10-03-2009 22:26:29 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Infra hoort toch de plannen te volgen ipv andersom, in ieder geval op de middellange termijn ![]() |
10-03-2009 22:36:50 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Zeker! Als men de halte aan de hoofdbaan dan maar weer Barneveld-Voorthuizen noemt, dan is het historisch ook weer verantwoord ! Overigens claimt men Bnn nogal exclusief voor de Valleilijn, is mijn indruk. |
10-03-2009 22:53:29 | ||
---|---|---|
bjornl
![]() |
Hetzelfde geldt trouwens voor het nog te openen station Hoevelaken. Ik kreeg sterk de indruk dat het uitdrukkelijk de bedoeling was dat hier uitsluitend Valleilijntreinen gingen stoppen. En die 7000 doortrekken alleen voor de stop op Stroe is misschien wat overkill ![]() Overigens werd er ook al gerept over het juist laten stoppen van IC-treinen op Bnn (langs de hoofdbaan, that is). Dit om het Transferium weer interessanter te maken. Maar dan hebben we het zeker niet over DRGL 2010 ![]() |
10-03-2009 23:03:01 | ||
---|---|---|
davidov08
![]() |
Quote Ondanks dat robbertc aangaf dat 't een voorbeeld is, is het antwoord ja, die lopen ongeveer gelijk als je kijkt naar het ingezette materieel. Een VIRM-VI heeft veel meer capaciteit dan 9 baks ICL dat er nu rijdt (als je even een paar posts omhoog had gekeken had je meteen je antwoord gehad ![]() Laatst bewerkt door davidov08 op 10-03-2009 23:04 |
![]() |
advertentie |
10-03-2009 23:29:49 | ||
---|---|---|
Iceman
![]() |
Ja dat is waar. Alleen de 1563 is volgens mij 10 bakken ICM, dus dan heb je wat meer VIRM nodig. Verder heb ik geen idee hoe vol die ICL'en zitten, en of er dus meer gewenst is dan een VIRM 6 voor sommige treinen. Ik zou graag de 4525/27/29 met 8 bak VIRM zien, en in de avond in iedergeval de 4554/56. En dan de 4531/4552/58/60 met een VIRM 6. Maar goed dat is puur speculaas en misschien teveel in detail voor dit topic ![]() Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop. |
11-03-2009 10:50:34 | ||
---|---|---|
Dre
![]() |
Quote Was dat niet een hersenspinsel van het gedeputeerde statenlid van de Provincie Gelderland Marijke van Haaren? Absurd idee. De 31400 komt tegenwoordig nét voor de Noordoost aan in Amf (zowel in westelijke als in oostelijke richting). Zie echt geen reden om het enige traject dat nog een beetje het alure van een buitenlandse intercityafstand heeft tot een tweede Bet-idee om te bouwen. Dat "de weggebruiker verleiden tot het OV" wat het LOCOV voor ogen heeft zie ik echt niet zitten. Tel eerst maar eens hoeveel mensen die gebruik maken van het transferium ook daadwerkelijk verder komen dan Amf. En stel dat je verder moet, zou je dan opeens de trein bij een directe verbinding als alternatief gaan zien, terwijl je dat bij een minimale overstap niet doet? Ik vraag me af of deze groep wel de stop waard is. Dan zie ik liever doortrekking van de 7000, of een aparte stopper Amf-Apd met stops in Hvl, Bnv (nieuwe naam voor Bnn) en Sto. |
11-03-2009 11:06:38 | ||
---|---|---|
visscher
![]() |
Quote Een eventuele aanvulling hierop zou kunnen zijn om de 7000 nog verder door te trekken en wel richting Utrecht, als je dit doet zou je de 5600 weer kunnen versnellen tussen Amf en Ut waarbij Harderwijk zijn snellere verbinding met Ut terug heeft. |
11-03-2009 11:15:12 | ||
---|---|---|
Dre
![]() |
Nog even en we kunnen de 1700 eruit mieteren... ![]() Laatst bewerkt door Dre op 11-03-2009 11:15 |
11-03-2009 11:35:13 | ||
---|---|---|
spoorhaas
![]() |
Stel, je zou die 7000 door trekken naar Ut, met welk materieel wil je gaan rijden? Van Apd naar bijv. Bhv/Dld/Uto is niet in SGMm aan te raden... daarvoor zijn de afstanden té lang! ( en nee, wil hiermee niet weer de discussie over SGMm starten over afstanden voor een Sprinter )... Aangezien je dan niet aan een 15 minuten limiet komt voor bijv. sta plaatsen! Laatst bewerkt door spoorhaas op 11-03-2009 11:36 |
11-03-2009 11:42:52 | ||
---|---|---|
dumpy_dump
![]() |
Op Dld-Ut is inzet van SGMm geen probleem, in de 5500 hebben een tijd lang Sprinters gereden en dat ging prima. Je krijgt hoogstens een rijtijdenprobleem op Amf-Apd, maar laten we dan eerst maar eens kijken waar de 7000 ingehaald kan worden door de IC want dat is dan het grootste probleem. Je blijft de IC in het huidige 7000-pad niet voor tot Amf. |
11-03-2009 11:47:45 | ||
---|---|---|
mark
![]() |
... en zeker de 1500 niet, die staat bij Apdo en Apda dikwijls voor de rode omdat de 7000 ervoor zit ![]() |
11-03-2009 12:18:37 | ||
---|---|---|
spoorhaas
![]() |
@Dumpy_Dump, doelde ook meer op het traject Apd - Amf, gaf alleen als mogelijkheid erbij als je dan nog langer dan Amf zou blijven zitten![]() |
11-03-2009 21:19:29 | ||
---|---|---|
Virm-4
![]() |
Voor de verlengde 7000 lijkt me icm het beste, SLT kan ook goed maar door het ontbreken van wc zeg ik toch nee. sgm voro zo'n lange afstand lijkt me niet prettig, virm en dd-ar overdreven dus ja wat blijft er dan over? |
11-03-2009 21:25:12 | ||
---|---|---|
ruysdael
![]() |
Zullen we de speculaaspop opbergen, totdat er weer nieuwe feiten verschenen zijn omtrend de nieuwe dienstregeling? %02% |
11-03-2009 21:25:55 | ||
---|---|---|
SleutelMan
Moderator ![]() |
ICM voor een stoptreinserie? Sowieso is dat niet erg handig voor het traject Ut-Amf. ICM voor een stoptreinserie met grotere afstanden (bijv. 9100) is goed te doen maar zover ik begreep hebben de schijfremmen van ICM het niet erg leuk met trajecten met veel stops en een korte afstand daartussen. verder ontopic: ik sluit me aan bij maccerr ![]() Laatst bewerkt door SleutelMan op 11-03-2009 21:26 |
11-03-2009 21:33:45 | ||
---|---|---|
mdj
![]() |
Waarschijnlijk gaat het niet vanwege het feit dat het SGMm is, maar meer om het feit dat je geen tijd hebt. De 7000 komt nu vlak voor de IC>Westen aan in Apd. (.18/.48). Een stop zal een minuut of 2-3 duren, dus ben je pas rond .21/.22 weg. Een stop zou je 4 minuten voor reken tov 140 doorkachelen. Dan zou je bij Stroe al in de knoop komen met de IC>Westen. Andersom geldt dit ook: Je kan niet 2-3 minuten na de IC>Oosten aankomen in Amf, tenzij deze ingehaald wordt in Stroe. Veel later dan .12/.42 kan je niet weg, omdat je dan in Hgl(Syntus) en Es(Kering) in de knoop komt. |
12-03-2009 16:41:41 | ||
---|---|---|
Damian
![]() |
Quote Alleen doet de SGM dingen op dat lijntje die Mat64 niet doet. Daarom is de SGM hopelijk verleden tijd op die lijn. Laatst bewerkt door Damian op 12-03-2009 16:42 |
12-03-2009 17:13:04 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Tuurlijk niet. mat '64 heeft niet het eeuwige leven, uiteindelijk. |
12-03-2009 18:12:02 | ||
---|---|---|
Dre
![]() |
Quote Kering is op te lossen door een lange kering uit te voeren. Kost wel een stel meer, maar dan heb je ook wat. Bij Sto zou de 7000 dan aan de kant gaan om de 1600/1700 te laten passeren. De 1500 zou eventueel weer opgeheven kunnen worden, en op dergelijke tijdstippen kan de 21600/20700 weer uit de kast getrokken worden, kortom, de IC's uit Gn/Lw/Es krijgen weer een Asd-deel. Maar goed, dat is wel erg utopisch, en daar lijkt me dit topic niet voor. ![]() |
12-03-2009 18:24:04 | ||
---|---|---|
Damian
![]() |
Quote SLT dan maar..... |
12-03-2009 18:55:20 | ||
---|---|---|
mdj
![]() |
QuoteQuote Dan mogen ze Sto eerst met een inhaalspoortje (aan de noordkant) uit de grond stampen, 2x door 40-km wissels gaan is niet bevordelijk voor de Dgrl. Daarnaast is dat een puntje waar je vrij snel vertraging oploopt: de IC>Oosten komt daar om .24/.54. Er van uitgaande dat je 4 minuten achter de IC rijdt, kan je pas om .28/.58 weg. IC>Westen doet over Apd-Sto 12 minuten. Er van uitgaande dat afremmen tov doorkachelen afgerond 2 minuten ism doe je daar 14 minuten over met de 7000. .22/.52 + 14 = .36/.06. Je zit dus slechts 3 minuten voor de IC>Westen en slechts 8 minuten tussen 2 treinen in tegengestelde richting op hetzelfde spoor/perron. Bij een vertraging van de 7000>Oosten, heeft de IC>Oosten ook vertraging, heeft de 7000>Oosten(vertek) ook weer vertraging, etcetc. 1500 wordt al Asd-Amfs. Zl-Asd gaat dan (2012) al via de Hanzelijn (Tenzij dit weer tig jaar gaat uitlopen, maar je moet positief blijven in het leven). |
14-03-2009 18:13:24 | ||
---|---|---|
Elwood
![]() |
Klopt Damian, de SGMM was een drama in de 5500 serie, vooral in de herfst![]() |
14-03-2009 18:23:50 | ||
---|---|---|
Elwood
![]() |
Geen ijskast, 1500 trek-trek gaan naar Amfs , en in Juni naar de Duitsland Laatst bewerkt door Elwood op 14-03-2009 18:24 |
15-03-2009 02:41:00 | ||
---|---|---|
Rolffiej19
![]() |
Quote Dat wordt nog lachen als de bijsturing een foutje maakt en een Virm-VI stuurt om op een andere Virm-VI te combineren te Asd inplaats van een Virm-IV dus 12 bakken inpv 10 dat wil ik zien op Hn en de rest van de rit naar enkhuizen%08% |
15-03-2009 07:54:56 | ||
---|---|---|
dh3201
![]() |
Stel aftrappen of omroep: "wegens logistieke problemen zal deze trein vandaag niet rijden" oid ![]() Shqiperise-lopers? |
15-03-2009 11:15:00 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Wat is daar anders aan dan de 3000 tussen Alkmaar en Den Helder en de 800 tussen Alkmaar en Schagen? |
15-03-2009 11:47:41 | ||
---|---|---|
davidov08
![]() |
Inderdaad; alle perrons langs Hn-Ekz zijn 275 tot 285m lang (incl. Hn en Ekz). Dan valt 2x VIRM-VI daar 'maar' 40 meter buiten. Probleem is dan wellicht alleen dat op meerdere stations langs die lijn direct een gelijkvloerse kruising is na/voor het perron (in Hn, Hnk, Bkf geloof ik). En de spoorbomen kunnen dan niet open voor de trein vertrokken is omdat ie met z'n lange achterwerk de rijbaan bezet houdt![]() Trouwens, ik zie nog wel een ander probleem. De 4500/4000 vertrekt nu officieel van 7a of 8a. En die perronlengtes zijn officieel minder dan 200m. Zelfs 8ab is nog net iets te kort. Maar goed, zolang het past op Asd (ik zie zo snel geen conflict, behalve bij ernstige vertragingen) kan dat natuurlijk makkelijk aangepast worden door vertrek vanaf 8abc of 7ab. Edit: voor wie de opmerking niet doorhad, de perronlengtes op Amr-Hdr zijn ook 275-285m. Laatst bewerkt door davidov08 op 15-03-2009 11:51 |
15-03-2009 11:52:30 | ||
---|---|---|
robbertc
![]() |
4500 komt in Hn op spoor 2, zoek daar de perronlengte maar eens van op![]() Dat wordt een probleem met meer dan 8 bakken.. Laatst bewerkt door robbertc op 15-03-2009 11:52 |
15-03-2009 12:37:26 | ||
---|---|---|
davidov08
![]() |
Ja, spoor 2/3 is nog 30m korter. Maar meer dan 8 bakken zou alleen bij hoge uitzondering (koppelingsfout) voorkomen, dus ach... |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
15-03-2009 12:54:25 | ||
---|---|---|
Iceman
![]() |
2 keer DDAR met 7400 past net. Ik stapte een keer achter uit (2 locs in het midden) en ik stond echt op het puntje perron waar het wel heel smal was![]() Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop. |
15-03-2009 14:33:20 | ||
---|---|---|
ruysdael
![]() |
Ik weet echt bij god niet of het fysiek mogelijk is in Hoorn, maar is een soort van 3000-constructie niet mogelijk in de spits? Rijden met 8-10 bakken tot Hoorn, en het voorste deel verder naar Enkhuizen, achterste deel met de eerstvolgende 4500 weer terug ri. Amfs? |
15-03-2009 16:47:24 | ||
---|---|---|
robbertc
![]() |
Nopes, beide 4500'en komen elkaar tegen in Hn.. |
15-03-2009 17:35:58 | ||
---|---|---|
davidov08
![]() |
En daar komt nog bij dat de perrons al vanaf Hn 280m lang zijn (te kort dus voor meer dan 8 bakken), dan kan je dus net zo goed doorrijden. Haha ik wil het gezicht van mensen op 't perron wel eens zien als er daadwerkelijk 2x VIRM-VI komt voorrijden. Het liefst op de eerste maandag van de nieuwe drgl %08% |
15-03-2009 17:42:52 | ||
---|---|---|
superboer
![]() |
Dat zal wel meevallen. Bij bijvoorbeeld de 2200 en de 3600 speelt hetzelfde en daar heb ik ook nog geen treinen gezien met 12 bakken VIRM.![]() |
15-03-2009 18:27:35 | ||
---|---|---|
robbertc
![]() |
Nou, die 2200 is al wel gebeurd. En de klachten daarop ook al![]() |
15-03-2009 18:56:42 | ||
---|---|---|
ruysdael
![]() |
In de toenmalige 3200 reed ook planmatig 10 bakken VIRM (o.a. in 3256) in 2005. Paste dat niet op Hoorn dan destijds? |
15-03-2009 19:47:11 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
![]() |
QuoteAch, heb ook een keer (tijd geleden hoor) een 1900 na een uitgevallen 2200 gehad die extra stopte op Bdpb en Zlw met 11 bakken ICK. Dat past ook niet, maar waar wil is is een weg en je kunt altijd omroepen dat je niet achter moet uitstappen. En ja, beide stations hadden toen nog gewoon een overpad van/naar het perron. De loopbrug op Zlw was toen nog niet gebouwd. Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
15-03-2009 20:17:06 | ||
---|---|---|
davidov08
![]() |
Quote Jawel, maar dan ook nét. De mcn zou niet meer kunnen uitstappen als ie 'm precies gecentreerd stilzet %08% Maar handig voor reguliere dienst is dat niet, dan is max. 8 bakken wel aan te bevelen. |
15-03-2009 20:28:40 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
QuoteDie waren in beide richtingen gepland op spoor 1, en dat is lang genoeg. |
15-03-2009 21:01:56 | ||
---|---|---|
trdl85
![]() |
Quote 10 bakken VIRM = 270 meter, moet dus passen langs 280 meter perron |
15-03-2009 22:07:12 | ||
---|---|---|
Rolffiej19
![]() |
Quote nou dat is verleden tijd de 4500 richting enkhuizen vertrekt om 15/45 en de 4500 ri Asd om 20/50 en aangezien de trein uit Asd meestal 3 minuten eerder is zou het inpreciepe niet zo`n probleem moeten zijn aftrappen en weer omkeren moet wel lukken ![]() |
16-03-2009 09:22:15 | ||
---|---|---|
robbertc
![]() |
Toch werkt het met een dienstregeling nét even wat anders![]() 4500 Ekz > Asd: Hn a./v. .17/.20 4500 Asd > Ekz: Hn a./v. .12/.15 Dus de trein richting Ekz vertrekt om .15, terwijl de trein vanuit Ekz al om .17 aankomt. Dat lukt niet op hetzelfde perron. Moet minimaal 4 minuten zijn, en zelfs áls dat is, is het nog aardig krap (als je ook nog eens wilt aftrappen/bijplaatsen) |
16-03-2009 12:00:45 | ||
---|---|---|
davidov08
![]() |
Klopt, in huidige DRGL is het wat te krap. Maar omdat de 4500 heel ruim ingelegd schijnt te zijn tussen Hn-Asd zou je natuurlijk het e.e.a. een paar minuten kunnen verschuiven op Hn. Deze tijd kan dan later weer worden goedgemaakt. @trdl85: inderdaad, maar spoor 2/3 is 245m, wat zou betekenen dat 4500 in beiden richtingen op spoor 1 moet stoppen terwijl ze ruwweg op 't zelfde moment aankomen (zie hierboven), en aftrap/bijplaats tijd te kort is. Het rare is hier echter dat we naar een oplossing zoeken voor een niet bestaand probleem; in normale dienst zal er nooit meer dan 2x VIRM-IV worden ingepland in de 4500/1500: wat op alle sporen makkelijk past. Alleen bij een 'foutje' kan zoiets als 2x VIRM-VI of VI-IV optreden. Maar ach, dan lopen de mensen toch een paar meter door het treinstel?. Als dit ver van tevoren gemeld wordt (dat het achterste 2 stellen niet zullen stoppen langs het perron), kan iedereen zich tijdig naar voren bewegen en hoeft het in/uitstappen ook geen vertraging op te lopen. De ruimte daarvoor zal er meestal wel zijn; zo overdadig zijn de reizigersaantallen nu ook weer niet. Omdat de 4500 na Hn (ri Ekz) vrij leeg is kunnen de restpassagiers zich plaatsen in de voorste 8 bakken (HC roept gewoon de baknrs op die niet langs perron stoppen of zegt 'laatste twee rijtuigen'). |
16-03-2009 12:23:03 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
Om (volgens mij) dezelfde reden is juist bij de 10 bakken VIRM treinen in de 2200, planmatig het viertje afgesloten tussen Ddr en Bd omdat het een paar meter te lang is te Bdpb onder andere. Kan me niet voorstellen dat het de bedoeling is om treinen te plannen langs perrons waar ze niet passen, al zal het in de wel voorkomende gevallen gewoon wachten zijn tot er een reiziger uitvalt... |
16-03-2009 13:10:47 | ||
---|---|---|
spoorhaas
![]() |
Bdpb, Zlw, Ddzd kunnen ook gewoon 10 bakken hebben hoor, maar dat is wel echt de max lengte |
16-03-2009 13:19:45 | ||
---|---|---|
robbertc
![]() |
Officieel kan het niet op Bdpb en Ddzd, check de perronlengtes maar eens.. En het schijnt ook echt niet te passen, blijkt uit de klachten die zijn binnengekomen nadat de 2200 een aantal keren tussen Ddr en Bd heeft gereden met 10 bakken VIRM.. Wat is nou waar? ![]() |
16-03-2009 13:24:17 | ||
---|---|---|
ruysdael
![]() |
Ik heb regelmatig gezien dat de 2200 10 bakken had, en die keren was het IV-tje niet afgesloten, in Asd. Neemt niet weg dat ze dat later op de weg nog gedaan kunnen hebben. Laatst bewerkt door ruysdael op 16-03-2009 13:24 |
16-03-2009 13:26:23 | ||
---|---|---|
robbertc
![]() |
Ja, dat klopt. Als ze het in Asd al afsluiten, heeft het ook geen zin dat-ie mee rijdt![]() |
16-03-2009 13:38:56 | ||
---|---|---|
spoorhaas
![]() |
@robbertc heb het 2x gehad 10 bakken VIRM in de 2200 op dat stukje, en dat pastte echt maar net, wel krap, maar net... dus het ligt ook een beetje aan de mcn hoe hij de trein neerzet! |
16-03-2009 18:37:32 | ||
---|---|---|
woepje
![]() |
QuoteAftrappen in Ddr had wellicht ook gekund?? Alhoewel, Ddr-Bd is ook niet zo heel erg lang, dus gewoon als LM laten meehobbelen op dat stukje voor de gezelligheid is nog niet zo erg. |
16-03-2009 20:08:42 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
Voor de aantallen reizigers hoef je niet met 10 bakken VIRM te rijden, zeker niet tussen Ddr en Bd. Zat enkele weken zelf in 2257 helemaal van Asd naar Bd en heb in 'mijn' bak de hele weg maximaal 5 tot 10 mensen gezien in de coupé. Zwaar overkill dus... |
16-03-2009 20:10:57 | ||
---|---|---|
robbertc
![]() |
10 bakken VIRM is ook voor de retour-rit, 2254. In Ddr zijn er geen rangeer-mogelijkheden met beide treinen. Vandaar. |
16-03-2009 22:07:15 | ||
---|---|---|
woepje
![]() |
Nee, dan houdt het inderdaad snel op. Een spoor de hele tijd bezet houden totdat de 2254 terug in Ddr is, lijkt me ook niet ideaal![]() |
16-03-2009 23:49:44 | ||
---|---|---|
jacokran
![]() |
Ik had vanavond een creatief idee wat ik in het kader van "Nee heb je, ja kan je vergeten" even op tafel wil leggen: Als de 9800 geheel met SLT wordt gereden, is het dan mogelijk de inhaling door de NO te verleggen naar Wd - Hmla? SLT haalt wel de baanvaksnelheid, itt SGM. De afstanden zijn ook groot genoeg om daar baat bij te hebben. SLT zal dus iets sneller zijn dan SGM. Als je nu de NO een minuut later uit Gd laat vertrekken, zou het volgens mij net passen. De NO uit RTd zal de 9800 ongeveer tijdens het stationnement passeren, de NO uit gvc wat later. Evt kan je de drgl snelheid van de 9800 tussen wd en hmla verlagen naar 100 km/h. De bijsturingsmaatregel voor een vertraagde 9800 is de inhaling in gdg. De NO is wat later in Ut, Als de kering (juiste term?) in gevaar komt, is m.i. ruimte zat om dat in Amf al ingelopen te hebben. Het voordeel van de aanpassingen is dat je de reistijd per sprinter gvc - ut kan verkorten. Als het reistijdverschil van 10 minuten terugloopt naar 4 of 5 zullen meer reizigers besluiten om het hele stuk mee te gaan. |
![]() |
advertentie |
16-03-2009 23:56:01 | ||
---|---|---|
geertw
![]() |
Wat ook scheelt is dat binnenkort (nou ja, planning is 2010) Wd - Ut bijna volledig viersporig is. Dan is maakt het niet eens zoveel meer uit of de inhaling (in de richting Utrecht) bij Wd, Hmla of Vtn is. http://www.ovinnederland.nl/ |
17-03-2009 00:03:03 | ||
---|---|---|
bjornl
![]() |
Quote Niet om af te zeiken of zo, maar dat is een recept voor ellende. Zie bijvoorbeeld de krappe opvolging van de 7400 en 3000. In theorie past het allemaal netjes, maar je hoeft maar een paar minuten vertraging te hebben en het loopt in de soep. |
17-03-2009 00:11:06 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
![]() |
QuoteZijn er wel degelijk hoor, die rangeermogelijkheden. Het is alleen allicht niet zo efficiënt om het stel in Ddr af te koppelen en later weer aan te koppelen want wat wel zo is is dat er in Ddr overdag nagenoeg geen materieel aanwezig is om treinen te versterken. Als je de 2200 naar Bd op 5 laat binnenkomen kan je redelijk conflictvrij het achterste stel naar spoor 42 afrangeren. Zodra de 5154 weg is kan dat stel dan weer terug naar spoor 2 (tussen binnenkomst 2200 en 2100 door dan). Moet mogelijk zijn, het gebeurde in drgl 2007 planmatig met een stel uit de 2100 dat van de trein naar Vs af ging en er bij een trein vanaf Ddr bij kwam. Die rangeerbeweging zat toen op nagenoeg dezelfde tijden aangezien 2100 en 2200 op Ddr toch al kort op elkaar zitten. Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
18-03-2009 08:32:34 | ||
---|---|---|
jacokran
![]() |
QuoteEr zit een verschil tussen mijn voorstel en het voorbeeld wat jij schetst. De 7400 komt regelmatig al te laat in Ut en heeft 3 stops voordat de 3000 er langs kan. In het voorstel van mij zijn er geen stops. Je kan in Gd beoordelen of de 9800 tijd heeft om voor de NO uit te gaan, is die tijd er niet, dan plaats je de inhaling in Gdg. Het loopt in de soep als de NO zo vertraagd is dat de vliegende inhaling niet lukt, maar in de huidige situatie staat de 9800 toch ook al die tijd wortel te schieten in Gdg. Laatst bewerkt door jacokran op 18-03-2009 08:32 |
22-03-2009 15:02:44 | ||
---|---|---|
ruysdael
![]() |
Momenteel wordt de 1500-serie 's weekends volledig uitgevoerd door ICM (m.u.v. 1 slagje ICL). In de nieuwe dienstregeling zal een deel daarvan uiteraard nodig zijn t.b.v. de verlening van de 2800 naar Dv. Maar wat gebeurt er met het resterende deel? Volgens mij past ICM (setjes van 6/7 bakken, net als nu) in de 1500-4500 's weekends (i.c.m. VIRM) best ![]() |
22-03-2009 17:15:47 | ||
---|---|---|
willy84
![]() |
mwahh op de drukke uren in het weekend is 6 bakken in de 1500 echt te weinig. Dan denk ik eerder aan 7 of zelfs 8 bakken ICM. Kijk eens naar de Schiphol trein. 700 en 1700 (toch?). Die is echt duidelijk rustiger op dat traject maar rijdt wel met doorgaans 3 stellen. Dit terwijl je de dagjes mensen (die doorgaans geen abo hebben) graag in de trein (dus 1500) wilt hebben. Hierbij realiseer ik me natuurlijk gelijk dat er boven de 7 bakken een 2e HC moet zijn. Laatst bewerkt door willy84 op 22-03-2009 17:16 |
22-03-2009 17:16:53 | ||
---|---|---|
woepje
![]() |
700 en de 1600![]() |
22-03-2009 17:17:19 | ||
---|---|---|
mdj
![]() |
1600. Gister reed een 1500 met 3 stellen: tr1522 met 10 bakken ICM... |
22-03-2009 17:29:46 | ||
---|---|---|
davidov08
![]() |
Quote Geldt dat eigenlijk voor dubbel én enkeldeks rijtuigen? 6 bakken ICM geven de 4500 ook (veel) minder capaciteit dan wat er nu za-zo rijdt; er is in het weekend een redelijke trek naar Amsterdam (winkelen, musea e.d. + overstappers naar mn. Hlm, Rtd, Gvc, Ut) vanuit WF. |
22-03-2009 17:37:32 | ||
---|---|---|
Iceman
![]() |
Ik denk dat de 4500 in het weekend wel kan worden gereden met 6/7 bakken ICM. In het weekend is een DDAR riant qua zitplaatsen, dus met 7/8 bakken ICM moet het wel lukken![]() Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop. |
22-03-2009 17:57:55 | ||
---|---|---|
spoorhaas
![]() |
Even een kleine opmerking 1 HC mag maximaal 6 bakken alleen meenemen met uitzondering op ICM i.v.m. de III & IV variant... |
22-03-2009 18:01:00 | ||
---|---|---|
ruysdael
![]() |
QuoteZo uit mijn hoofd moeten er 2 HC's op: 6 bakken DDM-1 8 bakken DD-AR en meer 8 bakken Mat'64 en meer 8 bakken VIRM en meer 9 bakken SGMm Bij ander materieel zou ik zo even niet weten. |
22-03-2009 18:02:59 | ||
---|---|---|
ruysdael
![]() |
QuoteVolgens mij mag op de ICR-stammen die in de 3600-serie (7 bakken) rijden ook 1 HC. |
22-03-2009 18:07:24 | ||
---|---|---|
spoorhaas
![]() |
Nee tot op heden nog steeds niet aangezien het als getrokken mat word gezien en daar is verplicht 2 HC's voor nodig... idd wat je zegt over DDM-1 dat is ook weer de uitzondering dat daar idd 2 HC's op moeten zien, omdat dit eveneens als ICRm als getrokken mat word gezien! Voor de rest geld 7 bakken of langer 2 HC's of meer... op ICM na dus! |
22-03-2009 20:00:22 | ||
---|---|---|
julius
![]() |
QuoteWat is er zoveel anders aan getrokken materieel dan? Extra controle is nooit weg natuurlijk, maar ik vind het onlogisch klinken dat 7 bakken ICM wel met 1 Hc mag terwijl dat bij 7 bakken ICR - met i.t.t. ICM doorloopmogelijkheid door de hele trein - niet mag. Omgekeerd zou dan m.i. logischer zijn. |
22-03-2009 20:08:57 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
Het zijn oude lopende afspraken met bonden en dergelijke. Ze zijn in het verleden al eens bijgesteld. Zo waren in een recent verleden ook 2 HC's nodig voor een VIRM VI bijvoorbeeld en nu nog maar 1 HC. |
22-03-2009 20:18:50 | ||
---|---|---|
willy84
![]() |
Opzich vind ik het goede stelregels. Er zou echter meer moeten worden gekeken naar het tijdstip en traject. |
22-03-2009 20:23:37 | ||
---|---|---|
mikos
![]() |
Het zit hem o.a. in de onmogelijkheid ICM-III en ICM-IV in hun eigen omloop te houden. Dat zou betekenen dat bij de minste verstoring in de NO de helft van de treinen uit zou kunnen vallen, omdat er ipv een 3tje een 4tje aan komt zetten en de HC die dan niet mee zou kunnen nemen. Reserves, enzo. ![]() Toevoeging: Op bepaalde tijdstippen en trajecten zijn er wel degelijk meer HC's dan volgens norm nodig zijn aanwezig op een trein. 's Avonds laat bijvoorbeeld, maar ook midden in de spits. ![]() Laatst bewerkt door mikos op 22-03-2009 20:24 |
30-03-2009 14:09:03 | ||
---|---|---|
timtrein
![]() |
Even concreet een vraag. Wordt er al gepland aan de nieuwe dienst Zwolle-Groningen? (wordt dat nou 'definitief' vier treinen per uur?). Zo ja, dan ben ik daar wel heel erg benieuwd naar. Heb zelf wel een opzetje gemaakt uitgaande van de huidige patroontijden, maar echte informatie is natuurlijk wel gewenst. Te meer daar, zoals op p.4 al werd gememoreerd, ook de lijn Gn-Nsch en daarmee de rest van het OV in het hele noordoosten hier aan vast hangt. Iemand? |
30-03-2009 17:02:07 | ||
---|---|---|
fr
![]() |
op www.locov.nl staat wel een documentje met de tijden |
30-03-2009 19:45:27 | ||
---|---|---|
robbertc
![]() |
Stand nu voor de 9100: Zl - Gn .23/.53 - .29/.59 Gn - Zl .29/.59 - .37/.07 Laatst bewerkt door robbertc op 30-03-2009 19:45 |
30-03-2009 19:57:23 | ||
---|---|---|
MDDM
![]() |
Quote Nee mag niet. @spoorhaas;1 hc op maximaal 7 bakken stroomlijnmat. Laatst bewerkt door MDDM op 30-03-2009 20:02 Gr Joop mcn Lls |
31-03-2009 01:36:59 | ||
---|---|---|
ruysdael
![]() |
Enkele berichten hierboven corrigeerde Spoorhaas mij al voor dat feit. |
09-04-2009 09:12:52 | ||
---|---|---|
peterselie
![]() |
Quote Zit die 9100 dan tussen Mp en Zl niet te dicht op de achterop komende IC uit Lw? Laatst bewerkt door peterselie op 09-04-2009 09:13 |
09-04-2009 09:36:22 | ||
---|---|---|
robbertc
![]() |
Die gaat om .10/.40 aankomen in Zl, dus dat past precies. Is zo ook ingelegd om reizigers vanuit de stopstations tussen Gn-Zl een goede overstap te geven in Zl. |
09-04-2009 10:00:29 | ||
---|---|---|
davidov08
![]() |
En het vertrek van de 500/700 te Gn wordt dan .44/.14 ? |
09-04-2009 10:06:28 | ||
---|---|---|
woepje
![]() |
Quote Dan heeft men in Gn ook twee sporen nodig voor de 9100, lijkt mij? Ik weet niet wat de tijden van de 700 en de 500 zijn, maar als men de aankomst- en vertrektijd van de huidige 500 gaat aanhouden (vertrek .44/ aankomst .14), dan zullen ze de 700 om .14 laten vertrekken en om .44 laten aankomen? Dus wederom twee sporen nodig? |
09-04-2009 10:13:11 | ||
---|---|---|
dumpy_dump
![]() |
Twee sporen voor 9100 en twee voor de ICs inderdaad. Tijden weet ik zo even niet, maar ik weet dat de 9100 spoor 4b en 7b gaat gebruiken. Althans: zo staat het er nu voor. |
09-04-2009 10:20:28 | ||
---|---|---|
woepje
![]() |
Ok, verrassend. Ik ging er nog gewoon vanuit dat alles op 4b afgehandeld zou worden, maar volgens het schema van Robbertc gaat dat dus niet. Worden de stellen steeds van 7b naar 4b gerangeerd (dus aankomst blijft steeds op 7b, vertrek steeds op 4b)? Of wordt er gewoon het ene half uur op 7b gekeerd en het andere half uur op 4b (dus vertrek/aankomst op hetzelfde spoor). |
09-04-2009 10:31:07 | ||
---|---|---|
dumpy_dump
![]() |
Het wordt keren op 7b van .59 tot .30 |
09-04-2009 10:34:36 | ||
---|---|---|
davidov08
![]() |
Ik meen me te herinneren dat in het voorstel DRGL2010 van begin dit jaar ook was opgenomen dat de 500 nog 4 minuten versneld wordt. Er stond niet bij op welk deel van het traject, maar wellicht impliceert dit een andere V/A in Gn, dan wel ergens anders langs de lijn zodat aansluitingen optimaal blijven? Hoelang is 7b al buiten gebruik? Het niet echt praktisch daar te komen, maar goed, de Groningers krijgen er 1 extra IC + stopper voor terug. |
09-04-2009 10:43:00 | ||
---|---|---|
woepje
![]() |
Ik heb geen idee hoelang 7b al buiten gebruik is. Spoor 6/7 wordt nu alleen bij uitzondering gebruikt zoals GTW's die in Gn uitlopen of uitgewisseld worden. En bijvoorbeeld de slagen naar Rd in de middagspits (vanaf 6a) en enkele vroege IC's naar Zl. Maar als het even kan wordt spoor 6/7 inderdaad vanwege de toegankelijkheid tot het laatste bewaard om daar treinen te laten aankomen/vertrekken. Maar op een gegeven moment houdt het natuurlijk op![]() Laatst bewerkt door woepje op 09-04-2009 10:44 |
09-04-2009 12:10:36 | ||
---|---|---|
pytoyo
![]() |
Vraagje? rijdt de 2800 Nog met ICM(m) in De dienstregeling 2010??? Pyt0yo TREiNF&n |
09-04-2009 14:05:42 | ||
---|---|---|
maxime
![]() |
Quote Voilà |
09-04-2009 21:19:24 | ||
---|---|---|
rudolfph
![]() |
Waarom wordt de 9100 niet compleet op sp6/7 behandeld? Met deze opzet moet je altijd goed kijken waar de trein vertrekt, als je op sp4 staat en de trein blijkt van sp7 te vertrekken, dan sta je mooi te kijken hoe die wegrijdt. Bij sp6/7 heb je dat minder omdat dat hetzelfde perron is. Meer duidelijkheid voor de klant, en dus beter. Overigens hou je het probleem van kruisende rijwegen dan nog steeds eenmaal per uur. In Es wordt de 7900 daarom ieder half uur netjes omgereden. |
09-04-2009 22:03:01 | ||
---|---|---|
woepje
![]() |
Zoals ik al zei: afhandeling via spoor 6/7 wordt uitgesteld tot het laatst; het liefste wordt spoor 6/7 helemaal niet gebruikt. Als spoor 4b nog vrij is, dan wordt spoor 4b nog gewoon gebruikt. In dit geval dus voor de helft van de treinen. |
09-04-2009 22:08:32 | ||
---|---|---|
mdj
![]() |
Rangeren 4B-5A-6B geen optie? Als je aankomt, hoeft de hele trein niet tegelijk te traplopen, vertrekkend maakt het niet zoveel uit: mensen komen niet met hele groepen de trap aflopend, je hebt een duidelijk vertrekspoor, je bespaart een kruising aan de zuidzijde en je hebt 30 minuten keertijd, dus voor de tijd/krapte hoef je het niet te doen![]() |
09-04-2009 22:10:35 | ||
---|---|---|
lucky
![]() |
Quote Nadeel is dat spoor 6/7 niet rolstoel toegangelijk zijn. Er is geen lift naar dit perron en alleen een vervelende oude trap. Dus dat is niet reizigersvriendelijk. |
09-04-2009 22:19:03 | ||
---|---|---|
dennistd
![]() |
Worden de sporen 4-6 normaal wel eens voor de volledige lengte gebruikt? Zo niet dan zou je namelijk een gelijkvloerse loopbrug over de sporen kunnen leggen. |
09-04-2009 22:23:29 | ||
---|---|---|
woepje
![]() |
Met name spoor 5 ja. Maar spoor 6/7 wordt ook regelmatig gebruikt voor ICM's van NSR die moeten rangeren. Spoor 4, 5 en 6 zijn doorgaande sporen en deze dichtgooien lijkt mij niet verstandig want dan zou je spoor 1 tot en met 6 niet meer doorgaand hebben uiteindelijk. Hierdoor zal de ruimte voor doorgaande treinen (cargo etc) dan erg beperkt worden. Tevens doet Arriva ook aan veel rangeerwerk en dan zijn doorgaande sporen zoals 5 en 6 nodig. Laatst bewerkt door woepje op 09-04-2009 22:27 |
09-04-2009 22:24:28 | ||
---|---|---|
jacokran
![]() |
Is het een optie om de dienstregelingsnelheid van de 9100 te verlagen waardoor de aankomst in Gn wat later wordt en spoor 4 inmiddels beschikbaar is? |
09-04-2009 22:38:16 | ||
---|---|---|
geertw
![]() |
Quote Rangeren is niet gratis, dat kost je weer een rangeerder (worst case scenario, maar mijn punt is duidelijk hoop ik). Kan me goed voorstellen dat het rangeren wordt beperkt als zoals nu blijkt dat er gewoon een perronspoor beschikbaar is. http://www.ovinnederland.nl/ |
09-04-2009 23:38:26 | ||
---|---|---|
bultena
![]() |
Kun je niet via sp.5 op 4A aankomen en daarna terugzetten naar 4B als de trein daar is vertrokken? Scheelt traplopen. Misschien moet er dan voor Lwd uitgeweken worden naar 3A. Laatst bewerkt door bultena op 09-04-2009 23:39 |
09-04-2009 23:56:22 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
Lwd = Lewedorp. Gebruik even de officiële verkortingen, tenminste als je Lw bedoelt.![]() |
10-04-2009 00:18:00 | ||
---|---|---|
lucky
![]() |
En buiten bovenstaande, Arriva heeft zelf spoor 1-4 hard nodig. Het is niet voor niks dat in de spits de stopper naar Rd ook van spoor 6/7 vertrekt. Er is simpelweg geen ruimte op de "hoofdsporen" (Spoor 3 wordt gebruikt door de sneltrein naar Lw) Laatst bewerkt door lucky op 10-04-2009 00:19 |
10-04-2009 13:33:08 | ||
---|---|---|
bouwe
![]() |
Schiphol-trein stopt definitief niet meer in Haren ZWOLLE - De Nederlandse Spoorwegen hebben definitief besloten de Schiphol-trein niet meer te laten stoppen in Haren. Ook in Beilen, Hoogeveen en Meppel stopt de trein niet meer. Op die stations kunnen mensen alleen instappen in een stoptrein. Daardoor vervalt de rechtstreekse verbinding met Schiphol. Protestacties en duizenden handtekeningen ten spijt, zet de NS de plannen dus toch door. Volgens regiodirecteur Arjan Bleeker van de NS heeft de organisatie hiervoor gekozen, omdat het om een relatief kleine groep reizigers gaat. De nieuwe dienstregeling gaat in vanaf zondag 13 december. De dienstregeling in het weekend verandert niet. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat moet de nieuwe dienstregeling nog beoordelen, maar de NS verwacht dat het ministerie akkoord gaat. Bron: RTVNoord |