27-10-2024 10:39:39 | ||
---|---|---|
pjkleton
![]() |
Gisteren reed ik in een trein die reed van Delft naar Amersfoort. Toen ik in de reisplanner keek ,zag ik dat dat trein nr 285xx was geweest Ook terug uit Amf had ik trein nr 285xx. Dat 5xx is een stukje van de trein serie 500 die vanuit Den Haag CS en Rotterdam CS naar het noorden rijdt en flink is ingekort. Weet iemand hier welke voorvoegsels er allemaal zijn voor treinen die gedeeltes rijden van een route ? Peter Laatst bewerkt door moderator op 27-10-2024 11:01 |
27-10-2024 10:58:18 | ||
---|---|---|
Ysbergsla
![]() |
Serie 28500 heeft niets met serie 500 van doen. 28500-28799 zijn treinnummers welke bij werkzaamheden worden gebruikt, veelal voor unieke routes, of omdat een serie in drie delen in opgesplitst. Laatst bewerkt door Ysbergsla op 27-10-2024 10:58 |
27-10-2024 11:03:22 | ||
---|---|---|
JothamvW
![]() |
284xx tot 289xx, alsmede 280xx en 281xx zijn series die de NS gebruikt voor treinen die een alternatieve route rijden tijdens werkzaamheden of evenementen, soms komt het toevallig zo uit dat het laatste getal daarvoor overeenkomt met een relevante treinserie. Treinen die een deel van de route rijden is over het algemeen 700000 plus het normale treinnummer, bijvoorbeeld 703021 Ed-Nm als er door werkzaamheden bij Db Hdr-Ut en Ed-Nm wordt gereden. |
27-10-2024 11:16:29 1 | ||
---|---|---|
Dionysusnu
![]() |
28500 is zoals Ysbergsla uitlegt geen voorvoegsel, maar ze bestaan wel. Als een trein bijvoorbeeld door een storing niet verder rijdt, dan krijgt de vervangende trein vanaf een volgend station dat treinnummer met 3(0) ervoor. Bijvoorbeeld 3626 en 303626. Als die 3-trein dan weer niet verder rijdt, krijg je soms hetzelfde met 1(0) of 2(0), maar dat komt niet vaak voor. Als een serie door werkzaamheden gesplitst is, rijdt één kant vaak met voorvoegsel 7(0). In deze gevallen wordt het treinnummer met nullen opgevuld tot 6 cijfers. 31456>331456, 3626>303626, 560>300560
|
![]() |
advertentie |
27-10-2024 11:18:12 | ||
---|---|---|
bart84
Moderator ![]() |
Er zijn verschillende andere reeksen die een relatie hebben met het originele treinnummer. 300000 + treinnummer: deel twee van een (deels) opgeheven trein. Voornamelijk bij ongeplande verstoringen. 690000 + treinnummer: wordt niet meer zoveel gebruikt, maar was voorheen gebruikt voor een gepland omgeleidde trein. Bijv Ut-Asd via Hvs. 700000 + treinnummer: bij geplande verstoringen (werkzaamheden), waarbij een trein in twee delen rijdt (zoals hiervoor reeds vermeld). 80/81/820000 + treinnummer: het leeg materieel voor of na een reizigerstrein. 7 & treinnummer: idem zoals LM hiervoor, zolang dit maar geen conflict geeft met 7***** reeks. Als er wel een conflict is, wordt vaak een cijfer uit het oorspronkelijke treinnummer gehaald (711655 wordt dan bijv 71655) . Uiteraard zijn hier weer legio uitzonderingen op.
|
27-10-2024 13:00:16 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Heel iets off-topic, maar hoe komen eigenlijk de laatste 2 cijfers tot stand? Ik weet dat even en oneven per richting gaan en 4 per uur oplopen. Maar het is niet zo dat het moment van vertrek vanaf het beginpunt bepalend is, want dan zouden de 11626 en 1726 nooit in Amf naast elkaar kunnen staan. Maar wat nu nog de 916 is (Shl vertrek 7:52 richting Bd), wordt vanaf december de 1818. Dus dezelfde vertrektijd, maar een nummer 2 hoger. Ben dus benieuwd wat daar de methode voor is. |
27-10-2024 18:39:44 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Het grappige is dat je op een reis vaak allemaal treinen hebt met hetzelfde volgnummer. bv Rtd - Zp met 2833, 3133 en 7633. Shl - Hon met 11659, 1759 en 7059 Even nummers richting de Randstad, oneven vanuit de Randstad of in het verlengde daarvan (met natuurlijk maatwerk voor treinen die binnen de Randstad blijven, van buiten de Randstad door de Randstad en dan weer eruit gaan, of treinen waar geen richting Randstad is zoals de 3600). |
27-10-2024 18:44:21 1 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Het basisidee daarvan is dat treinen die ongeveer tegelijk op hetzelfde station zijn, dezelfde laatste twee cijfers hebben. In Amf heb je dus de 11764, dan de 5664, 564 etc. In Ut geeft de 564 weer overstap op de 2064 (die op dezelfde corridor rijdt) Uiteraard zijn er uitzonderingen, en bij treinen die niet in de standaardwaaier uit Ut/Asd rijden (zoals de 3600, 6600) kan dat onmogelijk overal 'aansluiten'. |
27-10-2024 19:32:55 2 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Het principe dateert al uit onheugelijke NS-tijden, inderdaad. Amsterdam CS (als dubbel kopstation) was van oudsher het richtpunt waar even nummers zich heen bewogen en oneven er vanaf. Dat ging pas een beetje mis toen de serie 800 uit Maastricht ging doorrijden naar Zandvoort. Overigens liepen de volgnummer in Asd zelf niet parallel: de Noord-Oost liep bij vertrek voor op de Noord-Zuid (die beide rond .00 en .30 aankwamen en vertrokken), in de zin dat bijvoorbeeld 718 gelijk aankwam met 818, maar 727 gelijk vertrok met 829. Waar dat nu aan lag, heb ik nooit helemaal begrepen. Maar dat even terzijde. |
27-10-2024 22:14:24 | ||
---|---|---|
MetroRET
![]() |
Datzelfde geldt voor de 3500/3700 vanuit Venlo, die met een aantal van 2 hoger is dan de crossplatform aansluitende 1100 in Ehv en 3000 in Ut, terwijl richting Venlo wél dezelfde nummers wordt gehanteerd.
Eveneens is de 2200/2300 hierin ook een mooie uitzondering, waarop de oneven getallen juist naar Asd zijn gericht, ipv vanuit. |
27-10-2024 22:38:11 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Dat laatste zal een overblijfsel zijn uit de tijd dat de IC naar Vs nog in Lls begon. Overigens wordt het ook wel eens omgedraaid, zo was de 3700 vorig jaar nog oneven vanuit Vl, dit jaar even. |
28-10-2024 11:27:22 | ||
---|---|---|
pjkleton
![]() |
Iedereen bedankt voor hun zegje over mijn vraag . Wat Broek schrijft heb ik op de Seinwezwn cursus in 1962 over Asd ook gehoord .er werd vanaf die plaats geteld. Asd lag ook in een "put " ,mss weet Broek wat dat betekende ? Ik dacht dat ook losse loks een eigen treinummer serie hadden ,wel eens gehoord op Post T Rtzg als de trdl een losse lok inlegde naar Dordt b.v. Peter
|
28-10-2024 12:47:00 | ||
---|---|---|
bart84
Moderator ![]() |
Losse loc treinen hebben/hadden vaak een 9**** nummer, maar ik wordt graag verbeterd als dit niet meer zo is. De eerste uitzondering is er ook weer direct, want de LLT Adsw-Mt reed als 82***. Ook kan t zijn dat er geen 'vracht' is en de trein als losse loc onder het reguliere (beladen) treinnummer rijdt. |
28-10-2024 14:41:47 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
De meeste vervoerders hebben hun eigen nummerreeksen voor LLT's, niet alles daarvan zit in de reeks 90000-99999. De meeste nummers 90000-99999 zijn (zowel in NL als in Duitsland) voor LLT's en werktreinen, maar er komen ook ritten voor met andere karakteristieken. De ritten Aswplz-Mt v.v. die je noemt waren oorspronkelijk voorzien voor uitwisseling van divers materieel. In de praktijk waren dat meestal losse locs, maar er is ook o.a. ICR uitgewisseld met die ritten. |
28-10-2024 15:31:53 | ||
---|---|---|
bultena
![]() |
Weet iemand waarom de sprinters naar Lw 2 punten hoger genummerd worden dan de 500, 600, 700, 1800 en 8100 Laatst bewerkt door bultena op 29-10-2024 21:25 |
29-10-2024 07:49:07 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Lewedorp ? Neem aan dat de Leeuwarden = Lw bedoeld. |
29-10-2024 21:26:08 | ||
---|---|---|
bultena
![]() |
Aangepast Lw |
04-11-2024 17:15:21 | ||
---|---|---|
Dionysusnu
![]() |
Wat betreft de 3(0) en 1(0), vandaag was de 633 in 3 delen gesplitst: De 633, 300633, en het laatste deel kreeg 310633. Laatst bewerkt door Dionysusnu op 04-11-2024 17:15 |
04-11-2024 18:04:32 1 | ||
---|---|---|
tieske05
![]() |
|