12-11-2009 19:20:16 | ||
---|---|---|
stephan90
![]() |
Quote Is dat het meest actueel? Volgens de NS reisplanner arriveert de 9800 op spoor 12b te Utrecht Centraal (de daluren wanneer de 17400 rijdt) en vertrekt van spoor 12a. Stephan |
12-11-2009 20:37:12 | ||
---|---|---|
bogger
![]() |
Hmm, blijkbaar is dat weer veranderd dan. Volgens mij zou de koppeling zoals hij nu is blijven, maar misschien dat die terugkeert als SLT instroomt in beide series.. Is het misschien mogelijk om te vinden waar en hoeveel diensten SGM er nu in totaal zijn voor (begin) DRGL2010? BVD%02% Laatst bewerkt door bogger op 12-11-2009 20:37 |
12-11-2009 20:52:42 | ||
---|---|---|
WesselE
![]() |
Dat staat al vermeld in dit topic, even zoeken...![]() 'Okeh' |
13-11-2009 23:47:38 | ||
---|---|---|
peterselie
![]() |
Quote ik denk dat de info niet klopt. Op Lw wordt overdag redelijk wat gerangeerd, maar zoveel natuurlijk ook niet. Enkele IC's zullen trouwens ook planmatig op 5a arriveren. |
![]() |
advertentie |
14-11-2009 20:19:45 | ||
---|---|---|
stephan90
![]() |
Iemand die kan bevestigen dat spoor 4 op Utrecht Centraal niet meer wordt gebruikt in de nieuwe dienstregeling. Ik heb tot zover nog geen treinen gevonden in de reisplanner. Ergens in december beginnen de werkzaamheden aan het station namelijk. Stephan |
14-11-2009 20:30:48 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
Volgens mij is het de bedoeling dat juist spoor 5 als eerste buiten dienst gaat en dan spoor 4 wordt gebruikt door treinen die op spoor 5 stonden gepland. Hoe het dan moet met de vervallen cross-plattform e.d. weet ik niet. |
14-11-2009 21:09:48 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
![]() |
Spoor 5 gaat inderdaad als eerste buiten dienst, maar er wordt niet rechtstreeks van 5 naar 4 verschoven: de spooropstelling wordt enigzins omgegooid. Een compleet overzicht is te vinden op http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Dienstregeling_2010#Knooppunt_Utrecht ![]() Laatst bewerkt door daniel_ddr op 14-11-2009 21:10 Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
15-11-2009 15:57:24 | ||
---|---|---|
AlbertP
![]() |
5 > 8 7 > 9 8 > 4 9 > 7 Zo iets is de verschuiving in Ut. |
19-11-2009 17:30:19 | ||
---|---|---|
Mcn-Ut
![]() |
Spoor 4 wordt sowieso een kopspoor (aan de OZ-zijde) in de toekomst. |
19-11-2009 19:00:38 | ||
---|---|---|
fred67nl
![]() |
Ergens een tekening van toekomstig sporenplan van de OZ-zijde Ut te vinden?? Laatst bewerkt door spiketrain op 19-11-2009 19:26, reden: Onnodige quoot voorgaande bericht verwijderd. |
19-11-2009 19:34:35 | ||
---|---|---|
MDDM
![]() |
Daar verandert in de komende drgl toch niks aan? Gr Joop mcn Lls |
20-11-2009 20:51:47 | ||
---|---|---|
AlbertP
![]() |
Officiele tekening van Prorail: http://www.prorail.nl/Vervoerders/Capaciteit%20treinpaden/Dienstregeling2010/Documents/Emplacementen%202010/Utrecht%20CS%20jd2010def%2020090821.pdf Met dit emplacement is de dienstregeling 2010 gepland. Spoor 5 gaat buitendienst, dat staat nog niet op deze tekening, maar zonder spoor 5 kan spoor 4 geen kopspoor OZ-zijde worden. Spoor 4 is immers voor de Noord Oost in de nieuwe DRGL. |
20-11-2009 21:13:30 | ||
---|---|---|
MDDM
![]() |
Tekening heeft geen betrekking op OZ zijde waar Fred67nl om vroeg.![]() Gr Joop mcn Lls |
20-11-2009 21:37:49 | ||
---|---|---|
Mcn-Ut
![]() |
Spoor 4 wordt in de uiteindelijke situatie een kopspoor. De komende jaren nog niet. Maar misschien is het beter deze discussie in dit topic https://m.somda.nl/forum/7590/Verbouwing+Utrecht+Centraal/ voort te zetten. |
23-11-2009 08:44:38 | ||
---|---|---|
SleutelMan
Moderator ![]() |
uit de Stentor: http://www.destentor.nl/regio/apeldoorn/5843294/Langere-treinen-naar-Randstad.eceQuote Ik neem aan dat dit een gevalletje journalistieke (over)enthousiastheid is, en dat het maximum ICM bakken in 1 trein nog steeds 15 is? ![]() |
23-11-2009 09:04:17 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
Inderdaad weer achterlijk gezwam. Gebruik van spoor 1 is gewoon onderdeel van de nieuwe BSO Apd en treinen die langer zijn dan 13 bakken zijn al zeldzaam. |
23-11-2009 09:33:46 | ||
---|---|---|
Apda
![]() |
Of ICM met 16 bakken mag rijden, is mij niet bekend. Maar volgens de Netverklaring van ProRail is de genormeerde perronlengte op de noord/oost-verbinding 340 m. Dit is voldoende voor 12 bakken ICM. Ook spoor 1 te Apd wordt verlengd tot 340 m. Spoor 3 heeft een nuttige lengte van 409 m en blauwe stopbordjes met "16" als hoogste getal. Laatst bewerkt door Apda op 23-11-2009 17:11, reden: 16 bakken => 12 bakken |
23-11-2009 09:43:48 | ||
---|---|---|
MDDM
![]() |
ICM = maximaal 15 bakken. Gr Joop mcn Lls |
23-11-2009 11:09:06 | ||
---|---|---|
davidov08
![]() |
Quote Ehm.. 16 bakken ICM is ca. 430 meter, de 4 en 3' omgewisseld? ![]() Het is overigens niet echt beperkt door de perronlengte, maar (onder meer) op de hoeveelheid stroom die de langere treinen van de bovenleiding plukken. Desondanks wil het nog wel eens gebeuren dat de gecombineerde Noord Oost te lang wordt door misplanning, en dan moet er een reserve mcn uit z'n bed gebeld worden (figuurlijk). |
23-11-2009 14:40:45 | ||
---|---|---|
mdj
![]() |
Er hebben treinen gereden van 17 bakken ICM... Zie http://www.spionkop.nl/Amf4234.JPG op http://www.spionkop.nl/Onderwerp.html . Zolang er geen meer treinen met 16 bakken rijden, kunnen de onderstations het nog wel aan, bij meerdere niet meer. Bij twijfel: gebruik beton. |
23-11-2009 14:59:40 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
Diverse kranten berichten ook over tijdwinst tussen o.a. Ut en Gn. Maar wat is tijdwinst als zelfs in 1982 de IC's tussen deze plaatsen sneller waren dan vandaag de dag? Juist, je maakt ze eerst flink trager en vervolgens verkoop je je product als een verbetering! ![]() |
23-11-2009 15:47:36 | ||
---|---|---|
woepje
![]() |
Ach ja, van die 2 minuten word ik ook niet echt opgewonden. De 700 als IC laten rijden was een stuk interessanter geweest. Maar hoe zit het met de 9100 in drgl 2010 qua rangeren? Ik zie NS reisplanner nog steeds aangeven dat de 9100 aankomt om .28 op 4b en vertrekt van 4b om .32. Er zou toch niet kort gekeerd gaan worden?? De boel rangeren in 4 minuten lijkt mij ook niet geslaagd%02% |
23-11-2009 16:05:16 | ||
---|---|---|
robbertc
![]() |
Wordt op Dagplan niveau aangepast en dat staat +/- 2 weken van te voren pas in de reisplanner. Overigens gaat de 9100 Gn > Mp overal 1 minuut eerder vertrekken. |
23-11-2009 16:09:58 | ||
---|---|---|
woepje
![]() |
Bedankt voor de info. Zodra het zover is zal ik de reisplanner maar opnieuw raadplegen om te zien hoe het rangeercircus te Gn lijkt te gaan worden... |
23-11-2009 16:41:30 | ||
---|---|---|
Apda
![]() |
QuoteInderdaad; 16 bakken is (bijna) 430 m. Langs een "standaard ProRail-perron" van 340 m passen maar 12 bakken ICM. En dus ook langs het verlengde 1e perron in Apd. |
23-11-2009 16:53:54 | ||
---|---|---|
davidov08
![]() |
Quote Haha ja inderdaad. 1982... zo lang geleden, ik dacht eerst dat je de trein bedoelde die rond de avond uit Venlo vertrekt ![]() En door al die persberichten lijkt het inderdaad alsof men opeens een kwartier sneller in de Randstad zou zijn. Wat kan je nou met twee minuten? Ik kan maar twee situaties bedenken waarin 2 minuten tijd nuttig/van belang is; 1. als je de trein/aansluiting moet halen en 2. bij een reanimatie. |
23-11-2009 16:59:04 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Nou, het werd ook Heel Vreselijk gevonden toen de treinen er in 2007 een paar minuten langer over gingen doen. Dan lijkt het mij niet meer dan logisch dat men met enige fanfare aankondigt dat men Heel Blij kan zijn dat ze nu weer wat sneller zijn ![]() ![]() |
23-11-2009 19:05:20 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
In deze tijden moet je immers íets positiefs bedenken! %08% |
23-11-2009 19:19:05 | ||
---|---|---|
AlbertP
![]() |
Zonder de crisis was de versnelling vast ook wel uitgevoerd, maar gaat dit niet wat krap worden? De stoptreinen zijn versneld vanwege 'de introductie van SLT' maar dat rijdt nog nauwelijks en alleen tussen Gdg - Gvc/Rtd. |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
23-11-2009 20:44:27 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
![]() |
Goh, en laten ze daar nu juist in de weg zitten nu... de twee minuten tijdwinst zitten er zowiezo in tussen Ut en Rtd (en aannemelijk ook tusen Ut en Gvc)![]() @davidov08: die twee minuten tijdswinst zorgen ervoor dat in Rtd de aansluiting 2800 -> 1900 hersteld wordt en dat tevens de andere kant op de aansluitingen in Rtd 2 minuten ruimer worden ![]() Da's een gevalletje reizigers lokken om ze een jaar later weer weg te jagen: volgens de huidige plannen voor 2011 heb je dan 15 minuten de tijd voor een overstap uit de NoordOost op Rtd ![]() Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
23-11-2009 20:48:11 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
Mja, zolang ze geen cargo's voor die 2800 knallen tussen Gd en Rtd gaat het goed ja. En Prorail zal dat niet zelden worst wezen en is de consequentie in Rtd "dáág 1900" en kan je naar de 2200 vanaf Rtd die er eventjes 20 minuten langer over doet naar Bd... |
23-11-2009 20:58:05 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
![]() |
Mwoh, m'n ervaring is dat het toch redelijk vaak goed gaat (terwijl 't nu eigenlijk geen bestaande aansluiting is). Meestal is de cargo zelfs al ruim voor de 2800 uit in Rtd aangekomen terwijl z'n normale pad een inhaling in Wd kent. Waar je meer last van hebt: vertraagde 4000'en... die gooien ze er gerust voor, ookal sta je nagenoeg tegelijk in Gd. Heb zelfs een keer meegemaakt dat we er zowaar naast kwamen te staan langs 't perron, maar dat 'ie er alsnog voor gegooid werd (nadat de 2800 enige tijd op niks had staan wachten). En tja, de 2200 is naar Ddr maar 3 minuten langzamer. Alleen jammer dat 'ie 7 minuten later vertrekt en m'n trein->bus overstap op Ddr 10 minuten is ![]() Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
23-11-2009 22:12:45 | ||
---|---|---|
raymond16
![]() |
De reistijdverkorting op Dv-Hgl zorgt ervoor dat de trein in Aml drie minuten eerder vertrekt naar Hgl en dat betekent dat de crossplatform vanuit Vz verloren gaat 1x per uur. ![]() |
23-11-2009 22:19:49 | ||
---|---|---|
davidov08
![]() |
Quote Dat zei ik toch ook? ![]() Ik kan maar twee situaties bedenken waarin 2 minuten tijd nuttig/van belang is; 1. als je de trein/aansluiting moet halen en 2. bij een reanimatie. Maar zelfs dan is het nog niet helemaal van toepassing, want het ging erover dat het Noorden sneller in de Randstad was (Utrecht, A'dam e.d.) en niet sneller in Breda ![]() |
23-11-2009 22:38:33 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
![]() |
Noorden is ook sneller in de randstad, ze zijn 2 minuten eerder in Rtd. Maar kennelijk wil NS die noorderlingen daar snel weg hebben... Rtd -> Lw is zelfs 4 minuten sneller in 2010. Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
24-11-2009 17:33:24 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Ik kwam zojuist nog iets leuks tegen: van ma t/m do bestaat er een stoptrein 5195 Gvc-Gv. Op het eerste gezicht leek het op de situatie zoals bij de 1515 (Amf-Amfs), maar het is nog veel leuker: Het materieel gaat als 75195 weer leeg terug naar Gvc%08% |
24-11-2009 17:38:06 | ||
---|---|---|
mark
![]() |
Die stoptrein Gvc-Gv bestaat al een aantal jaar volgens mij.![]() |
24-11-2009 20:09:38 | ||
---|---|---|
hkuyeren
![]() |
Mij viel een nieuwe nachtnettrein op; de 1402 met v. 0:02 uit Rotterdam. Volgensmij bestond deze nog niet. |
24-11-2009 20:38:37 | ||
---|---|---|
mb90
![]() |
Op de Hoekse Lijn viel mij ook iets op. De 4217 wordt van di t/m vr gesplitst in Vdg in een 4217 Maassluis West -> Vdg en een 24217 Vdg -> Rtd. Er zit 9 minuten tussen beide op Vdg. Dit geldt ook voor de 4193 en 4195, maar dan van ma t/m do met een gat van 6 minuten. In de andere richting is dit geval bij de 4106 van di t/m vr met een gat van 3 minuten en bij de 4182 en 4184 van ma t/m do met gaten van 3 en 4 minuten. Het vage aan dit verhaal is dat volgens de NS Planner deze treinen allemaal op spoor 1 aankomen en vertrekken. |
24-11-2009 23:06:37 | ||
---|---|---|
johanknaap
![]() |
Volgens het spoorboekje moet er dan ook worden overgestapt op Vdg. |
25-11-2009 17:24:49 | ||
---|---|---|
abcde
![]() |
Nog een aardige : in het papieren spoorboekje bevat tabel 51 nu ook alle treinen tussen Ut - Baarn en Amf. Tabel 42 is weg, wat ook duidelijker is. Alleen wordt hier de IC 2800 Ut - Amf - Dv. geen enkele keer genoemd. ![]() Ofwel volgens het papieren spoorboekje rijdt er de gehele dag maar 1 IC per halfuur tussen Ut en Amf v.v. %08% Laatst bewerkt door abcde op 25-11-2009 17:26 |
25-11-2009 17:54:40 | ||
---|---|---|
david_meye
![]() |
Op tabel 50a staat wel de 2800 serie @ abcde. |
25-11-2009 17:57:19 | ||
---|---|---|
ns1700
![]() |
ik heb het nieuwe spoorboekje net 10 min. en mij valt dit al op. in tabel 11 staat dat trein 5119 te Dt om 5:45 vertrekt. niks bijzonders. maar om 5:46 op VRIJDAG komt NN1417 binnen. en in Rtd zijn de aankomsttijden gelijk om 5:59. dat kan betekenen dat trein 1417 van Spoor 3 gaat en hem in Sdm inhaalt doordat de 5119 naar spoor 1 verkast. maar alles is mogelijk. |
25-11-2009 20:44:47 | ||
---|---|---|
mb90
![]() |
In juni nam ik regelmatig de 5119 en toen zag ik ook vaak dat tussen Dt en Sdm deze 5119 naast een ICM uit de 1417 reed met de 5119 op linkerspoor. Laatst bewerkt door mb90 op 25-11-2009 20:46 |
26-11-2009 19:09:03 | ||
---|---|---|
reisthijs
![]() |
Quote Maar daar staat de 5600 dan weer niet in... er is geen volledig overzicht meer van alle treinen tussen Utrecht en Amersfoort, zoals je in de oude tabel 42 wel had. Tabel 51a zou volgens de kop erboven alle treinen op het traject Utrecht-Amersfoort (en verder) moeten bevatten maar doet dat dus niet. |
26-11-2009 19:30:42 | ||
---|---|---|
ns1700
![]() |
heb er vandaag weer een gevonden. per ingang van 13 december stopt IC 3619 niet meer in Bmn. maar wel op de overige stations. Laatst bewerkt door ns1700 op 26-11-2009 19:31 |
26-11-2009 20:06:49 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
Ik was u voor: zie bericht op 15-09 om 8:39 uur.![]() |
26-11-2009 20:38:20 | ||
---|---|---|
AlbertP
![]() |
Ik weet al wat ik voor Sinterklaas ga vragen: het spoorboekje. |
26-11-2009 21:31:04 | ||
---|---|---|
ehbk2006
![]() |
Kijk maar uit dat hij niet per ongeluk die van de RENFE meeneemt... |
27-11-2009 00:09:56 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Schaf het spoorboekje inderdaad maar aan: dat wordt vast een collectorsitem. Het is het laatste dat NS uitgeeft, namelijk. |
27-11-2009 07:05:39 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
En niet onterecht: voor de ingangsdatum is een spoorboekje allang achterhaald, omdat de eerste wijzigingen er dan al niet meer in verwerkt hadden kunnen worden. De laatste punctualiteitspaniekacties (leuk scrabblewoord) zitten dan ook in de dienstregeling. |
27-11-2009 09:31:50 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Als de sluitingstermijn van wijzigingen dan toch nog niet verstreken is, wil ik er in het kader van punctualiteitspaniek nog wel 1 suggestie toevoegen: laat de 7000 vanaf Apdo en Twl richting Dv 1 minuut eerder vertrekken. Zoals het nu gepland is, gaan we nl. de situatie krijgen dat de trein lang in Apdo staat te wachten (Apd-Apdo is 2,5 minuut rijden maar er staan er 4 gepland) en dat de achteropkomende 2800 al halverwege Apdo en Twl in de remmen moet omdat-ie te dicht op de stopper komt. |
27-11-2009 09:37:24 | ||
---|---|---|
fred67nl
![]() |
Quote Gaan we net als de DB en NMBS het spoorboekje online zetten, of moeten we het doen met de reisplanner? |
27-11-2009 09:40:35 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
Dat is toch zo'n beetje hetzelfde? |
![]() |
advertentie |
27-11-2009 09:54:42 | ||
---|---|---|
train85
![]() |
QuoteDe 2800 heeft tussen Apd-Dv maar 1 minuut extra met zijn eigen snelheid van 140 km/h en dat is bij aankomst in Dv ivm de aankomende 7000. Dus ik zie meer nog dat de 7000 een minuut eerder in Dv aan gaat komen, want daar heeft die speling. Voor de rest hoef je niks aan te passen. |
27-11-2009 10:56:53 | ||
---|---|---|
Apda
![]() |
Quote QuoteNee, want dienstregelingtabellen die online staan, kun je bewaren. Leuk voor later voor de hobbyisten die nog iets willen nakijken. Met een reisplanner is dat moeilijker. |
27-11-2009 11:28:16 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
En dat niet alleen. De reisplanner wil voor jou nadenken en sluit daarom op voorhand mogelijkheden uit. Het spoorboekje geeft je de gelegenheid zelf keuzes te maken. Voorbeeldje: als je op de reisplanner Ut-Ht intikt, geeft-ie de 16000 niet als mogelijkheid (althans, dat was voorheen zo), tenzij je uitdrukkelijk een reis via 1 van de tussenstations vraagt. Voor Ut-Tb is de 16000 dan weer wél een mogelijkheid volgens de planner ![]() En wat de 7000 betreft: Quote Dat is de theorie, de praktijk is dat Apd-Dv maar 9 minuten rijden is, Apd-Twl is 5 minuten. Vertrektijd 7000 uit Twl is om .48, de 2800 is daar om .50, en je ziet dus dat het erg krap is en de 2800 niet door kan rijden. Laatst bewerkt door daniel81 op 27-11-2009 11:29 |
27-11-2009 11:48:50 | ||
---|---|---|
train85
![]() |
Dan gaan we het vanaf 14-12 bekijken hoe het in het echt gaat rijden. |
27-11-2009 12:19:37 | ||
---|---|---|
qj7141
![]() |
Quote Hij rijdt alleen maar in de nacht van 31-12 op 01-01. *Dus in dit geval op 01-01-2010* |
27-11-2009 12:29:30 | ||
---|---|---|
train85
![]() |
Alleen het stuk Rtd-Gv is nieuw, maar hij blijft elke nacht rijden. En in de nacht 31-12 op 01-01 rijdt die Asd-Ut. Laatst bewerkt door train85 op 27-11-2009 12:30 |
27-11-2009 13:00:24 | ||
---|---|---|
abcde
![]() |
In Apeldoorn wijzigen met de nieuwe drgl de vertreksporen. - Van spoor 1 vertrekken de IC's naar Amf - Van spoor 3 de Buffel naar Zp - Van spoor 4 blijven de IC's naar Dv vertrekken. Zouden deze laatste 2 kunnen wisselen ? Ofwel de IC naar Dv van spoor 3, en de buffel naar Zp van spoor 4 ? Hierdoor kunnen bij vertraging de IC naar Dv en de buffel naar Zp gelijktijdig vertrekken uit Apd. De buffel hoeft de IC niet meer te kruisen. De IC naar Dv rijdt dan wel tot de splitsing over linkerspoor. Is dit (technisch gezien) mogelijk ? Laatst bewerkt door abcde op 27-11-2009 13:28 |
27-11-2009 13:46:53 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
Quote Al 2 minuten na het vuurwerk? Apart. |
27-11-2009 13:49:45 | ||
---|---|---|
qj7141
![]() |
Ja, het treinpersoneel moet wel heel snel proosten..... |
27-11-2009 14:05:16 | ||
---|---|---|
dennistd
![]() |
Quote Als ik het sporenplan bekijk zou het wel kunnen, maar bij de splitsing krijg je het probleem dat er twee treinen over één engelse (kruis)wissel moeten, en dat gaat niet %08% |
27-11-2009 20:50:05 | ||
---|---|---|
jzwoferink
![]() |
Quote In Rsn vertrekt de trein naar Enschede zelfs 3 minuten eerder en komt zelfs 1 minuut later aan in Enschede, dan zie de trein naar Gronau net voor je neus vertrekken%04%. Zijn deze tijden nu gebaseerd op de rijtijden van een SGMm??? |
27-11-2009 20:57:00 | ||
---|---|---|
ettenrail
![]() |
Misschien van ICM omdat dat spul daar iets te vaak rijdt ![]() |
27-11-2009 22:21:13 | ||
---|---|---|
robbertc
![]() |
Heb de rijtijden van de 7000 richting Es even bekeken: - Vertrektijd Apd staat vast (vlak achter 1600/1700) - Aankomst Dv staat vast (komt binnen na vertrek 1600/1700 richting Es, rekening houdend met dat er ook nog een afgetrapt stel van die trein afgerangeerd kan worden) * Je zou de 7000 1 minuut eerder uit Apdo kunnen laten vertrekken, maar je hebt er niet veel aan, omdat de 7000 in Dv pas kan binnenkomen als de 1600/1700 + afgetrapt rangeerdeel van spoor 3 is vertrokken. Voldoet daarmee niet echt aan het populaire fenomeen 'opjagen', maar is dus ook niet echt nodig (de 2800 hangt er wel achter, maar die kan niet door de 7000 heen wél in Dv binnenkomen ![]() - Het gedeelte Dv-Aml is wel met 'opjagen' gepland. De marge ligt tussen Wdn en Aml. Daarvoor is behoorlijk krap gepland. Vandaar ook dat het goed mogelijk is dat de vertrektijden in Holten, Rijssen, e.d. wat eerder liggen dan nu, maar de reistijd naar Es vanaf die stations niet korter wordt.. Laatst bewerkt door robbertc op 27-11-2009 22:29 |
28-11-2009 13:36:38 | ||
---|---|---|
robbertc
![]() |
Nog wel aardig: Op zondag 13 december is er, op de eerste dag van de gekoppelde 1500/4500, een omloop met 7 bakken ICM. Planmatig ICM dus in Noord-Holland die dag. Is om ICM uit Asd te krijgen bij het overgaan naar de nieuwe drgl. |
28-11-2009 13:45:33 | ||
---|---|---|
Iceman
![]() |
Kunnen we daar geen vaste gewoonte van maken?%08%. Maar inderdaad, zeker aardig! Omloop uitrekenen, en dan zondag met het ICM naar huis ![]() Laatst bewerkt door Iceman op 28-11-2009 13:58 Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop. |
28-11-2009 16:44:00 | ||
---|---|---|
davidov08
![]() |
^^ mee eens %08% @robbertc: dat ICM gaat dan naar Amersfoort en Onnen? Quote Volgend jaar hebben we vast (hier) fanatiekelingen die er zelf een maken uit tabellen van Hafas e.d. ![]() |
28-11-2009 16:55:27 | ||
---|---|---|
robbertc
![]() |
Ik weet niet precies wat je bedoelt, maar het idee is: Op zaterdagavond loopt nogal wat ICM uit in Asd met de 1500. Op zondag gaat dan de nieuwe drgl in, en dan is het ICM niet meer nodig in Asd. Om het toch op de goede plaats te krijgen, is het zondag in een omloop van de 4500/1500 gestopt, zodat het op zondag start in Asd en aan het eind van de zondag uitloopt in Amf. Dan kan het maandag weer de NO in.. |
28-11-2009 20:06:27 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Quote Nieuwe poging ![]() Is het dan niet handiger als de 7000 richting Aml in Dv van spoor 2 vertrekt en de 2800 van spoor 3? Dan is de bovengenoemde versnelling mogelijk, tevens geeft het wat extra tijd voor het aftrappen. Zeker als je meerekent dat er vooral buiten de spitsen afgetrapt wordt, als de 2800 niet rijdt maar de 7000 wel. |
30-11-2009 22:31:39 | ||
---|---|---|
bogger
![]() |
Heb het spoorboekje maar snel gehaald, vind het toch een mooi ding;).. Maar dat het statisch is bleek toen ik vandaag in de reisplanner keek, met de 9500 is al een minuutje geschoven op sommige plekken.. De (1)9500 begint ma-vr buiten de vakanties met 3 omlopen in Ledn (vroege dienst vanaf Apn en in de weekenden en vakanties begint een dienst in Apn en de ander in Gd. Mijn vraag is of het materieel altijd van de Bkh (Ldd?) afkomstig is? (Dan weet ik of ik op iets exotisch mag gaan hopen ![]() BVD |
01-12-2009 10:24:17 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
In de papieren versie van `t spoorboekje ontbreekt buitenlandtabel via grensovergang Vl, de treinen van Eurobahn van/naar Vl dus. Gérard Laatst bewerkt door gvttreinen op 01-12-2009 10:25 |
01-12-2009 10:56:03 | ||
---|---|---|
Apda
![]() |
Alle grensovergangen ontbreken, behalve de verbindingen van NS Hispeed. Ook de binnenlandse verbinding Enschede - Glanerbrug ontbreekt. EDIT: sorry, niet goed gekeken. De niet-Hispeed-tabellen staan in het buitenland-deel als tabel 10 t/m 15. Laatst bewerkt door Apda op 01-12-2009 12:13 |
01-12-2009 11:29:08 | ||
---|---|---|
jacokran
![]() |
Andere grensverbindingen bestaan (volgens NS) toch ook niet? |
01-12-2009 11:30:03 | ||
---|---|---|
train85
![]() |
Die zit er wel pagina 52-59 in het NS hispeed gedeelte, tabel 11. |
01-12-2009 12:13:01 | ||
---|---|---|
rudolfph
![]() |
Is er nog ergens een actie dat je het oude spoorboekje gratis krijgt bij een nieuwe? Ik ben mijn oude kwijt geraakt dus dat zou mooi uitkomen. %02% |
01-12-2009 13:29:37 | ||
---|---|---|
martijnmet
Moderator ![]() |
Vorig jaar kon ik op Ut het oude spoorboekje gratis krijgen. Dus misschien is dat dit jaar weer het geval.![]() Laatst bewerkt door martijnmet op 01-12-2009 18:45 |
01-12-2009 16:23:04 | ||
---|---|---|
evangoor
![]() |
Heeft iemand een idee waarom in Apd 1600, 1700 en vooral de 14x richting oosten vier minuten stil staan ten koste van een eerder vertrek in Amersfoort? De aansluiting Utrecht - Hannover wordt, samen met het nieuwe perrongebruik in Amersfoort (naar Deventer altijd rechts en naar Zwolle altijd links) wel een bloedstollende aansluiting. Als reiziger zal ik nu wel weer de aanbeveling krijgen (als ik die Berlijn trein persé wil halen vanuit Utrecht) om nog eens een kwartier eerder op reis te gaan (ons verkoopverhaal: u mag dan, in de brede spits, kiezen om in Amersfoort, Apeldoorn OF Deventer over te stappen). De reguliere internationale verbinding is in dat geval vanuit Utrecht in drie/vier jaar 30 minuten langzamer geworden (er zijn dagen (30-4) dat de extra reistijd nog hoger ligt). |
01-12-2009 16:29:45 | ||
---|---|---|
robbertc
![]() |
Hier al regelmatig besproken: In de pratijk is het de bedoeling dat het kruisen voor Amf geen probleem op moet gaan leveren. Bovendien is het een officiele overstap, en zullen de trein altijd wel even wachten op elkaar; dat doen ze nu meestal wel. De lange stop in Apd is om aansluiting te geven op de 17800 naar Zp |
01-12-2009 16:32:03 | ||
---|---|---|
mdj
![]() |
Daarnaast gaat de BSO van Zp weer naar die van 2005; de 17800 naar 2A, de 31200 2B, 3600 naar 3..;) Laatst bewerkt door mdj op 01-12-2009 16:33, reden: Pff.. alweer zolang geleden... 2005 was dat. Bij twijfel: gebruik beton. |
01-12-2009 16:46:16 | ||
---|---|---|
evangoor
![]() |
Tja, bedoelingen. Daar heb ik als reiziger wat aan. Zelfs bij een officiële zeven minuten aansluiting heb ik meegemaakt, dat de IC Berlijn wegrijdt als de IC Groningen in Amersfoort binnenrijdt (afgelopen jaar nog: 'tja, wij zijn van NSI en hebben geen verzoek van NSR gekregen om te wachten op reizigers uit Utrecht'). En dan nog zonder een kruising VOOR het station. Beide treinen binnen om .35 en vertrek richting Apeldoorn om .37 (dus per definitie met conflict voor het perron) is volgens mij vragen om gemiste aansluitingen. Curieus: een lange stop om een aansluiting mogelijk te maken, terwijl ze toch niet gelijktijdig over hetzelfde engelse wissel kunnen. Ik zal er als reiziger wel helemaal niets van begrijpen, maar het klinkt dat vertrek uit Amersfoort gewoon op .41 had kunnen blijven staan. |
01-12-2009 17:55:51 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
QuoteWel, dan nogmaals een poging om het uit te leggen ![]() De huidige dienstregeling kent want deze situatie betreft een tweetal nadelen: 1) In Amf moeten de treinen richting Apd en Zl elkaar 1x per uur na vertrek kruisen. Als er dus gewacht wordt om de aansluiting van een vertraagde trein, krijgt 1 van de 2 daardoor gratis 2 minuten extra vertraging aan z'n broek. Dit terwijl die kruising ook al vóór Amf zou kunnen: als 1 van de 2 te laat is, kruist degene die op tijd is voorlangs en kunnen ze tegelijkertijd uit Amf vertrekken. En als ze allebei op tijd zijn, biedt de drgl genoeg ruimte om dat op te vangen. Het wordt pas lastig als ze allebei precies evenveel vertraging hebben, maar daar zullen vast mooie scenario's voor uitgewerkt zijn. Bovendien is het in dat geval nu ook al een probleem. 2) De rijtijd van de 17800 is te lang om in Apd en Zp alle aansluitingen te kunnen bieden. Daarom is er momenteel een soort van 'kanteldienstregeling': 's ochtends worden de aansluitingen Zp-Amf en Apd-Nm aangeboden, 's middags andersom. Reizigers in de tegenspitsrichting hebben dus te maken met een overstaptijd van 27 minuten ![]() Door de 140/240/1600/1700 3 minuten eerder uit Amf te laten vertrekken, kunnen alle aansluitingen in ere worden hersteld. Het genoemde Engelse wissel is daarbij geen probleem: vertrektijd 17800 uit Apd is 04/34 en de IC 06/36. Verder biedt de lange stop in Apd ruimte om veel scenario's te bedenken. Zo kan in Amf met gemak 7 minuten gewacht worden op een vertraagde IC naar Zl, waarbij de schade in Dv alweer hersteld is. Ook is het eventueel mogelijk om in Apd vertrek van de IC en de 17800 om te draaien (dus vertrek IC om 06/36 en 17800 om 08/38), de 17800 heeft net genoeg speling om dat te kunnen opvangen (mits de trein in de tegenrichting op tijd is). Kortom, het betekent een grote vooruitgang met name voor reizigers van de 17800, in principe zonder dat anderen daar veel onder hoeven te lijden. Dus mijns inziens een uitstekende maatregel%02% O ja, en wat de internationale aansluitingen betreft: niet voor niets wordt reserveren aanbevolen: als men weet dat er internationale reizigers meemoeten, wordt er vaak gewacht. Ik heb het wel meegemaakt dat een 140 in Amf zelfs een half uur gewacht heeft om een groep Berlijnreizigers nog die dag over de grens te kunnen krijgen... Laatst bewerkt door daniel81 op 01-12-2009 17:57 |
01-12-2009 21:18:59 | ||
---|---|---|
rudolfph
![]() |
Hoe weet men in de Berlijntrein dat een gereserveerde zitplaats Amf-Berlin van een reiziger uit Ut/Ht/Rtd/Dtz/whatever is en niet van iemand uit Amf? Verder vind ik het nog wel ruig om een trein een half uur vast te houden voor een groep reizigers, te meer daar er dan in Duitsland een heleboel aansluitingen verloren gaan, waarvan er heel wat laatste verbindingen geweest zullen zijn (ik neem aan dat het over de laatste 140 van de dag gaat, anders had die groep nog een trein later kunnen nemen). En over het overnemen van aansluitingen door NSI, andersom ging ook niet altijd goed: toen de 10140 ook nog Hgl-Es reed, moest de 140 uit Duitsland wel wachten op de 10140 uit Es, maar wachtte de 10140 richting Es niet op de 140 richting Duitslnd. En dat was ook een officiële aansluiting (bron: Hc 140). |
02-12-2009 00:06:41 | ||
---|---|---|
scooter
![]() |
QuoteDat komt doordat de dienstregeling op het laatste moment nog is gewijzigd.Oorspronkelijk zou er een extra late trein Venlo-Monchengladbach,vertrek om 2305 en een extra vroege trein Monchengladbach-Venlo,aankomst 456 rijden.Geen overnachting in Venlo dus.Dat is nu veranderd naar de huidige situatie,dus met overnachting in Venlo. Overigens rijdt de rechtstreekse trein naar Keulen,vertrek 552,niet meer uit Venlo.Deze begint nu in Kaldenkirchen.Geldt ook voor de retourrit in de avondspits. Los van dit alles,valt het mij op dat Tilburg West niet is hernoemd naar Tilburg Universiteit. Laatst bewerkt door admin op 04-12-2009 10:38, reden: Quote hersteld |
02-12-2009 00:35:38 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
@ Amersfoort: ik ben een groot gelovige in dynamische verkeersafwikkeling en dus ook niet tegen het manipuleren van de dienstregeling om dat zo soepel mogelijk mogelijk te maken. Maar dan moet je het dus per definitie NIET doen zoals het nu in Amersfoort op papier staat. Als je dat letterlijk neemt EN je houdt er rekening mee dat RVL op geen enkele manier rekening wenst te houden met het overnemen van aansluitingen, is de ellende voor de gewraakte aansluiting niet te overzien - daar komt werkelijk geen steek van terecht. Echter: het kan zijn dat er meer achter zit dan we uit de dienstregeling kunnen zien, namelijk: ook een dynamisch perronspoorgebruik. Zo is de proef in Amersfoort ook ooit een keer gehouden. Kortweg: als de treinen meteen verschil van 2 minuten dreigen aan te komen, kruisen ze aan de westkant van Amf voor en achter elkaar langs. Dreigen ze tegelijk binnen een marge van zeg een minuut aan te komen, dan worden ze gespoorwijzigd, kunnen vrijelijks binnenhobbelen (wat verre-verreweg de minste tijd kost) en kruisen alsnog bij vertrek uit Amf aan de oostkant. Dat gaat dan meestal goed, omdat ze meestal mooi op tijd zullen zijn. Voeg er eventueel een minuut extra speling bij tot harderwijk en Stroe, en klaar is Klara. Ik hoop nu maar dat dat erachter zit - maar ik vrees een beetje van niet. Laatst bewerkt door broek53 op 02-12-2009 00:36 |
02-12-2009 01:56:20 | ||
---|---|---|
ruysdael
![]() |
QuoteHet is dus een zondagse omloop die start in Asd en eindigt in Amf, als ik het omloop-topic erbij pak is de enige omloop die in aanmerking komt de volgende: 1523 Asd-Amfs, 1522 Asd, 4524 Ekz, 4539 Asd, 1539 Amfs, 1538 Asd, 4540 Ekz, 4555 Asd, 1555 Amfs, 1554 Asd, 4556 Ekz, 4571 Asd, 1571 Amfs, 1570 Asd, 4572 Ekz, 4587 Asd, 1587 Amfs, 1586 Amf. Ben ik juist? ![]() |
02-12-2009 07:46:27 | ||
---|---|---|
evangoor
![]() |
@ Amersfoort: (over dynamische perrontoewijzing/kruising dynamisch voor of achter het station) Precies, dan ontstaat er voor mij ook een geloofwaardige situatie. Vooralsnog ga ik (alweer!) een kwartier overstaptijd maar incalculeren. Voor die ene reis per maand naar Duitsland is dat nog wel te overzien. Via Duisburg blijft, dankzij de 66 minuten overstap, langzamer dan via Bentheim. Overigens over het informeren op basis van reserveringen: dat werkt dus gewoon niet. Dat zijn autonome treininterne (DB-treinen) systemen, die niet ter beschikking staan van het personeel (er bestaan geen passagierslijsten voor deze treinen). Laat staan dat op basis van (alleen) zulk soort informatie een trein zal blijven wachten. Laatst bewerkt door evangoor op 02-12-2009 07:53 |
02-12-2009 08:24:42 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
Quote Speling? Wa is da? De 500 werd juist dit jaar vol propaganda als dé serie die sneller moest worden. Dat bereik je niet door extra speling (= extra tijd!) te stoppen na een DVM-achtig gecreëerde situatie als Amf tussen, jawel die 500 en de 140/1600. Wel is de 1600 voorzien van wat speling bij aankomst te Amf, zodat bij een eventueel wachten vóór het station toch op tijd were vertrokken kan worden richting Apd (alwaar de speling ook al niet meer aan de 5% norm voldoet als je er een minuut afhaalt). In de 500 zit geen ruimte meer om nog meer minuutjes te winnen. Bij elke minuut die extra eraf zou gaan, voldoe je niet meer aan de 5% norm. Maar ik ga er vanuit dat de versnel- en DVMclupjes netjes hebben samengewerkt om tot dit ontwerp te komen. En nu maar hopen dat de reizigers hun aansluitingen gaan halen (kennelijk nog altijd een minder belangrijk iets dan op tijd rijden). |
02-12-2009 08:58:59 | ||
---|---|---|
robbertc
![]() |
@ maccerr: je mag nooit meer raden: dat is em!! %02% |
02-12-2009 11:05:09 | ||
---|---|---|
willy84
![]() |
Ik zie dat trein 886 Vertrek uit Utrecht om 00.25 en aankomst te Amsterdam Amstel om 00.50 er maarliefst 25 min over doet ipv 18 min "normaal". Hierdoor doe je er een stuk langer over maar wordt de laatste busaanlsuiting, naar bv Oost, gemist. Ik zie ook geen extra stop op BV Bijlmer dus vraag me af waarom dit is? Heeft dit te maken met onderhoud? |
02-12-2009 11:36:54 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
Op ma/di wacht deze trein op Asb en op wo/do te Bkl en rijdt dan bovendien linkerspoor. |
02-12-2009 11:47:02 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
Nog iets over die grensbaanvakken. De laatste rechtstreekse slag Vl-Köln Hbf (tr 9090/9091) is verdwenen. Wel rijdt er nog een rechtstreekse slag Kn-Köln Hbf. Is dit weer eens in het kader van consessie'verbeteringen'? |
02-12-2009 11:51:50 | ||
---|---|---|
bjornl
![]() |
In de 17400 zie ik dat de stops tussen Vndc en Ut in de tegenspits teruggekeerd zijn. Ook zie ik een extra late trein in de ochtendspits vanaf Vndc naar Bkl (17426); opvallend daarbij is dat er geen corresponderende 17427 is. 's Middags zie ik een extra vroege trein naar Vndc (17451) ook zonder directe tegentrein op de korte kering. Gaat men lang keren op Vndc? |
02-12-2009 12:36:04 | ||
---|---|---|
robbertc
![]() |
Inderdaad: lang keren in Vndc (34 minuten!) |
02-12-2009 12:44:31 | ||
---|---|---|
train85
![]() |
Kering wordt 34 minuten te Vndc. Zoals hieronder gaan ze eruit zien. 80214 a.6:02 > 17414 v.6:31 17415 a.6:27 > 17416 v.7:01 17417 a.6:57 > 17418 v.7:31 17419 a.7:27 > 17420 v.8:01 17421 a.7:57 > 17422 v.8:31 17423 a.8:27 > 17424 v.9:01 17425 a.8:57 > 17426 v.9:31 17451 a.15:27 > 17452 v.16:01 17453 a.15:57 > 17454 v.16:31 17455 a.16:27 > 17456 v.17:01 17457 a.16:57 > 17458 v.17:31 17459 a.17:27 > 17460 v.18:01 17461 a.17:57 > 17462 v.18:31 17463 a.18:27 > 77463 v.18:35 Laatst bewerkt door train85 op 02-12-2009 12:45 |
02-12-2009 12:46:59 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
Eerst dat kopspoor maar eens gaan ontroesten daar! %08% |
02-12-2009 13:08:33 | ||
---|---|---|
jacokran
![]() |
Goede zaak dat het geheel daar wat klant-attractiever en robuuster in elkaar wordt gezet! Laatst bewerkt door jacokran op 02-12-2009 13:08 |
02-12-2009 13:08:34 | ||
---|---|---|
bjornl
![]() |
Dank voor de info! |