Dienstregeling 2008: wat is waar?
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
05-08-2007 20:17:35
bloober
bloober
Over Mat'64 wordt niks gezegd, dus ik denk eerder dat de 5400/4800 een gegadigde is voor SGM-II of DDM-1.


Groetjes, Bloober
 

05-08-2007 20:23:31
ruysdael
ruysdael
DDM-1 is echt veel te groot voor met name de 4800, vergeet niet dat het al jarenlang een lijn is gweest welke op het punt stond aanbesteed te worden. Het enige winstgevende eraan is Asd-Hlm. Dat daar nu DD-AR op rijdt komt puur omdat mat'64 elders nodig is, bovendien staat 1x DD-AR ongeveer gelijk aan 2xSGMm wat daar voorheen reed. Het handigst zou zijn als de 4800 en 5400 weer gesplitst zouden worden zodat je de 5400 met voldoende (lees: dubbeldeks) materieel kan rijden en de 4800 met wat er prima geschikt voor is: Mat'64/SGMm.
Daarnaast lijkt DDM-1 mij vooral nodig in de 4500/Flevolijn.
 

05-08-2007 20:25:37
dumpy_dump
dumpy_dump
Niet dat ik er inzicht in heb, maar ik zou zeggen: DDM in 3200, 4500 en 2200. Daar wordt DDAR vervangen, dat de Flevolijn op kan. ICB vervangt die ene VIRM uit de 1500, plus wat ICM dat dan (via de 2000?) VIRM vrij kan maken, voor de 14300. De SGM-tweetjes maken twee SGM-drietjes vrij, die Mat 64 uit de 3300 laten komen. Dat kan de 5700/5000/4900 in, waar dan DDAR uit vrijkomt.

Laatst bewerkt door dumpy_dump op 05-08-2007 20:26
 

05-08-2007 20:28:32
ruysdael
ruysdael
Met DDM in de 3200 maak je ook nog een stuk of 3 a 4 VIRMs vrij welke dan ook richting 14300 kunnen.  


Somda In de Wolken Weddings advertentie

05-08-2007 20:30:31
daan1714
daan1714
Er komt dus, als ik het goed begrijp, misschien ook ICM in de 2000 volgend jaar?

Laatst bewerkt door daan1714 op 05-08-2007 20:30
 

05-08-2007 20:35:37
broek53
broek53
Quote
ass-er: DDM-1 is echt veel te groot voor met name de 4800, vergeet niet dat het al jarenlang een lijn is gweest welke op het punt stond aanbesteed te worden. Het enige winstgevende eraan is Asd-Hlm. Dat daar nu DD-AR op rijdt komt puur omdat mat'64 elders nodig is, bovendien staat 1x DD-AR ongeveer gelijk aan 2xSGMm wat daar voorheen reed. Het handigst zou zijn als de 4800 en 5400 weer gesplitst zouden worden zodat je de 5400 met voldoende (lees: dubbeldeks) materieel kan rijden en de 4800 met wat er prima geschikt voor is: Mat'64/SGMm.
Daarnaast lijkt DDM-1 mij vooral nodig in de 4500/Flevolijn.

Dat klopt allemaal aardig. DDM-1 haalt overigens bij lange na de rijtijden van vooral de 4800 niet. Voor de 5400/4800 zou eigenlijk SGM het aardigst zijn (voor allebei), maar dat is en blijft een kwestie van kiezen (zoveel SGMm is er nu eenmaal niet. De combinatie van de twee series zit in de spooropstelling van Amsterdam C (of, zo je wilt, in de ongelukkige aankomst- en vertrektijden van die series).

Laatst bewerkt door broek53 op 05-08-2007 20:37
 

05-08-2007 20:40:54
broek53
broek53
Quote
daan1714: Er komt dus, als ik het goed begrijp, misschien ook ICM in de 2000 volgend jaar?

Nou nee, in ieder geval niet aan het begin van de nieuwe dienst, Echt al het ICM zit in de Noord-Oostverbindingen (waar ik de 2800 uiteraard ook bij reken).
 

05-08-2007 20:59:32
edegroot
edegroot
Quote
ass-er: Met DDM in de 3200 maak je ook nog een stuk of 3 a 4 VIRMs vrij welke dan ook richting 14300 kunnen.
Het zijn er toch echt maar 2 hoor.. 's avonds los in 3254 en 3260, 's ochtends samen in 3225 of 3227 dacht ik ..
 

05-08-2007 21:09:13
treinfan
treinfan
Quote
stephan90: Is het toevoegen van een ICRm BD eventueel een optie?
Ik meen dat ICB niet goed overweg kan met ICRm en dat daarom perse een ICK-rijtuig er tussen moet is hier iemand die zeker weet dat dit klopt
 

05-08-2007 21:26:14
broek53
broek53
Op di moment zou het nog kunnen, maar ICR gaat binnenkort over op de "treinstelmodus" qua deursluiting en -vergrendeling. En dat past niet op rijtuigen die in de UIC-modus werken (zoals nu alle rijtuigen nog doen). De treinstelmodus wil zeggen: deuren worden na het sluiten ook vergrendeld en de bekende groene lamp "deuren dicht" in de cabines brandt (en de machinist ontgrendelt dus de deuren).  

06-08-2007 21:07:41
stephan90
stephan90
Je kan toch enkele rijtuigen apart houden. En na het ICB-project alsnog aanpassen. Of is dat te ingewikkeld voor het onderhoudsproces?

Laatst bewerkt door stephan90 op 06-08-2007 22:22
 

06-08-2007 23:04:00
thom
thom
Quote
broek53: Op di moment zou het nog kunnen, maar ICR gaat binnenkort over op de "treinstelmodus" qua deursluiting en -vergrendeling. En dat past niet op rijtuigen die in de UIC-modus werken (zoals nu alle rijtuigen nog doen). De treinstelmodus wil zeggen: deuren worden na het sluiten ook vergrendeld en de bekende groene lamp "deuren dicht" in de cabines brandt (en de machinist ontgrendelt dus de deuren).

Is die UIC of treinstelmode niet gewoon kwestie van een keuzeschakelaar
 

06-08-2007 23:16:22
broek53
broek53
Nee, althans: er moet wel iets gekozen worden, maar de ICR worden ook een beetje verbouwd: de klepjes om de deuren te openen verdwijnen en deurbedieningskastjes (binnen) en drukknoppen (buiten) verschijnen - en dan valt er niets meer om te schakelen.

Laatst bewerkt door broek53 op 06-08-2007 23:17
 

06-08-2007 23:33:09
mren
mren
Er schijnt al het eea in ombouw te zijn, maar op een beetje halfslachtige manier, getuige de volgende tekst van Rob Klok:

Quote

Dat rijtuig is een buurland rijtuig (zie de 70 in het
nummer). ICR is destijds afgeleverd met de deurbediening
"klepje" omdat de NS bediening met de knopjes niet was
toegestaan in het UIC (RIC?) regime. Weet iemand de
achtergrond van deze wijziging? Het vreemde is dat ze een
"70" rijtuig voor deze ombouw hebben gebruikt en niet een
"77"(=binnenland). Nu kan hij helemaal niet meer naar het
buitenland. Alle andere RIC kenmerken (drietalige
opschriften op de bakwand, rangeerdershandgreep, handrem,
draaibare treeplank) heeft het rijtuig echter nog. De
verbouwing van de deuren is verder op nogal goedkope en
knullige wijze uitgevoerd: Niet netjes afgewerkt maar
eenvoudig plaatjes over gaten geplaatst en een niet passend
noodruitje ingeknutseld.

 

06-08-2007 23:41:28
broek53
broek53
Daar ging het om een rijtuig dat voor beproeving provisorisch was aangepast. Dat had op die manier niet in de rijdende dienst mogen verschijnen en is er na die melding ook vrijwel meteen uit gehaald.  

07-08-2007 11:23:58
mat64
mat64
en hoe zit dit dan met die nachttreinen naar en van asd ?
http://drehscheibe-online.ist-im-web.de/forum/read.php?30,3319250
 

07-08-2007 11:39:19
broek53
broek53
Quote
stephan90: Je kan toch enkele rijtuigen apart houden. En na het ICB-project alsnog aanpassen. Of is dat te ingewikkeld voor het onderhoudsproces?

Zolang het gaat om losse BD's hebben ze een eigen onderhoudsproces en Maastricht heeft 25 jaar ervaring, dus dat zal wel lukken. Als we het niet verder vertellen: er wordt inderdaad overwogen om ICR - BD's in te zetten zolang er geen aangepaste DB-rijtuigen zijn. Met de nadruk op "overwogen" !
Overigens is de beschadigde ICK - BD (Muiderpoort) al weer terug van herstel uit Duistland. Dat scheelt er weer eentje...

Laatst bewerkt door broek53 op 07-08-2007 11:44
 

07-08-2007 11:46:57
broek53
broek53
Quote
mat64: en hoe zit dit dan met die nachttreinen naar en van asd ?
http://drehscheibe-online.ist-im-web.de/forum/read.php?30,3319250

Ja, dat wordt nog heel boeiend. Zover ik weet gaat NS die niet van tractie en materieel voorzien en moeten CNL en DB Autozug dus naar een andere vervoerder omzien voor het Nederlandse traject (en het opstellen van het spul).
 

07-08-2007 12:23:13
Meiziger
Meiziger
Als die nachttreintoko maar genoeg betaalt aan NSR, waarom zou NSR het dan niet doen?  

07-08-2007 12:28:33
broek53
broek53
Tsja, nu vraag je me wat. Voornamelijk, meen ik te weten, omdat NS krap in het personeel zit en straks ook in de locs.  

07-08-2007 12:29:41
Meiziger
Meiziger
Quote
ass-er: Als er extra DD-AR naar de Flevolijn moet, lijkt het me logischer dat er SGMm in de 3300 gaat komen i.p.v. DD-AR. Daarnaast vraag ik me af of er neit wat uit de 5400/4800 gepeuterd kan worden, dan kan daar iets van Mat'64 komen.
Probeer jij eens in de spitsen door de 4800/5400 heen te lopen tussen Hlm en Asd%03%
 

07-08-2007 12:36:10
lamote_ban
lamote_ban
Quote
dh3201: Gaat het om de treinen vol te krijgen of gaat het om reismogelijkheden te creeren?
Anders kan NSR 's avonds een heleboel verbindingen reduceren tot een uurdienst

De waarheid ligt natuurlijk in het midden. Reismogelijkheden creeren is een goed streven, maar de bezettingsgraad van veel treinen is buiten de spits inmiddels zo slecht dat je je ook eens achter de oren moet krabben of er zo langzamerhand niet gewoon te veel rijdt. Het probleem daarbij is echter dat uitdunning in de daluren in de nieuwe dienstregeling niet goed kan omdat het hele systeem van aansluitingen daar eigenlijk geen rekening mee houdt. En kortere treinen inzetten (dat bespaart flink in conducteurskosten) is ook nauwelijks mogelijk omdat NS juist enorme aantallen van die veel te grote VIRM-eenheden heeft gekocht. Het lijkt allemaal gebaseerd op een enorme groei in de daluren die maar niet wil komen.

Laatst bewerkt door lamote_ban op 07-08-2007 12:44
 

07-08-2007 12:55:13
fabrierban
fabrierban
@lamotep
Ik heb de indruk dat het vervoer ook in de spitsuren sinds december nauwelijks meer groeit. Meer treinen betekent niet automatisch betere verbindingen en dus meer reizigers. De lage tariefsverhoging voor 2008 wijst ook in die richting.

Aangezien de nieuwe dienstregeling qua materieel en personeel wel een stuk duurder is zou het me dus niet verbazen als er toch gekeken gaat worden naar mogelijkheden om de kosten te verlagen (kortere treinen, minder treinen).
 

07-08-2007 13:09:46
mat64
mat64
misschien zien we wel een acts class58 voor die nachttreinen%08%  

07-08-2007 14:08:54
willy84
willy84
Quote
maar de grote klappers zitten 'm in de drie DDM-1-stammen die extra ingezet kunnen gaan worden (11 stammen in dienst ipv 8), in twee stammen ICB

Op pagina 14 derde kolom van het boek: "Spoor&Tram editie 18" wordt gesproken over 12 stammen DDM-1. Is dit een fout, of is er materieel verloren gegaan?
Is er iemand die iets meer kan vertellen over de instroom van de betreffende 2 extra stammen ICB.
Ook een manier om het tekort te verminderen is het inkorten van sommige belachelijk lange keringen. Bv de 1500 en geloof ook dat de stoptrein Groningen-Zwolle een erg lange keertijd heeft. Daar valt ook wat te halen.

Hiervoor meent iemand dat de reizigersgroei niet doorzet. Ik weet niet of dit waar is, wij hebben natuurlijk niet de verkoopcijfers. Wel is het nu vakantietijd en is het flink rustiger op een groot aantal verbindingen. NS past zich hier in mijn ogen vlot op aan, door treinen in te korten.

Het inzetten van een soort van "stations assistenten" om de spreiding over treinen te bevorderen kan ook helpen het materieel tekort te verminderen. Op bepaalde stations is dit een ernstig probleem.
 

07-08-2007 14:25:08
lucky
lucky
Dat laatste heb ik geen vertrouwen in... mensen nemen toch de eerste trein die richting hun bestemming gaat.. (en het hoeft niet eens de snelste te zijn.. zolang het maar rijdt richting de goede richting.  

07-08-2007 14:29:20
broek53
broek53
Quote
willy84:
Quote
maar de grote klappers zitten 'm in de drie DDM-1-stammen die extra ingezet kunnen gaan worden (11 stammen in dienst ipv 8) (...)


Op pagina 14 derde kolom van het boek: "Spoor&Tram editie 18" wordt gesproken over 12 stammen DDM-1. Is dit een fout, of is er materieel verloren gegaan?



Beide is waar. De inzet wordt uiteindelijk 11 stammen rijdend, 12e stam permanent voor onderhoud en (een beetje) reserve. Dit gebaseerd op het formeren van vaste stammen DDM-1 (a la DD-AR), maar dat zal voorlopig nog wel niet echt gebeuren. Dan houd je in de praktijk dus 11 stammen in dienst en een aantal losse rijtuigen op onderhoud en reserve.

Laatst bewerkt door broek53 op 07-08-2007 14:30
 

07-08-2007 14:43:40
dumpy_dump
dumpy_dump
Die indruk dat het vervoer niet groeit is trouwens niet wat de eerste cijfers over dienstregeling 2007 zeggen. Volgens het besluit van het BasisUurPatroon 2008 is de reizigersgroei 5%, in de eerste maanden van drgl 2007 ten opzichte van 2006. Zie hier: http://www.minvenw.nl/cend/overlegorganen/locov/Images/086%20Besluit%20BUP%20dienstregeling%202008_tcm61-183343.pdf , pagina 8.  

07-08-2007 14:49:19
willy84
willy84
Discussies zijn in mijn ogen altijd redelijk subjectief. Zelfs met cijfers erbij.
Er wordt wel regelmatig geteld en dat wordt dan in een bepaalde formule gestopt en daaruit worden dan conclusies getrokken. Uiteraard samen met de kaartverkoop gegevens.
Hoeveel mensen er met een strippenkaart, zwartreizen weet niemand zeker.
Hoeveel studenten en abo houders reizen is ook alleen bij benadering bekend

Over reizigers groei wordt altijd heel leuk geschermd, zowel bij NS als andere vervoersbedrijven. Hoeveel er echter gebruik van maken weet niemand.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


07-08-2007 14:52:50
broek53
broek53
In algemene zin ga ik met je mee, maar bedenk wel dat NS buitengewoon concreet heeft lopen / laten lopen tellen de eerste maanden van dit jaar.  

07-08-2007 14:59:35
willy84
willy84
Ja, dat klopt maar dat ging -voorzover ik weet- om code's.
Dus code rood=trein overvol, verlenging nodig
code blauw, trein goed op lengte
code wit, trein te lang
(weet niet of de kleuren kloppen)maar dat is dus niet letterlijk tellen.
 

07-08-2007 15:04:55
lucky
lucky
Ik weet niet hoor... al die keren dat ze je kaartje willen zien voor ns reizigersonderzoek? Lijkt mij dat ze op die manier tellen...  

07-08-2007 15:07:59
willy84
willy84
Ik kom ze zelden tot nooit tegen.  

07-08-2007 15:10:07
lucky
lucky
Zal dan aan mij liggen dat ik 6x in 1 maand ben gecontroleerd(juni)  

07-08-2007 15:11:41
broek53
broek53
Wat de nachttreinen aangaat, wat info gehaald: ze worden straks geëxploiteerd door DB Autozug en gereden door gehuurde locs van een landelijk opererende goederenvervoerder die locs bezit die sterk op 1800-en lijken en straks de beschikking heeft over meerspanningslocs Reihe 189...  

07-08-2007 15:27:47
NDS
NDS
Het lijkt me dat DBAZ locs moet kunnen leasen om die treinen zonder locwissel te kunnen rijden. Dat doen ze nu namelijk ook tussen Düsseldorf en Kroatië, en personeel, dat zal ook wel in te huren zijn lijkt me zo.

Hou voor nachttrein spul dit http://www.wagonslits.de/phpbb2/ ook in de gaten( zelf al een tijdje nie meer gedaan trouwens)

Groetjes Michiel

Ps; extra nachttreinen, daar kijk ik echt naar uit, ben alleen bang dat die naar Warschau niet via Arnhem zal gaan(lijkt me niet echt een logische route namelijk).
 

07-08-2007 15:28:51
willy84
willy84
Ik had al wat eerder gelezen over nieuwe nachttreinen. Ik heb die link gedeeltelijk gelezen, maar m'n Duits is niet heel goed.
Er komen nieuwe nachtverbindingen met Moskou en Wenen heb ik begrepen?
 

07-08-2007 16:00:10
taigagaai
Moderator
taigagaai
Dat is inderdaad wat er staat.
@Michiel (Ah): Lees het bericht van Michiel (Ekz) nog eens goed en vooral de laatste zin Dus een revival van de Mt locs is niet te verwachten als ik dat zo lees.
 

07-08-2007 16:19:36
bloober
bloober
Waarom worden die treinen eigenlijk geëxploiteerd door DB Autozug en niet gewoon door DB Nachtzug? Het zijn toch geen autotreinen?


Groetjes, Bloober
 

07-08-2007 16:26:51
broek53
broek53
Zeg nooit nooit, maar wat Railion doet of gaat doen, daar heb ik helemaal geen zicht op. In den beginne zal er zeker met 1600-en gereden gaan worden, maar ik kan mij slecht voorstellen dat Railion de hele winst van die verhuur op voorhand in het opknappen van locs zal steken. Voor uitgaven komen ze toch te staan, al was het maar om de treinverwarming van een aantal 1600-en weer aan de praat te helpen.
Daarnaast zullen de machinisten wel een beetje opgefrist moeten worden. Opdat ze niet zomaar gaan rijden, maar pas na een vertrekbevel van zoiets engs als een conducteur en zo...;-)
 

07-08-2007 16:34:54
kwilke
kwilke
Quote
bloober: Waarom worden die treinen eigenlijk geëxploiteerd door DB Autozug en niet gewoon door DB Nachtzug? Het zijn toch geen autotreinen?


DB Autozug en DB Nachtzug zijn volgens mij 2 formules van één en dezelfde 'afdeling' binnen de DB. Het vervoeren van auto's is gewoon een extra service van sommige nachttreinen. Een nachttrein waarmee ik gereisd heb had rijtuigen met Autozug-opschriften, een autoslaaptrein had op zijn beurt rijtuigen met Nachtzug-opschriften.

Laatst bewerkt door kwilke op 07-08-2007 16:35
 

07-08-2007 16:59:49
NDS
NDS
Quote
mftrains:Ps; extra nachttreinen, daar kijk ik echt naar uit, ben alleen bang dat die naar Warschau niet via Arnhem zal gaan(lijkt me niet echt een logische route namelijk).


Waarschijlijk gaan ze toch allebij via Arnhem-Emmerich en zelf Köln, zie; http://www.wagonslits.de/phpbb2/viewtopic.php?t=385&start=25

Groetjes Michiel
 

07-08-2007 17:16:03
broek53
broek53
Ja, het gaat om treinen die nu in het Ruhrgebiet eindigen en beginnen en waarvoor men wat extra vulling 7 marktaandeel zoekt. Ze komen dus alledrie via Emmerich (vinden de goederenvervoerders ook reuze fijn...%09%  

07-08-2007 17:27:17
trainspace
trainspace
-Blijft er IRM rijden op de 800 en 3000?
-Op welke dienst gaan de nieuwe sprinters rijden?
 

07-08-2007 17:29:26
j.jager
j.jager
Quote
willy84:Ook een manier om het tekort te verminderen is het inkorten van sommige belachelijk lange keringen. Bv de 1500 en geloof ook dat de stoptrein Groningen-Zwolle een erg lange keertijd heeft. Daar valt ook wat te halen.



Ik vind het ook wel een beetje belachelijk, dat de 9100 een lange keertijd heeft, zowel in Gn, als Zl. Nu heb je 4 setjes( 8 buffel stellen)nodig voor deze diensten, terwijl de 9100 voorheen uit 3 diensten bestond. Dat zou betekenen dat je nu 2 stellen meer nodig bent, dan voorheen.
 

07-08-2007 17:33:22
Meiziger
Meiziger
Over het mensen tellen: Dat gebeurt inderdaad bij het kaartsoortenonderzoek, op een veel preciezere basis dan bij het tellen met kleurcodes. Door zo goed als elke reizigerstrein meerdere keren per jaar te onderzoeken, kunnen beelden geschetst worden over reizigersaantallen en -bewegingen met een relatief groot nauwkeurigheidsgehalte. 100% nauwkeurigheid wordt daarin natuurlijk niet bereikt.

Laatst bewerkt door Meiziger op 07-08-2007 17:34
 

07-08-2007 18:35:09
berkel73
berkel73
Quote
trainspace: -Blijft er IRM rijden op de 800 en 3000?
Ik vrees van wel, die dingen zitten tussen Asd en Ut in de spits zo vol dat er eigenlijk geen andere optie is. Bovendien zitten alle Koplopers al in de Noordoost, passen er geen 12 bakken ICRm (wat tussen Asd en Ut in de spits wel het minimale aanbod moet zijn) langs de perrons ten noorden van Alkmaar en splitst ICRm ook erg lastig...
Quote
trainspace: -Op welke dienst gaan de nieuwe sprinters rijden?
In deel 1 van dit topic schrijft broek53 dat dat waarschijnlijk stoptreinen ten zuiden van Utrecht zullen zijn.
 

07-08-2007 18:42:04
mren
mren
Quote
j.jager: ok wel een beetje belachelijk, dat de 9100 een lange keertijd heeft, zowel in Gn, als Zl.


Een indirect voordeel hiervan is wel dat je een 9100 weg kan sturen als een 7900 omdat die 7900 een vrij korte kering heeft in Zl, zodat de tegentrein wel netjes op tijd weg kan. De aankomende 7900 keert dan op de 9100.
 

07-08-2007 18:45:32
dh3201
dh3201
DB Nachtzug
eine Dienstleistung der
DB Autozug GmbH

Dus DB Nachtzug is een service van DB Autozug GmbH, welke weer onder de DB Gruppe valt.


Shqiperise-lopers?
 

07-08-2007 18:55:20
woepje
woepje
Quote
mren: Een indirect voordeel hiervan is wel dat je een 9100 weg kan sturen als een 7900 omdat die 7900 een vrij korte kering heeft in Zl, zodat de tegentrein wel netjes op tijd weg kan. De aankomende 7900 keert dan op de 9100.
Maar moet hij daarom ook 50 min in Gn blijven??
 

07-08-2007 18:59:17
NDS
NDS
Quote
broek53: Ja, het gaat om treinen die nu in het Ruhrgebiet eindigen en beginnen en waarvoor men wat extra vulling 7 marktaandeel zoekt. Ze komen dus alledrie via Emmerich (vinden de goederenvervoerders ook reuze fijn...%09%
Ik denk dat de "overlast" voor de goederen vervoerders wel mee zal vallen, zolang de cargo's niet tegelijker tijd over Ah-ut willen dan zullen er niet veel last van hebben denk ik. Volgensmij is er tussen Ah en Oberhausen nog ruimte genoeg zekers als je ze tussen Emmerich en Oberhausen in ICE paden kan houden( zal denk ik wel niet helemaal lukken).

Ik zal er wel erg blij mij zijn, weer 2 D treinen erbij, het spotten word weer met het jaar leuker.

Groetjes Michiel
 

07-08-2007 19:06:28
dumpy_dump
dumpy_dump
Emmerich staat niet bekend om zijn grote capaciteit (om het maar even heel voorzichtig uit te drukken...): er wordt met enige regelmaat op afroep gereden omdat Emmerich weer eens vol staat.  

07-08-2007 20:25:23
NDS
NDS
Dat is mij bekend, maar een NZ gebruikt geen goederen sporen en bezet slechts 1 van de 2 hoofdsporen. Een trein houd met locwissel en het weer vertrekken van de losse loc het spoor maar een 20min bezet.

Groetjes Michiel
 

07-08-2007 22:16:24
willy84
willy84
Is er al iets meer te zeggen over nieuw materieel dat naar Nederland komt?
1 Ik bedoel nieuw sprinter materieel (Ik meem me te herinneren dan ingebruikname zou geschieden begin 2008)
2 Nieuw IRM (zou ook in 2008 instromen?)
3 "nieuw" ICB (hoeveel stammen zijn er nu, 3?)
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

07-08-2007 22:56:01
broek53
broek53
Nieuwe Sprinters: dat zal nog wel even gaan duren. Als ze al komen, volgt er eerst een testcircus en een toelatingscircus en dan een opleidingscircus, dus verwacht daar maar niks serieus van qua inzet in 2008.
De nieuwe VIRM zou razendsnel geleverd gaan worden - hoeven ook niet meer toegelaten te worden en zo. Eerste inzet is voorzien in september 2008.
Gehuurde rijtuigen: midden juli waren er 36 (exclusief de Avmz). Hoede levering eruit ziet voor de komende tijd, weet ik niet, maar ik hoor wel geluiden dat men zeven stammen in september echt niet gaat halen %03%
In 2008 (daar gaat dit topic over) wel, hoor

Laatst bewerkt door broek53 op 07-08-2007 22:56
 

08-08-2007 11:31:48
treinfan
treinfan
Quote
berkel73:
Quote
trainspace: -Blijft er IRM rijden op de 800 en 3000?
Ik vrees van wel, die dingen zitten tussen Asd en Ut in de spits zo vol dat er eigenlijk geen andere optie is. Bovendien zitten alle Koplopers al in de Noordoost, passen er geen 12 bakken ICRm (wat tussen Asd en Ut in de spits wel het minimale aanbod moet zijn) langs de perrons ten noorden van Alkmaar en splitst ICRm ook erg lastig...
Ik meen dat IRM ook geschikt wordt gemaakt voor 160km/h of 200km/h (ik weet niet meer welke van die 2) en tussen asd en ut mag harder gereden worden dan 140km/h, wat de maximumsnelheid van oa de koplopers ligt
 

08-08-2007 11:52:56
broek53
broek53
Nou, dat ligt wat genuanceerder. Het meeste materieel kan technisch 160 km/h en en er wordt geld ter beschikking gesteld om te onderzoeken of er daadwerkelijk op een aantal baanvakken 160 gereden zou kunnen mogen worden. Dat vergt dan aanpassing van de ATB, op zijn minst. Als dat gebeurt, gaat Asd - Ut ongetwijfeld als een van de eerste, omdat de hele infra zelfs al op 200 km/h gebouwd is (de buitensporen dan).

Laatst bewerkt door broek53 op 08-08-2007 11:53
 

08-08-2007 12:16:26
dvdhoven
dvdhoven
Voor 160 km/h moeten de overwegen ook worden aangepast. Er wordt met vaste aankondigingen gewerkt, dus de afstand aankondiging overweg zal vergroot moeten worden.


Dick van den Hoven
 

08-08-2007 12:27:03
fabrierban
fabrierban
Quote
willy84: Over reizigers groei wordt altijd heel leuk geschermd, zowel bij NS als andere vervoersbedrijven. Hoeveel er echter gebruik van maken weet niemand.

Het CBS publiceert ook ieder jaar cijfers over de mobiliteit per bus/trein en die wijken vaak behoorlijk af van de cijfers van de vervoersbedrijven. Dus voorzichtigheid is geboden.

Maar zelfs als het vervoer in de eerste maanden 2007 met 5% gestegen zou zijn t.o.v. 2006 is dat geen goed resultaat. De economie verkeert in hoog-conjunctuur en dan betekent 5% dat je alleen meegroeit met de markt, maar dat de positieve invloed van de nieuwe, veel duurdere dienstregeling vrijwel nihil is. Anders gezegd: geen extra opbrengsten en wel meer kosten. Dat zal NS toch aanzetten tot het nadenken over kostenreductie door minder/kortere treinen.
 

08-08-2007 12:40:40
lamote_ban
lamote_ban
Het kost altijd wat tijd voor de effecten van een nieuwe dienstregeling in de cijfers zichtbaar worden, maar er zitten in de nieuwe dienstregeling toch een aantal onderschatte problemen vooral door de vaak verslechterde aansluitingen.

5% groei is ongetwijfeld ver beneden het niveau dat NS gehoopt/verwacht zal hebben, maar men zal het zeker nog even aanzien. Als de verkoopcijfers echter de komende maanden niet verbeteren denk ik dat er met de dienstregeling 2009 toch behoorlijke aanpassingen gaan komen.

Laatst bewerkt door lamote_ban op 08-08-2007 12:44
 

08-08-2007 13:48:41
edegroot
edegroot
Topic gesplit ivm aantal berichten over de nieuwe IRM's
Deze is hier te vinden: https://m.somda.nl/www/index.php?blokid=40&op=viewdisc&forum_discussionid=3252#nieuw
Hier gaan we verder met DRGL2008
 

08-08-2007 14:12:18
trainspace
trainspace
Ik had persoonlijk een MCN uit Groningen gesproken die vertelde mij dat ook het stuk Zwolle-Groningen al snel 160KM/h zou worden.  

08-08-2007 14:52:29
salieri
salieri
Eerst zien dan geloven zeg ik altijd  

08-08-2007 16:26:48
dumpy_dump
dumpy_dump
Quote
fabrier: De economie verkeert in hoog-conjunctuur en dan betekent 5% dat je alleen meegroeit met de markt, maar dat de positieve invloed van de nieuwe, veel duurdere dienstregeling vrijwel nihil is. Anders gezegd: geen extra opbrengsten en wel meer kosten. Dat zal NS toch aanzetten tot het nadenken over kostenreductie door minder/kortere treinen.
Da's erg kort door de bocht. De groei van de (auto)mobiliteit is nog slechter in te schatten dan van het vervoer per trein. Hoe de totale mobiliteit stijgt is dus ook natte-vinger-werk. Bovendien staat hoogconjunctuur niet gelijk aan 5% reizigersgroei, daar zitten nog allerlei effecten in. En of de nieuwe dienstregeling kosten-effectief is, is ook afhankelijk van hoe de groei was geweest met de vorige dienstregeling, en dat is ook weer slecht in te schatten. Je merkt namelijk op een aantal trajecten, waarvan Eindhoven - Utrecht een duidelijk voorbeeld is, dat de verdeling over de treinen meer naar elkaar toetrekt: in plaats van 2x per uur een (over)volle trein (serie 800) met daar tussendoor een trein met zitplaatsen in overvloed (serie 3500) zitten deze series nu qua reizigersaantallen veel dichter bij elkaar, door de gewijzigde ligging en de veranderde aansluitknopen. Daarmee maak je verdere groei mogelijk, die je anders niet of met veel moeite kan bereiken: de 800 zou met VIRM gereden moeten worden om verdere groei ten opzichte van de vorige dienstregeling mogelijk te maken.

Verder ben ik heel benieuwd naar de groei van met name de zaterdag, en de ontwikkelingen in de avonduren en zondag. De zaterdag vanwege de duidelijk uitgebreide treindienst rond met name Utrecht, de zondag vanwege de wat diepere uitsnijdingen ten opzichte van de vorige dienstregeling.
 

08-08-2007 19:00:06
rogier
rogier
Ik ben ook erg benieuwd in de ontwikkelingen in de spits in vergelijking met de ontwikkelingen in de dal.  

08-08-2007 19:16:32
broek53
broek53
Quote
trainspace: Ik had persoonlijk een MCN uit Groningen gesproken die vertelde mij dat ook het stuk Zwolle-Groningen al snel 160KM/h zou worden.

Dat moet wel een bijzondere machinist zijn Het ligt eraan wat je "snel" vindt. In beleidsland en met een beveiligingswijziging is een jaar of drie al razendsnel en vijf jaar stukken realistsischer. Zoals eerder gezegd: er zal eerst iets voor de ATB ontwikkeld moeten worden en landelijk ingevoerd, voordat het ueberhaupt zal kunnen.
 

08-08-2007 19:22:30
dh3201
dh3201
Quote
dvdhoven: Voor 160 km/h moeten de overwegen ook worden aangepast. Er wordt met vaste aankondigingen gewerkt, dus de afstand aankondiging overweg zal vergroot moeten worden.

Utrecht - Amsterdam heeft geen overwegen meer.
En dat traject waar de Thalys 160 km/h mag, zou VIRM dus ook 160 km/h kunnen gaan rijden. Ook daar zijn geen overwegen.

Laatst bewerkt door dh3201 op 08-08-2007 19:23


Shqiperise-lopers?
 

08-08-2007 21:05:43
broek53
broek53
Sure, de Schiphollijn en de Flevolijn zijn 25 en 20 jaar geleden al aangelegd voor 160 km/h. Dat is ook de reden dat er de zgn beweegbare ophanging van de bovenleiding is toegepast, waarvan men vindt (in ieder geval toen nog, nu weet ik het niet zeker) dat dat nodig is voor snelheden boven de 140.
Maar ik herhaal nog maar eens (en dan houd ik erover op): zolang er geen trap in de ATB bij is gebouwd, zal er geen trein 160 gaan rijden.

Laatst bewerkt door broek53 op 13-08-2007 21:58
 

13-08-2007 21:52:07
floriss
floriss
Wat de groei van het aantal reizigers in de daluren betreft, als ik naar de regio kijk waar ik zelf woon, regio Eindhoven en in de treinen waar ik zelf vaak in reis 3500 tussen 's-Hertogenbosch en Utrecht Centraal en 1900 tussen Tilburg en Den Haag Centraal, heb ik best wel het gevoel, ik kan het niet staven met cijfers, dat deze treinen ook in het weekend overdag goed gevuld zijn. Zeker de 3500 die pas in 2007 is teruggekeerd in het weekend trekt beduidend meer reizigers vanaf 's-Hertogenbosch dan ik het verleden. De 1900 is volgens mij heel erg in trek voor mensen die vanuit Limburg richting Rotterdam en Den Haag reizen. Zelfs nu in de vakantietijd (doordeweeks) barst het (gelukkig niet letterlijk%08%) van de dagjestoeristen vanuit Brabant en Limburg.
Wat de stoptreinen uit Utrecht richting Houten betreft, volgens mij lopen die zeker op zaterdag tegen het eind van de middag als een trein. Ik heb daar op een willekeurige zaterdag eens naar staan kijken op dat lange perron aan het uiteinde, de reizigers bleven maar komen.
Vanuit mij eigen woonplaats, ik woon in Best, zijn vooral Eindhoven en 's-Hertogenbosch favoriete bestemmingen om een dagje te winkelen. De stoptreinen richting 's-Hertogenbosch reden vroeger standaard met 1 Plan V in het weekend, tegenwoordig bijna altijd 2x Plan V of 1x Plan T.
Nogmaals dit is absoluut niet representatief er is hier duidelijk sprake van momentopnames. Verdere groei in de weekeinden zullen vooral te realiseren zijn door het promoten van de samenreiskorting en acties zoals met Albert Heijn, Kruidvat en natuurlijk de Lente-, Herfst- en Zomertoer. En tenslotte het blijven bieden van goede aansluitingen tussen treinen en met overig OV en het uitbreiden van de parkeervoorzieningen voor auto's en fietsen.
 

01-11-2007 15:05:18
bjornl
bjornl
Maar even uit het ICM-buiten-noordoost getrokken:
Quote
broek53: Overigens wordt de capaciteit op die verbinding ook nog eens uitgebreid door de nog maar weinig in de publiciteit verschenen spitstreinen 13518 en 13520 Ut - Shl (de ene een VIRM-4 en de ander een VIRM-6). Daar staat tegenover dat de overige 3500-en allemaal 10 rijtuigen worden.

Ik neem aan dat dit ook ten koste gaat van de stops van de 3016 t/m 3020 op Asb? Rijden deze treinen circa 15 minuten verschoven (achterliggende vraag: sluiten ze aan op de 2000 uit Ed)? Weet je ook welke 3500s met 12 bakken VIRM gaan rijden?

Veel vragen, maar als belanghebbende ben ik uiteraard erg nieuwsgierig%08%

Laatst bewerkt door bjornl op 01-11-2007 15:05
 

01-11-2007 15:35:13
mark
mark
Is er daarnaast ook al meer bekend over de inzet van getrokken treinen danwel IRM in de series 1600/1700?  

01-11-2007 15:38:46
mat64
mat64
en hoe zit het met de *nieuwe*nachttreinen?  

01-11-2007 15:47:26
mark
mark
www.bahn.de  

01-11-2007 15:54:46
lamote_ban
lamote_ban
Quote
floriss: Zeker de 3500 die pas in 2007 is teruggekeerd in het weekend trekt beduidend meer reizigers vanaf 's-Hertogenbosch dan ik het verleden.


De 3500 is een geval apart, waarbij vooral de grote drukte op zaterdag- en zondagmorgen zeer verbazingwekkend is.

Quote
floriss: De stoptreinen richting 's-Hertogenbosch reden vroeger standaard met 1 Plan V in het weekend, tegenwoordig bijna altijd 2x Plan V of 1x Plan T.

Hier speelt ook iets heel anders nl. de opheffing van de bus tussen Boxtel en Den Bosch.

Quote
bjornl: Weet je ook welke 3500s met 12 bakken VIRM gaan rijden?

Voor zover ik weet blijft de 3500 met ICR rijden.

Laatst bewerkt door lamote_ban op 01-11-2007 15:57
 

01-11-2007 16:08:21
broek53
broek53
We mogen wel nummertjes gaan uitdelen
Over de belangen van Björn:
13518: Ut v 7.28 - Shl 8.04, 13520 Ut v. 7.58 - Shl 8.34 (en 13563 Shl v. 17.29) zijn de spitstreinen; 13518 VIRM4, 13520 VIRM6.
VIRM in de 3500: 3520 3x4, 3522 2x6 (en 3519 VIRM4, maar dat is altijd een buitenbeen).
De rest van de 3500 is ICR-trekduw, standaard 10 bakken.
En in de dienstregeling stopt a priori geen 3000 meer in de Bijlmer.

Laatst bewerkt door broek53 op 01-11-2007 16:15
 

01-11-2007 16:08:45
treinfan
treinfan
@lamotep: lees even de eerdere berichten door, dan weet je dat er niet alleen ICRm in de 3500 zal zitten  

01-11-2007 16:21:31
thijs
thijs
Quote
broek53: En in de dienstregeling stopt a priori geen 3000 meer in de Bijlmer.

Bedoel je dat de ruimte die nu in de 3000 is gepland om eventueel te stoppen op Amsterdam Bijlmer verdwijnt? Of dat de stops tijdens evenementen verdwijnen?
 

01-11-2007 16:23:00
aestudent
aestudent
Er stoppen momenteel in de spits een aantal 3000'en te Asb, en die stops komen te vervallen.  

01-11-2007 16:26:16
thijs
thijs
Na het even opgezocht te hebben, zie ik dan de 3018 en 3020 idd nog stoppen te Asb. Dat wist ik niet. Excuus!  

01-11-2007 16:28:02
broek53
broek53
Quote
mark: Is er daarnaast ook al meer bekend over de inzet van getrokken treinen danwel IRM in de series 1600/1700?
Ja, dat gebeurt niet. Qua DB-huurbakken zitten er 6 stammen in de 1500 in de doorsnede en eentje in de 2000. Wat de DB-bakken aan ICM vrijmaken, zit kennelijk allemaal in de Noord-Oost (want, zoals elders gezegd, er komt geen ICM buiten de N-O voor). Dat is op zich wel logisch, want de 700 en 1600 moeten (alleen al) langer worden vanwege de stop in Hilversum.

Laatst bewerkt door broek53 op 01-11-2007 16:28
 

01-11-2007 16:35:34
bjornl
bjornl
Quote
thijs: Na het even opgezocht te hebben, zie ik dan de 3018 en 3020 idd nog stoppen te Asb. Dat wist ik niet. Excuus!

En de 3016.
 

03-11-2007 20:43:49
willy84
willy84
De extra treinen voor wat betreft de verbinding Utrecht-Amsterdam Bijlmer Arena-Amsterdam Zuid-Schiphol zijn in mijn optiek niet meer dan logisch. Ik wist alleen niet of dit paste zonder gevolgen voor andere treinen en de drukte in de Schiphol tunnel?
De keren dat ik de 3500 tijdens de spits heb genomen barste deze behoorlijk uit zijn voegen(zonder te overdrijven) gek genoeg lees je er niets over in kranten.
Is er iets bekend over de extra inzet qua bakken in de 700/1500/1600 mbt tot Hilversum.
 

03-11-2007 22:49:51
webguy
webguy
De 3500 is vooral vol tot Asba en Asz. Dat laatste stukje is 'ie haast leeg, maar de meeste forenzen stappen daar dan ook uit: ze willen niet de sprinter nemen, wan t die doet er te lang over...


Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!
 

03-11-2007 23:08:50
willy84
willy84
trouwens jammer dat die extra spitstreinen niet in Veenendaal de Klomp of Ede kunnen beginnen, wellicht in de toekomst. De opening van Asb komt er trouwens binnenkort ook aan door Maxima.  

04-11-2007 13:00:05
bjornl
bjornl
Quote
webguy: De 3500 is vooral vol tot Asba en Asz. Dat laatste stukje is 'ie haast leeg, maar de meeste forenzen stappen daar dan ook uit: ze willen niet de sprinter nemen, wan t die doet er te lang over...

Doe maar Asb en Asdz.
 

04-11-2007 13:21:20
lamote_ban
lamote_ban
Quote
willy84: trouwens jammer dat die extra spitstreinen niet in Veenendaal de Klomp of Ede kunnen beginnen, wellicht in de toekomst. De opening van Asb komt er trouwens binnenkort ook aan door Maxima.

Dat lijkt me inderdaad een aardig idee.
Ik weet alleen niet of dat past.
 

04-11-2007 14:24:00
webguy
webguy
Qua paden tussen De Haar en Ede past het vast wel, volgende vraag is echter of er spoor genoeg is... Antwoord daarop is waarschijnlijk nee, tenzij de trein tijdens het keren opgesteld wordt op 't emplacement (want niet geweldig handig is). Maar met het Ede Vedriept project lijkt het me geen slecht plan om een extra spoortje ala spoor 1 aan te leggen, zodat je treinen uit Arnhem of Utrecht in Ede kan laten kopmaken...


Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!
 

04-11-2007 15:49:30
Somda
Somda
Quote
broek53: %Eigenlijk net zo min als over de instroom van de nieuwe VIRM, maar toevallig toch wat meer. Eerst was het de bedoeling op op de Flevolijn te beginnen, dus met series als de 4300, de 3900 en eventueel de 4600.
Daar heb ik bijna persoonlijk een stokje voor gestoken

En bedankt maar weer hoor.Hadden wij op de Flevolijn een primeurtje kunnen hebben heb jij er eens stokje voor gestoken.%07%Blij toe. %08%
 

04-11-2007 16:17:57
woepje
woepje
Die dingen mogen van mij vanaf 2013 wel op de Flevolijn rijden hoor. Maar voor (eind) 2008: ik denk dat je die dingen beter in de 3700 kan inzetten. Of in elk geval deze treinserie geheel verVIRMen door met de oude VIRM's te gaan schuiven. Je mag gelukkig de oude en de nieuwe VIRM's wel met elkaar koppelen. Mat64 wat dan vrij komt deponeer je maar in de overige stoptreinen waar Mat64 rijdt om zo de boel te versterken.

Wellicht is het beter om die nieuwe VIRM's in een treinserie in te zetten zoals de 800, mede omdat dan het comfort wat beter is (mag je vanuit gaan als je de verbeteringen gelezen hebt).
 

04-11-2007 16:18:45
mark
mark
Dat nieuwe VIRM-spul gaat toch gewoon in de bestaande omloop meelopen?  

04-11-2007 16:21:17
trein-elf
trein-elf
Quote
woepje: Die dingen mogen van mij vanaf 2013 wel op de Flevolijn rijden hoor. Maar voor (eind) 2008: ik denk dat je die dingen beter in de 3700 kan inzetten. Of in elk geval deze treinserie geheel verVIRMen door met de oude VIRM's te gaan schuiven. Je mag gelukkig de oude en de nieuwe VIRM's wel met elkaar koppelen. Mat64 wat dan vrij komt deponeer je maar in de overige stoptreinen waar Mat64 rijdt om zo de boel te versterken.
Wellicht is het beter om die nieuwe VIRM's in een treinserie in te zetten zoals de 800, mede omdat dan het comfort wat beter is (mag je vanuit gaan als je de verbeteringen gelezen hebt).
Of laten beginnen in de 1014x. Klein beginnen en langzaam grotere afstanden laten afleggen. Net zoals het met nieuwe ICMm gebeurt is.

Laatst bewerkt door trein-elf op 04-11-2007 16:21
 

04-11-2007 16:25:41
woepje
woepje
O, maar dan komen ze dus door het hele land heen waar VIRM rijdt. Wellicht dat men ze in de 800 wil gaan inzetten, puur voor het comfort. En dan probeert om die dingen ook in de 800 te houden, indien dat mogelijk is.

Zijn die huidige omlopen waar VIRM in rijdt, ook met elkaar gekoppeld? Ja toch? De 2600 en de 2100/2400 zijn gekoppeld aan elkaar in Asd, maar geldt dat ook voor de 800? Is die ook gekoppeld aan bijvoorbeeld de 3000?
 

04-11-2007 16:32:43
WesselE
WesselE
Nee, de 3000 en de 800 rijden los.


'Okeh'
 

04-11-2007 16:39:14
bjornl
bjornl
Quote
woepje: Die dingen mogen van mij vanaf 2013 wel op de Flevolijn rijden hoor. Maar voor (eind) 2008: ik denk dat je die dingen beter in de 3700 kan inzetten. Of in elk geval deze treinserie geheel verVIRMen door met de oude VIRM's te gaan schuiven. Je mag gelukkig de oude en de nieuwe VIRM's wel met elkaar koppelen. Mat64 wat dan vrij komt deponeer je maar in de overige stoptreinen waar Mat64 rijdt om zo de boel te versterken.

Volgens mij ging het oorspronkelijk over de inzet van nieuwe Sprinters%03%
 

04-11-2007 18:10:27
broek53
broek53
Ja, hier loopt het een en ander door elkaar. De quote over inzet in 4300 en 4600 ging over de nieuwe Sprinters, oftewel SLT zoals ze kennelijk worden aangeduid. De inzet in het proefbedrijf-stadium zat aanvankelijk op de Flevolijn, maar nu in de 9800 vanaf drgl 2009. Daarna in de 19800 en vervokgens in de 7400, zoals het er nu bij staat.  

04-11-2007 18:11:48
broek53
broek53
Quote
WesselE: Nee, de 3000 en de 800 rijden los.
In de omloop mengt zich wel het een en ander in Alkmaar en Den Helder, maar dat is meer rangeergemak dan dat het om een efficiëntere omloop gaat.
 

04-11-2007 18:35:06
Iceman
Iceman
Het zou inderdaad slim zijn om de nieuwe VIRM's op de 800 te laten rijden. Hopelijk worden ze net zo comfortabel als ICRm (die ik nog steeds beetje mis op de 800).
Weet iemand wanneer Purmerend Weidevenne opengaat? wordt een extra stop voor 4500 en 3300%04%. De planning zou zijn om van de 4500 een IC te maken en van de 3300 een halfuurdienst te maken. Goed plan, maar ik dacht dat men het toch niet zou halen omdat het extra perron bij Ass niet op tijd klaar zou zijn.


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

04-11-2007 18:39:58
bjornl
bjornl
De 7400? Welke treinserie wordt dat? Vroeger was dat toch stopper Ah-Ut?  

04-11-2007 18:42:56
dumpy_dump
dumpy_dump
7400 was Ed-Amf-Ut, wordt Asdz-Rhn.  

04-11-2007 19:57:04
broek53
broek53
Quote
Iceman: Weet iemand wanneer Purmerend Weidevenne opengaat? wordt een extra stop voor 4500 en 3300%04%. De planning zou zijn om van de 4500 een IC te maken en van de 3300 een halfuurdienst te maken. Goed plan, maar ik dacht dat men het toch niet zou halen omdat het extra perron bij Ass niet op tijd klaar zou zijn.
Weidevenne gaat op 9 december open, oftwel met de nieuwe dienst. Op de 4500 als IC moet je inderdaad nog een jaar wachten: in 2008 zul je een heleboel bouwactiviteit zien op de Hemboog...