Knooppunt Leiden Centraal
Forum: Algemeen - Algemeen
12-06-2025 10:43:27
pjkleton
pjkleton

Al enkele jaren lopen er plannen in Leiden om het stations gebied te verbeteren,door o.a. het busstation te veranderen. Het laatste wat sinds deze week bekend is geworden is dat er een verhoogd busstation aan de stadskant zal komen.

Ook het station wordt verbouwd.de architectonische miskleun zoals het werd genoemd gaat ook weg.

Ik vraag mij af ,of ook het sporenplan en de perrons worden veranderd.

Weet iemand hier of daar wat over bekend is ergens?

Ik zou mij kunnen voorstellen dat er net als in Asd CS de perrons worden verbreed en er meer roltrappen komen.

Wie ?

Peter

 

12-06-2025 10:52:57
martijn
martijn

De reizigerstunnel wordt juist verbreed zodat de trappen etc. op andere plekken komen waardoor de overkapping moet wijken. Net als de staalconstructie aan de voorzijde (dus eigenlijk het 'stationsgebouw') omdat er twee compleet nieuwe brede entrees komen. Linkje naar de plannen.

 

12-06-2025 20:33:30
jor[D]1
jor[D]1

over het busstation is nog geen eingelegt dat kan komen aan de achterzijde, verhooogd voorzijde of op de plek van huidige taxi standplaats. 3 andere opties zijn al afgevalen.

Bij dit artikel staan fotos van alle slides bij een presentatie. sleutelstad.nl

Sporen en perrons blijven gelijk. zelfs de optie de kappen te vervangen wordt niet meer meegenomen. Bestaande perron kappen zullen gerenoveerd worden en aangeheeld waar nu de grote kap staat.

Naja. hele plan is eigenlijk nog lucht want er is pas 200miljoen gevonden van de 700-800 geschatte totaal kosten...

 

19-06-2025 13:23:52
sjbve
sjbve

Quote
jor[D]1 (12-06-2025 20:33:30):


zelfs de optie de kappen te vervangen wordt niet meer meegenomen. Bestaande perron kappen zullen gerenoveerd worden en aangeheeld waar nu de grote kap staat.


Die overkappingen zijn nog een restant van het vorige station, wat in 1995 gesloopt is... Ook toen werd alleen het stationsgebouw en het middendeel vervangen. Die oude perronkappen (volgens Stationsweb gebouwd in 1974, dus al 51 jaar oud) houden het dan wel lang vol.

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

19-06-2025 16:18:27
pjkleton
pjkleton

Er is bij de bouw van het huidige station ook bezuinigd op de roltrappen ,want eerst zouden ze voor zowel naar boven als naar beneden geplaatst worden ,er kwamen alleen trappen om naar boven te gaan.

Peter

 

19-06-2025 21:02:07
Rsb
Rsb

Gezien de vele storingen kan je beter vaste trappen hebben. Bieden in de breedte ook meer capaciteit

 

20-06-2025 03:02:38 7
rolandrail
rolandrail

Ja en ook geen liften meer want die zijn ook vaak defect. Minder valide reizigers moeten maar gewoon thuisblijven.

 

21-06-2025 19:38:56 1
henri1972
henri1972

Nou, in Zwitserland heb je op veel stations inderdaad geen liften of roltrappen. Alleen vaste trappen en een hellingbaan. Daar kan je wat van vinden maar is niet storingsgevoelig in ieder geval.

 

21-06-2025 23:13:28
rolandrail
rolandrail

Een hellingbaan kan alternatief zijn inderdaad maar die kom je in NL zelden tegen.

 

21-06-2025 23:37:35
NDS
NDS

Die kom je inderdaad weinig tegen en ook stuk minder als vroeger. Persoonlijk vind ik hellingbanen fijn want ze gaan normaal niet kapot en je hoeft er niet op te wachten wat ik bij een lift en soms ook roltrap wel moet.

Om weer terug te keren naar Leiden Centraal, het zou fijn zijn als daar ook roltrappen naar beneden komen want dat scheeld vooral met overstappen veel tijd t.o.v. de lift.

Groetjes Michiel

 

22-06-2025 11:13:47
john2
john2

Quote
rolandrail (21-06-2025 23:13:28):


Een hellingbaan kan alternatief zijn inderdaad maar die kom je in NL zelden tegen.



Bij mij in de buurt in zuid Limburg zijn er 2 stations die hellingbanen hebben.

Dit zijn Heerlen woonboulevard en Maastricht noord.

Elk perron op deze 2 stations heeft een hellingbaan.

Ben nu aan het twijfelen of allebei de perrons in Maastricht noord een hellingbaan heeft.



Laatst bewerkt door john2 op 22-06-2025 11:16, reden: Meer tekst er bij gezet
 

22-06-2025 11:44:43
bart84
Moderator
bart84

Alleen spoor 1 in Mtn heeft een hellingbaan.

 

22-06-2025 12:43:40
jor[D]1
jor[D]1

Helingbanen hebben ook allerlei eisen en worden daardoor wel gigantisch lang tegenwoordig. Is iets in de richting van 20m helling per meter steiging. Dus erg praktisch zijn ze niet.

Je hoeft er niet pp te wachten.. maar moet wel 60m omlopen



Laatst bewerkt door jor[D]1 op 22-06-2025 12:44
 

22-06-2025 13:09:38
Marco
Marco

Station Nijmegen heeft ook hellingbanen. Groningen Noord heeft het naast trappen. Het zit dus wel in de gereedschapskoffer van ProRail, maar er wordt blijkbaar niet zo heel vaak voor gekozen.

Maar goed, is wel wat off-topic hier.

 

23-06-2025 09:22:25
Muizeneus
Muizeneus

Quote
jor[D]1 (22-06-2025 12:43:40):


Helingbanen hebben ook allerlei eisen en worden daardoor wel gigantisch lang tegenwoordig. Is iets in de richting van 20m helling per meter steiging. Dus erg praktisch zijn ze niet.

Je hoeft er niet pp te wachten.. maar moet wel 60m omlopen


25 m zelfs (4%)

Boven de 4% geldt het voor het bouwbesluit als helling en is een lift verplicht bij hoogteverschillen >1m

 

23-06-2025 16:46:23
anton_
anton_

was de 4% regel ook niet de reden dat de hellingbaan in de voetgangerstunnel onder Asd dit jaar verdwenen is? ( is nu, dacht ik, een lift geworden )