Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

ICE-3M
RailWiki.nl
07-03-2025 17:06:37
geert
geert

Quote
martijn (07-03-2025 15:50:04):


Arriva schijnt al wat klaar te hebben staan voor hun trein Groningen - Parijs. Aangezien die toch niet over de HSL gaat, hadden ze daarvoor ook wel een 406 aan kunnen schaffen (of met de boedelscheiding kunnen opeisen) ;)



Parijs kom je niet, toelating voor Frankrijk is al jaren verlopen en een flink aantal stellen heeft die toelating ook nooit gehad

 

07-03-2025 18:44:50
Rsb
Rsb

Er staat enkel Nederland, België en Duitsland op de toelating. Andere landen zal je dus zelf moeten regelen. Basel SBB hierbij niet meegerekend.

 

07-03-2025 20:55:47
AlexNL
AlexNL

Quote
geert (07-03-2025 17:06:37):


Parijs kom je niet, toelating voor Frankrijk is al jaren verlopen en een flink aantal stellen heeft die toelating ook nooit gehad


Tot ongeveer 2015 was de BR406 een waar mengelmoesje, ik meen me te herinneren dat:

  • Sommige stellen waren geschikt voor Nederland, België, Duitsland en Zwitserland (ATB, Memor, TBL, PZB/LZB, geen ETCS)
  • Sommige stellen waren geschikt voor België en Duitsland (Memor, TBL, ETCS, PZB/LZB) (maar er moest handmatig tussen ETCS-modus en TBL2-modus worden geschakeld in Luik)
  • Sommige stellen waren geschikt voor Frankrijk en Duitsland (KVB/TVM, PZB/LZB)

Toen Zevenaar - Emmerich werd omgebouwd naar ETCS2 en 25 kV, is de hele vloot voorzien van ETCS. De KVB/TVM-apparatuur is toen komen te vervallen: voor diensten van/naar Parijs had men (eindelijk) beschikking over de Baureihe 407. De ruimte die werd ingenomen door KVB/TVM is gebruikt voor de ETCS-apparatuur.

 

07-03-2025 21:40:40
Muizeneus
Muizeneus

Voor wie het in detail wil weten: (in het Duits):

de.m.wikipedia.org



Laatst bewerkt door moderator op 08-03-2025 12:16
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

08-03-2025 11:42:58
phantom
phantom

Quote
thom (07-03-2025 16:05:04):


Ik heb nog nooit een auto verkoper meegemaakt die riep dat de auto olie lekte, en de vering toe was aan vervanging, t'was altijd van een oud vrouwtje geweset ;)



En niet te vergeten,heeft altijd binnen gestaan ;-)

Ik ben benieuwd wat DB voor een prijskaartje aan zo'n treinstel wil hangen.
Wat je dan aan geld kwijt bent om die up to date te krijgen.

Belangrijker nog,is i.d.d. de vraag,wie zou zich nu eigenaar willen noemen van 2e hands ICE's en waar zou je er mee willen gaan rijden ?
De nu bekende instantie's met ambities voor nieuwe internationale verbindingen,die zijn al voorzien,of bijna voorzien van materieel om die treinen mee te gaan rijden.
Wie zou er nu dus eventueel nog baat kunnen hebben bij die stellen ?

 

08-03-2025 12:40:40
Muizeneus
Muizeneus

Ik kan mij allerlei potentiële kopers voorstellen.

Flixtrain, WESTbahn (Oostenrijk), een Zweedse maatschappij (rijden ook 15kV en hebben eerder tweedehands Duits materieel gekocht)

En omdat de stellen ook 3kV lusten zijn Italië en diverse Oost Europese landen (zoals Tsjechië en Polen) ook een optie, denk bv aan Regiojet

 

08-03-2025 12:44:11
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Noord en oost Europa wellicht? Zeker wanneer je de spanningsomschakeling eruit kan laten.

 

09-03-2025 01:41:38 3
AlexNL
AlexNL

Iedere professional die de spoorwereld een beetje kent, weet dat de ICE3M lang niet zo betrouwbaar is als DB het op de site doet voorkomen: het is bekend dat de DC-installatie niet al te best is, en dat de airco niet is opgewassen tegen de hete zomers van tegenwoordig.

Het aanbieden van zulke treinstellen op db-gebrauchtzug.de zegt overigens nog niet dat DB ze ook per sé wil verkopen. De "IC2" KISS-treinstellen verschenen bijvoorbeeld ineens op db-gebrauchtzug, een dag voordat ÖBB ze ineens kocht. Heeeeel toevallig.

Het zou me niet verbazen als het aanbieden op de website slechts een truc is om te voorkomen dat een Flixtrain (of een andere OA-partij) DB een rechtszaak aan de broek hangt omdat ze geen kans kregen om de treinstellen te kopen. Zie de rechtszaak van ACTS tegen NS in de jaren 90, omdat NS een reeks 1200-locs naar de sloper had gestuurd waar ACTS interesse in had.

 

10-03-2025 08:11:18
mdeen
mdeen

Quote
geert (07-03-2025 17:04:27):



De HSL naar Parijs heeft ETCS of krijgt dit binnenkort



Dat is nieuw voor mij. Zelfs zozeer omdat SNCF serieus achter ligt met inbouw van ETCS in TGVs die naar Brussel gaan en het risico lopen dat die binnenkort niet meer naar Brussel mogen omdat ze geen ETCS hebben.

Hoe willen ze dan met ETCS over de LGV-Nord rijden?

 

10-03-2025 08:35:56 1
geert
geert

Dual signaling, net als op de LGV Est, LGV RR en de LGV’s tussen Tours en Bordeaux en tussen Le Mans en Rennes. ICE3 rijdt (al jaren) onder ETCS op de LGV Est en alle TGV Euro Duplexen hebben een werkende ETCS installatie. Die is onder andere nodig voor rijden in Luxembourg, Spanje en straks ook rond Stuttgart. Alleen die lusten geen 3000V.
Daarnaast is er nog wel KVB (STM) nodig om als je van de LGV af komt een lokaal station in te rijden

SNCF loopt dus aardig in de pas met ETCS. Alleen inbouw in stellen die 30 jaar oud zijn wil men eigenlijk niet. Maar opvolgers zijn er ook niet, lijkt vooral politiek gedoe



Laatst bewerkt door geert op 10-03-2025 08:39
 

10-03-2025 10:36:16
AlexNL
AlexNL

En op de LGV Sud-Est (Parijs - Lyon) is men bezig met de ombouw van de lijn naar ERTMS Level 2 only. Daarvoor is afgelopen jaar al een grote stap gezet, de complete interlocking en treindienstleiding is toen tijdens een verlengd weekend vervangen. In de niet zo verre toekomst is het dan dus gedaan met TVM300 op die route.

 

10-03-2025 11:44:41
stefanvw14
stefanvw14

DB meldt op hun social media kanalen dat de ICE 3neo al vanaf deze zomer ingezet worden in de IC Berlijn en dat dus de ICE Berlijn gaat worden.

 

10-03-2025 12:10:41
brun
brun

Dat is wel een logische beslissing, natuurlijk. Want de huidige IC-rijtuigen kunnen niet tegen de zomerhitte, het bekende probleem van uitgevallen airco's.

 

10-03-2025 12:39:25
treinhobby
treinhobby

In de DB navigator App heb je bij reizen vanaf 28 mei geen zitplaatskeuze bij je reservering, maar wordt die automatisch gekozen.

Is dat altijd beperkt in tijd? Of is dat expres gedaan omdat vanaf dan mogelijk de ICE’s gaan rijden?

 

10-03-2025 13:22:22
PeterB18
PeterB18

Quote
treinhobby (10-03-2025 12:39:25):


In de DB navigator App heb je bij reizen vanaf 28 mei geen zitplaatskeuze bij je reservering, maar wordt die automatisch gekozen.

Is dat altijd beperkt in tijd? Of is dat expres gedaan omdat vanaf dan mogelijk de ICE’s gaan rijden?



Online kan ik nog gewoon zitplaatsten reserveren.

 

10-03-2025 13:30:33
brun
brun

Soms werkt dat in de app niet, zo heb ik ook al eens gemerkt. Ook bij andere verbindingen binnen Duitsland. Waarom is me niet duidelijk, het kan een bug zijn. De DB-systemen zijn niet bepaald vrij van fouten.

 

10-03-2025 13:33:16
martijn
martijn

Quote
stefanvw14 (10-03-2025 11:44:41):


DB meldt op hun social media kanalen dat de ICE 3neo al vanaf deze zomer ingezet worden in de IC Berlijn en dat dus de ICE Berlijn gaat worden.



Heb je ook een linkje? Ik zag op de reguliere social media kanalen niets staan.

 

10-03-2025 13:37:59
DingeZ
DingeZ

Vanaf 28 mei gaat wel de reserveringsplicht weer in, maar ik kan nog tot aan december reservering boeken en een stoel uitkiezen.

 

10-03-2025 13:55:36 1
stefanvw14
stefanvw14

Quote
martijn (10-03-2025 13:33:16):


Quote
stefanvw14 (10-03-2025 11:44:41):


DB meldt op hun social media kanalen dat de ICE 3neo al vanaf deze zomer ingezet worden in de IC Berlijn en dat dus de ICE Berlijn gaat worden.



Heb je ook een linkje? Ik zag op de reguliere social media kanalen niets staan.


Het is ook al filmpje/reel gepost. Hierbij de bron: www.facebook.com

Excuus voor de kwaliteit, het is via mobiel.




Laatst bewerkt door stefanvw14 op 10-03-2025 14:07
 

10-03-2025 16:42:52
DingeZ
DingeZ

Dat filmpje gaat gewoon over de ICE 3 neo op de diensten Amsterdam/Brussel - Frankfurt.

 

10-03-2025 16:46:42 2
martijn
martijn

Daarom hebben ze het er waarschijnlijk in de tekst nog even extra bij gezet: "Ab Sommer 2025 fährt der Neo außerdem auf der Strecke Berlin-Amsterdam."

 

10-03-2025 18:20:37
koekje
koekje

Wel typisch dat niet wordt vermeld dat er een bordrestaurant/bistro is... Benieuwd of ze die heropenen op deze lijn.

 

10-03-2025 21:46:44
henri1972
henri1972

Mag toch hopen van wel!



Laatst bewerkt door henri1972 op 10-03-2025 21:48
 

11-03-2025 13:07:04
nielsH
nielsH

Quote
geert (10-03-2025 08:35:56):


Dual signaling, net als op de LGV Est, LGV RR en de LGV’s tussen Tours en Bordeaux en tussen Le Mans en Rennes. ICE3 rijdt (al jaren) onder ETCS op de LGV Est en alle TGV Euro Duplexen hebben een werkende ETCS installatie. Die is onder andere nodig voor rijden in Luxembourg, Spanje en straks ook rond Stuttgart. Alleen die lusten geen 3000V.
Daarnaast is er nog wel KVB (STM) nodig om als je van de LGV af komt een lokaal station in te rijden

SNCF loopt dus aardig in de pas met ETCS. Alleen inbouw in stellen die 30 jaar oud zijn wil men eigenlijk niet. Maar opvolgers zijn er ook niet, lijkt vooral politiek gedoe

De VelaroD heeft nooit een ETCS-toelating voor frankrijk gekregen. Er wordt met TVM430 gereden.


 

12-03-2025 08:09:34
treinfan
treinfan

Op de NPO Radio had men het erover dat er vandaag 'de eerste ICE' vandaag wordt gedoopt met de naam Amsterdam. Dat klinkt als dat een ICE3Neo in navolging van de namen bij de ICE3M vandaag deze naam krijgt.

 

12-03-2025 08:38:12 2
BVisser
BVisser

Dat lijkt de 8020 te zijn geworden want die zie ik net om 8:35 Asdm passeren als voorste van ICE 225 naar München. Het stel draagt de naam 'Amsterdam'.

 

12-03-2025 09:06:24
stefanvw14
stefanvw14

Hou het er maar op dat het de 8020 is geworden.
Gisteren als ICE 120 naar NL gekomen met dat de 8020 voorzien is van de naam Amsterdam.
De desbetreffende NS Int Machinist van de 120 gisteren deed al geheimzinnig en moest discreet blijven over de verrassing op de trein.

 

12-03-2025 12:47:57 1
AlexNL
AlexNL

Leuke touch! En dan zullen de 8026 en de 8030 ook wel namen krijgen, lijkt me? 😁

 

12-03-2025 13:04:03
Xander140
Xander140

nieuws.ns.nl

Heel apart dat de NS zelfs Frankrijk benoemd in het bericht terwijl deze trein dat helemaal niet kan......

Vind het een mooie mijlpaal dat er weer een ICE de naam van onze hoofdstad mag dragen en dat bovenal de kwaliteit en punctualiteit vergroot is/wordt.

Edit: betreft inderdaad een fout en wordt aangepast is mij gemeld!



Laatst bewerkt door Xander140 op 12-03-2025 13:23
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


12-03-2025 13:23:05
cuneo56
cuneo56

Ik lees niets over Frankrijk 😉, maar vindt wel jammer dat er niet even vermeld wordt dat er al eerder een ICE Amsterdam werd gedoopt en dat nu in feite de naam wordt overgezet.

Edit : onder het typen inderdaad verdwenen



Laatst bewerkt door cuneo56 op 12-03-2025 13:23
 

12-03-2025 13:24:09
Xander140
Xander140

Klopt is inmiddels aangepast op mijn advies!

 

13-03-2025 08:39:14
MennoSBB
MennoSBB

Het zou me niets verbazen als alle namen van de ICE 3M zullen worden overgezet naar de Neo. De 8019 had een paar weken geleden ook al de naam Düsseldorf gekregen.

 

13-03-2025 23:01:54
5431
5431

Eens zien of de naamgeving "Utrecht" nu wel gerealiseerd wordt op een 408. De 4653 bleef altijd naamloos.

 

14-03-2025 10:37:49
bacr
bacr

Ik ben voor :-)

 

14-03-2025 11:33:24 4
treinfan
treinfan

Ik denk dat het bericht van AlexNL iets te subtiel was, maar in navolging op de 8 020 sloegen 8026 en 8030 natuurlijk op de telefoon-netcodes van Arnhem (026) en Utrecht (030) ;-)

 

14-03-2025 13:42:30
tieske05
tieske05

Quote
treinfan (14-03-2025 11:33:24):


Ik denk dat het bericht van AlexNL iets te subtiel was, maar in navolging op de 8 020 sloegen 8026 en 8030 natuurlijk op de telefoon-netcodes van Arnhem (026) en Utrecht (030) ;-)



8040, 8073 en 8077 zouden ook opties zijn, aangezien daar ook vaak zat gestopt wordt... :P

 

14-03-2025 17:14:20
phantom
phantom

Dan kan je wel meer stellen voorzien van een naampje,pak gewoon elk station in elke stad/dorp waar die treinen stoppen.
Natuurlijk dan wel enkel stellen gebruiken waarvan het net nr voorkomt in het stel nr ;-)

 

14-03-2025 17:32:24
Muizeneus
Muizeneus

Quote
MennoSBB (13-03-2025 08:39:14):


De 8019 had een paar weken geleden ook al de naam Düsseldorf gekregen.


Düsseldorf heeft netnummer 0211 dus deze logica gaat hier niet op

 

23-03-2025 10:33:07
TtC
TtC

Quote
geert (05-03-2025 18:42:51):


Quote
BVisser (05-03-2025 16:28:18):


Ze zouden toch in Duitsland de binnenlandse dienst in gaan of is dat alweer Geschichte (= geschiedenis)?


Dat was tijdelijk eerst vanwege het EK voetbal en daarna is dit verlengd vanwege de problemen met de levering van de ICE3Neo


Inmiddels is er weer een nieuwe ICE 3Neo in dienst genomen, treinstel 8034 (het eerste treinstel uit de tweede batch van 43 treinstellen met nieuwe buiten displays die meerdere kleuren kunnen weergeven i.p.v. alleen geel van de treinen uit de eerste batch). Van de 30 treinen uit de eerste batch hebben de eerste 16 een ander interieur (andere stoelen met een gewijzigde stoffering in zowel de 1e als de 2e klas en een effen tapijt i.p.v. een gestreept exemplaar). In totaal zijn er drie batches besteld voor in totaal 90 treinstellen.

 

23-03-2025 11:42:28
MetroRET
MetroRET

Uit de eerste batch zijn ook nog niet alle treinstellen in dienst gesteld.

De 8023-8025, 8027-8028 & 8030 rijden daarvan nog niet.

De tweede batch bestaat uit 43 treinstellen (8031-8073).

 

23-03-2025 13:35:50
TtC
TtC

Uit de tweede batch ontbreken ook de treinstellen 8031 - 8033 en ook de treinstellen 8035 - 8073.


In ieder geval is de afname weer begonnen en zijn er hopelijk in december 2025 voldoende treinstellen beschikbaar om vanuit Berlijn ingezet te worden in de richting München (ICE lijn 8 en 29) en Amsterdam (ICE lijn 77).

 

23-03-2025 14:46:46
evangoor
evangoor

IC(E) lijn 77:

Ik maak even een combinatie met een ander draadje: dat gaat dan een heleboel "opgeheven" treinen opleveren, want wij maken net zelf een (verplichte) reserveringen voor deze zomer die zijn gebaseerd op IC1-materieel... Kortom, een (zelf betaalde) reserveringsplicht die gegarandeerd een geval Fahrgastrechte gaat worden.

 

23-03-2025 14:48:18 1
treinhobby
treinhobby

Als er geschreven wordt dat het eerste stel van de tweede batch met nummer 8034 in dienst is gekomen, is het toch logisch dat de andere stellen nog niet afgeleverd zijn?

Waarom zouden daarvan dan alle nummers worden opgesomd?

 

23-03-2025 16:19:16
cuneo56
cuneo56

Quote
evangoor (23-03-2025 14:46:46):


IC(E) lijn 77:

Ik maak even een combinatie met een ander draadje: dat gaat dan een heleboel 'opgeheven' treinen opleveren, want wij maken net zelf een (verplichte) reserveringen voor deze zomer die zijn gebaseerd op IC1-materieel... Kortom, een (zelf betaalde) reserveringsplicht die gegarandeerd een geval Fahrgastrechte gaat worden.


Ik weet dat de klimaat verandering speelt, maar dat de zomer in December valt is me toch nieuw! 😊



Laatst bewerkt door cuneo56 op 23-03-2025 16:19
 

23-03-2025 16:59:56
treinhobby
treinhobby

Er zijn ook berichten dat de eerste stellen al voor de zomer instromen op Amsterdam-Berlijn.

 

23-03-2025 22:42:00
mat64Hidde
mat64Hidde

Dat klopt. www.instagram.com

 

23-03-2025 23:40:46
Xander140
Xander140

Ik heb begrepen van personen intern dat dat niet klopt en dat er nog steeds binnen NS op december wordt gewerkt. Het is volgens mij zo dat er gewoon te weinig materiaal is qua ICE3 neo op dit moment.

En halve omlopen gaan maken met IC1 en 3Neo lijkt me ook niet een ideale situatie en lost ook niet veel op. Ook in het onderhoud lijkt me het weinig effectief.



Laatst bewerkt door Xander140 op 23-03-2025 23:53
 

24-03-2025 07:59:23 1
treinfan
treinfan

Hoe ironisch, deze argumentatie.

DB gooide thans zelf op social media aan dat het mogelijk al deze zomer wordt.

NS wacht niet tot treinstellen geleverd zijn, maar plant maanden vooruit om een bepaald aantal treinstellen in de dienstregeling in te zetten. Voor ICNG leert de praktijk dat er steevat meer treinstellen nodig zijn dan dat er zijn afgeleverd.

Iets serieuzer, al lijkt dit niet per se aan de orde: minder IC1 inzetten helpt gigantisch als er problemen zijn om de prestaties van de IC1 te halen.

 

24-03-2025 15:38:39
phantom
phantom

Maar voert NS nu dan nog steeds toch volgens plan icd en lease locs af om er dan straks "achter te komen" dat er te weinig materieel is voor de ice diensten en dus ook om eventueel bij te springen met vervangend materieel zoals icd en lease locs ??
Als nu al bekend is dat er te weinig icng zal zijn en ook ic3neo,dan moet er toch ergens iets zijn om in de gaten te stoppen die zullen vallen.
Of wordt dat straks gezien als het probleem van DB ??

 

24-03-2025 16:25:38
AlbertP
AlbertP

Dat kan alleen de DB oplossen - NS heeft geen IC-materieel met toelating in Duitsland. NS kan hoogstens tot Bad Bentheim pendelen.

 

24-03-2025 16:31:43
cuneo56
cuneo56

Hoewel misschien geen slecht idee om wat achter de hand te houden, zijn de van de Intercity direct en zo, vrijkomende stammen daarvoor niet echt bruikbaar. Loks hebben geen voor Duitsland toegelaten software ( kan natuurlijk wel aan gepast worden), maar de stammen zijn niet ( meer) in Duitsland toegelaten en functioneren enkel in stammen met Traxx loks wat betreft deursluiting/ vergrendeling. Dus achter een Vectron hangen is niet zonder meer mogelijk nog afgezien van de lagere V max.

 

24-03-2025 18:32:48
TtC
TtC

Quote
mat64Hidde (23-03-2025 22:42:00):


Dat klopt. www.instagram.com


In een nieuw LinkedIn bericht van een directielid van de DB over het nieuwe nieuwe design van de ICE 3Neo wordt gesproken over Dienstregeling 2026.

 

24-03-2025 19:09:57
AlexNL
AlexNL

Dus nu zijn er 3 varianten van de ICE3neo? Dan wordt het voor klanten toch ook maar een soort loterij of een bepaalde feature er wel of niet is?

 

24-03-2025 19:18:11
stefanvw14
stefanvw14

Naar mijn weten hebben alle ICE 3neo’s dezelfde features.
Alleen de eerste 17 stellen(8001-8016) hebben nog het oude interieur en alle stellen genummerd vanaf 8017 hebben het nieuwe interieur en contactloze WC knoppen.
Stoelindelingen, bord-restaurant, rolstoellift, capaciteit voor fietsen en verdeling 1e/2e klas is hetzelfde.

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

24-03-2025 19:27:09
TtC
TtC

De verschillen tussen de treinen met het oude en nieuwe interieur zijn terug te voeren tot andere stoelen met afwijkende stoffen bekleding, een effen tapijt i.p.v. een gestreept exemplaar en sensor gestuurde wc spoeling. In de laatste batch komen daar sensor gestuurde prullenbakken in de wc , in de 1e klas de mogelijkheid om de telefoon met inductie op te laden, een andere “houtsoort” als afwerking, een kinderzitje op het invalide toilet en andere displays voor de reizigers informatie bij.



Laatst bewerkt door TtC op 24-03-2025 19:35
 

24-03-2025 19:40:10
treinhobby
treinhobby

Quote
TtC (24-03-2025 18:32:48):


In een nieuw LinkedIn bericht van een directielid van de DB over het nieuwe nieuwe design van de ICE 3Neo wordt gesproken over Dienstregeling 2026.



Krijg alleen maar een inlogscherm te zien.

Maar verwacht dat jouw laatste bijdrage de gehele inhoud is van het gelinkte bericht?

 

24-03-2025 20:04:52
AlexNL
AlexNL

Dat er binnen een treintype waarvan de productielijn al sinds 2021 non-stop loopt inmiddels 3 deelseries vallen te onderscheiden vind ik merkwaardig.

Het zijn weliswaar maar kleine verschillen, maar het blijven verschillen die zorgen voor een inconsistent product. Als reiziger kun je immers niet meteen verwachten dat je in de 1e klas je telefoon draadloos kunt opladen, of dat je kleintje een vaste stoel heeft in het invalidentoilet.

Let wel: daarmee zeg ik niet dat het een slecht product is.

 

24-03-2025 20:26:56
mren
mren

Vind je het ook inconsistent en vervelend voor de reiziger dat de ene maand tomatensoep op het menu staat en weken later ineens de champignonsoep?

 

24-03-2025 20:53:38
stefanvw14
stefanvw14

Quote
AlexNL (24-03-2025 20:04:52):


Dat er binnen een treintype waarvan de productielijn al sinds 2021 non-stop loopt inmiddels 3 deelseries vallen te onderscheiden vind ik merkwaardig.

Het zijn weliswaar maar kleine verschillen, maar het blijven verschillen die zorgen voor een inconsistent product. Als reiziger kun je immers niet meteen verwachten dat je in de 1e klas je telefoon draadloos kunt opladen, of dat je kleintje een vaste stoel heeft in het invalidentoilet.

Let wel: daarmee zeg ik niet dat het een slecht product is.


Tussen VIRM-1, VIRM-2/3 en VIRM-4 zitten toch ook grote verschillen qua interieur en voorzieningen. Dus dat is van alle tijden.

 

24-03-2025 21:18:59
Muizeneus
Muizeneus

Om over alle verschillende versies waarin Plan V is geleverd maar te zwijgen....

 

24-03-2025 23:21:23
thom
thom

Quote
cuneo56 (24-03-2025 16:31:43):


Hoewel misschien geen slecht idee om wat achter de hand te houden, zijn de van de Intercity direct en zo, vrijkomende stammen daarvoor niet echt bruikbaar. Loks hebben geen voor Duitsland toegelaten software ( kan natuurlijk wel aan gepast worden), maar de stammen zijn niet ( meer) in Duitsland toegelaten en functioneren enkel in stammen met Traxx loks wat betreft deursluiting/ vergrendeling. Dus achter een Vectron hangen is niet zonder meer mogelijk nog afgezien van de lagere V max.


Het gaat nooit een optie zijn door de ontbrekende toelating van ICR in Duitsland, maar dat de rijtuigen alleen met Traxx'en zouden werken kwa deursysteem is niet geheel correct, ze kunnen nog steeds ook gewoon in UIC modus gebruikt worden.

 

25-03-2025 12:22:05
AlbertP
AlbertP

Daarnaast is het deursysteem van ICR+Traxx geen eigenconstructie maar gewoon het Duitse FMZ, dat in Duitsland voor getrokken regionale treinen wordt gebruikt. Of Vectrons dat ook hebben weet ik niet - een deel in ieder geval wel, gezien ze in de regio Frankfurt met dubbeldeksrijtuigen van DB Regio rijden.

 

25-03-2025 15:14:18
thom
thom

Om het nog gekker te maken is het deursysteem eigenlijk nog het 72 volt systeem van de 1700/BDs'en, en zit er een FMZ module als vertaling tussen.

 

25-03-2025 16:27:00
phantom
phantom

Hiermee zou je dan dus theoretisch kunnen stellen,dat indien men wil/moet,er wel iets mee te doen zou zijn ?
OF lees ik e.e.a. in de reacties verkeerd ?
(zal t enkel de vraag wezen wie pakt de rekening op,om e.e.a. mogelijk te maken)

 

25-03-2025 16:45:07
AlbertP
AlbertP

Misschien, dat hangt ervan af of er nog andere eisen voor toelating in D zijn/waren waaraan ICRm niet voldoet. Het deursysteem lijkt mij in ieder geval niet het steekhoudende argument.

Maar ik denk dat de discussie wat zinloos is, als de levering van ICE 3 Neo weer op gang komt dan is er geen probleem met de beschikbaarheid van Duits materieel. Er zijn inmiddels meerdere treinstellen afgebouwd maar nog niet door DB afgenomen.

 

25-03-2025 18:16:25
stefanvw14
stefanvw14

Er gaan er dit jaar al 14 stellen bij komen meldt de DB. Dat is ruim voldoende voor de IC Berlijn. Zijn er voor die 14 treinen(totaal som in beide richtingen) niet een stam op 5 nodig? Dus er komen dermate voldoende stellen bij dat je zelfs enkele slagen met een dubbel stel kunnen rijden. Dat laatste levert dan weer andere ongemakken op qua perronlengte op Hvs, Apd en Osnabrück Hbf zijn niet 400m lang volgens mij. Ik gok dat Amf, Dv en Hgl lang genoeg zijn hiervoor, maar dat weet ik niet.



Laatst bewerkt door stefanvw14 op 25-03-2025 18:16
 

25-03-2025 18:27:08
mren
mren

'Vroeger' reden in de treinserie 1700 treinen met 15 (gepland) of 16 (incidenteel) bakken, dus dan past 400m aan ice ook wel, in ieder geval te Amf, Apd en Dv.



Laatst bewerkt door mren op 25-03-2025 18:27
 

25-03-2025 18:35:40
michaben
michaben

Nee, want sindsdien is er bij perronvernieuwingen geen rekening meer gehouden met die lengtes.

 

25-03-2025 18:36:11
martijn
martijn

'Vroeger' was menig perron een stuk langer. Nu zijn ze op diverse plekken ingekort. Spoor 1 in Dv is ook te kort en via spoor 3 richting Duitsland wordt ingewikkeld met de gelijke aankomst van de 3600 uit Zl.

 

25-03-2025 18:56:45
treinfan
treinfan

Quote
michaben (25-03-2025 18:35:40):


Nee, want sindsdien is er bij perronvernieuwingen geen rekening meer gehouden met die lengtes.


Het is bij de ICE3Neo eenvoudig mogelijk om de achterste deuren niet te ontgrendelen bij een haltering. Je kan dus ook stellen dat de ICE3Neo rekening houdt met korte perrons. ;-)



Laatst bewerkt door treinfan op 25-03-2025 18:57
 

25-03-2025 19:24:10
Apda
Apda

Quote
stefanvw14 (25-03-2025 18:16:25):


Er gaan er dit jaar al 14 stellen bij komen meldt de DB. Dat is ruim voldoende voor de IC Berlijn. Zijn er voor die 14 treinen (totaal som in beide richtingen) niet een stam of 5 nodig? Dus er komen dermate voldoende stellen bij dat je zelfs enkele slagen met een dubbel stel kunnen rijden. ...


IC Berlijn wordt nu gereden met 10 stammen. Exclusief onderhoud en defecten zou het met 8 stammen kunnen.

 

25-03-2025 19:30:33
MetroRET
MetroRET

Ik kom op 9 omlopen:

242-147

240-149

148-241

146-243

144

142

141-140

143

145

 

25-03-2025 21:12:00 1
Apda
Apda

Een voorbeeld van de inzet van de DB-stammen in de IC Berlijn: vandaag reed:
stam 7706: 141-142, 7701: 143-140, 7705: 145, 7707: 242-147, 7708: 240-149, 7703: 148-241, 7704: 146-243, 7709: 144.
Dus 8 stuks. 7702 en 7710 waren vandaag niet in Nederland.

Nog een voorbeeld: gisteren reden:
stam 7706: 141-142, 7701: 143-140, 7705: 144, 7704: 145, 7709: 242-147, 7707:146-243, 7708: 148-241, 7703: 149-240.
Ook weer 8 stuks. En ook op maandag waren 7702 en 7710 niet in Nederland.

Als er genoeg stammen beschikbaar zijn, komen er 9 stammen in Nederland en keert 141 in Berlijn op 140.
10 stammen in Nederland op een dag komt ook voor, maar niet vaak.



Laatst bewerkt door Apda op 25-03-2025 21:27, reden: 140 (ma) toegevoegd
 

25-03-2025 21:12:22
henri1972
henri1972

Quote
martijn (25-03-2025 18:36:11):


'Vroeger' was menig perron een stuk langer. Nu zijn ze op diverse plekken ingekort. Spoor 1 in Dv is ook te kort en via spoor 3 richting Duitsland wordt ingewikkeld met de gelijke aankomst van de 3600 uit Zl.



De IC Berlin komt om -.12 aan in Dv en de 3600 om -.14. Als dus de IC Berlin 1 minuut eerder aankomt OF 5 minuten later, vertrek is pas om -.18, dan zou je met de IC Berlin naar spoor 3 kunnen in Dv.

 

25-03-2025 21:15:00
henri1972
henri1972

Quote
Apda (25-03-2025 21:12:00):


Een voorbeeld van de inzet van de DB-stammen in de IC Berlijn: vandaag reed:
stam 7706: 141-142, 7701: 143-140, 7705: 145, 7707: 242-147, 7708: 240-149, 7703: 148-241, 7704: 146-243, 7709: 144.
Dus 8 stuks. 7702 en 7710 waren vandaag niet in Nederland.

Nog een voorbeeld: gisteren reden:
stam 7706: 141-142, 7701: 143, 7705: 144, 7704: 145, 7709: 242-147, 7707:146-243, 7708: 148-241, 7703: 149-240.
Ook weer 8 stuks. En ook op maandag waren 7702 en 7710 niet in Nederland.

Als er genoeg stammen beschikbaar zijn, komen er 9 stammen in Nederland en keert 141 in Berlijn op 140.
10 stammen in Nederland op een dag komt ook voor, maar niet vaak.


Trein 140 reed gisteren niet?

 

25-03-2025 21:17:49
Dionysusnu
Dionysusnu

De 3600 kan ook in beide richtingen op spoor 4 stoppen met de perronfases; Dat gebeurt al soms als de IC Berlijn richting Asd rijdt.



Laatst bewerkt door Dionysusnu op 25-03-2025 21:18
 

25-03-2025 21:19:27
Muizeneus
Muizeneus

Of - iets verder out of the box - de 3600 op Zp-Dv in beide richtingen linkerspoor laten rijden....

 

25-03-2025 21:31:08
Apda
Apda

Quote
henri1972 (25-03-2025 21:15:00):


Trein 140 reed gisteren niet?


Dat was een foutje van mij. Ik heb hem toegevoegd in het oorspronkelijke bericht. (Dat foutje kwam trouwens doordat 140 volgens elektronische bron door stam 7702 gereden zou worden. Maar ik zag in Apd dat het de 7701 was.)

 

30-03-2025 14:28:39
ICM4013
ICM4013

Quote
stefanvw14 (25-03-2025 18:16:25):


Er gaan er dit jaar al 14 stellen bij komen meldt de DB. Dat is ruim voldoende voor de IC Berlijn. Zijn er voor die 14 treinen(totaal som in beide richtingen) niet een stam op 5 nodig? Dus er komen dermate voldoende stellen bij dat je zelfs enkele slagen met een dubbel stel kunnen rijden. Dat laatste levert dan weer andere ongemakken op qua perronlengte op Hvs, Apd en Osnabrück Hbf zijn niet 400m lang volgens mij. Ik gok dat Amf, Dv en Hgl lang genoeg zijn hiervoor, maar dat weet ik niet.


Als je met 2 stellen wilt rijden;

• Kun je niet stoppen in Hengelo, Apeldoorn en Hilversum

• Kun je in Deventer niet meer op spoor 1 stoppen

• Kun je in Amersfoort alleen nog op spoor 4 stoppen in beide richtingen.

Kortom de perrons en spoorlengtes op de stations langs de route zijn niet geschikt voor 400 meter trein. Dat is een van de redenen waarom de afscheidsrit van de 406 niet in Hengelo, Apeldoorn en Hilversum stopt, maar wel in Almelo omdat daar 400 meter trein wel langs het perron past.


 

30-03-2025 14:30:48
ICM4013
ICM4013

Quote
Muizeneus (25-03-2025 21:19:27):


Of - iets verder out of the box - de 3600 op Zp-Dv in beide richtingen linkerspoor laten rijden....



Daarvoor mis je wissels op de lijn Dv-Aml. Als je links met IC Berlijn vanuit Dv naar Hgl vertrekt kun je pas in Rsn weer naar het rechterspoor wisselen.



Laatst bewerkt door ICM4013 op 30-03-2025 14:32
 

30-03-2025 16:34:13
TtC
TtC

Quote
ICM4013 (30-03-2025 14:28:39):


Quote
stefanvw14 (25-03-2025 18:16:25):


Er gaan er dit jaar al 14 stellen bij komen meldt de DB. Dat is ruim voldoende voor de IC Berlijn. Zijn er voor die 14 treinen(totaal som in beide richtingen) niet een stam op 5 nodig? Dus er komen dermate voldoende stellen bij dat je zelfs enkele slagen met een dubbel stel kunnen rijden. Dat laatste levert dan weer andere ongemakken op qua perronlengte op Hvs, Apd en Osnabrück Hbf zijn niet 400m lang volgens mij. Ik gok dat Amf, Dv en Hgl lang genoeg zijn hiervoor, maar dat weet ik niet.




Er zijn op dit moment 8 tot 9 omlopen voor de IC Berlijn nodig, dit zijn 8 tot 9 treinstellen. Daarnaast zal de ICE 3Neo ook ingezet gaan worden in de ICE Sprinter tussen Berlijn en München. Met andere woorden de 14 dit jaar te leveren treinstellen zijn dus al lang vergeven, derhalve zijn er voor inzet van treinen in dubbeltractie tussen Amsterdam en Berlijn te weinig stellen beschikbaar.

 

30-03-2025 17:46:07
ICM4013
ICM4013

Plus dat de 123 en 122 vanaf mei met dubbele stellen gaan rijden.

 

30-03-2025 18:20:24
Muizeneus
Muizeneus

Quote
ICM4013 (30-03-2025 14:30:48):


Quote
Muizeneus (25-03-2025 21:19:27):


Of - iets verder out of the box - de 3600 op Zp-Dv in beide richtingen linkerspoor laten rijden....



Daarvoor mis je wissels op de lijn Dv-Aml. Als je links met IC Berlijn vanuit Dv naar Hgl vertrekt kun je pas in Rsn weer naar het rechterspoor wisselen.


Ik bedoel het precies zoals het er staat: alleen de sporen van de 3600 wisselen

Dus in Dv ri Rsd van spoor 4 en ri Zl van spoor 1

De 140 kan dan van spoor 3 vertrekken

 

31-03-2025 07:57:57
mdeen
mdeen

Quote
ICM4013 (30-03-2025 14:28:39):


tellen wilt rijden;

• Kun je niet stoppen in Hengelo, Apeldoorn en Hilversum

• Kun je in Deventer niet meer op spoor 1 stoppen

• Kun je in Amersfoort alleen nog op spoor 4 stoppen in beide richtingen.

Kortom de perrons en spoorlengtes op de stations langs de route zijn niet geschikt voor 400 meter trein. Dat is een van de redenen waarom de afscheidsrit van de 406 niet in Hengelo, Apeldoorn en Hilversum stopt, maar wel in Almelo omdat daar 400 meter trein wel langs het perron past.


Mooi. Dat lost het probleem van het stoppen bij elke lantaarnpaal ook op! Hengelo zou wel jammer zijn voor andere aansluitingen, maar als Deventer nog lukt (en voor Hengelo kun je ook weer en Bentheim stoppen) dan heb je het meeste wel bediend.

(lichtelijk sarcastisch uiteraard)

 

31-03-2025 12:06:48
brun
brun

Best een goed verdienmodel trouwens, om dubbeltractie bij de ICB te vermijden.

Enerzijds komt er sowieso al meer geld binnen, omdat de DB hogere tarieven hanteert voor een ICE dan voor een IC. Anderzijds zijn er minder zitplaatsen dan in de huidige IC's, waardoor de treinen nog vaker volledig vol zullen zitten. Zodat er nóg meer dure Flexpreise en verplichte reserveringen kunnen worden verkocht.



Laatst bewerkt door brun op 31-03-2025 12:09
 

31-03-2025 12:19:09
TtC
TtC

Daar staat tegenover dat de exploitatiekosten van een nieuwe ICE weer beduidend hoger dan voor set afgeschreven IC rijtuigen. Ook zal er in een ICE weer catering aanwezig zijn waar ook weer extra personeel voor nodig is. Wat de winst (of verlies) onder aan de streep zal zijn door de inzet van het vlaggenschip van de DB i.p.v. de huidige treinen is niet (publiekelijk) bekend.


Daarnaast betekent het niet (zonder meer) openstellen van de trein voor binnenlandse reizigers het verlies van 1 trein per 2 uur op de verbinding Amsterdam Centraal - Amersfoort Centraal (- Deventer - Hengelo); tenzij er extra treinen rijden op de uren dat de ICE rijdt.

 

31-03-2025 12:40:52
henri1972
henri1972

Verplichte reserveringen zijn gratis bij aankoop van een kaartje. Tenminste als je via de DB boekt.

 

31-03-2025 12:44:08
brun
brun

Klopt natuurlijk. Al zijn die IC-rijtuigen ook niet bepaald gratis, ze vergen veel onderhoud. En de lease van een Vectron telt ook nog eens mee.

Van wat ik vroeger mee kreeg over het yield management bij DB, levert een volbezette ICE aardig wat winst op.

 

31-03-2025 12:48:32 1
Muizeneus
Muizeneus

Op een hogesnelheidslijn wel, op bestaand spoor niet. Toen 25 jaar geleden de EC's op Ah-Oberhausen vervangen werden door ICE's, werd er zelfs op 100% bezette ICE's verlies geleden

 

31-03-2025 14:59:29
brun
brun

Quote
Muizeneus (31-03-2025 12:48:32):


Op een hogesnelheidslijn wel, op bestaand spoor niet. Toen 25 jaar geleden de EC's op Ah-Oberhausen vervangen werden door ICE's, werd er zelfs op 100% bezette ICE's verlies geleden


Maar dat zegt natuurlijk niet veel over het huidige kostenplaatje. De BR 406 was altijd een erg duur treinstel in onderhoud (de ICE met veruit de hoogste onderhoudskosten, aldus Nagl ooit op Drehscheibe). Bovendien hebben we op die lijn nu een fors aantal kilometers hogesnelheidslijn, toen helemaal niet. En er reisden veel minder mensen dan nu, waardoor 100% bezette treinen waarschijnlijk de grote verliezen van de overige treinen niet konden compenseren.

Nouja, hoe dan ook, giswerk natuurlijk. Toch denk ik niet dat DB en NS veel geld toeleggen op deze verbindingen.



Laatst bewerkt door brun op 31-03-2025 15:00
 

31-03-2025 15:08:55
brun
brun

Quote
henri1972 (31-03-2025 12:40:52):


Verplichte reserveringen zijn gratis bij aankoop van een kaartje. Tenminste als je via de DB boekt.


Dat dacht ik ook, maar vorig jaar viel me op dat de ticketprijzen een paar euro hoger waren dan in de maanden zónder verplichte reservering...

DB is héél sneaky geworden in het spelen met prijzen. Zelfs Flextickets variëren per dag en per boekingsmoment, terwijl die toch eigenlijk als standaardprijs zonder enige korting worden aangeboden.

Ik vergelijk net willekeurig een paar dagen met de ICE van Amsterdam naar Frankfurt. Flexticket vandaag €162,00 (terwijl de ICE pas vanaf Utrecht vertrekt). Ergens volgend week € 147,20, ergens in mei € 161,60, ergens in juli vooralsnog € 136,- maar dat ging vorig jaar al snel richting € 200,-.

 

31-03-2025 15:11:53
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Quote
Muizeneus (31-03-2025 12:48:32):


Op een hogesnelheidslijn wel, op bestaand spoor niet. Toen 25 jaar geleden de EC's op Ah-Oberhausen vervangen werden door ICE's, werd er zelfs op 100% bezette ICE's verlies geleden


Omdat een langzaam rijdende trein veel minder slijt en onderhoud nodig heeft kon dat nog el eens meevallen.

 

31-03-2025 16:18:29
phantom
phantom

Quote
brun (31-03-2025 14:59:29):


Toch denk ik niet dat DB en NS veel geld toeleggen op deze verbindingen.


Ik mag aan nemen dat als het een echt verliezende verbinding is/was,dan had men er de stekker al lang uitgetrokken.
Een treindienst met verlies aanbieden doet niemand voor een lange tijd lijkt me,daar loop je op leeg ;-)

 

31-03-2025 19:28:10
TtC
TtC

Quote
Muizeneus (31-03-2025 12:48:32):


Op een hogesnelheidslijn wel, op bestaand spoor niet. Toen 25 jaar geleden de EC's op Ah-Oberhausen vervangen werden door ICE's, werd er zelfs op 100% bezette ICE's verlies geleden


indien er zelfs verlies zou worden geleden als alle treinen voor 100 % bezet zouden zijn geweest dan hebben zij het bijzonder lang volgehouden bij een bezettingsgraad die dichterbij de 50 % als de 100 % zou hebben gelegen.

Quote


NIJMEGEN (31-03-2025 15:11:53)



Omdat een langzaam rijdende trein veel minder slijt en onderhoud nodig heeft kon dat nog el eens meevallen.


De grootste kostenpost naast de exploitatiekosten van de trein zelf (aanschaf, onderhoud en rente) zijn de personeelskosten en kosten voor het gebruik van het spoor en de stations. Het personeel een uur langer laten werken zal de meerkosten van het sneller rijden overstijgen.



Laatst bewerkt door TtC op 31-03-2025 19:34
 

31-03-2025 19:40:39
thom
thom

Quote
NIJMEGEN (31-03-2025 15:11:53):


Quote
Muizeneus (31-03-2025 12:48:32):


Op een hogesnelheidslijn wel, op bestaand spoor niet. Toen 25 jaar geleden de EC's op Ah-Oberhausen vervangen werden door ICE's, werd er zelfs op 100% bezette ICE's verlies geleden


Omdat een langzaam rijdende trein veel minder slijt en onderhoud nodig heeft kon dat nog el eens meevallen.


Onderhoud gaat gepland op afgelegde kilometers en op tijd, niet op een gemiddeld gereden snelheid oid.

Dat gaat echt geen verschil opleveren, hooguit dat je slijtdelen wat langer mee zullen gaat maar dat gaat geen tonnen aan besparing opleveren natuurlijk.

Quote
brun (31-03-2025 12:06:48):


Best een goed verdienmodel trouwens, om dubbeltractie bij de ICB te vermijden.

Enerzijds komt er sowieso al meer geld binnen, omdat de DB hogere tarieven hanteert voor een ICE dan voor een IC. Anderzijds zijn er minder zitplaatsen dan in de huidige IC's, waardoor de treinen nog vaker volledig vol zullen zitten. Zodat er nóg meer dure Flexpreise en verplichte reserveringen kunnen worden verkocht.



Mits men daadwerkelijk dat tarief aanpast, een andere materieel inzet hoeft niet direct te betekenen dat de lijn ook direct onder het ICE netwerk gaat vallen.



Laatst bewerkt door thom op 31-03-2025 19:53
 

02-04-2025 18:08:45
AlbertP
AlbertP

Quote
TtC (30-03-2025 16:34:13):


Er zijn op dit moment 8 tot 9 omlopen voor de IC Berlijn nodig, dit zijn 8 tot 9 treinstellen. Daarnaast zal de ICE 3Neo ook ingezet gaan worden in de ICE Sprinter tussen Berlijn en München. Met andere woorden de 14 dit jaar te leveren treinstellen zijn dus al lang vergeven, derhalve zijn er voor inzet van treinen in dubbeltractie tussen Amsterdam en Berlijn te weinig stellen beschikbaar.



Er zijn de komende tijd diverse werkzaamheden waardoor minder treinstellen nodig zijn, o.a. tunnelsanering Mannheim-Stuttgart (17 april-6 juni) en de "Generalsanierung" Hamburg-Berlijn (1 augustus 2025-30 april 2026). Alleen in juni en juli wordt dus (ongeveer) de volledige dienstregeling gereden. Als de bestaande IC tot die tijd nog rijdt, moet het met het aantal ICE 3-treinstellen ongeveer passen.

 

19-04-2025 15:03:28 2
mtlx
mtlx

In een intern nieuwsbericht wordt de verkoop van de 3 resterende NS stellen aan DB vermeldt per 17 april.

Ik was zelf in de veronderstelling dat deze al enige tijd verkocht waren, maar dat was blijkbaar een misvatting: ze waren enkel verhuurd aan DB.

 

19-04-2025 21:49:13
Muizeneus
Muizeneus

Waarom koopt de DB die stellen dan eigenlijk?

 

19-04-2025 22:13:53
TtC
TtC

De DB heeft de ICE 3M (BR 406) opgeofferd om de de ICE 3 (BR 403) nog tot in de jaren dertig te kunnen inzetten. Veel onderdelen voor de ICE 3 en 3M worden niet meer nieuw geleverd (door de oorspronkelijke leveranciers), de tweedehands onderdelen uit de ICE 3M kunnen hiervoor worden gebruikt.

 

20-04-2025 09:02:23
jor[D]1
jor[D]1

Complete 3M stellen worden echter op gebrauchtzug aangeboden. Lijkt dus niet dat ze gestript moeten worden voor de binnenlandse stellen.

 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

ICE-3M
RailWiki.nl