Dienstregeling 2009, wat is waar?
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
01-03-2008 00:36:11
webguy
webguy
vinny004: Amsterdam Centraal wordt er helemaal uitgeknikkerd? Dat vind de DB vast niet leuk...

Was het idee niet om a) vanalles naar Amsterdam Zuid te verplaatsen en b) doortrekken naar Den Haag? (tweede alleen als HSL in dienst is)

Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!

01-03-2008 00:42:11
vinny004
vinny004
Dat wilde de NS graag. De DB wilde echter het eindpunt op Amsterdam Centraal hebben. Je zou kunnen overwegen om via Amsterdam Centraal naar Den Haag te rijden. Voor buitenlandse reizigers is dit kleine ommetje naar mijn mening helemaal niet erg, en daarnaast kun je Schiphol - Enschede aanbieden. Dan krijg je een volwaardige en niet zo complexe dienstregeling...  

01-03-2008 07:34:28
dvdhoven
dvdhoven
broek53: Het materieel van tr. 144 gaat als 1677 naar Enschede en de volgende dag terug als 1622 naar Schiphol / Hoofddorp voor 145.
Terugkeer van een oude situatie. Long time ago, hadden we die ook. Een vroege "1600" reed met Duits mat, dat dan vanaf Amsterdam (dacht ik) een trein naar Duitsland reed. En 's avonds omgekeerd.

Dick van den Hoven

01-03-2008 10:04:53
broek53
broek53
Ja, zoals bij de meeste buurlandverbindingen; op Amsterdam - Arnhem gebeurde dat ook met "Silberlinge" van/voor de verbinding met Keulen. Als "voorprestatie" reed nog niet lang geleden trouwens de stam van de laatste startende Berlijntrein eerst een spitsslag op Lelystad - Schiphol (om het over de voorprestaties van Beneluxstammen door de jaren heen maar niet te hebben, althans niet in dit topic)  

Somda In de Wolken Weddings advertentie

01-03-2008 10:16:29
dh3201
dh3201
Ik verwacht dan wel dat die 243 in Bentheim nog aansluiting biedt op een regionale trein nog wat verder Duitsland in. (En dan een betere aansluiting dan van 21:18 tot 21:57 in Bentheim te mogen wachten, zoals volgens de huidige drgl de eerstvolgende trein uit Bentheim verder Duitsland in rijdt.)

Shqiperise-lopers?

01-03-2008 10:22:06
broek53
broek53
Ja, die details weet ik nog niet. Aan de start de volgende dag te zien, zou je ook zeggen dat de laatste trein in Hannover zou eindigen - maar zo eenvoudig zit het kennelijk niet in elkaar.  

01-03-2008 11:24:15
lamote_ban
lamote_ban
floriss: Dat is bijzonder goed nieuws. Op deze manier krijgen we er in ieder geval een goede grensoverschrijdende verbinding voor langere afstanden met Duitsland bij.

Erbij? De verbinding via Arnhem is langzamerhand zo infrequent dat je die toch moeilijk nog goed kunt noemen. Twee maanden geleden was mijn aansluitende ICE in Dusseldorf 15 minuten te laat en kon ik vier uur wachten op de volgende trein naar Arnhem.

Dat maakt een uitstapje vanuit Nederland richting Hannover, Hamburg en Berlijn een stuk aantrekkelijker.

Ware het niet dat als je buiten de Randstad woont je vrijwel nergens meer een kaartje kunt kopen naar Hamburg. De verkoopunten van NS Int zijn bijna allemaal gesloten en de website verkoopt alleen kaartjes naar plaatsen zonder overstappen.

Laatst bewerkt door lamote_ban op 01-03-2008 11:24

01-03-2008 11:37:45
broek53
broek53
Ja, het is nooit goed of het deugt niet, natuurlijk. Is de conclusie in dit verband dat de dienst op Berlijn dan maar niet uitgebreid moet worden?  

01-03-2008 11:40:48
berkel73
berkel73
vinny004: Amsterdam Centraal wordt er helemaal uitgeknikkerd? Dat vind de DB vast niet leuk...
Ik ook niet, maar ik ben wel blij dat er een trein om 9 uur gaat vertrekken, dat is tenminste een normaal vertrektijdstip, in tegenstelling tot de trein van 6:48 die vanaf Amsterdam Centraal op zondag niet eens te bereiken is %03%: er is geen aansluitende trein Asd-Amf en de metro's naar Dvd en Asdz rijden nog niet... Nou goed, er is een nachtbus, maar dan moet je nóg een half uur vroeger van het CS vertrekken. Ja, en je kunt om 6:02 of 6:29 (met krappe aansluiting) vertrekken en dan via Schiphol met de trein gaan, maar dat is ook weer erg omslachtig als je op vakantie gaat%08%.

Wat betreft de 241: er vertrekt om 7:21 een IC naar Berlijn uit Bad Bentheim, dus het lijkt me logisch als dat materieel dan de volgende ochtend die trein rijdt. Na trein 140 komt er geen intercity meer in Bh aan, dus daar kan het materieel niet vandaan komen.

Laatst bewerkt door berkel73 op 01-03-2008 11:45

01-03-2008 11:44:42
lamote_ban
lamote_ban
broek53: Ja, het is nooit goed of het deugt niet, natuurlijk. Is de conclusie in dit verband dat de dienst op Berlijn dan maar niet uitgebreid moet worden?

Nee, maar dit wordt wel de EERSTE goede lange afstandverbinding naar Duitsland. Als je naar de zuidelijke helft van Duitsland wil heb je de keus tussen een luxe infrekwente HSL via Arnhem of een trage frekwente boemel via Venlo.

Verder vraag ik me af wel waarom nu het aantal ritten zeer fors wordt uitgebreid terwijl er niets gebeurt aan de gebrekkige kaartverkoop.

01-03-2008 11:55:30
mren
mren
lamotep: Ware het niet dat als je buiten de Randstad woont je vrijwel nergens meer een kaartje kunt kopen naar Hamburg. De verkoopunten van NS Int zijn bijna allemaal gesloten en de website verkoopt alleen kaartjes naar plaatsen zonder overstappen.
Hamburg zit gewoon in de automaat.
En als je SparPreis wil, kan je toch ook via treinreiswinkel of DB de kaartjes thuis laten bezorgen?
(Maar goed, dat de internationale kaartverkoop van NSI een aardig eind onder de maat is kan geen weldenkend mens ontkennen)

Laatst bewerkt door mren op 01-03-2008 11:56

01-03-2008 12:28:02
taigagaai
Moderator
taigagaai
Hee, de terugkeer van de treinen 148 en 149! Die zijn een aantal jaren geleden geschrapt omdat het vervoer in die treinen tegenviel. De 148 reed in de hele vroege morgen vanuit Bh en de 149 kwam als ik het mij goed herinner aan om 21.00 in Bh. Nou zit er ook nog vaag in mijn hoofd dat er een trein reed die om 19.00 uit Hgl vertrok richting het westen uit Berlijn, dus tussen de huidige 142 en 140 in.
En nog een andere vraag, waarom is er gekozen voor de treinnummers 24X ipv 15X? zijn die nummers al elders in gebruik?

01-03-2008 14:16:24
davids
davids
Ik vermoed dat de 243 de volgende dag overgaat op de huidige 2245.  

01-03-2008 15:02:48
willy84
willy84
Ik ben natuurlijk positief over de uitbreiding van de dienst naar Berlijn.
Dat nu alle treinen naar Schiphol gaan is voor de inzichtelijkheid van de drgl goed.
De laatste trein 243 rijdt enkel naar Bad Bentheim. Dit vind ik wel een beetje raar. Denk niet dat dat nou zoveel mensen zal trekken, doorrijden naar een wat grotere Duitse plaats is beter.
Wel vind ik de bereikbaarheid vanaf Amsterdam CS en de rest van Noord-Holland een stuk minder. Je moet dan overstappen in Hilversum en nog eens in Amsterdam CS. Via Duivendrecht heb je een beroerde overstap van 29 minuten op de Sprinter. De metro vind ik nou niet echt een optie op dit moment.
Dat zijn dan blijkbaar de keuzes die gemaakt zijn, en er valt zeker wat voor te zeggen. Ook met het oog op de doortrekking naar Den Haag en de ontwikkeling van station Zuid naar 2e knooppunt.

Laatst bewerkt door willy84 op 01-03-2008 15:03

01-03-2008 16:02:52
hvondelen
hvondelen
De laatste trein 243 rijdt enkel naar Bad Bentheim. Dit vind ik wel een beetje raar. Denk niet dat dat nou zoveel mensen zal trekken, doorrijden naar een wat grotere Duitse plaats is beter.

Tja....overstappen op de Bentheimer Eisenbahn denk ik

Laatst bewerkt door hvondelen op 01-03-2008 16:03

http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord!

01-03-2008 21:01:59
mark
mark
...Ware het niet dat die maatschappij geen reizigerstreinen rijdt  

02-03-2008 01:05:47
pieter.bos
pieter.bos
Als de 243 die tot Bentheim gaat gewoon even een paar kilometer doorrijdt tot aan Rheine maak je al veel meer reizigers blij, daar komen meer treinen. En anders moet je goeie afspraken maken met de WFB voor een aansluitende RB naar Rheine of Osnabrueck.  

02-03-2008 01:14:09
pieter.bos
pieter.bos
lamotep: Erbij? De verbinding via Arnhem is langzamerhand zo infrequent dat je die toch moeilijk nog goed kunt noemen. Twee maanden geleden was mijn aansluitende ICE in Dusseldorf 15 minuten te laat en kon ik vier uur wachten op de volgende trein naar Arnhem.

Ik vraag me af of je in zo'n geval niet mag omreizen via Kaldenkirchen - Venlo - Nijmegen. Was je 2 uur eerder thuis geweest. Kan me niet voorstellen dat ze je 4 uren laten wachten. Maar ik weet niet hoe dat zit met internationale kaartjes en met reizen per ICE in Duitsland.

02-03-2008 01:19:33
mren
mren
pieter.bos: Maar ik weet niet hoe dat zit met internationale kaartjes en met reizen per ICE in Duitsland.

Volgens mij ben je verplicht om de grensovergang aan te houden die op je ticket staat. Hoewel het me niets zou verbazen als je dat aan het loket niet af kan laten stempelen oid om vervolgens bij Venlo de grens over te gaan.

Maar goed, veel treinpersoneel kent die CIV-regels ook maar amper. Bij uitval van benelux mag je bijvoorbeeld met de Thalys mee.

02-03-2008 11:26:59
lamote_ban
lamote_ban
pieter.bos:
Ik vraag me af of je in zo'n geval niet mag omreizen via Kaldenkirchen - Venlo - Nijmegen. Was je 2 uur eerder thuis geweest. Kan me niet voorstellen dat ze je 4 uren laten wachten. Maar ik weet niet hoe dat zit met internationale kaartjes en met reizen per ICE in Duitsland.

Als zoiets in Duitsland in het binnenlands verkeer gebeurd zijn ze daar zeer coulant mee, ik werd ooit na een gemiste IC-aansluiting zonder extra toeslag in de eerstvolgende ICE gezet. In het grensverkeer ligt dat echter allemaal moeilijk-moeilijk omdat het te maken met de verdeling van de inkomsten tussen NS en DB.

De oplossing is natuurlijk gewoon een trein om de twee uur in plaats van dat malle gat van vier uur midden op de dag. Als er in de dienstregeling 2009 wel geld is om vier treinen extra te gaan rijden via Hengelo, begrijp ik niet waarom ze doodvallen over die ene ontbrekende trein via Arnhem.

Laatst bewerkt door lamote_ban op 02-03-2008 11:31

06-03-2008 15:51:57
train85
train85
ARNHEM - Arnhem krijgt een rechtstreekse treinverbinding met de nationale luchthaven Schiphol bij Amsterdam. Met ingang van de nieuwe dienstregeling, die in december ingaat, gaan er tweemaal per uur treinen rijden van Arnhem naar Schiphol en terug.
De nieuwe lijn is in feite een omzetting van de rechtstreekse lijn van Arnhem naar Den Haag, die komt te vervallen. Reizigers naar Den Haag moeten voortaan in Utrecht overstappen. De NS heeft gekozen voor deze wijziging omdat er meer reizigers van Arnhem naar Schiphol gaan dan naar Den Haag. Dit aantal groeit zelfs, terwijl het aantal reizigers naar Den Haag gelijk blijft. Nu zijn het nog de reizigers naar Schiphol die in Utrecht moeten overstappen.

De nieuwe lijn naar Schiphol loopt tijdens de spits zelfs door tot Nijmegen. In die uren heeft die stad ook een vaste verbinding met de nationale luchthaven.
De Arnhemse verkeerswethouder Cees Jansen (CDA) is erg blij met de wijziging in de dienstregeling van de NS. "Dit is een enorme aanwinst. Je kunt in Arnhem met je zware koffer de trein in en je stapt op de luchthaven uit. Mooier kan niet. Het lijkt me dat er minder mensen met zware bagage naar Den Haag reizen. Dit is een gelukkige keuze van de NS."
Wethouder Jansen wijst ook op het psychologische voordeel. "In Arnhem verschijnt straks de aanduiding Schiphol op de borden. Dat is een opsteker voor Arnhem als opstapplaats. Dat loopt al vooruit op de situatie dat het station klaar is en dat we er hier piekfijn bijzitten. Het aantal reizigers naar Schiphol zal zeker toenemen."
Nog beter zou het volgens Jansen zijn als de plannen voor de hogesnelheidsverbinding tussen Amsterdam-Arnhem-Dusseldorf-Keulen en Frankfurt werden gerealiseerd. "Daar lobbyen we hard voor. Dan reis je vanuit Arnhem comfortabel naar de grote luchthavens in Nederland en Duitsland. De verbinding met Duitsland is nu al goed, al moet je in Dusseldorf nog met een boemeltje van het hoofdstation naar het vliegveld. Nu wordt dan ook de verbinding met Schiphol goed. Een hele stap in de goede richting."

Bron: ns.nl

06-03-2008 16:06:42
webguy
webguy
Ha ha, ook naar Nijmegen... pff: dat doet de huidige 2000 nu ook al. Zelf vind ik 't een beetje onnozel: het is 't probleem van de NS zelf dat ze geen aansluiting die cross-platform is kunnen garanderen (in Ut)... 3000 op 3500 gaat meestal wel aardig trouwens, 2000 op 800 is een ramp.

06-03-2008 16:23:42
thijs
thijs
webguy: 3000 op 3500 gaat meestal wel aardig trouwens

Ohja? Ik hoor andere verhalen... tis een ramp.

06-03-2008 16:31:31
bjornl
bjornl
3000 op 3500 gaat voor mij richting Asb meestal prima, maar de 3000 is regelmatig al weg als de 3500 binnenkomt. De omgekeerde richting is hetzelfde: 3500 op 3000 gaat meestal prima, maar mensen die dachten uit de 3000 naar het zuiden over te stappen moeten vaak wachten op de volgende 800.  

06-03-2008 16:42:13
webguy
webguy
thijs:

Ok, het gaat niet altijd goed, en ja, 't is voor mij ook wel eens niet goed gegaan... 't is erg jammer dat de NS niet iets bedenkt om die aansluitingen te laten wachten, zoiets als de 800 en 1900 in Ehv, waar ze allebij tegelijk vertrekken...

06-03-2008 17:01:14
thijs
thijs
De NS heeft een robuste dienstregeling geintroduceerd met behoorlijke buffers soms. Dat is prima (op het oog van punctualiteit enzo), maar doe het dan wel goed: zorg voor goede aansluitingen. Het gaat zo vaak mis in Zp, Dv, Amf, Ut (om maar even de stations in mijn gebiedje te noemen, de andere kom ik minder vaak). Ik ken mensen die bewust hun werktijden een half uurtje hebben verschoven toen de Noordoost in december 2006 een half uur opschoof: die willen niet elke dag hun overstap willen missen in Amf. Zelf mag ik Dv minstens 1x per week een half uur aanschouwen als ik uit Nm weer eens mijn overstap op de IC naar Es mis bijvoorbeeld (of andersom). En dan heb ik het over situaties dat de IC stipt op tijd vertrekt als de 3700 het perron langs rijdt ongeveer. Ik snap dat het spoor krap is etc etc, maar alles draait om het feit dat er vanuit de NS-organisatie de onwil danwel het onvermogen is om de zwakste schakel van het openbaar vervoer (aansluitingen) goed in orde te brengen. Zo jaag je mensen de trein uit (ik zou later nooit werk-forens gaan worden op een traject die dergelijke kwetsbare overstappen biedt, terwijl ik daar in principe toe bereid ben omdat ik treinen leuk vind) en maak je ze cynisch (zoals ik).

Mijn wens voor de DRGL 2009, 2010 of 2020: maak dáár nou eens je eerste prioriteit van.

Laatst bewerkt door thijs op 06-03-2008 17:03

06-03-2008 17:08:41
willy84
willy84
Ik zit op NS.nl te kijken maar kan het bericht niet terug vinden?
Dacht in het locov advies te lezen dat de stroom naar Den Haag op dit moment nog groter is dan naar Schiphol. In het persbericht staat dat dit juist niet zo is.

06-03-2008 17:13:14
webguy
webguy
Inderdaad, de Locov (en ik persoonlijk ook) vond dat plan om naar Schipol door te trekken maar niks. Zij boden een alternatief aan: splitsen in Utrecht in de spits met een deel naar Den Haag en een deel naar Schiphol. Lijkt mij een veel beter plan, maar betekent wel dat je ICRm en ICL niet meer kan inzetten...

06-03-2008 17:39:25
hvondelen
hvondelen
En dat betekend ook dat de capaciteit tussen Ut en Ah 2x zo groot is als tussen Ut en Gvc en Ut en shl.
Dit geld voor de 2000.

http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord!

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!

06-03-2008 17:40:06
broek53
broek53
Tsja, die ideeën borrelen altijd op als er gekozen moet worden tussen twee richtingen: splits- en combineer maar. Ik kan mij er op zich wel wat bij voorstellen, maar ik ben bang dat juist in de spits de onderscheidelijke richtingen te groot moeten zijn om ueberhaupt gecombineerd te kunnen worden. Al ken ik de vervoerscijfers en prognoses overigens niet.
Komt erop neer dat je beide poten met een VIRM-6 zou kunnen rijden, eigenlijk.

06-03-2008 18:14:51
bjornl
bjornl
Als ik het goed begreep was deze keuze ook gemaakt omdat dat op het emplacement Utrecht beter uit zou komen (werkzaamheden), niet omdat de vervoersstroom naar Asb/Asdz/Shl (nu al) groter zou zijn dan naar Gd/Gvc. Dat is in de recente berichtgeving niet meer terug te vinden. Overigens duiden de reacties die dit artikel in De Gelderlander uitlokte erop dat reizigers Ah-Gvc denken dat de 3500 geheel bevolkt wordt door vakantiegangers.  

06-03-2008 18:17:41
bart84
Moderator
bart84
webguy:
thijs:

Ok, het gaat niet altijd goed, en ja, 't is voor mij ook wel eens niet goed gegaan... 't is erg jammer dat de NS niet iets bedenkt om die aansluitingen te laten wachten, zoiets als de 800 en 1900 in Ehv, waar ze allebij tegelijk vertrekken...

Ook dat is niet helemaal waar. De 800 vertrekt in Ehv ook gewoon als de 1900 nog niet in zicht is op vertrektijd. Als de 1900 in zicht is wil men nog wel eens wachten. Vice versa hetzelfde. Dit geldt voornamelijk de oneven nummers. De even nummers willen soms iets langer wachten.
broek53: Tsja, die ideeën borrelen altijd op als er gekozen moet worden tussen twee richtingen: splits- en combineer maar. Ik kan mij er op zich wel wat bij voorstellen, maar ik ben bang dat juist in de spits de onderscheidelijke richtingen te groot moeten zijn om ueberhaupt gecombineerd te kunnen worden. Al ken ik de vervoerscijfers en prognoses overigens niet.
Komt erop neer dat je beide poten met een VIRM-6 zou kunnen rijden, eigenlijk.

Ik denk dat je met twee keer VIRM-VI op sommige tijden ook niet genoeg capaciteit hebt. Is het dan de bedoeling om net als bij de Randstad naar het Noorden een soort van 12500/12700 in te zetten op een van de twee trajecten GVC-NM of SHL-NM.

Laatst bewerkt door bart84 op 06-03-2008 18:23

Mvg. Bart

06-03-2008 19:25:52
lamote_ban
lamote_ban
bart84:
Ook dat is niet helemaal waar. De 800 vertrekt in Ehv ook gewoon als de 1900 nog niet in zicht is op vertrektijd.

Het is nog erger: de 800 vertrekt vaak ook als de 1900 het station al binnenrijdt. Het probleem is ontstaan sinds NS de vertreksporen heeft omgedraaid waardoor 800 en 1900 niet meer tegelijk binnen kunnen komen. Bij de aansluiting van 3500 op de 5200 is het hetzelfde laken en pak.

Je kunt je afvragen of die cross platform overstaps uberhaupt wel verstandig zijn. Bij twee kwartier diensten die op elkaar aansluiting moeten geven zou ook steeds iedere 7.5 minuut een trein kunnen laten binnenkomen. Dan heb je ook minder perronsporen nodig.

Laatst bewerkt door lamote_ban op 06-03-2008 19:26

06-03-2008 19:54:59
rogier
rogier
lamotep: Je kunt je afvragen of die cross platform overstaps uberhaupt wel verstandig zijn. Bij twee kwartier diensten die op elkaar aansluiting moeten geven zou ook steeds iedere 7.5 minuut een trein kunnen laten binnenkomen. Dan heb je ook minder perronsporen nodig.
En hebben die twee kwartierdiensten verderop de lijn ook allemaal dezelfde eindbestemmingen en aansluitingen? Of kijken we niet verder dan onze trein lang is?

06-03-2008 20:04:01
lamote_ban
lamote_ban
rogier: En hebben die twee kwartierdiensten verderop de lijn ook allemaal dezelfde eindbestemmingen en aansluitingen? Of kijken we niet verder dan onze trein lang is?

Als je wat verder terug leest zie je dat op tal van plaatsen cross-platform overstaps zijn die notoir onbetrouwbaar zijn. En dan moet je je ook afvragen wat je aan papieren aansluitingen hebt die in de praktijk zelden of nooit gehaald worden.

Ik kan nog wel een berucht voorbeeld noemen: IC's en stoptreinen op Nm-Ht moeten in Ht op papier aansluiting geven naar zowel Ut als Ehv. In de ochtendspits zijn dagelijks vrijwel alle treinen uit Nm 5 minuten te laat in Ht en wordt er zelden of nooit een aansluiting ook daadwerkelijk gehaald en moet iedereen dus de maximale tijd wachten.

Laatst bewerkt door lamote_ban op 06-03-2008 20:24

06-03-2008 20:41:40
bart84
Moderator
bart84
lamotep:
bart84:
Ook dat is niet helemaal waar. De 800 vertrekt in Ehv ook gewoon als de 1900 nog niet in zicht is op vertrektijd.

Het is nog erger: de 800 vertrekt vaak ook als de 1900 het station al binnenrijdt. Het probleem is ontstaan sinds NS de vertreksporen heeft omgedraaid waardoor 800 en 1900 niet meer tegelijk binnen kunnen komen. Bij de aansluiting van 3500 op de 5200 is het hetzelfde laken en pak.

Dit telt alleen voor de oneven nummers 800/1900. Voor de 3500 en 5200 geldt dit niet, want de 3500 komt over het algemeen op 4 binnen en de 5200 op 3 (oneven), dus die hoeven niet te kruisen. Voor de even nummers van de 5200 en 3500 en de 800 en 1900 geldt dat deze via de flyover kunnen kruissen.

De 800 en de 1900 moeten elkaar sowieso kruisen, of dat nu voor of na het station is maakt niet uit. Als ze na het station kruissen dan kunnen ze niet allebei op dezelfde tijd vertrekken.

Laatst bewerkt door bart84 op 06-03-2008 20:43

Mvg. Bart

06-03-2008 21:06:30
nielske90
nielske90
bart84: De 800 en de 1900 moeten elkaar sowieso kruisen, of dat nu voor of na het station is maakt niet uit. Als ze na het station kruissen dan kunnen ze niet allebei op dezelfde tijd vertrekken.

Het probleem is dat er bij Boxtel maar één fly-over ligt...

Overigens is de overstap 800/1900 voor de ri.Amr(Sgn)/Gvc behoorlijk betrouwbaar, alleen als de trein écht te laat is wordt deze gemist (uitzonderingen uiteraard daar gelaten).

Laatst bewerkt door nielske90 op 06-03-2008 21:06

06-03-2008 21:29:07
floriss
floriss
Zover we van een probleem zouden kunnen spreken. De fly-over bij Boxtel is op zichzelf niet zo'n probleem. Het probleem is dat het buitenste spoor richting Eindhoven eigenlijk een soort goederenvervoerspoor is, waardoor alle stoptreinen en bijna alle Intercity's naar Eindhoven (vanuit Tilburg halverwege Boxtel en Best) naar het binnenspoor worden gedirigeerd. Daarbij was het in recente verleden (2006) zo, dat de 800 voorrang had op de 1900.

Verder wat Nijmegen/Arnhem - Den Haag/Schiphol betreft:
In het artikel refereert de wethouder naar een rechtstreekse verbinding in de spitsuren tussen Nijmegen en Schiphol. Deze is er op dit moment inderdaad nog niet. En dus niet tussen Arnhem en Nijmegen.
Het aantal reizigers vanuit Arnhem/Ede Wageningen richting Den Haag Centraal ligt op dit moment hoger dan het aantal reizigers richting Amsterdam Zuid Oost en Schiphol. Wat overigens niet betekent, dat er op dit moment niet al heel veel reizigers zijn die elke in Utrecht moeten overstappen van de 3000 naar de 3500 en andersom. NSR verwacht dat de verbinding Arnhem - Schiphol in de toekomst meer reizigers gaat trekken, dan naar Den Haag. Vandaar deze voorgestelde wijziging. Combineren en splitsen te Utrecht zou volgens mij wel een deel van het probleem oplossen. Het betekent en een extra perron waar geen trein hoeft te keren en behoud van de rechtstreekse verbindingen voor beide regio's. Wat de capaciteit betreft: in twee VIRM 6 bakken kunnen 1200 reizigers vervoerd worden, dat lijkt me qua capaciteit toch wel afdoende. Bovendien kunnen mensen tussen Arnhem en Utrecht en Utrecht en Amsterdam Zuid Oost ook nog met de overige treinen op beide trajecten reizen.

06-03-2008 22:04:57
bjornl
bjornl
Dat het met splitsen en combineren wel kan is allemaal leuk en aardig, maar als het probleem op het emplacement ligt schiet je er natuurlijk nog steeds niets mee op. Verder: in de spits rijdt men nu Ut-Asb met 12 bakken VIRM (3500) afgewisseld met 4 of 6 bakken VIRM (13500); als er nog groei in gaat kom je dus al snel aan meer dan 6 bakken voor de tussentreinen. Ook heb ik het idee dat de acht tot tien bakken VIRM die in de spits in de 2000 rijden tussen Ut en Gvc niet bepaald leeg zijn.  

06-03-2008 23:24:08
stephan90
stephan90
Nou, slechts een enkele 3500 rijdt met VIRM. Het overgrote deel rijdt thans nog met 10 ICRm Je kan nauurlijk ook 4+4 in Shl - Ah gooien en dan een los viertje naar Gvc. Probleem is dan alleen dat de capaciteit tussen Ut en Gvc ontoereikend is denk ik.

Wat betreft het emplacement, door deze trein te splitsen en combineren vervalt er een perronspoor voor de kerende trein uit Gvc. En zo kan er makkelijker een spoor buiten dienst worden gehaald. Vraag me trouwens af wat de BO voor Utrecht wordt....

06-03-2008 23:55:59
dh3201
dh3201
Ik dacht juist dat NSR van dat combineren en splitsen af wilde.
De 700 en 1600 splitsen al niet meer in Amersfoort. En de 1700 en 500 rijden al vaak ongesplitst als de 12700/12500 tussen Leeuwarden en Rotterdam rijdt.
En de huidige 2800 is ook al van de 2000 losgetrokken.
Alleen buiten spitsen als de 12700/12500 niet rijdt wordt er nog in Utrecht en Zwolle gesplitst en gecombineerd.

Shqiperise-lopers?

06-03-2008 23:58:09
bart84
Moderator
bart84
Vergeet het splitsen en combineren in Sittard en Alkmaar niet.

Mvg. Bart

07-03-2008 00:00:00
broek53
broek53
Jawel, NS zal ook zeker niet met deze variant komen. Splitsen en combineren is vertragingsgevoelig en slecht voor de bijsturing. Maar dat wil nou ook weer niet zeggen dat men het mordicus zou willen voorkomen - al denk ikdat het voor Utrecht C (en dan zeker met de beperkingen van komende jaren) vrijwel kansloos is.  

07-03-2008 00:04:15
thijs
thijs
dh3201: Ik dacht juist dat NSR van dat combineren en splitsen af wilde.
De 700 en 1600 splitsen al niet meer in Amersfoort. En de 1700 en 500 rijden al vaak ongesplitst als de 12700/12500 tussen Leeuwarden en Rotterdam rijdt.

Heeft dat niet gewoon te maken met een behoefte aan meer materieel (en dus langere treinen), en daardoor te korte perrons? Geloof (lees: hoop) dat dat de hoofdreden was.

07-03-2008 00:35:07
vinny004
vinny004
broek53: Jawel, NS zal ook zeker niet met deze variant komen. Splitsen en combineren is vertragingsgevoelig en slecht voor de bijsturing. Maar dat wil nou ook weer niet zeggen dat men het mordicus zou willen voorkomen - al denk ikdat het voor Utrecht C (en dan zeker met de beperkingen van komende jaren) vrijwel kansloos is.

Alles in Utrecht is slecht voor de bijsturing. Denk bijvoorbeeld eens aan het kopmaken van de treinen Amersfoort - Gouda. En denk vooral aan de absurd lange stationnementen die de capaciteit drastisch verlagen. Ik maak me ernstig zorgen over de situatie in Utrecht. De NS moet daar echt eens een gedecompliceerde dienstregeling gaan invoeren, anders kan dat station echt niet meer groeien...

07-03-2008 00:46:32
willy84
willy84
Ik zat een tijdje terug te filosoveren over een tunnel vanaf Amsterdam die enkel aansluit op 2 of 4 sporen, zodat er geen andere rijwegen gekruist hoeven te worden. Zo hoef je niet allerlei wissels over.
Maargoed begrijp natuurlijk ook wel dat dat er niet inzit.

floriss: Wat de capaciteit betreft: in twee VIRM 6 bakken kunnen 1200 reizigers vervoerd worden, dat lijkt me qua capaciteit toch wel afdoende. Bovendien kunnen mensen tussen Arnhem en Utrecht en Utrecht en Amsterdam Zuid Oost ook nog met de overige treinen op beide trajecten reizen.

Nee, dat is niet voldoende. De 3500 naar Amsterdam is gewoon super verspitst. Dan kan je weinig anders dan veel materieel inzetten.
Je kunt reizigers ook moeilijk dwingen een volgende trein te nemen. Ze gaan gewoon naar hun werk wanneer zij moeten.
Misschien is splitsen en combineren iets voor buiten de spits, maar erin niet.

Laatst bewerkt door willy84 op 07-03-2008 00:50

07-03-2008 00:54:02
vinny004
vinny004
willy84: Ik zat een tijdje terug te filosoveren over een tunnel vanaf Amsterdam die enkel aansluit op 2 of 4 sporen, zodat er geen andere rijwegen gekruist hoeven te worden. Zo hoef je niet allerlei wissels over.

Ik fantaseer dan nog het meest over een directe spoorverbinding Blauwkapel - Terwijde. Je krijgt dan een directe trein Amersfoort - Gouda die niet stopt in Utrecht Centraal (maar bijv. wel op Overvecht). Je krijgt dan bijvoorbeeld:
Leeuwarden - Zwolle - Amersfoort - Utrecht // Groningen - Zwolle - Amersfoort - Gouda - Den Haag // Utrecht - Gouda - Rotterdam.

Laatst bewerkt door vinny004 op 07-03-2008 00:54

07-03-2008 00:58:21
willy84
willy84
Ik vind die keringen van de NO op Utrecht altijd zo belachelijk lang!
Voor combineren en kopmaken, laatst zag ik een trein 12 minuten voor vertrijktijd binnenkomen. Zit je dan in van pak hem beet Gouda en Amersfoort. Als je uit Utrecht weggaat had je al in Amersfoort kunnen zijn. Als je verder dan Amersfoort gaat sta je nogeens 8 minuten stil, mits optijd. Niet echt om vrolijk van te worden.
Vervelend is dat, maar niks aan te doen, hoogstens wat krapper plannen, met de nodige gevolgen bij vertraging.

07-03-2008 01:06:18
vinny004
vinny004
Laatst had ik dat andersom: 11 minuten stationnement op Utrecht Centraal, 4 minuten op Gouda en vlak voor binnenkomst te Rotterdam Centraal meldde de machinist dat we twee minuten voor de geplande aankomsttijd binnenliepen terwijl we OOK nog onderweg voor een rood sein hadden gewacht...
%03%

07-03-2008 01:14:56
geertw
geertw
vinny004: Ik fantaseer dan nog het meest over een directe spoorverbinding Blauwkapel - Terwijde. Je krijgt dan een directe trein Amersfoort - Gouda die niet stopt in Utrecht Centraal (maar bijv. wel op Overvecht). Je krijgt dan bijvoorbeeld:
Leeuwarden - Zwolle - Amersfoort - Utrecht // Groningen - Zwolle - Amersfoort - Gouda - Den Haag // Utrecht - Gouda - Rotterdam.

De meeste reizigers uit Rotterdam richting Amersfoort e.v. stappen in Utrecht weer uit. Goed idee dus, niet stoppen in Utrecht...

07-03-2008 09:12:02
vinny004
vinny004
Dan moet je dus gewoon stoppen in Utrecht Terwijde en Utrecht Overvecht. Helemaal niet stoppen in Utrecht zit er dus niet in  

07-03-2008 14:08:34
daniel_ddr
daniel_ddr
vinny004: Laatst had ik dat andersom: 11 minuten stationnement op Utrecht Centraal, 4 minuten op Gouda en vlak voor binnenkomst te Rotterdam Centraal meldde de machinist dat we twee minuten voor de geplande aankomsttijd binnenliepen terwijl we OOK nog onderweg voor een rood sein hadden gewacht...
%03%
Och, paar weken terug kwam ik vanuit Zl en had als ik 't in de gaten gehad had toen zelfs nog over kunnen stappen op de 2800 in Ut. Tja, lang stationnement en wat aan de vroege kant aankomen erbij....

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

07-03-2008 18:49:18
robbertc
robbertc
Voor de robuustheid van de drgl is er voor gekozen om de rijtijden en de stationementen wat te verhogen. Dat gaat vertragingen tegen en bovnedien kun je wat voor je officiele aankomsttijd aankomen. Dat is toch nog altijd beter dan krap plannen en structureel met een grotere kans op vertraging rondrijden. En deze manier lijkt me ook gewoon nodig vanwege het drukbereden nederlandsche spoorwegnet....
Over de BSO van Ut: Op dit moment is het in Ut heel duidelijk geregeld: 'buitenste' perronsporen 5/7 en 14/15 zijn voor de doorgaande verbindingen Ah/Ht-Asd/Shl (/Gvc, maar deze gaat er dus o.a. om deze reden uit). De 'binnenste' perronssporen 8/9 en 11/12 zijn voor het kopmaken van de noordoost gvc/rtd-amf. Zodoende ontstaat er een robuuste situatie in Ut, omdat er op deze manier ook geen kruisende bewegingen zijn. Doordat Ut 'op de schop' gaat, wordt dit wat moeilijker te handhaven, maar het uitgangspunt blijft wel staan...

07-03-2008 20:23:15
martw
martw
Ik had nog een vraagje over die trein Ut - Gvc die eraan zit te komen. Er werd vermeld dat die in de spits van spoor 19A zou gaan vertrekken en erbuiten van spoor 9 (dacht ik). Maar waar gaan ze dan de 8800 en 9800 neerzetten? Moet de 9800 dan voortaan gaan wachten tot de 8800 weg is van spoor 18A en andersom? Of gaan ze de 8800 en/of 9800 op andere sporen (8,9,11,12) behandelen?
Ik heb het natuurlijk nog altijd over Ut.%06%

Martijn

Somda In de Wolken Weddings advertentie

07-03-2008 21:21:22
floriss
floriss
willy84: Nee, dat is niet voldoende. De 3500 naar Amsterdam is gewoon super verspitst. Dan kan je weinig anders dan veel materieel inzetten.
Je kunt reizigers ook moeilijk dwingen een volgende trein te nemen. Ze gaan gewoon naar hun werk wanneer zij moeten.
Misschien is splitsen en combineren iets voor buiten de spits, maar erin niet.

Om te beginnen: vanaf 2009 rijden er met of zonder rechtstreekse verbinding vanuit Arnhem, vier IC's per uur tussen Utrecht en Amsterdam Zuid Oost, Zuid en Schiphol. Nee, je kunt reizigers niet dwingen, je kan reizigers wel stimuleren een trein eerder of later te pakken, scheelt een kwartier in reistijd. Als een forens willens en wetens voor de drukste trein kiest, dan zijn de consequenties ook voor zijn of haar rekening. Twee keer VIRM 6 is op dit moment het maximaal haalbare. Andere opties, behalve meer ritten bieden zijn er niet. Het splitsen en combineren zou niet in de 3500 plaatsvinden, maar logischerwijs in de huidige 2000. Dan zou er dus vanuit Arnhem via Utrecht naar Schiphol 1x VIRM 6 gaan rijden en 1x VIRM 6 naar Den Haag.
Nogmaals zowel tussen Arnhem - Utrecht als tussen Utrecht - Schiphol als tussen Utrecht en Den Haag rijden straks 4 IC's per uur met uitzondering van Driebergen Zeist en Veenendaal de Klomp. Mijn argumenten dat de reiziger meer keus heeft, dan specifiek die ene drukke trein, blijven wat mij beteft onveranderd.

Laatst bewerkt door floriss op 07-03-2008 21:23

07-03-2008 23:43:05
bjornl
bjornl
De reiziger heeft in de ochtendspits volgens het scenario met splitsen nauwelijks meer keus of meer capaciteit, daar rijden nu al achtereenvolgens (in kwartierligging) 4 bakken VIRM, 12 bakken VIRM, 6 bakken VIRM en 12 bakken VIRM. En je kan reizigers stimuleren wat je wil, maar als ze geacht worden om 8:30 op hun werk te zijn dan hebben ze weinig keus.  

08-03-2008 11:26:05
lamote_ban
lamote_ban
@bjornl
De meeste mensen in die volle treinen betreft kantoorpersoneel en het grootste deel daarvan heeft variabele werktijden, om 8.30 aanwezig moeten zijn is dus het issue niet. Waarom nemen veel mensen dan toch die drukke trein?
1) Omdat veel mensen uit de ri Ht komen.
2) Een deel van de reizigers kent alleen de "vaste vertrektijden".
3) De spitstreinen rijden niet in de vakanties dus daar kun je als forens geen vast reispatroon op baseren.

08-03-2008 11:53:21
maurits
maurits
bjornl: En je kan reizigers stimuleren wat je wil, maar als ze geacht worden om 8:30 op hun werk te zijn dan hebben ze weinig keus.

In Zuidoost-Amsterdam en op de Zuidas zitten veel bedrijven in de (financiële) dienstverlening, kenmerk van dergelijke bedrijven is dat men vaak flexibele werktijden heeft. Iets in de trant van, je wordt geacht om 8 uur te werken en kunt binnenkomen tussen 8 en 10 uur en weggaan tussen 16 en 18 uur.

Overigens zag ik nog wat in de papieren van het Locov, het belachelijke inkorten van de 7400-serie tot Breukelen, zodra het keerspoor gereed is. Typisch weer een systeemtechnische maatregel waar de reiziger niks aan heeft. Wat mij betreft blijft die sprinter gewoon doorrijden naar Asdz en Asd. En laat men alsjeblieft ook eens treinkaartjes geldig maken op de metro's in het gebied Amsterdam Centraal-Bijlmer-Sloterdijk-Diemen Zuid, je mag immers ook al met je strippenkaart in de trein reizen hier.

Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)

08-03-2008 13:48:23
robbertc
robbertc
Ja leuk, dat je die 7400 en 17400 naar Asd en Asdz wil hebben, maar dan moet het wel passen natuurlijk. Volgend jaar zal in de spits de 17400 na Bkl doorrijden naar Asd. Maar vanaf bijlmer/dvd/amstel (weet niet precies meer) moet deze trein non-stop naar Asd, omdat-ie anders de IC naar asd in de weg rijd. Niet echt gewenst dus...
Ook voor de huidige 7400 was de verbinding naar Asdz maar een tijdelijk situatie. Het was, volgens mij, altijd al de bedoeling om deze trein te laten keren in Bkl en daar aansluitng te bieden op de 4000 maar Asd. Bovendien wordt het door de nieuwe 3100-serie allemaal wel erg krap op het traject dvd/bijlmer-asdz-shl. Daar zit al bijzonder weinig ruimte in om ook nog stoptreinserie in te passen...

08-03-2008 13:55:52
thieskes
thieskes
lucky: 2x per uur een halve plan v? Ze willen de stations niet sluiten omdat er zoveel reizigers zijn..

kan dit geen leuke dienst worden dan voor de wadlopers?
(heel late reactie sorry, komt van pagina 3)

Laatst bewerkt door thieskes op 08-03-2008 13:56

http://www.flickr.com/photos/thieske_1987

08-03-2008 14:06:14
daniel81
daniel81
geertw:
vinny004: Ik fantaseer dan nog het meest over een directe spoorverbinding Blauwkapel - Terwijde. Je krijgt dan een directe trein Amersfoort - Gouda die niet stopt in Utrecht Centraal (maar bijv. wel op Overvecht). Je krijgt dan bijvoorbeeld:

De meeste reizigers uit Rotterdam richting Amersfoort e.v. stappen in Utrecht weer uit. Goed idee dus, niet stoppen in Utrecht...

Dan zou een verbindingsboog van Ut via Malibaan naar Blauwkapel zinvoller zijn (of als je niet de halve stad wilt afbreken, nog iets oostelijker richting Bunnik). Maar goed, dit is allemaal niet realistisch.
Ik vraag me wel af of de argumenten van ruime rijtijden en keertijden en robuustere dienstregelig enz. wel deugen. De knelpunten zijn in 90% van de gevallen immers niet de baanvakken, maar de stations. Kortom, hoe eerder een trein uit een station weg is, hoe beter het is. Juist doordat treinen 'planmässig' de perronsporen zo lang bezet houden, is er vaak geen mogelijkheid om een vertraagde trein een plekje langs een perronspoor te geven, waardoor ze 'buiten' Ut moeten wachten en de treinen zich daarachter ophopen. In zulke gevallen (die zeker niet zeldzaam zijn) veróórzaken lange stationnementen dus juist de vertragingen, in plaats van ze tegen te gaan.

08-03-2008 14:51:50
robbertc
robbertc
Moeilijke afweging dus... waarbij het mij ook lijkt dat idd de grote knelpunten de grote knooppunten zijn  

08-03-2008 15:08:11
dh3201
dh3201
De enige robuustheid die ik kan verzinnen is het omlaag halen van de dienstsnelheid. In geval van vertraging kan de trein dan verder versnellen tot baanvaksnelheid en zo weer op tijd op het volgende knooppunt zijn. Te vroege treinen moeten nog ietsje langzamer rijden zodat ze precies op tijd op de knooppunten zijn en zo geen andere treinen in de weg zitten.

Shqiperise-lopers?

08-03-2008 16:48:35
maurits
maurits
robbertc: Ja leuk, dat je die 7400 en 17400 naar Asd en Asdz wil hebben, maar dan moet het wel passen natuurlijk. Volgend jaar zal in de spits de 17400 na Bkl doorrijden naar Asd. Maar vanaf bijlmer/dvd/amstel (weet niet precies meer) moet deze trein non-stop naar Asd, omdat-ie anders de IC naar asd in de weg rijd. Niet echt gewenst dus...

Ik zat hier nog eens over na te denken, kun de 7400 ipv naar Asd dan niet vanaf Bijlmer via de goederenbogen bij Dvd als spitssneltrein naar Almere sturen. Ik denk dat je dan toch een reistijdverkorting van zo'n 10 minuten krijgt in de relatie Bijlmer-Almere vv.

En door treinkaartjes geldig te maken in de metro´s tussen Bijlmer (of Holendrecht) en Amsterdam Centraal bied je een allerzins redelijk alternatief voor een stoptrein op dat traject.

08-03-2008 18:06:36
bart84
Moderator
bart84
maurits:
En door treinkaartjes geldig te maken in de metro´s tussen Bijlmer (of Holendrecht) en Amsterdam Centraal bied je een allerzins redelijk alternatief voor een stoptrein op dat traject.

Ik ben bang dat dat er niet van gaat komen, zolang de OV-chipkaart niet is ingevoerd.

Laatst bewerkt door bart84 op 08-03-2008 18:08

Mvg. Bart

08-03-2008 18:36:30
maurits
maurits
Ach ja, de OV-chipkaart, het medicijn voor het oplossen van alle tarieftechnische problemen in Nederland, maar waarvan de werking nog lang niet is aangetoond .

Maar terug on-topic, het blijft natuurlijk een beetje raar dat je met je dure treinkaartje niet de metro in mag, maar wel met de voordelige strippenkaart de trein in.

08-03-2008 18:39:30
lamote_ban
lamote_ban
bart84: Ik ben bang dat dat er niet van gaat komen, zolang de OV-chipkaart niet is ingevoerd.

Ook met de OV-chipkaart blijft gewoon het probleem van twee verschillende tariefsystemen, alleen kun je staks met dezelfde kaart twee keer betalen.

08-03-2008 18:49:34
robbertc
robbertc
maurits: %Ik zat hier nog eens over na te denken, kun de 7400 ipv naar Asd dan niet vanaf Bijlmer via de goederenbogen bij Dvd als spitssneltrein naar Almere sturen. Ik denk dat je dan toch een reistijdverkorting van zo'n 10 minuten krijgt in de relatie Bijlmer-Almere vv.

Ik zie dat zeker niet gebeuren. Deze treinseries worden gereden met sprinters. En met sprinters is het zo dat deze moeten stoppen alle stations. Een sprinter zal dus zeker niet (planmatig) in een sneltrein/intercity gaan belanden. Daarom is het non-stop van 1 van de zuidelijke Amsterdamse stations naar Asd ook niet echt gewenst...

08-03-2008 21:14:31
pptm
pptm
maurits: Ik zat hier nog eens over na te denken, kun de 7400 ipv naar Asd dan niet vanaf Bijlmer via de goederenbogen bij Dvd als spitssneltrein naar Almere sturen. Ik denk dat je dan toch een reistijdverkorting van zo'n 10 minuten krijgt in de relatie Bijlmer-Almere vv.

Zou kunnen, alleen denk ik dat reizigers vanuit Bijlmer naar Almere met de 143xx serie (non-stop van Dvd naar Alm, met minimaal 2x VIRM-IV of 2x DD-AR) in de spits al goed voorzien zijn.

Ik denk dat je dergelijk materieel elders beter zou kunnen gebruiken; doorrijden naar Amf als voortrein van de 5800, die zeker in de spits altijd goed vol zit misschien? Blijft het ook in de SGMm omloop...

09-03-2008 13:58:11
floriss
floriss
Als je als forens incalculeert dat je een deel van het traject binnen Amsterdam beter per metro dan per trein kan afleggen, dan neem je toch een OV jaarkaart of NS jaar of maandkaart gecombineerd met een sterrenabonnement voor de metro. Toen ik nog in Den Bosch werkte, had ik een maandtrajectkaart met 1 ster voor de bus, omdat het bedrijf waarvoor ik werkte een kilometer of vijf van het station vandaan zat. Voor de kosten hoef je het niet te laten.
Bij een maandtrajectkaart zijn de prijzen 28 euro voor 1 zone (vergelijkbaar met 2 strippen), 40,50 euro voor 2 zones en 54,50 voor drie zones, tevens het maximum. Bovendien werkt deze aan twee kanten. Ik kon dit zoneabonnement zowel op het beginstation als op het eindstation gebruiken.

09-03-2008 14:50:01
dumpy_dump
dumpy_dump
lamotep: @bjornl
De meeste mensen in die volle treinen betreft kantoorpersoneel en het grootste deel daarvan heeft variabele werktijden, om 8.30 aanwezig moeten zijn is dus het issue niet. Waarom nemen veel mensen dan toch die drukke trein?
1) Omdat veel mensen uit de ri Ht komen.
2) Een deel van de reizigers kent alleen de "vaste vertrektijden".
3) De spitstreinen rijden niet in de vakanties dus daar kun je als forens geen vast reispatroon op baseren.
Waarom nemen ze dan geen trein van een half uur eerder of later? Ze hoeven er toch niet om 08.30 te zijn, is jouw argument. Die treinen zijn al rustiger...

09-03-2008 15:17:38
ruysdael
ruysdael
robbertc:
maurits: %Ik zat hier nog eens over na te denken, kun de 7400 ipv naar Asd dan niet vanaf Bijlmer via de goederenbogen bij Dvd als spitssneltrein naar Almere sturen. Ik denk dat je dan toch een reistijdverkorting van zo'n 10 minuten krijgt in de relatie Bijlmer-Almere vv.

Ik zie dat zeker niet gebeuren. Deze treinseries worden gereden met sprinters. En met sprinters is het zo dat deze moeten stoppen alle stations. Een sprinter zal dus zeker niet (planmatig) in een sneltrein/intercity gaan belanden. Daarom is het non-stop van 1 van de zuidelijke Amsterdamse stations naar Asd ook niet echt gewenst...
Dingen hebben ook planmatig in de 15400 gezeten destijds (Strandintercity Amsterdam C - Zandvoort) daarnaast worden ze ook ingezet in de Intercity Hoofddorp - Lelystad Centrum (3900). Ze kunnen dus ook makkelijk terecht in een (spits)zonetrein (want het is nieteens een directe Intercity).

Tot slot zal het me ook niet verbazen als men vanaf december het rijden met sprinters in de 4500 in de avonduren/weekend continueerd. Dat is dan immers ook een Intercity/zonetrein dan...

Materieelinzet is voor NS geen issue, eerst maar alles passend krijgen qua tijden. Het zou ook best kunnen dat die Sprinters naar een ander traject worden verschoven en er DD-AR'en gaan rijden, ik noem maar een dwarsstraat.

Laatst bewerkt door ruysdael op 09-03-2008 15:20

09-03-2008 17:30:52
lamote_ban
lamote_ban
dumpy_dump: Waarom nemen ze dan geen trein van een half uur eerder of later? Ze hoeven er toch niet om 08.30 te zijn, is jouw argument. Die treinen zijn al rustiger...

Als je om 8.00 op je werk in Asd Zuid wil zijn moet je om 6.17 uit Ehv of om 6.38 uit Den Bosch weg. Dan rijden er dus nog geen stadbussen die daar op aansluiten. En de treinen van bijv 7.17/7.38 of 7.47/8.08 zijn vol tot Ut, daarmee verplaats je dus alleen het probleem..

Laatst bewerkt door lamote_ban op 09-03-2008 17:31

09-03-2008 17:56:46
fabrierban
fabrierban
Met de komst van de trein Arnhem-Schiphol in 2009 zal de situatie op Utrecht-Schiphol wel beter worden (meer capacteit en betere verdeling). Maar tot die tijd zal het problematisch blijven, zeker als de 3500 vanaf 7 april ook nog in Best gaat stoppen. Verwacht wordt dat dan veel Eindhovenaren met de auto naar Best zullen gaan en dan met 3500 naar Utrecht en Amsterdam. Per saldo zal dat tot een verschuiving van 800 naar 3500 leiden, de 800 stopt immers niet in Best.  

10-03-2008 00:52:16
willy84
willy84
@ hierboven, juist daarom komt er meer materieel in de 3500! Er worden immers meer reizigers verwacht.

pptm:

Ik denk dat je dergelijk materieel elders beter zou kunnen gebruiken; doorrijden naar Amf als voortrein van de 5800, die zeker in de spits altijd goed vol zit misschien? Blijft het ook in de SGMm omloop...

5800 zit in de spits idd goed vol, er rijden nu 6 bakken SGMm in en dat was voor de IC stop in Hilversum 9 in de spits. Een extra Citysprintertje (uit de museumpendel, waar mat'64 in kan, lekker nostalgisch) zou voor een spitsrit per dag zeker gewenst zijn. Aan de andere kant is SGMm juist ingericht om te staan, weet niet hoever het druk is vanaf Amsterdam gezien.
Een voortrein van de 5800 lijkt me helemaal kansloos, je kan zelf wel bedenken waarom

Laatst bewerkt door willy84 op 10-03-2008 00:53

10-03-2008 10:50:26
fastguy84
fastguy84
Even een kleine opmerking, zonder direct weer allemaal Brabantse twisten te willen uitlokken , mijn *persoonlijke* indruk sinds een tijdje na de invoering van Drgl 2007 is dat er een verschuiving heeft plaatsgevonden van de 800 naar de 3500 (vooral in zuidelijke richting). Dit is zeer goed te merken in de 800 beneden Ehv, waar de 3500 niet rijdt. (Ik reis regelmatig na de os Asd/Asa-Std en de 800 wordt in Ehv werkelijk bestormd, waar ik tot aan Ehv vaak met slechts vijf of zes anderen een bovenverdieping VIRM deel.)  

10-03-2008 12:23:32
bart84
Moderator
bart84
Je moet er rekening mee houden dat er natuurlijk ook mensen uit de 1900 komen voor de richting Weert en verder. Al die reizigers komen natuurlijk niet uit de 3500. Daarnaast is het voor sommige reizigers die hun reis ruim plannen makkelijk om meteen bij aankomst op het station in de 3500 te stappen, dan een kwartier wachten op de 800 (zeker als je niet verder moet dan Ehv).

Laatst bewerkt door bart84 op 10-03-2008 12:24

Mvg. Bart

10-03-2008 23:32:31
woepje
woepje
Reizigers uit de NoordOost (van Amf naar Ut) moeten sowiso al op de 3500 (richting Eindhoven) overstappen omdat die het beste aansluit.  

11-03-2008 07:43:30
keesje
keesje
Mijn ervaring is ook dat de 800 veel rustiger is dan de 3500 tussen vooral Ut en Ht. Enkele redenen zijn al genoemd, maar ook de knoop Ht speelt mee:

De 3500 geeft (op papier) aansluiting op alle stoppers rondom Ht: de 4400, 9600 en 13600 en in Ehv op de 9600.
De 800 neemt alleen overstappers mee voor Tb, Bd, Rsd en O, want de 800 geeft te Ht alleen aansluiting op de 3600 in beide richtingen.

Dit verklaart ook dat de 800 veel rustiger is dan de 3500 op dit traject. En niet te vergeten: het VIRM in de 800 biedt ook nog eens meer zitplaatsen dan de 3500.

11-03-2008 10:02:41
nielske90
nielske90
keesje: De 3500 geeft (op papier) aansluiting op alle stoppers rondom Ht: de 4400, 9600 en 13600 en in Ehv op de 9600.

Je vergeet de 5200 (cross-over) en de 6400 in Ehv. Verder denk ik dat in Ehv naar de 9600 weinig wordt overgestapt...
En de 800 biedt in Ehv aansluiting op de 1900. Maar in principe zouden de 5200/1900 geen verschil moeten maken. Het grootste deel van de reizigers in die treinen komt uit Helmond en Deurne. Door de twee series die er rijden, hebben die toch al een evenredig verdeelde 'kwartiersdienst', dus dat zal het verschil in drukte wel niet maken.

Misschien maakt het verschil in materieel ook uit. Heb zelf ook al een paar keer op Utrecht een kwartier gewacht, zodat ik ICRm heb (wat ik persoonlijk beter vindt zitten)%08%

Laatst bewerkt door nielske90 op 11-03-2008 10:03

11-03-2008 14:00:46
kwilke
kwilke
Alleen komt er door het grotere aantal rezigers nu ook VIRM in de 3500...

keesje: De 800 neemt alleen overstappers mee voor Tb, Bd, Rsd en O, want de 800 geeft te Ht alleen aansluiting op de 3600 in beide richtingen.

Mag ik bij dit lijstje ook Nm aanvullen? Uit ervaring als student weet ik dat veel mensen vanuit Ehv zo naar Nm gaan en omgekeerd. Slechts weinigen zijn echt fan van de 4400 %08%

12-03-2008 14:52:35
user37
user37
vinny004:
willy84: Ik zat een tijdje terug te filosoveren over een tunnel vanaf Amsterdam die enkel aansluit op 2 of 4 sporen, zodat er geen andere rijwegen gekruist hoeven te worden. Zo hoef je niet allerlei wissels over.

Ik fantaseer dan nog het meest over een directe spoorverbinding Blauwkapel - Terwijde. Je krijgt dan een directe trein Amersfoort - Gouda die niet stopt in Utrecht Centraal (maar bijv. wel op Overvecht). Je krijgt dan bijvoorbeeld:

Wel een aardig idee, alleen denk ik dat je dan beter alles wat qua Noord/Oost op UT kopmaakt via Overvecht kan sturen, wordt de dienstregeling een stuk steviger van denk ik. Alleen weet ik of de reizigers zo'n oplossing leuk vinden.

dh3201: De enige robuustheid die ik kan verzinnen is het omlaag halen van de dienstsnelheid. In geval van vertraging kan de trein dan verder versnellen tot baanvaksnelheid en zo weer op tijd op het volgende knooppunt zijn. Te vroege treinen moeten nog ietsje langzamer rijden zodat ze precies op tijd op de knooppunten zijn en zo geen andere treinen in de weg zitten.

Ik zou dat eerder oplossen door het verhogen van de baanvaksnelheid.
Ah-Ut 40 minuten met de 3000, dat is te gek voor woorden, dat kan makkelijk in 25 minuten mits er 160 km/h gereden kan worden en er wat geschrapt wordt in de stops.

Laatst bewerkt door user37 op 12-03-2008 14:54

12-03-2008 15:35:59
bjornl
bjornl
user37: Ah-Ut 40 minuten met de 3000, dat is te gek voor woorden, dat kan makkelijk in 25 minuten mits er 160 km/h gereden kan worden en er wat geschrapt wordt in de stops.

Er zijn maar twee stops: Klp en Ed. Als je die reizigers allemaal in de 2000 wil prakken heb je een probleem.

Trouwens, die opmerking over VIRM in de 3500 van kwilke, bedoel je daarmee zoals het nu is, als de stops in Best zijn ingevoerd of volgend jaar? En waar zou het ICRm dan heen gaan?

12-03-2008 16:40:22
julius
julius
user37: Ah-Ut 40 minuten met de 3000, dat is te gek voor woorden, dat kan makkelijk in 25 minuten mits er 160 km/h gereden kan worden en er wat geschrapt wordt in de stops.
Die lange reistijd komt doordat de 3000 planmatig achter een stoptrein uit/naar Rhenen hangt.
Op zich wat typisch, de trein die vrij baan heeft (2000) stopt in Driebergen terwijl de andere (3000) daar doorrijdt om vervolgens achter de stoptrein te hangen. De 3000 in Driebergen laten stoppen (al dan niet in plaats van de 2000) lijkt logischer.

12-03-2008 19:40:47
dumpy_dump
dumpy_dump
Dat was het oorspronkelijke plan, is echter op verzoek van Connexxion, Stadsvervoer Nederland en de provincie teruggedraaid omdat dat beter uit kwam met de busaansluitingen in Klp en Db.  

12-03-2008 19:40:50
kwilke
kwilke
@bronl: Dat gaat over die paar spitsritten waar nu VIRM in zit. ICRm saaruit is geloof ik naar de 2000 gegaan.
De opmerking was dat het aantal reizigers in de 3500 gegroeid was omdat men ICRm comfortabeler vond dan VIRM in de 800. Alleen komen deze reizigers zichzelf tegen: door de drukte in de spits is op dat moment VIRM in de 3500 nodig.

Over de 3000 en 2000 tussen Ah en Ut: De stops op klp en db zijn verdeeld over de 3000 en de 2000, dat omdraaien heeft geen zin voor de rijtijden. Eventueel zou de stoptrein uit Rhenen planmatig in Db aan de kant kunnen, zodat de 3000 er op volle vaart langs kan.

12-03-2008 23:09:41
keesje
keesje
kwilke: Alleen komt er door het grotere aantal rezigers nu ook VIRM in de 3500...

keesje: De 800 neemt alleen overstappers mee voor Tb, Bd, Rsd en O, want de 800 geeft te Ht alleen aansluiting op de 3600 in beide richtingen.

Mag ik bij dit lijstje ook Nm aanvullen? Uit ervaring als student weet ik dat veel mensen vanuit Ehv zo naar Nm gaan en omgekeerd. Slechts weinigen zijn echt fan van de 4400 %08%

Ik bedoelde ook 800 tussen Ht en Ut

12-03-2008 23:38:05
kwilke
kwilke
OK, dan is Nm inderdaad niet van toepassing.  

13-03-2008 00:45:43
user37
user37
bjornl:
Er zijn maar twee stops: Klp en Ed. Als je die reizigers allemaal in de 2000 wil prakken heb je een probleem?
Wat een onzin, zeker overdag stappen daar niet zoveel mensen in, alleen in is het in de spits naar Driebergen nogal druk, maar dan met name in die stopper naar Rhenen. Naar mijn mening zijn het stops die door zowel de 2000 als 3000 makkelijk overgeslagen kunnen worden, desnoods degradeer je 1 v/d 2 tot sneltrein en laat je die op De Klomp én Driebergen stoppen (zoals de 2000 vroeger 1 keer per uur deed)

13-03-2008 08:07:09
rob1
rob1
Wat een onzin, zeker overdag stappen daar niet zoveel mensen in, alleen in is het in de spits naar Driebergen nogal druk, maar dan met name in die stopper naar Rhenen.
Naar mijn mening vergis je je dan toch. Als frequentie reiziger van Db kan ik uit ervaring spreken dat de perrons regelmatig vol staan; óók voor de intercity's. Dus zowel de 2000 als de 3000 als rechtstreekse intercity laten rijden lijkt mij zeer onprettig.

13-03-2008 08:33:02
bjornl
bjornl
user37: Wat een onzin, zeker overdag stappen daar niet zoveel mensen in

Wat een gezellige toon%03%, en reken er op dat je de spits als maatgevend moet beschouwen. Op dit moment is de 2000 al regelmatig van staanplaatsen voorzien (ook de VIRM-gereden treinen); daar passen echt niet de opstappers op de 3000 uit Ed meer bij (richting Ut 's ochtends, voor de duidelijkheid). Dit is gewoon uit ervaring gesproken, heb eeen aantal keren meegemaakt dat een 2000 of 3000 uitviel. Dan moeten er mensen achterblijven. Dat kan je echt niet planmatig gaan doen.

13-03-2008 10:08:32
willy84
willy84
Daar komt bij dat de tendens juist is dat IC's steeds meer gaan stoppen. Ik zie meer in het inhalen van een stoptreinen door de IC's om zo de gemiddelde snelheid omhoog te brengen.  

13-03-2008 21:49:50
user37
user37
bjornl:
user37: Wat een onzin, zeker overdag stappen daar niet zoveel mensen in

Wat een gezellige toon%03%, en reken er op dat je de spits als maatgevend moet beschouwen. Op dit moment is de 2000 al regelmatig van staanplaatsen voorzien (ook de VIRM-gereden treinen); daar passen echt niet de opstappers op de 3000 uit Ed meer bij (richting Ut 's ochtends, voor de duidelijkheid). Dit is gewoon uit ervaring gesproken, heb eeen aantal keren meegemaakt dat een 2000 of 3000 uitviel. Dan moeten er mensen achterblijven. Dat kan je echt niet planmatig gaan doen.

Pardon, ik bedoelde het niet aanvallend.
Ik vind in dit geval de spits zéker niet maatgevend, daar de 2000 en 3000 buiten de spits nog niet eens halfvol zitten. Ik reis al jarenlang dagelijks met die treinen op varierende tijden en kan je derhalve vertellen dat stops op Driebergen en De Klomp buiten de spits behoorlijk overbodig zijn. Daarnaast kost het ook nog eens enorm veel tijd, dat weegt wat mij betreft niet op tegen een snelle verbinding KAN - Randstad. Maargoed, ik ben sowieso weer voor herinvoering van de "Sneltrein" en zie op dit traject dan ook een rol daarvoor weggelegd.

13-03-2008 21:59:09
fabrierban
fabrierban
willy84: Daar komt bij dat de tendens juist is dat IC's steeds meer gaan stoppen. Ik zie meer in het inhalen van een stoptreinen door de IC's om zo de gemiddelde snelheid omhoog te brengen.

De Japanse aanpak (hogere frekwenties, lagere snelheid) blijkt meer reizigers te trekken dan de Duitse (lagere frekwenties, hogere snelheid). Dus ik denk dat NS verstandig bezig is.

13-03-2008 22:51:05
bjornl
bjornl
user37: ... kan je derhalve vertellen dat stops op Driebergen en De Klomp buiten de spits behoorlijk overbodig zijn.

Dat zou kunnen. Voor Ed geldt dat toch in mindere mate. Maar zou je Klp dan buiten de spits in het geheel niet meer willen bedienen?
Overigens, zoals eerder door anderen gemeld, de 3000 en 2000 zouden momenteel niet zo heel veel sneller worden van het schrappen van stops omdat ze tussen Ut en Har "ingeklemd" tussen de 7400 en 17400 rijden. En tussen Ed en Ah moeten ze weer tussen de 7500 door rijden (en dat zit allemaal behoorlijk dicht op elkaar!); over Ah-Nm zullen we het maar helemaal niet hebben

13-03-2008 23:02:44
nielske90
nielske90
fabrier: De Japanse aanpak (hogere frekwenties, lagere snelheid) blijkt meer reizigers te trekken dan de Duitse (lagere frekwenties, hogere snelheid). Dus ik denk dat NS verstandig bezig is.

Alleen worden de bestaande reizigers echt niet blij van, en niet moet je ook vast zien te houden...
Je moet gewoon zorgen dat je een goede mix hebt, dus én hoge frequenties, maar er moeten ook mogelijkheden zijn om ergens snel te komen, anders komt de auto weer heel snel om alle reizigers in te pikken...

13-03-2008 23:40:35
user37
user37
bjornl:
user37: ... kan je derhalve vertellen dat stops op Driebergen en De Klomp buiten de spits behoorlijk overbodig zijn.

Dat zou kunnen. Voor Ed geldt dat toch in mindere mate. Maar zou je Klp dan buiten de spits in het geheel niet meer willen bedienen?
Overigens, zoals eerder door anderen gemeld, de 3000 en 2000 zouden momenteel niet zo heel veel sneller worden van het schrappen van stops omdat ze tussen Ut en Har "ingeklemd" tussen de 7400 en 17400 rijden. En tussen Ed en Ah moeten ze weer tussen de 7500 door rijden (en dat zit allemaal behoorlijk dicht op elkaar!); over Ah-Nm zullen we het maar helemaal niet hebben

Ja precies, het grootste probleem zit 'm juist in de enorme krapte op het baanvak Ah-Ut.

14-03-2008 00:19:19
thejag
thejag
nielske90:
fabrier: De Japanse aanpak (hogere frekwenties, lagere snelheid) blijkt meer reizigers te trekken dan de Duitse (lagere frekwenties, hogere snelheid). Dus ik denk dat NS verstandig bezig is.

Alleen worden de bestaande reizigers echt niet blij van, en niet moet je ook vast zien te houden...
Je moet gewoon zorgen dat je een goede mix hebt, dus én hoge frequenties, maar er moeten ook mogelijkheden zijn om ergens snel te komen, anders komt de auto weer heel snel om alle reizigers in te pikken...

Spoorboekloos rijden gaat voorzien in 6 intercity's en 6 sprinters per uur op de grootste corridors. Mogelijkheden te over dus en de NS lijkt de 'best of both worlds' te krijgen. In Japan zie je dit ook alleen hebben de sneltreinen daar nog steeds metro-achtige kenmerken (vooral qua materieel). Verder zie je daar veel inhaalmomenten op stations, 't is wel behoorlijk efficient geregeld. Ik vind dat de NS erg goed bezig is met het ingezette traject, met invoering van 160 km/u op geselecteerde baanvakken in de Randstad en de landsdelen hebben we over een flink aantal jaren een schitterend netwerk!

grt, Michiel

14-03-2008 09:17:57
mdeen
mdeen
Op OVL gaat het verhaal dat de CNL naar Wenen alweer gaat verdwijnen. CNL zou graag eerder in Asd willen aankomen en NS-Int kwam daarna met een voorstel met een aankomsttijd een uur later.
Uiteindelijk zou CNL nu besluiten om die trein (en de gekoppelde koerswagens naar Milaan) weer tot Dortmund te rijden.

Ik vind het maar een vreemd verhaaltje. NS-Int heeft niks te vertellen over die trein (verkoopt alleen kaartjes maar rijdt de trein niet) dus kan ook geen latere aankomsttijd voorstellen.
Verder snap ik ook helemaal niet waarom ze die trein nog later willen laten aankomen, hij gaat nu al erg vroeg wel en komt erg laat aan. Eerder vertrek naar Wenen en latere aankomst uit Wenen zou alleen interessant zijn voor reizigers in Duitsland (vooral Karlsruhe, Mannheim en Frankfurt).
En die trein schijnt vanuit Amsterdam erg populair te zijn, dus een economische reden om hem niet meer te rijden lijkt er ook niet te zijn.

14-03-2008 11:23:30
willy84
willy84
mdeen:
En die trein schijnt vanuit Amsterdam erg populair te zijn, dus een economische reden om hem niet meer te rijden lijkt er ook niet te zijn.

Ik zie af en toe zo'n CNL voorbij komen, erg veel mensen zitten er naar mijn idee niet in. Veel rijtuigen zitten de gordijntjes voor de ramen of de ramen zijn geblindeerd. Zie ook geen hordes mensen staan, dus mij lijkt het wel meevallen met die drukte.