28-11-2007 14:13:45 | ||
---|---|---|
mat64
![]() |
dus de 2 die wel rijden tot in duitsland zullen volgens dezelfde tijden door NL komen? |
28-11-2007 14:21:02 | ||
---|---|---|
maurits
![]() |
Nou, dat lijkt me niet. Trein 300/312 komt om 10.06 in Dortmund aan, die kan dus niet om 11.22 in Ah staan. Trein 348 komt om 08.53 in Frankfurt aan, die kan dus niet om 09.22 in Ah staan. Ik denk dat de treinen automatisch zijn ingelegd als zijnde iedere dag rijdend vanaf 9 december, maar hou er rekening mee dat ze op zondagochtend 9 december niet rijden en op een ander tijdstip Nederland binnenkomen. Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2) |
29-11-2007 20:40:08 | ||
---|---|---|
raymond16
![]() |
Quote Toch nog even hier op terugkomen. Op de IC's richting Tb en Rtd zal vast wel een betere aansluiting ontstaan, maar toch is 4 minuten best krap. En ja, de 800 haal je dan natuurlijk weer wel. Die zit namelijk maar 2 minuten achter de 6400. Dat lijkt me ontzettend krap. Die 6400 hoeft maar iets vertraagd te zijn en dan is de 800 dat ook. En dan is daar de overstap op de 1900 weer verdwenen. Ook richting Weert een overstap van hoogstens 4 minuten in Ehv, dat is vaak wel al minder, omdat de 1900 vaak wel een minuutje later is. En zie dan nog maar eens op dat andere perron te komen in 3 minuten. Moet wel gezegd worden dat de rijtijd van de 6400 naar Ehv met 3 minuten verruimd is (van 22 naar 25 minuten) dus dat in de praktijk de speling wat groter is, maar het lijkt me niet wenselijk om op een baanvak wat zo veel speling heeft die twee treinen zo vlak op elkaar te proppen en het met name bij Ehv voor 25 minuten zowat ongebruikt te laten liggen (uitgezonderd dan die paar goederentreinen daar) |
29-11-2007 20:42:07 | ||
---|---|---|
train85
![]() |
QuoteIk ben zeer benieuwd waar je deze tijden vandaan hebt. Want ik heb vandaag nog is even wezen zoeken naar dit, wat ik kan vinden is dat alle 3 de nachttreinen in hun eigen pad gaan binnen komen in nederland. |
![]() |
advertentie |
29-11-2007 21:34:04 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
Dat klopt: er komen 3 nachttreinen in elk een apart pad de grens over. Dus de paren 300/301, 318/319 en 346/347. De verwarring ontstaat wellicht doordat diverse rijtuigen in Duitsland overgaan als koersrijtuig naar andere bestemmingen en dan onder een ander treinnummer. |
29-11-2007 22:28:04 | ||
---|---|---|
hvondelen
![]() |
Ja, nog even over die nachttreinen, het is een sleep met (slaap)rijtuigen die in een aantal stations gesplitst word. Bijv. naar Moskou, hoe word dit dan gedaan, koppelen ze een paar achterste rijtuigen af, waarna de voorste sleep weg rijdt en er een nieuwe loc voor komt?%03% En een beetje rijtuigen erachter ook nog, dat lijkt mij de meest logische oplossing, heeft iemand een aanvulling of ander beeld? http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord! |
29-11-2007 22:37:19 | ||
---|---|---|
maurits
![]() |
Quote Deze tijden zijn voor iedere leek te raadplegen via www.bahn.de en ik heb ze vandaag ook nog even dubbelgecheckt in de reserveringscomputer die gewoon reserveringen tot Dortmund en Frankfurt toelaat met aankomst op 9 december. Het gaat dus om de OUDE nummers waaronder de nachttreinen tot 9 december rijden. DB Nachtzug heeft heus nieut zoveel materieel dat men even een extra treintje samenstelt om de dienstregelingswissel te overbruggen. Neem maar aan dat de nachttreinen eerst naar hun Duitse eindbestemming rijden op 9 december en daarna als een haas naar Amsterdam rijden om die avond op tijd te vertrekken. Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2) |
30-11-2007 09:19:35 | ||
---|---|---|
jacokran
![]() |
Quote Nee, dat klopt wel ongeveer met mijn ervaring. Met een rangeerloc worden een paar rijtuigen aan de achterzijde weg gereden en op een ander spoor geplaatst. Best leuk om mee te maken als je toevalig wakker bent ![]() |
30-11-2007 09:33:20 | ||
---|---|---|
dvdhoven
![]() |
En niet te vergeten dat de rijtuigen naar Moskau en terug aan de Poolse/Oekraïnse grens van draaistellen wisselen. ![]() Dick van den Hoven |
30-11-2007 09:41:32 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
Hierbij dan ter verduidelijking de tijden van de nachtreinen zoals die in Nederland rijden (ingaande zondagochtend 09-12-07): NZ 300 (uit Milaan/uit Wenen treinnr 312): Em 10.55, Ah 11.22/11.24, Ut 11.56/12.01, Asd 12.27 CNL 318 (uit München/Zürich): Em 07.25, Ah 07.52/07.54, Ut 08.26/08.31, Asd 08.56 EN 346 (rijtuigen uit Warschau/Kopenhagen trein 40483/Moskou trein 11MJ): Em 08.55, Ah 09.22/09.24, Ut 09.56/10.01, Asd 10.27 En de vertrekkende nachttreinen (ingaande zondagmiddag/avond 09-12-07): NZ 301 Asd 17.03, Ut 17.30/17.32, Ah 18.05/18.08, Em 18.31 (rijtuigen naar Wenen als trein 313) CNL 319 Asd 20.32, Ut 20.57/21.02, Ah 21.35/21.39, Em 21.59 (Asd-Zurich onder treinnr 40319) EN 347 Asd 19.03, Ut 19.28/19.31, Ah 20.05/20.08, Em 20.30 (rijtuigen naar Kopenhagen als trein 40347, naar Moskou vanaf Warschau als trein 12MD). |
30-11-2007 10:12:13 | ||
---|---|---|
jeepee
![]() |
Quote Hehehe das echt leuk om eens mee te maken. Ik heb het in Csop op de grens tussen Hongarije en Oekraine ook mee mogen maken. Werkt overigens wel veel vertragingen in de hand. De internationale sneltrein Moszkva - Budapest is de meest vertraagde trein in Hongarije, voornamelijk veroorzaakt door of gedoe met draaistellen wisselen of gedoe met het rangeren in Kiev ![]() |
30-11-2007 12:43:47 | ||
---|---|---|
maurits
![]() |
Quote Zojuist maar eens even gebeld met DB Nachtzug in Dortmund om wat duidelijkheid te scheppen. De nieuwe nachttreinen (dus CNL300 en EN346) vanuit Duitsland naar Nederland hebben als eerste aankomstdatum 10 december. Dit betekent dus dat er op 9 december in de ochtenduren GEEN CNL300 en EN346 aankomen in Nederland. Het kan dus wel zijn dat die treinen in de loop van de dag als ledig materieel uit Duitsland komen, maar dit gebeurde volgens afwijkende tijden aldus mijn zegsman bij DB Nachtzug. Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2) |
30-11-2007 14:32:19 | ||
---|---|---|
spurt2244
![]() |
men maakt in Nijmegen de aansluiting vanuit Zwolle naar Venlo beter. want nu is de overstap 2 minuten en dan 4 minuten. |
30-11-2007 14:40:23 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
@maurits: De reisplanner kent die treinen ook niet als je bijvoorbeeld op zaterdagavond 8 december vertrekt uit Warschau. Maar de treinen zijn wel ingelegd tussen Em en Asd op zondagochtend 9 december... |
30-11-2007 15:37:30 | ||
---|---|---|
thijmen007
![]() |
We krijgen er vast nog wel meer over te horen. Ik ga in ieder geval de hele dag in Abcoude staan. |
30-11-2007 22:00:00 | ||
---|---|---|
j.jager
![]() |
Quote Toevallig zag ik gisteren hierover nog een stukje op de tv, dit in een programma van Floortje Desing. |
01-12-2007 17:29:26 | ||
---|---|---|
hvondelen
![]() |
Ik heb vandaag het spoorboekje gekocht in Haarlem en wat mij meteen opviel wat dat er een Speciaal HIspeed gedeelte is. Er is geen achterkant want als je de NS voorkant hebt en hem omdraaid dan is HIspeed je voorkant. Er is ook een Europeze spoorkaart met alle rechtstreekse verbindingen en London en Hamburg als niet rechtstreekse verbinding. Ook is hij iets dunner. http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord! |
01-12-2007 19:16:10 | ||
---|---|---|
rob1
![]() |
Eindelijk weer een 'volwaardig' internationaal spoorboekje (ongeveer...). Ik was ook één van de eerste op Driebergen-Zeist! ![]() |
01-12-2007 20:01:39 | ||
---|---|---|
willy84
![]() |
En ik ga naar Amsterdam CS. "hebben we nog niet" krijg ik te horen![]() |
01-12-2007 20:48:31 | ||
---|---|---|
daan1714
![]() |
Ik ben morgen op kruidvattour, dus dan ga ik een poging doen een exemplaar aan te schaffen op 'n een of ander station. |
02-12-2007 14:05:49 | ||
---|---|---|
hvondelen
![]() |
Ik was trouwens de 3e in Haarlem%08% die hem kocht. http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord! |
02-12-2007 14:25:47 | ||
---|---|---|
justin
![]() |
Ik de eerste op Zwijndrecht![]() Sporten + NS = Prima te doen |
02-12-2007 14:54:23 | ||
---|---|---|
taigagaai
Moderator ![]() |
Taigagaai: Zullen we het bij de dienstregeling houden en niet wie wanneer een spoorboekje heeft gekocht? |
02-12-2007 15:02:15 | ||
---|---|---|
lamote_ban
![]() |
Opvallend in het spoorboekje is dat het na 23.00 op veel trajekten een onvoorstelbaar rommeltje is. Zonder minimaal HBO in een exacte richting zijn de voetnoten op veel trajekten niet meer te snappen. De problemen met ProRail worden zeer verschillend opgelost. CXX zet vervangende bussen is als treinen niet kunnen rijden, Arriva en ook NS (Ldn-Ut bijv.) stoppen doodleuk op sommige dagen eerder zonder alternatief. Op de Westelijke Betuwelijn wordt het vervoer op woensdag zelfs om 22.00 al beeindigd. Anderzijds is de lijn naar Roodeschool van alle onderhoud gevrijwaard??? Syntus heeft weinig last van de onderhoudsperikelen, waarschijnlijk omdat men op de meeste lijnen 's avonds vroeger stopt dan de anderen. De Oude Lijn is een gunstige uitzondering. Daar zijn door de vaste stop in Laan van NOI veel voetnoten verdwenen en is het geheel veel overzichtelijker geworden. Verder maakt Veolia er nog een extra rommeltje van door alle treinen die op 31 december 's avonds niet rijden nog eens apart van voetnoten te voorzien. En is de uitval aan sneltreinen op de Heuvellandlijn erger dan eerder aangekondigd. Ook met carnaval vallen veel sneltreinen uit en op een aantal feestdagen rijden er helemaal geen sneltreinen meer. Een beperkte bijstelling of het begin van de grote afbrokkeling? 2009 zal het leren. Bij het buitenland de vele nieuwe verbindingen van CNL. En verder opvallend: de eerste trein van Eijgelshoven Markt naar Heerlen rijdt op de Duitse feestdagen pas om 8.54, ook als het in Nederland een werkdag is. Laatst bewerkt door lamote_ban op 02-12-2007 15:07 |
02-12-2007 15:16:49 | ||
---|---|---|
rob1
![]() |
Een foutje, maar wel grappig:QuoteHier is niets grappigs aan, maar station Heerlen de Kissel ligt tussen Heerlen en Kerkrade Centrum! Er had dus moeten staan: ... of de stoptreinen Kerkrade Centrum-Maastricht Randwyck v.v. toestemming krijgen om ... ! |
02-12-2007 15:26:40 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
![]() |
QuoteAch, Arriva zal ongetwijfeld ook bussen laten rijden die alleen kennelijk niet in het spoorboekje staan. Op de momenten dat er in 2008 door het onderhoudsrooster geen treinen kunnen rijden zijn in de afgelopen maanden ook nogal eens werkzaamheden geweest (veel meer dan in de NS-tijd) en toen hebben er elke keer gewoon bussen gereden. En vergeet niet: in de huidige dienstregeling klopt het spoorboekje ook niet voor de westelijke Betuwelijn. Arriva.nl zwijgt echter nog in alle talen over de nieuwe dienstregeling, die staat er op dit moment voor welgeteld één buslijn op, dus daar hebben we nog niks aan. Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
02-12-2007 15:43:15 | ||
---|---|---|
fabrierban
![]() |
Er komen na 22.00 overal treinen die een of twee dagen in de week niet meer rijden. Veel reizigers zullen daarmee hun neus gaan stoten en 's avonds laat op een verlaten perron staan om er achter te komen dat ze de verkeerde dag hebben uitgekozen. Die onbetrouwbaarheid zou wel eens funeste invloed kunnen krijgen op het aantal late reizigers ("na 22.00 ga ik maar liever niet meer met de trein, je weet nooit of die wel of niet rijdt"). Ik vraag me daarom het volgende af: misschien is het voor de de duidelijkheid verstandiger om de dienst op doordeweekse dagen overal eerder te beeindigen en alleen op vr/za en za/zo overal latere treinen toe te voegen. Dan is er immers geen onderhoud en zijn er juist veel reizigers. Laatst bewerkt door fabrierban op 02-12-2007 15:47 |
02-12-2007 15:53:05 | ||
---|---|---|
lamote_ban
![]() |
Quote Ook de ov9292 reisplanner, die in het algemeen goed is bijgewerkt, geeft geen alternatief vervoer aan op woensdag na 22.00 uur. Laatst bewerkt door lamote_ban op 02-12-2007 16:08 |
02-12-2007 15:54:15 | ||
---|---|---|
lamote_ban
![]() |
Quote Dat lijkt me sowieso een prima idee. |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
02-12-2007 15:55:57 | ||
---|---|---|
geert
![]() |
Ach, 's avonds laat kunnen we de meeste treinen inmiddels wel opheffen. Ik ben frequent gebruiker van laatste en op een na laatste treinen, vooral in het midden van Nederland en rond Amsterdam, en het aantal reizigers is de afgelopen jaren zeer sterk gedaald. Niet zo vreemd, gezien het zooitje wat het vaak is en laatste aansluitingen die niet meer overgenomen worden. Alleen in het weekend is het nog druk, vaak met publiek waar je niet tussen wilt zitten en zonder conducteur, want de ingangscontroles bij de treinen zijn in ieder geval rond Utrecht al weer lang verleden tijd. Nee, wordt gewoon nog meer de auto nemen 's avonds dan nu... Groetjes, Geert |
02-12-2007 16:04:38 | ||
---|---|---|
rogier
![]() |
QuoteLijkt me een goed plan. Dat stimuleert mensen om over te stappen op een andere modaliteit en heb je zo na de avondspits geen last meer van die (vervelende) reizigers in de trein. Het OV is er immers niet voor reizigers, maar vooral voor zichzelf. |
02-12-2007 16:12:03 | ||
---|---|---|
lykele
![]() |
Jep, maar mensen die dus werken van 14-22 komen dus bedrogen uit. Zeker in bepaalde delen van NL zijn om 23.00 uur de treinen behoorlijk gevuld, zeker de stoptreinen en in de uithoeken van NL. Dus ik vind het idee helemaal niet jofel. Dat er ongure mensen in de trein zitten, tsja, dat heet OPENBAAR vervoer. Als je die uit wilt sluiten kun je x procent van NL wel buitensluiten, maar dunkt me nooit dat dat een reden is om maar een deel van het OV op te heffen. |
02-12-2007 16:25:56 | ||
---|---|---|
fabrierban
![]() |
@lykele Je zou de laatste treinen op de enkelsporige zijlijnen (op dubbelsporige lijnen spelen de problemen nauwelijks) rond 23.00 van de grotere stations kunnen laten vertrekken en in het weekend een uurtje later. Syntus doet dat feitelijk al jaren zonder dat daar veel klachten over zijn. 22.00 uur wat Arriva in Zuid-Holland nu presteert vind ik overigens wel een onacceptabele beperking. De vraag is overigens waar die beperking vandaan komt. Uit mijn ervaring bij Philips in het verleden weet ik dat mensen in ploegdiensten overigens nauwelijks met het OV reizen. Het probleem zit daarbij 's morgens vroeg: 6.00 of 6.30 beginnen is doordeweeks niet te halen en over zaterdag- en zondagochtend hoeven we het helemaal niet hebben. Laatst bewerkt door fabrierban op 02-12-2007 16:29 |
02-12-2007 16:31:47 | ||
---|---|---|
fabrierban
![]() |
Quote Werk jij bij ProRail? ![]() |
02-12-2007 16:43:45 | ||
---|---|---|
rudolfph
![]() |
Dat was uiteraard een sarcastische opmerking %06%![]() |
02-12-2007 16:49:51 | ||
---|---|---|
maurits
![]() |
Het probleem is ook dat men (met name NS) tot 's avonds laat vaak met veel te grote treinen rondrijdt. In één van mijn vaste treinseries, de 7000 (stopper Aml-Dv-Apd), rijdt men tot de laatste trein met gekoppelde plan V's. Dat is (zeker doordeweeks) veel te veel capaciteit na een uur of acht 's avonds, een los stelletje is dan wel voldoende. Resultaat is ook dat het door de kleinere trein wat drukker lijkt, de sociale controle hierdoor groter is en dat ongure types ervoor zullen kiezen zich gedeisd te houden. Het is niet voor niets zo dat de schapenhokken (kopcoupé's) in de plan V's vaak zo ondergekliederd en vernield zijn, dit is de ruimte waar de minste reizigers zitten en dus ook de laagste sociale controle is. Tot laat doorrijden is misschien voor die treinen op zich niet winstgevend, maar de mensen die 's avonds laat vaak terugkomen zijn in de loop van de dag ook heengereisd. En als je dus de laatste avondtreinen terug schrapt, zul je dat ook aan de bezetting overdag merken, niet doen dus! Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2) |
02-12-2007 17:00:06 | ||
---|---|---|
bjornl
![]() |
Quote Ik heb toch een heel andere ervaring. Ik reis met enige regelmaat met late treinen Asd/Asa/Asb/Asdz-Ed en het valt me elke keer weer op dat in de voorlaatste en laatste trein nog best veel reizigers zitten, een VIRM-IV in de late 3000's is vaak toch voor een kwart gevuld. En ik kom rond die tijd eigenlijk nooit thuis zonder gecontroleerd te zijn! |
02-12-2007 18:47:50 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
![]() |
Even 'n kleine correctie op m'n eerdere berichtje over de nieuwe dienstregeling op de Arriva-site: voor de noordelijke lijnen staat'ie er wel.QuoteDatzelfde 9292 geeft in de kerstvakantie ook vakantiediensttijden voor m'n bus naar het station, terwijl dan de normale dienstregeling in Dordrecht geldt ![]() ![]() Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
02-12-2007 18:51:23 | ||
---|---|---|
fabrierban
![]() |
Quote Zoals links en rechts al aangegeven praten we vooral over onderhoudsproblemen op enkelsporige zijlijnen. De vraag is of je daar niet doordeweeks wat eerder zou moeten stoppen, niet op dubbelsporige hoofdlijnen. |
02-12-2007 20:25:04 | ||
---|---|---|
bjornl
![]() |
Prima, maar het bericht waar ik op reageerde ging daar niet direct over:Quote Dus "we" praten kennelijk ook over hoofdnet ![]() |
02-12-2007 20:42:41 | ||
---|---|---|
Iceman
![]() |
Hogere snelheid op 4500 met nieuwe dienstregeling? Situatie nu 20:18 Hoorn 20:30 Purmerend Overwhere 20:33 Purmerend 20:41 Zaandam Kogerveld 20:45 Zaandam 20:51 Amsterdam Sloterdijk Situatie nieuwe dienstregeling 20:17 Hoorn 20:28 Purmerend Overwhere 20:31 Purmerend 20:34 Purmerend Weidevenne 20:40 Zaandam Kogerveld 20:45 Zaandam 20:50 Amsterdam Sloterdijk De 4500 is 1 minuut sneller van hn naar pmo. Bovendien vertrekken de treinen wel 1 minuut eerder dan voorheen vanuit Hn, maar plus pmw komen ze ook nog is 1 minuut eerder aan op ass. Gaat de snelheid omhoog tussen hn en pmo (is nu 140) of is de NS gewoon overmoedig? Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop. |
02-12-2007 21:40:02 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
Soms wordt in de dienstregeling op bepaalde stations de speling er helemaal uit gehaald om de trein 'op te jagen'. Vaak op plaatsen waar stopdoorschakelingen zijn of waar men op 'hoog groen' de trein wilt laten binnenkomen. Dat laatste betekent dat de trein met hogere snelheid het station kan binnenrijden en niet bijvoorbeeld door een geel seinbeeld al ver voor het station terugmoet naar 40 km/u en dan het station binnensukkelt. Enfin, voor de 4500 zie je ook dat de uiteindelijke rijtijd over het gehele traject hetzelfde is gebleven, maar de rijtijden anders zijn verdeeld. Dergelijke maatregelen worden ook genomen als hc's en/of mcn-en meldingen maken van te vroeg dichtgevallen overwegen a.g.v. stopdoorschakelingen, maar dat de trein nog niet mag vertrekken omdat het nog geen tijd is. In zulke situaties kan de dienstregeling zodanig worden aangepast dat de trein door de aldaar gecreëerde krappe rijtijdspeling direct weer verder moet. Hiermee voorkom je onnodig gesloten overwegen zoals genoemd in het voorbeeld. |
02-12-2007 21:53:38 | ||
---|---|---|
willy84
![]() |
Het gaat om wel 1 hele minuut. Gewoon speling iets anders. |
02-12-2007 21:56:25 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
Een overweg die 1 minuut voor niks dichtblijft is vrij veel![]() Maar die andere verdeling kan ook ontstaan doordat nu op bepaalde punten een halve minuut positieve speling is en die om diverse mogelijke redenen is teruggebracht naar halve minuut negatief. Immers: 0,5 - 1 minuut = - 0,5 minuut ![]() |
02-12-2007 21:57:03 | ||
---|---|---|
Iceman
![]() |
Okee, dankje. Ik merk het wel als de dienstregeling ingaat. De 4500 rijdt nu wel langzaam pmo in, maar dat komt denk ik ook door een bocht vlak voor pmo. De dienstregeling is nu al krap, vooral voor DDM1. Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop. |
03-12-2007 09:58:33 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Quote Het is ook logisch dat die trein op zondag 9 december niet als reguliere trein aankomt. De trein begint namelijk op 8 december en rijdt dus niet. Dat hij ingelegd is wil niet zeggen dat hij ook daadwerkelijk rijdt. Ik neem aan dat dat gewoon (onnadenkend) automatisme is en dat hij op 9 december op het Duitse deel (Berlijn - Emmerich) niet is ingelegd. (even checken) Yup. Je krijgt gewoon EN 348 als je op 9 december om middernacht van Berlijn naar Duisburg wil. |
03-12-2007 11:39:41 | ||
---|---|---|
vrijgezel
![]() |
Ik heb onderstaande bericht ook gepost bij "Fouten in de dienstregeling en materieelinzet" https://m.somda.nl/www/forum/2854/), omdat ik vind dat deze topic al aardige overeenkomsten begint te krijgen! Aan de moderators om te bekijken waar deze discusie het beste voort gezet kan worden [m.i. bij "Fouten in de dienstregeling en materieelinzet"]. _ _ _ _ _ _ _ Ik heb het nieuwe spoorboekje (dienstregelingjaar 2008) bekeken en gezien dat in grote lijnen de eerder besproken "fouten" in de dienstregeling niet ongedaan gemaakt zijn. Het zal mij dan ook niet verbazen dat de materieelinzet niet is gewijzigd, ik heb nog niet gezien welk materieel welke treinseries moet rijden. Alleen van de serie 800 heb ik gezien dat het splitsen en combineren in Sittard gehandhaafd blijft en dus met (het door mij inmiddels behoorlijk gehate) IRM gereden wordt. Al met al voor mij de reden om mijn jaarabonnement (loopt op 1 januari af) niet te verlengen en dus vaker met de auto te gaan, ondanks de file-ellende en "het Hollandse-Brug-schandaal"!!! _________ De serie 3900 dient 's avonds, op zaterdag ochtend en op zon- en feestdagen ook te rijden tussen Amsterdam CS en Leleystad Centrum v.v. Laatst bewerkt door vrijgezel op 03-12-2007 11:40 |
03-12-2007 22:35:15 | ||
---|---|---|
floriss
![]() |
Quote Mijn wat verlate excuses. Ik meende iets gelezen te hebben, maar je had het aangegeven als een vraag. Zou trouwens wel typisch zijn, de gehele dienst wordt mogelijk gereden met SGMm maar de benaming in de treinseries is stoptrein (tenminste volgens de Prorail site). Hoezo Sprinterformule? Deels Sprinter, deels stoptrein? Hoe staat deze trouwens aangegeven in het spoorboekje. |
04-12-2007 10:49:19 | ||
---|---|---|
oudeaap
![]() |
Het spoorboekje voor 2008 is nu al te koop, maar is er ook een manier om korting te krijgen? Ik heb SPOOR (nog) niet ontvangen daar stond vorige jaren wel een kortingsbon in. Is dat dit jaar weer zo? of kan ik met mn VDUkaart met korting halen? |
04-12-2007 10:51:52 | ||
---|---|---|
berkel73
![]() |
Ja, er zit dit jaar weer een bon in spoor. Helaas is de bezorging van Selektmail niet altijd even punctueel, dus wanneer je het krijgt is maar afwachten. Bij mij thuis is ie afgelopen zaterdag tussen 8 en 9 uur 's ochtends bezorgd %03%, maar vorig jaar kreeg ik hem pas enkele weken nadat de eerste meldingen van ontvangst waren gedaan (en ook ruim na de ingangsdatum van de nieuwe drgl). Laatst bewerkt door berkel73 op 04-12-2007 10:52 |
04-12-2007 12:18:09 | ||
---|---|---|
fastguy84
![]() |
Quote Als stoptrein. |
04-12-2007 17:51:42 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
QuoteIn het SPOOR stond volgens mij deze keer een bon om het spoorboekje gratis op te halen, ik moet mijn vader nog even vragen of hij hem voor mij wilt ophalen%08% |
04-12-2007 17:53:02 | ||
---|---|---|
Iceman
![]() |
Dat is voor OV kaarthouders, en wij studenten zijn SOV houders, geen gratis boekje denk ik. Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop. |
04-12-2007 18:38:38 | ||
---|---|---|
hvondelen
![]() |
Hij is 3,30 met korting en 5,50 zonder korting![]() http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord! |
![]() |
advertentie |
04-12-2007 22:02:07 | ||
---|---|---|
aestudent
![]() |
QuoteNope, alleen een bon voor 40% korting i.c.m. een voordeelurenkaart of abonnement... Die bon is inderdaad niet geldig met een S-OV. |
04-12-2007 22:22:58 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
![]() |
Iemand trouwens enig idee wat de reden is dat de 32543 en 32540 op dinsdagen niet rijden tussen Gr en Gdm? Goederentreinen rijden er niet op dat stuk, schouwen of onderhoud zou nog kunnen maar dan is 't weer vreemd dat dat kennelijk alleen tussen Gr en Gdm hoeft te gebeuren... Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
05-12-2007 07:09:06 | ||
---|---|---|
Iceman
![]() |
Het Algemeen Dagblad heeft geen vertrouwen in het spoorboekje. Dit haal ik van de site, en het staat ook in de krant. UTRECHT - Het nieuwe spoorboekje dat zondag ingaat, is een chaos. In de nieuwe dienstregeling vervallen honderden treinen, vooral in de late avond en de vroege ochtend. Problematisch voor de reizigers is dat de treinen op sommige dagen wel en op andere niet rijden. Die situatie kan een week later weer anders zijn. De uitval is het gevolg van strenge onderhoudseisen aan het spoor en van de inzet van veel meer goederentreinen. Spoorbeheerder Prorail heeft daarom niet alle wensen van de vervoerders gehonoreerd. Daardoor kunnen reizigers s ochtends pas uren later vertrekken of moeten ze s avonds veel eerder terug. Zo rijdt de laatste trein tussen Dordrecht en Geldermalsen om 22.07 uur, drie uur vroeger dan nu. En in de oneven weken rijdt op woensdag en donderdag de eerste trein van Nijmegen naar Venlo pas om 9 minuten over 7, anderhalf uur later dan nu. Omgekeerd gaat de laatste trein al om 9 over 11, een uur eerder dan nu. Reizigersvereniging Rover typeert het nieuwe spoorboekje als ‘een gekkenhuis’. Rover-woordvoerder Rikus Spithorst: ,,Het is voor de reiziger niet te begrijpen wanneer een trein rijdt, zoveel uitzonderingen zijn er inmiddels. Daarom stappen we naar de Nederlandse Mededingingsautoriteit.’’ De NMa ziet toe op de spoorwet. Ook de spoorvervoerders zijn woest. Vervoerder Syntus stapt naar de rechter en meldt zich vandaag al bij de NMa, net als vervoerders Connexxion en Veolia en de NS. De spoorwegen moeten 120 ritten per week schrappen. De directie van NS Reizigers spreekt over ‘afbreuk van de kwaliteit’. ,,Ons spoorboekje wemelt van de voetnoten over op welke dagen of weken de treinen wel of niet rijden.’’ Volgens spoorbeheerder Prorail kan niet alleen in het weekeinde aan het spoor worden gewerkt en zijn de werkzaamheden daarom onontkoombaar. ,,De drie aannemers die onderhoud mogen doen, kunnen het niet meer in het weekeinde aan,’’ aldus Ilse Heemskerk van Prorail. Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop. |
05-12-2007 07:58:28 | ||
---|---|---|
train85
![]() |
QuoteDie snap ik inderdaad ook niet, want er rijdt geen goederentrein, er is geen schouw of onderhoud daar. Laatst bewerkt door train85 op 05-12-2007 07:58 |
05-12-2007 10:02:33 | ||
---|---|---|
dumpy_dump
![]() |
Schouw op Geldermalsen? |
05-12-2007 11:03:38 | ||
---|---|---|
train85
![]() |
Ook niet, anders zag ik die wel. |
05-12-2007 12:39:43 | ||
---|---|---|
hazenkamp
![]() |
Komen er dan nog transactiekosten bij? Tegenwoordig kost alles extra, dus het zou mij niet verbazen.....%03% |
05-12-2007 12:44:32 | ||
---|---|---|
lucky
![]() |
Waar reageer je op? |
05-12-2007 13:47:13 | ||
---|---|---|
bjornl
![]() |
Ik gok op het Spoorboekje 2008. Ik betaalde geen transactiekosten voor het gratis boekje. |
05-12-2007 13:52:09 | ||
---|---|---|
oudeaap
![]() |
Voor mensen met een VDU moeten persé een bonnetje uit SPOOR hebben om voor kortingsspoorboekje in aanmerking te komen, althans wel in Gs. met alleen een VDU is niet genoeg%03% |
05-12-2007 13:57:35 | ||
---|---|---|
dumpy_dump
![]() |
Klopt. En dat is al jaren zo. Reden is dat je anders meerdere boekjes zou kunnen halen op een kaart, en dat is niet de bedoeling. Overigens gelden bij de balies voor alle producten die niet uit de automaat komen geen transactiekosten, dus ook niet voor spoorboekjes. Uitzondering: internationale vervoerbewijzen (en die discussie hoort hier ook niet thuis ![]() |
05-12-2007 14:09:36 | ||
---|---|---|
Iceman
![]() |
Kan ik dat spoorboekje ook op het loket halen? Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop. |
05-12-2007 14:48:48 | ||
---|---|---|
hvondelen
![]() |
Raar in de het nieuwe sporboekje is de late rechtstreekse stopper van UT via Asd en Utg naar Heerhugowaard.%03% http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord! |
05-12-2007 14:50:13 | ||
---|---|---|
dumpy_dump
![]() |
Wat is daar raar aan? Die 17284 hebben we nu ook al... |
05-12-2007 15:05:41 | ||
---|---|---|
bjornl
![]() |
Quote Tsja, nu stuurt NS me gewoon 2x Spoor (en 2x Smart Traveller). Dus kan ik twee spoorboekjes scoren! |
05-12-2007 15:22:06 | ||
---|---|---|
hvondelen
![]() |
ja twee spoorboekjes joepie%09% http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord! |
05-12-2007 16:39:46 | ||
---|---|---|
ijsm
![]() |
QuoteHeeft te maken met testritten op de Betuweroute ![]() |
05-12-2007 16:42:48 | ||
---|---|---|
spotter
![]() |
Ik las net op teletekst dat reizigersvereniging Rover de nieuwe dienstregeling 'een gekkenhuis' noemde |
05-12-2007 16:46:08 | ||
---|---|---|
hvondelen
![]() |
Ja mede door ProRail die de NS S'avonds nootgedwongen ongeveer 125 treinen laat schrappen.%07% http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord! |
05-12-2007 16:47:55 | ||
---|---|---|
Iceman
![]() |
Ja dat las ik ook in de spits vandaag. Het is ook wel raar natuurlijk dat de ene week op dinsdag de laatste trein om 10 uur, en de andere week op maandag om 10 uur. Niet iedereen zijn zulke treinfreaks als ons, dus voor die mensen is het een verwarrende zaak. Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop. |
05-12-2007 16:50:37 | ||
---|---|---|
hvondelen
![]() |
ja klopt en bovendien kan prorail alles maken op het spoor dus ik weet ook niet of een klacht zin heeft, Dit weet proRail ook wel dat het niet handig is maar als ze willen werken aan het spoor kunnen ze dat zich permiteren. http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord! |
05-12-2007 16:54:47 | ||
---|---|---|
crikey
![]() |
Quote Dat ging toch niet door? Het valt me nu trouwens pas op dat de eerste trein richting Rm een half uur eerder gaat rijden. |
05-12-2007 17:25:06 | ||
---|---|---|
Iceman
![]() |
De Spits en AD zeggen dat ze zich baseren op het spoorboekje. Ik weet niet of het er ook echt in staat? Zie mijn post verder boven in het topic voor het krantenstukje uit het AD, waar men met voorbeelden komt. Misschien kan iemand met het spoorboekje het dan even controleren. Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop. |
05-12-2007 17:35:35 | ||
---|---|---|
lucky
![]() |
Ik heb hier het spoorboekje, en studeer in een opleiding met veel cijfers, en zelfs voor mij is het nog pitting verwarrend... S'avonds zover ik kan zien: Op woensdag en donderdag in de oneven weken rijden niet: (Vanuit nijmegen) die van 22.39, 23.09, 23.39 en 0.09 Sochtends zie ik niks, behalve 1 uitgevallen trein op zondag ochtend. |
05-12-2007 17:41:40 | ||
---|---|---|
Iceman
![]() |
Quote Dat is dan wel vroeg in de oneven weken de laatste trein om 22:09. Gaan er dan bussen rijden ipv treinen? Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop. |
05-12-2007 17:43:35 | ||
---|---|---|
lucky
![]() |
Wordt niet vermeld in het spoorboekje, maar dat zegt niet alles. |
05-12-2007 18:28:43 | ||
---|---|---|
Iceman
![]() |
Ik heb net de reportage van 1 Vandaag gezien over het nieuwe spoorboekje. Ze namen als voorbeeld de Valleilijn waar veel gaat veranderen. Reizigers vonden het niet leuk (logisch ook) maar het meest opvallende vond ik dat Connexxion op sommige tijden van de NMA gewoon mag rijden! Op die tijden kan prorail dus niet zoals gepland aan het werk. Ben benieuwd of NMA meer partijen gelijk gaat geven. Laatst bewerkt door Iceman op 05-12-2007 18:29 Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop. |
05-12-2007 19:03:04 | ||
---|---|---|
ijsm
![]() |
Per 15 januari 2008 gaan er trouwens twee Benelux-composities met Traxx-locs rijden, eentje voor en eentje achter. Als die datum niet gehaald wordt door tegenwerking aan Belgische zijde wordt het 15/2, 15/3, ... |
05-12-2007 21:02:03 | ||
---|---|---|
rob1
![]() |
Weer een foutje:QuoteTja... Hij komt 's nachts om 05.01 uur aan op Schiphol, en vertrekt een minuut eerder... Laatst bewerkt door rob1 op 05-12-2007 21:03 |
05-12-2007 21:08:44 | ||
---|---|---|
lucky
![]() |
Quote Staat nu online op de site van eenvandaag.nl. ![]() |
05-12-2007 21:25:50 | ||
---|---|---|
aestudent
![]() |
Quote%08% Ik zal bij de import van drgl'en komende zondag eens kijken of ze dat al opgelost hebben... ![]() |
05-12-2007 21:30:29 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
![]() |
QuoteTja, en hoe moet dat nu met twee VDU-houders op één adres... m'n moeder en ik hebben allebei een VDU, maar we ontvangen gewoon één Spoor met twee namen en twee klantnummers boven het adres ![]() (Niet dat m'n moeder een spoorboekje wil hebben hoor, maar toch) Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
05-12-2007 21:53:55 | ||
---|---|---|
fastguy84
![]() |
Quote Volgens HAFAS (en vast ook wel ns.nl, heb geen zin om te kijken): Shl A 4:57 V 5:00. Diezelfde trein heeft trouwens volgens HAFAS ook Gvc A 4:22 (ipv 4:24), Asd A 5:13 (ipv 5:15) en Ut A 5:48 (ipv 5:51). Alle vertrektijden kloppen wel. |
05-12-2007 22:01:30 | ||
---|---|---|
rob1
![]() |
Op blz. 113 van het Spoorboekje staan weer andere tijden... ![]() Wel Schiphol A 04.57 - V 05.00 Laatst bewerkt door rob1 op 05-12-2007 22:02 |
06-12-2007 12:32:54 | ||
---|---|---|
hvondelen
![]() |
Het spoorboekje is weer helemaal fout bij de Media en bij veel mensen. Het roept ook meestal terrecht verwarringen op, maar net zoals bij het vorige spoorboekje van 2007 gaat het allemaal wel goed komen en vooral voor ons treinengekken%08% Laatst bewerkt door hvondelen op 06-12-2007 16:22 http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord! |
06-12-2007 12:39:37 | ||
---|---|---|
jacokran
![]() |
Somda kan ook overweg met punten (.) komma's (,) etc. Het eerste deel van je bericht snap ik niets van! |
06-12-2007 20:46:28 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
![]() |
Kreeg vanavond 't spoorboekje uitsluitend tegen inlevering van de bon met korting mee, dus zonder m'n VDU te tonen... kennelijk vond de lokettiste de stamkaart van m'n maandkaart die ik tegelijk verlengde al voldoende![]() Maargoed: opvallend in de tabel van het nachtnet zijn dubbele treinnummers. Er staat zowel een 1401 Rtd (0.01) - Ehv (1.28) als een 1401 Asd (0.42) - Rtd (1.57/2.01/2.11) in... Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
06-12-2007 21:40:27 | ||
---|---|---|
berkel73
![]() |
Ja, dat viel mij inderdaad ook al op. In de tabel op blz. 34-35 (de andere richting) hebben de treinen Ehv-Rtd en Ut-Ehv nummers van 1451 en hoger, dus die nummers zullen in de tabel op blz. 32-33 waarschijnlijk onjuist zijn. In de reisplanner staan 214xx-nummers voor de treinen Ehv-Ut en Rtd-Ehv die op blz. 32-33 met 14xx nummers zijn aangegeven. Laatst bewerkt door berkel73 op 06-12-2007 21:44 |
06-12-2007 21:44:36 | ||
---|---|---|
rob1
![]() |
Iemand enig idee wanneer de vertrekstaten on-line komen? Vorig jaar kwamen ze stapsgewijs (ik kon er ook geen logica in ontdekken), maar tot op heden heb ik geen nieuwe kunnen ontdekken (bij een steekproefje bij verschillende stations). Het is trouwens wachten tot iemand zijn 'reisplanning' on-line zet voor een rondje Nachtnet! Kan precies! %08% Ik ben trouwens niet de eerste... Laatst bewerkt door rob1 op 06-12-2007 21:50 |
06-12-2007 22:14:51 | ||
---|---|---|
mark
![]() |
Dat zal wel weer in de zomer worden voordat ik weer eens in het nachtnet zit![]() |
06-12-2007 22:25:45 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
![]() |
Wat me nog opviel op de MerwedeLingeLijn... volgens de voetnoten rijdt de 32581 niet verder dan Ldm en de 32583 niet verder dan Gr op dinsdag. Heb zomaar een vermoeden dat daar een 2'tje i.p.v. een 1'tje had moeten staan, anders moet de 32579 met 3x V gaan rijden om materieel voor de 32580 en 32582 in Gdm te krijgen ![]() ![]() Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
06-12-2007 22:44:18 | ||
---|---|---|
berkel73
![]() |
Wat mij verder nog opviel is dat in tabel 33 nog steeds een kadertje staat dat er in de daluren en in het weekend van Arnhem naar Maarn v.v. via Driebergen-Zeist mag worden gereisd. Maar in de spits dus niet %08%... En dat terwijl de rechtstreekse stoptrein al een jaar niet meer rijdt. |
07-12-2007 19:53:48 | ||
---|---|---|
floriss
![]() |
Quote Juist. Dus we gaan naar twee treinen formule met Sprinters en Intercity's. Waarbij twee oorspronkelijke treinseries 5800 sneltrein en 4700 sprinter worden samengevoegd tot de serie 5800 als stoptrein met het op dit moment enige beschikbare materieel om de Sprinterformule verder uit te breiden. Sneltrein + Sprinter = stoptrein met Sprintermaterieel lijkt me logisch ![]() |
09-12-2007 17:56:58 | ||
---|---|---|
rob1
![]() |
QuoteNog steeds geen spoor van nieuwe vertrekstaten op http://www.ns.nl ! Laatst bewerkt door rob1 op 09-12-2007 17:57 |
09-12-2007 18:27:53 | ||
---|---|---|
lamote_ban
![]() |
Quote De dienstregeling in het spoorboekje met de beperkingen op dinsdag kan gewoon niet kloppen. Op de Arriva website staat nog gewoon de oude dienstregeling. Wel een heel verhaal over de beperkingen op woensdag, laatste treinen: Dordrecht - Gorinchem om 22.07 (en verder ri Geldermalsen moet je maar raden) Geldermalsen-Dordrecht om 22.09. Volgens de OV9292-planner: Dordrecht - Geldermalsen 21.07 Dordrecht - Leerdam 21.37 Dordrecht - Gorinchem om 22.07 Geldermalsen-Dordrecht om 22.09 Kortom, de voorlichting is weer prima. Arriva zal geen vervangend busvervoer organiseren (een mooie bezuiniging dus). |