Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

U_-_Treinstellen_Plan_U
RailWiki.nl
21-10-2008 11:00:57
mich
mich
ZLSM zit helaas vol ja.  

21-10-2008 11:03:24
webguy
webguy
Onderdak of spoor Daar zit nogal verschil in... Anders heeft Corus vast nog wel een metertje of wat vrij: krijg je de heerlijke zeelucht (en roest) er gratis bij.


Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!
 

21-10-2008 11:08:01
mich
mich
Spoor is geen probleem, onderdak wel. Zo'n 114 wil nog wel wat roesten in de buitenlucht.  

21-10-2008 11:16:24
toms
toms
Blerick ??? Daar waren toch plannen voor een Openbaar Vervoer Museum.  


Somda In de Wolken Weddings advertentie

21-10-2008 11:16:52
roelli
roelli
Het zal denk ik geen probleem zijn om de 114 bij de loods in Venlo langs het modelspoorgroep Venlo clubgebouw 'De Draaischijf' te plaatsen. Met goed onderhoud zal de corrosie wel meervallen, kijk naar de 186 in Winterswijk.

Groeten Roel


Roel op het Veld
 

21-10-2008 11:18:50
webguy
webguy
Blerick is "vol". Het gebouw is van BOEi, en een deel van de sporen is van het NSM, ter vervanging van de huidige loods, en een deel gaat naar de STIBANS (al kan dat inmiddels iets veranderd zijn).


Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!
 

21-10-2008 15:30:47
rick
rick
Quote
webguy: Anders heeft Corus vast nog wel een metertje of wat vrij: krijg je de heerlijke zeelucht (en roest) er gratis bij.
Ruimte zat, veilig voor vandalisme en ik kan er dagelijks heen. Doe dit dan maar.%08%

Past het stel niet in A'foort, de andere stellen daar gaan toch weg.
 

21-10-2008 15:55:17
gvttreinen
gvttreinen
De grond rond de wpl. Tb is juridisch nog steeds van NS Vastgoe...euh, Poort maar er zullen best wat intentieverklaringen zijn getekend, NS vastgoe..Poort dus is best geinteresseerd in mee ontwikkelen o.i.d. want er is best geld te verdienen alhoewel de put 'bodemverontreiniging' nog voor een leuke verrassing kan zorgen.
Gérard
 

21-10-2008 17:47:32
broek53
broek53
Kan iemand mij op aannemelijke wijze uitleggen waarom er vier of vijf DE3-en bewaard zouden moeten worden, eigenlijk? Los even van het "ik wil m'n eigen speeltje"-syndroom, bedoel ik.  

21-10-2008 17:49:38
broek53
broek53
Quote
gvttreinen: De grond rond de wpl. Tb is juridisch nog steeds van NS Vastgoe...euh, Poort maar er zullen best wat intentieverklaringen zijn getekend, NS vastgoe..Poort dus is best geinteresseerd in mee ontwikkelen o.i.d. want er is best geld te verdienen alhoewel de put 'bodemverontreiniging' nog voor een leuke verrassing kan zorgen.
Gérard
Vastgoedpoort?? Vreemd, ik verkeerde in de vaste overtuiging dat de werkplaatsen van NedTrain nu net het enige zijn dat NedTrain bezit qua gronden.
 

21-10-2008 17:58:30
sik214
sik214
Volgens mij is dat ook zo, zie: http://www.tilburg.nl/gemeente/ep/channelView.do?channelId=-12417&programId=14051&pageTypeId=9960&contentTypeId=1001&displayPage=%2Fep%2Fchannel%2Ftl_channel_related_content.jsp&relCntPage=%2Fep%2Fcontent%2Ftl_ed_pr_content.jsp&contentId=21906

Misschien dat Vastgoed/Poort adviserend zijn of belangenbehartiger namens Nedtrain?
 

21-10-2008 18:30:08
NDS
NDS
Quote
broek53: Kan iemand mij op aannemelijke wijze uitleggen waarom er vier of vijf DE3-en bewaard zouden moeten worden, eigenlijk? Los even van het "ik wil m'n eigen speeltje"-syndroom, bedoel ik.

Er staat me iets van bij dat de stellen van de HIJSM stellen met sprinter ramen zijn en dat de 114 normale ramen heeft. Als dat inderdaad zo is zou de 114 een betere vertegenwoordigger dan de andere stellen naar mijn mening. Verder denk ik dat 3 rijvaardige plan U's bewaren zat is met enkele pluk stellen voor onderdelen.

Groetjes Michiel


NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort
 

21-10-2008 19:28:33
timtrein
timtrein
Nou, dan sloop je dus een van die andere barrels...  

21-10-2008 20:08:38
thom
thom
@ Iemand op de vorige pagina, sorry

Daarnaast krijg je in dat monumentale pand langs de draaischijf uiteraard geen plan U en is zoals gezegd daar alles allang vergeven, Amersfoort idem dito want daar staan al wat U'jes, remember...

Zowieso heeft het nietzoveel nut om vanalles te bedenken, dat heeft het NSM vast zelf ookwel gedaan...

Laatst bewerkt door thom op 21-10-2008 20:12
 

21-10-2008 21:07:58
bjornl
bjornl
Quote
broek53: Kan iemand mij op aannemelijke wijze uitleggen waarom er vier of vijf DE3-en bewaard zouden moeten worden, eigenlijk?
Op 42 (toch?) ooit gebouwde stellen zonder al te veel onderlinge verschillen lijkt me dat wat ruig. Dan mag je met die drie stellen die er nu nog zijn al juichen. Kijk ter vergelijking eens naar Mat '54. En wees bovenal eens realistisch, een trein kost op alle fronten heel veel om te bewaren. Je moet dus al snel kiezen tussen veel slecht bewaren of een beperkte set goed.
 

21-10-2008 21:11:14
thom
thom
Ik vraag me in dat kader dan ook af waarom 1 stichting 3 van die treinstellen wil bewaren én rijvaardig tracht te houden...  

21-10-2008 21:25:07
t.ricksen_
t.ricksen_
Da's toch makkelijk? Als er eentje door een gebrek aan onderhoud van ellende uit elkaar rammelt, kunnen ze vrolijk met de volgende verderspelen.

Laatst bewerkt door t.ricksen_ op 21-10-2008 21:25
 

21-10-2008 21:51:42
NDS
NDS
Quote
thom: Ik vraag me in dat kader dan ook af waarom 1 stichting 3 van die treinstellen wil bewaren én rijvaardig tracht te houden...

Één reden kan zijn dat ze in het echt planmatig ook maximaal met 3 stellen hebben gereden. Ik ga er eerlijk gezegt niet vanuit dat de HIJSM het daarom doet, maar het is wel de reden waarom ik vind dat er 3 rijvaardige stellen zouden moeten zijn en blijven.

Groetjes Michiel


NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort
 

21-10-2008 22:19:33
bjornl
bjornl
Dat wordt een feest als ICM uit dienst gaat en je dus vijf drietjes wil gaan bewaren  

21-10-2008 22:28:32
mren
mren
Of twee ICE's en twee IRM-zesjes... etc. etc...  

21-10-2008 22:31:32
brugger
brugger
of een thalys  

21-10-2008 22:37:11
mren
mren
Ja, dat bedoelde ik met de etc. etc... om hier een zinloze opsomming te gaan voorkomen van wat er zoal rond heeft gereden.  

22-10-2008 08:05:48
gvttreinen
gvttreinen
Quote
broek53: Vreemd, ik verkeerde in de vaste overtuiging dat de werkplaatsen van NedTrain nu net het enige zijn dat NedTrain bezit qua gronden.
NS Vastgoed (tegenwoordig Poort) is juridische eigenaar van gronden t.b.v. de NS Holding, Nedtrain kan economsich eigenaar van de werkplaatsterreinen zijn.
 

22-10-2008 11:36:08
ruysdael
ruysdael
Volgens mij waren de plannen met de grond in het stationsgebied van Tilburg al rond met de gemeente, zoals hierboven al meerdere malen gezegd is...  

22-10-2008 11:49:26
seinhuis
seinhuis
Quote
thom: Ik vraag me in dat kader dan ook af waarom 1 stichting 3 van die treinstellen wil bewaren én rijvaardig tracht te houden...
Zodat men plan U op meerende plekken te gelijk kan worden ingezet, of dat je gekoppeld kunt rijden%02%
 

22-10-2008 12:50:57
mren
mren
Quote
ass-er: Volgens mij waren de plannen met de grond in het stationsgebied van Tilburg al rond met de gemeente, zoals hierboven al meerdere malen gezegd is...

Uiteraard is dat eerst rond, want de gemeente financiert de verhuizing van NedTrain uit de opbrengsten van de gronduitgifte van de huidige NedTrain locatie. Eenmaal bouwrijp gemaakt is dat akelig dure grond namelijk. 400-500 euro per vierkante meter lijkt me zeker niet ondenkbaar.
 

22-10-2008 15:50:48
rick
rick
Quote
thom: Ik vraag me in dat kader dan ook af waarom 1 stichting 3 van die treinstellen wil bewaren én rijvaardig tracht te houden...
Museumdienst op de lijn IJmuiden - Haarlem, dat was in ieder geval ooit de bedoeling.
 

22-10-2008 16:51:07
broek53
broek53
Wat dat laatste betreft, zou je aan 1 stel genoeg hebben, net zoals elke organisatie aan 1 stuks genoeg zou hebben, overigens. En landelijk gezien vind ik het aan waanzin grenzen om allemaal je eigen DE3 te gaan bewaren, zoals ik dat ook vind van 3 DE2-en en een DE1. Alles bekeken vanuit het perspectief van bewaren van materieel, zeg ik er nogmaals uitdrukkelijk bij. Iedereen die verder zijn eigen trein wil hebben om mee te spelen, gun ik het op zichzelf van harte, maar zonde van de verspilling van krachten en middelen (over meer van dezelfde objecten) vind ik het wel. Alleen al als je je kostbare object wilt stallen, ben je een vermogen kwijt, om de cirkel maar rond te maken.  

22-10-2008 20:19:06
thom
thom
Quote
seinhuis:
Quote
thom: Ik vraag me in dat kader dan ook af waarom 1 stichting 3 van die treinstellen wil bewaren én rijvaardig tracht te houden...
Zodat men plan U op meerende plekken te gelijk kan worden ingezet, of dat je gekoppeld kunt rijden%02%

Nou joepie Hoevaak is dat nuttig om met 3 stellen te rijden

Laatst met het sprinterafscheid kreeg men een SGM tweewagenstelletje vol...
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


23-10-2008 22:02:19
dh3201
dh3201
Om over voldoende assen te beschikken voor roestrijden?


Shqiperise-lopers?
 

23-10-2008 23:17:41
thom
thom
Volgens mij is roestrijden een handige toepassnig van je bewaarde materieel, en moet dat niet je doelstelling zijn. Als dat wel zo is, ben je niet museaal meer bezig...  

24-10-2008 01:41:32
Rolffiej19
Rolffiej19
Ach ik heb nog wel een plekje over in medemblik hehehe%08%  

15-12-2008 00:05:42
kevinevers
kevinevers
Ik heb wat gehoord waar ik toch het fijna graag van zou willen weten.
-De 113 of 115 zou niet meer mogen rijden om veiligheidszaken die te maken hadden met brandblussers?
-De 121 zou niet meer kunnen rijden omdat die een kromme krukas heeft?

Wie weet meer.
 

15-12-2008 00:16:42
thom
thom
Een plan U heeft een tweetal CO2 motorbrandblussers enja, die moet je van tijd tot tijd laten keuren of vervangen uiteraard.
Verder heeft plan U niks bijzonders aan brandblussers, dus kan het op dat gebied weinig anders zijn...

Wat er met die 121 is geen idee, volgens mij reed dat ding onderlaatst nog toch?

Laatst bewerkt door thom op 15-12-2008 00:17
 

15-12-2008 15:06:28
rickarends
rickarends
Hallo,

Ondanks de ongetwijfeld goede bedoelingen en inzet van de HIJSM, hoop ik dat ze eens gaan inzien dat het rijvaardig houden van 3x PLAN U en de DE2 180 een te ambitieuze doelstelling is. Laten ze zich concentreren op 1 PLAN U. Zaken die momenteel spelen waardoor er geen rijvaardige PLAN U (en DE2) is, zijn direct gevolg in mijn ogen van de zaken die ik hierboven genoemd heb.

Begrijp me niet verkeerd, ik steun iedere museale spoorstichting maar in mijn ogen is de HIJSM dus niet goed bezig.

Groetjes Rick
 

15-12-2008 18:07:48
timtrein
timtrein
Volgens mij rijden de 113 en 121 nu toch gewoon? (verder sluit ik me aan bij de betogen hoor)  

15-12-2008 18:29:16
sik214
sik214
Zondag jl verving de 766 de U's voor een rit naar Apeldoorn. De 113 heeft defecte kachels en is dus te koud voor gezelschapsvervoer, de 115 is uit de keur (mogelijk ook defect?) en de 121 heeft een defect in het ATB-systeem en mág dus niet rijden (veiligheidsstoring)….  

15-12-2008 21:30:32
timtrein
timtrein
Hm, dan had je de 113 voor de ATB kunnen meenemen en de 121 als tweede om de reizigers in te stoppen

Tsja, je kunt inderdaad beter 1 stel goed hebben dan 3 half...
 

15-12-2008 21:59:55
1855
1855
Of 4...  

15-12-2008 22:39:09
edje
edje
Een beetje club heeft toch vrijwilligers de voldoende technisch onderlegt zijn, dat ze gelijk bij een storing op het treinstel duiken.
Om vervolgens het technisch probleem te verhelpen.
Museum materieel beheren is toch wel iets meer, dan alleen treintje rijden lijkt me.
 

16-12-2008 00:40:07
Rolffiej19
Rolffiej19
Hmzz een Atb Systeem storing kan je echt niet zo 1,2,3 ffe oplossen ook al ben je nog zo technisch , laat staan dat je daar al aan wilt beginnen dat is echt een klusje voor een ATB Monteur van een werkplaats  

16-12-2008 04:25:11
Arjen-V
Arjen-V
Quote
Hm, dan had je de 113 voor de ATB kunnen meenemen en de 121 als tweede om de reizigers in te stoppen


Dan heb je nog altijd het probleem bij eventueel kopmaken zou betekenen dat je voor iedere keer van stel moet gaan wisselen aangezien je aan twee kanten van de trein ATB spoelen moet hebben zitten en met een defect ATB aan 1 kant en een defecte ATB aan de andere kant mag je ook niet zomaar rijden, lijkt me daarom ook niet echt een logische nog en slimme oplossing.

GreetZ Arie

Laatst bewerkt door Arjen-V op 16-12-2008 04:25
 

16-12-2008 12:13:44
thom
thom
Gewoon steeds het stel omlopen en het stel met defecte ATB achterop laten zitten, is er toch niks aan de hand...

Al zou de ATB van het defecte stel het wel doen, is die toch uitgeschakeld als die achterop rijdt.
 

16-12-2008 15:55:29
timtrein
timtrein
Ja, en als je echt slim bent leg je je route dan zo in dat je een rondje rijdt!  

16-12-2008 20:43:35
taigagaai
Moderator
taigagaai
Met de afscheidsritten van Plan U op 7 december 2003 waren er ook 2 stellen, waarvan er 1 ATB-NG had. De 195 reed steeds op kop en de 125 reed erachter aan.  

16-12-2008 22:26:45
thom
thom
Desondanks alle leuke oplossingen is het natuurlijk gewoon een kwestie van de zooi fixen.....  

21-06-2009 15:16:07
mich
mich
De plan U in Slowakije staan nog steeds te niksen, wel op een veiligere locatie dan voorheen. Zie: http://www.zeleznicne.info/view.php?cisloclanku=2009040004
6de foto.
 

23-06-2009 15:11:43
seinhuis
seinhuis
Volgens diverse (betrouwbaarde) bronnen word plan U 121 van de HIJSM (welke nu in Amersfoort staat) weer geel.  

23-06-2009 16:06:27
edje
edje
Jammer....
een rode kleur is best wel geinig ondanks de niet kloppende deuren.
Maar goed, hopelijk krijgt hij wel een fatsoenlijke schilderbeurt.
 

23-06-2009 18:05:31
timtrein
timtrein
Jammer? Dat stel heeft een 'modern' interieur, dus is geel eigenlijk het enige passende. En de 113 is ook al rood.

Maar goed, ben benieuwd of het zo is; het belangrijkste is dat het stel weer rijdt wat mij betreft.
 

23-06-2009 18:26:08
mat64
mat64
die plan u stellen staan dus ergens in bratislava weet iemand precies waar ?  

23-06-2009 18:56:50
mich
mich
Ik heb de exacte locatie van de BRKS plan U op google earth gevonden.(was even zoeken hoor) Ze staan op: 48°10'38.33"N 17° 8'7.08"O Dat is 1 km ten noordwesten van station Bratislava Nove Mesto.

Laatst bewerkt door mich op 23-06-2009 19:29
 

23-06-2009 19:22:02
treinfan
treinfan
@mich: google earth toont de coördinaten, als je deze zo nauwkeurig als dat google earth ze geeft hier neerzet, kan iedereen het ook wel vinden  

23-06-2009 19:30:19
mich
mich
Zo goed?  


Somda In de Wolken Weddings advertentie

23-06-2009 19:40:42
mat64
mat64
waar kan ik die coordinaten invullen op google earth
wil graag op mn interrail die stellen fotograferen namelijk
 

23-06-2009 19:51:20
mich
mich
Je kunt bratislava nove mesto invullen in de balk, dan zie je ten noordwesten van dat station een emplacement, daar staat hij.  

24-06-2009 00:00:35
htmtram
htmtram
Quote
seinhuis: Volgens diverse (betrouwbaarde) bronnen word plan U 121 van de HIJSM (welke nu in Amersfoort staat) weer geel.
Dat is helemaal niet zeker. De 115 willen ze waarschijnlijk ruilen voor de 114 en de 114 opknappen en die geel laten
 

24-06-2009 06:44:03
nohab
nohab
Quote
mat64: Waar kan ik die coördinaten invullen op Google Earth?
Wil graag op m'n interrail die stellen fotograferen namelijk.
Als je je cursor beweegt zie je onderin de coördinaten meelopen waar je cursor zich bevindt.

Laatst bewerkt door nohab op 24-06-2009 06:44
 

24-06-2009 09:12:37
kmark
kmark
Quote
mich: Ik heb de exacte locatie van de BRKS plan U op google earth gevonden.(was even zoeken hoor) Ze staan op: 48°10'38.33"N 17° 8'7.08"O Dat is 1 km ten noordwesten van station Bratislava Nove Mesto.
Sinds wanneer bestaat een Plan U uit 5 bakken?
 

24-06-2009 09:14:52
jbt
jbt
Dat zijn volgens mij vijf goederenwagens die daar moederziel alleen staan. Volgens mij is de foto eerder gemaakt dan dat Plan U daar is gestald.

Laatst bewerkt door jbt op 24-06-2009 09:15
 

24-06-2009 09:20:04
kmark
kmark
Precies en anders staat er na die bocht (links boven de vermeende plan U) een "vierwagenstel Utje"  

24-06-2009 10:09:35
lint27
lint27
Quote
mat64: waar kan ik die coordinaten invullen op google earth
wil graag op mn interrail die stellen fotograferen namelijk
Coördinaten kan je in Google Earth gewoon in het zoekvak zetten

EDIT: Het programma accepteert dus zijn eigen coördinaten niet... Probeer het anders met deze Google Maps link: http://maps.google.nl/maps?ll=48.177605,17.135003&z=17&t=h&hl=nl

Laatst bewerkt door lint27 op 24-06-2009 10:17
 

24-06-2009 11:19:54
thom
thom
Quote
htmtram:
Quote
seinhuis: Volgens diverse (betrouwbaarde) bronnen word plan U 121 van de HIJSM (welke nu in Amersfoort staat) weer geel.
Dat is helemaal niet zeker. De 115 willen ze waarschijnlijk ruilen voor de 114 en de 114 opknappen en die geel laten

Ik geloof er bar weinig van eerlijk gezegd, waarom het het NSM de 114 ruilen tegen een puinbak als de 115 ?

Aan de 114 zit al genoeg werk, dan gaan ze toch niet een 115 nemen waar nog veeeeel meer werk aan zit

Laatst bewerkt door thom op 24-06-2009 11:22
 

24-06-2009 11:53:36
htmtram
htmtram
Omdat het nsm toch van de plan u afwil. Die plan u staat volgens mij in blerick als het goed is En aangezien ze in blerick moeten opruimen gaat de 114 er waarschijnlijk uit...  

24-06-2009 12:19:35
thom
thom
En dat is allang achterhaald...

En als je moet opruimen heeft ruilen geen zin, per saldo zit je dan nog steeds met 3 bakken

Laatst bewerkt door thom op 24-06-2009 12:20
 

24-06-2009 12:29:18
htmtram
htmtram
Het "ruilen" is dan mischien een verkeerd woord. %03% De 114 moet weg uit Blerick die wil de HIJSM graag hebben omdat de 114 oudere ramen heeft. de 115 Wil de HIJSM kwijt als de bruikbare onderdelen eruit zijn gehaald.

Ohja, aangezien dit topic gesloten is: https://m.somda.nl/www/forum/6409/hijsm zal ik het hier maar melden:

De 1e bak vaan de 113 is weer kompleet, nieuwe ramen en de glassplinters zijn nou allemaal weg. Nog anderhalve bak te gaan

Laatst bewerkt door htmtram op 24-06-2009 12:29
 

24-06-2009 12:43:06
robins
robins
Het besluit dat de 114 weg moest uit Blerick is bij mijn weten achterhaald, dus helaas.

mvg,
Robin
 

24-06-2009 13:12:00
webguy
webguy
Blerick zou inderdaad grotendeels leeg moeten omdat de loods was verhuurd, maar dat is niet doorgegaan, dus kan alles blijven staan zo ongeveer als het plan was geloof ik...


Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!
 

24-06-2009 16:30:27
mich
mich
Quote
kmark: Precies en anders staat er na die bocht (links boven de vermeende plan U) een "vierwagenstel Utje"


De plan U zijn zelf uiteraard niet op google earth te zien, maar het ging om de plaats waar ze nu staan. Naast die paar goederenwagens dus.
 

24-06-2009 16:33:57
mich
mich
Quote
htmtram: Het "ruilen" is dan mischien een verkeerd woord. %03% De 114 moet weg uit Blerick die wil de HIJSM graag hebben omdat de 114 oudere ramen heeft. de 115 Wil de HIJSM kwijt als de bruikbare onderdelen eruit zijn gehaald.


Dat de HIJSM dat zou willen is heel fijn, maar de 114 blijft hoe dan ook bij het spoorwegmuseum. En de 115 wil verder niemand(ook de sloper niet). Ook niet gek natuurlijk, van alle 11 resterende plan U is hij na karkas 195 de slechtste. De 115 weer rijdend maken kan wel, maar om daar nog zoveel moeite in te stoppen...

Laatst bewerkt door mich op 24-06-2009 16:37
 

24-06-2009 22:14:56
thom
thom
Quote
htmtram: Het "ruilen" is dan mischien een verkeerd woord. %03% De 114 moet weg uit Blerick die wil de HIJSM graag hebben omdat de 114 oudere ramen heeft. de 115 Wil de HIJSM kwijt als de bruikbare onderdelen eruit zijn gehaald.



Ik denk dat als de HIJSM nogeens van die lumineuze ideeën heeft ze eerst eens moeten kijken of anderen die ermee in moeten stemmen dat ookwel zouden willen voordat ze hun ideëen de wereld in helpen want op deze wijze sla je toch eigenlijk wel een flater...

En inderdaad wens ik ze sterkte met het afvoeren van die 115, d´r zit nogal een hapje asbest in die bakken dus daar kom je niet zo 123 vanaf...

Laatst bewerkt door thom op 24-06-2009 22:18
 

25-06-2009 09:03:10
edje
edje
Als museumclubs instaat zijn om loc's rijtuigen, en treinstellen op te knappen die nog veeeeeeeeeeeeele malen slechter zijn dan de 115, waarom lukt de HIJSM het dan niet om zo'n stel op te knappen, waar en wil is een weg.
Altijd maar door blijven ruilen met andere stellen die net iets beter zijn heeft toch geen zin.
Strip de 115 dan, verkoop het aan de sloop, en spek zo de kas van de club om een van de overgebleven stellen op te knappen.

Een treinstel beheren is meer dan af en toe rijden, en af te verven. Het is soms bewuste keuzes maken.
 

25-06-2009 10:55:38
webguy
webguy
Mjah, als er een hap asbest in zit zal dat niet goedkoop zijn om te slopen. Je mag blij zijn als het dan op nul draait lijkt me, met transport enzo erbij...


Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!
 

25-06-2009 11:36:48
mich
mich
Met de huidige schrootprijzen draait dat niet op nul, maar kost het slopen juist geld door die astbest. Daar zal de HIJSM juist ook mee zitten. Daarnaast gaan alle opstelsporen in 2010 flink geld kosten (min 36 euro de meter per jaar).  

25-06-2009 12:37:35
edwin01.10
edwin01.10
Ik denk dat er wat verwarring is ontstaan.

Er is bij de HIJSM tijdens een klusdag gewoon een keer gezegt dat het mooi zou zijn om de 115 te ruilen tegen de 114 van het NSM, áls die het stel kwijt zou willen. Concrete plannen hiervoor zijn er niet. In Haarlem zijn we nu erg druk bezig om de 113 te herstellen van de schade en daar zijn we al een heel stuk mee op weg. 1 bak van de 113 is al helemaal opgeknapt, de andere 2 volgen komende weken. Het streven is om binnen 4 weken het stel op de baan te hebben, en dat gaat ons lukken! Daarna gaan we een begin maken aan de 115, deze zal gewoon worden hersteld. Het is een hoop werk, maar dat moet geen belemmering zijn.

Zover even wat van mijn kant en gelijk m'n eerste post op dit forum!

Vriendelijke groeten,

Edwin Lageweg, vrijwilliger HIJSM
 

25-06-2009 14:23:00
edje
edje
Dan vraag ik me toch af, waarom zo veel stellen rijvaardig proberen, te houden.
1 stel rijvaardig lijkt me logisch, 2 kan ik ook nog wel inkomen, maar 3 dezelfde treinstellen, waarom??? je kosten zullen dan ook 3x zo hoog zijn.
Is het niet verstandiger om je energie en geld in minder materieel te stoppen?
 

25-06-2009 19:22:59
edwin01.10
edwin01.10
Om bij extra ritten genoeg mensen mee te kunnen nemen zijn twee bedrijfsvaardige stellen erg handig. In de toekomst is het de bedoeling om drie stellen plan u bedrijfsvaardig te hebben zodat er met een eventueel defect altijd een eigen reserve stel aanwezig is. Uiteraard gaan we ons voorlopig concentreren op het technisch en cosmetisch opknappen van de 113 en de 121. Maar de 115 en ook de 180 worden niet vergeten en zullen in de toekomst mogelijk op de baan verschijnen al zal het nog enige tijd duren. Mvg edwin.  

25-06-2009 22:39:16
robins
robins
Hoeveel mensen zou je wel niet mee willen nemen? Zorg eerst eens voor een compleet, netjes en technisch goed stel. Daar heb je je handen vol aan, maar je hebt dan uiteindelijk meer resultaat. Als ik de stellen nu allemaal stuk voor stuk bekijk is er geen eentje volledig, er mankeert overal wel wat aan. Daarna zou je de 180 op kunnen pakken (als je dat echt zou willen??) zodat deze ook eens op de baan zou kunnen verschijnen. Je hebt tenslotte meer bekijks met een DE-II en een DE-III dan een stuk of wat DE-III-en, toch?

mvg,
Robin
 

25-06-2009 23:43:47
edwin01.10
edwin01.10
zoals in het bericht hier boven reeds gemeld worden de 113 en de 121 zowel technisch als cosmetisch helemaal opgeknapt! Uiteraard zijn de stellen dat nu nog niet maar we zijn met een nieuwe ploeg zeer gemotiveerde mensen bezig om de stellen tip top in orde te krijgen. Dus dat gaat helemaal goed komen. Mvg edwin  

26-06-2009 00:41:46
robins
robins
Een heleboel reacties in dit onderwerp komen van mensen die reeds actief zijn in de museumwereld. En ook bij de SHD weten ze hoeveel werk het kost om iets alleen al cosmetisch goed te krijgen, laat staan motorisch. Hun 2205 is vele malen kleiner in verhouding tot een DE-III, en zowel cosmetisch als motorisch heeft hun al geruimte tijd gekost. Dus: zorg eerst eens dat er eentje goed is, dan kan je altijd nog aan een tweede gaan denken.

En houd een ding in gedachten: Rijden is niet het belangrijkste. Zie het als 'de krenten in de pap', dus eerst opknappen/onderhouden en dan pas gaan rijden.

mvg,
Robin
 

26-06-2009 10:49:50
edje
edje
2 bedrijfsvaardige stellen om genoeg mensen mee te nemen.
je kunt natuurlijk ook zeggen, we hebben zoveel plek, en vol is vol.
Dat werkt bij De HSA (186) prima, en bij de stichting mat54 (766) ook prima, en zo zal het bij elke club werken.
En in hoeverre ga jullie hem technisch opknappen
 

26-06-2009 11:16:47
elizabeth
elizabeth
Zo ver ik uit eigen ervaring kan putten zijn de (donateurs)ritten van 766 nog nooit uitverkocht geweest. Meestal was er plek zat.
En in Gs bij de SGB hebben we al 2x de DE41 laten rijden en daar voor gold vol is vol. (Maar dat ging niet met voorinschrijving.) Bij voorinschrijving is het dan, wie het eerst komt die kan mee. En je houd het beheersbaar bij stops en het wat exclusiver voor je wat fanatiekere donateurs.
En ook 1 trein heeft al werk zat, maar één achter de hand is altijd makelijk. Maar kom er niet halverweg achter dat de tweede niet haalbaar is. Dat maakt je niet zo geloofwaardig.

zover mijn vizie en ik wens jullie veel succes.


jaapfan.
 

26-06-2009 20:20:41
thom
thom
Daarnaast maak je niet 1 treinstel af en ga je daarna naar de volgende, want dat treinstel wat je af hebt moet je ook nog onderhouden...

En daar gaat nog meer tijd in zitten dan je denkt vaak
 

27-06-2009 12:15:28
MDDM
MDDM
Als men nou denkt bij de HIJSM dat ze dit kunnen bewerkstelligen,nou laat ze lekker.Meteen lekker negatief er tegen aan trappen is wel zo makkelijk van af de zijlijn.%03%


Gr Joop mcn Lls
 

27-06-2009 16:38:22
edwin01.10
edwin01.10
Natuurlijk weten wij dat twee stellen opknappen en onderhouden een heleboel werk is. We luisteren dan ook maar al te graag naar de adviesen van andere musea. Maar bij de HIJSM is nu een flinke club mensen aan het klussen, allen met andere kennis van zaken. Van banketbakker tot electrotechnicus bij schade en herstelbedrijf Nedtrain Haarlem lopen rond, en met z'n allen hebben we aardig wat kennis in huis, zoals het bij vele andere museumorganisaties zal zijn. En met z'n allen gaan we vol goede moed te toekomst in. De 113 hebben we binnen 4 weken weer op de baan. Rijden mag dat wel niet de hoogste prioriteit zijn bij een museumstichting, het onderhouden gaat immers voor want zonder onderhouden stel houdt rijden ook een keer op, maar op dit moment willen we de 113 zo snel mogelijk weer op de baan hebben zodat we weer wat geld in het laatje krijgen, want dat is ook wel belangrijk voor de HIJSM in de situatie waarin het zich nu bevind.
De 113 is voor de helft al voorzien van nieuwe ramen (uit de 419) en de andere helft volgt komende week(en). Het stel beschikt over een inzet certificaat en onlangs is ook de ATB goedgekeurd door Nedtrain Haarlem, dus als de ramen erin zitten kunnen we met de 113 in elk geval wat geld binnen halen, bijv. met roestrijden.

Ik hou jullie op de hoogte!


Mvg Edwin, HC Rtd
 

30-06-2009 23:57:07
thom
thom
Quote
MDDM: Als men nou denkt bij de HIJSM dat ze dit kunnen bewerkstelligen,nou laat ze lekker.Meteen lekker negatief er tegen aan trappen is wel zo makkelijk van af de zijlijn.%03%

De meeste die hier kritiek geven weten anders wel degelijk waar ze over praten en staan zeker niet achter een zijlijn...
 

01-07-2009 08:43:41
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Afgelopen zondag heb ik de 121 te Amf (ook van binnen) gezien, daar waren op dat moment werkzaamheden aan de ramen. Foto's kan ik eventueel online zetten, maar daar was het nog even niet van gekomen.  

01-07-2009 09:03:14
HZwoferink
HZwoferink
Klopt het stel ziet er al weer beter uit%08%


Groeten uit Rijssen, Henk Zwoferink
 

18-07-2009 01:59:15
robbie065
robbie065
de ATB-E zit er bijna in bij de 186

Laatst bewerkt door robbie065 op 18-07-2009 01:59
 

18-07-2009 05:14:05
mren
mren
Op zich geen slecht nieuws, maar sinds wanneer is de 186 een plan U geworden?

Laatst bewerkt door mren op 18-07-2009 05:15
 

22-07-2009 19:30:42
robbie065
robbie065
Kon geen Plan X forum vinden dan maar hier:) Staan er nog U'tjes in de loods? Heeft geen enkele U'tje meer ATB? Ik bedoel dus de U'tjes die nog van NS zijn.

Laatst bewerkt door robbie065 op 22-07-2009 19:31
 

22-07-2009 20:35:25
Waaldrecht
Waaldrecht
In Amersfoort staan nog 5 plan U's maar in geen enkele zit meer ATB.  

22-07-2009 21:19:44
dh3201
dh3201
Om het verhaal compleet te maken, in Amf staan de 116, 117, 151, 191 en 195.
In ieder geval de 116 en 195 staan buiten.
Overigens staan in Amf 6 plan U's, ook de 121 van de HIJSM staat in Amf.


Shqiperise-lopers?
 

22-07-2009 21:36:13
Waaldrecht
Waaldrecht
Ik denk alleen niet dat de HIJSM het leuk vind als je de ATB uit hun stel haalt;)  

22-07-2009 22:13:18
htmtram
htmtram
Complimenten aan de HIJSM, ze gaan roestrijden

Bron: Roestrijden.nl

Nacht van zondag 26 op 27 juli a.s.
Roestrijden met plan U 113 tussen Haarlem en Driehuis
Tijden nog onbekend. Maar zal na 24.00 uur gebeuren.
 

23-07-2009 11:24:13
keesje
keesje
Denk zelfs na 5.20 uur, want tot die tijd ligt Sptn-Utg eruit.  

23-07-2009 18:47:14
edwin01.10
edwin01.10
we gaan vanaf 2.00 roestrijden, rond 5.00 hopen we klaar te zijn. Vandaag heeft de 113 een proef en tankrit naar amsterdam westhaven gereden, dus we zijn er helemaal klaar voor!


Mvg Edwin, HC Rtd
 

03-08-2009 17:11:04
rickarends
rickarends
In een ander draadje las ik dat de DH-stellen 3105+3110+3222+3226 naar Slowakije gaan. Is het niet mogelijk om de Plan U stellen 125 + 193 mee terug te nemen? De HIJSM zal blij zijn met de onderdelen.
Wanneer dit niet kan, is het dan niet beter om de stellen te strippen tbv onderdelen. De Slowaakse "koper" heeft deze stellen nooit betaald en anders roesten ze helemaal weg.
 

03-08-2009 17:20:50
fyrafan
fyrafan
maar hadt het nsm er geen een  

03-08-2009 17:27:27
luytjes
luytjes
Ja, de 114 hebben ze nog.  


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

U_-_Treinstellen_Plan_U
RailWiki.nl