27-10-2008 20:12:11 | ||
---|---|---|
robbertc
![]() |
12561 is achterin ook vrij leeg.. |
27-10-2008 20:27:08 | ||
---|---|---|
willy84
![]() |
Als we het toch over Utrecht-Zwolle gaan hebben dan meld ik mijn indruk ook even. 561 is idd overkill maar wel fijn als je er dagelijks mee reist en bereid bent een stuk te lopen. De 12561 is vol, overvol wil ik hem niet noemen. 12 bakken VIRM passen wel 1400 mensen in ofzo. Er zijn treinen in de 800 serie die 12 bakken behoorlijk goed vullen maar dan noem je ook gelijk de drukste serie tussen grote steden. Maw als de 500 12 bakken VIRM echt nodig had dan zou de 800 er wel 18 nodig hebben ofzo. |
27-10-2008 21:31:30 | ||
---|---|---|
jeepee
![]() |
Ik denk dat 12-14 bakken genoeg is voor Ut - Zl. Misschien dat een enkele voortrein nodig is. Wel is het zo dat misschen maar 30% ri Shl en Asd moet uit de richting Zl. Maar goed, volgen mij is er al ergens een topic over de Hanzelijn en de gevolgen daarvan. Het nut van de 1500 lijkt of duidelijk. Een IC verbinding houden met Asd vanuit het oosten. |
27-10-2008 21:50:14 | ||
---|---|---|
lucky
![]() |
Quote In 12 bakken VIRM, met 2x VIRM VI passen 880 mensen in de 2de klas, dus waar jij de 1400 vandaan haalt weet ik niet. (In 1x DDM-1 passen net zoveel reizigers in de 2de klas als in 12 bakken VIRM. ) Verder heeft de VIRM 260 eerste klas zitplaatsen en DDM-1 192. Voor de rest laat ik het maar rusten, dit gaat over de 1500 zoals door anderen al gemeld. |
![]() |
advertentie |
28-10-2008 08:02:40 | ||
---|---|---|
edegroot
![]() |
Ik zie hier steeds meer berichten die meer richting bezetting N-O gaan en zaken mbt de Hanzelijn. Daar gaat dit topic niet echt over. |
28-10-2008 09:35:18 | ||
---|---|---|
joost01
![]() |
Gisteravond reed ik in de 1561 Dv-Amf (vertrek Deventer om 18:08, ICL) en deze trein was praktisch leeg. Ik vraag me ook af wat het nut van deze "spitstoevoeger" is, aangezien er nauwelijks spits is na 18:00 van Deventer naar het westen (andersom is het wat anders). Is dit vooral een positionering van het materieel? Wat ook opviel, was dat de trein in Dv niet op de CTA stond boven het perron van spoor 2, en dat de trein ook niet vermeld stond op het blauwe LCD-scherm met vertrekkende treinen (is daar een naam voor?) |
28-10-2008 09:52:57 | ||
---|---|---|
dvdhoven
![]() |
18:08 uit Dv naar Asd is trein 1564 ![]() Grote kans is dat deze trein is toegevoegd als materieeloverbrenging en als er dan personeel voor handen is, dan kun je hem ook wel voor reizigers openstellen. Dick van den Hoven |
28-10-2008 19:32:25 | ||
---|---|---|
edegroot
![]() |
edegroot: Ik ben maar zo vrij geweest om een 3-tal berichten te verwijderen. Schijnbaar is lezen voor sommige mensen erg moeilijk. Daarom nog maar eens het verzoek hier alleen nog on-topic berichten te plaatsen die ook echt over het topic gaan. |
28-10-2008 20:06:29 | ||
---|---|---|
bloober
![]() |
QuoteDie 260 zitplaatsen berusten neem ik aan op 2x VIRM-VI? En heeft DDM-1 serieus 192 eerste klas zitplaatsen?! Dat lijkt me wel heel erg veel voor regionaal materieel namelijk. Groetjes, Bloober |
28-10-2008 20:13:06 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Quote Deze trein is één van de voorbeelden waarom ik dit topic gestart heb. Bovenstaande redenering klinkt heel klantvriendelijk en zo zal NSR het ongetwijfeld ook bedoeld hebben. Maar wat is de praktijk? Om 18.08 komt de PON-trein door Apd. De 7000 zit daar zo kort mogelijk achter, maar het verschil is nog altijd 10 minuten. Direct daarachter de qua capaciteit volstrekt overbodige 1564, onmiddellijk gevolgd door een 1700. Als de PON-trein te laat is (wat vrijwel altijd het geval is), schuift alles daarachter ook een paar minuten op, waardoor de overstap 1700->700 in Amf toch weer spannend wordt. Overigens valt me wel op hoe lastig het is een korte topictitel te verzinnen die de lading dekt %03% Wat ik aan wilde kaarten is: Is door de drgl 2007 voor de relatie Asd/Shl -> noordoost de boel verbeterd of verslechterd, en aangezien ik zelf het laatste voorsta: was dat nu echt nodig? Om even wat argumenten uit dit topic op een rijtje te zetten: - De belangrijkste is de autonome reizigersgroei, die extreem versterkt wordt door de stop in Hvs. - De volgende is de ontvlechting van de treinseries, ter beperking van het aantal vertragingen. Vóór 2007 was de 1600 qua punctualiteit één van de slechtste van het net. Heeft iemand enig inzicht in hoe dat nu is? - Het derde argument blijf ik niet erg sterk vinden: er zijn weinig/geen andere inzetmogelijkheden voor ICL Wat ik ook graag wil weten: wat is de capaciteit van 9*ICL tov 6 bakken ICM? M.a.w. hoe groot is de capaciteitsgroei op de verbinding Asd-Amf? |
28-10-2008 20:17:20 | ||
---|---|---|
lucky
![]() |
Een stam ICL heeft +/- 355 2de klas en 100 1ste klas zitplaatsen. 2x ICM-III heeft 332 2de klas en 70 1ste klas. (Gebaseerd op het oude ICM, dus niet ICMm)Quote Ik kan er niks anders van maken. Echter valt het opzich nog mee ten opzichte van het grote aantal 2de klas zitplaatsen. De verhouding is beter dan veel ander materieel. Edit: En ja, dat is inderdaad gebaseerd op 2x VIRM VI. Laatst bewerkt door lucky op 28-10-2008 20:34 |
28-10-2008 20:29:05 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Dus voor de 1500: tel uit je winst, maar liefst 23 zitplaatsen in de 2e klas! Voor 2007 reden de meeste 1600-en namelijk met 10 bakken ICM (6 Asd en 4 Shl, in de spits een extra stel naar Shl). Nu rijden de meeste 1600-en met 2x ICM (meestal 4+3) en de 1500-en met 9* ICL, hetgeen qua capaciteit dus vergelijkbaar is met 13 bakken ICM. En 13 bakken past met gemak op Amf, Apd en Dv. Mag ik daarom hierbij de voorzichtige conclusie trekken dat wat capaciteit betreft, de noodzaak van de 1500 er -op een enkele spitsrit na- niet is? |
28-10-2008 20:34:43 | ||
---|---|---|
superboer
![]() |
@Lucky. een VIRM VI heeft 132 plaatsen 1e klas en 464 2e klas, DDM1 128 plaatsen 1e klas en 764 2e klas.![]() Garantie tot aan de voordeur. |
28-10-2008 20:45:47 | ||
---|---|---|
mark
![]() |
Mark: A.u.b. terug naar het onderwerp: de serie 1500. |
28-10-2008 20:46:10 | ||
---|---|---|
lucky
![]() |
De VIRM's zal een verschil tussen de versies zijn, en blijkbaar is er bij de berekening van het DDM-1 iets verkeerd gegaan.![]() Edit, nog even een kleine correctie: Na hernieuwde berekeningen kom ik voor ICL uit op 446 zitplaatsen 2de klas. Ik ben uit gegaan van BB + B-BD-B + BB en dan heb je nog 2 A rijtuigen welke uit 3 verschillende soorten rijtuigen kunnen bestaan met vele verschillen in aantal zitplaatsen. Laatst bewerkt door lucky op 28-10-2008 21:07 |
28-10-2008 23:44:48 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Materieel blijft het leukst om over te babbelen. Maar voor dit topic: er is geen enkele sprake van dat de serie 1500 bestaat om ICL te kunnen inzetten. De serie 1500 bestond in de planen al heel lang toen men in relatieve paniek besloot een sloot rijtuigen te gaan leasen en de serie 1500 deed zich gelukig voor als de serie waarin men ze "kwijt" zou kunnen. Qua traject/rijtijden en met een redelijk gemiddelde samenstelling die aan de behoefte zou voldoen. |
29-10-2008 09:03:59 | ||
---|---|---|
joost01
![]() |
Je vergeet nog een belangrijke reden: de integratie van de 140 in de dienstregeling van de 1600. Omdat deze treinen niet te splitsen zijn, heb je in elk geval op de tijden dat de 140 rijdt ipv de 1600, een extra verbinding Amf-Asd (de 1500) nodig. Dan is het, in het kader van een heldere dienstregeling, het geen gek idee om de 1500 de hele dag door te laten rijden. Wat betreft de 1600: mijn ervaring is dat deze vooral vertraging opliep in de West-Oost richting, omdat er in Amf, bij het koppelen, nog op een deel gewacht moest worden. Dat probleem is nu voorbij. Neemt niet weg dat ik liever de uitlopers van de 2800 en 1500 zou omdraaien (dus Asd-Amf-Amfs en Rtd-Amf-Dv). |
29-10-2008 12:47:45 | ||
---|---|---|
berkel73
![]() |
QuoteAlleen jammer dat er op zondag geen 1500 is die aansluiting geeft op de eerste 140 naar Berlijn. Hoewel dat vast niet de drukst bezette trein uit de 140 zal zijn, vind ik het toch raar dat er geen 1500 op aansluit. Station Zuid en Duivendrecht zijn op dat tijdstip ook niet al te best per OV bereikbaar (lees: alleen met de nachtbus), waardoor je vanaf Asd nu al om 6:29 de trein naar Schiphol moet nemen en daar kunt overstappen op de 141. Mooie, maar ongetwijfeld onhaalbare oplossing zou m.i. zijn dat de 141 iets eerder van Schiphol zou vertrekken om vervolgens als enige trein uit de 140-serie per week (maar iedere dag zou natuurlijk nog mooier zijn ![]() Laatst bewerkt door berkel73 op 29-10-2008 12:48 |
29-10-2008 13:08:50 | ||
---|---|---|
taigagaai
Moderator ![]() |
De 143 begint al in Asd en de 142 eindigt in Asd. Dus er rijden nog steeds treinen uit de 140 serie van en naar Asd. Dat is overigens ook een wens van de DB. |
29-10-2008 13:16:20 | ||
---|---|---|
dumpy_dump
![]() |
Miv de nieuwe drgl is dat niet meer. |
29-10-2008 13:46:28 | ||
---|---|---|
joost01
![]() |
Maar dan zijn er wel 7 treinen per dag op de route. Daarmee is de 1500 alleen maar meer nodig dan nu al het geval is. In die zin is de 1500 een toekomstvaste serie. Ik zou me overigens kunnen voorstellen dat qua vervoersvraag, de 1500 wel een kwartiersdienst zou kunnen vullen op Amf-Asd. Dat de Gooilijn dit niet toelaat, moge duidelijk zijn. |
29-10-2008 14:40:18 | ||
---|---|---|
ruysdael
![]() |
Vooral in het dal is de 1500 volgens mij niet bepaald een serie die nu 'druk' te noemen is. Tijdens de spits wil die wel gevuld zitten, in een van de drukkere slagen rijdt dan ook 9 bakken ICM. Voor wat betreft de eerste 140, ik heb dat moeten oplossen door ons aller GVB buslijn 192 te nemen (één van de eerste ritten) naar Schiphol Plaza/NS. |
29-10-2008 15:10:05 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Buiten de spitsen heeft, naar recent onderzoek, de 1500 genoeg aan 7 bakken ICL (Niet dat dat gaat gebeuren, maar ik bedoel maar...). Goed teken, want dat duidt erop dat de 1500 het over het grootste deel van de dag met een VIRM-6 kan doen als de ICL weg zijn. |
29-10-2008 17:08:22 | ||
---|---|---|
fugazi
![]() |
De 1500 is vanuit Hilversum handig voor naar Amsterdam, maar voor naar Amersfoort is het alleen handig als die altijd door zou gaan naar Deventer, wat niet altijd zo is%03% Voor de rest zit de 1500 sommige andere treinseries in de weg, en belangrijke overstappen gaan soms verloren%07% Van een betrouwbare bron heb ik te horen gekregen dat met de nieuwe dienstregeling de 1500 wél blijft bestaan ![]() ![]() ![]() Laatst bewerkt door fugazi op 29-10-2008 17:08 |
29-10-2008 17:14:59 | ||
---|---|---|
nielske90
![]() |
Quote Wat maakt dat nou weer uit. Als je vanuit Hilversum naar Amersfoort wilt, maakt het toch niks uit waar de trein na Amf heen gaat... ![]() |
29-10-2008 19:11:05 | ||
---|---|---|
willy84
![]() |
Quote Ik weet niet over hoeveel passagiers het dan gaat. Mijn indruk van deze serie is dat de verhouding spits/dal gelijkmatiger is dan menig andere serie daar Amsterdam centrum vele dagjes mensen trekt welke buiten de spits reizen. S'avonds is de Amsterdam tak, naar mijn indruk, duidelijk drukker dan de lijn naar Schiphol en neem daar in mee dat die 3 stations heeft ten opzichte van 1 bij de 1500. |
29-10-2008 20:07:30 | ||
---|---|---|
joost01
![]() |
QuoteQuoteQuote Tsja, Asdz en Dvd zijn nu eenmaal vooral stations voor kantorenparken en universiteiten en hogescholen. In de ochtend- en avondspitsen zeer druk en daarna is er weinig meer te beleven. 's Avonds is er nu eenmaal meer activiteit in Amsterdam centrum, rondom Asd. Laatst bewerkt door joost01 op 29-10-2008 20:08 |
29-10-2008 20:12:26 | ||
---|---|---|
mark
![]() |
Mark: Enkele berichten verwijderd. |
29-10-2008 20:16:50 | ||
---|---|---|
visscher
![]() |
Quote Zijn er tijden dat een VIRM-6 niet genoeg capaciteit bied? en om hoeveel tekort aan capaciteit gaat het hier? En bij hoeveel en welke treinen is dit het geval? |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
29-10-2008 20:49:47 | ||
---|---|---|
dumpy_dump
![]() |
Gezien het feit dat er in een aantal treinen 9 bakken ICM rijdt: ja, die tijden zijn er. Ga er maar van uit dat dat de treinen zijn die nu met 9x ICM rijden. Welke dat precies zijn weet ik niet. |
29-10-2008 21:10:25 | ||
---|---|---|
robbertc
![]() |
tbv 1563 |
30-10-2008 01:05:51 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
QuoteAls de betrouwbare bron het over 2009 heeft gehad, is de bron helaas volledig onbetrouwbaar. Als het over 2010 gaat, dan klopt het met de redenering die we hier aan het ophangen zijn over de 1500, ook in combinatie met doortrek op de 4500. |
30-10-2008 01:10:14 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
QuoteHet lijstje heb ik niet, ik heb het alleen gelezen. Gebleken is wel dat 1520 structureel te klein is (met 9 ICL dus) en de treinen tussen 1518 en 1526 ongeveer aan de maat zijn (in de even richting in de ochtendspits dus). |
30-10-2008 21:44:02 | ||
---|---|---|
vinny004
![]() |
Ik zit een beetje te filosoferen over de terugkomst van de Oude Noord-Oost: Shl - Asd - Hvs - Amf - Es. Hiermee kun je de 140 perfect integreren, en via Duivendrecht zet je dan een snellere korte IC in. |
30-10-2008 22:14:13 | ||
---|---|---|
timtrein
![]() |
Had dat niet als probleem dat je dan het hele emplacement Asd moet overkruisen? |
30-10-2008 22:23:12 | ||
---|---|---|
dumpy_dump
![]() |
Dat is als je naar Haarlem wil, wil je naar Schiphol gaat dat wel goed. |
31-10-2008 10:17:04 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Quote Dat lijkt mij een heel goede oplossing: reizigers uit Duitsland krijgen weer een rechtstreekse verbinding met Asd, en reizigers uit Twente houden een overstapvrije verbinding met Shl (en dat-ie er een paar minuutjes langer over doet, is geen probleem op een (vlieg)reis die uren duurt). Het is dan wel handiger als de treinen tussen Amf en Asd/Shl dan weer in hun oude volgorde gaan rijden (dus dat het Asd-deel als laatste in Amf aankomt). Maar ik weet niet in hoeverre dat drgl-technisch inpasbaar is. |
31-10-2008 14:00:56 | ||
---|---|---|
floriss
![]() |
De oude Noord Oost reed vanaf Amsterdam Centraal door als stoptrein naar Hoofddorp. Dus die reistijd was wel een behoorlijk stuk langer dan via de Zuidtak. Gaan we dit herstellen of moet die non-stop van Amsterdam Centraal naar Schiphol rijden. Los van het feit of de oude Noord Oost inderdaad herstelt zou moeten worden of niet zit je volgens mij voor zowel de korte als de lange termijn met een gebrek aan capaciteit op de westtak. Op dit moment maken de 3900, 2600, 3300, 9100, 2200 en Thalys gebruik van de Westtak. Moet een van deze series dan geschrapt of omgeleid worden om ruimte te maken voor het herstel van de Noord Oost? Of wil je een van deze series (3900, 2600 of 2200) koppelen aan de Noord Oost? In de toekomst, als de HSL volledig in werking is, ontstaat er een nieuwe capaciteitsknelpunt. Waarbij volgens de voorlopige plannen de huidige 3900 zal sneuvelen tussen Amsterdam en Schiphol. Blijven naast 6 HSL treinen per uur, alleen nog de 3300 en 2600 over. Dus tenzij de je de Noord Oost kan koppelen aan een andere treinserie die via Amsterdam Centraal naar Schiphol rijdt, zie ik een terugkeer er niet gauw van komen. |
31-10-2008 14:51:31 | ||
---|---|---|
robbertc
![]() |
Je treinnummers via de westtak kloppen niet helemaal: Momenteel zijn het de 2100, 2600, 3300, 3900, 9200 (BNL) en Thalys |
31-10-2008 14:57:59 | ||
---|---|---|
mark
![]() |
Ik ben nog altijd voorstander van een Noord-Oost vanaf Gn en Es naar Amf-Hvs-Asd-Ass-Shl-Ledn-Gvc, een IC Asd-Ass-Hlm-Ledn-Gvc i.p.v. de 2600 en een IC Amf-Hvs-Asdz-Shl. |
31-10-2008 15:21:24 | ||
---|---|---|
ruysdael
![]() |
QuoteEnige kanshebber hiervoor is de 2600, en deze stopt ook op Sloterdijk en Lelylaan (hierdoor krijgen deze delen van Amsterdam weer hun oude NO-verbinding terug). Ik zie het helemaal zitten, maar of het voor NS rendabel is... ![]() |
31-10-2008 15:40:25 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Het zou wel een doortrek zijn in een traditie van inmiddels ruim 20 jaar, ook als het niet een doortrek zou zijn die er al eerder geweest is (de Moeder van de doorgetrokken treindiensten in Amsterdam en daarmee van Hoofddorp Opstel). Als extra treindienst via de Westtak en naar Schiphol zie ik 'm niet zo zitten vanwege de baanvakcapaciteit, doorknopen op de 2600 vanwege de capaciteit van het materieel, al kan dat meevallen. Het was trouwens bijna zover: voor 2010 wordt - met een volledige HSL-Zuid - nu gekeken aan het aan elkaar knopen van de 1500 aan de 4500 en van de (gewijzigde) 2600 aan de 3900 naar Lelystad, om de spoorbezetting van Amsterdam rond te krijgen. Ik ken de tijden niet, maar zo te zien ligt de verschoven 2600 heel dichtbij de aankomst- en vertrektijden van de 1500 ![]() |