Inzet Duits materieel
Forum: Algemeen - Buitenlands spoor
14-09-2025 11:39:58
Thalys1996
Thalys1996

Weet iemand op dit forum of er ergens een overzicht bestaat waar je kan uitzoeken welke Duits materieel op welke routes rijden. Zou graag eens met een BR612 rijden maar kom er online (nog) niet uit waar deze op dit moment worden ingezet.

Vielen Dank!



Laatst bewerkt door Thalys1996 op 14-09-2025 11:41
 

14-09-2025 11:54:36
AJT
AJT

De Duitse Wikipedia pagina erover is goed en actueel, maar niet met echtzeitdaten zoals Treinposities dat wel heeft

de.m.wikipedia.org)

 

14-09-2025 11:55:57
Korte_Naam
Korte_Naam

Voor regionaal Duits verkeer is deze Wikipedia-pagina redelijk accuraat (onderaan voor andere deelstaten dan NRW), maar dubbelchecken aan de hand van foto's/spots kan geen kwaad.

Wat betreft de BR612, die heb ik afgelopen zomervakantie op de RE7 tussen Augsburg en Lindau gezien. In Thüringen en Baden-Württemberg rijden ze ook nog rond, dichter bij huis ga je ze denk ik niet vinden.

 

14-09-2025 12:20:22
brun
brun

De 612 rijdt de verbinding Göttingen-Gotha-Erfurt en verder. Dat is de RE1, die vertrekt elke 2 uur. Het traject heeft veel mooie stukken die door de heuvels slingeren, dus de treinstellen kantelen maximaal en halen ook hun topsnelheid van 160 km/uur.

Het is een erg drukke verbinding, maar de 1e klas is vrijwel altijd rustig.

Als je vroeg uit Nederland vertrekt en laat kunt aankomen, lukt het zelfs als dagtrip. Met de ICB naar Hannover, een ICE naar Göttingen, de RE1 naar Gotha of Erfurt en vervolgens terug - via dezelfde route of met een ICE via Frankfurt. Dat is zo'n 12 tot 14 uur reizen.

Wil je het in 2 dagen doen, dan kan ik je aanraden om in Erfurt te overnachten. Dat heeft een mooi station met veel interessant treinverkeer, en een prachtige binnenstad op loopafstand. Er is ook veel keuze in hotels.



Laatst bewerkt door brun op 14-09-2025 12:38
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

14-09-2025 12:25:14
AlbertP
AlbertP

De Wiki-pagina 612 is grotendeels up-to-date. Of de inzetten in "Tagesrandlage" of als spitsversterkers nog kloppen weet ik niet; 's avonds laat zijn er een paar ritten op de RE3 Ulm-Lindau om treinstellen van de andere RE3 Basel-Friedrichshafen voor onderhoud naar Ulm te brengen. Op de RE55 in BW rijden ze gemengd met Talent-treinstellen (644).

Let wel op dat de treinstellen eigen interieurs hebben voor de verschillende inzetgebieden, en die van Baden-Württemberg geel/wit in plaats van rood zijn.

 

14-09-2025 16:19:18
tieske05
tieske05

Ik heb zelf eens met ze gereisd tussen Nurnberg en Cheb (CZ). Terug overgestapt op Marktredwitz, op de RE naar München die getrokken werd door een 218 tot Regensburg, waar er normaliter een 146 voor komt en wij de mazzel hadden dat er een 111 aan kwam zetten!

 

14-09-2025 18:15:10
BVisser
BVisser

Op het Fahrzeitenforum van Drehscheibe is veel te vinden over inzet van locs, met name 218.

 

15-09-2025 09:27:52 1
Berk24
Berk24

De Baureihe 612 rijdt op de volgende verbindingen:

Thüringen:

-Göttingen-Erfurt-Gera-Glauchau/Altenburg/Greiz (1x/2 uur Göttingen-Glauchau, 1x/2 uur Erfurt-Altenburg/Greiz, 1x/uur Erfurt-Gera)

-Erfurt-Würzburg (1x/2 uur)

Baden-Württemberg (gele treinstellen):

-Stuttgart-Tübingen-Sigmaringen-Aulendorf (1x/2 uur)

-Ulm-Aalen (1x/2 uur)

-Ulm-Sigmaringen-Donaueschingen (1x/uur Ulm-Sigmaringen, 1x/2 uur door naar Donaueschingen)

-Basel-Schaffhausen-Singen (1x/2 uur)

Allgäu:

-München/Augsburg-Kempten-Immenstadt-Lindau/Oberstdorf (1x/2 uur München-Lindau/Oberstdorf, 1x/2 uur Augsburg Augsburg-Lindau/Oberstdorf, 1x/uur Buchloe-Lindau/Oberstdorf)

-Augsburg-Memmingen

Nordostbayern (grootste net van de BR612):

-Nürnberg-Bayreuth/Marktredwitz-Hof (1x/2 uur via Bayreuth, 1x/2 uur via Marktredwitz; 1x/uur Nürnberg-Bayreuth)

-Nürnberg-Marktredwitz-Cheb (CZ; 1x/2 uur)

-Nürnberg-Weiden/Schwandorf-Regensburg (1x/uur)

-Bamberg-Hof/Bayreuth-Nürnberg (1x/uur Bamberg-Nürnberg, 1x/2 uur Bamberg-Hof)

De Baureihe 218 rijdt 1x/2 uur tussen Hof en Regensburg (RE2), op enkele (spits)ritten tussen München en Mühldorf rijdt ook nog de Baureihe 612, alleen weet de tijden daarvan niet. De Baureihe 218 rijdt ook nog IC-verbindingen tussen Itzehoe en Westerland auf Sylt en tussen Stuttgart/Augsburg en Oberstdorf. Deutschlandticket is niet geldig in de Intercity en bovendien wordt deze IC-verbindingen in de nabije toekomst geschrapt, waarschijnlijk met ingang nieuwe dienstregeling vanaf 14 december 2025.



Laatst bewerkt door Berk24 op 16-09-2025 09:03
 

15-09-2025 21:45:04
henri1972
henri1972

Welke treinen naar Westerland rijden met een 612? Bezoek je niet de 218?

 

15-09-2025 23:35:04
Thalys1996
Thalys1996

Wow, ik ben hier zo ontzettend mee geholpen. Dank jullie wel. Ik moet binnenkort naar Leipzig en ga dat nu doen vanaf Göttingen via Erfurt naar Leipzig. Nogmaals mijn grote dank hiervoor. Fijn dat jullie zoveel kennis hebben.

 

16-09-2025 09:34:00
brun
brun

In dat geval - ergens op Drehscheibe kwam voorbij dat de getrokken IC van Köln-Dortmund-Hamm-Kassel naar Gera dit najaar voor het laatst rijdt. Die rijdt drie keer per dag en heeft in Gotha een locwissel, van e-loc (BR 101) op diesel (BR 245) of omgekeerd natuurlijk. De dienstregeling is ruim bemeten, de locwissel duurt een kwartier en het korte perron in Gotha (te kort voor de trein zelfs) is een goede plek om foto's etc te maken.

De BR 245 rijdt vervolgens het hele stuk Erfurt-Weimar-Jena-Gera.

Deze IC heeft overigens regelmatig grote vertragingen of uitval, het is geen super betrouwbare verbinding. Maar misschien kun je 't nog in je reis inbouwen. Het is een van de laatste Duitse IC's achter een dieselloc. Standaard rijdt een Apmmz mee (1e klasse Großraum), dat rijtuig is ook erg zeldzaam geworden.



Laatst bewerkt door brun op 16-09-2025 09:36
 

16-09-2025 17:04:19
vrijgezel
vrijgezel

Om het laatste aan te vullen aangaande de Apmmz: die rijden ook in de 4 IC treinparen van en naar Westerland(Sylt), in zuidelijke richting zit die Apmmz direct aan de lok; tot en met Itzehoe BR 218 (in de meeste gevallen in dubbeltractie) of een BR 245, na Itzehoe een BR 101, in noordelijke richting duwt de 101 de treinen tot en met Itzehoe; de diesellok(s) wordt/worden dan voor het Bpmmbdzf rijtuig geplaatst. Ook zijn het in noordelijke richting de voorste 2, vaak zelfs 3 rijtuigen die als koersrijtuig in Niebüll van de trein worden afgeplitst en naar Dagebüll gaan (met een generatorwagen aan de Bpmmbdzf t.b.v. energievoorziening, zoals airco).

 

17-09-2025 00:44:36
thom
thom

Gepland zijn dat 2 koers rijtuigen, 3 heb ik recent niet mee gemaakt en zie ik eigenlijk ook nooit op foto's voorbij komen.



Laatst bewerkt door thom op 17-09-2025 00:44
 

17-09-2025 08:58:05
Jasper-N
Jasper-N

Maar hoe zit het dan met die treinen naar Sylt? Want ik lees daar nu verschillende dingen over, gaan die dit jaar uit dienst? Of gaan die blijven met de BR218 t/m de indienststelling van de Talgo's op die route? Of gaan de BR218 eruit en over op een gehuurde loc? Want ik snap het niet helemaal meer

 

17-09-2025 09:52:52
BVisser
BVisser

Dat is mij ook niet duidelijk maar er schijnen op dit moment wel weer 2 (blauwe) 218'en van Press in Niebüll te zijn.



Laatst bewerkt door BVisser op 17-09-2025 09:53
 

17-09-2025 11:27:10
thom
thom

Ja, maar in de poule van 218'en in die omgeving, is er standaard inhuur van derde partijen, dus dat maakt dat niet zo heel bijzonder :)



Laatst bewerkt door thom op 17-09-2025 11:37
 

17-09-2025 12:16:02
sik214
sik214

Quote
thom (17-09-2025 00:44:36):


Gepland zijn dat 2 koers rijtuigen, 3 heb ik recent niet mee gemaakt en zie ik eigenlijk ook nooit op foto's voorbij komen.


In 2020 is dat weleens gebeurd, zoals op deze foto met Bordbistro ;-) flickr.com

Overigens heb ik in een vakantie in 2016 dat meerdere malen meegemaakt.

Helaas is met het inzetten van een Talgo-stam het koerswagen idee opgeheven. En daarbij, volgens mij werd dit in de winterperiode zowieso niet gedaan. Dus wellicht is het nog haasten als je de nieuwe dienstregeling half december in het vizier hebt ;-).

 

17-09-2025 13:30:35
geert
geert

Quote
Jasper-N (17-09-2025 08:58:05):


Maar hoe zit het dan met die treinen naar Sylt? Want ik lees daar nu verschillende dingen over, gaan die dit jaar uit dienst? Of gaan die blijven met de BR218 t/m de indienststelling van de Talgo's op die route? Of gaan de BR218 eruit en over op een gehuurde loc? Want ik snap het niet helemaal meer


De huidige diensten stoppen in december bij de wisseling van de dienstregeling want dan gaan alle IC1 rijtuigen buitendienst. De bedoeling is dat er vanaf het voorjaar 2026 IC’s met Talgo gaan rijden naar Westerland.
Voor de diensten naar Oberstdorf geldt hetzelfde, maar daar vinden inmiddels proefritten plaats met een dual mode Vectron. Die zouden ook naar Westerland moeten gaan rijden.

 

17-09-2025 16:48:27
thom
thom

En wat rijdt er tussen december en het voorjaar dan ?

 

17-09-2025 17:53:22
Berk24
Berk24

Niets, enkel regionale treinen.

Naar Sylt is dat niet zo'n probleem, want het is vooral een bestemming die in het zomerseizoen gebruikt wordt.

Oberstdorf wordt ook door wintersporters gebruikt, dus voor Oberstdorf is het wegvallen van de IC-treinen in het Wintersportseizoen problematischer.

 

17-09-2025 18:53:38
kleine_man
kleine_man

dbf.finalrewind.org

Deze site laat je zien door welk materieel, tot op de nummer, zien wat er rijdt. Het laat alleen de actuele data zien. Het helpt je wel met plannen.

De BR612 rijdt nog in Baden Wurtemburg, rondom Stuttgart/Basel/Ulm en tussen Regensburg - Hof - Nurnberg en Nurnberg - Cheb. Daar heb je de meeste kans.




Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

17-09-2025 19:12:07
geert
geert

Quote
thom (17-09-2025 16:48:27):


En wat rijdt er tussen december en het voorjaar dan ?


Naar Westerland de RE 6 en 60 ieder uur, naar Dägebull overstappen op de NEG in Niëbull.

 

17-09-2025 19:26:01
vrijgezel
vrijgezel

Quote
kleine_man (17-09-2025 18:53:38):


dbf.finalrewind.org

Deze site laat je zien door welk materieel, tot op de nummer, zien wat er rijdt. Het laat alleen de actuele data zien. Het helpt je wel met plannen.

De BR612 rijdt nog in Baden Wurtemburg, rondom Stuttgart/Basel/Ulm en tussen Regensburg - Hof - Nurnberg en Nurnberg - Cheb. Daar heb je de meeste kans.



Bij Fernverkehr treinen IC's en ICE's, staat tot in detail hoe treinen theoretisch samengesteld behoren te zijn, soms zelfs zo specifiek dat als er op bepaalde dagen afwijkingen zijn, deze ook apart vermeld worden: www.grahnert.de

 

17-09-2025 21:38:29
thom
thom

Quote
geert (17-09-2025 19:12:07):


Quote
thom (17-09-2025 16:48:27):


En wat rijdt er tussen december en het voorjaar dan ?


Naar Westerland de RE 6 en 60 ieder uur, naar Dägebull overstappen op de NEG in Niëbull.



Ja, dat snap ik ook wel, want dat zijn de RE's, maar we hadden het over de IC dus de vraag was wat er voor materieel in de IC terecht zou komen.

En die vraag heeft Berk24 wel begrepen en reeds beantwoord :)

 

18-09-2025 09:28:49 1
geert
geert

Volgens mij geef ik een toelichting op het antwoord van berk24 dus we begrepen beiden de vraag prima

 

22-09-2025 12:22:40
GerritJan
GerritJan

ik wil op zondag naar viersen rijd db daar op zondag 2x per uur en de traincharter BR101?

 

22-09-2025 12:44:51
seinhuis
seinhuis

Quote
GerritJan (22-09-2025 12:22:40):


ik wil op zondag naar viersen rijd db daar op zondag 2x per uur en de traincharter BR101?



Eurobahn rijdt 1x per 2 uur met FLIRT de 20050.

Train Charter rijdt 1x per 2 uur met getrokken trein de 22600.

De links verwijzen naar Treinposities, waar de exacte tijden worden weergegeven.

 

24-10-2025 14:11:57
ICM4013
ICM4013

Quote
geert (17-09-2025 13:30:35):


Quote
Jasper-N (17-09-2025 08:58:05):


Maar hoe zit het dan met die treinen naar Sylt? Want ik lees daar nu verschillende dingen over, gaan die dit jaar uit dienst? Of gaan die blijven met de BR218 t/m de indienststelling van de Talgo's op die route? Of gaan de BR218 eruit en over op een gehuurde loc? Want ik snap het niet helemaal meer


De huidige diensten stoppen in december bij de wisseling van de dienstregeling want dan gaan alle IC1 rijtuigen buitendienst. De bedoeling is dat er vanaf het voorjaar 2026 IC’s met Talgo gaan rijden naar Westerland.
Voor de diensten naar Oberstdorf geldt hetzelfde, maar daar vinden inmiddels proefritten plaats met een dual mode Vectron. Die zouden ook naar Westerland moeten gaan rijden.


Naar Sylt blijft (zoals DB ook gecommuniceerd heeft) nog tot midden 2026 met IC1 rijden net als Dortmund - Oberstdorf.

De kurswagens naar Dagebüll hebben op 2 jovember hun laatste dag. Daarna rijden er geen kurswagens meer naar Dagebüll Mole.

Tot eind november kun je dan nog op Hamburg-Kopenhagen met IC1 reizen waarna de diensten worden overgenomen door DSB Talgo's.

Uiteindelijk blijft dan alleen nog de IC Köln - Gera over waarin je nog IC1 kunt aantreffen tot het eind vannde zomer.

 

26-10-2025 00:05:12
ClintW
ClintW

De volgende info is mij ten gehore gekomen:

- IC 2374/75 wordt per 13-12-2025 ingekort en rijdt dan enkel nog tussen Hamburg - Westerland. Per 29 of 30-04-2026 worden IC's 2374/75 afgeschaft.

- IC 2214/15 worden per 13-12-2025 enkel seizoenstreinen en 'WE-verstärker', de laatste rit is 29 of 30-04-2026. Hierna worden deze IC's afgeschaft.

- IC 2310/11 laatste rit 29 of 30-04-2026, daarna worden deze afgeschaft.

- IC 2012/13 laatste rit 09-07-2026, daarna worden deze afgeschaft.

- Gera IC's laatste dag 20-09-2026, hierna worden deze afgeschaft.

Gepland zal op 20 september 2026 de inzet van IC1 rijtuigen, BR101 in zijn geheel en BR218 voor DB Fernverkehr dus ten einde komen. Ook de EC's welke nu nog met Zwitserse rijtuigen rijden zullen vervangen worden voor ICE-4 treinstellen. Voor de IC's die verdwijnen zullen geheid ook Talgo's en ICE's ter vervanging komen zoals onder andere naar Westerland en Oberstdorf.

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


26-10-2025 03:11:54
Xander140
Xander140

SBB mat binnen Duitsland is al vanaf december klaar. De EC van Zwitserland naar NRW vervalt vanaf december en verder zijn eerdere lijnen zoals Stuttgart Singen/Zürich en het Algaü al eerder omgezet. De NJ van Amsterdam naar Basel zou ook worden omgezet met DaNi al is dat nog niet helemaal duidelijk. Als dat gebeurt vanaf december is het definitief over in de reguliere omlopen met SBB Eurofima materiaal binnen Duitsland.

Er komen nieuwe omlopen binnen Duitsland en Italië via Zwitserland met de Giruno treinen



Laatst bewerkt door Xander140 op 26-10-2025 03:24
 

26-10-2025 08:34:30
Daan!
Daan!

www.ice-treff.de


Hier staat dat DANI met SBB-rijtuigen wordt ingezet op Amsterdam <> Zurich.

 

26-10-2025 09:04:48
mart.h
mart.h

Quote
Daan! (26-10-2025 08:34:30):


www.ice-treff.de


Hier staat dat DANI met SBB-rijtuigen wordt ingezet op Amsterdam <> Zurich.



Staat er inderdaad. Dit is echter achterhaald. Technisch is het nog niet mogelijk om in deze samenstelling (DANI-SBB rijtuigen) over deze verbinding te rijden. De inzet van de DANI rijtuigen is dan ook uitgesteld.




M.
 

26-10-2025 17:28:21
vrijgezel
vrijgezel

Het is geen geheim dat Deutsch Bahn [DB][ slecht presteert; echter doen particulieren het niet veel beter: www.lok-report.de
___________________________
Hierbij de vertaling (waarschijnlijk door Google Translate gedaan):


NRW: NWL bekritiseert National Express voor ongecoördineerde annuleringen van de RE 4-dienst

Het willekeurig en zonder coördinatie terugschroeven van de dienstverlening, zoals National Express de afgelopen maanden al deed op belangrijke en drukbezochte trajecten in Noordrijn-Westfalen, is voor de lokale OV-autoriteiten onaanvaardbaar.

National Express heeft nu aangekondigd dat het de RE 4-dienst van Aken via Düsseldorf naar Dortmund voor het komende weekend (25 oktober 2025 tot en met 27 oktober 2025, 03:00 uur) volledig en ongecoördineerd zal annuleren , zonder een adequaat vervangend plan te presenteren. Hoewel deze annuleringen geen gevolgen hebben voor het openbaarvervoersnetwerk van Westfalen-Lippe, bekritiseert de NWL deze maatregel. Zij stelt dat het bedrijf de lokale openbaarvervoersdiensten verstoort en de mobiliteit van duizenden reizigers op een route van nationaal belang in gevaar brengt.

De door National Express doorgevoerde dienstverminderingen zijn doorgevoerd zonder goedkeuring van de vervoersautoriteiten. National Express wordt nu dringend verzocht af te zien van de verstoring van de dienstregeling, die pas gisteravond aan de vervoersautoriteiten is meegedeeld, en de bestelde dienst volledig en betrouwbaar uit te voeren. Bovendien eisen de vervoersautoriteiten dat National Express getroffen passagiers eerder op de hoogte stelt van dergelijke verstoringen. Tevens moet ervoor worden gezorgd dat er in het belang van de passagiers adequate alternatieve diensten worden aangeboden bij kortdurende verstoringen.

Al geruime tijd zijn er herhaaldelijk aanzienlijke treinuitvalgevallen op routes van National Express. Deze non-conformiteit duurt al maanden voort en heeft nog niet tot een bevredigende oplossing geleid. Daarom kreeg de maatschappij in november vorig jaar een eerste waarschuwing en in juli van dit jaar een tweede. Beide waarschuwingen hebben echter niet geleid tot een voldoende kwaliteitsverbetering.

Deze aanpak maakt ook geen deel uit van de overeengekomen dienstregelingverkorting in het kader van het "Actieprogramma Personeel en Operaties", waarmee de vervoersautoriteiten de spoorwegmaatschappijen zoveel mogelijk tegemoetkomen. Het doel van het programma is om door middel van een gerichte en gecoördineerde vermindering van de dienstregeling tijdelijk de rust in de dienstregeling te herstellen en zo de reizigers de nodige betrouwbaarheid te bieden. Mocht het bedrijf de geldende afspraken blijven schenden, dan zullen de regionale spoorwegautoriteiten alle wettelijke en contractuele middelen inzetten om de belangen van reizigers en het lokale openbaar vervoer consequent te beschermen.

Persbericht NWL

 

26-10-2025 19:13:28
stefanvw14
stefanvw14

Quote
ClintW (26-10-2025 00:05:12):


De volgende info is mij ten gehore gekomen:

- IC 2374/75 wordt per 13-12-2025 ingekort en rijdt dan enkel nog tussen Hamburg - Westerland. Per 29 of 30-04-2026 worden IC's 2374/75 afgeschaft.

- IC 2214/15 worden per 13-12-2025 enkel seizoenstreinen en 'WE-verstärker', de laatste rit is 29 of 30-04-2026. Hierna worden deze IC's afgeschaft.

- IC 2310/11 laatste rit 29 of 30-04-2026, daarna worden deze afgeschaft.

- IC 2012/13 laatste rit 09-07-2026, daarna worden deze afgeschaft.

- Gera IC's laatste dag 20-09-2026, hierna worden deze afgeschaft.

Gepland zal op 20 september 2026 de inzet van IC1 rijtuigen, BR101 in zijn geheel en BR218 voor DB Fernverkehr dus ten einde komen. Ook de EC's welke nu nog met Zwitserse rijtuigen rijden zullen vervangen worden voor ICE-4 treinstellen. Voor de IC's die verdwijnen zullen geheid ook Talgo's en ICE's ter vervanging komen zoals onder andere naar Westerland en Oberstdorf.


De EC 6/7 en 8/9 worden naar verwachting door SBB Giruno’s vervangen en naar mijn weten niet door ICE-4 treinstellen. Hiervoor heeft de SBB zijn vloot juist verder vergroot van RABe 501(Giruno) stellen.

 

27-10-2025 07:18:19
AlbertP
AlbertP

Ja, maar ze gaan via Kassel-Göttingen rijden. Hamburg via NRW wordt door ICE 4 overgenomen.

 

27-10-2025 07:59:50
mdeen
mdeen

Maar de ECs reden via Koblenz, wordt dat dan helemaal geschrapt?

 

27-10-2025 08:30:47
stefanvw14
stefanvw14

De EC's via Koblenz worden inderdaad volledig opgeheven en de verbinding via Koblenz zal in het Fernverkehr bijna volledig worden uitgevoerd door de uitstervende IC1 en de IC2 met BR 146/147.

 

27-10-2025 15:40:51
brun
brun

Quote
Thalys1996 (15-09-2025 23:35:04):


Wow, ik ben hier zo ontzettend mee geholpen. Dank jullie wel. Ik moet binnenkort naar Leipzig en ga dat nu doen vanaf Göttingen via Erfurt naar Leipzig. Nogmaals mijn grote dank hiervoor. Fijn dat jullie zoveel kennis hebben.



Een kleine aanvulling nog - ik weet niet of je die reis al hebt gemaakt? Zo nee: op dit moment rijden de 612-stellen tussen Göttingen en Erfurt een omleiding. Ze doen Gotha niet aan, maar nemen vanaf Bad Langensalza het boemellijntje via Döllstädt. Dat is een grappige route, deels nog met klassieke beveiliging - op sommige plekken zelfs nog met trekdraden.

De snelheid op die omleiding is laag, sommige onbewaakte overwegen moeten met 30 km/uur worden gepasseerd. Ook moet telkens weer op tegentreinen worden gewacht. Maar natuurlijk toch leuk vanwege de historie, ook al kost het bijna een uur extra reistijd.



Laatst bewerkt door brun op 27-10-2025 15:41