Dienstregeling 2010, wat is waar?
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
10-04-2009 15:25:02
raymond16
raymond16
Goed nieuws!  

11-04-2009 13:36:54
ruysdael
ruysdael
Is hier misschien duidelijk in hoeverre deze pagina: http://nl.wikipedia.org/wiki/NS-dienstregeling_2010 betrouwbaar is? Voor wat betreft o.a. de wijzigingen in Flevoland en de wijzigingen "op latere datum", maar ook v.w.b. de series 7400 en 14700 op het Noord-Hollandse gedeelte?

Laatst bewerkt door ruysdael op 11-04-2009 13:37
 

12-04-2009 14:15:51
robbertc
robbertc
- 14700 rijdt zowel in de spits als in de dal. In de spits gaat de 7400 in Asd over op de 14700 v.v.
- 2900 gaat niet naar Zl, maar blijft gewoon Wv-Lw doen.
 

12-04-2009 14:20:49
ruysdael
ruysdael
Aha, op die fiets! Ik vraag me wel af waarom die serie 14700 genoemd is, en niet gewoon 4700, zoals voorheen (t/m 2007) het Sprintertje Uitgeest-Amsterdam heette. Maar aan de andere kant wel weer leuk dat ie terug is van weggeweest, als laatst werd het nummer gebruikt (tot zover ik het kan zien) voor de Spitspendels (Amsterdam Bijlmer -) Amsterdam Centraal - Uitgeest in de jaren '90. En door de koppeling aan de 7400 wellicht een buitenkansje voor Noord-Holland om SLT te ontvangen in december, maar dat lijkt me pure speculaas. Ik neem wel aan dat de 7400 in een ander tijdspad komt te liggen dan de huidige 17400 tussen Bkl en Asd, want anders zou hij 20 minuten haltering hebben op Amsterdam Centraal (.12/.42 aankomst, .29/.59 vertrek).

Edit: Is er toevallig ook al een naam aan het beestje Amf-Asd-Ekz gegeven (onder welk treinnummer gaat dat rijden)? En gaat het überhaupt nog door?

Laatst bewerkt door ruysdael op 12-04-2009 14:37
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

12-04-2009 15:27:34
WesselE
WesselE
Als Eks-Amfs doorgaat verwacht ik niet dat het een apart treinnummer zal gaan krijgen, 1500-4500 kan toch prima?


'Okeh'
 

12-04-2009 15:37:07
ruysdael
ruysdael
Vaak (niet altijd!), als twee series van hetzelfde treintype (Sprinter, Sneltrein, Intercity) in elkaar over gaan lopen krijgen die ook hetzelfde treinnummer. Voorbeelden: de huidige 3000, 5800, 4700, 3900 etc. Natuurlijk zijn er ook legio uitzonderingen te bedenken, maar ik vroeg het me gewoon af.  

12-04-2009 20:05:24
robbertc
robbertc
Blijft gewoon 1500-4500 heten.
De 7400 en 17400 rijden ten oosten van Ut op de tijden dat ze nu ook rijden. Alleen gaat de 7400 vanuit richting Bkl doorrijden naar Asd (in de spits), waar nu de 17400 dat doet. De 7400 is dus inderdaad op het andere kwartier in Asd dan de 17400 nu is..
 

19-04-2009 18:30:28
davidov08
davidov08
De eerste adviesaanvraag DRGL2010 van het Locov stamt alweer uit januari 2009, als ik zo naar de vorige jaren kijk, zou de NS omstreeks deze tijd toch wel een reactie uit moeten brengen op deze aanvraag. Delen zijn al bekend, zoals de definitieve versnelling van de 700 zonder stops te Hgv e.d. + extra stopper (voorbehoudens de subsidie), weet iemand wanneer we de volledige reactie op de (andere onderdelen uit) de aanvraag kunnen verwachten?

Laatst bewerkt door davidov08 op 19-04-2009 18:32
 

19-04-2009 18:40:33
ruysdael
ruysdael
Quote
davidov08: Heeeel soms zit ICM al boven het NZ-kanaal Ik geloof in de 3300 (maar kan ook de 4500 zijn).

Planmatig (in DRGL2010) mag je ICM verwachten in ten hoogste 20% vd treinen van de 1500/4500 combi, voor zover ik begrepen heb (dat kan dus ook 5% worden).
Toen de 3300 een eilandbedrijf was (t/m december 2008) kwam het regelmatig voor inderdaad. Ook VIRM. Maar de laatste tijd zie ik het nooit meer .

En ach, ik ben al blij met één omloop .
 

19-04-2009 19:08:08
Iceman
Iceman
Deze dienstregeling is er al een paar ICM in de 4500 gekomen. Ik denk door de koppeling met de 4000 (in rtd komt veel ICM). Maar planmatig volgend jaar zou heel erg leuk zijn natuurlijk%02%.


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

19-04-2009 19:58:54
fr
fr
Quote
davidov08: De eerste adviesaanvraag DRGL2010 van het Locov stamt alweer uit januari 2009, als ik zo naar de vorige jaren kijk, zou de NS omstreeks deze tijd toch wel een reactie uit moeten brengen op deze aanvraag. Delen zijn al bekend, zoals de definitieve versnelling van de 700 zonder stops te Hgv e.d. + extra stopper (voorbehoudens de subsidie), weet iemand wanneer we de volledige reactie op de (andere onderdelen uit) de aanvraag kunnen verwachten?

Wanneer het Locov zin heeft het op de site te zetten vermoedelijk. Een weekje meer of minder maakt ze niet zo veel uit, kijkende naar het verleden.
Maar inderdaad, dit is wel ongeveer de tijd ervoor .
 

19-04-2009 23:33:22
davidov08
davidov08
Uit ander topic, Wijzigingen per 20 April:

Quote
robbertc: Waar haal je dat vandaan? Bij deze: Dat is niet waar: Per 13/12 1500/4500 geheel met VIRM. En per juni in de 1500 voornamelijk VIRM, enkele ICM-diensten.


Lees mijn post nog een keer goed, er staat:

Quote
Ook per 13/12 voornamelijk VIRM in de 1500, beetje ICM in rustigere series (1500/4500). Tussen juni en december voornamelijk ICM en beetje VIRM, omgedraaid dus.


Dus voornamelijk VIRM (en niet geheel) in DRGL2010 en vanaf wijzigingsblad juni grotendeels ICM, beetje VIRM! Volgende keer mijn post dus eerst wat beter lezen voordat je met zo'n vraag komt

Maar goed, even verder op DRGL2010: Voornamelijk betekend natuurlijk meer dan 50%, maar zoals in mijn volgende bericht te lezen valt in dat topic:

Quote
Planmatig (in DRGL2010) mag je ICM verwachten in ten hoogste 20% vd treinen van de 1500/4500 combi, voor zover ik begrepen heb (dat kan dus ook 5% worden).


Ofwel, hoeveel ICM precies is nog niet (zoals zovaak ergens halverwege het jaar) helemaal duidelijk, maar vanwege (1) de beschikbaarheid van de stellen en (2) lengte van de perrons in het 4500 deel v/h traject zal ICM alleen gaan rijden in 'rustige' series die niet al te veel capaciteit nodig hebben (6 bakken ICM is immers een stuk minder dan 6 bakken VIRM). Dat er ooit een verdwaalde ICM in de 4500/1500-spits terechtkomt, is natuurlijk niet uit te sluiten. In het weekend is het mogelijk dat de ICM percentages groter worden, als het materieel daarvoor inplanbaar is (zowel absoluut [=direct gebruik in andere series op dat moment] als onderhouds- en omlooptechnisch, maar goed, daarvoor is de koppeling nu juist in studie)

Edit: mijn bronnen ("waar haal je dat vandaan") (1) herhaalde berichten hier op Somda en enkele andere treinfora (OVL, OHIH), ofwel 'opsomming van datgene wat eerder genoemd is', (2) kennissen binnen NS Logistiek [familie] en (3) goed verstand, redeneren op basis van huidige omlopen en drgl.

@iceman: Ah dankje, vandaar dat ik niet meer precies wist of het nu de 3300 of de 4500 was

Laatst bewerkt door davidov08 op 19-04-2009 23:47
 

20-04-2009 08:03:42
woepje
woepje
Is er al zicht op het feit op trein 526/561 met VIRM gereden zal worden zoals nu ook het geval is en/of dat men de VIRM slag gaat opschuiven naar een andere treinserie (bijv naar trein 724 welke dan tot Amf ongeveer in hetzelfde pad als de welbekende trein 502)?  

20-04-2009 11:39:06
daniel_ddr
daniel_ddr
Dat ding heet niet voor niets de ambtenarentrein... moet je 'm natuurlijk wel richting Gvc laten gaan en niet naar Shl En om nu voor die ene trein de hele NoordOost rond dat tijdstip om te gooien...


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

20-04-2009 19:40:03
robbertc
robbertc
Quote
davidov08: Dus voornamelijk VIRM (en niet geheel) in DRGL2010 en vanaf wijzigingsblad juni grotendeels ICM, beetje VIRM! Volgende keer mijn post dus eerst wat beter lezen voordat je met zo'n vraag komt
Dit vind ik dus een rare reactie, want wat je zegt is gewoon niet waar!
Vanaf juni: in de 1500 voornamelijk VIRM, en enkele ICM-diensten
13-12: 1500/4500 volledig VIRM.
Maar als je het beter weet, dan houden we het hier inderdaad maar bij

Laatst bewerkt door robbertc op 20-04-2009 19:42
 

20-04-2009 19:41:35
mdj
mdj
Ik weet wel wat zijn bron(nen) zijn... zie het laatste deel van zijn bericht;)  

20-04-2009 19:43:06
robbertc
robbertc
ik zag het net, aangepast
Blijkbaar betrouwbaarder dan mijn bron

Laatst bewerkt door robbertc op 20-04-2009 19:45
 

20-04-2009 20:37:45
daniel81
daniel81
Quote
woepje: Is er al zicht op het feit op trein 526/561 met VIRM gereden zal worden zoals nu ook het geval is en/of dat men de VIRM slag gaat opschuiven naar een andere treinserie (bijv naar trein 724 welke dan tot Amf ongeveer in hetzelfde pad als de welbekende trein 502)?

Vanwaar deze vraag? Verwacht je dat de versnelde 724 drukker wordt dan de 526?
 

20-04-2009 20:52:22
woepje
woepje
Och, ik was gewoon benieuwd of men er nog wat plannen mee heeft. Het is en blijft een schattig treintje.

Ik weet niet hoe het op dit moment gesteld is qua drukte in trein 724 en of de 526 drukker is of niet. Voor Gn - Zl valt de 526 op een 'gunstig' tijdstip aangezien de 526 meestal wel goed gevuld is. Ik weet niet wat voor gevolgen het voor de 724 straks zal hebben als die versneld gaat worden. Ik weet wel wat dat wanneer de 526 in Zl aankomt, dat de spits vervolgens bijna voorbij is. Het stukje Zl - Amf - Ut e.v. wordt dan grotendeels al buiten de spits gereden. Wanneer men gaat schuiven met het VIRM naar bijv trein 724 dan rijden die VIRM's een stuk langer in de spits dan nu het geval is.

@ daniel_ddr

Die ambtenarentrein komt sinds december 2006 pas om 10.25 uur aan in Gvc. Dat ambtenaren het niet zo druk hebben is wel duidelijk, maar pas om half elf eens komen aanzetten op kantoor lijkt mij iets teveel van het goede. Ik mag dus aannemen dat het gros van de ambtenaren dus eerder op pad gaat en in Amf gewoon overstappen.
 

20-04-2009 20:53:06
robbertc
robbertc
De 724 blijft naar Shl/Hfdo gaan, waar de uitwisselingsmogelijkheden minder gunstig liggen t.o.v. Gvc/Bkh, waar de 526 heen gaat..  

20-04-2009 20:54:45
woepje
woepje
Dan doel je zeker op het feit dat de capaciteit te Hfdo te karig is om treinen neer te stallen en te kunnen laten keren. Aan de treinseries moet het namelijk niet liggen (3500, 3100 etc).  

20-04-2009 20:57:41
robbertc
robbertc
Inderdaad. In Hfdo keert praktisch alles direct. Capaciteit voor een fatsoenlijke ruil/uitwisseling is er niet.  

20-04-2009 21:11:26
davidov08
davidov08
Quote
robbertc:
Quote
davidov08: Dus voornamelijk VIRM (en niet geheel) in DRGL2010 en vanaf wijzigingsblad juni grotendeels ICM, beetje VIRM! Volgende keer mijn post dus eerst wat beter lezen voordat je met zo'n vraag komt
Dit vind ik dus een rare reactie, want wat je zegt is gewoon niet waar!
Vanaf juni: in de 1500 voornamelijk VIRM, en enkele ICM-diensten
13-12: 1500/4500 volledig VIRM.
Maar als je het beter weet, dan houden we het hier inderdaad maar bij


Ah oke, ik dacht dat je beweerde dat ik dat gezegd had misverstand...

Wat betreft DRGL2010 komen we redelijk overeen, ik zeg ten hoogste 20% ICM, zou ook 5% kunnen worden, jij zegt volledig VIRM. Misschien komen door de onzekerheid in dit stadium verschillende (elkaar deels tegensprekende) berichten van bronnen binnen NS.
 

20-04-2009 21:41:45
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
woepje: Die ambtenarentrein komt sinds december 2006 pas om 10.25 uur aan in Gvc. Dat ambtenaren het niet zo druk hebben is wel duidelijk, maar pas om half elf eens komen aanzetten op kantoor lijkt mij iets teveel van het goede. Ik mag dus aannemen dat het gros van de ambtenaren dus eerder op pad gaat en in Amf gewoon overstappen.
Tja, dan maakt dat halve uurtje ook niet echt uit he. Zou je, als je het IRM in de "ambtenarentrein" wilt houden, het beter naar de 522 kunnen schuiven


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

20-04-2009 22:23:02
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
offtopic: de 526/561 was volgens mij niet bedoeld als ambtenarentrein zoals in het verleden, maar puur als een uitwisselingsslag met On.

Of toch niet?
 

20-04-2009 22:27:05
lucky
lucky
"t is en blijft de ambtenarentrein, maar je kunt de 12 bakken mijns inziens ook beter benutten, ik zou hem zelfs de 518 laten rijden. Ik heb mij laten vertellen dat de huidige 518 (met 12 bakken ICM) een bezetting van ongeveer 120% heeft tussen Gd en Gvc. Dus daar komen 12 bakken VIRM meer tot hun recht dan in de 526, waar ook genoeg is aan 6 bakken VIRM.

Laatst bewerkt door lucky op 20-04-2009 22:41
 

20-04-2009 22:33:20
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
lucky: een bezetting van ongeveer 120%
Reizigers op het dak?


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

20-04-2009 22:34:13
lucky
lucky
Nee? 20% staanplaatsen. (Ten opzichte van de totale zitcapaciteit)  

20-04-2009 22:34:26
superboer
superboer
Staanplaatsen.  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


20-04-2009 22:38:01
mren
mren
Quote
lucky: "t is en blijft de ambtenarentrein,

Dat is ook meer een historisch gegroeide bijnaam uit de tijd dat Gasunie, IBG en KPN naar Groningen zijn verkast. Zoveel doorgaande reizigers op het hele traject zullen er echt niet (meer) zijn.

Laatst bewerkt door mren op 20-04-2009 22:38
 

20-04-2009 22:43:24
lucky
lucky
Buiten dat had de trein toch meer privileges? Zeker aan 't begin kreeg deze trein bij verstoringen het eerst groen licht om alsnog via een omleidingsroute richting het noorden te gaan.  

20-04-2009 22:47:03
davidov08
davidov08
En het relatief hoge percentage eersteklas stoelen, natuurlijk. Dat is zelfs nu, met 2x VIRM-VI nog zo.

Laatst bewerkt door davidov08 op 20-04-2009 22:47
 

20-04-2009 23:13:43
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
lucky: Nee? 20% staanplaatsen. (Ten opzichte van de totale zitcapaciteit)
Oow, 120% van de zitcapaciteit, zeg dat dan 120% van de normale capaciteit is natuurlijk fysiek onmogelijk...

(Bezetting bestaat naar mijn idee immers toch echt uit de zit- en staanplaatsen die ingenomen zijn)

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 20-04-2009 23:14


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

20-04-2009 23:17:09
keesje
keesje
Quote
davidov08: En het relatief hoge percentage eersteklas stoelen, natuurlijk. Dat is zelfs nu, met 2x VIRM-VI nog zo.


Binnenkort komt er een hele vloot Avmz-rijtuigen vrij. Mooi voortreintje inleggen met dat spul tussen Gn en Gvc v.v.? Dan kan de 526 weer wat kleiner rijden.
 

20-04-2009 23:21:01
superboer
superboer
Nee joh, daar zit geen airco in! Dan gaan de hard werkende() mannetjes daar weer over klagen.  

20-04-2009 23:22:50
keesje
keesje
Geen airco? Dan is de NS-vloot Avmz rijtuigen wel een uitzondering!  

20-04-2009 23:24:22
superboer
superboer
Ik tref tenminste altijd bloedhete rijtuigen.  

20-04-2009 23:57:44
bjornl
bjornl
Volgens de site van Martijn Haman met airco.  

20-04-2009 23:59:25
Rolffiej19
Rolffiej19
De rijtuigen hebben airconditioning

Edit : hah je was me voor%02%

Laatst bewerkt door Rolffiej19 op 21-04-2009 00:00
 

21-04-2009 17:06:55
robbertc
robbertc
Quote
daniël_ddr:
Quote
lucky: Nee? 20% staanplaatsen. (Ten opzichte van de totale zitcapaciteit)
Oow, 120% van de zitcapaciteit, zeg dat dan 120% van de normale capaciteit is natuurlijk fysiek onmogelijk...

(Bezetting bestaat naar mijn idee immers toch echt uit de zit- en staanplaatsen die ingenomen zijn)

Bovendien is het helemaal niet waar
 

21-04-2009 17:32:38
mdj
mdj
Quote
Rolffiej19: De rijtuigen hebben airconditioning %


Dat zei een een nogal onprofessioneel bericht dat je het raam niet open mag doen mij... Met een markeerstift 'DICHTLATEN, AIRCO!!!' er opgeschreven...
 

21-04-2009 18:29:34
superboer
superboer
Of het werkt is een tweede maar je kunt wel eens gelijk hebben ja  

23-04-2009 17:27:31
broek53
broek53
Tijdens mijn afwezigheid is hier nogal verbitterd gestreden over wel of geen ICM in de 4500/1500 in de drgl 2010. Actuele stand van dit moment (zie tijdstip bericht, minus een half uur): 4500/1500 integraal VIRM. Bron: de bron van alles wat 2010 in detail aangaat, namelijk de Jaardienst van NSR Logistiek. Hopelijk kunnen we daar het onderwerp voorlopig weer even mee sluiten.  

23-04-2009 21:41:50
keesje
keesje
En aangezien er hier ook mensen zitten die op die afdeling werken, mag ik er zeker vanuit gaan dat dát de juiste bronnen zijn.  

23-04-2009 23:02:25
lucky
lucky
Uit het drgl 20 april topic:
Quote
rogier: Inmiddels staan de adviesaanvraag en het advies op de website van het locov.

Adviesaanvraag: http://www.minvenw.nl/cend/overlegorganen/locov/adviesaanvragen/2009/index00001.aspx

Advies:
http://www.minvenw.nl/cend/overlegorganen/locov/uitgebrachte_adviezen/2009/index00001.aspx


Flink stuk over het beter verbinden met het noorden met het westen in de adviesaanvraag. Kort samenvattend zijn ze tevreden over het versnellen van de IC naar Groningen en het toevoegen van een een extra stoptrein. Ze vinden echter wel dat Hoogeveen een IC station moet worden voor haar regionale functie in Drenthe. Daarnaast, willen ze een extra stop van de 10500/12500 in Meppel, omdat dat het stoptrein station met de meeste in en uitstappers is.

Tot slot willen ze een betere aansluiting op de Arriva treinen, maar dat lijkt mij dus niet zo 1 - 2 te regelen, omdat alle stoptreinen in Lw + Gn - Lw aan elkaar geknoopt zitten.
 

23-04-2009 23:10:45
jeepee
jeepee
Voor Mp is het raar dat ze daar om vragen. Nu hebben ze ook alleen de 700 en 10700/12700. Over het algemeen reizen ze allemaal met de trein uit Lw. Dus wat dat betreft amper een verslechtering. De 10500 en 12500 stoppen hier - uitgezonderd de 12518 en 12522 - ook niet. Laat dat ook maar lekker zo blijven.  

23-04-2009 23:31:53
daniel_ddr
daniel_ddr
In de dienstregelingpatronen na de start van de exploitatie van de HSL vallen me een aantal afwijkingen op de eerdere plannen op: de 2200 blijft tussen Ddr en Bd rijden en een aangepaste 5000 Gvc-Ddr kom ik niet tegen. Hij komt er zo te zien wel gewoon want de 5700 wordt ingekort tot Ut-Hfd en er gaat ma-vr een Sprinter 13900 Asd-Gvc rijden.

Verder een betrouwbare 10-minuten overstap van de 21/2200 op de NoordOost in Rtd (in ieder geval komende uit de richting Ddr). Stuk beter als de 6 danwel 4 minuten die je daar nu voor hebt wat zeker in de spitsdrukte erg krap is als je niet in de buurt van de trap uitstapt.
De voorziene patronen voor de 21/2200 leveren trouwens op Ddr-Rtd-Gv elke 7,5 minuut een IC op op de drukste momenten qua overstappers (rond het hele en halve uur heb komt de trein uit Gdm aan en zo goed als alle stadsbussen in Ddr). 2x per uur zit er een kwartier tussen maar da's op een minder druk overstapmoment.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

24-04-2009 00:15:04
davidov08
davidov08
Ik begrijp 't niet helemaal, de geqoute link komt uit op het Wijzigingsblad van 20 Apr, er daar staat niets in over wat hierboven genoemd is (het noorden, de HSL en de 21/2200). Dit staat wel in de adviesaanvraag DRGL2010, die dateert van begin maart 2009 en al tijden op de website van het Locov staat (en besproken is).

Waar we nu op wachtten was de reactie van de NS hierop; een deel van die reactie hadden we al, namelijk dat Hgv géén IC station wordt en 2x ST9100 + IC700 + IC500 per uur op Gn-Zl(-Shl/Utc-Gvc) komt. De volledige reactie, inclusief alle andere punten, is echter nog niet gepubliceerd. We zitten dus nu informatie van een bladzijde of wat terug opnieuw op te halen [vooral de discussie over het doortrekken van de 1500 naar Vathorst, zoals voorgesteld wordt in het advies, herinner ik me nog goed]
 

24-04-2009 07:29:45
Rolffiej19
Rolffiej19
Nog wat nieuws per 1 December 2009 Sluit het Onderhouds bedrijf Amsterdam Zaanstraat haar deuren en zal het overgebleven Mat64 naar Maastricht in onderhoud gaan , wat er met het DDM-1 gaat gebeuren is nog niet bekend maar zo staan de zaken nu.

Het Service bedrijf (Opstelterein) wat daar mee gaat gebeuren is ook nog niet duidelijk
 

24-04-2009 11:11:12
raoul
raoul
Quote
jeepee: Voor Mp is het raar dat ze daar om vragen. Nu hebben ze ook alleen de 700 en 10700/12700. Over het algemeen reizen ze allemaal met de trein uit Lw. Dus wat dat betreft amper een verslechtering. De 10500 en 12500 stoppen hier - uitgezonderd de 12518 en 12522 - ook niet. Laat dat ook maar lekker zo blijven.

Dan vergeet je 1 punt. Wat denk je wat het reizigersaanbod Meppel - Steenwijk is? Dat is u al behoorlijk en dat kan alleen maar groeien bij een half uur dienst. Verder goede zaak dat de 10500/12500 eindelijk ook mogelijk in Meppel gaat stoppen.


Werkzaam bij de NS International ICE / ICB
 

24-04-2009 12:10:38
davidov08
davidov08
Ik weet niet meer precies wat de NS had besloten over Lw-Zl, behalve het mogelijk doortrekken van de stoptrein naar Wolvega naar Zwolle. Ik denk dat Mp wel een IC station verdient voor tenminste één van de twee takken van de NO.

Laatst bewerkt door davidov08 op 24-04-2009 12:13
 

24-04-2009 12:29:57
ruysdael
ruysdael
Quote
Rolffiej19: Nog wat nieuws per 1 December 2009 Sluit het Onderhouds bedrijf Amsterdam Zaanstraat haar deuren en zal het overgebleven Mat64 naar Maastricht in onderhoud gaan , wat er met het DDM-1 gaat gebeuren is nog niet bekend maar zo staan de zaken nu.

Het Service bedrijf (Opstelterein) wat daar mee gaat gebeuren is ook nog niet duidelijk
Jammer jammer jammer, het was toch door de Zaanstraat dat nog dat beetje mat'64 hier kwam . En het was een uitermate geschikte plek voor DDM-1 (wat toch wel zo'n beetje geconcentreerd rond Asd rijdt), met als hoogtepunt de 14500, die rechtstreeks van de Zaanstraat af komt.
 

24-04-2009 12:45:53
keesje
keesje
Kom ik toch even terug op een opmerking die ik pas geleden maakte t.a.v. het onderhoud te Asd van de Emmer-Plan V's. Dit zou daar dan niet meer kunnen en dan is het maar de vraag of je die dingen met leeg-materieelslagen naar Mt gaat sturen. Vandaar ook de opmerking dat SGM de rijtijden ook haalt, zonder daarmee te willen suggereren dat SGM er ook gaat rijden overigens.  

24-04-2009 13:01:42
robbertc
robbertc
Quote
davidov08: Ik weet niet meer precies wat de NS had besloten over Lw-Zl, behalve het mogelijk doortrekken van de stoptrein naar Wolvega naar Zwolle. Ik denk dat Mp wel een IC station verdient voor tenminste één van de twee takken van de NO.
Waar die doortrek van de 2900 van/naar Zl vandaan komt Ik ken em niet in ieder geval, en het zit er de komende 1,5 jaar ook niet in..
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

24-04-2009 14:39:56
pytoyo
pytoyo
Is het waar dat de 700 en 1600 vanaf schiphol door gaat trekken naar Den-Haag CS
Zowel wat voor mat. zou er hier rijden?


Pyt0yo TREiNF&n
 

24-04-2009 14:50:07
robbertc
robbertc
Niet in 2010
ICM
 

24-04-2009 14:56:08
visscher
visscher
Misschien dat het wel in 2010 gaat gebeuren, maar de datum is afhankelijk van het eindelijk in dienst komen van de HSL  

24-04-2009 15:18:41
stephan90
stephan90
Alleen de IC 140 (van en naar Berlijn) rijden vanaf Schiphol daar naar Den Haag C. Zonder stop op Leiden.  

24-04-2009 15:39:37
robbertc
robbertc
@ visscher: ja, daar heb je gelijk in. Persoonlijk geloof ik het niet, maar wie weet.
@ stephan90: Dat plan is inmiddels van de baan. Op Hfdo wordt ruimte geschept en de 140 gaat keren in Hfdo in 2010.
 

24-04-2009 19:50:11
Lotschberg
Lotschberg
Quote
robbertc:
Quote
davidov08: Ik weet niet meer precies wat de NS had besloten over Lw-Zl, behalve het mogelijk doortrekken van de stoptrein naar Wolvega naar Zwolle. Ik denk dat Mp wel een IC station verdient voor tenminste één van de twee takken van de NO.
Waar die doortrek van de 2900 van/naar Zl vandaan komt Ik ken em niet in ieder geval, en het zit er de komende 1,5 jaar ook niet in..


Vermoedelijk komt dit voort uit enkele opmerkingen die anderen gemaakt hebben naar aanleiding van mededeling dat NSR in overleg zou treden met het regionale belangen platform in Friesland, waar deze wens leeft, maar hierover zijn zover ik weet geen openbare stukken te vinden.
 

24-04-2009 20:04:45
jeepee
jeepee
In de capaciteitsaanvraag zit het in ieder geval niet verwerkt. Daarin rijdt de 2900 nog gewoon tot Wv. Ook een stop voor de 12500 te Mp is niet aangevraagd. Tenminste, dat blijkt uit het document waar onder andere busvervoerders mee kunnen werken om hun DRGL's op aan te passen. Dat document dateert van 1-4-'09, nee geen grap.  

26-04-2009 12:22:23
ruysdael
ruysdael
Ik heb in een verleden iets over de voornemens gehoord de 3300 weer een eilandbedrijf te maken (en 3900/4300 weer op elkaar keren in Hfdo en Lls), gaat dit gebeuren, of is het een fabeltje geweest?  

26-04-2009 15:01:56
broek53
broek53
Nee, dat is geen fabeltje - maar ook geen doel op zich. Het gaat om het rond maken van de spooropstelling van Hoofddorp Opstel, waarbij je er meestal niet aan ontkomt series op elkaar te keren, vooral als series op zichzelf kerend net iets meer dan een halfuur zouden overstaan of juist riskant kort (zie ook de 3100 op de 3500 en zo). Wat dat betreft is het een beetje "waar het valt, daar legt 't". Een factor daarbij zal nu ook wel worden welke series je op welke manier het slimst op Hoofddorp Midden kunt keren.
Iets dergelijks geldt voor Lelystad Centrum ook.
Voor 2010 zit het rijden van de 14300 (als echte sneltrein) Lls - Shl in de pen; dat veroorzaakt verschuivingen in de tijdliggingen van andere series en dan gaan de keringen algauw mee.
En hoe dan ook: het is op zich geen voornemen om van welke serie dan ook een eilandbedrijf te maken.
 

26-04-2009 15:07:33
keesje
keesje
De 14300 heet in 2010 overigens 3700. Dit, om voldoende beschikbare en eenduidige leegmatnummers te hebben voor Shl-Hfdo, dus 737xx en geen 80xxx nummers die al her en der gebruikt worden.  

27-04-2009 23:28:18
lucky
lucky
In de krant (Dagblad van 't noorden) stond vandaag een uitgebreid artikel over de IC stop te Hoogeveen. Vermeld wordt dat NS er definitief vanaf ziet. Ook geven ze een overzicht van de reizigersaantallen van de stations, want misschien wel leuke informatie is.

Volledige artikel is hier te vinden: http://www.dvhn.nl/nieuws/noorden/drenthe/article4634306.ece
 

28-04-2009 00:06:26
keesje
keesje
De overheid bemoeit zich meer dan ooit tevoren met elke stop die verdwijnt of terugkomt. En dan klagen dat NS niet meewerkt. Was het niet de overheid zelf dat NS liet privatiseren? Ik begrijp soms die tegenstellingen niet echt, de politiek zelf ook niet heb ik het idee.

Hoe dan ook: Die stop te Hgv gaat er echt niet komen, anders wordt het ook meteen bonje met Meppel die ook 'hun' stop terugwillen en dan wellicht Beilen en Haren ook wel. En dan zijn we weer bij af!
 

28-04-2009 07:33:13
woepje
woepje
Dat laatste is zeker weten het gevolg van het invoeren van een IC stop te Hgv. Dus gewoon niet aan beginnen want anders zijn we zo weer terug bij af. En dat lijkt mij niet de bedoeling: men zou de bestaande sporen in de toekomst tussen Noord Nederland en de Randstad gaan versnellen (Hanzelijn e.d.) i.v.m. het vervallen van de Zuiderzeelijn en dan is dit al een goed begin.  

28-04-2009 09:31:58
davidov08
davidov08
De titel ook: 'NS schrapt Hoogeveen als halte snelle trein'
Wat voor 'snelle' trein? Er kwam nu gewoon 2x pu een stopper, waarvan één na Zl als IC doorreed naar Shl. De reistijd nu naar Zl blijft precies hetzelfde, net als de reistijd naar Utc en verder. Vergelijking: De 4000 stopt in Breukelen en rijdt na Asd als IC door naar Hoorn; als de 4500 volgend jaar wordt gekoppeld aan de 1500 'verliest' Breukelen dan ook zijn "halte voor snelle trein"? Nee, want de meeste Breukelaars stappen in Asd óf daarvoor uit, net als op Hgv-Zl-Amf. Echt weer journalistische klets.

In ieder geval leuk dat er ook nog wat over de Hanzelijn instaat (niet dat het iets was wat we niet echt wisten, maar toch; alle treinen uit Groningen naar Lelystad, Almere, Amsterdam Zuid, Schiphol, Leiden en Den Haag laten rijden)
 

28-04-2009 09:39:20
mren
mren
Het gaat ook niet om de objectieve reistijd, maar om iets subjectiefs als de beleving van een IC. Niet in de laatste plaats voor de lokale politiek, die het niet voor niets over IC-Status heeft.

Bovendien wordt in modellen een overstap als even onplezierig ervaring als een verlenging van de reistijd met een kwartier ofzo (maar pin me niet vast op dit laatste getal). Je ziet dat ook in de NoordOost: mensen naar Schiphol pakken liever een trein van een halfuur later dan dat ze in Amerfoort over moeten stappen.
 

01-05-2009 14:33:56
ruysdael
ruysdael
Quote
broek53: Nee, dat is geen fabeltje - maar ook geen doel op zich. Het gaat om het rond maken van de spooropstelling van Hoofddorp Opstel, waarbij je er meestal niet aan ontkomt series op elkaar te keren, vooral als series op zichzelf kerend net iets meer dan een halfuur zouden overstaan of juist riskant kort (zie ook de 3100 op de 3500 en zo). Wat dat betreft is het een beetje "waar het valt, daar legt 't". Een factor daarbij zal nu ook wel worden welke series je op welke manier het slimst op Hoofddorp Midden kunt keren.
Iets dergelijks geldt voor Lelystad Centrum ook.
Voor 2010 zit het rijden van de 14300 (als echte sneltrein) Lls - Shl in de pen; dat veroorzaakt verschuivingen in de tijdliggingen van andere series en dan gaan de keringen algauw mee.
En hoe dan ook: het is op zich geen voornemen om van welke serie dan ook een eilandbedrijf te maken.
Oke, bedankt voor de duidelijkheid. In principe (niet gebaseerd op tellingen, maar op eigen ervaringen) is 8 bakken DDAR een tikkie overdreven voor de 3300. Ik denk dat solo DDAR of 2xSGMm (in de spits misschien 7 of 8 bakken) best zal volstaan in deze serie. In 2006 reed deze serie met solo SGMm's.
 

01-05-2009 23:23:59
broek53
broek53
Ja, dat geloof ik ook wel. En onderdaad lopen er in de 3300 van dat soort samenstellingen omdat ze ongewijzigd keren op/van de 4300 in Hfdo. Dat kan dus wel minder als de 3300 op zichzelf zou gaan keren.

Laatst bewerkt door broek53 op 09-06-2009 00:22
 

02-05-2009 11:56:08
keesje
keesje
Voor 2010 zouden de 4300, 3300 en 4600 (Almo-Asd) allemaal met SGMm gereden moeten worden in één grote omloop. Althans, de rijtijden zijn er op gebaseerd én de situatie in Almo, Asd en Hfdo leiden ertoe dat genoemde series op elkaar keren.  

02-05-2009 16:31:16
davidov08
davidov08
In de tijd dat de 4500 nog stopper was koste Ass-Hn planmatig 3 minuten meer wanneer deze serie met SGMm werd gereden, blijkbaar is dat geïntegreerd in de (huidige of 2010) DRGL van de 3300?  

02-05-2009 22:58:58
broek53
broek53
Hoe kom je daar nou bij - bij die 3 minuten?  

03-05-2009 00:16:06
lamote_ban
lamote_ban
Quote
mren:
Bovendien wordt in modellen een overstap als even onplezierig ervaring als een verlenging van de reistijd met een kwartier ofzo (maar pin me niet vast op dit laatste getal). Je ziet dat ook in de NoordOost: mensen naar Schiphol pakken liever een trein van een halfuur later dan dat ze in Amerfoort over moeten stappen.

De reden waarom mensen op de NoordOost liever niet overstappen is omdat dat aansluitingen niet te vertrouwen zijn, niet zo zeer het overstappen zelf. voor Hoogeveen speelt dat probleem (zeker ri Randstad) veel minder.
 

03-05-2009 00:18:53
lamote_ban
lamote_ban
Quote
keesje: De overheid bemoeit zich meer dan ooit tevoren met elke stop die verdwijnt of terugkomt. En dan klagen dat NS niet meewerkt. Was het niet de overheid zelf dat NS liet privatiseren? Ik begrijp soms die tegenstellingen niet echt, de politiek zelf ook niet heb ik het idee.

Het is heel simpel: de overheid wil wel meepraten maar niet meebetalen.
 

03-05-2009 12:06:13
ruysdael
ruysdael
Quote
keesje: Voor 2010 zouden de 4300, 3300 en 4600 (Almo-Asd) allemaal met SGMm gereden moeten worden in één grote omloop. Althans, de rijtijden zijn er op gebaseerd én de situatie in Almo, Asd en Hfdo leiden ertoe dat genoemde series op elkaar keren.
Oke, dus waarschijnlijk toch geen eilandbedrijf voor de 3300 als ik het goed begrijp. 3300 Hoorn - Hoofddorp > 4300 Hoofddorp - Almere O. > 4600 Almere O. - Amsterdam C. en dan weer terug. Keren de 3900 en 3700 ook op elkaar in Hoofddorp en/of Lelystad (En wat voor materieel is hiervoor in gedachte? Nu het beide Intercity's zijn zou DD-AR een keer weg kunnen, maar aan de andere kant is er in mijn opzicht niet voldoende VIRM, aangezien ook de 4500 verVIRMd moet worden?)?
 

03-05-2009 12:36:42
keesje
keesje
Zo zou het de bedoeling moeten zijn inderdaad. De 3700 keert te Hfdo op 3900 en hetzelfde gebeurt te Lls (en andersom uiteraard). Wat er in die laatste serie komt weet ik niet, rijtijden zijn gebaseerd op VIRM dus dan kan alles er wel in.  

03-05-2009 14:42:04
davidov08
davidov08
Quote
broek53: Hoe kom je daar nou bij - bij die 3 minuten?


Dat was het verschil in reistijd volgens de NS Reisplanner in de tijd dat de stopper 4500 soms met SGMm werd gereden (t.o.v. de DDAR) 39 vs 42 minuten, later 40 vs 42 (na Weidevenne). Zelf heb ik er maar 2 keer ingezeten toen er met SGM gereden werd, maar die extra minuten bij aankomst klopten wel.
 

03-05-2009 15:24:09
ruysdael
ruysdael
Quote
keesje: Zo zou het de bedoeling moeten zijn inderdaad. De 3700 keert te Hfdo op 3900 en hetzelfde gebeurt te Lls (en andersom uiteraard). Wat er in die laatste serie komt weet ik niet, rijtijden zijn gebaseerd op VIRM dus dan kan alles er wel in.
Aha, dan verandert er een hoop in vergelijking met de huidige situatie . Ik neem aan dat het SGMm in de 3300/4300/4600 mede mogelijk wordt gemaakt door de instroom van SLT in de series 7400, 4000, 17400 en 14700? In dat geval zouden ze tegen die tijd al aardig ver gevorderd moeten zijn met de instroom van SLT, want ik denk dat de omloop 3300/4300/4600 (en deels 4900/5000/5700, begreep ik) aardig wat stellen op zal eisen (en er hierdoor vooralsnog geen SGMm's richting Oosten/Zuiden zal gaan?). En er komen aardig wat DDAR's vrij. Iets zegt mij dat deze Mat'64-omlopen gaan vervangen (of in de 2200 om VIRM vrij te spelen voor 4500?), of iets anders in die richting?
 

03-05-2009 20:19:56
keesje
keesje
Tsja, wat betreft de tijdelijk stopgezette inzet van SLT zou er misschien nog wel een volksverhuizing kunnen komen. Maar laten we er vanuit gaan dat het tijdelijk aan de kant gaan van dit materieel (nog) geen grote consequenties gaat krijgen voor de beoogde inzet voor 2010.  

04-05-2009 22:19:28
floriss
floriss
Sterker nog, als deze planning van de materieelinzet definitief wordt, zullen de SGMm treinstellen die nu in 7000, 7500 en 7600 rijden, terug moeten keren naar de Randstad. Afgezien van de sprinter Amsterdam - Almere Oostvaarders, die nu op werkdagen is gekoppeld aan de sprinter Amsterdam - Uitgeest, rijden de andere twee stoptreinseries nu nog voornamelijk met DDAR. Daarnaast zal door het herstellen van de koppeling tussen de sprinters Uitgeest - Amsterdam en Amsterdam - Breukelen - Gouda - Rotterdam, de inzet van sprintermaterieel ook wel voor de hand liggen. Vraagteken blijft de toekomstige 5800, die rijdt straks alleen nog tussen Amsterdam Centraal en Amersfoort Vathorst. Behoudt deze serie SGMm, zoals is ontstaan in 2007 door koppeling naar Uitgeest, of wordt dit straks 1 van de series waarin DDAR gaat rijden?  

05-05-2009 00:42:09
broek53
broek53
Quote
davidov08:
Quote
broek53: Hoe kom je daar nou bij - bij die 3 minuten?
Dat was het verschil in reistijd volgens de NS Reisplanner in de tijd dat de stopper 4500 soms met SGMm werd gereden (t.o.v. de DDAR) 39 vs 42 minuten, later 40 vs 42 (na Weidevenne). Zelf heb ik er maar 2 keer ingezeten toen er met SGM gereden werd, maar die extra minuten bij aankomst klopten wel.
Over welke drgl hebben we het dan? Voor dit jaar reed SGM willekeurig in de 4500 in de avonduren en in de weekenden, en ik heb nog nooit een andere drgl daarvoor gezien, althans niet de afgelopen vijf jaar. Het is ook helemaal niet nodig trouwens, als je naar de rijtijden van Sprinters en van DDAR kijkt op dit traject. Nu kijk ik normaliter in de reisplanner voor dit traject, dus je kunt gelijk hebben, maar dat zou acties bij Logistiek suggereren die ik mij absoluut niet kan voorstellen.
 

05-05-2009 01:01:24
broek53
broek53
Quote
floriss: Sterker nog, als deze planning van de materieelinzet definitief wordt, zullen de SGMm treinstellen die nu in 7000, 7500 en 7600 rijden, terug moeten keren naar de Randstad. Afgezien van de sprinter Amsterdam - Almere Oostvaarders, die nu op werkdagen is gekoppeld aan de sprinter Amsterdam - Uitgeest, rijden de andere twee stoptreinseries nu nog voornamelijk met DDAR. Daarnaast zal door het herstellen van de koppeling tussen de sprinters Uitgeest - Amsterdam en Amsterdam - Breukelen - Gouda - Rotterdam, de inzet van sprintermaterieel ook wel voor de hand liggen. Vraagteken blijft de toekomstige 5800, die rijdt straks alleen nog tussen Amsterdam Centraal en Amersfoort Vathorst. Behoudt deze serie SGMm, zoals is ontstaan in 2007 door koppeling naar Uitgeest, of wordt dit straks 1 van de series waarin DDAR gaat rijden?
Het is wel een onderzoekje naar de plannen waard, want er zou een wel heel erg grote vloot Sprinters nodig zijn. De herstelde 4000 Rtd - Asd - Utg zit via de keringen in Uitgeest vast aan de serie 17400 en die weer aan de 7400, ook nog. Nu komt er al dit jaar SLT in de 7400/17400, dus als dat zich voortzet, hoeven hier geen Sprinters in maar wordt het SLT. De hele cluster 3300/4300/4600 met Sprintermaterieel van enig soort is meteen wel weer erg hoog gegrepen, en daarnaast lijkt het mij niet echt nodig. Het zijn alledrie series waar qua rijtijden DDAR in kan en (in de huidige drgl) zelfs DDM-1, dus een echte noodzaak tot sprinterigheid lijkt het mij niet en DDAR moet toch ook ergens blijven. Nieuwsgierig dus !

Laatst bewerkt door broek53 op 09-06-2009 00:25
 

05-05-2009 01:38:57
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
bovenstaande verhaal is helder. Echter, wordt DD-AR in de nabije toekomst niet gereviseerd tot IC-materieel? Voor DRGL 2010 kan het bovenstaande verhaal opgaan maar het werpt toch de interessante vraag op wat de NS gaat doen in het stoptrein/sprinter segment in de jaren erna. De huidige bestelling SLT is in ieder geval niet genoeg om al het mat'64 & DD-AR te vervangen.

de koppeling 4000/17400/7400 is trouwens net andersom geloof ik, de 7400 gaat volgend jaar in de spits Rhn-Utg doen (17400 Bkl-Vndc in de spits) als ik het goed begrepen had .

Laatst bewerkt door SleutelMan op 05-05-2009 01:41
 

05-05-2009 10:46:02
ruysdael
ruysdael
Quote
broek53:
Quote
floriss: Sterker nog, als deze planning van de materieelinzet definitief wordt, zullen de SGMm treinstellen die nu in 7000, 7500 en 7600 rijden, terug moeten keren naar de Randstad. Afgezien van de sprinter Amsterdam - Almere Oostvaarders, die nu op werkdagen is gekoppeld aan de sprinter Amsterdam - Uitgeest, rijden de andere twee stoptreinseries nu nog voornamelijk met DDAR. Daarnaast zal door het herstellen van de koppeling tussen de sprinters Uitgeest - Amsterdam en Amsterdam - Breukelen - Gouda - Rotterdam, de inzet van sprintermaterieel ook wel voor de hand liggen. Vraagteken blijft de toekomstige 5800, die rijdt straks alleen nog tussen Amsterdam Centraal en Amersfoort Vathorst. Behoudt deze serie SGMm, zoals is ontstaan in 2007 door koppeling naar Uitgeest, of wordt dit straks 1 van de series waarin DDAR gaat rijden?
Het is wel een onderzoekje naar de plannen waard, want er zou een wel heel erg grote vloot Sprinters nodig zijn. De hertselde 4000 Rtd - Asd - Utg zit via de keringen in Uitgeest vast aan de serie 17400 en die weer aan de 740o, ook nog. Nu komt er al dit jaar SLT in de 7400/17400, dus als dat zich voortzet, hoeven hier geen Sprinters in maar wordt het SLT. De hele cluster 3300/4300/4600 met Sprintermaterieel van enig soort is meteen wel weer erg hoog gegrepen, en daarnaast lijkt het mij niet echt nodig. Het zijn alledrie series waar qua rijtijden DDAR in kan en (in de huidige drgl) zelfs DDM-1, dus een echte noodzaak tot sprinterigheid lijkt het mij niet en DDAR moet toch ook ergens blijven. Nieuwsgierig dus !
En ik meen mij te herinneren dat er vanaf september ook SGMm gaat richting 5000/5700? In dat geval is er wel erg veel SGMm nodig. Tenzij men de 5000/5700 gewoon compleet DD-AR maakt. Als men in de 4600 SGMm wilt hebben, zit je al automatisch vast aan de 4300 (kering Almo) en 3300 (kering Hfdo). Uit de 5800 en Zaanlijn komt wel redelijk wat SGMm vrij (ik denk een stuk of 20), maar is dat genoeg voor de hele omloop 3300/4300 (4600 heeft nu al SGMm)? Volgens mij komt het wel redelijk in de buurt. Daarnast komt er ook nog e.e.a. vrij uit de (1)7400.

De DDAR's zouden in principe Mat'64 diensten kunnen vervangen in de Randstad (5100, 5000, 5700, 4900?), en voor wat betreft het DDM-1? Het zijn 3 omlopen, dus het zou eventueel naar de 2200 kunnen gaan (om wat VIRM af te lossen)? Maargoed, deze laatste alinea is een puur stukje speculaas.

Laatst bewerkt door ruysdael op 05-05-2009 10:47
 

05-05-2009 22:09:56
floriss
floriss
Om met het laatste te beginnen. SGMm in bijvoorbeeld 5000/5700 hoeft niet perse te worden doorgezet in 2010. Dit kan ook puur omlooptechnisch een eenmalige actie zijn, na het ingaan van het laatste wijzigingsblad na de zomer tot het einde van deze dienstregeling.
Ik kan mij herinneren, dat er eind 2006 voor een periode van enkele maanden SGMm in de 8800 (Utrecht - Leiden) heeft gereden. Vanaf de dienstregeling 2007 werd dit VIRM.

DDAR wordt inderdaad in de toekomst IC materieel, maar dat zal echt niet al begin 2010 op grote schaal worden aangepakt. DDAR blijft waarschijnlijk in zijn huidige vorm nog wel even rondrijden.

Daarnaast vergeet niet, dat na het afleveren van de eerste lichting SLT (35 stuks) er nog twee vervolgseries aankomen van in toaal 64 stuks. 32 viertjes en 32 zesjes. Als dat allemaal is afgeleverd en het rijdt naar tevredenheid van NSR, dan zijn ze een aardig eind onderweg met het vervangen van mat' 64 en DDAR in de stoptreindiensten.
 

06-05-2009 12:10:58
reisthijs
reisthijs
Quote
floriss: DDAR wordt inderdaad in de toekomst IC materieel, maar dat zal echt niet al begin 2010 op grote schaal worden aangepakt. DDAR blijft waarschijnlijk in zijn huidige vorm nog wel even rondrijden.

NedTrain verwacht eind 2010 de eerste gemoderniseerde DDAR af te leveren, en begin 2013 is de laatste pas klaar. De komende drie jaar kan er dus nog genoeg DDAR als stoptrein worden ingezet.
 

06-05-2009 18:01:56
mren
mren
Alsof DDAR niet meer in stoptreindiensten kan als het gemoderniseerd is...kwestie van meeste geschikte materieel op de juiste plek inzetten.  

11-05-2009 14:01:11
broek53
broek53
De principe-materieelinzet in de hiervoor besproken series in 2010, zoals het er nu uitziet:
* 3700/3900: DDAR en DDM-1
* 3300/4300/4600: SGM
* 4000/14700/7400/17400: SLT
* 5800: SGM en DDAR
* 5700: DDAR
 

11-05-2009 14:15:21
robbertc
robbertc
5800 in principe SGMm, alleen in avonduren en weekend soms DDAR..  

11-05-2009 14:20:04
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
de 5700 integraal met DD-AR? Want dan zit je ook met de 4900. Ik neem aan dat er dan een mix ontstaat van DD-AR/mat'64 zoals in de huidige DRGL?  

11-05-2009 16:03:00
treinfan
treinfan
integraal met DD-AR is gewoon mogelijk hoor als je het uit de (1)6000 haalt  

11-05-2009 16:05:53
ruysdael
ruysdael
En, uiteraard, uit de 3300, 4000, 4300 en 4500.

Laatst bewerkt door ruysdael op 11-05-2009 16:06
 

11-05-2009 16:13:31
broek53
broek53
Jawel, het is een soort ruil-in-het-groot. De (1)6000 blijft daar verder buiten, zover ik weet, en de 4900 gaat inderdaad met de 5700 mee naar DDAR. In feite zitten de 5700/5000 en 4900 dus aan het eind van het schuifplan in de zin dat daar voor een groot deel de uitstroom van mat '64 zichtbaar wordt.  

11-05-2009 17:11:35
ruysdael
ruysdael
Quote
broek53: De principe-materieelinzet in de hiervoor besproken series in 2010, zoals het er nu uitziet:
* 3700/3900: DDAR en DDM-1
Waarom is de keus voor de 3700/3900 gevallen op DDAR en DDM-1, en de keus voor de 4500/1500 op VIRM?
 

11-05-2009 18:34:27
broek53
broek53
Daar kun je feitelijk alleen maar naar raden, maar in dit geval is het wel duidelijk: een soort gewoonterecht. De 1500 kan als onderdeel van de Noord-Oost niet in comfort terug naar het niveau DDM, de Flevolijn (ic de 3900) is nooit anders geweest.  

12-05-2009 18:57:36
ruysdael
ruysdael
Oke, in principe wordt het dan in Flevoland (m.u.v. de 14300, als die überhaupt nog gaat bestaan?) DDAR/DDM en SGM wat de klok slaat (de 4900 verdwijnt immers met Mat'64 en ICM/VIRM in de 14300 lijkt me ook niet meer aan de orde) .

Laatst bewerkt door ruysdael op 12-05-2009 19:05
 

12-05-2009 19:13:51
dumpy_dump
dumpy_dump
14300 bestaat niet meer in 2010, die wordt dan 3700. Flevoland moet denk ik 2 jaar wachten, totdat ze VIRM krijgen in de IC's (die dan doorgetrokken worden via de Hanzelijn).  

12-05-2009 22:30:42
lamote_ban
lamote_ban
Dat brengt me op de vraag: is het plan om DD-AR om te bouwen tot IC-materieel inmiddels van de baan?

Laatst bewerkt door lamote_ban op 12-05-2009 22:32