Opvallende dingen 5 januari
Forum: Opvallende dingen - Opvallende dingen 2025
05-01-2025 09:00:52
stefanvw14
stefanvw14

In de omgeving van Frankfurt am Main Hbf is vannacht veel sneeuw gevallen en in combinatie met de kou aldaar is het traject Frankfurt Hbf - Frankfurt Stadion beperkt in zijn capaciteit.
Laat dat nou net het traject zijn waar onder andere onze ICEs over rijden richting Frankfurt Flughafen.
Wat de precieze impact op de treindienst is kan de DB niet helemaal voorspellen.

 

05-01-2025 11:44:35
Rsb
Rsb

Te Ah had de 222 slechts +5 dus dat was te overzien voor de meeste sneeuw viel in Duitsland. De 220 had wat meer last met +72 en de 128 staat met +34 gepland.



Laatst bewerkt door Rsb op 05-01-2025 11:45
 

05-01-2025 11:55:47
stefanvw14
stefanvw14

De 220 heeft dus al zijn keertijd te Asd wel verspeeld, dus de 125 zal ook wel vertraagd terug gaan.

 

05-01-2025 12:01:37
henri1972
henri1972

Quote
Rsb (05-01-2025 11:44:35):


Te Ah had de 222 slechts +5 dus dat was te overzien voor de meeste sneeuw viel in Duitsland. De 220 had wat meer last met +72 en de 128 staat met +34 gepland.


222 begint op zondag in Köln dus die had geen last van sneeuw in Frankfurt 😉

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

05-01-2025 12:56:37
broek53
broek53

Sinds vroeg op de dag rijden de IC's tussen Zd en Pmo enkelspoor (en de sprintersrijden niet). Herstel zou vanmiddag klaar moeten zijn. Wordt er dan gewerkt naast een in dienst zijnd spoor? Of kunnen we hieruit afleiden dat het defect zit tussen Zaandam en de Zaanbrug, waar de sporen heel erg apart van elkaar liggen?

 

05-01-2025 14:30:01
Kamehameha
Kamehameha

Volgens omroep in de 9243 stopt de trein - vanwege een defect aan de Traxx - niet in Noorderkempen. Toen de conducteur vervolgens in het Engels ging omroepen was het bericht dat de trein tot Bd ipv Rtd zou gaan rijden. Wat het daadwerkelijk gaat worden, gaan we zometeen wel zien.

Tweede omroep meldt dat we niet stoppen in Noorderkempen en dat Bd onze eindbestemming is. Ik zie verder dat de 9551 in Bd op de borden staat als extra trein richting Ht en dat hij niet verder rijdt dan Alm?? Op zondag hoort hij normaal tot Asdz te rijden dus geen idee hoe we hier op Alm komen.

Oh laat maar, de 9551 staat nu als opgeheven. Mijn 9243 wordt in elk geval omgeleid via Rsd. Bij aankomst in Bd moest iedereen eruit (trein was propvol, dus hele invasie in Bd). De mcn stapte ook af, terwijl het sein ri Tb op groen ging. Na 10 min is dit weer teruggedraaid en staat het materieel gewoon nog op spoor 4 in Bd.



Laatst bewerkt door Kamehameha op 05-01-2025 15:49


Ik noem VIRM gewoon IRM, of je nu wilt of niet.
 

05-01-2025 15:56:15
geert
geert

Geen treinverkeer van/naar Shl ivm een defecte bovenleiding

 

05-01-2025 16:03:32
Senne
Senne

Quote
geert (05-01-2025 15:56:15):


Geen treinverkeer van/naar Shl ivm een defecte bovenleiding


Volgens omroep in trein 1852 vanwege een geknapte bovemleiding bij shl.

 

05-01-2025 16:11:50
279
279

volgens Prorail:

Effect:

Door een defecte bovenleiding: van, via en naar Schiphol Airport rijden er veel minder treinen. Dit duurt tot ongeveer maandag 6 januari 2:00 uur.

 

05-01-2025 16:40:39
stefanvw14
stefanvw14

Quote
279 (05-01-2025 16:11:50):


volgens Prorail:

Effect:

Door een defecte bovenleiding: van, via en naar Schiphol Airport rijden er veel minder treinen. Dit duurt tot ongeveer maandag 6 januari 2:00 uur.


Uitwerking:
Van en naar Schiphol Airport rijden er geen treinen door een defecte bovenleiding.
Dit duurt ten minste tot 02:00 uur op maandag 6 januari 2025.

Treinmaatregelen

  • Intercity 3500 Venlo - Dordrecht rijdt niet tussen Utrecht Centraal en Leiden Centraal
  • Sprinter 4100 Hoofddorp - Kersenboogerd rijdt niet tussen Amsterdam Sloterdijk en Hoofddorp
  • Sprinter 5700 Utrecht C. - Hoofddorp rijdt niet tussen Hilversum en Hoofddorp
  • Sprinter 8100 Hoofddorp - Amsterdam C. rijdt niet tussen Amsterdam Centraal en Hoofddorp
  • Sprinter 8200 Hoofddorp - Amsterdam C. rijdt niet tussen Amsterdam Centraal en Hoofddorp

Bij geen treinen dan zouden de 700, 800,1800, 2400, 3100, 8300, 8400, 9100, 9300 en 9500 naar mijn idee ook moeten uitvallen.
700 en 800 beide niet verder dan Alm.
1800 rijdt nog 1x per uur Bd - Amfs.
3100 rijdt tussen Asb en Gvc nog 1x per uur. Asb-Nm volgens normaal patroon
9500 rijdt 1x per uur tussen Lls en Rtd, alleen rijdt deze op zondag nooit verder dan Asdz dus beetje bijzondere VSM(2025-defecte-bovenleiding-rotterdam-breda">www.rijdendetreinen.nl).

Nou ik dacht te Bd net de 1863 te nemen die is over hele route opgeheven. Dus waar vroeger, zeg tot en met DRLG 2024, de reizigers van problemen op Shl of op de HSL alleen last hadden tussen Asd, Rtd en Bd, mogen de mensen in Hvs, Amf en Amfs het doen met minder InterCity’s.



Laatst bewerkt door stefanvw14 op 05-01-2025 17:06
 

05-01-2025 16:50:51 1
broek53
broek53

Er moet heel wat draad zijn verfrommeld als er helemaal geen treinen via Schiphol meer rijden. Benieuwd wat voor soort eend er ditmaal tussen de stroomafnemer gezeten heeft ;-) . Dat er wel weer een schandaal met kamervragen van zal komen, lijkt mij wel aannemelijk.

 

05-01-2025 17:01:30
BVisser
BVisser

Asdm 17:00 EST 43xx richting Gd - Rtd - Paris.

 

05-01-2025 17:21:56
noof
noof

Quote
broek53 (05-01-2025 12:56:37):


Sinds vroeg op de dag rijden de IC's tussen Zd en Pmo enkelspoor (en de sprintersrijden niet). Herstel zou vanmiddag klaar moeten zijn. Wordt er dan gewerkt naast een in dienst zijnd spoor? Of kunnen we hieruit afleiden dat het defect zit tussen Zaandam en de Zaanbrug, waar de sporen heel erg apart van elkaar liggen?



Defecte bovenleiding bij km 9.4.

 

05-01-2025 17:26:44
henri1972
henri1972

Volgens de NS-app rijdt er NIETS van/naar Shl. (althans geen trein)

Dan moet er m.i. toch op een cruciaal punt iets defect zijn.



Laatst bewerkt door henri1972 op 05-01-2025 17:27
 

05-01-2025 17:46:18
GerritJan
GerritJan

defecte bovenleiding.

 

05-01-2025 17:47:19
MaxBB
MaxBB

(Ik dacht dat noof het over de bovenleiding bij Shl had)



Laatst bewerkt door MaxBB op 05-01-2025 18:01
 

05-01-2025 18:03:41
rolandrail
rolandrail

Quote
MaxBB (05-01-2025 17:47:19):


(Ik dacht dat noof het over de bovenleiding bij Shl had)



9.4 is inderdaad bij Asra, dan zal er meer stuk zijn dan alleen daar anders zou Shl gewoon bereikbaar moeten zijn vanuit Ledn. Of zijn de stroomgroepen nogal onhandig ingedeeld? :-P

 

05-01-2025 18:22:11
Kamehameha
Kamehameha

De 1165 en 1167 staan allebei gebroederlijk naast elkaar op spoor 3 en 4 in Rtd ivm problemen op de HSL.

Edit: Volgens omroep is de 1165 inmiddels opgeheven

Edit2: Niet dus, vertrekt alsnog met +40



Laatst bewerkt door Kamehameha op 05-01-2025 18:25


Ik noem VIRM gewoon IRM, of je nu wilt of niet.
 

05-01-2025 18:34:14 1
ari
ari

Quote
rolandrail (05-01-2025 18:03:41):


Quote
MaxBB (05-01-2025 17:47:19):


(Ik dacht dat noof het over de bovenleiding bij Shl had)


9.4 is inderdaad bij Asra, dan zal er meer stuk zijn dan alleen daar anders zou Shl gewoon bereikbaar moeten zijn vanuit Ledn. Of zijn de stroomgroepen nogal onhandig ingedeeld? :-P


Een deel van de losgekomen bovenleiding dreigde over andere sporen te waaien. Toen dat gefixt was, was er weer (beperkt) treinverkeer mogelijk door 1 tunnelbuis.

 

05-01-2025 18:42:18
stefanvw14
stefanvw14

Inmiddels werd om 18.10 te Hlm gemeld dat er zeer beperkt treinen rijden tussen Asd, Ass, Asdl, Shl en Hfd. Even kijkend rijden alleen de 8300 en 8400 de rest van de avond. Verder zal Shl voorlopig onbereikbaar blijven.
Hoeveel moeite is het om van de 8300 en 8400 SNG-10/11/12 te maken ipv de samenstellingen tbv TGV-rijden?

 

05-01-2025 18:52:34 2
MasterE
MasterE

28 bakken SNG per uur zal toch wel voldoende zijn op zondagavond.

 

05-01-2025 18:54:14
ToH
ToH

2x Blauwnet D-GTW uit Lw ri Hr om 18:53

 

05-01-2025 19:04:23
Kamehameha
Kamehameha

Het was rond 18.30 uur druk op Rtd qua treinen ri Brussel/Bd. De 1165 mocht dus wel vertrekken uit Rtd met +40 maar rijdt tot Bd. Vervolgens de 9240 naar Brussel erachter, gelijk gevolgd door de 1167. Tegelijkertijd waren er te Rtd ook twee vertraagde Eurostar treinen ri Brussel door het gedoe bij Shl (de 9372 en de 9376). Deze mochten achter de 1167 aan de HSL op.




Ik noem VIRM gewoon IRM, of je nu wilt of niet.
 

05-01-2025 19:44:28
henri1972
henri1972

Quote
stefanvw14 (05-01-2025 18:42:18):


Inmiddels werd om 18.10 te Hlm gemeld dat er zeer beperkt treinen rijden tussen Asd, Ass, Asdl, Shl en Hfd. Even kijkend rijden alleen de 8300 en 8400 de rest van de avond. Verder zal Shl voorlopig onbereikbaar blijven.
Hoeveel moeite is het om van de 8300 en 8400 SNG-10/11/12 te maken ipv de samenstellingen tbv TGV-rijden?



Gelukkig rijden inmiddels de 1800 (1 x per uur) , 3500, 4300 en Eurostar ook weer. Volgens de NS-app dan. Een 3500 ri Ddr reed net volgens die app met 80 km/u bij Riekenpolder aansluiting dus zal het wel kloppen dat deze treinen rijden.

 

05-01-2025 23:51:50
noof
noof

Quote
rolandrail (05-01-2025 18:03:41):


Quote
MaxBB (05-01-2025 17:47:19):


(Ik dacht dat noof het over de bovenleiding bij Shl had)



9.4 is inderdaad bij Asra, dan zal er meer stuk zijn dan alleen daar anders zou Shl gewoon bereikbaar moeten zijn vanuit Ledn. Of zijn de stroomgroepen nogal onhandig ingedeeld? :-P



Haha, Shl was bij 13.3.. of nouja, daar strandde in elk geval de 304155. Ook de 8455 was betrokken, die stond reeds langs het perron te Shl. De bovenleiding zelf was echter al buiten de tunnel kapot.

 

06-01-2025 00:24:01
B77W
B77W

Eurostar 9388 vertrok nagenoeg op tijd in Amsterdam en kwam vlak voor Schiphol met een noodrem tot stilstand. Na enkele minuten verder gereden. Daarna was het vertrek op Schiphol hortend en stotend. Bij binnenkomst Rotterdam weer complete stilstand. Na enkele resets door machinist en de conducteur met circa 60 minuten door kunnen rijden naar Brussel.

 

06-01-2025 01:01:53
treinfan
treinfan

Quote
stefanvw14 (05-01-2025 18:42:18):


Hoeveel moeite is het om van de 8300 en 8400 SNG-10/11/12 te maken ipv de samenstellingen tbv TGV-rijden?


Daarvoor zal je genoeg nieuwe setjes SNG10-12 tevoorschijn moeten toveren, en moeten alle stellen uit de airportsprinter op een opstelspoor geplaatst worden. Overdag aankoppelen van een extra stel is niet mogelijk/toegestaan bij de treinen van de airportsprinter.

 

06-01-2025 01:08:19
Dionysusnu
Dionysusnu

Is dat een technische beperking of alleen procedureel?

 

06-01-2025 05:31:15
stefanvw14
stefanvw14

Quote
treinfan (06-01-2025 01:01:53):


Quote
stefanvw14 (05-01-2025 18:42:18):


Hoeveel moeite is het om van de 8300 en 8400 SNG-10/11/12 te maken ipv de samenstellingen tbv TGV-rijden?


Daarvoor zal je genoeg nieuwe setjes SNG10-12 tevoorschijn moeten toveren, en moeten alle stellen uit de airportsprinter op een opstelspoor geplaatst worden. Overdag aankoppelen van een extra stel is niet mogelijk/toegestaan bij de treinen van de airportsprinter.


Dus het is niet mogelijk om de stelletjes van 8100 en 8200 te gebruiken om de 8300 en 8400 te verlengen bij een calamiteit zoals gisteren. Aangezien deze calamiteit ervoor zorgde dat er maar de helft van de geplande treinen gereden konden worden.

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


06-01-2025 08:13:30
treinfan
treinfan

Quote
Dionysusnu (06-01-2025 01:08:19):


Is dat een technische beperking of alleen procedureel?


Beide.

 

06-01-2025 10:07:12
thom
thom

Er worden toch ook airport sprinter stellen in de regulieren omloop gebruikt ?

 

06-01-2025 11:16:21
Rolffiej19
Rolffiej19

Quote
treinfan (06-01-2025 08:13:30):


Quote
Dionysusnu (06-01-2025 01:08:19):


Is dat een technische beperking of alleen procedureel?


Beide.


Technisch kan een airportsprinter gewoon gecombineerd rijden met een andere 'normale' SNG, alleen dien je het TGV systeem uit te schakelen.



Laatst bewerkt door Rolffiej19 op 06-01-2025 11:16