07-08-2009 10:33:35
keesje
keesje
Overigens lag hiervoor al een panklare oplossing om het eerstvolgende wijzigingsblad dit al in te laten gaan, inclusief het deels omgooien van Hfdo, ander materieelinzet en het stellen van extra RET-personeel, maar de wijze heren hebben na het gereed zijn van die plannen de boel toch weer achteloos uitgesteld naar december. In het persbericht mist dus een het ander aan nieuws, vooral de censuur ontbreekt weer volop.  

07-08-2009 10:50:04
visscher
visscher
Ook hier staat wel iets over vermeld zo te zien, alleen staat dat bericht nog niet hier: http://www.noordhollandsdagblad.nl/nieuws/stadstreek/enkhuizen-westfriesland/article4834047.ece
De NS heeft dus wel het plan kenbaar gemaakt aan de gemeente.
 

07-08-2009 11:09:28
rogier
rogier
Quote
keesje: Overigens lag hiervoor al een panklare oplossing om het eerstvolgende wijzigingsblad dit al in te laten gaan

Welke belangen zijn er hier groter dan het zo veel mogelijk proberen te leveren van de aan de klant beloofde dienstverlening?

Laatst bewerkt door rogier op 07-08-2009 11:09
 

07-08-2009 11:26:56
ruysdael
ruysdael
Maar het is altijd al het plan geweest om vanaf december SGM in te zetten in de 3300-4300-4600-combinatie toch?  


Somda In de Wolken Weddings advertentie

07-08-2009 11:34:40
keesje
keesje
Quote
rogier:
Quote
keesje: Overigens lag hiervoor al een panklare oplossing om het eerstvolgende wijzigingsblad dit al in te laten gaan

Welke belangen zijn er hier groter dan het zo veel mogelijk proberen te leveren van de aan de klant beloofde dienstverlening?


Als jij het weet dan weet ik het ook.
 

07-08-2009 11:44:43
visscher
visscher
Quote
rogier: Welke belangen zijn er hier groter dan het zo veel mogelijk proberen te leveren van de aan de klant beloofde dienstverlening?
De belangen die hier meespelen zijn nogsteeds die van de bewoners welke klagen over geluidoverlast. Om de beloofde dienstverlening te kunnen uitvoeren is de mileuvergunning nodig. Deze is er niet, en doordat er bewoners klagen lukt het nu helemaal niet om dit uit te voeren. In het door de NS opgestelde plan wordt namelijk het keerspoor nog wel gewoon gebruikt, alleen korter dan eerder. (Aankomen op spoor richting Ekz, keren op keerspoor, en dan gelijk door naar Hn om daar op te stellen).

Vanmorgen had ik ook nog even snel het orginele volledige artikel in de krant gelezen. Hierin werd ook nog gesproken om de 3300 te laten keren te Hnk (station) en vervolgens de 4500 op het linkerspoor af te handelen en daarna via een nieuw te plaatsen wissel aan de Hn zijde optijd (kruising tegentrein) door te laten wisselen naar het rechterspoor. Misschien dat ik dit stuk van het artikel vanavond nog even plaats.
 

07-08-2009 11:48:26
rogier
rogier
Ik snap niet zo goed waarom het door keesje beschreven plan in september niet kan, maar in december wel. Is de geluidsoverlast van een SGMm in september groter dan in december?  

07-08-2009 11:56:33
visscher
visscher
@ rogier: Zie hier de rede waarom het in september nog niet lukt:
Quote
visscher:
De spoorwegen zien zelf een oplossing in het inzetten van ander materieel. In plaats van met een dubbeldeks trein zou met een Sprinter gereden kunnen worden. Die maken minder motorlawaai en het licht komt niet boven het geluidsscherm bij de Plevier uit. Het lukt echter niet deze treinen voor december op dit traject op de rails te krijgen.
 

07-08-2009 11:58:34
lucky
lucky
Gokje: De verwachting is dat SLT in december in een redelijk aantal op de baan is waardoor er meer SGM vrij is om in de 3300 te krijgen.  

07-08-2009 11:59:29
fff604
fff604
Quote
visscher: @ rogier: Zie hier de rede waarom het in september nog niet lukt:
Quote
visscher:
De spoorwegen zien zelf een oplossing in het inzetten van ander materieel. In plaats van met een dubbeldeks trein zou met een Sprinter gereden kunnen worden. Die maken minder motorlawaai en het licht komt niet boven het geluidsscherm bij de Plevier uit. Het lukt echter niet deze treinen voor december op dit traject op de rails te krijgen.



Daar staat alleen dat het niet mogelijk is en niet waarom. En wat gebeurt er als er per ongeluk wel een dubbeldekker wordt ingezet straks in de 3300? Zal die dan niet verder mogen rijden dan Hn?

Laatst bewerkt door fff604 op 07-08-2009 12:00
 

07-08-2009 14:45:55
WesselE
WesselE
Ik snap sowieso niet waarom SGMm wél door mag rijden en DD-AR/DDM1 niet. Het ging hier toch om een niet aangevraagde milieuvergunning?


'Okeh'
 

07-08-2009 14:51:27
ruysdael
ruysdael
Misschien heeft die milieuvergunning ook te maken met het aantal decibellen dat geproduceerd wordt. Bij SGM is dat een stuk lager dan bij een brullende locomotief, uiteraard.

Laatst bewerkt door ruysdael op 07-08-2009 14:51
 

07-08-2009 16:41:27
treinfan
treinfan
Daar bij NS vinden ze het altijd leuk om zulke handige veranderingen toch uit te stellen (net als de veranderingen voor de 1500 (naar Amfs) en 2800 (naar Dv), dat idee was ook al helemaal voorbereid. Ondertussen zit het SGM nog lekker in de 4900
NB: dit is geen commentaar naar de hele NS, enkel naar de mensen die deze plannen zoveel mogelijk uitstellen, dat het altijd december wordt (op het ICL eruit halen na)
 

07-08-2009 16:48:30
WesselE
WesselE
Ik vind het juist goed dat de verandering die jij opnoemt (2800 laten eindigen in Dv i.p.v. Amfs en andersom bij de 1500) wordt uitgesteld, aangezien reizigers dan niet voor verassingen komen te staan zoals dat onlangs in Brabant met de stoptreinseries gebeurde. Wat betreft de 3300 vind ik het jammer dat het uitstellen zo lang moet duren, al vind ik het aan de andere kant ook wel weer logisch omdat je niet zomaar een hele tros SGMm tevoorschijn kunt toveren.


'Okeh'
 

07-08-2009 16:52:07
keesje
keesje
Bedoelt NS dát soms met de term 'Spoorboekloos rijden': Je koopt een spoorboekje dat je het eerstvolgende wijzigingsblad in de prullenbak kan gooien vanwege de stortvloed aan, soms paniekerige, wijzigingen.  

07-08-2009 17:27:32
edegroot
edegroot
edegroot: ontopic aub!  

07-08-2009 22:17:10
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
maccerr: Misschien heeft die milieuvergunning ook te maken met het aantal decibellen dat geproduceerd wordt. Bij SGM is dat een stuk lager dan bij een brullende locomotief, uiteraard.


Een ding snap ik dan niet he tussen 6:30 en 22:30 mag er geen trein daar keren vanwege een ontbrekende milieuvergunning maar na 22:30 tot 06:30 mag het weer wel :?? dan komen toch ook lichten boven die geluidschermen uit en de 4500 rijd er daarna ook nog een aantal keren voorbij netalsof dat minderlawaai maakt die wisselstraat is ook niet echt geluids dicht hur%08%
 

07-08-2009 23:00:50
visscher
visscher
Bij het voorbij rijden van de 4500 ben je ruim genomen binnen 5 minuten van het geluid af. Als de 3300 keert op het opstel spoor dan staat deze daar een tijd stil. En uit eigen ervaring kan ik wel vertellen dat een stam DDM-1 (en dan vooral de 1800) niet stilletjes staan. Wellicht dat er voor 22.30 tot 6.30 wel een vergunning is om 's nachts materieel te kunnen stallen waaraan dan een aantal voorwaarden verbonden zijn (licht uit, en in geval van DDM-1 ook de 1800 uit). Voor het keren van een trein is de periode eigenlijk te kort om al deze handelingen uit te voeren en blijft dus alles gewoon draaien, met de nodige licht en geluids overlast van dien.  

09-08-2009 00:51:30
broek53
broek53
Bij kopmaken van een DDM-1 gaat de 1800 in ieder geval "plat" en wordt weer opgebouwd, met alle daverende effecten vandien.
Overigens heeft het rijden van de 4500 in wettelijke zin niets te maken met het de rangeeractiviteiten. Dat valt (zoals overal) onder twee verschillende wetgevingen.

Laatst bewerkt door mvd op 10-08-2009 11:42, reden: Onnodige quote verwijderd
 

09-08-2009 13:48:06
zakdoek
zakdoek
Volgens mij wordt er tussen 22:30 en 6:30 ook niet gekeerd daar, maar dan komen en gaan ze leeg van/naaar enkhuizen  

10-08-2009 08:39:27
visscher
visscher
Dat zou kunnen, maar wellicht heeft men wel een vergunning om gedurende de nacht materieel te kunnen stallen op dat spoortje. Dat het wel of niet gebeurd maakt in dat geval niet uit, de vergunning voor die tijden is er dan, dus mag het.

Het kopmaken van DDM-1 geeft inderdaad een daverend effect wat volgens mij ook de oorzaak is van de klachten. Het langsrijden van de 4500 valt totaal buiten de klachten, als dit de oorzaak is dan hebben de mensen totaal geen recht om te klagen. De 4500 rijd er al jaren langs namelijk.
 

11-08-2009 00:16:37
broek53
broek53
Er is geen enkele milieuvergunning voor Hoorn Kersenboogerd en omgeving; dat is nu net het hele probleem. M.a.w. op het kopspoor iets opstellen mag al helemaal niet.  

11-08-2009 07:53:26
keesje
keesje
Heeft het blunderende Prorail nog iets van zich laten horen in deze kwestie of rust hier de volledige censuur op?  

14-10-2009 18:31:36
visscher
visscher
Inmiddels weer wat nieuws over deze kwestie:
http://www.noordhollandsdagblad.nl/nieuws/stadstreek/enkhuizen-westfriesland/article5249395.ece

Met andere woorden: De NS wil per DRGL 2010 de treindienst gaan hervatten tussen Hoorn en Hoorn Kersenboogerd. De 3300 zal dan gereden gaan worden door SGMm (zoals al bekend in het topic over DRGL 2010 en SGM topic) en keren op het opstelspoor.
 

11-11-2009 14:36:03
jacokran
jacokran
Op de site van Prorail (http://www.prorail.nl/Pers/Persberichten/Actueel/Regionaal/Pages/NShervatdienstregelingSchiphol-Hoorn-Kersenboogerd.aspx) inmiddels een bericht dat er geen milieuvergunning nodig is voor het keren van de treinen. Er mag alleen niet gesplitst, gecombineerd of gerangeerd worden.
Ik vraag mij af in hoeverre dat nu verschilt van wat er tot mei 2009 gebeurde?

Laatst bewerkt door jacokran op 11-11-2009 14:37, reden: Link toegevoegd
 

11-11-2009 14:57:55
broek53
broek53
Dat laatste gebeurde voor mei 2009 incidenteel wèl en dat was op dat moment de stok om de hond te slaan. Als NS duidelijk was geweest of duidelijk was gemaakt dat het om alle andere activiteiten ging dan puur kopmaken, zou dit hele circus van gestaakte treindiensten vrijwel zeker nooit gebeurd zijn.
Dat zou de problemen van de omwonenden niet hebben opgelost, want hen gaat het helemaal niet om het juridische verschil tussen kopmaken en rangeren. Maar dat is geen verschil met de situatie die nu - alsnog - ontstaat.
 

11-11-2009 15:35:29
jacokran
jacokran
Dus feitelijk zijn de bewoners (ik kan hun overlast niet beoordelen, dus ik heb er geen oordeel over) blij gemaakt met een dode mus. Ik vraag mij af of er nog veel heibel gaat ontstaan.  

11-11-2009 15:43:29
broek53
broek53
Er is enkele malen rechtstreeks overlegd tussen NSR en omwonenden over de ontstane situatie en de verbetering die ontstaat doordat er in principe met Sprinters gereden gaat worden. Of die omwonenden daarvan echt blij geworden zijn, vermeldt het verhaal niet - maar er is in ieder geval geen volksopstand uitgebroken en ook het feit dat op deze basis de treindienst en het keren op het keerspoor in december hervat worden, is voor Hoorn en omgeving geen bericht van vandaag of gisteren. het lijkt dus allemaal wel goed te gaan.  

11-11-2009 15:44:47
jacokran
jacokran
We gaan het meemaken, bedankt voor je toelichting!  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


11-11-2009 15:54:26
dlm4yjp
dlm4yjp
Nou, ik ben benieuwd, ik sta in iedergeval 13 december langs het opstelspoor, dat spoor is er namelijk net zo goed aan toe als bij het spoorwegmuseum %08% Ik ben benieuwd wat voor glibberkunsten we daar zullen zien!

Verder vind ik het altijd nog raar dat de bewoners zo erg lopen te klagen. De spoorlijn is er eenmaal eerder gekomen dan deze wijk en dat de omlopen worden aangepast kun je gewoon verwachten. Nederland groeit namelijk door en dat gaat uiteraard ten koste van sommige inwoners


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

11-11-2009 16:02:30
MDDM
MDDM
Een kerende 1800 (bijna) in je achtertuin.ik geeft het je te doen %08%
Maar goed,er is nu duidelijkheid,daar ging het (ook)om.En als toetje worden de decibellen van de overweg bellen met 6 decibel verminderd.


Gr Joop mcn Lls
 

11-11-2009 18:53:53
ruysdael
ruysdael
Quote
dlm4yjp: Verder vind ik het altijd nog raar dat de bewoners zo erg lopen te klagen. De spoorlijn is er eenmaal eerder gekomen dan deze wijk en dat de omlopen worden aangepast kun je gewoon verwachten. Nederland groeit namelijk door en dat gaat uiteraard ten koste van sommige inwoners
Op het opstelspoor wordt pas sinds december 2008 gekeerd.
 

11-11-2009 18:57:34
dlm4yjp
dlm4yjp
Daar weet ik vanaf, maar zoals ik al zei: Als je er voor kiest om langs het spoor te wonen moet je er maar rekening mee houden dat er het een en ander gewijzigd kan worden in de DRGL/Omloop etc. Ik bedoel, ze mogen alleen blij zijn dat het geen ronkende en stinkende diesels meer zijn %08%


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

11-11-2009 23:13:57
reisthijs
reisthijs
Quote
dlm4yjp: Als je er voor kiest om langs het spoor te wonen moet je er maar rekening mee houden dat er het een en ander gewijzigd kan worden in de DRGL/Omloop etc.
Natuurlijk, maar normaal kan je verwachten dat er hoogstens meer treinen langs je huis gaan rijden, niet dat ze er een hele tijd gaan stilstaan en dan nog lawaai maken ook. Als dat spoortje nooit werd gebruikt zullen de omwonenden er vast nooit bij hebben stilgestaan dat dat kon. Dit is toch een vrij aparte situatie die je niet kan afdoen met de dooddoener 'moeten ze maar niet langs het spoor gaan wonen'.

Laatst bewerkt door reisthijs op 11-11-2009 23:15
 

11-11-2009 23:30:05
R-ekz
R-ekz
Mocht tijd worden, word de 4500 ook weer een klein stukje rustiger

Laatst bewerkt door R-ekz op 11-11-2009 23:31
 

23-11-2009 20:18:29
R-ekz
R-ekz
Het zal dan ook wel klachten regenen over capaciteitsproblemen, hoeveel bakken SGMm willen ze wel niet inzetten om die reizigers op te vangen? DD-AR is vaak al te krap.  

23-11-2009 20:31:15
bjornl
bjornl
Het is al vaker langsgekomen: SGMm heeft vrijwel dezelfde capaciteit als DD-AR, alleen met veel meer staplaatsen.  

23-11-2009 21:13:37
R-ekz
R-ekz
Ja daarom, er zullen vast wel mensen zijn die gaan klagen nu ze meer moeten staan  

23-11-2009 23:05:19
bjornl
bjornl
Ah, je bedoelt zitplaatscapaciteit.  

23-11-2009 23:08:32
Iceman
Iceman
2 keer DDAR is eigenlijk wel wat te groot voor de 3300. Het zit er alleen maar in omdat de omloop aan de 4300/3900 geknoopt zit (net als het DDM-1). Volgens mij moet het wel redelijk lukken met 5/6 bakken SGMm. De echte spitstreinen misschien met 3 stellen.


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

24-11-2009 06:08:41
dlm4yjp
dlm4yjp
Om precies te zijn: DDM-1 is precies goed, de 3350 is namelijk over het algemeen voor 70% bezet kwa zitplaatsen dus de spitsserie's zullen dan net genoeg hebben...
SGMm zal dat kunnen opvangen mits ze niet minder dan 5/6 gaan rijden.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

24-11-2009 16:55:03
R-ekz
R-ekz
En daarom blijf ik voorstander van een stop in Zd met de 4500..

En er zullen vast wel diensten voorkomen met een solo SGMm dat betekend dat er mensen achter moeten blijven?
 

24-11-2009 17:51:18
broek53
broek53
Ja natuurlijk joh, zo wordt dat immers altijd gepland.  

24-11-2009 18:32:51
Iceman
Iceman
Quote
dlm4yjp: Om precies te zijn: DDM-1 is precies goed, de 3350 is namelijk over het algemeen voor 70% bezet kwa zitplaatsen dus de spitsserie's zullen dan net genoeg hebben...
SGMm zal dat kunnen opvangen mits ze niet minder dan 5/6 gaan rijden.


De 3350 70% bezet? De keren dat ik hem nam kon ik liggen in de achterste bakken...


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.