05-03-2009 22:43:55 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Het spijt me zeer, maar het is absoluut kletspraat. Laatst bewerkt door broek53 op 05-03-2009 23:05 |
05-03-2009 22:47:00 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
Quote Ja prima, maar laat dan de IC 700 er stoppen en de 500 doorrijden. We kunnen ook de 9100 en 5600 IC noemen en dan is alles en iedereen tussen Gn en Ut tevreden. Het is te zot voor woorden dat IC's met de jaren alleen maar trager worden tussen de grote steden (40 Steden tempotrein noemden ze het ooit?) en dat zo'n beetje elk dorp van toen, dat zich nu stadje mag noemen, ook op het IC-net wil aansluiten. Een IC tussen Gn en Gvc is voor mij eigenlijk pas een IC als het alleen stopt in Zl en Ut en misschien Amf (hadden we ooit geen IC 500/501 met hoogwaardig materieel?). In Zeeland kan elk boerengehucht zich vanaf 2011 (als de HSL rijdt) tot IC-status verheffen omdat er dan wel 2 IC's (in plaats van 1) gaan rijden tussen Rsd en Vs. Mooie hosanna, jammer alleen dat het dan ook 2x per uur overal stopt tot Vs aan toe. En dan heb je met de ooit wat snellere 2100 vanaf Asd al extra Had te pakken (Hlm ipv Shl) plus Laa, Dt, Sdm en Rtb. En dan krijg je als bonus nog Rb, Kbd, Bzl en Arn erbij. Belachelijk! Laatst bewerkt door keesje op 05-03-2009 22:48 |
05-03-2009 22:56:20 | ||
---|---|---|
nielske90
![]() |
QuoteMaar dan is het weer zo; Wanneer is de proef geslaagd? In het geval van Best waren de meeste nieuwe reizigers trouwens inwoners van Best zelf en geen A2-automobilisten. Is dat dan geslaagd? ![]() Wat mij betreft gaat die stop er uit, omdat gezien de reizigersaantallen 4 treinen per uur ruim voldoende is. Tevens kan de overstap tussen 3500 en 5200 te Ehv weer degelijk gebeuren in plaats van de helft missen. Verder omdat ik voor mezelf een drgl heb gevormd waarin Best zelfs 6x per uur bediend zou worden.%08% Laatst bewerkt door nielske90 op 05-03-2009 22:56 |
05-03-2009 23:07:10 | ||
---|---|---|
Dre
![]() |
Quote Er even vanuit gaande dat de 1500 op dezelfde tijden blijft rijden als nu (en dat mag ik aannemen om dat ding nog een beetje in de NoordOost te houden) krijg je dan een probleem. Neem de huidige drgl maar. 1500 komt om .02/.32 aan te Amf, rekenen we dat door naar een doortrekking tot Avat, dan kan deze in de 'brede spits' pas na de 500/700 (v. .08/.38) weg, anders zit ie op het traject tot Avat de 500/700/12500/12700 in de weg. Overigens, hoe ziet 't LOCOV de uitvoering tussen Amf en Avat? Voor de transparantie géén stop te Amfs? Voor de 3500 te Bet, da's sowieso van de zotte, die stop. Straks krijg je nog meer van dat soort idiote projecten en wordt er bij elke mierenhoop gestopt om "de automobilist tot het OV te verleiden". Zelf zou ik bijvoorbeeld niet graag zien dat er bij Hoevelaken of Bnva een halte komt waar de 1600/1700 stopt. Dan kun je in dit land net zo goed tot één treinsoort overgaan (stoptrein). |
![]() |
advertentie |
05-03-2009 23:10:01 | ||
---|---|---|
raymond16
![]() |
Wat dat betreft is de opening van Maarheeze komende dienstregeling een hele mooie reden om die stop in Bet te laten vervallen. Immers was Maarheeze er ook half gekomen vanwege de nabijheid van de A2. |
05-03-2009 23:44:21 | ||
---|---|---|
lucky
![]() |
Quote Dan heb ik dat verkeerd begrepen van het treinpersoneel, of ze hebben zelf verdraaid. |
05-03-2009 23:48:24 | ||
---|---|---|
peterselie
![]() |
QuoteZou iets zijn, ware het niet dat de treinen van Arriva rond Lw en Gn bij aankomst meer gericht zijn op de 700 en dat je anders grotere overstappen krijgt op momenten dat er maar één trein per uur rijdt. Het aanpassen van het patroon zal niet beperkt kunnen blijven tot de tijdstippen dat er 12500/12700 rijden, maar zal dan om duidelijkheid te scheppen over de hele dag doorgevoerd moeten worden. Nogal ingrijpend als je het mij vraagt, maar het zou wel een herstel betekenen van de situatie zoals die was van voor DRGL2007. Laatst bewerkt door admin op 06-03-2009 14:14, reden: Quote hersteld |
06-03-2009 00:56:04 | ||
---|---|---|
SleutelMan
Moderator ![]() |
Quote Dat valt nog best mee (morgen ga ik weer ![]() Laatst bewerkt door SleutelMan op 06-03-2009 00:56 |
06-03-2009 11:01:41 | ||
---|---|---|
vinny004
![]() |
QuoteLeuk dat je dat voorbeeld geeft. Twee jaar geleden heb ik heel leuk geprofiteerd van de TGV-status van Lamballe, zegge en schrijve 10.000 inwoners. Mijn ouders waren daar in de buurt op vakantie (aan de Bretonse noordkust) en konden mij ophalen. In Frankrijk stoppen TGV's nou eenmaal soms in kleine plaatsen. Het nadeel is een weinig gecandiseerde dienstregeling, maar dat lijkt me geen probleem als je toch je reis op internet plant... |
06-03-2009 13:48:57 | ||
---|---|---|
ruysdael
![]() |
QuoteTja, wat een vergelijking... Enkel een stop op Hoogeveen, of meteen al die stations op een rij. Van Cas en Hlo weet ik dat er een sterk forensisch gehalte is richting Amsterdam, en dat er daarom een trein naar Ass/Asd moet stoppen (naast de 800/3000 is er verder geen stoptrein, dus ja...). Als er veel reizigers in Hoogeveen zijn die verder dan Zwolle moeten (dus dat er vanuit Hoogeveen meer dan bijvoorbeeld 60% verder gaat dan Zwolle) lijkt mij een stop van een rechtsstreekse trein gerechtvaardigd, los van het feit of het nou een stoptrein, intercity, sneltrein, sprinter of whatever is. Quote. Tja, alsof de 3300 compleet leeg was toen de 4500 nog stoptrein was... Flauwekul dus, wat je zegt. Nu de 4500 2 minuten extra heeft op Amsterdam, vind ik een stop in Pmr en/of (waarschijnlijk of) Zd wel op z'n plaats. Als je bijvoorbeeld het BUP bekijkt van Zd (in drgl. 2010): .03 4000 > Rtd .06 3000 > Nm .19 14700 > Asd .22 800 > Mt/Hrl .27 3300 > Hfd Tussen de 3000 en de 14700 liggen 13 minuten, aangezien de 4500 om .10 langs komt met een, laten we wel wezen, slakkengangetje is een stop van een minuutje toch wel mogelijk. Bovendien biedt je ook een snelle reismogelijkheid vanuit West-Friesland te Zd naar Asa-Ut-Ht-Ehv (op hetzelfde perron)! Het levert voor West-Friesland dus ook wat op. Plus het bijkomend voordeel: je geeft Amr (en Cas, Hlo, Hwd, Sgn, Hdr) een cross-platform-overstap op Zd van 4 minuten in de richting Hilversum-Amersfoort. Ook niet verkeerd...! Laatst bewerkt door ruysdael op 06-03-2009 14:12, reden: Stukje toegevoegd. |
06-03-2009 14:44:51 | ||
---|---|---|
fastguy84
![]() |
Quote Als we duur gaan doen, doen we het wel goed natuurlijk: gecadanseerde dienstregeling. (candiseren is geen woord, en als het dat al zou zijn zou het waarschijnlijk 'versuikeren' betekenen.) |
06-03-2009 18:13:43 | ||
---|---|---|
floriss
![]() |
De discussie in het noorden van het land, hebben zich op het moment voornamelijk beperk tot wel of geen IC stop in Hoogeveen. Er is echter een ander punt, dat ik in ieder geval veel belangrijker vind. De aansluitingen in Groningen en Leeuwarden van de IC's uit Zwolle op het regionale treinverkeer op de Noordelijke Nevenlijnen bijvoorbeeld. Op dit moment liggen die aansluitingen min of meer vast. Als straks de treinen tussen Zwolle en Groningen op werkdagen overdag in heel andere patroon gaan rijden, namelijk 2x IC en 2x SP betekent dat ook andere vertrek- en aankomsttijden in Groningen. Arriva zal in Groningen de aansluitingen moeten aanpassen op het treinverkeer van en naar Zwolle en kiest op basis van het grootste aantal reizigers, waarschijnlijk voor aansluitingen op de IC's. Echter, in de avonduren, op zaterdag en zondag rijden de treinen tussen Zwolle en Groningen in een ander patroon dan op werkdagen overdag. Sterker nog ook tussen deze daluren zitten nog verschillen in het treinenaanbod. Daarnaast rijdt Arriva in de avonduren en op zondag grotendeels in uurdiensten op de Noordelijke Nevenlijnen. Op dit moment geldt dat de stop-IC's in Groningen en Leeuwarden de aansluitingen verzorgen tussen de Noordelijke Nevenlijnen en Zwolle. Echter de 700 rijdt straks afhankelijk van dag en tijdstip in verschillende rijpaden. Een oplossing zou kunnen zijn om de 'garantie' aansluitingen in Groningen bij de 500 te leggen. Dat betekent wel dat de huidige overstaptijden zullen moeten worden aangepast. Problemen zijn: dat de Noordelijke Nevenlijnen grotendeels uit enkelspoor bestaan, dus als Arriva wil en kan schuiven, zal dat grotendeels moeten gebeuren in het verschuiven van kruisingen bij stations. De IC's van/naar Leeuwarden veranderen qua reistijd niet. Het verschil blijft 10 minuten. Echter door de versnelling van de 700 op werkdagen, zal de stop-Intercity van Leeuwarden naar Zwolle ook op een aangepast tijdstip moeten vertrekken om tijdig in Zwolle te arriveren voor de koppeling met de 700 uit Groningen. Mogelijk zal dat tijdstip weer moeten verschuiven, op het moment dat de 700 wel als stop-IC rijdt tussen Groningen en Zwolle, anders staat de trein uit Leeuwarden 10 minuten te vroeg in Zwolle in afwachting van zijn maatje uit Groningen. Ook de aankomst- en vertrektijden van de treinen van Arriva in Leeuwarden zullen mogelijk moeten worden aangepast. Volgens mij hebben Prorail, NSR en Arriva nog heel wat denkwerk te verrichten voor de gedeeltelijke versnelling tussen Zwolle en Groningen. Het lijkt op papier heel mooi, maar het kan niet de bedoeling zijn dat alleen de steden Groningen en Assen er beter van worden en dat de rest geconfronteerd wordt met beduidend langere reistijden inclusief overstappen. |
06-03-2009 18:44:43 | ||
---|---|---|
robbertc
![]() |
QuoteWat zijn eigenlijk precies die 2 minuten? Komt-ie in 2010 2 minuten later aan / en vertrekt die 2 minuten eerder? Of zou dat kúnnen? (ik heb ff geen beeld ![]() |
06-03-2009 19:20:01 | ||
---|---|---|
Iceman
![]() |
Het grootste deel van de Purmerend rezigers pakt de bus naar Amsterdam, dat was ook al zo toen de 4500 nog op Purmerend stopte. Purmerend heeft een uitstekende busverbinding met Amsterdam, en dan bedoel ik niet alleen naar het centraal station. Als de 4500 aan 1500 wordt geknoopt hoeft deze 2 minuten later uit Asd. Als 4500>4000 moet hij er nu uit om 25/55, als 4500>1500 om 27/57. Dat zijn die 2 minuten die maccer bedoeld, denk ik. Verder zie ik zelf het nu van een extra stop uit de Asd kant niet. De 3000 zit immers 3/4 minuutjes achter de 4500 ri zd. Vanaf Hoorn zou ik een extra stop op Zd nog wel kunnen begrijpen, de 3300 zit immers niet heel dicht achter de 4500. Laatst bewerkt door Iceman op 06-03-2009 19:24 Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop. |
06-03-2009 19:28:23 | ||
---|---|---|
timtrein
![]() |
QuoteVoor zover ik het me herinner is dat er niet. Is vooral lokaal verkeer naar Meppel, Zwolle of Groningen. Compleet flauwekul om daar een IC voor te laten stoppen, zeker als er straks twee goeie stoptreinen rijden. What about DM'90 vanaf a.s. december? Gaat het dan daadwerkelijk uit de 9100? |
06-03-2009 19:48:33 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Ja, misschien zelfs wel eerder. De materieelstelling in de Noord-Oost wordt al in april knap uitgekleed (creatieve omgang met telcijfers) waardoor er ca 8 IC4-en over blijven. En het zal dan ook wel niet lang meer duren voordat de 9100 ver-ICM-d wordt. |
06-03-2009 20:34:33 | ||
---|---|---|
robbertc
![]() |
Er heerst nog een spoorbehandelingsprobleempje in Zl, die een ICM-inzet in de 9100 in 2009 nog lastig kan maken. De wens is er / de afspraak is er / ?? / om de Emmerlijn op spoor 14 te behandelen. Eventuele 6 bakken ICM in de 9100 gaat niet lukken op spoor 15, en wisselen met de Emmerlijn op spoor 14 stuit nog op wat problemen (hoewel die ook zo uit de wereld kunnen zijn). |
06-03-2009 21:01:38 | ||
---|---|---|
WesselE
![]() |
Wacht even: de 2900 wordt ICM, de 9100 wordt ICM: waar moet al dat DM90 heen?? 'Okeh' |
06-03-2009 21:03:31 | ||
---|---|---|
robbertc
![]() |
"over" |
06-03-2009 22:38:53 | ||
---|---|---|
Mat75
![]() |
Inmiddels stappen voor de ritten van 0715/0745/0815/0845 vanaf Klp honderden reizigers op , het worden er nog steeds meer. Velen komen uit Veenendaal en verkiezen Klp boven de andere 2 stations. IC of Sprinter , een kwartiersdienst in de Spits kan dit station nog volwassener maken. Laatst bewerkt door Mat75 op 06-03-2009 22:39 |
06-03-2009 23:21:59 | ||
---|---|---|
Dre
![]() |
Quote Syntus zal d'r zeker nog wel wat bij nemen, als NSFS toch over heeft. Dat is naast NS de enige vervoerder die structureel gebruik maakt van NSFS. Veolia, Connexxion en Arriva hebben liever eigen materieel. |
06-03-2009 23:51:31 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
Het is meer heb je het nodig en is er geld voor dan ik heb liever. |
07-03-2009 10:47:18 | ||
---|---|---|
jeepee
![]() |
Quote Hmm dus alle treinen die na al die jaren eindelijk eens op lengte zijn, worden weer wat korter gemaakt?? Lekker handig weer. IC's met een volledige zitplaatsbezetting en wat staanplaatsen (let wel over een duur van een half uur en langer, geen sprinter pisstukjes) mogen nu dus ook aan de vol-is-vol sprinternorm gaan doen? Ik mag toch hopen dat NSR dit niet serieus bedoeld, want dan heb je alle mensen die net zijn overgestapt op de trein (en dat zijn er nogal wat merk ik de laatste tijd) zo weer in de leasebak gejaagd... Laatst bewerkt door jeepee op 07-03-2009 10:48 |
07-03-2009 10:50:37 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Wat mij betreft mogen alle ICM's gewoon naar de Noord-Oost, als ik tegenwoordig kijk naar treinen 1618 en 720 die beiden vaak maar met 10 bakken rijden en welke al echt vol zaten toen ze nog braaf met 12 bakken werden gereden, mag ik hopen dat er in de spits VIRM in de Noord-Oost komt![]() |
07-03-2009 12:00:26 | ||
---|---|---|
woepje
![]() |
Maar ja, de omlopen van de NO op z'n kop gooien voor die VIRM slagen is ook niet echt geslaagd![]() Als NSR het aantal ICM's gaat inkorten en er dus niets voor terugkomt, dan zullen we dus gewoon wat meer moeten staan vrees ik. De meeste IC's rijden op vrijdagmiddag met 3 stellen uit Gn. Met het inkorten zal het moeilijk worden om dat zo te behouden, maar we moeten de planners van NSR ook niet onderschatten ![]() Wat me trouwens ook te beginnen schiet is de uitwisseling van IRM-IV. Dat gebeurt nu met de 3600 en LM ritjes Zl - On. Dat is niet bijster lang gelukkig, maar LM vermijden is natuurlijk altijd beter. Wellicht dagelijks een slagje in de 9100 (9126 o.i.d.) met een VIRM-IV. Dat wil prima als die normaal met 6 bakken DM'90/ICM dient te worden gereden. Vervolgens in Zl over laten gaan op de 3600 o.i.d. En in de avondspits omgekeerd. Hou je wat ICM over (niet veel maar altijd beter dan niks). |
07-03-2009 12:10:09 | ||
---|---|---|
Damian
![]() |
Quote Een DM90 heeft ongeveer 8 kilometer nodig om de 140 km/h te bereiken. Ik weet zeker dat een SGM net zo snel (zo niet sneller) is. |
07-03-2009 12:46:41 | ||
---|---|---|
ruysdael
![]() |
QuoteNou... Zo verder alleen met Noord, afgezien van wat spitsbusjes naar Slotervaart en Bijlmer. Dus voor verdere bestemmingen moet overstappen op CS alsnog. De 2 minuten die ik bedoelde zijn inderdaad het vertrek van .27/.57 i.p.v. .25/.55, ikw eet nie thoe ze dat gaan doen met de spooropstelling te Asd maar het zou mij niet verbazen als de 1500 stuivertje gaat wisselen met de dan op zichzelf kerende 5800 (5800 naar 13b/14b, 1500 naar 10b/11b). Laatst bewerkt door ruysdael op 07-03-2009 12:47 |
07-03-2009 12:48:59 | ||
---|---|---|
Virm-4
![]() |
Quote Ik denk dat een SGM daar langer over doet, want die kan en mag namelijk helemaal geen 140 ![]() |
07-03-2009 13:22:56 | ||
---|---|---|
Damian
![]() |
Quote Dat is mij bekend. Toch weet ik zeker dat een SGM veel sneller is dan een DM90 op de 9100 serie. Een SGM maakt zoveel winst met het optrekken dat het al snel aan de horizon is verdwenen in verschil met een DM90. Ik rijd zelf regelmatig op de Utrechtse lijn en het valt niet mee om een SGM in te halen met een Virm. Ondanks 20 km verschil duurt het voor mijn gevoel een eeuwigheid om dat ding in te halen. Als machinist hoop ik natuurlijk gewoon dat de DM90 blijft rijden op de 9100. Dat rijdt echt veel beter... ![]() |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
07-03-2009 13:57:37 | ||
---|---|---|
robbertc
![]() |
QuoteNou, staanplaatsen is niet gepland. Je merkt nu bij de treinen in de NO dat deze, zeker in de spits, de zitplaatsen lang niet volledig bezet zijn. Het is bijvoorbeeld geen uitzondering als ik in trein 12522/12561 een 4-zitter voor mezelf heb. Zoiets kan natuurlijk niet in de spits. Daarom gaat er in april wat geknepen worden in de NO. Lees dit als: veel treinen gaan het met 1 of soms 2 bak(ken) minder doen. Ben het wel met je eens dat het eng klinkt, maar ik zou het wel eens willen zien. Volgens mij kan dan nog steeds iedereen gewoon zitten, alleen heb je geen bankje meer voor jezelf. Nadeel is dat de reiziger inmiddels wellicht aan de luxe van een "bank voor jezelf" gewend is.. Laatst bewerkt door robbertc op 07-03-2009 14:13 |
07-03-2009 14:28:41 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Het gekke met de Noordoost is dat de capaciteit vaak fout verdeeld lijkt te zijn. Midden op de dag komen er composities voorbij van 12-15 bakken die grotendeels leeg zijn, terwijl treinen in de spits het vaak met 3 stellen moeten doen: valt er daar één van weg, dan wordt het meteen erg gezellig (de 1759 is een beruchte trein waar dit nog wel eens misgaat ![]() Als er op de goede plaatsen bespaard wordt, kan dit zonder dat reizigers erop achteruit gaan. |
07-03-2009 14:35:24 | ||
---|---|---|
robbertc
![]() |
Die bakken die op deze manier van plannen bespaard worden, moeten onder andere gebruikt worden om manco's zoveel mogelijk tegen te gaan. Dat buiten de spits de treinen vaak te groot rijden, kan te maken hebben met rangeercapaciteit, en/ of materieel op de goede plaats te krijgen voor de middagspits, en van die dingen.. ![]() Laatst bewerkt door robbertc op 07-03-2009 14:40 |
07-03-2009 14:41:16 | ||
---|---|---|
davidov08
![]() |
^^ Had het natuurlijk ook liever anders gezien, maar zou opzich wel kunnen als het voor NSR echt nodig is die ICM vrij te spelen voor een andere serie (waar gaan die bakken dan heen, als ik mag vragen [waar 't blijkbaar drukker is] ). Hoop alleen wel dat er niet gesneden wordt in de lengte van de treinen op vrijdag, zondag en maandag (de SOV-armageddon![]() Een stop van de 4500 op Zd op Hn->Asd zou (na 1500 koppeling) wel nuttig kunnen zijn, maar het wordt natuurlijk absoluut nog veel verwarrende als de Asd->Hn 4500 daar niét zou stoppen ![]() Wat betreft de inzet van SGM op de 9100; vind ik het toch wel een beetje onverantwoord op die afstand (neem 'm zelf overigens nooit, maar goed). Het gaat niet alleen om de aanwezigheid van toilet maar ook om rijcomfort. Ik ben 't trouwens nog steeds niet eens met Damian die meent dat de SGM het rijpatroon van de DM90 zou kunnen halen (VIRM is immers ook niet een snelle optrekker). Ik weet nog dat wanneer de SGM in de 4500 terecht kwam deze meteen +3 ingepland kreeg (gewoon in de DRGL). Dat was nog maar op een stukje van 40km met veel dicht op elkaar gelegen tussenstops vs. 100km op de 9100 met een enkele verspreide stop. |
07-03-2009 14:57:12 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
@robbertc: eerst dacht ik ook dat er een logica inzat, maar als je op Apd eerst 13 lege bakken de ene kant ziet opgaan en 5 minuten later 13 lege bakken de andere kant op, dan wordt het toch wel vager. En de 9100: asjeblieft geen SGMm! Al haalt-ie de drgl, op Vmax is SGMm zo aan schudden dat je dat niet een uur lang wilt meemaken. Is er trouwens b.v. ooit overwogen om de 3600 en de 9100 te koppelen? Is wat overkill in de 9100 geef ik toe, maar daardoor heb je in Zl niet meer van die lange keringen: bovendien houdt Hgv dan rechtstreeks aansluiting op het IC-net, tot grote vreugde van de lokale politiek ![]() |
07-03-2009 15:01:19 | ||
---|---|---|
geertw
![]() |
Quote Waar komt telkens vandaan dat SGM geen toilet heeft? Dat geldt maar voor een klein deel van de stellen: SGM-II heeft geen toilet, SGM-III wel. http://www.ovinnederland.nl/ |
07-03-2009 15:07:18 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
OK maar zolang NSR de grootste moeite heeft om materieel wat een beetje op elkaar lijkt, omlooptechnisch daadwerkelijk uit elkaar te hóuden, zou ik de gok niet aandurven Denk daarbij ook aan mDDM/1700+DDAR, ICMIII of IV. |
07-03-2009 15:08:54 | ||
---|---|---|
robbertc
![]() |
- Er wordt hier iets geroepen over SGMm. - Er wordt hier iets geroepen over de 9100. - Er wordt hier iets geroepen over DM'90 uit de 9100. Dat lijkt hier vervolgens aan elkaar gekoppeld te worden, en wat is nu het probleem?! Ik weet het niet. Er komt geen SGMm in de 9100. |
07-03-2009 15:12:02 | ||
---|---|---|
robbertc
![]() |
QuoteSplitsen/combineren in Ut voor Rtd/Gvc in de dal. Beide delen hebben 2 stellen nodig, en dus rijden ze gezamenlijk ook in Apd (van/naar Dv), ook omdat in Amf en Ut geen ruimte is om de stellen achter te laten.. |
07-03-2009 15:28:59 | ||
---|---|---|
davidov08
![]() |
Quote Dat is niet iets wat ik verzin, het is de 'vrees' die het LOCOV uitspreekt in hun advies. Zij vrezen dus dat SGM (zij zeggen: "echt sprintermatrieel zonder toilet") in de 9100 komt (die dan 2x pu rijdt), en dat daardoor al die Hgv'ers er zoveel op achteruitgaan in materieelcomfort (als de 700 daar ook niet meer stopt). Ik heb daar toen direct op gereageerd met 'ik denk niet dat SGM in de 9100 komt' want (1) waar moet deze vandaan komen en (2) deze kan naar mijn mening de rijtijden niet halen. Dat zij ik al 1 pagina terug. Daar moet niet uit geconcludeerd worden dat ik opeens 'meen' dat SGM in de 9100 gaat komen! Ik heb toen ook direct daaraan toegevoegd dat ik vind het het LOCOV wel wat beter haar huiswerk mag doen voordat ze 'vrees' uit spreken over sprintermaterieel met betrekking tot de 2 bovengenoemde punten. Ik mag toch verwachten dat het LOCOV op z'n minst een paar treinexperts (lees: binnen een breed gebied met betrekking tot materieeleigenschappen, beschikbaarheid, omlopen, dienstregelingen, (economische) haalbaarheid etc.) in haar commissie heeft zitten, en dat die niet alleen op Somda te vinden zijn ![]() Edit: SGMm heet geloof ik nu weer gewoon SGM, omdat de revisie voorbij is. Maar dat stond in een ander topic. Laatst bewerkt door davidov08 op 07-03-2009 15:29 |
07-03-2009 17:14:12 | ||
---|---|---|
robbertc
![]() |
Oke, dan komt het "gerucht" dus van LOCOV. LOCOV kan dus gerust zijn ![]() Gaat de 9100 "Sprinter" heten ofzo? Dat zou namelijk nog kunnen, wat daar het criterium voor is, weet ik eerlijk gezegd niet. |
07-03-2009 17:14:41 | ||
---|---|---|
joost01
![]() |
Quote Maar eh, waarom zou je in eerste instantie dat materieel uit elkaar willen houden? Vooral ICM III en IV, het rijdt prima gekoppeld, in de operatie is er toch geen verschil behalve in de grootte; waarom zou je uberhaubt aparte omlopen III en IV willen hebben? |
07-03-2009 17:19:30 | ||
---|---|---|
robbertc
![]() |
- ICM-compoisties mogen niet boven de 15 bakken uitkomen, - Perronlengte beperking (bijvoorbeeld Lw-Zl is max 10 bakken), - Efficientere materieelinzet, - Capacititeiten van beide treinen (toch wel erg belangrijk bij het maken van je materieelinzet ![]() - Aantal HC's plannen op een trein Laatst bewerkt door robbertc op 07-03-2009 17:26 |
08-03-2009 15:42:05 | ||
---|---|---|
ruysdael
![]() |
Quote's Avonds echter, in de 14556/58/60 heb je in de voorste bakken standaard privé-vierzitters. Ook lege vierzitters zijn eerder regel dan uitzondering, in de voorste bakken. Helemaal als de 4500 een beetje laat is (de welberuchte koppelproblemen). Ik zie wekelijks ook wat late 4500'en (zeg vanaf 21.00) en daar kun je ook gewoon een bom in afschieten (Hn->Asd), in tegenstelling tot een andere serie als bijvoorbeeld de 4700. Laatst bewerkt door ruysdael op 08-03-2009 15:42 |
08-03-2009 16:01:29 | ||
---|---|---|
Iceman
![]() |
Nouja als de avond 4500'en gewoon op tijd rijden dan zitten de 14500'en ook wat voller. Dan nog is een DDM-1 stam misschien teveel, maar echte leegte heb je dan niet meer. Bovendien zullen de 14500'en wel DDM-1 moeten blijven omdat je het DDM-1 in de ochtend weer nodig hebt. En in de ochtend is een DDM-1 stam wel noodzakelijk voor de 14523/25/27. Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop. |
08-03-2009 16:51:02 | ||
---|---|---|
ruysdael
![]() |
Ik heb nergens beweerd dat DDM-1 daar weg moet ![]() ![]() |
09-03-2009 09:45:53 | ||
---|---|---|
visscher
![]() |
Het zou met de capaciteit wel mogelijk zijn om VIRM in te zetten. Maar als je dat gaat doen krijg je weer de discussie welke hier al meerdere malen gevoerd is: Waar laat je het DDM-1, de 14500 is een van de series waar deze met de rijtijden en capaciteit goed ingezet kan worden. Al zou de inzet van VIRM wel flexibeler zijn met de inzet. |
09-03-2009 09:54:07 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Zolang de DDM-1'n in de ochtendspits in de 14500 goed op hun plaats zijn, zal er in de avondspits niet veel aan veranderen, schat ik. Elke andere inzet veroorzaakt dan immers een hoop gesleep in avond en nacht om ze weer in Enkhuizen te krijgen, waarmee elke efficiency-winst in de avondspits bij voorbaat weer verloren gaat. Het "probleem" van de 14500 is overigens dat ze in een 10/20 dienst met de 4500 rijden. Daardoor zijn ze in de ochtendspits de drukste van de twee series en in de avondspits de minst drukke (en moeten er in de 4500 in de avond stellen bijgeplaatst worden...). |
09-03-2009 10:15:16 | ||
---|---|---|
visscher
![]() |
Dat is denk ik bijna het gehele "Probleem", een voordeel van de 4500 ten opzichte van de 14500 is ook nog dat deze doorrijd naar Rotterdam, en daarbij ook de oostkant van Amsterdam bedient, dit is vanwege de HVA toch wel een belangrijke bestemming vanuit West-friesland. |
09-03-2009 10:42:51 | ||
---|---|---|
Iceman
![]() |
Ja dat kan ik alleen maar bevestigen. In de ochtendspits blijven veel studenten (waaronder ik) zitten om door te gaan naar asa/asb. Ik denk zelfs dat er meer mensen blijven zitten dan eruit gaan in asd. De koppeling 4500-4000 is daarom voor studenten uit West-Friesland misschien zelfs wel beter dan de knoop aan de 1500. De aansluiting 4500-4000 kan namelijk wel is erg krap worden, in 2010. Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop. |
09-03-2009 10:49:46 | ||
---|---|---|
ruysdael
![]() |
Ik heb nog altijd het idee dat het meeste volk er in Ass uit gaat, daarbij denk ik dat er minstens net zo veel, zo niet méér studenten van de Zaanlijn + Zaandam afkomen, dan van West-Friesland. Laatst bewerkt door ruysdael op 09-03-2009 11:00 |
09-03-2009 10:53:22 | ||
---|---|---|
Iceman
![]() |
Ik heb het ook over het volk dat er in Asd nog inzit (en dat is aardig wat volk). Daarvan blijven de meeste in de ochtendspits zitten om door te gaan naar Asa/Asb. En uit eigen ervaring merk ik dat er aardig wat volk in Ass uitgaat, maar of dat 'het meeste' is durf ik niet te zeggen. Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop. |
09-03-2009 11:00:19 | ||
---|---|---|
ruysdael
![]() |
Even concretiseren met (al wat oudere) cijfers: Zd: 15.231 Kbw: 2.794 Kzd: 2.388 Wm: 3.737 Kma: 3.898 Utg: 3.243 Totaal: 31.291 Hn: 11.951 Hnk: 4.500 Hks: 1.797 Bkg: 2.068 Bkf: 695 Ekz: 2.848 Totaal: 23.859 Nou, ik vind dit nogal een verschil. Er van uitgaande dat het percentage studenten hetzelfde is, zou ik net zoals NS dat doet, Zaanlijn de voorkeur geven boven West-Friesland. |
09-03-2009 11:10:31 | ||
---|---|---|
ruysdael
![]() |
Quote Gelukkig is er altijd de 7400 nog ![]() ![]() ![]() Laatst bewerkt door mark op 09-03-2009 17:03, reden: smiley uit quote |
09-03-2009 13:16:18 | ||
---|---|---|
hvondelen
![]() |
Dan zal je nog niet een perfecte cross-overstap kunnen creëren, gezien de twee sporen voor de richting Zd tussen Asd en Ass. Maarja, dan wachten de reizigers toch een paar minuutjes. Laatst bewerkt door hvondelen op 09-03-2009 13:18 http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord! |
![]() |
advertentie |
09-03-2009 14:46:52 | ||
---|---|---|
ruysdael
![]() |
Gezien de 2 sporen? Naar Zaandam: Spoor 3/4 (1 perron) Naar Centraal: Spoor 5/6 (1 perron) Ik zie het probleem niet? Ik neem aan dat als je van de 4500 op de 7400 overstapt dat gewoon op spoor 5/6 gebeurt. En omgekeerd op spoor 3/4. Overstaptijd: rond de 8/9 minuten, ideaal dus. Verder heb je ook nog de combinatie 14500-4000 op Ass, welke 5 minuten is. Dus met overstap is er 4x pe ruur een verbinding met Asa/Asb. Bovendien draai je de zaken om, de Zaanlijn had sinds jaar en dag een (al dan niet spitselijke) verbinding met de richting Asa-Asb. Doordat de 4500 persé in dec 2008 (er kon niet effe een jaartje gewacht worden...) IC moest worden verloor het die verbinding. Als het ge-emmer met die 4500 dan is afgelopen in december 2009, lijkt he tme niet meer dan logisch dat de Zaanlijn zijn verbinding weer terug krijgt. Het was al van begin af aan bekend dat de 4500-4000 constructie tijdelijk zou zijn, totdat het ICL uit het zich verdwenen zou zijn! Verder past de koppeling Zaanlijn -> Asa-Asb ook in de corridorgedachte (Alkmaar-Eindhoven). In de plannen van 2020 staat ook een Sprinter Uitgeest-Rhenen en een Sprinter Uitgeest-Rotterdam voor de Zaanlijn ingetekend, iets wat straks in december (tijdens de spitsen) dus al werkelijkheid wordt. Als West-Friesland dan tóch zo'n sterke drang heeft naar een verbinding met (één van) die stations is de enige oplossing denk ik de 14500 per Bijlmer-constructie naar de Meer te brengen, en op het stuk Asd-Asb (met mogelijk extra stop te Asa) het open te houden voor reizigers. Laatst bewerkt door ruysdael op 09-03-2009 17:02 |
09-03-2009 17:58:24 | ||
---|---|---|
davidov08
![]() |
Het lijkt mij dat de Zaanstad inderdaad meer recht heeft op een rechtstreekse verbinding met Asa/Asb dan West-Friesland. Dus tenzij de 4500 na koppeling aan 1500 een stop gaat maken in Zd (waar ik tegen zou zijn), lijkt het mij goed de 4000-zuid weer te koppelen aan de 'oude' 4000-noord (ipv de 4700 naar Amo zoals nu). Zoals gezegd is er een goede overstap van 4500 op sprinters richting Asa/Asb. De oplossing van maccerr om de 14500 naar Bijlmer door te laten rijden vind ik goed gevonden, ik weet alleen niet of dat past ten zuidoosten van Asd. Trouwens, als we 't toch weer over de 4500/1500 koppeling hebben; daar heeft de NS nog niks over naar buiten gebracht in de voorstellen naar het Locov (alleen 1500 door naar Schothorst). Nu kan ik me herinneren dat ze nooit zo scheutig zijn met het verstrekken van informatie over koppelingen richting het Locov, maar is deze beslissing uit het conceptstadium c.q. is deze 'semidefinitief' te noemen aangenomen dat er geen tegenslagen zijn met de materieellevering (omdat VIRM(4?) was ingepland). |
09-03-2009 18:39:14 | ||
---|---|---|
Iceman
![]() |
Nouja als de overstap 4500>sprinter richting Asa/asb goed is, is het voor alle kanten prima. Zoals in 2008 was het echt dramatisch (4500>4000 was 27 minuten). Dan is het nu (deze DRGL) echt beter. En vergeet niet dat de intercity status van de 4500 al een jaar was uitgesteld, dus NOG een jaar wachten zou wel heel erg ongeloofwaardig zijn. Bovendien is het zo erg ook weer niet met de huidige DRGL. De 4000-->4500 koppeling is alleen in de spits (koppelen) een probleem, en dat kan ook nog is opgelost worden ook. Voor de rest komt de 4000 steeds vaker op tijd in Asd, en is DDAR een prima maatje voor beide series ![]() Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop. |
09-03-2009 19:03:38 | ||
---|---|---|
montrose
![]() |
tja , waar je woont bepaalt waar je voor of tegen bent . In het Locov verhaal staat dan wel niets over de 1500 naar Ekh, maar wel over de 4000 naar Utg en over de 7400 naar Utg in de spits. Om iedereen een beetje te vriend te houden lijkt mij de oplossing van maccer : a. creatief. b. het ei van Columbus om toch van Hn naar Asb te reizen in de spits. Laatst bewerkt door montrose op 09-03-2009 19:03 |
09-03-2009 19:14:35 | ||
---|---|---|
Iceman
![]() |
Ja, ik heb in de oude DRGL ook al eens een balletje opgegooit of de 14500 door kon ri asb en misschien verder richting Utrecht als een soort spitsversterker (we hadden vroeger immers ook de 3500 die doorging op de 3200). Maar dat is nu met de komst van de 17400 misschien een beetje teveel van het goede. Enige probleem is misschien dat men de 14500 nu niet elke keer (?) via asb richting de Wgm rijdt. In de middag zie ik in iedergeval de 14500 weer vaker rechtstreeks uit de Wgm komen. Dus ik weet niet of men er wat voor voelt om verplicht (je hebt reizigers mee dus je moet wel) via Asb naar de Wgm te rijden. Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop. |
09-03-2009 20:24:06 | ||
---|---|---|
R-ekz
![]() |
Quote De Zaanlijn heeft toch al meer treinen naar Asd dan Ekz? En zoals al aangegeven zijn het oude cijfers, naar maar weten is het reizigersvervoer van en in de richting van Ekz alleen maar gestegen. |
09-03-2009 20:26:26 | ||
---|---|---|
Buffel1450
![]() |
Dus je bedoelt dat de 1500 niet meer in de spits van Amf via Apd naar Dv rijdt??????![]() |
09-03-2009 20:27:35 | ||
---|---|---|
Iceman
![]() |
Dat wordt waarschijnlijk de taak van de 2800![]() Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop. |
09-03-2009 20:39:23 | ||
---|---|---|
Virm-4
![]() |
Waarom verbinden ze Deventer nog een keer met rotterdam? |
09-03-2009 20:46:25 | ||
---|---|---|
Damian
![]() |
Omdat het in Amf veel vertragingen gaat schelen als de 1500 naar Amfs laat rijden en de 2800 naar Dv. Volgens mij heeft NS zelfs de ambitie om dat al in juni in te laten gaan als de trek-trek treinen gaan verdwijnen, en gelijk hebben ze.... Laatst bewerkt door admin op 09-03-2009 21:44, reden: Onnodige quote verwijderd |
09-03-2009 21:23:43 | ||
---|---|---|
joost01
![]() |
Bovendien komt er dan een beter over het uur verspreide dienst op Dv-Apd-Amf. |
09-03-2009 21:32:44 | ||
---|---|---|
mdj
![]() |
Amf-Apd-Dv Nu: 30/30, spits: 5/25. Straks: 30/30, spits: 8/22 Dv-Apd-Amf Nu: 30/30, spits: 5/25 Straks: 30/30, spits: 12/18. Ofwel, alleen in de ochtend heb je een beetje spreiding. Andersom... voor die 3 minuutjes extra ruimte zou ik de moeite doen om een twee hele series om te gooien. Laatst bewerkt door mdj op 09-03-2009 21:33 |
09-03-2009 21:44:26 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Quote En toch vind ik dat LOCOV hier een terecht punt heeft. De discussie speelt op 2 niveaus: -De materieelplanning (korte termijn) -De 'categorisering' (lange termijn) Wat de korte termijn betreft kan LOCOV dus gerust zijn, de 9100 wordt de eerste paar maanden geen SGMm/SLT. Maar die garantie geldt in het gunstigste geval tot het eerstvolgende wijzigingsblad. Wie een jaar geleden gezegd had dat de 7000 verSGMd zou worden, zou immers ook voor gek versleten zijn (behalve dan wellicht voor enkele insiders). Doordat de NS de wereld (te) simplistisch in IC's en Sprinters wil verdelen, lokt zij dit soort onrust zelf uit. Eigenlijk zou er een principieel standpunt moeten komen op welke voorwaarden ergens SGMm/SLT ingezet zou mogen worden. Zl-Gn is te lang om zonder WC te rijden, zeker in de wetenschap dat veel reizigers hier toch (bijna) een uur in zitten, dus veel meer dan de 15 minuten waarvoor NS de Sprinterformule heeft ontwikkeld. Daarnaast heeft dat Sprintergebeuren nog iets eigenaardigs: De NS heeft het als een 'formule' bedacht waarin het vergeleken wordt met een metro: minder comfort, maar daar tegenover hoge frequenties en snellere reistijden. In de 9100 zou echter alleen het comfort erop achteruit gaan, zonder hogere frequenties of snellere reistijden. M.a.w. NS zou er goed aan doen om niet klakkeloos elke stoptreinserie tot Sprinter te bombarderen, of in elk geval dan alsnog randvoorwaarden te stellen aan de materieelinzet (en daarvoor lijkt mij LOCOV een uitstekende waakhond ![]() Laatst bewerkt door daniel81 op 09-03-2009 21:46 |
09-03-2009 21:50:21 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
LOCOV heeft zich niet te bemoeien met materieelplanning of naamgeving van het beestje. Dat is de uitvoeringskant en die moet je aan de NS over laten. Kerntaak is klantwaarde, als comfort (incl. toiletten), aansluitingen, rijtijden enzo. |
09-03-2009 21:51:04 | ||
---|---|---|
dumpy_dump
![]() |
QuoteDat plan schijnt weer in de ijskast te staan, er kwam te veel bij kijken qua planning om al in juni van start te gaan. Denk hierbij niet zozeer aan materieeldiensten maar vooral aan personeelsdiensten en ProRails onderhoudsroosters. |
09-03-2009 22:26:16 | ||
---|---|---|
Iceman
![]() |
Dat is goed nieuws. Tot december dus nog de Darretjes waar ze horen, de Enkhuizerlijn%02%. Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop. |
09-03-2009 23:09:31 | ||
---|---|---|
davidov08
![]() |
Ik zal wel iets gemist hebben, maar wat heeft 't doorrijden van de 1500 naar Amfs & het verdwijnen van het trek-trek materieel (wat dus niet gaat lukken voor eind dit jaar, dat had ik al eerder meekregen) precies te maken met het behoud van de DDAR op de Enkhuizerlijn? |
09-03-2009 23:13:18 | ||
---|---|---|
Iceman
![]() |
Al zou de knoop 1500>4500 in juni al doorgaan neem ik aan dat er ook wel VIRM zou komen rijden%09%. En nu dus tot december waarschijnlijk nog DDAR. Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop. |
09-03-2009 23:30:32 | ||
---|---|---|
davidov08
![]() |
Ah dankje... ja ik had nooit opgevangen dat er ook sprake was van voortijdige 4500 koppeling bij de vervroegde '1500 / Amf-optimalisatie'![]() |
09-03-2009 23:36:21 | ||
---|---|---|
Iceman
![]() |
Capaciteit is zeker een punt ja. Een VIRM 6 heeft bijvoorbeeld minder zitplaatsen dan een 7400 DDAR. Bovendien vind ik een DDAR persoonlijk stabieler, en tsja het ramt gewoon lekker door%02%. Maargoed, ik denk niet dat dit het goede topic hiervoor is![]() Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop. |
10-03-2009 00:52:44 | ||
---|---|---|
davidov08
![]() |
Om het over de capaciteit te hebben in 4500/1500 en veranderingen door materieelverandering in DRGL2010 (dat lijkt me ontopic); Als ik het goed heb geteld heb is de zitplaats capaciteit als volgt: ______________1e klas____2e klas (+klapstoelen)_____TOTAAL DDAR-74xx____64_________478_____________________542 VIRM-VI_______132________468_____________________600 ICL___________100________400_____________________500 (9 bakken + 2x loc) Dus totale capaciteit van een virm is het grootst, en zowel de 1500 als 4500 profiteren daarvan. De 2e klas capaciteit gaat in de 4500 wel achteruit met ca. 10 plaatsen, en er wordt vast ook iets op de staplaatsen ingeleverd (heb zo snel niet staplaats-cijfers kunnen opduikelen voor DDAR en ICL, VIRM VI heeft er ca. 280). Maar goed, we weten niet eens wat voor VIRM samenstelling beschikbaar komt voor de 4500(/1500). Een VIRM-IV lijkt mij mogelijk buiten de spits (net als de 78xx-DDAR nu), weet alleen niet of dat gaat volstaan op Asd-Amfs. Maar of het in de spits 2x IV wordt of 1x VI, daar zou ik nog niks over kunnen zeggen. (off-topic; over dat 'stabiliteitsprobleem' van de VIRM2/3 ben ik 't met je eens. Ik ga gewoon lekker beneden zitten ![]() Laatst bewerkt door davidov08 op 10-03-2009 00:54 |
10-03-2009 08:12:34 | ||
---|---|---|
Iceman
![]() |
Volgens de gegevens die ik heb heeft een DDAR 7400 511 2e klas zitplekken en een VIRM VI 464![]() Laatst bewerkt door Iceman op 10-03-2009 08:24 Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop. |
10-03-2009 09:32:44 | ||
---|---|---|
ruysdael
![]() |
Zoals aangegeven bestaat een 7400-stam uit Bvk+Abv+Bv+Bv+Loc. Oftewel (2e klas): 110+48+128+128 = 414, en incl. klapstoelen: 10+20+22+22 = 488. Een 7800-stam volgens mAbk+Bv+Abv+Bvk: 16+128+48+110 = 302, en incl. klapstoelen: 368. Een VIRM-VI heeft volgens Wikipedia 442 zitplaatsen 2e klas + 26 klapzittingen = 468. Het verschil tussen een VIRM-VI en een 7400-DDAR is dus zo'n 20 zitplaatsen, mee te leven, denk ik. Een VIRM-VI biedt daarentegen 100 zitplaatsen meer dav een mDDM-stam, welke ook dagelijks worden ingezet op de Enkhuizerlijn. Quote Het vervoer op de Zaanlijn zal ook gestegen zijn, aangezien er in de tussen tijd vernieuwd materieel (SGM -> SGMm) is ingezet, en Zaandam ondertussen 4x per uur IC's heeft gekregen richting Alkmaar en Utrecht. Tijdens de spits heeft de Zaanlijn even veel treinen naar Asd, als Ekz. Maar omdat er op de Zaanlijn een strakke kwartiersligging zit, en de afstand niet al te groot is van/naar Amsterdam kan er worden volstaan met SGMm-materieel. Maar doordat de 4500 Intercity is (iedereen moet een zitplaats hebben!) én door die scheve ligging (vanwege het kruisen) is DDM-1/DD-AR materieel in 's ochtends de 14500 en 's middags de 4500 vereist. Los hiervan blijft het feit dat de Zaanlijn meer reizigers bedient, en dus naar mijn mening, voorrang krijgt op de verbinding met Asa/Asb. Van begin af aan is duidelijk geweest dat de 4500-4000 koppeling een noodoplossing was, dus het lijkt me weinig zinvol om daar nu alsnog op terug te komen. Dan nog even wat overstappen op een rij, zo slecht hebben de West-Friezen het namelijk niet: 4500>7400: 9 minuten. (ass) 14500>4000: 5 minuten. (ass) 4500>4000: 3 minuten (asd). Tot slot lijkt het me logisch/duidelijk dat NS het liefst Intercity-materieel in de 4500 ziet. Het is immers een Intercity. Het is daarbij verre van handig om een dergelijke serie aan een stoptreinserie als de 4000 te verbinden. Ikw eet dat er hier DDAR-fans in de zaal zijn, maar ik denk dat de realiteit gebied te zeggen dat VIRM toch praktischer op de lijn is. Ik weet dat de 5400/4900 etc. ook het predikaat 'Intercity' voeren, maar ik heb geen zin om die discussie weer te gaan voeren. |
10-03-2009 10:07:43 | ||
---|---|---|
Iceman
![]() |
Ja natuurlijk snap ik dat men VIRM inzet. Ik vind het alleen als hobbyist erg jammer. En natuurlijk kan je met virm 4/6 rijden. Alleen ik hoop dat men in de spits er wat bij plakt, want dat is gewoon nodig. En verder is er natuurlijk de 14500 die gelukkig met DDM-1 blijft rijden.%02% Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop. |
10-03-2009 14:37:23 | ||
---|---|---|
Virm-4
![]() |
De nieuwe 2800 gaat zeker gewoon met ICM(m) rijden?Quote Maar er rijden toch drie treinen Amf-Apd-Dv en omgekeerd in de spits of heb ik nou iets gemist... Laatst bewerkt door Virm-4 op 10-03-2009 14:42 |
10-03-2009 14:42:12 | ||
---|---|---|
Damian
![]() |
Quote De knoop 1500-4500 had sowieso niet plaats gevonden in juni. Het ging puur om de 1500 Asd-Amfs en de 2800 Rtd-Amf(Dv). Maar dat schijnt dus ook niet door te gaan. Ik heb vandaag gehoord dat er na het wijzigsblad in juni nog 3 stammen ICL blijven rond rijden. Maar wat er binnen NS verteld wordt berust helaas ook niet altijd op de waarheid.... ![]() |
10-03-2009 15:22:47 | ||
---|---|---|
robbertc
![]() |
Er wordt pas wat vertelt als het definitief is (tenminste, zo zou het moeten zijn), zodat je niet dit soort geruchten in de wereld krijgt. Besluit 'juni' moet volgens mij nog genomen worden (hier ben ik niet zeker van, overigens) |
10-03-2009 15:27:09 | ||
---|---|---|
dennistd
![]() |
Quote Nee hoor, alleen op Apd-Dv: 1600/1700/140/240 Amf-Dv 1500 Amf-Dv 7000 Apd-Dv (stoptrein) Laatst bewerkt door dennistd op 10-03-2009 15:27 |
10-03-2009 19:17:32 | ||
---|---|---|
timtrein
![]() |
QuoteHm, dan heb ik waarschijnlijk diverse malen gedroomd dat ik moest staan ![]() |
10-03-2009 19:36:00 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Er op plannen is iets anders dan dat het met 100% zekerheid nooit voorkomt. |
10-03-2009 19:57:49 | ||
---|---|---|
robbertc
![]() |
QuoteHier ben je niet goed ingelicht: "Intercity" betekent niet automatisch dat je een zitplaats moet hebben. Er worden genoeg Intercity's op 'acceptabel' (=beperkt aantal sta-plaatsen) gepland (de bekende 15 minuten-grens). Noem een: 3400, 4900, 2200.. |
10-03-2009 20:05:56 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Dit zijn naar mijn idee geen 'echte' IC's, de 2200 heet zelfs nog sneltrein en datzelfde gold tot dec 06 ook voor de 3400 en 4900. Zijn in de 'echte' IC's staplaatsen ook ingecalculeerd? Ik denk aan een 500/700, 800, 3000, ....? |
10-03-2009 20:18:47 | ||
---|---|---|
robbertc
![]() |
Nee, daar niet. Hoewel de 500/1700 Amf-Ut discutabel is.. Laatst bewerkt door robbertc op 10-03-2009 20:19 |
10-03-2009 20:25:47 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Nou ik zou ze maar niet incalculeren want dan gaat het helemaal mis. Sinds de doorlopkoppen dichtgesoldeerd zijn, kun je niet meer verwachten dat reizigers zich exact gelijkmatig over 4 treinstellen gaan verdelen. En voeg daarbij nog het probleem dat de IC's uit het westen in Ut veel te ver doorrijden, waardoor de westzijde overvol is terwijl aan de 'Ah-zijde' er zeeën van ruimte overblijven. Maar dit is voer voor een nieuwe discussie: 'Onhandig geplaatste bakborden' ![]() Laatst bewerkt door daniel81 op 10-03-2009 20:26 |
10-03-2009 20:27:34 | ||
---|---|---|
roeter
![]() |
500/1700 : in spits staplaatsen Ut - Amf v.v. 1600/1700: Dv - Es v.v. dusdanig variërend in samenstelling dat ook buiten de spits het soms echt gezellig wordt - 1641 is berucht, en 1732 is ook niet echt aantrekkelijk. Over dagen dat er ergens beurzen zijn (Ut, Rai) maar te zwijgen. |
10-03-2009 20:28:23 | ||
---|---|---|
robbertc
![]() |
Quote'Niet geplaatste bakborden' %03% |
10-03-2009 20:32:53 | ||
---|---|---|
ruysdael
![]() |
QuoteJa, maar de gemiddelde reistijd van deze 'Intercity' (verkapte stoptrein hoe je het noemen wil, ligt tussen de 32 (Hoorn) en 58 (Enkhuizen) minuten. Dus volgens de, inderdaad welbekende, 15-minutengrens moeten deze treinen met zitplaatsen gepland worden, waardoor dubbeldeks materieel noodzakelijk is. Het zegt in dit geval niet per definitie dat de lijn Hn-Ekz per veel reizigers heeft. Op de Zaanlijn kan wel aan de 15-minutengrens worden gehouden, dus wordt daar ook materieel ingezet met veel sta-capaciteit. Toch blijkt dat het aantal reizigers op deze lijn fors groter is, waardoor mijn oordeel is dat deze lijn zogenaamd meer 'recht' heeft op een verbinding met Asa en Asb. |
10-03-2009 20:45:42 | ||
---|---|---|
robbertc
![]() |
Nja, "dubbeldeks-materieel noodzakelijk" is het ook lang niet. Het gaat om de capaciteiten van een trein. Een VIRM-VI is een dubbeldekstrein, maar heeft ongeveer net zoveel capaciteit als een ICRm-7. In de 4500 zijn 1 of 2 treinen die met 8 bakken VIRM moeten rijden (vanwege perronlengte niet vervangbaar door enkeldeks-materieel), maar in een koppeling 4500-1500 kunnen meer dan de helft van de omlopen met een VIRM-VI gereden worden, dus ook heel makkelijk met enkeldeks (bijvoorbeeld ICRm-7 of ICM 8 oid). |
10-03-2009 21:17:55 | ||
---|---|---|
ruysdael
![]() |
Om eerlijk te zijn had ik het inderdaad over de drukste treinen. De minder drukke treinen kunnen het ook makkelijk met enkeldekstreinen af ja %02%. |
10-03-2009 21:37:37 | ||
---|---|---|
Iceman
![]() |
En lopen de 4500 en 1500 een beetje gelijk qua rezigers? Ik bedoel, een 45xx kan best met een VIRM 6, maar kan die doorgaande 15xx dat ook? Speelt het idee van ICM 8 en/of ICR 7 in de 1500/4500 ook echt, of wilde je alleen maar een voorbeeld geven? Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop. |
10-03-2009 21:50:27 | ||
---|---|---|
dh3201
![]() |
Quote Daar hebben ze in het buitenland een mooie oplossing voor: verplichte zitplaatsreservering, zijn er geen vrije zitplaatsen meer in het reserveringssysteem, dan worden er geen reserveringen meer voor die trein uitgegeven. Shqiperise-lopers? |
10-03-2009 21:56:18 | ||
---|---|---|
robbertc
![]() |
QuoteVoorbeeld ![]() |
10-03-2009 22:12:09 | ||
---|---|---|
Dre
![]() |
Quote 1641... tsja. Dat ligt er maar helemaal aan wat er per 1626 uit Es/Dv komt. Tegenwoordig is het op vrijdag i.i.g. weer 2 stellen op Dv-Es, da's al een begin. In de vorige drgl was een ICM-III vaak het enige dat de 1641 reed, vandaar dat ik die trein standaard vermeed, zeker omdat ik wist dat de daaropvolgende 1743 met 3 stellen toch wat ruimer was. Maar goed, van die trein wordt tegenwoordig het 3e stel ook regelmatig in Dv afgetrapt. 1732 heeft natuurlijk 2 treinen die een groot gedeelte van de route ook rijden. 1532 en 12732 rijden tezamen Dv-Gd, net als de 1732. Ik zou persoonlijk liever zien dat de 1528 (of z'n 2800 equivalent) ook op Dv-Amf rijdt. Beetje vreemd dat dat de enige in de serie 1518-1532 is die doordeweeks niet in Dv start (en dat is aan het perron in Apd ook wel te zien, stiekem hoop ik elke keer dat de 1728 zonder te stoppen aan het perron voorbij schuift). %02% |
10-03-2009 22:16:23 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Of niet de (nieuwe) 2800, maar de 7000 doorleggen naar Amf met stops te Stroe en Barneveld Noord. |
10-03-2009 22:24:02 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Dan moet je wel iets aan Barneveld Noord doen, maar verder kan het![]() |
10-03-2009 22:26:12 | ||
---|---|---|
mdj
![]() |
Wellicht kan je aan het perron van Apd zien, dat de 1528 niet Dv-Asd rijdt, omdat de 1728 de eerste trein is richting het westen na de 9:00uurs grens. Vooral met het blokkerkaartje danwel brunakaartje kon je dat heel mooi zien: 10-12 bakken redelijk bezet (NS beoordeling: 7 bakken is zat), na Apd staanplaatsen in de hele gang in de eerste 6-7-8 bakken. |