Dienstregeling 2009, wat is waar?
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
01-07-2008 22:45:11
Damian
Damian
Quote
nielske90:
Quote
geertw: ICL in een serie die onderweg kop maakt lijkt me vragen om problemen
Wat maakt het dan eigenlijk uit. Of de machinist van cabine moet wisselen bij ICM of dat ie van de ene loc naar de andere loc loopt?%03%


-Beugels neerlaten
-In motor ruimte ATB/Dodeman (Bij een 1800 nog 1 handeling extra)
-In motor ruimte batterijschakelaar uitzetten

Vevolgens met bedieningssleutels van beide locs naar de andere kant lopen. Dus als je afgelost wordt moet ook de machinist zich bij de aankomende loc melden om de bedieningssleutels van beide locs over te nemen.

Vevolgens op vertrekkende loc:

- Batterij schakelaar in dienst zetten
- In motor ruimte ATB/Dodeman in dienst zetten.
- Loc opbouwen en ENR test uitvoeren(noodbatterijen) duurt zeker 1 minuut.
- Dodemanstest uitvoeren (Is je lucht weer weg)
- Remproef (half bar, opremmen en lossen met lage druk overlading)
- GSM-R instellen

Geloof me....van cabine wisselen bij een ICM gaat veeeeel sneller.
 

01-07-2008 23:21:44
broek53
broek53
Bij een trek-trekcombinatie moet je een loc afbreken (jargon, vrees niet) en eentje opbouwen (ook jargon), en dat kost sowieso meer tijd dan het ombouwen (weer jargon) van een treinstel. Daarnaast moeten in trek-trekcombinaties de ATB-kleppen in de machineruimte gesloten, respectievelijk geopend worden.  

02-07-2008 12:03:33
davidov08
davidov08
Als het last-moment plan van 1500+4500 doorgaat dan neem ik aan dat de NS zo snel mogelijk een adviesaanvraag moet indienen bij Locov en ProRail (misschien nu eindelijk eens andersom ) om de zaak nog rond te krijgen voor het ingaan van de DRGL09.

Laatst bewerkt door davidov08 op 02-07-2008 12:03
 

02-07-2008 12:51:13
vinny004
vinny004
Formeel hoeft dat niet volgens mij, omdat het twee verschillende treinseries betreft die in principe gelijk blijven.  


Somda In de Wolken Weddings advertentie

02-07-2008 13:20:24
broek53
broek53
Jawel, al gaat de spooropstelling van Amsterdam C wel over de kop. Dat is (ook) een formaliteit in de zin van de dienstregelingaanvraag, maar omdat we het over de formele kant van de zaak hebben, zou dat wel moeten.

Overigens: houd het onderwerp maar in portefeuille voor het nieuwe topic "Dienstregeling 2010, wat is waar?". Eerder zal het niet worden, en sowieso niet het begin van de Dienstregeling 2009. Waar het verhaal in dit gremium vandaan gekomen is, is mij nog een raadsel.

Laatst bewerkt door broek53 op 02-07-2008 15:29
 

02-07-2008 17:13:50
abcde
abcde
Quote
broek53: Overigens: houd het onderwerp maar in portefeuille voor het nieuwe topic "Dienstregeling 2010, wat is waar?". Eerder zal het niet worden, en sowieso niet het begin van de Dienstregeling 2009. Waar het verhaal in dit gremium vandaan gekomen is, is mij nog een raadsel.


En als de IC gaat rijden tussen Asd en Hoorn Kersenbogaard, en de stoptrein Shl - Hoorn wordt doorgetrokken als stoptrein naar Ehz ?

Het lijkt me ook meer logisch : tussen Hoorn - Ehz wordt overal gestopt. Laat hier dan ook de stoptrein rijden.
Evt. kan de stoptrein Alkmaar - Hoorn doorgetrokken worden naar Ehz.

... en zou ICL kunnen rijden van Amsf naar Asd tot Hoorn ?! %08%

Laatst bewerkt door abcde op 02-07-2008 17:15
 

02-07-2008 17:17:02
Dre
Dre
Zomaar trouwens een vraag die bij mij kwam opborrelen, waar wordt het extra materieel voor de 140/240 vandaan getoverd? Rijdt de Duitse IC2200 (nu Berlin Ostbahnhof - Münster (Westf.) Hbf) niet meer naar Münster, maar naar Asd/Shl?

Laatst bewerkt door Dre op 02-07-2008 17:17
 

02-07-2008 17:24:51
dumpy_dump
dumpy_dump
Inkorten van de 4500 tot Hnk betekent het opheffen van de rechtstreekse verbinding van Ekz t/m Hks met Asd, en dus overstappen voor veel reizigers.  

02-07-2008 18:30:23
Tjuk
Tjuk
Dan wordt Hoorn wel een heel druk station %08%.  

02-07-2008 19:00:48
dh3201
dh3201
Quote
dumpy_dump: Inkorten van de 4500 tot Hnk betekent het opheffen van de rechtstreekse verbinding van Ekz t/m Hks met Asd, en dus overstappen voor veel reizigers.

Ja en? NSR heft wel meer rechtstreekse verbindingen op:
* Groningen/Leeuwarden/Zwolle - Amsterdam Centraal
* Enschede - Amsterdam Centraal
* Arnhem - Rotterdam Centraal
* Arnhem - Den Haag Centraal
* Haarlem - Utrecht Centraal


Shqiperise-lopers?
 

02-07-2008 19:06:00
ruysdael
ruysdael
De stations tussen Ekz en Hnk zijn typisch forenzische stations met Amsterdam Sloterijk / Centraal. Je kunt het vergelijken met de Zaanlijn. Hoewel je met de 3300 ook Amsterdam Sloterdijk aan doet, dat is toch wel het station met de meeste in- en uitstappers als het tussen Centraal en Sloterdijk gaat. Als je de 4500 gaat inperken tot Hnk denk ik dat deze (mede vanwege het niet stoppen op Zd en Pmr) in het dal echt als LM'etjes zal rijden, dan doe je het puur voor de stations Hoorn en Hoorn Kersenboogerd. Nog iets wat tegenstaat, is dat je de 3300 niet in het pad van de 4500 kan krijgen i.v.m. de paden tussen Ass en Hfd.  

02-07-2008 20:06:53
maurits
maurits
Quote
Dre: Zomaar trouwens een vraag die bij mij kwam opborrelen, waar wordt het extra materieel voor de 140/240 vandaan getoverd? Rijdt de Duitse IC2200 (nu Berlin Ostbahnhof - Münster (Westf.) Hbf) niet meer naar Münster, maar naar Asd/Shl?


Ik denk dat je daar wel rekening mee moet houden, die treinen rijden vanaf Osnabrück naar Berlijn en weer terug in een tweeuursdienst met de IC140.

De IC's Berlijn-Münster rijden tussen Osnabrück en Münster als extra's tussen de uursdienst van de ICE/EC/IC-verbindingen Hamburg-Bremen-Münster. Ik denk dat die treinen daar niet heel erg gemist worden.

Waar ik nog wel benieuwd naar ben:
- Behouden de treinen die voorheen naar Münster reden, hun stops in oorden als Bad Oeynhausen?
- Wordt de huidige verbinding die begint/eindigt in Bentheim (IC2245/2242) doorgetrokken naar Hengelo, dit zou namelijk een interessante dagrandverbinding Twente-Berlin vv opleveren.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

02-07-2008 20:51:56
Damian
Damian
Quote
dh3201:
Quote
dumpy_dump: Inkorten van de 4500 tot Hnk betekent het opheffen van de rechtstreekse verbinding van Ekz t/m Hks met Asd, en dus overstappen voor veel reizigers.

Ja en? NSR heft wel meer rechtstreekse verbindingen op:
* Groningen/Leeuwarden/Zwolle - Amsterdam Centraal
* Enschede - Amsterdam Centraal
* Arnhem - Rotterdam Centraal
* Arnhem - Den Haag Centraal
* Haarlem - Utrecht Centraal


NS heeft veel belang bij overstappende reizigers. Er wordt dan namelijk meer geconsumeerd, en dat betekend winst voor NS-dochter Servex.
 

02-07-2008 20:54:39
broek53
broek53
Ja, dat is de perverse versie. Sommige mensen zijn in die kletspraat gaan geloven ook nog - de wereld is een verdorven plaats, dat is duidelijk.
 

02-07-2008 20:59:27
Dre
Dre
Op pagina 5 van dit topic stond het volgende:

Quote
broek53: 141 Shl 06.48 - Berlin Ostbf 13.32
143 Shl 08.48 - Berlin Ostbf 15.32
145 Shl 10.48 - Berlin Hbf 17.17 Szczecin 19.38
147 Shl 12.48 - Berlin Ostbf 19.32
149 Shl 14.48 - Berlin Ostbf 21.32
241 Shl 16.48 - Berlin Ostbf 23.32
243 Shl 18.48 - Bentheim 21.18

242 Hannover 06.40 - Shl 11.08
240 Berlin Ostbf 6.27 - Shl 13.08
148 Szczecin 06.10 - Berlin Hbf 08.39 - Shl 15.08
146 Berlin Ostbf 10.27 - Shl 17.08
144 Berlin Ostbf 12.27 - Shl 19.08
142 Berlin Ostbf 14.27 - Shl 21.08
140 Berlin Ostbf 16.27 - Shl 23.08

Het materieel van tr. 144 gaat als 1677 naar Enschede en de volgende dag terug als 1622 naar Schiphol / Hoofddorp voor 145.

Als we even mee gaan in deze hypothese zou de laatste trein om 20.59 uur vertrekken uit Hgl. Buiten het feit dat trein 243 tussen Hgl en Bh waarschijnlijk geen succes zal worden omdat de aansluiting op de RB61 Bh - Bielefeld Hbf knudde is, betekent dat dus dat er een stam gaat overnachten in Bh. Aangezien er 's morgen geen trein uit Bh in de 140/240 serie vertrekt lijkt het er dus op dat de IC2245 netjes om 7.21 uur uit Bh richting Berost gaat vertrekken. 's morgens verandert er vanuit Nederland dus niets, de 141 is en blijft de eerste trein die de grens over gaat richting Berlijn. Of de IC2242 blijft rijden weet ik niet, lijkt me niet, anders heb je 2 stammen in Bh staan.
 

02-07-2008 21:19:32
bjornl
bjornl
Quote
Damian: NS heeft veel belang bij overstappende reizigers. Er wordt dan namelijk meer geconsumeerd, en dat betekend winst voor NS-dochter Servex.

Meh. De genoemd verbindingen zijn voornamelijk in het kader van de dienstregeling 2007 verbroken, en dat ging om het opvoeren van de robuustheid. Je kan het met de opheffing niet eens zijn, maar het lijkt mij toch een valide reden. Ah-Gvc wordt opgeheven vanwege de verbouwing van Utrecht noordzijde en er komt een rechtstreekse verbinding Ah-Shl (en zelfs Nm-Shl) voor in de plaats. Ook wordt volgend jaar dan Zl-Rsd weer hersteld, dus dat zijn dan minder overstappers op Ah en Nm. Misschien heeft Servex het daar te druk en hebben ze gevraagd om minder klandezie?
 

02-07-2008 21:24:56
Damian
Damian
Quote
bjornl: Misschien heeft Servex het daar te druk en hebben ze gevraagd om minder klandezie?


Dat klopt, want geen enkele reiziger heeft nog zin om in de puinhopen van Arnhem een bakkie koffie te halen
 

02-07-2008 22:06:50
maurits
maurits
Quote
Dre:Als we even mee gaan in deze hypothese zou de laatste trein om 20.59 uur vertrekken uit Hgl. Buiten het feit dat trein 243 tussen Hgl en Bh waarschijnlijk geen succes zal worden omdat de aansluiting op de RB61 Bh - Bielefeld Hbf knudde is, betekent dat dus dat er een stam gaat overnachten in Bh. Aangezien er 's morgen geen trein uit Bh in de 140/240 serie vertrekt lijkt het er dus op dat de IC2245 netjes om 7.21 uur uit Bh richting Berost gaat vertrekken. 's morgens verandert er vanuit Nederland dus niets, de 141 is en blijft de eerste trein die de grens over gaat richting Berlijn. Of de IC2242 blijft rijden weet ik niet, lijkt me niet, anders heb je 2 stammen in Bh staan.


Uit klantperspectief heb je natuurlijk vrijwel niks aan een late verbinding van Hgl naar Bh zonder een fatsoenlijke aansluiting verder Duitsland in. Bovendien zou het me niks verbazen als in de huidige opzet de loc die de 243 wegbrengt, weer terugrijdt naar Hgl en de volgende ochtend weer terug naar Bh rijdt om de 242 op te halen.

Als men nou slim is, rij je met het materieel niet als trein 243 naar Bh, maar als trein 1669 van Shl naar Es. Vervolgens sleep je de stam terug naar Hgl, laat je het spulletje daar overstaan, en vetrek je 's ochtends rond 06.55 als IC naar Berlijn. Dat is niet alleen een handige dag-randverbinding Twente-Berlijn, maar ook voor aansluitende verbindingen via Osnabrück of Hannover een snelle en comfortabele verbinding voor lange internationale treinreizen.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

02-07-2008 22:30:17
Dre
Dre
Quote
maurits: Uit klantperspectief heb je natuurlijk vrijwel niks aan een late verbinding van Hgl naar Bh zonder een fatsoenlijke aansluiting verder Duitsland in. Bovendien zou het me niks verbazen als in de huidige opzet de loc die de 243 wegbrengt, weer terugrijdt naar Hgl en de volgende ochtend weer terug naar Bh rijdt om de 242 op te halen.

Het lijkt me ook al dat ze bij NS Hispeed/DB Fernverkehr weten dat de 243 voor spek en bonen van Hgl naar Bh rijdt, het lijkt er meer op dat het materieel de volgende ochtend per sé in Bh moet starten. Jouw voorstel 1669 rijden, dan LM Es-Hgl en 's morgens een IC vanaf Hgl naar Berlijn laten rijden lijkt me beter dan zo'n trein in de middle of nowhere (wat Bh toch is) te laten starten.

Ik vraag me overigens af of de 8234x en 8244x ritten nu werkelijk nog nodig zijn. laten we de 141 en 240 nemen. De 141 vertrekt om 9:31 uit Bh (loc staat opgesloten op spoor 11, dus kan niet weg, en moet via enkele rangeerbewegingen op het rechterspoor richting Odz komen. Laten we zeggen dat die loc rond 9:50/55 weer terug is in Hgl, dan kan ie 15-20 minuten later weer terug naar Bh om om 10.30/35 meteen voor de 240 gerangeerd te worden. Oké in die tijd kan er wel van personeel gewisseld worden te Hgl, en zit de mcn niet een uur niks te doen in Bh, maar in de DRGL 2008 gaat de loc uit de 147 ook niet terug naar Hgl, maar wacht tot de 140 in Bh aankomt.

Laatst bewerkt door Dre op 02-07-2008 22:33
 

02-07-2008 22:35:30
robbertc
robbertc
Die internationale treinen die aan het begin van de ochtend (Es-Shl) en eind van de avond (Shl-Es) zouden rijden, zijn uit de planning verdwenen. Deze treinen uit de 1600 worden gewoon door binnenlands materieel (ICM) gereden en deze internationale stam rijtuigen blijft in Hfdo/Wgm overnachten...  

03-07-2008 09:44:54
dennistd
dennistd
Het leek mij ook al erg onhandig in Es, omdat daar geen mogelijkheid is om om te lopen aan het perron, waardoor de hele stam geduwd terug zou moeten door de wissels (of er zou een tweede lok daar moeten staan).  

03-07-2008 14:08:16
Dre
Dre
Dat is geen probleem. Rangeerder in de Avmz en rustig naar 404a of 414 duwen, dat gebeurd in Hgl ook wel eens als vanaf daar een stam richting Bh vertrekt. Vanaf bijv. 305a via het linkerspoor naar Aml (spoor AH) naar 302.

Omlopen langs het perron zou dan niet nodig zijn. Als het zaakje naar 404 is teruggeduwd kan de loc 's morgens vroeg omlopen via 414 en 405a zodat die weer voor de trein richting Shl staat, gewoon weer terugduwen naar perron 4 met een rangeerder in de achterste Bpmz.
 

05-07-2008 21:51:55
Dre
Dre
Nog even over de veranderingen in de 140/240:

De huidige 146, die vanaf de nieuwe DRGL als 242 door het leven gaat rijdt op zondag niet meer vanaf Hannover Hbf, maar vanaf Bh naar Shl. Daartoe blijft op zaterdag het materieel uit de huidige 147 (dan 241) overstaan te Bh. Net zoals de 147 zal de 241 op vrijdag en zondag doorrijden naar Berlin Ostbahnhof. Ook IC240, die zal rijden tussen de huidige 146 en 144 zal zondags vanaf Bh rijden. Het treinpaar 145/148 (nu 143/144) naar Szczecin G³ówny zal blijven rijden zoals nu, de 145 rijdt op zaterdag tot Berost, op zondag rijdt ie vanaf Berost.

De IC2200 Berlin Ostbahnhof-Münster (Westf.) Hbf blijft gewoon rijden, de eerste trein (nu IC2245, dan IC2243) rijdt gewoon vanaf Bh naar Berost. De trein 's avonds naar Bh (IC2242) komt te vervallen, en rijdt naar Münster.

Bron: http://www.grahnert.de/fernbahn/bahn2009.pdf

Laatst bewerkt door Dre op 05-07-2008 21:52
 

05-07-2008 23:11:25
maurits
maurits
In dat lijstje staan wel meer interessante dingen:
- De CNL en EN-treinen rijden voortaan onder nummers in de 400, de volgnummers blijven hetzelfde. Trein 301 Asd-Milano wordt dus 401 enzovoort.....
- Volgens het PDF-je heet de zondagse CNL uit Milano nog 1300 ipv 1400 (wat je zou verwachten) en rijdt deze trein op sommige data naar Dortmud, wat mij vreemd voorkomt als je vervolgens weer uit Amsterdam moet vertrekken.
- De DB Autozug 1392 uit Narbonne zou als eindbestemming opeens Amsterdam hebben, hoewel dit wel heel gaaf zou zijn %08%, ga ik er vanuit dat het een typefoutje is.
- De CNL naar/van München schijnt op sommige dagen door te rijden naar Innsbruck ipv Garmisch-Partenkirchen. Op zich ook wel een logischere eindbestemming.

Laatst bewerkt door maurits op 05-07-2008 23:15


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

05-07-2008 23:38:29
kleine_man
kleine_man
De 243 gaat alleen op zaterdag tot Bad Bentheim. De rest van de week rijdt hij door naar Hannover of Berlijn.

Voor de mensen die in het Noordelijk deel van Nederland wonen komt er dus een leuke verbinding via het CNL netwerk bij naar München. CNL 1288/1289 "Meteor" (Hamburg-München) wordt namelijk met Talgorijtuigen gereden. Dat is best relax.

Groet Patrick

Laatst bewerkt door kleine_man op 05-07-2008 23:42
 

06-07-2008 01:26:14
vinny004
vinny004
Ik vind Bad Bentheim als begin/eindpunt zo onlogisch. Het is in 'the middle of nowhere'. Ik denk niet dat het veel reizigers zal trekken.  

06-07-2008 08:12:29
Dre
Dre
Quote
kleine_man: De 243 gaat alleen op zaterdag tot Bad Bentheim. De rest van de week rijdt hij door naar Hannover of Berlijn.

Er staat toch echt:

IC 243 Schiphol 18:49 - Bad Bentheim 21:18, je verwart hem met de trein die 2 uur eerder rijdt, die rijdt naar Hannover Hbf op maandag t/m donderdag, naar Berlin Ostbahnhof op vrijdag en zondag, en "maar" tot Bad Bentheim op zaterdag (om de volgende ochtend de eerste trein naar Shl van 08.44 uur te rijden).

Bh is op zich ook onlogisch als eindbestemming. Dat de IC uit Shl die om 21.18 uur aankomt doorrijdt heeft te maken met het simpele feit dat er anders geen materieel is om de binnenlandse IC naar Berlin Ostbahnhof te rijden vanaf Bh. Het materieel dat hiervoor gebruikt wordt komt om 22.40 uur aan uit Berlin. Dat rijdt in de nieuwe dienstregeling door naar Münster, met als gevolg dat er een stam uit de 140/240 naar Bh moet om de ochtendtrein naar Berlin van materieel te voorzien. Zoals ik al eerder zij, Hgl-Bh zal dan een spek en bonen-rit worden (val me nog mee dat ie niet als LM-rit wordt gedaan).

Waarom men ervoor gekozen heeft om de eerste trein naar Shl (nu 146) op zondag niet meer vanaf Hannover Hbf te laten, maar vanaf Bh is me een raadsel. Als je zo'n trein een beetje rendabel wil houden moet 'em op z'n minst toch op een groter station (bijv. Osnabrück Hbf) laten beginnen. De vraag naar een vroege trein op zondag vanuit Bh naar Shl is klein, in Bentheim hebben ze liever een stoptreinverbinding met Hgl.
 

06-07-2008 13:04:09
maurits
maurits
Quote
kleine_man: Voor de mensen die in het Noordelijk deel van Nederland wonen komt er dus een leuke verbinding via het CNL netwerk bij naar München. CNL 1288/1289 "Meteor" (Hamburg-München) wordt namelijk met Talgorijtuigen gereden. Dat is best relax.


Er is niks nieuws aan deze verbinding, dat rijdt namelijk al jaren zo rond (ergens sinds begin jaren 90). Wat niet weg neemt dat die Talgo-treinen van CNL wel erg relaxed zijn, voor in een slaapcompartiment met douche en WC %08%.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

06-07-2008 16:52:42
lamote_ban
lamote_ban
Quote
Dre: Waarom men ervoor gekozen heeft om de eerste trein naar Shl (nu 146) op zondag niet meer vanaf Hannover Hbf te laten, maar vanaf Bh is me een raadsel. Als je zo'n trein een beetje rendabel wil houden moet 'em op z'n minst toch op een groter station (bijv. Osnabrück Hbf) laten beginnen.
Vroege zondagochtend IC/ICE's worden op dit moment massaal opgeheven in Duitsland omdat ze vaak vrijwel leeg zijn. Daarom wordt het Duitse traject van de 146 geschrapt en resteert in feite een binnenlandse Nederlandse IC (waarvan NS dus ook de kosten zal betalen). Aan dat stukje Bh-Hgl v.v. op za/zo moet je niet te zwaar tillen, de IC's uit Ehv, Gn of Es rijden na Shl ook nog een paar kilometer leeg door naar het opstelterrein. Een vergelijkbare constructie.

Laatst bewerkt door lamote_ban op 06-07-2008 16:53
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


06-07-2008 18:06:27
Dre
Dre
Quote
lamotep: Aan dat stukje Bh-Hgl v.v. op za/zo moet je niet te zwaar tillen.

Laat 'em dan zaterdagsavonds doorrijden naar Es, en 's morgens ook in Es beginnen. Scheelt weer een overstap Hgl->Es v.v. Daar zijn meer mensen blij mee te maken dan doorrijden naar Bh, want daar is A: niets te beleven rond 21:30 en B: is de overstap op de RB61 (voor wie zo laat toch nog naar Osnabrück wil) ronduit rampzalig.
 

06-07-2008 18:50:43
lamote_ban
lamote_ban
@Dre
Ik denk dat de Duitsers om logistieke redenen de trein liever in Bh laten overnachten. De conducteurs in de avondtreinen richting Oosten zijn vaak Duits (en moeten terug), reinigen is in Duitsland goedkoper dan bij Nedtrain en eventueel kunnen ze 's nachts rijtuigen uitwisselen. Vergeet niet dat het een internationale rit betreft waarvan de regie bij DB ligt, dat is anders dan wanneer NS DB-materieel huurt.
 

09-07-2008 21:24:31
broek53
broek53
ProRail heeft de "gecoördineerde dienstregeling 2009" gepubliceerd, een stap op weg naar de capacitietstoedeling. De versnelling van de serie 700 Zwolle - Groningen is daarin, geheel conform verwachting, niet opgenomen. Dat was dan ook een spel van NS voor de bühne. Voor de rest schijnen alle wijzigingen erin te zitten (geef om neem een paar minuten hier of daar).  

09-07-2008 22:06:21
dumpy_dump
dumpy_dump
Wat ik vernomen heb is dat de versnelling van de 880 Ledn -> Ut nog niet doorgaat ivm het beschikbaar houden van een goederenpad Kfh-Em via Ut.  

09-07-2008 22:22:41
broek53
broek53
In de ochtendspits wel versnelling, de rest van de dag niet.  

10-07-2008 01:01:40
NDS
NDS
Quote
maurits: De CNL naar/van München schijnt op sommige dagen door te rijden naar Innsbruck ipv Garmisch-Partenkirchen. Op zich ook wel een logischere eindbestemming.

Dan zal Garmisch-Partenkrichen wel gewoon een tussen stop worden, ik neem dat ze die dan gewoon door trekken vanaf de huidige route.

groetjes Michiel


NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort
 

12-07-2008 22:12:56
stephan90
stephan90
Heeft iemand trouwens enig inzicht op de inzet van ICL volgend jaar. De 3100 lijkt me sowieso niet logisch vanwege Schiphol en ik meen dat het VIRM/ICRm werd aldaar. Verder meen ik ergens vernomen te hebben dat de 2000 niet mogelijk was door het keren op spoor 19.

Staat die 2000 trouwens ongelooflijk lang daar. Gezien de huidige DRGL zou deze daar van .01 tot .29 en van .31 tot .59 staan.. Lijkt me dat er ergens iets gaat veranderen.

En tot slot natuurlijk de serie 1500. Daar blijft het ICL neem ik aan wel gewoon zijn rondjes rijden?

Stephan
 

12-07-2008 22:35:18
lucky
lucky
Er rijden maar 2 setjes ICL in de 2000... dus in dat opzicht heb je niet zoveel mat om te verplaatsen.  

12-07-2008 23:26:21
dumpy_dump
dumpy_dump
2000 gaat inderdaad lang keren op Ut (.02-.28 en .32-.58 uit mijn hoofd) en doet dat op spoor 19, de op spoor 18 kerende 8800 doet een poging om het ook zo lang te doen maar doet het gewoon nog op de huidige manier. Erg fijn, deze spooropstelling van Utrecht...  

12-07-2008 23:29:37
lucky
lucky
En de binnenkomende staat steeds voor de inrijder te wachten omdat de vorige nog in de weg staat. Zelfde idee als met de 1500 in zowel amf als asd.  

13-07-2008 16:03:18
stephan90
stephan90
Quote
dumpy_dump: 2000 gaat inderdaad lang keren op Ut (.02-.28 en .32-.58 uit mijn hoofd) en doet dat op spoor 19, de op spoor 18 kerende 8800 doet een poging om het ook zo lang te doen maar doet het gewoon nog op de huidige manier. Erg fijn, deze spooropstelling van Utrecht...


Blokkeert deze dan niet de 9800? Nu gebeurd het al regelmatig dat de 8800 en 9800 tegelijk naast het perron staan. En met de 9827 heb ik dit jaar regelmatig moeten wachten voor dat een 8800 was vertrokken. Of gaat de 9800 toevallig ergens anders heen.. In ieder geval nog een drukke tijd de komende jaren op Utrecht Centraal.
 

13-07-2008 16:22:28
gkw1969
gkw1969
De 2x 7000 en 2x 7900 is onderdeel van de HOV-as Wdn-Es die de regio Twente in de planning heeft. De doortrekking van de 7000 ieder half uur naar Es wordt dan ook door de regio Twente betaald.

Er lagen zelfs nog plannen om daar een lightrail van te bouwen, maar die liggen onder in de ijskast op dit moment.
 

13-07-2008 18:48:25
robbertc
robbertc
Quote
stephan90:Blokkeert deze dan niet de 9800? Nu gebeurd het al regelmatig dat de 8800 en 9800 tegelijk naast het perron staan. En met de 9827 heb ik dit jaar regelmatig moeten wachten voor dat een 8800 was vertrokken. Of gaat de 9800 toevallig ergens anders heen.. In ieder geval nog een drukke tijd de komende jaren op Utrecht Centraal.
De 9800 gaat naar spoor 12 en deelt het perron met de NO. Ik dacht in de plannen te zien staan dat de 12500/12700 en de 500/1700 van perron wisselen op spoor 11/12.
 

13-07-2008 19:07:49
stephan90
stephan90
Wordt een drukke dan boel daar dan, de 17400 ging er geloof ik ook nog eens kort keren  

13-07-2008 20:23:20
Dre
Dre
Quote
gkw1969: De 2x 7000 en 2x 7900 is onderdeel van de HOV-as Wdn-Es die de regio Twente in de planning heeft. De doortrekking van de 7000 ieder half uur naar Es wordt dan ook door de regio Twente betaald.


Lijkt me niet dat dat werkelijkheid wordt voordat Almelo verdiept klaar is, de 1600/1700, 7000 en 7900 en daarnaast nog enkele goederenpaden wordt met het enkelspoor daar moeilijk. Nu zullen goederenpaden altijd ongeschikt blijven aan de personentreindienst. Dat zou betekenen dat er ook nauwelijks nog plek is voor goederentreinen tussen Aml en Hgl (en dat terwijl Railion ookal onder protest accoord is gegaan met het alternatieve pad via Ht-Ut-Amf-Apd-Dv-Aml-Hgl, terwijl men paden via Zp-Hgl heeft aangevraagd).

Overigens hoorde ik verhalen dat de 7000 tussen Apd en Dv gewoon een uursdienst blijft in de daluren. Klopt dat?
 

13-07-2008 20:35:42
thijs
thijs
Quote
Dre:Lijkt me niet dat dat werkelijkheid wordt voordat Almelo verdiept klaar is, de 1600/1700, 7000 en 7900 en daarnaast nog enkele goederenpaden wordt met het enkelspoor daar moeilijk.

Ik dacht dat de plannen wel doorgingen. De 7000's kruisen elkaar rond Aml, dat is een voordeel.

Quote
Overigens hoorde ik verhalen dat de 7000 tussen Apd en Dv gewoon een uursdienst blijft in de daluren. Klopt dat?

Apd staat altijd tussen haakjes bij de geïntroduceerde plannen. Het lijkt mij echter erg onlogisch om tot Dv te gaan rijden, waar moet je met dat mat heen? In Apd kun je het kwijt op spoor 1 en mooi keren.
 

13-07-2008 21:16:03
Dre
Dre
Op het hulpspoor is inderdaad nog plek voor een trein tussen het vertrek van de 7000 richting Es en de aankomst van de 7900 richting Zl. Dat is welgeteld 6 minuten. (aankomst 7000 te Amri is .04/.34, vertrek 7900 te Amri is .10/.40, voor de rest zit het daar vol.

Een halfuursdienst tot Dv kan met een Sprinter, dan ben je net iets eerder in Dv, en kan gekeerd worden richting Aml, nu komen de beide 7000'ers elkaar bij Dvge tegen. Voor Apd-Dv vrees ik dat de Provincie Overijssel gaat zeggen dat ze vanuit Gelderland maar met geld over de brug moeten komen.
 

13-07-2008 22:42:12
maurits
maurits
In de adviesaanvraag van het LOCOV valt te lezen dat er ook gewoon een halfuursdienst tussen Dv en Apd gereden wordt, zie dit document: http://www.minvenw.nl/cend/overlegorganen/locov/Images/locov%202008-091%20adviesaanvraag%20uitwerking%20dienstregeling%202009_tcm61-219474.pdf

Gezien het aantal in- en uitstappers in Apdo en vooral Twl is er ook wel markt voor een halfuursdienst.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

13-07-2008 23:43:07
gkw1969
gkw1969
De tijden zullen mogelijk toch wijzigen(hoewel bij cXX daar, i.v.m. de IC aansluitschema's Aml-Hgl-Es met de bus, nog geen bericht van is tot op heden.)

Ik verwacht dat de 7000 en 7900 iets anders ingezet gaan worden zodat er een strakke kwartiersdienst is op het traject Wdn-Es. Door dat juist te plannen kun je het precies om de 1600/1700 plannen(lijkt mij).

Overigens, tot op heden, zie ik nog altijd dat de 7000 in Apd gaat rangeren. Aangezien ik daar nooit uitstap weet ik niet of hij spoor 1 werkelijk ook gebruikt of dat hij toch via de combi 3-4 gaat.

Ik ben wel voorstander voor het uitbreiden in Twente, maar dan moet mijn cXX kaart er ook geldig in zijn, dan kan ik het ook gebruiken voor woon- werkverkeer.
 

14-07-2008 00:11:14
mdj
mdj
De 7000 in Aod uit Aml komt aan op spoor 1, naar Aml vertrekt deze van soor 4. Uitzonderingen (zoals op wo en do daargelaten.

Laatst bewerkt door mdj op 14-07-2008 00:11
 

14-07-2008 01:11:17
thijs
thijs
Quote
gkw1969:Ik verwacht dat de 7000 en 7900 iets anders ingezet gaan worden zodat er een strakke kwartiersdienst is op het traject Wdn-Es. Door dat juist te plannen kun je het precies om de 1600/1700 plannen(lijkt mij).

De 7000 richting Aml gaat vanaf december 2 minuten eerder ingelegd worden. Merk in Hgl de mooie overstap van/naar Zp op.
 

14-07-2008 06:59:25
dvdhoven
dvdhoven
Quote
Dre: Voor Apd-Dv vrees ik dat de Provincie Overijssel gaat zeggen dat ze vanuit Gelderland maar met geld over de brug moeten komen.
Ik denk niet dat dat een probleem is. De provincie Gelderland is erg spoorminded. Die heeft al meebetaald aan Twello, Apeldoorn Osseveld, Apeldoorn de Maten, Voorst-Empe en aan aanpassingen in Apeldoorn om kering van de 7000 daar mogelijk te maken. Dus ik verwacht dat de provincie Gelderland wel bereid is mee te betalen aan een half uursdienst als dat nodig is.


Dick van den Hoven
 

14-07-2008 09:13:05
edje
edje
Quote
jzwoferink: De sprinters zijn toch niet geschikt om in de 7000 te rijden, door de opstaptreden kunnen ze bij mijn weten niet langs het perron van Rijssen en Borne.


Onzin, SGMm stellen kunnen in principe gewoon langs perrons.
Een treeplank is altijd zo gemaakt, dat deze nooit buiten profiel is in Nederland.
 

14-07-2008 09:49:57
jzwoferink
jzwoferink
Behalve bij een sprinter , bij overbrenging tussen Deventer en Hengelo hoorden de treeplanken verwijdert te zijn want anders klapten ze tegen de perronwanden aan van Rijssen en Borne.

Volgens regio Twente is het de bedoeling om de SLT in te zetten in de 7000 serie
 

14-07-2008 10:55:37
taigagaai
Moderator
taigagaai
Ik weet niet waar je die klinkklare onzin vandaan hebt, maar vorig jaar september zijn de 2013 en 2994 in Hgl geweest, met treeplanken. Voor het transport naar Denemarken zijn de treeplanken verwijderd, voor het transport door Duitsland. Omdat ze daar niet overal langs de perrons konden komen.  


Somda In de Wolken Weddings advertentie

14-07-2008 11:21:53
broek53
broek53
Nou, dan zijn de 2013 en 2994 daar op die manier "illegaal" geweest. Het voorschrift is namelijk nog altijd dat Sprinters in zekere delen van het land, waaronder het oosten, alleen met afgenomen middentreeplanken mogen komen.
Dat het voorschrift onzin is, is weer een andere zaak - de formele toelating staat vol met dat soort ongerijmdheden of althans volkomen achterhaalde zaken, maar dat leg ik later nog wel eens uit, misschien...

Laatst bewerkt door broek53 op 14-07-2008 11:22
 

14-07-2008 11:42:48
jzwoferink
jzwoferink
Quote
verwoert: Ik weet niet waar je die klinkklare onzin vandaan hebt, maar vorig jaar september zijn de 2013 en 2994 in Hgl geweest, met treeplanken. Voor het transport naar Denemarken zijn de treeplanken verwijderd, voor het transport door Duitsland. Omdat ze daar niet overal langs de perrons konden komen.


Stond ooit eens in een hobbyblad%02%
 

14-07-2008 12:11:47
thijs
thijs
Quote
jzwoferink:Volgens regio Twente is het de bedoeling om de SLT in te zetten in de 7000 serie

Is dat ergens te vinden? Ik kan me niet voorstellen dat er SLT in de 7000 komt.
 

14-07-2008 12:19:23
robbertc
robbertc
Misschien dat er ooit wel SLT in gaat rijden. Maar dan zijn we zeker een aantal jaren verder..  

14-07-2008 12:56:51
jzwoferink
jzwoferink
Quote
thijs:
Quote
jzwoferink:Volgens regio Twente is het de bedoeling om de SLT in te zetten in de 7000 serie

Is dat ergens te vinden? Ik kan me niet voorstellen dat er SLT in de 7000 komt.


Stond in een plaatselijke krant
 

14-07-2008 13:02:40
edje
edje
zie het al, je haalt je info uit betrouwbare bronnen.
Dat hobbyblad heeft het verkeerd, SGMm mag dus gewoon langs Borne en Rijssen rijden.
Is ook regelmatig gebeurd.

En de plaatselijke krant zal wel niet eens weten wat een SLT is.
 

14-07-2008 22:02:57
Damian
Damian
Quote
stephan90: Heeft iemand trouwens enig inzicht op de inzet van ICL volgend jaar. Stephan


Ik heb begrepen dat er volgend jaar twee setjes ICL gaan rijden op de Flevolijn in de spits. In de 14300 serie.
 

14-07-2008 23:59:15
mren
mren
Quote
gkw1969: De tijden zullen mogelijk toch wijzigen(hoewel bij cXX daar, i.v.m. de IC aansluitschema's Aml-Hgl-Es met de bus, nog geen bericht van is tot op heden.)


Voor Es maakt dat niets uit, daar wordt overdag toch 6 keer per uur gereden.

In de avonduren in het -ook daar...waar niet?- met de verlegging van de 7900 nu een drama; die komt nu 5 minuten na het vertrek van de bussen aan (in Enschede vertrekken (vrijwel) alle bussen op de zelfde tijd), terwijl deze vroeger iets voor de IC binnen kwam.
 

15-07-2008 01:23:23
edwin82
edwin82
Quote
jzwoferink: Stond in een plaatselijke krant
Ja en ín die plaatselijke krant staat een artikel dat een wethouder van Rijssen wil dat SLT gaat rijden op de baanvakken in het oosten van het land. Deze zouden minder lawaai maken dan de plan V's die in de 7000 rijden. Dit betekend nog niet dat als een wethouder iets wil het ook gaat gebeuren. Dezelfde wethouder merkte een jaar geleden ook op dat er zware volvo-treinen zouden gaan rijden en dat daarmee de geluidsoverlast zou toenemen. Heel erg wakker was deze wethouder echter niet want als hij langs het spoor was gaan staan had hij gezien dat deze treinen er destijds al veel langer reden. Wethouders en spoorwegwezen gaan niet altijd samen.

Laatst bewerkt door edwin82 op 15-07-2008 01:24
 

15-07-2008 01:36:56
NDS
NDS
Offtopic: Dat mat.64 meer geluid produceert klopt wel, het is het enige materieel dat ik ongeacht de stand van de wind en met de ramen dicht altijd hoor rijden. Terwijl er hier( Ahz-Elst) ook zat cargo's langs komen, maarja mat64 op volle snelheid hoor je gewoon.

Groetjes Michiel


NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort
 

15-07-2008 10:11:30
broek53
broek53
Quote
Damian:
Quote
stephan90: Heeft iemand trouwens enig inzicht op de inzet van ICL volgend jaar. Stephan

Ik heb begrepen dat er volgend jaar twee setjes ICL gaan rijden op de Flevolijn in de spits. In de 14300 serie.
Ja, dat klopt. In feite zijn dat de ICL-stammen die uit de huidige serie 2000 afkomstig zijn - anders gezegd: op Arnhem/Nijmegen rijden ze volgend jaar niet meer.
Complicatie lijkt mij nog wel dat deze composities (9 rtgn en 2 locs) net te lang zijn voor de perrons langs de Flevolijn, Weesp en Diemen Zuid, trouwens.

Laatst bewerkt door broek53 op 15-07-2008 11:02
 

15-07-2008 11:06:14
spoorhaas
spoorhaas
En de Spits serie 14300, is dat stoptrein?

Zoja, wat een krankzinnige aktie dan, getrokken mat in stoptreinen te gooien, hoe krijg je vertraging?

Nu rijden er toch VIRM's?
 

15-07-2008 11:13:00
gkw1969
gkw1969
Tsja, dat is de keuze van de regio Twente: aansluiten op de IC. Dat je dan in Almelo wel aansluiting hebt vanuit de 7900 is alleen maar meegenomen, de basisaansluiting is op de IC. Overigens is het de NS die de tijden van de 7900 in 2006 heeft gewijzigd, ten nadele van bijna iedereen, want een overstap op Esd op lijn 1 naar de UT is dus in de avonduren naatje(overdag heb je iedere 10-15 minuten een bus en is het niet zo erg).  

15-07-2008 11:19:59
dumpy_dump
dumpy_dump
Quote
spoorhaas: En de Spits serie 14300, is dat stoptrein?
Nee. Bekijk de dienstregelingen maar eens op deze site.

Quote
spoorhaas: Nu rijden er toch VIRM's?
Ja.
 

15-07-2008 11:27:25
spoorhaas
spoorhaas
Mijn fout, had de - ook als + gelezen, in dit geval heb ik niks gezegd  

15-07-2008 11:35:43
broek53
broek53
Quote
spoorhaas: En de Spits serie 14300, is dat stoptrein?
Zoja, wat een krankzinnige aktie dan, getrokken mat in stoptreinen te gooien, hoe krijg je vertraging?
Nee, de 14300 is een sneltrein in de zin dat hij verreweg de meeste stations overslaat, en hij zwemt ook nog eens in de rijtijd. Ik sprak ook wat voor mijn beurt wat die tussenstations betreft, maar het is mijn stelregel dat dit soort treinen eigenlijk overal op een verbinding zou moeten passen. Bij de minste verstoring komen ze namelijk in de stoptrein terecht, daar kun je eigenlijk wel op wachten.
 

15-07-2008 14:26:36
Somda
Somda
Quote
broek53:
Ja, dat klopt.

Mooi %08%

Quote
broek53:
Complicatie lijkt mij nog wel dat deze composities (9 rtgn en 2 locs) net te lang zijn voor de perrons langs de Flevolijn, Weesp en Diemen Zuid, trouwens.

Almb,Alm,Dvd,Asdz en Shl lukken wel.

Laatst bewerkt door Somda op 15-07-2008 14:32
 

15-07-2008 14:39:16
broek53
broek53
Nou, Almere Buiten en Centrum zijn op papier net te kort. Nou zal dat niet erg zijn omdat er een dooie Eloc achterop bungelt, maar onze broeders van ProRail kennende die alleen een treinlengte van 273 meter genoemd zien worden, wordt het nog wel spannend.  

15-07-2008 17:57:08
Somda
Somda
In trek/trek bedrijf is er wel een mouw aan te passen.Zeker op Almere Centrum heb je wat uitloop mogelijkheid om met loc voorbij perron te rijden zodat achter het wissel vrij komt.Op Buiten is het geen probleem als de achterste loc buiten perron blijft staan.  

15-07-2008 19:14:14
mren
mren
Quote
gkw1969: ten nadele van bijna iedereen, want een overstap op Esd op lijn 1 naar de UT is dus in de avonduren naatje(overdag heb je iedere 10-15 minuten een bus en is het niet zo erg).


Dat is nu juist helemaal niet erg omdat dat vanaf Drienerlo prima te lopen is. Drienerlo is dan ook (samen met Borne en De Riet) het enige voordeel (overstap van/naar IC) van de huidige 7900-ligging.
 

15-07-2008 20:03:32
Dre
Dre
Quote
edwin82:
Quote
jzwoferink: Stond in een plaatselijke krant
Ja en ín die plaatselijke krant staat een artikel dat een wethouder van Rijssen wil dat SLT gaat rijden op de baanvakken in het oosten van het land.

Misschien moet hij z'n collega in Boxmeer eens gaan opzoeken, die velen (inclusief zichzelf) in de waan hield dat hij wel even zou regelen dat Veolia Buffels zou kunnen huren van NS. Ook al zo'n fantast
 

16-07-2008 12:20:08
Meiziger
Meiziger
Quote
mren: Dat is nu juist helemaal niet erg omdat dat vanaf Drienerlo prima te lopen is.
Ik moet daar af en toe zijn, en moet dan 20 minuten lopen met een zware tas. Na een urenlange treinreis word ik daar bepaald niet vrolijk van.

Laatst bewerkt door Meiziger op 16-07-2008 12:20
 

17-07-2008 01:38:50
Damian
Damian
Quote
broek53: Nou, Almere Buiten en Centrum zijn op papier net te kort. Nou zal dat niet erg zijn omdat er een dooie Eloc achterop bungelt, maar onze broeders van ProRail kennende die alleen een treinlengte van 273 meter genoemd zien worden, wordt het nog wel spannend.


Gewoon 8 bakken tussen die loc's en het is opgelost. Hoeveel bakken reden er overigens een paar jaar geleden op de 4317 en 14320 toen het nog een getrokken trein was?
 

17-07-2008 09:01:13
robbertc
robbertc
Je moet ze wel een beetje kunnen uitwisselen met het ICL uit de 1500-serie, die wel met 9 bkn rijdt. Dus alle ICL met 9 bakken is wel zo handig.  

17-07-2008 09:44:29
broek53
broek53
Quote
Damian: Gewoon 8 bakken tussen die loc's en het is opgelost. Hoeveel bakken reden er overigens een paar jaar geleden op de 4317 en 14320 toen het nog een getrokken trein was?
al het soort oplossingen die beginnen met "gewoon dit of gewoon dat" wantrouw ik altijd een beetje. In dit geval gewoon bijvoorbeeld omdat het niet de bedoeling is dat (teveel) reizigers moeten blijven staan (heb ik nagevraagd). 4317/14320 reden met de Berlijnstam van voor de integratie in de binnenlandse dienst, zijnde zes rijtuigen.
 

17-07-2008 12:02:09
Damian
Damian
Quote
broek53: al het soort oplossingen die beginnen met "gewoon dit of gewoon dat" wantrouw ik altijd een beetje.


Je kan het wel wantrouwen maar wat kan je anders dan die twee stammen inkorten? Voor de dienstregeling 2009 staan er twee ICL stammen gepland op de Flevolijn en 9 rijtuigen+ twee loc's is teveel. Weet jij wat anders dan?

Laatst bewerkt door Damian op 17-07-2008 12:02
 

17-07-2008 12:28:09
broek53
broek53
Wat ik zeggen wil is dat dit soort oplossingen van "dat doen we gewoon even" alles in zich hebben om in de praktijk erg fout te gaan. NS en NedTrain zien kans om getrokkentreinen dagen- en soms wekenlang in de verkeerde samenstelling te laten rijden, om maar eens wat te noemen. Het is dus geen kwestie of het fout zal gaan, maar alleen wanneer .
Inhoudelijk: hold your horses. Met achterop een loc-die-niet-langs-het-perron-hoeft zullen de perrons wel lang genoeg zijn voor loc + 9 rijtuigen en dan hoeven we dat alleen maar (te trachten) uit te leggen aan Prorail.
 

17-07-2008 12:37:28
gkw1969
gkw1969
Dat gebeurt ook in het buitenland wel. Dan moeten passagiers gewoon 1 wagon naar voren lopen om uit te stappen. Alleen in Nederland doen we aan doemdenken en vinden we dat het hele stuk aan het perron moet.
Ik ben zelf buschauffeur en het gaat er mij om dat de deuren bereikbaar zijn, de rest boeit niet. Dat mag voor mijn part 100 meter verderop liggen, als de passagiers maar in- en uit kunnen stappen.
 

17-07-2008 12:57:48
nielske90
nielske90
Quote
gkw1969: Alleen in Nederland doen we aan doemdenken en vinden we dat het hele stuk aan het perron moet.

En logisch; als men wel bij de achterste deur uit wil stapepn dondert men bijna een meter naar beneden. En leg het dan maar eens uit.
Maar goed, buschauffeurs hebben kennelijk toch een andere mentaliteit.
 

17-07-2008 13:52:24
geertw
geertw
Nee, hij zegt dat de deuren bereikbaar moeten zijn. De locs voor en achter hoeven dus _niet_ aan het perron te staan.


http://www.ovinnederland.nl/
 

17-07-2008 14:01:46
gkw1969
gkw1969
Kijk, wederom het doemdenken en even vergeten dat er een omroepbericht door de trein geroepen kan worden(Londense metro gebeurt dat ook) en de technische mogelijkheid om nou juist net die deur vergrendeld te laten.

Er zijn legio mogelijkheden om de problemen op te lossen, alleen moet je wel even nuchter nadenken niet laten leiden door emoties. De wereld is niet zwart-wit, sterker nog... zwart en wit zijn niet eens basiskleuren van het spectrum(dat zijn 9 andere, terug te vinden in de mooie regenbogen)

Voor ieder probleem is er een oplossing.

@geertw: jij begrijpt het: deuren aan het perron, locs er buiten.
 

17-07-2008 14:08:17
nielske90
nielske90
Als alleen de locs buiten het perron zijn, hoef je nog niks om te roepen of reizigers een deur naar voren uit te laten stappen, of ben ik nou gek?

Laatst bewerkt door nielske90 op 17-07-2008 14:08
 

17-07-2008 14:09:55
broek53
broek53
Zeker, ik merk het al: jullie hebben niet te maken met ProRail en niet met IVW. Nou gun ik dat mijn ergste vijand ook niet, dus wees maar blij . Maarre - deze instanties hebben inmiddels wel zo'n beetje alles verboden dat misschien via een afgeleide nog we eens ergens gevaar op zou kunnen leveren (eventueel misschien mogelijkerwijs). Kortom: het doemdenken is bij het spoorvervoer geïnstutionaliseerd in die twee instanties en dat maakt een wat speelse bedrijfsvoering vrijwel onmogelijk.  

17-07-2008 15:00:29
Damian
Damian
Quote
gkw1969: Kijk, wederom het doemdenken en even vergeten dat er een omroepbericht door de trein geroepen kan worden(Londense metro gebeurt dat ook) en de technische mogelijkheid om nou juist net die deur vergrendeld te laten.



Helaas is een omroepbericht niet betrouwbaar genoeg. (werkt niet altijd)
Er zijn inderdaad legio mogelijkheden. Toch zal de mogelijkheid worden gekozen die het goedkoopste is, en dat is met 8 bakken gaan rijden. Desnoods 8 bakken bij alle ICL stammen.
 

17-07-2008 15:04:17
Damian
Damian
Quote
nielske90: Als alleen de locs buiten het perron zijn, hoef je nog niks om te roepen of reizigers een deur naar voren uit te laten stappen, of ben ik nou gek?


Beide locs buiten het perron gaat echt niet. Dat zou ook betekenen dat altijd alle seinen veilig moeten staan om vervolgens de trein 'door het sein' te zetten. Vervolgens moet dan de HC worden ingelicht dat hij kan vertrekken zonder brandende vertreklamp. Dan krijg je het "Weert-effect", en dat werkt daar ook voor geen meter.
 

17-07-2008 15:17:18
nielske90
nielske90
Maar ik zeg ook helemaal niet dat dat zo moet%05% Het wordt boven mij alleen gesuggereerd...

Laatst bewerkt door nielske90 op 17-07-2008 15:17
 

17-07-2008 15:22:09
treinfan
treinfan
Een loc buiten het perron lijkt mij geen probleem...
het gebeurt wel eens op hvs bij het ICL dat de achterste loc gedeeltelijk buiten het perron staat (het idee van: ik kan nog vóór het bordje "10" stoppen, want ik heb maar 9 rijtuigen)
 

17-07-2008 15:35:36
Damian
Damian
1 loc buiten het perron zou is in de meeste gevallen ook geen probleem (tenzij je trein niet vrijkomt). De voortste loc buiten het perron vind ik wel een probleem zoals ik al eerder aangaf. In HVS kan je richting Asd makkelijk een loc buiten het perron laten. Persoonlijk zie ik er de meerwaarde niet van in en doe ik het dus niet.
Quote
nielske90: Maar ik zeg ook helemaal niet dat dat zo moet%05% Het wordt boven mij alleen gesuggereerd...
Dat klopt nielske, dat heb jij ook helemaal niet zo gezegd %02%
 

17-07-2008 18:55:12
dumpy_dump
dumpy_dump
De situatie op de Flevolijn is zo dat altijd de achterste loc buiten zou staan.

Is er trouwens iets tegen het niet trek-trek rijden van die ICL-stammen? Gaat het kopmaken weer op Hfdo gebeuren (ik kan me voorstellen dat je daar niet vrolijk wordt van loc omlopen) of gaat dat weer naar Gv? Omlopen op Llso in de nachtelijke uurtjes lijkt me niet zo'n probleem.
 

17-07-2008 19:01:52
jesse_z
jesse_z
Je zou op Hfdo ook de 'Gvc-methode' kunnen hanteren, zoals die gebruikt wordt in de 1900. Ik weet alleen niet of dat technisch mogelijk is.  

17-07-2008 19:13:34
broek53
broek53
Allemachtig, wat een opmerking over een beetje te kort perron allemaal al niet te weeg kan brengen.... Enfin. Het materieel van de 14300-en gaat ook volgend jaar door naar de Binckhorst overdag wegens ruimtegebrek in Hfdo, en 's nachts lijkt het erop dat het vanwege ruimtegebrek in Llso naar de Watergraafsmeer moet. Het spul rijdt dus meer leeg dan beladen, als dat laatste ook nog eens doorgaat. Het kan nog veel erger overigens, want als er nou ergens ruimtegebrek is, dan is dat in de nachtelijke uren op de Watergraafsmeer - maar dat is een ander chapiter %07%

Laatst bewerkt door broek53 op 17-07-2008 19:13
 

17-07-2008 20:18:52
treinfan
treinfan
Dat klinkt onlogisch, vooral als de 1500 gekoppeld wordt aan de 4500 en daarbij in de spits enkele treinen met VIRM krijgt en de rest ICL. Want dat zou betekenen dat er ICL-composities zijn die alleen in de spits rijden én dat er ICL-composities zijn die juist in de spits niet rijden...
oja, in de 1500/4500 worden het ICL-composities met 8 rijtuigen...%09%
 

17-07-2008 20:22:34
Somda
Somda
Gaat nu niet over de 4500-1500,maar over inzet van ICL in de 14300.
En dus gaat het over 2?treinen(14318 en 14320)
 

17-07-2008 20:23:14
broek53
broek53
@ treinfan: Je hebt ergens een afslag gemist, denk ik. Er komt geen koppeling tussen de 4500 en 1500, zeker niet volgend jaar.
@ keistad: vier treinen, namelijk ook hun broertjes in de avondspits.

Laatst bewerkt door broek53 op 17-07-2008 20:27
 

17-07-2008 20:29:28
Somda
Somda
Ja die doen ook nog mee. Even vergeten.  

17-07-2008 20:55:45
Damian
Damian
Keistad, is het waar dat Llso tijdelijk dicht gaat i.v.m de werkzaamheden rond de Hanzelijn en dat het materieel in de nachtelijke uren opgesteld gaat worden op de dijk net na station Lls?