Fouten in de dienstregeling en materieelinzet
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
21-12-2007 00:43:21
Iceman
Iceman
Ik heb vandaag gemerkt dat DD-AR (als alles goed gaat) de dienstregeling op 4500 echt precies kan halen. Vandaag inclusief zwartrijder bij Kogerveld oo tijd op asd. En die keertijd werd dan ook net gehaald (geen tijd voor koffie%08%). Bovendien denk ik ook dat je als je heel de 4500 van SGMm wilt voorzien heel veel stellen nodig hebt. 3 stellen in de spits is dan wel noodzaak.

Laatst bewerkt door Iceman op 21-12-2007 00:43

Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.

21-12-2007 00:46:18
broek53
broek53
Jawel, en laten we van dat pad van Sprinters naar de Parel van West-Friesland nu maar afstappen - want dat gebeurt toch niet. Het pad van méér DDAR inzetten is stukken realistischer, al is het maar vanwege de ruil-mogelijkhden met diensten vlakbij Amsterdam. Hoe eenvoudiger de wijziging, des te meer kans op succes op kortere termijn.  

21-12-2007 00:57:09
Iceman
Iceman
Is het eigenlijk geen mogelijkheid om bij (grote) vertraging te ruilen met de 5400 die al eerder binnenkomt? Want die heeft lange rusttijd op asd en rijdt ook met DD-AR.
Dat als men ziet dat de 4500 laat is men de trein die uit zvt is binnengekomen op de 4500 laat rijden, en dan de vertraagde 4500 op de 5400 (die een kwartier later vertrekt) laat rijden.

Laatst bewerkt door Iceman op 21-12-2007 00:57

21-12-2007 02:48:32
mren
mren
Dat zal toch wel regelmatig gebeuren als dat zo gemakkelijk is? In Zwolle flikken ze dat trucje heel vaak met de kortkerende 7900 (10 min oid) en de langkerende 9100 (bijna een uur oid).  

Somda In de Wolken Weddings advertentie

21-12-2007 06:01:20
bjornl
bjornl
bloober: Rhn heeft een nuttige perronlengte van 171 meter (bron: prorail lijst). 6 rijtuigen DDM hebben een lengte van 158,4 meter + 17,6 meter van de loc maakt 176 meter. Dit is exact de daadwerkelijke lengte van het perron in Rhn. Met een beetje goodwill moet dit net te doen zijn, lijkt mij.

Op OVL kwam een hele tijd terug een bericht langs over problemen met het beveiligingstechnisch keren op Rhn omdat er DDM-1 die kant op gestuurd werd; mogelijk ging dat dan om een zevenwagenstam.

21-12-2007 14:03:42
daniel81
daniel81
bloober: Persoonlijk vind ik idd. dat het een grote miskleun is om de 3600 de functie van stopper Ah-Nm te geven, i.p.v. de 3700. Maar hier zal vast wel een rede voor zijn.

Ik vermoed dat er meer reizigers Zl/Dv/Zp naar Nm zijn dan Bd/Tb/Ht naar Ah. Dat is trouwens ook mijn ervaring: toen de 3700 nog 3600 was liep deze in zuidelijke richting in Nm ook al leeg.

21-12-2007 16:00:13
fr
fr
De 3600 liep idd altijd leeg in Nijmegen waardoor mensen minder last hebben van de extra stops. Bovendien vond NS (als ik de locovdocumenten nog goed herinner) dat relatief veel mensen uit Elst verder gingen dan Nijmegen (bv Den Bosch), wat denk ik ook in de afweging mee heeft gespeeld.  

21-12-2007 20:42:05
julius
julius
waalkade: De 2000 doortrekken naar Zv, zou dat wat zijn?
Naar Zevenaar zal (buiten de perronlengten om) contractueel met Syntus vast heel lastig zijn. Naar Emmerich rijden en zo weer een normale buurlandverbinding te creëren zou erg waardevol zijn, maar lijkt me evenmin realistisch. Het genoemde doorrijden naar Arnhem Goederen zou m.i. – indien überhaupt mogelijk – meer wat voor de 2000 zijn, die een langere kering heeft en nu via Arnhem Berg wordt omgereden, in tegenstelling tot de 3600.
fr: Wat ik nog niet snap is dat de 3600 richting Nijmegen zo vaak vertraging oploopt.
Geen ervaring mee, maar het lijkt me goed denkbaar dat het te maken heeft de vertraagde binnenkomst van de 2000 uit Utrecht in Arnhem. Zo mogelijk, ligt het voor de hand dat deze eerder weggestuurd wordt richting Nijmegen dan de 3600, anders komt de 2000 namelijk pas aan in Nijmegen op de tijd dat 'ie alweer terug had gemoeten. Ook moeten wachten totdat de 31100 op spoor 4 is aangekomen kan ik me voorstellen.
fr: Ik wil trouwens geen verkeerd beeld geven. Het is dit jaar ook tijden stukken en stukken beter gegaan.
Inderdaad, maar het aantal keren dat de 2000 uit Utrecht echt strak op tijd langs spoor 4 staat is zeker in de spits nogal gering.
kwilke: Persoonlijk ben ik van mening dat het knippen van de 3600 een fout opzich is.
Hoe zou je de huidige series dan aan elkaar willen koppelen zonder aansluitingen te verliezen? Natuurlijk kun je de 4400 wel verlengen naar Arnhem ofzo en dan 3600/3700 koppelen met een lange haltering, maar echt één serie maken zal moeilijk worden.
kwilke: [over Nijmegen-Zutphen] Deze stoptrein is namelijk verdwenen tussen Nm en Ah doordat de 3600 zijn functie heeft overgenomen. Een hele hoop reizigers worden nu geconfronteerd met een overstap te Ah
Probleem is niet zozeer een overstap, maar dat de stoptrein uit Zutphen precies in het grootste gat van het uur valt. Een minuut of twee-drie eerder richting Arnhem/later richting Zutphen inleggen van de 7500 zou ook wat de aansluiting richting de Achterhoek aangaat niet onaardig zijn, maar zal vanwege de kruisende rijwegen in Zutphen niet eenvoudig zijn.
kwilke: VIRM haalt de dienstregeling van de 3600 immers beter dan ICR trek/duw
Nou, die 7baks-sets zijn bepaald niet traag te noemen, al hangt het wel erg van de rijstijl af. Trein 2053 werd vandaag gereden door een machinist die de trein vanuit snelheid netjes in één keer tot stilstand bracht, maar voor ieder station al heel vroeg remmen en dan verder kruipen naar het perron is bepaald geen uitzondering en dat schiet op Arnhem-Nijmegen bij de 3600 helemaal niet op natuurlijk.

Vanmiddag kwam genoemde trein 2053 overigens niet op tijd aan, maar de schade bleef beperkt tot 3 minuten, omdat na het passeren van de vertraagde 2000 uit Nijmegen nu wel mocht worden doorgereden naar spoor 4.

22-12-2007 23:39:20
lucky
lucky
Even een vraag die geen apart topic waard is. Heeft iemand enig idee hoe vol de nieuwe spitsstoppers lw - ww zitten?  

23-12-2007 08:14:53
fastguy84
fastguy84
Lw-Wv neem ik aan? (Wel een leuk idee overigens, Lw-Ww...)  

23-12-2007 11:38:29
lucky
lucky
Wat jij wilt.  

30-12-2007 14:41:16
floriss
floriss
Even een reactie op de series 3600/3700

Het omwisselen van de beide treinproducten tussen Arnhem en Nijmegen gaat niet lukken.

- Even voor het overzicht:
Huidige situatie:
De 3000 vertrekt in Arnhem om 07/37 aankomst in Nijmegen 21/51. Reistijd 14 minuten
De 3600 vertrekt in Arnhem om 21/51 aankomst in Nijmegen 35/05. Reistijd 14 minuten
De 3700 vertrekt in Arnhem om 28/58 aankomst in Nijmegen 48/18. Reistijd 20 minuten

- Situatie 3700 stoppende IC en 3600 rechtstreekse IC
De 3000 vertrekt in Arnhem om 07/37 aankomst in Nijmegen 21/51. Reistijd 14 minuten
De 3600 vertrekt in Arnhem om 21/51 aankomst in Nijmegen 41/11. Reistijd 20 minuten
De 3700 vertrekt in Arnhem om 04/34 aankomst in Nijmegen 18/48. Reistijd 14 minuten.

Korte toelichting: De 3600 krijgt er 6 minuten bij voor de extra stops, de 3700 kan 6 minuten later vertrekken omdat de extra stops komen te vervallen.
Beide kunnen niet in een andere rijpad gezet worden ivm de aansluitingen in Zutphen, Deventer en Zwolle (3700) en Den Bosch (3600).
Extra nadeel er rijden in een tijdsbestek van 3 minuten twee rechtstreekse IC's tussen Arnhem en Nijmegen. Interval wordt 3/27 ipv 14/16.

Ik ben overigens als reiziger tussen het zuiden en noord-oosten ook niet blij met de knip. In 2006 kon ik vanuit Den Bosch zonder overstappen doorreizen richting Deventer en Zwolle. Sinds 2007 is het sneller via Utrecht. Maar wel met mininmaal 1 en soms zelfs 2 keer overstappen onderweg.

Volgens mijn informatie wordt de knip pas ongedaan gemaakt na het gereedkomen van de vrije kruising bij Arnhem (westzijde) medio 2011

Laatst bewerkt door floriss op 30-12-2007 14:42

30-12-2007 14:49:39
waalkade
waalkade
Gaat het personeel onderweg even snacken?
Reistijd Nm-Ah is maar 11-12 minuten, met 3 stops erbij met echt stoptreinmat dacht ik niet meer dan 16-17 minuten.

30-12-2007 14:55:36
floriss
floriss
De reistijden zijn uit spoorboekje. Ik heb ze niet zelf verzonnen.

Die over het snackende personeel zou ik graag even toegelicht willen hebben?

30-12-2007 16:41:47
waalkade
waalkade
Snacken = eten. Simpelweg een uitdrukking wanneer men te lang onderweg is.

De reistijden die ik noem zijn normaal haalbare tijden.

30-12-2007 16:49:05
keesje
keesje
Erg leuk al die berekeningen van Ah-Nm, maar ik zou er dan graag ook twee spooropstellingen bij willen zien van Ah en van Nm. Bovendien is het maar de vraag of alle kruisbewegingen te Ah conflictvrij zijn.

Zowel qua spooropstelling en de kruisbewegingen ten noorden en ten zuiden van Ah maken het plan tot een heel lastig, maar door de drukte bijna altijd kwetsbaar plan.

Vergeet niet dat er naast de genoemde reizigerstreinen er ook nog 2 goederenpaden (Ht)-Nm-Ah-Zv v.v. doorheen moeten en ook nog eens twee daarvan vrijliggende goederenpaden (Ut)-Ah-Zv v.v.

Wat betreft de 3600/3700 is de kans wel aanwezig om de zaak weer te koppelen tot één doorgaande verbinding Rsd-Zl. Dit ook vanwege een simpele reden: besparen van perroncapaciteit te Ah en Nm. Immers, hiermee hef je twee lange keringen op met de 3600 in Ah en 3700 in Nm en maak je dus ook broodnodige perroncapaciteit vrij. Ook de ombouw te Ah speelt daarbij een rol.

Ander probleem dat er wel ontstaat op het doortrekken van de 3600 naar Zl. De huidige dienstregeling is niet berekend op het rijden met trekduw-spul. Vooral Dv-Zl is te krap en verlenging van de rijtijden zorgt weer voor overstappen die verloren gaan... Volgend jaar weten we meer!

Laatst bewerkt door keesje op 30-12-2007 16:54

30-12-2007 17:05:35
floriss
floriss
Uiteraard speelt de opstellingen van het materieel op de stations en het aantal kruisingmogelijkheden ook een belangrijke rol. Echter het gaat er ook om wat je als vervoersbedrijf de reizigers wil bieden en hoe je de capaciteit tussen twee of meer treinen wil verdelen. Als er tussen Arnhem en Nijmegen in een tijdsbestek van 5 minuten twee IC's vertrekken in dezelfde richting en hetzelfde aantal stops (in dit geval geen) krijg je heel onevenwichtige verdeling van reizigers over beide treinen. Met andere woorden 90% van de reizigers pakt de eerst reismogelijkheid. Door het huidige model onstaat er van Arnhem naar Nijmegen ongeveer een 15 minuten dienst en van Nijmegen naar Arnhem is de interval 10/20.  

30-12-2007 17:10:50
floriss
floriss
Oke, het was niet helemaal de toelichting die ik verwacht had, maar dat maakt niet uit.
Ik ben blij dat iemand er nog beter van wordt, in dit geval Servex met het snackende personeel (wellicht aangevuld met reizigers die na het missen van de tweede rechtstreekse IC, 25 minuten in Arnhem mogen wachten of gebruik dienen te maken van de stoppen IC)

30-12-2007 17:12:01
waalkade
waalkade
Dat het kwetsbaar is, is helaas realiteit.

Niets voor niets wil het KAN de trein Ah-Tl laten eindigen om wat meer lucht te krijgen.

En straks gaan de aansluitingen op de betuwe route ook nog eens in gebruik.

Een handigheidje heb ik al gezien in Nm.
De 3700 binnennemen op 1a (i.p.v. 3a), door naar 2b om ruimte te maken voor de 2000.
Na vertrek van de 2000 landt de 3700 op 1a, zijn vertrekspoor.

30-12-2007 17:18:54
thejag
thejag
floriss: Huidige situatie:
De 3600 vertrekt in Arnhem om 21/51 aankomst in Nijmegen 35/05. Reistijd 14 minuten
De 3700 vertrekt in Arnhem om 28/58 aankomst in Nijmegen 48/18. Reistijd 20 minuten

[etc...]

Kleine correctie, de 3600 (Ah-Rsd) en 3700 (Zl-Nm) zijn hier verwisseld, later in je verhaal noem je ze op trajectniveau wel goed.

grt, Michiel

30-12-2007 17:22:33
waalkade
waalkade
keesje: Ander probleem dat er wel ontstaat op het doortrekken van de 3600 naar Zl. De huidige dienstregeling is niet berekend op het rijden met trekduw-spul. Vooral Dv-Zl is te krap en verlenging van de rijtijden zorgt weer voor overstappen die verloren gaan... Volgend jaar weten we meer!

Ja dat trek-duw spul, daar lopen 2 A-bakken in mee. Mijns inziens zeker 1 A te veel.
Met een "Bs B-B-A-B-B loc" heb je een kortere/lichtere = snellere trein die ook nog een een keer de wisselstraten minder lang bezet.
En wat denk je van de spotters, een stam minder scheelt een hoop schrijfwerk.

30-12-2007 18:01:47
daniel_ddr
daniel_ddr
Rond 2003 kon er toch ook trek-duw op Rsd-Zl rijden zonder dat de overstappen verloren gingen? Waarom zou dat nu niet meer te realiseren zijn dan

Zowiezo heb je al een overstap minder, want die in Bd zijn al in 2007 om zeep geholpen

@waalkade: waar is die stam minder dan in de samenstelling die je noemt? Of verzin je er gelijk een Bs-B-B stam bij

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

30-12-2007 19:27:13
waalkade
waalkade
Nee, een echte stam BBABB bestaande uit 5 rijtuigen.  

30-12-2007 20:10:04
thijs
thijs
keesje:Wat betreft de 3600/3700 is de kans wel aanwezig om de zaak weer te koppelen tot één doorgaande verbinding Rsd-Zl. Dit ook vanwege een simpele reden: besparen van perroncapaciteit te Ah en Nm. Immers, hiermee hef je twee lange keringen op met de 3600 in Ah en 3700 in Nm en maak je dus ook broodnodige perroncapaciteit vrij. Ook de ombouw te Ah speelt daarbij een rol.

Ander probleem dat er wel ontstaat op het doortrekken van de 3600 naar Zl. De huidige dienstregeling is niet berekend op het rijden met trekduw-spul. Vooral Dv-Zl is te krap en verlenging van de rijtijden zorgt weer voor overstappen die verloren gaan... Volgend jaar weten we meer!

Ik vraag me af hoe men tijdtechnisch de 3600 en 3700 weer wil gaan koppelen. De 3600 komt om .13 aan in Nm, en om .28 vertrekt de 3700 pas. Je zit dus met een gat van een kwartier. En een kwartier verleggen gaat niet zo makkelijk, gezien de overstappen in Ah, Zp, Dv, Zl. Hoewel je Syntus nog wel een kwartier kunt verleggen, gaat dat met de NO (relevant voor Zp (17800), Dv, Zl) minder goed.

Ook hoop ik dat de robuustheid beter gaat worden. Toen ik in de oude 3600 dagelijks op en neer reisde tussen Nm en Apd, was de kans op het missen van de aansluiting in Zp groot. De huidige 3600 is nog steeds een puinhoop. Met de 3700 ging het goed, maar sinds het najaar (o.a. doordat 2000/3700 op 1a zitten) gaat het weer erg vaak mis helaas.

Iemand ideeën hoe de NS een herstel van Rsd-Zl ziet?

30-12-2007 22:49:32
kwilke
kwilke
Wat betreft de 3600 en de 3700 zullen we zien wat het gaat worden. @julius: Op veel plaatsten in dit forum wordt geclaimd dat VIRM de dienstregeling beter haalt dan ICR. Maar een goede machinist helpt zeker mee! Over het overstappen in Arnhem: Dat kan zeker beter, maar een doorgaande dienst (regiorail!) nm(h)-zp is nog steeds gepland (datum is uiteraard niet bekend).

Keesje snijdt overigens een interessant onderwerp aan:

keesje:
Vergeet niet dat er naast de genoemde reizigerstreinen er ook nog 2 goederenpaden (Ht)-Nm-Ah-Zv v.v. doorheen moeten en ook nog eens twee daarvan vrijliggende goederenpaden (Ut)-Ah-Zv v.v.

Het introduceren van goederenpaden is een fout in de dienstregeling. Op een hele hoop baanvaken kan de capaciteit en de betrouwbaarheid van de dienstregeling flink omhoog als het baanvak (in ieder geval in de spits) wordt gesloten voor goederenverkeer. Hier zou in verkeersluwe (reizigers)tijden ('s avonds, 's nachts) dan meer capaciteit voor goederentreinen tegenover moeten staan. Bovendien hebben we voor de dienstpaden naar Zv en verder naar Emmerich niet voor niets een dure Betuweroute.
Ik wil hierbij vermelden dat een dergelijk voorstel zeker niet makkelijk in te voeren is, al was het maar omdat het principe van 'BUP' aan de wilgen gehangen wordt.

Laatst bewerkt door kwilke op 30-12-2007 22:50

02-01-2008 20:33:10
floriss
floriss
thejag: Kleine correctie, de 3600 (Ah-Rsd) en 3700 (Zl-Nm) zijn hier verwisseld, later in je verhaal noem je ze op trajectniveau wel goed.

Je hebt helemaal gelijk. Volgens mij haal ik die nummers vaker door elkaar.
Bedankt voor je opmerking.

02-01-2008 20:44:09
floriss
floriss
thijs: Iemand ideeën hoe de NS een herstel van Rsd-Zl ziet?

Ik blijf vermoeden vanaf 2011. Dan zou volgens planning de vrije kruising ten westen van Arnhem en de vrije kruisingen ten noorden en zuiden van Den Bosch klaar moeten zijn. Ik denk dat de vertragingsgevoeligheid van de huidige 3600 in met name het Brabantse zal afnemen. Blijf je alleen nog zitten met het huidige verschil van een kwartier tussen Arnhem en Nijmegen tussen de huidige 3600 en 3700.

02-01-2008 21:01:15
fabrierban
fabrierban
Dat er iets gebeuren moet met 3600/3700 is wel duidelijk. De punctualiteit van de 3600 is al maandenlang om te huilen, waardoor zowel in Ah als in Ht meer aansluitingen niet dan wel gehaald worden. En als gevolg van de problemem met 3600 heeft ook de 4400 aanhoudend vertraging.

Mijn persoonlijke mening is dat het ICRm ongeschikt is voor de 3600:
1) Getrokken materieel als stoptrein Ah-Nm is sowieso niet handig.
2) Ht-Nm-Bd is een traject met veel spitsvervoer en weinig dalvervoer, terwijl ICRm niet korter/langer gemaakt kan worden.
3) Veel reizigers in de 3600 gaan maar 1 of 2 twee stations mee, waardoor het vele in- en uitstappen door de smalle deuren leidt tot vertragingen.

Het beste lijkt me ICRm naar de 3700 door te schuiven en op de 3600 VIRM in te zetten zodra nieuwe stellen beschikbaar komen.

02-01-2008 21:20:22
daniel
daniel
De rijtijden van de 3600 zijn ruim genoeg zodat zelfs op Ah-Nm met ICR gestopperd kan worden. Maar als het ding steevast te laat uit Arnhem blijft vertrekken (een veel gehoord excuus voor de vertraging), dan ligt het probleem toch ergens anders dacht ik zo. En ja, IRM kan vertraging makkelijker inlopen dan ICR, maar zo moet je niet beredeneren.
Qua capaciteit is het ICR in de 3600 overigens helemaal zo slecht nog niet heb ik het idee. Op een paar drukste treinen na zijn er verder eigenlijk altijd voldoende zitplaatsen. Overigens heeft de 3700 eveneens een erg sterk verschil in spits- of dalvervoer, dus om het ICR naar daar door te schuiven is wat dat betreft geen argument.
Dat het in- en uitstappen langzaam gaat bij ICR ben ik met je eens. Vooral in de spitsen sta je soms in Ht wel 2 minuten te wachten totdat een bak leeggestroomd is, waarna zich vervolgens een meute instappers zich naar binnen mag wurmen door de smalle deurtjes. Dat schiet niet echt op, maar anderzijds zijn de stationnementen op het traject waar dit aan de orde is dermate ruim dat zelfs dat niet voor vertraging hoeft te zorgen.

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!

02-01-2008 21:29:21
fabrierban
fabrierban
daniel:
Qua capaciteit is het ICR in de 3600 overigens helemaal zo slecht nog niet heb ik het idee. Op een paar drukste treinen na zijn er verder eigenlijk altijd voldoende zitplaatsen.

In de ochtendspits zijn er structurele capaciteitsproblemen op O-Ht en Tb-Ht. Op zich is het staan daar voor 10 minuten geen probleem, maar wel de vertragingen bij het in -en uitstappen die daardoor ontstaan.

Veel problemen zouden overigens zijn opgelost als de 3600 5 minuten eerder uit Ah zou vertrekken. Dat zou de zaak veel minder kwetsbaar maken en ook de matige aansluitingen Ut-Tb in Ht verbeteren. NS heeft begin 2007 gezegd dat te bekijken, maar daar is later nooit meer iets van vernomen.

Laatst bewerkt door fabrierban op 02-01-2008 21:33

02-01-2008 21:40:15
daniel
daniel
fabrier: In de ochtendspits zijn er structurele capaciteitsproblemen op O-Ht en Tb-Ht. Op zich is het staan daar voor 10 minuten geen probleem, maar wel de vertragingen door het in -en uitstappen die daardoor ontstaan.
In beide richtingen hebben deze drukke treinen, als ze op tijd zijn, ruim 3 minuten de tijd tussen aankomst en vertrek in Ht. Feit is dat wanneer ze al te laat zijn het inderdaad frustrerend lang in- en uitladen is, maar de tijden op zich zijn ruim genoeg om de vele in- en uitstappers te verwerken. Sterker nog, de tijdspeling nóg meer oprekken zou naar mijn idee het middel erger maken dan de kwaal, want buiten de spitsen sta je nu al vaak (in beide richtingen) 3 à 4 minuten stil in Ht, Tb en Bd...
Door het op een of andere manier in te passen dat het spul een minuut of 5 eerder uit Arnhem kan vertrekken (maar a.u.b. niet dat de rijtijd meteen 5 minuten langer wordt...) en de verbinding daarmee betrouwbaarder te maken, graag. Vertrekt ook de 4400 niet meer met het minste of geringste weer te laat uit Nm...

Laatst bewerkt door daniel op 02-01-2008 21:53

02-01-2008 23:47:31
dh3201
dh3201
Als het in en uit stappen zo erg vertraagd, moet daar dan misschien SGMm worden ingezet? Die hebben meer deuren. Of anders DD-AR met brede deuren.

Shqiperise-lopers?

03-01-2008 00:09:18
bloober
bloober
Tsja. Waar wil je dat SGMm en DD-AR vandaan halen? Juist! Uit diensten waar ICRm totaal niet in kan functioneren.

EDIT: Nog even afgezien van het feit dat ik niet van Ah tot Rsd in een SGMm of een DD-AR wil zitten...

Laatst bewerkt door bloober op 03-01-2008 00:10

Groetjes, Bloober

03-01-2008 00:20:00
Iceman
Iceman
Ik denk ook niet dat SGMm als IC kan functioneren, kan tenslotte maar 120. op lange stukken waar je 140 mag verlies je toch erg veel tijd. DD-AR zou wel kunnen, maar dan zit je wel erg krap met 4 bakken.

@4500. Vandaag even onderweg de actuele vertrektijden in de gaten gehouden (Internet op me mobiel ontdekt%08%). Echt veel (kleine) vertragingen van 2/5 minuten. En soms hebben de oneven nummers zelfs +10 op ass en dan is met de kering op Asd helemaal een drama. Hopelijk wordt de volledige 4500 snel DDAR, dan zal de vertraging al flink afnemen denk ik.

03-01-2008 15:43:26
mdeen
mdeen
Ik vond nog een leuk foutje (of in ieder geval opvallendheid) in de dienstregeling van de spitstreinen Nm-Vry.
De 32325 komt in Venray om 8:57 aan op spoor 2 en de daarop kerende 32326 vertrekt vanaf spoor 3.

Spoor 3 is het gebruikelijke spoor voor de spitstreinen, spoor 2 wordt normaal voor de 32200 richting Nm gebruikt.

06-02-2008 21:41:37
daniel81
daniel81
Wat vinden jullie eigenlijk van de serie 1500? Voor ons hobbyisten is het de beste serie die ons in jaren overkomen is, maar of de dienstverlening er nu beter op geworden is dankzij deze serie?  

06-02-2008 21:48:52
broek53
broek53
Iceman: @4500. Vandaag even onderweg de actuele vertrektijden in de gaten gehouden (Internet op me mobiel ontdekt%08%). Echt veel (kleine) vertragingen van 2/5 minuten. En soms hebben de oneven nummers zelfs +10 op ass en dan is met de kering op Asd helemaal een drama. Hopelijk wordt de volledige 4500 snel DDAR, dan zal de vertraging al flink afnemen denk ik.
Of het snel DDAR wordt, dat hangt nog even - maar op zijn laatst in april (wijzigingsblad) zal het zover zijn. De alternatieve omloop betekent dat de drie DDM-1 geruild worden met 3 x 2 DDAR in de 3900/4300. Dat heweft als bijkomend voordeel dat er buiten de spits met losse DDAR gereden kan worden ipv DDM-1, wat duizenden bakkilometers scheelt en de nodige personeels-uren. Daarentegen komt er weer een rangeerdienst in Enkhuizen overdag.

06-02-2008 22:52:24
Iceman
Iceman
Mooizo! Blijven de SGMm'etjes in de avond en sommige weekenddiensten ekz nog steeds met een bezoekje vereren?
En welk materieel gaat de 14500 worden gereden?

06-02-2008 23:01:28
broek53
broek53
Dat eerste denk ik voor de avonden haast zeker van wel, de weekenden zouden wel eens standaard DDAR kunnen worden (maar ik verwacht het niet). De 14500 wijzigt niet.  

06-02-2008 23:03:01
berkel73
berkel73
@daniel81: Ik reis vrij regelmatig met die serie, met name de treinen 1556 en 1558 (vertrektijden 16:58 en 17:28 uit Amf). Tot vorige week werd 1556 altijd met drie ICM-stellen gereden, daarin was altijd op het hele traject plaats genoeg. Ook de VIRM die afgelopen maandag in die trein reed voldeed prima. Trein 1558 wordt al sinds december met ICL gereden; tussen Amersfoort en Hilversum gaat dat nog prima, maar er stappen altijd erg veel mensen in Hilversum in. Met de smalle gangetjes wil dat nog wel eens wat vertraging opleveren en het uitstappen in Amsterdam gaat er ook niet sneller op. Bovendien is de indeling van het ICL in de spits toch wel een achteruitgang in vergelijking met ICM; in trein 1558 wil het nog wel eens voorkomen dat er mensen moeten staan tussen Hvs en Asd.
Maar vanuit hobby-oogpunt vind ik het wel leuk, die afwisseling in materieel %08%.

Laatst bewerkt door berkel73 op 06-02-2008 23:04

06-02-2008 23:15:21
stephan90
stephan90
Wat ik me al ee tijdje afvraag; Zijn er plannen momenteel of geweest om het stammetjes bederijf bij het ICRm en ICK weer stop te zetten, aangezien het bij het ICL ook weer gestopt is. Immers, een defecte A levert al op dat een hele BAB aan de kant moet. Daarnaast ben je met losse rijtuigen ook wat flexibeler. Zeker bij het ICRm lijkt het me haalbaar waar nu al zo'n beetje in treinstelmodus wordt gereden met die trek-duw. En tot slot: Is het omlooptechnisch mogelijk om met ICK en ICL gemengd te gaan rijden. Lijkt me toch een manier om weer wat effecienter te rijden.  

06-02-2008 23:27:25
kevinevers
kevinevers
stel172: ...Ik vind IRCm dan ook onaanvaardbaar en 3e klas materieel.

Daar zijn de meningen dan over verdeeld

Zoals ik hier beneden las, de 800 allebei naar mt laten rijden en de 3500 doortrekken tot hrl en dan allebei de treindiensten met icrm laten rijden. Zo hebben we in limburg ook een directe verbinding met Schiphol al dan niet met een kleine overstap in rm, std of hrl.

En nog een puntje: dit spaart in de avond en in de (vroege) morgen een hele hoop LM-ritten naar mt/hrl en van mt/hrl.

En tja het comfort van een virm daar hebben we het hier al vaker over gehad dus daar begin ik niet opnieuw over.

06-02-2008 23:36:35
berkel73
berkel73
Maar vier keer per uur een intercity tussen Sittard en Eindhoven lijkt mij buiten de spits wel erg veel...  

06-02-2008 23:41:42
Iceman
Iceman
Ik denk alleen dat je het ICRm er niet meer voor hebt. Er is aardig wat naar de HSL gegaan.
Mede daardoor en vanwege de capaciteit zal de 800 (jammergenoeg!) VIRM blijven.

06-02-2008 23:57:46
woepje
woepje
Tuurlijk doet de NS dat. 800 is de drukste treinserie. Je bent dan echt niet goed wijs als je daar niet het meeste capaciteit op gaat inzetten...Dat dat VIRM's zijn is dan helaas pindakaas voor menig (verwend) spotter.  

07-02-2008 00:02:42
Iceman
Iceman
Qua spots boeit het me niet wat er rijdt. Ik heb liever ICRm omdat ik het beter vind zitten. Dat ICRm meer spots opleverd laat me koud.

Laatst bewerkt door Iceman op 07-02-2008 00:04

07-02-2008 13:02:02
nielske90
nielske90
Iceman: Ik heb liever ICRm omdat ik het beter vind zitten. Dat ICRm meer spots opleverd laat me koud.

Ach, zo heeft iedereen wel zijn wensen. Ik zou ook graag ICRm zien in de stopper Dn-Tbwt, maar ik weet ook wel dat dat totaal niet reeel is... Wat dat betreft moet je gewoon effe heel realistisch blijven, en niet zomaar roepen dat je dat materieel erin wilt hebben...

07-02-2008 15:00:27
vinny004
vinny004
Mij viel op dat niet-treinenfans vaak liever in VIRM zitten dan in ICRm  

07-02-2008 17:15:36
lykele
lykele
Dat is waarschijnlijk omdat je hoog zit (en dus veel kan zien), relatief stil en vaak meer dan genoeg plek. Deze argumenten geeft iedereen die ik ken altijd, en ja, geef ze eens ongelijk....
Puur op basis hiervan, als 2% van de reizigers treinfan is, klaagt er minder dan 1% over het materiaal

07-02-2008 19:18:36
Iceman
Iceman
nielske90:
Iceman: Ik heb liever ICRm omdat ik het beter vind zitten. Dat ICRm meer spots opleverd laat me koud.

Ach, zo heeft iedereen wel zijn wensen. Ik zou ook graag ICRm zien in de stopper Dn-Tbwt, maar ik weet ook wel dat dat totaal niet reeel is... Wat dat betreft moet je gewoon effe heel realistisch blijven, en niet zomaar roepen dat je dat materieel erin wilt hebben...

Ik ben ook realistisch, ik wil ook niet een ICRm in een stopperserie, maar in een hele lange IC rit. En dat het qua koppelen en capaciteit niet kan is iets anders dan een wens voor een ICRm in een stopper.

07-02-2008 21:59:23
taigagaai
Moderator
taigagaai
Taigagaai: Discussies over het comfort hebben we nu tot in den treure gehad, dus graag hier weer mee stoppen %04%