amersfoort-Amsterdam
2000 Utrecht-Den Haag
===========
1600 Enschede-Schiphol
11700 Amersfoort-Den Haag
2800 Utrecht-Rotterdam
===========
500 Groningen-Rotterdam
12700 Leeuwarden-Den Haag (via Hanzelijn-Schiphol)
1500 (Deventer-)Amersfoort-Amsterdam
2000 Utrecht-Den Haag
===========
1700 Enschede-Den Haag
11600 Amersfoort-Schiphol
2800 Utrecht-Rotterdam
===========

Waarbij er dus de volgende aansluitingen zijn:
Zl: 12500 - 700; 12700 - 500
Amf: 12500 - 1500; 1600 - 11700; 500 - 1500; 1700 - 11600
Ut: 12500 - 2000; 11700 - 2800; 500 - 2000; 1700 - 2800

En de 1500 1x per twee uur vervangen wordt door de 140/240 (IC Berlijn).

Laatst bewerkt door dennistd op 10-03-2012 15:50
 

10-03-2012 15:56:34
RoelZ1
RoelZ1
Ik zal het proberen:

Binnen alle kwartieren worden op zowel Zwolle - Amersfoort en Utrecht tussen deze series aansluitingen geboden in beide richtingen.
De kwartiernummering is gebaseerd op vertrektijden in Amersfoort:
Kwartier 1 is ongeveer 10 over heel, 2 is 25 over heel, etc.

Kwartier 1:
1700 (Enschede - Amersfoort - Utrecht - Den Haag)
11600 (Amersfoort Schothorst - Amersfoort - Schiphol)
2800 (Utrecht - Rotterdam)
Kwartier 2:
500 (Groningen - Zwolle - Utrecht - Rotterdam)
12700 (Leeuwarden - stoptrein - Zwolle - Almere - Den Haag)
140/1500 ((Berlijn) - Deventer - Amersfoort - Amsterdam Centraal)
2000 (Utrecht - Den Haag)
Kwartier 3:
1600 (Enschede - Amersfoort - Schiphol)
11700 (Amersfoort Schothorst - Amersfoort - Utrecht - Den Haag)
2800 (Utrecht - Rotterdam)
Kwartier 4:
700 (Groningen - Zwolle - Almere - Den Haag)
12500 (Leeuwarden - IC - Zwolle - Utrecht - Rotterdam)
1500 (Deventer - Amersfoort - Amsterdam Centraal)
2000 (Utrecht - Den Haag)
 

10-03-2012 15:57:29
AlmereOV
AlmereOV
Top! Dankjewel. Ik kwam er even niet meer uit hoe de lijnvoering zou zijn enzo... Dankje!  

10-03-2012 16:47:19
dennistd
dennistd
Wat me nu trouwens ook opvalt in de treinnummerlijst van ProRail: een SPR 27900 Hgl-Dv-Zl in de spitsrichting. Ik neem dat deze gaat rijden omdat Nvd nog niet klaar is en de overstap in Dv 15 minuten gaat bedragen. Ben wel benieuwd in welk pad die trein gaat rijden, volgens mij had je ook kunnen voldoen met het doortrekken van de 1500 in de spits tot Es of desnoods Aml met overstap op de 7000.

Laatst bewerkt door dennistd op 10-03-2012 16:49
 

10-03-2012 16:49:53
AlmereOV
AlmereOV
Maar welke richting is de spitsrichting? Ochtend naar Zwolle en middag naar Hengelo of ochtend naar Hengelo en middag naar Zwolle?  

10-03-2012 17:21:21
ZJ37
ZJ37
Inderdaad, ochtend naar Zl en in de middag naar Hgl. Stops voorzien te Dv, Hon, Wdn en Aml.  

10-03-2012 17:25:54
maurits
maurits
Fascinerend stoppatroon, is er geen ruimte om in Rsn en Dvc te stoppen?

Stop in Wdn is logisch, stop in Rsn zou logisch zijn omdat het op 15 minuten per auto of bus vanaf Nvd ligt. Stop in Hon is niet logisch, omdat er tussen Nvd em Hon doordeweeks geen busdienst is en de autorit over de bochtige toeristenweg over de Sallandse heuvelrug ongeveer 30 minuten duurt.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

10-03-2012 17:30:24
ZJ37
ZJ37
Dan is de stop te Hon toch juist wel logisch, omdat de alternatieven dus slecht zijn.  


Somda In de Wolken Weddings advertentie

10-03-2012 17:37:40
DingeZ
DingeZ
Quote
dennistd (za 10 mrt 2012 15:45:14 https://m.somda.nl/forum/11041/p382149/):

En de 1500 1x per twee uur vervangen wordt door de 140/240 (IC Berlijn).


Nee, juist niet. Vanaf 2013 gaat de 140/150 naast de landelijke dienst rijden en naar Asd ipv Shl.
 

10-03-2012 17:42:55
mdj
mdj
140/240 gaat Hgl-Dv buiten de No rijden, vanaf Dv in het pad van de 1500 van naar Asd. Er rijdt dan wel een 1500 aansluitend Asd-Ekz.


Bij twijfel: gebruik beton.
 

10-03-2012 18:09:59
DingeZ
DingeZ
Ah, op die fiets.  

10-03-2012 19:04:35
broek53
broek53
Quote
dennistd (za 10 mrt 2012 16:47:19 https://m.somda.nl/forum/11041/p382155/): Wat me nu trouwens ook opvalt in de treinnummerlijst van ProRail: een SPR 27900 Hgl-Dv-Zl in de spitsrichting. Ik neem dat deze gaat rijden omdat Nvd nog niet klaar is en de overstap in Dv 15 minuten gaat bedragen. Ben wel benieuwd in welk pad die trein gaat rijden, volgens mij had je ook kunnen voldoen met het doortrekken van de 1500 in de spits tot Es of desnoods Aml met overstap op de 7000.
Quote
ZJ37 (za 10 mrt 2012 17:21:21 https://m.somda.nl/forum/11041/p382160/): Inderdaad, ochtend naar Zl en in de middag naar Hgl. Stops voorzien te Dv, Hon, Wdn en Aml.
Ter verhoging van de feestvreugde: voorlopig wordt voor deze treinen mat '64 voorzien.
 

10-03-2012 19:24:58
dennistd
dennistd
Dat maakt het inderdaad nog wat leuker %02%
Welk pad moet ik trouwens aan denken? Iets al .23 en .53 uit Dv ri Zl lijkt me wel te passen, en zou ook verklaren waarom ie niet overal kan stoppen (de IC zit hem namelijk op de hielen).
 

10-03-2012 20:23:35
AlmereOV
AlmereOV
Gaaf, Mat'64
Maar als ik het goed begrijp wordt er tussen Aml en Dv niet op alle stations gestopt en worden de trajecten Hgl - Aml en Dv - Zl zelfs non-stop gereden?

Laatst bewerkt door AlmereOV op 10-03-2012 20:50
 

10-03-2012 20:34:56
koosmat64
koosmat64
Alleen in de spitsrichting en dus alleen doordeweeks?  

10-03-2012 21:50:46
broek53
broek53
Jawel, drie in de ochtend en drie in de avondspits.  

11-03-2012 00:13:28
AlmereOV
AlmereOV
Hoeveel tijd zit er dan tussen de ritten in? Rijden ze de drie ritten in eens uursfrequentie? Want drie ritten voor één spits is anders wel erg weinig.  

11-03-2012 06:39:00
dennistd
dennistd
Het zal wel een halfuursfrequentie worden met aankomsten zo rond 8-9u, en vertrek 16.30-17.30?

Laatst bewerkt door dennistd op 11-03-2012 06:39
 

11-03-2012 10:00:46
anton_
anton_
Quote
AlmereOV (zo 11 mrt 2012 00:13:28 https://m.somda.nl/forum/11041/p382191/): Hoeveel tijd zit er dan tussen de ritten in? Rijden ze de drie ritten in eens uursfrequentie? Want drie ritten voor één spits is anders wel erg weinig.

's middags vermoed ik dat de treinen om circa 16.49 / 17.19 / 17.49 uit Dv vertrekken aangezien de 140 om 16.19 en 18.19 uit Dv richting Hgl vertrekt (met goede aansluiting op de IC uit Zl ) Als de 140 op andere tijden gaat rijden zal deze tijden wel mee verschijven

Laatst bewerkt door anton_ op 11-03-2012 10:58
 

11-03-2012 11:54:52
ZJ37
ZJ37
Oorspronkelijk was de 27900 bedacht om met DM90 te rijden en hier zijn de rijtijden ook op afgestemd. Mogelijk dat als Mat.'64 wordt ingezet er nog ergens iets gewijzigd wordt in tijd, danwel bijvoorbeeld ergens extra wordt gestopt (Rsn bijvoorbeeld).  

11-03-2012 14:03:24
koosmat64
koosmat64
Met hoeveel bakken gaan die treinen eigenlijk rijden?
En worden deze treinen door de turbo v's gereden?
 

11-03-2012 14:56:22
ZJ37
ZJ37
Waarom zou je die treinen met Turbo V's willen rijden? Die zijn nodig voor Zl-Emn.  

11-03-2012 14:59:04
SchuurB
SchuurB
In de nieuwe drgl niet meer Maar, het is nu net maart... dit lijken me vragen voor oktober, als dit mooie plan dan tenminste niet alweer afgeschreven is.  

11-03-2012 15:01:36
ZJ37
ZJ37
Euhm ja, nogal dom van me... Ik weet trouwens niet of het onderscheid tussen de normale en turbo's V's nog wel gemaakt zal worden.  

11-03-2012 21:38:03
koosmat64
koosmat64
Ik ook niet. Maar ik dacht dat misschien iemand van hier het wist. Sommige weten namelijk veel meer dan ik.  

13-03-2012 12:03:51
dennistd
dennistd
Met ingang van de nieuwe dienstregeling zou Hglg (Hengelo Gezondheidspark, tussen Hgl en Ddn ter hoogte van het ziekenhuis) ook open moeten gaan: http://www.tctubantia.nl/regio/middentwente/10651375/Station-Gezondheidspark-nog-dit-jaar-in-gebruik.ece  

13-03-2012 12:26:26
abcde
abcde
Even terug naar de SPR 27900 Hgl-Dv-Zl in de spitsrichting. Rijdt deze inderdaad alleen zolang Nvd nog niet klaar is, en nu de overstap in Dv 15 minuten gaat worden ?
M.a.w. verdwijnt deze weer in de loop van voorjaar / zomer 2013 ?
 

13-03-2012 12:48:16
qj7141
qj7141
Het is een tijdelijke situatie zolang Nvd niet gereed is. En een voorspelling doen over een project van Prorail, tja, dat wordt met de dag moeilijker. Het zou oorspronkelijk al in december 2012 klaar zijn.....  

13-03-2012 13:01:39
abcde
abcde
In 2013 schuift de IC Es - Amf een kwartier op, de stoptreinen daardoor ook.
Gaat de stopper Zl - Nvdw vanaf december al een kwartier opschuiven, zodat hij weer in de knoop van Zl komt te liggen ?
 

13-03-2012 13:23:16
dennistd
dennistd
Dat zal wel afhankelijk zijn van het vierde perron in Zl. Als dat er ligt wel denk ik, want dat zou het reizen tussen bijv. Wdn en Rat ook sneller maken, namelijk ruim 15min voor de bus tussen Nvd en Nvdw ipv ruim 30 minuten.

edit: @abcde: foutje van mij

Laatst bewerkt door dennistd op 13-03-2012 16:28
 

13-03-2012 14:02:36
abcde
abcde
Dat laatste dacht ik ook, maar de stopper Nvd - Es schuift ook een kwartier op ...  

13-03-2012 16:18:17
daniel81
daniel81
De drgl Zl-Nvdw en Nvd-Es is en blijft afgestemd op een doorgaande treindienst.
Hooguit toeval (niet tijdig gereed zijn van de infra in Zl) zou kunnen leiden tot een tijdelijk snellere reistijd.

Laatst bewerkt door daniel81 op 13-03-2012 16:20
 

13-03-2012 16:49:32
ZJ37
ZJ37
Om bij het gereedkomen van Nvd (april 2013) zou de dienstregeling Zl-Nvdw in de knoop Zl moeten liggen om goed aan te sluiten op de drgl Nvd-Es.

Of dit gebeurt is nog maar de vraag: Prorail kan geen gelijktijdigheid in de infra garanderen bij het uitrijden vanaf spoor 10 (3600), sp 9 (7900) en 6/7 (IC's Gn/Lw). Aangezien er wel 3 tegelijk weg moeten (minuut '19/'49) is dus 1 serie de pineut en welke dat wordt is nog een punt van discussie.
 

13-03-2012 16:53:44
ZJ37
ZJ37
Het niet gereedkomen van Nvd zorgt er ook voor dat de 7900 uit de knoop valt met Syntus te Hgl. Dat is te verklaren doordat de patronen richting Nvd iets naar voren moet en vanuit Nvd naar Es iets naar achteren om de kering mogelijk te maken (die zou anders 0 of 1 minuut zijn geweest op basis van het patroon met een doorgaande 7900 Zl-Es). Als Nvd gereed is wordt dat weer hersteld.  

13-03-2012 17:40:49
daniel81
daniel81
Of een extra setje DM'90 inzetten, al dan niet op kosten van Prorail/RWS/de aannemer die daar bezig is.
DM'90 is er genoeg, en personeel zal toch ook zo af en toe eens een half uur pauze moeten hebben dus de extra kosten vallen misschien zelfs wel mee

Wat betreft de strijd 'wie van de 3':
Een opgeschoven IC naar Lw sleept in zijn 'val' de 9100 en de 3800/8000 mee en de aansluitingen in Lw op Arriva; de 3600 opschuiven heeft ook gevolgen in heel oost Nederland. Bovendien zijn hier de schuifmogelijkheden beperkt vanwege het enkelsporige Dv-Ost.
Dus bijna als vanzelf zal de keuze toch wel op de 7900 gaan vallen. Dat is tot april zelfs een voordeel; kunnen de resterende werkzaamheden in Zl niet zo gepland worden dat dat deel met het gereedkomen van Nvd ook gereed is?
 

13-03-2012 17:54:57
broek53
broek53
Quote
ZJ37 (di 13 mrt 2012 16:49:32 https://m.somda.nl/forum/11041/p382596/): Om bij het gereedkomen van Nvd (april 2013) zou de dienstregeling Zl-Nvdw in de knoop Zl moeten liggen om goed aan te sluiten op de drgl Nvd-Es.

Of dit gebeurt is nog maar de vraag: Prorail kan geen gelijktijdigheid in de infra garanderen bij het uitrijden vanaf spoor 10 (3600), sp 9 (7900) en 6/7 (IC's Gn/Lw). Aangezien er wel 3 tegelijk weg moeten (minuut '19/'49) is dus 1 serie de pineut en welke dat wordt is nog een punt van discussie.
Zover ik nu kan overzien, is niet 1 serie de pineut, maar 2. Dit omdat alles van spoor 6 t/m 10 over hetzelfde wissel moet. Correct me if I'm wrong (en dit alles even terzijde).

Laatst bewerkt door broek53 op 13-03-2012 17:55
 

13-03-2012 19:19:22
ZJ37
ZJ37
Als het goed is kun je in december wel tegelijk uitrijden met 2 treinen van de sporen 6 t/m 10 naar de sporen 202 en/of 203 en/of 204.  

13-03-2012 19:30:41
zugführer
zugführer
Quote
daniel81: de 3600 opschuiven heeft ook gevolgen in heel oost Nederland. Bovendien zijn hier de schuifmogelijkheden beperkt vanwege het enkelsporige Dv-Ost.

Als je de 3600 een kwartier zou schuiven zou je toch juist de huidige aansluitingen in Dv behouden? Zit je alleen met de aansluitingen in Zp en de 7600 die zou moeten meeschuiven. Is daar niet wat op te verzinnen?

Laatst bewerkt door zugführer op 13-03-2012 19:31
 

13-03-2012 19:47:05
raymond16
raymond16
De 3600 een kwartier opschuiven zorgt in Rsd voor het vervallen van de aansluiting naar Zeeland, het in Bd opheffen van de aansluiting op Fyra, het ongelijk over het uur verdelen van de treinen op Bd-Tb-Ht, het noodzakelijk maken om ook de 4400 een kwartier te verschuiven (daarmee dus ook 9600, 5200 en 6400), waarmee je behoorlijk wat reizigers dupeert. Dat zijn wel erg veel maatregelen om de aansluitingen in Dv in stand te houden.  

13-03-2012 19:58:33
zugführer
zugführer
Ja oke, ik ging ook even uit van een opgeknipte 3600 tot Ah/Nm, even vergeten dat hij weer helemaal naar Rsd tegenwoordig  

13-03-2012 21:25:23
henri1972
henri1972
Quote
zugführer (di 13 mrt 2012 19:30:41 https://m.somda.nl/forum/11041/p382637/):
Quote
daniel81: de 3600 opschuiven heeft ook gevolgen in heel oost Nederland. Bovendien zijn hier de schuifmogelijkheden beperkt vanwege het enkelsporige Dv-Ost.

Als je de 3600 een kwartier zou schuiven zou je toch juist de huidige aansluitingen in Dv behouden? Zit je alleen met de aansluitingen in Zp en de 7600 die zou moeten meeschuiven. Is daar niet wat op te verzinnen?


Je zou de 3600 wel ongeveer een kwartier kunnen schuiven maar dan zijn de volgende maatregelen noodzakelijk:
3600 Zl - Ah ongeveer kwartier later,
3600 Ah - Nm nonstop in pad 3000.
3600 Nm e.v. rijdt dan in (ongeveer) zijn huidige pad, gaat om minuten werk.
Ik weet niet of er op de Ravenstijnse brug 1 of 2 minuten te schuiven zijn.
3000 Ah - Nm stopper in pad 3600 (weet echter geen perronlengte tussen Ah en Nm, dat zou een probleem kunnen zijn).
7600 Zp - Nm ongeveer kwartier later, rijdt dan tussen Ah en Nm in pad huidige 3600.
De knoop in Zp kan dan meeschuiven wat weer als gevolg geeft dat de huidige aansluitingen in Apeldoorn gerealiseerd blijven evenals in Hengelo.
In Winterswijk kom je dan wel een kwartier verschoven tov de trein uit Doetinchem maar deze zou je dan evt ook nog een kwartier kunnen schuiven.
Dit geeft alleen 's avonds en op zondagochtend een slechtere aansluiting van/naar Ut. (kleinigheidjes hou je nu eenmaal).

Wat ik wel moet toegeven, de 3600 krijgt dan een krappere rijtijd doordat in Zp, Ah en Nm maar max 1 minuut gestopt kan worden maar volgens mij zit ie nu vrij ruim in zijn tijden.
 

13-03-2012 21:29:53
woepje
woepje
Quote
ZJ37 (za 10 mrt 2012 17:21:21 https://m.somda.nl/forum/11041/p382160/): Inderdaad, ochtend naar Zl en in de middag naar Hgl. Stops voorzien te Dv, Hon, Wdn en Aml.
Aha. De sprinter die Zl-Dv lekker non-stop doet in combinatie met de "intercity" 3600 Zl - Rsd die overal stopt op Zl-Dv. Hulde. Ik stel voor om dit om te draaien. Oh nee, dan krijgen we Hgv soap taferelen in Wh en Ost. Doe maar niet als we geen gejank willen
 

13-03-2012 21:42:59
treinfan
treinfan
Ik dacht dat de 3600 bijna een kwartier versneld zou kunnen worden op Zl-Rsd door een echte IC te worden...  

13-03-2012 21:43:02
mdj
mdj
Een IC Zl-Dv (die in Dv aansluit) heeft geen nut, tenzij de knoop in Zl ook "even" naar .00/.30 gaat. Maar dan sluit je in Amf weer niet aan op de oost-tak, etc etc etc.


Bij twijfel: gebruik beton.
 

13-03-2012 21:43:43
ZJ37
ZJ37
@henri1972: Vergeet ook niet dat de 3600 dan ook tussen Ht en Bd op de 13600 komt te liggen en er ontstaat ook een ongunstige ligging met de 1900 tussen Tb en Bd. Wel biedt het kansen om een crossplatform te maken met de 800 te Ht, zodat er eens een fatsoenlijke aansluiting Ut - Tb ontstaat.  

13-03-2012 21:51:10
henri1972
henri1972
Nee, als de 3600 non-stop Ah - Nm doet dan rijdt je Nm - Rsd in het huidige pad.
Nadeel van een kwartier schuiven tussen Ah en Zwolle is inderdaad dat je in Zwolle "ruime" overstappen krijgt ri Gn/Lw en Lelystad.
Ri Gn zou je de 9100 nog kunnen schuiven zodat ie dan in Zl aansluit van/naar Dvt en in Gn 3 minuten voor/achter de IC aankomt/vertrekt.
Ri Amf is niet interressant wat betreft de IC want dit kan dan via Dvt.

Laatst bewerkt door henri1972 op 13-03-2012 21:55
 

13-03-2012 21:55:09
ZJ37
ZJ37
3600 non-stop Ah-Nm is nog niet aan de orde. Op termijn zou er een Sprinter Zp-Wc en een Sprinter Ah-Ht moeten komen en pas dan vervalt voor de 3600 de stoppende functie tussen Nm en Ah.  

13-03-2012 22:09:39
broek53
broek53
Quote
ZJ37 (di 13 mrt 2012 19:19:22 https://m.somda.nl/forum/11041/p382634/): Als het goed is kun je in december wel tegelijk uitrijden met 2 treinen van de sporen 6 t/m 10 naar de sporen 202 en/of 203 en/of 204.
Mmm, dat heeft men dan nog niet laten weten aan degenen die dat zouden moeten ontwerpen. Ben benieuwd, want de tijd dringt.
 

13-03-2012 22:29:51
ZJ37
ZJ37
Of de vervoerders krijgen binnenkort nog een onaangename verrassing. Ik houd alle opties open!  

13-03-2012 23:02:31
luytjes
luytjes
Quote
henri1972 (di 13 mrt 2012 21:51:10 https://m.somda.nl/forum/11041/p382675/): Nadeel van een kwartier schuiven tussen Ah en Zwolle is inderdaad dat je in Zwolle "ruime" overstappen krijgt ri Gn/Lw en Lelystad.
Ri Gn zou je de 9100 nog kunnen schuiven zodat ie dan in Zl aansluit van/naar Dvt en in Gn 3 minuten voor/achter de IC aankomt/vertrekt.
Ri Amf is niet interressant wat betreft de IC want dit kan dan via Dvt.
Gezien de mensen die iedere dag in amper drie minuten van spoor 1 naar spoor 7 moeten rennen, zou de 3600 een kwartier opschuiven niet eens zo'n slecht idee zijn. Een robuuste overstap is toch wat we willen?
 

14-03-2012 21:49:51
rjz222
rjz222
Quote
ajwkam (do 08 mrt 2012 22:48:00 https://m.somda.nl/forum/11041/p381964/): Het duurde eventjes, maar ik heb dan eindelijk officieel de patroontijden van de Hanzelijn bevestigd gekregen: %02%

IC's
Zl V .16 en .46
Lls A .10 en .40
Lls V .11 en .41
Alm A .25 en .55
Alm V .26 en .56
en verder richting Shl, Gvc...

Uit Gvc, Shl:
Alm A .03 en .33
Alm V .04 en .34
Lls A .18 en .48
Lls V .19 en .49
Zl A .14 en .44

Stoptrein 4600:
Zl .25 en .55
Kpnz .05 en .35
Dnt .14 en .44
Lls .25 en .55
Lls .27 en .57

Lls .03 en .33
Lls .04 en .34
Dnt .16 en .46
Kpnz .25 en .55
Zl .05 en .35

De IC uit Gvc en Asd die keert in Lls (2600 toch?) rijdt op de Flevolijn zo'n ongeveer op blokafstand voor/achter de NoordOost-IC's. Of dat nou zo handig is, twee IC's in 4 minuten en dan 26 minuten alleen stoptreinen... %09%


Je zegt dat de 2600 4 minuten voor de 12700 en 700 uit gaan rijden, dus dan kom ik op de patroontijden daarvoor:
Lls .07 en .37
Alm .21 en .51

Als ik vervolgens de 4600 doorreken naar Almere kom ik uit op:
Almo .09 en .39
Alm .16 en .46

En als zoals eerder gemeld de 4900 5 minuten achter de 4600 gaat rijden tussen Almo en Almp kom ik op de patroontijden:

Alm .21 en .51

Past dat, of maak ik ergens een cruciale rekenfout(wat me waarschijnlijker lijkt dan dat het past)?


Mijn website: http://www.treinenwereld.eu
 

14-03-2012 22:06:38
nougo
nougo
Inderdaad een denkfout. Wil je reizigers uit zwolle een overstap bieden naar Amsterdam....... dan moet de 2600 in zuid-westrichting *NA* de 12700 / 700 rijden. In Noord-Oostrichting rijdt de 2600 er juist voor.  

14-03-2012 22:12:28
rjz222
rjz222
Oeps... Ik had "voor" over het hoofd gezien%08%...

Hmm... Dan krijgen we dus een overstap 2600/12700/700 - 4900 van 26 minuten... Of denk ik dan weer verkeerd?

Voor reizigers vanuit het noorden is dat natuurlijk irrelevant, maar voor pendelaars Lls - Ut natuurlijk zeer relevant.

EDIT: Totaal verrekend zo te zien...

2600:
Lls .15 en .45
Alm .29 en .59

Dat is dus een overstap van 22 minuten vanuit de 2600 en 26 minuten uit de 12700/700

Geeft een rijtijd Lls - Ut van 78 minuten (Lls - Alm: 14 min, 22 min overstap, Alm - Ut 42 min)
In vergelijking met de Sprinter 4600: Lls - Almo: 66 minuten (Lls - Alm: 19 min, 5 min overstap, Alm - Ut 42 min)

Laatst bewerkt door rjz222 op 14-03-2012 22:54


Mijn website: http://www.treinenwereld.eu
 

14-03-2012 23:33:38
Klaasje
Klaasje
De huidige opzet van de 4900, 3700 en 3900 heeft qua rijtijden nadelige consequenties voor de 3700 en de 3900. Logisch dat daar wat aan veranderd wordt in 2013.