Dienstregeling 2010, wat is waar?
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
10-03-2009 22:26:29
mren
mren
Infra hoort toch de plannen te volgen ipv andersom, in ieder geval op de middellange termijn  

10-03-2009 22:36:50
broek53
broek53
Zeker! Als men de halte aan de hoofdbaan dan maar weer Barneveld-Voorthuizen noemt, dan is het historisch ook weer verantwoord !
Overigens claimt men Bnn nogal exclusief voor de Valleilijn, is mijn indruk.
 

10-03-2009 22:53:29
bjornl
bjornl
Hetzelfde geldt trouwens voor het nog te openen station Hoevelaken. Ik kreeg sterk de indruk dat het uitdrukkelijk de bedoeling was dat hier uitsluitend Valleilijntreinen gingen stoppen. En die 7000 doortrekken alleen voor de stop op Stroe is misschien wat overkill

Overigens werd er ook al gerept over het juist laten stoppen van IC-treinen op Bnn (langs de hoofdbaan, that is). Dit om het Transferium weer interessanter te maken. Maar dan hebben we het zeker niet over DRGL 2010
 

10-03-2009 23:03:01
davidov08
davidov08
Quote
Iceman: En lopen de 4500 en 1500 een beetje gelijk qua rezigers? Ik bedoel, een 45xx kan best met een VIRM 6, maar kan die doorgaande 15xx dat ook? Speelt het idee van ICM 8 en/of ICR 7 in de 1500/4500 ook echt, of wilde je alleen maar een voorbeeld geven?


Ondanks dat robbertc aangaf dat 't een voorbeeld is, is het antwoord ja, die lopen ongeveer gelijk als je kijkt naar het ingezette materieel.

Een VIRM-VI heeft veel meer capaciteit dan 9 baks ICL dat er nu rijdt (als je even een paar posts omhoog had gekeken had je meteen je antwoord gehad, toen bespraken we de capaciteit op deze lijn). Het is juist de 4500 die er iets op inlevert bij een VIRM-VI t.o.v. een DD-AR ofwel 74xx-serie (al zijn 't maar 10~20 stoelen 2e klas en heeft VIRM-VI veel meer 1e klas plaatsen). Maar goed als de spits gereden wordt met 2x VIRM-IV, is dat probleem ook opgelost. Dat zijn dan overigens niet 1 a 2 treinen per dag maar 4 treinen per dag op een minimum (ochtend én avondspits, en die duurt wel langer dan 1 uur, maar goed, door combinatie met de 14500 zou 't kunnen zo). Op de momenten dat er nu met mDDM gereden wordt (78xx), zou 't af kunnen met een IV'je, maar wellicht wordt het door koppeling aan de 1500 toch wat vaker een VI.

Laatst bewerkt door davidov08 op 10-03-2009 23:04
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

10-03-2009 23:29:49
Iceman
Iceman
Ja dat is waar. Alleen de 1563 is volgens mij 10 bakken ICM, dus dan heb je wat meer VIRM nodig. Verder heb ik geen idee hoe vol die ICL'en zitten, en of er dus meer gewenst is dan een VIRM 6 voor sommige treinen.
Ik zou graag de 4525/27/29 met 8 bak VIRM zien, en in de avond in iedergeval de 4554/56. En dan de 4531/4552/58/60 met een VIRM 6. Maar goed dat is puur speculaas en misschien teveel in detail voor dit topic.


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

11-03-2009 10:50:34
Dre
Dre
Quote
bjornl: Overigens werd er ook al gerept over het juist laten stoppen van IC-treinen op Bnn (langs de hoofdbaan, that is). Dit om het Transferium weer interessanter te maken. Maar dan hebben we het zeker niet over DRGL 2010

Was dat niet een hersenspinsel van het gedeputeerde statenlid van de Provincie Gelderland Marijke van Haaren?

Absurd idee. De 31400 komt tegenwoordig nét voor de Noordoost aan in Amf (zowel in westelijke als in oostelijke richting). Zie echt geen reden om het enige traject dat nog een beetje het alure van een buitenlandse intercityafstand heeft tot een tweede Bet-idee om te bouwen. Dat "de weggebruiker verleiden tot het OV" wat het LOCOV voor ogen heeft zie ik echt niet zitten. Tel eerst maar eens hoeveel mensen die gebruik maken van het transferium ook daadwerkelijk verder komen dan Amf.

En stel dat je verder moet, zou je dan opeens de trein bij een directe verbinding als alternatief gaan zien, terwijl je dat bij een minimale overstap niet doet? Ik vraag me af of deze groep wel de stop waard is. Dan zie ik liever doortrekking van de 7000, of een aparte stopper Amf-Apd met stops in Hvl, Bnv (nieuwe naam voor Bnn) en Sto.
 

11-03-2009 11:06:38
visscher
visscher
Quote
Dre:
En stel dat je verder moet, zou je dan opeens de trein bij een directe verbinding als alternatief gaan zien, terwijl je dat bij een minimale overstap niet doet? Ik vraag me af of deze groep wel de stop waard is. Dan zie ik liever doortrekking van de 7000, of een aparte stopper Amf-Apd met stops in Hvl, Bnv (nieuwe naam voor Bnn) en Sto.

Een eventuele aanvulling hierop zou kunnen zijn om de 7000 nog verder door te trekken en wel richting Utrecht, als je dit doet zou je de 5600 weer kunnen versnellen tussen Amf en Ut waarbij Harderwijk zijn snellere verbinding met Ut terug heeft.
 

11-03-2009 11:15:12
Dre
Dre
Nog even en we kunnen de 1700 eruit mieteren... Denk ook niet dat de 7000 dan een van de meest punctuele series gaat zijn.

Laatst bewerkt door Dre op 11-03-2009 11:15
 

11-03-2009 11:35:13
spoorhaas
spoorhaas
Stel, je zou die 7000 door trekken naar Ut, met welk materieel wil je gaan rijden?

Van Apd naar bijv. Bhv/Dld/Uto is niet in SGMm aan te raden... daarvoor zijn de afstanden té lang! ( en nee, wil hiermee niet weer de discussie over SGMm starten over afstanden voor een Sprinter )... Aangezien je dan niet aan een 15 minuten limiet komt voor bijv. sta plaatsen!

Laatst bewerkt door spoorhaas op 11-03-2009 11:36
 

11-03-2009 11:42:52
dumpy_dump
dumpy_dump
Op Dld-Ut is inzet van SGMm geen probleem, in de 5500 hebben een tijd lang Sprinters gereden en dat ging prima. Je krijgt hoogstens een rijtijdenprobleem op Amf-Apd, maar laten we dan eerst maar eens kijken waar de 7000 ingehaald kan worden door de IC want dat is dan het grootste probleem. Je blijft de IC in het huidige 7000-pad niet voor tot Amf.  

11-03-2009 11:47:45
mark
mark
... en zeker de 1500 niet, die staat bij Apdo en Apda dikwijls voor de rode omdat de 7000 ervoor zit  

11-03-2009 12:18:37
spoorhaas
spoorhaas
@Dumpy_Dump, doelde ook meer op het traject Apd - Amf, gaf alleen als mogelijkheid erbij als je dan nog langer dan Amf zou blijven zitten  

11-03-2009 21:19:29
Virm-4
Virm-4
Voor de verlengde 7000 lijkt me icm het beste, SLT kan ook goed maar door het ontbreken van wc zeg ik toch nee. sgm voro zo'n lange afstand lijkt me niet prettig, virm en dd-ar overdreven dus ja wat blijft er dan over?  

11-03-2009 21:25:12
ruysdael
ruysdael
Zullen we de speculaaspop opbergen, totdat er weer nieuwe feiten verschenen zijn omtrend de nieuwe dienstregeling? %02%  

11-03-2009 21:25:55
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
ICM voor een stoptreinserie? Sowieso is dat niet erg handig voor het traject Ut-Amf. ICM voor een stoptreinserie met grotere afstanden (bijv. 9100) is goed te doen maar zover ik begreep hebben de schijfremmen van ICM het niet erg leuk met trajecten met veel stops en een korte afstand daartussen.

verder ontopic: ik sluit me aan bij maccerr .

Laatst bewerkt door SleutelMan op 11-03-2009 21:26
 

11-03-2009 21:33:45
mdj
mdj
Waarschijnlijk gaat het niet vanwege het feit dat het SGMm is, maar meer om het feit dat je geen tijd hebt.

De 7000 komt nu vlak voor de IC>Westen aan in Apd. (.18/.48). Een stop zal een minuut of 2-3 duren, dus ben je pas rond .21/.22 weg. Een stop zou je 4 minuten voor reken tov 140 doorkachelen. Dan zou je bij Stroe al in de knoop komen met de IC>Westen.

Andersom geldt dit ook: Je kan niet 2-3 minuten na de IC>Oosten aankomen in Amf, tenzij deze ingehaald wordt in Stroe. Veel later dan .12/.42 kan je niet weg, omdat je dan in Hgl(Syntus) en Es(Kering) in de knoop komt.
 

12-03-2009 16:41:41
Damian
Damian
Quote
dumpy_dump: Op Dld-Ut is inzet van SGMm geen probleem, in de 5500 hebben een tijd lang Sprinters gereden en dat ging prima.


Alleen doet de SGM dingen op dat lijntje die Mat64 niet doet. Daarom is de SGM hopelijk verleden tijd op die lijn.

Laatst bewerkt door Damian op 12-03-2009 16:42
 

12-03-2009 17:13:04
broek53
broek53
Tuurlijk niet. mat '64 heeft niet het eeuwige leven, uiteindelijk.  

12-03-2009 18:12:02
Dre
Dre
Quote
mdj: Waarschijnlijk gaat het niet vanwege het feit dat het SGMm is, maar meer om het feit dat je geen tijd hebt.

De 7000 komt nu vlak voor de IC>Westen aan in Apd. (.18/.48). Een stop zal een minuut of 2-3 duren, dus ben je pas rond .21/.22 weg. Een stop zou je 4 minuten voor reken tov 140 doorkachelen. Dan zou je bij Stroe al in de knoop komen met de IC>Westen.

Andersom geldt dit ook: Je kan niet 2-3 minuten na de IC>Oosten aankomen in Amf, tenzij deze ingehaald wordt in Stroe. Veel later dan .12/.42 kan je niet weg, omdat je dan in Hgl(Syntus) en Es(Kering) in de knoop komt.

Kering is op te lossen door een lange kering uit te voeren. Kost wel een stel meer, maar dan heb je ook wat.

Bij Sto zou de 7000 dan aan de kant gaan om de 1600/1700 te laten passeren. De 1500 zou eventueel weer opgeheven kunnen worden, en op dergelijke tijdstippen kan de 21600/20700 weer uit de kast getrokken worden, kortom, de IC's uit Gn/Lw/Es krijgen weer een Asd-deel.

Maar goed, dat is wel erg utopisch, en daar lijkt me dit topic niet voor.
 

12-03-2009 18:24:04
Damian
Damian
Quote
broek53: Tuurlijk niet. mat '64 heeft niet het eeuwige leven, uiteindelijk.


SLT dan maar.....
 

12-03-2009 18:55:20
mdj
mdj
Quote
Quote
Dre:

Kering is op te lossen door een lange kering uit te voeren. Kost wel een stel meer, maar dan heb je ook wat.

Bij Sto zou de 7000 dan aan de kant gaan om de 1600/1700 te laten passeren. De 1500 zou eventueel weer opgeheven kunnen worden, en op dergelijke tijdstippen kan de 21600/20700 weer uit de kast getrokken worden, kortom, de IC's uit Gn/Lw/Es krijgen weer een Asd-deel.


Dan mogen ze Sto eerst met een inhaalspoortje (aan de noordkant) uit de grond stampen, 2x door 40-km wissels gaan is niet bevordelijk voor de Dgrl. Daarnaast is dat een puntje waar je vrij snel vertraging oploopt: de IC>Oosten komt daar om .24/.54. Er van uitgaande dat je 4 minuten achter de IC rijdt, kan je pas om .28/.58 weg.

IC>Westen doet over Apd-Sto 12 minuten. Er van uitgaande dat afremmen tov doorkachelen afgerond 2 minuten ism doe je daar 14 minuten over met de 7000. .22/.52 + 14 = .36/.06. Je zit dus slechts 3 minuten voor de IC>Westen en slechts 8 minuten tussen 2 treinen in tegengestelde richting op hetzelfde spoor/perron.

Bij een vertraging van de 7000>Oosten, heeft de IC>Oosten ook vertraging, heeft de 7000>Oosten(vertek) ook weer vertraging, etcetc.

1500 wordt al Asd-Amfs. Zl-Asd gaat dan (2012) al via de Hanzelijn (Tenzij dit weer tig jaar gaat uitlopen, maar je moet positief blijven in het leven).
 

14-03-2009 18:13:24
Elwood
Elwood
Klopt Damian, de SGMM was een drama in de 5500 serie, vooral in de herfst  

14-03-2009 18:23:50
Elwood
Elwood
Geen ijskast, 1500 trek-trek gaan naar Amfs , en in Juni naar de Duitsland

Laatst bewerkt door Elwood op 14-03-2009 18:24
 

15-03-2009 02:41:00
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
Iceman:Ik zou graag de 4525/27/29 met 8 bak VIRM zien, en in de avond in iedergeval de 4554/56. En dan de 4531/4552/58/60 met een VIRM 6. Maar goed dat is puur speculaas en misschien teveel in detail voor dit topic.


Dat wordt nog lachen als de bijsturing een foutje maakt en een Virm-VI stuurt om op een andere Virm-VI te combineren te Asd inplaats van een Virm-IV dus 12 bakken inpv 10 dat wil ik zien op Hn en de rest van de rit naar enkhuizen%08%
 

15-03-2009 07:54:56
dh3201
dh3201
Stel aftrappen of omroep: "wegens logistieke problemen zal deze trein vandaag niet rijden" oid


Shqiperise-lopers?
 

15-03-2009 11:15:00
broek53
broek53
Wat is daar anders aan dan de 3000 tussen Alkmaar en Den Helder en de 800 tussen Alkmaar en Schagen?  

15-03-2009 11:47:41
davidov08
davidov08
Inderdaad; alle perrons langs Hn-Ekz zijn 275 tot 285m lang (incl. Hn en Ekz). Dan valt 2x VIRM-VI daar 'maar' 40 meter buiten. Probleem is dan wellicht alleen dat op meerdere stations langs die lijn direct een gelijkvloerse kruising is na/voor het perron (in Hn, Hnk, Bkf geloof ik). En de spoorbomen kunnen dan niet open voor de trein vertrokken is omdat ie met z'n lange achterwerk de rijbaan bezet houdt

Trouwens, ik zie nog wel een ander probleem. De 4500/4000 vertrekt nu officieel van 7a of 8a. En die perronlengtes zijn officieel minder dan 200m. Zelfs 8ab is nog net iets te kort. Maar goed, zolang het past op Asd (ik zie zo snel geen conflict, behalve bij ernstige vertragingen) kan dat natuurlijk makkelijk aangepast worden door vertrek vanaf 8abc of 7ab.

Edit: voor wie de opmerking niet doorhad, de perronlengtes op Amr-Hdr zijn ook 275-285m.

Laatst bewerkt door davidov08 op 15-03-2009 11:51
 

15-03-2009 11:52:30
robbertc
robbertc
4500 komt in Hn op spoor 2, zoek daar de perronlengte maar eens van op
Dat wordt een probleem met meer dan 8 bakken..

Laatst bewerkt door robbertc op 15-03-2009 11:52
 

15-03-2009 12:37:26
davidov08
davidov08
Ja, spoor 2/3 is nog 30m korter. Maar meer dan 8 bakken zou alleen bij hoge uitzondering (koppelingsfout) voorkomen, dus ach...  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


15-03-2009 12:54:25
Iceman
Iceman
2 keer DDAR met 7400 past net. Ik stapte een keer achter uit (2 locs in het midden) en ik stond echt op het puntje perron waar het wel heel smal was.


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

15-03-2009 14:33:20
ruysdael
ruysdael
Ik weet echt bij god niet of het fysiek mogelijk is in Hoorn, maar is een soort van 3000-constructie niet mogelijk in de spits? Rijden met 8-10 bakken tot Hoorn, en het voorste deel verder naar Enkhuizen, achterste deel met de eerstvolgende 4500 weer terug ri. Amfs?  

15-03-2009 16:47:24
robbertc
robbertc
Nopes, beide 4500'en komen elkaar tegen in Hn..  

15-03-2009 17:35:58
davidov08
davidov08
En daar komt nog bij dat de perrons al vanaf Hn 280m lang zijn (te kort dus voor meer dan 8 bakken), dan kan je dus net zo goed doorrijden.

Haha ik wil het gezicht van mensen op 't perron wel eens zien als er daadwerkelijk 2x VIRM-VI komt voorrijden. Het liefst op de eerste maandag van de nieuwe drgl %08%
 

15-03-2009 17:42:52
superboer
superboer
Dat zal wel meevallen. Bij bijvoorbeeld de 2200 en de 3600 speelt hetzelfde en daar heb ik ook nog geen treinen gezien met 12 bakken VIRM.  

15-03-2009 18:27:35
robbertc
robbertc
Nou, die 2200 is al wel gebeurd. En de klachten daarop ook al  

15-03-2009 18:56:42
ruysdael
ruysdael
In de toenmalige 3200 reed ook planmatig 10 bakken VIRM (o.a. in 3256) in 2005. Paste dat niet op Hoorn dan destijds?  

15-03-2009 19:47:11
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
robbertc: Nou, die 2200 is al wel gebeurd. En de klachten daarop ook al
Ach, heb ook een keer (tijd geleden hoor) een 1900 na een uitgevallen 2200 gehad die extra stopte op Bdpb en Zlw met 11 bakken ICK. Dat past ook niet, maar waar wil is is een weg en je kunt altijd omroepen dat je niet achter moet uitstappen.
En ja, beide stations hadden toen nog gewoon een overpad van/naar het perron. De loopbrug op Zlw was toen nog niet gebouwd.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

15-03-2009 20:17:06
davidov08
davidov08
Quote
maccerr: In de toenmalige 3200 reed ook planmatig 10 bakken VIRM (o.a. in 3256) in 2005. Paste dat niet op Hoorn dan destijds?


Jawel, maar dan ook nét. De mcn zou niet meer kunnen uitstappen als ie 'm precies gecentreerd stilzet %08% Maar handig voor reguliere dienst is dat niet, dan is max. 8 bakken wel aan te bevelen.
 

15-03-2009 20:28:40
broek53
broek53
Quote
maccerr: In de toenmalige 3200 reed ook planmatig 10 bakken VIRM (o.a. in 3256) in 2005. Paste dat niet op Hoorn dan destijds?
Die waren in beide richtingen gepland op spoor 1, en dat is lang genoeg.
 

15-03-2009 21:01:56
trdl85
trdl85
Quote
davidov08: En daar komt nog bij dat de perrons al vanaf Hn 280m lang zijn (te kort dus voor meer dan 8 bakken), dan kan je dus net zo goed doorrijden.

10 bakken VIRM = 270 meter, moet dus passen langs 280 meter perron
 

15-03-2009 22:07:12
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
robbertc: Nopes, beide 4500'en komen elkaar tegen in Hn..

nou dat is verleden tijd de 4500 richting enkhuizen vertrekt om 15/45 en de 4500 ri Asd om 20/50 en aangezien de trein uit Asd meestal 3 minuten eerder is zou het inpreciepe niet zo`n probleem moeten zijn aftrappen en weer omkeren moet wel lukken
 

16-03-2009 09:22:15
robbertc
robbertc
Toch werkt het met een dienstregeling nét even wat anders
4500 Ekz > Asd: Hn a./v. .17/.20
4500 Asd > Ekz: Hn a./v. .12/.15

Dus de trein richting Ekz vertrekt om .15, terwijl de trein vanuit Ekz al om .17 aankomt. Dat lukt niet op hetzelfde perron. Moet minimaal 4 minuten zijn, en zelfs áls dat is, is het nog aardig krap (als je ook nog eens wilt aftrappen/bijplaatsen)
 

16-03-2009 12:00:45
davidov08
davidov08
Klopt, in huidige DRGL is het wat te krap. Maar omdat de 4500 heel ruim ingelegd schijnt te zijn tussen Hn-Asd zou je natuurlijk het e.e.a. een paar minuten kunnen verschuiven op Hn. Deze tijd kan dan later weer worden goedgemaakt.

@trdl85: inderdaad, maar spoor 2/3 is 245m, wat zou betekenen dat 4500 in beiden richtingen op spoor 1 moet stoppen terwijl ze ruwweg op 't zelfde moment aankomen (zie hierboven), en aftrap/bijplaats tijd te kort is.

Het rare is hier echter dat we naar een oplossing zoeken voor een niet bestaand probleem; in normale dienst zal er nooit meer dan 2x VIRM-IV worden ingepland in de 4500/1500: wat op alle sporen makkelijk past. Alleen bij een 'foutje' kan zoiets als 2x VIRM-VI of VI-IV optreden. Maar ach, dan lopen de mensen toch een paar meter door het treinstel?. Als dit ver van tevoren gemeld wordt (dat het achterste 2 stellen niet zullen stoppen langs het perron), kan iedereen zich tijdig naar voren bewegen en hoeft het in/uitstappen ook geen vertraging op te lopen. De ruimte daarvoor zal er meestal wel zijn; zo overdadig zijn de reizigersaantallen nu ook weer niet. Omdat de 4500 na Hn (ri Ekz) vrij leeg is kunnen de restpassagiers zich plaatsen in de voorste 8 bakken (HC roept gewoon de baknrs op die niet langs perron stoppen of zegt 'laatste twee rijtuigen').
 

16-03-2009 12:23:03
keesje
keesje
Om (volgens mij) dezelfde reden is juist bij de 10 bakken VIRM treinen in de 2200, planmatig het viertje afgesloten tussen Ddr en Bd omdat het een paar meter te lang is te Bdpb onder andere.

Kan me niet voorstellen dat het de bedoeling is om treinen te plannen langs perrons waar ze niet passen, al zal het in de wel voorkomende gevallen gewoon wachten zijn tot er een reiziger uitvalt...
 

16-03-2009 13:10:47
spoorhaas
spoorhaas
Bdpb, Zlw, Ddzd kunnen ook gewoon 10 bakken hebben hoor, maar dat is wel echt de max lengte  

16-03-2009 13:19:45
robbertc
robbertc
Officieel kan het niet op Bdpb en Ddzd, check de perronlengtes maar eens..
En het schijnt ook echt niet te passen, blijkt uit de klachten die zijn binnengekomen nadat de 2200 een aantal keren tussen Ddr en Bd heeft gereden met 10 bakken VIRM..
Wat is nou waar?
 

16-03-2009 13:24:17
ruysdael
ruysdael
Ik heb regelmatig gezien dat de 2200 10 bakken had, en die keren was het IV-tje niet afgesloten, in Asd. Neemt niet weg dat ze dat later op de weg nog gedaan kunnen hebben.

Laatst bewerkt door ruysdael op 16-03-2009 13:24
 

16-03-2009 13:26:23
robbertc
robbertc
Ja, dat klopt. Als ze het in Asd al afsluiten, heeft het ook geen zin dat-ie mee rijdt Afgesloten tussen Ddr en Bd..  

16-03-2009 13:38:56
spoorhaas
spoorhaas
@robbertc heb het 2x gehad 10 bakken VIRM in de 2200 op dat stukje, en dat pastte echt maar net, wel krap, maar net... dus het ligt ook een beetje aan de mcn hoe hij de trein neerzet!  

16-03-2009 18:37:32
woepje
woepje
Quote
robbertc: Ja, dat klopt. Als ze het in Asd al afsluiten, heeft het ook geen zin dat-ie mee rijdt Afgesloten tussen Ddr en Bd..
Aftrappen in Ddr had wellicht ook gekund?? Alhoewel, Ddr-Bd is ook niet zo heel erg lang, dus gewoon als LM laten meehobbelen op dat stukje voor de gezelligheid is nog niet zo erg.
 

16-03-2009 20:08:42
keesje
keesje
Voor de aantallen reizigers hoef je niet met 10 bakken VIRM te rijden, zeker niet tussen Ddr en Bd. Zat enkele weken zelf in 2257 helemaal van Asd naar Bd en heb in 'mijn' bak de hele weg maximaal 5 tot 10 mensen gezien in de coupé. Zwaar overkill dus...  

16-03-2009 20:10:57
robbertc
robbertc
10 bakken VIRM is ook voor de retour-rit, 2254. In Ddr zijn er geen rangeer-mogelijkheden met beide treinen. Vandaar.  

16-03-2009 22:07:15
woepje
woepje
Nee, dan houdt het inderdaad snel op. Een spoor de hele tijd bezet houden totdat de 2254 terug in Ddr is, lijkt me ook niet ideaal.  

16-03-2009 23:49:44
jacokran
jacokran
Ik had vanavond een creatief idee wat ik in het kader van "Nee heb je, ja kan je vergeten" even op tafel wil leggen:
Als de 9800 geheel met SLT wordt gereden, is het dan mogelijk de inhaling door de NO te verleggen naar Wd - Hmla? SLT haalt wel de baanvaksnelheid, itt SGM. De afstanden zijn ook groot genoeg om daar baat bij te hebben. SLT zal dus iets sneller zijn dan SGM. Als je nu de NO een minuut later uit Gd laat vertrekken, zou het volgens mij net passen. De NO uit RTd zal de 9800 ongeveer tijdens het stationnement passeren, de NO uit gvc wat later. Evt kan je de drgl snelheid van de 9800 tussen wd en hmla verlagen naar 100 km/h. De bijsturingsmaatregel voor een vertraagde 9800 is de inhaling in gdg. De NO is wat later in Ut, Als de kering (juiste term?) in gevaar komt, is m.i. ruimte zat om dat in Amf al ingelopen te hebben. Het voordeel van de aanpassingen is dat je de reistijd per sprinter gvc - ut kan verkorten. Als het reistijdverschil van 10 minuten terugloopt naar 4 of 5 zullen meer reizigers besluiten om het hele stuk mee te gaan.
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

16-03-2009 23:56:01
geertw
geertw
Wat ook scheelt is dat binnenkort (nou ja, planning is 2010) Wd - Ut bijna volledig viersporig is. Dan is maakt het niet eens zoveel meer uit of de inhaling (in de richting Utrecht) bij Wd, Hmla of Vtn is.


http://www.ovinnederland.nl/
 

17-03-2009 00:03:03
bjornl
bjornl
Quote
jacokran: ...zou het volgens mij net passen.

Niet om af te zeiken of zo, maar dat is een recept voor ellende. Zie bijvoorbeeld de krappe opvolging van de 7400 en 3000. In theorie past het allemaal netjes, maar je hoeft maar een paar minuten vertraging te hebben en het loopt in de soep.
 

17-03-2009 00:11:06
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
robbertc: 10 bakken VIRM is ook voor de retour-rit, 2254. In Ddr zijn er geen rangeer-mogelijkheden met beide treinen. Vandaar.
Zijn er wel degelijk hoor, die rangeermogelijkheden. Het is alleen allicht niet zo efficiënt om het stel in Ddr af te koppelen en later weer aan te koppelen want wat wel zo is is dat er in Ddr overdag nagenoeg geen materieel aanwezig is om treinen te versterken.

Als je de 2200 naar Bd op 5 laat binnenkomen kan je redelijk conflictvrij het achterste stel naar spoor 42 afrangeren. Zodra de 5154 weg is kan dat stel dan weer terug naar spoor 2 (tussen binnenkomst 2200 en 2100 door dan).
Moet mogelijk zijn, het gebeurde in drgl 2007 planmatig met een stel uit de 2100 dat van de trein naar Vs af ging en er bij een trein vanaf Ddr bij kwam. Die rangeerbeweging zat toen op nagenoeg dezelfde tijden aangezien 2100 en 2200 op Ddr toch al kort op elkaar zitten.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

18-03-2009 08:32:34
jacokran
jacokran
Quote
bjornl: Niet om af te zeiken of zo, maar dat is een recept voor ellende. Zie bijvoorbeeld de krappe opvolging van de 7400 en 3000. In theorie past het allemaal netjes, maar je hoeft maar een paar minuten vertraging te hebben en het loopt in de soep.
Er zit een verschil tussen mijn voorstel en het voorbeeld wat jij schetst. De 7400 komt regelmatig al te laat in Ut en heeft 3 stops voordat de 3000 er langs kan. In het voorstel van mij zijn er geen stops. Je kan in Gd beoordelen of de 9800 tijd heeft om voor de NO uit te gaan, is die tijd er niet, dan plaats je de inhaling in Gdg. Het loopt in de soep als de NO zo vertraagd is dat de vliegende inhaling niet lukt, maar in de huidige situatie staat de 9800 toch ook al die tijd wortel te schieten in Gdg.

Laatst bewerkt door jacokran op 18-03-2009 08:32
 

22-03-2009 15:02:44
ruysdael
ruysdael
Momenteel wordt de 1500-serie 's weekends volledig uitgevoerd door ICM (m.u.v. 1 slagje ICL). In de nieuwe dienstregeling zal een deel daarvan uiteraard nodig zijn t.b.v. de verlening van de 2800 naar Dv. Maar wat gebeurt er met het resterende deel? Volgens mij past ICM (setjes van 6/7 bakken, net als nu) in de 1500-4500 's weekends (i.c.m. VIRM) best .  

22-03-2009 17:15:47
willy84
willy84
mwahh op de drukke uren in het weekend is 6 bakken in de 1500 echt te weinig. Dan denk ik eerder aan 7 of zelfs 8 bakken ICM. Kijk eens naar de Schiphol trein. 700 en 1700 (toch?). Die is echt duidelijk rustiger op dat traject maar rijdt wel met doorgaans 3 stellen.

Dit terwijl je de dagjes mensen (die doorgaans geen abo hebben) graag in de trein (dus 1500) wilt hebben.

Hierbij realiseer ik me natuurlijk gelijk dat er boven de 7 bakken een 2e HC moet zijn.

Laatst bewerkt door willy84 op 22-03-2009 17:16
 

22-03-2009 17:16:53
woepje
woepje
700 en de 1600. De 1700 is Es-Gvc.  

22-03-2009 17:17:19
mdj
mdj
1600.

Gister reed een 1500 met 3 stellen: tr1522 met 10 bakken ICM...
 

22-03-2009 17:29:46
davidov08
davidov08
Quote
willy84:
Hierbij realiseer ik me natuurlijk gelijk dat er boven de 7 bakken een 2e HC moet zijn.


Geldt dat eigenlijk voor dubbel én enkeldeks rijtuigen?

6 bakken ICM geven de 4500 ook (veel) minder capaciteit dan wat er nu za-zo rijdt; er is in het weekend een redelijke trek naar Amsterdam (winkelen, musea e.d. + overstappers naar mn. Hlm, Rtd, Gvc, Ut) vanuit WF.
 

22-03-2009 17:37:32
Iceman
Iceman
Ik denk dat de 4500 in het weekend wel kan worden gereden met 6/7 bakken ICM. In het weekend is een DDAR riant qua zitplaatsen, dus met 7/8 bakken ICM moet het wel lukken.


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

22-03-2009 17:57:55
spoorhaas
spoorhaas
Even een kleine opmerking

1 HC mag maximaal 6 bakken alleen meenemen met uitzondering op ICM i.v.m. de III & IV variant...
 

22-03-2009 18:01:00
ruysdael
ruysdael
Quote
davidov08:
Quote
willy84:
Hierbij realiseer ik me natuurlijk gelijk dat er boven de 7 bakken een 2e HC moet zijn.

Geldt dat eigenlijk voor dubbel én enkeldeks rijtuigen?
Zo uit mijn hoofd moeten er 2 HC's op:


6 bakken DDM-1
8 bakken DD-AR en meer
8 bakken Mat'64 en meer
8 bakken VIRM en meer
9 bakken SGMm

Bij ander materieel zou ik zo even niet weten.
 

22-03-2009 18:02:59
ruysdael
ruysdael
Quote
spoorhaas: Even een kleine opmerking

1 HC mag maximaal 6 bakken alleen meenemen met uitzondering op ICM i.v.m. de III & IV variant...
Volgens mij mag op de ICR-stammen die in de 3600-serie (7 bakken) rijden ook 1 HC.
 

22-03-2009 18:07:24
spoorhaas
spoorhaas
Nee tot op heden nog steeds niet aangezien het als getrokken mat word gezien en daar is verplicht 2 HC's voor nodig...

idd wat je zegt over DDM-1 dat is ook weer de uitzondering dat daar idd 2 HC's op moeten zien, omdat dit eveneens als ICRm als getrokken mat word gezien!

Voor de rest geld 7 bakken of langer 2 HC's of meer... op ICM na dus!
 

22-03-2009 20:00:22
julius
julius
Quote
spoorhaas: Nee tot op heden nog steeds niet aangezien het als getrokken mat word gezien en daar is verplicht 2 HC's voor nodig...
Wat is er zoveel anders aan getrokken materieel dan? Extra controle is nooit weg natuurlijk, maar ik vind het onlogisch klinken dat 7 bakken ICM wel met 1 Hc mag terwijl dat bij 7 bakken ICR - met i.t.t. ICM doorloopmogelijkheid door de hele trein - niet mag. Omgekeerd zou dan m.i. logischer zijn.
 

22-03-2009 20:08:57
keesje
keesje
Het zijn oude lopende afspraken met bonden en dergelijke. Ze zijn in het verleden al eens bijgesteld. Zo waren in een recent verleden ook 2 HC's nodig voor een VIRM VI bijvoorbeeld en nu nog maar 1 HC.  

22-03-2009 20:18:50
willy84
willy84
Opzich vind ik het goede stelregels. Er zou echter meer moeten worden gekeken naar het tijdstip en traject.  

22-03-2009 20:23:37
mikos
mikos
Het zit hem o.a. in de onmogelijkheid ICM-III en ICM-IV in hun eigen omloop te houden. Dat zou betekenen dat bij de minste verstoring in de NO de helft van de treinen uit zou kunnen vallen, omdat er ipv een 3tje een 4tje aan komt zetten en de HC die dan niet mee zou kunnen nemen. Reserves, enzo.

Toevoeging: Op bepaalde tijdstippen en trajecten zijn er wel degelijk meer HC's dan volgens norm nodig zijn aanwezig op een trein. 's Avonds laat bijvoorbeeld, maar ook midden in de spits.

Laatst bewerkt door mikos op 22-03-2009 20:24
 

30-03-2009 14:09:03
timtrein
timtrein
Even concreet een vraag. Wordt er al gepland aan de nieuwe dienst Zwolle-Groningen? (wordt dat nou 'definitief' vier treinen per uur?). Zo ja, dan ben ik daar wel heel erg benieuwd naar. Heb zelf wel een opzetje gemaakt uitgaande van de huidige patroontijden, maar echte informatie is natuurlijk wel gewenst. Te meer daar, zoals op p.4 al werd gememoreerd, ook de lijn Gn-Nsch en daarmee de rest van het OV in het hele noordoosten hier aan vast hangt.

Iemand?
 

30-03-2009 17:02:07
fr
fr
op www.locov.nl staat wel een documentje met de tijden  

30-03-2009 19:45:27
robbertc
robbertc
Stand nu voor de 9100:
Zl - Gn .23/.53 - .29/.59
Gn - Zl .29/.59 - .37/.07

Laatst bewerkt door robbertc op 30-03-2009 19:45
 

30-03-2009 19:57:23
MDDM
MDDM
Quote
maccerr:
Quote
spoorhaas: Even een kleine opmerking

1 HC mag maximaal 6 bakken alleen meenemen met uitzondering op ICM i.v.m. de III & IV variant...
Volgens mij mag op de ICR-stammen die in de 3600-serie (7 bakken) rijden ook 1 HC.


Nee mag niet.
@spoorhaas;1 hc op maximaal 7 bakken stroomlijnmat.

Laatst bewerkt door MDDM op 30-03-2009 20:02


Gr Joop mcn Lls
 

31-03-2009 01:36:59
ruysdael
ruysdael
Enkele berichten hierboven corrigeerde Spoorhaas mij al voor dat feit.  

09-04-2009 09:12:52
peterselie
peterselie
Quote
robbertc: Stand nu voor de 9100:
Zl - Gn .23/.53 - .29/.59
Gn - Zl .29/.59 - .37/.07


Zit die 9100 dan tussen Mp en Zl niet te dicht op de achterop komende IC uit Lw?

Laatst bewerkt door peterselie op 09-04-2009 09:13
 

09-04-2009 09:36:22
robbertc
robbertc
Die gaat om .10/.40 aankomen in Zl, dus dat past precies. Is zo ook ingelegd om reizigers vanuit de stopstations tussen Gn-Zl een goede overstap te geven in Zl.  

09-04-2009 10:00:29
davidov08
davidov08
En het vertrek van de 500/700 te Gn wordt dan .44/.14 ?  

09-04-2009 10:06:28
woepje
woepje
Quote
robbertc: Stand nu voor de 9100:
Zl - Gn .23/.53 - .29/.59
Gn - Zl .29/.59 - .37/.07

Dan heeft men in Gn ook twee sporen nodig voor de 9100, lijkt mij? Ik weet niet wat de tijden van de 700 en de 500 zijn, maar als men de aankomst- en vertrektijd van de huidige 500 gaat aanhouden (vertrek .44/ aankomst .14), dan zullen ze de 700 om .14 laten vertrekken en om .44 laten aankomen? Dus wederom twee sporen nodig?
 

09-04-2009 10:13:11
dumpy_dump
dumpy_dump
Twee sporen voor 9100 en twee voor de ICs inderdaad. Tijden weet ik zo even niet, maar ik weet dat de 9100 spoor 4b en 7b gaat gebruiken. Althans: zo staat het er nu voor.  

09-04-2009 10:20:28
woepje
woepje
Ok, verrassend. Ik ging er nog gewoon vanuit dat alles op 4b afgehandeld zou worden, maar volgens het schema van Robbertc gaat dat dus niet. Worden de stellen steeds van 7b naar 4b gerangeerd (dus aankomst blijft steeds op 7b, vertrek steeds op 4b)? Of wordt er gewoon het ene half uur op 7b gekeerd en het andere half uur op 4b (dus vertrek/aankomst op hetzelfde spoor).  

09-04-2009 10:31:07
dumpy_dump
dumpy_dump
Het wordt keren op 7b van .59 tot .30  

09-04-2009 10:34:36
davidov08
davidov08
Ik meen me te herinneren dat in het voorstel DRGL2010 van begin dit jaar ook was opgenomen dat de 500 nog 4 minuten versneld wordt. Er stond niet bij op welk deel van het traject, maar wellicht impliceert dit een andere V/A in Gn, dan wel ergens anders langs de lijn zodat aansluitingen optimaal blijven?

Hoelang is 7b al buiten gebruik? Het niet echt praktisch daar te komen, maar goed, de Groningers krijgen er 1 extra IC + stopper voor terug.
 

09-04-2009 10:43:00
woepje
woepje
Ik heb geen idee hoelang 7b al buiten gebruik is. Spoor 6/7 wordt nu alleen bij uitzondering gebruikt zoals GTW's die in Gn uitlopen of uitgewisseld worden. En bijvoorbeeld de slagen naar Rd in de middagspits (vanaf 6a) en enkele vroege IC's naar Zl. Maar als het even kan wordt spoor 6/7 inderdaad vanwege de toegankelijkheid tot het laatste bewaard om daar treinen te laten aankomen/vertrekken. Maar op een gegeven moment houdt het natuurlijk op

Laatst bewerkt door woepje op 09-04-2009 10:44
 

09-04-2009 12:10:36
pytoyo
pytoyo
Vraagje? rijdt de 2800 Nog met ICM(m) in De dienstregeling 2010???


Pyt0yo TREiNF&n
 

09-04-2009 14:05:42
maxime
maxime
Quote
maccerr: Momenteel wordt de 1500-serie 's weekends volledig uitgevoerd door ICM (m.u.v. 1 slagje ICL). In de nieuwe dienstregeling zal een deel daarvan uiteraard nodig zijn t.b.v. de verlening van de 2800 naar Dv. Maar wat gebeurt er met het resterende deel? Volgens mij past ICM (setjes van 6/7 bakken, net als nu) in de 1500-4500 's weekends (i.c.m. VIRM) best .


Voilà
 

09-04-2009 21:19:24
rudolfph
rudolfph
Waarom wordt de 9100 niet compleet op sp6/7 behandeld? Met deze opzet moet je altijd goed kijken waar de trein vertrekt, als je op sp4 staat en de trein blijkt van sp7 te vertrekken, dan sta je mooi te kijken hoe die wegrijdt. Bij sp6/7 heb je dat minder omdat dat hetzelfde perron is. Meer duidelijkheid voor de klant, en dus beter.

Overigens hou je het probleem van kruisende rijwegen dan nog steeds eenmaal per uur. In Es wordt de 7900 daarom ieder half uur netjes omgereden.
 

09-04-2009 22:03:01
woepje
woepje
Zoals ik al zei: afhandeling via spoor 6/7 wordt uitgesteld tot het laatst; het liefste wordt spoor 6/7 helemaal niet gebruikt. Als spoor 4b nog vrij is, dan wordt spoor 4b nog gewoon gebruikt. In dit geval dus voor de helft van de treinen.  

09-04-2009 22:08:32
mdj
mdj
Rangeren 4B-5A-6B geen optie? Als je aankomt, hoeft de hele trein niet tegelijk te traplopen, vertrekkend maakt het niet zoveel uit: mensen komen niet met hele groepen de trap aflopend, je hebt een duidelijk vertrekspoor, je bespaart een kruising aan de zuidzijde en je hebt 30 minuten keertijd, dus voor de tijd/krapte hoef je het niet te doen  

09-04-2009 22:10:35
lucky
lucky
Quote
rudolfph: Waarom wordt de 9100 niet compleet op sp6/7 behandeld? Met deze opzet moet je altijd goed kijken waar de trein vertrekt, als je op sp4 staat en de trein blijkt van sp7 te vertrekken, dan sta je mooi te kijken hoe die wegrijdt. Bij sp6/7 heb je dat minder omdat dat hetzelfde perron is. Meer duidelijkheid voor de klant, en dus beter.

Overigens hou je het probleem van kruisende rijwegen dan nog steeds eenmaal per uur. In Es wordt de 7900 daarom ieder half uur netjes omgereden.


Nadeel is dat spoor 6/7 niet rolstoel toegangelijk zijn. Er is geen lift naar dit perron en alleen een vervelende oude trap. Dus dat is niet reizigersvriendelijk.
 

09-04-2009 22:19:03
dennistd
dennistd
Worden de sporen 4-6 normaal wel eens voor de volledige lengte gebruikt? Zo niet dan zou je namelijk een gelijkvloerse loopbrug over de sporen kunnen leggen.  

09-04-2009 22:23:29
woepje
woepje
Met name spoor 5 ja. Maar spoor 6/7 wordt ook regelmatig gebruikt voor ICM's van NSR die moeten rangeren.

Spoor 4, 5 en 6 zijn doorgaande sporen en deze dichtgooien lijkt mij niet verstandig want dan zou je spoor 1 tot en met 6 niet meer doorgaand hebben uiteindelijk. Hierdoor zal de ruimte voor doorgaande treinen (cargo etc) dan erg beperkt worden. Tevens doet Arriva ook aan veel rangeerwerk en dan zijn doorgaande sporen zoals 5 en 6 nodig.

Laatst bewerkt door woepje op 09-04-2009 22:27
 

09-04-2009 22:24:28
jacokran
jacokran
Is het een optie om de dienstregelingsnelheid van de 9100 te verlagen waardoor de aankomst in Gn wat later wordt en spoor 4 inmiddels beschikbaar is?  

09-04-2009 22:38:16
geertw
geertw
Quote
mdj: Rangeren 4B-5A-6B geen optie? Als je aankomt, hoeft de hele trein niet tegelijk te traplopen, vertrekkend maakt het niet zoveel uit: mensen komen niet met hele groepen de trap aflopend, je hebt een duidelijk vertrekspoor, je bespaart een kruising aan de zuidzijde en je hebt 30 minuten keertijd, dus voor de tijd/krapte hoef je het niet te doen

Rangeren is niet gratis, dat kost je weer een rangeerder (worst case scenario, maar mijn punt is duidelijk hoop ik). Kan me goed voorstellen dat het rangeren wordt beperkt als zoals nu blijkt dat er gewoon een perronspoor beschikbaar is.


http://www.ovinnederland.nl/
 

09-04-2009 23:38:26
bultena
bultena
Kun je niet via sp.5 op 4A aankomen en daarna terugzetten naar 4B als de trein daar is vertrokken? Scheelt traplopen. Misschien moet er dan voor Lwd uitgeweken worden naar 3A.

Laatst bewerkt door bultena op 09-04-2009 23:39
 

09-04-2009 23:56:22
keesje
keesje
Lwd = Lewedorp. Gebruik even de officiële verkortingen, tenminste als je Lw bedoelt.  

10-04-2009 00:18:00
lucky
lucky
En buiten bovenstaande, Arriva heeft zelf spoor 1-4 hard nodig. Het is niet voor niks dat in de spits de stopper naar Rd ook van spoor 6/7 vertrekt. Er is simpelweg geen ruimte op de "hoofdsporen"

(Spoor 3 wordt gebruikt door de sneltrein naar Lw)

Laatst bewerkt door lucky op 10-04-2009 00:19
 

10-04-2009 13:33:08
bouwe
bouwe
Schiphol-trein stopt definitief niet meer in Haren

ZWOLLE - De Nederlandse Spoorwegen hebben definitief besloten de Schiphol-trein niet meer te laten stoppen in Haren. Ook in Beilen, Hoogeveen en Meppel stopt de trein niet meer.

Op die stations kunnen mensen alleen instappen in een stoptrein. Daardoor vervalt de rechtstreekse verbinding met Schiphol. Protestacties en duizenden handtekeningen ten spijt, zet de NS de plannen dus toch door. Volgens regiodirecteur Arjan Bleeker van de NS heeft de organisatie hiervoor gekozen, omdat het om een relatief kleine groep reizigers gaat.

De nieuwe dienstregeling gaat in vanaf zondag 13 december. De dienstregeling in het weekend verandert niet. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat moet de nieuwe dienstregeling nog beoordelen, maar de NS verwacht dat het ministerie akkoord gaat.

Bron: RTVNoord