Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina): ICE-3M |
![]() |
16-06-2024 16:33:03 | ||
---|---|---|
Jeroen1740
![]() |
Het is een beleidsmatige keuze waar je de prioriteit aangeeft. Als je de stoppertjes met forenzen prioriteit wilt geven boven internationaal lange afstandsvervoer kun je beter stoppen met internationaal vervoer. Als je korte afstands vliegverkeer wilt vervangen door de trein moet je niet de stoppertjes prioriteit geven boven internationaal treinverkeer. Het is niet voor niets dat de TEE in het verleden, en daarna de EC lage treinnummers hadden en daarna pas de IC's en als laatste de stoppertjes kwamen. Toen had men een duidelijke keuze gemaakt - lage treinnummers hebben prio boven hogere nummers. Laatst bewerkt door Jeroen1740 op 16-06-2024 19:26 |
16-06-2024 19:31:20 | ||
---|---|---|
BVisser
![]() |
Dat is in Nederland ook zo. Het verschil is echter dat daar in Nederland met alle macht aan gewerkt wordt maar in Duitsland veel minder. |
16-06-2024 19:55:59 1 | ||
---|---|---|
Xander140
![]() |
Gast ga lekker treintjes kijken ofzo ipv alles met een cynische ondertoon mij te aan te vallen over wat ik schrijf. Als het niet past in je straatje kun je daar ook lekker overheen lezen. |
16-06-2024 20:28:27 9 | ||
---|---|---|
admin
Moderator ![]() |
Misschien maar weer eens proberen lief voor elkaar te zijn? Met vriendelijke groet, Peter van der Leek |
![]() |
advertentie |
16-06-2024 21:10:22 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Je hebt mij goed begrepen 😀 |
16-06-2024 21:14:07 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Je kunt dat natuurlijk alleen doorvoeren als er ook vrije paden zijn. Het lijkt mij gewoon wijs om je spoorwegnet niet 100% vol te plannen, maar vrije paden te houden. Voor vertraagde treinen,extra treinen en als buffer om vertragingen op te vangen. Het zou de betrouwbaarheid van het spoor als geheel denk ik verhogen |
16-06-2024 21:20:44 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Internationaal langeafstandsverkeer is politiek en dan met name vanuit de milieuhoek heel interessant maar feitelijk een nichemarkt. Het aantal internationale lange-afstandsreizigerstreinen door NL kun je op een paar handen tellen, en dat op een totaal van 3800 treinen per dag. Mogen die paar treinen de binnenlandse treinenloop dan zo verstoren? |
16-06-2024 22:05:15 | ||
---|---|---|
AlbertP
![]() |
Afgelopen donderdag heb ik dit nog meegemaakt op de Riedbahn (ICE 1944, die normaal via Worms rijdt maar vanwege werkzaamheden omgeleid via de boog in Groß-Gerau): De verkeersleiding had niet aan ons gedacht. Op spoorlijnen met op ieder station een eigen treindienstleider heeft alleen de 'Betriebszentrale' overzicht over de hele lijn, en die is onderbezet. Dit gaat zeker veranderen met de Generalsanierung, de bediening van de seinen wordt gecentraliseerd op 2 of 3 plekken waardoor het overzicht verbetert. Het grootste deel van de Riedbahn wordt vanaf dan uit Gernsheim bediend in een "Elektronisches Stellwerk". Laatst bewerkt door AlbertP op 16-06-2024 22:43 |
16-06-2024 23:23:59 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
De ervaring leert dat de infra intensiever en creatiever wordt gebruikt naarmate deze beter te overzien is en... beter bekend is bij de treindienstleiders. En dat laatste staat op gespannen voet met de enorme gebieden die op centrale posten worden aangestuurd. Ook ARI speelt daarbij een rol: die lijkt soms te lang de baas over de knoppenduwers. Dat was deze week goed te zien toen er bij de stremming van Breda - Lage Zwaluwe zeer creatief werd omgegaan met de infra op Breda. Het zal wat knoppenduwers extra hebben gekost in Roosendaal, maar er was volop aandacht voor continuïteit, al konden vele reizigers hun reis niet voortzetten in de geplande richting. De conclusie: overzicht op een centraal punt verdraagt niet dat die plek onderbezet is en ook niet dat alle flexibiliteit van de infra eruit gaat. |
17-06-2024 00:04:28 | ||
---|---|---|
Xander140
![]() |
Het is niet alleen overzicht wat ontbreekt op veel lijnen in Duitsland.... Het is ook de 'marode' infra dat een grote rol speelt het Duitse net. Heel veel seinstoring en wissels die gewoon oud zijn. Bij seinen even een voorbeeld te noemen is het punt van een Ersatzsignaal een groot probleem... Je moet dan als mcn de snelheid tot op zicht reduceren en krijgt dan een ersatz vlak voor je opzicht het sein benaderd (dus je snelheid minimaal onder de 40km/h) maar dat is leuk als dat een keer gebeurd maar als dat met 15 per uur gebeurd dan snap je wel wat voor een effect dat heeft op het gehele systeem. En de afstanden voor storingsploegen zijn gewoon niet altijd even te makkelijk om dat binnen het uur te fixen als iets in storing ligt. En dit is maar een klein voorbeeld wat zeer effectief is om de dienstregeling te verstoren. Laatst bewerkt door Xander140 op 17-06-2024 00:05 |
17-06-2024 07:23:44 | ||
---|---|---|
MetroRET
![]() |
ICE 316 naar Brussel zal vandaag (17.06) worden opgestart in Köln met Tz 4680. Laatst bewerkt door MetroRET op 17-06-2024 07:24 |
17-06-2024 10:53:35 | ||
---|---|---|
Jeroen1740
![]() |
Wat mij betreft wel. Als lange(re) afstandstreinen achter ieder lokale trein moeten blijven hangen telt de vertraging over mogelijk een paar honderd kilometer enorm op. Terwijl de forens in het stoppertje misschien tien minuten later aan de piepers zit. En langeafstandsreizigers zijn niet alleen vrijetijds reizigers die alle tijd hebben, ook daarin zitten reizigers die voor het laatste stukje datzelfde stoppertje nodig kunnen hebben. Dan is het wel prettig als die erachter hangt en niet net weg is. Laatst bewerkt door Jeroen1740 op 17-06-2024 10:55, reden: quote toegevoegd |
17-06-2024 12:10:08 | ||
---|---|---|
nielsH
![]() |
De oplossing voor de achtergebleven 406 in Basel.
|
17-06-2024 14:15:09 2 | ||
---|---|---|
SchuurB
![]() |
|
17-06-2024 16:20:07 1 | ||
---|---|---|
NIJMEGEN
![]() |
Zeker wanneer een dagelijkse reiziger dat meermaals per week meemaakt. |
17-06-2024 16:47:19 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
En vergis je niet: die 'lokale' treintjes rijden in Duitsland ook zo 300 km. Een RE die bij Oberhausen aan de kant gezet wordt, veroorzaakt een puinhoop tot aan Koblenz en misschien zelfs veel verder als het domino-effect doorwerkt. |
17-06-2024 16:52:39 | ||
---|---|---|
stefanvw14
![]() |
Even we hebben het hier nog steeds over de Ontwikkelingen van ICE? Dit kan bijna hierboven beter worden afgesplitst. Weer even iets over de ICE, ICE 129 krijgt de primeur om als eerste sinds de inzet ICE 3neo met reizigers via de BetuweRoute te worden omgeleid. Voor de 124 gaat eenzelfde scenario gelden vanwege het defecte spoor tussen Mrn en Klp/ Vndw. |
17-06-2024 17:23:30 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Het lijkt mij trouwens het meest logisch dat de snelste trein eerst gaat. Geeft in ieder geval de snelste trein minder vertraging dan dat ie achter een langzame(re) trein aan rijdt. |
17-06-2024 17:51:32 1 | ||
---|---|---|
moderator
Moderator ![]() |
Welke trein waar en wanneer aan de kant moet of mag inhalen is geen ontwikkeling ICE. Graag terug on topic. |
17-06-2024 18:43:18 5 | ||
---|---|---|
kleine_man
![]() |
Kan de discussie over het inhalen/aan de kant zetten afgesplitst worden? Ik vind hem namelijk wel interessant. Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af. |
20-06-2024 10:42:21 | ||
---|---|---|
stefanvw14
![]() |
Ojee, na eerdere problemen met de levering van ICE-4 heeft Siemens wederom leveringsproblemen of beter gezegd kwaliteitsproblemen met het leveren van nieuwe treinen. www.bild.de Edit: Onnodige speculatie eruit gehaald Laatst bewerkt door stefanvw14 op 20-06-2024 10:59 |
20-06-2024 10:57:50 | ||
---|---|---|
Marco
![]() |
In het artikel staat ook: "Auf BILD-Anfrage bestätigt Siemens das Bau-Desaster. „Alle bereits ausgelieferten Züge sind nicht betroffen und können sicher eingesetzt werden". Vertaald: de reeds geleverde treinstellen kunnen veilig ingezet worden. Er staat trouwens niet specifiek dat het om de ICE 3neo gaat? Of kan je dat afleiden uit de genoemde productielocatie? |
20-06-2024 10:59:55 | ||
---|---|---|
stefanvw14
![]() |
Helemaal waar en vandaar even de speculatie uit mijn bericht gehaalt. |
20-06-2024 11:50:26 | ||
---|---|---|
mtlx
![]() |
Ah, de pers heeft het inmiddels ook opgevangen. Zie ook mijn berichten in het topic over de IC Berlijn vanaf 21 mei. |
20-06-2024 12:17:19 | ||
---|---|---|
stefanvw14
![]() |
Ja, alleen mist het bericht enige concreetheid om welke materieeltypes getroffen zijn. Van Neo's zijn er 23 afgeleverd en deze zijn dus blijkbaar niet getroffen. |
20-06-2024 12:58:56 | ||
---|---|---|
AlbertP
![]() |
Ja dat gaat om de Neo. Van wat ik op Duitse fora heb opgevangen, is Siemens is van leverancier gewisseld na het 22e stel, waardoor de DB alle latere stellen voorlopig niet afgenomen heeft. |
20-06-2024 13:00:47 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Het kan ook niet anders zijn dan de Neo, want Siemens bouwt toch geen andere treinstel-series meer voor de DB? Laatst bewerkt door aarclay op 20-06-2024 13:01 |
20-06-2024 16:06:38 | ||
---|---|---|
jpvdveer19
![]() |
Ook in de Tagesschau : Qualitätsmängel: Siemens stoppt ICE-Auslieferung | tagesschau.de |
15-07-2024 16:25:36 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Misschien interessant - de BR 406 kom je nu echt overal in Duitsland tegen. Ik zag de 4652 (nog met NS-logo's) eerder vandaag in Frankfurt, samen met een BR 403 reed ie door naar München. Het treinstel in Europa-look met blauwe band (sorry, heb het nummer niet paraat, maar jullie ongetwijfeld) reed tegelijkertijd van Frankfurt naar Essen, ook gekoppeld met een 403 trouwens. Persoonlijk vind ik de ICE 3neo een verademing. Rijdt veel comfortabeler, je hebt niet dat gebonk als ie weer eens de bumpstops van de luchtvering bereikt. En de spanningswissel mérk je niet eens. Geen tussentijds uitschakelen van de airco, geen korte stop aan de grens, prachtig. Het grotere restaurant is ook prettig. Dit om ook eens iets positiefs over de ICE-ontwikkelingen te schrijven. Een forse verbetering op deze verbinding. Laatst bewerkt door brun op 15-07-2024 16:26 |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
15-07-2024 16:45:06 | ||
---|---|---|
vrijgezel
![]() |
Die met de blauwe band is de 406 001/501 'Europa/Europe' of zo je wilt de nog kortere versie: 4601. Laatst bewerkt door vrijgezel op 24-07-2024 08:32 |
15-07-2024 18:38:04 | ||
---|---|---|
Marco
![]() |
Hoewel ik het verder eens ben met je positiviteit: de ICE 3neo raakt nog steeds de eindstops van de luchtveren in Nederland 😆 Volgens mij is km 7,3 voor Amsterdam Holendrecht richting Utrecht zo'n plekje. En enkele overwegen van Utrecht naar Arnhem weten hem soms ook te triggeren. Maar goed, dat ligt natuurlijk meer aan de baan dan de trein. De trein is gewoon wat te soepel geveerd voor de Nederlandse baan eigenlijk. |
15-07-2024 19:21:10 1 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Heb erop gelet, maar 't deze rit niet gehoord. Zal 't nog eens checken, de volgende keer. :-)
Vind ik niet eens zo'n slechte zet... De ICE1 is nog altijd de meest comfortabele ICE-versie ooit. Enorm lang, heel betrouwbaar, veel 'ouderwetse' coupés ook in de tweede klas, en een fantastisch groot restauratierijtuig - met die geweldige loungebanken aan de bistrozijde. |
15-07-2024 19:38:45 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Ze zijn wel ingekort van 14 naar 11 rijtuigen tegenwoordig. |
15-07-2024 19:50:36 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Niet allemaal, dacht ik? Ik zag onlangs nog eentje in de lange uitvoering. |
15-07-2024 20:03:10 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Zou kunnen, ik durf mijn hand er niet voor in het vuur te steken. |
15-07-2024 21:12:18 | ||
---|---|---|
MennoSBB
![]() |
Volgens de Duitse wikipedia zouden er eind mei nog 15 als de lange variant rondrijden. Het moderniseringsproject loopt ook gewoon nog, al zijn er ook al nog niet gemoderniseerde treinstellen ingekort. Voor het EK voetbal heeft de DB nog capaciteit aangehouden door het in dienst houden van treinstellen die anders waarschijnlijk al uit dienst zouden zijn genomen. Dit geldt voor zowel de lange ICE 1 stellen en de BR 406. Mogelijk zullen de leveringsproblemen van de BR408 ook nog een vertraagde afvoer zorgen, zeker nu de afvoer van de BR 402 is begonnen. De komende maanden gaan we pas echt zien wat de precieze plannen zijn van de DB met alle oudere ICE treinstellen.
|
16-07-2024 13:33:50 | ||
---|---|---|
R-E-Mg
![]() |
Doodzonde. Het grootste probleem van de ICE2 is de snelheidsbeperking met de stuurwagen voor. Dus neem de stuurwagens uit dienst en maak daar een configuratie vergelijkbaar met ICE1 van (dus 2 motorwagens met 9 rijtuigen). Er waren blijkbaar 44 sets ICE2. Daar zou je dus 22 sets met 2 motorwagens van moeten kunnen maken en de rijtuigen die je overhoud kan je alsnog de onderdelen van gebruiken. Vanuit reizigersperspectief zal het grootste verschil met de ICE1 het restaurantrijtuig zijn. |
16-07-2024 13:57:06 | ||
---|---|---|
DingeZ
![]() |
Nee, de reden dat ICE2 op korte termijn (langzaamaan) buiten dienst gaat is dat er geen ERTMS in zit en er dus gekozen is dat ook niet meer in te gaan bouwen. |
16-07-2024 18:17:40 | ||
---|---|---|
TtC
![]() |
Het aantal tussenrijtuigen in de ICE 1 LDV (levensduurverlenging) is 9, wat inclusief 2 motorrijtuigen in totaal op 11 komt. De lange (niet aangepaste) versie heeft/had maximaal 14 tussenrijtuigen en twee motorrijtuigen.
|
16-07-2024 18:24:54 | ||
---|---|---|
mattie2
![]() |
Maar ICE 1 is/wordt dus wel van ERTMS voorzien? |
16-07-2024 20:08:35 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Ja, heeft het al. Hier staat veel informatie: de.wikipedia.org (eventueel even door een vertaaltool halen) Laatst bewerkt door brun op 16-07-2024 20:14 |
17-07-2024 05:52:49 1 | ||
---|---|---|
stefanvw14
![]() |
Voor degene die het interessant vinden, sinds gisteren is naast de RiedBahn(Frankfurt-Mannheim) ook de HSL Köln - Frankfurt is een maand lang buiten dienst. Dat levert een heel circus aan omleiders op ICE lijn 41(München - Nürnberg - Frankfurt - Köln - Dortmund) rijdt als ICE sprinter om via de Rechter Rheinstrecke. Zo’n beetje alle andere ICE lijnen rijden vana Köln via Koblenz, Mainz en Worms(zonder stop) naar Mannheim. Beide ICE lijnen rijden in een uursdienst. De reistijd van de ICE via beide routes grofweg 2,5 uur, ga je de aankomende maand op reis en wil je met het Fernverkehr is nu reserveren wel echt aan te bevelen vanwege de beperkte capaciteit. Onze Nederlandse ICE’s rijden deze periode van/naar Köln Messe/Deutz, met uitzondering van ICE 127, 129, 222, 220. Al deze ICE’s rijden via de Linker Rheinstrecke zonder stop in Koblenz of Mainz, maar wel stoppend op Flughafen Regionalbhf(route RE 2 vanaf Mainz volgend). Laatst bewerkt door stefanvw14 op 17-07-2024 06:01 |
17-07-2024 18:09:54 | ||
---|---|---|
DovaModaal
![]() |
Deutsche Bahn heeft vertrouwen in de nieuwe ICE 3neo-treinstellen naar Amsterdam en Brussel: Laatst bewerkt door DovaModaal op 17-07-2024 20:43 |
17-07-2024 19:04:22 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
|
17-07-2024 20:32:24 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Als ik in de DB Bahnhof Live-app station Flughafen Fern opzoek, zie ik inderdaad geen vertrekken, alleen met de toevoeging 'Regio'. |
18-07-2024 10:44:49 | ||
---|---|---|
Xander140
![]() |
Het duurt nog wel even... Pas eind 2027 zijn de laatste uit dienst en ik moet eerlijk zeggen dat ze heel vaak storing vertonen. Hoevaak wel niet dat in München bij vertrek toch blijkt dat er maar 1 stel is en dat Bremen of Hamburg dan allemaal in 1 stel gepropt moeten worden. Daarnaast het ontbreken van ETCS maakt het gewoon een logische keuze. |
18-07-2024 14:40:33 | ||
---|---|---|
nielsH
![]() |
|
18-07-2024 14:43:21 | ||
---|---|---|
nielsH
![]() |
met name de aluminium constructie van de rijtuigen heeft de beste tijd achter z’n rug. De stalen bakken van de ICE 1 blijken achteraf beduidend langer mee te gaan |
18-07-2024 15:42:07 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Een optie zou nog kunnen zijn via de rechterkant en dan via de Sud Brucke bij Köln maar is niet voor de hand liggend. |
18-07-2024 16:07:30 | ||
---|---|---|
stefanvw14
![]() |
Bij het nakijken van de dienstregeling in de DB App en wat navraag te hebben gedaan bij DB Machinisten op Instagram rijden sommige tot Koblenz links en gaan daarna naar de rechterkant. Er zijn vrij weinig ICE's die de gehele rechterkant berijdt. Köln Messe Deutz wordt amper gebruikt als FV station op de ICE's vanuit Nederland na dan die dat als eindpunt gebruiken. |
18-07-2024 23:59:10 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
In welke rijrichting spreek je over? Rijden ze links-Rheinisch tussen Köln en Koblenz of tussen Koblenz en Frankfurt ? Is nogal een verschil. |
19-07-2024 06:25:22 | ||
---|---|---|
stefanvw14
![]() |
Links Rheinisch is altijd de spoorlijn Keulen > Bon > Koblenz > Bingen > Mainz, rechts is altijd (Duisburg-) Keulen Mühlheim - Bon-Beuel - Neuwied - Niederlahnstein - Kaub - Wiesbaden. Dus zegmaar de route van de RE8/RB27/RB10. |
19-07-2024 08:20:42 1 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Je zegt dat sommige ICE's tot Koblenz links rijden en daarna rechts. Rijden ze dan Keulen - Bonn - Koblenz - Kaub en verder of bedoel je Mainz - Bingen - Koblenz - Bonn Beuel en verder? In beide gevallen rijden ze immers eerst op de linkeroever en daarna op de rechteroever verder. |
19-07-2024 08:35:01 | ||
---|---|---|
stefanvw14
![]() |
Dat wisselt een beetje per ICE's, wat ik tot nu toe heb gezien is dat enkele ICE's vanuit Keulen tot Koblenz links blijven dan de brug over gaan naar Niederlahnstein om daarna rechts te vervolgen. De andere optie(dus van zuid naar Noord) heb ik ze niet van links naar rechts zien wisselen, maar wel van rechts naar links. |
![]() |
advertentie |
19-07-2024 11:57:13 | ||
---|---|---|
AlbertP
![]() |
De ICE's naar München via Nürnberg wisselen in Koblenz naar de rechterkant, dus Keulen -> Bonn Hbf -> Koblenz Hbf -> Niederlahnstein. Bij de omleiding van vorig jaar reden deze ICE's de hele route rechts en stopten in Deutz (tief) (= spoor 11/12), nu stoppen ze in Köln Hbf en rijden dus deels links. Die naar München via Stuttgart en naar Basel rijden de hele route links. (Vanaf Keulen dan, Düsseldorf ligt uiteraard rechts van de Rijn.) |
19-07-2024 13:15:08 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Ja, dat is logisch. Alleen jij stelt in jou bericht dat er in Koblenz van links naar rechts, of omgekeerd wordt gewisseld alleen gaf je geen rijrichting aan dus dat was niet duidelijk. |
19-07-2024 16:44:28 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Bij rivieren wordt normaal altijd stroomafwaarts aangehouden om te bepalen wat links en rechts is. In Rotterdam had je zo ook het spooremplacement Rechter Maas Oever. |
19-07-2024 16:56:21 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Daar was in dit geval ook geen twijfel over, de vraag was of er nu ten noorden of ten zuiden van Koblenz 'linksrheinisch' gereden werd |
23-07-2024 13:57:39 | ||
---|---|---|
sigma
![]() |
Op 29, 30 en 31 juli, 1 en 16 augustus rijdt ICE 225 met de halve lengte, de dag ervoor rijdt ICE 120 niet. Zie deze link. |
23-07-2024 14:19:43 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
De afgelopen dagen reed de 225 ook met één stel, morgen en vrijdag ook volgens Treinposities. Ik dacht dat dit standaard was, maar zie nu dat vandaag en donderdag wel met 2 stellen gereden zou moeten worden. Wie weet wat de algemene logica is wanneer er met 2 stellen gereden zou moeten worden? |
23-07-2024 14:29:36 | ||
---|---|---|
stefanvw14
![]() |
Dat werkt zo: 122 wordt de volgende dag de 121. Rijden dus één van deze treinen niet de avond ervoor naar Nederland, dan wordt er in de regel besloten om de 225 één te voorzien ipv twee. Overigens staat op de link die sigma al aanhaalt duidelijk dat dit al geplande wijzigingen zijn en daardoor alles wel netjes in de reisplanners verwerkt is. |
23-07-2024 14:37:32 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
225 had ervandaag inderdaad gewoon twee. Gezien om 8.52 op Klp. |
23-07-2024 14:53:36 | ||
---|---|---|
stefanvw14
![]() |
Dat klopt ja, want er is gisteren ook gewoon een 120 naar Nederland gekomen. Weet iemand trouwens waarom de ICE's vanuit NL nu van/naar Köln Messe/Deutz rijden? |
23-07-2024 15:58:00 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Dan is morgen dus een uitzondering? Vandaag rijden de 120, 122 en 224 in principe allemaal, maar de 225 staat morgen met één stel aangekondigd. |
23-07-2024 16:04:26 | ||
---|---|---|
nielsH
![]() |
Er bestaat ruimte om van richting te wisselen. Hbf is te druk ervoor |
23-07-2024 16:13:31 | ||
---|---|---|
stefanvw14
![]() |
Als ik kijk naar de historie van de 225 van vandaag was originele planning 2 stellen en dat is ook voor morgen. Het tweede stel is later bijgestuurd en gebruik nu aub dit www.nsinternational.com als referentie en niet altijd maar treinposities. Dat is lang niet altijd een dag van te voren correct. Op de site van NS Int staat precies op welke dagen de 120 niet rijdt en op welke dagen daar op volgend dan de 225 uit één stel bestaat. Laatst bewerkt door stefanvw14 op 23-07-2024 16:14 |
23-07-2024 16:31:08 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Sorry, ik was ervan uitgegaan dat de NS in de NDOV-data de juiste planning voor morgen zou hebben gestuurd naar treinposities. Ik zie nu dat de data verschilt met de planning van DB, die inderdaad netjes 2 stellen aankondigde. De door jou gegeven link vind ik lastig te gebruiken om te zien of iets gewoon met 2 stellen gaat rijden, of gewoon met 1 stel en ook van de afgelopen dagen zie ik niets (meer?) terug. Laatst bewerkt door treinfan op 23-07-2024 16:34 |
23-07-2024 17:08:41 1 | ||
---|---|---|
Rolffiej19
![]() |
|
09-08-2024 19:56:41 | ||
---|---|---|
stefanvw14
![]() |
Via de insta van NS Int Machinist zie ik dat de ICE 3neo 8026 voor het eerst ingezet gaat worden in de reizigersdienst. Is de aflevering van de ICE 3neo weer hervat? |
10-08-2024 13:34:18 | ||
---|---|---|
nielsH
![]() |
8026 gaat op 11. Augustus als ICE 224 zijn eerste rit nemen.
Laatst bewerkt door nielsH op 10-08-2024 13:34 |
10-08-2024 14:53:00 | ||
---|---|---|
stefanvw14
![]() |
De 8026 heeft gisteravond zijn eerste rit als ICE 224 gehad hoor, bron: x.com |
10-08-2024 18:22:51 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Opvallend dat dit stel niet eerder in Nederland is gezien tijdens de testrit. Of hoeven niet meer alle stellen eerst een ritje Nederland zonder reizigers, voordat ze in dienst kunnen komen? |
10-08-2024 18:42:17 | ||
---|---|---|
stefanvw14
![]() |
Ik zie op treinposities bij het desbetreffende treinstel wel een opmerking dat de 8026 zijn testrit in NL gehad heeft(wist ik ook niet). treinposities.nl Laatst bewerkt door stefanvw14 op 10-08-2024 18:42 |
06-09-2024 12:24:39 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Er is een nieuwe 'Europa'-ICE: treinstel 8029. Deze heeft een blauwe streep i.p.v. een rode en is voorzien van EU-logo's. Een foto is hier te vinden, maar je moet wel een Discord-account hebben: discord.com Laatst bewerkt door AlexNL op 06-09-2024 12:25 |
06-09-2024 12:41:44 | ||
---|---|---|
Talbot
![]() |
Ook met discord account kan ik de content niet zien... |
06-09-2024 13:42:13 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Ik dacht dat die link altijd zou werken omdat het een publieke server is, maar dat is dus niet het geval. Je moet dus lid zijn van de 'Train Sim Community' server voordat de link werkt.
Bij deze een screenshot van de foto: ibb.co |
06-09-2024 14:24:42 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Die foto verscheen ook hier, zag ik toevallig: www.drehscheibe-online.de |
06-09-2024 14:34:30 | ||
---|---|---|
geert
![]() |
Daar wordt ook gemeld dat het stel gisteren de fabriek uit gekomen is en nu in Keulen voorbereid wordt op inzet. Stel is dus nog niet in de normale dienst te zien |
06-09-2024 15:55:20 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Het stel is vorige week in Nederland geweest voor een testrit, toen nog met een rode streep. Foto van DB Fernverkehr ICE 3neo 8029 door Ibextrains22 (treinposities.nl) |
07-10-2024 12:46:21 | ||
---|---|---|
Jasper-N
![]() |
Goededag, ik zelf heb wat vraag tekens bij de ice dienstregeling in Nederland, ik las vandaag dat ice dus weer last heeft van teveel reizigers. Zelf ik zie vaak maar 1 treinstel in plaats van twee, de frequentie is eens per 2 uur(toch?) hoezo word er geen extra trein tussen asd en en keulen in gelegd die dan een wat goedkopere variant is met 160 km/h en dan iets goedkoper is? Er zijn straks weer icr rijtuigen genoeg of extra icng-D. Denk ik te makkelijk? Of is dit gewoon een stukje monopolie waardoor er niks echt veranderd? Laatst bewerkt door Jasper-N op 07-10-2024 12:51, reden: Wat toegevoed en spelling verbeterd |
07-10-2024 12:52:41 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Ik had vorige week maandag ICE 121 tussen Ah en Düsseldorf en die had een bezetting van zo'n 60% (gok ik). Gisteren zag ik dat in ieder geval de 127 en 129 volgeboekt waren. Het is dus denk afhankelijk vd situatie ( Duitsers hadden lang weekend) en de dag en tijdstip eaarop de trein rijdt. |
07-10-2024 13:29:03 | ||
---|---|---|
mtlx
![]() |
Vanwege de werkzaamheden bij Wierden is de ICE goed gevuld met omreizenden. Meestal loopt de trein weer volledig leeg na de aansluitingen in Duisburg volgens mij richting Berlijn. |
07-10-2024 13:31:37 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Dat roept dan wel de vraag op waarom er niet beter op geanticipeerd is. Er zou nu toch voldoende materieel moeten zijn om met gekoppelde stellen te kunnen rijden en er is ook personeel ' over' omdat de 140 niet rijdt .... |
15-10-2024 11:41:42 | ||
---|---|---|
DingeZ
![]() |
Goed nieuws, het lijkt erop dat in dienstregeling 2025 op dagen dat er via Venlo gereden wordt, meer ICE's rijden dan in 2024. Namelijk 7x per dag per richting (in bijna een gelijkmatige 2-uursdienst) i.p.v. 6x per dag per richting. Ter vergelijking, op dagen dat via Emmerich gereden wordt is het 7x per dag richting Frankfurt, waarvan 1x met dubbele stellen (225) en 8x per dag richting Amsterdam. Het verschil zit 'm in de toevoeging van treinen 252 (Fffm 17:27 - Asd 21:53) en 253 (Asd 6:04 - Ffm 10:31) waarbij trein 254 ca 1,5 uur later rijdt dan in 2024 (Asd 0:14). Dat betekent dus dat de eerste reismogelijkheid richting Duitsland en laatste richting Nederland, in dienstregeling 2025 tijdens omleidingen gelijk is. Wel zo prettig met nog minstens 20 weken aan omleidingen voor de boeg. |
15-10-2024 11:46:24 | ||
---|---|---|
stefanvw14
![]() |
Tevens valt te lezen op int.bahn.de dat de ICE Amsterdam - München door DB bevestigd is voor de nieuwe dienstregeling. Vanaf morgen zijn de treinen boekbaar via DB en kunnen we zien wat de definitieve tijden worden, de DB meldt een reistijd van ongeveer 7 uur. Laatst bewerkt door stefanvw14 op 15-10-2024 11:48 |
15-10-2024 15:59:36 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
|
15-10-2024 16:24:18 | ||
---|---|---|
stefanvw14
![]() |
De reis naar München volgt dus vanuit NL de huidige 225 qua tijden en op de terugweg vanaf Frankfurt/Keulen dat van de 120. |
15-10-2024 16:53:40 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Dienstregeling ICE 254 volgens vagonweb.cz Route München Hbf 16:28, Augsburg Hbf 16:59-17:01, Stuttgart Hbf 18:32-18:38, Frankfurt Flughafen Fernbf. 19:51-19:51, Siegburg/Bonn 20:31-20:35, Köln Messe/Deutz Gl.11-12 20:54-20:59, s-Hertogenbosch 23:17-23:19, , Utrecht Centraal 23:45-23:48, Amsterdam Centraal 00:14 i Fährt am 18.01., 19.01., 22.02. bis 02.03., 12.04. bis 27.04., 10.05., 11.05., 14.06., 15.06., 28.06. bis 24.08., 20.10. bis 02.11., 06.12. und 07.12. Die Route ist möglicherweise nicht aktuell und enthält nicht alle Halte. Bitte überprüfen Sie den aktuellen Fahrplan in offiziellen Quellen. Laatst bewerkt door henri1972 op 15-10-2024 16:54 |
15-10-2024 17:29:07 | ||
---|---|---|
stefanvw14
![]() |
Persoonlijk zou ik deze 254 dan nooit nemen. Veel te laat terug in Nederland en veel te risicovol om nog wel thuis te kunnen komen |
15-10-2024 18:00:11 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
KLM gaat een uur later uit Mun, ben je ruim op tijd in Ams voor je laatste trein naar huis 😉 |
15-10-2024 18:14:24 1 | ||
---|---|---|
stefanvw14
![]() |
Ik vlieg uit principe niet dus nee, ik ga dan wel anders. |
15-10-2024 18:35:20 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Vervoerders hebben gewoon vervoersplicht, dus in theorie zou dat allemaal goed moeten komen. In de praktijk ben je in Nederland aan de goden overgeleverd (DB gaat in het algemeen wel redelijk goed om met reizigersrechten). |
15-10-2024 20:41:43 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Volgens mij klopt daar iets niet. De 254 is de omgeleide ICE tijdens de dubbelsporige stremmingen op Oberhausen - Emmerich. Die zou juist via Köln Hbf moeten rijden i.p.v. via Messe/Deutz, de normale 224 rijdt wel via Messe/Deutz. |
15-10-2024 21:49:25 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Staat er ook in he? Lees de één na laatste zin maar. ;) |
15-10-2024 22:11:02 | ||
---|---|---|
DDietzen
![]() |
De symmetrietijd van (circa) 16:00 van deze ICE Amsterdam-München vind ik wel opvallend laat. Zeker aangezien de symmetrie van de 'stamlijn' Amsterdam-Frankfurt tussen 14:00 en 15:00 ligt, wat ook de gangbare symmetrietijd is in het gros van Europa. De meeste Duitse langeafstandsverbindingen zie ik met symmetrietijd 14:00. Het lijkt mij aantrekkelijker én logischer om één of beide van de twee ritten (heen en terug) met twee uur te vervroegen. Weet iemand toevallig de/een reden dat deze ICE in een zo late tijdligging is ingelegd? |
16-10-2024 00:13:00 | ||
---|---|---|
5431
![]() |
Met de komst van de 408 zou er genoeg ruimte in de omlopen moeten zijn om aantrekkelijke verbindingen in beide richtingen aan te bieden. 105/104 moest altijd op zichzelf kunnen keren in Basel SBB door het beperkte aantal 406, maar voor 225/224 geldt dat veel minder, dus waarom die inderdaad erg late 224? Stellen 408 zijn er in ruime mate en bij de in beginsel ook geschikte 406 wordt de internationale toelating al opgegeven / stilgelegd. |
16-10-2024 05:50:31 | ||
---|---|---|
BVisser
![]() |
Valt dit onder een van overheidswege verstrekte concessie waarin dat vermeld staat? Indien niet is er ook geen vervoerplicht. Laatst bewerkt door BVisser op 16-10-2024 05:50 |
16-10-2024 06:28:25 | ||
---|---|---|
stefanvw14
![]() |
Opzich de heenreis is wel goed. |
16-10-2024 07:05:09 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
|
16-10-2024 07:11:03 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Dit is een reactie of stefanvw14.
Voor jou wel, voor een ander misschien niet. Je hebt nu nog bijna de hele dag in München omdat je pas rond half 5 vertrekt. Dat is weer een voordeel. Zelf zou, als ik m zou nemen, ik, zelfs met omleiding via Venlo nog 70 tot 130 minuten ( zat) overstap hebben om mijn laatste trein naar huis te halen. Via Ah ben ik rond 23 uur thuis dus helemaal prima. Alleen die punctualiteit van DB he? ...... Zo zie je gelukkig dat niet iedereen dezelfde trein wil nemen, anders reed de ene overvol en de andere leeg. Wat wel bv ideaal zou zijn is een tweede ICE die 's ochtends uit München vertrekt en aan t einde van de middag uit Asd. Laatst bewerkt door henri1972 op 16-10-2024 07:12 |
Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina): ICE-3M |
![]() |