18-11-2006 15:21:21
crikey
crikey
Quote
fabrier: De nieuwste dienstregeling van Arriva is niet meegenomen en ook de wijzigingen op Mt-Luik hebben de deadline kennelijk gemist.


De dienstregeling voor Mt-Luik is nu nog steeds niet officieel bekend gemaakt. De NMBS is blijkbaar erg laat met de nieuwe dienstregeling. Op hun site (die overigens onzettend traag is) kan ik er überhaupt nog niks over vinden en NSI zegt hetvolgende: Binnenlandse verbindingen in België (verwachting begin december beschikbaar) %03%
 

18-11-2006 18:50:12
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
fabrier: De nieuwste dienstregeling van Arriva is niet meegenomen.
Die dienstregeling van Arriva is gewoon niet goed aangeleverd geweest, waardoor hij er verkeerd instaat. Ook volgens de Planner Plus op ns.nl stopt de 32510 nogsteeds niet op Ddrs, wat ik inmiddels aan NS heb doorgegeven en binnenkort zou worden gecorrigeerd aldus NS Klantenservice.

Quote
Voor de Maaslijn is de oorspronkelijke dienstregeling opgenomen, uitvoerbaar of niet.
Er staat natuurlijk niet voor niets bij dat de dienstregeling nog onder voorbehoud is he (ook bij Ah-Ww, Ww-Zp en Mtr-Krd staat dat trouwens)

Quote
Wat verder opvalt:
# de IC's EIndhoven-Venlo doen er precies even lang over als de stoptreinen nu(!?)
Logisch, het enige verschil tussen de huidige stoptreinen en de toekomstige 1900 is dat die 1900 niet op alle kleine Helmondse stationnetjes stopt.

Wat mij verder opvalt:
- alleen de eerste treinen Asd-Ut zijn als 17200-serie genummerd, de treinen die de eerste maanden tijdelijk naar Asd ipv Asdz rijden hebben gewoon een nummer in de 7200
- de 7210 heet als enige 7200 Sprinter
- de treinen van Veolia hebben een afwijkende nummering: op alle trajecten is de eerste trein de 32001, 32101 danwel 32201 terwijl die niet echt net na de nachtgrens vertrekken
- het overzicht met buslijnen naar grotere plaatsen zonder station evenals dat van het stadsvervoer in de grote steden is uit het spoorboekje verdwenen
- bij de 1500en die naar Dv doorrijden staat een voetnoot onder de tijd in Dv dat ze niet aansluiten op de 16/1700 een kolommetje ernaast. Ja da's nogal logisch als de tijd bij de 1500 drie minuten later is als de vertrektijd van die 16/1700
 

18-11-2006 18:56:41
daan1714
daan1714
Plof, daar valt SPOOR op de mat..  

18-11-2006 19:09:43
rob1
rob1
Bij mij ook, en net nadat ik, zonder 40 % korting, zeer ongeduldig het spoorboekje heb gekocht %03%  


Somda In de Wolken Weddings advertentie

18-11-2006 19:24:22
ruysdael
ruysdael
- Het spoorboekje doet kennelijk nog steeds aan Sneltreinen en Stoptreinen... want trajecten als de 2200, 2600 etc. zijn nogsteeds "Sneltreinen", 3200 is dan wel weer opgewaardeerd naar "Intercity".. jahaaa consequent! Ben benieuwd hoe dat straks met CTA's gaat...%03%
- De 827 en 829 starten doordeweeks in Hdr.
- Amsterdam Bijlmer gaat voortaan door het leven als Amsterdam Bijlemer ArenA %09%, en Amsterdam Zuid WTC wordt Amsterdam Zuid .
- 3093 is een Intercity die stopt op alle tussengelegen stations.. oké... .
- 17284 is nog een restant van de huidige 7300 . De enige stoptrein (nee, geen sprinter.. zal dus wel Mat'64/DD-AR worden) Utrecht C - Uitgeest.
- 18800 blijft bestaan .

Laatst bewerkt door ruysdael op 18-11-2006 19:58
 

18-11-2006 19:44:36
mark
mark
Alle 7000'en (bahalve die in de ochtendspits) die vanaf/ntot Es/Hgl reden gaan verdwijnen  

18-11-2006 19:46:05
kniesoor
kniesoor
Dat wordt dus een berg LM ritten logischerwijs vanuit Zp/Hgl of misschien wel Zwolle.  

18-11-2006 21:01:25
dh3201
dh3201
Hier is Spoor inmiddels ook gearriveerd, ik zal binnenkort dat sprookjesboek op het station ook maar eens kopen....


Shqiperise-lopers?
 

19-11-2006 12:24:04
elizabeth
elizabeth
Vind het alleen jammer dat de korting alleen voor een spoorboekje geld. Want de planner op NS.nl werkt niet altijd naar mijn zin en die van de planner plus wel. Zal het tzt wel ophalen en het verder met het internet doen. Rondreizen pakte het ding toch al niet.%04%  

19-11-2006 13:13:02
lamote_ban
lamote_ban
Ik zie iets raars in de dienstregeling op de Maaslijn. Trein 32214 rijdt buiten patroon en dan klopt er iets niet met de kruisingen:

Trein 32214: Vierlingsbeek 8.25 --> Boxmeer 8.31
Trein 32215: Boxmeer 8.28 --> Vierlingsbeek 8.35

Tussen Boxmeer en Vierlingsbeek is zover ik weet echter geen kruising mogelijk.

Laatst bewerkt door lamote_ban op 19-11-2006 13:13
 

19-11-2006 13:38:38
Somda
Somda
Quote
kniesoor: Dat wordt dus een berg LM ritten logischerwijs vanuit Zp/Hgl of misschien wel Zwolle.


Er zijn zowieso heel veel leegmatritten in de nieuwe dienstregeling. Denk maar eens aan de onderhoudspaden. Kwam sommig materieel al niet in de buurt van de werkplaats, straks is het nog veel erger.

VIRM: Komt niet meer noordelijk van Ah, op een slag in de 500 na, welke o.a. ook bedoeld is voor en uit onderhoud in On.
ICR: Rijdt Rsd-Ah, Ah-Gvc en Ehv-Shl. Onderhoud in Mt, dus veel LM Rsd-Mt, Ehv-Mt en zelfs Ah-Ehv-Mt.
 

19-11-2006 13:40:07
Somda
Somda
Quote
lamotep: Ik zie iets raars in de dienstregeling op de Maaslijn. Trein 32214 rijdt buiten patroon en dan klopt er iets niet met de kruisingen:

Trein 32214: Vierlingsbeek 8.25 --> Boxmeer 8.31
Trein 32215: Boxmeer 8.28 --> Vierlingsbeek 8.35

Tussen Boxmeer en Vierlingsbeek is zover ik weet echter geen kruising mogelijk.


Dat hadden we bij Logistiek ook opgemerkt: dit is een trein die wel netjes met rijtijdspeling rijdt%08%. Dit bevestigt dus precies het probleem met alle andere treinen: die kruisingen worden voor geen meter gehaald! %03%

Laatst bewerkt door Somda op 19-11-2006 13:40
 

19-11-2006 14:11:19
lamote_ban
lamote_ban
Tot de Stadlers er zijn zal het behelpen worden. Daarna moet het wel kunnen, want ik weet uit ervaring dat die dingen verrekt snel kunnen optrekken en verrekt hard kunnen rijden.  

19-11-2006 14:54:49
zugchef
zugchef
De eerste IC uit Lw (nu 5.15) richting de randstad die nu alleen maandags rijdt, rijdt strax elke doordeweekse dag (5.02)

Tevens de allerlaatste IC naar Lw aankomst 2.02 rijdt nu nog alleen vrijdags en zaterdags, strax is dat elke dag mogelijk.
 

19-11-2006 15:02:24
edegroot
edegroot
Voorlopig geen VIRM op Ledn - Apn - Ut... Meer is te lezen in de nieuwe HOV-RN.
Zie http://www.hov-rn.nl
 

19-11-2006 15:38:43
ruysdael
ruysdael
NS heeft bij collega-vervoerder DB ruim 100 rijtuigen gehuurd. De rijtuigen zijn in de jaren 1988-1993 omgebouwd uit de types Bm 234/235 en Am 203 en qua loopwerk en bak van dezelfde ‘familie’ als ICK. Het interieur wijkt duidelijk af: in plaats van 12 (B’s) of 10 (A’s) coupés hebben ze aan de beide uiteinden elk drie coupés met vijf zitplaatsen en een kinderzitje en daar tussenin een open afdeling met asymmetrisch opgestelde stoelen. Het materieel werd tot 2004 ook ingezet in de treinen Amsterdam – Berlijn v.v. NS heeft vrijwel alleen rijtuigen kunnen verkrijgen die met 15 kV 16,7 Hz gevoed kunnen worden, zodat een aanpassing van de verwarmingsinstallatie noodzakelijk is. Dat is overigens een relatief eenvoudige ingreep. Ook dienen de deursluiting en –vergrendeling gemodificeerd te worden. De rijtuigen zullen waarschijnlijk de NS-kleurstelling krijgen.

BRON: www.hov-rn.nl
 

19-11-2006 15:43:02
dvdhoven
dvdhoven
Dat zijn toch ex Interregio's? Ik noemde dat altijd kapsalons vanwege de pasteltinten en het vele glas. De coupé's in die rijtuigen zijn redelijk comfortabel doordat je niet recht tegenover elkaar zit, maar iets versprongen. Ook hebben ze een kofferplaats aan 1 kant bij het gangpad.
Maar voor NS hebben ze denk ik, toch wat weinig zitplaatsen.


Dick van den Hoven
 

19-11-2006 15:46:42
rick
rick
En begin 2008 komen er weer nieuwe RegioRunners  

19-11-2006 16:44:39
lamote_ban
lamote_ban
Het probleem met die Interregio's is vooral dat ze zo weinig zitplaatsen hebben.
Ik vind het geen handige keuze, maar ja.
 

19-11-2006 16:45:46
lamote_ban
lamote_ban
Quote
rick: En begin 2008 komen er weer nieuwe RegioRunners

Ja, maar dat zijn stoptreinen die Plan T en V moeten vervangen.
 

19-11-2006 16:48:55
ruysdael
ruysdael
neenee.. dat zijn de nieuwe sprinters. De NS heeft nog een order geplaatst bij Bombardier voor 50 VIRM's.

De aanschaf van een derde vervolgserie VIRM is zeker. Omdat de grote revisie en ombouw tot IC-materieel van DD-AR
technisch nogal wat voeten in de aarde heeft en sowieso pas in 2011 en 2012 van start kan gaan, lijkt de aanschaf van extra VIRM goedkoper. Met DD-AR kan vervolgens de toe- en afname van reizigersgroei worden gereguleerd. Bombardier heeft kennelijk de mallen van VIRM nog niet vernietigd, want al begin 2008 kan het extra materieel instromen. De bestelling omvat 50 vierwagenstammen.

Bron: http://www.hov-rn.nl
 

19-11-2006 18:58:42
philips
philips
Quote
oudeaap: In de vorige SPOOR stond er geen kortingsbon, in de nieuwe wel, je krijgt 40 %korting (van 5,50 voor 3,30)met voordeelurenkaart. NS OV jaarkaart is het gratis. vanaf 18/11/06

Ik heb hem vandaag gehaald. Het is een moeilijk en makkelijk spoorboekje.
 

19-11-2006 22:31:51
berkel73
berkel73
Worden die gehuurde rijtuigen eigenlijk meteen al per 10/12 ingezet?

Ik heb vandaag ook het spoorboekje even opgehaald; het viel me op dat een aantal treinnummers uit de serie 4000 tot de volledige indienststelling van Asd-Ut dubbel wordt gebruikt. Bijvoorbeeld trein 4027. Deze vertrekt om 7:16 uit Utg naar Asd en rijdt dan verder als 7227 naar Ut/Rhn. De trein die tot 16 april op Wd-Rtd de vervallen 4027 vervangt, wordt ook gewoon als 4027 benoemd.

Ik vind verder de nieuwe situatie met aansluitingen in Uitgeest erg onlogisch (zie tabel 20). De doordeweekse sprinters Asd-Utg geven een aansluiting van 3 minuten op de 3400 naar Amr, maar de sprinters Rtd/Ut-Utg sluiten nergens op aan. Deze rijden op zondag dan weer wel door naar Amr. Op zaterdag is de verbinding tussen de Zaanse stations en Amr zeer slecht, met een kwartier overstaptijd in Utg. Ik vermoed dat het originele plan was om de 800 in Utg te laten stoppen en daar op de 4000 te laten aansluiten (zoals nu met de 5800 gebeurt), maar dat de stop van de 800 in Utg geschrapt is.
Gevolg is in ieder geval dat er op maandag tot en met vrijdag een prima verbinding is met een overstap van 3 minuten (moet dan wel het liefst op hetzelfde perron), op zaterdag een slechte verbinding met een overstap van een kwartier en op zondag een snelle rechtstreekse verbinding. Als voorbeeld de reistijden van Koog Bloemwijk naar Alkmaar met vertrek rond 12:00:
ma-vr 32 minuten; za 44 minuten; zo 31 minuten.

Laatst bewerkt door berkel73 op 19-11-2006 22:33
 

19-11-2006 22:37:05
Somda
Somda
Tot april 2007 is de dienstregeling van enkele series (zoals de 7200 en 4000) tussen Ut en Asd aangepast. Dus dat zal niet echt overeen komen met hetgeen dat in het spoorboekje staat.

Maar april 2007 is ook nog maar de vraag of de in dienststelling van 4 sporen gehaald gaat worden. De beveiliging blijft een hekel punt...

Laatst bewerkt door Somda op 19-11-2006 22:37
 

19-11-2006 22:42:05
berkel73
berkel73
Die aanpassingen zijn in het spoorboekje als tijdelijke tabel 29 opgenomen.  

19-11-2006 22:53:54
ronald
ronald
De eerste stoptrein die nu vanuit Ehv vertrekt(V. 5:00)naar Ht en Ut rijdt vanaf 10 december niet meer.In de richting van Ht en Ut vertrekt vanaf 10 december pas de eerste trein om 5:32 uur en nog wel een IC.Dit betekent voor de stoptreinreizigers op het vroege tijdstip een behoorlijke verslechtering,de eerste stoptrein in de richitng van Ht vertrekt pas om 5:35 uur vanuit Ehv%03%.
De laatste stoptrein vanuit Ut(V. 0:22)naar Ht en Ehv is ook behoorlijk veranderd.Deze trein vertrekt in Ut om 0:13 uur en komt in Ht aan om 0:56 uur.Maar de laatste stopper vanuit Ht richting Ehv vertrekt om 0:56 uur.Dus deze laatste verbinding zal dus volgens het spoorboekje ook verdwijnen.
 

19-11-2006 23:27:47
mark
mark
Op zaterdag vervalt de eerste verbinding van Dv richting Zp, Ah Nm en Rsd (nu 3625, v. 7:14) ook, de eerste op zaterdag is nu 3727 (v. 7:44) %09%  

19-11-2006 23:52:43
johanknaap
johanknaap
De eerste 2 spitspendels op de hoekselijn beginnen niet meer in Mss maar gewoon in Vdg. Ook de boottreinen naar Hld rijden niet meer. Dus alleen nog maar vlaflippen in Vdw. %04%  

20-11-2006 00:52:25
scooter
scooter
Ook opvallend vind ik de uitdunning van de 2000 en de 2800;zondagochtend en elke avond na 20 00 zijn die geschrapt.Voor een hoofdlijn als Gvc/Rtd-Ut-Ah/Amf toch een merkwaardig besluit.Wellicht heeft het goederenvervoer hier voorrang gekregen.
Verder nodig ik iedereen uit de vele vertragingen op 11 december in Tb te komen bekijken:Met 16 reizigerstreinen per uur(waarbij de treinen naar Tbwt van spoor 2 spoor 1 moeten kruisen) over 3 sporen en de nodige goederentreinen er tussendoor.

Laatst bewerkt door scooter op 20-11-2006 01:07
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


20-11-2006 07:15:29
kniesoor
kniesoor
Quote
Geronimo: ICR: Rijdt Rsd-Ah, Ah-Gvc en Ehv-Shl. Onderhoud in Mt, dus veel LM Rsd-Mt, Ehv-Mt en zelfs Ah-Ehv-Mt.
Hmm, even wilde suggestie hoor, maar Ehv-Shl wordt dan een soort eilandbedrijf? Of is er de mogelijkheied dat er bv. ICRm uitloopt en opstart in Den Bosch?
 

20-11-2006 08:17:02
stephan90
stephan90
Ik denk dat Rsd - Ah en Ah - Gvc ook van elkaar gescheiden moeten worden. De treinen in de 2000 worden namelijk langer dan in de 3600.  

21-11-2006 02:02:33
scooter
scooter
Ja maar er wordt met stammetjes gereden zoals nu,dus uitwisseling van stammen onderling is mogelijk in zowel Ah als Ehv (leeg van/naar Ht)  

21-11-2006 07:42:41
justin
justin
Veel veranderd zo te zien. De Ic Asd-Ddr is voor mij nog exact hetzelfde gelukkig. (Alleen komt deze nou om .32 aan in Rtd)...

Bijzonder is de naamgeving van Amsterdam Bijlmer ArenA. Ik dacht dat de NS meedeelde dat stations niet naar gebouwen vernoemd werden? Dit was ook waarom Tilburg West niet Tilburg Universiteit zou mogen heten (het is zelfs UvT, maar goed)? Idem Dito voor Amsterdam Zuid (WTC), maar goed.......
 

21-11-2006 08:11:19
Somda
Somda
Quote
mark: Op zaterdag vervalt de eerste verbinding van Dv richting Zp, Ah Nm en Rsd (nu 3625, v. 7:14) ook, de eerste op zaterdag is nu 3727 (v. 7:44) %09%


Er komen nog een aantal extra vroege en late treinen bij die niet in het spoorboekje staan vermeld. Opvallend genoeg gaan dan IC's als stoptrein rijden op bepaalde trajecten. Zo komen op zondagmorgen de 3718 (stopt overal Ah-Zp) en 3619 Bd-Rsd terug. Ook opvallend zijn 20824 en 20826 die op zondag als stoptrein tussen Hrl en Std gaan rijden. Net als 3524 tussen Ehv en Ht. 3520 doet hetzelfde op zaterdag. 4419 gaat ook op zaterdag rijden. Ook een rare actie is een extra stop op zondag voor 3018 te Dvd.

Wie zei er ook al weer "In de nieuwe dienstregeling: patroon = patroon". Daar is (en was al) weinig meer van over...
 

21-11-2006 10:00:02
rudolfph
rudolfph
Quote
justin: Bijzonder is de naamgeving van Amsterdam Bijlmer ArenA. Ik dacht dat de NS meedeelde dat stations niet naar gebouwen vernoemd werden? Dit was ook waarom Tilburg West niet Tilburg Universiteit zou mogen heten (het is zelfs UvT, maar goed)? Idem Dito voor Amsterdam Zuid (WTC), maar goed.......
Heerenveen IJsstadion, Rotterdam Stadion, Eindhoven stadion, Arnhem Velperpoort en Amsterdam Muiderpoort komen nu in mij op, hoe zit het hier dan mee?
 

21-11-2006 11:38:05
bdk766
bdk766
Wat betreft de stadions: da's een algemene benaming, ze zijn niet specifiek naar het bijbehorende stadion genoemd, zoals Asb. In dit rijtje past ook nog Hilversum Sportpark. Uitzondering hierop is dan weer Hengelo FBK (bestaat dat nog?).De beide Poorten bestaan niet meer als gebouw, en er zijn nog een paar van dit soort: Bovenkarspel Flora, Amsterdam RAI, Leiden Lammenschans en een grensgevalletje: Den Haag HS.  

21-11-2006 12:31:24
bgf200
bgf200
Vandaag gelezen in de GVB Krant dat "ArenA" er bij metrostation Strandvliet/Arena afgaat: wordt dus gewoon Strandvliet. Station Bijlmer krijgt ook bij het GVB de tekst "ArenA" erbij. WTC zal bij Asdz gaan vervallen, wordt dus Amsterdam Zuid. GVB gaat ook hier met NS mee. Het zal waarschijnlijk des GVB's wel weer een tijd duren eer dit allemaal in omroep en borden is aangepast. Positief: sommige bussen roepen nu al slechts Station Zuid om. Ook in de omroepberichten over de werkzaamheden in het weekend tussen Shl-Rai wordt gesproken over Amsterdam Zuid (althans zo was te horen op Shl). Wat er wellicht voor pleit om het station Bijlmer ArenA te noemen is dat het behalve een stadion ook naar een meubelboulevard en winkelcentrum verwijst.  

21-11-2006 15:48:45
dh3201
dh3201
Quote
rudolfph: Heerenveen IJsstadion, Rotterdam Stadion, Eindhoven stadion, Arnhem Velperpoort en Amsterdam Muiderpoort komen nu in mij op, hoe zit het hier dan mee?
Ik moet gelijk al denken aan Groningen Europapark en Heerlen Parkstad


Shqiperise-lopers?
 

21-11-2006 16:07:49
justin
justin
Quote
bdk766: Wat betreft de stadions: da's een algemene benaming, ze zijn niet specifiek naar het bijbehorende stadion genoemd, zoals Asb.


Juist, dat bedoelde ik. Ik heb het niet over stations met een wijk/deelgebied er aan gerelateerd, dat is logisch. Anders zou je zo beperkt zijn met noord-oost-zuid-west (noord-noordoost; noordoost; oost-noordoost etc. etc.) Bedoelde echt puur namen van gebouwen, zoals in dit geval de Bijlmer ArenA ipv Bijlmer Stadion

Enfin:
-Ik zag met de nieuwe dienstregeling dat er nu ook buiten de spits twee keer per uur een dienst is tussen Gorinchem en Geldermalsen, daar waar het nu nog maar één keer is. Dat vind ik wel fijn, het is mijn back-up traject voor als er wat mis is richting Rotterdam.
-4 Keer per uur een trein tussen Amersfoort en Barneveld Noord is best wel veel. Maar hier was ook al een ander topic over.
-Ik zie beetje drievoudig wat betreft de Intercity's van Rotterdam CS richting Leeuwarden, Groningen, Enschede: de eerste (werkdagen) vertrekt van Utrecht CS om .17 en gaat naar Leeuwarden, de andere (weekend en feestdagen) vertrekt van Utrecht CS om .20 ook naar Leeuwarden en de derde (zondags) gaat naar Groningen. (m.a.w. voor mij is het spoorboekje wel heel erg anders lezen.. effe wennen denk ik)

Vraag me nou twee dingen af:
1. hoe is men op de tabelnummering gekomen?
Ik snap dat tabel 16 en 17 (resp. Zoetermeer Stadslijn en Hofpleinlijn) zijn verdwenen, maar tabel 19 (Dordrecht-Geldermalsen) is nu tabel 86 (komt denk ik door verandering van explotatie). Denk dat er een hele geschiedenis achter zit
2. Is er een lijst met alle (bij)namen van alle (deel)trajecten/baanvakken, zoals Maaslijn, Hoekschelijn e.d. ?

:)
 

21-11-2006 16:23:09
nielsie21
nielsie21
6000 serie (Ut-Gdm) gaat in de weekenden weer kwartiersdienst rijden  

21-11-2006 16:27:50
ruysdael
ruysdael
Quote
berkel73: Bijvoorbeeld trein 4027. Deze vertrekt om 7:16 uit Utg naar Asd en rijdt dan verder als 7227 naar Ut/Rhn.
Oh?? De 4000 kan netzogoed even naar de PTT-rangeersporen worden geloodsd en dat die dus niet in de 7200 overloopt. Vergeet niet dat de 7200 een stoptrein (mat64/dd-ar) is en geen sprinter!
 

21-11-2006 16:41:53
berkel73
berkel73
Kan natuurlijk ook ja...  

21-11-2006 18:28:52
jacokran
jacokran
Volgens ProRail mag de (V)IRM niet meer in Ledn-Apn-Ut rijden. Weet iemand welk materieel vanaf 10/12 deze "intercity" gaat rijden? Houden we de Sprinters wat langer?

De reistijd is verlengd ten opzichte van de huidige drgl. Nog een minuutje erbij en zelfs de Wadlopers moeten het kunnen halen.... Mogelijkheden genoeg om de toch al zwaar geplaagde reiziger te pesten.
 

21-11-2006 19:33:06
haw
haw
Quote
bdk766: De beide Poorten bestaan niet meer als gebouw


De Muiderpoort in Amsterdam bestaat nog steeds, al staat die een eind van Asdm vandaan (bij het Tropenmuseum)
 

21-11-2006 21:14:52
lamote_ban
lamote_ban
Quote
justin:
1. hoe is men op de tabelnummering gekomen?
Ik snap dat tabel 16 en 17 (resp. Zoetermeer Stadslijn en Hofpleinlijn) zijn verdwenen, maar tabel 19 (Dordrecht-Geldermalsen) is nu tabel 86 (komt denk ik door verandering van explotatie). Denk dat er een hele geschiedenis achter zit


Heel simpel: eerst komen alle lijnen van NS, daarna die van de andere maatschappijen. Dordrecht-Geldermalsen is dus naar het Arriva-gedeelte verhuisd.
 

21-11-2006 21:19:10
lamote_ban
lamote_ban
Quote
ronald: De eerste stoptrein die nu vanuit Ehv vertrekt(V. 5:00)naar Ht en Ut rijdt vanaf 10 december niet meer.In de richting van Ht en Ut vertrekt vanaf 10 december pas de eerste trein om 5:32 uur en nog wel een IC.Dit betekent voor de stoptreinreizigers op het vroege tijdstip een behoorlijke verslechtering,de eerste stoptrein in de richitng van Ht vertrekt pas om 5:35 uur vanuit Ehv

Ik heb die trein van 5.00 uur wel eens in Ht genomen om vroeg op Schiphol te zijn. Bij aankomst in Ht zaten er 3 mensen in, pas na Ht werd hij wat drukker. Dus ik snap waarom hij geschrapt is.

Laatst bewerkt door lamote_ban op 21-11-2006 21:19
 

21-11-2006 22:10:10
j.jager
j.jager
Quote
dh3201Ik moet gelijk al denken aan Groningen Europapark


Dit is al ingeprogrammeerd bij de gtw's van arriva.
 

21-11-2006 22:20:50
rob1
rob1
Het viel me op dat als je in de "gebruiksaanwijzing" van het spoorboekje kijkt, er wordt uitgelegd dat sommige drukke trajecten worden gebruikt in twee tabellen (zoals Amsterdam C - Muiderpoort en Utrecht C - Overvecht) tabellen 16 en 17 er nog tussenstaan, met zelfs Leidschendam-Voorburg !!%02%  

22-11-2006 00:14:55
scooter
scooter
Quote
nielsie21: 6000 serie(Ut-Gdm)gaat in de weekenden weer een kwartiersdienst rijden
Ja,om dan s avonds weer in een half uur,en gekoppeld Tiel/Den Bosch te rijden.Lekker duidelijk%08%

Edit Mark: Quote even goedgezet

Laatst bewerkt door scooter op 22-11-2006 00:19
 

22-11-2006 20:48:46
aestudent
aestudent
Ik heb inmiddels ook een spoorboekje in mijn bezit. Behalve enkele al eerder genoemde zaken vielen mij nog twee dingen op, namelijk dat het stukje over de kaartautomaat aan de binnenkant van de achterkaft niet over het nieuwste type automaat gaat, en dat volgens tabel 40 de 5000 schijnbaar nog steeds op Shl komt.

Voor de liefhebbers is er overigens weer een nieuwe definitieve versie 7.3 van de treinnummerlijst uitgekomen (hint: gebruik wel of geen versienummers, en als je ze wel gebruikt, pas ze dan aan! ). Edit: ik zie trouwens in die nieuwe lijst dat de 8400 nog steeds Nsch-Leer is, terwijl de laatste berichten (en het spoorboekje) zeggen dat de 8400 inmiddels Gn-Leer wordt over een paar weken...

Laatst bewerkt door aestudent op 22-11-2006 20:58
 

23-11-2006 12:17:56
elizabeth
elizabeth
Quote
jacokran: Volgens ProRail mag de (V)IRM niet meer in Ledn-Apn-Ut rijden. Weet iemand welk materieel vanaf 10/12 deze "intercity" gaat rijden? Houden we de Sprinters wat langer?
Nou lekker dan, een ic met sprinters. En die dingen stuiteren al zo lekker over de rails. Misschien is dat met vIRM te erg. (140 tegen 125 nu met Y3.) De snelheidsbeperking is opgeheven en nu rijden ze bijna altijd met + 5.
 

23-11-2006 12:35:00
dvdhoven
dvdhoven
Quote
aestudent: Voor de liefhebbers is er overigens weer een nieuwe definitieve versie 7.3 van de treinnummerlijst uitgekomen.
Kun je ook een link geven naar die lijst? Alvast bedankt. %02%


Dick van den Hoven
 

23-11-2006 12:59:36
dumpy_dump
dumpy_dump
Mag ik m ook geven?
http://www.prorail.nl/NR/rdonlyres/B39EF3BF-6567-44E6-823B-C04951775341/0/Versie73definitiefTreinnummerlijst2007.pdf
 

23-11-2006 13:01:41
dvdhoven
dvdhoven
%02% Heel erg bedankt!


Dick van den Hoven
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

23-11-2006 13:23:21
ruysdael
ruysdael
- Er staat nie tin dat er ook een deel van de 800 naar Hrl gaat.
- 5500 staat niet als SPR aangegeven.
- Ze maken wel onderscheid tussen ST en SPR, maar niet tussen S en IC.
- de 5800 moet S zijn en niet ST.
 

23-11-2006 13:43:27
bouwe
bouwe
In dat overzicht van ProRail heeft Arriva treinnummers 82500-82599 (beladen) erbij gekregen met als traject 'Noord Oost'.

Laatst bewerkt door bouwe op 23-11-2006 13:43
 

23-11-2006 13:51:19
rudolfph
rudolfph
Quote
ass-er: Er staat niet in dat er ook een deel van de 800 naar Hrl gaat.
Gaat die ook niet, de vleugeltreinen Std-Hrl zitten in de 20800, dus net zoals bij de noordoost nu.
 

23-11-2006 14:52:49
stephan90
stephan90
Er is mij ook opgevallen dat in de defenitieve DRGL van Ut - Asd de treinen van de serie 17200 niet stoppen op Ut Zuilen (wat is de afkorting van Zuilen?)

Stephan
 

23-11-2006 14:57:45
nielsie21
nielsie21
Utz lijkt me het makkelijkst  

23-11-2006 17:06:26
seinhuis
seinhuis
Dit is omdat de spoorverdubbeling tussen ut en Amsterdam word uitgesteld tot 2 april. Op 2 april wordt station utz ook in gebruik genomen.  

23-11-2006 17:13:26
aestudent
aestudent
Op 17 april pas, maar bovendien stopt de 17200 daarna nog niet op Zuilen, waarschijnlijk omdat daar te weinig tijd voor is binnen de dienstregeling. Maar ach, het gaat toch maar om een paar treintjes in de vakantie en op de vroege ochtend in weekenden, dus zo'n ramp is dat niet...
Quote
Dumpy: Mag ik m ook geven?
Nou vooruit, omdat jij het bent...
Quote
Ass-er: - 5500 staat niet als SPR aangegeven.
- Ze maken wel onderscheid tussen ST en SPR, maar niet tussen S en IC.
- de 5800 moet S zijn en niet ST.
Klopt, dat is alledrie fout, maar dat stond zo in de vorige versie 7.3, dus dat is men kennelijk vergeten aan te passen.
Quote
Bouwe: In dat overzicht van ProRail heeft Arriva treinnummers 82500-82599 (beladen) erbij gekregen met als traject 'Noord Oost'.
Dat zijn leeg materieel ritten in de hele NO-regio...
Quote
Niels: Utz lijkt me het makkelijkst
Ja, maar Utz is het onderstation Utrecht Zuid, dus dat in elk geval niet... Een officiële afko heb ik nog niet gezien, maar Utzl lijkt me wel wat?

Laatst bewerkt door aestudent op 23-11-2006 17:15
 

23-11-2006 19:15:31
train85
train85
Op de 9100 Zwolle-Groningen komt nu dan definitief DM'90 te rijden.  

23-11-2006 20:06:34
stephan90
stephan90
Nog twee dingen in het spoorboekje gevonden:

*In tabel 83b is niet helemaal duidelijk wanneer trein 30524 rijdt. Er staan namelijk twee voetnoten; de ene is zo'n standaard-geval dat ie niet rijdt op zon- en feestdagen. De andere voetnoot is een '1' een zegt dat de trein alleen op zaterdag en 30 april en 17 mei rijdt.

*Trein 5984 die op Ut verder gaat als 17284 rijdt helemaal van Rhenen naar Heehugowaard! De vertrektijd is 23.38 en je komt 2.04 nog eens aan in Heerhugowaard.

Stephan
 

23-11-2006 20:21:20
aestudent
aestudent
Dan heb jij een andere versie dan ik, want die [1] bij tabel 83b zegt in mijn spoorboekje "stopt op zaterdag in Sauwerd" (om 6.49).

Die 17284 zal wel gemaakt zijn om materieel over te brengen, dat scheelt namelijk weer een LM-rit...
 

23-11-2006 20:27:56
zugchef
zugchef
Wat een reis he... In Duitsland is het heel normaal dat een stoptreindienst 4 of 5 uur lang onderweg is van begin naar eindpunt  

23-11-2006 20:34:58
stephan90
stephan90
Quote
aestudent: Dan heb jij een andere versie dan ik, want die [1] bij tabel 83b zegt in mijn spoorboekje "stopt op zaterdag in Sauwerd" (om 6.49).

Die 17284 zal wel gemaakt zijn om materieel over te brengen, dat scheelt namelijk weer een LM-rit...


Ik zat het nog eens te bekijken en wat blijkt.........ik keek bij de DRGL in tabel 83b en de voetnoot bij 83a Mn moeder zou me nu weer eens voor sukkel uitmaken%08%

Stephan
 

23-11-2006 20:53:46
ruysdael
ruysdael
Quote
railsim: Op de 9100 Zwolle-Groningen komt nu dan definitief DM'90 te rijden.
Misschien ben ik kippig maar: Hoe kom je aan die informatie?

Laatst bewerkt door ruysdael op 23-11-2006 20:54
 

23-11-2006 21:31:49
train85
train85
Via NSR waar ik werk.  

24-11-2006 15:29:25
aestudent
aestudent
Verplaatst uit een ander topic...
Quote
Felix:
Quote
Koen: En ja, met mat. '64 omdat er geen IRM mag rijden tussen Wd en Apn/Ledn...
Ik ben benieuwd hoe ze dat op gaan lossen na 10 december.
Het antwoord is vrij simpel: niet... NSR en ProRail zijn nog steeds verwikkeld in een discussie omtrent materieelinzet in de 8800. Ik denk zelf dat als NSR genoeg aandringt, ProRail de huidige restricties wel opheft, maar dat geeft nog geen antwoord op de vraag of het verantwoord is om op een dergelijk spoor te gaan rijden met IRM...

Laatst bewerkt door aestudent op 24-11-2006 15:31
 

24-11-2006 18:00:09
jacokran
jacokran
Niet verantwoord om IRM tussen Wdn en apn te laten rijden? Gebeurt wel vaker en als ik kijk naar de huidige dienstverlening op het spoor dan is de vraag of iets verantwoord is niet van belang... 1 A32 in de spits als er net 2 treintjes daar zijn uitgevallen is ook niet verantwoord. Komt ook regelmatig voor...

Prorail moet gewoon die spooraannemers die alleen maar half werk, met sein- en wisselstoringen opleveren eens aanspreken!
 

24-11-2006 18:06:20
aestudent
aestudent
Voor zover ik mij kan herinneren heeft er dit jaar wel één keer IRM gereden in de 8800? En dat probleem met die trammetjes heeft niets met ProRail van doen, daar gaan NSR en HTM over... Ik ben in elk geval met je eens dat het tijd wordt dat er eens wat dingen gaan veranderen.  

24-11-2006 18:34:19
elizabeth
elizabeth
Nou van de week was er op dinsdagavond toch echt weer een infra storing. Donderdag was het weer materieel. Vraag me af wel stel en met wat voor storing. Ging woensdag nog mee en toen was er een stroring waarmee je gewoon door kon rijden. Misschien te lang doorgereden?  

24-11-2006 19:16:51
trein-elf
trein-elf
Quote
jacokran: Niet verantwoord om IRM tussen Wdn en Apn
Leuk IRM zover in het Oosten%08%. Ik neem aan dat je Wd bedoelt.
 

25-11-2006 13:24:26
nielsie21
nielsie21
-3500 rijdt in de weekeinden weer Shl-Ehv
-Meeste (1)6000'en blijven langer op Cl en Htn staan
Vb:
09.31 16026 NSR Stoptrein Ht Aankomst Ut
09.32 16026 NSR Stoptrein Ht Vertrek Ut
 

25-11-2006 14:19:23
zugchef
zugchef
Hoe zit het eigenlijk met de vrijdagse Plan-V ritjes van / naar Leeuwarden in de nieuwe dienstregeling?

Nu rijdt er zoals bekend een ledig mat naar Leeuwarden om om 17.02 de extra stopper naar Zwolle te rijden. Om 18.13 komt er een spits-IC bestaande uit 3x Plan V aan in Leeuwarden, om vervolgens om 22.35 weer als stopper naar Zwolle te rijden. Blijft dit of gaat dit vervangen worden door ICM ?
 

25-11-2006 14:52:52
fabrierban
fabrierban
Wat me opvalt zijn de fouten bij de niet-NS lijnen in het nieuwe Spoorboekje.

Over de dienstregelingen van Arriva kunnen we kort zijn, daar klopt op 10 december al helemaal niets meer van (de NS-reisplanner is trouwens ook nog steeds niet bijgewerkt).

Bij Connexxion Almelo-Marienberg kloppen de voetnoten niet. De ochtendspits treinen tussen 7.00 en 8.00 zouden bijv. wel rijden op feestdagen. Ik wil best op eerste kerstdag gaan kijken, maar ik ben bang dat er weinig te zien is.

Op Zutphen-Oldenzaal staan twee voetnoten voor "werkdagen" die ook nog eens door elkaar worden gebruikt.

En bij Veolia staat er een rare ochtendtrein buiten patroon op Rm-Nm, die volgens Veolia gewoon op patroon rijdt.

Zorgvuldigheid is dit jaar ver te zoeken.

Laatst bewerkt door fabrierban op 25-11-2006 15:36
 

25-11-2006 15:51:14
bouwe
bouwe
Uit de bijzondere materieelverplaatsing voor de nieuwe drgl:

Plan V verplaatsingen
811112 (4 stellen)
Zl 12.09
Gn 13.06

Kan ik hieruit opmaken dat uiteindelijk victors in de 9100 gaan rijden?
 

25-11-2006 15:52:45
zugchef
zugchef
Dat viel mij ook al op ja... Lijkt me trouwens ook geen andere mogelijkheid dan dat dat in de 9100 komt  

25-11-2006 16:02:58
stephan90
stephan90
Misschien is het wel een vroege IC naar de Randstad die met mat'64 wordt gereden. Ik dacht namelijk dat de 9100 DM'90 kreeg.

Stephan
 

25-11-2006 16:11:25
bouwe
bouwe
Zijn proefritten geweest, de rest was nog allesbehalve zeker. Mat64 in de IC lijkt me onwaarschijnlijk, 's ochtends vroeg rijdt er al virm en de rest van de dag icm.

Laatst bewerkt door bouwe op 25-11-2006 16:11
 

25-11-2006 16:13:53
daniel
daniel
Wellicht gaan ze in de weekends met mat'64 rijden en doordeweeks, wanneer het mat'64 elders hard nodig is, met DM'90. Ik kan me in ieder geval wel voorstellen dat mat'64 goedkoper in de exploitatie is dan DM'90...  

25-11-2006 21:11:51
daan1714
daan1714
In de doorkomststaat van 10 dec. staat de serie 313xx (Amf - Ed) aangeduid met Syntus, maar dit moet toch Connexxion zijn..

Laatst bewerkt door daan1714 op 25-11-2006 21:13
 

25-11-2006 21:30:01
daniel
daniel
Ik kan me voorstellen dat dat nog aangepast moet worden in Somda. 313xx was de Syntus-trein Ah-Em v.v. die een paar weekends gereden heeft.  

26-11-2006 23:20:55
woepje
woepje
In de huidige dienstregeling komt de 500 (uit Gvc) binnen op spoor 3b hier in Gn. De trein blijft dan gewoon 20 min. in Gn staan op spoor 3b. Vervolgens gaat hij weer naar Shl als trein 700. En verder komt de 700 ook binnen op 2b en gaat als 500 weer weg naar Gvc. Nu vraag ik mij af of dit ook zo zal zijn in de nieuwe dienstregeling. Ik heb namelijk even op de NS site gekeken en ik kwam tot het volgende:

De 500 komt binnen op spoor 3b om '15. De eerstvolgende 700 vertrekt echter pas om '02. Dan zou deze trein dus drie kwartier op spoor 3b staan.

De 700 komt binnen op spoor 2b om '52. De eerstvolgende 500 trein vertrekt echter pas om '42. Dan zou de desbetreffende trein maarliefst 50 minuten op 2b staan.

De 500 en 700 blijven dus erg lang staan hier in Gn. Heb ik dat goed of niet? En dat betekent toch dat er meer treinen nodig zijn in de 500 en 700, mits ze in Gvc en Shl ook lang moeten blijven staan.%03%
 

26-11-2006 23:25:09
mark
mark
De treintjes van Veolia staan er ook nog als NSR Stoptrein in  

26-11-2006 23:28:32
dh3201
dh3201
In een richting zijn de 500 en 700 van plaats gewisseld. Misschien gaat de 500 dan op de 500 keren en de 700 op de 700.


Shqiperise-lopers?
 

26-11-2006 23:31:34
mark
mark
In Gn gaat de 500 op 500 keren en de 700 op 700
In Enschede gaat de 1600 voortaan op de 1700 keren en andersom
 

26-11-2006 23:35:54
crikey
crikey
Quote
mark: De treintjes van Veolia staan er ook nog als NSR Stoptrein in


Ook opvallend dat de trein van Vry naar Rm van 4.00 er niet instaat en het LM voor die trein (a. 3.55) wel.
 

26-11-2006 23:45:03
woepje
woepje
Quote
dh3201: In een richting zijn de 500 en 700 van plaats gewisseld. Misschien gaat de 500 dan op de 500 keren en de 700 op de 700.

Ok dat kan. Maar dan betekent dat dus ook dat ze van spoor moeten verwisselen (handig). De 500 komt immers aan op 3b en vertrekt vanaf 2b. Dit geldt ook voor de 700 maar dan andersom.

Laatst bewerkt door woepje op 26-11-2006 23:52
 

26-11-2006 23:48:22
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
mark: De treintjes van Veolia staan er ook nog als NSR Stoptrein in
Die van Arriva op Ddr-Gdm ook. En het foutje in het spoorboekje is hardnekkig: als je voor zondagochtend vroeg een doorkomststaat van Ddrs opvraagt staat daar de 32516 met een doorkomst i.p.v. haltering in. Dat ding stopt daar wel degelijk
 

26-11-2006 23:54:43
j.jager
j.jager
waarom zouden ze moeten wisselen van perron. ze kunnen toch blijven staan waar ze op binnenkomen.  

27-11-2006 00:00:28
woepje
woepje
Dat gaat dus niet als de 500 op de 500 keert en de 700 op de 700. Mocht de 500 keren op de 700 en de 700 op de 500, dan kan het dus wel. De treinen blijven dan echter lang staan, zoals ik hierboven ook al gezegd heb .

Laatst bewerkt door woepje op 27-11-2006 00:04
 

27-11-2006 12:22:32
fabrierban
fabrierban
@daniël_ddr
Arriva maakt er echt een rommeltje van.

1) Eerst hebben ze een dienstregeling voor het spoorboekje afgegeven
2) Vervolgens publiceren ze op hun website onder "dienstregeling 2007" een andere dienstregeling
3) En als je nu op hun site in hun treinplanner de dienstregelingen vanaf 10 december selecteert staat er weer wat anders.

Nieuw in de allerlaatste versie:
- de spitstrein van Baflo naar Groningen is verdwenen.
- er rijden extra spitstreinen Dordrecht-Gorinchem (6.28-6.58-7.28) en omgekeerd (17.42-18.12-18.42-19.12) met kruising in Hardinxveld.

Laatst bewerkt door fabrierban op 27-11-2006 12:28
 

27-11-2006 12:27:05
fabrierban
fabrierban
Nog een vraagje: weet iemand waar de getrokken ICR-treinen die nu op Haarlem-Limburg rijden na 9 december worden ingezet?  

27-11-2006 12:40:27
taigagaai
Moderator
taigagaai
oa in de serie 2000 en 3600.  

27-11-2006 13:04:42
peterselie
peterselie
Quote
fabrier:
Nieuw in de allerlaatste versie:
- de spitstrein van Baflo naar Groningen is verdwenen.



Deze rit staat wel degelijk in de nieuwe dienstregeling. En wel onder nummer 30518.
 

27-11-2006 16:08:34
fabrierban
fabrierban
@peterselie
Ik zie nu dat hij in de allereerste kolom staat.
Niet zo handig om de treinen niet op tijdsvolgorde te zetten.
 

27-11-2006 16:26:53
peterselie
peterselie
Kijk maar eens in de dienstregelingstabel van Lw-Gn. Daar moet je goed puzzelen om er wijs uit te worden. Eerst worden alle stoptreinen genoemd en daarna komen de sneltreinen. Handiger is om die treinen er tussen te zetten, maar ja dat doen ze niet.  

27-11-2006 17:09:06
salieri
salieri
Maar gelukkig kan je ze wel aflezen  

27-11-2006 17:15:50
bombardier
bombardier
Quote
verwoert: oa in de serie 2000 en 3600.

Ook in de 1900? (gemengd met ICK volgens het materieelbestand van ROVER) of is dit veranderd?