12-02-2010 05:48:45 | ||
---|---|---|
spiketrain
Moderator ![]() |
Ik heb de topictitel wat algemener gemaakt. Groet, Spiketrain |
12-02-2010 08:58:41 | ||
---|---|---|
robbertc
![]() |
QuoteJe kunt je afvragen of (zeker voor de politiek) een uursverbinding nog van deze tijd is. Plaatsen als Wolvega en Arnemuiden komen er toch aardig karig van af. Waarom hebben plaatsen als Beilen, Den Helder Zuid, Bunde, Zaltbommel, Oosterbeek (enz enz) wel een verbinding van 2x pu en bijvoorbeeld Wolvega of Arnemuiden niet? Het is misschien wel zo dat als je aan de aanbod-kant wat veranderd, de vraag-kant mee veranderd. Een uursverbinding is niet echt aantrekkelijk.. |
12-02-2010 09:29:52 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
Nee klopt, maar is een tragere halfuursdienst dan wel aantrekkelijker? Ik heb te doen met reizigers die elke dag Mdb/Gs-Rsd moeten reizen... Als je elk half uur met de IC zou stoppen te Hgv dan moet je nog steeds de knopen in Gn met Arriva in stand kunnen houden en die 2 minuten extra op een uur is dan ook niet echt spannend. Los van dat ik vind dat Hgv niet moet zeuren, want in zulke grote getalen reist men vast niet elke dag naar Shl. |
12-02-2010 14:50:45 | ||
---|---|---|
bultena
![]() |
Het gaat natuurlijk niet (alleen) om Schiphol, maar om de overstap in Zl. Je wilt minimaal tot Amf of Uc kunnen blijven zitten. Vandaar mijn eerder beschreven voorstel om na 2012 de stopper 9100 door te trekken als "Veluwe-IC' via Amf naar Asd of Uc, Rc of desnoods ook Hc. Naar Eindhoven mag ook nog want de overstap van Noord Oost naar het zuiden is al jaren slecht. |
![]() |
advertentie |
12-02-2010 15:04:11 | ||
---|---|---|
mdj
![]() |
En laat die overstap nu net vrij makkelijk zijn, in de richting Amf. Gewoon cross/platform. Even voor de duidelijkheid (voordat ik mensen woorden in de mond leg, terwijl het andere woorden zijn): Uc, Rc, Hc, stellen Utrecht Centraal (Ut), Rotterdam Centraal (Rtd) en Den Haag Centraal (Gvc) voor? Dan is het uitermate opmerkelijk, daarvoor moet je hoe dan ook overstappen. In Zl namelijk (komende uit de 9100). Dus dat is geen argument, daarvoor moet er al overgestapt worden. Bij twijfel: gebruik beton. |
12-02-2010 15:05:05 | ||
---|---|---|
robbertc
![]() |
Utrecht = Ut Voor Ut moet je nu ook al overstappen. Het maakt niet uit of je dat nu in Zl of Amf doet. (persoonlijk vind ik Zl prettiger, ik doe liever 9100 > 500 in Zl dan 700 > 1700 in Amf) |
12-02-2010 21:24:13 | ||
---|---|---|
bultena
![]() |
Excuses voor de foutieve afkortingen Ik geef toe dat huidige overstap in Zl naar het westen goed is, maar terug zeker niet. En nogmaals, lang niet iedereen hoeft naar Schiphol maar reist via Ut verder naar het westen of zuiden. Tevens wil ik slechts de discussie aanzwengelen voor de periode vanaf de intro van de Hanzelijn. Dan kunnen die stoppers (toch ICMm) gewoon weer als vanouds doorrijden. Heeft iedereen zijn/haar zin: er zijn 2 IC's, 2 stoppers en niemand hoeft al in Zl overstappen. Die 'nieuwe-oude' stoppers kunnen dan weer als vanouds met het Leeuwarder deel splitsen en combineren. |
12-02-2010 21:49:31 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Quote Door de symmetrie zijn die overstappen vergelijkbaar. Stopper vertrekt 6 minuten na de IC naar Gn, dat lijkt me prima. |
12-02-2010 21:51:06 | ||
---|---|---|
dh3201
![]() |
De meeste IC's in de Randstad zijn trager dan de 9100 omdat die vaker stoppen. Het alleen jammer dat de 9100 niet genoeg stations kan overslaan om ook IC genoemd te mogen worden ![]() Shqiperise-lopers? |
12-02-2010 21:54:33 | ||
---|---|---|
bultena
![]() |
Quote Het gaat niet zo zeer om de tijd, maar om de loopafstand. Heen is het het zoals Robert aangeeft tegenwoordig cross platform maar terug moet je van 3 naar 14. |
12-02-2010 22:05:27 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Dat is de discussie van de 2e Zwolse perrontunnel die in de spits hard nodig is, liefst aan de noordkant met uitgang aan het busstation. In de spitsen met tegelijk aankomende 5600, NO (plus voortreinen) en 3600 met overstappers alom draait die hele meute vast in dat tunneltje. |
12-02-2010 23:11:41 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Verdubbeling van de tunnel zit in de planning voor 2012, net als een vierde perron. En in Zwolle wordt in de Hanzelijntijd niet (meer) gecombineerd en gesplitst. (En beide zaken hebben met de IC-status van hoogeveen eigenlijk niets te maken ![]() Laatst bewerkt door broek53 op 12-02-2010 23:12 |
13-02-2010 14:10:03 | ||
---|---|---|
jeanne
![]() |
Quote Inderdaad dit gaat niet meer over Hgv maar, waar moet ik die 2e Zwolse perrontunnel dan plaatsen? Grofweg is Mp/Dv zuid/oost en Kpn/Amf noord/west als ik op de kaart kijk! |
13-02-2010 14:20:32 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Daar komt ie helaas niet; er is gekozen voor verbreding van de huidige tunnel. Ik zou hem aan de Meppelse kant leggen, onder andere ivm de perrons voor de stoppers ri Groningen en Emmen en het streekbusstation aan die kant. |
13-02-2010 16:39:27 | ||
---|---|---|
rfhkappers
![]() |
Quote Ik denk dat NS niet met IC's in Hgv wil stoppen omdat de stoptreinen dan te weinig gebruikt zouden worden en niet omdat een IC-stop teveel tijd zou kosten. Immers: Hoogeveners die naar Asn, Gn en Zl willen stappen dan voor een flink deel op de IC's en voor de 9100 blijven dan alleen de kruimels over: Hgv-Mp, Hgv-Bl en Hgv-Hrn. Kortom, de 9100 wordt dan in de ogen van NS een onrendabele treinserie. En het eerst een jaar proberen en dan alsnog de IC-stop afpakken gaat nu eenmaal niet. |
14-02-2010 01:17:19 | ||
---|---|---|
bjornl
![]() |
In basis is dat inderdaad wat NSR gezegd heeft: het model 2x IC zonder Hgv-stop + 2x stop is rendabel te maken, 2x IC met Hgv-stop + 2x stop niet. Versnelling is daar wel een component in (want trekt extra "keuzereizigers"), maar er is nooit gezegd dat dat het belangrijkste is. |
14-02-2010 13:27:43 | ||
---|---|---|
AlbertP
![]() |
Quote Otb wordt alleen in de spits 2x pu per richting bediend. 7500 rijdt anders maar 1x. |
14-02-2010 22:47:04 | ||
---|---|---|
willy84
![]() |
Dat laatste vindt ik belachelijk weinig, maar dat terzijde. Het is tijd dat er knopen worden doorgehakt. Dit gehannes schiet niemand wat mee op. Als het nog langer gaat duren dan wordt het voor komend jaar wéér niks! |
16-02-2010 19:51:57 | ||
---|---|---|
bjornl
![]() |
Otb is een slechte vergelijking. Het dorp is sterk op Arnhem geörienteerd en er rijden overdag 8 bussen per uur tussen Oosterbeek en Arnhem. Een hele andere situatie dan Hoogeveen, wat zelf een regionaal centrum is. |
20-02-2010 13:35:57 | ||
---|---|---|
spiketrain
Moderator ![]() |
Spiketrain: de discussie over Meppel is afgesplitst naar https://m.somda.nl/forum/8166/IC-status+Meppel/. Hier over Hoogeveen verder s.v.p.. Groet, Spiketrain |
18-06-2011 21:38:57 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Na bijna anderhalf jaar goed nieuws uit het Noorden %02% http://www.dvhn.nl/nieuws/drenthe/article6737255.ece/Drenthe-offert-intercity-Hoogeveen- |
18-06-2011 21:49:40 | ||
---|---|---|
salieri
![]() |
Ze worden eindelijk eens verstandig... |
18-06-2011 23:08:05 | ||
---|---|---|
woepje
![]() |
Ja heel goed, maar vorig jaar hadden ze ook verstandig kunnen zijn. Nou, goed nieuws! Laat maar komen! Het artikel spreekt over nieuwe drgl vanaf december 2012. Dat klopt ook, want dan gaat Hanzelijn in dienst. Maar gaat men vanaf dec 2011 de dienstregeling ook al aanpassen? Laatst bewerkt door woepje op 18-06-2011 23:19 |
19-06-2011 00:00:23 | ||
---|---|---|
Pim530
![]() |
Volgens het artikel niet, en lijkt mij erg onwaarschijnlijk, aangezien alle aansluitende (bus)dienstregeling al in de maak zijn voor volgend jaar. |
19-06-2011 00:09:38 | ||
---|---|---|
woepje
![]() |
Mooi als het toch nog in de maak is, kan het ook meteen worden meegenomen. En aansluiten wordt nu ook makkelijker omdat er nu 4x per uur een aansluiting te maken is. Maar ik vermoed ook dat het pas vanaf dec 2012 gaat gebeuren, want dan gaat alles toch op de schop. |
19-06-2011 00:40:55 | ||
---|---|---|
Pim530
![]() |
In de maak wil zeggen dat er al diverse dingen zijn afgerond en projecten/voorstellen niet uitgewerkt (wat dan nu al had moeten gebeuren), juist omdat eind 2012 de boel toch op de schop moet. |
25-06-2011 19:43:03 | ||
---|---|---|
reisthijs
![]() |
QuoteHet oude plan van NS om eerder dan de opening van de Hanzelijn twee snelle IC's te laten rijden die niet in Hgv stoppen is in 2009 afgewezen. Toen was al duidelijk dat er pas in dec 2012 iets zal gaan veranderen ten noorden van Zwolle. (Ter herinnering: NS zou oorspronkelijk een startsubsidie krijgen om in de dienstregelingsjaren 2010, 2011 en 2012 twee snelle IC's te laten rijden. Zonder die subsidie wordt het niet rendabel geacht zolang de Hanzelijn nog niet open is. Toen kwam daar ineens de eis bij dat er een IC in Hgv moest stoppen dus heeft NS het hele plan maar afgelast en uitgesteld tot drgl 2013.) |
09-08-2011 12:28:43 | ||
---|---|---|
woepje
![]() |
Laatste poging behoud IC-status Hoogeveen dinsdag 9 augustus 08:56 HOOGEVEEN - Namens de gemeenteraad van Hoogeveen heeft plaatsvervangend raadslid Ben Buskes een brief geschreven naar het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Dit in een laatste poging de intercitystatus van NS-station Hoogeveen te behouden.De brief is gericht aan minister Melanie Schultz van Haegen - Maas Geesteranus. ,, Kort samengevat wil de NS op het traject Zwolle-Groningen in beide richtingen twee intercity’s en twee stoptreinen per uur laten rijden, waarbij de intercity’s dan niet langer stoppen in Hoogeveen. Dat zou ‘ongewenst’ zijn, maar desgevraagd wilde NS geen inzage geven in onderliggende bevindingen, rapporten of onderzoek’’, zo schrijft Buskes. Buskes wil een gesprek met de minister, om in gezamenlijkheid een uitweg te vinden, waardoor de intercitystatus van Hoogeveen behouden blijft. Zie: http://hoogeveen.nieuws.nl/3131722 De soap omtrent Hgv gaat vrolijk verder, zucht. Is het niet mogelijk om de toekomstige IC Lw-Rtd gewoon aan de 9100 te knopen in Zl? De 9100 komt in de huidige drgl net voor de 10500/10700/12500/12700 aan in Zl namelijk, geen idee of dat straks ook zo zal zijn. Dan komen er in de spits bijvoorbeeld 9 bakken ICM uit Lw en die worden in Zl gecombineerd met 6 bakken ICM uit de 9100. Buiten de spits bijvoorbeeld een ICM drietje of viertje uit de 9100 en 6 bakken ICM uit Lw. Meeste reizigers richting Amsterdam gaan natuurlijk via de Hanzelijn, maar er blijven altijd reizigers naar Amf en Ut e.v. rijden. Voordelen: - Hgv behoudt zijn lieve IC status en die kan dus ook stoppen met piepen. - Ook Gn en Asn behoudt een rechtstreeks verbinding met Amf en Ut, dus geen volksverhuizingen in Zl. Maar ik zal vast wel iets over het hoofd zien? |
09-08-2011 12:36:59 | ||
---|---|---|
maurits
![]() |
Zou volgens mij geen enkel probleem moeten zijn. En als je gaat combineren/splitsen in Meppel met die trein, scheelt dat capaciteit tussen Mp en Zl. Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2) |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
09-08-2011 12:37:47 | ||
---|---|---|
Pim530
![]() |
Dat wilden de spoorwegen niet, stond op meerdere plekken in de media. Het ging Hgv overigens aanvankelijk om een rechtstreekse verbinding met m.n. Amersfoort, dus ik zou zeggen, doorkoppelen aan de 5600. Buffer in Zl is erg lang, dus ook tijd genoeg om aldaar in de spits een tweede DDAR/MDDM'tje aan te koppelen. |
09-08-2011 12:50:49 | ||
---|---|---|
woepje
![]() |
Als NS de 9100 niet aan de IC uit Lw wil koppelen, waarom dan wel aan de 5600? En met DDAR in de 9100 rijden buiten de spits is ook zwaar overkill. Ik snap niet waarom NS dit niet wil. Is hier een speciale reden voor? In feite zou het een goede oplossing zijn voor het eeuwige gejank van Hgv en zijn ze niet de enige die hierdoor op vooruit gaan. |
09-08-2011 12:57:30 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
NS wil gewoon snellere IC's tussen Gn en Zl (en verder) en ook liefst in een strak halfuurspatroon. De stoptreinen gaan ook elk half uur rijden tussen Zl en Gn, dus qua frequentie gaat er geen enkel station op achteruit. Door al dat gejammer in Mp en Hgv (het wachten is nog op Bl en Hrn) worden die IC's nooit sneller natuurlijk. |
09-08-2011 13:03:19 | ||
---|---|---|
woepje
![]() |
Aan hetgeen wat NS wil wordt ook voldaan: 2 snellere IC's en 2 stoptreinen per uur op Gn-Zl. Maar in plaats dat de 9100 gaat keren, koppelen we die gewoon aan de IC naar Amf. Maar dat laatste levert blijkbaar bezwaren op bij NS? En als Bl ook gaat piepen, dan eis ik dat NS alle treinen gewoon "boemelexpres" gaan noemen in plaats van IC, sprinter etc. Zijn we meteen van het gejank af daarna. |
09-08-2011 13:05:13 | ||
---|---|---|
Pim530
![]() |
Quote Ik denk dat dit in lijn ligt met de plannen op alleen nog maar 'echte' stoptreinen (sprinters) en 'echte' IC's te laten rijden. Dan zou een doorkoppeling met de 5600 volgens die theorie wel kunnen. Enne, een IRM-VI in de 12100 is ook zwaar overkill. |
09-08-2011 13:17:45 | ||
---|---|---|
reisthijs
![]() |
De 9100 aan de IC naar Amf koppelen? Op zich geen gekke gedachte maar dan ga je weer splitsen/combineren en daar wilde men nu juist vanaf. Dat is de kern van het plan: alle IC's uit Amf naar Lw, alles uit Alm naar Gn. Denk bij een doorkoppeling met de 5600 vooral niet aan DDAR, dat bestaat in 2013 niet eens meer. Laatst bewerkt door reisthijs op 09-08-2011 13:19 |
09-08-2011 13:22:55 | ||
---|---|---|
j.jager
![]() |
Dat zou in theorie moeten kunnen. Je had ook 1 tijd dat de Ic naar Es dat die een IC deel had en een stopper deel dat in Dv erafgehaal/gecombieneerd werd. |
09-08-2011 13:25:05 | ||
---|---|---|
Pim530
![]() |
Quote Nou ja, een paar nog dan. Ik weet trouwens ook niet hoe men anders met stoptreinmaterieel al dat DD-AR wil gaan vervangen, dat is een hele andere discussie die we hier lijkt mij niet moeten starten, maar daarom zou ik er nog niet heel raar van opkijken als er toch DDZ in de 5600 (en dus eventueel de 9100) komt na de revisering. En met SGMm rijden moet natuurlijk ook prima kunnen. |
09-08-2011 13:26:10 | ||
---|---|---|
woepje
![]() |
QuoteOch de huidige 700 is ook nog gewoon stoptrein op Gn-Zl en daarna dus IC. Als NS gewoon een beleid wil van of een IC of een stoptrein en geen combinatie van beiden, dan hadden ze alles vorig jaar niet bij het oude gelaten toen Hgv begon te piepen. En het nieuwe systeem toen al ingevoerd. Aangezien dat nog niet gebeurd is, volgt NS dat IC/stoptrein systeem dus ook niet altijd op. En als de NS van splitsen/combineren af wil dan gaan ze daar ook niet consequent mee om want de 800 blijft nog gewoon combineren/splitsen. |
09-08-2011 13:32:36 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Daarbij krijg je straks nog een ander verschijnsel. Momenteel rijden er 4 IC's per uur Amf-Zl in de spits. Dat zijn er straks nog maar 2. Uiteraard verhuist wel een deel van de reizigers naar de Hanzelijn, maar mijn ervaring met de Noordoost is dat men meer op Ut dan op Asd/Shl georiënteerd is dus er zal een enorme vraag blijven op Ut-Zl. Om toch iedereen een zitplaats te kunnen bieden zul je bijna op maximale lengte moeten gaan rijden, hetgeen tussen Zl en Lw niet eens langs de perrons past. Dus zul je nog meer dan nu in Zl moeten gaan aftrappen / bijplaatsen. De chaos die je daarmee creëert moet je naar mijn idee niet willen. Integreren met de 9100 lijkt mij logistiek dus ook nog eens een stuk gunstiger. |
09-08-2011 13:36:33 | ||
---|---|---|
Pim530
![]() |
Quote Dat is hun nieuwe visie, die de komende jaren uitgewerkt gaat worden. Zie bijvoorbeeld station als Rld, Rb, Sdm en Dt. Een Intercity kan best op alle stations stoppen (zoals de bedoeling is op Rsd-Vs en al zo is op Amr-Hdr), maar dan wel consequent. |
09-08-2011 13:44:42 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Door het verdwijnen van de 'sneltrein' is het wat dit betreft juist alleen maar onoverzichtelijker geworden; stations als Uto, Ndb enz waren vroeger géén IC-stations en zijn nu 'halve' IC-stations |
09-08-2011 13:55:20 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
QuoteAls je de 9100 altijd gaat combineren met het IC-deel, dan ga je dus altijd met minimaal 2 stellen rijden tussen Zl en Rtd/Gvc. In de stille avonduren lijkt dat ook wat overdreven (net als huidig dus). Verschil met nu is dat elke IC een vaste lijnvoering krijgt (mogelijkheid kan zijn: ene half uur Lw-Lls-Gvc en Gn-Ut-Rtd; andere half uur Gn-Lls-Gvc en Lw-Ut-Rtd) en daarmee hoef je nergens meer te splitsen en te combineren. Bovendien kun je je materieelinzet op maat maken en ben je niet afhankelijk van het persé laten rijden van dubbele stellen omdat er ergens gesplitst of gecombineerd moet worden. |
09-08-2011 14:25:34 | ||
---|---|---|
woepje
![]() |
Losse ICM-III uit 9100, losse ICM-III uit Lw. In Ut weer beiden apart naar Gvc en Rtd. Je rijdt dan alleen op Zl-Amf-Ut met 6 bakken ICM. @ Daniel Inderdaad, er gaan minder IC's rijden en als je alleen de IC's uit Lw over de Veluwe laat gaan, dan zit je met max 10 bakken ICM (of misschien 11, ik weet niet wat max is op Zl-Lw). Dus je zult inderdaad dus wat moeten versterken in Zl. De optie van de 9100 die ik aangaf lijkt mij dus erg geschikt om een heel groot rangeercircus in Zl te voorkomen. |
09-08-2011 14:32:05 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
Er wordt niet meer gesplitst/gecombineerd te Ut. |
09-08-2011 15:15:57 | ||
---|---|---|
reisthijs
![]() |
QuoteNS kan niet in één keer al die plannen doorvoeren, het gaat stap voor stap. Daarnaast is het ook gewoon een kwestie van geld: Quote |
09-08-2011 18:20:44 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
QuoteIn algemene zin is het belonen van slecht gedrag en van jengelende kinderen niet aan te bevelen (bron: Dr. Spock). De tegenzin van NSR begrijp ik in zoverre wel dat er nu juist ten principale in Zwolle niet meer wordt gecombineerd/gesplistst, met het oog op een snelle gang van zaken in de tamelijk enorme knoop Zwolle. |
09-08-2011 23:53:47 | ||
---|---|---|
waalkade
![]() |
QuoteDan maar in Gd. |
09-08-2011 23:58:33 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Bedoeld wordt (denk ik) dat de verbindingen van Den Haag via de Hanzelijn gaan lopen en (dus) de verbindingen met Rotterdam als enige via Utrecht. |
10-08-2011 07:19:20 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
Dat kun je zien als een aanvulling dat juist is.![]() |
10-08-2011 09:53:02 | ||
---|---|---|
reisthijs
![]() |
Maar ook meteen al in dienstregeling 2013? Zwolle-Den Haag blijf voorlopig toch het snelst via Utrecht.. De Hanzelijn is in eerste instantie (nog) geen goed alternatief. |
10-08-2011 09:56:21 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Ook al in 2013 (stand van zaken van heden, althans). |
14-08-2011 01:35:52 | ||
---|---|---|
bjornl
![]() |
Omdat ik niet weet of het al een apart topic waard is post ik het hier maar even: Ook in Veenendaal en Driebergen is men wakker geworden: onder dreiging van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer beginnen ze alvast te "vechten" voor het behoud van IC-stops op de "semicity"-stations Db en Klp: http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/381885 http://www.gelderlander.nl/voorpagina/devallei/9285553/Veenendaal-wil-intercitys-houden-op-VeenendaalDe-Klomp.ece edit: uiteraard Db, niet Ed. Het was laat... Laatst bewerkt door bjornl op 14-08-2011 08:33 |
14-08-2011 02:57:05 | ||
---|---|---|
bloober
![]() |
Ik neem aan dat je Db en Klp bedoeld? Lijkt me dat de IC-status van Ed niet ter discussie staat. Moderne intercity trouwens op Db daar bij RTV Utrecht. %08% Groetjes, Bloober |
14-08-2011 10:05:56 | ||
---|---|---|
kleine_man
![]() |
Quote Diezelfde persoon had nog een mooie uitspraak: "De behoefte van de menigte gaat boven de behoefte van het individu" (The need of the many outweights the need of the few). Lijkt mij hier wel behoorlijk van toepassing. Helaas heeft in Nederland de minderheid het voor het zeggen. Als ik naar de IC's in Gn bekijk dan zitten ze al voor minimaal 50% vol bij vertrek dan hebben die er meer baat bij om snel naar Zwolle en verder te kunnen reizen. Elst is in het verleden ook zijn directe verbinding met Utrecht verloren. Uit mijn geheugen stapte hier meer mensen in (voor de richting Utrecht) dan in Hoogeveen. %06%De ultieme oplossing zou zijn om alle intercities op elk station te laten stoppen. Dan heeft elk gat een intercity. %05% %01%Dit wordt dan met getrokken materieel gedaan zodat onderweg verschillende wagens uitgewisseld kunnen worden voor verschillende bestemmingen, hierdoor van je van elk gat naar elk gat reizen zonder overstappen. Iedereen blij %08% Laatst bewerkt door kleine_man op 14-08-2011 10:06 |
![]() |
advertentie |
14-08-2011 10:30:46 | ||
---|---|---|
bjornl
![]() |
QuoteDat is toch, naar ik hoop, een grapje? |
14-08-2011 10:49:34 | ||
---|---|---|
treintim
![]() |
Hoezo hoop jij dat dat een grapje is? Laatst bewerkt door treintim op 14-08-2011 10:49 |
14-08-2011 10:54:25 | ||
---|---|---|
bjornl
![]() |
Omdat de uitspraken van twee verschillende personen zijn. Dr. Spock was een bekende Amerikaanse kinderarts die boeken over opvoeding schreef. Mr. Spock is een Vulcan uit Star Trek. |
14-08-2011 11:54:22 | ||
---|---|---|
Oscar.B
![]() |
van Dr.Spock mocht je kinderen niet aan de oren trekken, bij Mr.Spock zag wat er van kon komen%08%%08% Laatst bewerkt door Oscar.B op 14-08-2011 11:54 |
14-08-2011 13:08:35 | ||
---|---|---|
kleine_man
![]() |
Gelukkig zijn er ook nog mensen die de humor wel snappen ![]() |
14-08-2011 13:27:55 | ||
---|---|---|
spiketrain
Moderator ![]() |
Spiketrain: on-topic a.u.b.. Groet, Spiketrain |
20-10-2011 20:33:31 | ||
---|---|---|
woepje
![]() |
De provincie Drenthe heeft de IC stop te Hgv opgegeven en een brief naar de minister gestuurd: http://www.rtvnoord.nl/nieuws/nieuws.asp?pid=104468 De gedeputeerde Henk Brink licht het toe in een audiobericht. Maar het lijkt dus eindelijk de goede kant op te gaan. Ik mag die Henk Brink wel ![]() ![]() |
20-10-2011 21:08:02 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Quote Gezien de verschillen in reizigersaantallen ten noorden en ten zuiden van Zl, zijn er dan twee alternatieven: 1) Met 12 bakken VIRM doorrijden naar Lw (een heleboel perrons verlengen + meer HC's nodig) 2) Aftrappen in Zl, hetgeen de treindienst aanzienlijk meer zal verstoren dan splitsen |
20-10-2011 21:15:54 | ||
---|---|---|
woepje
![]() |
Lol, puntje 1 is een goede. 12 bakken VIRM op Zl-Lw. Wel een fikse toeslag vragen van de reizigers vanwege de vele ligplaatsen op dat traject in kader van het kosten baten verhaal![]() Nee, maar dat gaat dus niet werken. Aftrappen in Alm zeker ook geen optie? Sowieso wordt het materieelverhaal een grote puzzel nu NS dus richting een alternerende dienstregeling wil. Verklaard meteen ook waarom NS de 9100 niet aan de Veluwe-IC wil knopen en daarom die optie voor Hgv vervalt. Bij 2x per uur Lw-Rtd had het misschien makkelijker gekund gezien het capaciteitsverschil op Lw-Zl en Zl-Amf-Ut. |
20-10-2011 21:30:21 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
Aftappen in Alm zou ik niet aanraden nee... 12 tot 14 treinen per uur per richting combineren met aftappen en bijplaatsen op een 4 sporig station waar soms 3 treinen achter elkaar zo krap mogelijk zijn ingepland... ![]() |
21-10-2011 09:39:00 | ||
---|---|---|
Pim530
![]() |
Maar aan de andere kant, meester neerzetten op Lls die twee minuten na de 500 het achterste deel verder rijdt en op Llso neerzet lijkt me al een stuk reëeler. |
21-10-2011 10:01:30 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
Lang geleden een Duitse film gezien over een stationschef van een klein station, die op allerlei manieren probeerde om Eilzuge volgens dienstregeling te laten stoppen en toen dat eenmaal gelukt was vroeg men aan hem wat zijn volgende doel was en hij zei; nu de D-treinen laten stoppen! |
21-10-2011 13:59:53 | ||
---|---|---|
reisthijs
![]() |
QuoteIk zie toch wel meer alternatieven: 3. Maximaal 10 bakken inzetten (dat lijkt me voor Shl - Alm niet zo'n probleem als de frequentie daar 4x/uur wordt) 4. Het achterste stel afsluiten op Zl-Lw 5. Splitsen in Meppel (dan heeft meteen Hgv niets meer te zeuren) QuoteWaarom zou dat nu dan niet meer kunnen? Als het idee is om de 9100 in Zl met de trein uit Lw te combineren maakt het weinig uit waar die trein ná Zwolle verder naar toe gaat. |
21-10-2011 16:00:55 | ||
---|---|---|
woepje
![]() |
Het zou wel kunnen, maar het hangt af van het feit wat voor materieel er zal worden ingezet. Of je zou de 9100 met IRM moeten laten rijden om deze door te kunnen koppelen aan de Hanze IC. Tenzij dat gewoon ICM wordt, maar dat wordt misschien wat krap op Alm-Gvc. Maar over materieel weten we nog niets, dus kunnen we alleen nog afwachten. Maar qua dienstregeling kan dat best ja. |
21-10-2011 20:27:29 | ||
---|---|---|
zugchef
![]() |
Quoteff offtopic, maar ik ben wel benieuwd welke film dit is. |
23-10-2011 19:02:28 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Met splitsen en combineren bedoelde ik primair het goede oude gehussel dat in Zwolle gebeurde Groningen- en Leeuwarden deel aan elkaar knopen, liefst nog om elkaar heen rijdend en ondertussen een versterkingsstel eraan vast knopen. Gn en Lw-delen combineren gebeurt natuurlijk niet meer omdat de ene naar Amf moet en de andere richting Alm. Of er in Zwolle geen versterkingsstellen (meer) afgetrapt en bijgeplaatst worden, weet ik niet. Het zou op zichzelf makkelijk kunnen, want Zwolle is één grote piek. De IC-knoop in twee richtingen beslaat vier sporen, die vervolgens zo'n 20 tot 25 minuten leeg zijn. |
22-08-2015 11:28:07 | ||
---|---|---|
anton_
![]() |
Hoogeveen lijkt te gaan voor plan B: sprinter van Hoogeveen vanaf Zwolle door naar de randstad. wat uitspraken uit de krant: - In de geschetste variant, waarvoor Hoogeveen de NS nu warm wil maken, kunnen reizigers met bestemming Randstad in Zwolle blijven zitten. Daarmee zijn het dus weer IC-treinen. - Door de vastberaden ambitie van een volwaardige IC-status voor Hoogeveen los te laten zou de weg vrijgemaakt kunnen worden voor plan B. Voordeel is dat die situatie geen (nadelig) effect heeft voor andere stations op het tracé Groningen-Zwolle. (bron: http://www.dvhn.nl/nieuws/drenthe/hoogeveen-laat-intercity-wens-mogelijk-varen-12929283.html ) |
22-08-2015 11:50:49 | ||
---|---|---|
dennistd
![]() |
Oftewel de 4600 aan de 9100 koppelen? Dan heeft Hgv immers een rechtstreekse verbinding met Asd. Je kunt er misschien zelfs wel een korte stop in Zl van maken dus een soort extra knoop om .00/.30 |
22-08-2015 11:52:35 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Nee, de 9100 laten koppelen met de 500/700. |
22-08-2015 11:54:11 | ||
---|---|---|
dennistd
![]() |
Dat lijkt me zeker op vrijdagmiddag en zondagavond capaciteitsproblemen op te leveren tussen Zl en Gn. |
22-08-2015 11:57:49 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Artikel zelf is nogal vaag over wat "Plan B" inhoudt. Het splitsen/combineren met de intercity te Zl lijkt me het enige reële plan, want doorrijden als stoptrein zou je een enorm lange reistijd van krijgen. En bij de 12500 wordt vrij vaak een stel afgetrapt/bijgeplaatst te Zl, dus daar kan je zonder al te veel consequenties de 9100 aan koppelen. Voor het andere halfuur zal wel gezocht moeten worden, want bij de 500/700/12700 wordt veel minder vaak afgetrapt/bijgeplaatst dan bij de 12500. |
22-08-2015 13:21:53 | ||
---|---|---|
martw
![]() |
Plus dat er dan aardig wat moet worden afgestemd met materieelinzet. De 9100 is nu helemaal ICM, de (12)500 is een mix van ICM en VIRM, de (12)700 is VIRM. Ik betwijfel of de gemeente Hoogeveen daar ook over heeft nagedacht.![]() Laatst bewerkt door martw op 22-08-2015 13:22 He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015 |
22-08-2015 13:39:48 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Die materieelinzet is aanpasbaar, dat is in het verleden al vaak genoeg gebeurd. De 12700 heeft in het verleden al vaker met ICM gereden, en zou dat opnieuw kunnen gaan doen. Maar ook de 9100 heeft in het verleden al eens VIRM gehad (en heeft dit in de avond nog steeds op enkele ritten). Dus je zou de 9100 en 12500/12700 qua materieel op elkaar af kunnen stemmen. Koppelen aan de 500/700 kan natuurlijk ook, maar die treinen zijn over het algemeen iets langer en voor reizigers uit Hgv maakt het weinig uit van welke trein ze afgekoppeld worden, dus ik zou voor Lw gaan. Enige puzzel is de drukke spitsritten, er zijn enkele ritten die al in Lw op volle sterkte beginnen. Er is nog wel ruimte om een stel bij te plaatsen, want VIRM8 is op zich voldoende voor Lw-Zl op die spitsritten, maar dan krijg je dus automatisch VIRM12 voorbij Zl, en dat is misschien voor sommige ritten weer wat te veel. Eigenlijk krijg je dan hetzelfde probleem als met de 2800 en 1700 nu, te groot op Ut-Dv, of net te klein op Ut-Gvc/Rtd, doordat je flexibiliteit kwijtraakt in je materieelinzet. |
22-08-2015 14:05:28 | ||
---|---|---|
DingeZ
![]() |
Als ze altijd naar Utrecht gestuurd worden kunnen we nog tot de 15 bakken gaan![]() |
22-08-2015 15:15:28 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Behalve dat je dan in DSSU moet gaan aftrappen, plus dat de nieuwe DSSU perrons volgens mij niet meer voor 15 bakken geschikt gemaakt worden (behalve de perrons voor internationale treinen). |
22-08-2015 15:49:14 | ||
---|---|---|
maigoda
![]() |
Quote 15 bakken is in de reizigersdienst zoiezo al het maximum wat is toegestaan, dus meer zal het niet worden. Groetjes, Emiel |
22-08-2015 16:03:51 | ||
---|---|---|
Frontier
![]() |
Ik dacht 16 tegenwoordig? 'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes' |
22-08-2015 16:09:34 | ||
---|---|---|
MasterE
![]() |
Dat geldt alleen voor SLT. |
22-08-2015 16:14:11 | ||
---|---|---|
Frontier
![]() |
Er rijden ook dikwijls getrokken internationale treinen met 16 rijtuigen, daar doel ik meer op eigenlijk. Of is 15 soms weer zo'n eigen opgelegde intern NSR regeltje? ![]() 'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes' |
22-08-2015 16:28:32 | ||
---|---|---|
MasterE
![]() |
Nu je het zegt. De maximale lengte zal 750 meter zijn. Alleen heeft elke materieelsoort een maxima aantal stellen omdat er anders teveel wordt gevraagd van de bvl. En je wordt natuurlijk beperkt door de perronlengte. Laatst bewerkt door MasterE op 22-08-2015 16:31 |
22-08-2015 18:09:33 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
![]() |
Aantal stellen gaat alleen niet echt op: 15 bakken ICM kunnen ook vijf drietjes zijn immers. En 16 bakken ICM kan je ook met vier viertjes maken natuurlijk, dat zouden er zelfs minder zijn. En ook met IRM kan je binnen het maximum van 3 stellen gewoon 16 bakken maken. Zit het maximum niet in het aantal tractiemotoren per trein? Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
22-08-2015 18:30:11 | ||
---|---|---|
Pim530
![]() |
Altijd koppelen met het deel uit Lw zou ook mooi meegenomen zijn voor Gn en Asn: twee keer per uur rechtstreeks naar zowel de Hanze- als Veluweroute IC stations. |
22-08-2015 19:39:43 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
^^ Alleen ben je daar niet sneller door, want je staat alsnog in Zl te wachten tot de intercity binnen is voor overstappers. En met de huidige dienstregeling, die redelijk vast ligt tot de nieuwe infra klaar is in Zl, is dat wachten circa een kwartier. Misschien kan men als Zl voltooid is de sprinter 2 minuten voor de IC uit Lw laten binnenkomen, die vervolgens weer 2 minuten voor de IC uit Gn binnenkomt. Maar dan ben je alsnog langer onderweg om uiteindelijk dezelfde trein te halen, alleen dan zonder overstap. Maar kijkend naar de huidige materieelinzet vraag ik me af of dit koppelen reëel is. In de daluren is koppelen met de 12500 goed mogelijk: zowel de 9100 als de 12500 uit Lw rijden dan met solo ICM, en richting Ut wordt dat vervolgens meestal 2xICM. Maar in de spits komen er twee en soms drie stellen uit Lw, en rijdt ook de 9100 met twee stellen. Dan krijg je ingewikkelde rangeerklussen, waarbij er een stel van de 9100 afgerangeerd moet worden, en het andere stel aan de 12500 gekoppeld moet worden, omdat je anders met overcapaciteit zit op Zl-Ut en daarmee ook tekort aan stellen voor de terugrit (NS zit niet zo ruim in het materieel dat men een stel voor de lol kan laten meegaan tot Rtd en terug). Laatst bewerkt door michaben op 22-08-2015 19:40 |
22-08-2015 20:54:22 | ||
---|---|---|
MasterE
![]() |
Quote Ja, het aantal tractie-installaties is doorslaggevend. |
22-08-2015 23:31:23 | ||
---|---|---|
kiekkiek
![]() |
Naast de perronlengte is de totale lijnstroom van de trein bepalend. De perronlengte is wat er beschikbaar is op de route. De lijnstroom kan de machinist onder controle houden. Op de meeste lijnen is die maximaal 4000 A per trein. En op de HSL is 400 meter het maximum. Laatst bewerkt door moderator op 23-08-2015 05:15, reden: Quoot laatste bericht .... |
23-08-2015 10:07:53 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
Quote Bedenk wel dat die spitsritten misschien eigenlijk maar VIRM6 nodig hebben maar dat VIRM8 dan handiger is in verband met het niet met VIRM10 ten zuiden van Zwolle hoeven rijden. Sommige lange treinen kunnen ook een logistieke oorzaak hebben: Te Zwolle is te weinig capaciteit om alle versterkingsstellen en opstartstellen te positioneren. Zo rijdt er om 5:05 uit Groningen ook een lange trein van bijvoorbeeld 10 bakken terwijl die capaciteit pas bij Amersfoort nodig is. In de spitsrichting vanuit Zwolle gezien zal het dus ook allemaal wel goedkomen met dit plan. Hoe je de logistiek terug naar Groningen/Leeuwarden dan oppakt is een ander puntje denk ik: In zowel de Randstad als Zwolle is te weinig opstelruimte. Hoe los je dat in de ochtendspits dan op? Lange stoptrein richting Zwolle en daar een deel mee met de IC, een deel klaarzetten voor de stoptrein noordwaarts die van hetzelfde perron noordwaarts vertrekt? Lijkt mij verschrikkelijk complex. |
24-08-2015 14:24:29 | ||
---|---|---|
mv
![]() |
Hoogeveen laat intercity-wens mogelijk varen: http://www.dvhn.nl/nieuws/drenthe/hoogeveen-laat-intercity-wens-mogelijk-varen-12929283.html Waarvan Akte!! |
24-08-2015 14:44:15 | ||
---|---|---|
sfj
![]() |
Pssst scroll even terug naar boven, daar werd de link ook al geplaatst waardoor de discussie weer op gang kwam![]() Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland. |
24-08-2015 17:33:15 | ||
---|---|---|
maigoda
![]() |
Quote In de netverklaring 2015 staat het volgende: 3.3.2.5 Treinlengte De maximale treinlengte (inclusief locomotief) bedraagt 400 m (exclusief een tolerantie van 1% volgens de TSI ‘Rollend materieel’ van het trans-Europese hogesnelheidsspoorwegsysteem) voor hogesnelheidstreinen en 750 m voor goederentreinen. 400 meter gedeeld door 15 is 26,6 meter. Dat is zo'n beetje een baklengte. Met ICM kom je dus aan de 15 bakken. En omdat VIRM-bakken net iets langer zijn, is de maximale samenstelling bij VIRM maar 14 bakken. En voorts zie je het terug in de lengte van ICE- en Thalys-stellen: 200 meter. Dan kunnen ze nog net gecombineerd rijden. Groetjes, Emiel Laatst bewerkt door maigoda op 24-08-2015 17:34 |
24-08-2015 17:34:43 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
VIRM en ICM lijken mij niet onder de noemer 'hogesnelheidstreinen' te vallen![]() |
24-08-2015 17:37:15 | ||
---|---|---|
maigoda
![]() |
Mmm... Lastig ja. Eens kijken of ik nog meer kan vinden in de netverklaring. Groetjes, Emiel |
24-08-2015 17:53:58 | ||
---|---|---|
Frontier
![]() |
En toch rijden regelmatig treinen als de Sziget-treinen met 16 rijtuigen plus een loc, dus aannemelijk zijn er dan uitzonderingen mogelijk op die 400 meter? 'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes' |
24-08-2015 17:56:13 | ||
---|---|---|
maigoda
![]() |
Ik kan niet echt stellen dat de netverklaring er een heldere duidelijkheid over geeft: 3.3.2.5 Treinlengte (puntje drie) Reizigerstreinen mogen niet langer zijn dan de nuttige lengte van de perronsporen waarop zij volgens dienstregeling behandeld worden; in bijlage 19 is per baanvak en voor de belangrijkste stations aangegeven welke nuttige perronlengten aanwezig zijn. Bijlage 19 is een kaart van NL met verwijzingen naar lengtes (in verschillende kleuren weergegeven): Station/baanvak met tenminste eÌeÌn perron in meters met een lengte groter of gelijk dan: 90 - 120 - 170 - 220 - 270 - 340 Het typische is dat de norm van 15 bakken voorheen altijd in het handboek machinist stond. Dat kan ik nu nergens meer vinden. Ook niet in de bijlage, naslagwerk of materieelgidsen. Groetjes, Emiel |
24-08-2015 19:24:18 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Als het in het handboek Mcn van NSR stond, dan kan het net zo goed een interne regel van NSR zijn, bv gebaseerd op de het aantal Hc's oid en dan ga je dat in de netverklaring natuurlijk nooit terug vinden. |
24-08-2015 21:42:10 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Saillant detail is dat (o.a.) Apd bakborden met 16 heeft![]() En terug naar de Hgv-discussie: kennelijk heeft iemand in Hgv na een enorme niesbui gelezen wat ik 4 jaar geleden al gepost heb; zie de berichten direct boven die van de laatste paar dagen%08% |
24-08-2015 22:20:07 | ||
---|---|---|
maigoda
![]() |
Quote Dat stond al in het handboek toen er nog lang geen netverklaring bestond. Het was al een regel voordat NS Railinfrabeheer, NS verkeersleiding en RailNed samengingen en Prorail werd. Overigens met het aantal Hc's heeft het nooit te maken gehad (de norm is 3 Hc's met 13 bakken of meer). 15 bakken had alleen te doen met perronlengtes op de trajecten waar regulier met dat aantal gereden werd. Groetjes, Emiel Laatst bewerkt door maigoda op 24-08-2015 22:20 |