Dienstregeling 2013, wat is waar?
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
29-02-2012 17:27:59
abcde
abcde
Gelukkig dat de overstap er in Amf is tussen (12)500 en 1500.
Hoe gaat dat in de daluren, wanneer de 1500 in Amf eindigt en weer begint ?
Komt de 1500 dan in Amf aan op spoor 2, en vertrekt deze van spoor 7, zodat er echt overgestapt kan worden ?
 

29-02-2012 17:36:39
RoelZ1
RoelZ1
Quote
daniel81 (wo 29 feb 2012 15:31:14 https://m.somda.nl/forum/11041/p380826/): Ik vraag me af hoe de knoop in Amf eruit gaat zien.
De Hanze-IC gaat het eerste uit Zl weg, laten we aannemen op de tijd dat nu ook de IC uit Zl vertrekt (.16 en .46) De Veluwelijn gaat dan 3 minuten later (.19 en .49) en komt dus ook 3 minuten later aan in Amf (.55/.25) Waar dan net de 1500 verdwenen is, die immers 5 minuten eerder gaat vertrekken dan nu.
Voor reizigers naar Asd niet zo'n probleem, die gaan immers via Lls, voor Zl-Hvs wel een beetje jammer.

Het had m.i. een aantal voordelen gehad de 1500 in z'n huidige pad te laten en in het verlengde daarvan naar/van Dv te rijden:
- Betere aansluiting knoop Amf (aanname op grond van bovenstaande)
- Robuustere aansluiting op de 17800 in Apd (gaat nu vaak de mist in)
- Treinstel minder nodig voor de exploitatie omdat in Dv kort gekeerd kan worden
- Spooropstelling Asd eenvoudiger

Volgens de adviesaanvraag is de overstap vanuit Zwolle naar Hilversum en Amsterdam Centraal wel mogelijk. Er wordt hier wel vaak gesproken over paden die hetzelfde blijven omgewisseld worden etc. maar er zullen waarschijnlijk wel wat minutenverschuivingen komen. Het schijnt dat de rijtijd tussen Zwolle en Lelystad maar 25-26 minuten is voor de IC's. De 3700 wordt dan dus niet precies een kwartier verschoven, maar zo'n 12-13 minuten naar achteren (2min halteren in Lls). Door de opening van Almere Poort wordt de knoop Weesp zo 'richting Amsterdam/Schiphol' wel precies 15 minuten verschoven. Aangezien er nu (2012) 2 ICs door Weesp rijden, waarna de Sprinters weg kunnen, en dat er 1 per kwartier wordt, zullen die IC's in het huidige pad van de tweede IC (1500) terecht komen. Zo wordt de inhaling in Weesp immers zo snel mogelijk. De 1500 houdt in Amersfoort dus zijn eigen vertrektijd. Aangezien de IC uit Zwolle 3 minuten wordt vertraagd komt hij tegelijk met de 1500 in Amersfoort aan en vormen die twee treinen weer een exacte knoop.

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk maak. Dat dit niet zo duidelijk is maakt wel duidelijk waarom de adviesaanvraag gewoon spreekt van een verschuiving van een kwartier.

En dan over Leidsche Rijn.
Die keervoorziening is volgens mij de bottleneck. Die stond in een eerdere notitie van ProRail al op 'waarschijnlijk vertraagd'. De opening van het station zou wel gewoon mogelijk moeten zijn, door de 9800 ongeveer een kwartier te verschuiven. Die vertrekt dan vlak voor de IC's naar Rotterdam en Den Haag, wordt tussen Utlr en Wd ingehaald en rijdt tussen Wd en Gd een kwartier voor/na de 4000, waarna hij netjes naar Gvc rijdt. Dit plan is in principe heel mooi, maar heeft een groot nadeel: Vanuit Utrecht vertrekken de treinen naar Woerden in een prachtige 27-3 verdeling. Dat zou mooi verbroken kunnen worden met een extra Sprinter, maar die kan dus niet rijden. Misschien dat NS daarom het pad van de 9800 nog niet wilt veranderen totdat die extra sprinter kan rijden. In het huidige pad van de 9800 is geen ruimte voor station Utlr.

Laatst bewerkt door RoelZ1 op 29-02-2012 17:42
 

29-02-2012 17:46:12
broek53
broek53
Vanwaar al die opwinding? Het stukje tussen Utlr en Ut moet toch nog verdubbeld worden?  

29-02-2012 18:34:17
jacokran
jacokran
En dat gaat nog tot minimaal 2018 duren!  


Somda In de Wolken Weddings advertentie

29-02-2012 20:13:59
dvdhoven
dvdhoven
Nou en? Het heeft langer geduurd om Keulen en Aken te bouwen Heb je nog wat om naar uit te kijken.
Het is nu eenmaal een lastig stuk met een hele nieuwe brug en bruggen zijn duur en het is crisis momenteel.

Laatst bewerkt door dvdhoven op 29-02-2012 20:14


Dick van den Hoven
 

29-02-2012 20:30:13
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Een aspect aan de 9800 dat ik nog nooit heb begrepen, is waarom deze in twee richtingen zo lang wortel staat te schieten op Gdg. Daar moet toch een oplossing voor te verzinnen zijn, zou je zeggen?


Met vriendelijke groet, Robin
 

29-02-2012 20:52:56
RoelZ1
RoelZ1
Die oplossing is er ook. Nu wordt hij te Gdg ingehaald door 2 IC's. Dat kan (en bij 4x per uur: moet) in 2013 ergens tussen Utlr en Wd worden, maar aan de formulering van de brief te zien zou dat weleens later kunnen worden.  

29-02-2012 20:54:11
daniel_ddr
daniel_ddr
Tja, die 9800 moet nu eenmaal ergens door de IC ingehaald worden. Gdg komt daarbij het best uit als ik zogauw eens kijk omdat je dan vrij kort achter de IC naar Gvc aan kunt.
Vergeet ook niet dat je bij een inhaling op Utlr-Wd (wat op zich mogelijk is) wel door twee ICs ingehaald wordt waarbij het onvermijdelijk is dat je later uit Gd gaat vertrekken (9800 vertrekt nu van Gdg naar Gvc rond doorkomst van de IC naar Rtd, daar zou je dan dus achter zitten). Daarmee wordt de kering op Gvc allicht wel wat krap.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

29-02-2012 21:32:13
b2py
b2py
Ik denk dat de knoop voor de 9800 niet tussen Ut en Gd ligt maar tussen Ut en Gvc. Daar is 0 ruimte voor speling in je dienstregeling. Voor het station Zoetermeer-Bleiswijk zal waarschijnlijk station Zoetermeer Oost opgeofferd worden. Of in ieder geval, station erbij betekent ook een station eraf. De maximum ligt daar.  

29-02-2012 21:59:06
geert
geert
Nou dat lijkt me sterk, er is nog ruimte zat. Zo vertrekt de 9800 (en 19800) nu pas 5 min na de IC's in Gd (resp. 500/700 en 2000). Dat zou ook 2 min kunnen zijn. Bijvoorbeeld door de inhaling in Gd te laten plaatsvinden ipv Gdg. Dat is nog een stuk klantvriendelijker ook. Dus dan krijg je de 9800 op spoor 5 ri Ut en spoor 10 ri Gvc. Alle IC's dan over spoor 3 ri Ut en spoor 8 ri Gvc/Rtd. Toch zonde dat net het hogesnelheidswissel bij Mda er uit gehaald wordt/is....

Dit zou vanuit Vtn, Utt, Utlr en Wd richting Rtd en Gvc een winst van ruim 10 min opleveren.
 

29-02-2012 22:14:20
b2py
b2py
De ic's vertrekken richting Gouda anders 3 min na de IC te Gvc.  

29-02-2012 22:56:48
FST
FST
Quote
RoelZ1 (di 21 feb 2012 16:01:18 https://m.somda.nl/forum/11041/p379538/):
Quote
daniel81 (di 21 feb 2012 11:55:46 https://m.somda.nl/forum/11041/p379501/): Het verbaast mij dat er enkele decennia terug enorm is geïnvesteerd in het viersporig maken van Laa-Ledn maar dat van de mogelijkheden die dat biedt nauwelijks gebruik wordt gemaakt. Waarom vertrekt de 4300/5700 niet vlak voor de 2600/3700 uit Laa zodat die ergens t.h.v. Vst ingehaald kan worden?

Op dit moment worden de 6300 en 4300 in Vst al ingehaald door de 2200 resp. 2100. Ook liggen de tijden grotendeels vast door de Sprinters rond Weesp. Die zitten rond Almere helemaal vast aan de ICs die zelf ook weer naar Den Haag rijden. Er moet ergens in de buurt van Schiphol worden ingehaald als ze vlak na elkaar bij Almo doorkomen/starten. De 5700 laat zich nu inhalen in Hfd en de 4300 wacht eventjes in Asdz om 'ingehaald' te worden door de 2600 (wachten tot hij er vlak achter kan). Na Hfd zitten de Sprinters dus weer vlak achter de ICs. Inhalen is dan niet meer nodig tot Den Haag.


Waarom worden de sprinters niet 'opgeknipt' te Shl? Dan is dit probleem vanzelf voorbij. Ik denk dat er weinig mensen behoefte hebben aan een rechtstreekse sprinter tussen Gvc en de Flevopolder, de meeste reizigers gebruiken deze sprinter slechts op een deel van het traject. Wie wel wat verder reist kan beter een IC gebruiken en overstappen te Shl of Ledn.
 

29-02-2012 22:58:45
broek53
broek53
Wat wil je er in Schiphol mee doen dan?  

29-02-2012 23:15:31
FST
FST
Er zijn drie mogelijkheden:
(1) Als leeg materieel naar Hfdo
(2) Keren
(3) Wachten en als andere treinserie door naar een andere bestemming.

Ik weet niet of hiervoor voldoende spoorcapaciteit is.

Laatst bewerkt door FST op 29-02-2012 23:15
 

29-02-2012 23:19:20
ZJ37
ZJ37
1) Dat is zo'n beetje de enige oplossing (of naar Hfdm).
2) Met de huidige infra onmogelijk.
3) Wachten is bijna not-done op Shl, hier geldt: uit- en inladen en wegwezen.
 

29-02-2012 23:26:45
FST
FST
Een andere oplossing is de sprinter Gvc - Shl door te laten rijden naar Asd. Ik weet aleen niet wat je dan met de 2600 moet doen, want die rijdt nu als stoptrein tussen Shl en Asd.  

29-02-2012 23:59:43
daniel81
daniel81
De sprinter Shl-Asd is nu de 3200.  

01-03-2012 00:04:17
RoelZ1
RoelZ1
Quote
daniël_ddr (wo 29 feb 2012 20:54:11 https://m.somda.nl/forum/11041/p380883/): Tja, die 9800 moet nu eenmaal ergens door de IC ingehaald worden. Gdg komt daarbij het best uit als ik zogauw eens kijk omdat je dan vrij kort achter de IC naar Gvc aan kunt.
Vergeet ook niet dat je bij een inhaling op Utlr-Wd (wat op zich mogelijk is) wel door twee ICs ingehaald wordt waarbij het onvermijdelijk is dat je later uit Gd gaat vertrekken (9800 vertrekt nu van Gdg naar Gvc rond doorkomst van de IC naar Rtd, daar zou je dan dus achter zitten). Daarmee wordt de kering op Gvc allicht wel wat krap.

Ik had nog toe moeten voegen dat het nodig is om de volgorde van de IC's om te wisselen. Het lukt de 4000 nu om 5 minuten achter de IC naar Rtd aan te rijden vanaf Gd door net na doorkomst van die IC uit Wd te vertrekken. Het is echter op de Rotterdam-tak niet echt nodig. Hij komt nog steeds 5 minuten voor de volgende IC te Rtd aan. Door de Haagse IC voortaan achteraan te laten vertrekken kan voor de Haagse tak zo'n zelfde constructie worden gemaakt in het andere kwartier. Te Gd zal de 9800 dus net als nu 5 minuten achter de IC naar Gvc zitten. De 4000 komt dan wel iets verder achter de IC naar Rtd terecht (8 minuten), maar dat levert geen al te grote problemen op, hooguit zal de IC 1 minuut extra reistijd krijgen.
 

01-03-2012 00:08:34
daniel81
daniel81
Hou je d'r rekening mee dat er vanaf Rtd naar Gd ook nog cargo's tussen moeten passen?  

01-03-2012 00:45:19
RoelZ1
RoelZ1
Ja, die passen waarschijnlijk wel in het andere kwartier, misschien dat de 9700 niet meer precies een kwartierdienst met de 4000 kan vormen, maar dat is niet zo'n heel groot gemis.  

01-03-2012 01:03:17
RSK-Mat92
RSK-Mat92
De 9700 vormt nu ook geen precieze kwartierdienst, dus wat dat betreft...


Met vriendelijke groet, Robin
 

01-03-2012 07:41:19
mdeen
mdeen
Adviesaanvraag van de dienstregeling 2013: http://locov.nl/actueel/publicaties/20122basisuurpatroondienstregeling2013.aspx  

01-03-2012 07:55:14
woepje
woepje
Die was al gepost  

01-03-2012 08:07:52
R-ekz
R-ekz
Quote
FST (wo 29 feb 2012 23:26:45 https://m.somda.nl/forum/11041/p380910/): Een andere oplossing is de sprinter Gvc - Shl door te laten rijden naar Asd. Ik weet aleen niet wat je dan met de 2600 moet doen, want die rijdt nu als stoptrein tussen Shl en Asd.


Shl-Asd is al vol genoeg. Staat vandaag toevallig nog een stuk over in de Spits.
 

01-03-2012 08:27:20
ZJ37
ZJ37
Quote
mdeen (do 01 mrt 2012 07:41:19 https://m.somda.nl/forum/11041/p380922/): Adviesaanvraag van de dienstregeling 2013: http://locov.nl/actueel/publicaties/20122basisuurpatroondienstregeling2013.aspx
Op een aantal punten ook alweer achterhaald. Zoals 2.7.1.: Sprinters gaan in de dal toch in een 15/45 ligging tussen Ddr en Zlw rijden.
 

01-03-2012 08:53:13
jacokran
jacokran
Quote
dvdhoven (wo 29 feb 2012 20:13:59 https://m.somda.nl/forum/11041/p380875/): Nou en? Het heeft langer geduurd om Keulen en Aken te bouwen Heb je nog wat om naar uit te kijken.
Het is nu eenmaal een lastig stuk met een hele nieuwe brug en bruggen zijn duur en het is crisis momenteel.
Het traject Ut - Utlr had direct aangepakt moeten worden. Voor veel geld is de verdubbeling Utlr - Hmla gerealiserd, terwijl daar vrijwel geen gebruik van wordt gemaakt. Al jarenlang worden de reizigers in Leidsche Rijn blij gemaakt met een dode mus.

Laatst bewerkt door jacokran op 01-03-2012 08:53
 

01-03-2012 08:54:23
R-ekz
R-ekz
Wie wordt er nou blij van een dode mus?  

01-03-2012 08:55:41
jacokran
jacokran
beeldspraak?  

01-03-2012 09:04:10
mdeen
mdeen
Quote
woepje (do 01 mrt 2012 07:55:14 https://m.somda.nl/forum/11041/p380925/): Die was al gepost

Oh, niet gezien.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


01-03-2012 09:04:27
ZJ37
ZJ37
Quote
jacokran (do 01 mrt 2012 08:53:13 https://m.somda.nl/forum/11041/p380935/):
Quote
dvdhoven (wo 29 feb 2012 20:13:59 https://m.somda.nl/forum/11041/p380875/): Nou en? Het heeft langer geduurd om Keulen en Aken te bouwen Heb je nog wat om naar uit te kijken.
Het is nu eenmaal een lastig stuk met een hele nieuwe brug en bruggen zijn duur en het is crisis momenteel.
Het traject Ut - Utlr had direct aangepakt moeten worden. Voor veel geld is de verdubbeling Utlr - Hmla gerealiserd, terwijl daar vrijwel geen gebruik van wordt gemaakt. Al jarenlang worden de reizigers in Leidsche Rijn blij gemaakt met een dode mus.
Welke reizigers zouden dat moeten zijn dan? Als ik rond dat station kijk zie ik alleen maar wegen en een grote zandbak.
 

01-03-2012 09:05:34
broek53
broek53
Quote
jacokran (do 01 mrt 2012 08:53:13 https://m.somda.nl/forum/11041/p380935/):
Quote
dvdhoven (wo 29 feb 2012 20:13:59 https://m.somda.nl/forum/11041/p380875/): Nou en? Het heeft langer geduurd om Keulen en Aken te bouwen Heb je nog wat om naar uit te kijken.
Het is nu eenmaal een lastig stuk met een hele nieuwe brug en bruggen zijn duur en het is crisis momenteel.
Het traject Ut - Utlr had direct aangepakt moeten worden. Voor veel geld is de verdubbeling Utlr - Hmla gerealiserd, terwijl daar vrijwel geen gebruik van wordt gemaakt. Al jarenlang worden de reizigers in Leidsche Rijn blij gemaakt met een dode mus.
Jawel, waarbij aangetekend dat dat projectdeel bewust een tijd in de ijskast is geparkeerd. M.a.w:; het had inmiddels zowat klaar kunnen zijn als men gewoon doorgegaan was.
 

01-03-2012 09:12:15
jacokran
jacokran
Quote
ZJ37 (do 01 mrt 2012 09:04:27 https://m.somda.nl/forum/11041/p380939/):
Quote
jacokran (do 01 mrt 2012 08:53:13 https://m.somda.nl/forum/11041/p380935/):
Quote
dvdhoven (wo 29 feb 2012 20:13:59 https://m.somda.nl/forum/11041/p380875/): Nou en? Het heeft langer geduurd om Keulen en Aken te bouwen Heb je nog wat om naar uit te kijken.
Het is nu eenmaal een lastig stuk met een hele nieuwe brug en bruggen zijn duur en het is crisis momenteel.
Het traject Ut - Utlr had direct aangepakt moeten worden. Voor veel geld is de verdubbeling Utlr - Hmla gerealiserd, terwijl daar vrijwel geen gebruik van wordt gemaakt. Al jarenlang worden de reizigers in Leidsche Rijn blij gemaakt met een dode mus.
Welke reizigers zouden dat moeten zijn dan? Als ik rond dat station kijk zie ik alleen maar wegen en een grote zandbak.
Ik heb het over de wijk Leidsche Rijn. Het station Utlr ligt nog ver buiten de bewoonde wereld.
 

01-03-2012 09:27:07
bloemkool
bloemkool
Je hebt toch stations in Utt en Vtn, waarbij de eerste ook nog het meer oostelijke deel van Leidsche Rijn kan bedienen. Daarnaast is er nog een hoogfrequente busdienst op Utrecht Centraal in de vorm van lijn 28 en kun je per bus ook Wd bereiken.  

01-03-2012 09:31:36
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
ZJ37 (do 01 mrt 2012 08:27:20 https://m.somda.nl/forum/11041/p380932/): Op een aantal punten ook alweer achterhaald. Zoals 2.7.1.: Sprinters gaan in de dal toch in een 15/45 ligging tussen Ddr en Zlw rijden.
Zoals ik al eerder schreef, maar blijf 't toch apart vinden... uit een adviesaanvraag gedateerd op 17-2 is het niet verwijderd, maar jij wist het hier al op 18-2 te melden dat het niet door zou gaan%03%


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

01-03-2012 11:00:37
MDDM
MDDM
Quote
ZJ37 (wo 29 feb 2012 23:19:20 https://m.somda.nl/forum/11041/p380909/): 1) Dat is zo'n beetje de enige oplossing (of naar Hfdm).
2) Met de huidige infra onmogelijk.
3) Wachten is bijna not-done op Shl, hier geldt: uit- en inladen en wegwezen.


1: Hfdm is per oktober 2012 voorbij, dus Hfdo moet het dan worden.
2: De overloopwissels die ooit zijn verwijderd, schijnen toch weer terug te komen.
3: De 3500 die door gaat als 3700 staat anders gewoon maar een minuut of 9 langs het perron te Shl


Gr Joop mcn Lls
 

01-03-2012 11:42:42
daniel81
daniel81
Maar dat is alleen het geval in de dal-daluren.

Laatst bewerkt door daniel81 op 01-03-2012 11:43
 

01-03-2012 11:44:08
broek53
broek53
1. Zover ik de plannen ken (maar pin mij er niet op vast, want het kan inmiddels zwaar veranderd zijn) vervallen de kopsporen die van de vroegere hoofdsporen gemaakt zijn, maar wordt juist het oorspronkelijke Hoofddorp Midden als keergelegenheid ingericht (de sporen 206 en 207).
2. Er is een voorshands tamelijk revolutionair idee (anderen noemen het gestoord) om op de middensporen van Schiphol te gaan keren. Mijn voorspelling: dat is de komende zeven jaar niet aan de orde.
3. Dat is dan ook belachelijk (je moet niets dienstregelingtechnisch willen oplossen in Schiphol), maar het gaat anderzijds wel om de super-daluren.
 

01-03-2012 12:14:25
abbm
abbm
Maar de 3500 gaat toch van Shl naar Hrl rijden? Of wordt dat een nieuwe serie?  

01-03-2012 12:17:45
qj7141
qj7141
Het gaat hier om de superdaluren, waarbij de 3700 Gvc-Lls eindigt in Shl en overgaat op de 3500 Shl-Ut en v.v.  

01-03-2012 12:28:32
abbm
abbm
Dat begrijp ik, maar ik had het over de serie Shl - Hrl. Blijft dat de 3500 of krijgt die een andere serie?  

01-03-2012 12:31:54
woepje
woepje
De 3500 wordt in de huidige drgl, op de momenten dat de 3700 niet rijdt op Lls-Shl, aan de 3700 gekoppeld. In de nieuwe drgl zal dat niet meer gebeuren want de 3700 verdwijnt dan. De 3500 gaat volgens de plannen dan inderdaad Shl-Hrl doen.

Laatst bewerkt door woepje op 01-03-2012 12:33
 

01-03-2012 12:39:45
abcde
abcde
Quote
qj7141 (di 28 feb 2012 10:32:22 https://m.somda.nl/forum/11041/p380644/): De 700 komt in Gvc aan om .26 en vertrekt om .34, de 12700 een half uur later.


Er van uitgaande dat de (12)700 om .16 en .46 uit Zl vertrekt, ongeveer 26 min. rijdt tot Lls en niet meer stopt in Almere Buiten, dan moet er vergeleken met de huidige 3700, nog ongeveer 5 min. tijd gewonnen worden om deze aankomsttijden in Gvc te halen.
Zit er nu zoveel rijtijd-speling tussen Alm en Dvd ? (of waar wordt het anders vandaan gehaald ?)
 

01-03-2012 12:57:21
qj7141
qj7141
De 3700 loopt tussen Wp en Asdz op de 5700 en is daardoor ca. 3 minuten 'uitgebogen'. Die extra speling gaat er in 2013 weer uit. Tel daarbij op de circa 2 minuten van Almb en je sommetje is gemaakt...  

01-03-2012 13:03:53
dvwijngaar
dvwijngaar
Klopt! En Er wordt gesproken over een 9/21 interval tussen Gvc en ledn, wat zou betekenen bij gelijk blijvende tijden bande 2600 dat de tijden van de 700 nog 2 minuten op schuiven vertrek om 32 ipv 34. Tussen ledn en shl wordt het een 13 / 17 interval dus blijkbaar staat of de 2600 of de 3700 4 min langer stil in ledn. interessant, als ll meer weten over patroontijden van 700, 1500 etc verneem ik dat graag!  

01-03-2012 14:20:31
RoelZ1
RoelZ1
Het zal de 2600 zijn die langer stil komt te staan. Die zal immers een volledige knoop bieden met de 2100. Aangezien beide series elkaar kruisen moet een van de twee lang worden stilgezet. De 2100 staat maar 2 minuten stil en zal in het huidige pad blijven, dus de 2600 komt lang stil te staan. Ik ben wel benieuwd hoe ze dat gaan doen, want ik ben bang dat je zo een spoortje te kort komt. Volgens mijn schattingen vertrekken de 2100, 2600 en 6300 dan namelijk vrijwel tegelijk richting Gvc/Gv. Als het aan mij ligt wordt de 2600 gewoon gelijk na aankomst doorgestuurd en krijg je ook tussen Gvc en Ledn een 17-13 dienst. Dan nemen reizigers uit Hlm naar Gvc maar de 2100/2200 naar Laa en stappen daar over op 6300/4300 of RR. De belangrijkste overstap Shl - Gv/Rtd blijft dan gewoon behouden.

Laatst bewerkt door RoelZ1 op 01-03-2012 14:20
 

01-03-2012 15:23:46
john2
john2
Quote
woepje (do 01 mrt 2012 12:31:54 https://m.somda.nl/forum/11041/p380979/): De 3500 wordt in de huidige drgl, op de momenten dat de 3700 niet rijdt op Lls-Shl, aan de 3700 gekoppeld. In de nieuwe drgl zal dat niet meer gebeuren want de 3700 verdwijnt dan. De 3500 gaat volgens de plannen dan inderdaad Shl-Hrl doen.

Krijg je dan in Roermond een kortere overstap op de sprinter naar Maastrich Ranwyck en in Sittard een kortere overstap op dezelfde sprinter naar Maastricht Randwyck en in Sittard een kortere overstap op de sprinter Heerlen. Ik kan me nog herinneren dat de overstap in Sittard enkele minuten was. Nu zo'n 15 minuten vanaf sprinter naar IC en omgekeerd.
 

01-03-2012 15:39:50
daniel81
daniel81
Te Std gaan inderdaad weer stoppers ingehaald worden, zo wordt het langste perron van Nl weer in volle glorie gebruikt
Hoe gaat dit er trouwens in de daluren uitzien? Kan me toch haast niet voorstellen dat er ook op zondagochtend een kwartiers-IC-dienst geboden wordt
 

01-03-2012 15:50:10
RoelZ1
RoelZ1
Ik verwacht dat in de daluren de 3500 wordt opgeheven net als nu. Voor Hrl is er een snelle overstap vanuit de 800 op de Sprinter te Std, die dan waarschijnlijk 2x per uur gaat rijden. De Spr Mtr - Rm biedt in Rm een overstap op de 800 en normaal te Std op de 3500. Voor reizigers uit de stopstations tussen Mt en Std komt er 's avonds dus 15 minuten bij naar Weert en verder ten opzichte van overdag. Voor Hrl komt er 8-10 minuten en een overstap bij.  

01-03-2012 16:01:25
daniel81
daniel81
Zijn dit concrete plannen of je eigen speculaties?  

01-03-2012 16:12:13
woepje
woepje
Ik ben ook benieuwd hoe de drgl in de daluren op Gn-Zl zal worden. Gaat men bijv op zondag ook 2x per uur IC en 2x per uur een sprinter laten rijden of krijgen we gewoon 1 IC die als stoptrein rijdt en 1 normale IC, zoals nu ook het geval is? Naast de 9100 later op de middag/avond dan.  

01-03-2012 16:30:51
jorgo
jorgo
De Gemeente Hrl heeft zich wel eens vaker beklaagd in Den Haag (waarom eigenlijk in Den Haag..?) als NS een plan had opgevat om de rechtstreekse verbinding met de Randstad te knippen of uit te dunnen (en zelfs in 1995 toen er niet meer naar Asd werd gereden maar naar Gvc).

Het lijkt me sterk dat de hele 3500 bezuiden Ehv zou worden geschrapt in de daluren (lees superdal, neem ik aan RoelZ1?). Nu rijden ook tenminste drie treinen tussen Hrl en Std de hele dag. Doet men dat wel, dan zou een oplossing zijn de 6900 in die periodes met een VIRM-IV te laten rijden en in Std aan de 800 te hangen. Dan bied je nog een doorgaande verbinding met de Randstad en verstoor je toch het verdere uurpatroon niet echt. Lijkt wel een beetje op de Zl-Gn discussie zo natuurlijk, en het wordt er niet simpeler op.

Laatst bewerkt door jorgo op 01-03-2012 16:33
 

01-03-2012 16:57:02
koosmat64
koosmat64
De 6900 geeft in de toekomst een goede aansluiting in Std op de 800 richting Rm.
En de 800 op de 6900 naar Hrl.
Ik zou het geen gekke keuze vinden als NS de 3500 na 21.00uur en eventueel op zondag tot Ehv rijdt.
Als je de 6900 met 2x per uur laat rijden heb je op deze momenten toch genoeg capaciteit tussen Hrl en Std.

Ik vraag me zowiezo af wat NS voor'n materieelplanning in gedachten heeft. Het lijkt me verstandig om een aantal omlopen met ICM in de 3500 te plannen. Boven Ehv kun je gewoon tegen de 15 bakken rijden. Beneden Ehv kun je het dan mooi inkorten tot 6/7 bakken.
 

01-03-2012 17:06:41
jorgo
jorgo
Verstandig of leuk? Want met IRM kun je natuurlijk hetzelfde bereiken.

A propos materieel: in het voorgestelde dienstregelingmodel zie ik eigenlijk maar één traject waar minder materieel nodig zou kunnen zijn en dat is de Veluwelijn. Voorts is er meer materieel nodig op veel plekken, met name ten noorden van Zwolle, ten zuiden van Eindhoven en op de Hanzelijn.

Waar hálen ze het allemaal vandaan? Ik zie in de materieelontwikkeling eigenlijk alleen maar een afname van het aantal stoelen vanwege de ombouw naar DDZ en het eindigen van de SLT-instroom. Fingers crossed dat er ICR vrijkomt van de HSL.
 

01-03-2012 17:22:01
koosmat64
koosmat64
Is er zoveel IRM vrij dan? Doordat de 3500 naar Hrl wordt doorgetrokken zijn er natuurlijk meer omlopen.  


Somda In de Wolken Weddings advertentie

01-03-2012 17:25:19
bart84
Moderator
bart84
Uiteraard met de nodige speculaas: Als de 800 Mt-Amr en 3500 Hrl-Shl gaan doen, dan hoeft er niet meer gecombineerd en gesplitst te worden, dan kunnen deze treinen gewoon met getrokken mat (ICRm) gereden worden. Echter zal dat op verschillende tijden per dag natuurlijk niet genoeg capaciteit bieden.


Mvg. Bart
 

01-03-2012 18:01:13
henri1972
henri1972
Quote
jorgo (do 01 mrt 2012 17:06:41 https://m.somda.nl/forum/11041/p381017/): Verstandig of leuk? Want met IRM kun je natuurlijk hetzelfde bereiken.

A propos materieel: in het voorgestelde dienstregelingmodel zie ik eigenlijk maar één traject waar minder materieel nodig zou kunnen zijn en dat is de Veluwelijn. Voorts is er meer materieel nodig op veel plekken, met name ten noorden van Zwolle, ten zuiden van Eindhoven en op de Hanzelijn.

Waar hálen ze het allemaal vandaan? Ik zie in de materieelontwikkeling eigenlijk alleen maar een afname van het aantal stoelen vanwege de ombouw naar DDZ en het eindigen van de SLT-instroom. Fingers crossed dat er ICR vrijkomt van de HSL.


de 3500 naar Hrl vraagt natuurlijk extra matrieel, maar de 800 kan (zeker ten zuiden van Ehv) met minder af, dus per saldo zal er hier niet veel matrieel extra gepland hoeven worden
 

01-03-2012 18:35:55
jacokran
jacokran
Quote
bloemkool (do 01 mrt 2012 09:27:07 https://m.somda.nl/forum/11041/p380943/): Je hebt toch stations in Utt en Vtn, waarbij de eerste ook nog het meer oostelijke deel van Leidsche Rijn kan bedienen. Daarnaast is er nog een hoogfrequente busdienst op Utrecht Centraal in de vorm van lijn 28 en kun je per bus ook Wd bereiken.
Ook de reizigers die gebruik maken van Utt en Vtn zijn blij gemaakt dat er een kwartierdienst zou komen in 2013. Bus 28 rijdt alleen in het zuidelijk deel van Leidsche Rijn en komt niet bij Utt. Bus 26 komt wel bij Utt, maar rijdt een heel eind om. Terwijde heeft bus 19 en 39 die er heel lang over doen. De sprinter is juist handig omdat je dan met 5 minuten in de stad bent. En per bus naar Wd? ja vanuit Utrecht Centraal, of De Meern, maar het grootste deel van het woongebied Leidsche Rijn heeft niet zoveel, ja auto's bij gebrek aan fatsoenlijk OV.
 

01-03-2012 19:39:12
reisthijs
reisthijs
Quote
koosmat64 (do 01 mrt 2012 16:57:02 https://m.somda.nl/forum/11041/p381016/): Het lijkt me verstandig om een aantal omlopen met ICM in de 3500 te plannen. Boven Ehv kun je gewoon tegen de 15 bakken rijden.
15 bakken is niet 'gewoon'. Het maximum is 12 boven Ehv.
 

01-03-2012 19:48:32
daniel81
daniel81
Quote
jorgo (do 01 mrt 2012 17:06:41 https://m.somda.nl/forum/11041/p381017/): Waar hálen ze het allemaal vandaan? Ik zie in de materieelontwikkeling eigenlijk alleen maar een afname van het aantal stoelen vanwege de ombouw naar DDZ en het eindigen van de SLT-instroom. Fingers crossed dat er ICR vrijkomt van de HSL.

We constateren hier met name een behoefte aan extra IC-materieel en laat dat er in de vorm van NID nu net in grote getale bijkomen!
De afname van het aantal stoelen in de stoppers wordt veelal 'gecompenseerd' door het introduceren van de volnorm.

Ook ik ben benieuwd naar de materieelomlopen vanaf december. Ik zie in elk geval een aantal treinseries ontstaan waar ICRm goed ingezet kan worden: de 800, de 1600 en de 3500.
 

01-03-2012 20:30:29
R1-2010
R1-2010
In de 800 en 3500 kun je ICRm alleen buiten de spits goed kwijt. Tussen met name Ht en Ut kun je met name in de ochtendspits niet zonder (minimaal) 12 bakken VIRM. Maargoed, dat kan in een omloop wel worden opgelost. Doe ICRm maar in de 3600 en haal VIRM vanuit daar maar naar de 800/3500.

Laatst bewerkt door R1-2010 op 01-03-2012 20:31
 

01-03-2012 20:35:51
daniel81
daniel81
Hrl-Shl v.v. is een lange rit, een retour zal al gauw 6 uur zijn.
Er blijven dus nog genoeg treinen over die buiten het drukste moment Ht-Ut rijden.
 

01-03-2012 20:52:50
ZJ37
ZJ37
Quote
R1-2010 (do 01 mrt 2012 20:30:29 https://m.somda.nl/forum/11041/p381043/)Doe ICRm maar in de 3600 en haal VIRM vanuit daar maar naar de 800/3500.
Dat zet met die enige VIRM-omloop in de 3600 die er nog is maar weinig zoden aan de dijk.
 

01-03-2012 21:05:48
koosmat64
koosmat64
Quote
R1-2010 (do 01 mrt 2012 20:30:29 https://m.somda.nl/forum/11041/p381043/): In de 800 en 3500 kun je ICRm alleen buiten de spits goed kwijt. Tussen met name Ht en Ut kun je met name in de ochtendspits niet zonder (minimaal) 12 bakken VIRM.

Of je zorgt ervoor dat de ICRM in de spits tussen Ehv en Mt of Hrl rijdt.
 

01-03-2012 21:07:24
woepje
woepje
Quote
ZJ37 (do 01 mrt 2012 20:52:50 https://m.somda.nl/forum/11041/p381047/):
Quote
R1-2010 (do 01 mrt 2012 20:30:29 https://m.somda.nl/forum/11041/p381043/)Doe ICRm maar in de 3600 en haal VIRM vanuit daar maar naar de 800/3500.
Dat zet met die enige VIRM-omloop in de 3600 die er nog is maar weinig zoden aan de dijk.
En die omloop is ook niet voor niets IRM (a. 8.13 uur te Zl is druk).
 

01-03-2012 21:41:30
Klaasje
Klaasje
Quote
qj7141 (do 01 mrt 2012 12:57:21 https://m.somda.nl/forum/11041/p380984/): De 3700 loopt tussen Wp en Asdz op de 5700 en is daardoor ca. 3 minuten 'uitgebogen'. Die extra speling gaat er in 2013 weer uit. Tel daarbij op de circa 2 minuten van Almb en je sommetje is gemaakt...

Dan is er ook iets gebeurd met de treinen Ut - Shl neem ik voor het gemak maar aan. Die winst komt niet zomaar uit de lucht vallen natuurlijk.
 

01-03-2012 22:44:38
dvwijngaar
dvwijngaar
De 5700 kan 3 min versneld wordt door korte haltering in weesp, dit staat in principe los van de 3100 en 3500  

01-03-2012 23:18:04
mdj
mdj
Alleen rijdt de 3500 nu 4 minuten voor de 5700 uit(Asdz->Shl). En door de 3500 heen rijden gaat nogal... lastig

Laatst bewerkt door mdj op 01-03-2012 23:18


Bij twijfel: gebruik beton.
 

01-03-2012 23:20:32
Klaasje
Klaasje
Met alleen een korte haltering win je niet 3 hele minuten. Die viersporigheden op de Zuidtak komen er niet omdat het daar allemaal zo verschrikkelijk ruim is. Als er 12 tot 14 treinpaden per uur over een tweesporige spoorlijn heen moeten dan moet je erg goed plannen willen de treinen geen last van elkaar hebben. Die drie minuten hebben op z'n minst ook een relatie met wat er tussen Dvaw en Shl gebeurt.  

02-03-2012 00:02:57
dvwijngaar
dvwijngaar
Uit de adviesaanvraag: De haltering in weesp is nu 8 min gaat naar 4 min doordat de 5700 nog maar door 1 ipv 2 Ics ingehaald hoeft te worden ivm 15 min verplaatsen van 1500. Aangezien de Ics enkele minuten opschuiven in AMf door de verschuivingen in Zwolle zal de 5700 enkele minuten meerschuiven en met wat passen en meten voor of na de 3100 en 3500 komen te liggen wat waarschijnlijk 1 minuut extra kost , vandaar dat er in totaal 3 min reistijd winst is. 5700 en 5800 schuiven allebei ongeveer 15 min op en gaan in een betere kwartiersligging rijden.  

02-03-2012 00:15:16
RoelZ1
RoelZ1
Quote
daniel81 (do 01 mrt 2012 16:01:25 https://m.somda.nl/forum/11041/p381005/): Zijn dit concrete plannen of je eigen speculaties?

De aansluitingstijden zijn concrete plannen, maar het uitdunningsscenario is speculatie.
 

02-03-2012 07:47:13
Klaasje
Klaasje
Quote
dvwijngaar (vr 02 mrt 2012 00:02:57 https://m.somda.nl/forum/11041/p381064/): Uit de adviesaanvraag: De haltering in weesp is nu 8 min gaat naar 4 min doordat de 5700 nog maar door 1 ipv 2 Ics ingehaald hoeft te worden ivm 15 min verplaatsen van 1500. Aangezien de Ics enkele minuten opschuiven in AMf door de verschuivingen in Zwolle zal de 5700 enkele minuten meerschuiven en met wat passen en meten voor of na de 3100 en 3500 komen te liggen wat waarschijnlijk 1 minuut extra kost , vandaar dat er in totaal 3 min reistijd winst is. 5700 en 5800 schuiven allebei ongeveer 15 min op en gaan in een betere kwartiersligging rijden.

Je kan doodleuk alleen met de 5700 gaan schuiven maar zolang je niet ook met de sprinters van de Flevolijn gaat schuiven gaat de knoop Weesp in rook op. Die sprinters van de Flevolijn zitten dienstregelingstechnisch aan de IC's op de Flevolijn vast op het punt dat ze erachter mogen (Oostvaarders/Lelystad).
 

02-03-2012 10:47:20
dvwijngaar
dvwijngaar
Op pagina 9 van adviesaanvraag wordt doodleuk gezegd dat het verschuiven van de 5700 en 5800 een gevolg is van het verschuiven van de 4600 en 4300, aansluitknoop weesp blijft intact en 5700 gaat weer door naar gvc 4300 tot hfd spits ledn  

02-03-2012 11:32:03
RoelZ1
RoelZ1
Dat kwartiertje schuiven of wisselen, daar heeft Klaasje het niet over. Het gaat om 'minuutjes' schuiven om de Sprinters op de Flevolijn en Zuidtak te versnellen. Dat gaat niet zo maar omdat die aan elkaar vast zitten. Het 'kritieke circuit' (Uitleg: zie http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=critical%20circuit%20analysis&source=web&cd=11&ved=0CCcQFjAAOAo&url=http%3A%2F%2Fciteseerx.ist.psu.edu%2Fviewdoc%2Fdownload%3Fdoi%3D10.1.1.120.1241%26rep%3Drep1%26type%3Dpdf&ei=H59QT7aUKtCf8gPr8I3wBQ&usg=AFQjCNHS_wEdDA3r9aHTbz8Zq7SCCS53Vg&sig2=epT41fVyK9vNEyRRVlgVyA) zit hem tussen de doorkomst van de 3700 en 3900 door Almo, de Sprinter die daar pas achteraan kan starten, de andere Sprinter die een kwartier eerder moet zijn vertrokken en de IC's die daar weer bovenop rijden op de Zuidtak.

Veel meer dan 1 of 2 minuten (bijvoorbeeld door de halteertijd van de 5700 op Wp naar 1 minuut te verkorten en dan de 4600 richting Asd een minuutje te vertragen voor overstapper uit de 5700) valt daar niet meer te winnen, tenzij je in Alm Sprinters gaat inhalen.

Laatst bewerkt door RoelZ1 op 02-03-2012 11:54
 

02-03-2012 13:36:31
R1-2010
R1-2010
Quote
koosmat64 (do 01 mrt 2012 21:05:48 https://m.somda.nl/forum/11041/p381048/):
Quote
R1-2010 (do 01 mrt 2012 20:30:29 https://m.somda.nl/forum/11041/p381043/): In de 800 en 3500 kun je ICRm alleen buiten de spits goed kwijt. Tussen met name Ht en Ut kun je met name in de ochtendspits niet zonder (minimaal) 12 bakken VIRM.

Of je zorgt ervoor dat de ICRM in de spits tussen Ehv en Mt of Hrl rijdt.
Volgens mij zeg ik dat toch ook, je laat een stuk uit mijn quote weg.
 

02-03-2012 14:02:43
dvwijngaar
dvwijngaar
Ah ok! 4600 komt uit Zwolle en zal dus sowieso ergens ingehaald moeten worden toch?  

02-03-2012 14:13:08
ZJ37
ZJ37
De 4600 wordt nergens ingehaald, alleen te Wp voorbij gereden door de (1)1600, maar deze rijdt Amf-Shl en rijdt geheel vrij van de 4600.  

02-03-2012 14:13:20
koosmat64
koosmat64
R1-2010 Nee, je zei alleen dat je tussen Ut en Ht met minimaal 12 bakken Virm moet rijden

Quote
R1-2010 (do 01 mrt 2012 20:30:29 https://m.somda.nl/forum/11041/p381043/): In de 800 en 3500 kun je ICRm alleen buiten de spits goed kwijt. Tussen met name Ht en Ut kun je met name in de ochtendspits niet zonder (minimaal) 12 bakken VIRM. Maargoed, dat kan in een omloop wel worden opgelost. Doe ICRm maar in de 3600 en haal VIRM vanuit daar maar naar de 800/3500.
 

02-03-2012 15:32:43
R1-2010
R1-2010
Ik zeg toch: dat moet je omlooptechnisch maar oplossen. Dat is toch precies hetzelfde als wat jij bedoelt? Of wil jij de 800/3500 in Ehv gaan knippen in de spits?  

02-03-2012 15:37:23
daniel81
daniel81
Met die toevoeging vervalt dus ook het nut van de rest van je pleidooi.
Want waarom zou je dan nog ICRm naar de IJssellijn moeten verhuizen?
Trouwens dat zou ook een onhandige zet zijn. Immers op de IJssellijn past geen TD10 dus je gaat een hoop nutteloze rijtuigen overhouden.

Laatst bewerkt door daniel81 op 02-03-2012 15:38
 

02-03-2012 16:05:38
jorgo
jorgo
Als de redenatie is dat je in de 800 met ICRm kunt gaan rijden omdat er niet meer gesplitst hoeft te worden, is dat natuurlijk fan-tas-tisch uit comfortoogpunt, echter er zijn wel meer series die in theorie niet meer gesplitst hoeven worden, zoals Rtd-Gn via de Veluwe en Gvc-Gn via de Hanzelijn, en ook naar Twente, enfin, eigenlijk wordt er weinig meer gesplitst en gecombineerd.

Echter dat geldt alleen voor gecombineerde treinseries. Ga er gevoeglijk maar van uit dat in de 800 en 3500 in Ehv afgetrapt en bijgeplaatst gaat worden dat het een aard heeft. Vier keer per uur met 10-12 bakken ICR van Ehv naar Std, dat zal men zich toch zeker wel besparen. Dus helaas.
 

02-03-2012 16:21:10
woepje
woepje
Als er wat ICR van NS Hispeed zou komen, dan zouden een paar omlopen ICR in de 800 of 3500 bijvoorbeeld best mogelijk moeten zijn. Maar ga er maar vanuit dat het meerendeel van de dag gewoon IRM blijft rijden in deze series. Heel wat meer flexibiliteit omdat je stellen kunt aftrappen en bijplaatsen.  

02-03-2012 16:27:06
ZJ37
ZJ37
De 800 is bedoeld om integraal met VIRM te rijden. In de 3500 is de verwachting dat hier ook een paar omlopen ICR in gaan komen. Op het oorspronkelijk ontwerp van 2013 is de rijtijdspeling/verdeling van de 3500 namelijk ook ietsje aangepast op basis van 1700+TD10 dat langzamer is dan VIRM waarmee de 3500 oorspronkelijk gepland stond (waarmee ik niet zeg dat er geen VIRM in komt).  

02-03-2012 17:03:01
abcde
abcde
Welk materiaal komt er te rijden in de (12)500 en in de (12)700 ?  

02-03-2012 17:08:59
Bert13
Bert13
Eerder in dit topic, ik meen pagina 4, werd ICM in de (12)500 gesuggereerd, en (12)700 met VIRM. Maar ik weet niet of dit ook echt zo gaat gebeuren.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

02-03-2012 17:36:28
DingeZ
DingeZ
Volgensmij worden de voortreinen afgeschaft. Dus 12500 en 12700 vervallen. De pendels Ut-Gvc en Ut-Rtd zijn resp 2000 & 2800. Maar ICMm in de 500 & 700 zou in de (super)dal periode goed kunnen.  

02-03-2012 17:39:10
daniel81
daniel81
Quote
jorgo (vr 02 mrt 2012 16:05:38 https://m.somda.nl/forum/11041/p381128/): Als de redenatie is dat je in de 800 met ICRm kunt gaan rijden omdat er niet meer gesplitst hoeft te worden, is dat natuurlijk fan-tas-tisch uit comfortoogpunt, echter er zijn wel meer series die in theorie niet meer gesplitst hoeven worden, zoals Rtd-Gn via de Veluwe en Gvc-Gn via de Hanzelijn, en ook naar Twente, enfin, eigenlijk wordt er weinig meer gesplitst en gecombineerd.

De NO-IC's via Ut zijn niet geschikt voor ICRm vanwege de korte kering in Ut.
In mijn ogen is in de nieuwe drgl de 1600 de ideale treinserie voor ICRm omdat-ie in Es voortaan op zichzelf keert en -afgezien de zuidtak- grote halte-afstanden heeft. Hetzelfde geldt voor de 3500.
En Shl bedienen met dubbeldekkers is minder handig vanwege de bagage.
 

02-03-2012 17:40:50
woepje
woepje
Quote
DingeZ (vr 02 mrt 2012 17:36:28 https://m.somda.nl/forum/11041/p381141/): Volgensmij worden de voortreinen afgeschaft. Dus 12500 en 12700 vervallen. De pendels Ut-Gvc en Ut-Rtd zijn resp 2000 & 2800. Maar ICMm in de 500 & 700 zou in de (super)dal periode goed kunnen.
De voortreinen vervallen ja, maar dat geldt niet voor de 12500/12700 series. Het Lw en Gn deel wordt niet meer gesplitst en alles rijdt dus los. De 500 en 700 dus van/naar Gn en 12500 en 12700 van/naar Lw.

Laatst bewerkt door woepje op 02-03-2012 17:41, reden: quote toegevoegd
 

02-03-2012 17:41:05
RoelZ1
RoelZ1
Quote
DingeZ (vr 02 mrt 2012 17:36:28 https://m.somda.nl/forum/11041/p381141/): Volgensmij worden de voortreinen afgeschaft. Dus 12500 en 12700 vervallen. De pendels Ut-Gvc en Ut-Rtd zijn resp 2000 & 2800. Maar ICMm in de 500 & 700 zou in de (super)dal periode goed kunnen.


500= IC Rtd - Ut - Zl - Gn
12500 = IC Rtd - Ut - Zl - Lw
700= IC Gvc - Asdz - Alm - Zl - Gn
12700= IC Gvc - Asdz - Alm - Zl - Lw

Laatst bewerkt door RoelZ1 op 02-03-2012 19:57
 

02-03-2012 18:03:23
bart84
Moderator
bart84
Lwd is Lewedorp.
Leeuwarden is nog steeds gewoon Lw.


Mvg. Bart
 

02-03-2012 18:21:46
b2py
b2py
Quote
daniel81 (vr 02 mrt 2012 17:39:10 https://m.somda.nl/forum/11041/p381142/):
Quote
jorgo (vr 02 mrt 2012 16:05:38 https://m.somda.nl/forum/11041/p381128/): Als de redenatie is dat je in de 800 met ICRm kunt gaan rijden omdat er niet meer gesplitst hoeft te worden, is dat natuurlijk fan-tas-tisch uit comfortoogpunt, echter er zijn wel meer series die in theorie niet meer gesplitst hoeven worden, zoals Rtd-Gn via de Veluwe en Gvc-Gn via de Hanzelijn, en ook naar Twente, enfin, eigenlijk wordt er weinig meer gesplitst en gecombineerd.

De NO-IC's via Ut zijn niet geschikt voor ICRm vanwege de korte kering in Ut.
In mijn ogen is in de nieuwe drgl de 1600 de ideale treinserie voor ICRm omdat-ie in Es voortaan op zichzelf keert en -afgezien de zuidtak- grote halte-afstanden heeft. Hetzelfde geldt voor de 3500.
En Shl bedienen met dubbeldekkers is minder handig vanwege de bagage.

Probleem is alleen dat ProRail zoveel mogelijk Dubbeldeks materieel op Hfdo wil ivm ruimte besparing. Zie overbelastingverklaring. Dus die stammen ICRm zullen er niet komen.

Laatst bewerkt door b2py op 02-03-2012 18:22
 

02-03-2012 18:40:23
daniel81
daniel81
De 1600 rijdt nu met ICMm, dat is alleen dubbeldeks thv de cabine  

02-03-2012 18:58:28
b2py
b2py
Daar willen ze dus van af.  

02-03-2012 19:00:54
woepje
woepje
Dus huppekee IRM/DDZ in de 1600? Andere series hebben het veel meer nodig.

En komt er niet wat ruimte vrij op Hfdo nu de 700 daar niet meer keert, maar doorgaat van/naar Gvc? En de 140 serie daar ook niet de hele tijd staat?

Laatst bewerkt door woepje op 02-03-2012 19:04
 

02-03-2012 19:08:30
b2py
b2py
Zie pagina 8:
http://www.prorail.nl/Vervoerders/Capaciteit%20treinpaden/Overbelastverklaringen/Documents/Capaciteitsvergrotingsplan_Hfdo_drgl_2011.pdf
 

02-03-2012 19:13:41
daniel81
daniel81
En lees dan meteen even goed wat er staat (blz 14)

"Er rijden nu 28 bakeenheden enkeldeksmaterieel op Hoofddorp Opstelterrein. De aanname is
dat vervanging door dubbeldeksmaterieel maximaal 40 procent reductie op kan leveren. Dat
betekent maximaal 11 bakeenheden. NSR heeft aangegeven om vanaf het najaar van 2011
mogelijk meer VIRM dubbeldekkertreinen in te zetten in bepaalde treinseries naar het
noordoosten van Nederland vanuit Hoofddorp Opstelterrein. NSR heeft aangegeven dat dit op
korte termijn kan leiden tot een verminderde opstelbehoefte op Hoofddorp Opstelterrein. In
augustus 2011 is het nog onzeker of NSR deze praktijkproef daadwerkelijk gaat uitvoeren.
Echter door de introductie van Elke Tien Minuten Een Trein en de ingebruikname van de
Hanzelijn verwacht NSR dat er per 2013 meer enkeldeksmaterieel zal worden ingezet op de
corridors, die uitlopen op en starten vanaf Hoofddorp Opstelterrein. Mocht de praktijkproef
worden uitgevoerd, dan wordt het positieve effect per 2013 weer teniet gedaan."

Laatst bewerkt door daniel81 op 02-03-2012 19:14
 

02-03-2012 19:20:38
woepje
woepje
Quote
daniel81 (vr 02 mrt 2012 19:13:41 https://m.somda.nl/forum/11041/p381159/): Dat
betekent maximaal 11 bakeenheden. NSR heeft aangegeven om vanaf het najaar van 2011
mogelijk meer VIRM dubbeldekkertreinen in te zetten in bepaalde treinseries naar het
noordoosten van Nederland vanuit Hoofddorp Opstelterrein.
Aha, dat was misschien ook de reden dat de 772/783 ineens op dinsdag en donderdag met IRM moest rijden. Die logica begreep ik sowieso al niet, maar goed hebben ze nu ook alweer teruggedraaid naar ICM.
 

02-03-2012 20:18:04
robbertc
robbertc
De reden daarvan was dat er aan het begin van de avond ICM in onderhoud moest in On, en er zo vroeg nog geen ICM was in Gn daarvoor. Wel VIRM, vandaar die wissel in trein 772/783.  

02-03-2012 20:36:35
TheTruth
TheTruth
Hoe zit het dan met het traject Lls - Ut ? In zuidelijke richting kan ik nog wel scenario's verzinnen, maar andersom niet. Nu de 4900 als sprinter doorrijdt naar Almo gaat een cross-platform overstap op Alm niet meer lukken, want dan hangt de 2600 erachter tot ie er bij Almo voorbij kan.

Met de extra stop te Almpo erbij wordt dit traject dus zo'n 8 minuten langer?
 

02-03-2012 20:43:12
mdj
mdj
http://www.arriva.nl/goedemorgen-achterhoek/dienstregeling/
"17800" gaat in de ochtendspits doorrijden als "30800" naar Ww


Bij twijfel: gebruik beton.
 

02-03-2012 21:07:13
mren
mren
Quote
b2py (vr 02 mrt 2012 18:21:46 https://m.somda.nl/forum/11041/p381151/):
Quote
daniel81 (vr 02 mrt 2012 17:39:10 https://m.somda.nl/forum/11041/p381142/):
Quote
jorgo (vr 02 mrt 2012 16:05:38 https://m.somda.nl/forum/11041/p381128/):
Probleem is alleen dat ProRail zoveel mogelijk Dubbeldeks materieel op Hfdo wil ivm ruimte besparing. Zie overbelastingverklaring. Dus die stammen ICRm zullen er niet komen.


En ik maar denken dat infra de vervoerswensen moet volgen ipv andersom. Afgezien van het feit dat ProRail niet echt veel te zeggen heeft over materieelinzet (anders dan dat dit volgt uit de eigenschappen van de baan).