Wijzigingsblad 14 juni 2009
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
25-05-2009 10:25:30
ruysdael
ruysdael
Goed dan, vanaf 2010 zou het zijn volgens deze gegevens:

- 3300
- 4100
- 4200
- 4300
- 4400
- 4600
- 5200 (evt.)
- 6400 (evt.)
- 7000
- 7500
- 7600
- 9600
- 14100
- 14200
- 18800
- 19500
- 28300

In de echte wereld (op papier?) is er dus genoeg SGM voor al die series (in de 3300/4600/4300 ook 3-stellen-combinaties)? (Gelukkig zijn deze series totaal niet verspreid over het land. Als er al reserve is, dan is snel en direct op de plaats waar het moet zijn, kuch) Het zal mij benieuwen.

Laatst bewerkt door ruysdael op 25-05-2009 10:30
 

25-05-2009 11:11:38
keesje
keesje
Ik verbaas me erover dat we uitgebreid 2010 aan het bespreken zijn in het verkeerde topic. Zijn de moderators op vakantie?  

25-05-2009 11:52:47
rudolfph
rudolfph
Nee, net terug van vakantie. %08% En ik dacht werkelijk dat dit het 2010-topic was.

Rudolfph: Nu weer terug naar het eerstvolgende wijzigingsblad!
 

25-05-2009 12:12:47
aaron
aaron
M.b.t. die proef van 6x per uur een IC Asd-Ehv wil ik toch nog even wat vragen, aangezien mij dingen niet duidelijk zijn. Het wordt dus 10800 Sgn/Amr-Ehv, 800 Asd-Mt/Hrl en 3500 Shl-Ehv. Buiten de spits rijdt dan die 800 wel weer door naar Amr, hetgeen dus o.a. betekent dat Sgn geen rechtstreekse verbinding meer heeft met Mt en Hrl?  


Somda In de Wolken Weddings advertentie

25-05-2009 12:55:09
lucky
lucky
Quote
keesje: Er lopen nu ook wat zaken door elkaar heb ik het idee. Ik zie al 2020 voorbij komen en de proef in week 36, maar het gaat hier eigenlijk om de wijzigingen per 14 juni...

Heb even een apart topic over het hoogfrequent rijden aangemaakt: https://m.somda.nl/www/forum/6926/


@ Aaron, zie quote.
 

28-05-2009 20:40:06
raymond16
raymond16
NS heeft nu ook op haar site een overzicht staan met de wijzigingen. Degene die nog niet in dit topic ter sprake zijn gekomen:

Breda-‘s-Hertogenbosch
De stoptrein naar ‘s-Hertogenbosch vertrekt één minuut eerder vanaf Breda en Tilburg, en twee minuten eerder uit Gilze-Rijen, Tilburg West en Tilburg Reeshof.

Schiphol-Utrecht Centraal-’s-Hertogenbosch-Eindhoven
De Intercity naar Eindhoven vertrekt één minuut eerder vanaf station Best.

’s-Hertogenbosch-Geldermalsen-Utrecht Centraal
De stoptrein richting Utrecht vertrekt één minuut eerder vanaf station Zaltbommel.

Apeldoorn-Zutphen
De stoptrein naar Zutphen vertrekt één minuut eerder vanaf station Voorst-Empe.

De al bekende punten +bron: http://www.ns.nl/cs/Satellite/reizigers/plan-uw-reis/extra-reisinformatie#aanpassing-dienstregeling-14-juni-id

Opvallend dat de 13600 in Bd ook een minuut eerder gaat vertrekken.. Je zou zeggen dat het niet nodig is, maar het lijkt er op dat er tussen de knopen een wat gejaagdere dienstregeling wordt opgezet voor die trein. Sta je iig niet meer onnodig stil langs het perron.
En de 3500 ri Ehv eerder uit Bet laten vertrekken is een goede. Als de 3500 op tijd is sta je gewoon een tijd stil. Zal de betrouwbaarheid van de overstap op de 5200 doen vergroten. Goede zaak dus!

Verder goede zaak dat de wijzigingen al netjes verwoord staan. Ik ben wel benieuwd wanneer de communicatie op gang komt op Ehv/Tb/Ht dat er meer dan minutenwijzigingen voor de stoptreinen op de planning staan.
 

28-05-2009 21:07:36
mren
mren
Quote
raymond16:
En de 3500 ri Ehv eerder uit Bet laten vertrekken is een goede. Als de 3500 op tijd is sta je gewoon een tijd stil. Zal de betrouwbaarheid van de overstap op de 5200 doen vergroten. Goede zaak dus!



Zo'n dienstregeling zou ook gewoon wat minder star kunnen worden. Zoals bij busbedrijven of bij DVM rond Schiphol gebeurt: vroegst mogelijke vertektijd publiceren voor hen die vertrekken en laatst mogelijk aankomsttijd voor hen die aankomen. Hoef je zelden te wachten met je trein op die tussenstationnetjes en je bent altijd ruim op tijd op plaats van bestemming. Enige nadeel is wellicht het psychologische stress-effect dat je krijgt doordat je trein voor je gevoel meestal aan de late kant is.
 

29-05-2009 00:58:11
lamote_ban
lamote_ban
Quote
raymond16:
En de 3500 ri Ehv eerder uit Bet laten vertrekken is een goede. Als de 3500 op tijd is sta je gewoon een tijd stil. Zal de betrouwbaarheid van de overstap op de 5200 doen vergroten. Goede zaak dus!

In theorie een goed plan, alleen is de 3500 nu al zelden of nooit op tijd in Best. Ik ben bang dat het in de praktijk dus weinig zal uitmaken.
 

29-05-2009 01:16:51
mren
mren
Wat gaat er eigenlijk wel goed in Brabant?  

30-05-2009 22:25:07
timtrein
timtrein
Als ik sommige mensen hier beluister, dan blijft dat volgens mij beperkt tot alleen Carnaval...  

31-05-2009 01:01:28
lamote_ban
lamote_ban
@mren
Wat betreft de aansluiting van de 3500 ri Dn zou het meer helpen als men in Ehv niet regelmatig de 3500 (afwijkend van de sporenplanning) op een ander perron laat aankomen dan waar de trein naar Dn vertrekt.
 

31-05-2009 10:12:38
zugführer
zugführer
Als de 3500 op een ander spoor aankomt wordt de 5200 meestal ook naar het andere perron gedirigeerd hoor, althans, zo was het een paar maanden geleden volgens mij...  

31-05-2009 11:28:56
lamote_ban
lamote_ban
Quote
zugführer: Als de 3500 op een ander spoor aankomt wordt de 5200 meestal ook naar het andere perron gedirigeerd hoor, althans, zo was het een paar maanden geleden volgens mij...

In de ochtendspits wordt het materieel van 3500 regelmatig gebruikt om met de 800 een kwartier later door te gaan naar Limburg of andersom mee terug te gaan naar Alkmaar. In dat geval wordt de 3500 op het "gewenste" spoor (1 of 5) binnengenomen en heeft de overstappende reiziger die op sp 3 moet zijn het nakijken.

En in de middagspits gaat het vaak mis met de 3500'en die doorrijden naar Mt en op sp 1 binnengenomen worden, terwijl de 5200 dan vaak op sp 3 is gezet omdat de 1900 te laat was.
 

31-05-2009 13:01:31
lucky
lucky
Hoevaak is "vaak" ?  

31-05-2009 13:57:53
lamote_ban
lamote_ban
De 1900 is in de middagspits aardig vertragingsgevoelig. Sommige treinen zijn zeker twee keer per week te laat. Als je daar dan de vele vertragingen van de 3500 zelf in de middagspits nog bij optelt is het duidelijk dat de aansluiting ri Dn in de middagpsits gemiddeld zeker in de helft van de gevallen misgaat. Het op papier vervroegen van de vertrektijd van de 3500 uit Best zal daar echt geen verandering in brengen, dat wilde ik maar zeggen.

Laatst bewerkt door lamote_ban op 31-05-2009 14:29
 

09-06-2009 11:43:34
bjornl
bjornl
Ook bij Connexxion op de Valleilijn een aantal wijzigingen per 14 juni. De treinen van 5:00, 5:15 en 5:45 uit Amf en de treinen van Bnc naar Amf van 5:33 en 6:03 gaan de hele week in het normale patroon rijden. Bron: http://www.edestad.nl/page/Lokaal/Regionaal-Detail/Wijziging-tijden-ritten-Valleilijn.376850.news  

09-06-2009 12:19:01
keesje
keesje
Die 3500 kruist te Vga ook nog altijd in 0 minuten met de 13600 naar Ht. De 3500 komt de laatste tijd (weken) eigenlijk altijd op tijd in Ht. Hoe komt dat ding dan toch steeds te laat in Ehv?  

09-06-2009 13:48:00
MDDM
MDDM
Komt o.a doordat je met de 3500 bij Vga voor een rood sein loopt.(9 van de 10x)
Na Btl wil de trdl nog wel eens de 3500 laten doorwisselen van spoor 522 naar 523 met en daar moet je voor Best terug naar 80.


Gr Joop mcn Lls
 

09-06-2009 22:36:50
JcJay
JcJay
6x een IC Alkmaar-Amsterdam??? Het liefst zie ik de 10800 beginnen en eindigen in Haarlem... Maar goed, past niet in het beeld van NS corridor-denken hè...  

09-06-2009 23:01:01
raymond16
raymond16
De informatievoorziening is gelukkig op tijd begonnen in Brabant: Arie had een mooie omroep in Ehv rond de vertrektijden van de stoptreinen dat de vertrektijden gingen wijzigen en in de stationstunnel hingen A4'tjes bij de trap met een overzicht van de nieuwe vertrektijden!  

09-06-2009 23:01:42
broek53
broek53
Ja, dat moet je vooral doen: meer treinen gaan rijden en juist dan uit de corridor breken. En dan wachten op de klachten over de punctualiteit.  

09-06-2009 23:09:42
nielske90
nielske90
Quote
raymond16: De informatievoorziening is gelukkig op tijd begonnen in Brabant:
Deze was vandaag weer zwaar onvoldoende. In Helmond totaal niks gehoord en ook geen bijzondere mededelingen zien hangen. Weer een slechte informatievoorziening over deze grote wijziging, de NS moet zich diep schamen!%09%
 

09-06-2009 23:13:28
broek53
broek53
Hoezo: weer? Overigens is de infromatievoorziening middels het bandje met Arie erop landelijk, dus als het niet in helmond te horen is, is er iets stuk of laat Prorail een steek vallen (die verzorgt de omroep).  

09-06-2009 23:23:36
bjornl
bjornl
Te Ht heb ik het bandje zondag ook al gehoord.  

10-06-2009 06:55:24
keesje
keesje
Te Ht heb nog helemaal niks hierover gehoord en evenmin info tegengekomen op het perron.  

10-06-2009 09:51:49
nielske90
nielske90
Quote
broek53: Hoezo: weer?
Omdat ook bij andere wijzigingsbladen en zaken zoals werkzaamheden en verstoringen er met enige regelmaat totaal niks wordt omgeroepen.
 

10-06-2009 10:49:37
daniel_ddr
daniel_ddr
Tja, en dat bandje is ook wel dusdanig algemeen dat je er weinig aan hebt. Ja je weet dat de tijden gaan wijzigen en dat je op 14 juni op de vertrekstaten op 't perron moet kijken. Dat kan toch wel mooi een erg onaangename verrassing opleveren als je op dat moment constateert dat je trein net 5 minuten geleden vertrokken is o.i.d.

Net zoiets als de werkzaamhedeninfo van tegenwoordig: "er rijden minder treinen". Ja leuk, maar als ik als ervaren reiziger wil vaststellen hoe laat ik van huis moet, moet ik wel weten welke treinen er dan niet rijden... en dat is nergens te vinden.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

10-06-2009 10:52:01
broek53
broek53
Ja, dat vermoedde ik al. In het kader van de beschuldigende vingers: het omroepen gebeurt door Prorail en niet door NS. Zo is er bijvoorbeeld een set omroepberichten voor het wijzigingsblad met ingesproken bandjes die door het hele land worden afgedraaid, althans: behoren te worden afgedraaid. Zelfs dat afdraaien kan geautomatiseerd gebeuren - maar dan moet e.e.a. op de VL-post wel gebeuren. Als er nooit iets klinkt op Helmond, zou je bijna denken dat de omroep stuk is, of de verbinding tussen post en station Helmond of zoiets.
Overigens zorgt NS wel voor de posters en dergelijke schriftelijke uitingen.
 

10-06-2009 11:06:11
keesje
keesje
Een kleine rectificatie van mijn eerdere bericht van vanmorgen (wellicht zat de post even op Somda te neuzen %08%): Te Ht hoorde ik vanmorgen voor het eerst een bericht over de gewijzigde tijden van de stoptreinen Ht-Ehv per komend weekend.  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


10-06-2009 11:13:02
Modelspoor
Modelspoor
Waarschijnlijk al snel hersteld te Hm,heb gisterenzelf het omroepbericht over de wijzigingen zelf gehoord,wordt alleen niet medegedeeld dat de stoptrein niet naar Nm rijdt,maar naar Ht,heeft waarschijnlijk te maken dat het alleen voor NS bekend is dat het materieel te Ht overgaat in een andere treinserie(4400vv)  

10-06-2009 11:30:16
WesselE
WesselE
Het zal ongetwijfeld bekend zijn bij NSR, maar wie heeft er nou baat bij een directe verbinding Hm-Nm? Dan is via Vl (of in Ht overstappen op de IC) sneller lijkt me.

Laatst bewerkt door WesselE op 10-06-2009 11:30


'Okeh'
 

10-06-2009 12:52:45
abcde
abcde
Quote
raymond16: NS heeft nu ook op haar site een overzicht staan met de wijzigingen. De al bekende punten +bron: http://www.ns.nl/cs/Satellite/reizigers/plan-uw-reis/extra-reisinformatie#aanpassing-dienstregeling-14-juni-id
....
Verder goede zaak dat de wijzigingen al netjes verwoord staan. Ik ben wel benieuwd wanneer de communicatie op gang komt op Ehv/Tb/Ht dat er meer dan minutenwijzigingen voor de stoptreinen op de planning staan.



Hierbij wordt niets genoemd, over het vervallen van een aantal voortreinen tussen Utrecht en Zwolle v.v.
Gaat deze aanpassing door ?

Laatst bewerkt door abcde op 10-06-2009 12:53
 

10-06-2009 14:23:33
reisthijs
reisthijs
Quote
WesselE: Het zal ongetwijfeld bekend zijn bij NSR, maar wie heeft er nou baat bij een directe verbinding Hm-Nm?

Voor wie van Helmond naar één van de stations tussen Den Bosch en Nijmegen gaat is deze directe verbinding toch wel zinvol.
De reisplanner heeft in ieder geval ook nog niet door dat het een doorgaande verbinding wordt. Maar je hebt in Ht wel 10 minuten de tijd om over te stappen van de 9600 die aankomt op 1a/b naar de 4400 die vertrek van 1a/b.
 

10-06-2009 22:59:16
kukel
kukel
Nou, op station Vught is het gewoon pauper. Er worden blijkbaar voor 7 uur nog geen bandjes gedraaid want heb ze vandaag niet gehoord, gisteren wel toen ik een keertje om 9:56 de trein moest hebben. Vandaag was er ook een medereiziger die via een ander uit Boxtel voor het eerst de wijziging te horen kreeg via een uitgedeeld kaartje.

Op de NS site staan de wijzigingen nou ook niet bepaald duidelijk aangegeven.
 

10-06-2009 23:09:09
kukel
kukel
Om hoeveel reizigers gaat het hier? Ik geloof er niks van dat dit er meer zijn als Beukenlaan, Best, Boxtel,Vught - Nijmegen, Arnhem, Zwolle e.v. plus reizigers van/naar Schiphol die ook een langere overstaptijd krijgen.  

10-06-2009 23:46:57
keesje
keesje
Dus als het weinig reizigers treft dan moet je ze ook maar niet of zo min mogelijk informeren?  

11-06-2009 08:51:16
kukel
kukel
nee er is iets fout gegaan met quoten, de eerste reactie slaat op groen47 en de tweede op reisthijs.  

11-06-2009 10:11:56
jacokran
jacokran
NS publiceert ieder jaar in november/ december een jaardienstregeling. In het verleden werden de wijzigingsbladen gebruikt om materieel- en personeelsomlopen te wijzigen. Niks mis mee. Tegenwoordg worden er ook grotere wijzigingen doorgevoerd met een wijzigingsblad. Het spoorboekje wat 9/12 is ingegaan was in februari al weer waardeloos. Wijzigingen van hooguit twee minuten, dat moet nog kunnen. Tussentijdse wijzigingen van meer dan 2 minuten, minder treinen of een ander stop-patroon kan je niet maken als je als dienstaanbieder je reizigers serieus neemt.
In het bedrijfsleven moet een dienstverlener die z'n dienstverlening wil wijzigen opnieuw in onderhandeling met de klant of opdrachtgever. En NS? Moet het voorleggen aan LOCOV. Als LOCOV zegt nee, zegt NS: we doen het toch.
Er is nu veel te doen over de stoppers rond Eindhoven. Er worden één a twee weken van te voren omroepberichten uitgezonden en er worden folders uitgedeeld. Je zal als dagelijkse reiziger maar een paar weken niet met de trein gaan. Alle berichten gemist, te laat op je afspraak en je moet maar zien of je weer een voor jou gunstige reis kan uitstippelen. De reiziger krijgt het idee dat hij nu gestraft wordt omdat NS z'n huiswerk bij het ontwerpen van de jaardienstregeling niet goed gedaan heeft.

Laatst bewerkt door jacokran op 11-06-2009 10:14
 

11-06-2009 11:05:33
qj7141
qj7141
Quote
jacokran: welkom in de wondere wereld van de dienstregeling. Het eerste ontwerp werd (ook) door Prorail goedgekeurd, het is niet fair om dit (alleen)over de schutting bij NS te gooien.
 

11-06-2009 12:27:23
jacokran
jacokran
Even kort door de bocht: NS vraagt capaciteit aan Prorail om op bepaalde tijden bepaalde treinen te laten rijden. Als dat wordt toegekend, dan zijn de consequenties voor NS. Prorail is aanspreekbaar in het geval de capaciteit niet aanwezig is. Dat is niet het geval, want de trein rijdt gewoon. Voor zover ik begrepen heb, moeten de stoppers een kwartier verschuiven om de knoop bij Den Bosch te ontlasten. NS heeft door het aanvragen van zoveel treinen tegelijkertijd op een beperkt stukje spoor zelf het risico genomen dat dit tot vertragingen leidt. Ik ga er (mogelijk naief) vanuit dat Prorail NS gewaarschuwd heeft dat de knoop bij Den Bosch toch wel kwetsbaar is. NS heeft dat geaccepteerd, dus is het risico voor NS. Daar komt bij dat de reiziger een overeenkomst met NS heeft, niet met Prorail.
Ik wil één kanttekening bij mijn betoog plaatsen. Ik ga er van uit dat de wijzigingen voorgesteld zijn door NS. Als de wijzigingen worden opgelegd door Prorail ivm klachten van andere vervoerders werpt dat een nieuw licht op de zaak.
 

11-06-2009 13:11:08
qj7141
qj7141
Opgelegd is een te zware uitdrukking, maar het voorstel komt wel van hen. Overigens is dit pas de vierde poging om de knoop Den Bosch anders in te richten. Lijkt een beetje op trial and error...  

11-06-2009 15:27:01
keesje
keesje
Belangrijke aantekening daarbij is dat NS vaak de plannen conflictvrij plant, maar juist op verzoek (eis?) van Prorail CV bepaalde treinen weer in conflict worden gelegd. Om wat voor reden dan ook, maar ook dat is een kunst van het verdelingsproces!  

11-06-2009 21:02:56
fabrierban
fabrierban
Quote
qj7141: Opgelegd is een te zware uitdrukking, maar het voorstel komt wel van hen. Overigens is dit pas de vierde poging om de knoop Den Bosch anders in te richten. Lijkt een beetje op trial and error...

Ja, en ook dit zal niet helpen. Bij Vught wordt het iets minder kwetsbaar, maar bij de Diezebrug moet de stoptrein uit Nm nu voorlangs kruisen voor de stoptrein naar Ut. De koppeling van 4400 en 9600 is mijns inziens een zowel overbodig als onzalig idee dat juist nieuwe problemen en vertragingen introduceert.

Laatst bewerkt door fabrierban op 11-06-2009 21:07
 

11-06-2009 21:12:31
keesje
keesje
Dat gebeurt nu toch ook al? Het overkruis ligt nog altijd te Htda en daar zijn geen tijden gewijzigd. Enige verschil is dat te Ht de 4400 uit Nm naar spoor 6 gaat i.p.v. 3A.

Nieuwe trend is dat alles naar het zuiden vanaf Ht over het westelijke spoor naar Vga is gepland. Dat spoor wordt dus net zo druk als de twee overige sporen die gebruikt worden voor treinen vanuit Tb en Ehv.

Verder blijft het ge-jojo ook aanhouden rondom Tb/Ht, deels als gevolg het gehannes bij Ht. De 13600 is recent gewijzigd te Bd in een vertrek van 24/54 naar 25/55 en dat is kennelijk ook niet bevallen want dat wordt weer 24/54.
 

11-06-2009 21:25:15
fabrierban
fabrierban
Indien nodig kunnen de beide stoptreinen nu op de brug linkerspoor rijden en elkaar passeren zonder te kruisen.  

11-06-2009 21:37:21
raymond16
raymond16
En mocht het nodig zijn kan de 4400 natuurlijk nog altijd bij Htda worden vastgehouden tot de 13600 weg is. De 4400 kan dan via linkerspoor op de brug alsnog spoor 6 bereiken terwijl de 800 naar spoor 7 gaat. Verbaast me sowieso dat dit niet al standaard gaat gebeuren.  

11-06-2009 21:44:54
broek53
broek53
Quote
fabrier:Ja, en ook dit zal niet helpen. Bij Vught wordt het iets minder kwetsbaar, maar bij de Diezebrug moet de stoptrein uit Nm nu voorlangs kruisen voor de stoptrein naar Ut. De koppeling van 4400 en 9600 is mijns inziens een zowel overbodig als onzalig idee dat juist nieuwe problemen en vertragingen introduceert.
We kijken hier nu steeds naar de baanvakjes voor en na Den Bosch. Ik kan het niet helemaal overzien, maar ik denk dat de doortrek van de 4400 op de 9600 nodig is om de spooropstelling van Ht rond te krijgen en/of niet te belasten met treinen die lang keren en door het keren noodzakelijkerwijs bijna altijd kruis- en overkruisliggingen veroorzaken. NS is niet zo dol op het doorkoppelen van stoptreinen over lange afstand, maar soms (en steeds vaker naarmate het drukker wordt) is het DE oplossing om de knooppuntstations te stroomlijnen, of ueberhaupt gepaland te krijgen.
 

11-06-2009 22:06:01
fabrierban
fabrierban
Quote
raymond16: En mocht het nodig zijn kan de 4400 natuurlijk nog altijd bij Htda worden vastgehouden tot de 13600 weg is.

En dan is de aansluitende 3500 naar Ut dus niet meer te halen, want de 4400-reizigers moeten nu naar een andere perron voor die aansluiting.
 

11-06-2009 22:27:12
keesje
keesje
Quote
fabrier: Indien nodig kunnen de beide stoptreinen nu op de brug linkerspoor rijden en elkaar passeren zonder te kruisen.


Wat heeft dat voor zin dan als de 16000 van 3B om .02/.32 vertrekt en de 4400 om .02/.32 aankomt te Ht en met rechtsrijden tussen Ht-Htda elkaar pas bij Htda kruisen (waar het dan al 4 minuten overkruis ligt)?

Ik zou eventjes sporenplan nakijken.
 

11-06-2009 22:38:35
MVB87
MVB87
Quote
keesje: Enige verschil is dat te Ht de 4400 uit Nm naar spoor 6 gaat i.p.v. 3A.



Volgens de reisplanner van NS.nl gaat die naar spoor 7 ipv spoor 6.
 

11-06-2009 23:44:02
Somda
Somda
Tussen waar en waar gaat de ICL nu rijden dan.?

want van die nummers snap ik geen malle moer,
 

11-06-2009 23:47:38
ruysdael
ruysdael
De serie 14300. Voor uitleg van de nummers verwijs ik je naar Informatie -> Overzicht treinnummers.  

15-06-2009 21:35:46
raymond16
raymond16
Vandaag werd duidelijk wat de gevolgen zijn van de veranderde dienstregelingen in Brabant:
- 4400/9600/5200/6400 rijden tussen de spitsen met 1*V. Daar werd overigens al erg vroeg mee begonnen. 5227 kwam met 1*V aangereden in Ehv. Dat betekent dat de 5228 al met 1*V is gaan rijden. Dat vind ik toch wel erg vroeg. Aan de andere kant kwam 6432 dan wel weer met 2*V aanrijden (was in vorig wijzigingsblad nog 1*V). Bijkoppelen gebeurd in de 4400 redelijk vroeg: om 15:00 uur reed daar alles al versterkt naar 2*V. In de 9600 is (bijna) niks veranderd met wanneer de versterking komt.
- Ht is er qua dienstregeling aardig op vooruit gegaan en ook in de uitvoering ging het voor een eerste dag eigenlijk prima. Lang geleden dat ik zoveel treinen te vroeg in Ht gezien heb, met name uit noordelijke richting. Voor de betrouwbaarheid van Ht een grote verbetering Er ligt nu een mooie basis waar vanuit verder geoptimaliseert kan gaan worden.

Laatst bewerkt door raymond16 op 15-06-2009 21:36
 

15-06-2009 21:46:23
treintim
treintim
Hoe lang is dit wijzigingsblad geldig?

Laatst bewerkt door treintim op 15-06-2009 21:47
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

15-06-2009 22:03:16
Damian
Damian
Totdat het weer een zooitje wordt%02% Nee hoor, even zonder dollen. De volgende wijziging gaat (als ik me niet vergis) op zondag 6 september in. Maar verwacht niet weer een grootscheepse wijziging a la Den Bosch.  

15-06-2009 22:03:25
lamote_ban
lamote_ban
Quote
raymond16:Bijkoppelen gebeurd in de 4400 redelijk vroeg: om 15:00 uur reed daar alles al versterkt naar 2*V.

De 4400 reed tot nu toe ook tussen de spitsen met 2xV, dus daar is de inzet in feite fors verminderd.
In de spits lijkt alles met 2xV te rijden, dat kan in de zomer maar dat wordt in het najaar 's ochtends een groot probleem op Dn-Ehv en Nm-Ht.

Laatst bewerkt door lamote_ban op 15-06-2009 22:06
 

15-06-2009 22:09:10
keesje
keesje
Quote
Damian: Totdat het weer een zooitje wordt%02% Nee hoor, even zonder dollen. De volgende wijziging gaat (als ik me niet vergis) op zondag 6 september in. Maar verwacht niet weer een grootscheepse wijziging a la Den Bosch.


Nou, één kandidaat zal er al voor het wijzigingsblad zijn, namelijk de 9600 Ht-Dn. Dat ding is er zo idioot ingelegd, heeft 9 minuten rijtijd gekregen tussen Btl en Bet. Vervolgens staat ie lekker een paar minuten zijn tijd af te wachten in de tunnel waarna hij in 3 minuten wordt geacht alweer van Ehb te vertrekken.

Ik mag hopen dat het een tikfoutje is en geen bewuste keus...

Laatst bewerkt door keesje op 15-06-2009 22:10
 

15-06-2009 22:10:28
train85
train85
Quote
treintim: Hoe lang is dit wijzigingsblad geldig?
T/m week 36.
 

15-06-2009 22:22:03
montrose
montrose
DDM-1:
Behalve het gemelde in de opvallende dingen van vandaag ziet het er ook naar uit dat de omloop met 3914( evenals vorig jaar van 14072008-22082008) tot week 36 DDM-1 loos zal zijn . Vanmorgen reed er DDAR.
Blijkbaar was dit een incident want heden ( 16 juni 2009) reed er weer DDM-1.

Laatst bewerkt door montrose op 16-06-2009 07:51
 

16-06-2009 08:05:50
keesje
keesje
Omlopen DDM (heb even een dinsdag als basis uitgekozen, op maandag en vrijdag zijn er uitzonderingen):

1. 3914, 3927, 4328, 3334, 3347, 4349, 3950, 3963, 4364, 3370, 3383, 4385
2. 5808, 2223, 2220, 2241, 2238, 2259, 2256, 2277, 2274, 80570 Asd-Amf
3. 14523, 4556
4. 14527, 14556
5. 72212 Rsd-Bd, 2212, 2233, 2230, 2251, 2244, 2265, 2262, 2283, 2276, 2297
6. 2215, 2214, 2235, 2228, 2249, 2246, 2267, 72267 Bd-Rsd
7. 14525, 14560
8. 80560 Aswplz-Asd, 80561 Asd-Hn, 3327, 4329, 3930, 3943, 4344, 3350, 3363, 4365, 3966, 3374, 3387, 4389
9. 72221 Rsd-Ddr, 2221, 2218, 2239, 72239 Ddr-Rsd, 72248 Rsd-Ddr, 2248, 2269, 2266
10. 4316, 3322, 3335, 4337, 3938, 3951, 4352, 3358, 80555 Hn-Asd, 2279, 72279 Ddr-Rsd
11. 72229 Aswpln-Asd, 2229, 2226, 2247, 2240, 2261, 2258, 80557 Asd-Aswpln
 

16-06-2009 08:13:38
montrose
montrose
Dank voor dit prachtige overzicht.  

16-06-2009 11:55:04
ruysdael
ruysdael
Wow, super keesje!

Quote
3358, 80555 Hn-Asd, 2279, 72279 Ddr-Rsd
Dit is volgens mij al wat langer planmatig, ik heb het de laatste tijd al regelmatig zo gezien . Benieuwd wat er nu in de 4554 (ik gok 2xDDAR) en 14554 rijdt dan.

Laatst bewerkt door ruysdael op 16-06-2009 11:59
 

16-06-2009 12:01:03
keesje
keesje
In 4554 zit 2x DDAR (afkomstig van 4527A en 80740 uit Wgm). In 14554 zit een VIRM IV die 's ochtends in Asd uitloopt als 2622A en na 14554 nog als 4597 terugkeert naar Hn.  

16-06-2009 12:02:14
ruysdael
ruysdael
Oke, dan is dat bij het oude gebleven . Bedankt!

edit:
Quote
keesje: 11. 72229 Aswpln-Asd, 2229, 2226, 2247, 2240, 2261, 2258, 80557 Asd-Aswpln

Er rijdt dus geen DDM-1 meer in de 5408? Daar rijdt nu DD-AR?

Laatst bewerkt door ruysdael op 16-06-2009 14:13
 

16-06-2009 14:34:12
keesje
keesje
Dat klopt, deze keert op 4825 ma en 6329 di-vr.  

16-06-2009 14:39:03
ruysdael
ruysdael
Oke, bedankt! Wel jammer .  

16-06-2009 14:43:13
2296
2296
Quote
keesje: Omlopen DDM (heb even een dinsdag als basis uitgekozen, op maandag en vrijdag zijn er uitzonderingen):
2. 5808, 2223, 2220, 2241, 2238, 2259, 2256, 2277, 2274, 80570 Asd-Amf



Vraag waar komt het materieel uit dat de 5808 rijdt ? Is dit ledig mat vanuit Asd Cs naar Amf ? Heb de stam regelmatig s'nachts over zien staan in Amersfoort.
 

16-06-2009 14:50:18
keesje
keesje
Kijk eens achteraan dezelfde omloop!  

16-06-2009 14:55:35
2296
2296
Ach, foutje. Heb er overheen gelezen  

16-06-2009 15:05:05
ruysdael
ruysdael
Klopt het dat deze stam maandags en vrijdags per 1587 in Amersfoort verzeild raakt?  

18-06-2009 20:07:29
Michel74
Michel74
Quote
fabrier: Indien nodig kunnen de beide stoptreinen nu op de brug linkerspoor rijden en elkaar passeren zonder te kruisen.
Dat is niet waar. De 13600 naar Ut komt van spoor 4(a) en zou bij linkerspoor rijden over de Diezebrug toch echt voorlangs moeten doorwisselen naar het linkerspoor.
 

18-06-2009 20:15:09
Michel74
Michel74
Quote
broek53: We kijken hier nu steeds naar de baanvakjes voor en na Den Bosch. Ik kan het niet helemaal overzien, maar ik denk dat de doortrek van de 4400 op de 9600 nodig is om de spooropstelling van Ht rond te krijgen en/of niet te belasten met treinen die lang keren en door het keren noodzakelijkerwijs bijna altijd kruis- en overkruisliggingen veroorzaken. NS is niet zo dol op het doorkoppelen van stoptreinen over lange afstand, maar soms (en steeds vaker naarmate het drukker wordt) is het DE oplossing om de knooppuntstations te stroomlijnen, of ueberhaupt gepaland te krijgen.
Of de problemen in Ht nu zijn opgelost weet ik niet, maar de spooropstelling is wel een stuk relaxter. Op uitzonderingen na, is er nu de volgende spooropstelling:

800 naar Ut - spoor 3
800 naar Ehv - spoor 6
3500 naar Ut - spoor 3
3500 naar Ehv - spoor 7
3600 naar Zl - spoor 4a
3600 naar Rsd - spoor 6
4400 naar Nm - spoor 1a
9600 naar Ehv - spoor 7
13600 naar Bd - spoor 6
16000 naar Ut - spoor 4a

Zoals je ziet heb je bijna altijd spoor 4b tot je beschikking om de treindienst te kunnen bijsturen in het geval van een vertraagde trein. Dat had je in de eerdere spooropstelling niet vanwege de 26 minuten durende kering van de 4400 naar Nm op 3a en 9600 naar Ehv op 1.
 

18-06-2009 20:23:36
Michel74
Michel74
Om even te reageren op de samenstelling van de treinen in de 4400 Ht - Nm, ik heb de afgelopen dagen zowel stelletjes solo zien rijden maar ook de gekoppelde stellen. Zo rijden de treinen die rond 12.30 in Hto stoppen, beide met maar één stel. De trein die om 13.00 vanuit Hto naar Ht gaat, zijn weer gekoppelde stellen. Kortom, echte regelmaat kan ik vooralsnog niet ontdekken wanneer er stellen solo rijden en wanneer alleen maar gekoppelde stellen %03%  

18-06-2009 21:18:42
aarclay
aarclay
Het is me opgevallen dat de SLT blijkbaar na de software-aanpassingen nog steeds niet rijdt. Nu wordt er in de 9800 Mat'64 ingezet.


Choo choo.....
 

18-06-2009 22:42:19
nielske90
nielske90
@aarclay: Dat heeft er niks mee te maken, want de Plan V's die overdag bij de diverse treinen ontbreken, staan nu overdag allemaal op een kluitje in Ehv en Ht. Afgelopen maandag (of was het dinsdag?) stonden er 16 bakken mat'64 te niksen in Ehv (exclusief 10 bakken mat'64 die terzijde staan)  

18-06-2009 22:46:25
maxje
maxje
Toch heb ik nog eens even een vraag over het wijziginsblad met betrekking tot de serie 5200 en het goederenpad. Tussen Ehv en Tb. De 5200 heeft nu in Ehv als vertrek 04/34. En als ik me niet vergis vertrekt op dat moment ook het goederenpad uit Ehv in de richting Btl/Tb. Lopen die elkaar bij Btl niet een beetje in de weg en zo ja? Welke trein mag er dan eerst naar Tb?  

18-06-2009 22:55:52
raymond16
raymond16
5200 mag voor: die hoort immers om .05/.35 aan te komen (dat dit niet vaak gehaald wordt is een tweede) en het cargopad loopt rond .10/.40 door Tb.  

19-06-2009 00:23:29
scooter
scooter
Quote
Michel74: 4400 naar Nm - spoor 1a
Maak hier maar 1b/c van

Laatst bewerkt door admin op 20-06-2009 09:42, reden: Quote ingekort
 

19-06-2009 11:33:48
maxje
maxje
Quote
raymond16: 5200 mag voor: die hoort immers om .05/.35 aan te komen (dat dit niet vaak gehaald wordt is een tweede) en het cargopad loopt rond .10/.40 door Tb.


Bedankt voor de inlichting.
 

20-06-2009 23:40:50
ptadc
ptadc
Quote
lamotep: Mijn gevoel zegt dat de plannenmmakers bij NS steeds verder van de realiteit verwijdert raken en inmiddels met hun hoofd in de wolken lopen. Vroeg of laat (maar ik ben bang nog voor de dienstregeling 2010) zullen ze onaangenaam ontwaken vrees ik en is het de vraag wat er met alle 10 min plannen gebeurt.



Ik ben het daar volledig mee eens. NS, Prorail en V&W zijn weer in zo'n typische Rail21-roes terechtgekomen, en zweven weer kilometers ver boven de dagelijkse realiteit van de klant. De klant, wazzdah? Plannen maken en bouwen, daar gaat het om!

Was het bij Rail21 het drie-treinen-systeem dat iedereen in extatisch zwevende sferen bracht en miljarden aan overheidsinvesteringen deed binnenrollen, nu heeft de spooirsector ontdekt dat hoge frequenties best wel tof zijn. Heel veel treintjes enzo, en van die complexe dingen als punctualiteit en aansluitingen doen er allemaal niet meer toe. Da's cool vet man, dus zet de Eurivretende betonmachine maar weer in de hoogste stand!

Het kenmerk van een roes is dat de kater later komt. Maar dat 'ie komt en hard zal aankomen, dat staat vast.


Bezorgde groeten,
Arco
 

20-06-2009 23:46:42
ruysdael
ruysdael
En uiteindelijk zal de klant deze kater (het hardst) voelen.  

21-06-2009 00:38:01
keesje
keesje
Quote
ptadc: Ik ben het daar volledig mee eens. NS, Prorail en V&W zijn weer in zo'n typische Rail21-roes terechtgekomen, en zweven weer kilometers ver boven de dagelijkse realiteit van de klant. De klant, wazzdah? (...) en van die complexe dingen als punctualiteit en aansluitingen doen er allemaal niet meer toe.


De hele punctualiteitswaanzin zorgt juist bij vlagen voor juist meer chaos dan minder. Als de cijfers met 0,0001% dalen dan breekt NS-breed grote paniek uit en is een complete omgooi van diverse BSO's en dienstregelingen al direct noodzakelijk. Hoe vaak is het wiel rondom Ht al uitgevonden? Al zo vaak dat het telkens weer kennelijk niet beviel. Het elk jaar duurder worden spoorboekje kan dan het eerstvolgende wijzigingsblad na ingang van een nieuwe dienstregeling al meteen in de vuilnisbak.

Het fenomeen "aansluitingen" en zijn klanten zijn niet zelden slachtoffers van alweer die punctualiteitswaanzin. De deuren zullen en moeten dichtgesmeten worden - ook al komt er een aansluitende trein ietsje te laat binnen - om er voor te zorgen dat de trein klokslag vertrekt. Enige verschil is dat dit soort bijzonder klantonvriendelijke dingen dus ook niks met punctualiteit te maken hebben: Een hoop overstappende reizigers hebben namelijk hun trein nipt gemist en zijn dus wel later (niet punctueel dus?!). Lekker belangrijk, de trein is tenminste op tijd en tenslotte is dat de (verkeerde) graadmeter...

Laatst bewerkt door keesje op 21-06-2009 00:39
 

21-06-2009 10:07:12
fabrierban
fabrierban
Quote
Michel74: Of de problemen in Ht nu zijn opgelost weet ik niet, maar de spooropstelling is wel een stuk relaxter. Op uitzonderingen na, is er nu de volgende spooropstelling:

800 naar Ut - spoor 3
800 naar Ehv - spoor 6
3500 naar Ut - spoor 3
3500 naar Ehv - spoor 7
3600 naar Zl - spoor 4a
3600 naar Rsd - spoor 6
4400 naar Nm - spoor 1a
9600 naar Ehv - spoor 7
13600 naar Bd - spoor 6
16000 naar Ut - spoor 4a

Zoals je ziet heb je bijna altijd spoor 4b tot je beschikking om de treindienst te kunnen bijsturen in het geval van een vertraagde trein.

Spoor 4b is vrij en dus had het voor de hand gelegen dat spoor voor de 4400 naar Nijmegen te gebruiken. Nu vertrekt de 4400 van spoor 1b/c, vaak buiten de overkapping en is daardoor voor overstappende reizigers van de 3500 uit Ut bijna niet te halen. Daarnaast is spoor 1 op vrijdags en zondags een groot deel van de dag niet beschikbaaar vanwege de autoslaaptreinen en leidt dat steeds tot eindeloze spoorwijzigingen.

Laatst bewerkt door fabrierban op 21-06-2009 10:11
 

21-06-2009 11:47:03
vinny004
vinny004
Quote
keesje:
Quote
ptadc: Ik ben het daar volledig mee eens. NS, Prorail en V&W zijn weer in zo'n typische Rail21-roes terechtgekomen, en zweven weer kilometers ver boven de dagelijkse realiteit van de klant. De klant, wazzdah? (...) en van die complexe dingen als punctualiteit en aansluitingen doen er allemaal niet meer toe.


De hele punctualiteitswaanzin zorgt juist bij vlagen voor juist meer chaos dan minder. Als de cijfers met 0,0001% dalen dan breekt NS-breed grote paniek uit en is een complete omgooi van diverse BSO's en dienstregelingen al direct noodzakelijk. Hoe vaak is het wiel rondom Ht al uitgevonden? Al zo vaak dat het telkens weer kennelijk niet beviel. Het elk jaar duurder worden spoorboekje kan dan het eerstvolgende wijzigingsblad na ingang van een nieuwe dienstregeling al meteen in de vuilnisbak.

Het fenomeen "aansluitingen" en zijn klanten zijn niet zelden slachtoffers van alweer die punctualiteitswaanzin. De deuren zullen en moeten dichtgesmeten worden - ook al komt er een aansluitende trein ietsje te laat binnen - om er voor te zorgen dat de trein klokslag vertrekt. Enige verschil is dat dit soort bijzonder klantonvriendelijke dingen dus ook niks met punctualiteit te maken hebben: Een hoop overstappende reizigers hebben namelijk hun trein nipt gemist en zijn dus wel later (niet punctueel dus?!). Lekker belangrijk, de trein is tenminste op tijd en tenslotte is dat de (verkeerde) graadmeter...


Ik word altijd een beetje moe van dit soort cynisch gebral. Om maar eens een voorbeeld te noemen: Bij een vertoring tussen Leiden en Utrecht, dan is het heel erg lief wanneer de s2100 een aansluting geeft op de s3500. Zeker in dgl 2007, toen er nog een half uur frequentie werd geboden tussen shl en ut. Toch zagen de reizigers bijna altijd de deuren van de volgende trein al dichtgaan voordat de treinen van hun trein open gingen. Toch heeft het overnemen van de aansluiting dramatische consequenties voor de overbelaste corridor Ut - Ht, waar na plus 3 min. vertraging de dienstregeling gewoon in de spreekwoordelijke soep kunt flikkeren...

Maar zo ver denkt de in zijn eigenbelang redenerende reiziger in zijn algemeenheid helemaal niet...

De dienstregeling is een logistieke puzzel en de bijsturing bevindt zich in een logistieke houtgreep. Als je dat anders wil, dan moeten we terug naar het Franse systeem. Buiten de spits eens per twee uur een trein, en geen cadans meer in de dienstregeling, door het toepassen van verschuivende knopen. Systeem-technisch ideaal, maar ik vraag me af of de reiziger hier wel zo te spreken over is...
 

21-06-2009 13:19:32
maurits
maurits
Inmiddels zijn de tijden van de nachttrein Es-Shl terug te vinden in de reisplanner. Waar ik mij over verbaas is het stoppatroon in Aml, namelijk wel richting Shl, vanuit Shl wordt er niet gestopt in Aml.

Iemand enig idee wat hier de reden van is? Op deze manier vormt die trein voor reizigers uit West Twente geen aantrekkelijk alternatief.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

21-06-2009 13:24:32
fabrierban
fabrierban
Voorlopig neem ik aan dat dat een fout is.  

21-06-2009 13:47:20
keesje
keesje
Quote
vinny004: Maar zo ver denkt de in zijn eigenbelang redenerende reiziger in zijn algemeenheid helemaal niet...


In veel gevallen zit er zat speling in de dienstregeling, dus is het een beetje flauw om reizigers ergens te pesten door voor hun neus weg te rijden én op het volgende station weer 1 à 2 minuten zijn tijd weer af te wachten. Last-but-not-least: een trein die 1 of 2 minuten te laat is, is volgens de punctualiteitsnorm óók op tijd.

Maar ik ben het wel met je eens dat er plaatsen in het land zijn waar wachten niet kan vanwege de drukte en krappe opvolgingen.

Laatst bewerkt door keesje op 21-06-2009 13:48
 

21-06-2009 14:05:45
Dre
Dre
Quote
maurits: Waar ik mij over verbaas is het stoppatroon in Aml, namelijk wel richting Shl, vanuit Shl wordt er niet gestopt in Aml... [knip] Op deze manier vormt die trein voor reizigers uit West Twente geen aantrekkelijk alternatief.

Daarbij komen vakantiegangers vanaf Aml bedrogen uit, ze kunnen dus wel naar Shl, maar als ze terugkomen van vakantie met een avond-/nachtvlucht kunnen ze niet eens naar huis. Ze moeten dan via Hgl reizen (en verder per taxi?) om weer terug te komen.

Overigens is het dan ook voor mensen uit Noord(oost)-Twente (Ootmarsum, Tubbergen, Twenterand) geen goed alternatief, omdat voor hen Hgl beduidend verder weg ligt dan Aml.
 

21-06-2009 14:39:40
lamote_ban
lamote_ban
Quote
fabrier:
Spoor 4b is vrij en dus had het voor de hand gelegen dat spoor voor de 4400 naar Nijmegen te gebruiken. Nu vertrekt de 4400 van spoor 1b/c, vaak buiten de overkapping en is daardoor voor overstappende reizigers van de 3500 uit Ut bijna niet te halen. Daarnaast is spoor 1 op vrijdags en zondags een groot deel van de dag niet beschikbaaar vanwege de autoslaaptreinen en leidt dat steeds tot eindeloze spoorwijzigingen.

Ik snap eerlijk gezegd ook niet waarom men hardnekkig spoor 1 blijft inplannen terwijl men van te voren weet dat het om de haverklap toch niet beschikbaar is.

Laatst bewerkt door lamote_ban op 21-06-2009 14:44
 

22-06-2009 08:50:35
dumpy_dump
dumpy_dump
Over de aansluiting 3500/2100 op Shl:
Quote
vinny004: Toch heeft het overnemen van de aansluiting dramatische consequenties voor de overbelaste corridor Ut - Ht, waar na plus 3 min. vertraging de dienstregeling gewoon in de spreekwoordelijke soep kunt flikkeren...

En die 3500 staat maar een minuut of 6 stil op Shl, dus je moet wel met meer dan +6 uit Shl vertrekken om na Ut nog te laat te zijn. Wachten kan daar dus zonder gevolgen voor Ut-Ht. Je enige probleem zou dan op de Zuidtak liggen.
 

22-06-2009 10:31:22
treintim
treintim
Quote
maurits: Inmiddels zijn de tijden van de nachttrein Es-Shl terug te vinden in de reisplanner.


Hoe moet je daar op komen dan? Mij lukt het niet, als ik op ns.nl intik vanaf Es/Hgl/Dv/Apd om 03:00 te willen vertrekken naar Shl deze week (aannemende dat deze trein 7 dagen per week rijdt), dan verschijnen alleen de eerste en de laatste treinen.

Laatst bewerkt door treintim op 22-06-2009 10:32
 

22-06-2009 10:56:04
mdj
mdj
Hij rijdt 6 dagen in de week en niet in de nacht van zondag op maandag%02%  

22-06-2009 11:14:23
mark
mark
http://img195.imageshack.us/img195/7577/nachttrein.jpg
Ik zie anders weinig nachttreinen
 

22-06-2009 11:23:59
treintim
treintim
Van hetzelfde probleem als Mark heb ik ook last, en dat dan helemaal richting Shl gepland, komen de vertrektijden er ook zo uit te zien.  

22-06-2009 17:24:31
david_meye
david_meye
Ik zie hem wel op 29 juni die nachttrein van Es naar Shl om 01.04.

Laatst bewerkt door david_meye op 22-06-2009 17:24
 

22-06-2009 18:25:52
mark
mark
Dan ook niet. Ook Hafas geeft de trein niet weer.

Edit: Hij doet het, ding rijdt pas vanaf 29 juni zie ik

Laatst bewerkt door mark op 22-06-2009 18:42
 

26-06-2009 10:38:56
raymond16
raymond16
De fout in de 9600 op Ht-Ehv bij Bet met die lange stop is met onmiddelijke ingang aangepast. Trein vertrekt in Bet 3 minuten eerder vergeleken met de laatste weken, dus weer op .00/.30
In de reisplanner staan zowel de nieuwe als oude tijden erin. Bij de oude staat dat het reisadvies vervallen is.