Dienstregeling 2012, wat is waar?
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
06-12-2011 18:38:33
fugazi
fugazi
De 1500/4500 wordt in z'n geheel 4500 en schuift tussen Amfs en Asd twee nummers op. 1518 wordt 4520, 1520 wordt 4522 enzovoort.

Laatst bewerkt door fugazi op 06-12-2011 18:42
 

06-12-2011 18:39:57
Bert13
Bert13
Ja dat klopt, vanaf volgende week noemen ze die óók 4500, wel zo handig.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

06-12-2011 18:42:40
FourRoses
FourRoses
Quote
jack5812 (vr 18 nov 2011 19:42:50 https://m.somda.nl/forum/9438/p365800/): Tjonge jonge, wat een commotie om 240 seconden extra reistijd, zeg! Er wordt gedaan alsof de 3000 in beide richtingen op Hlo een lange stop van 5 minuten of meer maakt. Die stop is overigens ALLEEN in de avonden en op de zon- en feestdagen, dus waar maken we ons druk om.


Dat is enkel omdat je er zelf voordeel van hebt. Als je in of boven Alkmaar had gewoont en elke dag de trein richting Amsterdam zou nemen had je liever ook niet in dat gehucht gestopt.
 

06-12-2011 18:42:48
fugazi
fugazi
Quote
Bert13 (di 06 dec 2011 18:39:57 https://m.somda.nl/forum/9438/p368451/): Ja dat klopt, vanaf volgende week noemen ze die óók 4500, wel zo handig.
Je was sneller dan ik.

Laatst bewerkt door fugazi op 06-12-2011 18:42
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

06-12-2011 18:44:25
Bert13
Bert13
Sorry, zie nu dat je het hebt aangepast. Dus ook het volgnummer van de 4500 wordt aangehouden, dat is ook wel handig om te weten.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

06-12-2011 20:02:10
daniel81
daniel81
Quote
FourRoses (di 06 dec 2011 18:42:40 https://m.somda.nl/forum/9438/p368453/):
Quote
jack5812 (vr 18 nov 2011 19:42:50 https://m.somda.nl/forum/9438/p365800/): Tjonge jonge, wat een commotie om 240 seconden extra reistijd, zeg! Er wordt gedaan alsof de 3000 in beide richtingen op Hlo een lange stop van 5 minuten of meer maakt. Die stop is overigens ALLEEN in de avonden en op de zon- en feestdagen, dus waar maken we ons druk om.


Dat is enkel omdat je er zelf voordeel van hebt. Als je in of boven Alkmaar had gewoont en elke dag de trein richting Amsterdam zou nemen had je liever ook niet in dat gehucht gestopt.

In de tijd die we nu al aan deze discussie verkwanseld hebben, had de 3000 toch al minstens enkele weken op Hlo kunnen stoppen
 

06-12-2011 21:15:43
DE2
DE2
Quote
FourRoses (di 06 dec 2011 18:42:40 https://m.somda.nl/forum/9438/p368453/):
Quote
jack5812 (vr 18 nov 2011 19:42:50 https://m.somda.nl/forum/9438/p365800/): Tjonge jonge, wat een commotie om 240 seconden extra reistijd, zeg! Er wordt gedaan alsof de 3000 in beide richtingen op Hlo een lange stop van 5 minuten of meer maakt. Die stop is overigens ALLEEN in de avonden en op de zon- en feestdagen, dus waar maken we ons druk om.


Dat is enkel omdat je er zelf voordeel van hebt. Als je in of boven Alkmaar had gewoont en elke dag de trein richting Amsterdam zou nemen had je liever ook niet in dat gehucht gestopt.


Daar heb je een punt... Door al dat extra gestop etc. is de 3000 net zo snel als de stoptrein tussen Alkmaar - Amsterdam Centraal 10 jaar geleden, de 800 is zelfs nog trager... En dan kan iedereen wel roepen dat je je daar niet druk om moet maken, om eerlijk te zijn irriteer ik me er mateloos aan... Vooral om dat men er in Heiloo altijd een handje van heeft om op het laatste moment uit te stappen vlak voordat de trein moet vertrekken en dan het liefst nog zo traag mogelijk want praten met elkaar is toch duidelijk belangrijker dan opletten en doorlopen...


Groeten uit Alkmaar-Noord
 

06-12-2011 21:22:11
daniel81
daniel81
Dat gebeurt inderdaad alléén daar en daar staan de Heiloonaren ook internationaal bekend om. Heiloo betekent dan ook
HEel Irritant Laat Onbeschaamd Opstaan-en-de-trein-verlaten.Voor straf zou er eigenlijk geen enkele trein meer daar moeten stoppen.

Nu weer serieus:
Alkmaar is maar gewoon een provinciestadje en heeft overdag - ook in de daluren - een kwartiers IC dienst naar Asd!
Dat terwijl diverse veel grotere steden in NL het moeten doen met een halfuurs-of zelfs uursdienst. Keerzijde van dat grote voordeel van de kwartierdienst is dan dat de trein onderweg wat vaker stopt.

Laatst bewerkt door daniel81 op 06-12-2011 21:23
 

06-12-2011 21:37:06
mat64
mat64
iemand enig idee hoe de 5600 er uit gaat zien
toch niet alleen mDDM hoop ik ?
 

06-12-2011 21:39:54
bloemkool
bloemkool
Qua gebruikers is sowieso de regio boven het Noordzeekanaal goed vertegenwoordigd op dit forum. Vandaar het geklaag over het wel of niet stoppen in Hlo, Cas en Utg, terwijl mij dat minder zegt. Net zoals de drukte op de lijn Asd - Hn - Ekz.

Gelukkig ga ik er met mijn reis noch op vooruit noch op achteruit. Het aantal stops blijft hetzelfde tussen Est en Dv %02%
 

06-12-2011 21:42:40
SGMm2137
SGMm2137
Quote
mat64 (di 06 dec 2011 21:37:06 https://m.somda.nl/forum/9438/p368487/): iemand enig idee hoe de 5600 er uit gaat zien
toch niet alleen mDDM hoop ik ?
http://waarisdetrein.nl/treinfan/drgl/2012-1/mat.txt


(hsl)-mcn Ehv
 

06-12-2011 21:51:18
daniel81
daniel81
Quote
bloemkool (di 06 dec 2011 21:39:54 https://m.somda.nl/forum/9438/p368488/): Gelukkig ga ik er met mijn reis noch op vooruit noch op achteruit. Het aantal stops blijft hetzelfde tussen Est en Dv %02%
Tsja ik erger me nog altijd aan al dat gestop van de 3600 tussen Ah en Nm. Tijd dat dat een volwaardige IC wordt %08%
( -----vlucht weg-----)
 

07-12-2011 08:23:38
maurits
maurits
De Prignitzer Eisenbahn rijdt op 10 december voor het laatst tussen Enschede en Dortmund. Vanaf 11 december neemt Deutsche Bahn het stokje over met gerenoveerde Talenten (BR643). Volgens deze bron op Drehscheibe (http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?2,5670759) rijden de eerste tijd echter ook dieseltreinstellen BR628 mee in de omloop tussen Enschede en Dortmund, omdat nog niet alle Talenten zijn omgebouwd.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

07-12-2011 11:01:57
waalkade
waalkade
Met al dat gekwijl over wadlopers en plan V moet dat een stormloop van Somda'ers veroorzaken%08%.  

07-12-2011 15:32:18
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Quote
maurits (wo 07 dec 2011 08:23:38 https://m.somda.nl/forum/9438/p368523/): De Prignitzer Eisenbahn rijdt op 10 december voor het laatst tussen Enschede en Dortmund. Vanaf 11 december neemt Deutsche Bahn het stokje over met gerenoveerde Talenten (BR643). Volgens deze bron op Drehscheibe (http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?2,5670759) rijden de eerste tijd echter ook dieseltreinstellen BR628 mee in de omloop tussen Enschede en Dortmund, omdat nog niet alle Talenten zijn omgebouwd.


Vraagje uit nieuwsgierigheid (kan het op Drehscheibe niet terugvinden), wat zou er dan moeten worden omgebouwd aan de Talenten voor gebruik op Es-Dortmund? Want het is gescheiden van NL beveiliging en spoor, zover ik weet is het gewoon beveiligingtechnisch compleet Duits...
 

07-12-2011 16:36:04
279
279
in het stukje van Maurits staat dat de Talenten gerenoveerd worden,
dus niet omgebouwd.
 

07-12-2011 17:47:27
fugazi
fugazi
Zou leuk zijn om een 628 op Nederlands station te fotograferen .  

07-12-2011 20:18:25
maurits
maurits
Quote
279 (wo 07 dec 2011 16:36:04 https://m.somda.nl/forum/9438/p368603/): in het stukje van Maurits staat dat de Talenten gerenoveerd worden,
dus niet omgebouwd.


Dat klopt, de stellen worden niet zozeer omgebouwd, als wel "technisch und optisch erneuert" zoals hier te lezen valt (http://www.ruhrnachrichten.de/lokales/luenen/DB-startet-am-11-Dezember-mit-Talent-Zuegen;art928,1472124 Let niet op de foto, dat zijn elektrische Talent-2 stellen, het blijven de zelfde stellen als er nu rijden). De stellen worden grondig gereinigd, geschilderd, er komt een nieuw toilet in, een kaartautomaat en een multifunctionele ruimte voor fietsvervoer. Of er ook wat wordt gedaan aan die keiharde stoelen in de DB-stellen, kan ik helaas niet terugvinden. De rit van 1 uur en 15 minuten naar Münster vind ik al een lange zit op die planken, nog een uur langer naar Dortmund lijkt me niet echt prettig. Dan vind ik de combinatie Grensland Express+Westfalenbahn toch iets comfortabeler.

Laatst bewerkt door maurits op 07-12-2011 20:19


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

09-12-2011 11:12:24
sjoerd
sjoerd
De aansluiting te Breda van de 3600 op de nieuwe Sprinter naar Dordrecht e.v. wordt +2 minuten, en terug 7 tot 8 minuten. Dat is een hele verbetering na jaren extra autoritten naar Breda CS om een uur wachttijd te voorkomen. Het hele gezin blij dus.
Toch wordt in de reisplanner niet elk uur officieel de aansluiting van +2 minuten geboden. Nu zou dat kunnen liggen aan de spooropstelling. Maar bij controle blijkt dat de 3600 elk uur op spoor 6 aankomt en dat de Sprinter elk uur van spoor 5 vertrekt; cross-platform dus en derhalve elk uur haalbaar, mits geen vertraging van de 3600. Wie weet waarom de aansluiting dan niet elk uur officieel is?
Bij vertrek van beide series dus geen overkruisligging meer aan de westzijde van Breda. Fyra telkens van spoor 8, dat nu tijdelijk een kopspoor is, naar verluidt wegens een tijdelijk overpad oostzijde omdat de tunnel aan de noordzijde buiten dienst moet voor sloop ivm de aanleg van de Stationslaan aan de noordzijde. Voor de overstappers uit de 3600 dus even een tunneltje en twee trappen pakken en dan maar hopen dat Fyra rijdt en er al staat, want er is hier maar een kort perronkapje. Er vallen nog al eens Fyra uit! Voor Fyra dus nu bij A/V tweemaal overkruis aan de westzijde.
 

09-12-2011 14:20:36
scooter
scooter
Ja maar voor die overstap op de Fyra hebben de reizigers wel een hele minuut extra gekregen  

09-12-2011 21:53:46
broek53
broek53
Welk topic zullen we eens nemen? Deze maar eens om te beginnen.
Uit meer dan betrouwbare bron heb ik vernomen/gelezen dat ingaande maandag 40 bakken VIRM minder zullen worden ingezet dan de omloop aangaf. Ter vervanging wordt uit mij onbekende hoeken en gaten een complete vloot DDAR en ICM getoverd. Drie VIRM-VI in de 2800 worden vervangen door ICM, twee van de drie combinaties van 2 x VIRM-IV in de 4500 door DDAR en een VIRM-VI in de 3700 door een DDAR. Om welke treinen het gaat, weet ik (nog) niet, maar met alle kenners hier zal dat vast niet lang duren. Ze staan al in de dagplanplanning, namelijk.
 

09-12-2011 22:15:52
Pim530
Pim530
Heb je ook enig idee waarom er 40 bakken IRM minder worden ingezet? Wel bijzonder trouwens, zomaar even een blik materieel opentrekken...  

09-12-2011 22:43:16
broek53
broek53
Er zal vast wel meer verschuiven in de materieelinzet (en dat weet of ken ik niet), maar dit is het netto-resultaat. VIRM moet versneld naar binnen voor een actie aan de ophanging van bepaalde remcilinders.  

09-12-2011 22:44:55
daniel81
daniel81
Maar kennelijk zit er nog zoveel rek in het 'reguliere' bestand dat er planmatig geen DDM1 en MAT-reserves hoeven te worden aangeboord?  

09-12-2011 22:47:22
woepje
woepje
Quote
broek53 (vr 09 dec 2011 21:53:46 https://m.somda.nl/forum/9438/p368896/): ...een VIRM-VI in de 3700 door een DDAR. Om welke treinen het gaat, weet ik (nog) niet, maar met alle kenners hier zal dat vast niet lang duren. Ze staan al in de dagplanplanning, namelijk.
Hmm, hopelijk dan niet as zondag de omloop van 3550/3750
 

09-12-2011 23:23:38
Iceman
Iceman
Quote
daniel81 (vr 09 dec 2011 22:44:55 https://m.somda.nl/forum/9438/p368904/): Maar kennelijk zit er nog zoveel rek in het 'reguliere' bestand dat er planmatig geen DDM1 en MAT-reserves hoeven te worden aangeboord?


Nouja, met een DDM-1 in 14523/56 speel je al 2 Darren vrij;). Maar geen idee of dat al het geval is, we zullen het snel genoeg merken:p.


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

09-12-2011 23:38:04
Xander140
Xander140
Weet iemand wat voor een mat er gereden gaat worden in de 9500 Gd - Apn? Of blijft dit 2tjes SGM?  

09-12-2011 23:55:47
daniel81
daniel81
Zelfbediening
http://treinfan.waarisdetrein.nl/drgl/2012-1/mat.txt
Staat op treinnummer gerangschikt dus even naar onderen scrollen

Laatst bewerkt door daniel81 op 09-12-2011 23:56
 

10-12-2011 09:20:35
elizabeth
elizabeth
Weet hier iemand hoe laat station Sassenheim word geopend?


jaapfan.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


10-12-2011 10:20:29
martijn
martijn
WERD geopend, dat was gisteren. Voor zulke info kan Google trouwens heel snel antwoorden geven...

http://nos.nl/artikel/320882-minister-opent-nsstation-sassenheim.html
 

10-12-2011 11:10:49
robbertc
robbertc
ICM was nog niet volledig ingezet en daar waren nog 3 composities van 6/7 bakken te maken, t.b.v. de 2800 (2820, 2825, ?).
2 DDAR'en (mDDM) zijn extra beschikbaar, voor de 4500.
In DDAR nog niet ingezet, en die gaat naar de 3716.
2 SLT6 extra beschikbaar, t.b.v 4300/6300; SGMm naar 5800, DDAR naar 4500. (de andere 3 compositie DDAR in de 5800 gaan stuivertje wisselen met de 3 composities SGMm in de 5400).
 

10-12-2011 12:40:30
Xander140
Xander140
Quote
daniel81 (vr 09 dec 2011 23:55:47 https://m.somda.nl/forum/9438/p368912/): Zelfbediening
http://treinfan.waarisdetrein.nl/drgl/2012-1/mat.txt
Staat op treinnummer gerangschikt dus even naar onderen scrollen

Ah danku voor de link! %02%
 

10-12-2011 13:42:57
TreinVids1
TreinVids1
Quote
DE2 (di 06 dec 2011 21:15:43 https://m.somda.nl/forum/9438/p368482/):
Quote
FourRoses (di 06 dec 2011 18:42:40 https://m.somda.nl/forum/9438/p368453/):
Quote
jack5812 (vr 18 nov 2011 19:42:50 https://m.somda.nl/forum/9438/p365800/): Tjonge jonge, wat een commotie om 240 seconden extra reistijd, zeg! Er wordt gedaan alsof de 3000 in beide richtingen op Hlo een lange stop van 5 minuten of meer maakt. Die stop is overigens ALLEEN in de avonden en op de zon- en feestdagen, dus waar maken we ons druk om.


Dat is enkel omdat je er zelf voordeel van hebt. Als je in of boven Alkmaar had gewoont en elke dag de trein richting Amsterdam zou nemen had je liever ook niet in dat gehucht gestopt.


Daar heb je een punt... Door al dat extra gestop etc. is de 3000 net zo snel als de stoptrein tussen Alkmaar - Amsterdam Centraal 10 jaar geleden, de 800 is zelfs nog trager... En dan kan iedereen wel roepen dat je je daar niet druk om moet maken, om eerlijk te zijn irriteer ik me er mateloos aan... Vooral om dat men er in Heiloo altijd een handje van heeft om op het laatste moment uit te stappen vlak voordat de trein moet vertrekken en dan het liefst nog zo traag mogelijk want praten met elkaar is toch duidelijk belangrijker dan opletten en doorlopen...
Haha ik mag hopen dat je een grap maakte over de uitstappers, anders wordt het moeilijk de rest van je posts serieus te nemen.

Maar goed laten we ontopic blijven, Hlo is geen IC station, net zoals bijna alle stations boven Amr. Dat Alkmaar Noord een IC heeft richting Asd is natuurlijk kwa reizigersaantallen niet te verklaren. Het station ligt op loopafstand van Amr. Daarom mogen ze van geluk spreken dat de NS destijds besloten heeft de stopper Den Helder - Alkmaar te koppelen aan de Intercity Alkmaar - Nijmegen. Ik kan mij voorstellen dat het voor mensen uit Den Helder ook vervelend kan zijn die stop te Alkmaar Noord etc.

Laatst bewerkt door spiketrain op 10-12-2011 14:03, reden: Quoot aangepast.
 

10-12-2011 16:37:36
john2
john2
Op vrijdag 9 december naar de NS klantenservice gebeld. Voor toezending gratis geprinte versie spoorboekje 2012. Er werd mij verteld dat de mensen van de NS klantenservice deze vrijdag een E - mail hadden gekregen dat toezending kon gebeuren voor de mensen die zo'n exemplaar willde hebben. Ik moest wel rekening houden met een lange toezending tijd. Zo van 1 tot 2 weken. Maar er waren reactie van mensen dat de geprinte versie vorig jaar in 1 week tijd bezorgd was.  

10-12-2011 17:40:23
Jack5812
Jack5812
Quote
TreinVids1 (za 10 dec 2011 13:42:57 https://m.somda.nl/forum/9438/p368972/):
Quote
DE2 (di 06 dec 2011 21:15:43 https://m.somda.nl/forum/9438/p368482/):
Quote
FourRoses (di 06 dec 2011 18:42:40 https://m.somda.nl/forum/9438/p368453/):
Quote
jack5812 (vr 18 nov 2011 19:42:50 https://m.somda.nl/forum/9438/p365800/): Tjonge jonge, wat een commotie om 240 seconden extra reistijd, zeg! Er wordt gedaan alsof de 3000 in beide richtingen op Hlo een lange stop van 5 minuten of meer maakt. Die stop is overigens ALLEEN in de avonden en op de zon- en feestdagen, dus waar maken we ons druk om.


Dat is enkel omdat je er zelf voordeel van hebt. Als je in of boven Alkmaar had gewoont en elke dag de trein richting Amsterdam zou nemen had je liever ook niet in dat gehucht gestopt.


Daar heb je een punt... Door al dat extra gestop etc. is de 3000 net zo snel als de stoptrein tussen Alkmaar - Amsterdam Centraal 10 jaar geleden, de 800 is zelfs nog trager... En dan kan iedereen wel roepen dat je je daar niet druk om moet maken, om eerlijk te zijn irriteer ik me er mateloos aan... Vooral om dat men er in Heiloo altijd een handje van heeft om op het laatste moment uit te stappen vlak voordat de trein moet vertrekken en dan het liefst nog zo traag mogelijk want praten met elkaar is toch duidelijk belangrijker dan opletten en doorlopen...
Haha ik mag hopen dat je een grap maakte over de uitstappers, anders wordt het moeilijk de rest van je posts serieus te nemen.

Maar goed laten we ontopic blijven, Hlo is geen IC station, net zoals bijna alle stations boven Amr. Dat Alkmaar Noord een IC heeft richting Asd is natuurlijk kwa reizigersaantallen niet te verklaren. Het station ligt op loopafstand van Amr. Daarom mogen ze van geluk spreken dat de NS destijds besloten heeft de stopper Den Helder - Alkmaar te koppelen aan de Intercity Alkmaar - Nijmegen. Ik kan mij voorstellen dat het voor mensen uit Den Helder ook vervelend kan zijn die stop te Alkmaar Noord etc.
Sorry hoor, maar ik blijf het drukmakerij om niks vinden. Zeker omdat de inmiddels beruchte stop in Heiloo alleen in de avond en op zondag is.
Als vaste reiziger met de 2100 op het traject Leiden - Dordrecht v.v. heb je echt wat te klagen. Met ingang van morgen 11 minuten reistijd en 4 extra stops erbij.
 

10-12-2011 17:45:42
bart
bart
Het is wel enigzins een verschraling van de treindienst voor Alkmaar en Beverwijk op zondag en 's avonds, een beetje tegenstrijdig met het oog op de toekomstige ETMET-dienstregeling die ook naar Alkmaar moet gaan komen... ?

Overigens gaan Heerhugowaard en Alkmaar Noord er wel op vooruit in de zin dat de 800 weer in beide richtingen gaat stoppen, ook tegen de spitsrichting in.

Grappig om te zien dat sommige vertrekstaten in het Noord-Hollandse nog steeds Den Haag in koeienletters als onderdeel van de titel hebben staan, terwijl er geen trein meer die kant op gaat. Onder andere gezien in Beverwijk en Obdam.
 

10-12-2011 17:51:55
train85
train85
Ik ga er zelf op mijn traject Klp-Asd of Vndc-Asd er 2 minuten sneller op reizen. Het is dus niet overal dat alles langzamer gaat en langer duurt qua reistijd.  

10-12-2011 17:55:45
Jack5812
Jack5812
Voor Beverwijk idd een lichte verschraling en dan metname op zondag. Voor Alkmaar, Heiloo en Castricum is het wel een pluspuntje dat de frequentie naar Haarlem ook 's avonds 2 keer per uur wordt ipv 1x, als is het wel met een Sprinter.

Laatst bewerkt door Jack5812 op 10-12-2011 17:57
 

10-12-2011 19:29:57
ZJ37
ZJ37
De Fyra uit Bd vertrekt nu nog korter achter de stopper aan (3 minuten) die ook nog te Bdpb moet stoppen. Een veel voorkomend effect hiervan zal ongetwijfeld zijn dat de Fyra hierdoor telkens voor het laatste P-sein voor Bdpb voor de rooie komt en tevens daar in de aankondiging van twee overwegen. In het kader van de veiligheid een niet erg wenselijke situatie.  

10-12-2011 22:09:57
broek53
broek53
Quote
bart (za 10 dec 2011 17:45:42 https://m.somda.nl/forum/9438/p369003/): Het is wel enigzins een verschraling van de treindienst voor Alkmaar en Beverwijk op zondag en 's avonds, een beetje tegenstrijdig met het oog op de toekomstige ETMET-dienstregeling die ook naar Alkmaar moet gaan komen... ?
Je verkeert toch hopelijk niet in de algehele misvatting van half Nederland dat de frequenties van ETMET 7 x 16 uur per week gereden gereden zullen worden?
Quote
Grappig om te zien dat sommige vertrekstaten in het Noord-Hollandse nog steeds Den Haag in koeienletters als onderdeel van de titel hebben staan, terwijl er geen trein meer die kant op gaat. Onder andere gezien in Beverwijk en Obdam.
Hebben ze daar de nieuwe vertrekstaten te vroeg opgehangen dan?
 

10-12-2011 22:11:58
superboer
superboer
In Aalten hingen vanmorgen (06:45) ook al nieuwe vertrekstaten.


Garantie tot aan de voordeur.
 

10-12-2011 22:38:22
daniel_ddr
daniel_ddr
Ik zie net op OVNL ook al links naar vertrekstaten van Ddzd met in koeienletters "Haarlem - Amsterdam" erop (terwijl de routestrip tot Gvc loopt) langskomen...


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

11-12-2011 13:04:51
Klaasje
Klaasje
Quote
broek53 (za 10 dec 2011 22:09:57 https://m.somda.nl/forum/9438/p369045/):
Quote
bart (za 10 dec 2011 17:45:42 https://m.somda.nl/forum/9438/p369003/): Het is wel enigzins een verschraling van de treindienst voor Alkmaar en Beverwijk op zondag en 's avonds, een beetje tegenstrijdig met het oog op de toekomstige ETMET-dienstregeling die ook naar Alkmaar moet gaan komen... ?
Je verkeert toch hopelijk niet in de algehele misvatting van half Nederland dat de frequenties van ETMET 7 x 16 uur per week gereden gereden zullen worden?


Ik geloof wel in 5 x 13 uur.
 

11-12-2011 13:38:07
Joey666
Joey666
Ik zie dat de 2100 en de 5000 serie voor de spots het route gewijzigd moet gaan worden.  

11-12-2011 14:40:43
ZJ37
ZJ37
Quote
broek53 (vr 09 dec 2011 21:53:46 https://m.somda.nl/forum/9438/p368896/): Welk topic zullen we eens nemen? Deze maar eens om te beginnen.
Uit meer dan betrouwbare bron heb ik vernomen/gelezen dat ingaande maandag 40 bakken VIRM minder zullen worden ingezet dan de omloop aangaf. Ter vervanging wordt uit mij onbekende hoeken en gaten een complete vloot DDAR en ICM getoverd. Drie VIRM-VI in de 2800 worden vervangen door ICM, twee van de drie combinaties van 2 x VIRM-IV in de 4500 door DDAR en een VIRM-VI in de 3700 door een DDAR. Om welke treinen het gaat, weet ik (nog) niet, maar met alle kenners hier zal dat vast niet lang duren. Ze staan al in de dagplanplanning, namelijk.

* de slag 2820/2831 e.v. -> Wordt 2x ICM III.
* de slag 2821/2824 e.v. -> Wordt ICM III+IV.
* de slag 2814/2825 e.v. -> Wordt ICM III+IV.
* de slag 4521/4522 (middag 4555/4556) -> Wordt 2x MDDM.
* de slag 4525/4526 (middag 4563/4564) -> Wordt 2x MDDM.
* in de 4500 blijft nog maar één compo met VIRM over.
* de slag 3716/3729 e.v. -> Wordt een DDAR (solo).

Verder vallen me nog wat zaken op:
* 3616/3633 e.v. met een VIRM IV (3616 Ah-Zl + een VIRM VI tbv onderhoud in On) en dat betekent ook dat dit viertje in zeer drukke treinen als 3659 rondhobbelt...
Voorheen was dit precies andersom: het zesje reed de hele omloop en het viertje reed Ah-Zl-(On).
* de drukke 820 en 863 zijn ingekort van 12 naar 10 bakken VIRM.
* op de slag 3526/3559 is ook 'bezuinigd': deze rijdt voortaan met 8 ipv 10 bakken VIRM.
* trein 877 Asd-Mt met een solo VIRM IV (dus het extra viertje Asd-Ehv is verdwenen).
* de veelbesproken 760 rijdt op vrijdag met 4x ICM III (3x ICM III uit Gn). 10760 moet het doen met een solo drietje.
* reden veel van de vroegere 2200 in de ochtendspits nog 8 bakken dubbeldeks, nu zijn de vervangende 5014/16/18/20/22 allemaal solo SLT VI-en geworden.
* de herfst eindigt blijkbaar gelijk met de ingang van de nieuwe dienstregeling: de Sandite stellen zijn niet meer als zodanig opgenomen in de omlopen.
 

11-12-2011 15:25:18
broek53
broek53
Quote
ZJ37 (zo 11 dec 2011 14:40:43 https://m.somda.nl/forum/9438/p369097/): %* de slag 2820/2831 e.v. -> Wordt 2x ICM III.
* de slag 2821/2824 e.v. -> Wordt ICM III+IV.
* de slag 2814/2825 e.v. -> Wordt ICM III+IV.
* de slag 4521/4522 (middag 4555/4556) -> Wordt 2x MDDM.
* de slag 4525/4526 (middag 4563/4564) -> Wordt 2x MDDM.
* in de 4500 blijft nog maar één compo met VIRM over.
* de slag 3716/3729 e.v. -> Wordt een DDAR (solo).

Tsk, hoe mikt men het zo uit: net de enige slag in de 4500 die qua capaciteit structureel DDAR zou kunnen gebruiken, 4527, blijft VIRM
 

11-12-2011 15:27:23
ZJ37
ZJ37
Tja, ik blijf slechts een boodschapper in deze.  

11-12-2011 16:13:35
mvschoon
mvschoon
Op http://www.ns.nl/reizigers/reisinformatie/informatie/informatie-tijdens-uw-reis/download-dienstregeling-2012.html zou het digitale spoorboekje voor 2012 te vinden zijn. Oeps, het zijn nog de tabellen van 2011...  

11-12-2011 17:03:25
BGM104
BGM104
Quote
ZJ37 (za 10 dec 2011 19:29:57 https://m.somda.nl/forum/9438/p369018/): De Fyra uit Bd vertrekt nu nog korter achter de stopper aan (3 minuten) die ook nog te Bdpb moet stoppen. Een veel voorkomend effect hiervan zal ongetwijfeld zijn dat de Fyra hierdoor telkens voor het laatste P-sein voor Bdpb voor de rooie komt en tevens daar in de aankondiging van twee overwegen. In het kader van de veiligheid een niet erg wenselijke situatie.


Er zal toch wel een reden zijn om dit zo te plannen, trein moet weg uit Bd?
 

11-12-2011 17:16:49
sjoerd
sjoerd
Dat stoppertje van Breda naar Dordrecht -(Den Haag CS) is straks een SLT als ik het goed begrepen heb, en die blijft de wat tragere Fyra wel voor; in de dienst 2011 zaten ze elkaar ook op de hielen maar werd de stopper meestal pas bij haltering in Lage Zwaluwe door Fyra voorbijgereden.  

11-12-2011 17:17:29
Coryza
Coryza
Klopt het dat de aansluiting vanuit Vorden in Zutphen is verbeterd? (1 minuut eerder uit Vorden weg, 1 minuut later uit Zutphen weg)?  

11-12-2011 18:54:37
fugazi
fugazi
Quote
ZJ37 (zo 11 dec 2011 14:40:43 https://m.somda.nl/forum/9438/p369097/):
* de slag 4521/4522 (middag 4555/4556) -> Wordt 2x MDDM.
* de slag 4525/4526 (middag 4563/4564) -> Wordt 2x MDDM.
Moet het even laten zakken maar de 4522 is dus de oude 1520 en de 4556 is de oude 1554. Goede vooruitgang. Daarnaast was de oude 1555 Asd-Amfs (nu 4555) altijd erg druk met een losse VIRM-IV .

Laatst bewerkt door fugazi op 11-12-2011 18:54
 

11-12-2011 19:25:45
ruysdael
ruysdael
Even een vraagje, het zal hier vast wel al behandeld zijn (dus bij voorbaat excuses), maar ik kan het even nergens vinden.

De treinnummerlijst van ProRail: http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=treinnummerlijst%20prorail&source=web&cd=1&ved=0CB4QFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.prorail.nl%2FVervoerders%2FCapaciteitsverdeling%2Fdienstregeling2012%2FDocuments%2FVersie%252012.01%2520Treinnummerlijst%25202012.xls&ei=BvPkToqaGMy6-AafhKjVBQ&usg=AFQjCNEHH_MuojRsdsyLSNWOQEDAuSXVCg&cad=rja

Wat houden ADVD-aanpassingen in? Weet iemand dat? Er zijn flink wat treinseries voor gereserveerd lijkt.
 

11-12-2011 19:27:47
rogier
rogier
Dit is het eufemisme voor het preventief treinen ruimen als er een scheet dwars zit. Letterlijke betekenis: Alternatieve Dienstregeling Volgende Dag.

Laatst bewerkt door rogier op 11-12-2011 19:27
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

11-12-2011 19:28:24
tochjo
tochjo
ADVD staat voor Alternatieve Dienstregeling Volgende Dag, die ingezet zou gaan worden als de dag tevoren bekend is dat een nooddienstregeling gereden moet worden.  

11-12-2011 19:28:58
ruysdael
ruysdael
Ah, bedankt. Dat verklaar een hoop...  

11-12-2011 19:47:56
woepje
woepje
Quote
ZJ37 (zo 11 dec 2011 14:40:43 https://m.somda.nl/forum/9438/p369097/): * de veelbesproken 760 rijdt op vrijdag met 4x ICM III (3x ICM III uit Gn). 10760 moet het doen met een solo drietje.

Eindelijk. Men is wakker geworden. Alleen beetje jammer voor Lw inderdaad.
 

11-12-2011 22:09:53
john563
john563
heerlijk met mijn avondienst in haarlem, gaf de sneltrein om 23:42 al geen aansluiting in alkmaar naar den helder, nu rijd de aansluiting in alkmaar wel maar de sneltrein uit haarlem weer niet, moet ik nog via sloterdijk. Maar even over de reistijden komt ie weer: vroeguh om 16:40 sneltrein haarlem naar den helder aankomst 17:44 den helder zuid ofwel 64 minuten, ongeveer 1980, nu het moderne efficiente 2010 16:41 haarlem en dan 17:52 Den helder zuid ofwel 71 minuten, over een afstand van 69 kilometer.  

11-12-2011 22:12:40
Rob...
Rob...
Ik snap er niet zo heel veel van, zeker omdat er geen sneltreinen meer zijn...en aansluitingen bij mijn weten nog steeds niet rijden! kun je iets specifieker zijn met treinnr?  

11-12-2011 22:20:19
john563
john563
die trein nummers zegt mij niks, maar nog een keer, dienstregeling 2011 sneltrein haarlem vertrek 23:42 geen aansluiting in alkmaar naar de den helder, dienstregeling 2012 GEEN sneltrein om 23:42 in haarlem maar vanaf heden wel een trein die daar op aan zou sluiten in alkmaar. (ongeveer 0:20).  

11-12-2011 23:17:14
jeepee
jeepee
Quote
woepje (zo 11 dec 2011 19:47:56 https://m.somda.nl/forum/9438/p369147/):
Quote
ZJ37 (zo 11 dec 2011 14:40:43 https://m.somda.nl/forum/9438/p369097/): * de veelbesproken 760 rijdt op vrijdag met 4x ICM III (3x ICM III uit Gn). 10760 moet het doen met een solo drietje.

Eindelijk. Men is wakker geworden. Alleen beetje jammer voor Lw inderdaad.

Ah nog een treintje erbij waar in Lw al mensen gaan achterblijven. Dat zijn er al minstens 4... Knullig dat men blijkbaar niet een zinnige oplossing kan vinden voor 2 drukke takken in het noorden (uiteraard is Gn een stuk drukker).
 

12-12-2011 07:22:39
kaatje
kaatje
Bij de 1917 ('mijn' trein) staat 1700ST. Is dat de ICRm?  

12-12-2011 08:00:04
ZJ37
ZJ37
Dat klopt.

Een hele opmerkelijke materieeldienst is er een op vrijdag: het achterste stel van trein 1716 gaat er in Amf af (!), staat daar 5 kwartier te niksen in de spits en wordt dan weer voorop bijgeplaatst in 723 richting Zl.
 

12-12-2011 08:33:46
woepje
woepje
Quote
jeepee (zo 11 dec 2011 23:17:14 https://m.somda.nl/forum/9438/p369173/):
Quote
woepje (zo 11 dec 2011 19:47:56 https://m.somda.nl/forum/9438/p369147/):
Quote
ZJ37 (zo 11 dec 2011 14:40:43 https://m.somda.nl/forum/9438/p369097/): * de veelbesproken 760 rijdt op vrijdag met 4x ICM III (3x ICM III uit Gn). 10760 moet het doen met een solo drietje.

Eindelijk. Men is wakker geworden. Alleen beetje jammer voor Lw inderdaad.

Ah nog een treintje erbij waar in Lw al mensen gaan achterblijven. Dat zijn er al minstens 4... Knullig dat men blijkbaar niet een zinnige oplossing kan vinden voor 2 drukke takken in het noorden (uiteraard is Gn een stuk drukker).
Is al eerder besproken maar genoeg oplossingen:

-12760 op vrijdag herstellen
-ander mat inzetten met meer capaciteit
-extra trein laten rijden
-extra stel meenemen tot Zl en die daar aftrappen. Gek genoeg kan dat bij trein 764 wel. Maar bij de 760 niet
 

12-12-2011 20:22:12
jeanne
jeanne
Quote
mvschoon (zo 11 dec 2011 16:13:35 https://m.somda.nl/forum/9438/p369107/): Op http://www.ns.nl/reizigers/reisinformatie/informatie/informatie-tijdens-uw-reis/download-dienstregeling-2012.html zou het digitale spoorboekje voor 2012 te vinden zijn. Oeps, het zijn nog de tabellen van 2011...


Als ik het zo even snel kan zien, zijn nu wel de goede tabellen geladen.

Laatst bewerkt door jeanne op 12-12-2011 20:22
 

12-12-2011 20:50:57
j.jager
j.jager
@jeanne. Het schijnt dat nog niet alles is aangepast. Altans bij arriva staat een deel wel er al wel goed tussen maar ook nog een deel niet, waarvan ik denk dat die nog wel worden aangepast.  

12-12-2011 21:14:35
tiesto
tiesto
de meeste ns tabellen zijn idd nog van 2011  

12-12-2011 22:03:47
tiesto
tiesto
alleen tabel D,3.5 en 15 zijn nog van 2011, de rest klopt inmiddels...  

13-12-2011 17:39:24
abcde
abcde
wanneer biedt NS de mogelijkheid dat je alle tabellen in 1x kan laten afdrukken, ipv. dat je ze allemaal per stuk (en ook nog per richting) moet aanklikken ?  

13-12-2011 17:57:35
train85
train85
Dat kan je aanvragen bij de klantenservice van ns.  

13-12-2011 21:11:51
Mat75
Mat75
Quote
train85 (za 10 dec 2011 17:51:55 https://m.somda.nl/forum/9438/p369005/): Ik ga er zelf op mijn traject Klp-Asd of Vndc-Asd er 2 minuten sneller op reizen. Het is dus niet overal dat alles langzamer gaat en langer duurt qua reistijd.


Volgens het spoorboekje wel , maar hoe vaak vertrok jouw IC actueel volgens het spoorboekje om .15/.45 of .16/.46 vanaf Klp? IC vanaf Klp ri Ut komt zelden of nooit op tijd , meestentijds om .17/.47 of .18/.48

En wellicht is het je opgevallen dat ondanks het te late vertrek jouw IC altijd op tijd aankomt in Ut?

Effectief hou je dus dezelfde reistijd alleen heeft NS haar ingebouwde reserve op het traject Klp-Ut eindelijk (deels) opgegeven door in te zien dat .15/.45 onhaalbaar bleek.

Laatst bewerkt door Mat75 op 13-12-2011 21:12
 

13-12-2011 21:18:45
train85
train85
Ik kijk naar de reisplanner he
Ik heb nu 2 dagen met de 3000 gereisd vanaf Klp naar Asd en 1maal was die uit Ah te laat, maar dan is die net iets te laat in Ut. En de maandag was er een stipt optijd. Kijk die 2 minuten merk je echt niet. Ik wou ook alleen zeggen na vele negatieve dingen aan de nieuwe dienst er ook iets positiefs was%02%.
 

14-12-2011 12:56:52
bultena
bultena
Volgens een persbericht gaan de twee maal per uur rijdende 9100-treinen in Meppel gekoppeld worden aan de treinen naar en van Lw waardoor Hgv weliswaar geen IC status krijgt, maar wel doorgaande treinen naar de Randstad.  

14-12-2011 12:57:53
woepje
woepje
Welk persbericht? Deze optie was eerder door NS afgeblazen volgens mij.  

14-12-2011 13:08:32
aaron
aaron
Ik vraag mij eigenlijk af (ik weet niet of het al voorbij is gekomen) waar het materieel van Sprinter 4082 naar Den Helder nu eigenlijk vandaan komt. Is de 4082 gesplitst in een deel Rotterdam C - Amsterdam C en Amsterdam C - Den Helder of is het nu vanaf Rtd daadwerkelijk een doorgaande trein tot Den Helder? En zoja, waar komen dan de spinters in Rotterdam vandaan?  

14-12-2011 13:17:23
robbertc
robbertc
4873 Utg > 4081 Rtd > 4082 Hdr  

14-12-2011 17:15:54
bultena
bultena
Quote
woepje (wo 14 dec 2011 12:57:53 https://m.somda.nl/forum/9438/p369551/): Welk persbericht? Deze optie was eerder door NS afgeblazen volgens mij.

Het staat in de Hoogeveensche Krant en op de lokale website, bron zou provincie zijn en - belangrijk - het zou gedragen worden door Prorail. Sorry maar ik heb geen idee hoe je een link moet plaatsen.
 

14-12-2011 17:22:09
Kars
Kars
Zie hier: http://www.hoogeveen.nu/?n_id=222862&s_id=876

Maar wat heeft dit eigenlijk te maken met drgl 2012?
 

18-12-2011 13:25:17
TreinVids1
TreinVids1
Quote
jack5812 (za 10 dec 2011 17:55:45 https://m.somda.nl/forum/9438/p369006/): Voor Beverwijk idd een lichte verschraling en dan metname op zondag. Voor Alkmaar, Heiloo en Castricum is het wel een pluspuntje dat de frequentie naar Haarlem ook 's avonds 2 keer per uur wordt ipv 1x, als is het wel met een Sprinter.


Waarom is het voor Beverwijk met name op zondag een lichte verschraling? De 3400 rijdt gewoon overdag, ook op zondag. Alleen in de avonduren gaat Beverwijk erop achteruit, maar dat is elke dag.

Dat Amr, Cas en Hlo nu ook in de avonduren een halfuursdienst heeft naar Hlm is mooi. Maar niet meer dan dat, wat ook in 2011 hadden we die mogelijkheid doormiddel van de 4000 overstap te Utg. En daarnaast uiteraard ook nog 1 keer per uur de 3400 die toch wat sneller is. Maar goed eigenlijk is het wel begrijpelijk dat ze dit hebben gedaan.
 

18-12-2011 21:43:00
Jack5812
Jack5812
Had in eerste instantie begrepen dat de 14800 op zondag de gehele dag ging rijden
Dus die opmerking kan geschrapt worden.
 

18-12-2011 22:11:04
FST
FST
Quote
Rob... (zo 11 dec 2011 22:12:40 https://m.somda.nl/forum/9438/p369166/): Ik snap er niet zo heel veel van, zeker omdat er geen sneltreinen meer zijn...en aansluitingen bij mijn weten nog steeds niet rijden! kun je iets specifieker zijn met treinnr?


De 2200 stond afgelopen week in Laa nog steeds als 'Sneltrein' op de borden bij spoor 5 en 6. De 2100 werd wel netjes als IC aangeduid.
 

18-12-2011 22:30:25
FST
FST
Ik heb dit bericht gekopieerd uit de discussie 'opvallende dingen 16 december', omdat het iets is dat hoort bij DRGL 2012.

Quote
Overigens nog even over de discussie die hier nu is over de 2600 die te laat is: de 4300 (Gvc-Almo) zit hem eigenlijk in de weg. De rijtijden van deze treinserie zijn te krap en de 2600 zit er te kort achteraan tussen Ledn en Shl. NSR weet dit ook en probeert zoveel mogelijk SLT in de 4300 in te zetten ipv. SGMm omdat dit materieel zoals jullie weten een hogere maximum snelheid heeft. Tel daar nog eens een keer de treinen vanaf de Hsl bij op die er bij Hfd bijkomen en het is als het even tegenzit filerijden naar Shl.


De 4300 zit tussen Gvc en Shl ingeklemd tussen de 3700 en 2600: vertrekt vanaf Gvc 3 minuten na de 3700 en arriveert 2 minuten voor de 2600 te Shl

De inzet van SLT is geen robuuste oplossing, SLT heeft bovendien te weinig capaciteit tussen Ledn en Gvc: afgelopen week werden reizigers vervoerd als haringen in een ton in te korte treinen van 6 of 8 bakken SLT.
Vooral in de 6300 (die te Gvc keert op de 4300 en dus ook met SLT wordt gereden) is SLT te krap bemeten.

Worden er nog structurele maatregelen getroffen om dit probleem met de 4300 op te lossen? De enige oplossing lijkt mij dat de 4300 (en dus ook de 6300 tussen Gvc en Ledn) een ander pad krijgt, waarbij de 2600 de 4300 kan passeren tussen Gvm en Ledn. Wellicht iets dat aangepast wordt in DRGL 2013 omdat alles dan toch weer anders wordt ivm opening van de Hanzelijn.
 

18-12-2011 22:37:34
robbertc
robbertc
Paden van series zullen niet veranderen, maar de capaciteitsproblemen rond Ledn zijn al wel geconstateerd.. SLT moet de rijtijden wel halen, en die kunnen natuurlijk ook nog verlengd worden  

18-12-2011 23:15:56
broek53
broek53
Quote
FST (zo 18 dec 2011 22:30:25 https://m.somda.nl/forum/9438/p370265/): Ik heb dit bericht gekopieerd uit de discussie 'opvallende dingen 16 december', omdat het iets is dat hoort bij DRGL 2012.

Quote
Overigens nog even over de discussie die hier nu is over de 2600 die te laat is: de 4300 (Gvc-Almo) zit hem eigenlijk in de weg. De rijtijden van deze treinserie zijn te krap en de 2600 zit er te kort achteraan tussen Ledn en Shl. NSR weet dit ook en probeert zoveel mogelijk SLT in de 4300 in te zetten ipv. SGMm omdat dit materieel zoals jullie weten een hogere maximum snelheid heeft. Tel daar nog eens een keer de treinen vanaf de Hsl bij op die er bij Hfd bijkomen en het is als het even tegenzit filerijden naar Shl.


De 4300 zit tussen Gvc en Shl ingeklemd tussen de 3700 en 2600: vertrekt vanaf Gvc 3 minuten na de 3700 en arriveert 2 minuten voor de 2600 te Shl

De inzet van SLT is geen robuuste oplossing, SLT heeft bovendien te weinig capaciteit tussen Ledn en Gvc: afgelopen week werden reizigers vervoerd als haringen in een ton in te korte treinen van 6 of 8 bakken SLT.
Vooral in de 6300 (die te Gvc keert op de 4300 en dus ook met SLT wordt gereden) is SLT te krap bemeten.

Worden er nog structurele maatregelen getroffen om dit probleem met de 4300 op te lossen? De enige oplossing lijkt mij dat de 4300 (en dus ook de 6300 tussen Gvc en Ledn) een ander pad krijgt, waarbij de 2600 de 4300 kan passeren tussen Gvm en Ledn. Wellicht iets dat aangepast wordt in DRGL 2013 omdat alles dan toch weer anders wordt ivm opening van de Hanzelijn.
Een basisfout is om uit de eerste week van een nieuwe drgl verregaande conclusies te trekken, zeker als het een ander bedieningspatroon betreft. Laat staan om meteen iets te gaan wijzigen aan de dienstregelingtijden zelf.

Laatst bewerkt door broek53 op 18-12-2011 23:16
 

18-12-2011 23:34:50
ZJ37
ZJ37
Quote
robbertc (zo 18 dec 2011 22:37:34 https://m.somda.nl/forum/9438/p370268/): Paden van series zullen niet veranderen, maar de capaciteitsproblemen rond Ledn zijn al wel geconstateerd.. SLT moet de rijtijden wel halen, en die kunnen natuurlijk ook nog verlengd worden
Als series strak met SLT zijn gepland, moet er natuurlijk ook SLT in rijden. En dat is niet altijd zo.

Laatst bewerkt door ZJ37 op 18-12-2011 23:34
 

19-12-2011 10:31:52
yappa
yappa
Quote
FST (zo 18 dec 2011 22:30:25 https://m.somda.nl/forum/9438/p370265/):
Een basisfout is om uit de eerste week van een nieuwe drgl verregaande conclusies te trekken, zeker als het een ander bedieningspatroon betreft. Laat staan om meteen iets te gaan wijzigen aan de dienstregelingtijden zelf.


Aan de andere kant vind ik het niet zo raar dat als, zoals elders in dit forum gemeld, een treinserie vrijwel altijd (>50%) te laat is, dat wel een indicatie is dat iets niet zo soepel loopt.

Voor zover ik kan zien is de verbinding Den Haag - Schiphol ook nog niet optimaal. Bijvoorbeeld zie ik de treinen 3700 die vanuit Gvc via de buitensporen op de viersporigheid richting Ledn komen, voor Gvm al naar de binnensporen gaan, voor Ledn weer naar de buitensporen om te halteren aan spoor 4 en vervolgens weer naar de binnensporen voor de richting Shl.
Ik weet niet of het zo gepland is, maar vorige week is het wel vaak zo uitgevoerd als ik in die trein zat en dat lijkt me niet de meest efficiente aanpak.

Ik wil niet beweren dat ik het beter had kunnen plannen (zeker niet zelfs) maar de samenloop 2600 / 4300 / 3700 is er wel eentje om scherp op te letten.
 

19-12-2011 11:34:11
trdl85
trdl85
De 3700 en 2600 vanuit Gvc naar Ledn duiken vóór Gvm inderdaad het binnenspoor op.
Dit is een schoonheidsfoutje in de nieuwe dienstregeling en zal binnenkort worden aangepast.

Zelfde geldt voor de 3700 en 4300 serie tussen Laa en Gvc, die gaan planmatig het linkerspoor op, dit zal ook worden aangepast.
 

19-12-2011 17:49:47
yappa
yappa
Oh, ik vond dat overstappen naar het middenspoor juist wel creatief, het was meer dat uitstapje terug naar de buitensporen in Ledn dat me niet zo productief leek.  

19-12-2011 18:44:52
Jannn2009
Jannn2009
Is het niet een extreme manier van roestrijden? Hoewel er dan geen roest meer op zal zitten..  

10-11-2012 16:33:56
b2py
b2py
Beste allen,

Ik vroeg me laatst iets af.
Waarom stopt de 3500 zo snel met doorrijden naar Eindhoven vanaf Utrecht, maar wordt de 3100 wel veel langer ingezet tot Nijmegen?
De corridor Utrecht - Eindhoven met een kwartiersdienst verblijden in de avonduren lijkt mij ook een stuk nuttiger dan de corridor Utrecht - Nijmegen. Kan iemand mij dit uitleggen?

mvg, Ondergetekende
 

10-11-2012 17:10:55
BGM104
BGM104
Gokje: bij het opheffen van de 3100 moet de 3000 extra stoppen te Db zonder dat de rijtijd Ut-Ah van de 3000 mag toenemen. Daarom doet men dit alleen zondagochtend en laat op avond. Het is dan zo rustig dat je deze extra stop erbij kan hebben.

De 3500 kan je zonder enige problemen opheffen.
 

10-11-2012 17:56:17
mren
mren
Niet als je 800 vervolgens met solo stellen gaat rijden. wat een taferelen geeft dat weer elke avond in Ut.  

12-11-2012 16:18:53
Huider
Huider
Kan iemand mij verklappen waar ik kan vinden in welke treinnummers van Syntus momenteel DM90 ingezet wordt?
Bvd


Huider Modeltreinen www.huider.nl
 

12-11-2012 17:00:23
R1-2010
R1-2010
De 's avonds niet rijdende 3500 is echt ellende als je een keer een etentje ofzo hebt in Utrecht. 20:23 gaat de laatste. In Ht heb je geen aansluiting meer op de 16000 richting Tb als je met de 800 van Ut naar Ht gaat. Beuh.  

12-11-2012 17:17:14
daniel
daniel
Tsja, ik weet er alles van... Dat is overigens niet nieuw in de dienstregeling van 2012, sinds zijn introductie rijdt de 3500 niet in de avonduren. An sich begrijpelijk dat je later op de avond de frequenties beperkt omdat de vervoervraag afneemt, alleen jammer dat tegelijkertijd de 800 ook gehalveerd wordt qua capaciteit. Tussen Ut en Ht is het daarom eerder regel dan uitzondering dat de 800'en in de avond het moeten doen met een los viertje en dan afgeladen vol zijn. En omdat dit structureel is, is het eigenlijk schandalig dat hier nooit wat aan gedaan wordt...