Belgische I6/I10 stammen in Benelux
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
01-06-2016 15:53:16
gose91
gose91
Al is het krap aan, er is nu genoeg ICRm om alle diensten te rijden.  

01-06-2016 17:05:14
michaben
michaben
In de DVS informatie zijn deze week tien ICR stammen te zien geweest in de Beneluxdienst: 4737, 4738 (oude BNL stammen), 16232, 16233, 16236 (gereviseerde ICD stammen), 16448, 16466, 16467, 16470 en 16472 (nieuwe BNL stammen). Dat zou precies genoeg moeten zijn als er geen stammen defect raken.  

01-06-2016 17:39:38
gose91
gose91
16239 komt daar morgen bij. 16234 volgt redelijk snel daarna.  

01-06-2016 17:50:53
yappa
yappa
Dan ben ik toch benieuwd waar die ineens vandaan komen. Oftewel, waar wordt het lek nu naartoe verplaatst?  


Somda In de Wolken Weddings advertentie

01-06-2016 18:20:18
michaben
michaben
De instroom van de gereviseerde ICD stammen in de Benelux was natuurlijk al gaande. Waarschijnlijk hadden nu de laatste oude Beneluxstammen uit dienst gemoeten bij de instroom van deze stammen, dus mogelijk lost men het huidige tekort op door die in dienst te houden. Vraag is dan of men optijd voor DRGL 2017 alle stammen klaar heeft.  

01-06-2016 18:49:18
gose91
gose91
Met I6/I10 erbij waren maar 5 tijdelijke ICR-stammen uit de 162** collectie benodigd. De andere vijf daar nu ook aan toe voegen is nog een mogelijke oplossing. Dat maakt de einddatum van de carroussel in december wel spannend, want ombouw naar volwielen onttrekt ook nog eens een stam.  

13-06-2016 07:57:38
Jack5812
Jack5812
Ee vraag die ineens bij mij opkomt.
De I10 rijtuigen zijn, net als de Bpmz rijtuigen uit de IC's in Duitsland toch onderdeel van het Eurofima progamma? Werkt de deursluiting dan niet identiek of zijn er in de loop van de jaren aanpassingen geweest, waardoor eea veranderd is?
 

13-06-2016 08:50:26
lex_t
lex_t
Er is vooral een politiek probleem. Onwil. Dat heeft met kleine technische uitdaginkjes niets te maken.  

13-06-2016 09:46:26
jorgo
jorgo
Overigens zijn zowel de Bpmz-rijtuigen uit Duitsland als de I10-rijtuigen géén onderdeel van het Eurofima-programma  

13-06-2016 09:55:45
jor[D]1
jor[D]1
I10 is dan wel geen onderdeel maar wel een zeer gelijke technische afgeleide ervan, aangepast aan wat land specifieke wensen. Zo rijden wel meer eurofima afgeleiden rond in landen.
Overigens waren de OeBB benelux stammen ook eurofima rijtiigen. De OeBB heeft echrer wel ooit andere deuren geinstalleerd herkenbaar aan de smallere ramen. Waarom heeft OeBB de deuren dan ooit aangepast vraag ik mij af.
 

13-06-2016 12:51:32
thom
thom
In de tijd dat die rijtuigen gebouwd werden bestonden sluitsystemen als TB0 en de B-modus nog niet, dus origineel zal er alleen UIC ingezeten hebben.

Quote
lex_t (ma 13 jun 2016 08:50:26 https://m.somda.nl/forum/8235/p581718/): Er is vooral een politiek probleem. Onwil. Dat heeft met kleine technische uitdaginkjes niets te maken.

Vandaar dat ILeT en NS de rijtuigen onderzocht heeft waarbij er wel degelijk problemen aan het licht gekomen zijn....

Laatst bewerkt door thom op 13-06-2016 12:52
 

13-06-2016 12:58:08
daniel81
daniel81
In zoverre, dat die problemen subjectief zijn. In België gebeurt immers precies hetzelfde, maar dat wordt daar niet als een probleem gezien.  

13-06-2016 13:11:51
thom
thom
Als iets niet gesignaleerd word, wil dat niet zeggen dat het probleem er dan ook niet is.

Dat personeel kan wel meldingsmoe geworden zijn als er niks mee gebeurd...
 

13-06-2016 13:24:19
Jack5812
Jack5812
Dank voor de antwoorden. Het zit toch even wat ingewikkelder dan ik zo dacht.
Ik ben erg benieuwd of we de rijtuigen nog terug gaan zien in de Benelux. De tijd al het leren.
 

13-06-2016 15:59:40
broek53
broek53
NS is van alles, maar niet levensmoe. Elke poging om I6/I10 nog in te zetten, zal met NMBS-personeel moeten, want de NS-conducteurs hebben de oorlog al jaren geleden verklaard tegen de rijtuigen. De gang van zaken avn de afgelopen maand was dan ook 100% voorspelbaar. Daar waar de eerste BNL-stamen al uit revisie komen en de onttrekking niet hoger hoeft te worden, zal er vast geen poging meer ondernomen worden, dat lijkt mij haast wel zeker.  

13-06-2016 17:26:36
gose91
gose91
Er worden extra stammen uit Nederlandse voorraad omgebouwd tbv Benelux. Juist om weer wegval van I6/I10 te compenseren. Dus nee, voor wat dit project betreft komen de stammen niet meer terug.  

13-06-2016 18:58:00
AgentX
AgentX
Dus als ik het zo lees waren die stammen ook eigenlijk niet nodig, want er was dus wél een voorraad.  

13-06-2016 19:34:22
gose91
gose91
Ja, waardoor het opknappen van de Beneluxen versneld moet worden en het hele carroussel circus nog meer onder druk staat. In december moet het klaar zijn met die stammen en de lucht die die paar Belgische stammen gaven is er nu uit.  

13-06-2016 20:13:29
BGM104
BGM104
Daarom komt de knip van 1100 te Bd wel goed uit.  

24-08-2016 15:39:28
Pim530
Pim530
Vanaf 28 augustus stromen de vier stammen I6/I10 weer geleidelijk in: http://nieuws.ns.nl/deuren-ic-brussel/

Laatst bewerkt door Pim530 op 24-08-2016 15:55
 

24-08-2016 20:34:34
traxx2016
traxx2016
Weet iemand de juiste samenstelling en ik weet of het hier hoort, zijn de rijtuigen nog in model te verkrijgen, zo ja welk merk en artikelnummer?  

24-08-2016 20:47:25
Frontier
Frontier
Dat is meer een vraag voor bij de buren van Beneluxspoor.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

26-09-2016 20:58:54
ns1300
ns1300
Weet iemand waar ik kan vinden wat de omloop is van de treinen met I6/I10? Ik kan het niet goed opmaken uit de spotsectie.  

26-09-2016 21:12:41
treinfan
treinfan
In de InfoPlus-logs van de afgelopen weken zie ik herhaaldelijk (9215-)9236-9255 en 9228-9247(-9268) langskomen. Vandaag was daarbij een uitzondering met 9223-9244-9263 en 9215-9236-9255.  

23-12-2016 21:45:39
Jan-Mark
Jan-Mark
Kan iemand mij zeggen welke van de vier stammen er met I6B-rijtuigen rijden? Alvast bedankt

Laatst bewerkt door Jan-Mark op 23-12-2016 21:46
 

23-12-2016 22:38:29
BGM104
BGM104
In beide stammen zit normaalgesproken 1 I6 2e klas rijtuig, de rest van de stam is I10.  

23-12-2016 23:16:09
David-Bd
David-Bd
Quote
Jan-Mark (vr 23 dec 2016 21:45:39 https://m.somda.nl/forum/8235/p602870/): Kan iemand mij zeggen welke van de vier stammen er met I6B-rijtuigen rijden? Alvast bedankt
Zijn dit de tweedeklas rijtuigen met zespersoons coupés? In oktober hadden de 4791 en 4793 beide zo'n rijtuig en de 4794 niet (deze had twee eersteklas rijtuigen). Of dat nog steeds zo is, weet ik niet. Begin deze maand zag ik in ieder geval wel de 4792 met zo'n rijtuig.
 

23-12-2016 23:31:47
Astraea
Astraea
Volgens mij wisselt het nog wel eens. Tijd geleden (2 maanden gok ik) reed de 4792 met een eersteklas I6 rijtuig maar deze heb ik sindsdien niet meer gezien.  

24-12-2016 10:33:46
Jan-Mark
Jan-Mark
Ik zit nu in de 9215 met 4791, inderdaad met een I6B.
EDIT: 9232 met 4793, eveneens met I6B.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


24-12-2016 12:04:49
ZJ37
ZJ37
Afgelopen week heb ik ook nog een stam gezien met een I6 1e klas rijtuig. Weet niet meer waar en hoe laat.  

24-12-2016 13:30:51
Jan-Mark
Jan-Mark
Naar I6A heb ik niet gekeken, zal best kunnen dat die ook in de 4791/4793 zit. Als tweedeklasreiziger speelt alleen I6B een rol.  

25-01-2017 15:13:17
Astraea
Astraea
Is eigenlijk bekend tot wanneer de Belgische rijtuigen in de Benelux blijven rijden?  

25-01-2017 21:04:46
Chrisdb
Chrisdb
Quote
Astraea (wo 25 jan 2017 15:13:17 https://m.somda.nl/forum/8235/p605911/): Is eigenlijk bekend tot wanneer de Belgische rijtuigen in de Benelux blijven rijden?


Neem aan tot alle ICRm omgebouwd en getest is. Hoe ver staat dat?

Of het spul blijft gewoon rijden om reizigers alvast bekend te maken met het spul dat vanaf 2025 (mogelijk) in de Benelux rijdt %08% #sarcasme
 

27-02-2017 22:48:17
Astraea
Astraea
Er zou een merkwaardig incident hebben plaatsgevonden afgelopen ochtend. Een venster van een I6 rijtuig zou naar binnen in de coupé zijn gevallen. De trein zou net op weg zijn geweest van Brussel naar Nederland.

http://m.hbvl.be/cnt/dmf20170227_02753900/drama-nipt-vermeden-nadat-raam-uit-rijdende-trein-dondert
http://www.rtbf.be/info/societe/detail_une-vitre-se-detache-d-un-train-international-en-marche-le-drame-evite-de-justesse?id=9541283

Ik ben benieuwd of dit nog gevolgen gaat hebben voor de inzet van I6 in België als wel Nederland.
 

28-02-2017 08:15:24
geert
geert
Klinkt als een van de noodramen die er (al dan niet spontaan) uitgevallen is. In de jaren '90 toen dit materieel nog in de INTs tussen Asd en Parijs reed ook wel eens van dit soort noodsituaties meegemaaakt, genaamd vandalisme. Was geloof ik in DD-AR ooit de reden om ze er ut te halen. De vakbonden reageren weer schitterend......  

28-04-2017 16:27:06
jorgo
jorgo
Bericht omtrent het opknappen van I6, de Eurofima-coupérijtuigen, op hgbtf vandaag:
https://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=41&t=11911&start=45#p230914
Kennelijk met het oogmerk ze (onder andere) nog een tijdje naar Amsterdam in te zetten.
 

29-04-2017 07:47:28
Chrisdb
Chrisdb
Quote
jorgo (vr 28 apr 2017 16:27:06 https://m.somda.nl/forum/8235/p614524/): Bericht omtrent het opknappen van I6, de Eurofima-coupérijtuigen, op hgbtf vandaag:
https://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=41&t=11911&start=45#p230914
Kennelijk met het oogmerk ze (onder andere) nog een tijdje naar Amsterdam in te zetten.


Ik verwacht gewoon tot er meer duidelijk is over ICNG.
Trouwens, dat spul mag toch ook de HSL op? Zouden die in de toekomst mogelijk (mocht de Benelux toch onverhoopt over de HSL gejaagd worden) de relatie Den Haag - Brussel dan onderhouden? Waren toch 4 stammen?
 

29-04-2017 07:50:46
nohab
nohab
I6/I10 mag absoluut de HSL niet op.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

29-04-2017 08:03:24
geert
geert
Dat hangt er vanaf welk land je over spreekt. In België wel, inzet op de HSL Leuven-Liege  

29-04-2017 09:58:46
jeanne
jeanne
Quote
nohab (za 29 apr 2017 07:50:46 https://m.somda.nl/forum/8235/p614603/): I6/I10 mag absoluut de HSL niet op.


Er bestaat niet zo iets als een domme vraag en dus daarom de vraag waarom niet. Het spulletje gaat nu toch in revisie dus kan wel weer iets veranderen in die situatie?


Jeanne Kok
 

29-04-2017 16:33:29
nohab
nohab
Dan zal de NMBS het initiatief moeten nemen en alle benodigde aanpassingen betalen, want NS gaat beide absoluut niet doen.

Laatst bewerkt door nohab op 29-04-2017 16:34


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

30-04-2017 14:17:31
Chrisdb
Chrisdb
Quote
nohab (za 29 apr 2017 16:33:29 https://m.somda.nl/forum/8235/p614665/): Dan zal de NMBS het initiatief moeten nemen en alle benodigde aanpassingen betalen, want NS gaat beide absoluut niet doen.


Dat van dat initiatief snap ik, maar waarom zou NS de rekening niet gepresenteerd mogen krijgen? Meen me toch te herinneren dat NS verantwoordelijk is voor de rijtuigen.
 

30-04-2017 15:05:26
broek53
broek53
Los van het feit dat de Beneluxovereenkomst niet in beton gegoten is en sinds 1957 wel een paar keer gewijzigd (NMBS stelde bijvoorbeeld in de oude trekduweenheden ook twee rijtuigen), kan het natuurlijk niet zo zijn dat de NMBS zonder overleg of noodzaak rijtuigen gaat aanpassen en dan de rekening bij NS leggen. Ik zou overigens niet goed weten waarom er nog NMBS-stammen in de Benelux moeten rijden als die over de HSL gaat rijden, maar dat is een ander chapiter denk ik.  

30-04-2017 15:55:07
icened
icened
Als er mogelijk NMBS rijtuigen op de HSL gaan rijden zijn het alleen de I - 11 rijtuigen. Die zijn op de HSL toegelaten vanwege toiletten met gesloten circuit. En hebben waarschijnlijk luchtdichte ramen.

De I 6/I - 10 voldoen niet aan de voorwaarden voor het rijden op de (betonnen) HSL Zuid.

Eerst maar eens zien hoe ver Bombardier is met zijn SR 9. En zien of het rijden op de HSL Antwerpen - Breda soepel zal gaan als er eenmaal wordt gereden. De geschiedenis van de Beneluxtrein is tussen 2007 tot heden niet zo voortreffelijk...
 

30-04-2017 16:14:16
Pim530
Pim530
Het gesloten toiletsysteem is na de revisie geen argument meer. ICR heeft toch ook geen luchtdichte ramen?  

30-04-2017 16:17:48
AlexNL
AlexNL
Quote
broek53 (zo 30 apr 2017 15:05:26 https://m.somda.nl/forum/8235/p614710/):

Ik zou overigens niet goed weten waarom er nog NMBS-stammen in de Benelux moeten rijden als die over de HSL gaat rijden, maar dat is een ander chapiter denk ik.


Misschien om treinen te kunnen verlengen als er veel vraag is? De voorraad ICR is niet onbeperkt, en zoals we in het verleden hebben gezien zijn er soms langere samenstellingen nodig (Olympische Spelen Londen 2012)
 

30-04-2017 19:31:32
icened
icened
Quote
AlexNL (zo 30 apr 2017 16:17:48 https://m.somda.nl/forum/8235/p614713/):

Misschien om treinen te kunnen verlengen als er veel vraag is? De voorraad ICR is niet onbeperkt, en zoals we in het verleden hebben gezien zijn er soms langere samenstellingen nodig (Olympische Spelen Londen 2012)


Als de Benelux + via de HSL rijdt zal de totale reistijd teruggaan van 3 uur en 19 minuten naar 2 uur en 50 minuten. Had gelezen dat nu 14 Benelux stammen nodig zijn tussen Amsterdam - Roosendaal - Brussel.

Mogelijk zijn dan ook minder stammen nodig. En was het niet zo dat de Benelux + geïntegreerd wordt in de serie 1000?
 

30-04-2017 19:32:52
vrijgezel
vrijgezel
Quote
icened (zo 30 apr 2017 15:55:07 https://m.somda.nl/forum/8235/p614711/): Als er mogelijk NMBS rijtuigen op de HSL gaan rijden zijn het alleen de I - 11 rijtuigen. Die zijn op de HSL toegelaten vanwege toiletten met gesloten circuit. En hebben waarschijnlijk luchtdichte ramen.

De I 6/I - 10 voldoen niet aan de voorwaarden voor het rijden op de (betonnen) HSL Zuid.




De "geklimatiseerde" I 10 rijtuigen hebben wel een gesloten wc systeem wat op de stelbalk staat aangegeven met het opschrift "(wc)" [letterlijk tussen de haakjes]. Ook zijn de I 10 rijtuigen met hoge volgnummers geklimatiseerd wat zichtbaar is aan de vensters: slechts enkele klapramen. De niet geklimatiseerde rijtuigen hebben schuiframen. Ook heb ik al gezien dat de I 10 rijtuigen-met-hoge-volgnummers al als versterkingsrijtuigen meerijden met composities I 11 en zelfs in de trek-duw-eenheid. Het betreft de dienst Oostende - Eupen waarbij deze over de HSL rijdt tussen Leuven en Liège.

https://m.somda.nl/forum/18869/p608250/Spots+internationale+treinen+dienstregeling+2017/
 

30-04-2017 19:43:04
icened
icened
Weet niet aan welke alle eisen de treinmaterieel moeten voldoen die op de HSL Zuid en HSL Leuven - Luik moeten rijden. Maar op de HSL Zuid zijn wel weer tunnels dan tussen Leuven - Luik.

In een oude brief lees je over de eisen van de nieuwe ICNG:

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwjzl9yn3szTAhVMZFAKHQSACqMQFggjMAA&url=http%3A%2F%2Fwww.adse.nl%2Fuploads%2Fnieuws%2Ficng_1_brief_ns_aan_staatssecretaris_masnveld.pdf&usg=AFQjCNEHKmqUKjskzKkU3HBIjzklJwzkzA&sig2=cIZ2CQxzgGV5QMUX9g9TQQ

Hier hebben ze ook over drukverschillen:


Reizigerscomfort op Intercityniveau met aandacht voor aspecten als geluid, drukverschillen, klimaat en trillingen.

Laatst bewerkt door icened op 30-04-2017 19:54
 

30-04-2017 21:29:59
AlexNL
AlexNL
Quote
icened (zo 30 apr 2017 19:31:32 https://m.somda.nl/forum/8235/p614720/):

Als de Benelux + via de HSL rijdt zal de totale reistijd teruggaan van 3 uur en 19 minuten naar 2 uur en 50 minuten. (...) En was het niet zo dat de Benelux + geïntegreerd wordt in de serie 1000?


Als de Benelux+ wordt geïntegreerd in de 1000 zal de rijtijd ongeveer 2u30 bedragen (afhankelijk van hoe snel er in Breda gekeerd kan worden).

Daardoor zal de materieelbehoefte weer wat afnemen, al weet ik niet wat de gevolgen zullen zijn van het eens in de vier uur doorrijden naar Gv ipv Asd.
 

30-04-2017 21:39:40
michaben
michaben
2u30 gaat je echt niet lukken hoor, de aansluitende 1000 vertrekt nu precies een half uur na de 9200 uit Asd, dat is dan ook je winst indien je via de HSL rijdt. Tijden op Rtd en Atw blijven nagenoeg hetzelfde als je Bd rijdt ipv via Ddr en Rsd, via Bd is meer kilometers tenslotte. Discussie over materieel bij Benelux over de HSL is overigens al meermaals gevoerd in de onderwerpen die daar over gaan.  

30-04-2017 21:40:19
thom
thom
Quote
Pim530 (zo 30 apr 2017 16:14:16 https://m.somda.nl/forum/8235/p614712/): Het gesloten toiletsysteem is na de revisie geen argument meer. ICR heeft toch ook geen luchtdichte ramen?

D'r kan geen raam open, hoezo niet luchtdicht?
 

30-04-2017 21:45:46
ZJ37
ZJ37
Moet er dan ook niet iets in de rijtuigovergangen gedaan worden om de boel drukdicht te houden?

Als je nu door een tunnel rijdt met ICR merk je meteen als er een andere trein door de andere buis heen rijdt: je hoort en voelt dan beukende geluiden tegen de trein aan.
 

30-04-2017 21:48:33
thom
thom
Of de vouwbalg wel of niet drukdicht is, doet niks af aan de opmerking dat de ramen luchtdicht zijn %08%  


Somda In de Wolken Weddings advertentie

30-04-2017 22:24:02
Pim530
Pim530
Ik meen toch dat er klapramen in ICR zitten, of zijn die verwijderd?  

30-04-2017 22:36:46
thom
thom
Als noodventilatie ja, dus niet standaard te openen door reizigers.  

30-04-2017 23:46:10
Pim530
Pim530
Daar kan toch altijd iets van lucht doorheen?  

01-05-2017 00:35:43
thom
thom
Daar zit een aardig rubber tussen, daar gebeurd niet snel wat mee lijkt me....  

01-05-2017 10:05:36
sjoerd
sjoerd
We vergeten de afvoeren van de toiletten. Een luchtdichte trein veroorzaakt geen windstoot (met toevoegingen?) als je toevallig met je achterwerk boven de wc-pot hangt, want die heeft een gesloten toiletsysteem.  

01-05-2017 10:47:26
jorgo
jorgo
Ik zou me niet blindstaren op inzet in de Benelux, of dat de rijtuigen vanwege een langdurige/andersoortige Benelux-inzet worden aangepast. Daar wordt geen uitspraak over gedaan.

Een tijdje nog wel natuurlijk, er staat in het oorspronkelijke bericht op hgbtf dat de eerste 15 rijtuigen dit jaar gereviseerd zullen worden en daarna weer instromen op de verbindingen naar Luxemburg en Amsterdam. Dat zijn gewoon de diensten die ze nu ook rijden, zie http://www.beluxtrains.net/indexnl.php?page=searchbelrollingstock (selecteer I6). Met andere woorden, een rijtuig dat volgende maand klaar is gaat gewoon weer meelopen en zolang de Beneluxinzet van de Belgische stammen niet wijzigt, gaan we er ook gereviseerde aantreffen.

De reden dat er gereviseerd wordt ligt vooral in de mogelijke inzet op de klassieke netten van Duitsland, Frankrijk etc. (meer info op https://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=41&t=11911&start=45#p230940).
Hun RIC-status heeft ze in het verleden al gemakkelijk verhuurbaar/vercharterbaar gemaakt. Die inkomstenbron is wellicht een welkome toevoeging op de verder tegenwoordig spaarzame reguliere inzet.
 

01-05-2017 11:25:35
thom
thom
Quote
sjoerd (ma 01 mei 2017 10:05:36 https://m.somda.nl/forum/8235/p614760/): We vergeten de afvoeren van de toiletten. Een luchtdichte trein veroorzaakt geen windstoot (met toevoegingen?) als je toevallig met je achterwerk boven de wc-pot hangt, want die heeft een gesloten toiletsysteem.

ICR heeft geen open toiletten meer in gebruik, en deze zijn vervangen door opvang en bio en bakken.
 

01-05-2017 11:52:24
sjoerd
sjoerd
Ja, daar ging het nu juist over, voor ik mijn opmerking plaatste. Die bijdragen gingen wel over dichte ramen en wagenovergangen, maar er werd geen rekening gehouden met de toiletten. En dat die bij ICR nu winddicht zijn is mij bekend.  

20-05-2017 18:50:07
Astraea
Astraea
Nu er weer een volwielenstam is opgeleverd, is er al enig zicht op hoelang de I6/I10 stammen in de Benelux blijven rijden?  

21-05-2017 18:14:08
Chrisdb
Chrisdb
Hangt ervanaf hoeveel BNL-stammen inmiddels HSL-proof zijn verwacht ik...

Laatst bewerkt door Chrisdb op 21-05-2017 18:16
 

21-05-2017 18:32:07
Daan!
Daan!
Alle rijtuigen die gereviseerd zijn door Hlmwpl zijn toch HSL-proof?  

21-05-2017 18:38:06
train85
train85
Quote
Astraea (za 20 mei 2017 18:50:07 https://www.somda.nl/forum/8235/p616483/): Nu er weer een volwielenstam is opgeleverd, is er al enig zicht op hoelang de I6/I10 stammen in de Benelux blijven rijden?
Volgens bronnen binnen NS willen ze er zeker nog dit jaar mee blijven rijden.
 

21-05-2017 20:28:04
broek53
broek53
Quote
Daan! (zo 21 mei 2017 18:32:07 https://www.somda.nl/forum/8235/p616525/): Alle rijtuigen die gereviseerd zijn door Hlmwpl zijn toch HSL-proof?
(Als we toch in de oude terminologie zijn, is Hlm een wph. De laatste 😆.)
Ja, alleen de volwielen met bijbehorende remblokken en andere aanpassingen krijgen alle rijtuigen in Onnen.
 

27-10-2017 07:02:08
Bollenstad
Bollenstad
Rijden de Belgische rijtuigen nu nog planmatig in NL? Zo ja, weet iemand in welke trein ze a.s. zondag zijn gepland? Of had ik dat zelf ergens kunnen vinden?  

27-10-2017 07:25:16
DDZ7504
DDZ7504
https://actutrein.nl/opvallend/live.php

In de bovenste sectie verschijnen alle ritten met Belgische stammen.
 

27-10-2017 08:06:20
nohab
nohab
Ze zijn vrij honkvast dus kijken in oude spots wijst heel aardig in de goede richting.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

27-10-2017 08:12:43
MetroRET
MetroRET
Oftewel:
9215/9236/9255
9228/9247/9268
 

30-10-2017 17:14:59
BGM104
BGM104
Wie nog mee wil met een I6/I10 stam in de Benelux moet snel zijn. Zoals het nu staat is het na komende vrijdag afgelopen met de inzet in de Benelux.  

30-10-2017 17:26:52
phantom
phantom
Is ook bekend wat daar dan de reden van is ?
Heeft men nu wel genoeg normale stammen over om in te zetten voor de diensten die deze stam reed ?


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

30-10-2017 17:49:29
gose91
gose91
Komend weekend worden alle rijtuigen omgezet naar de treinstelmodus, dus zoals ICDirect. Dan gaat de BNL in sandwich op het klassieke lijntje rijden.
Mogelijk wordt tussendoor nog teruggeweken naar een I6/I10-stam, maar dit zou niet meer planmatig moeten zijn.
 

30-10-2017 18:01:50
AlexNL
AlexNL
Dat betekent dus ook dat er in België met dichte deur vertrokken gaat worden? Of kan er in treinstelmodus worden gereden met het open deur-regime van NMBS?  

30-10-2017 18:49:59
gose91
gose91
Stam 16282 heeft vaak en lang in België gebivakkeerd om ze daar aan deze instelling te laten wennen
In principe kan er niet met open deur vertrokken worden. De TRAXX locs hebben vanaf komend weekend in de reizigersdienst a la SLT een groene lamp nodig als tractievoorwaarde. Tuurlijk kan dat overbrugd worden, maar dat is niet de bedoeling!

Laatst bewerkt door gose91 op 30-10-2017 18:51
 

30-10-2017 20:07:54
didam2009
didam2009
Waarom nemen ze geen I11 rijtuigen de zijn een aantal rijtuigen die 200 mogen
Hoef je alleen de HLE 18 locs in Nederland toe te laten
Ze hebben ook 25 Kv dus ze kunnen op de hsl


Groeten uit het weinig spoorse Montferland
 

30-10-2017 20:25:27
MetroRET
MetroRET
Of gwn NS TRAXX met i11 in sandwich.  

30-10-2017 20:26:33
cuneo56
cuneo56
Beetje kort dag omdat voor komend weekend te regelen  

30-10-2017 20:27:55
didam2009
didam2009
Die mogen geen 200 De HLE 18 wel


Groeten uit het weinig spoorse Montferland
 

30-10-2017 20:31:58
AlexNL
AlexNL
Quote
didam2009 (ma 30 okt 2017 20:07:54 https://www.somda.nl/forum/8235/p630323/): Waarom nemen ze geen I11 rijtuigen de zijn een aantal rijtuigen die 200 mogen
Hoef je alleen de HLE 18 locs in Nederland toe te laten
Ze hebben ook 25 Kv dus ze kunnen op de hsl

Quote
MetroRET (ma 30 okt 2017 20:25:27 https://www.somda.nl/forum/8235/p630329/): Of gwn NS TRAXX met i11 in sandwich.


1) I11 wordt al volop ingezet door NMBS op verbindingen waar dat nodig is, zoals Leuven - Luik. Daar rijdt men 200 in binnenlandse dienst.
2) HLE 18 heeft geen ATB.
3) Het akkoord is al decennialang "NS levert rijtuigen, NMBS levert locs". Dit is in verhouding met de afstand die in Nederland wordt afgelegd t.o.v. de afstand die in België wordt afgelegd. De extra locs die nodig zijn voor het sandwichrijden komen van NS.
 

30-10-2017 22:20:53
icened
icened
Quote
AlexNL (ma 30 okt 2017 20:31:58 https://www.somda.nl/forum/8235/p630335/):
Quote
didam2009 (ma 30 okt 2017 20:07:54 https://www.somda.nl/forum/8235/p630323/): Waarom nemen ze geen I11 rijtuigen de zijn een aantal rijtuigen die 200 mogen
Hoef je alleen de HLE 18 locs in Nederland toe te laten
Ze hebben ook 25 Kv dus ze kunnen op de hsl

Quote
MetroRET (ma 30 okt 2017 20:25:27 https://www.somda.nl/forum/8235/p630329/): Of gwn NS TRAXX met i11 in sandwich.


1) I11 wordt al volop ingezet door NMBS op verbindingen waar dat nodig is, zoals Leuven - Luik. Daar rijdt men 200 in binnenlandse dienst.
2) HLE 18 heeft geen ATB.
3) Het akkoord is al decennialang "NS levert rijtuigen, NMBS levert locs". Dit is in verhouding met de afstand die in Nederland wordt afgelegd t.o.v. de afstand die in België wordt afgelegd. De extra locs die nodig zijn voor het sandwich rijden komen van NS.


1) Zien wat er gaat gebeuren als de M 7 instroomt. De M 7 zal wel eerst een aantal andere Belgische treinmaterieel gaan vervangen zoals M 4. Lees ook wel eens Belgische treinforums.

Dit is ongeveer de nieuwste ontwikkeling met de M 7:

http://railcolornews.com/2017/09/05/be-first-m7-car-is-ready-for-painting/

2). Las kort geleden dat HLE 18 wel is toegelaten in Frankrijk. Had HLE 18 dan wel standaard KVB?

3) Ben benieuwd of die beleid van decennia ook geldt vanaf 2025. Het is nu wat complexer geworden.

Laatst bewerkt door icened op 30-10-2017 22:21
 

30-10-2017 22:40:38
AlexNL
AlexNL
Quote
icened (ma 30 okt 2017 22:20:53 https://www.somda.nl/forum/8235/p630341/):

1) Zien wat er gaat gebeuren als de M 7 instroomt. De M 7 zal wel eerst een aantal andere Belgische treinmaterieel gaan vervangen zoals M 4. Lees ook wel eens Belgische treinforums.



M7 gaat inderdaad als eerste Belgisch binnenlands materieel aanvullen en ouder materieel aflossen (idd, de M4's). Daarmee kan NMBS ook een berg locs met pensioen sturen waar ze geen ETCS in willen installeren.

Of er I-materieel gaat doorstromen naar internationale treinen is nu nog onduidelijk. Op dit moment zijn de NMBS-werkplaatsen bezig met het moderniseren van I6, ik denk niet dat men erop rekent dat er op korte termijn (binnen 3 jaar) een significante hoeveelheid I10/I11 vrijkomt.

Quote

2). Las kort geleden dat HLE 18 wel is toegelaten in Frankrijk. Had HLE 18 dan wel standaard KVB?


HLE18 is inderdaad toegelaten in Frankrijk, maar met beperkingen. De HLE18 is inderdaad uitgerust met KVB.

Quote

3) Ben benieuwd of die beleid van decennia ook geldt vanaf 2025. Het is nu wat complexer geworden.

Dat is helemaal koffiedik kijken.
 

30-10-2017 22:59:20
geert
geert
De beperkingen voor de HLE 18 in Frankrijk zijn zeer beperkt. Dubbeltractie mag en 200 km/h ook, alleen vermogensbeperking bij een bepaald type bovenleiding wat weinig voor komt. En uiteraard alleen toelating onder 25kV. Machines zijn voor 1500V= niet geschikt en dus ook niet toegelaten.  

30-10-2017 23:00:36
thom
thom
Wat een gespeculeer allemaal weer, en ondertussen weten we allemaal dat het toch niks word.
Quote
gose91 (ma 30 okt 2017 18:49:59 https://www.somda.nl/forum/8235/p630312/): Stam 16282 heeft vaak en lang in België gebivakkeerd om ze daar aan deze instelling te laten wennen
In principe kan er niet met open deur vertrokken worden. De TRAXX locs hebben vanaf komend weekend in de reizigersdienst a la SLT een groene lamp nodig als tractievoorwaarde. Tuurlijk kan dat overbrugd worden, maar dat is niet de bedoeling!

Je kunt het personeel wel aan die instelling laten wennen, maar de wetgeving daar schrijft voor dat de treinbegeleider verantwoordelijk is over een ieder op het perron waardoor met open deur vertrokken zal moeten worden.
Enige optie is dat men daar dus wat op gevonden heeft.
 

30-10-2017 23:19:35
AlexNL
AlexNL
Quote
geert (ma 30 okt 2017 22:59:20 https://www.somda.nl/forum/8235/p630347/):

Machines zijn voor 1500V= niet geschikt en dus ook niet toegelaten.


De HLE18 is wél geschikt voor 1500V =, ze zijn niet geschikt voor 15 kV ~ (https://www.mobility.siemens.com/mobility/global/SiteCollectionDocuments/de/logistics/airport-logistics/cargo-handling-systems/reference-list-locomotives-en.pdf). Maar we dwalen een beetje af.


Rijdt het I6/I10 in de Benelux met vaste stammen of wisselt men naar hartelust bakken uit?

Vraag achter de vraag: NMBS is momenteel bezig met een opfrisbeurtje van die vloot (nieuwe stoelbekleding, stopcontacten, zulk soort werk) en daarvan zouden dit jaar 15 rijtuigen inzetbaar moeten zijn. Is zo'n opgeknapt rijtuig al in Nederland geweest?
 

30-10-2017 23:36:26
gose91
gose91
Quote
thom (ma 30 okt 2017 23:00:36 https://www.somda.nl/forum/8235/p630348/): Wat een gespeculeer allemaal weer, en ondertussen weten we allemaal dat het toch niks word.
Quote
gose91 (ma 30 okt 2017 18:49:59 https://www.somda.nl/forum/8235/p630312/): Stam 16282 heeft vaak en lang in België gebivakkeerd om ze daar aan deze instelling te laten wennen
In principe kan er niet met open deur vertrokken worden. De TRAXX locs hebben vanaf komend weekend in de reizigersdienst a la SLT een groene lamp nodig als tractievoorwaarde. Tuurlijk kan dat overbrugd worden, maar dat is niet de bedoeling!

Je kunt het personeel wel aan die instelling laten wennen, maar de wetgeving daar schrijft voor dat de treinbegeleider verantwoordelijk is over een ieder op het perron waardoor met open deur vertrokken zal moeten worden.
Enige optie is dat men daar dus wat op gevonden heeft.

Andere optie is dat men akkoord is met de werking van het systeem. Net als NL met de deurbesturing van de I6/I10 rijtuigen. Een buitendeur van de HC blijft in treinstelmodus niet open als de trein gaat rijden en wordt gewoon dichtgestuurd. In de instelling waarin ze nu nog staan kan een HC de deur zo lang open houden als ie zou willen, maar die voorziening na dit weekend niet meer actief.

Laatst bewerkt door gose91 op 30-10-2017 23:37
 

31-10-2017 08:42:45
Jan-Mark
Jan-Mark
@Alex: van die gemoderniseerde I6-rijtuigen is er nog geen een na revisie alweer in dienst verschenen, laat staan dat er een in NL is geweest  

31-10-2017 09:13:50
icened
icened
Het zijn wel de laatste stuiptrekkingen van oude ICR. De I 6/I - 10 gaan net als de NS ICR langzaam maar zeker er uit. En rijden die oude I - 6/I - 10 onderhand niet op hun tandvlees?  

31-10-2017 10:06:59
thom
thom
Je leest toch net dat men in België nog een revisie aan het het uitvoeren is op de I6'en?  

31-10-2017 10:32:59
sjoerd
sjoerd
Quote
icened (di 31 okt 2017 09:13:50 https://www.somda.nl/forum/8235/p630363/): Het zijn wel de laatste stuiptrekkingen van oude ICR. De I 6/I - 10 gaan net als de NS ICR langzaam maar zeker er uit. En rijden die oude I - 6/I - 10 onderhand niet op hun tandvlees?

De ICR zijn niet nieuw meer maar ze zien er prima uit, van buiten en van binnen, rijden goed en dat dankzij nieuwe volwielen dus ... De rijtuigen plan E waren indertijd echt aftands maar dat kun je van ICR niet zeggen. En ja, er is geen wifi in, maar dat hou je dan maar even op.
 

31-10-2017 10:53:46
ZJ37
ZJ37
Waar zet men de I6 verder nog eigenlijk nog voor in?  

31-10-2017 10:58:59
JulienO
JulienO
Versterkingsrijtuigen voor I11 stammen, de IC Liers-Luik-Luxembourg. Een slag Brussel-Luxembourg (voormalig EC treinpaar). Vooral internationaal naar LUX dus.  

31-10-2017 11:12:59
Jan-Mark
Jan-Mark
Die eerste zin mag je schrappen, dat is namelijk de inzet van de I10-rijtuigen. I6 wordt alleen marginaal ingezet op de IC Brussel - Luxemburg.  

31-10-2017 11:26:19
Pim530
Pim530
Waarbij aangetekend dat er binnenkort waarschijnlijk wel meer van nodig is, omdat MS'96 dan Luxemburg niet meer in mag.  

31-10-2017 12:09:09
Jan-Mark
Jan-Mark
Voor hier vragen over komen: de MS'96 mag na de zomer van volgend jaar Luxemburg niet meer in komen, omdat ETCS dan verplicht wordt.