Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

ICE-3M
RailWiki.nl
11-01-2022 06:35:00
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
train85 (10-01-2022 12:48:19):

De buitenkant was wel aangepast en nieuw. Kon niet helemaal zien of de binnenkant ook helemaal gedaan is, maar het leek er wel op.


Als het goed is kan je het zien aan de koersdisplays aan de buitenkant die zijn nog met de 'oude' rode teksten. De 4651 heeft als enigste de nieuwe met de oranje teksten ;)



Laatst bewerkt door Rolffiej19 op 11-01-2022 06:35
 

11-01-2022 17:36:06
kleine_man
kleine_man
Quote
vrijgezel (25-04-2021 16:20:49):

De serie 406 (inclusief de destijds 4 stellen voor NS) zijn afgeleverd tussen 2000 en 2002.

In de bewuste EK waar @JokeHenk aan refereerd, staat inderdaad dat de serie 408 een mogelijke opvolger zou kunnen worden. Ondanks dat de serie 408 als meersysteemtreinstellen zijn besteld, worden ze vooralsnog alleen in het (Duitse) binnenland ingezet, ook al omdat tegen de tijd dat ze geleverd worden de serie 402 aan vervanging toe is.
Opties lijkt de serie 408 erg op de serie 407 (en de EuroStar lijkt daar weer op).


De ICE2 (BR402) wordt 1 op1 vervangen door de 7 delige ICE4.

De BR407 en 408 en de Eurostar zijn van het type Velaro.




Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

01-02-2022 11:58:38
ZTM
ZTM

DB heeft de ICE 3neo (Baureihe 408) vanmorgen gepresenteerd en daarbij aangekondigd dat de bestaande order van 30 exemplaren wordt uitgebreid met 43 stuks waardoor het totaal op 73 komt.

Link naar het persbericht

plaatjes van onder andere het interieur



Laatst bewerkt door ZTM op 01-02-2022 12:01
 

02-02-2022 17:41:47
geert
geert

Er wordt met geen woord gerept over inzet naar het buitenland (bijvoorbeeld Nederland). Is dat van de baan?

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

02-02-2022 17:43:29
AlbertP
AlbertP

Nee, maar of de extra 43 stuks ook geschikt voor NL zijn is onduidelijk.

 

02-02-2022 17:53:17
Muizeneus
Muizeneus

Volgens het persbericht van Siemens wel

Siemens Mobility erhält Milliarden-Auftrag für Hochgeschwindigkeitszüge von der Deutschen Bahn | Press | Company | Siemens

 

02-02-2022 19:45:57
bacr
bacr
Quote
Muizeneus (02-02-2022 17:53:17):

Volgens het persbericht van Siemens wel

Siemens Mobility erhält Milliarden-Auftrag für Hochgeschwindigkeitszüge von der Deutschen Bahn | Press | Company | Siemens


Behalve dat het om een MS versie gaat van de ICE3neo, heb ik nog geen zinnetje over inzet naar NL gevonden in de persinfo.

 

02-02-2022 19:52:43 1
treinhobby
treinhobby

Staat in het plaatje net boven 'Pressebilder' dat er 4 stroomsystemen zijn, voor D, BEL en NL.

 

02-02-2022 19:54:51
bacr
bacr
Quote
treinhobby (02-02-2022 19:52:43):

Staat in het plaatje net boven 'Pressebilder' dat er 4 stroomsystemen zijn, voor D, BEL en NL.


Ah oke, dat is op een telefoon schermpje vaak lastig te zien



Laatst bewerkt door bacr op 02-02-2022 19:55
 

03-02-2022 09:40:50
yappa
yappa

Een manager heeft op LinkedIn verklapt dat inzet naar NL wel degelijk in voorbereiding is (en dat klopt met mijn eigen, interne informatie)

 

03-02-2022 09:53:22
ZTM
ZTM

Het gaat om een uitbreiding van de Baureihe 408. Als er onderscheid komt tussen meer- en éénsysteemstellen dan had je verwacht dat dat twee afzonderlijke Baureihen zouden worden.

 

03-02-2022 10:11:32
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
yappa (03-02-2022 09:40:50):

Een manager heeft op LinkedIn verklapt dat inzet naar NL wel degelijk in voorbereiding is (en dat klopt met mijn eigen, interne informatie)


Dat was al lang al geen geheim meer ;) toen de aanbesteding liep werd dat al bekend dat deze stellen de BR 406 Gaan vervangen.

 

03-02-2022 10:38:35
Daan!
Daan!

In de persconferentie werd ook verteld dat beoogde inzet was Amsterdam - Zurich en Amsterdam - Wenen.

 

03-05-2022 18:33:59
brun
brun

In diverse media wordt vermeld dat Duitsland drie hospitaaltreinen op basis van de ICE3 neo wil bestellen. Bijvoorbeeld hier:

www.drehscheibe-online.de

Best interessant. Het genereert natuurlijk eindeloze discussies onder treinenfans ("het moet een diesel zijn", "waarom een treinstel en geen rijtuigen").

 

09-05-2022 18:43:33
yappa
yappa

Even totaal iets anders: bij de jaarlijkse verkiezingen om de interne DB Team Cup 2022, is het team boordpersoneel van de ICE naar Amsterdam uitgeroepen tot winnaar. 22 jaar gastvrijheid en vooral onverstoorbare humor, ook bij de vele verstoringen op de lijn, gaven voor de jury de doorslag.

www.linkedin.com

En terecht, wat mij betreft. Al ben ik niet helemaal onpartijdig 😊

 

09-05-2022 19:23:51
brun
brun

Heyyy, dat vind ik heel gaaf. En volkomen terecht. Heb jullie vaak op de ICE gehad, het klopt wat er staat. :-)

Gefeliciteerd!

 

09-05-2022 19:42:07
kleine_man
kleine_man
Quote
brun (07-05-2022 15:52:24):

Soms ben ik verbaasd over de zuurheid in dit forum. Wat er ook gepost wordt, er komen massa's probleemdenkers voorbij die wel even komen uitleggen wat er allemaal niet deugt aan het plan.



Ik was laatst bij een seminar over ook een prangend onderwerp, niemand durfde het uit te spreken, maar de conclusie was eigenlijk voor elke oplossing hebben we wel een regel die het verbied. Dus heel ambitieus wilde men het probleem in 2050 opgelost hebben. Dat is het probleem in dit doorgeregelde land. We stroomlijnen alles zo kapot dat we niet meer afwijkingen overweg kunnen. Zo ook bij de spoorwegen, dat zie je nu al ontstaan met vertragingen, het is eenvoudiger om treinen op te heffen dan reizigers te vervoeren. Wat dat betreft mag het nog een wonder heten dat er nog een ICE in Nederland komt :-P


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

09-05-2022 20:52:30
sjoerd
sjoerd

Wat dat laatste betreft: inderdaad, al haalt dan niet iedere ICE het eindpunt Amsterdam, en naar eigen ondervinding, ook niet altijd het andere. Maar dat is dan nog om een alternatieve kering wel te halen.

In de pedagogiek van het onderwijs was er 20 jaar geleden al een stroming die uitging van oplossingsgericht behandelen. In plaats van te blijven hangen in de problemen van een leerling of student. Dat werkte goed. Alle regels gingen om te beginnen terzijde. Na het opstellen van een plan keek men wat er moest veranderen aan het protocol om het voor deze persoon mogelijk te maken, dat deze uiteindelijk een kans kreeg om een diploma te halen.

Maar ja, wie noodgedwongen of vrijwillig een slaaf is geworden van het systeem (de moloch van de automatisering) krijgt de kans niet op straffe van...

Mensen zijn nog wel bereid tot souplesse maar het systeem nu eenmaal niet.



Laatst bewerkt door sjoerd op 09-05-2022 20:53
 

10-05-2022 09:59:46
pascalgerr
pascalgerr

Kan iemand toevallig mij van een overzicht voorzien met welke rijtuigvolgordes de ICE's in Nederland rijden, m.a.w., aan welke kant de 1e klas zich bevind? Alvast bedankt!

 

10-05-2022 10:22:21
brun
brun
Quote
pascalgerr (10-05-2022 09:59:46):

Kan iemand toevallig mij van een overzicht voorzien met welke rijtuigvolgordes de ICE's in Nederland rijden, m.a.w., aan welke kant de 1e klas zich bevind? Alvast bedankt!


Dat is bijna elke week anders.

 

10-05-2022 10:58:47
AlbertP
AlbertP

De geplande rijtuigvolgordes staan op www.grahnert.de, waarbij de ICE's naar Nederland bij 100-199 en 200-299 te vinden zijn. De ICE's die zijn omgeleid via Eindhoven-Mönchengladbach staan hier ook in, als 15x en 25x.

 

10-05-2022 12:13:30
brun
brun

En als je de rijtuigvolgorde wilt zien van een ICE die vandaag rijdt, kun je die trein opzoeken op Bahn.de of in de Bahn Navigator-app. Soms staat de Wagenreihung wat verstopt, maar hij staat erin. Weliswaar niet voor Nederlandse stations, maar ik neem altijd Oberhausen. :-)

 

10-05-2022 12:33:09
TimH8
TimH8
Quote
pascalgerr (10-05-2022 09:59:46):

Kan iemand toevallig mij van een overzicht voorzien met welke rijtuigvolgordes de ICE's in Nederland rijden, m.a.w., aan welke kant de 1e klas zich bevind? Alvast bedankt!


Zie ook deze site. De data komt uit dezelfde bron als die wat de DB Navigator app gebruikt (HAFAS/IRIS). Sourcecode van de site is hier beschikbaar.

 

10-05-2022 12:47:32
5431
5431
Quote
brun (10-05-2022 12:13:30):

En als je de rijtuigvolgorde wilt zien van een ICE die vandaag rijdt, kun je die trein opzoeken op Bahn.de of in de Bahn Navigator-app. Soms staat de Wagenreihung wat verstopt, maar hij staat erin. Weliswaar niet voor Nederlandse stations, maar ik neem altijd Oberhausen. :-)


Bij dbf.finalrewind.org kun je het ook voor de Nederlandse stations opvragen.

 

10-05-2022 13:40:47
bacr
bacr
Quote
kleine_man (09-05-2022 19:42:07):
[...]
Wat dat betreft mag het nog een wonder heten dat er nog een ICE in Nederland komt :-P

Ik begreep dat intern-NS en ProRail ook behoorlijk wat stress en buikpijn was toen er vorig najaar opeens allemaal RIC-rijtuigen in de 'Connecting Europ Express', allemaal met een andere herkomst, in wel één hele trein de grens overkwamen. Ongehoord dat dat zomaar mocht, dat was immers al jaren niet meer gebeurd....... 😉

 

10-05-2022 14:57:36
vrijgezel
vrijgezel
Quote
pascalgerr (10-05-2022 09:59:46):

Kan iemand toevallig mij van een overzicht voorzien met welke rijtuigvolgordes de ICE's in Nederland rijden, m.a.w., aan welke kant de 1e klas zich bevind? Alvast bedankt!


In https://www.somda.nl/forum/24581/spots-internationale-treinen-dienstregeling-2022/ doe ik geregeld spotmeldingen. Van de serie 406 heeft ieder rijtuig een ander hondertal in de volgnummers. De serie 406.0xx en 406.1xx zijn de eerste klas rijtuigen.
Aan de reizigers worden ook rijtuigen vermeld in b.v. het reserveringssysteem en de rijtuigen 29/39 en 28/38 zijn daarvan waar de eerste klas reserveringen zijn te vinden.

 

10-05-2022 15:06:27
thom
thom
Quote
bacr (10-05-2022 13:40:47):
Quote
kleine_man (09-05-2022 19:42:07):
[...]
Wat dat betreft mag het nog een wonder heten dat er nog een ICE in Nederland komt :-P

Ik begreep dat intern-NS en ProRail ook behoorlijk wat stress en buikpijn was toen er vorig najaar opeens allemaal RIC-rijtuigen in de 'Connecting Europ Express', allemaal met een andere herkomst, in wel één hele trein de grens overkwamen. Ongehoord dat dat zomaar mocht, dat was immers al jaren niet meer gebeurd....... 😉


Dat lijkt mij erg bijzonder, NS doet dat dagelijks met een IC Berlijn en NightJet, en Prorail heeft daar met alle chartervervoerders nog veel vaker mee te maken (en eigenlijk zelfs nieteens een echte rol daarin).

 

10-05-2022 17:54:51
bacr
bacr
Quote
thom (10-05-2022 15:06:27):
Quote
bacr (10-05-2022 13:40:47):
Quote
kleine_man (09-05-2022 19:42:07):
[...]
Wat dat betreft mag het nog een wonder heten dat er nog een ICE in Nederland komt :-P

Ik begreep dat intern-NS en ProRail ook behoorlijk wat stress en buikpijn was toen er vorig najaar opeens allemaal RIC-rijtuigen in de 'Connecting Europ Express', allemaal met een andere herkomst, in wel één hele trein de grens overkwamen. Ongehoord dat dat zomaar mocht, dat was immers al jaren niet meer gebeurd....... 😉


Dat lijkt mij erg bijzonder, NS doet dat dagelijks met een IC Berlijn en NightJet, en Prorail heeft daar met alle chartervervoerders nog veel vaker mee te maken (en eigenlijk zelfs nieteens een echte rol daarin).


Toch echt zo uit de eerste hand begrepen Thom. Daarom verbaasde het ook.

Ging natuurlijk voornamelijk om de rijtuigen (van spoorwegmaatschappijen) die in NL nog nooit of al lang niet meer geweest waren.



Laatst bewerkt door bacr op 10-05-2022 17:58
 

10-05-2022 22:44:53
5431
5431

Is dat dan ook de reden geweest voor de "proefrit" vorig jaar tbv 402/403, waarbij het loctype dat toen ook al reed voor 420/421 een setje RIC-rijtuigen naar Amsterdam en terug reed? Of zat daar meer testwerk achter?



Laatst bewerkt door 5431 op 10-05-2022 22:46
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


14-05-2022 18:54:08
yappa
yappa

Dat was een gevalletje "better safe than sorry". Iedereen wist eigenlijk wel dat het goed moest gaan maar toch wilde men het zeker weten, van daar twee proefritten: eentje met 1 rijtuig van iedere soort en daarna met een hele stam

 

24-05-2022 17:28:18
pascalgerr
pascalgerr

Leuke ontwikkeling: sinds kort zit TimTim Pro ingebakken in het ETD van de ICE. Dus niet op een tablet maar ingebouwd zoals bij de ICE. Foto.

De machinist wist mij te vertellen dat deze zich automatisch opstart op Nederlands grondgebied, dus ook bij de grensovergangen.

 

25-05-2022 14:16:03
aarclay
aarclay

En anders gebruikt deze Ebula?

 

27-05-2022 21:08:37
koploper1
koploper1

wat hier op de Foto is te zien is een tablet van een Nederlandse machinist die zijn tablet op de uitgeschakelde MTD van de ECTS heeft gezet.



Laatst bewerkt door koploper1 op 29-05-2022 09:04
 

28-05-2022 11:25:45
brun
brun

Lastig om een goed passend draadje te vinden, dus plaats ik het maar hier. Omdat ik al sinds ruwweg een jaar dezelfde ervaring heb: dat het bij Deutsche Bahn ongelooflijk slecht functioneert.

www.wiwo.de

(eventueel even via deepl.com vertalen als je niet zo goed Duits spreekt)

Mocht het in een andere discussie thuishoren, graag verplaatsen. :-)

 

28-05-2022 15:41:36
aarclay
aarclay
Quote
koploper1 (27-05-2022 21:08:37):

wat hier op de Foto is te zien is een tablet van een Nederlandse machinist die zijn tablet op de uitgeschakelde MTD van de ECTS heeft gezet.


Zo te zien zijn we dus gefopt.... 😃



Laatst bewerkt door moderator op 29-05-2022 13:23, reden: Dikgedrukte tekst aangepast
 

28-05-2022 17:22:02
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
aarclay (28-05-2022 15:41:36):
Quote
koploper1 (27-05-2022 21:08:37):

wat hier op de Foto is te zien is een tablet van een Nederlandse machinist die zijn tablet op de uitgeschakelde MTD van de ECTS heeft gezet.


Zo te zien zijn we dus gefopt.... 😃


Nou nee, je kan duidelijk zien dat het geen tablet is die er los voor staat, tevens is 1 van de schermen ook een stuk naar links verhuisd.



Laatst bewerkt door moderator op 29-05-2022 13:24, reden: Dikgedrukte tekst aangepast
 

29-05-2022 09:00:04
koploper1
koploper1

na de inbouw van het ECTS systeem in 2014 is de gsmr naar boven vehuist, de linker MMI op de plaats van de gsmr gekomen.

op de plaats van de MMI is de MTD 2 gekomen, de MFA is vewijderd en hier is de MTD 1 gekomen.

dus op de MTD 2 is een tablet gezet met tim tim erop ( MTD 1 en 2 ondersteunen geen andere software anders dan wat de EVC aankan )

( dikke letters vorige quote was niet de bedoeling, excuus hiervoor en is aangepast )



Laatst bewerkt door koploper1 op 29-05-2022 09:07
 

10-11-2022 21:35:55
Courgette
Courgette

ICE 4604 betreft dit waar een brand in is uitgebroken op station Köln/Bonn Flughafen: https://www.bild.de/regional/koeln/koeln-aktuell/evakuierung-am-flughafen-koeln-bonn-feuer-in-ice-im-airport-bahnhof-81903896.bild.html

 

10-11-2022 21:58:35
JoepDDZ
JoepDDZ

Dat is volgens mij een van de ICE's met toelating tot NL en BE, toch? Hopen dat het niet leidt tot grote annuleringen, ik ga volgende week naar Keulen met de 125..

 

10-11-2022 22:47:39
AlexNL
AlexNL

4604 is inderdaad een ICE 3M, één van de 16 stellen die allemaal hard nodig zijn.

De schade ziet er aanzienlijk uit, dus dit treinstel zal lange tijd buiten dienst zijn. Of het wordt volledig afgeschreven...

 

11-11-2022 00:30:58
cuneo56
cuneo56

Aanklikbare link

 

11-11-2022 01:36:03 1
AlexNL
AlexNL

Een foto van de brand:

imgur.com (bron: Facebook)

 

11-11-2022 05:55:14
Ehvdegekst
Ehvdegekst

Misschien dat er een bakwissel plaatsvindt.

 

11-11-2022 07:11:21
yappa
yappa

Een bakwissel doorvoeren bij een ICE kost enkele maanden, en met de vervangende BR 408 in zicht vermoed ik dat ze zich die moeite zullen besparen.

Maar nog belangrijker: er zijn bij mijn weten geen bakken vrij waarmee je kunt wisselen.

De brand brak volgens Bild uit in de HS-kast in een kopbak, en sinds de 4654 en 4681 met elkaar zijn gekoppeld tot 1 nieuwe trein, zijn alle dienstvaardige kopbakken ICE3M in gebruik. Met een binnenlandse ICE 3 wisselen, dat lijkt me iets te spannend, na de ervaringen met bovengenoemde twee.



Laatst bewerkt door yappa op 11-11-2022 07:41
 

11-11-2022 07:46:34
brun
brun

En de hamvraag is... moeten nu alle ICE 3M-treinstellen aan de kant om te kijken of die dezelfde fout in de schakelkast hebben?

Want 4604 heeft net een verse revisie gehad, lees ik (11 oktober 2022, volgens Drehscheibe).

 

11-11-2022 09:01:39
brun
brun

Hier nog een foto:

twitter.com

En voor wie Facebook heeft, in de commentaren onder dit bericht een video:

www.facebook.com

Flinke uitslaande brand geweest.

Diverse mensen schrijven dat er geen alternatieve bakken beschikbaar zijn, dus dit treinstel zal wel een tijd uit de running zijn.

 

11-11-2022 10:04:27
Ehvdegekst
Ehvdegekst

Misschien een bakwissel net een stel dat momenteel niet in staat is om in Nederland te rijden. Ik had begrepen dat de Nederlandse spanning bij de 4600-en het probleem is

 

11-11-2022 10:09:32
R-E-Mg
R-E-Mg
Quote
yappa (11-11-2022 07:11:21):

Een bakwissel doorvoeren bij een ICE kost enkele maanden,
...

Maar nog belangrijker: er zijn bij mijn weten geen bakken vrij waarmee je kunt wisselen.

...

Met een binnenlandse ICE 3 wisselen, dat lijkt me iets te spannend, na de ervaringen met bovengenoemde twee.


Waarom maanden? Die bakken zijn onderling met scharfenberg-koppelingen en een aantal kabels verbonden, dus je kunt ze in een werkplaats zo loskoppelen. Maar je moet hem wel vervangen door het exact zelfde baktype dat er nu ook zit, anders werkt het niet. En zoals je zelf al aangeeft, die zijn er waarschijnlijk niet, dus jammer maar helaas.

Van een binnenlands stel zouden alleen de twee middenwagens hetzelfde kunnen zijn, de andere zes zijn sowieso anders. Maar zelf dan betwijfel ik of die hetzelfde zijn (dan zouden ze namelijk ongetwijfeld ook zo genummerd zijn geweest). En de foto's laten duidelijk zien dat de brand niet één van die middenwagens betrof.

Is er al zicht op wanneer we de eerste BR408 in Nederland kunnen verwachten voor toelatingsritten?

 

11-11-2022 12:19:02
aarclay
aarclay

Ik denk dat de aangelegen bak ook enige (roet/rook)schade zal hebben wat hersteld zou moeten worden. Hoeft misschien geen maanden te duren, maar een trein wil je wel weer netjes opleveren aan de klant.

 

11-11-2022 16:02:01
yappa
yappa
Quote
R-E-Mg (11-11-2022 10:09:32):
Waarom maanden? Die bakken zijn onderling met scharfenberg-koppelingen en een aantal kabels verbonden, dus je kunt ze in een werkplaats zo loskoppelen.

Ja, dat lijkt inderdaad een vrij eenvoudige uitwisseling, maar toen de 4654 in de werkplaats met de restanten van de 4681 gekoppeld was, hebben ze letterlijk nog maanden nodig gehad om de treinbesturings-software werkend te krijgen en de trein compleet dienstvaardig.

De exacte redenen daarvoor ken ik helaas niet, maar het zal er ongetwijfeld mee te maken hebben dat de treinen dateren uit de IT-prehistorie, een tijd waarin de term 'plug & play' nog nauwelijks bestond en zeker nog geen gemeengoed was. De hardware-adressen van apparatuur in de diverse bakken kunnen best wel eens hard-coded ingeprogrammeerd staan, en dan is het een hele zoektocht voor je al die verwijzingen gevonden en aangepast hebt.



Laatst bewerkt door yappa op 11-11-2022 16:03
 

11-11-2022 16:23:27
treinfan
treinfan

Hard-coded meestal niet, maar de configuraties moeten wel correct ingeladen worden en op vele plekken. Afhankelijk van hoe het werkt, is het niet eenvoudig mogelijk zo'n configuratie van een apparaat aan te passen terwijl het in een trein is geïnstalleerd. Uitbouwen, aanpasden en opnieuw inbouwen is dan een alternatief maar wel intensief.



Laatst bewerkt door treinfan op 11-11-2022 16:23
 

11-11-2022 17:05:14
brun
brun

Als ik zie hoe overbelast DB-werkplaatsen al zijn, vermoed ik dat dit treinstel maanden zo niet voor altijd op een opstelspoor blijft staan. Er was immers sowieso al besloten dat er niet veel werk meer in de BR 406 wordt gestoken.

Hier trouwens nog meer foto's (Facebook).



Laatst bewerkt door brun op 11-11-2022 17:06
 

11-11-2022 17:08:22
thom
thom
Quote
brun (11-11-2022 07:46:34):

En de hamvraag is... moeten nu alle ICE 3M-treinstellen aan de kant om te kijken of die dezelfde fout in de schakelkast hebben?

Want 4604 heeft net een verse revisie gehad, lees ik (11 oktober 2022, volgens Drehscheibe).


Beetje voorbarige vraag denk ik, men zal nog moeten gaan onderzoeken waarom de brand ontstaan is.

Zolang je dat niet weet, heeft het niet zoveel zin om aan te nemen dat alle stellen het hebben, en waar moet je naar gaan kijken als je de oorzaak niet weet :)

 

11-11-2022 17:53:34
vrijgezel
vrijgezel

Alleen stel 406 051/551 heeft een volledige revisie ondergaan, de overige treinstellen 406 krijgen geen revisie; ter vervanging is de serie 408 besteld. De eerste zijn al geleverd en doorlopen de test- en toelatingsritten.

Zie ook:

https://www.lok-report.de/news/deutschland/mit-der-kamera-notiert/item/30475-ice-8001-408-001-6-501-5.html

https://www.lok-report.de/news/deutschland/mit-der-kamera-notiert/item/30427-abnahmefahrten-ice-408-001-501.html

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

11-11-2022 18:09:06
phantom
phantom

Duidelijk is wel dat die bak waar de brand in ontstaan is,niet binnen 2 weken weer klaar is voor in dienst treding.
Plafonds uitgefikt,wand bekleding in het gangpad is af te schrijven,diverse bekabeling gesmolten/weg gefikt,roet en water schade.
En dit zal zich deels ook in direct aangekoppelde bakken tonen,al was het alleen maar roet schade en eventuele waterschade door inzet brandweer.

OF het economisch nog zinnig is om te herstellen dat bepaald de eigenaar van het stel,als ze het denken zonder dit stel ook te kunnen redden tot aan de inzet van de nieuwe treinstellen,dan zal men er geen cent meer insteken en wellicht de goede bakken op reserve zetten voor andere treinstellen in de toekomst zolang nodig is.

 

11-11-2022 20:49:15
thom
thom

Dat zal men gewoon besluiten op basis van het schade- en herstelbedrag in relatie tot de resterende levensduur van het stel.

Dat ding kan hardstikke nodig zijn, maar als die bak niet meer te redden is dan is het gewoon over en uit voor dat stel. Men gaat echt niet ineens nog een paar miljoen steken in het bouwen van een nieuwe bak (wat waarschijnlijk al nieteens meer mogelijk is uberhaupt) voor een reeds 20 jaar oud treinstel.

 

11-11-2022 22:44:38
Frontier
Frontier
Quote
vrijgezel (11-11-2022 17:53:34):

Alleen stel 406 051/551 heeft een volledige revisie ondergaan, de overige treinstellen 406 krijgen geen revisie;

De overige stellen krijgen een technische revisie en - op de 4684 na - een nieuwe laag verf aan de buitenzijde. Het interieur wordt op wat nieuw tapijt bij de deuren na niets aan gedaan.

 

12-11-2022 08:47:39
brun
brun

De brand is blijkbaar begonnen in een schakelkast van de airco. Die zit volgens mij in elk rijtuig.

 

12-11-2022 21:57:34
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Volgende slachtoffer de 4685, strandde vandaag 12 november 2022 in Em rond 14.32 op spoor 2 vanuit NL.

Reizigers konden verder met de RE19 die op 3 binnenkwam, de nieuwe lift kwam goed van pas met die zware koffers.

Volgens het personeel was er een loc onderweg vanuit Keulen om het stel af te slepen.

Het bezet houden van het doorgaande spoor 2 leverde trouwens een interessant schouwspel op vanwege de vele kruisende goederentreinen.

 

14-11-2022 20:28:04
brun
brun

Het lijkt erop dat veel ICE's weer worden ingekort tot Düsseldorf. In de DB-app zie ik er in elk geval een paar.

 

14-11-2022 22:41:10 1
Ysbergsla
Ysbergsla

Bij de huidige defectenstand is dat weinig verwonderlijk. Verscheidene stellen zijn langdurig buiten gebruik.

 

15-11-2022 07:33:32
brun
brun

Precies, ik vraag me alleen af hoe lang dit gedoe nog duurt. Het begint erop te lijken dat we deze situatie houden tot de ICE3neo instroomt. Wat op z'n vroegst pas over drie jaar is. Misschien zelfs wel later.

Overal in de pers werd steen en been geklaagd over overvolle ICE's die Arnhem voorbij reden. Nu begint het gedoe zo te zien wéér. Zonder dat NS en DB ook maar een vinger uitsteken om een alternatief op de wielen te zetten.



Laatst bewerkt door brun op 15-11-2022 07:36
 

15-11-2022 07:46:46
Daan!
Daan!

De ICEneo of ook wel ICE 408 moet eind dit jaar al in Duitsland gaan rijden. Ben benieuwd hoe je aan die drie jaar komt.

 

15-11-2022 07:51:15
mdeen
mdeen

Wanneer gaan ze beginnen met toelatingsritten voor Nederland en België?

 

15-11-2022 07:52:14
brun
brun
Quote
Daan! (15-11-2022 07:46:46):

De ICEneo of ook wel ICE 408 moet eind dit jaar al in Duitsland gaan rijden. Ben benieuwd hoe je aan die drie jaar komt.


De enige bron is ditzelfde draadje. Ergens hierboven wordt 2025 genoemd. Maar er is nergens elders een bron te vinden die een jaartal noemt. Vandaar dat ik denk: misschien in 2025, maar 't kan ook langer duren.

Blijkbaar staan er vooralsnog geen concrete proefritten met de ICEneo in Nederland gepland. Bekend is alleen dat DB en NS het willen.

Ter aanvulling: de BR 407 zou eigenlijk vanaf december naar België gaan rijden, waarmee dus 406-treinstellen vrijkomen voor Amsterdam-Frankfurt. Maar ook dat is opgeschoven, Siemens knutselt nog aan die treinstellen zodat de ETCS-uitrusting ook in België kan worden toegelaten. Dat schijnt ook nog even te duren.

Met andere woorden, we hebben binnenkort een heel park aan ICE's (406, 407,408) die technisch prima naar NL en B kunnen rijden, maar het vanwege de regeltjes vooralsnog niet mogen.



Laatst bewerkt door brun op 15-11-2022 08:05
 

15-11-2022 08:13:41
R-E-Mg
R-E-Mg
Quote
brun (15-11-2022 07:52:14):

Met andere woorden, we hebben binnenkort een heel park aan ICE's (406, 407,408) die technisch prima naar NL en B kunnen rijden, maar het vanwege de regeltjes vooralsnog niet mogen.


Ligt niet aan de regels, maar is puur een geldkwestie. Door al die regelhoepels springen kost geld en dat kan of wil men er niet aan uitgeven.

 

15-11-2022 12:50:59
robert5591
robert5591
Quote
R-E-Mg (15-11-2022 08:13:41):
Quote
brun (15-11-2022 07:52:14):

Met andere woorden, we hebben binnenkort een heel park aan ICE's (406, 407,408) die technisch prima naar NL en B kunnen rijden, maar het vanwege de regeltjes vooralsnog niet mogen.


Ligt niet aan de regels, maar is puur een geldkwestie. Door al die regelhoepels springen kost geld en dat kan of wil men er niet aan uitgeven.


Wat ik van draadjes op Drehscheibe begrijp is dat BR 408 als het goed is per nieuwe dienstregeling ingezet gaat worden, maar nog niet op grote schaal. Dat geeft DB ['we' is hier eigenlijk niet van toepassing] iets meer lucht met de binnenlandse inzet. De toelating voor NL en BE moet nog beginnen [een bewuste keuze van DB] en omdat daar meerdere spannings- en beveiligingswisselingen inzitten is dat veel meer dan een papieren excercitie.

 

15-11-2022 14:13:43
brun
brun

Met andere woorden, we zitten nog jaren vast aan de huidige afgeleefde ICE's die om de haverklap uitvallen.

 

15-11-2022 21:02:52
TtC
TtC
Quote
brun (15-11-2022 14:13:43):

Met andere woorden, we zitten nog jaren vast aan de huidige afgeleefde ICE's die om de haverklap uitvallen.


Het laatste wat ik gelezen heb (een Belgische krant en een bericht van Philipp Nagl (directelid Deutsche Bahn) op drehscheibe-online.de) is inzet van de ICE 3Neo (BR 408) vanaf 2024 in Nederland en België. Of dat streven nog steeds geldt is mij niet bekend. De ICE L zou ook in de herfst van 2024 tussen Berlijn en Amsterdam moeten gaan rijden en de eerste trein daarvan is nog niet op de baan verschenen; laat staan dat de eerste inzet in de reizigersdienst (in Duitsland) vanaf volgende maand plaats gaat vinden, zoals bij de BR 408. Voor die tijd zal het inderdaad aanmodderen blijven met de huidige treinstellen (BR 406).

 

15-11-2022 21:05:43 1
Daan!
Daan!

ICE-L en ICE408 zijn losse projecten. Vergelijken kan, maar ik zie weinig overeenkomsten.

 

16-11-2022 06:57:05
brun
brun

De overeenkomst is dat beide projecten flink vertraagd zijn.

Het verschil is dat NSI bij de ICB ingrijpt en met eigen locomotieven gaat rijden. Misschien moet het dat bij de ICE ook maar gaan doen. Want DB krijgt het overduidelijk niet voor elkaar om Amsterdam-Frankfurt snel en betrouwbaar te rijden.

Mijn ICE van vanochtend (ICE 128) rijdt ook niet vanaf Frankfurt, zo te zien zijn vrijwel alle ICE's nu weer ingekort tot Düsseldorf.



Laatst bewerkt door brun op 16-11-2022 06:58
 

16-11-2022 07:12:40
mdeen
mdeen

Met eigen locomotieven rijden op Amsterdam - Frankfurt is lastig. Sowieso ben je dan beperkt tot Keulen en dan moet je ook nog rijtuigen zien te vinden.

 

16-11-2022 07:18:05
BVisser
BVisser

Dat hoeft niet perse via de NBS. Je kunt ook de route langs de Rijn volgen. Duurt inderdaad wel een stuk langer.

 

16-11-2022 07:51:37
brun
brun

Oplossingen zijn in dit draadje al genoeg genoemd. Een vervangende buurlandtrein tot Düsseldorf die de drukte deels wegneemt én ICE-treinstellen vrijmaakt om toch nog twee keer per dag het hele stuk naar Frankfurt te rijden.

Geschikte locomotieven kun je leasen, rijtuigen staan er zat op DB-Gebrauchtzug.



Laatst bewerkt door brun op 16-11-2022 07:55
 

16-11-2022 08:08:30
vrijgezel
vrijgezel

Bij DB-Gebrauchtzug staan i.d.d. rijtuigen, maar kunnen die rijtuigen ook overweg met 1,5 kV? Hoewel ik geen overzicht heb van wat er staat, ga ik er vanuit dat het rijtuigen betreft die alleen 15 kV (zonder komma daartussen) lusten.

 

16-11-2022 08:13:44
geert
geert

Er moeten zat Bimz en Aimz rijtuigen zijn die ook met 1500V overweg kunnen en we hebben ook nog her en der ex-ICK en ex-ICL rijtuigen. Kwestie van willen en wellicht binnen de DB doorschuiven met binnenlandse diensten. Daarnaast komen er de komende maanden weer genoeg rijtuigen vrij door vervanging met de nieuwe dienstregeling van rijtuigtreinen door ICE's o.a. van de dienst Stuttgart Zurich en van de diensten langs de Rijn. Wellicht heeft de SBB ook rijtuigen over van deze diensten die NS kan huren nu de EC's vervangen worden door ICE's (tot Basel want vanwege de eindeloze vertragingen wil de SBB ze niet meer Zwitserland in hebben maar dat is een ander verhaal).

 

16-11-2022 08:15:15
brun
brun

Ik zie bij veel rijtuigen 'mehrspannungsfähig' staan, dan kunnen ze 1,5 kV aan (bij die types is het óf alle Europese spanningen, óf alleen de Duitse).

Sommige hebben ook RIC op de zijkant.

Deze bijvoorbeeld.

En deze.

Die kunnen dus zonder meer worden opgehaald en ingezet, lijkt me?



Laatst bewerkt door brun op 16-11-2022 08:23
 

16-11-2022 08:50:39
cuneo56
cuneo56
Quote
vrijgezel (16-11-2022 08:08:30):

Bij DB-Gebrauchtzug staan i.d.d. rijtuigen, maar kunnen die rijtuigen ook overweg met 1,5 kV? Hoewel ik geen overzicht heb van wat er staat, ga ik er vanuit dat het rijtuigen betreft die alleen 15 kV (zonder komma daartussen) lusten.


15 Kv wordt niet aan de rijtuigen doorgegeven, dat is 1000 V.

 

16-11-2022 09:26:39
brun
brun
Quote
cuneo56 (16-11-2022 08:50:39):
Quote
vrijgezel (16-11-2022 08:08:30):

Bij DB-Gebrauchtzug staan i.d.d. rijtuigen, maar kunnen die rijtuigen ook overweg met 1,5 kV? Hoewel ik geen overzicht heb van wat er staat, ga ik er vanuit dat het rijtuigen betreft die alleen 15 kV (zonder komma daartussen) lusten.


15 Kv wordt niet aan de rijtuigen doorgegeven, dat is 1000 V.


1000 V 16 2/3 Hz krijgt het rijtuig alleen als de loc onder 15 kV rijdt.

Dus als je met dat rijtuig in Nederland wilt rijden, moet ie ook de bijbehorende 1,5 kV gelijkstroom aankunnen.

Ja, als we dan toch weer aan het eeuwige verbeteren van andere forummers slaan, dan maar even goed hè :-)



Laatst bewerkt door brun op 16-11-2022 09:52
 

16-11-2022 09:28:46
broek53
broek53

Als trekkrachten zou NS misschien de lease naar voren kunnen halen van een deel van de Vectrons die eind 2023 zullen komen voor de ICB.



Laatst bewerkt door broek53 op 16-11-2022 09:29
 

16-11-2022 09:29:08
geert
geert

Dat is ook precies wat ik bedoel, het gaat me om beschikbare rijtuigen voor diensten tussen NL en D, niet om allerlei technische specificaties

Vandaag valt ICE 129 overigens volledig uit. Reizigers mogen twee uur wachten op de volgende



Laatst bewerkt door geert op 16-11-2022 09:29
 

16-11-2022 10:38:04
bnv
bnv

Dat het zo niet verder kan weten we intussen dus eigenlijk wel. Of er een alternatief komt, al dan niet met bijvoorbeld Vectrons zal ook een politieke kwestie zijn. Een afweging tussen het doorrijden met de ICE's of alternatieve oplossingen. Want het is duidelijk dat dat laatste zeker een debacle voor zowel DB als NS Int. zal zijn. Onwelgevallige vragen in de "Bundestag" en "kamervragen" bij ons zullen ze niet op zitten te wachten. "Die Qual der Wahl"?

 

16-11-2022 12:23:53
thom
thom
Quote
brun (16-11-2022 08:15:15):

Ik zie bij veel rijtuigen 'mehrspannungsfähig' staan, dan kunnen ze 1,5 kV aan (bij die types is het óf alle Europese spanningen, óf alleen de Duitse).

Sommige hebben ook RIC op de zijkant.

Deze bijvoorbeeld.

En deze.

Die kunnen dus zonder meer worden opgehaald en ingezet, lijkt me?


Als je ze eerst een revisie en een onderhoudsbeurt geeft ja, want die rijtuigen zitten ongetwijfeld niet meer binnen hun HU en revisie datums.

 

16-11-2022 12:58:54
henri1972
henri1972

Wat nu kan:

ICE 222 en 221 kan je op Köln-Asd rijden met een ICB stam, in A'dam overgaan op/van de IC Berlijn. De 243 moet dan vervallen en of 2 uur later rijden of de 245 het hele jaar vanaf Asd gaan rijden.

ICE 123 en 124 kunnen tussen Asd en Köln gereden worden met de zitrijtuigen van de 403/402.

ICE 105/104 kan je vervangen door de Eurocity naar Asd te laten rijden ipv Hamburg.

Evt kan je de ICE 121/122 in een half uur verschoven tijdligging ook vervangen door de tweede Eurocity.

Tussen Köln en Hamburg vervang je dan de EC door een binnenlandse ICE, die zijn ruimer voorhanden dan de meersysteemstellen.

Hiermee speel je al een aantal ICE diensten van meersysteemstellen vrij.

Het voordeel is dat de 120 geen tegentrein meer heeft (105 rijdt met 2 stellen) dus je kan een extra tegen trein inleggen in het gat tussen 8.08 uur en 10.38 uur uit Asd, bijv Asd 9.38 - Frankfurt 13.26 uur.

Voor de Brusselse dienst kan men dan bv de 13, 15, 17, 16, 314 en 12 inkorten tot Brussel - Köln.

De hele dienst kan dan met 7 stellen worden gereden. Moet de DB natuurlijk wel vervangende stellen hebben voor de gaten die tussen Köln en Frankfurt vallen.



Laatst bewerkt door henri1972 op 16-11-2022 18:33
 

16-11-2022 13:44:45
sjoerd
sjoerd

Mooi bedacht. Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Ik heb geen kijk op de internationale diensten, noch op het materieel. Maar in deze tijd van vliegschaamte (laten we dat voorlopig zo houden) kan je de groeimarkt van het internationale treinreizen niet nu al weer frustreren.

 

16-11-2022 14:39:01
brun
brun

Inderdaad op papier een hele mooie oplossing. Klein kanttekeningetje: de ICB en de Nightjets zijn regelmatig fors vertraagd, dan zou er automatisch ook zo'n ICE-vervanger uitvallen...

Ook die Zwitserse EC's lopen in Duitsland regelmatig enorme vertragingen op, is me opgevallen.

Maar inderdaad, er moet wel iets gebeuren.

 

16-11-2022 16:28:38
henri1972
henri1972

Als de Zwitserse EC vertraagd zou zijn dan heeft dat geen gevolgen want die lopen uit in Asd.

De Zwitserse NJ rijdt volgens mij redelijk op tijd maar ik check niet dagelijks.

Van en naar de ICB zit anderhalf uur, nu keten ze in 2 uur op de Zaanstraat, dan zou in anderhalf uur onder de kap toch moeten kunnen? Ze komen met een 1700 uit Berlin en moeten dan met een 193 ri Emmerich.

 

16-11-2022 17:02:04
evangoor
evangoor

BR408 heeft, zo lees ik op Drescheibe, de toelating voor Duitsland verkregen.

 

16-11-2022 17:21:37
brun
brun
Quote
henri1972 (16-11-2022 16:28:38):

Als de Zwitserse EC vertraagd zou zijn dan heeft dat geen gevolgen want die lopen uit in Asd.

De Zwitserse NJ rijdt volgens mij redelijk op tijd maar ik check niet dagelijks.

Van en naar de ICB zit anderhalf uur, nu keten ze in 2 uur op de Zaanstraat, dan zou in anderhalf uur onder de kap toch moeten kunnen? Ze komen met een 1700 uit Berlin en moeten dan met een 193 ri Emmerich.


Ah ik las 't verkeerd, van die EC. Inderdaad.

Nou. Mailtje naar NSI, zou ik zeggen. :-)

 

16-11-2022 17:29:40
brun
brun

Je moet maar durven om in het beroerdste ICE-jaar ooit een ronkend persbericht over de ICE naar Brussel te versturen:

www.deutschebahn.com

De ellende op de verbinding naar België was / is toch even groot als naar Nederland?

Hoe dan ook, ICE3neo vanaf 2024, volgens dat persbericht.

 

16-11-2022 17:37:12
brun
brun
Quote
evangoor (16-11-2022 17:02:04):

BR408 heeft, zo lees ik op Drescheibe, de toelating voor Duitsland verkregen.


Las het ook. Als je er verder induikt, is het niet de Duitse toelating, maar de Europese toelating van de ERA.

Daarbij geldt, heel erg kort samengevat, een extra voorwaarde dat DB uiterlijk 31 december 2024 alle documentatie indient die voor de toelating in NL en B nodig is. Met andere woorden, daar mag DB dus nog ruim twee jaar over doen...



Laatst bewerkt door brun op 16-11-2022 17:43
 

16-11-2022 18:35:34
henri1972
henri1972
Quote
brun (16-11-2022 17:21:37):
Quote
henri1972 (16-11-2022 16:28:38):

Als de Zwitserse EC vertraagd zou zijn dan heeft dat geen gevolgen want die lopen uit in Asd.

De Zwitserse NJ rijdt volgens mij redelijk op tijd maar ik check niet dagelijks.

Van en naar de ICB zit anderhalf uur, nu keten ze in 2 uur op de Zaanstraat, dan zou in anderhalf uur onder de kap toch moeten kunnen? Ze komen met een 1700 uit Berlin en moeten dan met een 193 ri Emmerich.


Ah ik las 't verkeerd, van die EC. Inderdaad.

Nou. Mailtje naar NSI, zou ik zeggen. :-)


Zou t helpen denk je?

 

16-11-2022 19:22:00
yappa
yappa

Nee, dat denk ik niet...

... al was het maar omdat de (middel)lange termijnplanning van de internationale treindienst alweer bijna 10 jaar op het hoofdkantoor bij NSR wordt gedaan 😉



Laatst bewerkt door yappa op 16-11-2022 19:22
 

16-11-2022 19:59:53
JoepDDZ
JoepDDZ

Vandaag een hoop verwarring meegemaakt met de 124, gisteren zou die nog rijden over het gehele traject, waarbij het later werd aangepast naar rijden vanaf Köln Hbf (in plaats van Messe/Deutz).

Vanmorgen de melding dat de 124 enkel zou rijden van Düsseldorf - Asd maar een Ersatzzug ICE 2924 zou rijden vanaf Köln Hbf. Uiteindelijk was die Ersatzzug gewoon hetzelfde treinstel die tot Düsseldorf onder een ander nummertje reed, maar wel de info toonde van 124.

Zag een aantal reizigers die verbaasd achterbleven op Köln Hbf in elk geval..

 

16-11-2022 20:46:41
henri1972
henri1972

Hij kan natuurlijk niet onder nr 124 uit Köln hbf vertrekken omdat ie normaal op Messe/Deutz stopt. En nr 2924 is in NL weer niet mogelijk omdat dat de serie 2900 elders rijdt. Dan maar zo he?

Bekijk t positief: je kon in Düsseldorf blij en zitten.

 

16-11-2022 22:58:28
brun
brun

Exact hetzelfde gebeurde met ICE 128, die ik moest nemen.

Gisteravond vermeldde de app ineens dat die vanaf Frankfurt uitviel. Dus met een andere ICE van Frankfurt naar Köln gegaan. Daarin werd twee keer omgeroepen dat reizigers naar Amsterdam al direct in Köln HBf moesten overstappen. Ik dacht: neuh, ik ga voor de zekerheid door naar Düsseldorf.

Dat bleek maar goed ook, want er kwam een vervangende, lege ICE 2928 die volgens de app tóch niet in Köln HBf was gestart (dus daar zijn gegarandeerd óók weer reizigers gestrand). Bij de 2928 stond 'niet instappen', maar op de trein zelf stond 128, dus toch maar wel instappen... Afijn, niemand snapte het nog.

 

17-11-2022 07:48:09
b2py
b2py
Quote
brun (16-11-2022 17:29:40):

Je moet maar durven om in het beroerdste ICE-jaar ooit een ronkend persbericht over de ICE naar Brussel te versturen:

www.deutschebahn.com

De ellende op de verbinding naar België was / is toch even groot als naar Nederland?

Hoe dan ook, ICE3neo vanaf 2024, volgens dat persbericht.


Ze vertellen ons er alleen niet bij of dat januari of december is...

 

17-11-2022 12:52:47
AlexNL
AlexNL

Ga maar uit van december.

 

18-11-2022 01:28:25
Amazonous
Amazonous
Quote
brun (16-11-2022 17:29:40):

De ellende op de verbinding naar België was / is toch even groot als naar Nederland?


Vergelijken met de situatie in Nederland durf ik niet direct, maar er wordt ook hier zeker geklaagd over de (slechte) betrouwbaarheid van de ICE-verbindingen.

 

22-03-2023 11:35:56
aarclay
aarclay

railcolornews.com (Paywall artikeltje)

Samenvatting: De ICE-3 Neo is momenteel bezig met toelatingsritten in België. Twee stellen (8006 en 8010) zijn een paar weken geleden naar België overgebracht.

Er wordt niet in het artikel over gesproken, maar ik verwacht dat na België Nederland aan de beurt is voor de toelatingsritten. Uiteindelijk moet de trein eind 2024 dus de huidige ICE-3M vervangen.

 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

ICE-3M
RailWiki.nl