Belgische I6/I10 stammen in Benelux
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
08-01-2011 22:31:59
sm@rkie
sm@rkie
de stam liep dit weekend gewoon in omloop mee dus het zou heel goed kunnen dat ze volgende week ook weer van de partij is  

09-01-2011 09:40:07
broek53
broek53
Ja, een grote kans zelfs. De grootste kans is dat binnenkort een stam gevormd wordt van de drie minst-beschadigde ICR's en drie of vier I6/I10-rijtuigen. Die blijft dan voorlopig in dienst, omdat de drie meest beschadigde ICR naar Haarlem moeten voor herstel.

Laatst bewerkt door broek53 op 09-01-2011 09:41
 

13-01-2011 12:31:59
Terminus
Terminus
Hopelijk zijn de drie minst beschadigde ICR's tweede klasse in dat geval, want de Belgische stam rijdt nog steeds met 4 eerste klasse rijtuigen.  

15-01-2011 19:52:45
mark
mark
Gisteren reed de stam rond met slechts vijf rijtuigen: 3x 2e klasse en 2x 1e klasse.  


Somda In de Wolken Weddings advertentie

15-01-2011 20:36:14
ruysdael
ruysdael
Verder lijken ze in een andere omloop te rijden dan hiervoor werd aangegeven. Het betreft de omloop waar in ieder geval de 9236 deel van uitmaakt.  

15-01-2011 20:37:39
TheKnitter
TheKnitter
Ik zie ze ook regelmatig starten in de 9205. 9201 is bijna altijd Prio.


Vrijwilliger/webmaster Stichting DE-III http://www.stichtingde3.nl
 

20-01-2011 01:16:00
broek53
broek53
Quote
Terminus: Hopelijk zijn de drie minst beschadigde ICR's tweede klasse in dat geval, want de Belgische stam rijdt nog steeds met 4 eerste klasse rijtuigen.
Helaas is het net andersom: twee B's en de BD van stam 4737 zijn naar Haarlem voor herstel. De beide A's en een B zijn dus beschikbaar om - na herstel van hun schade in het OB Watergraafsmeer - gecombineerd te worden met enkele I6/I10-rijtuigen.
 

27-01-2011 17:54:40
broek53
broek53
NedTrain doet er alles aan om te voorkomen dat er een gemengde stam op de baan zal komen - dat kunnen de administratieve systemen niet aan. Enfin: met zulke vrienden heb je geen vijanden meer nodig, dunkt mij. Gevolg is wel dat de beschadigde rijtuigen met voorrang in Haarlem hersteld worden.
@ edit: op 28/1 de rijtuigen hersteld en wel retour Watergraafsmeer. De 4737 zal dus wel spoedig weer op de baan komen en dan is het weer even over met de I6/I10-inzet.

Laatst bewerkt door broek53 op 28-01-2011 20:15
 

21-02-2011 09:17:38
Jack5812
Jack5812
Ik lees op het Spoorforum het volgende http://www.spoorforum.com/spoorforum/phpBB3/viewtopic.php?f=9&t=2944
Weet iemand hier het fijne van. Het zou wel weer een interessant hoofdstuk aan de tochal rijke geschiedenis van deze trein toevoegen.
 

21-02-2011 09:21:24
TheKnitter
TheKnitter
Die stammen zitten er inderdaad aan te komen.


Vrijwilliger/webmaster Stichting DE-III http://www.stichtingde3.nl
 

21-02-2011 09:41:02
broek53
broek53
Jawel, al gaat het om één stam. Binnen zeer afzienbare tijd worden al twee rijtuigen in NL verwacht, waarmee op Amsterdam C instructie gegevan zal worden.  

21-02-2011 10:09:09
Jack5812
Jack5812
Bedankt voor het antwoord%02%  

29-05-2011 20:09:38
klaass16
klaass16
Rijtuignummers van de I6/I10

61 88 21 70 652-9
61 88 21 70 626-3
61 88 19 70 620-6
61 88 21-70 609-9
61 88 21-70 622-2
61 88 21-70 616-4


http://www.flickr.com/photos/39674979@N07/
 

12-01-2012 19:01:33
Bert13
Bert13
Een I6/I10-stam rijdt nu al een paar dagen vast in de 9205-79205-79236-9236. Zou hij dat ook op zaterdag doen?


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

20-01-2012 12:06:33
jchuisman
jchuisman
Hebben de I6/I10 stammen nu nog steeds een vaste omloop, en waar is deze te vinden, kan hem niet zo snel vinden ? we zouden binnenkort nog wat foto's willen proberen te maken, dan kan ik een beetje gaan plannen.
Alvast bedankt voor de info.
 

20-01-2012 12:17:21
treinfan
treinfan
Eén bericht boven jouw bericht Treinen (7)9205 en (7)9236 zijn standaard met I10-rijtuigen en als ik het goed heb treinen (7)9241 en (7)9268 ook.  

20-01-2012 15:17:47
Pim530
Pim530
Dat staat niet een bericht boven hem, hij vraagt namelijk of de stam nog steeds een vaste omloop heeft. Vorige week zaterdag reed 'ie trouwens 9201 e.v.  

21-01-2012 00:04:48
Bert13
Bert13
Het hangt ervan af wat je met "vorige week" bedoelde, afgelopen zaterdag iig gewoon in de 9205.
En vandaag weer in de 9236, dus ik denk dat de stam inmiddels zijn slagje gevonden heeft! (Zoals ik hierboven beschreef, of-ie 's avonds nog terugkomt, weet ik niet.)


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

21-01-2012 00:27:34
Pim530
Pim530
In dat geval heeft 'ie op Asd kort gekeerd na de 9205, want hij reed ook trein 9232 afgelopen zaterdag. Afgelopen zondag wèl 9205/9236.  

01-05-2016 12:11:00
treinfan
treinfan
Reactivatie van dit topic gezien de recente ontwikkelingen: de stam die vanochtend in de 9216 reed, heeft volgens DVS het stamnummer 4791 gekregen.  

01-05-2016 22:39:56
plant
plant
Wellicht heb ik het in een ander topic gemist, maar anders is het misschien ook goed om het hier even te checken...

Betreft het hier een stam die willekeurig in gaat vallen waar nodig, of gaat deze dagelijks een (vaste?) omloop volgen?
 

01-05-2016 23:08:33
2296
2296
Het is de bedoeling dat de stammen in een vaste omloop komen te rijden.  

01-05-2016 23:46:23
dennistd
dennistd
Via de Facebook van Railmagazine:

Materieelinzet i6/i10:
- Inzet in tussen 01/05 en 07/05:
9219 - 9240 - 9259
9216 - 9235 - 9256

- Vanaf 08-05-2016:
9219 - 9240 - 9259
9216 - 9235 - 9256
9220 - 9239 - 9260
9223 - 9244 - 9263

Laatst bewerkt door dennistd op 01-05-2016 23:47
 

02-05-2016 00:32:10
plant
plant
Ah, bedankt beiden!  

02-05-2016 06:08:14
steven
steven
Zijn deze stammen ter vervanging van de oudste stammen met de zuurstokkleuren?  

02-05-2016 06:49:30
dlm4yjp
dlm4yjp
Lees even terug, daar staan alle details, maar in kort: de "oude" BNL stammen krijgen hun revisiebeurt, om daar ruimte voor te hebben zijn de i6/10 gekomen.

Laatst bewerkt door dlm4yjp op 02-05-2016 06:49


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

02-05-2016 06:53:25
steven
steven
Daar ben ik mij van bewust, het ging mij puur om het feit of de zuurstokstammen als eerste aan de beurt zijn of dat dat puur selectief is?  

02-05-2016 10:04:39
treinfan
treinfan
Quote
treinfan (zo 01 mei 2016 12:11:00 https://m.somda.nl/forum/8235/p576794/): Reactivatie van dit topic gezien de recente ontwikkelingen: de stam die vanochtend in de 9216 reed, heeft volgens DVS het stamnummer 4791 gekregen.
...en het andere nummertje viel te verwachten: vandaag de 4792 vertrokken in trein 9216 (en nog voor Ledn gestrand...)
 

02-05-2016 15:22:52
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
steven (ma 02 mei 2016 06:53:25 https://m.somda.nl/forum/8235/p576866/): Daar ben ik mij van bewust, het ging mij puur om het feit of de zuurstokstammen als eerste aan de beurt zijn of dat dat puur selectief is?


Welke stammen wou je anders nog gaan reviseren ?


MCN ASD
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


02-05-2016 15:32:45
Pim530
Pim530
Het interieur van de overige stammen die in de Benelux rijden moet natuurlijk ook nog steeds.  

02-05-2016 20:37:51
gose91
gose91
De nu vijf 164** gaan als laatste  

02-05-2016 20:42:37
steven
steven
Oke, bedankt voor je reactie!  

07-05-2016 22:32:30
Xander140
Xander140
Quote
dennistd (zo 01 mei 2016 23:46:23 https://m.somda.nl/forum/8235/p576858/): Via de Facebook van Railmagazine:

Materieelinzet i6/i10:
- Inzet in tussen 01/05 en 07/05:
9219 - 9240 - 9259
9216 - 9235 - 9256

- Vanaf 08-05-2016:
9219 - 9240 - 9259
9216 - 9235 - 9256
9220 - 9239 - 9260
9223 - 9244 - 9263


Zijn er mensen die weten of dit morgen ook zo gereden gaat worden? Het bericht is al wat ouder inmiddels!
 

07-05-2016 22:37:09
thom
thom
Nou, er staat in de tekst dat het pas geldt vanaf morgen, dus wat gok je nou zelf...?

Laatst bewerkt door thom op 07-05-2016 22:37
 

08-05-2016 00:55:53
Z2N
Z2N
Ik denk dat er eerder bedoeld wordt of er eventueel wijzigingen zijn geweest in de planning voor de materieelinzet.  

08-05-2016 12:15:17
Xander140
Xander140
Ja lijkt me inderdaad vrij helder! Het bericht is immers een week geleden gepost!

Laatst bewerkt door Xander140 op 08-05-2016 12:15
 

08-05-2016 14:16:12
treinfan
treinfan
Aannemelijk klopt die lijst wel. Als je het actueel geverifieerd wel hebben, o.a. op http://treinfan.waarisdetrein.nl/dashboard/ verschijnen automatisch de Beneluxtreinen met de I6/I10-rijtuigen  

08-05-2016 23:46:46
thom
thom
Quote
Xander140 (zo 08 mei 2016 12:15:17 https://m.somda.nl/forum/8235/p577515/): Ja lijkt me inderdaad vrij helder! Het bericht is immers een week geleden gepost!

Tsja, je kunt het ook gewoon eens doen met de gegevens die men hier post en buiten kijken of dat nogsteeds klopt, dat is immers niet voor niks gepost hier....
 

09-05-2016 14:00:37
moderator
Moderator
moderator
Bericht verwijderd, gaarne respectvol met elkaar omgaan. Op de man spelen wordt niet gewaardeerd.


Met vriendelijke groet, Het moderator team
 

27-05-2016 09:05:02
spurt2244
spurt2244
NS personeel mag geen dienst meer doen op de I6/I10 rijtuigen.

Het heel verhaal is hier te lezen: https://www.ovmagazine.nl/2016/05/ns-personeel-van-belgische-benelux-treinen-gehaald-1245/
 

27-05-2016 10:31:20
aarclay
aarclay
Wat zijn nu de wezenlijke verschillen tussen het sluiten van de deuren op de ICR's en de I6/10 ?


Choo choo.....
 

27-05-2016 10:35:24
dh3201
dh3201
De in het artikel genoemde schop tegen de deur?


Shqiperise-lopers?
 

27-05-2016 10:46:17
sik214
sik214
Quote
aarclay (vr 27 mei 2016 10:31:20 https://m.somda.nl/forum/8235/p579628/): Wat zijn nu de wezenlijke verschillen tussen het sluiten van de deuren op de ICR's en de I6/10 ?
Jazeker, er zijn 2 sleutelschakelaars om de deuren te sleutelen. Een hoog gepositioneerde schakelaar voor als de trein in de B-modus rijdt en een laag gepositioneerde schakelaar als de trein in UIC-modus rijdt.
 

27-05-2016 11:03:12
bacr
bacr
En wanneer rijdt de trein in welke modus?  

27-05-2016 11:11:29
aarclay
aarclay
....en in het artikel wordt dit aangehaald: “Het personeel was over het algemeen tevreden over de instructie, maar de Belgen gaan er gewoon anders mee om. Die houden de sleutel wat langer vast.”

Zijn er feitelijke verschillen tussen lang en kort de sleutel omdraaien dan? Of is het een kwestie van dat het systeem de deuren gewoon niet vergrendeld, als het te kort wordt gedaan?


Choo choo.....
 

27-05-2016 11:58:26
jorgo
jorgo
FNV Spoor geeft aan dat het feit dat er alleen meldingen van Nederlands personeel zijn binnengekomen, te maken kan hebben met de andere houding. Wellicht ook met het feit dat Belgisch personeel niet zo snel naar FNV Spoor stapt?

Typisch overigens dat de vermeende oldtimerstatus wordt aangehaald door de bond. Gottegot, het is ook echt geen werken met materieel uit 1987. Het stoort me als professionals als reaguurders reageren.

Het is eerder zorgelijk dat rijtuigen in UIC-modus toch een verschillende gebruiksaanwijzing hebben. Dat zou met een standaard niet moeten. Nu kan dat onderscheid er altijd al geweest zijn, en dan ligt het weliswaar aan I10 maar niet aan diens oldtimerschap. Of het ligt eraan dat de UIC-rijtuigen waar de NS'ers gewoonlijk mee werken, het ICRm, iets gevoeliger reageert, en de NS-ers niet meer weten dat de klassieke UIC-modus wat meer vasthoudendheid vergt. Om dit gebrek aan ervaring dan af te doen als eigenheid van een oldtimer, zou in dat geval wel apart zijn.
 

27-05-2016 12:29:30
gertjan
gertjan
De I6 en I10 rijden dan ook niet in de UIC modus


- - - Hierlangs afscheuren - - -
 

27-05-2016 12:58:52
sik214
sik214
... dus in de B-modus? Kan een (B)Traxx daarmee overweg?  

27-05-2016 13:16:47
NSR-fan
NSR-fan
Het heeft veel te maken met het veiligheidsdenken van het personeel. Belgisch personeel geeft een schop of duw tegen de deuren, NS personeel verwacht gewoon dat een deur vanzelf goed sluit en goed vergrendeld is.
Immers een deur heeft 100 procent met veiligheid te maken, daarbij gebruik je geen "hulpmiddelen" uit de jaren '50.

NS personeel meld dit als veiligheidsincident.
Of een verkeerde opleiding daarvan de schuldige is, moet nog blijken.
Bij de opleiding gaat men uit van de NMBS bedieningsvoorschriften, vanzelfsprekend zonder duw en schopwerk.
Dat moet anno 2016 toch niet meer te hoeven worden toegepast !

Laatst bewerkt door NSR-fan op 28-05-2016 10:53
 

27-05-2016 13:25:12
nougo
nougo
Ik heb toch liever dat de conducteur er een schop tegen geeft zodat de deur goed vergrendeld zit en dat mijn trein rijdt (jaren 50...) dan dat hij die schop niet geeft en mijn trein niet rijdt (..).  

27-05-2016 13:34:20
bacr
bacr
Ik blijf nog steeds benieuwd naar wat een B-modus is en een UIC-modus, waarin de I10/I6 rijtuigen wel of niet rijden. Zeker als de B-modus niet met België te maken heeft....  

27-05-2016 13:57:16
sik214
sik214
Volgens mij zet je in de apparatenkast het rijtuig in UIC-modus of B-modus, ongeacht of de B van Belgisch is of niet. Afhankelijk van de keuze moet je de juiste sleutelschakelaar gebruiken om de deuren te sluiten.

Edit: Hier vind ik een thread die ook over B modus gaat: http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=3&t=5245&p=85398
Waarschijnlijk zit het dus in het ontgrendelen (B modus vereist een handeling, UIC is onder de 5 km/h ontgrendeld als er niet gesleuteld wordt).

Laatst bewerkt door sik214 op 27-05-2016 13:59
 

27-05-2016 22:06:11
gose91
gose91
Het lijkt mij heel sterk dat de I6/I10 in de echte oldskool UIC-modus rijdt. Dus zoals we in Nederland allang niet meer doen: bij stilstand zonder perron naar een sluitkastje moeten lopen (of de nok van je driekant afslijpen, stiekemerts).
Het zal haast wel in TB0 moeten rijden. Ook daarin moet de machinist een handeling doen om de deuren vrij te geven.
 

27-05-2016 22:24:31
gertjan
gertjan
Nou juist niet, de rijtuigen behoren in de B-modus te staan, waardoor de hc dus bij stilstand de deuren aan 1 zijde dient te ontgrendelen. De rijtuigen zijn niet geschikt voor TB0, dus op de HLE28 dient de schakelaar voor de deuren in de gefixeerde stand openen te staan. Anders zijn de deuren ook niet te ontgrendelen vanuit de trein door de hc.

Verchil: Bij uit zijn de deuren automatisch ontgrendeld onder de 5 km/h aan beide zijden.
In B-modus blijven de deuren vergrendeld totdat bij stilstand de deuren vrijgegeven zijn aan die zijde door de hc.


- - - Hierlangs afscheuren - - -
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

27-05-2016 23:55:17
thom
thom
Quote
gose91 (vr 27 mei 2016 22:06:11 https://m.somda.nl/forum/8235/p579700/): Het lijkt mij heel sterk dat de I6/I10 in de echte oldskool UIC-modus rijdt. Dus zoals we in Nederland allang niet meer doen: bij stilstand zonder perron naar een sluitkastje moeten lopen (of de nok van je driekant afslijpen, stiekemerts).
Het zal haast wel in TB0 moeten rijden. Ook daarin moet de machinist een handeling doen om de deuren vrij te geven.

Wat een kul, die Belgen bakken kennen die hele (Nederlandse) driekant sleutel niet en de rijtuigen hebben alleen een deurenschakelaar bediend met de vierkant sleutel... Met een nokje van je sleutel afslijpen bereik je bij die rijtuigen dus niets mee.

Desondanks blijft het een enorm vreemd verhaal, de rijtuigen dienen gewoon een +5 km/h relais te hebben te hebben en daarmee horen ten alle tijden de deuren gesloten te zijn onder de rit onder welk deurenregime dan ook.
Als je voor het sluiten van de deuren die ook een schop moet geven dan is dat gewoon een falen van het systeem, anders zou je als Hc van 7 bakken alle deuren af moeten wandelen om te controleren of ze daadwerkelijk wel gesloten zijn en dat kan natuurlijk nooit in geen enkel veiligheidssysteem zo beschreven worden.

Of anders gezegd, als je het commando deuren sluiten geeft, dan moet je er als Hc ook vanuit kunnen gaan dat de deuren ook daadwerkelijk dicht gaan en vergrendelen, of je nu een NL'se of Belgische TM bent...

@NSR-Fan;
Werderom plaats je hier een uitspraak die je vervolgens niet toelicht, als je hier roept dat de "B-Modus" niets Belgisch betreft, verklaar dan ook even wat het wél is en waarom die "B-modus" dan toevallig alleen voorkomt op de rijtuigen van Belgische komaf....

Laatst bewerkt door thom op 28-05-2016 00:08
 

27-05-2016 23:55:24
aarclay
aarclay
Als we het nog steeds over het sluiten van de deuren hebben. Toevallig zat ik vanavond in een I6/I10 rijtuig, en mij viel een zwart plaatje op bij één van de deuren. Hier stond een MAC-adres op, en het leek wel een soort RFID/NFC leesvlak? Iemand die dit herkent? Is het misschien een nieuw systeem dat ze met een 'railpocket' ofzo de deuren kunnen vergrendelen? Om maar wat te noemen?


Choo choo.....
 

28-05-2016 00:22:41
ricohallo
ricohallo
In België zijn ze bezig met het introduceren van een nieuwe vertrekprocedure waarbij de Belgische treinbegeleider (HC) met z'n 'railpocket' de NFC tag moet scannen. Meer hierover is te lezen op http://hgbtf.net/viewtopic.php?f=41&t=12713 . Vind het wel opmerkelijk dat deze rijtuigen er ook van voorzien worden, aangezien de Belgen verwachten het systeem operationeel te hebben rond 2017/2018, en ik niet zou verwachten dat die rijtuigen nog een lang leven beschoren is. Alhoewel, in België rijdt er nog wel meer oud spul rond...%02%

Laatst bewerkt door ricohallo op 28-05-2016 00:25
 

28-05-2016 19:52:52
gose91
gose91
Quote
thom (vr 27 mei 2016 23:55:17 https://m.somda.nl/forum/8235/p579707/):
Quote
gose91 (vr 27 mei 2016 22:06:11 https://m.somda.nl/forum/8235/p579700/): Het lijkt mij heel sterk dat de I6/I10 in de echte oldskool UIC-modus rijdt. Dus zoals we in Nederland allang niet meer doen: bij stilstand zonder perron naar een sluitkastje moeten lopen (of de nok van je driekant afslijpen, stiekemerts).
Het zal haast wel in TB0 moeten rijden. Ook daarin moet de machinist een handeling doen om de deuren vrij te geven.

Wat een kul, die Belgen bakken kennen die hele (Nederlandse) driekant sleutel niet en de rijtuigen hebben alleen een deurenschakelaar bediend met de vierkant sleutel... Met een nokje van je sleutel afslijpen bereik je bij die rijtuigen dus niets mee.

Rustig maar, sunshine. Ik verwijs vooral naar het tijdperk. Overigens is de Nederlandse vierkantsleutel SQ-schakelaar ook niet al te betrouwbaar. Daar is ook nog wel eens een deur door opengebleven.
Is voor de TM wel goed te zien of zo'n schuifdeur dicht is? De meeste deuren lijken weg te vallen in de kromming van de bakwand. Een ICR deur onderbreekt als je langs de bakwand kijkt de vlakte ervan en steekt door zijn beweging direct een stuk uit.
 

28-05-2016 20:27:11
AgentX
AgentX
Andere vraag die hier volgens mij nog niet is genoemd: deze stammen zijn genummerd als 4791 en 4792, aan welk aspect is te herkennen welke stam je ziet rijden?  

28-05-2016 21:12:38
vrijgezel
vrijgezel
De composities I6 en I10 zijn "bij elkaar geraapte" rijtuigen waarbij alleen het principe geldt dat er rijtuigen van het goede soort in zitten en er in tegenstelling tot NSR niet krampachtig wordt vastgehouden aan "stammen". In geval van defecten wordt een defect rijtuig vervangen door een gelijksoortig exemplaar (uiteraard voor zover aanwezig) terwijl de rest van de compositie gewoon de diensten kunnen vervolgen met het vervangende rijtuig.
De fantasie-"stamnummers" lijken alleen binnen NSR gebruikt te worden (geen bron voor deze stelling; dit is de indruk die op mij wordt gewekt als ik lees dat er sprake is van een "stam") en zijn nergens uit te herleiden. Zelfs als je het volgnummer van het A rijtuig neemt komt het niet uit, want ik heb al een compositie gespot met 2 A rijtuigen (zie ook https://m.somda.nl/forum/17594/Spots+internationale+treinen+dienstregeling+2016/)!
 

28-05-2016 21:46:08
aarclay
aarclay
Zoiets moet toch wel een stam-nummer hebben, lijkt mij. Want als er een defect is, moet een personeelslid immers toch wel kunnen melden in welke stam het is. Misschien aan de hand van het UIC-nummer, waar de NS een lijst van bijhoudt met de stamnummers. Anders is het einde zoek voor de bijsturing....
En ja, een loc kan ook wel eens worden vervangen, dus die telt niet als nummer.


Choo choo.....
 

28-05-2016 23:29:13
thom
thom
Sowieso geef je bij een storing ook een UIC nummer van de bak door, anders moet de storingsdienst al die bakken af gaan zoeken
Quote
gose91 (za 28 mei 2016 19:52:52 https://m.somda.nl/forum/8235/p579814/):
Quote
thom (vr 27 mei 2016 23:55:17 https://m.somda.nl/forum/8235/p579707/):
Quote
gose91 (vr 27 mei 2016 22:06:11 https://m.somda.nl/forum/8235/p579700/): Het lijkt mij heel sterk dat de I6/I10 in de echte oldskool UIC-modus rijdt. Dus zoals we in Nederland allang niet meer doen: bij stilstand zonder perron naar een sluitkastje moeten lopen (of de nok van je driekant afslijpen, stiekemerts).
Het zal haast wel in TB0 moeten rijden. Ook daarin moet de machinist een handeling doen om de deuren vrij te geven.

Wat een kul, die Belgen bakken kennen die hele (Nederlandse) driekant sleutel niet en de rijtuigen hebben alleen een deurenschakelaar bediend met de vierkant sleutel... Met een nokje van je sleutel afslijpen bereik je bij die rijtuigen dus niets mee.

Rustig maar, sunshine. Ik verwijs vooral naar het tijdperk. Overigens is de Nederlandse vierkantsleutel SQ-schakelaar ook niet al te betrouwbaar. Daar is ook nog wel eens een deur door opengebleven.
Is voor de TM wel goed te zien of zo'n schuifdeur dicht is? De meeste deuren lijken weg te vallen in de kromming van de bakwand. Een ICR deur onderbreekt als je langs de bakwand kijkt de vlakte ervan en steekt door zijn beweging direct een stuk uit.

Sorry, ik begreep je blijkbaar verkeerd en dacht dat je inging op de Belgische rijtuigen en niet op de oude UIC procedure
(Hoewel die UIC procedure niet direct oud is, want die word best nogwel gebruikt hedebdage)

Laatst bewerkt door thom op 28-05-2016 23:31
 

29-05-2016 00:00:38
aarclay
aarclay
Quote
thom (za 28 mei 2016 23:29:13 https://m.somda.nl/forum/8235/p579838/): Sowieso geef je bij een storing ook een UIC nummer van de bak door, anders moet de storingsdienst al die bakken af gaan zoeken

True, of als het een globaal probleem is zoals een beveiliging die in zijn geheel niet werkt, dan is een stamnummer wel handig.


Choo choo.....
 

29-05-2016 00:49:05
gertjan
gertjan
Storing doorgeven gaat via UIC nummer, elke bak heeft een eigen verkort nummer, en tevens een eigen boordboek M220. (Logboek materieel, meldingsfiche voor storingen)


- - - Hierlangs afscheuren - - -
 

29-05-2016 11:28:20
treinfan
treinfan
Quote
AgentX (za 28 mei 2016 20:27:11 https://m.somda.nl/forum/8235/p579819/): Andere vraag die hier volgens mij nog niet is genoemd: deze stammen zijn genummerd als 4791 en 4792, aan welk aspect is te herkennen welke stam je ziet rijden?
Naast de 4792 en 4791 die in Infoplus te zien waren/zijn, zijn er voor de andere 2 (van de 4) stammen geen nummers verschenen (dat bedoel ik letterlijk: het lijkt dat de materieelinzet niet beschikbaar is voor die treinen). Ik weet ook niet 100% zeker of deze omlooptechnische stamnummers ook daadwerkelijk steeds aan dezelfde stam zijn gekoppeld. Als mensen dat willen uitzoeken: ik kan wel even een lijstje uitdraaien wat de 4791/92 de afgelopen paar weken hebben gereden volgens infoplus.

Voor doorgeven van storingen e.d. wordt gewoon de NMBS-nummering gebruikt: een UIC-nummer en/of verkort rijtuignummer (staat ook zichtbaar op elk rijtuig).

Laatst bewerkt door treinfan op 29-05-2016 11:30
 

29-05-2016 12:16:12
gose91
gose91
In een meldsysteem (Ilse) wordt toch echt een stamnummer ingeklopt bij een melding.
Het kan ook zomaar zijn dat een stamnummer bij zo'n melding verplicht is en dat die nummers maar zijn aangemaakt om iets in te kunnen vullen.
NTR-systeem Maximo kent de nummers 4791-4795. De samenstelling wordt daarin echter niet bijgehouden, dus dat is ook alleen maar een administratief stamnummertje.

Laatst bewerkt door gose91 op 29-05-2016 12:20
 

29-05-2016 16:22:30
AgentX
AgentX
Dus als er een airco stuk is in het derde rijtuig van voor in stam 4792 weet je eigenlijk nog steeds niets? %08%  

29-05-2016 16:23:54
AgentX
AgentX
Quote
treinfan (zo 29 mei 2016 11:28:20 https://m.somda.nl/forum/8235/p579873/):
Quote
AgentX (za 28 mei 2016 20:27:11 https://m.somda.nl/forum/8235/p579819/): Andere vraag die hier volgens mij nog niet is genoemd: deze stammen zijn genummerd als 4791 en 4792, aan welk aspect is te herkennen welke stam je ziet rijden?
Als mensen dat willen uitzoeken: ik kan wel even een lijstje uitdraaien wat de 4791/92 de afgelopen paar weken hebben gereden volgens infoplus.


Ik heb naar eigen idee nu alle stammen volledig op de foto op specifieke data, dus dan zouden we n.a.v. jouw data en mijn foto's kunnen uitzoeken welke rijtuigen in welke stam zitten. Dus als je dat wil doen, graag.
 

29-05-2016 20:28:13
Astraea
Astraea
Volgens de Maatschappij van Beter OV zijn de I6/I10 stammen uit dienst gehaald.

Bron: http://voorbeterov.nl/nasleep-fyra-debacle-vervolg

Laatst bewerkt door Astraea op 29-05-2016 20:28
 

29-05-2016 20:40:00
ZJ37
ZJ37
NS moet uitleg geven aan Voor beter OV over iets waar diezelfde club zelf bij ILT over aan de bel heeft getrokken. Beetje naar de bekende weg vragen.  

29-05-2016 20:43:19
cuneo56
cuneo56
Als ik "NS" was zou ik niet meer reageren op dat eenmansmaatschappijtje..  

29-05-2016 21:20:36
gose91
gose91
Volgens een bron dichterbij mogen de stammen sinds 16:00 niet meer ingezet worden. Vervangende stammen voor de BNL moeten sneller worden klaargemaakt  

29-05-2016 21:46:26
bert
bert
Quote
cuneo56 (zo 29 mei 2016 20:43:19 https://m.somda.nl/forum/8235/p579942/): Als ik "NS" was zou ik niet meer reageren op dat eenmansmaatschappijtje..


Omdat hij nogal eens (niet altijd) de spijker op de kop slaat?
 

29-05-2016 22:06:01
spurt2244
spurt2244
Een hele tijdelijke oplossing kan zijn om een aantal treinen te knippen in Roosendaal, Waarbij er binnen Nederland wordt gereden met een ICMm 7 en in België met varkensneus 8. (Zomaar een gedachte gang) Nadeel is wij hebben binnen Nederland nu al een tekort aan treinen.

Volg vooral ook de Belgen: http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=41&p=225817#p225817
 

29-05-2016 22:11:00
Frontier
Frontier
Een hele tijdelijke oplossing kan zijn om gewoon vers gereviseerde ICR rijtuigen van de Dgr/Wgm te halen en in te zetten, daar is namelijk bepaald geen gebrek aan.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

29-05-2016 22:12:02
Daan!
Daan!
Die zijn alleen niet geschikt voor België.  

29-05-2016 23:49:53
AgentX
AgentX
Quote
gose91 (zo 29 mei 2016 21:20:36 https://m.somda.nl/forum/8235/p579945/): Volgens een bron dichterbij mogen de stammen sinds 16:00 niet meer ingezet worden. Vervangende stammen voor de BNL moeten sneller worden klaargemaakt


Ik zag in het pad van de 9264 (opgeheven) bij Nvp een stam langsrijden. Er zullen dan wel geen reizigers in hebben gezeten. Zijn de stammen al vertrokken naar België?
 

29-05-2016 23:52:47
thom
thom
Dat men besloten heeft de rijtuigen (tijdelijk?) niet in te zetten hoeft natuurlijk niet direct de aftocht in te luiden.  

29-05-2016 23:56:20
AgentX
AgentX
Dat begrijp ik ook, maar gezien het feit dat de vertrektijd van die trein later ligt dan het verbod is afgegeven (aanname), vraag ik me af wat het nut van die lege rit is geweest.

De 9264 was weliswaar opgeheven, al vanaf Asd, maar het materieel heeft namelijk wel gereden.

Laatst bewerkt door AgentX op 29-05-2016 23:58
 

30-05-2016 00:27:48
AlexNL
AlexNL
Het materieel is misschien in België wel nodig geweest om de rit van 9264 te verzekeren tussen Antwerpen en Brussel-Zuid?  

30-05-2016 08:31:33
AgentX
AgentX
Ah, want het rijverbod (met reizigers) geldt alleen in Nederland. Natuurlijk.  

30-05-2016 08:36:14
MasterE
MasterE
Er is geen verbod!  

30-05-2016 08:50:38
Pim530
Pim530
Ik ben gisteravond net na zevenen nog gewoon (en veilig) met een I6 rijtuig in Asd aangekomen...  

30-05-2016 09:15:28
thom
thom
Dus dan hebben andere rijtuigen geen problemen en zijn ze allemaal veilig ?

Maar wat MasterE al zegt, NS heeft de rijtuigen aan de kant gehouden, het is niet ILeT dat opgelegd heeft.
 

30-05-2016 09:22:46
AlexNL
AlexNL
Nou, ik heb toch heel andere informatie gehoord...  

30-05-2016 09:56:25
vrijgezel
vrijgezel
Quote
thom (ma 30 mei 2016 09:15:28 https://m.somda.nl/forum/8235/p580004/): Dus dan hebben andere rijtuigen geen problemen en zijn ze allemaal veilig ?

Maar wat MasterE al zegt, NS heeft de rijtuigen aan de kant gehouden, het is niet ILeT dat opgelegd heeft.


Op de site van ILT [https://www.ilent.nl/] staat inderdaad niets over een rijverbod. Gezien de "spotmelding" van @Pim530 rijden ze 'gewoon' hun diensten, aannemelijk met rijdend personeel (ondanks de stakings-acties daar!) van de NMBS.

Overigens worden de rijtuigen als "stokoud" afgeschilderd; de I6 rijtuigen zijn geleverd in 1977-1978 en de I10 zijn afgeleverd in 1987-1988 (en daarmee even oud als ICR(deelserie)4).
 

30-05-2016 10:04:58
martijn
martijn
Apart, NS zegt ze wel aan de kant te houden: http://nieuws.ns.nl/deuren-ic-brussel/  

30-05-2016 10:41:21
AlexNL
AlexNL
En waarom zou NS toegeven dat ILT een verbod heeft uitgevaardigd? Als NS nu zou schrijven dat IL&T een verbod heeft uitgevaardigd ondermijnen ze hun eerdere stelling dat er nooit een gevaar is geweest voor de veiligheid van reizigers.

Een stukje van de waarheid is ook nog altijd de waarheid.
 

30-05-2016 12:01:35
slifor2
slifor2
Blijkbaar zijn rijtuigen die net zo oud zijn als onze ICR rijtuigen, maar vooral een ander kleurtje hebben en geriefelijker als onze "moderne" ICR rijtuigen stokoud en in Nederland levensgevaarlijk, terwijl ze in Belgie nog nooit problemen hebben gehad...... zucht, ik vrees weer voor een veiligheidsjihad ingreep in het overgereguleerde Nederland.....(  

30-05-2016 13:52:54
ZJ37
ZJ37
Voorbeterov spreekt van afdankertjes. Waarschijnlijk heeft nog niemand van die club een I6 rijtuig van binnen gezien.

Laatst bewerkt door ZJ37 op 30-05-2016 13:53
 

30-05-2016 14:11:08
martijn
martijn
Haha, ik heb bij die club sowieso altijd al mijn bedenkingen of ze ooit zelf enige OV-ervaring hebben opgedaan of alleen maar opruiende berichten de wereld insturen. Maar da's een ander onderwerp  

30-05-2016 14:14:56
Michael98
Michael98
De NS kan het tekort aan rijtuigen nu tijdelijk nog opvangen door dat er in België wordt gestaakt (in plaats van 'beperkingen in de materiaalinzet' nu 'acties in het buitenland'). Als de stakingen voorbij zijn, dan gaat de gemiddelde reiziger pas opvallen dat de NS ook op de IC Brussel te weinig materieel heeft door het wegvallen van de I6/I10.

De stoptrein (2500) doet er van Rsd tot Antwerpen Centraal wel beduidend langer over dan de 9200. Met een extra reistijd van +-25 min sta je op Antwerpen-Centraal. Je kan namelijk van de 2500 op de 2600 overstappen en omgekeerd
 

30-05-2016 14:53:19
stefanvw14
stefanvw14
Ander woord voor als de IC Brussel uitvalt en je geen uur wilt wachten op de volgende ben je bijna 4 uur onderweg naar Asd naar Brusz.

Ik moet 18 juli naar Brusn en kom de 29ste van juli weer terug, zou leuk zijn als de problemen dan opgelost zijn.
 

30-05-2016 15:29:12
bert
bert
Vraagje: welk type NMBS rijtuigen werden in 2009 gehuurd door NS voor de Benelux?  

30-05-2016 15:31:45
daniel81
daniel81
Tip: lees de eerste posts in dit draadje eens%06%
Of kom je daar niet mee uit de voeten?
 

30-05-2016 15:46:30
bert
bert
Dank. Ik besefte niet dat het draadje al "stamde" uit die tijd... De rijtuigen zijn dan wel ineens erg erger geworden zeg...  

30-05-2016 18:55:35
thom
thom
Dat kun je toch pas beoordelen als er bekend is wat nu het probleem is of wat er stuk is?  

01-06-2016 15:02:52
gjbrandsma
gjbrandsma
Volgens de Nederlandse en Belgische AV's rijden momenteel alle 9200-en. Betekent dit dat alle omlopen zijn gevuld? En zo ja, waarmee dan?

Ik heb er zelf ook wel belang bij: ik moet morgen naar Brussel heen en weer.
 

01-06-2016 15:24:52
spurt2244
spurt2244
Er wordt zoveel mogelijk gereden met de Nederlandse rijtuigen (ICRm)
De kans op uitvallende treinen is hoger dan anders mede door stakingen in een buitenland.
 

01-06-2016 15:29:14
Astraea
Astraea
In de communicatie van de Maatschappij voor Beter OV waren er de vorige keer ook problemen. Dat blijkt uit een van de quote's die zij zouden hebben verzameld: http://voorbeterov.nl/nasleep-fyra-debacle-vervolg