Dienstregeling 2009, wat is waar?
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
19-01-2008 18:31:05
broek53
broek53
berkel73: Ze zouden ook via het grote wisselkruis ten zuiden van Holendrecht kunnen rijden, als ze daarmee niks in de weg zitten. Tegen die tijd zal dat toch wel een keer in gebruik zijn .

Dat is in gebruik sinds september 2007 (de 23e, meen ik, maar vang me niet op een dag). Overigens ziet het ernaar uit dat de 17400 gaat doorrijden naar Amsterdam C.
Was het eigenlijk altijd al de bedoeling om de 7400 uiteindelijk in te korten tot Breukelen, of is het vanwege te lage reizigersaantallen op het resterende gedeelte of het niet meer passen i.v.m. de nieuwe intercity over de Ut-boog? Zonde trouwens van het keerspoor te Asdz, dat lijkt niet meer planmatig gebruikt te worden... Maar goed, dan kunnen er ook geen treinen meer doorschieten natuurlijk %08%
Wat nu ingevoerd wordt, was al zo voorzien in Ontwerp 2007. Het keerspoor Asdz is bedoeld voor de bijsturing, met name om de Schipholtunnel te ontzien. Het heeft nu een tijdje gediend als vervanger van het keerspoor Breukelen, zo moet je het eigenlijk zien.
Adviesaanvraag: Onderzoek van ProRail en NS heeft aangetoond dat er op de corridors Den Haag – Schiphol, Boxtel – Eindhoven, Utrecht - Amsterdam Bijlmer en de Flevolijn technische mogelijkheden bestaan om 160 km/uur te gaan rijden.
Dat ze daar nog een heel onderzoek voor hebben moeten uitvoeren, met name in de gevallen Den Haag-Schiphol en Utrecht-Amsterdam %08%.

Het onderzoek slaat niet op de baanvakken zelf, maar op de mogelijkheid 160 km/h mogelijk te maken binnen het bestaande ATB-gebeuren. Het betekent feitelijk een extra snelheidstrap in de ATB en daar waren zo wat twijfels over.

Laatst bewerkt door broek53 op 19-01-2008 18:31

19-01-2008 18:41:31
thijs
thijs
Wat ik erg jammer is, dat in Twente de 10140 zal verdwijnen. Het argument van NS luidt dat er in die regio vanaf december genoeg reismogelijkehden zijn (door doortrekken 7000 naar Es). Echter, reizigers die in Es staan en naar Amf en verder willen, zullen flink raar staan kijken op de tijdstippen dat de 140 rijdt: geen pendel meer. Dit zal betekenen dat je zo'n 10 minuten eerder weg moet gaan (met de 7900). Allemaal heel leuk en aardig, maar in de praktijk betekent dat soms een half uur eerder met de bus weg (in geval van een halfuursdienst). Andersom zelfde verhaal. Ik vind het vooral erg reizigersonvriendelijk.

De NS ziet bovenstaande toch ook wel in lijkt me? Zou hier voor december (bijv. door druk vanuit regionale overheden) nog iets voor geregeld kunnen worden?

Laatst bewerkt door thijs op 19-01-2008 18:41

19-01-2008 19:35:09
ijsm
ijsm
thijs: De NS ziet bovenstaande toch ook wel in lijkt me?
Ik vraag me alleen serieus af of je, als NS zijnde, in je toch al zo geclompliceerde dienstregeling, ook nog is rekening moet gaan houden met de bustijden...

19-01-2008 19:38:27
webguy
webguy
Daarnaast is het meestal zo dat de bus aanpast aan de trein ipv andersom (kijk maar naar Zeeland, waar de bus al was aangepast aan de trein, voordat de trein veranderde... oops ;D )

Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!

Somda In de Wolken Weddings advertentie

19-01-2008 20:08:59
daniel_ddr
daniel_ddr
Zeg maar gerust altijd, mits je te maken hebt met een enigzins fatsoenlijk plannend busbedrijf. In Es zou dat in theorie al redelijk makkelijk moeten zijn (al zal je bij halfuursdiensten dan alleen aansluiting op de stoptrein krijgen vrees ik).
Dat soort problemen heb je al snel: probeer in Ddr maar eens van een bus op een stoptrein naar Rtd over te stappen, da's een garantie op een kwartier wachttijd. De aansluitingen op de IC's zijn daarentegen perfect.
Arriva heeft 't hier zelfs voorelkaar weten te krijgen dat lijn 7 de hele dag door op alle ritten de trein van Arriva zelf tegenkomt bij de eerste overweg na het station%08%

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 19-01-2008 20:10

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

19-01-2008 20:15:51
thijs
thijs
@Bovenstaanden: de kern van mijn punt gaat niet over het aansluiten van bussen op treinen, dat snap ik ook wel dat NS daar geen rekening mee houdt, etc etc. Het feit blijft namelijk wél staan dat je als reiziger vanaf Es zeer verrast kunt zijn doordat er op het tijdstip dat de IC normaliter vertrekt, er geen trein is. Ook geen pendel meer. Het 4x laten schrappen van die trein leidt tot verwarring en is zeker niet klantvriendelijk.  

19-01-2008 20:17:48
webguy
webguy
Waarom denk je dat ze in de weken voordat er een nieuwe drgl komt er 500x per dag een omroepbericht is over een nieuwe drgl en te kijken op NS.nl omdat er ook voor uw dingen veranderen?

19-01-2008 20:20:50
thijs
thijs
Ook jij weet dat de gemiddelde reiziger er niet van uitgaat dat als hij een paar keer om .56/.26 de IC vanuit Es naar Amf kan pakken (om maar even in het voorbeeld te blijven), dat NS dat ding er dan 4x uitgooit op tijden die voor de gemiddelde reiziger totaal niet logisch zijn! Ook al roep je zoiets elke dag om, mijn punt over deze verslechtering blijft staan.  

19-01-2008 20:23:58
robbertc
robbertc
En nu rijdt de 140 nog maar een paar keer per dag. Ik meen dat het de bedoeling was dat ze per 2009 vaker gaan rijden (elke 2 uur?)  

19-01-2008 20:25:31
webguy
webguy
Als dat al een verslechtering is kunnen we volgens mij net zo goed de drgl van 1824 invoeren... Namelijk zal er altijd als je meer capaciteit is wat moeten veranderen aan de huidige gang van zaken zodat er meer treinen kunnen rijden...

19-01-2008 20:30:54
thijs
thijs
Met het verlengen van de 7000 ben je geen extra materieel kwijt. Normaliter rijdt de IC ook. Het is dus geen enkele moeite om tijdens de 140 4x per dag een pendel te laten rijden, desnoods met DM90. Ik snap ook wel dat je niet alles kunt hebben, maar dit voorbeeld is een ordinaire kostenbesparing.  

19-01-2008 20:43:13
broek53
broek53
Ja, dat is het ook.
Maarre: zijn vier stoptreinen per uur en een intercity niet goenoeg dan?

19-01-2008 20:46:59
2296
2296
Alleen het probleem is dat veel materieel maar is toegelaten voor 140 km/u.
En al zal je wel 160 km/u mogen dan moeten er in het materieel en aan de baaninfrastructuur ook nog aanpassingen plaasts vinden voordat het echt gereden mag worden.

19-01-2008 20:54:26
lucky
lucky
berkel73:Adviesaanvraag: Onderzoek van ProRail en NS heeft aangetoond dat er op de corridors Den Haag – Schiphol, Boxtel – Eindhoven, Utrecht - Amsterdam Bijlmer en de Flevolijn technische mogelijkheden bestaan om 160 km/uur te gaan rijden.
Dat ze daar nog een heel onderzoek voor hebben moeten uitvoeren, met name in de gevallen Den Haag-Schiphol en Utrecht-Amsterdam %08%. Ik mis een gedeelte van Eindhoven-Venlo nog...
Wel jammer dat er meteen aan wordt toegevoegd dat 160 km/u niet kostenefficiënt kan worden gerealiseerd.

Wat ik me afvraag, kostenefficient voor wie? Als de ns op gvc - shl 160 kan rijden, zo een aantal minuten reiswinst boekt en daarmee 10.000 reizigers extra per jaar haalt. (Puur fictief) Misschien is na een paar jaar zo de investering wel terugverdiend.

19-01-2008 21:03:51
willy84
willy84
ijsm:
thijs: De NS ziet bovenstaande toch ook wel in lijkt me?
Ik vraag me alleen serieus af of je, als NS zijnde, in je toch al zo geclompliceerde dienstregeling, ook nog is rekening moet gaan houden met de bustijden...

NS houdt daar geen rekening mee maar andersom wel. Dan moet NS niet ineens 4 x per dag geen IC pendel meer laten rijden. Dat is zeer inconsequent en reizigers onvriendelijk. Ik mag hopen dat de consumenten organisaties hier een stokje voor kunnen steken. Mensen uit die omgeving kunnen een mailtje naar Rover/loco sturen.

19-01-2008 21:14:15
rogier
rogier
thijs: Wat ik erg jammer is, dat in Twente de 10140 zal verdwijnen. Het argument van NS luidt dat er in die regio vanaf december genoeg reismogelijkehden zijn (door doortrekken 7000 naar Es). Echter, reizigers die in Es staan en naar Amf en verder willen, zullen flink raar staan kijken op de tijdstippen dat de 140 rijdt: geen pendel meer. Dit zal betekenen dat je zo'n 10 minuten eerder weg moet gaan (met de 7900). Allemaal heel leuk en aardig, maar in de praktijk betekent dat soms een half uur eerder met de bus weg (in geval van een halfuursdienst). Andersom zelfde verhaal. Ik vind het vooral erg reizigersonvriendelijk.
Volgens de NS-propaganda zou drgl 2007 ook duidelijker zijn. Nu blijkt dus dat NS gewoon wil bezuinigen (internationale treinen als binnenlandse IC laten rijden), reizigers uit Es hebben daardoor al een extra overstap gekregen. Nu gaat men de pendeltreinen schrappen en kunnen reizigers uit Es nog langer reizen. Conclusie: het aanbod wordt verslechterd en minder duidelijk, immers op momenten dat de IC niet rijdt moet je gewoon eerder op reis of minstens +30 oplopen.

19-01-2008 21:35:26
raymond16
raymond16
lucky:
Wat ik me afvraag, kostenefficient voor wie? Als de ns op gvc - shl 160 kan rijden, zo een aantal minuten reiswinst boekt en daarmee 10.000 reizigers extra per jaar haalt. (Puur fictief) Misschien is na een paar jaar zo de investering wel terugverdiend.

Misschien wel op andere trajecten maar echt niet op Gvc - Shl. Anders wordt het verschil met de HSL te klein qua reistijd en krijgt die nog minder klanten..

19-01-2008 22:17:48
mren
mren
Bij het niet-rijden van de 10140 tref je ook direct de reizigers uit Ese/Gbr/Gronau waarvan er per rit toch zeker 5 de overstap op de IC maken. Dat gaat met het niet-rijden van die pendels niet meer lukken, waar de reizigers met Es als begintpunt nog met de 7900 naar Hgl kunnen.

Aansluitingen met bussen zijn niet zo relevant, op de tijden dat de meeste (10)140's rijden, rijdt bijna alles in Enschede in een 10-minuten dienst.

19-01-2008 23:12:15
waalkade
waalkade
raymond16:
lucky:

Misschien wel op andere trajecten maar echt niet op Gvc - Shl. Anders wordt het verschil met de HSL te klein qua reistijd en krijgt die nog minder klanten..
Heb je hem door. Asd-Gvc is ongeveer 60km. Zou dus in een half uurtje moeten kunnen zonder stops op Shl en andere plaatsen. Die reclameslogan "Halfuurtje" kunnen we voorlopig vergeten.

19-01-2008 23:23:31
hvondelen
hvondelen
bovendien verpruts je het door die trein dan niet te laten stoppen in Shl en ledn, dan zou er weer een verbinding bij moeten komen om de huidige hoveelheid treinen op Ledn te handhaven wat de ruimte die je maakt meteen weer opvult.
Slecht idee.

http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord!

19-01-2008 23:27:23
maurits
maurits
mren: Bij het niet-rijden van de 10140 tref je ook direct de reizigers uit Ese/Gbr/Gronau waarvan er per rit toch zeker 5 de overstap op de IC maken. Dat gaat met het niet-rijden van die pendels niet meer lukken, waar de reizigers met Es als begintpunt nog met de 7900 naar Hgl kunnen.

Aansluitingen met bussen zijn niet zo relevant, op de tijden dat de meeste (10)140's rijden, rijdt bijna alles in Enschede in een 10-minuten dienst.

Het gaat niet alleen om aansluitingen, maar ook om patroondenken. We hebben in Nederland een uiterst scherp 'taktverkehr' waarbij treinen vrijwel de gehele dag in een zeer vastgelegd ritme rijden. Jan en Mien de Reiziger uit Enschede weten niet beter dan dat ieder uur om .27 en .57 een IC vanuit Es naar het westen vertrekt. Zeker voor de impulsreiziger is het dan een kleine ramp als daar ineens 4x per dag een trein uitvalt, en je eerder op reis moet. En ik geloof niet dat die maffe 10140 toch zoveel geld kost, ik zie eigenlijk altijd wel wat Buffeltjes of anders een ICM-stel in Hgl of Es staan om die treintjes te rijden.

Verder ben ik wel erg blij met de maatregel van het doortrekken en de frequentieverhoging van de 7000. De treinserie heeft er qua reizigersaantallen wel recht op en het herstelt deels het drama wat de verlegging van de 7900 eind 2006 veroorzaakt heeft.

Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)

20-01-2008 11:56:09
thejag
thejag
2296: Alleen het probleem is dat veel materieel maar is toegelaten voor 140 km/u.

Valt mee hoor, het gaat hier toch met name om het IC-mat. VIRM, ICM(m), ICRm 17xx/18xx en ICL hebben allemaal een ontwerpsnelheid van 160km/u of hoger (17xx/18xx 180km/u, ICL 200km/u).

grt, Michiel

20-01-2008 12:23:20
treinfan
treinfan
toevoeging: de 180km/h voor de 1700/1800 is alleen voor LLT
de ontwerpsnelheid voor loc+rijtuigen was bij de 1700/1800 160 km/h

20-01-2008 12:24:52
keesje
keesje
Over de 17400 in de spits: het is op dit moment toch zeker wel de bedoeling om deze vanaf Bijlmer door te laten rijden naar Asd. Deze gaat echter dan alleen nog stoppen in Dvd, maar niet in Asa en Asdm.

Verder lees ik hele mooie dingen over dienstregelingsvoorstellen. Wat ik daarin bijna steeds mis zijn hoe dan de goederenpaden moeten worden aangepast. Reizigerstreinen zijn niet de enigen op het spoor

20-01-2008 13:40:08
floriss
floriss
Om met het laatste te beginnen. Goederenpaden en reizigerspaden worden allemaal meegenomen in het capaciteitsbesluit dat Prorail meestal medio maart/april neemt. Het betreft hier voorstellen, geen defintief besluit. Overigens vinden er sinds de ontwerp dienstregeling 2007 elk jaar gesprekken plaats tussen NSR en Cargo-bedrijven over verdeling van de treinpaden.
Daarnaast hebben we ook de Betuweroute nog, een complete spoorlijn voor alleen maar goederentreinen!

Over de 17400, in de adviesaanvraag staat tot en met Bijlmer Arena, er wordt nog gestudeerd op doortrekking naar Centraal, waar die wel of niet gaat stoppen na Bijlmer Arena heb ik niet kunnen vinden, dus als je meer weet dat lezen we het graag.

Tenslotte nog even op de IC pendel tussen Hengelo en Enschede. Het probleem ontgaat me eerlijk gezegd een beetje.
- De pendel rijdt niet op werkdagen, wel op zaterdag en zondag
- De een geeft aan de bus rijdt eens per 30 minuten, de ander geeft om de 10 minuten Streekbus en Stadsbus?
- De 140 uit Duitsland is volgens mij ook niet de meest stipte trein op het spoorwegnet, dus wachten in Hengelo moet je toch
- Anderzijds kun je voor kiezen om de 7900 te pakken en bijvoorbeel tot Almelo te blijven zitten, als de 140 er toch achteraan rijdt neem je deze vanaf Almelo. Scheelt niet in reistijd, wel in wachttijd.
- De 140 rijdt per richting 4x per dag, rijdt die toevallig ook nog op tijden de heel ongelukkig zijn? Ochtendspits of avondspits?
- Hoeveel mensen rijden er op werkdagen met deze treinen (IC pendel en IC 140) en hebben een bestemming buiten de regio Twente? Honderden of duizenden?

20-01-2008 14:12:50
jeepee
jeepee
Stadsbussen rijden in Es in de spits om de 10 minuten. Veel streekbussen om de 30 minuten. Dat de 140 qua punctualiteit niet de best scorende treinserie is kan wel wezen. Dat staat compleet los van het feit dat er geen goede aanvoer is vanaf Es. Zo kan je namelijk wel bezig blijven en voor elke regelmatige vertraagde trein zeggen "je hoeft geen goede aansluiting te hebben, de trein is immers toch altijd te laat". De 7900 gebruiken scheelt wel degelijk in reistijd. Je moet immers 10 minuten eerder weg%06%. Daar komt bij dat de aansluitingen van de minder frequente buslijnen niet op de 7900 aansluiten.

De 140 vertrekt om ongeveer 9.00, 13.00, 17.00 en 21.00 vanuit Hgl richting het westen. Voor de 9.00 en 17.00 trein kan je m.i. spreken van spitsvervoer. De andere kant komt de trein ongeveer om 9.00, 13.00, 17.00 en 19.00 aan. De trein van 9.00 kent veel studenten naar Es. De treinen van 17.00 en 19.00 zijn gewoon druk te noemen. Als volgend jaar de 140 om de 2 uur gaat rijden betekend dit nog meer ritten met overstappen!

De bezettingen van deze treinen ken ik niet zo goed, maar volgens mijn zusje zitten die pendels soms goed vol. Echter het gaat er om dat NS een heldere en eenduidige DRGL moet bieden. Het deels opheffen van de pendels valt daar nu niet bepaald onder.

20-01-2008 14:59:21
mark
mark
Doordeweeks zitten vooral de 10141 en 10145 die met 4 bakken Plan V rijden inderdaad goed vol. In het weekend valt het mee.  

20-01-2008 15:11:55
rogier
rogier
floriss: - De 140 uit Duitsland is volgens mij ook niet de meest stipte trein op het spoorwegnet, dus wachten in Hengelo moet je toch

Als dit een argument is om de aansluitingen maar verder te verkloten (de dienstverlening is toch al slecht, dus is het niet erg als we hem nog slechter maken) zou dit eerder pleiten voor het verschuiven van de INT om weer gewoon een doorgaande binnenlandse IC te laten rijden.

Laatst bewerkt door rogier op 20-01-2008 15:12

20-01-2008 16:18:06
floriss
floriss
rogier: Als dit een argument is om de aansluitingen maar verder te verkloten (de dienstverlening is toch al slecht, dus is het niet erg als we hem nog slechter maken) zou dit eerder pleiten voor het verschuiven van de INT om weer gewoon een doorgaande binnenlandse IC te laten rijden.

Het laatste zou misschien nog wel de beste oplossing zijn. Evt te combineren met de 1500 naar Amsterdam, deze begint in de spits toch al in Deventer.

Verder kan ik wel van alles gaan roepen, maar ik denk dat het op dit moment verder weinig zin heeft. Dienstregelingen in het openbaar vervoer veranderen bijna jaarlijks. Bussen die nu een aansluiting geven op trein X, geven volgend jaar aansluiting op trein Y. Het pijnpunt zit hem volgens verder vooral voor reizigers met een bestemming vanuit/richting Deventer ev. Tussen Almelo en Enschede rijden er straks voldoende alternatieven, ook zonder die IC-pendels. Het vaker laten rijden van treinen tussen Hengelo en Duitsland, staat dat ergens op papier, de enige plek waar ik dit namelijk lees is op Somda. Met andere woorden bestaan hier vanuit NS concrete plannen voor. Zo ja, dan graag een link, in dit topic naar dat betreffende document.

Laatst bewerkt door floriss op 20-01-2008 16:18

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!

20-01-2008 16:58:41
rogier
rogier
Ik zie trouwens in http://www.minvenw.nl/cend/overlegorganen/locov/Images/Locov%202007-247%20Bijlage%20adviesaanvraag%20BUP2009_tcm61-211371.pdf dat NS geen negatieve klanteffecten verwacht van het doortrekken van de 7000-serie (en dus ook het niet laten rijden van de pendeltreinen) (zie paragraaf 4.6). Betekent dit dat de doorgetrokken stoptreinen in het pad van de pendels rijden?  

20-01-2008 17:11:38
thijs
thijs
De 7000 zal een minuut of 5 na de IC vanuit Es, vertrekken, in Hgl zal ie 10 minuten voor de IC vertrekken (ongeveer). Je zou ipv de 10140 de 7000 vanuit Es kunnen laten vertrekken, om de IC-reizigers die overstap alsnog te bieden. Maarja, dat maakt het er allemaal niet eenvoudiger op, en het gaat tegen mijn eigen argumenten in  

20-01-2008 17:21:50
tweetyrock
tweetyrock
Maar dan is er dus een stop van 15 minuten in Hgl voor de IC Of snap ik het niet helemaal ?
Dan mag ik toch wel hopen dat de rittijden van alle series veranderen, anders heb je om .17 de 7900 om .21 de 7000 en om .26 de 16/1700 (en een half uur later)

20-01-2008 17:24:52
thijs
thijs
@Tweetyrock: ik snap je niet helemaal. De tijden van een doorgetrokken 7000 heb ik afgeleid uit de enkele treintjes die nu al Apd-Es doen. En vanuit Hgl ri Es zie ik geen mogelijkheid dat die 7000 het overneemt, alleen andersom (Es-->Hgl).  

20-01-2008 17:41:41
mark
mark
De dienstregeling van de 7000 zal echt niet aan gesleuteld worden, die is in combinatie met het pad van de IC's tussen Es en Apd zoals Dick al zei 'written in stone' Ga je die tijden veranderen kom je gruwelijk in de knoei met de rest  

20-01-2008 17:49:17
thijs
thijs
Ik doelde dus alleen op het veranderen van de 7000 4x per dag, alleen tussen Es en Hgl, met te Hgl dus een langere stop. Maar laat maar

Laatst bewerkt door thijs op 20-01-2008 17:49

20-01-2008 17:54:53
taigagaai
Moderator
taigagaai
Tijden zullen precies het zelfde zijn als nu met de 7013, 7015, 7017 en de retourtreinen 7026, 7028 en 7030.  

20-01-2008 19:00:25
dvdhoven
dvdhoven
thijs: Ik doelde dus alleen op het veranderen van de 7000 4x per dag, alleen tussen Es en Hgl, met te Hgl dus een langere stop. Maar laat maar
Dat lijkt me helemaal niet zo'n gek idee. Dat is een beetje vergelijkbaar met de vroegere situatie toen de 7000 en de 7900 nog op elkaar aansloten in Wierden. Vanwege de 140, die toen nog buiten patroon lag, ging de stoptrein 4x dag vroeger uit Almelo weg naar Deventer en gaf dan geen aansluiting Wierden. Daar ben ik zelf wel eens de mist mee ingegaan. %04%
Als je met 2 of meer stellen rijdt, kun je zelfs de pendel laten rijden en de stopper erachter aan en combineren in Hengelo.
Terug van Hengelo naar Enschede is de pendel niet zo belangrijk, de 7900 zit vrij krap achter de Intercity/140 en die kan die functie ook overnemen. Iets wat nu ook af en toe gebeurt.
Verder zat ik te denken, is de 1/2uurs dienst van de 7000 tussen Apeldoorn en Deventer niet afhankelijk van de Provincie Gelderland? Die heeft ook betaald voor de doortrekking naar Apeldoorn, de stations Osseveld en Twello en een aanpassing in station Apeldoorn. Bij een 1/2uurs dienst zal NS wel een ander prijskaartje te voorschijn toveren en is het de vraag of de Provincie dat kan en wil betalen.

Laatst bewerkt door dvdhoven op 20-01-2008 19:03

Dick van den Hoven

22-01-2008 19:38:32
timtrein
timtrein
dvdhoven: Vanwege de 140, die toen nog buiten patroon lag, ging de stoptrein 4x dag vroeger uit Almelo weg naar Deventer en gaf dan geen aansluiting Wierden. Daar ben ik zelf wel eens de mist mee ingegaan. %04%
Precies, daar gaat het om. De gemiddelde reiziger weet echt niet dat er 4x per dag een afwijking is vanwege een of andere gekke Duitse trein, die onthoudt alleen dat de IC uit Enschede om .08 en .38 gaat (ik noem maar wat). Als er dan 4x per dag eentje vijf minuten eerder gaat dan mis je 'm! Zelf ook weleens gehad, er was hier altijd 1 bus die hier vier minuten eerder ging dan het normale patroon. Dan let je een keertje niet op, en hoppa, weg... en dan ben ik dus nog OV-liefhebber!

18-02-2008 23:32:01
thijs
thijs
De reactie van LOCOV op de adviesaanvraag van NS is bekend, zie daarvoor http://www.minvenw.nl/cend/overlegorganen/locov/Images/Locov%202008-019%20advies%20basisurenpatroon%20dienstregeling%202009_tcm61-213544.pdf

Opvallende zaken:
- Er wordt niet positief gereageerd op de voorgenomen 3100 (Ah-Shl) ipv de huidige 2000 (Ah-Gvc). Hiervoor wordt een (toch wel creatief) alternatief voorgesteld.
- Over het vervallen van de pendels tussen Hgl meldt het LOCOV:
Wij kunnen het billijken dat NS de pendeltreinen van Hengelo naar Enschede in aansluiting op de niet naar Enschede rijdende Intercity’s (serie 140) laat vervallen. Doordat de pendeltreinen wel in omgekeerde richting blijven rijden, ontstaat er geen onduidelijke situatie voor reizigers van Enschede richting Randstad.

Opvallend: in de adviesaanvraag staat toch echt iets anders, namelijk dit:
Omdat deze uitbreiding betekent dat in dienstregeling 2009 vier keer per uur stoptreinen gaan rijden tussen Hengelo en Enschede, zal de pendeltrein tussen Hengelo en Enschede, die een overstap op de trein uit Berlijn in de richting Amersfoort – Schiphol biedt, niet meer rijden. NS kiest daarvoor omdat er dan voldoende reismogelijkheden naar Hengelo zijn

Overigens wordt er wel gesproken over een Erratum van 23 januari dat NS heeft gegeven, misschien dat het daar in staat?? Helaas staat dat Erratum niet op de site van LOCOV.

Verder aandacht voor de stop in Best, aansluitingen in Ut uit de serie's 800/3500 op de 3100/3000.

19-02-2008 12:27:46
fabrierban
fabrierban
Wat mij wel opvalt in de plannen voor 2009 is dat er slechts twee nieuwe stations zijn voorzien: Amsterdam Holendrecht en Maarheeze. Ik dacht dat er veel meer plannen waren voor 2009.  

19-02-2008 12:48:30
mikos
mikos
En het LOCOV is niet echt bepaald overtuigd van het derde perron dat te Dv in gebruik zou worden genomen. De cijfers staan ze niet aan, en als ik dat zo lees, dan heeft het mijns inziens ook vrij weinig nut. Die mensen kunnen dan best overstappen in Apd, net als nu met een cross-platform overstap.

www.ov-ervaringen.nl

19-02-2008 14:35:29
thejag
thejag
ongelooflijk, het is één van de laagste investeringen om 10 minuten reistijdwinst naar landsdelen te bewerkstelligen, en dan wordt er over het nut getwijfeld? Plus dat de vleugeltrein naar Deventer ook echt voor Deventenaren interessant wordt en wellicht de druk van de 1600/1700 kan halen. Plus natuurlijk dat de betrouwbaarheid van de dienstregeling rondom de Apeldoorn en Deventer verbeterd wordt. Een vertraagde 1500 of 1600/1700 kan nu al aardig wat roet in het eten gooien voor de Deventer-knoop.

grt, Michiel *die zich al verheugd op 10 minuten 'neuspeuteren' te Apd vanavond*

Laatst bewerkt door thejag op 19-02-2008 14:40

19-02-2008 14:37:48
mikos
mikos
Ikzelf denk dan ook weer een beetje aan de toekomstmuziek die er aan zit te komen: Als men straks de 2800 wil doortrekken naar Dv heb je een ongeveer kwartiersdienst én een compleet perron op spoor 1 dat dan niet meer gebruikt wordt...

Ik snap ook dat dat nog een tijdje weg is, maar gezien de investering tegenover de baten...

www.ov-ervaringen.nl

19-02-2008 15:41:32
vinny004
vinny004
Ik zie dan zelf het liefst dat er structureel Amsterdam Centraal - Enschede gaat rijden, in ieder geval op de momenten dat Schiphol - Hengelo - Bad Bentheim gereden wordt...  

19-02-2008 16:11:56
fabrierban
fabrierban
Ik blijf voorstander van het inkorten van de Berlijn-treinen tot Hengelo.
Ze passen slecht in de binnenlandse dienstregeling.

Laatst bewerkt door fabrierban op 19-02-2008 16:12

19-02-2008 16:20:57
lamote_ban
lamote_ban
fabrier: Wat mij wel opvalt in de plannen voor 2009 is dat er slechts twee nieuwe stations zijn voorzien: Amsterdam Holendrecht en Maarheeze. Ik dacht dat er veel meer plannen waren voor 2009.

De meeste gemeenten hebben tegenwoordig zo veel noten op hun zang dat vrijwel ieder stationsproject hopeloos lang duurt (zoals recentelijk in Sassenheim). Dat Maarheeze wel in 2009 gerealiseerd kan worden is omdat de gemeente daar akkoord gaat met alleen twee perrons, twee abri's en een automaat. Dan is het financiele plaatje wel snel rond te krijgen.

19-02-2008 17:48:13
dumpy_dump
dumpy_dump
fabrier: Ik blijf voorstander van het inkorten van de Berlijn-treinen tot Hengelo.
Ze passen slecht in de binnenlandse dienstregeling.
Dat is de doodsteek van die verbinding. Ik heb die trein liever in een langzame dienstregeling door naar Amsterdam, dan rijden tot Hengelo. Hengelo is niet de plaats waar je wil zijn vanuit Berlijn (met alle respect voor Hengelo)...

19-02-2008 19:26:44
mark
mark
Oh jawel, Hengelo is gewoon the place to be! %08%

Maar inderdaad, dan krijg je de treinen echt niet goed bezet meer...

19-02-2008 19:34:36
keesje
keesje
Los van het idee waar je twee getrokken treinen laat, waarvan beiden een loc moet omlopen in een station als Hgl. Als er ergens een station in het land is waar je dat vooral niet moet doen dan is het Hgl wel...  

19-02-2008 19:37:24
mark
mark
Binnennemen op 2, Almelose lijn in, geduwd terug naar 5a, loc via 21, 6a en de Oldenzaalse lijn terug naar 5a, alles naar 37, dan geduwd terug naar 3, en weer vertrekken richting Berlijn

Maarja of dat haalbaar is zonder ander verkeer te hinderen...%08%

19-02-2008 19:52:42
niels arno
niels arno
Je kunt ipv naar de Oldenzaalse lijn ook via 5b of 4c omlopen. Hinder je de rest van het treinverkeer minder.

De 140 serie zal naar mijn mening gewoon los van de 1600/1700 moeten gaan rijden, zonder stop in Aml Apd en Hvs (zoals tot 2 jaar terug).

20-02-2008 12:37:19
jacokran
jacokran
Het is voor de reizigers ri Es ook een stuk duidelijker als de 140 niet meer verweven is met 16/1700. Ik ben zelf ook al eens in Amf verrast door de 140, vervolgens in Hgl overstappen en de bus missen in Es. Half uur extra reistijd . Nee laat de 140 alsjeblieft weer in een eigen pad rijden met stops te Asd, amf, dv, en hgl.  

20-02-2008 13:09:31
vinny004
vinny004
Een dergelijk treinpad is niet meer in te passen op de Gooilijn. Het oude treinpad van de 140 was op blokafstand van de sneltrein Amsterdam - Amersfoort en was derhalve al trager dan de andere IC's... %03%

Laatst bewerkt door vinny004 op 20-02-2008 13:10

20-02-2008 15:07:08
woepje
woepje
1. VIRM-IV onderhoud verkast naar On. Heeft dat nog enig invloed op de materieelinzet (o.a. vanwege uitwisseling met On e.d.) of is daar nu geen zinnig woord over te zeggen?
2. Is het nu al zeker dat de 700 en 1600 treinen pas in drgl 2010 naar Ledn en Gvc worden doorgetrokken vanwege de absurde vertraging der HSL drama's.

Laatst bewerkt door woepje op 20-02-2008 15:09

Somda In de Wolken Weddings advertentie

20-02-2008 15:16:09
broek53
broek53
1. De materieelinzet heeft niet de neiging om het onderhoud te volgen (bijna integendeel...)
2. In ieder geval begint de dienstregeling 2009 als kopie van 2008, wat dat betreft. Of het in de loop van het jaar nog wijzigt, zal sterk afhangen vande ontwikkelingen in het HSL-drama

20-02-2008 15:23:42
woepje
woepje
Bedankt voor de snelle reactie.
broek53: 1. De materieelinzet heeft niet de neiging om het onderhoud te volgen (bijna integendeel...)
Aha, dure LM ritten dus. We zullen zien.

broek53: 2. In ieder geval begint de dienstregeling 2009 als kopie van 2008, wat dat betreft. Of het in de loop van het jaar nog wijzigt, zal sterk afhangen vande ontwikkelingen in het HSL-drama
En er vanuit gaande dat er qua HSL weinig aan het ontwikkelen is, zal het wel uitdraaien op drgl 2010. Daar ga ik ook maar vanuit!

Laatst bewerkt door woepje op 20-02-2008 15:24

20-02-2008 15:26:41
ruysdael
ruysdael
woepje:
broek53: 1. De materieelinzet heeft niet de neiging om het onderhoud te volgen (bijna integendeel...)
Aha, dure LM ritten dus. We zullen zien.
Ze kunnen de VIRM's ook in de 3700 proppen, Zl-On is zo duur nog niet..

20-02-2008 21:46:54
jordydl1
jordydl1
een tijdje geleden heeft aadje in pauw en witteman gezgd dat het stuk tussen rotterdam en amsterdam dan open is,eerste maanden nog met traxx en daarna met nieuwe mat  

20-02-2008 21:49:43
treinfan
treinfan
bedoel je met 'dan' in 2009 of in 2010  

20-02-2008 21:56:15
lucky
lucky
Ik weet het antwoord niet, maar voor wie het hele gesprek willen horen moet kijken op www.uitzendinggemist.nl en dan de aflevering van 15 feb 2008. Dus dat tijdje geleden valt wel mee.

Laatst bewerkt door lucky op 20-02-2008 21:56

20-02-2008 22:09:40
floriss
floriss
Het al dan niet omleggen van de 2000 naar Schiphol of Den Haag zal denk ik het grootste breekpunt worden voor de komende dienstregeling. Qua reizigersaantallen zitten ze vrij dicht bij elkaar. Op dit moment zouden er zelfs meer mensen nadeel dan voordeel van ondervinden. Extra nadeel van het doortrekken van de 2000 naar Schiphol is dat de overstap in Utrecht verre van cross-platform is. De nieuwe 2000 naar Den Haag zou dan vanaf spoor 19 gaan vertrekken. Dat is een behoorlijk stuk lopen in die toekomstige bouwput, mijn excuses; toekomstig wereldstation.

Over dat perron in Deventer. Dat vind ik een beetje in de categorie vallen van spijkers op laag water zoeken. Voorlopig komt er in ieder geval een noodperron, waar de 1500 kan binnenkomen en evt keren. Eerst maar even afwachten wat daar het effect van is. Een defintief perron kan altijd nog gebouwd worden (of niet).

20-02-2008 22:22:52
woepje
woepje
ass-er: Ze kunnen de VIRM's ook in de 3700 proppen, Zl-On is zo duur nog niet..
Nou ja, dat kan inderdaad wel op die manier, maar pak en beet 50 minuten (of hoelang het ook mag zijn) voor Jan Snot heen en weer blijven rijden is en blijft een beetje zonde. Zou me trouwens niets verbazen dat punt 1 en 2 enigszins iets met elkaar te maken hebben. Gvc -> Ledn -> Shl is niet bepaald relaxed met ICM tijdens de spits en als dat ook nog niet doorgaat in drgl 2009, dan kan het net zo goed in 2010. En het voordeel van de uitwisseling erbij om de drukste ritten mee op te vangen. Twee vliegen in 1 klap lijkt het dan wel. Enfin we zullen zien wat de NS uit zijn hoge hoed zal toveren....

20-02-2008 23:35:37
lamote_ban
lamote_ban

Omroep Brabant meldt:

AKEN - Nog dit jaar wordt de treinverbinding tussen Eindhoven en Duitsland verbeterd. Dat meldt de Duitse krant Aachener Zeitung dinsdag. Of dat betekent dat treinreizigers vanuit Eindhoven een half uur sneller in Aken kunnen zijn, is nog niet duidelijk.
Dit was namelijk wel de achterliggende gedachte van een onderzoek dat eind 2006 van start ging. De gemeente Eindhoven wil pas vrijdag vertellen wat die studie heeft opgeleverd.

Het onderzoek is gehouden op initiatief van onder meer de gemeente Eindhoven, de provincie Noord-Brabant en de Duitse deelstaat Nordrhein-Westfalen. Ze zijn onder meer op zoek geweest naar een alternatief voor de bestaande treinverbinding tussen Eindhoven en Düsseldorf over Venlo. Er is onder meer onderzocht of er een hoge-snelheidstrein kan gaan rijden tussen Eindhoven en Keulen, over Heerlen en Aken.

Ook de voor- en nadelen van het traject Eindhoven-Venlo-Mönchengladbach-Düsseldorf zijn onder de loep genomen.

De Nederlandse Spoorwegen weten alleen 'van horen zeggen' dat er een onderzoek is gehouden. Een woordvoerster meldt desgevraagd dat ze geen rekening houdt met eventuele veranderingen in het spoorboekje op korte termijn.

Een zeer vaag verhaal.
E.e.a. zou in de dienstregeling 2009 moeten ingaan.

20-02-2008 23:50:13
pieter.bos
pieter.bos
lamotep: Nog dit jaar wordt de treinverbinding tussen Eindhoven en Duitsland verbeterd. Dat meldt de Duitse krant Aachener Zeitung dinsdag.

Ook de voor- en nadelen van het traject Eindhoven-Venlo-Mönchengladbach-Düsseldorf zijn onder de loep genomen.

ik stel voor de D-zug tussen Eindhoven en Keulen via Venlo weer te reactiveren

gr
Pieter

21-02-2008 08:39:07
bloober
bloober
Ik ga ervan uit dat ze de DRGL vd stopper Heerlen-Aachen gaan aanpassen, zodat deze goed aansluit op de (20)800.

Groetjes, Bloober

21-02-2008 13:09:29
lamote_ban
lamote_ban
@bloober
Dat zou ook verklaren waarom NS zegt van niets te weten.

21-02-2008 14:23:10
nielske90
nielske90
Nog meer nieuws uit ZuidOost-Brabant, omtrent extra treinen.
Bij de invoering van het nachtnet vorig jaar, heeft de gemeente Helmond het plan om ook treinen vanuit Eindhoven door te trekken tot Helmond afgeblazen, vanwege de hoge kosten. Nu zijn echter plannen om de nachttrein samen met de provincie Limburg door te trekken tot Venlo!

www.eindhovensdagblad.nl:Nachttrein Helmond past nog niet in dienstregeling

20 feb 2008, 14:23 - HELMOND - Helmond moet overleg gaan voeren met de gemeente Venlo en de provincie Limburg om een nachttrein (Eindhoven, Tilburg, Den Bosch, Breda) op de rails te krijgen.

Die opdracht heeft wethouder Trix Houthooft dinsdag gekregen van de commissie Ruimtelijk Fysiek.

Inpasbaar
Zij deelde dinsdag mee dat zo'n treinaansluiting van/naar Helmond dit jaar in ieder geval niet mogelijk is. De nachtverbinding is volgens de NS gewoon niet inpasbaar in de dienstregeling 2008.

Het lijkt er dus op dat ze samen gaan werken, om een van de nachttreinen die in Ehv ophoudt, door te trekken naar Venlo in de drgl van 2009.

Laatst bewerkt door nielske90 op 21-02-2008 14:29

21-02-2008 16:24:05
raymond16
raymond16
Ik vraag me eigenlijk af of het genoeg reizigerspotentieel heeft om naar Venlo door te gaan rijden. Zo veel reizigers komen daar overdag nog niet eens, dus laat staan 's nachts.
Doortrekken naar Hm zal dan ook niet snel gebeuren verwacht ik, omdat je dan bijna al helemaal met lege treinen op en neer gaat pendelen en dat verklaard natuurlijk weer de hoge kosten, die Helmond in eerste instantie niet wou betalen vorig jaar.

21-02-2008 16:40:37
jordydl1
jordydl1
treinfan: bedoel je met 'dan' in 2009 of in 2010

soory foutje eind 2008 (begin dienstregeling 2009)

21-02-2008 16:43:06
lamote_ban
lamote_ban
@raymond16
Naar Venlo lijkt me sowieso geen droog brood te verdienen. Wat ik me wel kan voorstellen dat je een keer per nacht een losse Plan V een slag Ehv-Dn v.v. laat maken. Het probleem is alleen dat die slechts op een van de twee nachtreinen uit Ht of Tb kan aansluiten.

21-02-2008 17:00:43
nielske90
nielske90
raymond16: en dat verklaard natuurlijk weer de hoge kosten, die Helmond in eerste instantie niet wou betalen vorig jaar.

Niet dus he. Het was zo dat ieder stad in Noord-Brabant een bedrag moest betalen om de nachttrein in hun stad te laten stoppen. Dit bedrag was voor alle steden gelijk%05% Blijkbaar heeft de gemeente Helmond dit geld destijds ergens anders willen besteden...

Verder: Het schijnt dat de overige nachttreinen in Brabant ook niet echt gevuld worden, dus dat lijkt me ook geen goed argument om hem niet te laten rijden. Denk dat er veel jongeren zijn die wel eens ergens anders gaan stappen, zolang je maar promoot dat de treinen er rijden (want dat schijnt nogal eens het probleem te zijn, promotie).
Maar goed, de enige manier om er achter te komen hoe druk de trein zal zijn, lijkt mij door een proefperiode in het leven te roepen.

Laatst bewerkt door nielske90 op 21-02-2008 17:01

21-02-2008 17:39:27
daniel81
daniel81
thejag: ongelooflijk, het is één van de laagste investeringen om 10 minuten reistijdwinst naar landsdelen te bewerkstelligen, en dan wordt er over het nut getwijfeld? Plus dat de vleugeltrein naar Deventer ook echt voor Deventenaren interessant wordt en wellicht de druk van de 1600/1700 kan halen. Plus natuurlijk dat de betrouwbaarheid van de dienstregeling rondom de Apeldoorn en Deventer verbeterd wordt. Een vertraagde 1500 of 1600/1700 kan nu al aardig wat roet in het eten gooien voor de Deventer-knoop.

Volgens mij is de beste oplossing gewoon om de 1500 in de middag/avond in Apd te laten keren. 's Ochtends is de 1500 van Dv naar Apd nodig voor de extra capaciteit, maar 's middags stapt bijna iedereen in Apd over op de 1600/1700 en rijdt de 1500 tussen Apd en Dv praktisch leeg. 's Middags en 's avonds opheffen van de 1500 tussen Apd en Dv leidt tot een veel minder vertraginggevoelige dienstregeling en tot een flinke besparing op materieelinzet. Dus wat mij betreft kan dat extra perron in Dv achterwege blijven. (immers voor de dienst van Dv naar Apd is dat perron niet nodig)

21-02-2008 19:13:20
lamote_ban
lamote_ban
nielske90: Verder: Het schijnt dat de overige nachttreinen in Brabant ook niet echt gevuld worden, dus dat lijkt me ook geen goed argument om hem niet te laten rijden. Denk dat er veel jongeren zijn die wel eens ergens anders gaan stappen, zolang je maar promoot dat de treinen er rijden (want dat schijnt nogal eens het probleem te zijn, promotie).
Het manco is dat de nachttreinen alleen op de IC-stations stoppen, terwijl het uitgaansvervoer vooral mensen uit omliggende dorpen naar de naburige stad betreft. Van de zomer zal er wel wat Schiphol-vervoer bij komen, maar of het echt levensvatbaar is moet ik nog zien, zeker in de nacht do/vr.

21-02-2008 19:42:40
keesje
keesje
Het rijden met een nachtnet naar Hm vanuit Ehv heeft nog andere nadelen waardoor het o.a. is afgeketst:

- Het keren in Hm is gezien het vele goederenverkeer bijzonder onhandig omdat je hiermee diverse goederenpaden moet uitsluiten. Keren in Dn is dan veel handiger op het kopspoortje.
- En in combinatie met de diverse onderhoudsroosters (lees: enkelspoorrasters) is een nachttrein Ehv-Hm en v.v. al helemaal onhandig, aangezien een slagje Ehv-Hm de complete capaciteit van dat baanvak vreet zolang het daar rijdt, keert en weer terugrijdt (in Hm dan geen inhaalmogelijkheid).

21-02-2008 21:01:26
thejag
thejag
daniel81: Volgens mij is de beste oplossing gewoon om de 1500 in de middag/avond in Apd te laten keren. 's Ochtends is de 1500 van Dv naar Apd nodig voor de extra capaciteit, maar 's middags stapt bijna iedereen in Apd over op de 1600/1700 en rijdt de 1500 tussen Apd en Dv praktisch leeg. 's Middags en 's avonds opheffen van de 1500 tussen Apd en Dv leidt tot een veel minder vertraginggevoelige dienstregeling en tot een flinke besparing op materieelinzet. Dus wat mij betreft kan dat extra perron in Dv achterwege blijven. (immers voor de dienst van Dv naar Apd is dat perron niet nodig)

Haal oorzaak en gevolg nu niet door elkaar, de 1500 rijdt 'leeg' omdat hij ingehaald wordt door een andere intercity, niet vanwege de vervoersvraag. Alhoewel ik eerlijksheidshalve moet zeggen dat na Apd inderdaad de grootste drukte er wel vanaf is Keren in Apd lijkt me overigens onmogelijk qua perron- en opstelcapaciteit, dan nog beter als LM door naar Dv.

grt, Michiel

21-02-2008 23:55:47
bart84
Moderator
bart84
keesje: Het rijden met een nachtnet naar Hm vanuit Ehv heeft nog andere nadelen waardoor het o.a. is afgeketst:

- Het keren in Hm is gezien het vele goederenverkeer bijzonder onhandig omdat je hiermee diverse goederenpaden moet uitsluiten. Keren in Dn is dan veel handiger op het kopspoortje.
- En in combinatie met de diverse onderhoudsroosters (lees: enkelspoorrasters) is een nachttrein Ehv-Hm en v.v. al helemaal onhandig, aangezien een slagje Ehv-Hm de complete capaciteit van dat baanvak vreet zolang het daar rijdt, keert en weer terugrijdt (in Hm dan geen inhaalmogelijkheid).

Ik weet niet waarom het Nachtnet ook al naar Hm doorgetrokken moet worden, maar als op deze manier het nachtnet steeds verder opgerekt wordt, kan er net zo goed 's nachts een uur dienstregeling op alle lijnen gereden worden. Zo kan je zelfs 's nachts van Maastricht naar Den Helder en van Vlissingen naar Groningen.
Hoewel ik het zeer zou toejuichen weet ik ook wel dat het er nooit van gaat komen. Maar door de suggestie te geven dat het nachtnet steeds iets langer moet worden hebben we in 2020 een landelijk nachtnet

Mvg. Bart

22-02-2008 10:49:57
nielske90
nielske90
keesje: - Het keren in Hm is gezien het vele goederenverkeer bijzonder onhandig omdat je hiermee diverse goederenpaden moet uitsluiten. Keren in Dn is dan veel handiger op het kopspoortje.

Dat eerste argument is een beetje vreemd: Als er op spoor 2 gekeerd word, dan kunnen goederentreinen aan alle kanten voorbij; spoor 1 (voor ri.Ehv), spoor 3, spoor 4, kies maar uit! Weliswaar wordt dan door de wissels iets aan snelheid verloren, maar dat is denk ik wel verwaarloosbaar.
Over die tweede: Hoe vaak wordt er dan werkelijk onderhoud gepleegd aan het traject? De nachttreinen rijden maar op een paar dagen, dus in hoeverre is het dan niet mogelijk met een goede planning om op andere dagen te werken? Daarbij is het zo dat het traject ongeveer 10 minuten duurt, dus bij enkelsporigheid is het 10 minuten éénrichtingsverkeer. Als je daar de huidige goederentreinen meteen achteraan stuurt, hoeveel is dan het capaciteitsverlies?

Misschien lijkt het erop dat ik nu puur voor eigen belang schrijf, maar dat is dus niet zo. Ik zelf zou denk ik vrijwel nooit gebruik gaan maken van de nachttrein, dus heb er eigenlijk niks aan. Het lijkt me alleen een goede ontwikkeling voor de stad Helmond, die hard aan de weg aan het timmeren is.

Laatst bewerkt door nielske90 op 22-02-2008 10:55

22-02-2008 10:56:07
keesje
keesje
Ooit eens aan gedacht dat ook spoor 2 (en 3 + 4) in Hm plus het rechterspoor Ehv-Hm (en verder) buiten dienst kunnen zijn en dat te Hm alleen op 1 gekeerd kan worden? Dat betekent dus links rijden Ehv-Hm en dan terug naar Ehv over het normale spoor.

Gedurende het heen en weer rijden van dat nachtnet op deze manier betekent dus dat er geen enkele goederentrein vanuit Ehv naar Vl kan rijden.

Laatst bewerkt door keesje op 22-02-2008 10:57

22-02-2008 11:05:30
nielske90
nielske90
Geen enkele is overdreven. Hoe vaak rijdt dat nachtnet? Eens in de twee uur. In die twee uur is het traject dan met kering van meer dan 10 minuten ongeveer 30 minuten in gebruik voor het nachtnet. Heb je nog 1h30 over, waarin er toch zo'n max. 7 goederentreinen kunnen passeren (7x10min=70 minuten, dus 20min speling).

Verder mag ik hopen dat je weet dat de nachttreinen alleen op do/vr/za rijden! Andere dagen heb je dus de tijd en ruimte om aan het spoor te werken.

Laatst bewerkt door nielske90 op 22-02-2008 11:06

22-02-2008 11:07:43
keesje
keesje
Het nachtnet rijdt elk uur. Dat het eens per 2 uur rijdt is volledig nieuw voor me.  

22-02-2008 11:11:16
nielske90
nielske90
Vul maar in in de reisplanner van de NS. Ehv -> Tb 04.00uur. Wedden dat je pas om 5h32 weg kan.  

22-02-2008 11:12:16
keesje
keesje
Vul dan maar eens 1 uur in: dan kun je t/m 4 uur elk uur weg  

22-02-2008 11:13:33
robbertc
robbertc
Dit topic gaat over drgl 2009. Speelt een eventuele nachtnet naar Hm dan al?

Laatst bewerkt door robbertc op 22-02-2008 11:13

22-02-2008 11:13:57
nielske90
nielske90
Maar goed, dat het nachtnet eens per uur rijdt, doet niks af aan dit:

nielske90: Verder mag ik hopen dat je weet dat de nachttreinen alleen op do/vr/za rijden! Andere dagen heb je dus de tijd en ruimte om aan het spoor te werken.

@robbertc: De politiek is aan het overleggen om dit wel/niet in te voeren. Anders moet iemand van het beheer dit topic maar even splitsen...

Laatst bewerkt door nielske90 op 22-02-2008 11:15

22-02-2008 11:22:38
keesje
keesje
Die onttrekkingen van de onderhoudsroosters zijn elke dag van de week zo goed als zelfde prik. Overigens heb ik de tekeningen daarvan dus ik weet wel waar ik over praat, voor het geval dat je me niet gelooft

En hoe dat er in 2009 uitziet weet ik niet, maar het zal niet teveel afwijken vermoed ik.

Laatst bewerkt door keesje op 22-02-2008 11:23

22-02-2008 11:37:34
nielske90
nielske90
Maar ik geloof er werkelijk niks van dat er 7 dagen per week (52 weken per jaar) iedere nacht aan het spoor wordt gewerkt/zou moeten worden gewerkt. Dat gaat er bij mij echt niet in...%03%
Of dat aan mij ligt weet ik niet, maar enige verheldering hierin zou wat mij betreft toch wenselijk zijn.

22-02-2008 12:36:45
daniel81
daniel81
thejag: Haal oorzaak en gevolg nu niet door elkaar, de 1500 rijdt 'leeg' omdat hij ingehaald wordt door een andere intercity, niet vanwege de vervoersvraag. Alhoewel ik eerlijksheidshalve moet zeggen dat na Apd inderdaad de grootste drukte er wel vanaf is Keren in Apd lijkt me overigens onmogelijk qua perron- en opstelcapaciteit, dan nog beter als LM door naar Dv.

Dat is geen enkel probleem, tussen aankomst van de 1500 uit Amf en vertrek van de 1500 richting Amf maakt er geen enkele andere trein gebruik van spoor 3. het belangrijkste vind ik dat je dan van dat loze heen-en-weer gerij tussen Apd en Dv af bent, want al die bewegingen (al dan niet LM) maken zowel de dienstregeling erg kwetsbaar, alsmede dat het tot flinke verkeersopstoppingen leidt in Apd, vanwege alle treinen die te kort achter elkaar zitten, daardoor stapvoets rijden en minutenlang de overwegen gesloten houden.
En als je capaciteit tekort komt tussen Apd en Dv, verleng dan de 1700, de meeste reizigers komen toch vanuit Ut.
Tenslotte, als je de mensen in Apd en Dv écht wilt blijmaken, zou de 2800 naar Dv verlegd kunnen worden (en kan de 1500 evt naar Schothorst pendelen).
Daar zou ook de aansluiting op de 17800 in de 'tegenspitsrichting' baat bij hebben.

Laatst bewerkt door daniel81 op 22-02-2008 12:37

22-02-2008 16:40:09
lamote_ban
lamote_ban
keesje: Het nachtnet rijdt elk uur. Dat het eens per 2 uur rijdt is volledig nieuw voor me.

Het onderzoek naar Eindhoven-Helmond betrof 1 trein per nacht op do/vr, vr/za en za/zo per 2009, dus sowieso niet ieder uur.

Laatst bewerkt door lamote_ban op 22-02-2008 16:41

23-02-2008 13:35:28
vinny004
vinny004
Je gaat nog verbaasd opkijken hoeveel er aan het spoor wordt gewerkt. Overigens veel Klein Onderhoud vind gewoon plaats met een korte buitendienststelling die geen 5,5 uur duurt

Probleem bij Helmond was dat er een fysieke investering nodig is voor een keerspoor; de gemeente had daar destijds geen geld voor over, dus vandaar geen aansluiting. Wat wat mij betreft redelijk spijtig is, is dat men gekozen heeft voor een pendeltrein 's Hertogenbosh - Tilburg, in plaats van een goede aansluiting op bijv. Eindhoven, Tilburg of desnoods Boxtel. Nu is dit volgens mij een erg dure oplossing, en daarnaast levert het een extra overstap op voor veel reizigers.

25-02-2008 14:37:14
rudolfph
rudolfph
Waarom niet gewoon een lange nachttreinroute Ehv-Ehv (met de route Ehv-Ht-Asd-Rtd-Tb-Ehv en de rest van de stops)? Dat lijkt mij het handigste. Eventueel kan er dan een pendeltreintje Tb-Ht rijden als er erg veel vraag op die verbinding zit, of anders iets creatiefs met splitsen in Tb en combineren in Ht? Dan zou elk nachtnetstel de route Ehv-Ht-Asd-Rtd-Tb-Ht-Asd-Rtd-Tb-Ehv rijden. Zeg maar twee rondjes dus, en dan inwisselen in Ehv voor een schoon stel, het oude stel kan dan gereinigd worden.  

25-02-2008 14:47:34
dumpy_dump
dumpy_dump
Het nachtnet rijdt nu (met uitzondering van de nacht van donderdag op vrijdag) inderdaad dat rondje. Die ene nacht wordt het rondje niet geboden, door de werkzaamheden tbv klein onderhoud tussen Ut en Ht.  

25-02-2008 17:39:17
timtrein
timtrein
Ik snap niet waarom ze niet ...Tb-Ht-Ehv-Ht-Ut... rijden, eigenlijk... (of ...-Tb-Ehv-Tb-Ht-Asd ofzo)  

25-02-2008 19:54:40
nielske90
nielske90
- Geen rechtstreekse verbinding Ehv-Ht
- Kopmaken te Tb (geen groot probleem, maar goed)

26-02-2008 00:55:23
willy84
willy84
dumpy_dump: Het nachtnet rijdt nu (met uitzondering van de nacht van donderdag op vrijdag) inderdaad dat rondje. Die ene nacht wordt het rondje niet geboden, door de werkzaamheden tbv klein onderhoud tussen Ut en Ht.

Moet je dan met de bus of wordt er enkelspoor gereden waardoor er wat vertraging is?

26-02-2008 09:18:09
dumpy_dump
dumpy_dump
Ja
Er zijn enkele treinen verbust, en enkele rijden zoveel later dat er in Utrecht geen aansluiting richting Amsterdam kan worden geboden.
Richting Eindhoven keert het nachtnet ook in Utrecht, maar Utrecht -> Eindhoven wordt wel elk uur geboden. Die aansluiting is wel goed.

Laatst bewerkt door dumpy_dump op 26-02-2008 09:18

29-02-2008 20:57:43
broek53
broek53
Een eind hierboven werd over de Berlijntreinen gesproken, en het inkorten tot Hengelo of zo %03% Dat gebeurt niet (vreemd, hè?) maar er is wel nieuws: de Berlijnverbinding wordt uitgebreid tot een regelmatige tweeuursdienst %05%.
141 Shl 06.48 - Berlin Ostbf 13.32
143 Shl 08.48 - Berlin Ostbf 15.32
145 Shl 10.48 - Berlin Hbf 17.17 Szczecin 19.38
147 Shl 12.48 - Berlin Ostbf 19.32
149 Shl 14.48 - Berlin Ostbf 21.32
241 Shl 16.48 - Berlin Ostbf 23.32
243 Shl 18.48 - Bentheim 21.18

242 Hannover 06.40 - Shl 11.08
240 Berlin Ostbf 6.27 - Shl 13.08
148 Szczecin 06.10 - Berlin Hbf 08.39 - Shl 15.08
146 Berlin Ostbf 10.27 - Shl 17.08
144 Berlin Ostbf 12.27 - Shl 19.08
142 Berlin Ostbf 14.27 - Shl 21.08
140 Berlin Ostbf 16.27 - Shl 23.08

Het materieel van tr. 144 gaat als 1677 naar Enschede en de volgende dag terug als 1622 naar Schiphol / Hoofddorp voor 145.

29-02-2008 21:13:23
floriss
floriss
Dat is bijzonder goed nieuws. Op deze manier krijgen we er in ieder geval een goede grensoverschrijdende verbinding voor langere afstanden met Duitsland bij. Dat maakt een uitstapje vanuit Nederland richting Hannover, Hamburg en Berlijn een stuk aantrekkelijker.

Vraag ik me nog wel af en die vraagt komt vroeg of laat anders toch wel van onze Twentse forumleden, komt er voor de verbinding Hengelo - Enschede een vervangende rechtstreekse trein die direct aansluit op de serie 140, of behouden we het scenario van, er zijn genoeg alternatieven, waar gebruik van gemaakt kan worden, zoals voorgesteld in het BUP 2009?

29-02-2008 21:25:52
broek53
broek53
Geen idee, en ik hoop niet dat de discussie daarover nu opnieuw losbarst.  

29-02-2008 23:09:48
vinny004
vinny004
Amsterdam Centraal wordt er helemaal uitgeknikkerd? Dat vind de DB vast niet leuk...

Ik vind trein 243 trouwens ook maar een raar ding. Die gaat niet verder dan Bad Bentheim, wat heb je dáár nou weer aan?

29-02-2008 23:19:38
taurus
taurus
Misschien blijft die stam dan 's nachts in Bad Bentheim staan om 's morgens vroeg als (binnenlandse) trein naar Berlijn te vertrekken?