08-06-2009 23:08:11 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Quote Zover ik mij kan herinneren, heb ik het hier al eens eerder genoemd, maar met alle plezier nog een keer: in de 4900/5700 komt in de dienstregeling 2010 DDAR (en misschien nog een enkele verdwaalde mat '64). QuoteHet kan goed zijn dat in de loop van 2009 al een en ander aan DDAR naar de 4900/5700 verschuiven, denk ik. QuoteDat gaat pas spelen als de Oude Lijn "omklapt" als de HSL Zuid volledig in dienst komt, dus niet aan het begin van de dienstregeling 2010. |
08-06-2009 23:20:43 | ||
---|---|---|
MaartenH
![]() |
Quote Nu rijdt er veel Mat'64, en een enkel DD-AR stelletje op de 5700. Als er straks een zoot Mat'64 uitstroomt zou er volgens verschillende personen SGMm instromen. De 4xxx series worden nu vaak met SGMm gereden. Dat zou vervangen worden door de SLT, waarna de vrijgekomen SGMm de Mat'64 op de 5700 gaat vervangen. Maar de 5700 gaat niet verder als Leiden in 2010? De NS is echt bezig met verschraling van het vervoer in het Gooi. Vanuit de randstad wordt het Gooi minder bereikbaar, en nu stop je ook nog eens de zeer prettige (studenten) verbinding met Leiden. Gaat de 5700 dan ook Sprinter ipv Stoptrein heten? |
09-06-2009 00:29:10 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Zie hierboven en zie de postings van begin mei over het ware verhaal rond de materieelinzet op de Flevolijn, het Gooi, in Noord-Holland en op Asd - Ut - Rhn. |
09-06-2009 11:35:35 | ||
---|---|---|
ruysdael
![]() |
QuoteJe haalt nu toch echt een aantal dingen door elkaar. De 4xxx-series? Tot nu toe bekend is dat de (1)7400, 4000 en 14700 met SLT gaan rijden waar dat nu SGM is. Dat van de 5700 is nie tin 2010 het geval, maar pas na opening HSL. En tot slot: Het Gooi heeft na opening HSL op Hilversum via de Intercity's naar Den Haag Centraal (Noord-Oost) welzeker een verbinding met Leiden. Waar 't Gooi minder bereikbaar wordt snap ik ook niet helemaal, er blijven toch (stop)treinen rijden uit Amsterdam en Utrecht? Okay, niet meer vanuit Zaanstad, maar Zaanstad is meer gebaat bij een verbinding met Asa, Asb e.v. |
![]() |
advertentie |
09-06-2009 20:31:07 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Quote "In principe" is het de bedoeling dat er een tweetreinensysteem komt: sprinters en intercity's. De benamingen 'stoptrein' en 'sneltrein' zouden dus moeten uitsterven. Echter, ik heb het idee dat dit marketingverhaal al over z'n hoogte- c.q. dieptepunt heen is: in sprinterserie 7600 rijdt sinds kort planmatig een setje mat'64, daarentegen heet de 7000, sinds april met SGMm, nog altijd gewoon stoptrein. |
09-06-2009 20:34:03 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Even een heel andere vraag. Hoe staat het met de wisselingen in de Noordoost, en dan vooral de 'oost'? Is het nog steeds de bedoeling dat de 140/240/1600/1700 3 minuten eerder uit Amf gaat vertrekken? En schuiven dan ook de tijden van de 17800 mee? Je hebt dan immers de mogelijkheid om zowel in Apd als Zp de overstappen te herstellen (hoewel ze wel erg krap en daarmee kwetsbaar zullen worden). |
10-06-2009 11:46:06 | ||
---|---|---|
davidov08
![]() |
Eerder vertrekken in richting Hvs/Ut, in richting Apd, of beiden? @MaartenH: maccerr doelt op het doortrekken van de 700 en 1600/140/240 (nu eindigend in Shl) naar Gvc met stop te Leiden. Dat zou 2x per uur een IC verbinding opleveren vanuit Hvs naar Shl, Ld en Gvc. |
10-06-2009 14:36:39 | ||
---|---|---|
mdj
![]() |
Richting Apd, anders heeft het veranderen van de 17800 geen zin%08% Maar... dan ga je straks een hele lange tijd in Apd staan. De 140-1600-1700 komen sowieso al vroeg aan, straks nog vroeger. Als men nu de Dgrl ten oosten van Amf ook nog aanpassen met een aantal minuten. Alhoewel dat niet zo heel veel nut heeft, de 3600 naar Rsd staat meestal nog aan het perron... |
10-06-2009 18:45:16 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Quote Klopt, maar zo lijkt het wel bedoeld te zijn: http://www.minvenw.nl/cend/overlegorganen/locov/Images/Locov%202009-17%20Bijlage%20bij%20rapport%20par%207.2.3_tcm61-240158.pdf |
10-06-2009 19:02:38 | ||
---|---|---|
dennistd
![]() |
In dat document lijkt me de aankomsttijd van de 1689 in Es niet te kloppen: een uur is wel heel veel tijd voor Hgl-Es @Dre: die fout zit ook in de kaartautomaten... Laatst bewerkt door dennistd op 10-06-2009 22:07 |
10-06-2009 21:06:50 | ||
---|---|---|
Dre
![]() |
Evenals de 'bijzondere' spelling van Esd voor de 1614... geen idee waar Drienerloo is. ![]() |
11-06-2009 02:02:00 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Zo staat het ook in de kaartautomaten, in ieder geval die op Drienerlo zelf. |
11-06-2009 11:24:29 | ||
---|---|---|
SchuurB
![]() |
De vertrektijden uit Schiphol ri. oosten vind ik ook wel bijzonder. |
14-06-2009 21:45:57 | ||
---|---|---|
Damian
![]() |
Quote Het moest een duidelijk systeem worden maar het werd een zooitje. - Zogenaamde IC's 5400/8800 enz. - Planmatig DDAR laten rijden terwijl er sprinter in de CTA staat. - Planmatig een sprinter laten rijden terwijl er IC in de CTA staat. Tip aan NS voor 2010: Stap over op een twee-treinen systeem met stop en sneltreinen. Zodra een trein ook maar 1 station overslaat is het een sneltrein. Wel zo duidelijk! |
14-06-2009 21:52:36 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Wat is dan het verschil met de huidige benaming waar die regel ook bijna consequent wordt gehanteerd? Kan niet wachten op de intercity naar Tiel... |
14-06-2009 21:56:44 | ||
---|---|---|
lamote_ban
![]() |
Quote Dit hebben ze in Duitsland al tien jaar geleden ontdekt met de RE en de RB.%02% |
14-06-2009 22:02:54 | ||
---|---|---|
WesselE
![]() |
Het is maar wat je duidelijk noemt, want welke sneltrein stopt nou wel in Bdpb en welke niet? Ik ben voor een drietreinensysteem waarin de IC gewoon de snelle trein is met stops op de échte stations, de sneltrein stopt op de belangrijke stations en de sprinter gewoon elke stoeptegel die hij tegenkomt bediend. 'Okeh' |
14-06-2009 22:38:45 | ||
---|---|---|
mark
![]() |
Sowieso zou die veel te moderne term Sprinter afgeschaft moeten worden. Stoptrein is tenminste duidelijk en volkstaal. Men zou weer eens naar de basisprincipes uit Spoorslag '70 moeten kijken, dan valt er al een hoop orde te scheppen in de onlogische chaos die een groot deel van het spoorwegnet nu is. Laatst bewerkt door mark op 14-06-2009 22:39 |
14-06-2009 22:48:59 | ||
---|---|---|
MVB87
![]() |
Gaat die discussie nou alwéééér gevoerd worden ![]() |
16-06-2009 19:37:19 | ||
---|---|---|
dh3201
![]() |
Wat was het leven vroeger dan makkelijk: elke trein stopte gewoon overal. Tsja, dat er dan maar een handjevol treinen per dag reed nam men maar voor lief ![]() In welk jaar werd de eerste sneltrein eigenlijk ingevoerd? Shqiperise-lopers? |
16-06-2009 20:58:26 | ||
---|---|---|
Mat75
![]() |
In het besluit bestuurspatronen 2010 van NS wordt vermeld dat de extra capaciteitstreinen Arnhem-Utrecht in 2010 niet zullen gaan rijden. Hoeveel ritten betrof dit oorspronkelijk en waar zouden stop(s) gemaakt worden ? Gaat er in 2010 een stopper rijden Ahn-Ut of wordt het huidige patroon gecontinueerd met IC stops in Db en Klp ? Iemand die de info heeft ? Laatst bewerkt door Mat75 op 16-06-2009 20:58 |
25-06-2009 12:11:17 | ||
---|---|---|
treintim
![]() |
Quote In bovengenoemd document (http://www.minvenw.nl/cend/overlegorganen/locov/Images/Locov%202009-17%20Bijlage%20bij%20rapport%20par%207.2.3_tcm61-240158.pdf) lees ik anders geen vertrektijden vanuit Leiden voor de Noord-Oost Intercity's, ze gaan volgens die dienstregeling non-stop door van Gvc naar Shl en andersom. Verder vind ik de vertrektijden van de Noordoost op station Schiphol richting Amf wel heel erg merkwaardig: om :19 en om :21 vertrekken ze ri. Amf (lekkere halfuurs-spreiding belooft dat document%03%), terwijl de één (de IC ri. Hgl) al om :49 aankomt uit Den Haag op Schiphol, maar daar moet wachten tot :21 om weer weg te mogen...? Foutje mag ik hopen.%08% Laatst bewerkt door treintim op 25-06-2009 12:16 |
25-06-2009 12:23:00 | ||
---|---|---|
MasterE
![]() |
Ik mag toch hopen dat je zelf welkunt bedenken dat een trein die binnenkomt om 8.49 op shl niet kan vertrekken om 8.21 en dus 8.51 moet zijn. Het lijkt mij ook logisch dat de rit van shl naar amf geen 1 uur en 14 min. duurt, maar 44 min. Laatst bewerkt door admin op 26-06-2009 13:14, reden: Onnodige quote verwijderd |
25-06-2009 12:30:02 | ||
---|---|---|
reisthijs
![]() |
Quote Niet alle tussenstations van de NoordOost worden genoemd, hoe kan je daar uit afleiden waar deze treinen verder wel of niet stoppen? Shl-Amf non-stop zie ik tenminste ook niet gebeuren. Wel valt me op dat de NoordOost 34 minuten de tijd krijgt voor Shl-Gvc: hetzelfde dus als de 2600 waarvan wel zeker is dat deze in Leiden stopt. Laatst bewerkt door reisthijs op 25-06-2009 12:30 |
25-06-2009 12:47:05 | ||
---|---|---|
ruysdael
![]() |
QuoteIk lees ook geen stops in Amsterdam Zuid, Duivendrecht, Hilversum... dus daar stoppen ze ook niet? %03%. Bovendien is dit iets wat ná december 2009 gaat spelen, alle reden dus om dit in een ander topic te bespreken. |
25-06-2009 12:55:38 | ||
---|---|---|
waalkade
![]() |
QuoteDe trein van Zwolle naar Kampen stopt onderweg nergens, toch is het een stoptrein en geen intercity. Terwijl beide plaatsen toch steden zijn. |
25-06-2009 13:07:20 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
Tja, dat blijft toch een eeuwige discussie. Er zijn ook stations waar stoptreinen doorrijden en IC's stoppen (Ahz bijvoorbeeld). Over logica gesproken.![]() |
25-06-2009 13:32:34 | ||
---|---|---|
treintim
![]() |
Quote Hmm, het zal er wel door komen dat ik dácht dat ze niet in Leiden stopten, doordat vanaf pagina 3 in dat document (dus vlak na de Noordoost-tijden) Leiden C. wel zo frequent genoemd wordt voor de 2100/2200/2600 (en voor de Noordoost dan weer niet, kortom ik vind het gewoon een verwarrend document, ook gezien dat foutje met de vertrektijden voor de noostoost uit Shl). Laatst bewerkt door treintim op 25-06-2009 13:35 |
01-07-2009 15:20:19 | ||
---|---|---|
Mat75
![]() |
In het besluit bestuurspatronen 2010 van NS wordt vermeld dat de extra capaciteitstreinen Arnhem-Utrecht in 2010 niet zullen gaan rijden. Hoeveel ritten betrof dit oorspronkelijk en waar zouden stop(s) gemaakt worden ? Gaat er in 2010 een stopper rijden Ahn-Ut of wordt het huidige patroon gecontinueerd met IC stops in Db en Klp ? Iemand die de info heeft ? |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
01-07-2009 16:01:24 | ||
---|---|---|
ettenrail
![]() |
even iets kleins, de afkorting van Arnhem is neit Ahn maar Ah![]() |
01-07-2009 17:56:52 | ||
---|---|---|
dumpy_dump
![]() |
Het huidige patroon wordt in 2010 ook gereden. |
01-07-2009 18:37:58 | ||
---|---|---|
Dre
![]() |
Overigens betreffende deze opmerking bij het blad met de tijden van de 140/1600: "Wanneer Int. 140 rijdt kan in Hengelo worden overgestapt naar Enschede, vertrek .04" De DRGL van de 7900 blijft dus (met de knip in Nvd in het achterhoofd) ongewijzigd? Als de 7900 richting Es werkelijk een minuut eerder vertrekt t.o.v. de huidige DRGL, dan weet ik niet of dat zo'n verstandige zet is, de 7900 kan vanwege de 140/1600 niet eerder weg uit Aml, en heeft nu al bij tijd en wijle moeite om netjes om .05/.35 te vertrekken. Laatst bewerkt door Dre op 01-07-2009 18:38 |
01-07-2009 19:15:41 | ||
---|---|---|
rudolfph
![]() |
Misschien het opjagen van de DRGL? De aankomst in Es zal dan gelijk blijven, op de tussenstations wordt de vertrektijd dan iets naar voren gehaald, zodat er een enorme buffer tussen Esd en Es ontstaat. Het dient nergens voor, behalve voor het behalen van de punctualiteit. |
01-07-2009 21:44:19 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Dat maakt dan per saldo dus niet uit. Niet voor de drgl, niet voor de punctualiteit t.o.v. heden. |
03-07-2009 23:14:53 | ||
---|---|---|
raymond16
![]() |
De rapporten liegen er ook niet om dat het om slechts 50 reizigers ging die vanuit Hgv zouden moeten overstappen in Zl. Een IC-stop is gerechtvaardigd als het het aantal passagiers dit rechtvaardigd of NS het nodig heeft om een fatsoenlijke dienstregeling in elkaar te zetten. (zoals op Dn-Vl). Hgv heeft dit allemaal niet en die overstap is echt geen ramp. Het is nu eenmaal niet mogelijk om iedere plaats rechtstreeks met iedere plaats te verbinden. En voor die paar reizigers is het ook niet eens nodig. En de houding van NS vind ik alleen maar verstandig om dan het hele plan af te blazen: immers als het 2x IC + 2x Stoptrein plan was doorgegaan incl 4x stoppen in Hgv dan was dat een signaal voor andere gemeenten dat ze flink moeten lobbyen in Den Haag en het dan wel voor elkaar krijgen. Denk aan gemeenten zoals Hd, Ztm, Mp die dan ook een plaatselijk lid laten lobbyen. |
06-07-2009 00:20:14 | ||
---|---|---|
edegroot
![]() |
Ik heb inmiddels de hele discussie over Hoogeveen een eigen topic gegeven. Deze kun je hier https://m.somda.nl/www/forum/7117/ vinden. Vriendelijk verzoek om ook daarin te posten. Anders sneeuwt dit algemene topic nogal onder ![]() |
06-07-2009 12:29:26 | ||
---|---|---|
Wievank
![]() |
Een tijd terug heb ik ergens gelezen dat de 3000 (en misschien ook de 800) in de dienstregeling van 2010 niet meer zouden gaan stoppen op Ass en Asa. Weet iemand wat hiervan waar is? Want als dit plan uitgevoerd wordt gaat de NS veel reizigers verliezen. Laatst bewerkt door Wievank op 06-07-2009 12:38 |
06-07-2009 12:33:05 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
De 3500 stopt op die stations niet, want hij komt daar helemaal niet. Kortom: een vreemd bericht. De 800 (en de 3000) blijven stoppen waar ze nu ook stoppen in het Amsterdamse. |
06-07-2009 12:38:29 | ||
---|---|---|
Wievank
![]() |
Mijn fout, ik bedoelde inderdaad de 3000. Ik haal vaak die twee door elkaar |
06-07-2009 17:38:51 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
Er is of was sprake dat enkele treinen van de 3000 in de spits extra zouden gaan stoppen in Asb. Maar volgens mij is dat van de baan, hoewel er wel op gestudeerd is. |
06-07-2009 18:28:43 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
wat zou je überhaupt hebben aan een stop van de 3000 te Asb als de 3500 er 3 minuten later al stopt?%06% Wat ik overigens wel raar vind is dat de 140 (en 1600) 2 minuten minder hebben voor Shl-Amf dan de 700. Logischerwijs zou het andersom zijn: de 700 2 minuten sneller dan de 140, omdat de loc+rijtuigen over het algemeen moeite hebben met de dienstregeling bij de stops op korte afstand in het amsterdamse (Shl, Asdz, Dvd)%03% |
06-07-2009 19:43:31 | ||
---|---|---|
bjornl
![]() |
De 3000 heeft in 2007 wel een aantal spitsstops op Asb gehad, en dat was toen echt wel nodig. Dat was echter voordat de 3100 (en daarvoor de 13500) reed. Het valt me wel op dat de 3100 tussen Ut en Asb relatief rustig is (rustiger dan tussen Ed en Ut), mogelijk is de de 3500 dan toch nog erg druk en verlicht een stop van de 3000 de druk op de 3500. |
06-07-2009 20:14:17 | ||
---|---|---|
montrose
![]() |
Een stop van de 3000 en/of 800 in de oc.spits in Asb (Amr ---> Ut) wordt door Noord Hollandse reizigers erg op prijs gesteld. Laatst bewerkt door montrose op 06-07-2009 20:15 |
06-07-2009 20:15:24 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
![]() |
QuoteDe gemiddelde reiziger neemt de eerste de beste trein naar z'n bestemming ookal zit die bomvol en is de volgende twee keer zo lang en halfleeg. Zeker als het maar een paar minuten scheelt is dat dus een uiterst effectieve manier om wat aan een overbezetting van de tweede trein te doen. Mooi voorbeeld van dit fenomeen is Gd: als de IC uit Rtd naar Ut vertrekt is het perron zo goed als leeg, slechts een enkeling wacht er dan nog op de IC uit Gvc naar Ut. Pakt daar alleen wat minder praktisch uit omdat de trein uit Gvc over het algemeen de langste van de twee is. Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
06-07-2009 20:30:48 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Ik snap hem, Asb heeft een zelfde soort functie als Asdz: Er zijn veel kantoren in de buurt van het station, dus in de spits is het ook zeer zeker een druk station. Maar om nou de 3000 vol te gooien als de 3500 ook met overcapaciteit rijdt.... En voor de reizigers uit het Noord-Hollandse: Vanaf Asa rijdt er een metro naar Asb, neem deze maar ![]() |
06-07-2009 20:57:14 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
De 3500 rijdt in de spits tussen Ht-Ut en Asb niet met overcapaciteit kan ik je garanderen.![]() |
07-07-2009 00:41:26 | ||
---|---|---|
vinny004
![]() |
QuoteJe zou beter de 3000 en de 3500 qua stops kunnen omruilen: de 3500 niet meer in Bijlmer, en de 3000 voortaan wel in de Bijlmer. Het heeft er mee te maken dat Bijlmer en Zuid een vergelijkbare piekbelasting hebben dus dat kun je m.i. beter verdelen over twee treinseries. |
07-07-2009 12:32:47 | ||
---|---|---|
ruysdael
![]() |
Wat ik me afvraag: Gaat de toekomstige 14700 Utg-Asd in het huidige patroon van de 5800 Utg-Asd rijden? Dat zou een lange kering betekenen (in principe is spoor 2b in het dal vrij, dus kan het). |
07-07-2009 12:45:12 | ||
---|---|---|
Mat75
![]() |
Zou het niet handig zijn om Db en Klp om en om Asb-Asa-Ass te laten bedienen ? Daarmee Klp 1x p/u directe verbinding Asdz-Shl en Db 1x p/u directe verbinding met Asa/Asd/Asa/Hdr ? Is dit een optie die uitgewerkt wordt / is ? |
07-07-2009 14:13:22 | ||
---|---|---|
BGM104
![]() |
Dat lijkt me nogal onhandig, als je Db en Klp om de 30 min wil blijven bedienen betekend dit plan dat je vanaf Ah per bestemming grofweg een om de 15/45 patroon krijgt. Waar ik me altijd over verbaas is dat de 3000 Klp bedient en de 3100 Db, als je dat zou omdraaien kan Bnk met overstap te Db een goede verbinding met het Oosten krijgen. De overstaptijd te Db voor Ah-Mrn vv kan je hiermee ook verkorten. Daarnaast heeft de 3000 ri Ah door het stopje te Db minder snel last van een vertraagde 7400. Andersom kan de 7400 ri Ut bij Har eerder invoegen omdat de 3000 daar voortaan eerder doorkomt. Nadeel is dat de 7400 naar rato wel meer reizigers voor Db-Ut vv moet meenemen. |
07-07-2009 14:26:16 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
QuoteDe 14700 komt om .26/.56 aan in Asd en vertrekt om .33/.03, dus kan hij kort keren. Als je daaruit zou concluderen dat daarmee de knoop Uitgeest (asl 3400 op 14700 in twee richtingen) om zeep gaat, dan heb je gelijk. Een van de nogal onuitgesproken verrassingen van de drgl 2010. |
07-07-2009 14:49:44 | ||
---|---|---|
Mat75
![]() |
Op alle punten met je eens. Zou hier nog aan toe willen voegen : Volgens mij zijn er steeds meer reizigers die Klp-Asb/Asdz/Shl reizen. Db reizigers moeten dan weliswaar gaan overstappen maar houden hoe dan ook meer mogelijkheden/frequentie 4-6 keer p/u via Ut of in spits ook nog via Bkn tov Klp reizigers die met een half uurs dienst nu een risico aangaan.Die blijven hoe dan ook kwetsbaar met een overstap in Ut. Mis je 'm kost het meteen minimaal 30 min extra. Hoe zou het kunnen dat tot dusverre niet voor dit scenario gekozen is ? Zit er een kans in dat Klp en Db in 2010 de 3000 en 3100 worden omgedraaid ? Laatst bewerkt door Mat75 op 07-07-2009 14:51 |
07-07-2009 15:03:48 | ||
---|---|---|
ruysdael
![]() |
QuoteDat wordt inderdaad gegoochel op de Zaanlijn als ik het zo lees, ik dacht dat die dienstregeling daar echt muur vast zat (het zou moeten betekenen dat de tijden van de IC's ook gaan veranderen (minutenwerk)?). Eerlijk gezegd heb ik het liefst een aansluiting 4000 -> 3400, dat is vooral op zaterdag voordelig (dan rijdt de 14700 immers niet). Edit: Ik realiseer me nu pas: mijn god, keren in 7 minuten. De vertragingen op de Zaanlijn zijn dikwijls niet mals en zo'n korte kering gaat hoe dan ook de punctualiteit op de Zaanlijn aantasten! Laatst bewerkt door ruysdael op 07-07-2009 18:58 |
07-07-2009 15:42:28 | ||
---|---|---|
dumpy_dump
![]() |
De bediening Klp door 3000, Db door 3100 was niet de optie zoals die door NS is uitgewerkt in 2007. Het stoppatroon van de 3000 en de 3100 (toenmalige 2000) is echter op verzoek van de provincie en de busbedrijven omgedraaid, om zo een goede aansluiting in Veenendaal-de Klomp en Driebergen-Zeist op de diverse streekbussen te maken. Treintechnisch gezien is omdraaien van de stops inderdaad logischer, maar busknooptechnisch niet. |
![]() |
advertentie |
07-07-2009 16:14:43 | ||
---|---|---|
Mat75
![]() |
Het buspatroon op Db en Klp is per 14dec jl. aanzienlijk gewijzigd dmv hoogfrequenter rijden tov 2007. Of NS de prio tot omdraaien nog hoog in het vaandel heeft staan blijft echter de hamvraag. Feit is wel dat de 7400 vaak een behoorlijk vertragend effect op de IC's laat zien , waarom niet dus. |
07-07-2009 20:40:19 | ||
---|---|---|
robbertc
![]() |
QuoteHet is zelfs nog gekker: De treinen gaan in ruim een kwartier keren: Er wordt elk kwartier gerangeerd in Utg. Lees: Trein 1 komt op fase x binnen, trein 2 vertrekt van fase y, trein 1 rangeert naar fase y, trein 3 komt binnen op fase x, trein 1 vertrekt van fase y, trein 3 rangeert weer naar fase y en zo de hele dag door. |
07-07-2009 20:48:16 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Quote Vanuit dat oogpunt wel. Echter, die stop van de 3500 heeft ook een functie om de stations tussen Ut en Asb snel met Asdz-Shl te verbinden, nu de stopper Ut-Asdz niet meer bestaat. |
07-07-2009 20:49:11 | ||
---|---|---|
ruysdael
![]() |
Een soort Breukelen-manoeuvre (7400 -> 17400)? Ik snap niet waarom ze dat doen, nu keren ze ook al 15 minuten in Uitgeest... dat zou dan 20 om 10 minuten worden (aangezien de tijden van de 14700 5 minuten verschoven zijn t.o.v. de 5800). Op zich is het wel duidelijker dan, als ik het goed begrijp gaan alle treinen ri. Asd dan vanaf 1 spoor en komen alle treinen uit Asd binnen op 1 spoor. Momenteel wisselt dat om het kwartier. Laatst bewerkt door ruysdael op 07-07-2009 20:51 |
07-07-2009 20:59:45 | ||
---|---|---|
SleutelMan
Moderator ![]() |
Quote richting Har (vanuit Ut) bedoel je? Want richting Ut (bij Har dus) is het vrij vaak het geval dat de 7400 mag wachten op de 3000 die met enkele minuten vertraging passeert... (Offtopic:Als je de series op Klp omdraait dan krijg je in ieder geval bij 1 bus al overstaptijden van 20 min...) Laatst bewerkt door SleutelMan op 07-07-2009 21:01 |
07-07-2009 21:10:29 | ||
---|---|---|
taigagaai
Moderator ![]() |
QuoteZoiets als met de 7900 te Es nu gebeurd dus? Volgens mij aankomen op spoor 1 en dan omrangeren naar spoor 2 om dan weer naar Zl te vertrekken. Laatst bewerkt door taigagaai op 07-07-2009 21:11 |
07-07-2009 21:12:46 | ||
---|---|---|
mdj
![]() |
Eerder een 7000_tot_Aml-manoevre, maar dan op Aml4A/B ipv 2A/B (zodat je tegelijkertijd weg kan en vertrekken) Bij twijfel: gebruik beton. |
07-07-2009 21:28:00 | ||
---|---|---|
robbertc
![]() |
Ik noemde fictieve fases, maar in Utg gaat het om de fases 1a en 1b (en ik weet niet precies wat de aankomst- en vertrekfase is) |
07-07-2009 21:50:09 | ||
---|---|---|
ruysdael
![]() |
Dat houdt dus in elk geval voor de overstap 4000 -> 3400 in: trappenlopen ![]() ![]() |
08-07-2009 04:45:46 | ||
---|---|---|
MDDM
![]() |
Quote Ik mag er dan toch wel vanuit gaan dat de vergunningen om te rangeren te Utg (de hele dag) aangevraagd zijn.En dat we niet zo'n soap krijgen als te Hnk%08% Gr Joop mcn Lls |
08-07-2009 07:46:11 | ||
---|---|---|
visscher
![]() |
Quote Als je de 3400 richting Hlm/Gvc bedoel wel ja, richting Amr vertrekt de 3400 van 1a en is er dus een overstap op hetzelfde spoor (wel een flink stuk lopen, maar geen trappen). Of de 3400 moet van spoor veranderen natuurlijk, maar dit verwacht ik niet aangezien je dan in de knoop kom met de 3400 in de tegengestelde richting. De tijden van de 3400 kan je ook niet echt mee schuiven aangezien deze te Hn in een knoop met de 4500 liggen en ook nog te Obd moeten kruisen (Enkelsporig stuk spoor). |
08-07-2009 10:37:06 | ||
---|---|---|
robbertc
![]() |
@ MDDM: het zou voor mensen een leermoment kunnen/moeten zijn. Hopen dat dat ook het geval is.. |
08-07-2009 12:02:19 | ||
---|---|---|
ruysdael
![]() |
QuoteElk kwartier vertrekt er / komt er een sprinter aan op sp 1a, ik neem aan dat de 3400 dan moet uitwijken naar een ander spoor. |
08-07-2009 13:13:05 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
Situatie Utg in 2010: * 4000 uit Rtd aan op spoor 1B en keert op 14700 naar Asd (keertijd 12 minuten). * 14700 uit Asd aan op spoor 4B en keert op 4000 naar Rtd (keertijd 11 minuten). * 3400 naar Hn van spoor 1A (komt binnen via 2B). * 3400 naar Gvc van spoor 4A (vertrekt via 5B). * 4800 van en naar Asd keert op spoor 4A (komt aan en vertrekt via 5B en keertijd is 9 minuten). * 800/3000 richting Amr via 2AB en v.v. via 3. |
08-07-2009 13:30:05 | ||
---|---|---|
ruysdael
![]() |
Oftewel: hetzelfde als nu (behalve 3400 ri. Gvc op 4a i.p.v. 3). Dit is tegenstrijdig met wat Robbert zegt ![]() ![]() Laatst bewerkt door ruysdael op 08-07-2009 13:31 |
08-07-2009 13:50:23 | ||
---|---|---|
robbertc
![]() |
Oke, dan zijn de plannen inmiddels veranderd. Excuus voor de verwarring! |
08-07-2009 13:50:40 | ||
---|---|---|
visscher
![]() |
Opzich wel jammer dat de 3400 niet meer via 3 gaat, dit is namelijk een veel comfortabelere rijweg als via spoor 4A, er zijn dan namelijk minder wissels te nemen. Ook de loopafstand voor deze trein wordt een stuk groter, stoppen naast de trap zoals het nu gebeurd op spoor 3 of helemaal aan de andere kant van het perron op spoor 4A. |
08-07-2009 14:02:02 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Sowieso vind ik de spooropstelling en het moedwillig de nek omdraaien van de aansluitingen in Uitgeest een aanfluiting, zeker in combinatie met het ontbreken van vrijwel elke vorm van beschutting in dat tochtgat. |
08-07-2009 14:12:50 | ||
---|---|---|
AlbertP
![]() |
tochtgat 'a-deel' was er al voor de treinen op 1a. het is nu nog erger 'hoe krijg ik de reiziger op een zo oncomfortabel mogelijk perron met lange overstaptijden door missende aansluitingen' @visscher: wie stapt er nou uit ri. Asd over op de trein ri. Hlm? Alleen reizigers van de stations Zd-Utg naar een station aan de lijn Utg-Hlm en ik neem aan dat een aantal daarvan via Ass gaan. |
08-07-2009 14:28:20 | ||
---|---|---|
ruysdael
![]() |
Je vergeet dat er best een stroom reizigers is dat uit de richting Cas/Amr naar de Zaanlijnstations moet. Die moeten die overstap ook maken (en vroeger, in de 7300/4700-periode was dat gewoon rechtstreeks ![]() In principe i de drgl2010 voor Noord-Holland dus niet bepaald positief te noemen. Voor de Zaanstreek betekent het: slechte overstap in Uitgeest voor de richting Alkmaar en vice versa. Waarschijnlijk wordt de punctualiteit minder goed door een zeer korte kering in Asd van de serie 14700 en (hoewel minder vervelend) de verbindingen met Flevoland en 't Gooi zullen verdwijnen. Plusplunt dat hier tegen over staat: in de spits een kwartierdienst vanuit Noord-Holland naar de station Muiderpoort, Amstel, Duivendrecht, Bijlmer en Holendrecht en door middel van de 4500 een supersnelle verbinding met Hilversum en Amersfoort, hoewel dat voordeel in wezen alleen geldt voor West-Friesland. Laatst bewerkt door ruysdael op 08-07-2009 14:32 |
08-07-2009 15:29:08 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Los van de gevoelswaarde die je aan een en ander toekent, klopt de analyse inhoudelijk wel zo ongeveer. De vrees voor de "zeer korte" kering van de 14700 in Amsterdam is echter onzin; 7 minuten is een mooie standaardkering, zeker voor treinen over dat afstandje tot Uitgeest. In de praktijk zit er zo'n 4 minuten speling in zo'n kering, bij wisselen van mcn 5. Daarnaast staat er altijd materieel in Amsterdam C om in te schieten (omdat er tussen de spitsen immers materieel overblijft), mocht er sprake zijn van oplopende vertraging. |
08-07-2009 15:40:03 | ||
---|---|---|
davidov08
![]() |
Quote Nou ja 'supersnelle' verbinding... ![]() ![]() |
08-07-2009 15:53:02 | ||
---|---|---|
ruysdael
![]() |
QuoteIk was even vergeten dat het keren alleen in het dal gebeurt, dan is het percentage treinen dat vertraagd is natuurlijk al een stuk minder. En ik had inderdaad over het hoofd gezien dat je in Amsterdam redelijk wat voor handen hebt, hoewel de afhangt van de gedetailleerde uitwerking in de dienstregeling. Ik hoop dat het allemaal wel los zal lopen. @davidov08: een overstap op Amsterdam Centraal (van 4b -> 14b) is in mijn ogen verre van ideaal. Het is perfect dat er vanuit de richting Zaandam/Alkmaar nu cross-platform overgestapt kan worden in Sloterdijk en vanuit de West-Friese tak zelfs rechtstreeks. Voor Almere, Diemen en de kleinere stations in 't Gooi zal overgestapt moeten worden op Asd, helaas, maar je kunt nu eenmaal niet alles hebben. Ik denk dat het procentueel gezien niet een al te groot verlies is, en dat er nogal wat tegenover staat (met name de rechtstreekse frequente verbinding met de Amsterdamse stations op de Utrechtse lijn). Het enige vervelende aan de situatie is dus de net-niet overstap in 'tochtgat' Uitgeest, hoewel ik denk dat de meeste mensen nu ook niet de 5800-3400 riskeren i.v.m. slechts 3 minuten in Uitgeest, praktisch is dat ook lang niet altijd haalbaar (als de Zaanlijn iets vertraagd uit Zaandam komt, omdat die bijvoorbeeld een IC ri. Alkmaar voor moest laten). Is overigens al bekend hoe lang de overstap 4000 -> 3400 gaat worden? En is er een reden dat de 4500-1500 IC niet gewoon 1 uniform treinnummer krijgt? Laatst bewerkt door ruysdael op 08-07-2009 16:02 |
08-07-2009 17:09:27 | ||
---|---|---|
hgvic
![]() |
Even zonder discussie: Een vraag, met welk materieel wordt in 2010 waarschijnlijk de 9100 gereden? Het gerucht ging dat hier SLT voor ingezet zou worden? ![]() Laatst bewerkt door hgvic op 08-07-2009 17:09 |
08-07-2009 17:14:54 | ||
---|---|---|
ruysdael
![]() |
Eerder in dit topic (ik weet niet hoe de stand nu is) staat dat er sprake zou zijn van ICM. |
08-07-2009 17:26:35 | ||
---|---|---|
hgvic
![]() |
Inderdaad, las even een paar pagina's terug door, en werd veel over gediscussieerd. Mijn excuus, eerst zoeken, dan vragen!![]() |
08-07-2009 19:54:31 | ||
---|---|---|
robbertc
![]() |
Waar dat gerucht van die SLT dan vandaan komt ![]() |
08-07-2009 20:21:29 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
In Hoogeveen barst het van de droomscenario's, dat is wel duidelijk.![]() |
08-07-2009 20:29:09 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Het kon nog wel eens waar worden: als SLT niet verder komt dan de proto van een mislukt project, mag het vast op Zl - Gn en Zl - Emn gaan rijden![]() @edit: dit is een grapje hoor! |
08-07-2009 20:50:03 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Overstap in uitgeest 4000 --> 3400: een kwartier, 3400 --> 4000 13 min. |
08-07-2009 21:02:53 | ||
---|---|---|
ruysdael
![]() |
Aangezien vrijwel de meeste mensen het nu ook al op die manier (4700 -> 3400) doen, denk ik dat de schade mee zal vallen. Alleen jammer dat het nu ook echt de enige manier (27 min. wachten is geen optie) is ![]() |
09-07-2009 11:48:16 | ||
---|---|---|
jacokran
![]() |
QuoteUit ervaring blijkt helaas dat men vaak niet de moeite neemt om een vertraagde kering op te vangen met materieel dat overstaat. Laatst bewerkt door jacokran op 09-07-2009 11:48 |
09-07-2009 11:50:50 | ||
---|---|---|
ruysdael
![]() |
Ik denk dat je je daar nog weleens in vergist. Als het mogelijk is, pakken ze vrijwel altijd wel wat van het Westelijk Eiland, later kan dan altijd nog wel wat LM uit Hoofddorp, Alkmaar, de Meer of de Zaanstraat komen om dat evt. tekort dat ontstaan is (latere inzet in de spits) op te vullen. |
09-07-2009 12:09:33 | ||
---|---|---|
jacokran
![]() |
Asd kom ik niet zo vaak, ik kom vaker in Ut. Laatst nog 's avonds een 9800 met +30. De kerende 9800 werd aangekondigd met +20. Het gaat er bij mij niet in dat er rond 20:00 niet iets van Ctw kan komen om een vetraagde kering te regelen. |
09-07-2009 12:11:56 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Sure, maar het disfunctioneren van de bijsturing kun je moeilijk verwerken in halfuurkeringen omdat er dan niet bijgestuurd behoeft te worden. |
09-07-2009 14:46:33 | ||
---|---|---|
rick
![]() |
QuoteOf het materieel van de vertraagde trein.%08% |
09-07-2009 16:11:55 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Yep, als de vertragingen langer duren, hoef je maar één setje extra "in te schieten" en vervolgens kun je rustig doorgaan met het materieel steeds een slag later te laten keren. Overigens staat in Amsterdam - als men het goed doet - altijd in het dal minstens 1 setje over, omdat er een aantal setjes na de spits aan de kant gezet wordt. |
15-07-2009 10:54:28 | ||
---|---|---|
julius
![]() |
QuoteVolgens nieuwe berichten vervalt treinpaar 401/400 volledig. Trein 400 is qua tijdpad natuurlijk ook niet al te aantrekkelijk: op Köln-Amsterdam met minder stops toch meer dan een uur langzamer dan ICE 226 en mede daardoor een late aankomst in Nederland. |
15-07-2009 23:20:54 | ||
---|---|---|
vinny004
![]() |
En waar komen die nieuwe berichten vandaan? Is dit wandelgangen-nieuws of is er nog ergens officiele documentatie over? En waarom niet met multi-courante locs gaan rijden? Of is dat echt te veel gevraagd voor het Internationaal personenvervoer. %09% Echt, het wordt tijd om terug te keren naar het TEE tijdperk |
15-07-2009 23:37:53 | ||
---|---|---|
rolandrail
![]() |
Quote QuoteZie het onvolprezen Cargonieuws op www.rolandrail.net van 2 juli jl. Ja, niets officieëls aan maar je zult me ook hoogstzelden met officiële documentatie zien smijten, die documentatie willen zien om iets te geloven? Dat moet je niet willen. |
16-07-2009 09:08:10 | ||
---|---|---|
julius
![]() |
QuoteOp Drehscheibe is het nodige gemeld, ook ten aanzien van andere verbindingen: http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?2,4356497 QuoteTrein 401/400 rijdt met een 189, dus dat maakt het verschil niet. |
16-07-2009 20:33:19 | ||
---|---|---|
davidov08
![]() |
Een wonder geschiedde, de HSL wordt in gebruik genomen (ok niet te vroeg juichen): Thalys vanaf december over hsl UTRECHT (ANP) - De Thalys, de snelle treinverbinding tussen Amsterdam en Parijs, wordt vanaf 13 december een stukje sneller. NS Hispeed heeft donderdag besloten dat de trein vanaf die datum over de hogesnelheidslijn (HSL) kan gaan rijden. In de praktijk betekent dit dat een ritje van Amsterdam naar Parijs voortaan drie uur en 18 minuten duurt. Reizigers zijn in tweeënhalf uur tijd van Rotterdam in Parijs. De reistijd op beide trajecten wordt daarmee dik een half uur verkort. Vanaf Amsterdam tot Rotterdam rijdt de trein met 160 kilometer per uur in plaats van maximaal 140 kilometer per uur, wat nu het geval is. Na Rotterdam wordt de snelheid opgevoerd naar 300 kilometer per uur. Tussen Antwerpen en Brussel wordt ook 160 kilometer per uur gereden. http://www.nu.nl/economie/2043097/thalys-vanaf-december-over-hsl.html Waarom de Thalys op Asd-Rtd beperkt is tot 160 km/h is mij niet helemaal duidelijk. Ik zou een paar verklaringen kunnen noemen: - Level 2 ECTS op dit moment alleen (betrouwbaar) mogelijk vanaf Rtd richting grens en/of - Thalys komt in conflict met de Traxx+Prio stammen die 160 rijden op ECTS level 1 (is level 1 en 2 tegelijk mogelijk?) 300 ipv 160km/h op de Noordtak van de HSL zou voor nog eens ca. 15 minuten winst moeten zorgen, toch? Wordt dit dan doorgevoerd na ingebruikname van de Albatrossen/Fyra/V250, of wat voor naam er nu ook maar gegeven is aan 'onze' HSL treinen? Er is vast iemand die hiervan meer weet. Overigens, het ANP heeft niet echt kwalitatief hoogwaardige berichtgeving: het grootste deel tussen Brussel en Antwerpen boemelt de trein rond de 40-80km/h (vanaf Brusz tot Machelen (Brabant) ) én de trein rijdt nu al 160km/h tussen Schiphol en Den Haag, niet 140 (resultaat: trein stationeert extra lang te Gv of Shl gezien in pad van Benelux, maar goed, gaat om het principe). Bovendien wordt de reistijd bijna een uur verkort vanaf Asd en niet een halfuur... Laatst bewerkt door davidov08 op 16-07-2009 20:41 |
16-07-2009 20:43:00 | ||
---|---|---|
lucky
![]() |
Optie 3: Traxx tot Rtd, daar overstappen op snellere varianten? |
16-07-2009 20:54:04 | ||
---|---|---|
timtrein
![]() |
Optie 2 denk ik |
16-07-2009 21:12:56 | ||
---|---|---|
vinny004
![]() |
Quote Tja, vorig jaar was op die fora ook al sprake van dat het treinpaar 401/400 zou vervallen, maar uiteindelijk bleek het slechts om een omnummering en een routewijziging te gaan, en had de DB keurig netjes een PDF-file gemaakt met alle wijzigingen in de door hun geëxploiteerde CNL treinen...; vandaar mijn vraag. |
16-07-2009 21:16:55 | ||
---|---|---|
qj7141
![]() |
@davidov08: als er eenmaal gekozen is voor Vmax 160, heeft al het ingezette materieel deze restrictie. (Aldus de minister in een van de 2e kamer-stukken). |