14-02-2013 12:28:05 | ||
---|---|---|
nohab
![]() |
QuoteIn verhouding ja, en? Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans). |
14-02-2013 12:31:00 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Volgens mij gaat deze hele discussie helemaal nergens meer over, behalve dan over een bij-wijze-van-spreken opmerking. En zeker niet over ETMET of PHS. |
14-02-2013 15:53:50 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote Nou, als er 10 treinen de grens over gaan, en je moet om het hun makkelijker te maken nog 1000 andere treinen aanpassen is dat economisch wel een beetje onzin naar mijn idee. Bedoel, dat kost miljoenen, iets wat beter uit te geven is aan bv spooronderhoud en winterbestendigheid als je het mij vraagt. Kwa veiligheid bereik je met Vv bij elk sein net zoveel en dat kost een stuk minder en is een beproefde techniek inmiddels... |
14-02-2013 16:02:43 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Dat laatste is niet helemaal waar. ATB VV voorkomt absoluut niet dat treinen door de rooie gaan, met name omdat de remcurve in het voorafgaande traject niet bewaakt wordt. Als er geremd wordt met het net voldoen aan het remkriterium, kan een trein wel met 100 km/h door een STS gaan (denk aan Harmelen van enkele jaren terug en Weesp idem), ook al grijpt vlak voor het STS de ATB VV in. Daarnaast is ATB VV als systeem niet fail-safe (maar daar valt wel wat aan te doen natuurlijk). |
![]() |
advertentie |
14-02-2013 16:34:24 | ||
---|---|---|
MasterE
![]() |
ATBvv grijpt dan al in bij het passeren van het eerste baken en niet vlak voor STS. Bij geel voldoen aan remkritirium en dan bij het eerste baken een snelremming, dus dan rij je zeker geen 100 km/ u bij het passeren van het sein. |
14-02-2013 16:43:08 | ||
---|---|---|
evangoor
![]() |
Quote Ja, ERTMS uitrollen. Je hebt het over nogal een herontwerp van ATB-Vv om het fail-safe te krijgen. Zowel aan de kant van de baan, als aan de kant van de trein. Uiteenlopend van (een) nieuwe hardware (ontwerp) tot (een) nieuwe software (ontwerp). Lijkt mij weinig doelmatig om nog veel meer in deze politieke pleister te investeren. Laatst bewerkt door evangoor op 14-02-2013 16:46 |
14-02-2013 16:44:32 | ||
---|---|---|
MDDM
![]() |
Wat wil je met die quote zeggen evangoor? Gr Joop mcn Lls |
14-02-2013 16:46:38 | ||
---|---|---|
evangoor
![]() |
ff rustig ![]() |
14-02-2013 16:57:35 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
QuoteIk doelde op de gebeurtenis in Harmelen, toen er nog geen ATB VV bestond. Overigens ligt het eerste baken van ATB VV op 120 meter voor het sein, dus tegen de tijd dat de ATB werkelijk ingrijot, ben je met zo'n snelheid het sein al zowat voorbij. |
14-02-2013 17:10:37 | ||
---|---|---|
dlm4yjp
![]() |
met 140km/u rij je in iets meer dan 3 seconden het sein voorbij, in die 3 seconde moet de ATB spoel het signaal hebben opgepikt, de ATB kast het signaal verwerkt hebben, de ATB klep open trekken, bij ouder materieel moet eerst nog de lucht onder een bepaalde drukwaarde zakken voordat uberhaupt de remmen in werking worden gesteld... Sorry hoor, maar dan ben je inmiddels dik en dwars door rood geknald. %09% Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen. |
14-02-2013 17:15:25 | ||
---|---|---|
MDDM
![]() |
Voorafgaande sein is geel, dus moet je al een remming inzetten. Je races niet van groen naar rood met 140km/h Gr Joop mcn Lls |
14-02-2013 17:16:01 | ||
---|---|---|
MDDM
![]() |
QuoteJuist, ik was iets te voorbarig en jij iets te snel ![]() Gr Joop mcn Lls |
14-02-2013 17:23:52 | ||
---|---|---|
dlm4yjp
![]() |
Quote Klopt, maar het is nu nogsteeds mogelijk om wel met 110 door rood te rijden (lichtste remstand inzetten die de ATB accepteerd), en dat is vandaag de dag nogsteeds mogelijk (en in het verleden ook gebeurd). Maar ook dan kom je nogsteeds tijd tekort met in werking stellen van de remmen tot het daadwerkelijk op een veilige plek tot stilstand te komen. De remcurve die ATB-NG en ECTS wel hebben zijn de betere oplossing tegen het door rood rijden. Laatst bewerkt door dlm4yjp op 14-02-2013 17:24 Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen. |
14-02-2013 17:47:15 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Nu ja & kortom: vanuit de spoorwegveiligheid bekeken is een bewakingssysteem met remcurvebewaking gewoon de volgende stap, en als NS en diens opvolger Prorail begin jaren 90 hadden mogen doorgaan met ontwikkeling en vooral invoering, zou nu een aanzienlijk deel van het net en het materieel voorzien zijn geweest van ATB NG. Dat is destijds plotseing verboden door Verkeer & Waterstaat en zo kwam het dat op zeker moment alle Wadlopers ATB NG aan boord hadden, terwijl ze reden op baanvakken zonder enige ATB. Dat verbod kwam er "omdat er binnenkort een Europese beveiliging komt".... Maar dit alles even terzijde. (En met ETMET heeft het nog steeds helemaal niets te maken.) |
14-02-2013 17:51:06 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
Over ETMET: http://www.nu.nl/economie/3204092/vrees-trage-investeringen-spoor.html |
14-02-2013 17:53:36 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Kweenie hoor, maar volgens mij vallen de mensen op de SAAL-corridor hooguit van het perron omdat Meerstadt's organisatie de treinen helegaar niet op maximale sterkte rijdt en zelfs minder treinen dan de infra toelaat. |
14-02-2013 17:56:54 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
En daarnaast de dienstregeling zo star met IC's en sprinters gescheiden heeft ontworpen waardoor de capaciteit niet optimaal benut wordt. Overigens is dat in mijn optiek sowieso een groot probleem van PHS: Het houdt veel te weinig rekening met de groep reizigers die tussen de categoriën "15 minuten" en "intercity" in zitten. |
14-02-2013 18:05:35 | ||
---|---|---|
abcde
![]() |
En dus is er blijvend behoefte aan Stoptrein - Sneltrein - InterCity - HSL |
14-02-2013 18:07:53 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
Of zonetreinen, het type trein dat een gedeelte van het traject aflegt als stoptrein en een gedeelte als IC. In ieder geval is wat meer flexibiliteit wel handig. Daarbij moet het overigens geen verplichting zijn om alle treintypen dan ook maar op elk traject aan te bieden. Laatst bewerkt door Klaasje op 14-02-2013 18:10 |
14-02-2013 18:11:48 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Reizigersorganisaties opgelet: Bij deze heeft Meerstadt geen enkel excuus meer om invoering van de 2400 uit te stellen. |
14-02-2013 19:02:02 | ||
---|---|---|
RSK-Mat92
![]() |
Wat hield die ook alweer precies in? Ik kom hem in dit topic even niet tegen. Met vriendelijke groet, Robin |
14-02-2013 19:34:50 | ||
---|---|---|
waalkade
![]() |
Even googelen op treinnummerlijst geeft: Lls - Asdz - Shl - Niet in de jaardienst aangevraagd. |
14-02-2013 19:41:35 | ||
---|---|---|
b2py
![]() |
Beter zoeken, wel degelijk aangevraagd. |
14-02-2013 19:56:54 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
Nee: ruimte voor vrijgehouden, niet aangevraagd. Zo'n trein kan je om de sprinters te laten ontlasten ook laten stoppen op Almb, al hoeft dat niet perse. |
14-02-2013 20:08:49 | ||
---|---|---|
waalkade
![]() |
QuoteDe lijst is van 11-2-2013, lijkt me redelijk aktueel. |
14-02-2013 22:28:57 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
Quote ERTMS is net zomin failsafe als je het zo bekijkt. Als ik bij ERTMS niet optijd rem en het is glad ga je na de ingreep glijden ga ik er bij ERTMS ook doorheen(laatst nog gebeurd op de betuweroute), en als je de gegevens die bij iedere ritbeweging handmatig ingevoerd moeten worden fout invoerd heb je ook een groot probleem. |
14-02-2013 22:43:51 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
Fail-safe betekent dat er bij een storing wordt teruggevallen op de meest veilige toestand. Dat heeft niets te maken met het wel of niet voorkomen van ongelukken. Voorbeeld: ATB-EG is Fail-safe ingericht maar voorkomt niet dat je door rood rijdt, bij een storing krijg je wel een remopdracht naar 40 km/h. ATB-vv zorgt voor een remming wanneer je een rood sein te snel nadert maar doet helemaal niets wanneer er een storing is en is daarmee niet fail-safe ingericht. ETCS is fail-safe ingericht. Daarom staan al die Fyra's op de HSL telkens stil. |
15-02-2013 19:10:30 | ||
---|---|---|
anton_
![]() |
wat dit alles met ETMET te maken heeft is me niet helmaal duidelijk, maar voordeel van ETCS is wel dat het naar de toekomst kijkt niet naar het verleden. Stel dat de dit niet gedaan hadden in 19e eeuw dan lagen de rails op de lijn Amsterdam - Utrecht - Arnhem nu nog 1945mm uit elkaar. ![]() |
09-09-2021 16:02:51 | ||
---|---|---|
anton_
![]() |
zover ik weet zijn er vanaf december 7 trajecten met ETMET IC Ut - Ass IC Ut - Shl IC Ut - Ah (treinen hebben verschillende rijtijd ) IC Ut - Ehv IC Rtd - Shl Sprinter Rtd - Ddr Sprinter Ut - Htnc (alleen spits ) Zijn er nog meer trajecten waar ETMET binnen een paar jaar ingevoerd gaat worden ?
|
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
09-09-2021 16:12:26 | ||
---|---|---|
AlbertP
![]() |
Met Rtd-Shl bedoel je de stukken Rtd-Ledn en Ledn-Shl? De 2200 rijdt nog steeds via Hlm, waar je kunt overstappen op de 700 of 1800. |
09-09-2021 16:33:52 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
Wd - Ut toch ook (alleen spits)? |
09-09-2021 16:37:20 | ||
---|---|---|
Steen
![]() |
Quote Nee de 8900 die doorrijdt naar Ut gaat ten koste van de 6000 serie uit mijn hoofd. De 8800 wordt namelijk doorgekoppeld in Ut aan de 6000, dus die rijdt niet meer als sprinter tussen Wd en Ut |
09-09-2021 16:46:34 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Quote Je zult het wel anders bedoelen want in Haarlem overstappen op de 700 of 1800 vraagt wel erg grote stappen.😉 |
09-09-2021 17:27:03 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Ut - Gd is natuurlijk ook een soort ETMET, al is de frequentie hier nog hoger , 5/10/5/10 enz |
09-09-2021 22:55:04 | ||
---|---|---|
anton_
![]() |
Quote inderdaad via Ledn dus eigenlijk IC Rtd - Ledn en IC Ledn - Shl
Laatst bewerkt door anton_ op 09-09-2021 22:57 |
09-09-2021 23:02:48 | ||
---|---|---|
Steen
![]() |
Wat ik nog niet begrijp met de aanpassingen is dat de 10 minuten trein de 7400 5 tot 8 minuten wachttijd krijgt in Driebergen, waarom kan deze niet "gewoon" 5 minuten later vertrekken uit veenendaal en dan achter de IC aansluiten? Je krijgt dan wel een 10/20 verhouding voor veenendaal - utrecht, maar door de wachttijden is dat nu ook praktisch. Wat mis ik wat dit niet mogelijk maakt? |
09-09-2021 23:12:25 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Het stukje enkelspoor Veenendaal - Rhenen, en de keertijd daar? |
09-09-2021 23:13:55 | ||
---|---|---|
Ysbergsla
![]() |
Er vindt een inhaling plaats te Driebergen. Later vertrek uit Veenendaal betekent dat de inhaling nabij Maarn zal moeten gebeuren. |
10-09-2021 06:43:33 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Quote De 7400 rijdt in de nieuwe opzet niet naar Rhn dus dat is t probleem niet. |
10-09-2021 06:48:56 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Quote Bij een later vertrek uit Vndc en Vndw kan je later bij de Haar de hoofdbaan oprijden achter de IC aan. |
10-09-2021 09:49:50 | ||
---|---|---|
AlbertP
![]() |
Het punt is dat je achter de 3200 zit, die in Klp stopt en dus relatief laat door Har komt. Er zit 11 minuten tussen de 3200 en 3000 bij vertrek in Ed / aankomst in Ut, maar vanwege de stop in Klp van de 3200 zit er ter hoogte van Har maar ~9 minuten tussen beide IC's. Als je dan in Har direct achter de 3200 invoegt, zit je 6-7 minuten voor de 3000. Na 2 extra stops zijn dat er bij Utza waar de lijn viersporig wordt nog 2-3. Er is dan geen enkele tolerantie voor vertraging van de 3200. De 7400 komt ook 3 minuten voor de volgende IC (3100) door Utza, maar heeft bij Har meer tijd en wordt dus minder snel geraakt door vertraging van de 3000 ervoor. (Uitgaande van de dienstregeling zoals die nu op hafas.bene-system.com staat voor komend jaar.) |
10-09-2021 15:37:00 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Al met al kan heel Nederland blij zijn met de 10 minutentrein, Veenendaal gaat er behoorlijk op achteruit. Vanaf Vndc en Vndw langere rijtijd voor de spitstrein. Op Klp een warrig patroon waardoor niemand meer op een vaste minuuttijd naar het station kan komen en busaansluitingen ook behoorlijk lastiger worden. Verder een verbroken verbinding met Nm voor het grootste deel van de week. Laatst bewerkt door henri1972 op 10-09-2021 15:37 |
10-09-2021 16:15:03 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Wat is trouwens de reden van dat wisselende stoppatroon in Klp? Blijkbaar laten de dienstregelingen van zowel de 3000, 3100 als de 3200 een stop in Klp toe. Dan kan toch ook altijd de 3000 er stoppen? |
10-09-2021 16:31:01 | ||
---|---|---|
MetroRET
![]() |
Wie stopt er dan op Db... Het is een van de 2 stations die de wisselende stops zouden gaan krijgen, alleen kan dat niet op Db, doordat de 7400 en 3200 tegelijk in Db zouden zijn, wat ook niet gaat met de spitstreinen van/naar Vndc. |
10-09-2021 16:48:18 | ||
---|---|---|
AlbertP
![]() |
Quote Een extra stop maken is alleen haalbaar is als het rustig is, op drukke momenten duren de stops langer en met dubbele stellen is de loopafstand bij het kopmaken op Ah ook meer. De 3100 is gekozen om sneller te rijden en daarmee de overgang te maken tussen het 15-minutenpatroon op Ah-Nm en het 10-minutenpatroon op Ut-Shl. De rest hangt inderdaad vast aan de sprinters, tenminste op tijdstippen dat beide sprinterseries rijden. |
03-11-2021 18:42:27 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Iemand enig idee wat de herfstmaatregelen op Vndc op woensdag nu zijn? Bij "normale" dienst en gladde sporen keert de 7300 lang in Vndc en vervalt Ut- Bkl. Op woe keert de 7400 op Vndc, die kan natuurlijk wel lang gaan keren maar dan kom je dus een half uur later in Utg aan en haal je de kering daar niet.
|
14-01-2022 13:19:25 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Quote In plaats van de OD hier de discussie maar even voortzetten Ik ben wel benieuwd wat er nou precies aan de hand is. NS verklaarde eerder van de testwoensdagen geleerd te hebben dat Klp soms niet bediend werd, en had dat in z'n scenario's aangepast. Maar kennelijk gaat het toch nog regelmatig mis. Hoe komt dat? Gaat er (te) veel tijd overheen voordat het extra bedienen van Klp door de 3100 in de systemen zit? Het toont ook wel aan dat het geen handige keuze lijkt om een halte alléén te bedienen door een serie die bij het minste of geringste opgeheven wordt. Is het geen optie om standaard de 3100 daar te laten stoppen? Als dat bij verstoringen kan, kan dat zonder verstoringen toch ook? |
14-01-2022 17:50:22 | ||
---|---|---|
stijngeluk
![]() |
Allereerst is dit onderwerp al vaak besproken, en is er al veel over gezegd maar toch. Omdat ETMET van een 15 min patroon (Nm - Ah) naar een 10 minuten patroon moet worden getrokken is de 3100 daarvoor gekozen om dit te doen, en kan dus geen extra stops hebben omdat je dan niet die 10 min dienstregeling hebt. Ook is al vaak gezegd, dat Ah -> Ut en vv belangrijker is dan een stop op Klp, vanwege het aantal reizigers. Dan komt nog eens het punt naar boven, op hoeveel baanvakken gebeurt dit dat er een IC of sprinter uitvalt waardoor een station een uur lang geen stop heeft 1 kant op, denk toch wel regelmatig, alleen Klp is al heel vaak uitvergroot hier op dit forum, en heeft als uitzondering dat er 2 andere series langs rijden waar naar wordt gekeken. En met de bus aansluitingen hoor ik van kennisen dat ze niet meer via Klp naar Ah of Ut gaan omdat richting Ah de bus aankomt als de trein weg rijd, en naar Ut de sprinters sneller zijn omdat ze niet naar Klp moeten reizen en niet 15 min moeten wachten op een trein. Is dit alles balen? Zeker te weten, maar ik denk dat er ondertussen ook eens klaar moet zijn met een vergrootglas leggen op Klp en op andere dingen richten. bijvoorbeeld (of topic maar toch) afgelopen dinsdag was er een aanrijding tussen Nmd en Wc, en hierdoor reden er geen sprinters meer tussen Ah en Nm gedurende 4 uur, maar wel gewoon de intercity's, zonder de stops, tussen Ah en Nm, waardoor Ahz en Nml 4 uur lang niet bediend werden (Est wel door de 31100) maar daar hoor je niemand over op dit forum. Laatst bewerkt door stijngeluk op 14-01-2022 17:52 |
14-01-2022 19:42:02 | ||
---|---|---|
pascalgerr
![]() |
Quote Denk omdat de busverbinding tussen Nml en Nm en Ahz en Ah zo goed geregeld is dat er amper vertraging is |
14-01-2022 19:53:14 | ||
---|---|---|
JothamvW
![]() |
Ahz -> Est/Nml/Nm echter niet |
13-09-2025 14:34:54 | ||
---|---|---|
NIJMEGEN
![]() |
We zijn nu 15 jaar verder, het CBS laat zien dat op de spitstijden er geen groei meer is. Heeft ETMET nog zin? Ieder kwartier met goede overstappen op Ut lijkt mij kansrijker. Nu worden deze voor Ut al niet meer omgeroepen in de trein, een gehaaide reiziger weet wel beter. En voor de echte spitsen kan je altijd nog een voortrein inleggen, desnoods zonder stop in Ht. Laatst bewerkt door NIJMEGEN op 13-09-2025 14:37 |
13-09-2025 16:01:19 | ||
---|---|---|
Terebo
![]() |
ETMET gaat helemaal nergens naartoe (zie TBOV). behalve als er wordt gekozen voor een zogenoemde 8-structuur, dus dubbele kwartierdiensten En dus een verbetering van comptabiliteit met kwartierdiensten. |
13-09-2025 16:17:43 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Eigenlijk verdwijnt ETMET dus wel degelijk in het toekomstbeeld, alleen is de opvolger nóg frequenter. Maar er is wel een significant verschil tussen ETMET en de doorgroeireferentie, namelijk dat op enkele trajecten (Ah-Ut. Asd-Amr en Lls-Shl) er 4 intercity's en 4 sneltreinen komen. Dus in zekere zin gaat het terug naar kwartierdiensten maar dan met drie i.p.v. twee treinsoorten, overigens zonder dat de intercity's de sneltreinen inhalen dus het concept dat je gewoon in de eerste de beste trein kan instappen blijft. De vraag is echter hoe de 24/7 uitwerking eruit ziet. ETMET is leuk op momenten dat ETMET ook daadwerkelijk gereden wordt, maar 's avonds en op zondagochtend zit je nu op bepaalde verbindingen met overstappen van 20 minuten wat tot 2013 een cross-platformoverstap van 3 minuten was in het oude model wat op halfuurdiensten gebaseerd was. Laatst bewerkt door michaben op 13-09-2025 16:18 |
13-09-2025 17:43:47 | ||
---|---|---|
b2py
![]() |
als je denkt dat PHs enkel nodig is om groei uit de toekomst op te vangen en vergeet dat het ook de groei van afgelopen jaren heeft opgevangen wel. Vergeet niet hè, die treinen waren met kwartiersdiensten al uitgepuild hè |
![]() |
advertentie |
13-09-2025 17:55:41 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Er wordt nergens gezegd dat PHS overbodig is, maar ETMET is niet alleen een product bedoelt om de grote massa in de spits te vervoeren maar om dagelijks van 7:00 tot 19:00 een hoge frequentie te bieden. De drukte beperkt zich nog altijd vaak tot één of hooguit twee treinen per treinserie per richting. ETMET komt het best tot zijn recht als er sprake is van een brede spits waarin reizigers zich spreiden over de volle 2,5 uur, maar dat lijkt een illusie te zijn. Dus nergens voor nodig om een vraag of voortreinen niet beter kan gelijk af te branden. Laatst bewerkt door michaben op 13-09-2025 17:56 |
13-09-2025 18:10:16 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Nou, niet met die suffe frequenties zoals de metrolijnen in Nederland. Het wordt pas uitermate effectief als je richting frequenties van London, Sint Petersburg of Parijs gaat. Maar dat zijn steden op iets andere schaal natuurlijk. |
13-09-2025 18:42:31 | ||
---|---|---|
anton_
![]() |
voortrein stimuleert nu net het gedrag wat de NS niet wil ( want stimuleert om in de spits te gaan reizen ) Hoge freqenties tussen 6-10 en 15-19 uur stimuleerd juist "goed" gedrag. (Reizen in de rand van de stips ) Andere manier om dit probleem op te lossen is het prijzen systeem van de luchtvaart te kopieren ( extreem duur is de spits ), maar dag mag niet van de 2e kamer. |
13-09-2025 18:46:43 | ||
---|---|---|
anton_
![]() |
Wat bedoel je met suffe freqenties? Rotterdam Zuidplein - CS rijd elke 4 minuten in de spits. Is dat suf ? |
13-09-2025 19:07:41 | ||
---|---|---|
Terebo
![]() |
Uit onderzoeken blijkt dat je vanaf 6 per uur (dus ETMET) al zo'n 9 van de 10 reizigers spoorboekloos reist en dat voor elke trein die je toevoegt maar een paar procent toevoegt. Je houdt altijd een aantal reizigers die blijven plannen, hoe vaak die trein ook komt. Zie bijvoorbeeld figuur 9 in dit paper, het originele onderzoek kan ik zo snel niet vinden. Natuurlijk is het wel zodat de inschatting van reizigers in 2007 over hun gedrag, voordat ETMET bestond, misschien iets te optimistisch zijn en bij gewenning en het product daadwerkelijk gebruiken dat percentage iets lager komt. |
13-09-2025 20:57:33 | ||
---|---|---|
ohnee
![]() |
Het zou fijn zijn als we eindelijk eens een kwartierdienst op Eindhoven-Rotterdam kregen. Aan de andere kant heeft men er een handje van om hogere frequenties in te voeren zonder dat de infrastructuur daarvoor op orde is. Het traject 's-Hertogenbosch-Utrecht heeft grote problemen met baanstabiliteit. De gelijkvloerse overwegen aan de westkant van Boxtel zijn nog steeds problematisch. Voor PHS trajecten zou het verwijderen van alle gelijkvloerse overwegen gewoon de norm moeten zijn. Maar blijkbaar is baanstabiliteit en overwegveiligheid alleen een probleem als Arriva e.d. met treinen op een traject wil rijden. |
13-09-2025 21:20:01 | ||
---|---|---|
Terebo
![]() |
een van de redenen dat er geen 4 treinen per uur Ehv-Bd zijn is overwegveiligheid, specifiek die net ten noorden van Boxtel. Daar ligt een ontwerp voor een onderdoorgang, alleen kan er geen omgevingsvergunning voor gekregen worden. |
13-09-2025 22:36:20 | ||
---|---|---|
Rsb
![]() |
Ik dacht dat het te maken had met de goederenpaden op de Brabantroute waardoor er domweg niet voldoende capaciteit is voor 2 extra IC’s per uur |
13-09-2025 22:49:59 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Met het 4e perronspoor in Tb is er qua dienstregeling op zich ruimte voor een extra IC mits de intercity's iets langzamer ingelegd worden (lange stop van de 3600 te Bd uitsmeren over Bd-Tb). |
13-09-2025 22:50:11 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Dat goederenverkeer zal wellicht ook een rol spelen, maar er zijn op Bd - Tb nog een flink aantal overwegen die al vele minuten per uur dicht liggen: 1 te Breda, 2 in Dorst, 2 in Rijen, en tot Tbu nog 3. Twee Sprinters, vier Intercity's en ik meen vier (of twee?) goederenpaden per richting. |
13-09-2025 22:56:51 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Tussen Bd en Tb zijn vijf goederenpaden, tussen Tb en Ehv vier. |
13-09-2025 23:52:24 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Lijn D rijdt eens per 10 minuten overdag. Lijn E rijdt eens per 10 minuten Slinge - Den Haag Centraal overdag en eens per 10 minuten Slinge - Rotterdam Centraal. 3 metro's per 10 minuten dus OVERDAG (m-v) tussen Slinge en Rotterdam Centraal. |
14-09-2025 11:49:20 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Ergens snap ik dat wel. Laatst bewerkt door phantom op 14-09-2025 11:49 |
14-09-2025 16:55:54 | ||
---|---|---|
anton_
![]() |
Ik denk dat de ns het erg fijn vind als op de verbinding Hoorn- Amsterdam de helft van reizigers in de spits wegblijft. Die kosten bakken met geld. Laatst bewerkt door anton_ op 14-09-2025 16:57 |
14-09-2025 17:16:13 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
Er kan op de verbinding Hoorn - Amsterdam ook meer zitplaatsen gecreëerd worden. Reizigers zijn voor elke vervoerder verdienste in geld. |
14-09-2025 17:54:34 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Het punt is dat die spitsreizigers veel meer geld kosten dan opbrengen. Een beetje treinstel kost al gauw 10 miljoen in aanschaf, als je die moet terugverdienen in 1 spitsrit per dag, valt dat niet mee. Tel daarbij op dat die trein ook onderhoud nodig heeft, en een duur opstelspoor op de momenten dat ie niet ingezet wordt. En dan hebben we het nog niet eens gehad over personeel: je moet machinisten en conducteurs werven voor 1 rit per dag. Dat lukt niet want daar kan een machinist niet van leven. Kortom spitsreizigers zijn lang niet altijd een inkomstenbron.
|
14-09-2025 21:21:32 | ||
---|---|---|
Rsb
![]() |
Tja dan moet men zorgen voor meer arbeidsplaatsen in West-Friesland, de rondom Alkmaar en Flevoland zodat je daar vanaf bent |
14-09-2025 21:35:33 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Of die mensen moeten niet zover van hun werk gaan wonen… 😉 |
15-09-2025 07:52:23 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Met snellere verbinding gaan mensen verder van hun woonplaats werken. nl.m.wikipedia.org |
15-09-2025 07:57:39 | ||
---|---|---|
BVisser
![]() |
Ik denk ook niet dat mensen die hun reiskosten vergoed krijgen ertoe te bewegen zijn om buiten de spits te reizen. |
15-09-2025 10:00:19 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
En hoe werkt een werkgever mee, dat personeel buiten de spits naar hun werkplek komt? |