Ontwikkelingen Dinner Train
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
29-08-2024 11:02:02
phantom
phantom

wattman (28-08-2024 19:05:22):

Ben benieuwd of er nog een bedrijf is dat zich wil wagen aan poging 3, met deze merknaam en het inmiddels in het hele land bekende kleurenschema op de rijtuigen. De tijd zal het leren.

Als TCS bezit blijft houden van rijtuigen en locs,dan is er toch geen noodzaak om die te laten in hun huidige kleurstelling ?
Anders gezegd,stel dat ES zoekt naar een restauratie rijtuig en uitkomt bij TCS,dan kan je een kleurstelling best aanpassen,als dat betekend dat je daarmee weer inkomsten creëert,lijkt me dat beter dan het zo laten en de boel zien verstoffen.
Of zeg ik nu iets heel geks ?

Het jurische deel,dat kan echter wel even gaan duren,er zal 1st bepaald moeten worden wat inboedel is van het failliet gegane bedrijf,dat moet worden beschreven,gecheckt om te zien wat de staat is,dan moet het nog verkocht worden..
Dan is het vervolgens ook nog zo dat bedrijven die claimen gedupeerd te zijn,zich kenbaar moeten maken,dan moet worden bepaald voor hoeveel ze echt gedupeerd zijn.
Is dat gedaan dan gaat men de lijst opstellen naar de grote van het verschuldigde/openstaande bedrag,wat elk bedrijf zeg nog te moeten krijgen voor gedane zaken,de grootste worden het 1st gecompenseerd.
Het is dus te hopen voor alle benadeelde dat er een grote inboedel is,anders zullen er een hoop kunnen fluiten naar hun centen,en meestal zijn dat de mensen van de werkvloer of mensen die iets geboekt hebben,die dat overkomt.
(hoe zou ik dit toch allemaal weten...... :-/ )

29-08-2024 11:22:43
wattman
wattman

Als er geen exploitant zich wil wagen aan het exploiteren van de trein van TCS omdat het concept "Dinner Train" in een slecht dagliicht is komen te staan, dan heeft TCS ook een probleem. Wel een trein, geen inkomsten. De berichten in de pers zijn niet mals, en het verschil tussen exploitant van het restaurant en de eigenaar van het restaurant gaat al snel verloren. Ikzelf zou in elk geval niet happig zijn om na het eerdere faillissement, met het hetzelfde jasje en hetzelfde naampje, nog een keer hetzelfde concept te gaan proberen, als je weet dat je voorganger in de pers "oplichter" genoemd wordt. Hoewel ik natuurlijk ook niet weet tot hoe lang de vieze smaak in de mond bij het (gedupeerde) publiek achter blijft.

Bij het vaststellen van wat in de boedel zit (schulden en baten), zou wel eens de claim van TCS een centrale rol kunnen gaan spelen. Als TCE (inmiddels: de curator) zich op het standpunt gaat stellen dat TCS wanprestatie heeft gepleegd, dan kan dit inderdaad nog een tijdje duren.

29-08-2024 12:45:43
AlexNL
AlexNL

De kleurstelling van de rijtuigen is van TCS, niet van TCE/Dinner Train. Er zijn wat Dinner Train-logo's op geplakt, maar die kun je verwijderen.

29-08-2024 12:50:20
Muizeneus
Muizeneus

En dat is dan precies het probleem, want het publiek zal de kleur van het rijtuig net zozeer (of nog meer) met dinertrain associeren als het logo'tje. Dus TCS zit met onverhuurbare rijtuigen omdat de kleur spreekwoordelijk teveel besmeurd is door de exploitant. En moet dus (op eigen kosten) z'n rijtuigen gaan omschilderen om een nieuwe huurder te kunnen vinden....

Somda In de Wolken Weddings advertentie

29-08-2024 15:16:47
selivio
selivio

Mua, er zijn in Nederland wel vaker faillissementen geweest die nogal groot in de media werden uitgemeten, die daarna best soepel een doorstart hebben gemaakt met dezelfde kleuren en zelfs naam. Zolang er maar naar buiten toe heel duidelijk gecommuniceerd wordt dat er een andere exploitant achter zit, zou dat op zich ook geen probleem moeten zijn.

29-08-2024 16:31:35
bacr
bacr

Heb dat in Frankrijk toevallig de afgelopen zomer in de dienstverlenende industrie een paar keer gezien: 'nouvelle direction' en zelfs eens 'Nouvelle équipe pour mieux vous servir' (een geheel nieuwe ploeg om u beter van dienst te kunnen zijn).

29-08-2024 19:15:04
sjoerd
sjoerd

Ik weet van de inhoud hierbij niets af, maar bij vrijwel ieder faillissement zijn er preferente crediteuren: schuldeisers die altijd voor gaan bij de verdeling van de baten. Degenen die niet als zodanig zijn benoemd, kunnen in de regel fluiten naar minstens een deel van hun geld, zo niet alles wat ze tegoed menen te hebben.

29-08-2024 20:34:03
NS1637
NS1637

selivio (29-08-2024 15:16:47):

Mua, er zijn in Nederland wel vaker faillissementen geweest die nogal groot in de media werden uitgemeten, die daarna best soepel een doorstart hebben gemaakt met dezelfde kleuren en zelfs naam. Zolang er maar naar buiten toe heel duidelijk gecommuniceerd wordt dat er een andere exploitant achter zit, zou dat op zich ook geen probleem moeten zijn.

De Dinner Train is een voorbeeld van een doorstart met dezelfde kleuren. De locs en rijtuigen die Railpromo voor de Dinnertrain gebruikte zijn na hun faillissement door TCS overgenomen zonder dat de kleurstelling (en in de eerste maanden de naam die op de trein stond) is gewijzigd en dat lijkt zonder al te veel problemen te zijn gegaan.

29-08-2024 20:37:23
mren
mren

Ach, de afwikkeling van het faillissement van DAF heeft maar liefst 19 jaar geduurd. Tegen de tijd dat alles afgewikkeld was, draaide DAF al weer de hoogste productiecijfers ooit van meer dan 100 trucks per dag.

29-08-2024 21:17:56
wattman
wattman

We kunnen allerlei goede en minder goede, al dan niet vergezochte, voorbeelden gaan aanhalen. Het balletje ligt nu bij de curator en wat er gaat gebeuren met het merk Dinner Train gaan we wel merken.

Voor wie belangstelling heeft voor drama verhalen en frustratie, er is een (besloten) Facebook groep opgericht voor gedupeerde culinaire liefhebbers. Men kan het adres eenvoudig op Fb vinden.

Voor mij zelf is deze discussie tot een einde gekomen. Wanneer het materieel weer op de baan komt, zal ik ongetwijfeld via de spotters hier lezen.

29-08-2024 21:47:23
mat64Hidde
mat64Hidde

Speculeren is inderdaad maar speculeren maar als bekend wordt of er nog wat gaat gebeuren met de gedupeerden (of hun geld terug komt) en met de rijtuigen, zou ik dat graag willen horen in dit topic. Naar mijn mening is het dus nog niet tijd voor het beëindigen van dit topic.

29-08-2024 21:59:09
Oldskool
Oldskool

mren (29-08-2024 20:37:23):

Ach, de afwikkeling van het faillissement van DAF heeft maar liefst 19 jaar geduurd. Tegen de tijd dat alles afgewikkeld was, draaide DAF al weer de hoogste productiecijfers ooit van meer dan 100 trucks per dag.

Wel dankzij een grote Amerikaanse investeringsmaatschappij. Maar dit even is natuurlijk off-topic 😉

30-08-2024 00:25:12
thom
thom

AlexNL (29-08-2024 12:45:43):

De kleurstelling van de rijtuigen is van TCS, niet van TCE/Dinner Train. Er zijn wat Dinner Train-logo's op geplakt, maar die kun je verwijderen.

Ik zie anders weinig logo's op de trein de afgelopen tijd;

www.flickr.com

phantom (29-08-2024 11:02:02):

wattman (28-08-2024 19:05:22):

Ben benieuwd of er nog een bedrijf is dat zich wil wagen aan poging 3, met deze merknaam en het inmiddels in het hele land bekende kleurenschema op de rijtuigen. De tijd zal het leren.

Als TCS bezit blijft houden van rijtuigen en locs,dan is er toch geen noodzaak om die te laten in hun huidige kleurstelling ?
Anders gezegd,stel dat ES zoekt naar een restauratie rijtuig en uitkomt bij TCS,dan kan je een kleurstelling best aanpassen,als dat betekend dat je daarmee weer inkomsten creëert,lijkt me dat beter dan het zo laten en de boel zien verstoffen.
Of zeg ik nu iets heel geks ?

Het jurische deel,dat kan echter wel even gaan duren,er zal 1st bepaald moeten worden wat inboedel is van het failliet gegane bedrijf,dat moet worden beschreven,gecheckt om te zien wat de staat is,dan moet het nog verkocht worden..
Dan is het vervolgens ook nog zo dat bedrijven die claimen gedupeerd te zijn,zich kenbaar moeten maken,dan moet worden bepaald voor hoeveel ze echt gedupeerd zijn.
Is dat gedaan dan gaat men de lijst opstellen naar de grote van het verschuldigde/openstaande bedrag,wat elk bedrijf zeg nog te moeten krijgen voor gedane zaken,de grootste worden het 1st gecompenseerd.
Het is dus te hopen voor alle benadeelde dat er een grote inboedel is,anders zullen er een hoop kunnen fluiten naar hun centen,en meestal zijn dat de mensen van de werkvloer of mensen die iets geboekt hebben,die dat overkomt.
(hoe zou ik dit toch allemaal weten...... :-/ )

Wat denk je dat de inboedel zal voorstellen bij een horeca onderneming die zelf geen eigen restaurant ruimte heeft ?

Ik denk niet echt dat je daar een grote opbrengst van hoeft te gaan verwachten.

Laatst bewerkt door thom op 30-08-2024 00:30

30-08-2024 09:45:20
bacr
bacr

Oldskool (29-08-2024 21:59:09):

mren (29-08-2024 20:37:23):

Wel dankzij een grote Amerikaanse investeringsmaatschappij. Maar dit even is natuurlijk off-topic 😉

Ik meende een Amerikaanse truckfabrikant (Paccar)

30-08-2024 11:24:47
Oldskool
Oldskool

Klopt. Die is ook in leven gehouden door een investeringsmaatschappij.

30-08-2024 22:57:09
Astraea
Astraea

De vraag gaat eerder zijn: durft er hier iemand nog voor inmiddels de derde keer zijn vingers aan te branden? Twee faillisementen in dit marktsegment is niet bepaald reclame voor investeerders (of een bank).

31-08-2024 18:44:12
aarclay
aarclay

Voor wie nog interesse heeft in een interessant achtergrondartikel:

www.deondernemer.nl

Het artikel stelt dat de schuld tegen de 1 miljoen euro oploopt. En op Facebook is er een groep waarin tientallen gedupeerden zich gemeld hebben, en dus achteraan de rij mogen aansluiten.

31-08-2024 23:42:54
thom
thom

Die Facebook groep was inmiddels 2 dagen geleden hier al ter sprake gekomen.

02-09-2024 17:05:17
phantom
phantom

Voor degene die nog opzoek zijn naar wat actuele totaal info aangaande het faillissement van Dinner Train,hier een online artikel wat gisteren is verschenen.
Dinner Train trekt spoor van financiële vernieling - RTV Drenthe

Laatst bewerkt door phantom op 02-09-2024 17:06

02-09-2024 18:11:51
VIRMm1
VIRMm1

Sjiek ook dat eigenaar Beltz nergens beschikbaar is voor commentaar

02-09-2024 18:48:46 1
mren
mren

Dat is toch ook niet verplicht? Het is toch allemaal in handen van de curator dan kan het geen kwaad om gewoon je mond te houden en die man zijn werk te laten doen. Als hij paulianeus handelen ontdekt, komt dat in zijn verslag of komt er zelfs aangifte. Maar van die aantijgingen van "oplichting" is nog weinig bewezen.

03-09-2024 08:17:22
wattman
wattman

Gelukkig is de zomervakantie en daarmee de komkommertijd ook in Drenthe voorbij, en zal het uitmelken door journalisten van frustraties van gedupeerden die hun geld niet terugkrijgen wel spoedig stoppen. "Pollens, wat een heisa" (1973)

03-09-2024 10:29:07
gvttreinen
gvttreinen

Barend Servet?

03-09-2024 16:24:10
MVB
MVB

wattman (03-09-2024 08:17:22):

Gelukkig is de zomervakantie en daarmee de komkommertijd ook in Drenthe voorbij, en zal het uitmelken door journalisten van frustraties van gedupeerden die hun geld niet terugkrijgen wel spoedig stoppen. 'Pollens, wat een heisa' (1973)

Wat een reactie. Als je het artikel leest heeft men nog reizen verkocht terwijl er problemen in aantocht waren. Gedupeerden zijn hier niet voor slechts een paar tientjes het schip in gegaan, maar voor honderden euro's. Dat daar aandacht voor is heeft niks met uitmelkerij te maken. De gang van zaken door Dinner Train lijkt meer op uitmelking.

Laatst bewerkt door MVB op 03-09-2024 16:27

04-09-2024 16:18:57
phantom
phantom

Wat ik me afvraag,omdat er online een artikel is te vinden met de tekst: wellicht is er voor gedupeerde reizigers toch nog iets te regelen.
Is hoe men dat dan denkt te doen ?
Zelfs als uitmelking/fraude in het spel blijkt te zijn,of handelen met voorbedachte rade,wat denkt men dan voor de gedupeerde reizigers nog te kunnen doen als alles wat onder de bv dinner train valt is verkocht en de opbrengsten zijn verdeeld onder de grotere spelers die schade hebben ondervonden,ofwel de diverse bedrijven/belastingdienst etc ??
Pluk maar veren van een kip die kaal is.
Of zou men in dat geval ook prive bezit in beslag gaan nemen om zoiets te bewerkstelligen ??

04-09-2024 16:35:32
AlexNL
AlexNL

Bij het faillissement van de Railpromo Dinner Train hebben mensen die al tickets gekocht hadden de mogelijkheid gekregen om tegen een bescheiden bedrag (€ 10?) een rit te maken met de nieuwe Dinner Train. Misschien hoopt men dat een tweede doorstart haalbaar is waarbij zoiets ook gerealiseerd kan worden.

04-09-2024 17:28:43
hellfire
hellfire

phantom (04-09-2024 16:18:57):

Zelfs als uitmelking/fraude in het spel blijkt te zijn,of handelen met voorbedachte rade,wat denkt men dan voor de gedupeerde reizigers nog te kunnen doen als alles wat onder de bv dinner train valt is verkocht en de opbrengsten zijn verdeeld onder de grotere spelers die schade hebben ondervonden,ofwel de diverse bedrijven/belastingdienst etc ??
Pluk maar veren van een kip die kaal is.
Of zou men in dat geval ook prive bezit in beslag gaan nemen om zoiets te bewerkstelligen ??

Om "privebezit in beslag te nemen" moet je voor de rechtbank bewijzen dat er sprake is van bestuurdersaansprakelijkheid. Dat is in de praktijk heel lastig en een rechter zal de argumenten vaak toetsen aan de beklamel-norm. Ik ben geen jurist, dus ik kan die norm niet uitleggen, maar als ik via google zoek naar uitleg, dan lijkt me dat vrij lastig om als gedupeerde van de Dinnertrain daar een zaak van te kunnen maken.

04-09-2024 19:00:55 1
BVisser
BVisser

Of zou men in dat geval ook privebezit in beslag gaan nemen om zoiets te bewerkstelligen ??

Je kijkt te vaak naar deurwaardersprogramma's op tv. Als er onderdaan de streep geen geld meer is om klanten te compenseren hangt het van de boekingsvoorwaarden af of het zin heeft om een advocaat in te schakelen.

05-09-2024 16:37:38
phantom
phantom

Duidelijk verhaal dank voor de uitleg allemaal.
@BVisser,het zal je verbazen,maar als er iets is waar ik nou juist nog nooit naar heb gekeken/zal gaan kijken,dan is t dat soort programma's wel.
Een beetje ervaring als werknemer van een failliet verklaard transport bedrijf ,enige jaren terug echter wel,vandaar m'n interesse omdat ik soms wel is dingen heb opgezocht en afvroeg ,toen ikzelf de klos was en heel wat geld kwijt ben geraakt voor mijn pensioen bij die werkgever.

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!

05-09-2024 18:55:52
john2
john2

phantom (05-09-2024 16:37:38):

Duidelijk verhaal dank voor de uitleg allemaal.
@BVisser,het zal je verbazen,maar als er iets is waar ik nou juist nog nooit naar heb gekeken/zal gaan kijken,dan is t dat soort programma's wel.
Een beetje ervaring als werknemer van een failliet verklaard transport bedrijf ,enige jaren terug echter wel,vandaar m'n interesse omdat ik soms wel is dingen heb opgezocht en afvroeg ,toen ikzelf de klos was en heel wat geld kwijt ben geraakt voor mijn pensioen bij die werkgever.

In mei 1984 ging zoals al maanden tevoren mijn werkgever failliet, geen transport sector, houtverwerking bedrijf.

Omdat ik vanwege dit faillissement geen pensioen premie kon afdragen werd mijn pensioen in feite bevroren tot ik de pensioengerechtigde leeftijd zou bereiken, jaren later, 67 jaar.

Omdat er geen premie meer werd afgedragen werd er de helft van het opgebouwde pensioen me afgenomen. Dit na 12 en een half jaar trouwe dienst.

In februari werd bij mijn koperen feest nog een toespraak gehouden, allemaal bla bla, omdat ze toen al wisten dat het een aflopende zaak zou zijn.

Had nog geluk dat ik nog een half maandsalaris in een enveloppe meer kreeg.

Begin mei kwam ik voor werk tijd de fabriekshal in en alle machines 's nachts door de bank er uit gehaald,

Ook al zie het aan komen, dan nog komt het lullig over, excuseer het woord, moest er even uit.

06-09-2024 00:14:45
thom
thom

BVisser (04-09-2024 19:00:55):

Of zou men in dat geval ook privebezit in beslag gaan nemen om zoiets te bewerkstelligen ??

Je kijkt te vaak naar deurwaardersprogramma's op tv. Als er onderdaan de streep geen geld meer is om klanten te compenseren hangt het van de boekingsvoorwaarden af of het zin heeft om een advocaat in te schakelen.

En wat gaat die advocaat dan doen, geld halen bij een failliete bv ?

Als daar nog geld zat, dan waren ze of niet failliet, of had de curator dat geld alwel gevonden...

06-09-2024 06:37:28 1
gvttreinen
gvttreinen

De bekende kale kip..

06-09-2024 08:06:31 1
brun
brun

Heb dit zelf ook wel eens gehad (als zzp'er). Een veelbelovende opdrachtgever ontpopte zich tot luchtkasteel. Dat werd na een maand of drie al duidelijk werd, was toch het toen al te laat. Want plotseling vroeg een (ons onbekende) eerdere leverancier het faillissement van de opdrachtgever-BV aan. Daardoor kregen een reclamebureau en ik samen minstens 15k euro aan rekeningen en gemaakte kosten niet meer betaald.

We waren al begonnen met het werk, want dat had hij heel dringend nodig, zo beweerde hij.

We hadden de eerste facturen ook al na een maand gestuurd, maar die waren "in de chaos blijven liggen".

Hoe frustrerend en oneerlijk dat ook is, je kunt er heel weinig aan doen, want geen geld = geen geld. Weliswaar is die man later strafrechtelijk veroordeeld voor z'n handelen - hij had iedereen dingen beloofd die helemaal niet bestonden - maar ook dan krijg je die facturen niet betaald. Ik heb het maar als leergeld geaccepteerd en mezelf beloofd dat ik me nooit meer in zo'n situatie laat trekken - als een eerste factuur bij een nieuwe opdrachtgever niet op tijd wordt betaald, stop ik onmiddellijk met werken tot 't is opgelost.

Dat heeft in dit geval de eigenaar van de treinen blijkbaar ook gedaan. Ik snap het wel.

06-09-2024 19:49:42
Spw
Spw

Toch partijen die het nog durven? Of zouden die andere doelen hebben...
En dat TCE de treinen overgenomen had lijkt me een journalist die ergens TCS en TCE door elkaar gehaald heeft...

https://www.nu.nl/economie/6327271/vier-kandidaten-voor-overname-failliet-dinner-train.html

06-09-2024 20:35:03
AlexNL
AlexNL

Spw (06-09-2024 19:49:42):

Als Dinner Train compleet kansloos zou zijn, zou het het geen 9 jaar hebben uitgehouden. Het is een bestaand concept en er is inmiddels wel redelijk wat informatie beschikbaar over hoe het concept het doet bij klanten (marktonderzoeken, klanttevredenheidsonderzoeken, verkoopcijfers, enzovoorts).

Dinner Train een tweede doorstart geven is zo gek nog niet, zolang maar duidelijk is waarom Dinner Train dit keer failliet is gegaan zodat voorkomen kan worden dat het nog een keer gebeurt.

07-09-2024 07:34:52
MennoSBB
MennoSBB

Waarom zou het een doorstart moeten zijn?

Er is geen enkele reden waarom een geïnteresseerde ondernemer niet direct contact kan opnemen met TCS om te kijken wat de mogelijkheden zijn voor de huur van de treinen. Het servies of het boekingssysteem is verder niet heel interessant als een horecaondernemer bijvoorbeeld al restaurants en een catering service heeft.

Dan kan er gestart worden zonder enige link met de failliete partij.

07-09-2024 10:11:14
wattman
wattman

Ik denk dat de curator én de schuldeisers (waaronder TCS) erg blij zullen zijn als het complete bedrijf, met handelsnaam en servies, etc, etc in het geheel overgenomen wordt. Dat zal wat meer opbrengen, dan alles los verkopen schat ik zo in.

07-09-2024 13:23:53
john2
john2

En dat TCE de treinen overgenomen had lijkt me een journalist die ergens TCS en TCE door elkaar gehaald heeft...

https://www.nu.nl/economie/6327271/vier-kandidaten-voor-overname-failliet-dinner-train.html

Direct aan klikbare link.

www.nu.nl

08-09-2024 14:52:00
D-Train
D-Train

Die journalist heeft dat helemaal niet door elkaar gehaald, alleen is dat niet het hele verhaal. Na het faillissement in 2019 heeft TCE / Tim Beltz inderdaad het matieel overgenomen (in het faillissementverslag staat overigens Jump Participation Holding B.V. maar dat is ook van Beltz). Alleen heeft Beltz het materieel later weer verkocht aan TCS, zo las ik in www.rtvdrenthe.nl

29-09-2024 10:07:37
gvttreinen
gvttreinen

De failliesementverslagen zijn inmiddels te downloaden van www.faillissementsdossier.nl (inloggen noodzakelijk, gratis te registreren)

29-09-2024 17:30:40
wattman
wattman

Je linkt naar een commercieel bedrijf dat openbare data doorschuift. Liever deze originele bron raadplegen:

insolventies.rechtspraak.nl (TCE)

insolventies.rechtspraak.nl (van de lege vennootschap Train Events - niet zo spannend)

29-09-2024 19:09:41
zigzag
zigzag

Als je van 3400 klanten geld aan neemt om een rit met de dinnertrein te kunnen doen, hoeveel succesvolle ritten moet je dan maken om dat waar te kunnen maken?

30-09-2024 12:46:45
mdeen
mdeen

Ze reden met twee rijtuigen. Op foto's zie ik iets van 30 zitplaatsen, als dat in beide rijtuigen is dan kom je op 56 ritten.

30-09-2024 12:55:59 1
geert
geert

Ze reden de laatste periode met 5 of 6 rijtuigen

30-09-2024 13:30:05 2
thom
thom

mdeen (30-09-2024 12:46:45):

Ze reden met twee rijtuigen. Op foto's zie ik iets van 30 zitplaatsen, als dat in beide rijtuigen is dan kom je op 56 ritten.

Het rijden met 2 rijtuigen was tot 5 jaar jaar geleden, het was al in maart 2019 dat er 2 WRmz'en vast aan de trein toegevoegd waren.

29-10-2024 14:26:03
Rolffiej19
Rolffiej19

Definitief einde voor Dinner Train: www.nu.nl

06-11-2024 08:33:34
Gydo
Gydo

TCS 101003 heeft gisteravond vier WRmz-rijtuigen en een TRI BDcm gebracht, het transport ging naar Crailsheim, met in Bh een locwissel, wat de tractie in Duitsland was weet ik niet, mss een TCS 101. Op de WRmz'en waren de TCS logo's verwijderd en op een deel van de rtg'en zaten Happy Train logo's.

06-11-2024 18:39:53
treinhobby
treinhobby

De voormalige DB 101 zijn nu TCS 103’s.

De TCS 101xxx rijden in Nederland.

Om het makkelijk te houden…

07-11-2024 06:44:32
BVisser
BVisser

Het is maar hoe je daar tegenaan kijkt. Veel interessanter vind ik of dat onverbouwde (witte) rijtuigen waren uit de aankoop van 15 DB-rijtuigen of (blauwe) rijtuigen die in de Dinnertrain gereden hebben.

07-11-2024 11:03:44
thom
thom

Sowieso gaat het over rijtuigen van TCS, en heeft het eigenlijk bar weinig met de Dinner Train te maken ;)

07-11-2024 12:11:58
Gydo
Gydo

thom (07-11-2024 11:03:44):

Sowieso gaat het over rijtuigen van TCS, en heeft het eigenlijk bar weinig met de Dinner Train te maken ;)

Tuurlijk wel, net als de boel failliet is verklaard, vertrekken er vier DinnerTrain rijtuigen naar Crailsheim, met een TRI BDcm die hiervoor in de European Sleeper zat, opvallend omdat ze vorig jaar al zijn opgeknapt.

Laatst bewerkt door Gydo op 07-11-2024 12:18

07-11-2024 13:10:52
JHS2013
JHS2013

Rijtuigen die naar een werkplaats gaan zouden iets zeggen over een failliet bedrijf of over de niet-failliete opdrachtnemer daarvan?

07-11-2024 13:48:45
brun
brun

Zag ik het trouwens goed daarnet, staan er twee TCS-rijtuigen in Den Bosch gestald?

07-11-2024 13:54:40
martijn
martijn

Al een jaartje of zo

Somda In de Wolken Weddings advertentie

07-11-2024 13:54:43
stefanvw14
stefanvw14

Klopt die staan er al enige tijd. Wel geheel ontdaan van alle verwijzigingen naar waar ze voorheen voor werden gebruikt.

07-11-2024 14:04:20
martijn
martijn

Voor de administratie: het zijn de Buffetrijtuigen 61 84 88-70 022-9 en 026-0 in 1970 voor de SNCF gebouwde Gril-express-rijtuigen die samen met (en later zonder) het panoramarijtuig de eerste edities van de Dinner Train reden. Later aangevuld met de eerste Duitse rijtuigen.

07-11-2024 19:10:55
TCSFan
TCSFan

stefanvw14 (07-11-2024 13:54:43):

Klopt die staan er al enige tijd. Wel geheel ontdaan van alle verwijzigingen naar waar ze voorheen voor werden gebruikt.

Welke dan? Dat heeft er nooit op gestaan toch...

07-11-2024 19:13:08
TCSFan
TCSFan

Gydo (07-11-2024 12:11:58):

Tuurlijk wel, net als de boel failliet is verklaard, vertrekken er vier DinnerTrain rijtuigen naar Crailsheim, met een TRI BDcm die hiervoor in de European Sleeper zat, opvallend omdat ze vorig jaar al zijn opgeknapt.

Je kunt van alles verzinnen maar twee van de vier WRmz hebben Crailsheim nog niet gezien de afgelopen 10 jaar en de andere twee zijn er voor nawerk. Dus is het transport opvallend of de dikte van de dikke duim?

07-11-2024 19:14:37 2
thom
thom

Heel simpel, niet alles wat met TCS te maken heeft is direct Dinnertrain, dat was maar één van de klanten van TCS.

Het zijn dan ook geen 'Dinnertrain' rijtuigen.

Laatst bewerkt door thom op 07-11-2024 19:19

08-11-2024 08:24:38
Gydo
Gydo

thom (07-11-2024 19:14:37):

Heel simpel, niet alles wat met TCS te maken heeft is direct Dinnertrain, dat was maar één van de klanten van TCS.

Het zijn dan ook geen 'Dinnertrain' rijtuigen.

Ah oke, sorry dan is het mijn fout.

Laatst bewerkt door Gydo op 08-11-2024 08:24

08-11-2024 10:06:48
sik214
sik214

martijn (07-11-2024 14:04:20):

Voor de administratie: het zijn de Buffetrijtuigen 61 84 88-70 022-9 en 026-0 in 1970 voor de SNCF gebouwde Gril-express-rijtuigen die samen met (en later zonder) het panoramarijtuig de eerste edities van de Dinner Train reden. Later aangevuld met de eerste Duitse rijtuigen.

Waarvan één van de 2 nu 027 is volgens mij ivm een administratieve fout (delete knop) bij de NVR-systeembeheerder....

08-11-2024 10:37:40
103 220-0
103 220-0

stefanvw14 (07-11-2024 13:54:43):

Dan is de tweede terug. Een tijd geleden was één van de rijtuigen opgehaald (o.a. met behulp van de G400).

08-11-2024 11:23:29
thom
thom

sik214 (08-11-2024 10:06:48):

martijn (07-11-2024 14:04:20):

Waarvan één van de 2 nu 027 is volgens mij ivm een administratieve fout (delete knop) bij de NVR-systeembeheerder....

De 026 gaat al enige jaren door het leven als 027 inderdaad.

07-06-2025 07:34:37
R1-2010
R1-2010

En daar gaan we weer met een Dinnertrain achtig concept (in België, dat dan wel)... Boek je rit bij The Rolling Tables Geen idee wie er achter zit, maar vanuit Nederland staan ook kerstmarkt ritjes naar Duitsland op de planning.

07-06-2025 07:52:31
martijn
martijn

Binnen Nederland zijn vanuit Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag ook enkele kerstlunch- en diners te boeken.

Leuk ook die beelden van de oude Dinner Train op de site.

Laatst bewerkt door martijn op 07-06-2025 09:00

07-06-2025 08:55:03
thom
thom

Waarom zouden die foto's niet gewoon nieuw gemaakt kunnen zijn, en moeten ze van de oude Dinnertrain zijn volgens jou?

Het lijkt mij, zoals te verwachten was te gaan te gebeuren, gewoon een nieuwe partij die de rijtuigen huurt.

07-06-2025 08:59:21
martijn
martijn

Ik zet nergens neer dat het 'oude beelden' zijn he, maar het zijn toch echt de voormalige (door mij verwoord als 'oude') DinnerTrain rijtuigen.

07-06-2025 09:03:34
thom
thom

Ah ja ok, het is net hoe je het 'oude' in de zin opvat ;)

07-06-2025 09:18:28
MennoSBB
MennoSBB

Mogelijk heeft deze partij de bescheiden boedel opgekocht en was het promo materiaal daar onderdeel van.

07-06-2025 09:33:05
Spw
Spw

Interessant! The Rolling Tables is in Nederland overigens op hetzelfde adres ingeschreven als HappyTrain volgens de KVK

07-06-2025 11:13:12
phantom
phantom

thom (07-06-2025 08:55:03):

Waarom zouden die foto's niet gewoon nieuw gemaakt kunnen zijn, en moeten ze van de oude Dinnertrain zijn volgens jou?

Het lijkt mij, zoals te verwachten was te gaan te gebeuren, gewoon een nieuwe partij die de rijtuigen huurt.

Er is wel degelijk (ook) gebruik gemaakt van oude beelden,op de genoemde site vind je o.a. een foto van iemand van het personeel die uit de deuropening van het 1st rijtuig achter de loc ,langs de trein kijkt.
De loc is 1 van 1700en in dinnertrain/tcs jasje.
Ik vermoed dat die locs niet mogen en kunnen rijden in Belgie ;-)
En recentelijk is er volgens mij geen dinnertrain meer op het spoor geweest met gasten aan boord en personeel in 'uniform'

OF mijn volgende vraag hier ook thuis hoort,dat weet ik niet zeker,verplaats het anders maar naar waar het wel thuis hoort.
Het uitzichts rijtuig wat in Coevorden staat,word die nog ingezet voor deze nieuwe ontwikkeling,na grondig onderhoud en andere nodige zaken ?
Of was de eigenaar van dinnertrain nu niet de eigenaar van dat ding ?
Het is ooit wel is gemeld op dit forum,maar ik kan het niet meer terug vinden.

Laatst bewerkt door phantom op 07-06-2025 11:15

07-06-2025 11:27:23
thom
thom

Waarom zou het dan een oude foto moeten zijn, wat je zelf al zegt is het de huisstijl van TCS/Happytrain, en dat veranderd niets aan met een nieuwe huurder van de rijtuigen.

En je kunt het ook nog omdraaien, misschien is de trein dus wel al een keer op pad geweest, gezien de foto's die getoond zijn ;)

Laatst bewerkt door thom op 07-06-2025 11:29

07-06-2025 11:54:33 1
jor[D]1
jor[D]1

Vooral bijzonder dat er al allemaal verhalen van 'wat gasten zeggen' op hun site staan. Ik denk dat het meerendeel van de klanten van dit concept onder de vorige naam aanzienlijk minder tevreden zijn.

Nep reviews/beoordelingen ter reclame zijn overigens bij wet verboden tegenwoordig. En deze zijn overduidelijk nep of over een ander bedrijf, want er heeft nog geen trein van ze gereden.

Laatst bewerkt door jor[D]1 op 07-06-2025 12:06

07-06-2025 12:07:31
sm@rkie
sm@rkie

phantom (07-06-2025 11:13:12):

Er is wel degelijk (ook) gebruik gemaakt van oude beelden,op de genoemde site vind je o.a. een foto van iemand van het personeel die uit de deuropening van het 1st rijtuig achter de loc ,langs de trein kijkt.
En recentelijk is er volgens mij geen dinnertrain meer op het spoor geweest met gasten aan boord en personeel in 'uniform'

trein heeft volgens mij begin oktober gereden... misschien zijn er toen wel gewoon foto's gemaakt.
en die recenties kunnen vast ook van die rit zijn.

Laatst bewerkt door sm@rkie op 07-06-2025 12:09

07-06-2025 14:53:54
NS1637
NS1637

jor[D]1 (07-06-2025 11:54:33):

Vooral bijzonder dat er al allemaal verhalen van 'wat gasten zeggen' op hun site staan. Ik denk dat het meerendeel van de klanten van dit concept onder de vorige naam aanzienlijk minder tevreden zijn.

Nep reviews/beoordelingen ter reclame zijn overigens bij wet verboden tegenwoordig. En deze zijn overduidelijk nep of over een ander bedrijf, want er heeft nog geen trein van ze gereden.

Een van de reviews heeft het over een promotionele rit Hlm-Asd-Ut-Rtd-Gv-Hlm tussen 10:30 en 18:30, toen/als die heeft gereden moeten er spotters zijn geweest die hem hebben gezien.

07-06-2025 15:05:58
Ysbergsla
Ysbergsla

De reviews lezen alsof men ervoor betaald heeft gekregen, of ze door K.I. werden geschreven.

07-06-2025 15:23:45
geert
geert

jor[D]1 (07-06-2025 11:54:33):

Ik zou zeggen doe een melding bij de ACM

07-06-2025 15:24:33
geert
geert

thom (07-06-2025 08:55:03):

De loc is 1 van 1700en in dinnertrain/tcs jasje.
Ik vermoed dat die locs niet mogen en kunnen rijden in Belgie ;-)

OF mijn volgende vraag hier ook thuis hoort,dat weet ik niet zeker,verplaats het anders maar naar waar het wel thuis hoort.
Het uitzichts rijtuig wat in Coevorden staat,word die nog ingezet voor deze nieuwe ontwikkeling,na grondig onderhoud en andere nodige zaken ?
Of was de eigenaar van dinnertrain nu niet de eigenaar van dat ding ?
Het is ooit wel is gemeld op dit forum,maar ik kan het niet meer terug vinden.

Dat rijtuig schijnt van een particulier te zijn en niet rijvaardig

07-06-2025 15:30:49
Roland55
Roland55

Spw (07-06-2025 09:33:05):

Interessant! The Rolling Tables is in Nederland overigens op hetzelfde adres ingeschreven als HappyTrain volgens de KVK

Dit kan allemaal niet toevallig meer zijn! Het lijkt gezien alle informatie hier gedeeld over de Dinertrain / Happytrain /TCS in welke vorm, met welke BV en gevestigd waar dan ook, zo langzamerhand op faillssementsfraude.

07-06-2025 16:51:44 2
geert
geert

En waar baseer je die beschuldiging op?

07-06-2025 18:07:30
AlexNL
AlexNL

Roland55 (07-06-2025 15:30:49):

Dit kan allemaal niet toevallig meer zijn! Het lijkt gezien alle informatie hier gedeeld over de Dinertrain / Happytrain /TCS in welke vorm, met welke BV en gevestigd waar dan ook, zo langzamerhand op faillssementsfraude.

Een zware beschuldiging die op niets is gebaseerd.

De hele spin aan bedrijven rond Dinner Train / TCS is niets meer dan risicospreiding. Als alles in één bedrijf zou zitten (zoals ten tijde van Railpromo) gaat bij een faillissement alles ten onder en heb je niks meer. De boel opdelen in verschillende rechtspersonen is juridisch verstandig.

07-06-2025 23:18:47 2
thom
thom

Ik vraag mij toch af waarom er hier op het forum altijd alleen met een blik gekeken wordt die altijd maar een negatieve of argwanende insteek hebben... Allerlei beschuldigingen zonder enige onderbouwing of op de hoogte zijn geweest van de gang van zaken daarbij, en niemand die gewoon blij kan zijn dat er weer wat unieks ondernomen word op het spoor.

Zoals al vaker uitgelegd is, de vennootschap achter Dinnertrain (wat als horeca onderneming het concept uitbate en exploiteerde) was van een andere ondernemer dan de TCS waar de trein gehuurd werd.

Laatst bewerkt door thom op 07-06-2025 23:30

08-06-2025 11:29:28
phantom
phantom

sm@rkie (07-06-2025 12:07:31):

trein heeft volgens mij begin oktober gereden... misschien zijn er toen wel gewoon foto's gemaakt.

Dat zou best kunnen,maar er is 1 ding waar ik meezit in dat geval.
Het aanbod van de nieuwe uitbater van dinnertrain(zoals ik het dan maar even noem) is geheel gebaseerd op ritten in Belgie.
Ik zie tenminste online nergens routes die suggereren dat die trein de grens met NL overkomt.
Als het geheel i.d.d. de grens niet overkomt,hoe kan je dan een 1700 gebruiken in Belgie ?
Verder vraag ik me af,die rijtuigen die men huurt/gaat huren van TCS,zijn die toegelaten in Belgie ?

Verder is het te hopen voor de nieuwe "eigenaar" van het concept,dat het bij hem wel beter van de grond komt en een langer leven is beschoren.

@ geert,
Dank voor de toelichting.

08-06-2025 11:46:08
geert
geert

In België kunnen de 1700-en niet rijden. Het oorspronkelijke plan was om met de reeks 27 van Certus rail te rijden. TCS heeft inmiddels (als eerste?) particuliere vervoerder wel een toelating om in België met reizigers te rijden. Dat hebben ze inmiddels ook al gedaan bij TSP ritten. De rijtuigen zijn toegelaten dus ook dat is geen probleem. De Certus reeks 27-en kunnen tot december 2027 blijven rijden, de toestemming om zonder ETCS in België te rijden is net twee jaar verlengd. Of er plannen zijn om in deze locs ETCS in te bouwen weet ik niet

08-06-2025 12:46:01 1
martijn
martijn

phantom (08-06-2025 11:29:28):

Het aanbod van de nieuwe uitbater van dinnertrain(zoals ik het dan maar even noem) is geheel gebaseerd op ritten in Belgie.

Ook even bij het aanbod gekeken, maar Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht zijn plaatsen van waaruit verschillende dinerriten vertrekken, maar momenteel (nog) geen onderdeel van België zijn. En ook de ritten vanuit Tilburg via de Oude Lijn, Amersfoort, Deventer en Hengelo naar Duitsland komen niet over Belgisch grondgebied.

08-06-2025 17:43:54
AlexNL
AlexNL

Verder vraag ik me af,die rijtuigen die men huurt/gaat huren van TCS,zijn die toegelaten in Belgie ?

Als ik het goed heb heeft TCS/HappyTrain de beschikking over een aantal (15?) WRmz-rijtuigen die zijn overgenomen van DB (BordRestaurant), die dingen kunnen in vrijwel heel Europa rijden.

08-06-2025 18:19:39
Gydo
Gydo

AlexNL (08-06-2025 17:43:54):

Als ik het goed heb heeft TCS/HappyTrain de beschikking over een aantal (15?) WRmz-rijtuigen die zijn overgenomen van DB (BordRestaurant), die dingen kunnen in vrijwel heel Europa rijden.

Inderdaad 15 WRmz rijtuigen plus 4 WRmh (Ex NS/SNCF), die laatste kunnen ook bijna heel Europa door, zelfs Turkije staat er op het landenpakket.

08-06-2025 21:32:06
Fairrail
Fairrail

sm@rkie (07-06-2025 12:07:31):

Dat zou best kunnen,maar er is 1 ding waar ik meezit in dat geval.
Ik zie tenminste online nergens routes die suggereren dat die trein de grens met NL overkomt.
Als het geheel i.d.d. de grens niet overkomt,hoe kan je dan een 1700 gebruiken in Belgie ?

Verder is het te hopen voor de nieuwe 'eigenaar' van het concept,dat het bij hem wel beter van de grond komt en een langer leven is beschoren.

@ geert,
Dank voor de toelichting.

Er is nooit een echte nieuwe 'eigenaar' geweest, misschien alleen op papier ;-)

Laatst bewerkt door Fairrail op 08-06-2025 21:33

08-06-2025 22:05:02
thom
thom

geert (08-06-2025 11:46:08):

In België kunnen de 1700-en niet rijden. Het oorspronkelijke plan was om met de reeks 27 van Certus rail te rijden. TCS heeft inmiddels (als eerste?) particuliere vervoerder wel een toelating om in België met reizigers te rijden. Dat hebben ze inmiddels ook al gedaan bij TSP ritten. De rijtuigen zijn toegelaten dus ook dat is geen probleem. De Certus reeks 27-en kunnen tot december 2027 blijven rijden, de toestemming om zonder ETCS in België te rijden is net twee jaar verlengd. Of er plannen zijn om in deze locs ETCS in te bouwen weet ik niet

TCS rijdt ook nog 6 dagen per week de European Sleeper door België heen onder diezelfde licentie ;)

08-06-2025 22:13:13
Gydo
Gydo

thom (08-06-2025 22:05:02):

geert (08-06-2025 11:46:08):

TCS rijdt ook nog 6 dagen per week de European Sleeper door België heen onder diezelfde licentie ;)

En doet onregelmatig overbrengingsritten voor Lineas of OBB:)

Laatst bewerkt door Gydo op 08-06-2025 22:13

09-06-2025 12:10:19
phantom
phantom

martijn (08-06-2025 12:46:01):

Ook even bij het aanbod gekeken, maar Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht zijn plaatsen van waaruit verschillende dinerriten vertrekken, maar momenteel (nog) geen onderdeel van België zijn. En ook de ritten vanuit Tilburg via de Oude Lijn, Amersfoort, Deventer en Hengelo naar Duitsland komen niet over Belgisch grondgebied.

Of er is sinds gisteren morgen e.e.a. aangepast aan die site, of ik heb zitten slapen,gisteren heel NL qua aanbod niet gezien/gevonden.
Afijn,duidelijk verhaal verder ;-)

09-06-2025 17:49:18 1
brun
brun

Nou is de Dinner Train naar mijn mening een prachtig initiatief, ik hoop ook echt dat het een succes wordt. Maar als dit klopt:

Fairrail (08-06-2025 21:32:06):

... dan vind ik daar wel wat van. Ondernemers die failliet gaan en hun leveranciers plus (zzp-)medewerkers met onbetaalde rekeningen laten zitten, om vervolgens exact hetzelfde kunstje weer opnieuw op te starten...? Dat is laag.

Mag toch hopen dat iemand anders de boel heeft overgenomen.

09-06-2025 19:42:26 2
Gydo
Gydo

Vandaag is de TCS 111 189 met twee HappyTrain WRmz rijtuigen uit Crailsheim naar Venlo onderweg, waar de 101002 de rit verder overneemt naar Amersfoort.

09-06-2025 23:39:39
sm@rkie
sm@rkie

Loc is niet van tcs, maar van DB

10-06-2025 01:18:43
thom
thom

brun (09-06-2025 17:49:18):

Nou is de Dinner Train naar mijn mening een prachtig initiatief, ik hoop ook echt dat het een succes wordt. Maar als dit klopt:

... dan vind ik daar wel wat van. Ondernemers die failliet gaan en hun leveranciers plus (zzp-)medewerkers met onbetaalde rekeningen laten zitten, om vervolgens exact hetzelfde kunstje weer opnieuw op te starten...? Dat is laag.

Fairrail roept hier alleen wat, misschien niet direct aannemen dat het de waarheid ook is.

Laatst bewerkt door thom op 10-06-2025 01:19

10-06-2025 10:12:35
Gydo
Gydo

sm@rkie (09-06-2025 23:39:39):

Loc is niet van tcs, maar van DB

Klopt hij is in eigendom van DB Gebrachtzug, maar al een lange tijd in huur bij TCS.

10-06-2025 11:31:18
Roland55
Roland55

thom (10-06-2025 01:18:43):

Fairrail roept hier alleen wat, misschien niet direct aannemen dat het de waarheid ook is.

Maar het is een mening / standpunt, en dat moet gewoon kunnen op een forum waar niet per definitie iedereen het met elkaar eens behoeft te zijn. Mijn waarheid kan verschillen van die van jou; ik denk dat fairrail hier weldegelijk een punt heeft, zoals ik eerder hier al opschreef.

10-06-2025 11:57:59
martijn
martijn

Misschien even het verschil tussen meningen en feiten opzoeken? Of het nou waar is of niet, Fairrail brengt het als een feit. Niet als een mening waar je inderdaad een ander standpunt kan hebben

3 x 3 = 6 is ook geen mening...

10-06-2025 12:01:58
phantom
phantom

Maar als dit klopt:

Als het klopt,dan vind ik daar ook wel iets van.
Al helemaal omdat ik voor zo'n zelfde kl**tz*k heb gewerkt,die me heel veel geld heeft gekost omdat hij geen pensioen afdroeg voor personeel,maar het in eigen zak stak.
Failliet ging en het personeel naar geld kon fluiten omdat er een leger schuldeisers was,die voorrang kregen op inboedel en waarde spullen,daarna was er niks meer te halen.
Diezelfde figuur is elders in het land weer opnieuw begonnen.
Zolang de regels niet veranderen in wetten,en gehaaide figuren die gaten zien,dan kan en mag men dus zo weer opnieuw beginnen,lang leven de lol,althans in elk geval voor die gehaaide persoon.

Het enigste wat je kan hopen,is dat het nu niet waar is.
Is het wel waar dan zou ik in elk geval proberen in zoveel mogelijk media terecht te komen om te melden dat degene die zovele heeft bedonderd,achter dit zaakje zit.
In de hoop dat t mensen afschrikt en anderen/gedupeerde misschien alsnog kans kan geven op gerechtigheid.
Zulke mensen zouden nooit meer iets mogen oprichten waarmee ze anderen kunnen verruïneren,ofwel zelfs geen 1 manszaak meer.
(maar dit alles is mijn persoonlijke mening)

10-06-2025 19:12:33 3
geert
geert

Ook dit is weer populistisch geraaskalk waar dit forum aan ten onder gaat. Wat is het verband tussen jou pensioenpremie en Dinner Train?