|
Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina): SLT |
![]() |
| 16-10-2025 09:03:29 | ||
|---|---|---|
|
martijn
|
Zo consequent is dat bij ICM niet gegaan, anders had de 4007 nog veel langer rond gereden ipv de 4044. |
|
| 16-10-2025 19:28:43 | ||
|---|---|---|
|
timtrein
|
Dat is dan ook de enige afwijking ;) omdat dat eigenlijk geen bakwissel was, maar een herbouw van de AB 4044 met gebruikmaking van de 4007-bak. Ik verwacht dat die bak ook een ander baknummer heeft gekregen dan die de AB 4007 had. |
|
| 16-10-2025 19:49:51 | ||
|---|---|---|
|
cuneo56
|
Het idee achter een bak code nummer was toch o.a. dat zoiets niet zou veranderen, waar die bak ook in terecht zou komen? |
|
| 16-10-2025 19:52:43 | ||
|---|---|---|
|
timtrein
|
De AB 4007 is best wel verbouwd voordat 'ie in de 4044 gezet is. Ergens ligt er een grens tussen uitwisselen van een bestaande bak met bestaand nummer, en wijzigen van een bak in een andere bak. |
|
|
advertentie |
| 16-10-2025 20:25:11 | ||
|---|---|---|
|
cuneo56
|
Is bekend, maar op basis van een bakcode nummer zou de historie met dus al de verbouwingen en wisselingen goed te volgen moeten zijn en zou er juist geen rekening gehouden moeten worden met vernummeringen |
|
| 16-10-2025 21:22:23 | ||
|---|---|---|
|
treinhobby
|
Grappig dat we deze discussie in 2021 ookal gevoerd hebben naar aanleiding van de bakwissel van ICMm 4034:
|
|
| 17-10-2025 00:10:02 | ||
|---|---|---|
|
thom
|
Dat is nog wat anders dan Cuneo bedoeld, NVR nummers zijn namelijk weer wat anders dan bakcodes :)
In het voorbeeld wat je noemt zal de bakcode van de betreffende bak niet veranderd zijn, want aan de bak zelf is niets gewijzigd, al klopt het wijzigen van het NVR nummer eigenlijk ookal niet.
Het idee is immers dat de bakcodes de index zijn voor (bouw)tekeningen, schema's etc, en dan word het lastig als er onderling verschil in zit.
Voor verbouwingen van gehele serie's bakken, werd nogweleens administratief een A achter de bakcodes toegevoegd, zo was 120 de bakcode van de mBDk's van plan U met de Werkspoor motor, en na de ombouw naar de SACM MGO werd dat 120A.
Maar in het kader van de verbouwde AB bak van de 4007 is het wel een leuke vraag of daarvoor een nieuwe bakcode toegewezen is geweest, voor de destijds verongelukte en gesloopte sBFk van 4224 is destijds een nieuwe bak gebouwd die daarbij een nieuwe bakcode 398 kreeg ipv 395, omdat deze door gebruik van andere onderdelen technisch afweek van zijn seriegenoten. Laatst bewerkt door thom op 17-10-2025 00:30 |
|
| 01-12-2025 16:55:36 | ||
|---|---|---|
|
tmk787
|
krijgen de SLT treinen nog gele koppen of niet net zoals flirt en sng |
|
| 01-12-2025 17:04:07 | ||
|---|---|---|
|
Dhany78
|
Nee, deze krijgen bij hun eerstvolgende revisie de Flow kleurstelling van buiten en nieuwe stoelen en aankleding van binnen. |
|
| 01-12-2025 18:03:09 1 | ||
|---|---|---|
|
anlern
|
|
|
| 01-12-2025 19:29:05 | ||
|---|---|---|
|
timtrein
|
Dat denk ik wel, anders moeten ze binnen een paar jaar aan de kant. |
|
| 01-12-2025 20:11:31 | ||
|---|---|---|
|
thom
|
Revisie is sowieso een breed begrip, want er kan besloten worden om alleen een technische revisie te geven, of een revisie van het casco, een combinatie van beide of heel wat andere opties die je onder revisie kunt benoemen. |
|
| 01-12-2025 22:38:42 | ||
|---|---|---|
|
train85
|
|
|
| 02-12-2025 11:30:12 | ||
|---|---|---|
|
NIJMEGEN
|
Is dat een anticiperen op het mogelijk decentraliseren van de stoptreindiensten? |
|
| 02-12-2025 11:59:33 1 | ||
|---|---|---|
|
Klaas88
|
SLT zou wanneer het andere stoelen met klaptafels krijgt wel geschikt kunnen worden voor Sprinter/IC diensten kunnen worden. Ik vind dat zelf nog steeds fijnere machines dan de SNG's. Ik denk dat het afhangt van of NS sprinter diensten moet gaan afstaan aan andere vervoerders of dat alle sprinter lijnen bij NS blijven. |
|
| 02-12-2025 12:00:46 | ||
|---|---|---|
|
MennoSBB
|
Is dit niet gewoon onderdeel van de bezuinigingen, uitstellen van grote revisies in het algemeen werd recent al gemeld als een van de maatregelen om kosten te besparen samen met de versnelde uitstroom van de ICM. Daarnaast moet je afvragen of het ook nodig is. Ze hebben in 2019 al nieuwe stoelen gekregen, het interieur is dus nog lang niet aan vervanging toe. Al missen ze natuurlijk wel oplaadpunten voor mobiele apparaten, maar dat is ook een moderne luxe. Als er technisch of constructief gezien ook geen grote problemen worden verwacht dan heeft het verder ook helemaal geen zin om een grote revisie in te plannen. |
|
| 02-12-2025 13:10:50 | ||
|---|---|---|
|
aarclay
|
Ik heb pas nog tijdens een pers-meeting met iemand gesproken die verantwoordelijk voor het materieel. Maar er is geen planning bekend over de modernisering van de SLT. |
|
| 02-12-2025 13:19:49 | ||
|---|---|---|
|
train85
|
|
|
| 02-12-2025 13:40:01 | ||
|---|---|---|
|
Daan!
|
Het zal te maken hebben met kosten inderdaad. Welke investeringen moet je doen in het materieel om het te laten voldoen aan de eisen van deze tijd en weegt dat op tegen de baten en de risico's. |
|
| 02-12-2025 13:41:11 | ||
|---|---|---|
|
Muizeneus
|
Die snap ik niet. Ik heb juist altijd gedacht dat reviseren een vorm van geld besparen is, omdat je daarmee de aanschaf van nieuw materieel uitstelt. Omgekeerd, als je materieel niet reviseert moet je het dus eerder vervangen door nieuwe treinstellen en daar hangt een veel hoger prijskaartje aan... |
|
| 02-12-2025 13:44:35 | ||
|---|---|---|
|
Daan!
|
Maar SLT is geen VIRM, DDZ of ICM. |
|
| 02-12-2025 13:55:25 1 | ||
|---|---|---|
|
anlern
|
Dat gaat ook gebeuren. NS heeft de optie opengehouden om meer flirt flex stellen te bestellen en zal deze ook benutten om SLT te kunnen vervangen. |
|
| 02-12-2025 14:26:11 | ||
|---|---|---|
|
cuneo56
|
Een revisie zoals dat nog gebruikelijk was met Hondenkoppen en Mat '64, waarbij de bakken helemaal kaal werden gemaakt en vervolgens weer " als nieuw" werden opgebouwd kent men al lang niet meer. Er wordt bijgehouden/ onderzocht wat de " zwakke " plekken zijn en die worden aangepakt . Zaken die goed zijn en dat naar verwachting ook blijven laten ze met rust.En dat heten dan.b.v. tussentijdse acties of zo iets maar niet meer revisie. |
|
| 02-12-2025 15:01:56 3 | ||
|---|---|---|
|
martijn
|
Stomme vraag misschien, maar zulke revisies bestaan toch nog gewoon, zoals bijvoorbeeld bij VIRM momenteel? |
|
| 02-12-2025 15:23:17 | ||
|---|---|---|
|
bnv
|
Geen grote revisie kan ook te maken hebben met de mogelijk verouderde digitale infrastructuur van de stellen. Stamt wellicht nog uit 2007 tijdens de nieuwbouw. Updates uiteraard aangebracht. Bij grote revisie zal dat mogelijk compleet vernieuwd moeten worden. Hoeveel geld zal daarvoor nodig zijn? Te kleine serie in vergelijk met VIRM waar dat denk ik wel is gebeurd. Tegen die tijd dat alle grote revisies zullen zijn uitgevoerd zijn de stellen ook minimaal 25 jaar oud en is nieuwbouw aantrekkelijker en goedkoper Laatst bewerkt door bnv op 02-12-2025 15:30 |
|
| 02-12-2025 15:56:17 | ||
|---|---|---|
|
treinhobby
|
Zijn er voor ERMTS inbouw nog ingrijpende aanpassingen nodig? Of past dat allemaal binnen de huidige techniek en stuurtafel? |
|
| 02-12-2025 16:22:21 1 | ||
|---|---|---|
|
Oldskool
|
Dat past allemaal, aangezien er al stellen rond gereden hebben met ERTMS tussen Utrecht en Asd. |
|
| 02-12-2025 16:48:25 | ||
|---|---|---|
|
selivio
|
Nou, goedkoper denk ik eigenlijk niet. De revisie van VIRM 1 was op zo'n 450 miljoen (416 bakken) begroot, de VIRM 2/3 (242 bakken) op 502 miljoen, en die van de VIRM 4 (204 bakken) op 323 miljoen. Als je dat vergelijkt met de 400 miljoen die de nieuwe FLIRT's gaan kosten voor "maar" 36 stellen (180 bakken), dan kom je toch uit dat revisie goedkoper zou moeten zijn(en ja, dit is een hele ruwe berekening, en met de kosten veranderen per dag tegenwoordig). |
|
| 02-12-2025 17:22:04 | ||
|---|---|---|
|
Klaas88
|
Dat hangt er denk wel vanaf wat er allemaal vervangen /aangepast moet worden, ook in de techniek en software. Maar om de SLT nu al door flirt flex te vervangen lijkt mij ook wel zonde van het geld. Daar zwemt ns tegenwoordig niet heel veel in... |
|
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
| 02-12-2025 17:24:22 6 | ||
|---|---|---|
|
Anoniem9
|
Laten we ook maar gewoon afwachten wat de échte plannen van NS zelf zijn en door NS zelf aangekondigd wordt in plaats van allemaal dingen te speculeren. Zolang er niks officieel bekend is kunnen we er ook nog weinig van zeggen. |
|
| 02-12-2025 19:04:30 2 | ||
|---|---|---|
|
sjoerd
|
Daar is iets voor te zeggen. Aan de andere kant is het aardig om hier verschillende invalshoeken naast elkaar te zien. Daardoor wordt toch ook kennis overgedragen en wordt het gespeculeer juist afgeremd. We houden zo samen de spanning erin! |
|
| 03-12-2025 21:22:34 | ||
|---|---|---|
|
thom
|
Updates zijn er alleen om nieuwe functies toe te voegen of bugs uit het systeem te helpen (en die zullen er na al die jaren alwel uit zijn), en dat soort systemen draaien toch dedicated en standalone. Hooguit is de verkrijgbaarheid van nieuwe reserve hardware een aanleiding om zulks te moeten vervangen. Laatst bewerkt door thom op 03-12-2025 21:23 |
|
|
Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina): SLT |
![]() |