Werkzaamheden station Den Bosch
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Werkzaamheden
26-05-2013 21:08:33
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
stefanvdw (zo 26 mei 2013 16:32:57 https://m.somda.nl/forum/11022/p451645/): In 3000/3100 niks te merken van omreizende reizigers.
Opvallend dan dat er even voor 13.00 uur in Ut werd omgeroepen dat er een extra trein naar Nm zou rijden. Neem aan dat die er voor de omreizers reed?


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

26-05-2013 21:11:05
stefanvdw
stefanvdw
Uiteraard, ik heb die extra treinen niet gezien dus kan niet beoordelen hoe druk die waren. Mijn ervaring tijdens mijn reis Ah-Ut aan het begin van de middag was dat het niet heel erg druk was in de normale 3100 waar ik in zat (VIRM-VI, 3 man in mijn eerste klasse, 2e klasse erg veel lege stoelen). Dat was gisteren wel anders, toen zat die helemaal vol.

Laatst bewerkt door stefanvdw op 26-05-2013 21:12
 

26-05-2013 21:13:05
ZJ37
ZJ37
Hoe zit dat nu dan? Als ik de berichten goed begrijp is het busvervoer gestaakt en een snelle blik zojuist in wat er in de 3100/3000 rijdt vanuit Ut (losse viertjes in 3177 en 3077) voorspelt nou ook niet veel goeds.  

26-05-2013 21:13:59
robbertc
robbertc
Het is niet voor het eerst dat het busvervoer bij werkzaamheden Ht-Ut (lang) niet voldoet. Hoe kan het daar zo mis gaan? Over het algemeen is het busvervoer bij werkzaamheden naar mijn idee normaal ruim voldoende.  


Somda In de Wolken Weddings advertentie

26-05-2013 21:15:35
ZJ37
ZJ37
De verstoring met die bussen is ineens van het verstoringenscherm verdwenen. Inderdaad merkwaardige taferelen daar.

@robbertc: De NS woordvoerder had het over 'samenloop van omstandigheden als evenementen'. Dan denk ik: Had er dan rekening mee gehouden in plaats de reizigers de schuld te geven dat ze massaal er met de trein naar toe reizen. Daarnaast is nu ook nog de periode van de meereiskaartjes e.d. maar of dit potentiele nieuwe klanten gaan worden op deze manier...

Laatst bewerkt door ZJ37 op 26-05-2013 21:17
 

26-05-2013 22:48:24
icetha
icetha
De twee extra treinen uit Ah naar Ht die tussen 19.00 en 20.00 in Ht aankwamen, was een Virm viertje en half uur later een zesje.
Het is niet de eerste keer dat het busvervoer niet aankan op de route Ht-Ut.
Bij andere buitendienststelling werd de 3000 serie gekoppeld aan de 800 serie, door tussen Nm en Ht door te rijden.
En toen reden er GEEN enkele bussen...
Bij andere sluiting reden bussen tussen Ht en Gdm.
Kortom: er zijn genoeg variaties geweest

Dat wordt nog wat eind juni!
 

26-05-2013 22:48:58
scooter
scooter
Als het klopt dat er maar om het kwartier bussen reden,dan strookt dat niet met wat er in de planner stond,daar stond iedere 5min.  

26-05-2013 22:54:01
icetha
icetha
Iedere 5 min een bus: ze moeten toch wat invoeren in het reisschema
Dacht je echt dat er stipt volgens die tijden gereden wordt?
Heb geregeld busvervoer gehad, en de chauffeurs letten niet op de vertrektijden zoals op de reisplanner.
Nee, vol is vol: rijden maar%05%
 

26-05-2013 23:03:55
berendtrei
berendtrei
De omreis route was in ieder geval gisteren ook niet alles.
Staanplaatsen van Dordrecht tot Eindhoven.
Het lijkt wel of een en ander matig is afgestemd.
Afijn, goed leermoment voor de grote buitendienststelling eind juni.


berendtrein
 

26-05-2013 23:08:46
scooter
scooter
@icetha,nee weet ik dat de chauffeurs gewoon rijden als het vol is,heb er zelf ook de nodige ervaring mee.Maar het blijft vreemd als er zolang gewacht moet worden  

26-05-2013 23:13:29
aarclay
aarclay
Busvervoer op Ht is als het vanaf ht komt altijd dramatisch. Hiervoor gebruiken ze altijd de nooduitgang in het hek op spoor 1, waar ongeveer 3 bussen kunnen parkeren. Zodra deze vertrokken zijn gaat het hek dicht, waarna een hoop mensen in een lange wachtrij komen.

Er is geen verspreiding van de mensen mogelijk. Vandaag heb ik om deze reden ht op de terugweg maar lekker omzeild omdat ik ook via Rt kon gaan, hoewel dat behoorlijk omrijdt, maar ALS je de tijd hebt......

Uiteraard was Ah nog de beste optie natuurlijk.

Laatst bewerkt door aarclay op 26-05-2013 23:16


Choo choo.....
 

26-05-2013 23:31:50
charta
charta
Als je dan naar Dv en verder moest was omrijden via Ah ook geen optie.  

27-05-2013 10:09:24
ZJ37
ZJ37
Geen idee wat er van het weekend is gebeurd met de Diezebrug waar de treinen richting Ut overheen rijden, maar het viel me vanmorgen op dat de trein als een bezetene loopt te schudden zodra de brug opgereden wordt.

Laatst bewerkt door ZJ37 op 27-05-2013 10:09
 

27-05-2013 10:22:56
mdj
mdj
Uit een excursie van 21/3/2013 meende ik mij te herinneren dat ze dit weekend verder gingen met het heien van het landhoofd aan de kant van Ht. En bij dat heien (schijnt vrij hard te moeten, erin drukken kon bij de buitenste twee kokers wel, dichter op het spoor niet meer...)

Vorige keer dat ze dit wilde doen, zakte het spoor zo erg, dat ze extra ballast moesten regelen (en waren er uitgelopen werkzaamheden...)


Bij twijfel: gebruik beton.
 

08-06-2013 20:41:34
anton_
anton_
Vraagje, waarom vertrekt de sprinter van Ht richting Nm zo vroeg uit Ht ? ( en staat dan een paar minuten stil in Oss)
Ik dacht ooit gelezen te hebben dat dit met de enkelspoor situatie tussen Ht - Hto te maken had,maar dat kan ik nergens terug vinden.
Ook zag ik deze week dat er helemaal niet enkelspoor werd gereden tussen Ht en Hto ( althans niet met de sprinters )
 

08-06-2013 21:06:47
ZJ37
ZJ37
Niet meer inderdaad. Maar er komt nog een bouwfasering waarbij enkelsporig over de flyover gereden gaat worden. Dan is het ook nodig om het huidige patroon te rijden.

Hoewel het nu wel mogelijk is om de andere dienstregeling te rijden, zal NS wel gekozen hebben om het zo te laten omwille de eenduidigheid.
 

08-06-2013 23:52:28
scooter
scooter
Dat is correct,pas als de volledige 2 sporen in dienst zijn,in de eindfase dus,wordt de dienstregeling weer als voorheen gereden.Zoals opgemerkt is er voor gekozen niet telkens een tijdelijke wijziging in te laten gaan,om de reizgers duidelijkheid te geven.  

08-06-2013 23:58:58
mich
mich
En om te voldoen aan de spoorlogica proppen we er goederentreinen doorheen die de stoptrein in oss voorbij mogen...  

09-06-2013 00:06:46
scooter
scooter
Tja,die logica kijk ik al lang niet meer van op.%08%
Overigens liggen de sporen 4,5 en 6 er keurig bij.Alleen de perronwand van spoor 4 moet nog afgebouwd worden
 

10-06-2013 13:15:13
sprintertj
sprintertj
Overzicht wijzigingen 27 juni t/m 11 juni 2013 t.b.v. werkzaamheden Den Bosch

------------------
donderdag 27 juni t/m vrijdag 5 juli
én maandag 8 juli t/m donderdag 11 juli (tot 12.00 uur)


Er rijden geen treinen tussen 's-Hertogenbosch en Zaltbommel (richting Utrecht) en tussen 's-Hertogenbosch en Oss (richting Nijmegen).

tussen 's-Hertogenbosch en Zaltbommel rijden NS-bussen (elke 5 minuten)
tussen 's-Hertogenbosch en Oss rijden NS-snelbussen (2x per uur) en
NS-stopbussen (2 x per uur)
tussen 's-Hertogenbosch en Utrecht rijden in de nacht van vrijdag 28 op zaterdag 29 en van zaterdag 29 op zondag 30 juni NS-nachtnetbussen
(1 x per uur).

Situatieschets, klik op de http://www.ns.nl/binaries/content/assets/NS/evenementen/evenementen-2011-2012/wahs-2013/situatie-treinverkeer-den-bosch-27-juni-t-m-11-juli

------------------

zaterdag 6 en zondag 7 juli

Er rijden geen treinen tussen 's-Hertogenbosch en Utrecht Centraal,
's-Hertogenbosch en Oss (richting Nijmegen) en Utrecht/Geldermalsen en Tiel.

tussen 's-Hertogenbosch en Utrecht Centraal rijden NS-snelbussen (elke 5 minuten) en NS-stopbussen (2 x per uur)
tussen ’s-Hertogenbosch en Utrecht Centraal rijden in de nacht van vrijdag 5 op zaterdag 6 en zaterdag 6 op zondag 7 juli rechtstreekse
NS-nachtnetbussen (1 x per uur)
tussen 's-Hertogenbosch en Oss rijden NS-snelbussen (2 x per uur) en NS-stopbussen (2 x per uur)
Tussen Geldermalsen en Tiel rijden NS-stopbussen (2x per uur)

Situatieschets, klik op de http://www.ns.nl/binaries/content/assets/NS/evenementen/evenementen-2011-2012/wahs-2013/situatie-treinverkeer-den-bosch-6-en-7-juli

------------------

donderdag 11 juli vanaf 12.00 uur

Op donderdag 11 juli is er vanaf 12.00 uur geen treinverkeer van en naar ’s-Hertogenbosch in alle richtingen.

Tussen Boxtel en Zaltbommel (doorgaande reizen tussen Eindhoven en Utrecht) rijden NS-snelbussen (elk 5 minuten).
Tussen 's-Hertogenbosch en Zaltbommel rijden NS-snelbussen (elke 5 minuten)
Tussen 's-Hertogenbosch en Boxtel rijden NS-snelbussen (elke 5 minuten) en NS-stopbussen (2x per uur)
Tussen Tilburg en Oss (doorgaande reizen tussen Breda en Nijmegen) rijden rechtstreeks NS-snelbussen
Tussen 's-Hertogenbosch en Tilburg rijden NS-snelbussen (4x per uur)
Tussen 's-Hertogenbosch en Oss rijden NS-snelbussen (2x per uur) en NS-stopbussen (2x per uur)

Situatieschets, klik op de http://www.ns.nl/binaries/content/assets/NS/evenementen/evenementen-2011-2012/wahs-2013/situatie-treinverkeer-den-bosch-11-juli

------------------
Busroute van en naar Zaltbommel (en Utrecht), klik op de http://www.prorail.nl/Publiek/Infraprojecten/NoordBrabant/DenBosch/zomer2013/Documents/Kaart%202%20Busroute%20Zaltbommel%20-%20Den%20Bosch%20v1.0.pdf

Busroute van en naar Oss, klik op de http://www.prorail.nl/Publiek/Infraprojecten/NoordBrabant/DenBosch/zomer2013/Documents/Kaart%203%20Busroute%20Oss%20-%20Den%20Bosch%20v1.0.pdf

Laatst bewerkt door sprintertj op 10-06-2013 13:19
 

10-06-2013 13:46:01
gvttreinen
gvttreinen
Zo, wordt Zbm naar IC staus verheven  

10-06-2013 14:18:42
sprintertj
sprintertj
Inderdaad voor 2 weken ja
Vraag me af of de reisplanner klopt...

Zo is de situatie volgens de reisplanner in Zaltbommel.

IC 13 28 43 58 aankomst spoor 2
SP 17 47 aankomst spoor 2

IC 01 15 31 45 vertrek spoor 1
SP 12 42 vertrek spoor 1

Lijkt mij dat de IC steeds op 2 blijft en vertrekt, aangezien dezelfde trein binnen 2 of 3 minuten moet vertrekken van het andere spoor.
Idem voor de Sprinter op spoor 1?
 

10-06-2013 14:22:29
abbm
abbm
Keren de treinen niet op Ozbm?
Lijkt me makkelijker dan op op Zbm zelf.

Laatst bewerkt door abbm op 10-06-2013 14:22
 

10-06-2013 14:24:04
gvttreinen
gvttreinen
Bezuiden Zbm is het emplacement Ozbm met 3 sporen om te keren waarbij zijspoor 703 zelfs in fases is verdeeld!
Ruimte genoeg dus.

Laatst bewerkt door gvttreinen op 10-06-2013 14:24
 

10-06-2013 15:19:21
ZJ37
ZJ37
Wel vreemd dat de materieelinzet gedurende die periode nogal schots en scheef is qua samenstelling: zo rijdt 818 Zbm-Amr met VIRM VI, 820 met een solo IV (!) en 822 met 10 bakken VIRM.  

10-06-2013 15:25:34
AlbertP
AlbertP
Quote
gvttreinen (ma 10 jun 2013 14:24:04 https://m.somda.nl/forum/11022/p454135/): Bezuiden Zbm is het emplacement Ozbm met 3 sporen om te keren waarbij zijspoor 703 zelfs in fases is verdeeld!
Ruimte genoeg dus.

Op spoor 701 van Ozbm kun je niet kopmaken, omdat er geen wissel van daar naar het oostelijke hoofdspoor (CJ) ligt. Maar inderdaad, op de andere 2 sporen kunnen prima de IC en de sprinter kopmaken. Voor het gebruiken van 2 fasen op spoor 703 zou binnenkomen op bezet spoor nodig zijn, dus dat zal niet zo gauw gebeuren.
 

10-06-2013 15:30:11
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Trouwens wel een zeer ambitieus schema met diverse bussen die om de 5 min gaan... ik heb daar zo mijn twijfels bij eerlijk gezegd.  

10-06-2013 15:36:41
ZJ37
ZJ37
Als ze geregeld zijn dan zou dat ook gewoon moeten lukken. Maar qua capaciteit weet ik het ook niet: om de 5 minuten is 12 bussen per uur, maal 50 zitplaatsen is 600 plekken.

Sommige spitstreinen verstouwen al ruimschoots meer reizigers dan dit aanbod per uur. Dus het is te hopen dat er per rit ook meerdere bussen gaan vertrekken.

Anderzijds: er zullen veel reizigers zijn die dit ongtwijfeld gaan mijden, al hebben die uit Ht richting Ut niet veel alternatieven. Wellicht dat reizigers uit Ehv/Tb gaan omreizen via Rtd en die vanuit de stopstations tussen Ht en O via Nm gaan.

Met de auto naar Zbm en daar de trein nemen lijkt ook nog wel aantrekkelijk, maar dan zul je er wel vroeg bij moeten zijn.
 

10-06-2013 19:41:38
sprintertj
sprintertj
Wat ik vooral bedoel is, kijkend naar de omlopen en keringen van de treinen geacht wordt van dezelfde trein om binnen 2 of 3 minuten passagiers uit te laten stappen, te keren en weer passagiers in te laten stappen op het andere perron om weer richting het noorden te vertrekken.

Dit is toch nooit mogelijk als er via die 3 sporen gekeerd zal worden?

Een dergelijke situatie was vorige keer ook het geval in Geldermalsen. Toen reden de IC's vanaf Utrecht tot Geldermalsen en moesten aankomen op spoor 4b en vertrekken vanaf 3. Op het laatste moment is dit ook nog aangepast zodat de treinen op 4b aan zouden komen en vertrekken.

Dus wat ik bedoel, is het aannemelijk dat ze dat ook in Zaltbommel gaan doen?
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


10-06-2013 19:49:39
MDDM
MDDM
Quote
SleutelMan (ma 10 jun 2013 15:30:11 https://m.somda.nl/forum/11022/p454149/): Trouwens wel een zeer ambitieus schema met diverse bussen die om de 5 min gaan... ik heb daar zo mijn twijfels bij eerlijk gezegd.
Ik heb bij diverse buitendienstellingen gestaan op de Flevolijn,en daar reed men van 07:00 tot 20:00 om de 5 min een bus Daarna om de 10 min. Het kan wel, als men maar genoeg bussen bestelt heeft.


Gr Joop mcn Lls
 

10-06-2013 19:51:45
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
sprintertj (ma 10 jun 2013 19:41:38 https://m.somda.nl/forum/11022/p454209/): is het aannemelijk dat ze dat ook in Zaltbommel gaan doen?
Nee dat is niet aannemelijk. Als je een trein op spoor 1 laat keren kan je pas bij Meteren weer naar het rechterspoor. Om een trein op spoor 2 te laten keren moet je zelfs al vanaf Gdm links gaan rijden. Dan past omrijden via Ozbm toch echt beter


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

10-06-2013 20:17:06
zugführer
zugführer
Quote
sprintertj (ma 10 jun 2013 19:41:38 https://m.somda.nl/forum/11022/p454209/): Wat ik vooral bedoel is, kijkend naar de omlopen en keringen van de treinen geacht wordt van dezelfde trein om binnen 2 of 3 minuten passagiers uit te laten stappen, te keren en weer passagiers in te laten stappen op het andere perron om weer richting het noorden te vertrekken.

Ik ken de omlopen niet maar gaat er kort gekeerd worden in Zaltbommel dan?
Het lijkt me logischer dat er een kwartier later op de volgende 800 of 3500 gekeerd wordt en dan inderdaad via Ozbm
 

10-06-2013 20:18:29
robbertc
robbertc
800 keert op 3500 in Ozbm v.v.
16000 keert in Ozbm op zichzelf.
 

10-06-2013 21:17:37
sprintertj
sprintertj
Waar heb je deze info vandaan? En hoe zit dat in avonduren.. want de laatste IC uit Utrecht komt aan om 23:58 en de laatste IC vertrekt om 0:01 uit Zaltbommel.

Gaat de laatste IC uit Utrecht dan MAT weer vertrekken? Of blijft die in Zaltbommel achter? De IC dienstregeling vanuit Zaltbommel start namelijk eerder dan richting Zaltbommel. Gaan ze voor aanvang dienst ook allemaal MAT ritten die kant op sturen?

Laatst bewerkt door spiketrain op 10-06-2013 21:36, reden: Quoot laatste bericht verwijderd.
 

10-06-2013 21:19:41
verst107
verst107
Hoe komt het LM van de Autoslaaptrein die zondag op de Watergraafsmeer? Blijven ze over staan op Ht? Of gaan ze via Rotterdam/Breukelen?  

10-06-2013 21:22:30
mdj
mdj
Quote
MDDM (ma 10 jun 2013 19:49:39 https://m.somda.nl/forum/11022/p454210/):
Quote
SleutelMan (ma 10 jun 2013 15:30:11 https://m.somda.nl/forum/11022/p454149/): Trouwens wel een zeer ambitieus schema met diverse bussen die om de 5 min gaan... ik heb daar zo mijn twijfels bij eerlijk gezegd.
Ik heb bij diverse buitendienstellingen gestaan op de Flevolijn,en daar reed men van 07:00 tot 20:00 om de 5 min een bus Daarna om de 10 min. Het kan wel, als men maar genoeg bussen bestelt heeft.

Ligt natuurlijk aan de beschikbare ruimte. Kun je nog zoveel bussen hebben, als je geen ruimte hebt om de mensen weg te krijgen...
Op de Flevolijn, in Zwolle/Meppel/Olst/'tHarde had je daar behoorlijk veel ruimte (voor heel veel bussen), Lelystad, Almere oostvaarders, Almere centrum heb je ook de ruimte om de mensen in te stappen, in Den Bosch moet je die creeeren.

Ik mag hopen dat te Ht gebruik gemaakt mag gaan worden van het busstation of op de ruimte achter de busperrons. (en dan zelf perrons maken, zoals die in 't Harde/Meppel waren bij de buitendienststelling van Zwolle) Met alleen de huidige NS-halte bij spoor 1 (ruimte voor maximaal 3 touringcars) wordt het een groot drama.


Bij twijfel: gebruik beton.
 

10-06-2013 21:36:12
daniel_ddr
daniel_ddr
Als ik de eerder gelinkte tekeningen van de routes goed lees stoppen de bussen naar O op de NS-halte bij spoor 1 en de bussen naar Ut aan de achterzijde van het station. Daar lijkt men dus wel een beetje over nagedacht te hebben.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

10-06-2013 21:45:52
ZJ37
ZJ37
De buitendienststelling bij Ht was een paar weken geleden in elk geval niet bepaald een goede generale repetitie. Hopelijk wordt ervan geleerd voor de komende periode.  

10-06-2013 22:24:22
MDDM
MDDM
Quote
mdj (ma 10 jun 2013 21:22:30 https://m.somda.nl/forum/11022/p454233/):
Quote
MDDM (ma 10 jun 2013 19:49:39 https://m.somda.nl/forum/11022/p454210/):
Quote
SleutelMan (ma 10 jun 2013 15:30:11 https://m.somda.nl/forum/11022/p454149/): Trouwens wel een zeer ambitieus schema met diverse bussen die om de 5 min gaan... ik heb daar zo mijn twijfels bij eerlijk gezegd.
Ik heb bij diverse buitendienstellingen gestaan op de Flevolijn,en daar reed men van 07:00 tot 20:00 om de 5 min een bus Daarna om de 10 min. Het kan wel, als men maar genoeg bussen bestelt heeft.

Ligt natuurlijk aan de beschikbare ruimte. Kun je nog zoveel bussen hebben, als je geen ruimte hebt om de mensen weg te krijgen... .
Alle reizigers moeten aan de kant van het gerechtsgebouw instappen. Daar is alles behalve veel ruimte. Ook daar kunnen maximaal 3 bussen staan. Maar het lukt, en daar gaat het om.


Gr Joop mcn Lls
 

10-06-2013 22:36:04
ZJ37
ZJ37
Lastig met die bussen is vaak dat in bepaalde gevallen de dienstregeling ervan zo ruim is dat bussen ergens te vroeg aankomen en vervolgens weer op hun geplande tijd moeten wachten. Daardoor staan er vaak meer bussen dan gepland op een station die je liever meteen weer kwijt bent vanwege het ruimtegebrek. Maar dan spreek ik even uit ervaring tijdens een dienst te Bd tijdens een buitendienststelling Bd-Tb.  

10-06-2013 22:58:51
sprintertj
sprintertj
Daarom hebben ze ook aan bufferplaatsen gedacht, zoals te zien is op de kaartjes in mijn eerste post.  

10-06-2013 23:24:33
scooter
scooter
Op zich wel doordacht dat de bussen naar Oss bij de halte naast het 1e perron vertrekken en die naar Zaltbommel aan de achterzijde.Als aanemelijk is dat de 3600 dan ook op 1a binnenkomt en de 800/3500 op 7......  

10-06-2013 23:24:57
icetha
icetha
verst107:
Hoe komt het LM van de Autoslaaptrein die zondag op de Watergraafsmeer? Blijven ze over staan op Ht? Of gaan ze via Rotterdam/Breukelen?

De aan- en afvoerritten gaan via Bd-Rtd.
In enkele gevallen zal er een 1200 lok worden ingezet

Laatst bewerkt door icetha op 10-06-2013 23:27
 

11-06-2013 09:55:32
sprintertj
sprintertj
-IC uit de richting van Eindhoven komt aan op spoor 3a (7003500) / 3b (700800) en keren op zichzelf. Echter een enkele IC staat nog als vertrek van 7a in de reisplanner. Lijkt me onwaarschijnlijk, gezien de werkzaamheden aan de noordkant.

-Sprinters uit Breda/Tilburg (13000) en uit Eindhoven (9600) keren op elkaar op spoor 7b.
Aankomst 13000 in Ht xx03 en xx33, vertrek als 9600 xx11 en xx41
Aankomst 9600 in Ht xx17 en xx47, vertrek als 13000 xx29 en xx59

-IC uit de richting Breda/Tilburg (703600) keert op zichzelf op spoor 1/1b
 

11-06-2013 10:32:54
ZJ37
ZJ37
Leegmat voor Autoslaaptrein gaat vanuit Wgm via Rtd naar Ht.  

15-06-2013 00:57:27
dedominee
dedominee
Quote
MDDM (ma 10 jun 2013 22:24:22 https://m.somda.nl/forum/11022/p454247/): Alle reizigers moeten aan de kant van het gerechtsgebouw instappen. Daar is alles behalve veel ruimte. Ook daar kunnen maximaal 3 bussen staan. Maar het lukt, en daar gaat het om.
Gaat goedkomen. Iemand van de Rechtbank wist me te vertellen dat die hele straat wordt afgesloten t.b.v. busverkeer NS. Die straat is ongeveer net zo lang als het perron, kortom: past met gemak.

Laatst bewerkt door spiketrain op 15-06-2013 07:19, reden: Quoot hersteld/ingekort.
 

15-06-2013 12:10:45
rolandrail
rolandrail
Om 03u50 stond vandaag een werktrein op spoor 6 met nieuwe roltrappen.  

17-06-2013 21:53:07
luuk1997
luuk1997
Hoelang blijft de 4400 nog zo vroeg vertrekken uit Ht?  

17-06-2013 22:24:30
dennistd
dennistd
Nog wel een tijdje denk ik: het is om enkelspoor tussen Ht en Hto te kunnen rijden. Momenteel is het stuk dubbelsporig in gebruik, maar straks gaat het oude spoor eruit en moet alles tijdelijk over de fly-over. En om niet constant de dienstregeling te veranderen heeft men tijdens deze dubbelsporige periode ervoor gekozen om de dienstregeling gewoon zo te houden.  

22-06-2013 16:48:13
john2
john2
Tijdens de werkzaamheden in Den Bosch is er vervangend busvervoer of er kan via een omreis route gereisd worden. Er had ook gekozen kunnen worden om de IC vanaf Heerlen en Maastricht via Eindhoven, Tilburg, Breda en Rotterdam te laten reizen. Dit gebeurt nu toch ook al eens tussen Utrecht en Amsterdam als men de IC via Hilversum laat rijden.  

22-06-2013 17:13:35
Daeleatana
Daeleatana
Hoewel ik er niet bovenopzit qua kennis van speling en rijtijden, heb ik bij de discussie over de HSL en een vervangende verbinding al vaak genoeg langs zien komen dat er op het traject Rtd - Ddr (- Rsd / Bd) nauwelijks speling is om 1x per uur een extra trein in te leggen, laat staan 2 IC's per uur. Ook is in het tijdwegdiagram te zien dat Rtd - Bd een nogal druk stuk spoor is, waar niet zomaar een trein tussendoor gepland kan worden: http://www.prorail.nl/Vervoerders/Capaciteitsverdeling/Dienstregeling2013/Pages/Tijdwegdiagrammen.aspx (dan doorklikken naar Rtd_Bd.)  

22-06-2013 17:13:47
waalkade
waalkade
Is overigens de "FYRA" tussen Asd en Bd toeslagloos tijdens de ombouw van Ht?
Is er wat geregeld met Veolia, wellicht neemt het vervoer over de Maaslijn toe?
 

22-06-2013 17:24:36
Daeleatana
Daeleatana
Van http://www.ns.nl/reizigers/reisinformatie/informatie/actualiteiten:

Omreisadvies (geldt in beide richtingen)

* Vanuit de richting Amsterdam/Schiphol en Utrecht naar Breda, Tilburg en Eindhoven (Weert, Helmond en Deurne) kunt u omreizen via Rotterdam Tussen Amsterdam Centraal/Schiphol en Breda kunt u gebruikmaken van Fyra (is toeslagvrij, u kunt geen fietsen meenemen in Fyra)
* Vanuit de richting Amsterdam/Utrecht naar Roermond (Sittard, Maastricht en Heerlen) kunt u omreizen via Nijmegen en Venlo (Veolia)

Dus ja, Fyra is toeslagvrij, of Veolia rekening houdt met de (mogelijke / waarschijnlijke) extra vervoersstroom durf ik niet op te wedden...
 

25-06-2013 17:03:57
john2
john2
Een E - mail gehad van de NS klantenservice. Hierin werd onder andere in duidelijk gemaakt dat vanuit richting Utrecht naar Roermond v.v. en verder naar het zuiden of noorden dat treinreizigers ook gebruik kunnen maken van de Veolia treinen via Nijmegen en Venlo. De NS kaartjes zijn ook geldig in de Veolia treinen, zowel de papieren als de OV kaart. Men hoeft met de OV kaart dus niet in en uit techecken als men overstap van de ene naar de andere vervoerder tijdens de omreis periode. Op zondag 30 juni geldt dit omreis advies alleen vanaf 14.00 uur i.v.m. werkzaamheden op het traject Arnhem - Nijmegen.

Laatst bewerkt door john2 op 25-06-2013 17:04, reden: type fout hersteld.
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

29-06-2013 13:56:26
admin
Moderator
admin
De werkzaamheden rond Eindhoven hebben nu een eigen topic: https://m.somda.nl/forum/13645/Werkzaamheden+station+Eindhoven/


Met vriendelijke groet, Peter van der Leek
 

30-06-2013 14:16:11
icetha
icetha
De Sprinterserie Breda-Den Bosch en Deurne- Den Bosch zijn aan elkaar geknoopt.
Zodoende rijden op deze trajecten een mix van Plan V / mDDM / SLT / DDZ.
 

06-07-2013 12:27:30
fred67nl
fred67nl
Goeden dag.

Op de webcam van Ht http://www.prorail.nl/Publiek/Infraprojecten/NoordBrabant/DenBosch/InBeeld/Pages/Webcam.aspx zie ik dat de brug voor de sporen HT-GDM er liggen. Ik mis alleen nog links een spoortje richting Nm. Wordt die geplaatst tijdens de huidige buitendienststelling of gaan ze die later neerleggen/bouwen??

Fred
 

06-07-2013 13:02:04
gummbahla
gummbahla
Die brug wordt later nog gebouwd, tot die tijd zal het verkeer van/naar Oss tijdelijk via de enkelsporige flyover moeten rijden.

Laatst bewerkt door gummbahla op 06-07-2013 13:02
 

06-07-2013 13:25:25
bart84
Moderator
bart84
Ja, en daarom zullen de IC en de SP ri Nm vanaf 12 juli vanaf 4a vertrekken (ipv 1a/b/c). De IC's naar Ut-Shl/Asd zullen allemaal van 3(a) vertrekken en de Sp naar Ut van 4a.


Mvg. Bart
 

06-07-2013 17:57:43
luuk1997
luuk1997
Op de webcam is te zien dat ze al een begin hebben gemaakt van de nieuwe enkelsporige brug.

Laatst bewerkt door luuk1997 op 22-07-2013 22:13
 

30-07-2013 19:57:51
R1-2010
R1-2010
De nieuwe situatie is nu een week of twee in gebruik. Vraag/ergernis mijnerzijds: het halteren op de sporen 6 en 7. Daar wordt nog steeds gehalteerd op 6/7a of 6/7b, waardoor je nog steeds grote afstanden moet lopen naar de trappen. Dit terwijl er volgens mij bakborden staan die het mogelijk maken zo handig mogelijk uit te komen bij de trappen, dus gebruik maken van 6a/b tegelijkertijd, net zoals op spoor 3. Weet iemand of dit nog gaat veranderen?  

27-03-2014 21:33:22
icetha
icetha
Vandaag is Prorail begonnen aan het sporen lay-out aan de zuidzijde.
Er zijn veel (lokale)aankondigingen al geweest, maar nu is de laatste grote buitendienststelling begonnen.
De precieze treinenloop varieerd gedurende de komende drie weken, zie de ns site.
Vanaf nu t/m zaterdagavond 22.35 is alleen spoor 6 & 7 in gebruik.
Spoor 5 weet ik (nog) niet, wel spoor 8.
Vanaf zaterdagavond 29 22.35u t/m zondag 30 maart 07.35u is heel Ht verbust.
Na 07.35u rijdt enkel verkeer ri Ut en Nm, waarbij de Sprinter naar Nm vanaf sp 1 gaan.
Ook is er een webcam aanwezig: https://www.prorail.nl/projecten/spoorvernieuwing-den-bosch
 

27-03-2014 23:23:32
guuglurg
guuglurg
In de week van 31 maart (week 14) de volgende aanpassingen:
-800 rijdt Amr-Ht en Btl-Mt (Btl-Mt als 700800)
-3500 rijdt Shl-Ht en Btl-Hrl (Btl-Hrl als 703500)
-3600 rijdt Zl-Ht en Tb-Rsd (Tb-Rsd als 703600)
-5200 rijdt door naar Bd
-9600 rijdt Btl-Dn
-13600 rijdt niet

Qua materieelinzet weinig bijzonderheden, de 4400 zal rijden met 2 diensten DDZ en 2 diensten MAT.
 

27-03-2014 23:36:45
scooter
scooter
Waarbij dan ook nog gemeld dat in Tb de 5200 in beide richtingen van spoor 1 gaat en de 1900 uitwijkt naar 2
Edit ,Dit blijkt dus niet het geval,1900 gewoon van 1 en de 5200>Bd gewoon van 2

Laatst bewerkt door scooter op 30-03-2014 23:53
 

29-03-2014 15:19:08
icetha
icetha
Niet elders gezien: de Sprinters Utrecht-Breda rijden vanuit Geldermalsen 2 min eerder en vanuit Zaltbommel 4 min eerder ri Breda.
Richting Utrecht vertrekken de Sprinter nu om '08 & '38 i.p.v. '02 & '32.
Er is nu geen wachttijd meer in Geldermalsen om doorgaande IC's te laten passeren.
Dit omdat er enkel spoor gereden wordt tussen Den Bosch en Hedel.
Geldig tot hedenavond 22.35u
 

29-03-2014 16:41:33
bloemkool
bloemkool
Quote
icetha (za 29 mrt 2014 15:19:08 https://m.somda.nl/forum/11022/p490142/): Niet elders gezien: de Sprinters Utrecht-Breda rijden vanuit Geldermalsen 2 min eerder en vanuit Zaltbommel 4 min eerder ri Breda.

Een aantal weken geleden is bij een stremming te Ht er ook voor gekozen te schuiven met de 16000.
 

30-09-2015 11:22:05
kjansma
kjansma
Op internet staan plaatjes van de nieuwe sporenlayout ten zuiden van Ht met viersporigheid Vught en vrije kruising.
Door het verdwijnen van een aantal wissels wordt het aantal mogelijkheden bij verstoringen nog verder beperkt.

Zo zal het straks onmogelijk zijn om van sporen 1, 2, 3 en 4b naar Tilburg te rijden (zonder rare zigzagbewegingen waar sowieso geen capaciteit voor is).
Dat betekent dat als bijv een 3600 aankomt op spoor 3, en er blijkt geen treinverkeer mogelijk te zijn ri Nm, deze niet meer terugkan naar Tilburg.
 

30-09-2015 11:25:32
rolandrail
rolandrail
Een link voor de beeldvorming is altijd handig.
V.w.b. niet kunnen keren, die DSSU, straks dus ook een DSSH, hulde %08%
 

30-09-2015 12:01:54
ZJ37
ZJ37
Precies zoals de spoorsector wilt. Met de reizigers op de bekende podia. Het project "wissels terug" zal na een paar forse verstoringen waarschijnlijk ergens in 2022 wel worden opgestart.  

30-09-2015 12:02:33
b2py
b2py
Daar is toch geen budget voor  

30-09-2015 12:03:30
ZJ37
ZJ37
Voor heel die ombouw dan wel? En saneringen zijn ook niet gratis.  

30-09-2015 12:04:43
broek53
broek53
Quote
ZJ37 (wo 30 sep 2015 12:01:54 https://m.somda.nl/forum/11022/p553973/): Precies zoals de spoorsector wilt. Met de reizigers op de bekende podia. Het project "wissels terug" zal na een paar forse verstoringen waarschijnlijk ergens in 2022 wel worden opgestart.
Hoho, eerst nog even de parlementaire enquete waar ik wat weddenschappen over heb lopen
 

30-09-2015 12:08:06
ZJ37
ZJ37
Die zijn net daarvoor toch? %08%  

30-09-2015 12:13:28
b2py
b2py
Quote
ZJ37 (wo 30 sep 2015 12:03:30 https://m.somda.nl/forum/11022/p553975/): Voor heel die ombouw dan wel? En saneringen zijn ook niet gratis.
Daar is al geld voor gereserveerd ja
 

30-09-2015 12:17:17
ZJ37
ZJ37
Misschien een idee om na gedane ervaringen het geld anders te gaan besteden, dan deze uitkleding maar te blijven doordrukken met de oogklepjes op.  

30-09-2015 16:28:40
SchuurB
SchuurB
Over welke tekening hebben we het nou eigenlijk? Deze? http://www.platformparticipatie.nl/Images/07.%20Situatietekening%20Vught%20Variant%20V3_tcm318-354280.pdf  

30-09-2015 18:03:35
michaben
michaben
Wissels 311A/B worden wel behouden volgens de tekeningen, dus komende vanuit Tb kun je dus rechtstreeks naar sporen 6/7 zonder ook maar de corridor Ht-Ehv over te steken. Het is dus vooral een probleem als je al langs het perron staat, maar de vraag is hoe reëel het is om daar rekening mee te houden, een verstoring kan namelijk net zo goed optreden nadat je net vertrokken bent. Dergelijke situaties heb je ook overal in het land, in Rtd kan de ICD vanaf spoor 12 ook niet meer terug naar Bd bijvoorbeeld (moet dan linkerspoor tot Brd). De vergelijking met DSSU gaat hier niet echt op naar mijn idee, vanuit alle richtingen zijn er keermogelijkheden bij volledige versperringen, en voor alle richtingen is er ook een alternatief perron beschikbaar als er een trein defect zou staan.  

30-09-2015 20:06:43
kjansma
kjansma
idd de tekeningen van SchuurB, (er zijn ook PDFs met een meer schematische weergave).

michaben: dat betekent dat je ruim voor Vught al moet weten dat je gaat keren, dus ten opzichte van *de huidige situatie* is dat een achteruitgang, hoe je het ook wend of keert (no pun intended).

Het betekent ook dat je alleen nog maar 6/7 tot je beschikking hebt voor zowel de 3600 als de 13600, met andere woorden, dat wordt teveel voor de verkeersleiding en bijsturing, dus bij kleine verstoringen zal waarschijnlijk al gesneden worden in een grotere stuk van de dienst, net zoals nu met de 3500 serie regelmatig gebeurt.

met de huidige layout is al een belangrijk stuk flexibiliteit ingeleverd, dit gaat alleen nog maar erger worden.
 

30-09-2015 20:39:25
gvttreinen
gvttreinen
Wordt vanaf drgl 2017 niet de 4400 aan 13600 gekoppeld waardoor er een corridor Nm - Ht - Tb ontstaat?
Zodoende een 'purpose' perrons 6/7 alleen voor die corridor.
 

30-09-2015 21:01:20
michaben
michaben
Die corridor wordt dan spoor 3/7, en spoor 4/6 voor de corridor Ehv-Ut. Vandaar deze dive-under ook gebouwd gaat worden.

Quote
kjansma (wo 30 sep 2015 20:06:43 https://m.somda.nl/forum/11022/p554040/): Het betekent ook dat je alleen nog maar 6/7 tot je beschikking hebt voor zowel de 3600 als de 13600, met andere woorden, dat wordt teveel voor de verkeersleiding en bijsturing

En wanneer je wissels neerlegt om vanaf spoor 3/4 te kunnen overlopen naar het zuidelijke spoor wordt dat te veel voor de verkeersleiding omdat je dan dwars door de corridor Ht-Ehv moet kruisen. Ik vermoed dat dit wel goed te behappen valt, keren op 7a en 7b en een klein stukje enkelspoor (circa 4 minuten, goed te doen met 4 treinen per uur).
 

30-09-2015 21:37:10
gvttreinen
gvttreinen
6 IC's/uur naar Ehv!  

30-09-2015 21:56:33
michaben
michaben
Voor Ht-Ehv ja, maar het gaat hier over Ht-Tb, en daar zijn zover ik weet geen PHS plannen voor. De treinen vanuit Ehv kunnen bij calamiteiten gewoon keren op de sporen 4/6 zonder een stuk linkerspoor te rijden.  

30-09-2015 23:38:11
sjoerd
sjoerd
En wat niet uit de tekeningen van het tunnelproject blijkt: er liggen ook overloopwissels voorbij Vught Aansluiting richting Tilburg en wellicht blijven die liggen of krijgen er zelfs een andersom-overloop bij. Staat daar ergens iets over geschreven?  

01-10-2015 08:59:35
bacr
bacr
Ik kan de tekeningen op dit moment niet openen/inzien, maar hoe zit het met de bereikbaarheid van spoor 1? Stel nou eens dat er toch nog ooit iemand opstaat om een autotrein vanaf Den Bosch te willen rijden (anyone? ik doe graag mee....), is daar dan nog een mogelijkheid voor om die weg te laten rijden en/of via Tb aan te laten komen?  

01-10-2015 09:42:45
SchuurB
SchuurB
Quote
sjoerd (wo 30 sep 2015 23:38:11 https://m.somda.nl/forum/11022/p554068/): En wat niet uit de tekeningen van het tunnelproject blijkt: er liggen ook overloopwissels voorbij Vught Aansluiting richting Tilburg en wellicht blijven die liggen of krijgen er zelfs een andersom-overloop bij. Staat daar ergens iets over geschreven?


Die staat op pagina 8. Huidige wisseloverloop staat erin, geen nieuwe erbij getekend.
 

01-10-2015 11:55:36
dennistd
dennistd
Quote
bacr (do 01 okt 2015 08:59:35 https://m.somda.nl/forum/11022/p554095/): Ik kan de tekeningen op dit moment niet openen/inzien, maar hoe zit het met de bereikbaarheid van spoor 1? Stel nou eens dat er toch nog ooit iemand opstaat om een autotrein vanaf Den Bosch te willen rijden (anyone? ik doe graag mee....), is daar dan nog een mogelijkheid voor om die weg te laten rijden en/of via Tb aan te laten komen?
Met 1,5km links laten rijden kun je nog richting Ehv vanaf spoor 1, richting Tb is onmogelijk (althans, rechterspoor). Als je daar iets wilt dan moet het je vanuit uit Eindhoven, Tilburg of Oss (overlopen voor de flyover) komen, en vertrekken naar Eindhoven of Oss.
 

01-10-2015 13:41:45
kjansma
kjansma
bacr, probeer deze eens:

http://www.phsbibliotheek.nl/files/variantennota_phs_meteren_-_boxtel_0.pdf

pagina 16

Laatst bewerkt door kjansma op 01-10-2015 13:42
 

01-10-2015 14:20:06
nougo
nougo
Een afweging die hier gemaakt moet worden (en naar ik mag aannemen al gemaakt is) is of de overloopwissels van CJ naar CK beter richting Vught aansluiting verplaatst kunnen worden. Dus zuidelijk van overloopwissels CI naar CJ). Het voordeel daarvan is dat de gewenste kering van Tilburg naar Tilburg ook gemaakt kan worden als er van spoor 704 teruggestoken wordt. Maar dat gaat ten kostte van de gelijktijdigheid van een trein vanaf 705B.

Overigens kun je met hetzelfde aantal wissels een heel riedeltje schuiven, passen en meten waarbij de afweging continu gemaakt moet worden: Wat wil ik vanaf waar kunnen bereiken en welke gelijktijdigheden moeten op voorhand mogelijk blijven.

Dat je vanuit spoor 1,2 en 3 richting het zuiden enkel kilometers linkerspoor moet rijden is in deze wel opvallend en geeft bij daadwerkelijk gebruik een gigantische capaciteitsdip.!

Laatst bewerkt door nougo op 01-10-2015 14:21
 

01-10-2015 14:23:34
broek53
broek53
Op schema is het eenvoudig schuiven, maar dat gaat niet zomaar. Er ligt ten zuiden van Ht een lange boog en daarin kun je niets met wissels. De schuifruimte is dus nogal beperkt.  

01-10-2015 14:32:15
nougo
nougo
Klopt, en die boog voert ook nog eens over een aantal bruggetjes. Maar ten zuiden van die boog ligt wel enkele honderden meters recht spoor en daar zou je wat kunnen doen. Wat hier bijt in de wisselligging is dat (conform de tekening op pagina 16 als zijnde gewenste situatie) het extra spoor eigenlijk aan de oostkant zou moeten komen te liggen. Ik weet dat er geen fysieke ruimte voor is en dat het extra spoor daarom aan de westenlijke kant komt, maar de wisselligging is door het primaire omdraaien van de hoofdrijrichting van spoor CI nogal ongelukkig.

Laatst bewerkt door nougo op 01-10-2015 14:35
 

01-10-2015 14:41:44
kjansma
kjansma
voor de ombouw had je hier nog Engelse wissels liggen, waardoor elk spoor van af elk perronspoor bereikbaar was (en andersom).
Maar het concept Engelsman is nu 'verboden', maar had hier wel de oplossing kunnen zijn.
 

01-10-2015 14:55:51
bacr
bacr
Quote
dennistd (do 01 okt 2015 11:55:36 https://m.somda.nl/forum/11022/p554124/):
Quote
bacr (do 01 okt 2015 08:59:35 https://m.somda.nl/forum/11022/p554095/):[...] hoe zit het met de bereikbaarheid van spoor 1? Stel nou eens dat er toch nog ooit iemand opstaat om een autotrein vanaf Den Bosch te willen rijden (anyone? ik doe graag mee....), is daar dan nog een mogelijkheid voor om die weg te laten rijden en/of via Tb aan te laten komen?
Met 1,5km links laten rijden kun je nog richting Ehv vanaf spoor 1, richting Tb is onmogelijk (althans, rechterspoor). Als je daar iets wilt dan moet het je vanuit uit Eindhoven, Tilburg of Oss (overlopen voor de flyover) komen, en vertrekken naar Eindhoven of Oss.


Terwijl, als je de nu aanwezige wissels 2237 en 2239 zuidelijk laat aansluiten op 2233/2235 en de nieuw aan te leggen wissels in het vierde spoor ook weer zuidelijk van de 2237/2239 aanlegt, je wel goed door kunt wisselen naar Ehv en ook nog netjes rechterspoor richting Tb kunt wergrijden....
Hoe moelijk kan zo'n ontwerp dan zijn, of zie ik iets fundamenteels over het hoofd?
 

01-10-2015 16:48:48
michaben
michaben
Quote
kjansma (do 01 okt 2015 14:41:44 https://m.somda.nl/forum/11022/p554142/): Maar het concept Engelsman is nu 'verboden', maar had hier wel de oplossing kunnen zijn.

Geld dit voor alle typen engelse wissels of alleen voor de traditionele versies? In Rtd heeft men onlangs nog de 1:12 engelsmannen vernieuwd, maar dit zijn varianten met bewegend puntstuk. Iets duurder, maar ze werken prima en zorgen hier voor een heel kort emplacement met toch veel mogelijke rijwegen
 

01-10-2015 17:44:05
SchuurB
SchuurB
1:12-engelmannen hebben toch niet per se een bewegend puntstuk nodig? Lijken me gewoon 1:12-puntstukken?
Nog minder ruimte behoeft overigens een engelsman van het type Bäseler, 1:9 met buitenliggende tongen, dus afbuigend met 60km/h te berijden. Hier een van google geplukt plaatje: http://www.abload.de/img/hd_dkw_bfovj.jpg

Quote
broek53 (do 01 okt 2015 14:23:34 https://m.somda.nl/forum/11022/p554139/): Op schema is het eenvoudig schuiven, maar dat gaat niet zomaar. Er ligt ten zuiden van Ht een lange boog en daarin kun je niets met wissels. De schuifruimte is dus nogal beperkt.


Bedoel je niet: daarin mag je niets met wissels?

Laatst bewerkt door SchuurB op 01-10-2015 17:54
 

01-10-2015 17:51:35
daniel81
daniel81
Tuurlijk kan het wel. Maar de gevolgen hebben we vorig jaar in Hvs gezien: als het ding stuk gaat moet je maanden wachten tot er een nieuw exemplaar gefabriceerd is.  

01-10-2015 18:29:49
SchuurB
SchuurB
Waarom moet zoiets 'gefabriceerd' worden? Gleisbau-welt (http://www.gleisbau-welt.de/site/weichen/weichengeometrie_bogenweichen.htm) schrijft het volgende:

Quote
Später baute man in den Weichenwerken Bogenweichen mit standardisierten Radien. Kostspielige Vorratshaltung und der oftmals erforderliche Einbau in einen Bogen mit anderen Halbmessern als in der Weichenkonstruktion vorgesehen, lohnten aber den Aufwand nicht.


Okay, fair enough. Maar daaronder staat:

Quote
Erst durch die Entwicklung von Zungenvorrichtungen ohne durchgehende Weichenplatte und von Bogenherzstücken wurde es möglich, gerade Weichen nach einem bestimmten Stamm- bzw. Zweiggleishalbmesser zu biegen. Diese Bogenweichen lassen sich problemlos an einen vorhandenen Gleisbogen anpassen


Ook dit documentje (http://tu-dresden.de/die_tu_dresden/fakultaeten/vkw/ibv/gvb/download_gvb/lehrmaterialien/Aufbau_V/A%2009%20Bogenweichen.pdf) schrijft dat boogwissels gebaseerd worden op standaardwissels. Bovenaan pagina 2 staat een overzichtje van de standaardwissels en tot waartoe ze in het uiterste geval verbogen kunnen worden. Er wordt dus gebruik gemaakt van standaardcomponenten, dus er is geen probleem van tientallen unieke reserve-onderdelen.

Het enige bezwaar dat ik zo gauw kan vinden is een lager toegestaan verkantingstekort (p.3):
Quote
Wegen des ungünstigen Laufverhaltens im Bereich der Radlenkereinläufe und der Herzstücklücke sind die zulässige Seitenbeschleunigung in Bogenweichen und entsprechend der zulässige Überhöhungsfehlbetrag vermindert.


Waarom is het nou zo ingewikkeld om af en toe een wissel in een boog te leggen? Het zal duidelijk zijn dat ik niet gehinderd wordt door enige kennis van zaken, dus graag: leg mij dit uit. Excuses voor het zwaar afwijken van het onderwerp, maar ik ben nu eenmaal ongeneeslijk nieuwsgierig.

Laatst bewerkt door SchuurB op 01-10-2015 23:02
 

12-10-2015 20:20:32
kjansma
kjansma
Ik denk niet dat de oplossing ligt in het aanleggen van wissels met een boog, maar eerder in het terugbouwen van een wisselstraat zoals dat voor de grote ombouw aanwezig was en perfect functioneerde.
Dat kan een 40 km/h wisselstraat zijn omdat deze alleen voor de bijsturing nodig is, voor de reguliere dienst kan van de 80 km/h wissels gebruik gemaakt worden.

Hier een voorbeeld van iets dat vroeger wel kon en nu/straks niet meer:

https://www.youtube.com/watch?v=_kmVQ6C7kWM
https://www.youtube.com/watch?v=PMvbR540Irk

Laatst bewerkt door kjansma op 12-10-2015 20:27
 

13-10-2015 10:05:51
SchuurB
SchuurB
Voor zover ik kan zien in de al eerder genoemde situatietekening van Arcadis (http://www.platformparticipatie.nl/Images/07.%20Situatietekening%20Vught%20Variant%20V3_tcm318-354280.pdf) zijn alle bijsturingswissels al 1:9 en liggen de wissels behoorlijk dicht op elkaar, dus ik vraag me af of je daar nog meer ingeperst krijgt.

Volgens mij is het idee van de extra overloop bij Vga en een (1) aanvullende overloop in de boog beter te doen om linksrijden tot Boxtel op een PHS-traject te voorkomen. Wat ik me nog wel afvraag is waarom Btl in de toekomst niet vanuit sp.708 bereikbaar mag zijn.
 

17-10-2015 17:26:17
cuneo56
cuneo56
Hallo, er werd hier een paar dagen geleden wat opgemerkt over wissels die standaard moeten zijn (en dus dat er maar beperkte mogelijkheden voor extra overloop mogelijkheden) en waarom niet eens wat anders.
Laat de mensen die bepalen dat in Nederland enkel maar standaard wissels gebouwd zouden mogen worden eens naar deze Cab-ride kijken en het aantal niet standaard wissels eens tegen het totale aantal afzetten!


https://www.facebook.com/info24SchweizEuropa/videos/vl.1931065610452846/996510587066941/?type=1&theater


Cab ride van Zurich Altstetten naar Zurich HBf over een tweetal nieuwe Fly overs naar het Ondergrondse deel van Zurich Hbf aan de Durchmesserlinie (dus verder naar Oerlikon- Flughafen.)
Misschien een tip voor Prorail om met zo´n soort tunnel het kopmaken van de series 2800 -500 -1700 robuster te maken in Utrecht %02%

NB merk op dat wat bij SBB ETCS LS heet dus eigenlijk geen ETCS is , maar dat terzijde.

Laatst bewerkt door cuneo56 op 17-10-2015 17:42