Nationalisering BR.
Forum: Algemeen - Buitenlands spoor
11-05-2025 21:13:29
GerritJan
GerritJan

Het is al bekend dan Engeland terug wilt naar hun Nationalisering van de spoorwegen. www.railmagazine.com Greater Anglia gaat terug onder de overheid op 12 oktober. C2C, Southwestern Railway zijn al terug in de handen van de regering, net als Wales alles terug in handen heeft en Schotland, via BNR word dit uitgelegd, ze willen de betrouwbaarheid terug hebben, alleen wat willen ze in Engeland bereiken? Ze willen alles onder greater british railway laten vallen, gaan ze terug naar 1 livery of blijft Greater Anglia, SWR, C2C onder hun eigen namen rijden? Hoe zit het met Grandcentral, Hull, Lumo die openacces treinen rijden? Kan iemand mij dat verduidelijken?

 

11-05-2025 22:33:01
AlexNL
AlexNL

Op dit moment zijn er vier franchises die al in overheidshanden zijn:

- LNER sinds juni 2018, i.v.m. niet nakomen financiële verplichtingen door Stagecoach/Virgin
- Northern sinds maart 2020, i.v.m. niet halen prestatiedoelen door Arriva
- Southeastern sinds oktober 2021, i.v.m. geknoei met de boekhouding door Govia
- Transpennine Express sinds mei 2023, i.v.m. niet halen prestatiedoelen door FirstGroup

De andere vervoerders rijden nog steeds volgens de contracten die ze al jaren hebben en blijven dat doen tot aan de einddatum van het lopende contract. Die contracten zullen niet meer opnieuw zullen worden aanbesteed, maar in plaats daarvan wordt de exploitatie door een staatsbedrijf overgenomen.

Onder de Conservatieve regering van Boris Johnson was het de bedoeling dat de exploitatie vervolgens opnieuw aanbesteed zou worden (maar dan onder andere voorwaarden), de Labour-regering heeft besloten om het vervoer volledig in eigen beheer te nemen - zoals de Schotten en de Welshmen dus al doen.

In Wales is Transport for Wales overgegaan van KeolisAmey naar de Welsh Government, omdat KeolisAmey in financieel zwaar weer was geraakt ten gevolge van de corona-crisis. In Schotland zijn zowel de ScotRail- als Caledonian Sleeper-franchises na het ten einde komen van de contracttermijnen van Abellio resp. Serco overgegaan naar de Schotse overheid, omdat prestatiedoelen niet gehaald werden en omdat de Schotse overheid van mening is dat ze zulke zaken liever zelf uitvoeren i.p.v. het uit te besteden aan vervoerders.

Gaat dit echt verschil maken? Dat is nog niet echt bekend. Uiteindelijk blijft men afhankelijk van oude infrastructuur die intensief wordt gebruikt en waar veel werk aan moet gebeuren. De goederenvervoerders, open access-vervoerders (Hull Trains, Lumo, Grand Central) en leasemaatschappijen blijven allemaal bestaan. Of de vervoerders in publieke of private handen zijn gaat daar verder niet echt een groot verschil maken.

Op de treinen zal een ander stickertje komen, maar ik verwacht niet dat men op korte termijn compleet nieuwe huisstijlen gaat uitrollen: dat kost veel tijd en geld, een geleidelijke vervanging lijkt me aannemelijker.

 

12-05-2025 14:29:21
GerritJan
GerritJan

Zal men eerst wachten op dat ze alles terug in handen hebben behalve de open access-vervoerders en dan pas de nieuwe naam in laten gaan? Want als LNER, Northern, Southeastern en TPE als terug zijn in de handen van de overheid lijkt mij dat toch een mooi begin om die vloot onder de nieuwe naam te gooien?

 

13-05-2025 00:04:30 1
AlexNL
AlexNL

De eerste prioriteit van de regering-Starmer was het oplossen van de al lang lopende conflicten tussen overheid, vervoerders en vakbonden waardoor er de afgelopen jaren veel stakingen waren. Dat is nu geregeld, en kan men werk gaan maken van Great British Railways.

De wetgeving die het mogelijk maakt om de Britse spoorwegen weer direct door de overheid te laten uitvoeren is pas eind vorig jaar aangenomen en door de koning ondertekend, men zit nu nog in de opstartfase.

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

24-05-2025 19:08:43
GerritJan
GerritJan

South western railway rijd zijn laatste dag onder first group. Vanaf 25 mei, is het British Railway. www.railforums.co.uk.

 

24-05-2025 23:03:24 1
AlexNL
AlexNL

Strikt juridisch gezien wordt de exploitatie overgenomen door South Western Railway Limited, een privaat bedrijf dat volledig in handen is van DfT Operator Limited: een ander privaat bedrijf, dat op zijn beurt 100% in handen is van de staat (vergelijkbaar met ProRail BV). De volgende franchises/contracten die overgaan zijn c2c van Trenitalia naar DFTO op 25 juli, en Greater Anglia van Transport UK Group (voorheen Abellio UK) naar DFTO op 12 oktober.

De daadwerkelijke overgang naar Great British Railway laat nog even op zich wachten, want het wetgevingsproces is nog lopende. Tot die tijd zullen het private bedrijven blijven maar dan in staatshanden.

 

25-05-2025 12:47:48
GerritJan
GerritJan

Ah helder bedankt