14-03-2008 11:48:38 | ||
---|---|---|
user37
![]() |
Quote ZONDE!!! Ze hebben 'm juist naar A'dam doorgetrokken omdat dat een stad is met meer potentie dan Dortmund, daarnaast is Amsterdam - Wenen toch wel een klassieke verbinding vind ik. Hopelijk komen ze erop terug. |
14-03-2008 12:24:24 | ||
---|---|---|
maurits
![]() |
De treinen rijden sinds begin december, rond de krokusvakantie is het wel erg druk geweest en reken maar dat er straks in de meivakantie en het zomerseizoen veel mensen mee gaan reizen. Om dus nu al te concluderen dat de treinen niet populair zijn is wat voorbarig. Laten we maar eerst het zomerseizoen afwachten.... Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2) |
14-03-2008 12:38:59 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
Die CNL-ers rijden er natuurlijk niet speciaal voor de hobbyïst, al krijg ik soms wel die indruk. Heb die CNL naar Wenen/Milaan een aantal keren zien vertrekken uit Ut en die keren dat ik in die Oostenrijkse rijtuigen bij elkaar meer dan 5 à 10 mensen heb gezien was het een absolute topavond. Heb ze namelijk ook wel eens zonder iemand erin zien vertrekken. Ik herinner me de nachttreinen in de jaren '80/90 nog al te goed en de meesten daarvan zaten behoorlijk vol, zowel de zit-, lig- en slaaprijtuigen! Denk dat de nachttrein nu ook moeilijker concurreert met het vliegtuig als het gaat om bestemmingen als Wenen of Milaan. |
14-03-2008 12:44:52 | ||
---|---|---|
willy84
![]() |
Prijzen zouden dan wel een stukje omlaag moeten. Naar Moskou ben je goedkoper met het vliegtuig. Wellicht dat het met die vliegbelasting beter wordt. Dat ze die plaatsen niet voor een zacht prijsje weg doen. Leeg rijden levert helemaal niks op. Alhoewel we natuurlijk niet weten wat er in Duitsland allemaal bijkomt. Zoals ik al eerder melde kwam ik reclame van DB tegen voor de CNL in de Combino trams. CNL moet eerst flink reclame maken en stunten om bekendheid te verwerven en een plekje te veroveren. |
![]() |
advertentie |
14-03-2008 14:17:12 | ||
---|---|---|
hvondelen
![]() |
Het gaat duidelijk niet om poputariteit maar om afspraken en het eens worden over dingen, als NS-Highspeed en CNL het niet eens worden over tijden dan houdt het op... Laatst bewerkt door hvondelen op 14-03-2008 14:17 http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord! |
14-03-2008 17:13:09 | ||
---|---|---|
floriss
![]() |
Ik krijg de link niet in het topic geplaatst. Maar over het traject Oost staat in het MIRT van het ministerie van Verkeer en Waterstaat het volgende: Het kabinet heeft besloten af te zien van de aanleg van een nieuwe hogesnelheidslijn langs bestaand spoor. In plaats daarvan is gekozen voor diverse maatregelen ter verbetering en (andere)benutting van de bestaande spoorlijn Utrecht - Arnhem - Duitse grens. Deze keuze is gebaseerd op de resultaten van de studie naar de vervoerwaarde en de economische effecten van een nieuwe hogesnelheidslijn, de kosten van de aanleg daarvan en de nieuwe inzichten in de mogelijkheden van benutting van het bestaande spoor. Met het besluit van het kabinet is de Tracéwetprocedure beëindigd. De totale kosten van de maatregelen om de capaciteit van de spoorbaan op te waarderen, de kwaliteit van de leefomgeving te verbeteren en de veiligheid en de doorstroming van het autoverkeer op het onderliggend wegennet te verbeteren bedragen circa E 555 mln. Enkele kleine infrastructurele maatregelen om de capaciteit en betrouwbaarheid te verhogen, zijn inmiddels gerealiseerd. Het gaat onder andere om enkele perronverlengingen en het aanpassen van het huidige beveiligingssysteem (de zogenaamde kopgroep, kosten E 28 mln). In 2008 wordt een aanvang gemaakt met de realisatie van de projecten in Driebergen - Zeist,Maarsbergen en Bunnik, waarover in het convenant van 22 juni 2006 afspraken zijn gemaakt (kosten E 205 mln). Voor station Driebergen Zeist bestaat al een website: www.stationsgebieddriebergenzeist.nl Laatst bewerkt door floriss op 14-03-2008 17:26 |
18-03-2008 21:09:57 | ||
---|---|---|
julius
![]() |
QuoteWaarom? Ik mis volledig wat NSI/NSH te maken heeft met de tijden waarop DBAZ hun trein laat rijden. Men regelt tractie, rijtuigen noch rangeerwerk... |
18-03-2008 21:17:26 | ||
---|---|---|
hvondelen
![]() |
Maar ze waren het niet eens geworden over de tijden waarop de CNL in Nederland zou rijden, NS wilde het een uur later dan dat CNL dat wilde. Toen zij CNL, nou dan houdt het op, dan gaan we maar weer vanaf Dortmunt rijden. http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord! |
18-03-2008 21:24:20 | ||
---|---|---|
dumpy_dump
![]() |
Dan blijft alsnog de vraag wat NS ermee te maken heeft... |
18-03-2008 21:48:38 | ||
---|---|---|
fastguy84
![]() |
Nou, NS Hispeed heeft in zoverre iets met CNL, dat zij de kaartverkoop verzorgt. En als die wegvalt lijkt het me lastig veel te verkopen in Nederland (NS zou eea waarschijnlijk gewoon doodzwijgen). Zie o.a. http://www.nshispeed.nl/nl/overige-internationale-treinen/nachttrein-citynightline Als (en ik zeg nadrukkelijk *als*) NS(Hispeed) en CNL/DB(AZ) een contract hebben over exclusieve partnerverkoop (uitgezonderd directe aansluitingen à la Treinreiswinkel), dan heeft NS toch wel een zekere officieuze machtspositie. NS(Hispeed, of welke afkorting dan ook) heeft natuurlijk inderdaad niets met de toedeling van paden te maken (padconflicten uitgezonderd). |
18-03-2008 22:22:37 | ||
---|---|---|
fabrierban
![]() |
Ik denk dat NS Hispeed de reizigers liever met de eigen ICE naar Duitsland brengt en ze daar laat overstappen dan dat CNL ze zelf vanaf Amsterdam vervoert. NS Hispeed is zowel partner (kaartverkoop) als concurrent (vervoer) en die constructie werkt natuurlijk niet. Het grote probleem met treinreizen naar het buitenland blijft de gebrekkige kaartverkoop die mensen op alle mogelijke manieren het vliegtuig en de auto in jaagt. Laatst bewerkt door fabrierban op 18-03-2008 22:28 |
18-03-2008 23:09:11 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Alles goed en wel, maar het blijft maar reutelen rond de bewering dat NS iets te zeggen zou hebben rond de treinpaden van welke andere maatschappij dan ook. |
19-03-2008 19:08:08 | ||
---|---|---|
dennistd
![]() |
Op de site van RTV Oost ( http://rtvoost.nl/nieuws/?page=2&cat=1&id=82678 ) is te lezen dat het hulpspoor in Almelo nog zeker tot mei 2009 in gebruik blijft door uitloop van de werkzaamheden. Betekent dat nou ook dat de 7000 nog niet in december doorgetrokken wordt naar Enschede, ivm de capaciteit op het stuk enkelspoor? |
19-03-2008 19:46:26 | ||
---|---|---|
thijs
![]() |
Dat is erg jammer... zou heerlijk zijn als het dubbelspoor weer werkzaam is.. de 7000 ligt tussen de treinpaden van de NO+7900 in(7900 en de IC's komen rond Aml tegelijk aan). Meen wel dat 7000's elkaar ook rond Aml gaan kruisen. |
19-03-2008 19:54:52 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Dat doen ze nu ook al, alleen nu met een kering van 60 minuten en straks rijden ze in de 60 minuten op en naar naar Enschede. Volgens mij lagen er wat te veel goederenpaden in de weg van het doorrijden naar Es op enkelspoor. |
19-03-2008 21:17:13 | ||
---|---|---|
tweetyrock
![]() |
Zoals het nu is in de ochtend spits, kan het allemaal wel. Maar ja tijdens de spits rijden er geen Goederentreinen. Dus dat zou idd nog wel voor problemen kunnen zorgen. |
20-03-2008 09:01:31 | ||
---|---|---|
visscher
![]() |
Is er al wat meer bekend over de 4500, blijft deze op zichzelf keren in ASD of word hij doorgekoppeld op een andere treinserie? |
20-03-2008 09:22:55 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
In de huidige stand van zaken wordt hij geknoopt aan het zuidelijk deel van de 4000, zoals hier eerder besproken. De noordelijke poot van de 4000 (Uitgeest - Amsterdam dus) wordt tegelijk geknoopt aan de 4600 Amsterdam - Almere. Er was/is nog een alternatief om de 4500 aan de 1500 te knopen, maar dat zal het wel niet halen. In ieder geval wodt de 4500 niet gekeerd in Amsterdam C, dat is niet passend te maken. |
21-03-2008 19:37:29 | ||
---|---|---|
fabrierban
![]() |
Hoewel niet uit de meest betrouwbare bron (de Telegraaf) vandaag het volgende: Quote Laatst bewerkt door fabrierban op 21-03-2008 19:40 |
21-03-2008 19:55:14 | ||
---|---|---|
willy84
![]() |
Aanvullend op bovenstaand bericht meldt het Parool nog het volgende: De NS moet de mogelijkheden voor de extra nachttreinen nog wel overleggen met netbehherder Prorail. "Maar we zien dat er een markt voor is. Het publiek wil in Amsterdam naar het theater of de film en dan na afloop nog wat drinken." |
22-03-2008 13:59:15 | ||
---|---|---|
nielske90
![]() |
Over het geval van Amsterdamm Bijlmer Arena. Waarom iedere nacht laten rijden? Is het dan niet veel efficiënter om alleen op evenementendagen extra diensten te rijden? Gewoon goed communiceren aan de mensen dát (en wanneer) extra treinen rijden als er evenementen zijn in de Arena... |
22-03-2008 14:28:38 | ||
---|---|---|
willy84
![]() |
Ja lijkt me ook logischer, waarschijnlijk bedoelen ze dat ook. Alleen vermelden ze dat dan weer niet in de krant. |
22-03-2008 14:30:51 | ||
---|---|---|
david_meye
![]() |
In 2009 wordt station Gouda op het nachtnet aan gesloten ik weet niet of dat door gaat heb ik ergens gelezen. |
22-03-2008 14:36:52 | ||
---|---|---|
lucky
![]() |
De vraag die daar bij hoort is of er dan een trein rtd/gvc - ut komt. Lijkt mij geen hele verkeerde beslissing, gezien de tijd die je nu kwijt bent om met het nachtnet rtd -> ut te reizen. |
22-03-2008 14:37:22 | ||
---|---|---|
floriss
![]() |
Dat zal afhangen van toe te kennen goederenpaden op dat traject en de nachtelijke onderhoudswerkzaamheden aan het spoor in opdracht van Prorail |
22-03-2008 14:41:28 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
Nachtnet Rtd-Gd-Ut komt er, in dezelfde nachten zoals dat in Brabant gebeurt. |
23-03-2008 22:24:53 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
QuoteHet worden stops van de bestaande nacntnettreinen (althans: de eerste twee of drie, meen ik). Geen extra treinen dus. |
23-03-2008 23:39:11 | ||
---|---|---|
willy84
![]() |
Oke, ik meen dat hier en/of ohih ook een draadje liep over die nachttreinen en de discussie over routes en stoppen. Ik vind het nog altijd vreemd dat er iig niet een aantal nachttreinen te Amsterdam Amstel stoppen. Vroeger werd er (voorzover ik weet) nog weleens omgeleid via Hilversum, maar thans is dit niet meer het geval. Het kost niets extra's, alleen dat het station open moet blijven. Nu is het zo dat je s'nachts van Amsterdam Bijlmer naar Utrecht CS kan via de GVB nachtbus naar Amsterdam CS en daar op de trein naar Utrech CS. Dan ben je je wel heel lang onderweg, terwijl je je bestemming al langs bent gereisd. Laatst bewerkt door willy84 op 23-03-2008 23:40 |
23-03-2008 23:49:14 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
's Nachts is reistijd ook minder belangrijk, het gaat er om dat je nog thuiskomt na een concert of laat etentje. Het zal mij bijvoorbeeld jeuken of ik nu 50 minuten of 1,5 uur doe over Utrecht-Eindhoven. Laatst bewerkt door mren op 24-03-2008 00:00 |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
23-03-2008 23:51:07 | ||
---|---|---|
willy84
![]() |
Voor mensen die uitgaan is dat zeker waar. Er zijn echter ook mensen die het nachtvervoer met een ander motief gebruiken: werk. Dan is de reistijd wel weer belangrijker. |
25-03-2008 18:34:10 | ||
---|---|---|
ruysdael
![]() |
Aan de andere kant snap ik het. Die (gelede) nachtbussen van Connexxion naar Zaandam, Koog aan de Zaan, Wormerveer, Krommenie en Assendelft vanaf het Centraal Station en het Leidseplein alhier puilen werkelijk elk uur uit. Toch een paar puntjes wat die trein betreft: - De controle op de bussen is zéér goed. Je mag niet eten en drinken, en als je teveel last veroorzaakt kom je dus ook niet in. Bij elke grote halte (Amsterdam CS, Amsterdam Leidseplein, Zaandam Gedempte Gracht etc.) staat een soort van PBT-team van Connexxion die als een soort van uitsmijters bij de deuren staan. In de trein zal NS zonder goede controle last krijgen van dronken mensen die rommel achterlaten, last veroorzaken etc. etc. - De bus brengt ieder haast van deur tot deur. Vanaf het Leidseplein stopt de bus nog op enkele haltes in Amsterdam om vervolgens vele haltes in de Zaanstreek te bedienen (Zaandam heeft ook een eigen stadsnachtbusnetwerk daarbij). Voor een euro meer hoef je dus niet vanaf je uitgaansplek ver naar het Centraal Station te lopen, en daarbij wordt je ook nog voor de deur afgezet door Connexxion. Voor anderen zal dit júist een arhument zijn om een trein te willen, omdat de bus voor sommigen die ver moeten een omweg maakt en óveral stopt, zal de trein een stuk sneller zijn. Bijvoorbeeld van Zaandam naar Krommenie of Assendelft. Ik weet dat er ook een nachtbus (240) is vanaf Amsterdam (Leidseplein) naar Alkmaar, en dat er Arriva-nachtbussen zijn vanaf het Centraal Station naar Hoorn. Die zijn ook aardig bezet, toch denk ik dat de trein hier de concurrentiestrijd wél kan winnen. |
25-03-2008 19:33:52 | ||
---|---|---|
martw
![]() |
Ik heb ergens gezien dat de 8800 in 2009 4x per uur gaat rijden in de spits en 2x per uur buiten de spits. Klopt dit en zo ja, betekent dit dat het VIRM hier gaat verdwijnen? Martijn |
26-03-2008 10:14:51 | ||
---|---|---|
edegroot
![]() |
edegroot: Zullen we ons op somda beperken tot het product trein? Voor nachtbussen of bussen in het algemeen zijn andere websites in het leven geroepen |
26-03-2008 22:05:49 | ||
---|---|---|
floriss
![]() |
Martijn, Weet je ook waar je het hebt gezien of gelezen? Bericht staat namelijk nergens in de adviesaanvraag voor het Basis Uur Patroon van NSR voor 2009. |
27-03-2008 19:42:39 | ||
---|---|---|
martw
![]() |
Ik heb het gezien in een overzicht die een gebruiker op het OHIH-forum als link in z'n onderschrift had staan. Nu weet ik niet of dit een serieuze planning was, of alleen zoals desbetreffende gebruiker graag zou willen dat het zou worden. Ik zal het nog eens nakijken. Martijn EDIT: ik kan het niet terugvinden, volgens mij heeft de desbetreffende gebruiker zijn onderschrift veranderd. Maar als het niet in de basisaanvraag staat, zal het wel niet waar zijn. ![]() Laatst bewerkt door martw op 27-03-2008 19:45 |
27-03-2008 20:41:19 | ||
---|---|---|
raymond16
![]() |
Op OHIH was het een versie zoals hij het graag zou willen![]() |
07-04-2008 22:28:19 | ||
---|---|---|
johabo
![]() |
De 2100 gaat in 2009 nog niet via Haarlem rijden. Dit gebeurt pas in 2010. De 2200 wordt ingekort tot Dordrecht, dit ivm een conflict met de 1900. Immers de 2100 en 2200 vormen samen een kwartierdienst vanaf Dordrecht en de 2100 en 1900 ook. Dit is ook de reden dat de 1900 niet in Rotterdam Blaak zal stoppen, om de 2200 in te halen. Het gedeelte tussen Dordrecht en Breda wordt bediend door een stoptrein vanaf Den Haag Centraal. Maar ook dit alles gaat pas in 2010 in. Dit komt door de vertraagde oplevering van de HSL. |
07-04-2008 22:49:17 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
![]() |
Even een correctie hoor... de 2200 wordt ingekort tot Ddr omdat er een sprinter Gvc-Bd gaat rijden. Dat 'ie zo goed als tegelijk komt te rijden met de 1900 (geniaal die planning, 3x raden welke trein half leeg rijdt en welke propvol) is een toevallige bijkomstigheid. Wil je de huidige knoop in Gv handhaven, met elk kwartier een aansluiting uit de stoptreinstations tussen Rtd en Gv ri. Asd, dan komt namelijk je sprinter Bd-Gvc in het huidige pad van de 2200 op Bd-Ddr te rijden en gaat 'ie in het huidige 5000-pad verder (dan zitten je sprinters ook mooi in kwartiersdienst). Zie daar de reden voor de inkorting van de 2200 ![]() Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
07-04-2008 22:54:44 | ||
---|---|---|
mark
![]() |
En wat gebeurt er met de huidige 5100? |
07-04-2008 23:27:48 | ||
---|---|---|
johabo
![]() |
Niets die blijft gewoon rijden. Vormt een kwartiersdienst met de 5000. |
08-04-2008 08:06:59 | ||
---|---|---|
ruysdael
![]() |
Zie ik het nu verkeerd of vormt ie een 10 minuten dienst met de 5000 + nog een nieuwe stoptrein/sprinter tussen Gv en Ddr? |
08-04-2008 14:39:24 | ||
---|---|---|
mark
![]() |
Dus tussen Gv en Ddr heb je straks: - 1900 - 2100 - 2200 - 5100 - Nieuwe sprinter Gvc-Bd - 9200 De huidige 5000 wordt dan ingekort tot Gv? |
08-04-2008 14:57:38 | ||
---|---|---|
robbertc
![]() |
Dit gaat dus niet in 2009 gebeuren (waar uiteindelijk dit topic over gaat). De 'nieuwe sprinter' (ook nog niet bekend of dit daadwerkelijk met Sprinter-materieel word verreden) komt (in 2010 ?) in plaats van de 5000 en rijdt Gvc-Ddr-Bd. |
08-04-2008 15:20:08 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
Inderdaad, de 2200 blijft gewoon naar Bd rijden in 2009. Daar is geen discussie over. |
10-04-2008 18:02:32 | ||
---|---|---|
aestudent
![]() |
De huidige 5000 gaat straks naar Gvc... |
11-04-2008 19:40:25 | ||
---|---|---|
floriss
![]() |
Onderstaand bericht uit de Gelderlander. Een bericht wat mijn inziens in dit topic wel thuishoort: Lunetten weer halte Tielse trein vrijdag 11 april 2008 TIEL/GELDERMALSEN/CULEMBORG - De NS is van plan om vanaf medio december de treindienst Tiel- Utrecht vice versa weer bij station Utrecht Lunetten te laten stoppen. Daar hebben vooral Tielse forenzen baat bij: hun rechtstreekse verbinding met het station aan de zuidzijde van de Domstad verviel vorig jaar december. Utrecht-Lunetten wordt vooral gebruikt door zakelijke pendelaars; te meer omdat bijvoorbeeld het universiteits annex ziekenhuisterrein De Uithof van daaruit goed bereikbaar is. Het schrappen van de stop op Lunetten voor de treinen van en naar Tiel leidde vorig jaar dan ook tot veel protesten. Maar de NS wil nu de 'Tielse trein' Lunetten weer laten aandoen. "We hebben heel goed naar de dienstregeling gekeken, de laatste maanden. En na veel passen en meten zien we ruimte voor het opnieuw laten stoppen daar", zegt Ingeborg de Boer van NS-Reizigers. |
12-04-2008 13:33:44 | ||
---|---|---|
qj7141
![]() |
Elk voordeel heeft z'n nadeel zal ik maar zeggen. De extra stop kost minutenwerk waardoor de aansluiting te Utrecht C van de 6000 op de 2800 en omgekeerd sneuvelt. Kijk, dat wordt er niet bijgezegd. |
12-04-2008 13:49:30 | ||
---|---|---|
WesselE
![]() |
En toch lijkt me het me prettiger dat je in Utl kunt komen vanuit Tl, zonder die overstap te Gdm. Naar Amf kan je ook met de overige treinen. Wat ik me overigens wel afvraag is waarom NS niet eerder aan het "passen en het meten" is gegaan, dat het een hoop ergernis van reizigers kunnen voorkomen. Laatst bewerkt door WesselE op 12-04-2008 13:53 'Okeh' |
12-04-2008 13:50:37 | ||
---|---|---|
floriss
![]() |
Is dat een haalbare aansluiting dan? Volgens de reisplanner van de NS is dit geen officiele aansluiting en zou je de IC's van 17 en 47 minuten over het hele uur moeten nemen. Ik vind het in ieder geval knap als jij in drie minuten van spoor 18a naar spoor 11 kan rennen en daar nog een niet officiele aansluiting kan halen. Edit: Ik kon uit het verhaal niet opmaken dat het om Rotterdam gaat, ik dacht eerder aan Amersfoort. Laatst bewerkt door floriss op 12-04-2008 14:13 |
12-04-2008 13:54:31 | ||
---|---|---|
WesselE
![]() |
Ach, als je een beetje doorloopt is die aansluiting best te halen hoor![]() 'Okeh' |
12-04-2008 13:55:08 | ||
---|---|---|
robbertc
![]() |
Tl - Rtd, zal dan bedoeld worden, en niet Tl - Amf ![]() Bovendien is de niet-stop in Utl een gevolg omdat het niet in de dienstregeling past. Niet omdat je op die manier een overstap biedt op de 2800 van en naar Rtd. Die overstap is op dit moment leuk meegenomen, maar een stop in Utl is vele malen gewenster, lijkt me |
12-04-2008 13:57:35 | ||
---|---|---|
wietse
![]() |
Dat lijkt mij ook ja. Dan krijgt Utl ook weer gewoon 4x per uur een trein, nu komt het er in mijn ogen vrij bekaaid vanaf met maar 2x per uur iets. |
12-04-2008 14:18:14 | ||
---|---|---|
floriss
![]() |
Quote Maar hoe wordt deze dan nu wel passend gemaakt in de dienstregeling voor 2009? Dan zal er toch met minuten geschoven moeten gaan worden. Gaat de 800 dan later vertrekken of vertrekt de stoptrein naar Tiel dan twee minuten eerder? Of ben ik te vroeg met deze vraag en wordt in het Utrechtse nog druk gerekend en gepuzzeld. |
12-04-2008 14:23:53 | ||
---|---|---|
robbertc
![]() |
Tja, weet ik niet precies. Het 'probleem' met de 6000 zijn de goederenpaden. Zoals je in je nieuws-quote hierboven als schreef, is het met wat passen en meten in elkaar te zetten. Maar het zal krap blijven / worden met de goederenpaden... |
![]() |
advertentie |
12-04-2008 14:35:47 | ||
---|---|---|
floriss
![]() |
Oke dank je voor je reactie. Dan wachten we de situatie in de praktijk maar gewoon af. |
12-04-2008 19:56:51 | ||
---|---|---|
dumpy_dump
![]() |
De aansluiting 6000 versus 2800 bestaat nu alleen uit Tiel naar Rotterdam. Niet van en naar Amersfoort, en niet in de andere richting. Het aantal aansluitingen dat vervalt is dus echt minimaal. |
13-04-2008 09:44:42 | ||
---|---|---|
robbertc
![]() |
Andere richting ook wel, aldus de reisplanner. 2800 Rtd-Ut, komt aan om .26/.56. En de 6000 naar Tl vertrekt om .01/.31. Prima overstap ![]() |
13-04-2008 11:02:22 | ||
---|---|---|
puntz0r
![]() |
Is inmiddels wel al bekend of de 2100 vanaf 2009 zal stoppen te Dt? Blijft raar dat een station waar zoveel mensen opstappen als in Delft niet bediend wordt door alle intercity's.. Vooral aan het einde van de middag als alle studenten richting Rotterdam of Leiden gaan is de 2200 overvol. Gelukkig is er tegenwoordig op bepaalde treinen wel sowieso 2xDDAR, hopelijk blijft dat! |
13-04-2008 12:19:21 | ||
---|---|---|
dumpy_dump
![]() |
QuoteHmmm, je hebt gelijk. Ik heb m kennelijk op een verkeerde dag in de reisplanner uitgeprobeerd, toen gaf ie hem niet... |
13-04-2008 13:02:42 | ||
---|---|---|
qj7141
![]() |
Het probleem met de goederenpaden was altijd: zodra de 6000 gaat stoppen in Utl, komt er ook 1 keer p/u (de andere stopt er al) een stop in het goederenpad te Gdm. En dat was bij de cargoboys altijd een breekpunkt want onderweg extra stoppen kost geld en tijd. Tenzij er elders in dit goederenpad compensatie is gevonden voor deze extra stop denk ik ook dat het krapper geworden is met de speling tussen Ut en Gdm. Met de komende werkzaamheden te Ut in het verschiet waarbij er minimaal één perronspoor minder te verdelen valt lijkt mij het plan op z'n minst discutabel, maar ik ben het natuurlijk wel mee eens dat stoptreinen overal behoren te stoppen. |
13-04-2008 19:14:10 | ||
---|---|---|
willy84
![]() |
Even iets anders: Ik zit te kijken tot hoelaat je van Maastricht naar Amsterdam CS kan. Als datum neem ik 11-4-08. Dan kom ik er achter dat ik met trein 888 uit Maastricht vertrek om 22.53 en dan maar tot Eindhoven kom waar ik om 00.00 aankom. Echter vertrekt de 21402 om 23.57 Dus je mist op 3 minuten je aansluiting naar Amsterdam! Kan de 888 op de dagen dat de nachttreinen uit Eindhoven rijden niet worden doorgetrokken naar Amsterdam? Zo bied je op een simpele manier een latere aansluiting. Laatst bewerkt door willy84 op 13-04-2008 19:22 |
19-04-2008 11:08:27 | ||
---|---|---|
fr
![]() |
Inmiddels is een reactie van NS gegeven op het advies van het LOCOV, zie ook: http://www.minvenw.nl/cend/overlegorganen/locov/Images/Locov%202008-067%20Getekend%20besluit%20basisuurpatronen%202009%20en%20nadere%20adviesaanvraag_tcm61-219132.pdf Het ziet er naar uit dat de wijziging Arnhem - Den Haag in Arnhem - Schiphol gewoon doorgaat. Opvallend is ook de nieuwe vervolgadviesaanvraag, waarin de 7500 geknipt wordt in Arnhem vanwege de werkzaamheden, zij het tijdelijk. Er kan dan geen overstap geboden worden. Per 2010 gaat mogelijk een nieuwe treindienst rond Arnhem in (althans daar wordt naar gestudeerd); NS bekijkt of deze (heeeeeeel misschien) al vanaf 2009 ingevoerd kan worden. Laatst bewerkt door fr op 19-04-2008 11:09 |
19-04-2008 11:45:15 | ||
---|---|---|
willy84
![]() |
Wij kunnen u thans melden dat de spitstïein Utrecht - Breukelen - Ansterdarr Bijlmer ArenA voor reizigers toegankelijk wordt te Duivendrecht en Amsterdam Centraal; deze trein kan echter niet halteren op de stations Amsterdam Amstel en Amsterdam Muiderpoort. NS doet het toch. Ik zie dus straks een sprinter een IC station voorbij tuffen. Grappig gezicht. Hoop dat ze er in de praktijk achter komen dan er nog wel 1 minuut over is om te stoppen op Amstel%08% |
19-04-2008 15:04:43 | ||
---|---|---|
thijs
![]() |
Quote Zo. Ik ben heel, heel, héél nieuwsgierig naar de ideeën die de NS hierover heeft. En vooral benieuwd ook naar de verslechteringen. Weet iemand hier meer over? |
21-04-2008 09:53:53 | ||
---|---|---|
visscher
![]() |
Quote Hieruit kan neem ik aan worden geconcludeerd dat het nu helemaal zeker is dat de 4500 door rijd op de 4000. Toch blijf ik dit wel een vreemde situatie vinden, de 4500 is een IC, welke dan gaat doorrijden op een stoptrein. Ik had het logischer gevonden als hij was doorgereden als IC 1500. (gereden met VIRM) |
21-04-2008 18:01:37 | ||
---|---|---|
Damian
![]() |
De 4500 is al heel wat jaren een stoptrein die rijdt tussen Ekz en Asd en zou heel goed door kunnen rijden als 4000 met als materieelinzet de DDAR/MDDM. |
21-04-2008 18:50:55 | ||
---|---|---|
Iceman
![]() |
Ik vind het vooral raar voor de mensen op de Zaanlijn. Die kunnen straks 4 keer per uur rechtsreeks naar wp, maar 0 keer per uur naar Asa en asb. En ik denk toch echt dat meer mensen daarheen gaan! Voor de rest ben ik allang blij DAT de 4500 een IC wordt, en dat het ook DDAR blijft ![]() Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop. |
21-04-2008 19:22:38 | ||
---|---|---|
montrose
![]() |
helemaal eens . Maar met overstappen in zd kom je in asa. Stopte 800/3000 maar in asb, dan is iedereen happy in de Zaanstreek( maar ook mensen uit cas,hlo en amr) Laatst bewerkt door montrose op 21-04-2008 19:22 |
21-04-2008 19:58:49 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Als de 4500 in Zaandam zou stoppen, zou je daar kunnen overstappen, ja.....![]() |
21-04-2008 20:12:31 | ||
---|---|---|
Iceman
![]() |
Zou je niet in ass kunnen overstappen dan? Alleen vraag ik me dan af hoe goed die aansluiting is. Nu is het zo dat: De 5800 richting amf zit vlak achter de 4500, en de 4000 die nu nog rtd gaat zit er een stuk voor. Nu weet ik niet hoe de 'nieuwe' 4000 naar almo komt te liggen in de tijdtabel, maar als die vlak voor de 4500 komt liggen is de aansluiting wel goed naar asb. Laatst bewerkt door Iceman op 21-04-2008 20:13 Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop. |
21-04-2008 20:20:39 | ||
---|---|---|
dumpy_dump
![]() |
Even op pure speculatie: ga maar uit van ongewijzigde liggingen op Utg-Asd, en wijzigingen in de 4500 (die toch al anders werd door zijn nieuwe stoppatroon). Overigens wordt Zaandam er dan weer een in de lange lijst IC-stations waar niet alle ICs stoppen, maar dat terzijde. |
21-04-2008 20:33:53 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Men zou eens van dat ouderwetse IC-idee moeten afstappen. Sinds de NS het begrip "Intercity" heeft gewijzigd in "alles dat een station overslaat", of positiever: de sneltrein erbij heeft genomen, kun je het begrip IC-station niet meer hanteren alsof we het nog hebben over de "veertig-steden-tempo-trein". |
21-04-2008 20:43:13 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Quote4500 (geef of neem een minuutje): Hn v. 20 en .050 - Ass 45/46 en 15/16 - Asd 52/55 en 22/25 enz., en terug: Asd 06/09 en 36/39 - Ass stopt 15 en 45 - Hn 42/45 en 12/15 enz. De 5800 in NH wijzigt niet en de 4700 loopt precies in de drgl van de huidige 4000. |
21-04-2008 20:44:45 | ||
---|---|---|
kiekkiek
![]() |
Zeer waarschijnlijk verdwijnt in december de 3700 weer en gaat de 3600 weer Zl - Rsd rijden. Mat: IRM en ICRm trek - duw. Knelpunt op dit moment het onvolprezen onderhoudsrooster van Prorail. |
21-04-2008 20:46:50 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Hoe waarschijnlijk dat is, weet ik niet, maar ziehier de drastische wijzigingen in Arnhem en Nijmegen waar een paar centimers naar boven in dit topic sprake van was...![]() Laatst bewerkt door broek53 op 21-04-2008 20:47 |
21-04-2008 21:00:43 | ||
---|---|---|
montrose
![]() |
Quote Ik bedoel dus ( zoals de meeste mensen doen) overstappen in Zd op de 800/3000. Immers sinds december 2006 duurt een reis Kzd-Asb 44 mins, daarvoor 31 mins ( hoezo vooruitgang ? dat is 40% langer door een stop van 10 mins in Asd) In april 2006 werd Ut-Utg geknipt omdat NS moest onderzoeken of er meer doorgaande reizgers in de 4800 zaten of in de 7300 ( ook zonder onderzoek was mij het resultaat al duidelijk), daarom ging de 4800 naar Rtd niet door. Kortom doorgaand naar Asb vanuit de Zaan heeft een grote potentie, ondanks dat stopt het gros in Zd over vanwege die 10 mins in Asd op de 800/3000 , waarna in Asa ook veel overstapt op de metro naar Asb en dat zijn ook 800/3000 reizigers. Kortom dat verschuiven van de 4500 naar Rtd heeft ipv 4000 zorgt er alleen voor dat de directe verbinding weg is , maar zal praktisch minder gevolgen hebben. Neemt niet weg dat die stop in Asb ( lange spits) toch veel voordelen zou bieden, immers de metro van Asa naar Asb is ook maar behelpen, ondanks dat je dan toch sneller in Asb bent. |
21-04-2008 21:03:00 | ||
---|---|---|
thijs
![]() |
Quote Dan ben ik wel heel benieuwd hoe ze die twee series, met name welke serie omgelegd wordt. Tenslotte: de betrouwbaarheid van de 3600 is momenteel dramatisch. Dat voorspelt wederom niet veel goeds voor de IJssellijn als er niet grondig op robuustheid/punctualiteit gestuurd wordt. Dus buffer inbouwen rond Nm/Ah lijkt me noodzaak. Laatst bewerkt door thijs op 21-04-2008 21:40 |
21-04-2008 21:10:50 | ||
---|---|---|
wcm
![]() |
Is er ook bekend wat er dan als verdere vervanging gaat rijden voor de 3700? Anders gaat de verbinding er van 6 per uur naar 4 per uur erop achteruit en ik denk dat mensen in de spits hier niet blij mee zijn. Overdag is het vaak ook redelijk druk, dus 6 per uur geen overbodige luxe. Waarom halen ze niet een paar sprintertjes of VIRM naar nijmegen en laten zie die tussen arnhem en nijmegen een stopdienst rijden? Als de 3600/3700 en 3000 dan in totaal 4 per uur rijden, kunnen ze een treindienst van om de 10 minuten een trein maken met 2 ritten per uur meer, die vervallen zijn door de 3700/3600 aanpassing. |
21-04-2008 21:25:35 | ||
---|---|---|
thijs
![]() |
Je kunt de 2000 vaker naar Nm doortrekken en laten stoppen te Est (zoals nu), of bijvoorbeeld de 7500 Zp-Ed verleggen naar Zp-Nm! |
21-04-2008 21:33:15 | ||
---|---|---|
wcm
![]() |
7500 Is ook wel een goed idee. De meeste studenten die met die trein reizen gaan volgens mij van Presikhaaf naar nijmegen en presikhaaf naar zutphen. Dit gebaseerd op de masale volksverhuizing van studenten om de 3000 naar nijmegen te halen in arnhem. Laatst bewerkt door wcm op 21-04-2008 21:33 |
21-04-2008 21:34:17 | ||
---|---|---|
lucky
![]() |
Lange series waar onderweg niet wat speling in zit worden een grote ramp. Dus op AH, NM en dergelijk zal de trein 5-10 minuten speling moeten hebben. |
21-04-2008 21:50:36 | ||
---|---|---|
fr
![]() |
Als je de series weer aan elkaar plakt, lijkt rijtijdspeling idd wel handig. Probleem blijft hoe dan ook: waar (ah of nm)? Gezien de relatieve rust van de huidige 3600 zou ik zeggen te Nm, maar daar zal natuurlijk niet iedereen even blij mee zijn. Andere vraag blijft welke treinserie de stops Ah-Nm gaat overnemen; persoonlijk ben ik weer voor een oude 7600. Vroeger was alles beter %08% . Laatst bewerkt door fr op 21-04-2008 21:50 |
21-04-2008 21:51:55 | ||
---|---|---|
bjornl
![]() |
Er was toch ook al gesproken over het "terugleggen" van de 7500? Je houdt dan alleen een erg sneue dienst Ed-Ah over; hopelijk gaan ze daar ook wat in verleggen, want nu staat het beestje overdag op Ed ongeveer 40 minuten stil. Dat zou betekenen dat je in Ah ook een lange kering zou krijgen en dat is wel heel robuust, maar vast niet handig %08% |
21-04-2008 22:00:21 | ||
---|---|---|
nielske90
![]() |
Of je trekt de 4400 door zodat je een stoptrein Ht-Ah krijgt (met mogelijk een lange stop in Nijmegen)![]() Laatst bewerkt door nielske90 op 21-04-2008 22:00 |
21-04-2008 22:09:56 | ||
---|---|---|
bjornl
![]() |
Tsja, was Ah niet het station dat altijd capaciteitsproblemen had? Dan is een doorgaande stopper misschien toch fijner. Is er trouwens nog zicht op ruimte om de Syntus-treintjes op Ahz te laten halteren? |
21-04-2008 22:16:29 | ||
---|---|---|
nielske90
![]() |
Maar er komt dan toch meer capaciteit als de 3600 er niet meer lang hoeft te keren, maar door zou rijden...![]() |
21-04-2008 22:32:50 | ||
---|---|---|
dumpy_dump
![]() |
Pure speculaas, maar zo te zien wel uitvoerbaar, voor de treinen rond Arnhem: * 3600 Rsd-Nm in eigen pad, Nm-Ah in huidige pad 2000 (met stop in Est), Ah-Zl in huidige pad 3700 * 2000 op Nm-Ah in huidige pad 3700 * 4400 op Nm-Ah in huidige pad 3600 Optie is om 7500 op Nm te leggen in een nieuw pad op Ah-Nm (Ah .10; Est .20; Nm .30), maar dat stuit vast op goederenpaden. |
21-04-2008 23:55:50 | ||
---|---|---|
bloober
![]() |
De 7500 wordt in de nieuwe dienstregeling geknipt, dus je zou de 17500 Zp-Ah kunnen doortrekken naar Nm natuurlijk. Als ik verder rondkijk in de treinnummerlijst zie ik dat de 3100 als permanent naar Nm aangegeven staan (Nm staat niet tussen haakjes). Groetjes, Bloober |
22-04-2008 00:08:57 | ||
---|---|---|
thijs
![]() |
Welk treinnummerlijst is dat dan? |
22-04-2008 00:17:08 | ||
---|---|---|
bloober
![]() |
Prorail concept 2009: http://www.prorail.nl/NR/rdonlyres/30742B9B-ACB7-472E-9DE2-CC09F3A76325/0/Versie901conceptTreinnummerlijst.xls Groetjes, Bloober |
22-04-2008 07:43:49 | ||
---|---|---|
fr
![]() |
Echter, het de hele dag laten rijden van de 2000 zal niet zorgen voor een robuustere dienstregeling, zoals NS dat graag zou willen ![]() |
22-04-2008 09:23:32 | ||
---|---|---|
robbertc
![]() |
Let wel dat de 2000 niet meer in Ah/Nm komt, maar slechts Gvc-Ut rijdt. Het wordt 'vervangen' door de 3100 Shl-Nm |
22-04-2008 09:44:13 | ||
---|---|---|
visscher
![]() |
Quote Ik mis de 3000 in je overzicht, deze rijd ook nog tussen Nm-Ah. |
22-04-2008 11:50:12 | ||
---|---|---|
willy84
![]() |
Quote Amsterdam krijgt zo een extra IC naar Arnhem en dat zonder een of ander rapport op te stellen of bij de NS te vragen%08% |
22-04-2008 12:30:50 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Nou, daar is-ie dan: het is wel een grondig opschudden. Zonder aanspraak op volledigheid te maken, de drgl in zuidelijke richting: 3600 in de drgl van de 3700 tot Ah a. 20/50, Ah v. 26/56, Ahz stopt 32/02, Est stopt 36/06, Nml stopt 41/11, Nm a. 46/16, Nm v. 48/18 3100: Ah a. 15/15, v. 24/54, Nm a. 37/07 3000: Ah a. 01/31, v. 08/38, Nm a. 51/21 The return of the 7600 Zp - Nm: rijdt in drgl 7500 Zp - Ah a. 07/37, Ah v. 11/41, Ahz stopt 16/46, Est stopt 20/50, Nml stopt 24/54, Nm a. 28/58 7500 pendelt Ede - Ah (Ah a. 21/51, v. 06/36) Voor SOMDA niet onbelangrijk: de 7600 haalt het alleen maar als de serie met Sprinters gereden wordt. De grote winst qua dienstregeling is het ontlasten van de spooropstelling van Arnhem, door het vervallen van de lange keringen van de 3600 met name, en van het onzalige gerangeer met de 2000 (3100) in de daluren. |
22-04-2008 13:09:40 | ||
---|---|---|
thijs
![]() |
Zo, dat is even schokkend! De 3600 en 3700 worden niet omgelegd, maar aan elkaar gekoppeld door een lange haltering in Ah en stops tussen Ah en Nm. Die lange haltering is goed voor de robuustheid/punctualiteit, en hopelijk vooral genoeg om de vertragingen van de 3600 uit het zuiden weg te werken. Zeer opvallend ook de stops in Nml, Est en Ahz van de gecombineerde 3600/3700 in combinatie met de 7600: dat betekent verdubbeling van de bediening van Ahz en Nml, en een mooie kwartierdienst ook nog! Ook bij de 7600 weer een robuuste haltering van 4 minuten in Ah. Overigens vind ik die overstap 3000=>7600 ook een erg mooie! En de 3100 de hele dag door naar Nm, dat compenseert het wegvallen van een snelle verbinding Ah-Nm. Ook wel positief: Nm krijgt daarmee de hele dag 4x per uur een rechtstreekse verbinding naar Ut. Er gaan dus defacto toch meer treinen rijden op het toch al drukke stuk Nm-Ah! Minpunten/onduidelijkheden: - Reistijd Nm-Zp/Dv/Zl wordt fors langer, en het is toch een behoorlijk berezen verbinding: vooral met studenten die in Zp overstappen naar Apd/Odz, of in Dv ri Es. Dan is deze forse reistijdvergroting erg jammer, maar ik ben al lang blij dat de 3700 niet ingekort werd tot Ah of iets dergelijks (en ik geef toe: ben zelf een bijna-dagelijkse reiziger Nm-Zl ![]() - Aansluiting in Nm van de 3600 op Veolia: die gaat, als Veolia niets doet, de mist in. Ben benieuwd of daar ook nog veranderingen komen. En anders sluit ie wel weer op andere treintjes aan. - De 7600 haalt het alleen maar als die met Sprinters wordt gereden? Als dat ook daadwerkelijk gaat gebeuren, wordt dat een heel ander beeld in de regio ![]() - Tenslotte ben ik nieuwsgierig naar de materieelinzet op de nieuwe 3600: VIRM of ICRm of allebei ![]() Laatst bewerkt door thijs op 22-04-2008 13:26 |
22-04-2008 13:21:08 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
In de dienstregeling (= niet de feitelijke materieelinzet) zijn voor de 7600 Sprinterrijtijden gehanteerd en voor de 3600 de rijtijden van getrokken treinen. Dat laatste duidt erop dat het wel waar zal zijn wat ik eerder hoorde: de 3600 wordt een gemengd bedrijf van VIRM en ICRm. Maar ik zeg erbij: speculaasje. |
22-04-2008 13:22:13 | ||
---|---|---|
mikos
![]() |
De grootste achteruitgang vind ik dat de 3600/3700 straks helemaal geen IC meer is. Van Zl naar Rsd met stops in het achterlijke Ahz en Nml? Est vond ik vroeger al lichtelijk overbodig, maar als we nu bij elke boom gaan stoppen met een IC. Ik vraag me dan ook af of dat een kwartiersdienst naar iets als Nml (waar ook bussen komen, hoor, net als Ahz) wel nodig is. Dat vraag ik me echt sterk af. Nu heeft men de keus: Als IC naar Nm, wat veel gedaan wordt, of met de stopper richting Nm om onderweg uit te stappen. Mensen die naar bijvoorbeeld Ht of verder moeten, zullen vaker in de huidige 3700 blijven zitten als ze van (voor) Zp komen en in Nm overstappen. Ik vraag me af of die kwartiersdienst nuttig is. www.ov-ervaringen.nl |
22-04-2008 13:33:42 | ||
---|---|---|
thijs
![]() |
@Mikos: mee eens, de IC Zl-Rsd wordt tussen Ah en Nm erg traag. Aan de andere kant: dit is de enige manier om een beetje fatsoenlijk de 3600 en 3700 aan elkaar te kunnen knopen. Je had ook een lange haltering kunnen doen en dan Ah-Nm in 1x. De mensen in Est (best een aardig station qua instappers) krijgen nu een forse verbetering en daarmee wordt de onvrede die er bij de mensen uit Est was, weggewerkt. Voorts zijn er bij Ahz en Nml flinke nieuwbouwprojecten en het treinreizen krijgt een flinke impuls door deze uitbreiding van de treindienst. Het KAN kan tevreden zijn![]() ![]() |
22-04-2008 14:12:04 | ||
---|---|---|
peterselie
![]() |
Zou er dan ook een cross-platform overstap komen van de 3600 op de 3100 om zo voor reizigers die in Nm moeten zijn tijdwinst te kunnen bezorgen? |