Dienstregeling 2027, wat is waar?
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
08-03-2025 07:24:31
Kamehameha
Kamehameha

Puur voor de administratie alvast een topic, beter vroeg dan nooit:

NS heeft het productiemodel voor dienstregeling 2026-2027 gepubliceerd. Voor drgl 2027 is op dit moment de stand van zaken:

- 5e ICD Rtd-Shl vv ma-vr 7.00-19.00, daarna door naar Gn in het pad van de 700. De 700 zal op overige tijden dan tot Shl rijden lijkt mij.

- Extra sprinters Gvc-Ddr op zondag

- Extra sprinters Ut-Htnc in de spits.

Over het herstellen van de rechtstreekse verbinding Es-Shl lees ik niets. Verder wordt er zoals gebruikelijk een grote slag om de arm gehouden, wat ook niet onlogisch is gezien de termijn en de onzekerheid voor wat betreft de instroom van ICNG en de snelheidsbeperking op de HSL.

Wat op dit moment al wel veel meer zeker is: knetter veel werkzaamheden in 2027. Meer info op www.ns.nl onderaan.

 

08-03-2025 17:06:21
anton_
anton_

ik zie nog wel wat meer trajecten met extra treinen.

Onderstaande lijstje zijn volgens mij allemaal wijzigingen t.o.v. 2025.
( of in 2026 het patroon van 2025 of van 2027 wordt aangehouden is mij niet in alle gevallen duidelijk )

Oss- Den Bosch weer 4 keer per uur sprinters in de avondspits
Rotterdam CS - Goude Goverwelle - 4 keer per uur sprinters in de spits,.
Veenendaal centrum - Driebergen Zeist - 4 keer per uur sprinters in de spits.
Harderwijk - Amersfoort CS 4 extra pendelsprinters in de spits ( zijn er nu 3 )

spits IC Enkhuizen - Amsterdam CS gaat 3x per richting rijden (is nu 2x)
spits IC Alkmaar - Schagen gaat vaker rijden
IC Alkmaar - Haarlem in brede spits
IC Amersfoort CS - Urecht CS in de spits. ( misschien krijgt Rotterdam Alexander dan weer een directe verbinding met Amersfoort CS)

( bron -- Figuur 3: Voorgenomen dagvolume 2027 van productiemodel-2026-en-2027.pdf )

In par. 6.2.2 staat dit:

6.2.2 Spitstreinen
NS is voornemens om in 2027 dezelfde spitstreinen te rijden als in 2026, met als toevoeging ritten van
de spitstrein tussen Utrecht Centraal en Houten Castellum op maandag tot en met donderdag. NS is
voornemens met uitzonderling van de hiervoor genoemde spitstrein geen andere spitstreinen toe te
voegen aan Dienstregeling 2027 omdat de marktvraag hiervoor geen aanleiding geeft.

Volgens mij spreken fig 3 en par 6.2.2 elkaar tegen



Laatst bewerkt door anton_ op 08-03-2025 17:27, reden: tekst over 6.2.2 is toegevoegd
 

08-03-2025 17:56:40
michaben
michaben

Zoals je zelf al opmerkt schrijft de NS juist die spitstreinen voorlopig nog niet te laten rijden. Dat zijn de zogenaamde flexibiliteitsbepalingen die in hoofdstuk 4 staan. De treinen vallen weliswaar onder het volume, maar de NS mag hier van afwijken als men dit kan onderbouwen.

 

08-03-2025 19:12:32
anton_
anton_

Misschien heb je wel gelijk ( als ik naar het bestand Productiemodel 2025 en 2026 - productiemodel-2025-en-2026.pdf kijk vind ik nagenoeg dezelfde tabel )

Dan snap ik fig. 3 niet.

In hfd. 6.1.1 staat: In onderstaande kaartbeeld is het voorgenomen dagvolume T+2 weergegeven

Maar zeg jij nu dat dit dus niet juist is?

( en dat de titel beter had kunnen wezen: Maximaal dagvolume T+ 2 )

.

.

Andere vraag: gaat Hfd 4 over 2026 of over 2027 ?



Laatst bewerkt door anton_ op 08-03-2025 19:16